Heb je ergens info gevonden hoe dit zou werken met BLE? Want is eigenlijk het eerste wat ik hiervan hoor.Sarge_ schreef op woensdag 5 november 2025 @ 23:38:
[...]
Ik heb gevraagd de api open te zettenn, maar ook BLE geprobeeerd, maar zag ze niet. Hoe heb jij ze zichtbaar gekregen op de BLE?
Doorgestuurd bericht van Preaper:Sarge_ schreef op woensdag 5 november 2025 @ 23:38:
[...]
Ik heb gevraagd de api open te zettenn, maar ook BLE geprobeeerd, maar zag ze niet. Hoe heb jij ze zichtbaar gekregen op de BLE?
BLE integratie die de batterij rechtstreeks over bluetooth aan Home Assistant verbind: https://github.com/jaapp/ha-marstek-ble
De ESP32 kun je flashen met de ESPHome Bluetooth Proxy, daarmee kan de battery alsnog over het (Wifi) netwerk worden verbonden. Veel flexibelere dit omdat de batterijen zo automatisch gevonden worden door HA, en je meerdere batterijen via 1 ESP32 apparaat kan verbinden.
Werkt goed. Het enige dat ik niet vind momenteel is om te kunnen wisselen tussen manueel/nom.
Hij heeft ook een BLE integratie waarbij de esp als gateway fungeert. Ook die werkt maar de nieuwe is nog makkelijker.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Ja juist. Toevoeging , mijn AP staat helemaal niet dicht bij de batterijen. En dat werkt eigenlijk probleemloos. Dus ook dat kan. Staat wel op dedicated 2.4 GHz (zoals Marstek adviseert) en wpa 2. En dat draait al vanaf afgelopen Maart.pascallj schreef op woensdag 5 november 2025 @ 23:24:
[...]
Op zich is het natuurlijk heel nobel van je dat je netjes op de fase wil compenseren, alleen voor je rekening is dit niet nodig. Je had jezelf een hoop moeite kunnen besparen door gewoon alle 3 de batterijen op 3-fasensom te zetten. Onderling zoeken ze het dan prima uit en heb je als het goed is te allen tijde je volledige vermogen tot de beschikking ipv maar 1 batterij aan het einde van de dag. Wel moet je dan natuurlijk een Marstek CT002/3 meter gebruiken. Jouw opstelling werkt ook met een andere meter, alleen zal er dan niet slim worden samengewerkt.
Tsja wat betreft de WiFi, ik kan je geen ongelijk geven, het is een lastige situatie. Met een los AP dat dicht bij de batterijen staat had je het waarschijnlijk ook op kunnen lossen, maar je hebt een V3, dus waarom zou je dan de bekabelde verbinding niet gewoon gebruiken inderdaad.
Ze moeten een Quick install handleiding maken bij Marstek met deze punten en bij V3 via netwerkkabel aansluiten erin zetten , scheelt overal veel gezeur.
[ Voor 6% gewijzigd door S2S op 06-11-2025 08:01 ]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Er zijn meerdere winkels die momenteel die prijs bieden. Bovendien is dit een al langer bestaande winkel en officiele dealer.ruby01 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:33:
Ik weet niet of dit het juiste topic is of niet, maar heeft iemand ervaring met solarkopen.nl? Die verkoopt de v3 voor 1399 incl BTW; wat me te mooi lijkt om waar te zijn?
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
En echt abnormaal is die prijs niet. De v3 moet stukken goedkoper zijn om te fabriceren en verschepen. Dat ze hem duurder verkochten dan de v2 is gewoon om de leveranciers de kans te geven de oude stock te ledigen. Verwacht maar dat de v3 zelfde scherpe prijs als de v2 gaat krijgen en weer nog wat extra zakt wanneer ze v4 klaar hebben staanOmeJoyo schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:27:
[...]
Er zijn meerdere winkels die momenteel die prijs bieden. Bovendien is dit een al langer bestaande winkel en officiele dealer.
Die kans is groot, heb hem net wel als een semi impuls aankoop gekocht, was al een tijdje aan het kijkenAvenger 2.0 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:18:
[...]
En echt abnormaal is die prijs niet. De v3 moet stukken goedkoper zijn om te fabriceren en verschepen. Dat ze hem duurder verkochten dan de v2 is gewoon om de leveranciers de kans te geven de oude stock te ledigen. Verwacht maar dat de v3 zelfde scherpe prijs als de v2 gaat krijgen en weer nog wat extra zakt wanneer ze v4 klaar hebben staan
En als die verder zakt kunnen we mooi uitbreiden volgend jaar als voorbereiding voor einde salderen. Gelukkig maar 1200 pagina's leesvoer
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Nog meer geduld:
Dear Customer, We have relayed your enquiry regarding the AI mode to our technical team, who will address the matter accordingly. As this requires debugging, it may take some time to resolve.
Dear Customer, We have relayed your enquiry regarding the AI mode to our technical team, who will address the matter accordingly. As this requires debugging, it may take some time to resolve.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.
Je kunt zo blijven wachten, elk jaar komt er wel een nieuwe versie uit met verbeteringen of een ander nieuwer en geavanceerder type. Gewoon eentje nu kopen en als het verder zakt of er komt een nieuwe uit koop je eventueel nog eentje bij. Zijn er hier die nog aan €1899 gekocht hebben dik half jaar geleden voor een v1OmeJoyo schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:20:
[...]
Die kans is groot, heb hem net wel als een semi impuls aankoop gekocht, was al een tijdje aan het kijken
En als die verder zakt kunnen we mooi uitbreiden volgend jaar als voorbereiding voor einde salderen. Gelukkig maar 1200 pagina's leesvoer
Ik denk dat iedere dag mailen je niet gaat helpen, ze weten ervan is nu even afwachten. Zo’n ramp is het op het moment niet de dynamische prijzen zijn toch vlak. Zet de batterijen op een leeg manueel schema op zelf consumptie of uit.Erik1805 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:22:
Nog meer geduld:
AI lijkt wel steeds slimmer . Vandaag mat 2 laadpunten en accu 65% vol , zou veel zon moeten komen . Dus er is hoop voor je.
[ Voor 24% gewijzigd door S2S op 06-11-2025 09:33 ]
Mja, snap het gevoel van @Erik1805 wel.S2S schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:30:
[...]
Ik denk dat iedere dag mailen je niet gaat helpen, ze weten ervan is nu even afwachten. Zo’n ramp is het op het moment niet de dynamische prijzen zijn toch vlak. Zet de batterijen op een leeg manueel schema op zelf consumptie of uit.
AI lijkt wel steeds slimmer . Vandaag mat 2 laadpunten en accu 65% vol , zou veel zon moeten komen . Dus er is hoop voor je.
Het is inderdaad wel te zien dat AI slimmer probeert te worden, al zie ik nog helemaal geen indicatie dat ze daar nu ook de weersverwachting in mee zouden nemen (en heb ook nog geen gegevens hoeven invullen over de grootte en ligging van m'n PV installatie, etc.). Gisteren zag ik ook dat hij in de nacht laadpunten had gekozen waardoor hij voor rond de 50-60% vol zat. Toch zag ik ook wederom dat hij op momenten niet al mijn PV overschot mee pakte. Dat is al niet veel, maar nog steeds exporteer ik ook aan het net en zit aan het einde van de middag de batterij nog niet vol.
En vannacht (nieuwe dag) en vanochtend was de lijn voor de batterij SoC helemaal uit de grafiek weg.
Heb hem nu dus toch maar weer op " zelfconsumptie" gezet en plan soms wel handmatig een laadsessie in als ik daar het nut van zie. Juist met die relatief vlakke prijzen vind ik het zonde van de accucellen en de RTE-verliezen wanneer hij steeds maar gaat laden zonder op de spread te letten, en dan ook nog niet alle PV mee pakken.
Ik kijk over een maandje of zo nog wel eens een keer hoe de AI er nu voor staat
Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Nou het vreemde is dat het bij sommige wel werkt. Het lijkt mij dan niet zo moeilijk om te kijken waar de verschillen zitten tussen die wel werken en niet werken.S2S schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:30:
[...]
Ik denk dat iedere dag mailen je niet gaat helpen, ze weten ervan is nu even afwachten. Zo’n ramp is het op het moment niet de dynamische prijzen zijn toch vlak. Zet de batterijen op een leeg manueel schema op zelf consumptie of uit.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.
Ligt er helemaal aan hoe ze hun development hebben ingericht , met welke data ze werken , welke gebruikers (jij / ik) in die test zitten , hoe veel programmeurs ze er op hebben . Ik vind het heel zuur voor je, maar zo lijkt het nu te lopen. De prijzen zijn toch vlak, (een geluk bij een ongeluk) zet hem op zelf consumptie voor nu, of leeg manueel of uit. Als ze klaar zijn met beta testen met mij , zullen ze wel releasen 😅 ik heb laatst via de mail ook te horen gekregen dat ze er aan werken en op een lieve manier of ik niet meer wilde mailen 🤣Erik1805 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:48:
[...]
Nou het vreemde is dat het bij sommige wel werkt. Het lijkt mij dan niet zo moeilijk om te kijken waar de verschillen zitten tussen die wel werken en niet werken.
Hier werkt AI nu 1 week prima .eymey schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:42:
[...]
Mja, snap het gevoel van @Erik1805 wel.
Het is inderdaad wel te zien dat AI slimmer probeert te worden, al zie ik nog helemaal geen indicatie dat ze daar nu ook de weersverwachting in mee zouden nemen (en heb ook nog geen gegevens hoeven invullen over de grootte en ligging van m'n PV installatie, etc.). Gisteren zag ik ook dat hij in de nacht laadpunten had gekozen waardoor hij voor rond de 50-60% vol zat. Toch zag ik ook wederom dat hij op momenten niet al mijn PV overschot mee pakte. Dat is al niet veel, maar nog steeds exporteer ik ook aan het net en zit aan het einde van de middag de batterij nog niet vol.
En vannacht (nieuwe dag) en vanochtend was de lijn voor de batterij SoC helemaal uit de grafiek weg.
Heb hem nu dus toch maar weer op " zelfconsumptie" gezet en plan soms wel handmatig een laadsessie in als ik daar het nut van zie. Juist met die relatief vlakke prijzen vind ik het zonde van de accucellen en de RTE-verliezen wanneer hij steeds maar gaat laden zonder op de spread te letten, en dan ook nog niet alle PV mee pakken.
Ik kijk over een maandje of zo nog wel eens een keer hoe de AI er nu voor staat
Ja zet hem nu wel op zelf consumptie en kijk over een paar weken wel weer.S2S schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:19:
[...]
Ligt er helemaal aan hoe ze hun development hebben ingericht , met welke data ze werken , welke gebruikers (jij / ik) in die test zitten , hoe veel programmeurs ze er op hebben . Ik vind het heel zuur voor je, maar zo lijkt het nu te lopen. De prijzen zijn toch vlak, (een geluk bij een ongeluk) zet hem op zelf consumptie voor nu, of leeg manueel of uit. Als ze klaar zijn met beta testen met mij , zullen ze wel releasen 😅 ik heb laatst via de mail ook te horen gekregen dat ze er aan werken en op een lieve manier of ik niet meer wilde mailen 🤣
Hier werkt het in principe ook prima, al is de grafiek wisselend leeg en weer gevuld. Ook als hij leeg is gaat hij soms laden. Het is echter totaal niet rendabel omdat hij geen, of niet genoeg rekening houdt met de RTE. Waarschijnlijk gebruikt hij de RTE die de batterij zelf aangeeft, maar deze klopt zoals we inmiddels weten niet. Heb je het idee dat er bij jou wel genoeg rekening mee wordt gehouden?
https://esphome.io/projects/?type=bluetoothDruppeltje_ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 06:19:
[...]
Doorgestuurd bericht van Preaper:
BLE integratie die de batterij rechtstreeks over bluetooth aan Home Assistant verbind: https://github.com/jaapp/ha-marstek-ble
De ESP32 kun je flashen met de ESPHome Bluetooth Proxy, daarmee kan de battery alsnog over het (Wifi) netwerk worden verbonden. Veel flexibelere dit omdat de batterijen zo automatisch gevonden worden door HA, en je meerdere batterijen via 1 ESP32 apparaat kan verbinden.
Werkt goed. Het enige dat ik niet vind momenteel is om te kunnen wisselen tussen manueel/nom.
Hij heeft ook een BLE integratie waarbij de esp als gateway fungeert. Ook die werkt maar de nieuwe is nog makkelijker.
via bovenstaande link is het helemaal makkelijk in te stellen voor de leken onder ons.
[ Voor 11% gewijzigd door bvansteenselen op 06-11-2025 10:49 ]
Grafiek is hier altijd wel gevuld, ik heb het idee dat ze dit oplossen door soms korter te laden de RTE, (ik zou het niet zo oplossen ) maar ik heb ze ook mijn RTE bezwaren doorgegeven vorige week (feedback is enige optie) om soms gewoon niet te laden als het niet rendabel is. Kijk we kunnen niet in de code kijken , dus ik weet niet wat ze werkelijk programmeren .Hemmik schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:37:
[...]
Hier werkt het in principe ook prima, al is de grafiek wisselend leeg en weer gevuld. Ook als hij leeg is gaat hij soms laden. Het is echter totaal niet rendabel omdat hij geen, of niet genoeg rekening houdt met de RTE. Waarschijnlijk gebruikt hij de RTE die de batterij zelf aangeeft, maar deze klopt zoals we inmiddels weten niet. Heb je het idee dat er bij jou wel genoeg rekening mee wordt gehouden?
update ging vlot, er zit al langer een tijdsbuffer nu in de app.NoFate schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:25:
[...]
Hoe verloopt de .219 update? Heb je deze ook voor je V2 model gehad? (Als je die hebt)
Het is vooral op mijn v1 dat ik verschil zie in soc gedrag of laat ons zeggen het correcter weergeven. Vroeger was er een visuele 11% en dan zag je af en toe laden, of sommigen rapporteren zelfs een drop naar 0 etc. Dat egdrag had ik niet. Nu zie je dat gui onder de 11% gaat zelfs zonder laden.
voor de rest al een goeie week gewoon degeljike NOM met deze versie zoals voorheen.
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase
Top. Dat lost de bluetooth security bug ook ineens op neem ik aan zolang de bluetooth proxy verbonden blijft (zodat niemand anders meer jouw marstek kan overnemen via bluetooth)?Druppeltje_ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 06:19:
[...]
Het maakt de kans op een probleem in elk geval een stuk minder. Je houdt hiermee de scriptkiddies wel buiten. Iemand die echt kwaad in de zin heeft kan dmv een jammer en wat andere sniff apparatuur er nog wel bij, maar dit lijkt mij goed genoeg.Avenger 2.0 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:08:
[...]
Top. Dat lost de bluetooth security bug ook ineens op neem ik aan zolang de bluetooth proxy verbonden blijft (zodat niemand anders meer jouw marstek kan overnemen via bluetooth)?
Dat weet ik niet.Avenger 2.0 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:08:
[...]
Top. Dat lost de bluetooth security bug ook ineens op neem ik aan zolang de bluetooth proxy verbonden blijft (zodat niemand anders meer jouw marstek kan overnemen via bluetooth)?
Als ik bluetooth op de telefoon aan heb staan en in de buurt van de MT's kom dan verbind hij toch nog steeds. Heb op dat moment nog niet gecontroleerd of de verbinding met HA wegvalt (neem aan van wel eigenlijk) en deze daarna terug automatisch verbind.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Hij verbindt via Bluetooth? Of lees je dan gewoon uit via WiFi? De ESP Proxy zorgt er wel echt voor dat hij helemaal niet meer vindbaar is via Bluetooth namelijk. Maar kan ook te maken hebben met het interval waarop je uitvraagt.Druppeltje_ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:18:
[...]
Dat weet ik niet.
Als ik bluetooth op de telefoon aan heb staan en in de buurt van de MT's kom dan verbind hij toch nog steeds. Heb op dat moment nog niet gecontroleerd of de verbinding met HA wegvalt (neem aan van wel eigenlijk) en deze daarna terug automatisch verbind.
Hoi!
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken en inlezen over plug-in batterijen en voornamelijk de Marstek Venus E 2.0 (en nu 3.0) hebben mijn interesse gewekt. Ik zou de aankoop van een Venus E 3.0 van 5.12 kWh overwegen met als doel mijn zelfverbruik op te drijven. Als ik het goed begrijp, kan ik deze veilig via het stopontact aansluiten op een groep zonder grootverbruikers (kelder lijkt me ideaal) en instellen dat hij aan 2.5 kW ontlaad.
Om mijn situatie even te schetsen (gebaseerd op 1 jaar kwartierwaarden van mijn digitale meter):
Resultaat zou zijn dat ik mijn afname kan terugbrengen naarr 4088 kWh.
Als ik dan zie dat de gemiddelde afname prijs op mijn vorige afrekening 27,77 c€/kWh incl. BTW bedroeg en mijn injectievergoeding gemiddeld -4,47 c€/kWh was, komt dat dus uit op 23.3 c€/kWh besparing. In totaal komt dit op een jaarlijkse besparing van 358 EUR berekend op de laatst gekende tarieven.
Los van hiaten in mijn berekening die ik zelf al aangaf, zien jullie hier nog andere gaten in mijn redenering waardoor de terugverdientijd toch langer zal zijn? Alvast hartelijk bedankt!
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken en inlezen over plug-in batterijen en voornamelijk de Marstek Venus E 2.0 (en nu 3.0) hebben mijn interesse gewekt. Ik zou de aankoop van een Venus E 3.0 van 5.12 kWh overwegen met als doel mijn zelfverbruik op te drijven. Als ik het goed begrijp, kan ik deze veilig via het stopontact aansluiten op een groep zonder grootverbruikers (kelder lijkt me ideaal) en instellen dat hij aan 2.5 kW ontlaad.
Om mijn situatie even te schetsen (gebaseerd op 1 jaar kwartierwaarden van mijn digitale meter):
- Afname: 5625 kWh
- Injectie: 5083 kWh
Als ik dan zie dat de gemiddelde afname prijs op mijn vorige afrekening 27,77 c€/kWh incl. BTW bedroeg en mijn injectievergoeding gemiddeld -4,47 c€/kWh was, komt dat dus uit op 23.3 c€/kWh besparing. In totaal komt dit op een jaarlijkse besparing van 358 EUR berekend op de laatst gekende tarieven.
Los van hiaten in mijn berekening die ik zelf al aangaf, zien jullie hier nog andere gaten in mijn redenering waardoor de terugverdientijd toch langer zal zijn? Alvast hartelijk bedankt!
Alleen als de app wordt geopend, anders niet. Bij mij toch.Druppeltje_ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:18:
[...]
Dat weet ik niet.
BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Welkom op GoT. Mocht je het niet gedaan hebben, lees dan voor het TS (Topic Start = eerste bericht van dit topic) door. Daar staan veel antwoorden (of in elk geval aanvullingen) op je vragen al in.Lucos_1986 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:23:
Hoi!
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken en inlezen over plug-in batterijen en voornamelijk de Marstek Venus E 2.0 (en nu 3.0) hebben mijn interesse gewekt. Ik zou de aankoop van een Venus E 3.0 van 5.12 kWh overwegen met als doel mijn zelfverbruik op te drijven.
Nee, je mag de 2,5 kW ontlaadfunctie alleen gebruiken als de batterij op een compleet eigen groep staat. Geen ander apparaat mag op die groep aangesloten zijn. Zie deze post waarom: vifra in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"Als ik het goed begrijp, kan ik deze veilig via het stopontact aansluiten op een groep zonder grootverbruikers (kelder lijkt me ideaal) en instellen dat hij aan 2.5 kW ontlaad.
Dit is inderdaad te kort door de bocht en zou ik niet zomaar buiten beschouwing laten. Je kan namelijk geen 5,12 kWh uit de batterij halen. Je haalt er ongeveer 4,1 kWh uit met een RTE van 75 procent. Dit gaat over een jaar wel oplopen en door dit buiten beschouwing te laten loopt je berekening toch wel wat scheef.Om mijn situatie even te schetsen (gebaseerd op 1 jaar kwartierwaarden van mijn digitale meter):Ik heb een simulatie gemaakt als ik gedurende dat jaar een Marstek Venus E 3.0 van 5.12 kWh heb geïnstalleerd en geconfigureerd om enkel mijn zelfverbruik te verhogen. Aangezien het maar een inschatting is, ben ik ben hier wel iets te kort door de bocht van uitgegaan dat ik mijn batterij van 0 tot 5.12kWh kan opladen en ontladen en hou ik ook geen rekening met het verlies bij het opladen en ontladen.
- Afname: 5625 kWh
- Injectie: 5083 kWh
Met het bedrag van 358 euro en een door jouw genoemde besparing van 23,3 cent/kWh en een genoemde capaciteit van 5,12 kWh ga ik er van uit dat je dus 300 cycli per jaar verwacht te doen.Als ik dan zie dat de gemiddelde afname prijs op mijn vorige afrekening 27,77 c€/kWh incl. BTW bedroeg en mijn injectievergoeding gemiddeld -4,47 c€/kWh was, komt dat dus uit op 23.3 c€/kWh besparing. In totaal komt dit op een jaarlijkse besparing van 358 EUR berekend op de laatst gekende tarieven.
Als we deze getallen gebruiken en de RTE en werkelijke capaciteit invullen:
Je bespaart dus 'maar' 300 cycli * 4,1 kWh * 23,3 cent/kWh = 287 euro per jaar. Daar gaat ook nog ((300 cycli * 5,12 kWh) - (300 cycli * 4,1 kWh)) * 4,47 cent/kWh = 14 euro aan verlies en daardoor misgelopen teruglevering
vanaf. Dat is dus nog 'maar' 273 euro per jaar.
Maar dan is ook nog de vraag of die 300 cycli realistisch is. Dat ligt er onder andere aan hoeveel zonneoverschot je hebt. Hoeveel capaciteit aan zonnepanelen heb je liggen en hoeveel overschot heb je? Daarbij in welk land woon je?
Bedankt voor je reactie!pascallj schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:48:
[...]
Welkom op GoT. Mocht je het niet gedaan hebben, lees dan voor het TS (Topic Start = eerste bericht van dit topic) door. Daar staan veel antwoorden (of in elk geval aanvullingen) op je vragen al in.
[...]
Nee, je mag de 2,5 kW ontlaadfunctie alleen gebruiken als de batterij op een compleet eigen groep staat. Geen ander apparaat mag op die groep aangesloten zijn. Zie deze post waarom: vifra in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
[...]
Dit is inderdaad te kort door de bocht en zou ik niet zomaar buiten beschouwing laten. Je kan namelijk geen 5,12 kWh uit de batterij halen. Je haalt er ongeveer 4,1 kWh uit met een RTE van 75 procent. Dit gaat over een jaar wel oplopen en door dit buiten beschouwing te laten loopt je berekening toch wel wat scheef.
[...]
Met het bedrag van 358 euro en een door jouw genoemde besparing van 23,3 cent/kWh en een genoemde capaciteit van 5,12 kWh ga ik er van uit dat je dus 300 cycli per jaar verwacht te doen.
Als we deze getallen gebruiken en de RTE en werkelijke capaciteit invullen:
Je bespaart dus 'maar' 300 cycli * 4,1 kWh * 23,3 cent/kWh = 287 euro per jaar. Daar gaat ook nog ((300 cycli * 5,12 kWh) - (300 cycli * 4,1 kWh)) * 4,47 cent/kWh = 14 euro aan verlies en daardoor misgelopen teruglevering
Maar dan is ook nog de vraag of die 300 cycli realistisch is. Dat ligt er onder andere aan hoeveel zonneoverschot je hebt. Hoeveel capaciteit aan zonnepanelen heb je liggen en hoeveel overschot heb je? Daarbij in welk land woon je?
Ik woon zelf in Belgie. Ik heb momenteel 21 zonnepanelen liggen van 400WP. Ik heb de afgelopen 12 maanden 5083 kWh geinjecteerd op het net.
De simulatie die ik heb gemaakt is op de reëele kwartierwaarden van de afgelopen 12 maanden. Ik heb dit (zoals gezegd) kort door de bocht gedaan door elk kwartier dat ik injecteerde en er nog plaats zou zijn op mijn batterij, deze niet op het net te injecteren maar op mijn batterij. Andersom heb ik mijn afname van het net vervangen met afname van mijn batterij als dit mogelijk was.
De 23.3 cent/kWh was al de afnameprijs - de injectievergoeding. De afnameprijs zelf bedroeg op mijn laatste afrekening 27.77 cent/kWh. Dus zelfs rekening houdend met de RTE en werkelijke capaciteit komt dat dan op:Je bespaart dus 'maar' 300 cycli * 4,1 kWh * 23,3 cent/kWh = 287 euro per jaar. Daar gaat ook nog ((300 cycli * 5,12 kWh) - (300 cycli * 4,1 kWh)) * 4,47 cent/kWh = 14 euro aan verlies en daardoor misgelopen teruglevering
300 cycli * 4,1 kWh * 27,77 cent/kWh = 341 euro per jaar
- de 14 EUR voor de misgelopen teruglevering komt dat nog steeds op 327 EUR wat ik best ok vind gezien de investering.
Zoals zovelen ben ik me op een thuisaccu aan het orienteren. Het recente artikel over de homewizard klonk lekker simpel. Maar daar viel uiteraard ook op dat Marstek voor hetzelfde geld meer capaciteit levert, en ook meer vermogen kan leveren. Dus ik vraag me uiteraard af wat het verschil in gemak is, en of ik dat erg vind
Ik ben allang geen echte tweaker meer, als meer betalen me minder hobbyen oplevert is dat het mij meestal waard. Maar ik ben niet helemaal aartslui dus als de ene batterij met een middagje hobbyen meer waarde levert dan een totale plug&play wil ik daar best wat tijd aan opofferen. Overigens doen de site van Marstek en de topicstart mij denken dat hun oplossing net zo plug&play is.
Doel is wat mij betreft vooral meer zelfverbruik. Dat dit na het stoppen van het salderen ook de sprongen qua tarieven die de energieleveranciers continue maken helpt nivelleren is mooi meegenomen. Terugverdienen heeft geen hoge prioriteit, een begrijpelijker energierekening wel. Onafhankelijk of off-grid kunnen doordraaien is (nu) geen doel. Ik ben wel van het idee gecharmeerd maar de technologie is qua accus zo hard in ontwikkeling dat ik daar de komende jaren nog niet in wil stappen. Ik zie dit als een eerste experiment voor de leerervaringen.
Situatie:
4800wp zonnepanelen. Daar komt op jaarbasis gemiddeld 5000kWh vanaf. Dat is een solaredge installatie met 12 panelen, met optimizers.
Ik heb zelf geen details bijgehouden over ons verbruik, dus beter dan het overzicht van de slimmemeterportal wordt het niet. Die zegt dat ik in 2024 grofweg 2000 kWh uit het net heb gehaald en er 3000 kWh heb ingestopt. Verwarming en water komt hier middels de stadsverwarming. De rest is elektrisch, we hebben geen gas. Qua elektriciteit is de enige bijzonderheid een airco die een klimaatkast de hele dag op ~14 graden houdt zodat de wijn die er in ligt over 50 jaar ook nog goed is. Daar zal een deel van ons sluipverbruik vandaan komen. Daarnaast staat er ook eea aan Sonos, Nest en Hue spullen. Wij hebben geen auto met batterij, die gaat er ook niet op korte termijn komen, wij reizen met fiets en OV naar ons werk. Autokilometers zitten bij ons in tripjes in het weekend en vakanties.
In de meterkast komt 3x25A binnen. Het enige dat op alledrie is aangesloten is ons fornuis, met een eigen automaat. De rest van de groepen zit verdeeld over de fasen. De zonnepanelen zitten aan een eigen groep die aan één van de fasen hangt. Onze omvormer kan niet overweg met meer fasen. Qua panelen kan die aanpassing ook niet zover ik weet, dan worden de strings per fase te kort om te kunnen werken of iets dergelijks (hoog klok klepel gehalte wellicht, maar mij is destijds uitgelegd dat het niet ging). De energiemeter is een slimme die in ons huis zat toen dat in 2019 werd opgeleverd. Wat de kwaliteit van die P1 is weet ik niet, ik zal het typenummer een keer checken.
Plan
Een eventuele accu zou ik een eigen groep willen geven op de fase waar ook de zonnepanelen aan hangen.
Ik heb nu een modelcontract bij Eneco. Overstappen naar een dynamisch contract schijnt handig te zijn als je een batterij hebt, maar dan moet die wel zo slim zijn om een beetje rekening te houden met tarieven. Daar moet ik me nog op inlezen.
Na het lezen van de startpost lijkt dit nog steeds een prima alternatief met meer bang for buck dan bv de homewizard oplossing. Ik lees nog even door, maar grote kan dat de eindejaarsuitkering zo'n batterij gaat financieren. Als ik mezelf zolang kan inhouden
Doel is wat mij betreft vooral meer zelfverbruik. Dat dit na het stoppen van het salderen ook de sprongen qua tarieven die de energieleveranciers continue maken helpt nivelleren is mooi meegenomen. Terugverdienen heeft geen hoge prioriteit, een begrijpelijker energierekening wel. Onafhankelijk of off-grid kunnen doordraaien is (nu) geen doel. Ik ben wel van het idee gecharmeerd maar de technologie is qua accus zo hard in ontwikkeling dat ik daar de komende jaren nog niet in wil stappen. Ik zie dit als een eerste experiment voor de leerervaringen.
Situatie:
4800wp zonnepanelen. Daar komt op jaarbasis gemiddeld 5000kWh vanaf. Dat is een solaredge installatie met 12 panelen, met optimizers.
Ik heb zelf geen details bijgehouden over ons verbruik, dus beter dan het overzicht van de slimmemeterportal wordt het niet. Die zegt dat ik in 2024 grofweg 2000 kWh uit het net heb gehaald en er 3000 kWh heb ingestopt. Verwarming en water komt hier middels de stadsverwarming. De rest is elektrisch, we hebben geen gas. Qua elektriciteit is de enige bijzonderheid een airco die een klimaatkast de hele dag op ~14 graden houdt zodat de wijn die er in ligt over 50 jaar ook nog goed is. Daar zal een deel van ons sluipverbruik vandaan komen. Daarnaast staat er ook eea aan Sonos, Nest en Hue spullen. Wij hebben geen auto met batterij, die gaat er ook niet op korte termijn komen, wij reizen met fiets en OV naar ons werk. Autokilometers zitten bij ons in tripjes in het weekend en vakanties.
In de meterkast komt 3x25A binnen. Het enige dat op alledrie is aangesloten is ons fornuis, met een eigen automaat. De rest van de groepen zit verdeeld over de fasen. De zonnepanelen zitten aan een eigen groep die aan één van de fasen hangt. Onze omvormer kan niet overweg met meer fasen. Qua panelen kan die aanpassing ook niet zover ik weet, dan worden de strings per fase te kort om te kunnen werken of iets dergelijks (hoog klok klepel gehalte wellicht, maar mij is destijds uitgelegd dat het niet ging). De energiemeter is een slimme die in ons huis zat toen dat in 2019 werd opgeleverd. Wat de kwaliteit van die P1 is weet ik niet, ik zal het typenummer een keer checken.
Plan
Een eventuele accu zou ik een eigen groep willen geven op de fase waar ook de zonnepanelen aan hangen.
Ik heb nu een modelcontract bij Eneco. Overstappen naar een dynamisch contract schijnt handig te zijn als je een batterij hebt, maar dan moet die wel zo slim zijn om een beetje rekening te houden met tarieven. Daar moet ik me nog op inlezen.
Na het lezen van de startpost lijkt dit nog steeds een prima alternatief met meer bang for buck dan bv de homewizard oplossing. Ik lees nog even door, maar grote kan dat de eindejaarsuitkering zo'n batterij gaat financieren. Als ik mezelf zolang kan inhouden
Ja daar heb je gelijk in. Alleen als je die 27,7 cent als besparing pakt, kom ik dus niet meer uit op 300 cycli, maar op 252 als je uit was gegaan van 5,12 kWh. Dus als je dat doorrekent naar nu 4,1 kWh kom je nog steeds op die 287 euro uit.Lucos_1986 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:14:
[...]
Bedankt voor je reactie!
Ik woon zelf in Belgie. Ik heb momenteel 21 zonnepanelen liggen van 400WP. Ik heb de afgelopen 12 maanden 5083 kWh geinjecteerd op het net.
De simulatie die ik heb gemaakt is op de reëele kwartierwaarden van de afgelopen 12 maanden. Ik heb dit (zoals gezegd) kort door de bocht gedaan door elk kwartier dat ik injecteerde en er nog plaats zou zijn op mijn batterij, deze niet op het net te injecteren maar op mijn batterij. Andersom heb ik mijn afname van het net vervangen met afname van mijn batterij als dit mogelijk was.
[...]
De 23.3 cent/kWh was al de afnameprijs - de injectievergoeding. De afnameprijs zelf bedroeg op mijn laatste afrekening 27.77 cent/kWh. Dus zelfs rekening houdend met de RTE en werkelijke capaciteit komt dat dan op:
- de 14 EUR voor de misgelopen teruglevering komt dat nog steeds op 327 EUR wat ik best ok vind gezien de investering.
Ik weet niet hoe je de simulatie gedraaid hebt, maar wat je eigenlijk zou moeten doen is kijken hoeveel overschot je per dag hebt en dat beperken tot 5,12 kWh per dag. Dat is het verwachtte aantal cycli dat je maakt. We gaan er dan even vanuit dat je max 1 cyclus per dag kan maken. Op bewolkte dagen kan dat soms wel meer zijn. Ik was alleen van 300 uit gegaan omdat ik dat op die manier had teruggerekend omdat het er niet bij stond.
Desalniettemin denk ik dat het precieze bedrag ook eigenlijk niet zo veel uitmaakt in jouw geval. Je hebt zoveel zonnepanelen dat een batterij al gauw de moeite is. Of je dat nu 4, 5 of 6 jaar hebt terugverdiend maakt dan niet zoveel uit. Want de teruglevering zelf zegt niet zoveel: met zoveel panelen kan je in de zomer ook veel terugleveren, maar stel dat je verbruik in de winter hoger ligt, is het misschien in de wintermaanden alsnog niet genoeg om ook nog een batterij te vullen.
Helemaal akkoord dat het exacte bedrag inderdaad niet uitmaakt. Het gaat maar om een inschatting en die inschatting maakt wel duidelijk dat een batterij een interessante investering kan zijn. Je kan nooit weten hoe de prijzen gaan evolueren in de toekomst, dus dat is sowieso een beetje gissen.pascallj schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:57:
[...]
Ja daar heb je gelijk in. Alleen als je die 27,7 cent als besparing pakt, kom ik dus niet meer uit op 300 cycli, maar op 252 als je uit was gegaan van 5,12 kWh. Dus als je dat doorrekent naar nu 4,1 kWh kom je nog steeds op die 287 euro uit.
Ik weet niet hoe je de simulatie gedraaid hebt, maar wat je eigenlijk zou moeten doen is kijken hoeveel overschot je per dag hebt en dat beperken tot 5,12 kWh per dag. Dat is het verwachtte aantal cycli dat je maakt. We gaan er dan even vanuit dat je max 1 cyclus per dag kan maken. Op bewolkte dagen kan dat soms wel meer zijn. Ik was alleen van 300 uit gegaan omdat ik dat op die manier had teruggerekend omdat het er niet bij stond.
Desalniettemin denk ik dat het precieze bedrag ook eigenlijk niet zo veel uitmaakt in jouw geval. Je hebt zoveel zonnepanelen dat een batterij al gauw de moeite is. Of je dat nu 4, 5 of 6 jaar hebt terugverdiend maakt dan niet zoveel uit. Want de teruglevering zelf zegt niet zoveel: met zoveel panelen kan je in de zomer ook veel terugleveren, maar stel dat je verbruik in de winter hoger ligt, is het misschien in de wintermaanden alsnog niet genoeg om ook nog een batterij te vullen.
Ik wilde kijken of ik mijn excel file (output van mn stukje software) kon opladen, maar ik zie niet meteen die mogelijkheid. Eigenlijk komt het er kort op neer dat ik een volledig jaar aan kwartierwaarden heb van de afgelopen 12 maanden. Ik loop chronologisch door mijn kwartierwaarden en kijk of ik geinjecteerd heb op het net, zo ja, dan injecteer ik in mijn batterij ipv op het net. Als ik had afgenomen van het net en er zou op mijn hypothetische batterij energiereserve staan, dan neem ik die daar af ipv van het net. Zo simuleer ik over alle kwartier waarden het opladen en afladen van mijn batterij en kan ik inschatten hoeveel extra zelfverbruik ik kan creëren met een batterij.
Op jouw aanraden heb ik de capaciteit van de batterij met 20% beperkt tot 4.1 kWh en heb ik ook per kwartier maximaal 0.8 kWh ingesteld (veiligheid boven alles). Dan kom ik op een extra zelfverbruik van mijn eigen opgewekte energie van 1340 kWh op jaarbasis. Dat extra zelfverbruik zit voor het overgrote deel tussen april en oktober.
Edit2: Eigenlijk zou ik om helemaal compleet te zijn ook maar 75% van wat ik eigenlijk injecteerde op het net, moeten bijladen op mijn simulatie batterij om de RTE te simuleren.
Edit: Ik had gehoopt dat ik meer impact had gezien op de maandelijkse pieken die ik trek van het net, maar dat blijft heel beperkt. Voor het capaciteitstarief moet ik het dus niet echt doen.
[ Voor 6% gewijzigd door Lucos_1986 op 06-11-2025 15:20 ]
Ik werk al weken met Ai en werkt prima. Natuurlijk zijn er verliezen maar er zijn nu ook nog dagen dat ik bijna 10K kan opladden en gebruiken. Hij laad met een dynamisch contract s nachts op en is leeg als de zon begint te schijnen nu denk ik dat hij nog meter te gebruiken is als we hem beter kunnen programern. Ik heb in de home assistant de local api staan en heb in de batterij een poort open gezet. Ik zou graag willen dat we hem zonder lilygo zouden kunnen aansturen. Iemand tips?
Raymond
Raymond
In theorie iig zou hij natuurlijk ~20% bijvoorbeeld achter de hand kunnen houden voor die pieken. Even los ervan dat je dan waarschijnlijk een eigen aansturing moet maken (al zijn er natuurlijk meer Belgen hiermee, dus geen idee wat er beschikbaar is), maar de twee dingen om dan te checken zijn als eerste: Maakt 800W minder piek vermogen uit? Want dat is het maximum wat hij kan terugleveren zonder eigen groep. En als dat helpt, dan is de vraag of die ~20% achter houden genoeg is om de piek af te vangen.Lucos_1986 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:16:
[...]
Edit: Ik had gehoopt dat ik meer impact had gezien op de maandelijkse pieken die ik trek van het net, maar dat blijft heel beperkt. Voor het capaciteitstarief moet ik het dus niet echt doen.
@Lucos_1986 je kan de kwartier gegevens eens in https://thuisbatterij-simulator.be/ ingeven.
Ik had een gemiddelde kwartierpiek tusen 3 en 4 vorig jaar en nu sinds juni met 1 MT nog niet boven 2,5 geweest met maar 3Kw zonnepanelen. Zal deze winter wel weer wat oplopen omdat ik nu haast geen overschot meer heb om de MT te vullen😕
Ik had een gemiddelde kwartierpiek tusen 3 en 4 vorig jaar en nu sinds juni met 1 MT nog niet boven 2,5 geweest met maar 3Kw zonnepanelen. Zal deze winter wel weer wat oplopen omdat ik nu haast geen overschot meer heb om de MT te vullen😕
🇧🇪 3kW 155°/ Venus E (V2) v156, BMS (v216) CT003 (v117) , DM XS212, RPI4+HA
Goede vraag. Weet ik eerlijk gezegd niet.pascallj schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:21:
[...]
Hij verbindt via Bluetooth? Of lees je dan gewoon uit via WiFi? De ESP Proxy zorgt er wel echt voor dat hij helemaal niet meer vindbaar is via Bluetooth namelijk. Maar kan ook te maken hebben met het interval waarop je uitvraagt.
De batterijen waren bij mij rechtstreeks zichtbaar in HA, zelfs zonder de ESP proxy.
Weet niet of daar dan nog verschil in zit? Feit is 100% zeker dat gisterenavond toen ik op de bureau zat (dat is recht boven het kelder gedeelte waar de MT's staan) de batterijen in de app met BT verbonden waren.
Ja inderdaad, dat bedoelde ik ook.dannyro schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:32:
[...]
Alleen als de app wordt geopend, anders niet. Bij mij toch.
Dat is bij mij trouwens de enige manier om dat te zien. Als ik app open zonder BT op de telefoon ingeschakeld heb ik enkel het wifi symbool. Als ik deze open met BT ingeschakeld (in de buurt vd mt's natuurlijk) heb ik naast de wifi ook de BT zichtbaar. Ik weet dat je dit ook kan zien op de MT zelf, maar ik heb de MT's de laatste keer gezien ergens begin juni, dus dat kan ik niet controleren.
Ik ga vanavond wel eens controleren of ze via de BLE Tool van Rweijnen zichtbaar komen als ze verbonden zijn via de BLE integratie in HA.
Als je met de App kan benaderen, dan doet de directe integratie toch echt iets anders dan de ESP proxy. Sinds ik die heb ingesteld heb ik nooit meer kunnen verbinden via Bluetooth (en dat is een goed ding in dit geval). Heb een schakelaar in Home Assistant waarmee ik de proxy tijdelijk uit kan zetten om bijvoorbeeld firmware updates te doen mocht dat nodig zijn.Druppeltje_ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:02:
[...]
Ja inderdaad, dat bedoelde ik ook.
Dat is bij mij trouwens de enige manier om dat te zien. Als ik app open zonder BT op de telefoon ingeschakeld heb ik enkel het wifi symbool. Als ik deze open (in de buurt vd mt's) heb ik naast de wifi ook de BT zichtbaar. Ik weet dat je dit ook kan zien op de MT zelf, maar ik heb de MT's de laatste keer gezien ergens begin juni, dus dat kan ik niet controleren.
Ik ga vanavond wel eens controleren of ze via de BLE Tool van Rweijnen zichtbaar komen als ze verbonden zijn via de BLE integratie in HA.
Misschien dat het uitmaakt op welke versie je zit?Erik1805 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:34:
[...]
Ja zet hem nu wel op zelf consumptie en kijk over een paar weken wel weer.
Dat het server gerelateerd is?
m2c
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Maar de ESP proxy komt enkel tussen indien het bereik van Bluetooth ontoereikend is of hoe moet ik dat precies zien? In mijn geval doet de ESP volgens mij niets. De MT's worden in HA ook gevonden wanneer de ESP niet in het stopcontact steekt. (Het zijn waarschijnlijk domme vragen/opmerkingen van mij, maar het is nieuwe materie voor mijpascallj schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:06:
[...]
Als je met de App kan benaderen, dan doet de directe integratie toch echt iets anders dan de ESP proxy. Sinds ik die heb ingesteld heb ik nooit meer kunnen verbinden via Bluetooth (en dat is een goed ding in dit geval). Heb een schakelaar in Home Assistant waarmee ik de proxy tijdelijk uit kan zetten om bijvoorbeeld firmware updates te doen mocht dat nodig zijn.
We hebben het hier toch over de BLE integratie direct in Home Assistant door ~Preaper (jaapp)? Ik heb de directe integratie niet bekeken en weet dus niet precies hoe die werkt, maar de integratie die gemaakt was voor ESPHome (Marstek BLE Gateway o.i.d.) verbindt permanent met de batterij via Bluetooth. Vervolgens kan je in Home Assistant deze ESP weer uitlezen. Omdat de ESP permanent verbonden is met de batterij via Bluetooth, is het apparaat dus ook nooit meer zichtbaar en kan je zelf niet meer verbinden ermee. Die ESP moet natuurlijk wel binnen goed Bluetooth bereik van de batterij liggen.Druppeltje_ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:39:
[...]
Maar de ESP proxy komt enkel tussen indien het bereik van Bluetooth ontoereikend is of hoe moet ik dat precies zien? In mijn geval doet de ESP volgens mij niets. De MT's worden in HA ook gevonden wanneer de ESP niet in het stopcontact steekt. (Het zijn waarschijnlijk domme vragen/opmerkingen van mij, maar het is nieuwe materie voor mij)
Ik ging er van uit dat de directe integratie in HA hetzelfde werkte en dus ook permanent zou verbinden. Maar als je de batterij nog ziet op je telefoon als je in bereik bent, dan zal dat toch anders werken.
Ik heb ze beiden geprobeerd.pascallj schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:44:
[...]
We hebben het hier toch over de BLE integratie direct in Home Assistant door ~Preaper (jaapp)? Ik heb de directe integratie niet bekeken en weet dus niet precies hoe die werkt, maar de integratie die gemaakt was voor ESPHome (Marstek BLE Gateway o.i.d.) verbindt permanent met de batterij via Bluetooth. Vervolgens kan je in Home Assistant deze ESP weer uitlezen. Omdat de ESP permanent verbonden is met de batterij via Bluetooth, is het apparaat dus ook nooit meer zichtbaar en kan je zelf niet meer verbinden ermee. Die ESP moet natuurlijk wel binnen goed Bluetooth bereik van de batterij liggen.
Ik ging er van uit dat de directe integratie in HA hetzelfde werkte en dus ook permanent zou verbinden. Maar als je de batterij nog ziet op je telefoon als je in bereik bent, dan zal dat toch anders werken.
Ik had met de gateway oplossing probleempjes waarna ik hulp had gevraagd aan preaper. Deze had mij toen geantwoord dat hij hier al vanaf was gestapt en nu een directe integratie aan het uitwerken was. Bij deze integratie kan ik de MT's gewoon toevoegen in HA zonder ESP. Ze worden vanzelf gevonden zoals ook pakweg de HWP1 automatisch zichtbaar word in HA.
Zit op V155 maar maakt geen verschilSatScan schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:27:
[...]
Misschien dat het uitmaakt op welke versie je zit?
Dat het server gerelateerd is?
m2c
Hoe noemt deze integratie?Druppeltje_ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:49:
[...]
Ik heb ze beiden geprobeerd.
Ik had met de gateway oplossing probleempjes waarna ik hulp had gevraagd aan preaper. Deze had mij toen geantwoord dat hij hier al vanaf was gestapt en nu een directe integratie aan het uitwerken was. Bij deze integratie kan ik de MT's gewoon toevoegen in HA zonder ESP. Ze worden vanzelf gevonden zoals ook pakweg de HWP1 automatisch zichtbaar word in HA.
BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Bij mij worden ze niet in HA door de bluetooth gevonden. Krijg geen meldingen dat er een nieuw apparaat gevonden iis.Druppeltje_ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:49:
[...]
Ik heb ze beiden geprobeerd.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Hier onmiddellijk.Sarge_ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:00:
[...]
Bij mij worden ze niet in HA door de bluetooth gevonden. Krijg geen meldingen dat er een nieuw apparaat gevonden iis.
Als ik eentje verwijder komt er gelijk een melding dat er een apparaat gevonden is.
En als je ze handmatig toevoegt?Sarge_ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:00:
[...]
Bij mij worden ze niet in HA door de bluetooth gevonden. Krijg geen meldingen dat er een nieuw apparaat gevonden iis.
@Druppeltje_, @Sarge_: Lijkt mij handiger om vragen over die integratie gewoon te stellen aan degene die hem maakt, op de plek waar het gemaakt wordt: https://github.com/jaapp/ha-marstek-ble
Als je voldoende panelen hebt is een besparing van 300 à 350 euro realistisch voor de eerste batterij, moet je de batterij wel op een aparte groep en 2500W ontladen zetten. Er zal ook nog wat extra besparing zijn door vermindering van pieken/captar. Mijn eerste batterij die ik sinds 18 januari in dienst heb heeft t.e.m.31 oktober 1100 kWh afgegeven, dus +/- 330 euro bespaard.Lucos_1986 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:14:
[...]
Bedankt voor je reactie!
[...]
De 23.3 cent/kWh was al de afnameprijs - de injectievergoeding. De afnameprijs zelf bedroeg op mijn laatste afrekening 27.77 cent/kWh. Dus zelfs rekening houdend met de RTE en werkelijke capaciteit komt dat dan op:
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Dan ben jij één van de weinigen waar de AI prima werkt de laatste weken. Hier vandaag weer geen laadschema zichtbaar en enkel geladen tijdens de goedkoopste 2 uren tijdens de nacht.raymondje schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:21:
Ik werk al weken met Ai en werkt prima. Natuurlijk zijn er verliezen maar er zijn nu ook nog dagen dat ik bijna 10K kan opladden en gebruiken. Hij laad met een dynamisch contract s nachts op en is leeg als de zon begint te schijnen nu denk ik dat hij nog meter te gebruiken is als we hem beter kunnen programern. Ik heb in de home assistant de local api staan en heb in de batterij een poort open gezet. Ik zou graag willen dat we hem zonder lilygo zouden kunnen aansturen. Iemand tips?
Raymond
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Niet twijfelen, zeker doen. Sinds mijn terugdraaiende teller vervangen is door digitale heb ik ook geïnvesteerd in PIB. Heb ondertussen 3 Marsteks Venus E sinds mei en heb er nog geen seconde spijt van gehad. Mijn PV zelfverbruik is tot +75% gestegen. Mijn ambitie is +-2500-2800 kWh/jaar minder uit het net te halen en van mijn PV te gebruiken en dat blijkt mooi te lopen tot op heden.Jheroun schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:16:
Zoals zovelen ben ik me op een thuisaccu aan het orienteren. Het recente artikel over de homewizard klonk lekker simpel. Maar daar viel uiteraard ook op dat Marstek voor hetzelfde geld meer capaciteit levert, en ook meer vermogen kan leveren. Dus ik vraag me uiteraard af wat het verschil in gemak is, en of ik dat erg vindIk ben allang geen echte tweaker meer, als meer betalen me minder hobbyen oplevert is dat het mij meestal waard. Maar ik ben niet helemaal aartslui dus als de ene batterij met een middagje hobbyen meer waarde levert dan een totale plug&play wil ik daar best wat tijd aan opofferen. Overigens doen de site van Marstek en de topicstart mij denken dat hun oplossing net zo plug&play is.
Situatie:
Plan
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net
En toen werd ik ineens wakker en ging ik de juiste integratie gebruiken...Druppeltje_ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:18:
[...]
Hier onmiddellijk.
Als ik eentje verwijder komt er gelijk een melding dat er een apparaat gevonden is.
[Afbeelding]
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Wij hebben ook de Marstek Venus E 3.0 mogen testen, nadat we eerst ook al de Venus D hebben getest. En we zijn er van onder de indruk. Mooie vormgeving, compact, veel mogelijkheden, hoge RTE en zeer goedkoop (nu al 1400 euro, gaat nu al richting de 2.0). Wel wat problemen met P1 meter (CT003) en wifi verbinding. Maar voordeel is wel de ethernetverbinding die mogelijk is. Heeft bij ons beoordeling van excellent gekregen voor set-and-forget groep en zeer goed voor power users. Veel waarde voor relatief weinig geld in de batterijwereld.
Binnenkort volgt nog review met 2 x Venus E (parallel systeem, met CT003).
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
Wat is die RTE dan? Het leest zo een beetje weg als een advertorial, misschien niet de bedoeling, maar zo komt het hier wel over.mrme12345 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:51:
Wij hebben ook de Marstek Venus E 3.0 mogen testen, nadat we eerst ook al de Venus D hebben getest. En we zijn er van onder de indruk. Mooie vormgeving, compact, veel mogelijkheden, hoge RTE en zeer goedkoop (nu al 1400 euro, gaat nu al richting de 2.0). Wel wat problemen met P1 meter (CT003) en wifi verbinding. Maar voordeel is wel de ethernetverbinding die mogelijk is. Heeft bij ons beoordeling van excellent gekregen voor set-and-forget groep en zeer goed voor power users. Veel waarde voor relatief weinig geld in de batterijwereld.
misschien eens overwegen om je eigen wifi opzet te beoordelenmrme12345 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:51:
maar jullie vaststelling klopt, de basis MT communicatie is niet genoeg plug & play voor de gemiddelde consument. De v3 met rj45 zou dat een deel kunnen oplossen maar dat heeft ook weer niet iedereen beschikbaar. Ik heb geen idee of de wifi module geupdate is in v3. Indien niet hadden ze dat wel beter gedaan, want de gemiddelde consument smijt alles in huis tegenwoordig op wifi.
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase
hmm, krijg van support te horen dat BMS 219 niet bestaat, kan jij anders eens bewijsje sturen van je versie nummer?d3x schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:45:
[...]
update ging vlot, er zit al langer een tijdsbuffer nu in de app.
Het is vooral op mijn v1 dat ik verschil zie in soc gedrag of laat ons zeggen het correcter weergeven. Vroeger was er een visuele 11% en dan zag je af en toe laden, of sommigen rapporteren zelfs een drop naar 0 etc. Dat egdrag had ik niet. Nu zie je dat gui onder de 11% gaat zelfs zonder laden.
voor de rest al een goeie week gewoon degeljike NOM met deze versie zoals voorheen.
Vast rond de 75% want dat doen de andere merken ook en overal zitten zowat dezelfde componenten in 😆 Lees de tweakers home wizard review maar.Oilman schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 03:02:
[...]
Wat is die RTE dan? Het leest zo een beetje weg als een advertorial, misschien niet de bedoeling, maar zo komt het hier wel over.
Taro had bij z'n revieuw V3.0 toch een 83% "rte" , gemeten met hoogste laad en ontlaad instelling.S2S schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 07:31:
[...]
Vast rond de 75% want dat doen de andere merken ook en overal zitten zowat dezelfde componenten in 😆 Lees de tweakers home wizard review maar.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Ja kan, is allemaal lastig meten, en meet iedereen op de zelfde manier … alleen ontlaad je niet altijd maximaal. Maar is een gemiddelde een betere maatstaf. Maar je zou dan alle andere aanbieders ook zo moeten meten en dan kunnen concluderen dat de Marstek op maximaal 2500 watt vermogen de hoogste RTE heeft. Maar wat doet de HW op zijn maximale vermogen etc etc daarom kiezen sommige voor een kleinere omvormer. Hoe dichter op de max hoe efficiënter omvormers zijn.tweeek schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 07:34:
[...]
Taro had bij z'n revieuw V3.0 toch een 83% "rte" , gemeten met hoogste laad en ontlaad instelling.
[ Voor 29% gewijzigd door S2S op 07-11-2025 07:42 ]
Wij komen ook rond de 83% bij 800W en bij 2500W zelfs nog hoger, maar dat laatste willen we eerst nog een aantal x herhalen om zeker van te zijn dat er geen ruis tussen zit.Oilman schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 03:02:
[...]
Wat is die RTE dan? Het leest zo een beetje weg als een advertorial, misschien niet de bedoeling, maar zo komt het hier wel over.
Taro had dus dat ook in het mooiste geval gemeten, de V3.0 zou namelijk 5% efficiënter zijn.S2S schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 07:37:
[...]
Ja kan, is allemaal lastig meten, en meet iedereen op de zelfde manier … alleen ontlaad je niet altijd maximaal. Maar is een gemiddelde een betere maatstaf.
Heb zelf een V1 en vind een "RTE" sommetje leuk om het effect te bekijken in inderdaad je eigen persoonlijke verbruik, verder hecht ik daar geen waarde aan.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Dat zou mooi zijn, kun je ook nog de V1 en V2 testen ? Kunnen we ook de vooruitgang in ontwikkeling zien bij Marstek.mrme12345 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 07:42:
[...]
Wij komen ook rond de 83% bij 800W en bij 2500W zelfs nog hoger, maar dat laatste willen we eerst nog een aantal x herhalen om zeker van te zijn dat er geen ruis tussen zit.
Nee die heb ik niet beschikbaar, wel 2 x de 3.0. En daar gaan we nog de parallelle werking van testen in combinatie met de CT0003 maar dan wel beiden met ethernet verbonden om wifi problemen te voorkomen.S2S schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 07:44:
[...]
Dat zou mooi zijn, kun je ook nog de V1 en V2 testen ? Kunnen we ook de vooruitgang in ontwikkeling zien.
Top! Ik draai hier wel stabiel. Wifi, je AP of router moet gewoon simpel zijn, exclusief 2.4 GHz wpa2 hebben en fatsoenlijk bereik, linksys (gewoon degelijk merk kiezen) draai al meer dan 6 maanden stabiel , vast ips ook niet nodig gehad. Veel mensen hebben wifi. Ze staan ook niet direct bij de AP, zitten dikke muren tussen van gewapend beton met graniet korrels . De batterijen zelf staan ook niet naast elkaar maar in aparte ruimtes, alles zit op de AP, batterijen en CT.mrme12345 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 07:45:
[...]
Nee die heb ik niet beschikbaar, wel 2 x de 3.0. En daar gaan we nog de parallelle werking van testen in combinatie met de CT0003 maar dan wel beiden met ethernet verbonden om wifi problemen te voorkomen.
[ Voor 15% gewijzigd door S2S op 07-11-2025 07:53 ]
Ik ben ook wel benieuwd naar de RTE als je met lagere vermogens (100-200W) zou ontladen. Zeker bij NOMen zijn dat toch vrij gebruikelijke waardes.mrme12345 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 07:42:
[...]
Wij komen ook rond de 83% bij 800W en bij 2500W zelfs nog hoger, maar dat laatste willen we eerst nog een aantal x herhalen om zeker van te zijn dat er geen ruis tussen zit.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Bij een V2 zit ik dan eerder rond de 50/60%... Hopelijk is dat dan idd bij de V3 beter.HandyLumberjack schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:23:
[...]
Ik ben ook wel benieuwd naar de RTE als je met lagere vermogens (100-200W) zou ontladen. Zeker bij NOMen zijn dat toch vrij gebruikelijke waardes.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Gaat volgens mij nooit veel beter zijn, want je zit niet bij de omvormers maximaal vermogen , tenzij ze er 2 van 1250 watt in hebben gestopt , en ze op 1 draaien bij lagere vermogens (maar dan zit je ook onder die grens (weer meten )maar misschien die 5 % die Marstek aangeeft , maar dat moet je dan ook meten.. wat ik zo heb gevonden is het tussen de 90% en 100 % maximaal vermogen bij omvormers het verlies het kleinst , daar onder wordt de RTE met stappen een stuk slechter. Maar zo werkt de techniek nou eenmaal. Met alleen zon laden en ontladen ben je het gunstigst uit zeg maar .. gratis stroom tussen haakjes, wel zelfde verlies.azerty schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:29:
[...]
Bij een V2 zit ik dan eerder rond de 50/60%... Hopelijk is dat dan idd bij de V3 beter.
***members only***
[ Voor 35% gewijzigd door S2S op 07-11-2025 09:03 ]
Werkt dit ook met versie 1?Druppeltje_ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 06:19:
[...]
Goedemorgen, werkt dit ook met versie 1? Misschien staat het antwoord al ergens maar dan heb ik het gemist.
1 MT Venus versie 1 V154. Com. Module 202409090159. CT003 V117. App versie 1.6.49
Inderdaad, ik laad ze met zonnepanelen, dus mij hoor je niet snel klagen, maar dit is gewoon een indicatie voor anderen wat ze bij die lagere vermogens kunnen verwachtenS2S schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:56:
[...]
Gaat volgens mij nooit veel beter zijn, want je zit niet bij de omvormers maximaal vermogen , tenzij ze er 2 van 1250 watt in hebben gestopt , en ze op 1 draaien bij lagere vermogens (maar dan zit je ook onder die grens (weer meten )maar misschien die 5 % die Marstek aangeeft , maar dat moet je dan ook meten.. wat ik zo heb gevonden is het tussen de 90% en 100 % maximaal vermogen bij omvormers het verlies het kleinst , daar onder wordt de RTE met stappen een stuk slechter. Maar zo werkt de techniek nou eenmaal. Met alleen zon laden en ontladen ben je het gunstigst uit zeg maar .. gratis stroom tussen haakjes, wel zelfde verlies.
Ja dat is zo. Vooral jezelf niet rijk rekenenazerty schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:19:
[...]
Inderdaad, ik laad ze met zonnepanelen, dus mij hoor je niet snel klagen, maar dit is gewoon een indicatie voor anderen wat ze bij die lagere vermogens kunnen verwachten
[ Voor 4% gewijzigd door S2S op 07-11-2025 10:16 ]
MT1 van maart tot nu 76.1%azerty schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:19:
[...]
Inderdaad, ik laad ze met zonnepanelen, dus mij hoor je niet snel klagen, maar dit is gewoon een indicatie voor anderen wat ze bij die lagere vermogens kunnen verwachten
MT2 van eind april tot nu 76.6%
met een totaal charge van bijna 1400kw
de meeste vergeten dat hun eigen PV overdag ook een 25-35% rechtstreeks naar eigen verbruik gaat, de "rest" kan je inladen richting PIB. Hoe meer oost-zuid-west orientatie je hebt hoe hoger je eigen PV verbruik. Hoe meer thuis of hoe meer je overdag je kan verbruiken hoe efficienter. Simpel maar meest doeltreffende.
Ja hoor softwarematig zijn de versies vrijwel identiek. Op wat kleine verschillen in de Ethernet en Modbus na.
Geeft het gevoel van 'Wij van WC-eend adviseren...' of is het majesteitsmeervoud?😀mrme12345 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:51:
[ Voor 158% gewijzigd door Pe1dtq op 07-11-2025 10:33 ]
🔋 3 MT V2 153-215 (1 RIP), CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱
Ik heb sinds 1,5 maand ongeveer 2 Marstek Venus E 2.0 batterijen in combinatie met de Marstek CT003. Dit heeft tot op 2 dagen geleden allemaal prima gewerkt, maar nu ineens niet meer. Ik zie de CT003 in de Marstek app en ik zie de data veranderen. De marstek batterijen zijn ineens hun koppeling met de CT meter verloren en ik krijg die met geen mogelijkheid meer gekoppeld. Alles verwijderen uit de Marstek App en alles opnieuw toevoegen heeft geen nut. Ook terug naar fabrieksinstellingen heeft geen zin.
Ik dacht eerst dat het de CT003 meter was, dus ik heb maar even snel een andere gekocht om uit te sluiten of die het probleem is. De nieuwe meter krijg ik ook met geen mogelijkheid gekoppeld, dus nu weet ik zeker dat het probleem bij de batterijen ligt!
Heeft iemand een idee hoe ik dit moet oplossen?
Ik heb in mijn netwerk ook een HomeWizard HWE-KWH3-E in mijn meterkast zitten voor onze laadpaal. Deze heeft de locale api open staan waardoor ik eenvoudig deze waardes kan uitlezen.
Ik heb zitten proberen op een eigen HomeWizard P1 meter te emuleren op basis van mijn bestaande HomeWizard HWE-KWH3-E, maar deze krijg ik niet zichtbaar in de Marstek app.
Heeft iemand nog ideeen?
Ik dacht eerst dat het de CT003 meter was, dus ik heb maar even snel een andere gekocht om uit te sluiten of die het probleem is. De nieuwe meter krijg ik ook met geen mogelijkheid gekoppeld, dus nu weet ik zeker dat het probleem bij de batterijen ligt!
Ik heb in mijn netwerk ook een HomeWizard HWE-KWH3-E in mijn meterkast zitten voor onze laadpaal. Deze heeft de locale api open staan waardoor ik eenvoudig deze waardes kan uitlezen.
Ik heb zitten proberen op een eigen HomeWizard P1 meter te emuleren op basis van mijn bestaande HomeWizard HWE-KWH3-E, maar deze krijg ik niet zichtbaar in de Marstek app.
Heeft iemand nog ideeen?
Dank je wel voor de info. Dan ga Ik mij hier verder in verdiepenpascallj schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:24:
[...]
Ja hoor softwarematig zijn de versies vrijwel identiek. Op wat kleine verschillen in de Ethernet en Modbus na.
1 MT Venus versie 1 V154. Com. Module 202409090159. CT003 V117. App versie 1.6.49
Om het even duidelijk te krijgen wat nu wel en niet werkt: Je hebt dus zowel de CT003 als de batterij toegevoegd in de Marstek app als apparaten? Je kunt ze allebei via de Marstek app benaderen (en ziet van de CT003 ook de waardes veranderen), maar je kan niet de CT003 instellen als CT apparaat in de batterij? Er worden dan gewoon geen apparaten gevonden?SeeSharp.nl schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:34:
Ik heb sinds 1,5 maand ongeveer 2 Marstek Venus E 2.0 batterijen in combinatie met de Marstek CT003. Dit heeft tot op 2 dagen geleden allemaal prima gewerkt, maar nu ineens niet meer. Ik zie de CT003 in de Marstek app en ik zie de data veranderen. De marstek batterijen zijn ineens hun koppeling met de CT meter verloren en ik krijg die met geen mogelijkheid meer gekoppeld. Alles verwijderen uit de Marstek App en alles opnieuw toevoegen heeft geen nut. Ook terug naar fabrieksinstellingen heeft geen zin.
Heeft iemand nog ideeen?
Heb je al eens geprobeerd gewoon de batterij helemaal uit te zetten? Eventueel Modbus loskoppelen, batterij uitzetten en de stekker eruit halen en 10 minuten eruit laten?
lees de TS over troubleshooting en verwijderen terug toevoegen. Als je problemen hebt kan je ook best altijd terugvallen op 1 MT. Kijk ook eerst na of individueel alles nog werkt. kies je CT terug in de MT, Calibreer de CT003 terug met je MT via output reference. etc...SeeSharp.nl schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:34:
Heeft iemand nog ideeen?
CT heeft ook een HW reset en SW reset, een ander ekopen is wel heel snel iets drastisch, zoveel defecten hebben we hier nog niet gezien.
[ Voor 8% gewijzigd door d3x op 07-11-2025 10:44 ]
Ja ik krijg dan de volgende error te zien:pascallj schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:40:
[...]
Om het even duidelijk te krijgen wat nu wel en niet werkt: Je hebt dus zowel de CT003 als de batterij toegevoegd in de Marstek app als apparaten? Je kunt ze allebei via de Marstek app benaderen (en ziet van de CT003 ook de waardes veranderen), maar je kan niet de CT003 instellen als CT apparaat in de batterij? Er worden dan gewoon geen apparaten gevonden?
Heb je al eens geprobeerd gewoon de batterij helemaal uit te zetten? Eventueel Modbus loskoppelen, batterij uitzetten en de stekker eruit halen en 10 minuten eruit laten?
Searching for the target CT...
Please make sure the CT and the device are on the same network.
Do you want to keep waiting?
Stekker 10 minuten eruit laten heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik nu gelijk proberen
HW reset en SW reset heb ik geprobeerd op de CT. En een andere gekocht om uit te sluiten of het probleem de CT is, is inderdaad wel drastisch. Maar de zon schijnt de laatste dagen lekker. Dus ik wil mijn batterijen vol hebbend3x schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:40:
[...]
lees de TS over troubleshooting en verwijderen terug toevoegen. Als je problemen hebt kan je ook best altijd terugvallen op 1 MT. Kijk ook eerst na of individueel alles nog werkt. kies je CT terug in de MT, Calibreer de CT003 terug met je MT via output reference. etc...
CT heeft ook een HW reset en SW reset, een ander ekopen is wel heel snel iets drastisch, zoveel defecten hebben we hier nog niet gezien.
Ga ik ook zeker doen. DankBoris1986 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:49:
[...]
Uiterst dubieus. Zeggen vanuit Hoorn te werken maar hebben als adres een (random) woonhuis is Lelystad. Geen kvk etc. Heeeeele grote boog omheen lopen...
Marstek Venus E v3 | v145 | NoM | CT003 I v122
Ondertussen is ook de gehele website verdwenen dus dan is ook elke twijfel weggenomen of het betrouwbaar of niet was
Hopelijk geen slachtoffers gemaakt...
Ik snap nog niet helemaal hoe zo'n systeem omgaat met zonnepanelen en een dynamisch energiecontract. Ziet hij aan de P1 meter dat er teruggeleverd wordt, en gaat hij dan laden? Wat gebeurt er als gelijktijdig de energieprijs negatief is? Dan zou je ook willen laden (want voor stroom afnemen krijg je dan geld), maar je wilt ook niet terugleveren (want dat kost dan geld). De AI functie zal het allemaal wel oplossen maar ik probeer het zelf ook te snappen 
Ik wil eigenlijk gewoon een venus versie 3 bestellen, maar ik vind de prijzen nogal variabel. In Duitsland zag ik deze voor 1200 euro. Die levert niet naar Nederland en dat is vast een dozenschuiver, maargoed. Het liefst koop ik hem uiteraard in Nederland bij een dealer waar mensen hier ervaringen mee hebben, maar als dat honderden euro's scheelt levert dat wel vraagtekens op. Is dat de cowboyfase waar dit product nu in zit?
Ik wil eigenlijk gewoon een venus versie 3 bestellen, maar ik vind de prijzen nogal variabel. In Duitsland zag ik deze voor 1200 euro. Die levert niet naar Nederland en dat is vast een dozenschuiver, maargoed. Het liefst koop ik hem uiteraard in Nederland bij een dealer waar mensen hier ervaringen mee hebben, maar als dat honderden euro's scheelt levert dat wel vraagtekens op. Is dat de cowboyfase waar dit product nu in zit?
De AI werkt momenteel nog niet echt stabiel (meer) en is aan veel verandering onderhevig. Voorheen laadde deze gewoon altijd op de laagste uren om vervolgens over te schakelen naar NOM (dus vrij naïef). Wat het nu doet is onduidelijk.Jheroun schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:40:
Ik snap nog niet helemaal hoe zo'n systeem omgaat met zonnepanelen en een dynamisch energiecontract. Ziet hij aan de P1 meter dat er teruggeleverd wordt, en gaat hij dan laden? Wat gebeurt er als gelijktijdig de energieprijs negatief is? Dan zou je ook willen laden (want voor stroom afnemen krijg je dan geld), maar je wilt ook niet terugleveren (want dat kost dan geld). De AI functie zal het allemaal wel oplossen maar ik probeer het zelf ook te snappen
Dus momenteel doet het eigenlijk niet zo veel met dynamische contracten. Het houdt geen rekening met dat je na het opladen van de batterij misschien nog steeds van het net wilt blijven gebruiken of dat je dat hij negatieve prijzen ook wilt doen. Het ligt ook weer aan het land waar je woont en de situatie waarin je je bevindt of dat handig is of niet, want als je niet kan salderen is het waarschijnlijk als nog handig om je zonnestroom te laden omdat je vanwege belastingen bij een negatieve prijs nog steeds geld moet betalen etc. Dat je misschien niet wilt terugleveren van de zonnepanelen, is dan meer een taak van de zonnepanelen dan van de batterij.
Dat de prijzen in Duitsland lager liggen heeft vooral met btw-vrijstelling voor thuisbatterijen in Duitsland te maken. Overigens zijn het bijna allemaal dozenschuivers. Hier in Nederland ook. Het is niet alsof je er een installatie bij kan verkopen.Ik wil eigenlijk gewoon een venus versie 3 bestellen, maar ik vind de prijzen nogal variabel. In Duitsland zag ik deze voor 1200 euro. Die levert niet naar Nederland en dat is vast een dozenschuiver, maargoed. Het liefst koop ik hem uiteraard in Nederland bij een dealer waar mensen hier ervaringen mee hebben, maar als dat honderden euro's scheelt levert dat wel vraagtekens op. Is dat de cowboyfase waar dit product nu in zit?
Cowboy fase? Ze leveren al marstek PIB's sinds einde 2024...Jheroun schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:40:
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net
Bij thuisbatterij.nl is de prijs voor V3.0 ondertussen gezakt naar €1.325 (code BF25) met gratis verzending en een gratis slim stopcontact.
https://thuisbatterij.nl/...ter-van-marstek-gebruiken
https://thuisbatterij.nl/...ter-van-marstek-gebruiken
Bedankt voor de link! Heel interessant. Het bevestigt eigenlijk mijn simulaties want die komen voor 99% overeen met de resultaten van je link.tinamar schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:54:
@Lucos_1986 je kan de kwartier gegevens eens in https://thuisbatterij-simulator.be/ ingeven.
Waarom niet? Toch vrij essentieel om te weten hoeveel energie je kwijt raakt. Als we het over de 7 maanden hebben met een PV-overschot ben ik het met je eens, maar die andere 5 maanden helpt verlies niet bepaald mee voor de business case. Of je moet de opstelling in de woonkamer neerzetten, zodat je het nog als COP=1 verwarming mee kunt tellentweeek schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 07:44:
[...]
Taro had dus dat ook in het mooiste geval gemeten, de V3.0 zou namelijk 5% efficiënter zijn.
Heb zelf een V1 en vind een "RTE" sommetje leuk om het effect te bekijken in inderdaad je eigen persoonlijke verbruik, verder hecht ik daar geen waarde aan.
Er is niet echt een business case voor in de winter .. je kunt ze makkelijk uitzetten omdat ze plug n play zijn 😅 omvormers hebben nou eenmaal verlies , helemaal met ac , dc, ac .. ik zie het meer als , ze staan aan op AI en is ongeveer gelijk aan dynamisch tarief, dus de ene dag heb je wat winst de andere dag wat verlies in de winter, en als de zon schijnt ben je blij, in het voorjaar is hij weer ruim voor de middag vol.Oilman schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:37:
[...]
Waarom niet? Toch vrij essentieel om te weten hoeveel energie je kwijt raakt. Als we het over de 7 maanden hebben met een PV-overschot ben ik het met je eens, maar die andere 5 maanden helpt verlies niet bepaald mee voor de business case. Of je moet de opstelling in de woonkamer neerzetten, zodat je het nog als COP=1 verwarming mee kunt tellen
Met wat geluk heb je ze tussen de 5 en 7 jaar terug verdiend . Maar wel lagere maandlasten in deze periode .. en daarna nog 5 jaar winst (als ze het nog doen)
[ Voor 26% gewijzigd door S2S op 07-11-2025 14:54 ]
"business case" gekker moet het niet worden.Oilman schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:37:
[...]
Waarom niet? Toch vrij essentieel om te weten hoeveel energie je kwijt raakt. Als we het over de 7 maanden hebben met een PV-overschot ben ik het met je eens, maar die andere 5 maanden helpt verlies niet bepaald mee voor de business case. Of je moet de opstelling in de woonkamer neerzetten, zodat je het nog als COP=1 verwarming mee kunt tellen
Het is zo simpel, heb je de marstek gekocht om te handelen, ja dan kijk je naar efficiëntie kostprijs btw afschrijving weet ik wat nog meer.
Maar veelal zullen de mensen de marstek gebruiken om overdag op te laden van de zonnepanelen om dit in de avond / nacht / ochtend op te maken en dan boeit het verder niks of je nou een zogenaamde "RTE" hebt van 70% of 73% het enige wat ik daar voor mezelf uithaal is dat de accu het aardig zou doen, zie ik in dat deel sommetje een 60% dan ga ik even verder opzoek wat daar de oorzaak van is.
Ah, das jammer. Ik zag eerder in dit topic wel wat grafieken waarin het leek dat die functie een en ander wel netjes balanceert. In de zin dat het verbruik in huis over een dag heen redelijk op die nul uitkwam.pascallj schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:51:
[...]
De AI werkt momenteel nog niet echt stabiel (meer) en is aan veel verandering onderhevig. Voorheen laadde deze gewoon altijd op de laagste uren om vervolgens over te schakelen naar NOM (dus vrij naïef). Wat het nu doet is onduidelijk.
Ik bedoelde niet zozeer het product maar vooral hoe de markt er mee omgaat. Veel is perceptie, ik zou stellen dat die dingen pas een jaar geleverd worden 😉DSSW schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:23:
[...]
Cowboy fase? Ze leveren al marstek PIB's sinds einde 2024...
Anyhow. Net even gechecked wat voor slimme meter wij hebben en dat is een Smr5.0 variant. Dat zal helpen bij een betere balancering.
[ Voor 37% gewijzigd door Jheroun op 07-11-2025 15:39 ]
Het verschilt heel erg van persoon tot persoon wat de AI nu doet. Bij sommigen lijkt het alsof er nu echt een intelligentie in zit en bij anderen doet hij het 'oude' gedrag en bij weer anderen gebeurt er helemaal niets. Ze zijn er heel erg mee bezig (zeggen ze). Ik geloof best dat het beter wordt, maar als je niet kan bepalen wat je doel is van AI zal het voor niemand perfect zijn.Jheroun schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:33:
[...]
Ah, das jammer. Ik zag eerder in dit topic wel wat grafieken waarin het leek dat die functie een en ander wel netjes balanceert. In de zin dat het verbruik in huis over een dag heen redelijk op die nul uitkwam.
[...]
Ik bedoelde niet zozeer het product maar vooral hoe de markt er mee omgaat. Veel is perceptie, ik zou stellen dat die dingen pas een jaar geleverd worden 😉
Anyhow. Net even gechecked wat voor slimme meter wij hebben en dat is een Smr5.0 variant. Dat zal helpen bij een betere balancering.
Bij degene die in de eerste categorie zitten wordt er ook flink gespeculeerd wat de AI nu precies doet, maar ik zie daar ook heel veel placebo's voorbij komen.
Overigens houdt hij de meter nog steeds prima op 0, als je maar genoeg zonnestroom hebt. Dan kan je het 'zelfconsumptie' programma gebruiken en dat werkt vaak prima.
Ik probeer het IP adres van mijn Marstek Venus E v3 te achterhalen. Dit voor integratie in HA.
Het lukt me niet, ook niet via LAN verbinding. Snap het niet
Excuus als de vraag al een keer gesteld is, kon het niet in de FAQ vinden en heb ook niet alle 1196 pagina's gelezen 
Zojuist een Marstek Venus E V3 besteld en verwacht dat deze begin komende week geleverd wordt.
Ik heb reeds een Homewizard P1 meter en wil deze dan ook gebruiken zolang ik maar 1 accu heb (voor de zekerheid wel een CT003 meebesteld).
Maar als ik de Homewizard P1 gebruik en de accu instel via de Marstek app, hoe vertaald zich dit dan in de vermogensgrafieken die ik zie in de Homewizard app?
Zojuist een Marstek Venus E V3 besteld en verwacht dat deze begin komende week geleverd wordt.
Ik heb reeds een Homewizard P1 meter en wil deze dan ook gebruiken zolang ik maar 1 accu heb (voor de zekerheid wel een CT003 meebesteld).
Maar als ik de Homewizard P1 gebruik en de accu instel via de Marstek app, hoe vertaald zich dit dan in de vermogensgrafieken die ik zie in de Homewizard app?
Husqvarna 450X NERA (wei), Husqvarna 430X NERA (achtertuin), Segway Navimow i105e (voortuin), Roborock S7 Max Ultra, Roborock Qrevo Edge S5A, Marstek Venus E 3.0
Bij het in gebruik stellen van de Marstek-app moet je wel ook een nota aanleveren. Pas na controle gaat de garantie termijn op groen. (eigenlijk is het icoontje goud ;-) )DSSW schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:23:
[...]
Cowboy fase? Ze leveren al marstek PIB's sinds einde 2024...
Weet natuurlijk niet hoe controle zal plaatsvinden indien je in NL bent en je hebt een DE nota.
overbodigPeule_P schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:08:
Excuus als de vraag al een keer gesteld is, kon het niet in de FAQ vinden en heb ook niet alle 1196 pagina's gelezen
[ Voor 43% gewijzigd door tweeek op 07-11-2025 16:20 ]
Dit maakt geen verschil. Jouw HW installatie heeft geen weet van de batterij en zal het dus zien als elk ander apparaat. Als de batterij gaat opladen, zie je dit gewoon als een verbruiker. Als de batterij gaat ontladen als een leveraar. Als de batterij probeert de meter op 0 te houden, zal je de HW P1 meter dus een ongeveer platte lijn zien.Peule_P schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:08:
Als je echt wilt weten wat de batterij zelf doet, kan je er een HW socket tussen plaatsen en die weer toevoegen in de App.
Kan je hiervoor niet in je router kijken? Heeft de HA integratie die jij gebruikt geen automatische discovery van de batterijen?Quriass schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:06:
Wie kan me helpen?
Ik probeer het IP adres van mijn Marstek Venus E v3 te achterhalen. Dit voor integratie in HA.
Het lukt me niet, ook niet via LAN verbinding. Snap het niet![]()
Ja dat was ik ook al aan het denken, heb nog een HW socket liggen.pascallj schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:14:
[...]
Dit maakt geen verschil. Jouw HW installatie heeft geen weet van de batterij en zal het dus zien als elk ander apparaat. Als de batterij gaat opladen, zie je dit gewoon als een verbruiker. Als de batterij gaat ontladen als een leveraar. Als de batterij probeert de meter op 0 te houden, zal je de HW P1 meter dus een ongeveer platte lijn zien.
Als je echt wilt weten wat de batterij zelf doet, kan je er een HW socket tussen plaatsen en die weer toevoegen in de App.
Gebruik overigens de HW P1 ook voor mijn energy dashboard in Home Assistant, de Marstek zou ik wel hier rechtstreeks toe kunnen voegen dus daar moet het zeker goed komen.
Husqvarna 450X NERA (wei), Husqvarna 430X NERA (achtertuin), Segway Navimow i105e (voortuin), Roborock S7 Max Ultra, Roborock Qrevo Edge S5A, Marstek Venus E 3.0
IP scanner misschien gebruiken? Marstek staat als wan0 weergegeven.Quriass schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:06:
Wie kan me helpen?
Het lukt me niet, ook niet via LAN verbinding. Snap het niet![]()
En waarom heb je dit nodig voor HA integratie?
[ Voor 4% gewijzigd door dannyro op 07-11-2025 16:25 ]
Voor dat laatste moet je natuurlijk wel zelf zorgen dat je een manier hebt om de batterij uit te lezen (Modus/Cloud MQTT/Lokale API etc.). Er is geen officiële ondersteuning oid.Peule_P schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:19:
[...]
Ja dat was ik ook al aan het denken, heb nog een HW socket liggen.
Gebruik overigens de HW P1 ook voor mijn energy dashboard in Home Assistant, de Marstek zou ik wel hier rechtstreeks toe kunnen voegen dus daar moet het zeker goed komen.
Ben er nog niet heel diep ingedoken, maar zag al dat er modbus support was, ik zal HA sowiezo enkel gebruiken om uit te lezen en te monitoren, niks sturen.pascallj schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:21:
[...]
Voor dat laatste moet je natuurlijk wel zelf zorgen dat je een manier hebt om de batterij uit te lezen (Modus/Cloud MQTT/Lokale API etc.). Er is geen officiële ondersteuning oid.
Desnoods kan ik nog via het HW socket toevoegen als accu of een HW kWh meter in de meterkast plaatsen zoals ik ook voor een oudere PV installatie heb gedaan, dit werkt ook prima
dannyro schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:20:
[...]
IP scanner misschien gebruiken? Marstek staat als wan0 weergegeven.
En waarom heb je dit nodig voor HA integratie?
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.