Druppeltje_ schreef op zondag 9 november 2025 @ 18:01:
[...]

Dit gaat natuurlijk wel over een custom integratie in HA.
Daar staat Marstek natuurlijk volledig buiten.
We mogen toch ook wel eens een keertje lachen of niet soms ? Zoals ik al zei, ik ben tevreden met de batterijen ondanks de moeilijke aanloop begin dit jaar. Zou alleen de AI wat meer AI willen zien waarbij je zelf wat meer instelmogelijkheden hebt. Alleen al het feit dat ze met de AI geen rekening houden met de RTE vind ik al niet erg AI en dat is toch iets heel simpels effe los dat ze geen rekening houden met het verschil tussen min en max prijzen en de RTE om zo al of niet te laden.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10-11 14:09
Als je er verstand van hebt zal alles "simpel" zijn.
Maar ik lees hier ook dat de marstek RTE niet goed is en dat je een HW RTE moet hebben.
De RTE is iets weer van de laatste bijdragen. Dat maakt op het laden/ontladen niks uit. Wil je er meer in gaan laden dan? Je kan ook de temperatuur van de cellen gaan gebruiken om optimaal te laden.

Waar het om gaat bij slim laden is dat de accu gewoon op goedkope momenten gaat bijladen als je PV installatie het laat afweten. En goedkoop betekend dan qua prijs afgestemd op de "day ahead" prijzen en niet zoals de app tekst suggereert een voorspelling. Voorspelling op wat ?

Ik zie ook diverse slimme home made mods voorbij komen gebaseerd op HA. Maar niemand heeft dus die slimme AI modificatie gemaakt die iedereen kan gebruiken.
Een mod waarvan gesteld wordt dat het "simpel" is.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.50 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 10-11 16:23
Druppeltje_ schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:09:
[...]

En de waarden worden automatisch ververst? Het detecteren en toevoegen gaat bij mij vanzelf. Alleen haalt die maar eenmalig waardes op. Maar ik zag bij de issues op github dat er velen dat probleem hebben.
Ben er achter dat er nog iemand is in de straal van 20 meter van mijn meterkast met een Marstek Venus E. Want mijn Bluetooth adapter gaf een derde weer :D

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10-11 20:36

Pe1dtq

It's all about electronics

Hetzelfde effect als toen de Victron mppt solar converters hun opkomst onder de camperaars hadden. Meesten hadden de PIN nog op fabrieksinstelling staan.

🔋 3 MT V2 153-215 (1 RIP), CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 00:16
PNARI schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:17:
[...]

We mogen toch ook wel eens een keertje lachen of niet soms ? Zoals ik al zei, ik ben tevreden met de batterijen ondanks de moeilijke aanloop begin dit jaar. Zou alleen de AI wat meer AI willen zien waarbij je zelf wat meer instelmogelijkheden hebt. Alleen al het feit dat ze met de AI geen rekening houden met de RTE vind ik al niet erg AI en dat is toch iets heel simpels effe los dat ze geen rekening houden met het verschil tussen min en max prijzen en de RTE om zo al of niet te laden.
Ikzelf gebruik AI niet, en heb daar ook totaal geen interesse in. Maar uit alles wat ik hier de voorbije weken heb zien passeren kan ik enkel concluderen dat AI nooit goed genoeg gaat zijn. Enkel en alleen om de simpele reden dat werkelijk iedereen iets anders verwacht ervan. Wanneer iedereen een ander verwachtingspatroon heeft, kan het ook nooit voor iedereen goed zijn.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:00

S2S

Druppeltje_ schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:55:
[...]

Ikzelf gebruik AI niet, en heb daar ook totaal geen interesse in. Maar uit alles wat ik hier de voorbije weken heb zien passeren kan ik enkel concluderen dat AI nooit goed genoeg gaat zijn. Enkel en alleen om de simpele reden dat werkelijk iedereen iets anders verwacht ervan. Wanneer iedereen een ander verwachtingspatroon heeft, kan het ook nooit voor iedereen goed zijn.
Ze moeten het ook niet voor iedereen goed maken .. alleen voor ons 😂

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• 3DWim
S2S schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:12:
[...]
Ze moeten het ook niet voor iedereen goed maken .. alleen voor ons 😂
Ons Nederlanders dan toch zeker :+

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.50 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• S2S

S2S

3DWim schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:27:
Maar ik lees hier ook dat de marstek RTE niet goed is en dat je een HW RTE moet hebben.
De RTE is iets weer van de laatste bijdragen. Dat maakt op het laden/ontladen niks uit. Wil je er meer in gaan laden dan? Je kan ook de temperatuur van de cellen gaan gebruiken om optimaal te laden.

Waar het om gaat bij slim laden is dat de accu gewoon op goedkope momenten gaat bijladen als je PV installatie het laat afweten. En goedkoop betekend dan qua prijs afgestemd op de "day ahead" prijzen en niet zoals de app tekst suggereert een voorspelling. Voorspelling op wat ?

Ik zie ook diverse slimme home made mods voorbij komen gebaseerd op HA. Maar niemand heeft dus die slimme AI modificatie gemaakt die iedereen kan gebruiken.
Je weet simpel weg niet hoe het nu werkt en waar ze mee bezig zijn aan functionaliteit inbouwen / programmeren of testen .. want ze laten daar niets over los, ze vertellen hun roadmap niet. Wat ik wel zie is dat ik soms 2 laad momenten heb, soms 4 / 3 of zelfs maar 1, kan per dag verschillen, dus er gebeurd wel iets. En bijvoorbeeld geen rekening houden met RTE kan je ook opvangen als je wel lokaal kijkt naar het weer en dan bijvoorbeeld maar 1 uur laad van het net en dat verdund met zon opbrengst (ook dan is je RTE verlies anders , niet echt , maar toch wel, ik zou het niet zo doen, maar je hebt wel altijd backup stroom) je hebt nou eenmaal een backup stroom mogelijkheid.. alleen tja als de accu in de winter altijd leeg staat. Zulke beslissingen lijken mij best mogelijk op bedrijfsniveau.

We weten alleen niet waar ze het op baseren en wat ze er mee doen. En waar de AI stand eindigt . Wat ze allemaal mee gaan pakken. We gaan het meemaken .

[ Voor 16% gewijzigd door S2S op 10-11-2025 12:25 ]

• BigTasty
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-11 12:34
misschien een domme vraag, maar waar doe ik een wachtwoord reset buiten de app?

• 3DWim
S2S schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:17:
[...]
Je weet simpel weg niet hoe het nu werkt en waar ze mee bezig zijn aan functionaliteit inbouwen / programmeren of testen .. want ze laten daar niets over los, ze vertellen hun roadmap niet. Wat ik wel zie is dat ik soms 2 laad momenten heb, soms 4 of zelfs maar 1, kan per dag verschillen, dus er gebeurd wel iets. En bijvoorbeeld geen rekening houden met RTE kan je ook opvangen als je wel lokaal kijkt naar het weer en dan bijvoorbeeld maar 1 uur laad van het net en dat verdund met zon opbrengst (ook dan is je RTE verlies anders , niet echt , maar toch wel, ik zou het niet zo doen, maar je hebt wel altijd backup stroom) We weten alleen niet waar ze het op baseren en wat ze er mee doen. En waar de AI stand eindigt .
Dus heeft het weinig zin om over RTE in AI te beginnen.
Ik kijk regelmatig wat AI meld met Nordpool>NL, ik zie geen laadmomenten. Niet voor vandaag, niet voor morgen (day ahead prijzen).
Helaas is de helpdesk niet erg behulpzaam. Ik stel gerichte vragen maar krijg de standaard niets zeggende antwoorden.

• S2S

S2S

3DWim schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:16:
[...]

Ons Nederlanders dan toch zeker :+
Ach alleen de tweakers is ook prima

• Druppeltje_
BigTasty schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:17:
misschien een domme vraag, maar waar doe ik een wachtwoord reset buiten de app?
Niet denk ik.
Wat is er mis met het resetten via de app?
Zelfs als je je wachtwoord vergeten bent, kan je toch via daar een nieuw aanmaken via je mailadres?

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• S2S

S2S

3DWim schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:27:
[...]

Dus heeft het weinig zin om over RTE in AI te beginnen.
Ik kijk regelmatig wat AI meld met Nordpool>NL, ik zie geen laadmomenten. Niet voor vandaag, niet voor morgen (day ahead prijzen).
Helaas is de helpdesk niet erg behulpzaam. Ik stel gerichte vragen maar krijg de standaard niets zeggende antwoorden.
Ja maar ik zie die wel ;) (iedere dag) (en ze doen ook iets) ze zullen wel met een kleine set gebruikers testen . Voor vandaag zie ik er 4, maar de laatste van 23.00 tot 0.00 gaat niet laden. Om 0.00 wordt er weer één nieuw laad-schema voor die dag gedownload lijkt het.

Is afwachten wat het over een paar weken allemaal doet of niet doet .

[ Voor 10% gewijzigd door S2S op 10-11-2025 12:33 ]

• BigTasty
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-11 12:34
Druppeltje_ schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:27:
[...]

Niet denk ik.
Wat is er mis met het resetten via de app?
Zelfs als je je wachtwoord vergeten bent, kan je toch via daar een nieuw aanmaken via je mailadres?
nevermind, ik wilde niet uitloggen omdat ik het password niet meer wist, maar via het inlogscherm in de app inderdaad wel de optie. (was op zoek naar het password voor hame_relay)

• 3DWim
S2S schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:29:
[...]
Ja maar ik zie die wel ;) (iedere dag) (en ze doen ook iets) ze zullen wel met een kleine set gebruikers testen . Voor vandaag zie ik er 4, maar de laatste van 23.00 tot 0.00 gaat niet laden. Om 0.00 wordt er weer één nieuw laad-schema voor die dag gedownload lijkt het.
Is afwachten wat het over een paar weken allemaal doet of niet doet .
En is dat dan de "day ahead" prijs ?
En is je accu dan vol? Om 12:00u zou theoretisch de grafiek dan moeten wijzigen. Vooropgesteld dat er wisselingen in de markt zitten.
En dan nog zijn die prijzen niet welke jij krijgt van je leverancier. Nog afgezien dat je wellicht een boete krijgt voor terugleveren.
Dus er zijn wel veel parameters voor AI om rekening mee te houden. Zonder RTE, winst en cel temperatuur.

• S2S

S2S

3DWim schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:38:
[...]

En is dat dan de "day ahead" prijs ?
En is je accu dan vol? Om 12:00u zou theoretisch de grafiek dan moeten wijzigen. Vooropgesteld dat er wisselingen in de markt zitten.
En dan nog zijn die prijzen niet welke jij krijgt van je leverancier. Nog afgezien dat je wellicht een boete krijgt voor terugleveren.
Dus er zijn wel veel parameters voor AI om rekening mee te houden. Zonder RTE, winst en cel temperatuur.
0.00 in de nacht, dat zijn dan de prijzen voor die dag.. de laadmomenten voor die dag, maar hoe het schema dan tot stand komt, geen idee.. want dat weten jij en ik niet. (Accu’s zijn dan niet vol ) en na de eerste laadmomenten soms ook niet, maar op andere dagen weer wel (Hier zie ik ze in een andere app om 13.00 , iedere dag) wat ze bij hame mee doen of niet doen vanaf 13.00 , om tot het schema van de volgende dag te komen, weet ik niet . Wij programmeren de AI stand niet. (Ik krijg geen boete ) ik kan ze ook op zelf consumptie zetten , maar ik wil graag een slimme AI stand, die het hele jaar aan kan staan . .. wie weet ..

[ Voor 21% gewijzigd door S2S op 10-11-2025 12:51 ]

• 3DWim
S2S schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:42:
[...]
0.00 in de nacht, dat zijn dan de prijzen voor die dag.. de laadmomenten voor die dag, maar hoe het schema dan tot stand komt, geen idee.. want dat weten jij en ik niet. (Hier zie ik ze in een andere app om 13.00 , iedere dag) wat ze bij hame er mee doen of niet doen vanaf 13.00 , Wij programmeren de AI stand niet. (Ik krijg geen boete )
Jawel dat weet ik/wij wel of niet de details missen we nog ;-) :
Dear customer, thank you for your feedback. The principle of activating Venus AI mode is to read the electricity price changes in your area within one day, and then charge at the lowest electricity price on the next day. If you have photovoltaic power generation, it will be charged from the photovoltaic system and charged according to your household load at any time. Wishing you all the best.
Sincerely Steven

Ik heb nu gevraagd wat er beslist wordt als er PV- en goedkope stroom is.

Als jij prijzen ziet dan kan je die vergelijken met de day ahead prijzen. Ik denk wel dat dat kloppen zal (meer hopen op..).
Het hele AI verhaal wordt hier nogal opgeklopt met extra's.
Laat eerst het goedkoop laden uit het net maar werken bij bijvoorbeeld @Erik1805 Als dat dan bij iedereen goed en stabiel werkt dan wordt het wellicht interessant om een "Ik wil geld verdienen" optie te definiëren. Als dan niet met alle aparaat opties/kenmerken.

De RTE van de HW batterijen is niet beter, ook rond 75 % en mwt RTE heeft moet je wel degelijk rekening houden bij AI mode. Een RTE van 75 % wil zeggen dat je van de energie die laadt in de batterij maar 75% er weer uit krijgt. Wil dus zeggen dat als het verschil tussen maximum prijs en minimum prijs gedurende 24u kleiner dan 25 % van de minimum prijs het geen zin heeft om. De batterij te laden op moment van de minimum prijs

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-11 19:35

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

PNARI schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:56:
[...]

De RTE van de HW batterijen is niet beter, ook rond 75 % en mwt RTE heeft moet je wel degelijk rekening houden bij AI mode. Een RTE van 75 % wil zeggen dat je van de energie die laadt in de batterij maar 75% er weer uit krijgt. Wil dus zeggen dat als het verschil tussen maximum prijs en minimum prijs gedurende 24u kleiner dan 25 % van de minimum prijs het geen zin heeft om. De batterij te laden op moment van de minimum prijs
Zeker, plus dat bij bv. 1400 euro aanschaf met 6000 cycli er 23,3 eurocent verloren gaat per cycli aan afschrijving plus een beetje rente verlies.

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Ik ben ervaring deskundige, Homewizard bij mij 72,5 RTE, de Marstek 76 RTE gemiddeld.
Het beste resultaat met de HW was 76 RTE
Het beste resultaat met de marstek is 81 RTE
Ze zeggen zo veel, dit is mijn ervaring.

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117

• Quriass
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-11 20:18
Ik zie, op afstand, dat er nieuwe software voor mijn Venus V3 is, opvolger van de V139.
Weet iemand of ergens ook beschreven staat wat er is veranderd?

Verder ben ik nog op zoek naar een eenvoudigere koppeling met HA dan via modbus etc.

Is dat überhaupt mogelijk op dit moment?
Dank voor jullie reacties.

• Totalen123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-11 13:54
Wilmaas schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:43:
[...]

Zeker, plus dat bij bv. 1400 euro aanschaf met 6000 cycli er 23,3 eurocent verloren gaat per cycli aan afschrijving plus een beetje rente verlies.
De mijne staat in de woonkamer. Dan komt het "verlies" (~1 kwh per cyclus) vrij als warmte. Dat is ca 0.1 m3 gas in de winter, dus +/- 10 cent, of zie ik dat verkeerd?

Venus E (V2) V153 + CT003 V117 + ISK5 + 2600 Wp solar

• 3DWim
PNARI schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:56:
[...]
Mee eens. Maar dat "RTE-verlies" is alleen van belang als je van plan bent te verkopen.
Met HW bedoelde ik eigenlijk het meten via een slim (geijkt ?) apparaat, stekker dan wel kWh meter.
Het is wel duidelijk dat een ieder een ander idee/beeld heeft bij AI.
Daarom schreef ik ook dat er dan eigenlijk een andere modus bij zou moeten: de snel rijk optie.
Maar ook dan is de vraag: die onbalans markt prijzen hoeven niet overeen te komen met die van je leverancier. En als je zoals onze zuiderburen een forse "boete" krijgt op terugleveren dan moet je terugleverkosten/boetes ook meenemen naast die RTE en andere apparaat eigen eigenschappen die de performance beïnvloeden.

3DWim schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:55:
[...]

Mee eens. Maar dat "RTE-verlies" is alleen van belang als je van plan bent te verkopen.

[...]
Of als je geen behoefte hebt aan extra warmte in de ruimte waar de batterij staat. Of als je geld krijgt voor het verkopen van zonnestroom. Of in de winter, waar je veel dagen misschien niet genoeg zonnestroom hebt om je verbruik af te dekken of de batterij volledig te vullen en dus het liefste zoveel mogelijk stroom efficiënt wilt opslaan.
Quriass schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:48:
Ik zie, op afstand, dat er nieuwe software voor mijn Venus V3 is, opvolger van de V139.
Weet iemand of ergens ook beschreven staat wat er is veranderd?
Je kunt als je op locatie bent sowieso nog 1 scherm verder om te kijken welke versie er voor je klaar staat. Er is geen officiële changelog beschikbaar. Ik heb ooit wel een aantal keer uit de back-end API wat summiere changelog teksten kunnen halen, maar aangezien er nu niet echt een duidelijke uitrolstrategie meer is, krijg ik daar niet zo veel meer nuttige informatie meer uit.
Verder ben ik nog op zoek naar een eenvoudigere koppeling met HA dan via modbus etc.
Ik heb daar laatst nog een stukje over getikt: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Totalen123 schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:54:
[...]

De mijne staat in de woonkamer. Dan komt het "verlies" (~1 kwh per cyclus) vrij als warmte. Dat is ca 0.1 m3 gas in de winter, dus +/- 10 cent, of zie ik dat verkeerd?
Het is iets meer dan 1 kWh verlies, van mij mag je dat naar een gasprijs omrekenen, maar je verliest 1 kWh electriciteit, voor mij kost dat minder dan aan gas, de zon is "gratis"
Heb bijna 13 jaar panelen, die zich hebben terugbetaald, de rest aan opbrengst zou je gratis kunnen noemen zolang het werkt...

3DWim schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:55:
[...]

Met HW bedoelde ik eigenlijk het meten via een slim (geijkt ?) apparaat, stekker dan wel kWh meter.
Het is wel duidelijk dat een ieder een ander idee/beeld heeft bij AI.
Daarom schreef ik ook dat er dan eigenlijk een andere modus bij zou moeten: de snel rijk optie.
Maar ook dan is de vraag: die onbalans markt prijzen hoeven niet overeen te komen met die van je leverancier. En als je zoals onze zuiderburen een forse "boete" krijgt op terugleveren dan moet je terugleverkosten/boetes ook meenemen naast die RTE en andere apparaat eigen eigenschappen die de performance beïnvloeden.
Mijn RTE van +/- 75 % is gemeten met een energy socket van HW. Sinds januari dit jaar zit ik op 77.5%. RTE is ook belangrijk als je niet verkoopt uiteraard. Als ik 5kWh erin steek aan 0.05 euro en er met een RTE van 77.5 maar 3.87kWh uit haal verlies ik 0.05euro x 1.13kWh = 0.05625 euro . Het verschil tussen minimum en max uurtarief moet dit verlies minstens compenseren . Anders kan je de batterij beter in selfconsumption laten staan ipv AI.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ej9B6Z-982TsiBONg9Tsk1HLv6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9mUx3oeb3SuXh8oupcFxek2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door PNARI op 10-11-2025 14:20 ]

• Quriass
Druppeltje_ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:50:
[...]

Preaper heeft dat inmiddels vernieuwd. Heb die gisteren getest. Batterijen kunnen nu rechtstreeks in home assistant geintegreerd worden via bluetooth. Esp kan nog gebruikt worden als proxy om het bereik te vergroten maar dat was hier zelfs niet nodig. Marsteks komen rechtstreeks zichtbaar in HA.
Wauw, hier was ik naar op zoek! Lang op zoek geweest, dank voor je tekst. Ik ga het uitzoeken en integreren. _/-\o_

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-11 21:07
Wilmaas schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:46:
[...]

Ik ben ervaring deskundige, Homewizard bij mij 72,5 RTE, de Marstek 76 RTE gemiddeld.
Het beste resultaat met de HW was 76 RTE
Het beste resultaat met de marstek is 81 RTE
Ze zeggen zo veel, dit is mijn ervaring.
Ze zeggen inderdaad veel. Maar, die RTE van de HomeWizard, is dat met één enkele batterij van 2,56 kWh? Per module zit er een omvormer in, als je dus wil vergelijken met een Marstek van 5,12 kWh (met één enkele omvormer) zit je bij HW voor dezelfde capaciteit al met 2 omvormers en de daarbij gerelateerde verliezen. Voor 10,24 kWh heb je bj MT 2 omvormers en bij HW al 4 omvormers.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

• Druppeltje_
Quriass schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:44:
[...]

Wauw, hier was ik naar op zoek! Lang op zoek geweest, dank voor je tekst. Ik ga het uitzoeken en integreren. _/-\o_
Het potentieel is er in elk geval. Je zal alleen nog even geduld moeten hebben. De data verversen niet automatisch. Zover ik kon lezen is hij ermee bezig om te fixen.

• Quriass
Druppeltje_ schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:51:
[...]

Het potentieel is er in elk geval. Je zal alleen nog even geduld moeten hebben. De data verversen niet automatisch. Zover ik kon lezen is hij ermee bezig om te fixen.
Ohhh... Oke, dan is er van enige sturing ook nog geen sprake?
Had echt het idee dat het met de "geadverteerde" Open Api, de integratie makkelijker zou zijn. Afwachten dus

• Druppeltje_
Quriass schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:02:
[...]

Ohhh... Oke, dan is er van enige sturing ook nog geen sprake?
Had echt het idee dat het met de "geadverteerde" Open Api, de integratie makkelijker zou zijn. Afwachten dus
Api is bij mij rampzalig. Kan dan geen connectie houden. Maar als je dan toch niet modbus wil gaan, waarom dan niet via hm2mqtt? Dat is toch een makkelijke oplossing en je hebt er geen extra hardware voor nodig

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Gely schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:49:
[...]

Ze zeggen inderdaad veel. Maar, die RTE van de HomeWizard, is dat met één enkele batterij van 2,56 kWh? Per module zit er een omvormer in, als je dus wil vergelijken met een Marstek van 5,12 kWh (met één enkele omvormer) zit je bij HW voor dezelfde capaciteit al met 2 omvormers en de daarbij gerelateerde verliezen. Voor 10,24 kWh heb je bj MT 2 omvormers en bij HW al 4 omvormers.
Waar en volgens HW juist niet waar.
Beide merken 1 accu.
Ik was er ook ingestonken, het verhaal bij homewizard is dat je met een 800 watt omvormer bij lage vermogens meer rendement haalt dan met een grotere omvormer. Ja, in theorie dus.
Ik heb mogen ondervinden dat een 2500watt omvormer juist veel voordelen geeft bij het laden.
De HW, gaat iets meer dan 3 kW in vanaf 0 tot 100 %, na 1 uur throttled die omvormer al door de hitte in een ruimte van net meer dan 20 graden naar 720 wat, even later naar 640 watt laden etc. Na 6 uur is (was) die accu volledig geladen.
De Marstek venus e v2 laad 2 uur 2500 watt en een klein half uur 1160 watt, en is dan ook vol.
Hier win je (wij) veel rendement mee. De cijfers bij ons zijn duidelijk.

Ik wil hiermee de Accu van HW echt niet afkraken, het is een mooi product.
Maar voor ons de meerprijs zeker niet waard gebleken.

• Gely
  • Laatst online: 10-11 21:07
Wilmaas schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:18:
[...]

Waar en volgens HW juist niet waar.
Beide merken 1 accu.
Ik was er ook ingestonken, het verhaal bij homewizard is dat je met een 800 watt omvormer bij lage vermogens meer rendement haalt dan met een grotere omvormer. Ja, in theorie dus.
Ik heb mogen ondervinden dat een 2500watt omvormer juist veel voordelen geeft bij het laden.
De HW, gaat iets meer dan 3 kW in vanaf 0 tot 100 %, na 1 uur throttled die omvormer al door de hitte in een ruimte van net meer dan 20 graden naar 720 wat, even later naar 640 watt laden etc. Na 6 uur is (was) die accu volledig geladen.
De Marstek venus e v2 laad 2 uur 2500 watt en een klein half uur 1160 watt, en is dan ook vol.
Hier win je (wij) veel rendement mee. De cijfers bij ons zijn duidelijk.

Ik wil hiermee de Accu van HW echt niet afkraken, het is een mooi product.
Maar voor ons de meerprijs zeker niet waard gebleken.
Allemaal waar en correct maar mijn opmerking ging eerder over één omvormer per module van 2.56kWh bij HW in vergelijking met Marstek.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

• Quriass
Druppeltje_ schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:41:
[...]

Api is bij mij rampzalig. Kan dan geen connectie houden. Maar als je dan toch niet modbus wil gaan, waarom dan niet via hm2mqtt? Dat is toch een makkelijke oplossing en je hebt er geen extra hardware voor nodig
Bedankt, dat wist ik niet. Ik ga het uitzoeken. O+

• slagtree
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 06:44
Hoi, ik heb de Tibber Pulse aangeschaft en ik constateer dat de marstek batterij (V139) oscilleert. Heeft iemand ervaring hiermee. En hoe voorkom men dat de batterij oscilleert?

• Druppeltje_
slagtree schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:32:
Hoi, ik heb de Tibber Pulse aangeschaft en ik constateer dat de marstek batterij (V139) oscilleert. Heeft iemand ervaring hiermee. En hoe voorkom men dat de batterij oscilleert?
Ligt eraan wat jij oscilleren noemt? Altijd? Soms? Welke apparaten staan er aan? Ook tijdens de nacht? Hoeveel bedragen de pieken/dalen?

[ Voor 4% gewijzigd door Druppeltje_ op 10-11-2025 21:40 ]

• slagtree
Druppeltje_ schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:39:
[...]

Ligt eraan wat jij oscilleren noemt? Altijd? Soms? Welke apparaten staan er aan? Ook tijdens de nacht? Hoeveel bedragen de pieken/dalen?
Bij lage verbruik lijkt erop dat de batterij oscileert. Mijn warmtepomp ging om negen uur aan en toen was oscilatie weg. Maar om half negen moduleert de warmtepomp zich terug en toen begon de ossilatie weer. Ik zend ook de afbeelding mee. Geen idee waarom de batterij ossileert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ED8tZyJ-Nc0N_ri-YxNgtqCEMc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/veuNhmLLWnW24xUJwkpog9Qh.png?f=fotoalbum_large
slagtree schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:52:
[...]

Bij lage verbruik lijkt erop dat de batterij oscileert. Mijn warmtepomp ging om negen uur aan en toen was oscilatie weg. Maar om half negen moduleert de warmtepomp zich terug en toen begon de ossilatie weer. Ik zend ook de afbeelding mee. Geen idee waarom de batterij ossileert.

[Afbeelding]
Helaas hebben we dit vaker gezien. Wat voor slimme meter heb je? DSMR versie? Je kan proberen een andere slimme meter te selecteren in de keuze lijst van de CT003 en kijken of dat beter werkt.

• Druppeltje_
slagtree schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:52:
[...]

[Afbeelding]
Gisteren nog iemand met hetzelfde probleem:
Druppeltje_ in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Ik zou het sowieso even melden bij Marstek als ik jou was. Is niet de bedoeling dat je zo'n jojo effect hebt.

• slagtree
pascallj schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:55:
[...]

Helaas hebben we dit vaker gezien. Wat voor slimme meter heb je? DSMR versie? Je kan proberen een andere slimme meter te selecteren in de keuze lijst van de CT003 en kijken of dat beter werkt.
Inderdaad een DSMR 4.2 meter van Landis +Gyr E350.

Ik kan in de lijst een andere meter selecteren maar de CT003 moet de meter wel kunnen zien. Bij het installeren van de CT003 kwam ik erachter dat ik de verkeerde meter had geselecteerd.
slagtree schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:07:
[...]

Ik kan in de lijst een andere meter selecteren maar de CT003 moet de meter wel kunnen zien. Bij het installeren van de CT003 kwam ik erachter dat ik de verkeerde meter had geselecteerd.
Ja ik vermoed dat die DSMR versie toch wel het probleem is. Alsof de batterij zich niet realiseert dat dit een langzame meter is en dus niet doorheeft dat hij constant zichzelf aan het corrigeren is. Daarom kan je eens door de lijst van meters heen gaan en proberen of een andere meter wel werkt, maar dat effect niet heeft.

Er zit een optie in de batterij om de pollsnelheid aan te passen, maar dat kan alleen door Marstek zelf gedaan worden. Ik heb zo'n vermoeden dat dat ook automatisch zou moeten gebeuren bij het selecteren van een meter, maar dat is slechts hoe ik verwacht dat het zou werken. Misschien dat de automatische diagnose ook dat zou doen samen met het herkennen van de fase. Mocht dat allemaal niet werken zou je kunnen vragen of ze dat voor je aanpassen.

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:05
Voor een GoodWe 5kw omvormer 1 fase, is het aan te raden een GoodWe hoogspannigns accu te nemen of deze? Kwa integratie lijkt me de eerste beter maar dat is even een aanname, niet veel verstand van thuisbatterijen ;)

• S2S

S2S

slagtree schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:07:
[...]

Ik heb dezelfde meter, hier werkt deze uit de lijst : Kaifa MA304 SMR5.5-P1 hopelijk ook bij jou. Deze staat in mijn CT003 geselecteerd. Waarom deze werkt geen idee, is compleet andere SMR versie . Maar draai al 7 maanden.

En wat ik me nog zo herinner werkte een andere SMR 4.0 ook wel uit die lijst.

[ Voor 17% gewijzigd door S2S op 11-11-2025 09:00 ]

• Dylanf97
  • Nu online
Collega tweakers,
Ik ben me momenteel aan het oriënteren voor een batterijsysteem en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de Marstek Venus E. Het zal straks beginnen met een enkele unit, maar ik probeer al zoveel mogelijk vooruit te denken.
Wat is het verschil tussen de CT002 en de CT003 units bij het gebruiken van meerdere batterijen?
Ik kan er straks maximaal 6 kwijt als ik dat zou willen, maar werkt dat ook goed samen met de goedkopere CT003 unit?

https://dylight3dprints.etsy.com

Dylanf97 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:26:
Collega tweakers,
Ik ben me momenteel aan het oriënteren voor een batterijsysteem en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de Marstek Venus E. Het zal straks beginnen met een enkele unit, maar ik probeer al zoveel mogelijk vooruit te denken.
Wat is het verschil tussen de CT002 en de CT003 units bij het gebruiken van meerdere batterijen?
Ik kan er straks maximaal 6 kwijt als ik dat zou willen, maar werkt dat ook goed samen met de goedkopere CT003 unit?
In theorie is er geen verschil. De CT002 gebruikt CT klemmen en de CT003 de data uit de P1 meter. Als je een langzame meter (DSMR 4) hebt is misschien de CT002 beter aangezien die sneller zou kunnen meten, maar moet je wel de meterkast openmaken. Bij een snelle meter is de CT003 waarschijnlijk nauwkeuriger. CT klemmen zijn niet zo precies namelijk.

Maar 6 batterijen, ik weet niet of de Marstek daar echt op gebouwd is... Lees deze ervaring van van de week eens terug en bepaal of je het dan nog steeds wil: harrr in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu". Denk ook aan de hele elektra situatie die omgebouwd moet worden als je zoveel vermogen beschikbaar gaat hebben.

• Dylanf97
  • Nu online
pascallj schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:37:
[...]

In theorie is er geen verschil. De CT002 gebruikt CT klemmen en de CT003 de data uit de P1 meter. Als je een langzame meter (DSMR 4) hebt is misschien de CT002 beter aangezien die sneller zou kunnen meten, maar moet je wel de meterkast openmaken. Bij een snelle meter is de CT003 waarschijnlijk nauwkeuriger. CT klemmen zijn niet zo precies namelijk.

Maar 6 batterijen, ik weet niet of de Marstek daar echt op gebouwd is... Lees deze ervaring van van de week eens terug en bepaal of je het dan nog steeds wil: harrr in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu". Denk ook aan de hele elektra situatie die omgebouwd moet worden als je zoveel vermogen beschikbaar gaat hebben.
Thanks! Hmm dan is 6 misschien iets té ambitieus, maar met 3 kom ik ook al een heel eind.
Ervaringen met 2 en 3 units lijken prima te zijn hier, dan ga ik me daar eens op oriënteren.

Heb al een DSMR 5 meter, dan heb ik met die CT003 weer wat ruimte gewonnen in de kast.

https://dylight3dprints.etsy.com

• andypieters
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
pascallj schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:37:
[...]

Ik ben recent overgestapt van de CT003 naar de CT002.
Ik heb een DSMR 5 meter, dus de updates komen iedere seconde binnen, toch heb ik het idee dat het via de CT002 toch net iets sneller reageert, met de CT003 zo'n 3 seconden, met de CT002 2 seconden denk ik.

De CT002 is net zo nauwkeurig, hij houdt het verbruik netjes op 0 hetzelfde als de CT003.
De reden dat ik ben overgestapt naar de CT002 is omdat de CT003 soms vast loopt, de CT002 heeft dat ook, maar daar heb ik een stekker aan gemaakt die ik met een Home Wizard socket kan schakelen.
Mocht hij vastlopen, dan kan ik op afstand de stroom er even af halen zodat hij opnieuw opstart.

MTVenus v2 v155 CT002 v124

Pagina: 1 ... 300 301 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.