BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase
Volgens mij gaat die pas laden bij onder de 8% ofzo. Was trouwens ook bij v153 en v154 bij mij. Mogelijk ligt dat bij de BMS ipv firmware (was hier bij BMS v215/v216 ook zo).d3x schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:36:
Met de MT v1-2 firmware v155 gaat de soc nu wel onder de visuele 11% zonder te gaan laden. Ik merk wel dat mijn v1 sneller onder 11% gaat tov de V2. Er zit wel degelijk verschil in die 2 systemen. Ik weet dat het maar visuele SOC is maar de oplaad curve onder minimum bij V1 vs V2 laat duidelijk zien dat het frequenter is bij V1.
Niet draaien, wel geïnstalleerd maar niet geconfigureerd. Voor de zekerheid de addon maar verwijderd in hacs, ik gebruik hem toch niet.WargamingPlayer schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:30:
[...]
Home assistant CT integratie draaien? Want dat gooide bij mij ook roet in het eten. Marstek spul is heel gevoelig voor Wifi.
Het heeft in het begin 2 maanden zonder issues gewerkt (nadat ik wel een aparte accesspoint voor marstek heb aangesloten)
vorige maand ongeveer, heb ik het 2 keer kort achter elkaar gehad met de CT003, Vervolgens de CT002 aangesloten, die liep de volgende dag al vast. daarna gereset, stekker aan gemaakt zodat ik hem op afstand uit kan zetten. Sindsdien is het niet meer gebeurd, maar in de huidige configuratie draait het nu pas 2 weken.
De fix is gelukkig heel simpel, even resetten en het werkt weer, ik krijg van home assistant een push bericht wanneer er verbruikt/teruggeleverd wordt op het net.
MTVenus v2 v153 CT002 v124
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Ja dat is zo in orde. De zachte klik wil zeggen dat deze vergrendeld is en dus niet vanzelf zal los komen. Is trouwens een betteri bc01 connector en wordt voor veel solar toepassingen (bv (micro)omvormers) gebruikt.Sarge78 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:14:
Vraagje, ik heb mijn eerste V3 binnen. De stekker lijkt mij een bepaalt systeem te hebben. Nu is die er zachtjes opgeklikt, maar dat voelt vrij gammel. Je ziet ook een schroefdraad. Moet ik nu nog iets doen of is het alleen die zachte klik en go? Stroom krijgt hij!
Op zich werkt alles wel. Behalve dat hij vanaf 100% bij 2000W ontladen al na een half uur naar 1100 Watt gaat en de totale energie afgifte stopt bij 1,2 tot zelden 1,8 kWh. I.p.v. de verwachte > 4.2 kWh.Maxwp schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 06:43:
[...]
Wat is er gebeurd? Alles led doen niks meer en hele ding gaat niet meer aan of wat is er stuk gegaan denk je.
Welke versie heb je gen 1 2 of 3
🔋 3 MT V2 153-215 (1 RIP), CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱
Wel nog een vraagpuntje: in de installatie van de CT kan je kiezen voor je type slimme meter maar die van mij staat er niet bij (ZIV 5CTA3BCE000AAD9 ESMR5 van Enexis). Het lijkt de werking niet in de weg te staan of zie ik iets over het hoofd?
NL / SP's: 3420Wp (zuid) - 1500Wp (zuid) / SolarEdge Power Optimizers / SolarEdge 3500 en 2200 / HW-P1 (6.0206) / Marstek CT003 (V117) / 2x Marstek Venus E 3.0 (V122) / Nibe WP / EV-lader / PHEV
Ik heb zonder problemen de ZIV Enexis meter kunnen selecteren (paars / blauw achtige kleur, staat zelfs een plaatje bij)pblkroon56 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:36:
De twee Venus E 3.0's zijn binnen evenals de CT003 P1-meter. Bij het installeren vandaag bleek dat mijn up-to-date Google Pixel ze wel in de bluetooth instellingen kon zien maar niet kon connecten. In de Marstek app zag je helemaal niks en kon je dus ook niet connecten. Een oudere Lenovo tablet er bij gepakt en daar ging het wel goed. Merkwaardig dus... Nadat ik eea had geconfigureerd met de tablet zag ik alles ook in de app op mijn telefoon. Nog merkwaardiger... Ik heb een firmware update gekregen op de CT van V112 naar V117. De batterijen hebben V122 en de app geeft aan dat dat de laatste versie is! Volgens mij klopt dat niet en is intussen V139 de laatste stabiele versie en beschikbaar voor iedereen, toch? Via de feedback een update aangevraagd maar nog geen reactie gehad. Intussen staan ze lekker te nommen. Alles lijkt goed te gaan.
Wel nog een vraagpuntje: in de installatie van de CT kan je kiezen voor je type slimme meter maar die van mij staat er niet bij (ZIV 5CTA3BCE000AAD9 ESMR5 van Enexis). Het lijkt de werking niet in de weg te staan of zie ik iets over het hoofd?
3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus
Je moet de app toegang geven tot de locatie instellingen. Dat komt omdat alles gebruik maakt van Bluetooth LE. Waarschijnlijk is dat mis gegaan. Als je de app handmatig die rechten geeft, zal je ze wel zien. Je hoeft niet eerst te verbinden via het instellingen menu.pblkroon56 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:36:
De twee Venus E 3.0's zijn binnen evenals de CT003 P1-meter. Bij het installeren vandaag bleek dat mijn up-to-date Google Pixel ze wel in de bluetooth instellingen kon zien maar niet kon connecten. In de Marstek app zag je helemaal niks en kon je dus ook niet connecten. Een oudere Lenovo tablet er bij gepakt en daar ging het wel goed. Merkwaardig dus...
Lees vooral ook even deze post door die ik van de week heb getypt: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu". Komt erop neer dat niet iedereen dezelfde firmware versies heeft en het momenteel niet echt meer duidelijk is welke versie voor wie beschikbaar is.Ik heb een firmware update gekregen op de CT van V112 naar V117. De batterijen hebben V122 en de app geeft aan dat dat de laatste versie is! Volgens mij klopt dat niet en is intussen V139 de laatste stabiele versie en beschikbaar voor iedereen, toch? Via de feedback een update aangevraagd maar nog geen reactie gehad.
Nee hoor zolang het werkt maakt het niets uit. Soms werkt juist een andere meter selecteren wel of beter. Er zijn soms van hetzelfde model ook nog verschillende versies in omloop.Wel nog een vraagpuntje: in de installatie van de CT kan je kiezen voor je type slimme meter maar die van mij staat er niet bij (ZIV 5CTA3BCE000AAD9 ESMR5 van Enexis). Het lijkt de werking niet in de weg te staan of zie ik iets over het hoofd?
En wat denk je dat een boiler of een klassieke droogkast doet?pascallj schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:33:
[...]
Het ding is alleen dat al die apparaten maar voor korte duur veel stroom trekken. De batterij kan meer dan 2 uur 11 A trekken en dat is vele malen langer dan ovens/wasmachines/frituur etc. Die trekken voor een kwartiertje of wat vol vermogen en dan is het wel klaar. Daarna is het een beetje pulserend de boel warm houden. Zo'n PiB zou ik ook zeker niet inpluggen in stopcontacten die al 30 jaar in gebruik zijn en aardig versleten. Dus wat dat betreft is het zo'n gek idee niet om hem vast aan te sluiten.
Dat laatste punt is inderdaad wel iets om rekening mee te houden.
Er waren droogkasten met stekker die 3600W trekken, en ik heb ook wel eens boilers met stekker gezien die 3000W trekken.
Ook een 'granny charger' voor de auto trekt uren aan een stuk 2200W.
Niet te snel panikeren, er zit behoorlijk wat reserve op een gewone stroombaan.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Stekker loshalen en controleren of de draden vast zitten. Wil wel eens de eindcontrole missen. Dan de huls van de stekker goed aandraaien en weer op de accu zetten.Sarge78 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:14:
Vraagje, ik heb mijn eerste V3 binnen. De stekker lijkt mij een bepaalt systeem te hebben. Nu is die er zachtjes opgeklikt, maar dat voelt vrij gammel. Je ziet ook een schroefdraad. Moet ik nu nog iets doen of is het alleen die zachte klik en go? Stroom krijgt hij!
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.50 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Als je goed leest, zie je dat ik ook niet aan het 'panikeren' ben, maar alleen waarschuw dat constant grote vermogens trekken op oude versleten stopcontacten geen goed idee is. Meer niet. Nogmaals, het gaat hier niet over de 'stroombaan', maar over de stopcontacten. Een PiB kan je namelijk ergens in huis plaatsen waar misschien al 2000 keer een stofzuiger in en uit is geplugd. De stopcontacten waar al die andere apparaten inzitten met hun stekkers, zijn een handjevol keren in- en uitgeplugd en zijn dus vaak in veel betere staat.Tommie12 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:47:
[...]
En wat denk je dat een boiler of een klassieke droogkast doet?
Er waren droogkasten met stekker die 3600W trekken, en ik heb ook wel eens boilers met stekker gezien die 3000W trekken.
Ook een 'granny charger' voor de auto trekt uren aan een stuk 2200W.
Niet te snel panikeren, er zit behoorlijk wat reserve op een gewone stroombaan.
Ik heb 5 jaar lang vrijwel iedere nacht met een grannylader (10A) mijn PHEV Outlander opgeladen. Nooit enig probleem gehad of een overmatig warm stopcontact.vifra schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:55:
[...]
De standaard rating van stopcontacten is 3600 W (16A) ... dan zou 11A nooit een probleem mogen zijn ....
tenzij je dat in grootmoeders huis steekt dat al 80 jaar geen aanpassingen heeft -maar wie gaat daar dan een modern ding in oude zichtbare slechte contacten steken ...
Komt er nog bovenop dat de bedrading net wat voldoende extra gedimensioneerd zijn om langdurig die 3600W aan te kunnen ... (rating standaard bedrading van 2.5 mm² is 16A continue - 25A gedurende beperkte periode aan 230v)
Alvast - eens je het niet met stekker maar rechtstreeks met kabel aan uw huis-net hangt, dan valt dit onder de klassieke regelgeving van vaste installaties en specifiek van thuisbatterij en zonnepanelen als vaste installatie ... wat een keuring verreist.
Als je dat met een stekker aansluit dan heb je geen specifieke keuring nodig, maar als je teruglevering doet aan 2500w dan is het wel aangeraden om dit op een eigen groep te zetten zonder andere gebruikers op dezelfde groep. Daar is al voldoende over geschreven waarom dit zo is (en dat gaat over veiligheid rond overbelasting van bedrading ... ).
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp
Ik kon de typecode niet vinden op de meter dus ik dacht dat het niet de goede was. Toch even naar de opticien blijkbaar want de code staat er wel degelijk op. Bedankt voor je tip.(RSH) schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:40:
[...]
Ik heb zonder problemen de ZIV Enexis meter kunnen selecteren (paars / blauw achtige kleur, staat zelfs een plaatje bij)
NL / SP's: 3420Wp (zuid) - 1500Wp (zuid) / SolarEdge Power Optimizers / SolarEdge 3500 en 2200 / HW-P1 (6.0206) / Marstek CT003 (V117) / 2x Marstek Venus E 3.0 (V122) / Nibe WP / EV-lader / PHEV
pascallj schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:42:
[...]
Je moet de app toegang geven tot de locatie instellingen. Dat komt omdat alles gebruik maakt van Bluetooth LE. Waarschijnlijk is dat mis gegaan. Als je de app handmatig die rechten geeft, zal je ze wel zien. Je hoeft niet eerst te verbinden via het instellingen menu.
[...]
Yep, dat was de oplossing. Stond goed op de tablet maar niet op de telefoon. Stom dat ik dat niet gecontroleerd heb. Dank voor je tip.
Lees vooral ook even deze post door die ik van de week heb getypt: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu". Komt erop neer dat niet iedereen dezelfde firmware versies heeft en het momenteel niet echt meer duidelijk is welke versie voor wie beschikbaar is.
[...]
Nee hoor zolang het werkt maakt het niets uit. Soms werkt juist een andere meter selecteren wel of beter. Er zijn soms van hetzelfde model ook nog verschillende versies in omloop.
Aan de andere kant zou je toch wel hopen dat Marstek via feedback of kwaliteitscontrole hieraan na dik jaar iets gedaan heeft. En dan zien we nog niet wat er potentieel allemaal aan de binnenkant niet goed vast gedraaid is.3DWim schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:48:
[...]
Stekker loshalen en controleren of de draden vast zitten. Wil wel eens de eindcontrole missen. Dan de huls van de stekker goed aandraaien en weer op de accu zetten.
Bij mij werkte v242 weer veel beter dan v139 heb local api uitgezet want steeds verliezende connecties helaas.GL2387 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:10:
Na een uograde van v135 naar v139 kloppen de statistics van de batterij niet meer. Hele stukken worden 'gemist' zowel van het laden als het ontladen. Daarnaast staat de batterij veel vaker offline dan bij v135. Vooralsnog is deze versie vooral geen verbetering. Met v135 had ik gern zichtbare problemen.
2 x Marstek V3.0 v242 LAN - CT003 v118 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
/f/image/M5hxb4UYMUl2dtxcPhVA80lW.png?f=fotoalbum_large)