🔋 3 MT V2 153-215 (1 RIP), CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱
De 5000 D-NS bestaat in verschillende vormen. Laatste is de G3. Ze zijn niet ontworpen om samen te weken met een Goodwe batterij. Daarvoor heb je de ET en BT modellen nodig.Intelcore schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:23:
[...]
Het is een GoodWe GW5000D-NS en ik wil voornamelijk energie hebben voor de avond / nacht omdat er overdag overcapaciteit is.
Zou in jouw geval gewoon een Marstek nemen.
🔋 3 MT V2 153-215 (1 RIP), CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱
Ik heb een vraagje. Heb een aparte groep en twijfel of ik 2 accu's (Marstek v3) op dat groep kan aansluiten. Wil ze dan beide op 800 watt zetten. Is het dan totaal 1600 watt max laden en 1600 max ontladen. Zo ja, is het dan alsnog geen probleem ook wat betreft communicatie via de CT003 met 2 accu's op zelfde groep?
Ontladen zal je op 2x800W kunnen instellen, maar zonder sturing via HA o.i.d. zal het laden per batterij aan max 2500W gebeuren. Dan ga je de kring overbelasten lijkt me. Correct me if I'm wrongcoktatli schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:40:
Hoi Allemaal!
Ik heb een vraagje. Heb een aparte groep en twijfel of ik 2 accu's (Marstek v3) op dat groep kan aansluiten. Wil ze dan beide op 800 watt zetten. Is het dan totaal 1600 watt max laden en 1600 max ontladen. Zo ja, is het dan alsnog geen probleem ook wat betreft communicatie via de CT003 met 2 accu's op zelfde groep?
4.05 KWp Zuid, 2.4 KWp West / SUN2000-6KTL-M1 / HW P1 + / 2x Marstek Venus 5,12 KWh V154 / CT003 V116 / Skoda Enyaq 80 / Alfen Eve Single Pro-Line
Ligt ook aan de afzekering , maar met een standaard 16 Ampere, dan is er met laden inderdaad overbelasting zonder een sturing of modbus correctie van het laad vermogen.TODED schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:53:
[...]
Ontladen zal je op 2x800W kunnen instellen, maar zonder sturing via HA o.i.d. zal het laden per batterij aan max 2500W gebeuren. Dan ga je de kring overbelasten lijkt me. Correct me if I'm wrong
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
En ongeacht of de prijsverschillen nu klein zijn, het moet gewoon werken.
[ Voor 32% gewijzigd door Erik1805 op 12-11-2025 09:21 ]
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Gelukkig mis je niet veel, met deze verschillen tussen hoogste en laagste energieprijs is het namelijk totaal niet rendabel. Lijk niet of nauwelijks met RTE rekening te houden..Erik1805 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:19:
Zijn inmiddels weer 2 weken verder en AI werkt nog steeds niet. Echt zeer slecht.
Dat snap ik alleen moet het gewoon werken lijkt mij. Ongeacht de verschillen op dit moment.Hemmik schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:22:
[...]
Gelukkig mis je niet veel, met deze verschillen tussen hoogste en laagste energieprijs is het namelijk totaal niet rendabel. Lijk niet of nauwelijks met RTE rekening te houden..
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Nee je mag geen twee batterijen op 1 groep zetten. Ook niet op 800 W. Ook niet als dit een een eigen groep is. Er is nog steeds dan de mogelijkheid dat er een te groot vermogen door een stuk kabel kan lopen in geval van een foutsituatie.coktatli schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:40:
Hoi Allemaal!
Als je een eigen groep over hebt, kan je wel 1 batterij op een eigen groep zetten (en dan zelfs 2500 W ontladen ontgrendelen) en de andere op een andere groep bijprikken (en op 800 W ontladen laten staan).
Overigens is het in alle situaties max 2500 W laden per batterij, daar zit geen beperking op.
Als je op diezelfde slaapkamer ook daadwerkelijk gaat slapen, houd er dan rekening mee dat het door de led verlichting op de Marstek een grote disco word op je slaapkamer. Bij mij staan ze op zolder en als ik daar in het donker binnenkom dan weet je niet wat je ziet. De leds zijn enorm fel en ongeacht wat de batterij aan het doen is, de leds knipperen altijd. Op het moment kun je de led verlichting op de batterij ook niet dimmen/uitzetten via de app. Dus houd er eventueel rekening mee dat je alle leds moet afplakken.jefjef schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:03:
Ik had deze post eerst ergens anders staan maar nu weggehaald en verhuisd naar deze. Mijn vraag is: 1 deze dagen komt er een marstek Venus e 3.0 die zal door een installateur worden geplaatst aan een aparte groep aan een aparte WCD. Alleen ik heb dus ook een powerline lopen vanuit de meter kast naar dezelfde slaapkamer waar ook straks de marstek komt te staan. Kan dit problemen opleveren? Ik heb deze vraag ook gesteld aan Marstek NL maar nog geen reactie mogen ontvangen.
Voor de Marstek zal het waarschijnlijk geen probleem zijn, maar of het signaal nog in stand blijft durf ik niet te zeggen.jefjef schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:03:
Ik had deze post eerst ergens anders staan maar nu weggehaald en verhuisd naar deze. Mijn vraag is: 1 deze dagen komt er een marstek Venus e 3.0 die zal door een installateur worden geplaatst aan een aparte groep aan een aparte WCD. Alleen ik heb dus ook een powerline lopen vanuit de meter kast naar dezelfde slaapkamer waar ook straks de marstek komt te staan. Kan dit problemen opleveren? Ik heb deze vraag ook gesteld aan Marstek NL maar nog geen reactie mogen ontvangen.
Als die groep waar de powerline op zit toevallig een andere fase is dan de groep waar de Marstek op komt, zal het sowieso niet uitmaken want powerline kan niet van de ene naar de andere fase.
Ik zie dat je V153 hebt draaien. Dit BMS heeft de neiging om de batterij plots naar 0% te zetten als die te lang op 11% staat. Is hier al verschillende keren gemeld. Een upgrade naar V155 lost dit op (kan je via de app laten "pushen" door MT). Met V155 (misschien ook al met V154) zie je dat de batterij naar lager dan 11% gaat zonder plots naar nul te vallen.Janp1963 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:18:
[...]
Hier precies hetzelfde vanavond, is inmiddels weer zelf naar 11% geladen batterij staat op zelf consumptie.
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana
Bij mij zelfde geval, na opstarten 1x update en daarna valt de verbinding weg.Druppeltje_ schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:10:
[...]
Is nog work in progress. Ook nog allemaal nagelnieuw. Hij is er mee bezig. Dat zie je aan de hoeveelheid (kleine) updates die er de laatste week doorgevoerd zijn. Bij mij haalt hij gewoon eenmalig de data binnen en dan houdt het op. Waardes worden niet meer opnieuw opgehaald. Als ik heropstart idem. 1x nieuwe waardes en dan niets meer.
V15x zijn de EMS versies. Het gaat hier om BMS versie 216 of hoger waarschijnlijk. Die worden wel vaak samen uitgeleverd met v154 en v155, maar hoeft niet per se.Gely schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:31:
[...]
Ik zie dat je V153 hebt draaien. Dit BMS heeft de neiging om de batterij plots naar 0% te zetten als die te lang op 11% staat. Is hier al verschillende keren gemeld. Een upgrade naar V155 lost dit op (kan je via de app laten "pushen" door MT). Met V155 (misschien ook al met V154) zie je dat de batterij naar lager dan 11% gaat zonder plots naar nul te vallen.
Inderdaad. Van 15/10 heb ik V155 en BMS 216 en ik heb dit issue niet meer gezien.pascallj schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:45:
[...]
V15x zijn de EMS versies. Het gaat hier om BMS versie 216 of hoger waarschijnlijk. Die worden wel vaak samen uitgeleverd met v154 en v155, maar hoeft niet per se.
BE MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.50 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Ik heb er van die zwarte installatie-tape voor geplaktRonald6 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:11:
[...]
Als je op diezelfde slaapkamer ook daadwerkelijk gaat slapen, houd er dan rekening mee dat het door de led verlichting op de Marstek een grote disco word op je slaapkamer. Bij mij staan ze op zolder en als ik daar in het donker binnenkom dan weet je niet wat je ziet. De leds zijn enorm fel en ongeacht wat de batterij aan het doen is, de leds knipperen altijd. Op het moment kun je de led verlichting op de batterij ook niet dimmen/uitzetten via de app. Dus houd er eventueel rekening mee dat je alle leds moet afplakken.
the older I get, the better I was...
Hoe doen mensen het dan met 6 batterijen? In een normale huisinstallatie ben ik het nog niet tegengekomen dat iemand eindgroepen op 20A+ heeft afgezekerd om de 5000W pieken voor 2 batterijen op 1 fase aan te kunnen sluiten?pascallj schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:58:
[...]
Nee je mag geen twee batterijen op 1 groep zetten. Ook niet op 800 W. Ook niet als dit een een eigen groep is. Er is nog steeds dan de mogelijkheid dat er een te groot vermogen door een stuk kabel kan lopen in geval van een foutsituatie.
Als je een eigen groep over hebt, kan je wel 1 batterij op een eigen groep zetten (en dan zelfs 2500 W ontladen ontgrendelen) en de andere op een andere groep bijprikken (en op 800 W ontladen laten staan).
Overigens is het in alle situaties max 2500 W laden per batterij, daar zit geen beperking op.
Zelf overigens de eerste afgelopen maandag ontvangen, werkt prima icm de Homewizard P1 meter en even aankijken maar ik ben al voorzichtig aan het plannen om een onderverdeler in de garage te maken met 3 groepen om naar 3 batterijen op 3 fases te kunnen gaan
😂😂😂Pe1dtq schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:40:
Bij ons staan ze in de tafeltenniskamer. Handicap spelen met alleen de Marstek verlichting😄
Precies met dit vraagstuk ben ik nu ook bezig. Beginnen met 1, sowieso naar 3 maar ik heb gisteren in dit topic gelezen dat 6 nogal overkill is en niet goed samenwerken.Peule_P schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:53:
[...]
Hoe doen mensen het dan met 6 batterijen? In een normale huisinstallatie ben ik het nog niet tegengekomen dat iemand eindgroepen op 20A+ heeft afgezekerd om de 5000W pieken voor 2 batterijen op 1 fase aan te kunnen sluiten?
Zelf overigens de eerste afgelopen maandag ontvangen, werkt prima icm de Homewizard P1 meter en even aankijken maar ik ben al voorzichtig aan het plannen om een onderverdeler in de garage te maken met 3 groepen om naar 3 batterijen op 3 fases te kunnen gaan
Maar dan zou je inderdaad met een 25A/32A onderverdeler komen te zitten met 6 16A groepen.
daar gaat het toch niet om? het gaat er om dat áls je een batterij op 2500 ontladen zet je een eigen groep moet gebruiken.Peule_P schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:53:
[...]
Hoe doen mensen het dan met 6 batterijen? In een normale huisinstallatie ben ik het nog niet tegengekomen dat iemand eindgroepen op 20A+ heeft afgezekerd om de 5000W pieken voor 2 batterijen op 1 fase aan te kunnen sluiten?
je kan makkelijk 2 groepen op 1 fase zetten.
met 6 batterijen zit je dan aan 6 groepen verdeeld over 3 fasen, dus 2 groepen per fase.
dat het complete systeem dan mogelijk niet werkt ligt aan de afhandeling (en connectie) van de CT002/CT003 met de batterijen.
Maar er gaan nu wel een paar dingen door elkaar. Er mogen nooit twee batterijen op 1 groep, dus of je die nu met 16 of met 20 A afzekert maakt niet uit, bij 1 batterij is de stroom maximaal 11 A.Peule_P schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:53:
[...]
Er mogen wel meerdere batterijen op eigen eindgroepen op dezelfde fase. Dan kan je dus zonder problemen twee batterijen op dezelfde fase van 25 A hebben waarvan de groepen met 16 A zijn afgezekerd. Dat maal 3 en je hebt al zes batterijen.
Maar dan, het gaat hier niet zozeer om overbelasting op de groepen. Dat is vervelend, moet je zoveel mogelijk proberen te voorkomen, maar dan slaan de groepen af en daar zijn ze voor gemaakt. Het gaat erom dat je niet een apparaat wat stroom levert en een apparaat wat stroom vraagt op dezelfde groep mag zetten. Een batterij kan het allebei, dus kan het voorkomen dat er zowel geleverd wordt door 1 en gevraagd door de ander. En dat mag dus niet, want dat kan potentieel gevaarlijk zien. Hier is goed uitgelegd waarom: vifra in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
| Batterij | Huidige capaciteit | Opgeladen vermogen | Ontladen vermogen |
| 1 | 4,35 kWh | 1.950 kWh | 0 Wh |
| 2 | 1,53 kWh | 1.330 kWh | 0 Wh |
Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe kan je objectief testen of een batterij defect is en de garantie inroepen?
Skoda Elroq 85 (77KW) | Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V110
Ja dat klopt dan weer idd, even niet goed doordacht, toch nog een extra kop koffie nodig vanochtendKees-Jan schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:04:
[...]
daar gaat het toch niet om? het gaat er om dat áls je een batterij op 2500 ontladen zet je een eigen groep moet gebruiken.
je kan makkelijk 2 groepen op 1 fase zetten.
met 6 batterijen zit je dan aan 6 groepen verdeeld over 3 fasen, dus 2 groepen per fase.
dat het complete systeem dan mogelijk niet werkt ligt aan de afhandeling (en connectie) van de CT002/CT003 met de batterijen.
Maar goed, 6 groepen (op 3 fases) aanleggen voor 6 van deze batterijen zie ik mezelf niet doen, dan lijkt het me interessanter om voor één grote batterij van 20kWh+ te gaan en die rechtstreeks op 3 fases aan te sluiten. Zal de werking ook ten goede komen als je maar met 1 unit te maken hebt.
Een NLtalige handleiding spreekt andere taal.pascallj schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:58:
[...]
Nee je mag geen twee batterijen op 1 groep zetten. Ook niet op 800 W. Ook niet als dit een een eigen groep is. Er is nog steeds dan de mogelijkheid dat er een te groot vermogen door een stuk kabel kan lopen in geval van een foutsituatie.
Paragraaf "Configuratie met meerdere eenheden" : 1. Plaatsen van meerdere batterijen Je kunt meerdere batterijen aansluiten op één fase of op verschillende fasen. ...
Verder lees ik in de handleiding dat de 2500W maximale laadstroom niet betrekking heeft op de laadstroom van een unit, maar op de laadstroom van de installatie.
Precies, maar een groep en een fase is niet hetzelfde. Overigens wordt in de handleiding helemaal niet gesproken over groepen, want de regelgeving is per land verschillend. Zie ook dit bericht van zojuist waarin ik uitleg hoe het wel en niet mag: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"Leif schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:19:
[...]
Een NLtalige handleiding spreekt andere taal.
Paragraaf "Configuratie met meerdere eenheden" : 1. Plaatsen van meerdere batterijen Je kunt meerdere batterijen aansluiten op één fase of op verschillende fasen. ...
Verder lees ik in de handleiding dat de 2500W maximale laadstroom niet betrekking heeft op de laadstroom van een unit, maar op de laadstroom van de installatie.
En het Marstek Venus systeem heeft nauwelijks begrip van een installatie. Elke unit staat op zichzelf. De enige samenwerkingslogica is degene in de CT002/3 meters die zorgt voor een gezamenlijke NOM werking. Die 2500 W laden is per batterij.
Na meer dan 30.000 berichten, denk ik toch wel te durven zeggen dat we hier enigszins een idee hebben hoe het systeem werkt
Vreemd, bij mij werkt het de laatste twee weken redelijk goed, is nog voor verbetering vatbaar zoals tijdens de goedkoopste uren volladen aan 2500 W ongeacht de vulgraad bij start laden.Erik1805 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:19:
Zijn inmiddels weer 2 weken verder en AI werkt nog steeds niet. Echt zeer slecht.
En ongeacht of de prijsverschillen nu klein zijn, het moet gewoon werken.
Krijg jij geen grafiek zoals hieronder?
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Hier ervaring mee. Vervanger onderweg inmiddels.gangofrs schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:14:
Ik heb twee Marstek-batterijen, maar eentje lijkt niet goed te functioneren. Beide waren vanochtend leeg, nu laden ze weer op. Dit is de data uit de Marstek App:Batterij 1 geeft aan 4.35 kWh te hebben, maar heeft slechts 1.95 kWh opgeladen. Hoe kan dit?
Batterij Huidige capaciteit Opgeladen vermogen Ontladen vermogen 1 4,35 kWh 1.950 kWh 0 Wh 2 1,53 kWh 1.330 kWh 0 Wh ![]()
Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe kan je objectief testen of een batterij defect is en de garantie inroepen?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Een goede manier om te testen is hem manueel vol laden. Daarna manueel ontladen.
Heb dat op 2000W gedaan. Rekent lekker makkelijk. Tijdens het ontladen zelf monitoren. Bij mijn kapotte Venus sprong hij na een half uur al op 1200W (dus slechts 1kWh geleverd) en na 1.8kWh levering was hij op 11%.
Had ook nog een energie socket ertussen ter controle. Maar dat hoeft niet persé.
[ Voor 3% gewijzigd door Pe1dtq op 12-11-2025 12:52 ]
Als de batterij niet leeg was vanmorgen kan dat natuurlijk primagangofrs schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:14:
Ik heb twee Marstek-batterijen, maar eentje lijkt niet goed te functioneren. Beide waren vanochtend leeg, nu laden ze weer op. Dit is de data uit de Marstek App:Batterij 1 geeft aan 4.35 kWh te hebben, maar heeft slechts 1.95 kWh opgeladen. Hoe kan dit?
Batterij Huidige capaciteit Opgeladen vermogen Ontladen vermogen 1 4,35 kWh 1.950 kWh 0 Wh 2 1,53 kWh 1.330 kWh 0 Wh ![]()
[Afbeelding] [Afbeelding]
De enige goede manier om echt de capaciteit te meten, is door hem op een vast vermogen in 1 keer helemaal vol en in 1 keer helemaal leeg te laden. Dan kan je de situatie van te voren en erna vastleggen en kan je ook perfect zien als er imperfecties zijn.
De batterij hoort van 11-95 procent op het door jouw ingestelde vermogen te kunnen laden en vanaf 95-100 procent met iets van 1200 W. Met ontladen kan hij vaak het ingestelde vermogen over het hele bereik leveren op het laatste procentje na.
De batterij was vanmorgen helemaal leeg. Maar zoals jij en Pe1dtq aanraden, zal ik morgen eens een volledige cyclus manueel laden en ontladen. Dan krijg ik ook meteen een beeld hoe groot de schade ispascallj schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:47:
[...]
Als de batterij niet leeg was vanmorgen kan dat natuurlijk prima
Ik hou alleen mijn hart vast om dit defect aan te tonen bij de verdeler om een herstelling/vervanging te bekomen... Ik weet niet of ze mij op mijn woord zullen geloven.
Skoda Elroq 85 (77KW) | Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V110
Ik ben in het bezit van 1 Marstek Venus v3.
Tevreden over werking tot dusverre.
Ik wil graag uitbreiden met nog 2 batterijen.
Ik zoek naar tips hoe deze te laten werken om het 'tegen elkaar in werken' te voorkomen.
Elke accu op een aparte fase heeft als nadeel dat de opbrengst van mijn zonnepanelen maar in 1 accu wordt opgeslagen (klopt deze aanname)
Alle accu's via P1 meter als NOM laten sturen heeft als nadeel dat ze elkaar kunnen gaan laden en ontladen zo lees ik.
Iemand een slimme oplossing?
De oplossing is de CT002/3 meter gebruiken en alle batterijen instellen als "3-fasensom". Zie ook: Ondersteuning meerdere batterijen in TS.jvdd1970 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:59:
Dag,
Ik ben in het bezit van 1 Marstek Venus v3.
Tevreden over werking tot dusverre.
Ik wil graag uitbreiden met nog 2 batterijen.
Ik zoek naar tips hoe deze te laten werken om het 'tegen elkaar in werken' te voorkomen.
Elke accu op een aparte fase heeft als nadeel dat de opbrengst van mijn zonnepanelen maar in 1 accu wordt opgeslagen (klopt deze aanname)
Alle accu's via P1 meter als NOM laten sturen heeft als nadeel dat ze elkaar kunnen gaan laden en ontladen zo lees ik.
Iemand een slimme oplossing?
Er kan wel iets van vertraging in het systeem komen, maar de batterijen werken dan wel samen om de zonnestroom en de totale load van de woning te verdelen.
Nee al een paar weken niet, gewoon een lege grafiek. Snap echt niet waarom het bij de 1 wel werkt en bij de nadere niet.PNARI schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:42:
[...]
Vreemd, bij mij werkt het de laatste twee weken redelijk goed, is nog voor verbetering vatbaar zoals tijdens de goedkoopste uren volladen aan 2500 W ongeacht de vulgraad bij start laden.
[Afbeelding]
Ook geen prijzen in de grafiek ? Wel Tibber of Nordpool en land ingesteld en batterij is online ?Erik1805 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:02:
[...]
Nee al een paar weken niet, gewoon een lege grafiek. Snap echt niet waarom het bij de 1 wel werkt en bij de nadere niet.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Misschien dat dit je enigszins wat troost geeft, het werkt bij mij ook nog niet helemaal vlekkeloos hoor.Erik1805 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:02:
[...]
Nee al een paar weken niet, gewoon een lege grafiek. Snap echt niet waarom het bij de 1 wel werkt en bij de nadere niet.
Bij de MT1 batterij zie ik niets staan in het overzicht, en bij MT2 wel. De laadtijden die MT2 bij mij echter aangeeft, worden ook door MT1 uitgevoerd. Begrijpen doe ik het niet helemaal, maar het zal in de loop van de tijd wel weer goedkomen hoop ik.
![]() | ![]() |
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Nee ook geen prijzen. Gebruik Tibber met api. Maar Nordpol zelfde resultaat en batterij is online.PNARI schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:17:
[...]
Ook geen prijzen in de grafiek ? Wel Tibber of Nordpool en land ingesteld en batterij is online ?
Wat bedoel je met ik gebruik api ?Jouw prijzengrafiek lijkt wel heel erg vlak.Erik1805 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:33:
[...]
Nee ook geen prijzen. Gebruik Tibber met api. Maar Nordpol zelfde resultaat en batterij is online.
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door PNARI op 12-11-2025 13:36 ]
Ik had hetzelfde symptoom. Na een laad- en ontlaadcycle was alles weer oké. gewoon proberen (op het juiste tijdstip ontladengangofrs schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:56:
[...]
De batterij was vanmorgen helemaal leeg. Maar zoals jij en Pe1dtq aanraden, zal ik morgen eens een volledige cyclus manueel laden en ontladen. Dan krijg ik ook meteen een beeld hoe groot de schade is![]()
Ik hou alleen mijn hart vast om dit defect aan te tonen bij de verdeler om een herstelling/vervanging te bekomen... Ik weet niet of ze mij op mijn woord zullen geloven.
Excuus ik bedoel de token van TibberPNARI schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:34:
[...]
Wat bedoel je met ik gebruik api ?Jouw prijzengrafiek lijkt wel heel erg vlak.
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/voordeelmomenten/
3 x Marstek V3.0 v139 LAN - CT003 v118 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024
Ervaringsdeskundige hier met 6 stuks. Niet doen als je ze niet gaat aansturen met HomeAssistent of andere automatisering. Ze werken met meer dan 3 niet goed samen en gaan elkaar dan laden en ontladen. Het enige waarom dat wellicht ook verkeerd gaat is vanwege de DSMR 4.4 P1 meter. Maar met 3 lijkt het wel stabiel. Ik schakel dus met de API niet meer dan 3-4 accus tegelijkertijd in.Peule_P schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:53:
[...]
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
30%. op het leveringstarief. dat is netto 10-den van centen...timvanloon schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:45:
Zag dit nu bij eneco voorbij komen zou wat makkelijker programmeren zijn en 30% voordeel.
Als jouw AI functie stroom heeft ingekocht de afgelopen 2 weken dan heeft het je geld gekost. De prijzen lagen in de uren na goedkopere uren nooit gemiddeld meer dan 20%. En dat is je verlies al bij laden en ontladen. Zonder een gemiddeld verschil van 30% tussen het uur dat je gaat laden en de uren dat je het gaat gebruiken kan het niet uit!PNARI schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:42:
[...]
Vreemd, bij mij werkt het de laatste twee weken redelijk goed, is nog voor verbetering vatbaar zoals tijdens de goedkoopste uren volladen aan 2500 W ongeacht de vulgraad bij start laden.
[Afbeelding]
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Ik heb het hier ook al eens gezien in de app. Na refreshen bleek de batterij niet leeg te zijn. Via de API krijg ik ook wel eens 0% terug en bij een volgende poging 11%. Lijkt erop dat de EMS dan overbelast is en niet dat de batterij echt leeg is.gangofrs schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:56:
[...]
De batterij was vanmorgen helemaal leeg. Maar zoals jij en Pe1dtq aanraden, zal ik morgen eens een volledige cyclus manueel laden en ontladen. Dan krijg ik ook meteen een beeld hoe groot de schade is![]()
Ah, dat waren dus de kleine lettertjes!Kees-Jan schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:09:
[...]
30%. op het leveringstarief. dat is netto 10-den van centen...![]()
Ik deed al even een berekening op hun site en vond het al zo vreemd dat ik bedragen kreeg van 12ct/kWh vs 14kWh (zonder belastingen) met hun daltarieven.
Tja, voor dat verschil gaat de Nederlander niet zijn gedrag aanpassen. Dit is slechts een marketingtruuk om meer contracten binnen te hengelen.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003
Ach als ie leeg is door geen zon is het slecht voor je batterij, als ze nog niet vol waren op AI en er komt zon, ook hier gehad is het verdund .. valt allemaal reuze mee. Maar als je echt iedere druppel eruit wil: dan uitzetten manueel of zelf consumptie .. heb je alleen geen backup stroom . (Tenzij je manueel wat laad) lood om oud ijzer, maar dat is mijn mening. Misschien bouwen ze dat nu wel in .. en morgen is er weer een nieuwe dag met een mooi verschil .harrr schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:19:
[...]
Als jouw AI functie stroom heeft ingekocht de afgelopen 2 weken dan heeft het je geld gekost. De prijzen lagen in de uren na goedkopere uren nooit gemiddeld meer dan 20%. En dat is je verlies al bij laden en ontladen. Zonder een gemiddeld verschil van 30% tussen het uur dat je gaat laden en de uren dat je het gaat gebruiken kan het niet uit!
You win some, you lose some .
[ Voor 12% gewijzigd door S2S op 12-11-2025 14:54 ]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Het lijkt mij dat de mogelijkheid van 2500W laden al dicteert dat je er geen 2 op dezelfde groep kunt plaatsen omdat het kan gebeuren dat ze dan samen met 5000W laden.pascallj schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:58:
[...]
Maar nu een andere situatie: als je 2 stuks Venus A samen op 1 een eigen groep zou plaatsen... dan is er toch geen gevaarlijke situatie mogelijk? Ze kunnen dan samen maximaal 2400W laden en (indien op 1200W gezet) ook maximaal 2400W ontladen. Of zie ik dan iets over het hoofd?
Er zouden natuurlijk wel praktische bezwaren kunnen zijn begrijp ik uit sommige reacties als je meerdere Venus batterijen op dezelfde fase aansluit (bij een 3 fase meterkast) omdat ze dan minder goed zouden samenwerken. Maar dat staat los van veiligheid.
Nee het probleem zit niet in het grote laadvermogen. Dat de groepen afslaan vanwege het te grote vermogen is vervelend, maar geen beveiligingsprobleem. Lees ook deze post (maar vooral de link waar ik naar verwijs) waarin ik het nogmaals uitleg: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"Knoflookpasta schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:57:
[...]
Het lijkt mij dat de mogelijkheid van 2500W laden al dicteert dat je er geen 2 op dezelfde groep kunt plaatsen omdat het kan gebeuren dat ze dan samen met 5000W laden.
Maar nu een andere situatie: als je 2 stuks Venus A samen op 1 een eigen groep zou plaatsen... dan is er toch geen gevaarlijke situatie mogelijk? Ze kunnen dan samen maximaal 2400W laden en (indien op 1200W gezet) ook maximaal 2400W ontladen. Of zie ik dan iets over het hoofd?
Er zouden natuurlijk wel praktische bezwaren kunnen zijn begrijp ik uit sommige reacties als je meerdere Venus batterijen op dezelfde fase aansluit (bij een 3 fase meterkast) omdat ze dan minder goed zouden samenwerken. Maar dat staat los van veiligheid.
Correct! Was een typopascallj schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:45:
[...]
V15x zijn de EMS versies. Het gaat hier om BMS versie 216 of hoger waarschijnlijk. Die worden wel vaak samen uitgeleverd met v154 en v155, maar hoeft niet per se.
[ Voor 3% gewijzigd door Gely op 12-11-2025 15:08 ]
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana
Volgens mij kun je inderdaad 2x een Venus A op 1 groep zetten zonder gevaar van overbelasting. Samen maximaal 2400v. je kunt dan ook een Venus D nemen, maar qua prijs ben je ws. veel voordeliger uit met twee keer een A. Hangt af van de prijsontwikkeling de komende tijd. Venus D lijkt nu relatief hoog in prijs t.o.v. de A en E, maar Marstek houd bij introductie de prijzen hoog, om dan na een paar maanden de prijzen flink te laten zakken. Venus E was ook bij introductie hoog in prijs in is nu al honderden euro's goedkoper.Knoflookpasta schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:57:
[...]
Het lijkt mij dat de mogelijkheid van 2500W laden al dicteert dat je er geen 2 op dezelfde groep kunt plaatsen omdat het kan gebeuren dat ze dan samen met 5000W laden.
15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA
Nope. Zelfde geldt voor jou: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"HHF schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:06:
[...]
Volgens mij kun je inderdaad 2x een Venus A op 1 groep zetten zonder gevaar van overbelasting. Samen maximaal 2400v. je kunt dan ook een Venus D nemen, maar qua prijs ben je ws. veel voordeliger uit met twee keer een A. Hangt af van de prijsontwikkeling de komende tijd. Venus D lijkt nu relatief hoog in prijs t.o.v. de A en E, maar Marstek houd bij introductie de prijzen hoog, om dan na een paar maanden de prijzen flink te laten zakken. Venus E was ook bij introductie hoog in prijs in is nu al honderden euro's goedkoper.
Er mogen never nooit niet twee batterijen op 1 groep.
Hier wordt gesproken over v151 en heb maandag met aansluiten meteen een update gekregen en dit is v139.pascallj schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:02:
[...]
De oplossing is de CT002/3 meter gebruiken en alle batterijen instellen als "3-fasensom". Zie ook: Ondersteuning meerdere batterijen in TS.
Er kan wel iets van vertraging in het systeem komen, maar de batterijen werken dan wel samen om de zonnestroom en de totale load van de woning te verdelen.
Voor nu nog niet relevant zolang ik maar een Marstek heb, maar is de v151 dan een beta FW die nog niet vrijgegeven is?
Ow nee, goede, dat ging over de firmware versies bij V1&2. V3 heeft andere firmware versies. Bij V3 mag ik toch aannemen dat het al vanaf het begin verwerkt is. Ondertussen kan die melding wel weg want volgens mij zit iedereen al op de juiste firmware ondertussen.Peule_P schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:29:
[...]
Hier wordt gesproken over v151 en heb maandag met aansluiten meteen een update gekregen en dit is v139.
Voor nu nog niet relevant zolang ik maar een Marstek heb, maar is de v151 dan een beta FW die nog niet vrijgegeven is?
Je hebt gelijk, dan zou de beveiliging van de groep afslaan. Het gaat in jouw post inderdaad om te grote stromen die lopen BUITEN het zicht van het zekerapparaat. Dat is super (brand)gevaarlijk!pascallj schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:02:
[...]
Nee het probleem zit niet in het grote laadvermogen. Dat de groepen afslaan vanwege het te grote vermogen is vervelend, maar geen beveiligingsprobleem. Lees ook deze post (maar vooral de link waar ik naar verwijs) waarin ik het nogmaals uitleg: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Maar dat is een situatie waarbij er helemaal geen dedicated groep is voor de Marstek, maar deze op een bestaande groep in een WCD wordt 'bijgeprikt'. Als je WEL een aparte groep aanmaakt op een bepaalde fase, wat is dan het (veiligheidsheids)probleem als je daar 2 Marstek Venus A op zou aansluiten?
Dat maakt geen verschil. Want met twee batterijen heb je dus geen eigen groep meer voor de batterij. De tweede batterij kan dan net zo goed een friteuse zijn in deze vergelijking. Als er een foutsituatie voordoet kan de ene batterij 16 A uit het net trekken, plus nog 11 A van de andere batterij. Dan gaat er dus 27 A door de kabels lopen zonder dat er iets gebeurt.Knoflookpasta schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:35:
[...]
Je hebt gelijk, dan zou de beveiliging van de groep afslaan. Het gaat in jouw post inderdaad om te grote stromen die lopen BUITEN het zicht van het zekerapparaat. Dat is super (brand)gevaarlijk!
Maar dat is een situatie waarbij er helemaal geen dedicated groep is voor de Marstek, maar deze op een bestaande groep in een WCD wordt 'bijgeprikt'. Als je WEL een aparte groep aanmaakt op een bepaalde fase, wat is dan het (veiligheidsheids)probleem als je daar 2 Marstek Venus A op zou aansluiten?
Nu is het natuurlijk een klein risico, want als 1 batterij plots 27 A stroom trekt, heb je ook een ander probleem, maar daar gaat het niet om. We maken de regels om alle situaties af te dekken, en dit is er 1 van. Het mag gewoon niet, hoe klein het risico ook is.
Is dat wel zo? Zolang er geen grotere stromen kunnen lopen dan 16A (eigenlijk 20A), is er toch geen probleem? En met 2x Venus A kun je maximaal 2400W aan het laden zijn, maximaal 2400W aan het ontladen of in een (vreemd) geval maximaal 1200W aan het ontladen en 1200W aan het laden. In dit scenario is er geen mogelijkheid dat er iets verkeerd gaat, toch?pascallj schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:08:
[...]
Er mogen never nooit niet twee batterijen op 1 groep.
De Venus A kan maximaal 5,2A leveren of opnemen bij 230V. Hoe kom je dan aan die 11A?pascallj schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:39:
[...]
Dat maakt geen verschil. Want met twee batterijen heb je dus geen eigen groep meer voor de batterij. De tweede batterij kan dan net zo goed een friteuse zijn in deze vergelijking. Als er een foutsituatie voordoet kan de ene batterij 16 A uit het net trekken, plus nog 11 A van de andere batterij. Dan gaat er dus 27 A door de kabels lopen zonder dat er iets gebeurt.
En als je alles wilt afkaarten zou je die groep ook met een PV-verdeler kunnen uitvoeren zodat beide thuisbatterijen een eigen zekering krijgen.
[ Voor 11% gewijzigd door Knoflookpasta op 12-11-2025 15:44 ]
Dat is niet relevant. Die 11 A kwam van de Venus apparaten. In dit geval trek je 16 A plus 5,2 A. Ja de kabels kunnen dat mogelijk prima hebben, maar daar is het niet op bedacht. De regel is dat 800 W extra bovenop een 16 A zekering toegestaan is. Oftewel 3,5 A. Tuurlijk kan 5,2 A ook nog wel, maar dat wil nog niet zeggen dat het toegestaan is.Knoflookpasta schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:42:
[...]
De Venus A kan maximaal 5,2A leveren of opnemen bij 230V. Hoe kom je dan aan die 11A?
Precies, dan kan het wel! Maar dan creëer je dus in feite een eigen groep. Je verliest dan waarschijnlijk wel de selectiviteit van je groep, maar dat is naar mijn idee niet zo'n probleem.Knoflookpasta schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:42:
[...]
En als je alles wilt afkaarten zou je die groep ook met een PV-verdeler kunnen uitvoeren zodat beide thuisbatterijen een eigen zekering krijgen.
[ Voor 29% gewijzigd door pascallj op 12-11-2025 15:47 ]
Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterijNikso1230 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:23:
Wat me nog niet duidelijk is; is het mogelijk om 3 batterijen Venus A te stapelen en op een stopcontact aan te sluiten. Ik zal de belasting van 1200w niet verhogen naar 2500w verbruik. Natuurlijk wel 1200w inladen vanuit de panelen.
Zou je eens door kunnen lezen.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V154 / BMS216 APP V1.6.50, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Je mag 1 Venus A batterij plaatsen op een groep (dit mag een bestaande groep zijn) die je wel met meer capaciteit mag uitbreiden (met die stapelbare modules). Op een bestaande groep is dat dan nog steeds met 800 W ontladen (hetzelfde als bij alle andere P&P batterijen) en op een eigen groep is dat met max 1200 W ontladen, tevens ook de max van de Venus A. Voor opladen is er geen limiet.Nikso1230 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:23:
Wat me nog niet duidelijk is; is het mogelijk om 3 batterijen Venus A te stapelen en op een stopcontact aan te sluiten. Ik zal de belasting van 1200w niet verhogen naar 2500w verbruik. Natuurlijk wel 1200w inladen vanuit de panelen.
neen. Standaard kan het 2500 wat trekken x3 dat is 7500 wat ... (32 A) veel te hoog voor een standaard bedrading in huis.Nikso1230 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:23:
Zelfs 2 niet ... (21 A).
bedrading standaard is voorzien voor 16A ...
Vandaar per batterij een eigen kring (groep - zekering - draadje naar de kast ... )
Optioneel kan je die dingen ook instellen om 2500 terug te leveren (en dat x3 is dan 7500 ...).
Eigenlijk zou je dergelijke grote verbruikers altijd op een eigen groep moeten steken ... en dus bvb. in keuken de elektrische oven heeft eigen groep, de inductieplaat heeft eigen groep, .... en dus een dergelijke batterij best ook ...
Zou daar nooit over twijfelen ... max wat je op dezelfde groep steekt zijn kleine gebruikers zoals een modem, een led noodverlichting, ...
[ Voor 23% gewijzigd door vifra op 12-11-2025 16:36 ]
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117
Ik zit te denken om 3 marstek batterijen aan te schaffen icm de P1 CT003 meter.
Nu vroeg ik mij af of een van deze 3 ook op de groep van de wasmachine(2450w) toegevoegd mag worden? 16a zekering op een 3x25a aansluiting
Mits je de wasmachine afkoppelt en niet meer gebruikt wel. Lees vooral ook de laatste twee pagina's even terug. Tenzij je hem op 800 W ontladen laat staan inderdaad zoals terecht is opgemerkt.Pringo schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:43:
Hi!
Nu vroeg ik mij af of een van deze 3 ook op de groep van de wasmachine(2450w) toegevoegd mag worden? 16a zekering op een 3x25a aansluiting
[ Voor 8% gewijzigd door pascallj op 12-11-2025 16:48 ]
Als uw machine aan staat en uw batterij laad dan kan je potentieel 2X 2500 wat trekken ... dan springt de zekering mogelijks af ...Pringo schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:43:
Hi!
terugleveren mag je dan max. 800 Watt instellen ...
Persoonlijk zou ik een extra eigen groep voorzien ... dan heb je geen vodden achteraf en mag je dat op volle 2500 Wat terugleveren instellen ...
ai, weg huis...
Ik wilde eigenlijk een omvormer met 2 batterijen (4.4kwh) kopen en deze dan op een stopcontact aansluiten. Zo lees ik het ook op de site van marstek dat sit gewoon gaat. Je hebt dan 1200w ontladen en 1200w laden toch?vifra schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:30:
[...]
neen. Standaard kan het 2500 wat trekken x3 dat is 7500 wat ... (32 A) veel te hoog voor een standaard bedrading in huis.
Zelfs 2 niet ... (21 A).
bedrading standaard is voorzien voor 16A ...
Vandaar per batterij een eigen kring (groep - zekering - draadje naar de kast ... )
Optioneel kan je die dingen ook instellen om 2500 terug te leveren (en dat x3 is dan 7500 ...).
Eigenlijk zou je dergelijke grote verbruikers altijd op een eigen groep moeten steken ... en dus bvb. in keuken de elektrische oven heeft eigen groep, de inductieplaat heeft eigen groep, .... en dus een dergelijke batterij best ook ...
Zou daar nooit over twijfelen ... max wat je op dezelfde groep steekt zijn kleine gebruikers zoals een modem, een led noodverlichting, ...
Thanks.pascallj schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:44:
[...]
Mits je de wasmachine afkoppelt en niet meer gebruikt wel. Lees vooral ook de laatste twee pagina's even terug. Tenzij je hem op 800 W ontladen laat staan inderdaad zoals terecht is opgemerkt.
Misschien de vraag dan anders gesteld. Dit is de situatie qua groepen nu:
1 droger 800w
2 wasmachine 2450w
3 vriezer, verlichting garage, combi oven/magnetron
Ik zou dus graag 3 batterijen verdelen over deze 3 groepen. Is dat mogelijk en met welke laad/onlaad instelling.
Klopt dat kan. Dat bericht was gebaseerd op informatie van de Venus C&E. Als je hem (de Venus A) op een eigen groep aansluit is het 1200 W symmetrisch, en als je hem op een groep samen een ander apparaat aansluit (geen andere batterij), is het 1200 W laden en 800 W ontladen.Nikso1230 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:21:
[...]
Ik wilde eigenlijk een omvormer met 2 batterijen (4.4kwh) kopen en deze dan op een stopcontact aansluiten. Zo lees ik het ook op de site van marstek dat sit gewoon gaat. Je hebt dan 1200w ontladen en 1200w laden toch?
Het is heel simpel: de Marstek kan altijd 2500 W laden. Op een eigen groep 2500 W ontladen en op een groep met andere apparaten 800 W ontladen. Ook mogen er geen 2 batterijen op 1 groep.Pringo schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:40:
[...]
Thanks.
Misschien de vraag dan anders gesteld. Dit is de situatie qua groepen nu:
1 droger 800w
2 wasmachine 2450w
3 vriezer, verlichting garage, combi oven/magnetron
Ik zou dus graag 3 batterijen verdelen over deze 3 groepen. Is dat mogelijk en met welke laad/onlaad instelling.
Als je alleen deze groepen dus wilt of kunt gebruiken, ben je genoodzaakt om ze allemaal op een andere groep aan te sluiten en allemaal op de standaard 800 W ontladen laten staan. De wasmachine en de batterij samen overschrijdt wel het limit van 16 A per groep, maar de kans dat deze lange tijd met volledig vermogen staan te laden acht ik klein.
Je kunt de wasmachine en droger samen op een groep gooien (zo zou je een groep vrijmaken voor 1 batterij zodat je 2500 W kan ontladen met die batterij), maar dan zou ik op die groep er geen batterij meer bij zetten, dan wordt het wel krapjes. Dus dan kom je weer een groep tekort.
Vroeger moesten apparaten met een vermogen van meer 2 kW op een eigen groep staan volgens de NEN1010. Tegenwoordig staat dat er niet letterlijk meer in, dus dat zou niet meteen een beperking vormen.
Wel zelf ophalen op afspraak want hij levert normaal alleen aan webshop maar voor particulieren die hem weten te vinden maakt ie een uitzondering
Erg fijn betrouwbare bedrijf.
Hele nette prijs ervoor betaald incl. btw. stuk lager nog steeds dan via webshop.
Ik heb er dus €1185 voor betaald incl btw (980 exl btw) geen garantie dat dat zo blijft.
Mogelijk heeft iemand hier er ook wat aan.
En nee ik heb geen eigenbelang hierbij puur gedeeld om jullie ook het voordeel mee te geven!!!
[ Voor 14% gewijzigd door timvanloon op 13-11-2025 10:37 . Reden: door de vele prive berichten prijs ook maar genoemd hier ]
3 x Marstek V3.0 v139 LAN - CT003 v118 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024
Wat voor prijs moet ik dan aan denken? Om te bepalen of het de moeite waard is om een ritje naar Dordrecht te maken.timvanloon schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:58:
Vandaag toch alvast maar een 3e batterij venus v3 aangeschaft via Zonnepaneel Kampioen B.V. te Dordrecht. Deze leverancier staat in de lijst van Marstek vermeld als geaccepteerde partij tbv de garantie. en je krijgt ook netjes factuur erbij voor de upload in de app.
Wel zelf ophalen op afspraak want hij levert normaal alleen aan webshop maar voor particulieren die hem weten te vinden maakt ie een uitzondering.
Hele nette prijs ervoor betaald incl. btw. stuk lager nog steeds dan via webshop.
Heb je prive bericht gestuurd. Weet niet of ik het hier mag benoemen.BBKing schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:40:
[...]
Wat voor prijs moet ik dan aan denken? Om te bepalen of het de moeite waard is om een ritje naar Dordrecht te maken.
Dus maak je er maar een rare toespeling van, of reclame voor desbetreffend bedrijf?timvanloon schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:58:
[...]
Heb je prive bericht gestuurd. Weet niet of ik het hier mag benoemen.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V154 / BMS216 APP V1.6.50, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
😂tweeek schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:07:
[...]
Dus maak je er maar een rare toespeling van, of reclame voor desbetreffend bedrijf?
6 accu's = 3 fasen met 2 groepen (kringen) per fase. Dan blijf je netjes onder de 16 amperé per groep.Peule_P schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:53:
[...]
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Stel, accu wordt op 2500W geladen = 11 Ampere, wasmachine staat aan. Dan is dat zo maar meer dan 20A samen. Niet doen dus.vifra schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:47:
[...]
Als uw machine aan staat en uw batterij laad dan kan je potentieel 2X 2500 wat trekken ... dan springt de zekering mogelijks af ...
terugleveren mag je dan max. 800 Watt instellen ...
Persoonlijk zou ik een extra eigen groep voorzien ... dan heb je geen vodden achteraf en mag je dat op volle 2500 Wat terugleveren instellen ...
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Neen laden is standaard aan 2500 - niet beperkt dus. Dus 2x 2500 (2x 11A) is te veel voor één stroomkring (die standaard op 16A voorzien is).Nikso1230 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:21:
[...]
Ik wilde eigenlijk een omvormer met 2 batterijen (4.4kwh) kopen en deze dan op een stopcontact aansluiten. Zo lees ik het ook op de site van marstek dat sit gewoon gaat. Je hebt dan 1200w ontladen en 1200w laden toch?
Het ging hier over een Venus A met een extra batterijmodule.vifra schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:54:
[...]
Neen laden is standaard aan 2500 - niet beperkt dus. Dus 2x 2500 (2x 11A) is te veel voor één stroomkring (die standaard op 16A voorzien is).
Dat klopt maar om te zien dat AI enigzins doet wat je verwacht moet je wel in AI mode staan en soms ga ik 's morgens over op selfconsumption als er voldoende PV opbtengst wordt voorspeld. Voor mij is het een proefperiode van 4 maanden, daarna ga ik over op variabel contract. Kost me ook geen honderden euro's. Het zijn ook niet de batterijen alleen die het verschil maken met een dynamisch contract. En zoals ik al lang aangaf in dit forum, met het plaatsen van batterijen ga je niet rijk worden, zullen wel helpen de E-factuur te drukken en het is ook een stukje hobby 😁harrr schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:19:
[...]
Als jouw AI functie stroom heeft ingekocht de afgelopen 2 weken dan heeft het je geld gekost. De prijzen lagen in de uren na goedkopere uren nooit gemiddeld meer dan 20%. En dat is je verlies al bij laden en ontladen. Zonder een gemiddeld verschil van 30% tussen het uur dat je gaat laden en de uren dat je het gaat gebruiken kan het niet uit!
30% van extreem hoog is nog altijd hoog... zegt dus niks tot je in de details van de prijs gaat kijkentimvanloon schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:45:
Zag dit nu bij eneco voorbij komen zou wat makkelijker programmeren zijn en 30% voordeel.
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase
Ik wil het ook graag weten.. via pb of hiermaakt niet uittimvanloon schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:58:
Vandaag toch alvast maar een 3e batterij venus v3 aangeschaft via Zonnepaneel Kampioen B.V. te Dordrecht. Deze leverancier staat in de lijst van Marstek vermeld als geaccepteerde partij tbv de garantie. en je krijgt ook netjes factuur erbij voor de upload in de app.
Wel zelf ophalen op afspraak want hij levert normaal alleen aan webshop maar voor particulieren die hem weten te vinden maakt ie een uitzondering.
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
Toch volgens mij vooral gevalletje oogkleppen even afzetten en eens zien of er niet logischere oplossingen zijn dan 6 losse accu's. Eén 3 fase omvormer, die netjes achter een 4P automaat hangt lijkt me een stuk nettere oplossing, die daarnaast ook nog de nodige voordelen kan bieden.WargamingPlayer schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:24:
[...]
6 accu's = 3 fasen met 2 groepen (kringen) per fase. Dan blijf je netjes onder de 16 amperé per groep.
Gewoon een oprechte vraag. Het voordeel van makkelijk een stekker aansluiten wordt minder relevant. Kun je dan niet beter meteen één systeem aanschaffen? (Dit moet hier toch wel eerder behandeld zijn
63kWp 3x25A 3 meterkasten
Ik som wat op:Arar schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:56:
Ik kan wel met @Oilman meegaan. Wat is het voordeel nog eigenlijk om voor een Marstek te gaan bij zes batterijen.
Gewoon een oprechte vraag. Het voordeel van makkelijk een stekker aansluiten wordt minder relevant. Kun je dan niet beter meteen één systeem aanschaffen? (Dit moet hier toch wel eerder behandeld zijn)
- Failure rate one device fails all off - versus 1 of the 6 fails ... 5 to go ?
- Prijs
- 2500/800 of 2500/2500 x 6
- veel beter geoptimaliseerd over fasen héén
- nettere afwerking / plaatsing (compacter behuizing)
- meestal te combineren met wat andere primium zaken zoals bv. laadpaal ...
- Minder complexe aansturing en daardoor minder "foutjes" van bijsturing / kabels / draadloze verbndingen / ...
[ Voor 14% gewijzigd door vifra op 13-11-2025 09:13 ]
Precies zo heb ik hem afgelopen maandag neergezet, in een houten niet verwarmde en niet geisoleerde garage, we gaan het meemaken in de winter....jorgen83 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:12:
Volgens Marstek mag de Venus thuisbatterij zelfs buiten worden geinstalleerd (mits uit de zon en onder een afdak), dus zou het in onze schuur toch ook makkelijk kunnen? Niet geisoleerd, en in de winter wel wat koud misschien, iemand ervaring hiermee? Thanks!
Staat dus iig uit de wind/regen/zon.
Heb je nog issues met verbinding met de P1 unit?Peule_P schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:33:
[...]
Precies zo heb ik hem afgelopen maandag neergezet, in een houten niet verwarmde en niet geisoleerde garage, we gaan het meemaken in de winter....
Staat dus iig uit de wind/regen/zon.
Hier staat deze in schuur - maar ding heeft nog geen winter mee gemaakt ...jorgen83 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:12:
Volgens Marstek mag de Venus thuisbatterij zelfs buiten worden geinstalleerd (mits uit de zon en onder een afdak), dus zou het in onze schuur toch ook makkelijk kunnen? Niet geisoleerd, en in de winter wel wat koud misschien, iemand ervaring hiermee? Thanks!
Heb een wifi versterker geplaatst voor aansturing ...
Nu winter - die van hier gaa niet zo koud ... met uitzondering eens naar -10°c ... dat is perfect binnen de specs van Marstek (-20°c tot +55°c ... of is het -45°C tot +70°c ... is me niet duidelijk ...)
.
Mijn use case is een pure nom (voor deze batterij) ... en in de winter 's nachts zal die niet veel doen ... overdag beperkt ...
Normaal zou de BMS van de batterij maar beperkt mogen laden bij vrieskou om de batterijen te beschermen.vifra schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:49:
[...]
Nu winter - die van hier gaa niet zo koud ... met uitzondering eens naar -10°c ... dat is perfect binnen de specs van Marstek (-20°c tot +55°c ... of is het -45°C tot +70°c ... is me niet duidelijk ...)
Ik ga het er niet op wagen en zet de batterij dan gewoon in standby op 30% ofzo.
Wanneer temperaturen onder nul draait men warmtepomp toch sowieso continue, dus alle zon wordt direct op gebruikt
Volgens de specs zou het moeten kunnen. Echter normaal mag je LFP cellen niet opladen bij temperaturen onder 0 en er zit geen verwarming in de batterij, dus of het handig is, is een tweede. Nu blijft het in de schuur en in de batterij zelf wel iets warmer dan daarbuiten dus je hebt wel iets meer speling voor korte duur.jorgen83 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:12:
Nee, heb redelijke wifi dekking in de garage (staat paar meter van het huis af) en maakt verbinding met een Homewizard P1 die in huis in de meterkast zit.jorgen83 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:40:
[...]
Heb je nog issues met verbinding met de P1 unit?
Moet eigenlijk de Marstek nog op een apart IoT VLAN/SSID zetten (iets met Chinezen), maar dan zou ik ook de Homewizard weer op dit zelfde VLAN/SSID moeten zetten, beide zitten nu op mijn 'standaard' VLAN/SSID.
Iemand enig idee of er vorig jaar zo'n Black Friday deals waren ergens?
-| Hit it i would ! |-
Dear customer, thank you for your feedback. If your power provider is Tibber, it has been found that the issue is due to Tibber\'s current limitation in recent days. We are currently repairing it and apologize for any inconvenience caused. Alan
ik zie nu meerdere deals voor 1350 incl btw en verzending. vind ik echt scherpFalcon10 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:26:
Ben van plan om een Venus E3 aan te schaffen, maar wat ik me nu af vroeg: zou er met Black Friday in het verschiet toevallig een mooie deal te scoren zijn? Ze zijn nog niet zo lang uit de v3, maar je weet maar nooit.
Thuisbatterij.nl heeft hem voor 1325 inclusief BTW nu.Falcon10 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:26:
Ben van plan om een Venus E3 aan te schaffen, maar wat ik me nu af vroeg: zou er met Black Friday in het verschiet toevallig een mooie deal te scoren zijn? Ze zijn nog niet zo lang uit de v3, maar je weet maar nooit.
Zie mijn (aangepaste) post van gisteren beter deal krijg je denk ik niet op dit moment!Falcon10 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:26:
Dat zou impliceren dat als je je pricing overzet naar Northpol dat het wel zou werken vanaf middernacht?Erik1805 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:27:
Tja nu krijg ik weer een andere antwoord aangaande niet werkende AI mode:
Dear customer, thank you for your feedback. If your power provider is Tibber, it has been found that the issue is due to Tibber\'s current limitation in recent days. We are currently repairing it and apologize for any inconvenience caused. Alan
Zou de API van Tibber een quotum aanhouden van maximaal aantal gemaakte links?
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003
Waarvoor dank, ga hem woensdag halen! 5€ meer nu excl. BTW maar sowieso de beste prijs op dit momenttimvanloon schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:38:
[...]
Zie mijn (aangepaste) post van gisteren beter deal krijg je denk ik niet op dit moment!
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
:strip_exif()/f/image/fGao9GiPRlOYKFbujl9YwL8l.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/DMUSfn8FDwgb8Gc0EV2Q88hG.jpg?f=fotoalbum_tile)