• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11-2025

d3x

Met de MT v1-2 firmware v155 gaat de soc nu wel onder de visuele 11% zonder te gaan laden. Ik merk wel dat mijn v1 sneller onder 11% gaat tov de V2. Er zit wel degelijk verschil in die 2 systemen. Ik weet dat het maar visuele SOC is maar de oplaad curve onder minimum bij V1 vs V2 laat duidelijk zien dat het frequenter is bij V1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azBLCwcudKQZc4W3ezV7VEGfbzA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M5hxb4UYMUl2dtxcPhVA80lW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door d3x op 04-11-2025 13:38 ]

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:02
d3x schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:36:
Met de MT v1-2 firmware v155 gaat de soc nu wel onder de visuele 11% zonder te gaan laden. Ik merk wel dat mijn v1 sneller onder 11% gaat tov de V2. Er zit wel degelijk verschil in die 2 systemen. Ik weet dat het maar visuele SOC is maar de oplaad curve onder minimum bij V1 vs V2 laat duidelijk zien dat het frequenter is bij V1.
Volgens mij gaat die pas laden bij onder de 8% ofzo. Was trouwens ook bij v153 en v154 bij mij. Mogelijk ligt dat bij de BMS ipv firmware (was hier bij BMS v215/v216 ook zo).

• andypieters
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-01 16:55
WargamingPlayer schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:30:
[...]

Home assistant CT integratie draaien? Want dat gooide bij mij ook roet in het eten. Marstek spul is heel gevoelig voor Wifi.
Niet draaien, wel geïnstalleerd maar niet geconfigureerd. Voor de zekerheid de addon maar verwijderd in hacs, ik gebruik hem toch niet.
Het heeft in het begin 2 maanden zonder issues gewerkt (nadat ik wel een aparte accesspoint voor marstek heb aangesloten)
vorige maand ongeveer, heb ik het 2 keer kort achter elkaar gehad met de CT003, Vervolgens de CT002 aangesloten, die liep de volgende dag al vast. daarna gereset, stekker aan gemaakt zodat ik hem op afstand uit kan zetten. Sindsdien is het niet meer gebeurd, maar in de huidige configuratie draait het nu pas 2 weken.
De fix is gelukkig heel simpel, even resetten en het werkt weer, ik krijg van home assistant een push bericht wanneer er verbruikt/teruggeleverd wordt op het net.

MTVenus v2 v155 CT002 v124

• Sarge_
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-01 20:04
Vraagje, ik heb mijn eerste V3 binnen. De stekker lijkt mij een bepaalt systeem te hebben. Nu is die er zachtjes opgeklikt, maar dat voelt vrij gammel. Je ziet ook een schroefdraad. Moet ik nu nog iets doen of is het alleen die zachte klik en go? Stroom krijgt hij!

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• Avenger 2.0
Sarge_ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:14:
Vraagje, ik heb mijn eerste V3 binnen. De stekker lijkt mij een bepaalt systeem te hebben. Nu is die er zachtjes opgeklikt, maar dat voelt vrij gammel. Je ziet ook een schroefdraad. Moet ik nu nog iets doen of is het alleen die zachte klik en go? Stroom krijgt hij!
Ja dat is zo in orde. De zachte klik wil zeggen dat deze vergrendeld is en dus niet vanzelf zal los komen. Is trouwens een betteri bc01 connector en wordt voor veel solar toepassingen (bv (micro)omvormers) gebruikt.

• Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16-01 16:36

Pe1dtq

It's all about electronics

Maxwp schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 06:43:
[...]

Wat is er gebeurd? Alles led doen niks meer en hele ding gaat niet meer aan of wat is er stuk gegaan denk je.
Welke versie heb je gen 1 2 of 3
Op zich werkt alles wel. Behalve dat hij vanaf 100% bij 2000W ontladen al na een half uur naar 1100 Watt gaat en de totale energie afgifte stopt bij 1,2 tot zelden 1,8 kWh. I.p.v. de verwachte > 4.2 kWh.

🔋 3 MT V2 153-215 (1 RIP), CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱

• pblkroon56
  • Laatst online: 11-01 14:46
De twee Venus E 3.0's zijn binnen evenals de CT003 P1-meter. Bij het installeren vandaag bleek dat mijn up-to-date Google Pixel ze wel in de bluetooth instellingen kon zien maar niet kon connecten. In de Marstek app zag je helemaal niks en kon je dus ook niet connecten. Een oudere Lenovo tablet er bij gepakt en daar ging het wel goed. Merkwaardig dus... Nadat ik eea had geconfigureerd met de tablet zag ik alles ook in de app op mijn telefoon. Nog merkwaardiger... Ik heb een firmware update gekregen op de CT van V112 naar V117. De batterijen hebben V122 en de app geeft aan dat dat de laatste versie is! Volgens mij klopt dat niet en is intussen V139 de laatste stabiele versie en beschikbaar voor iedereen, toch? Via de feedback een update aangevraagd maar nog geen reactie gehad. Intussen staan ze lekker te nommen. Alles lijkt goed te gaan.
Wel nog een vraagpuntje: in de installatie van de CT kan je kiezen voor je type slimme meter maar die van mij staat er niet bij (ZIV 5CTA3BCE000AAD9 ESMR5 van Enexis). Het lijkt de werking niet in de weg te staan of zie ik iets over het hoofd?

NL / SP's: 3420Wp (zuid) - 1500Wp (zuid) / SE Power Optimizers / SE 3500 en 2200 / HW-P1 (6.0206) / MT CT003 (V118) / 2x MT Venus E 3.0 (V144) / MT Android App V1.6.51 / Nibe VVM320/F2040 WP / 3,55kW IR-panelen / EV-lader (3-fasen/11kW) / PHEV

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-01 11:47
pblkroon56 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:36:
De twee Venus E 3.0's zijn binnen evenals de CT003 P1-meter. Bij het installeren vandaag bleek dat mijn up-to-date Google Pixel ze wel in de bluetooth instellingen kon zien maar niet kon connecten. In de Marstek app zag je helemaal niks en kon je dus ook niet connecten. Een oudere Lenovo tablet er bij gepakt en daar ging het wel goed. Merkwaardig dus... Nadat ik eea had geconfigureerd met de tablet zag ik alles ook in de app op mijn telefoon. Nog merkwaardiger... Ik heb een firmware update gekregen op de CT van V112 naar V117. De batterijen hebben V122 en de app geeft aan dat dat de laatste versie is! Volgens mij klopt dat niet en is intussen V139 de laatste stabiele versie en beschikbaar voor iedereen, toch? Via de feedback een update aangevraagd maar nog geen reactie gehad. Intussen staan ze lekker te nommen. Alles lijkt goed te gaan.
Wel nog een vraagpuntje: in de installatie van de CT kan je kiezen voor je type slimme meter maar die van mij staat er niet bij (ZIV 5CTA3BCE000AAD9 ESMR5 van Enexis). Het lijkt de werking niet in de weg te staan of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb zonder problemen de ZIV Enexis meter kunnen selecteren (paars / blauw achtige kleur, staat zelfs een plaatje bij)

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

pblkroon56 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:36:
De twee Venus E 3.0's zijn binnen evenals de CT003 P1-meter. Bij het installeren vandaag bleek dat mijn up-to-date Google Pixel ze wel in de bluetooth instellingen kon zien maar niet kon connecten. In de Marstek app zag je helemaal niks en kon je dus ook niet connecten. Een oudere Lenovo tablet er bij gepakt en daar ging het wel goed. Merkwaardig dus...
Je moet de app toegang geven tot de locatie instellingen. Dat komt omdat alles gebruik maakt van Bluetooth LE. Waarschijnlijk is dat mis gegaan. Als je de app handmatig die rechten geeft, zal je ze wel zien. Je hoeft niet eerst te verbinden via het instellingen menu.
Ik heb een firmware update gekregen op de CT van V112 naar V117. De batterijen hebben V122 en de app geeft aan dat dat de laatste versie is! Volgens mij klopt dat niet en is intussen V139 de laatste stabiele versie en beschikbaar voor iedereen, toch? Via de feedback een update aangevraagd maar nog geen reactie gehad.
Lees vooral ook even deze post door die ik van de week heb getypt: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu". Komt erop neer dat niet iedereen dezelfde firmware versies heeft en het momenteel niet echt meer duidelijk is welke versie voor wie beschikbaar is.
Nee hoor zolang het werkt maakt het niets uit. Soms werkt juist een andere meter selecteren wel of beter. Er zijn soms van hetzelfde model ook nog verschillende versies in omloop.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:04
pascallj schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:33:
[...]

Het ding is alleen dat al die apparaten maar voor korte duur veel stroom trekken. De batterij kan meer dan 2 uur 11 A trekken en dat is vele malen langer dan ovens/wasmachines/frituur etc. Die trekken voor een kwartiertje of wat vol vermogen en dan is het wel klaar. Daarna is het een beetje pulserend de boel warm houden. Zo'n PiB zou ik ook zeker niet inpluggen in stopcontacten die al 30 jaar in gebruik zijn en aardig versleten. Dus wat dat betreft is het zo'n gek idee niet om hem vast aan te sluiten.

Dat laatste punt is inderdaad wel iets om rekening mee te houden.
En wat denk je dat een boiler of een klassieke droogkast doet?
Er waren droogkasten met stekker die 3600W trekken, en ik heb ook wel eens boilers met stekker gezien die 3000W trekken.
Ook een 'granny charger' voor de auto trekt uren aan een stuk 2200W.

Niet te snel panikeren, er zit behoorlijk wat reserve op een gewone stroombaan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13:41
Sarge_ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:14:
Stekker loshalen en controleren of de draden vast zitten. Wil wel eens de eindcontrole missen. Dan de huls van de stekker goed aandraaien en weer op de accu zetten.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.55 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Tommie12 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:47:
[...]

En wat denk je dat een boiler of een klassieke droogkast doet?
Er waren droogkasten met stekker die 3600W trekken, en ik heb ook wel eens boilers met stekker gezien die 3000W trekken.
Ook een 'granny charger' voor de auto trekt uren aan een stuk 2200W.

Niet te snel panikeren, er zit behoorlijk wat reserve op een gewone stroombaan.
Als je goed leest, zie je dat ik ook niet aan het 'panikeren' ben, maar alleen waarschuw dat constant grote vermogens trekken op oude versleten stopcontacten geen goed idee is. Meer niet. Nogmaals, het gaat hier niet over de 'stroombaan', maar over de stopcontacten. Een PiB kan je namelijk ergens in huis plaatsen waar misschien al 2000 keer een stofzuiger in en uit is geplugd. De stopcontacten waar al die andere apparaten inzitten met hun stekkers, zijn een handjevol keren in- en uitgeplugd en zijn dus vaak in veel betere staat.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
vifra schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:55:
[...]

De standaard rating van stopcontacten is 3600 W (16A) ... dan zou 11A nooit een probleem mogen zijn ....
tenzij je dat in grootmoeders huis steekt dat al 80 jaar geen aanpassingen heeft -maar wie gaat daar dan een modern ding in oude zichtbare slechte contacten steken ...

Komt er nog bovenop dat de bedrading net wat voldoende extra gedimensioneerd zijn om langdurig die 3600W aan te kunnen ... (rating standaard bedrading van 2.5 mm² is 16A continue - 25A gedurende beperkte periode aan 230v)

Alvast - eens je het niet met stekker maar rechtstreeks met kabel aan uw huis-net hangt, dan valt dit onder de klassieke regelgeving van vaste installaties en specifiek van thuisbatterij en zonnepanelen als vaste installatie ... wat een keuring verreist.

Als je dat met een stekker aansluit dan heb je geen specifieke keuring nodig, maar als je teruglevering doet aan 2500w dan is het wel aangeraden om dit op een eigen groep te zetten zonder andere gebruikers op dezelfde groep. Daar is al voldoende over geschreven waarom dit zo is (en dat gaat over veiligheid rond overbelasting van bedrading ... ).
Ik heb 5 jaar lang vrijwel iedere nacht met een grannylader (10A) mijn PHEV Outlander opgeladen. Nooit enig probleem gehad of een overmatig warm stopcontact.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• pblkroon56
(RSH) schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:40:
[...]

Ik heb zonder problemen de ZIV Enexis meter kunnen selecteren (paars / blauw achtige kleur, staat zelfs een plaatje bij)
Ik kon de typecode niet vinden op de meter dus ik dacht dat het niet de goede was. Toch even naar de opticien blijkbaar want de code staat er wel degelijk op. Bedankt voor je tip.

NL / SP's: 3420Wp (zuid) - 1500Wp (zuid) / SE Power Optimizers / SE 3500 en 2200 / HW-P1 (6.0206) / MT CT003 (V118) / 2x MT Venus E 3.0 (V144) / MT Android App V1.6.51 / Nibe VVM320/F2040 WP / 3,55kW IR-panelen / EV-lader (3-fasen/11kW) / PHEV

• pblkroon56
pascallj schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:42:
[...]

Je moet de app toegang geven tot de locatie instellingen. Dat komt omdat alles gebruik maakt van Bluetooth LE. Waarschijnlijk is dat mis gegaan. Als je de app handmatig die rechten geeft, zal je ze wel zien. Je hoeft niet eerst te verbinden via het instellingen menu.

[...]
Yep, dat was de oplossing. Stond goed op de tablet maar niet op de telefoon. Stom dat ik dat niet gecontroleerd heb. Dank voor je tip.

Lees vooral ook even deze post door die ik van de week heb getypt: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu". Komt erop neer dat niet iedereen dezelfde firmware versies heeft en het momenteel niet echt meer duidelijk is welke versie voor wie beschikbaar is.

[...]

Nee hoor zolang het werkt maakt het niets uit. Soms werkt juist een andere meter selecteren wel of beter. Er zijn soms van hetzelfde model ook nog verschillende versies in omloop.

• Avenger 2.0
3DWim schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:48:
[...]

Stekker loshalen en controleren of de draden vast zitten. Wil wel eens de eindcontrole missen. Dan de huls van de stekker goed aandraaien en weer op de accu zetten.
Aan de andere kant zou je toch wel hopen dat Marstek via feedback of kwaliteitscontrole hieraan na dik jaar iets gedaan heeft. En dan zien we nog niet wat er potentieel allemaal aan de binnenkant niet goed vast gedraaid is.

• GL2387
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15-12-2025
Na een uograde van v135 naar v139 kloppen de statistics van de batterij niet meer. Hele stukken worden 'gemist' zowel van het laden als het ontladen. Daarnaast staat de batterij veel vaker offline dan bij v135. Vooralsnog is deze versie vooral geen verbetering. Met v135 had ik gern zichtbare problemen.

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 16:39

timvanloon

Intel or AMD?

GL2387 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:10:
Na een uograde van v135 naar v139 kloppen de statistics van de batterij niet meer. Hele stukken worden 'gemist' zowel van het laden als het ontladen. Daarnaast staat de batterij veel vaker offline dan bij v135. Vooralsnog is deze versie vooral geen verbetering. Met v135 had ik gern zichtbare problemen.
Bij mij werkte v242 weer veel beter dan v139 heb local api uitgezet want steeds verliezende connecties helaas.

3 x Marstek V3.0 v146 VNS116 BMS 110 LAN - CT003 v122 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

• Sarge_
Wat hebben jullie bij "prijs ontladen" ingevuld?

In het topic staat een youtube over het toevoegen van de Marstek via de B2500 addon enz en een ESP geloof ik, maar is dat nog steeds de enige gangbare manier?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 22-01 22:51
Iemand die weet of je met de BLE integratie in HA ook tussen zelfverbruik/manueel kunt wisselen?

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• matramurena
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-01 19:09
Marco_64 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:52:
Na 2 weken onafgebroken goed te werken merk ik nu dat mijn CT002 niet langer door de batterijen en zelfs door de app te benaderen is. Zijn er nog tweakers die dit meemaakten? Probleem is dat ik niet thuis ben en niet op de reset knop kan drukken :-( De CT002 draait v124, is er een recentere firmware die e.e.a oplost ? De app zegt dat dit de recentste is?
Vanochtend had ik hetzelfde, voor het eerst trouwens, dat de CT002 niet werd herkend. Die draaide v120, ik liep naar de meterkast waar ook de batterij staat en kreeg een melding in de app dat v124 klaar stond. Dus die geïnstalleerd en nu werkt het weer. Maar echt vertrouwen geeft het niet. Ik krijg ook de local API niet meer aan de praat, terwijl er qua firmware op de MT niets is veranderd.

12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v124 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B

• Steffie94
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 16-11-2025
Kan iemand uitleggen of Marstek Venus A eventueel een goede keuze is al stopcontact batterij, zonder zonnepanelen?

Ik was van plan om een Mastek C 2.4kw te kopen voor 700€ als stopcontact batterij.

Maar nu kan ik een Marstek Venus A 4.24kw kopen voor 889,00.
https://dura-solar.de/Mar...r-Balkonkraftwerke/411555

Of de Marstek Venus E voor 1220€

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:44
Steffie94 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:08:
Kan iemand uitleggen of Marstek Venus A eventueel een goede keuze is al stopcontact batterij, zonder zonnepanelen?

Ik was van plan om een Mastek C 2.4kw te kopen voor 700€ als stopcontact batterij.

Persoonlijk zou ik niet voor het instapmodel gaan Venus A de D variant zou ik voorkeur aan geven , ook niet voor model venus c aangezien de lage capaciteit, maar goed het is niet duidelijk wat je verbruik is en je doel.
Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat met de huidige situatie betreft garantie je wel even op moet letten bij het kopen in duitsland, (Btw en verzending of zelf ophalen)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

Steffie94 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:08:

Daar kan je enkel kopen als je een facturatie en leveringsadres in Duitsland hebt.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net

• Steffie94
tweeek schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:17:
[...]

Persoonlijk zou ik niet voor het instapmodel gaan Venus A de D variant zou ik voorkeur aan geven , ook niet voor model venus c aangezien de lage capaciteit, maar goed het is niet duidelijk wat je verbruik is en je doel.
Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat met de huidige situatie betreft garantie je wel even op moet letten bij het kopen in duitsland, (Btw en verzending of zelf ophalen)
- Werk heeft een satelliet kantoor in DE dus dat scheelt.

- De prijs moet laag zijn wat mijn jaar verbruik is vrij laag. Gewoon maar wat avond verbruikt te voorzien vaak rond 500w-800w. Die D is al een pak duurder dan die Venus A. Enige wat het moet doen is zonne energie opslaan via stopcontact & 's avonds terug afgeven. Verlies speelt ook geen rol, zonnepanelen zijn compleet overgedimensioneerd.

• tweeek
Steffie94 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:34:
[...]

- De prijs moet laag zijn wat mijn jaar verbruik is vrij laag. Gewoon maar wat avond verbruikt te voorzien vaak rond 500w-800w. Die D is al een pak duurder dan die Venus A. Enige wat het moet doen is zonne energie opslaan via stopcontact & 's avonds terug afgeven. Verlies speelt ook geen rol, zonnepanelen zijn compleet overgedimensioneerd.
Als je het zo kan kopen is dat handig.
En als je nog geen kilowatt verbruikt op een avond/nacht, dan zijn beide opties oke natuurlijk, hou er even rekening mee dat de venus c variant wat ouder is, en de venus A dan weer het nieuwste product.
En er is een heel topic over de venus A en D, genoeg te lezen om dan te beslissen.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• Druppeltje_
[...]

500 a 800 w avondverbruik? Per uur of hoe bedoel je dat? Of effectief maar 500wh verbruiken op een ganse avond?

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• Steffie94
Druppeltje_ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:59:
[...]

500 a 800 w avondverbruik? Per uur of hoe bedoel je dat? Of effectief maar 500wh verbruiken op een ganse avond?
gemiddeld 0,55 kW of 2,75kWh op een avond.
Sarge_ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:18:
0 cent, want ik gebruik die functie niet ;). Op dynamisch contract is dat bijvoorbeeld helemaal niet nuttig. Die prijzen zijn alleen bedoeld om een inschatting te maken hoeveel je bespaard hebt door geen stroom in te hoeven kopen.
In het topic staat een youtube over het toevoegen van de Marstek via de B2500 addon enz en een ESP geloof ik, maar is dat nog steeds de enige gangbare manier?
Nee klopt, echt goed hebben we dat niet meer bijgehouden.

Het meest gangbare zijn de verschillende aansturingen via Modbus. Dat topic staat gelinkt in de TS en is wel actueel.

Verder is hm2mqtt (via de Cloud, zie ook TS) ook nog actueel volgens mij. Was vroeger de meest gebruikte methode maar lees er nu niet zo veel meer over. Weet ook niet zeker of dat op de V3 ook werkt.

Maar er zijn ondertussen ook wat projecten op basis van de Lokale API. Die zal je eerst moeten laten aanzetten via Marstek en kan mogelijk voor instabiliteit zorgen met de CT meter als je die gebruikt. Ik ken de projecten niet meer allemaal, maar weet in elk geval dat ~Preaper daar een project van heeft. Even zoeken naar die posts dan kan je dat wel vinden (je kan zoeken op berichten geplaatst door een gebruiker).

En er is ook nog een nieuwe methode om via BLE (dus ook via een ESP) de batterij aan te sturen. Ook daar heeft ~Preaper een project van. Als enige volgens mij.
Steffie94 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:26:
[...]

gemiddeld 0,55 kwh of 2,75kw op een avond.
Let even op je gebruik van de eenheden kW en kWh want het is lastig te volgen zo.

Ik denk dat je bedoeld gemiddeld een belasting van 550 W (0,55 kW) wat resulteert in een avondverbruik van 2,75 kWh.

• Druppeltje_
pascallj schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:26:

[...]

En er is ook nog een nieuwe methode om via BLE (dus ook via een ESP) de batterij aan te sturen. Ook daar heeft ~Preaper een project van. Als enige volgens mij.
Preaper heeft dat inmiddels vernieuwd. Heb die gisteren getest. Batterijen kunnen nu rechtstreeks in home assistant geintegreerd worden via bluetooth. Esp kan nog gebruikt worden als proxy om het bereik te vergroten maar dat was hier zelfs niet nodig. Marsteks komen rechtstreeks zichtbaar in HA.

[ Voor 17% gewijzigd door Druppeltje_ op 04-11-2025 21:50 ]

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:18
Magicw00b schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:51:
[...]
Nou dit gaat niet goed...
Gister alle 3 de accus tot 100% geladen. En hierna op "zelf geïnitieerd" gezet met als resultaat dat ik van de 15.3 kWh een teruglevering na het net had van 8.53 kWh.....

Overweeg nu toch de overstap te maken van een CT003 naar een CT002... Wat een gedoe.
Net de CT002 geïnstalleerd.

Ik weet niet wat ik zie.. daadwerkelijk 0 op de meter en op het moment dat ik bijvoorbeeld een koffiezetapparaat aanzet binnen in 20 tal seconden weer terug geregeld naar 0 op de meter. Zoals je het zou verwachten maar met de CT003 absoluut niet het geval was.
Nu eens kijken hoe hij het morgen doet als we een zonnetje hebben.

• andypieters
  • Laatst online: 23-01 16:55

Bij prijs ontladen heb ik 15 cent ingevuld. Dat dat is wat ik anders aan terugleverkosten kwijt was geweest als ik het zou terugleveren en later gebruiken uit het net. Zegmaar de bespaarde terugleverkosten.
Ik zit nu nog op een vast contract, maar als ik straks dynamisch heb heeft het geen functie meer.

Ik heb zelf de marstek in home assistant gekoppeld met een lilygo instructies staan in Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling

MTVenus v2 v155 CT002 v124

[...]

Als je PV overgedimensioneerd is ga dan voor de Venus E 5,12kwh, kan je laden aan 2500w

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net

• Vulcan750
  • Nu online

Ik heb bij "prijs ontladen" niks ingevuld. Bij een dynamisch contract variëren de prijzen, dus...

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:01
Ondertussen zijn de BF deals al gestart en zag ik al een Marstek V3 voor 1399euro voorbij komen. Goedkoper dan de V2 die ik in mei kocht met de Tweakers korting. Dus de ideale moment om toe te happen ;-)

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Vulcan750
  • Nu online
DSSW schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:56:
[...]
Als je PV overgedimensioneerd is ga dan voor de Venus E 5,12kwh, kan je laden aan 2500w
Of toch een Venus C, die kan ook tot 2500W laden en is in principe gelijk aan de E.
Enkel de helft aan opslag, maar kost (bij een prijs van €700) ook de helft.
Precies daarom ben ik ook ingestapt met een Venus C, trouwens ook voor €700.
En eventueel is 2x Venus C eigenlijk meer dan 1x Venus E, als je ze niet op dezelfde groep aansluit... 😉

• Vulcan750
  • Nu online
Broodro0ster schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:27:
Ondertussen zijn de BF deals al gestart en zag ik al een Marstek V3 voor 1399euro voorbij komen. Goedkoper dan de V2 die ik in mei kocht met de Tweakers korting. Dus de ideale moment om toe te happen ;-)
De V2 is inmiddels al voor €1250 te krijgen. Ik zie weinig voordeel in de V3 behalve misschien iets compacter. Gewicht is vrijwel gelijk en de V2 heeft wieltjes, kan je makkelijker verplaatsen.

• Marco_64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10-01 18:41
andypieters schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:18:
[...]

Ik heb hetzelfde gehad.
Eerst met de CT003, ik had ook nog een CT002 liggen, daarmee hetzelfde probleem.
Soms draait het 2 maanden goed, maar soms is het ook na 2 dagen alweer.
Te laatste keer dat ik het gehad heb is zo'n 2 weken geleden met de CT002, dat was wel met een oudere software versie, ik geloof v120. Momenteel heb ik ook v124 op de CT002.
Ik heb het nu zelf opgelost door een stekker aan de CT002 te maken, die heb ik vervolgens in een home wizard socket zitten.
Ik heb maar 1 fase, dus dat is makkelijker, als je 3 fasen hebt zou ik niet weten hoe je dat zou moeten doen, ja met 3 stekkers haha.
Ik heb het idee dat de software op de meters soms in een soort crashed state terecht komt. De enige oplossing lijkt dan inderdaad stekker er uit en weer er in. Maar op afstand is dat erg vervelend
Het vreemde is dat na een half uurtje 2 van de 3 batterijen plots weer verbinding hadden met de CT002 en laat dat nu net de 2 zijn die het verst verwijderd zijn van de CT. De batterij die op minder dan 1 meter staat is al uren zonder verbinding met de CT. De CT zelf neemt maar voeding van 1 fase, dus daar zou ik in principe wel een Shelly switch voor kunnen gebruiken om hem te herstarten op afstand.

3x Marstek Venus E (1xV1 en 2xV2 op v153 bms 215), Marstek CT002 V124, 3x LilyGo T-CAN RS485, Home Assistant

3DWim schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:20:
[...]

Dat kan maar hoeft niet. Ik lees hier ook bijdragen van mensen die wel met de stekker schakelen.
De vraag van Sprinkler78 ging over het uitlezen, niet over het schakelen. Ik schakel trouwens al sinds januari mijn electrische boiler van 3000W een paar keer per dag aan zonder problemen met een energysocket.In de nieuwe generatie zit trouwens een overbelastingsbeveiliging.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:22
AI is alweer een paar dagen stuk bij mij. Geen laadmomenten in de grafiek (tibber) en dus ook niet geladen. Meer met dit probleem?

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:36
RF1000 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 07:13:
AI is alweer een paar dagen stuk bij mij. Geen laadmomenten in de grafiek (tibber) en dus ook niet geladen. Meer met dit probleem?
Ja helaas al een paar weken

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

• tweakers19999
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22-01 11:55
Is het mogelijk om een ondergrens voor leegtrekken ? NU staat die op 11%

Ik wil die in de winter op +/- 50% hebben dan heb ik altijd 2,5 kWh als backup en ik heb aan 2,5 kWh zat voor 0 op de meter in de winter. Nu staat de batterij vaak 12 uur of (soms veel)langer op 11%.. en duikt hier soms ook onder. Kan me voorstellen dat dit ook niet goed is voor de batterij.

Ik heb gezien dat dit via de RS485 / modbus mogelijk moet zijn maar hoe ? is het genoeg om 1 keer deze waarde in te stellen of moet je een Home assistant (heb ik niet)server hebben draaien dia via een media converter steeds die ondergrens naar de batterij stuurt?

• Pe1dtq

Pe1dtq

Magicw00b schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:52:
[...]

Net de CT002 geïnstalleerd.

Ik weet niet wat ik zie.. daadwerkelijk 0 op de meter en op het moment dat ik bijvoorbeeld een koffiezetapparaat aanzet binnen in 20 tal seconden weer terug geregeld naar 0 op de meter. Zoals je het zou verwachten maar met de CT003 absoluut niet het geval was.
Nu eens kijken hoe hij het morgen doet als we een zonnetje hebben.
Hoeveel en welk type accu's heb je?

🔋 3 MT V2 153-215 (1 RIP), CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:49
tweakers19999 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:51:

Ik wil die in de winter op +/- 50% hebben dan heb ik altijd 2,5 kWh als backup en ik heb aan 2,5 kWh zat voor 0 op de meter in de winter. Nu staat de batterij vaak 12 uur of (soms veel)langer op 11%.. en duikt hier soms ook onder. Kan me voorstellen dat dit ook niet goed is voor de batterij.

Ik heb gezien dat dit via de RS485 / modbus mogelijk moet zijn maar hoe ? is het genoeg om 1 keer deze waarde in te stellen of moet je een Home assistant (heb ik niet)server hebben draaien dia via een media converter steeds die ondergrens naar de batterij stuurt?
de maximale ondergrens is 30% (via ModBus):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jn3W4FANlALroNvOceNt-Fwd5d8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VzKDHIlcyYzTbAQm28YWWhQZ.png?f=user_large

the older I get, the better I was...

• Totalen123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-12-2025
Het percentage (max waarde) kan je in de yaml file aanpassen als je wilt:

- name: "Marstek Discharging Cutoff Capacity"
id: "lilygo_rs485_marstek_discharging_cutoff_capacity"
icon: mdi:battery-10
platform: modbus_controller
modbus_controller_id: mt
register_type: holding
address: 44001
value_type: U_WORD
unit_of_measurement: "%"
min_value: 12
max_value: 30
multiply: 10

Venus E (V2) V153 + CT003 V117 + ISK5 + 2600 Wp solar

Vulcan750 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:49:
[...]

De V2 is inmiddels al voor €1250 te krijgen. Ik zie weinig voordeel in de V3 behalve misschien iets compacter. Gewicht is vrijwel gelijk en de V2 heeft wieltjes, kan je makkelijker verplaatsen.
Ik heb gemerkt dat de V3 zelfs al voor 1250€ kan besteld worden bij smartcharged.

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Totalen123 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:25:
Het percentage (max waarde) kan je in de yaml file aanpassen als je wilt:

- name: "Marstek Discharging Cutoff Capacity"
id: "lilygo_rs485_marstek_discharging_cutoff_capacity"
icon: mdi:battery-10
platform: modbus_controller
modbus_controller_id: mt
register_type: holding
address: 44001
value_type: U_WORD
unit_of_measurement: "%"
min_value: 12
max_value: 30
multiply: 10
Maar accepteert de Marstek dat?
Want de ondergrens kan ook niet lager, dan wordt de waarde niet geaccepteerd.
mjvdzwet schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:58:
[...]

Maar accepteert de Marstek dat?
Want de ondergrens kan ook niet lager, dan wordt de waarde niet geaccepteerd.
Nee een getal tussen 12-30 is de reeks die de batterij accepteert. Niet hoger of lager. Dus die min en max staan goed ingesteld.

Je kan het inderdaad 1 keer instellen via Modbus en dan blijft het staan, alleen deze ondergrens geldt ook voor de backup. Dus die kan je dan ook niet gebruiken bij een percentage wat lager is dan dat.

Maar als je toch genoeg hebt aan een halve batterij, kan je toch net zo goed de batterij volladen en dan maar voor de helft gebruiken? Zit je in precies dezelfde situatie.

• RGHW
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-01 16:30
pascallj schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:22:

Maar als je toch genoeg hebt aan een halve batterij, kan je toch net zo goed de batterij volladen en dan maar voor de helft gebruiken? Zit je in precies dezelfde situatie.
Ik snap tweakers19999 wel. Hij wil in de winter graag wat reserve houden in de accus, stel dat de stroom uitvalt. Idealiter zelfs meer dan 30% kan ik me voorstellen. Dan moet je inderdaad die ondergrens wel weer kunnen uitschakelen als de stroom daadwerkelijk uitvalt. Maar dat kan dan wel weer via de modbus denk ik.

Idealiter wordt het een functie die je via de app/bluetooth kunt instellen zodat het ook werkt als je niet zo handig bent als velen hier

Marstek V2 5.12kw v154, CT003 v117; IthoDaalderop CoolCube

• T-Grave
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-01 10:12
Vandaag nieuwe update gekregen voor de V3, van v139 naar v143.

De aanleiding tot deze update, voor mij altans, is dat 1 van mijn 3 batterijen is niet bereikbaar is via de app nadat ik deze heb overgeschakeld van Wifi naar Ethernet. De update heeft allesinds geen verschil gemaakt, het probleem doet zich nog steeds voor.

De batterijen van de wifi halen is niet zomaar mogelijk, dus heb ik ze met een tijdelijke SSID verbonden en deze dan weer verwijderd zodat ze niet meer kunnen verbinden met wifi en niet anders kunnen dan de Ethernet verbinding te gebruiken.

Opvallend is dat wanneer ik via Bluetooth verbind, deze na enkele seconden weldegelijk het Ethernet icoontje toont en ook aangeeft dat de CT dan verbonden is. De self-consumption mode lijkt gewoon te werken.

Viel me nu wel net op dat dit ook de enige batterij is die goed doorkomt in hame-relay na de update. Zou het kunnen dat dit eigenlijk niets te maken heeft met ethernet vs wifi? De andere 2 batterijen werken wel in de app via ethernet, maar komen niet door via hame-relay.

3x Venus E 3.0 (v143) | CT003

• wolv
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-11-2025
Is het niet zo dat bij BE mensen met een oude zonnepanelen installatie, de aankoopprijs van 1 MT batterij al op 1 jaar is terugverdiend, omwille van de verschillende groenestroomcertificaten?

• Druppeltje_
RGHW schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:27:
[...]

Ik snap tweakers19999 wel. Hij wil in de winter graag wat reserve houden in de accus, stel dat de stroom uitvalt. Idealiter zelfs meer dan 30% kan ik me voorstellen. Dan moet je inderdaad die ondergrens wel weer kunnen uitschakelen als de stroom daadwerkelijk uitvalt. Maar dat kan dan wel weer via de modbus denk ik.

Idealiter wordt het een functie die je via de app/bluetooth kunt instellen zodat het ook werkt als je niet zo handig bent als velen hier
De vraag die ik me bij zoiets stel is: hoe vaak valt de stroom (onaangekondigd) uit? Is het dan niet een beetje overkill om altijd 50% ter beschikking te hebben voor het geval dat? Het merendeel van de stroomuitval is toch altijd aangekondigd owv wegenwerken of aanpassingswerken?

• Tommie12
wolv schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:53:
Is het niet zo dat bij BE mensen met een oude zonnepanelen installatie, de aankoopprijs van 1 MT batterij al op 1 jaar is terugverdiend, omwille van de verschillende groenestroomcertificaten?
Nee, GSC's heb je onafhankelijk van eigenverbruik (en voor een periode van 20 of 15 jaar, maar enkel voor oude bestaande installaties tot midden 2015). Er is een aparte teller voor, en een batterij heeft daar geen enkele invloed op.

• tweakers19999
pascallj schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:22:
[...]

Je kan het inderdaad 1 keer instellen via Modbus en dan blijft het staan, alleen deze ondergrens geldt ook voor de backup. Dus die kan je dan ook niet gebruiken bij een percentage wat lager is dan dat.

Ik wil altijd wat stroom in de accu hebben zodat ik dus altijd mijn koel en vrieskasten kan laten draaien als in de nacht / ochtend de stroom eruit licht. in de zomer is dat geen probleem dan heb ik tegen de ochtend altijd nog wel iets in de accu... echter in de winter heb ik maar 2,5 kWh of minder over per etmaal en dat is zo op.

Bagger, dat het alleen via modbus kan en dan ook niet automatische als backup gebruikt kan worden maar je dan eerste met de modbus weer dat percentage moet aanpassen.

Ik heb ze bij marstek de suggestie gestuurd.. hopen op een niet AI antwoord/ vraag die gesnapt wordt.

• d3x

d3x

wolv schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:53:
een groene stroom certificaat is op de kwh meter van die PV, het geld dat dit opbrengt is niet gerelateerd aan een PIB. Als er PIB IN/UIT gaat heeft dat geen gevolg voor KWH meter certificaten.

De terugverdientijd van een PIB hangt vooral af van hoeveel je verbruikt (welke uren, welke spreiding, welke hoeveelheid), hoeveel PV opbrengst je hebt en wat je contract is bij de leverancier. Magische reken je rijk xls zijn er voldoende :)

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase

• Pe1dtq

Pe1dtq

Druppeltje_ schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:58:
[...]

De vraag die ik me bij zoiets stel is: hoe vaak valt de stroom (onaangekondigd) uit? Is het dan niet een beetje overkill om altijd 50% ter beschikking te hebben voor het geval dat? Het merendeel van de stroomuitval is toch altijd aangekondigd owv wegenwerken of aanpassingswerken?
Sinds 2009 hier zo'n 10x meegemaakt. Wordt de komende jaren als ik de 'profeten' mag geloven alleen maar vaker.

• tweakers19999
Pe1dtq schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:01:
[...]

Sinds 2009 hier zo'n 10x meegemaakt. Wordt de komende jaren als ik de 'profeten' mag geloven alleen maar vaker.
precies dit!

Al heb ik het eigenlijk nog niet meegemaakt waar ik nu woon, maar wat nog niet is kan nog komen.

• pblkroon56
Vandaag een aantal updates gehad voor mijn nieuwe installatie can CT003 en 2x Venus E 3.0. Wat mij opviel is de merkwaardige manier van updaten. Op de CT ging dat heel natuurlijk zoals je dat ook van je laptop en routers kent. Gewoon updaten, opnieuw opstarten en klaar. Bij de Venussen ging eerst de update van V122 naar V132 met een foutmelding in de app. Maar de PIB kwam gewoon weer 'up' en gaf aan dat V132 actief was. Daarna de update naar V139 met dezelfde foutmelding maar daarna gewoon werken. Vervolgens een BMS update met weer dezelfde foutmelding en toch weer werken. Is dit de normale gang van zaken? Niet dat ik me zorgen maak want alles werkt goed maar ik verbaas me hierover en misschien doe ik iets niet goed of zo.

• T-Grave
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-01 10:12
tweakers19999 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:27:
[...]

Ik wil altijd wat stroom in de accu hebben zodat ik dus altijd mijn koel en vrieskasten kan laten draaien als in de nacht / ochtend de stroom eruit licht. in de zomer is dat geen probleem dan heb ik tegen de ochtend altijd nog wel iets in de accu... echter in de winter heb ik maar 2,5 kWh of minder over per etmaal en dat is zo op.

Bagger, dat het alleen via modbus kan en dan ook niet automatische als backup gebruikt kan worden maar je dan eerste met de modbus weer dat percentage moet aanpassen.

Ik heb ze bij marstek de suggestie gestuurd.. hopen op een niet AI antwoord/ vraag die gesnapt wordt.
Wat eventueel wel reeds een oplossing kan zijn, als je de mogelijkheid hebt om extern aan te sturen, is de batterij modus van Zelfconsumptie naar Manueel schakelen zodra die 50% of lager aantikt, en opnieuw naar zelfconsumptie schakelen de volgende ochtend.

[ Voor 8% gewijzigd door T-Grave op 05-11-2025 13:09 ]

3x Venus E 3.0 (v143) | CT003

• Tommie12
Pe1dtq schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:01:
[...]

En hoe lang duurt het dan?

Gemiddeld duurt een stroomonderbreking toch maar een paar uur hoogstens, en dat houdt een koelkast of diepvriezer echt wel uit.
Trouwens... je moet dan met kabels aan de slag om ze in de back-up poort van je Marstek te gaan steken....

• sidjuh110
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-01 10:39
Ik ben voornemens om een drietal Marstek-thuisbatterijen te kopen. Nu lees ik dat een btw-teruggaaf mogelijk is wanneer je een dynamisch contract hebt. Ik zit bij Frank Energie met een dynamisch contract, dus dat zou in principe mogelijk moeten zijn. Maar weet iemand wat er gebeurt mocht je besluiten na een jaar weer een vast contract te nemen? Moet je de teruggekregen btw dan weer betalen?

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:01
Vulcan750 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:49:
[...]

Kleiner, efficienter en met ethernet poort vind ik toch een paar grote voordelen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

sidjuh110 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:21:
Ik ben voornemens om een drietal Marstek-thuisbatterijen te kopen. Nu lees ik dat een btw-teruggaaf mogelijk is wanneer je een dynamisch contract hebt. Ik zit bij Frank Energie met een dynamisch contract, dus dat zou in principe mogelijk moeten zijn. Maar weet iemand wat er gebeurt mocht je besluiten na een jaar weer een vast contract te nemen? Moet je de teruggekregen btw dan weer betalen?
In Nederland:

Als je het zelf wil regelen, komt er wel een hoop bij kijken. Je moet jezelf registreren als ondernemer en elk kwartaal btw aangifte doen. Je zal dus ook zelf bij moeten houden hoeveel btw je zou moeten krijgen over je winsten en deze moeten betalen aan de Belastingdienst. Je kan proberen om de btw te incasseren bij je energieleverancier maar dat is voor consumentencontracten vaak geen eenvoudige opgave. Na een volledige boekjaar kan je over naar de KOR dan hoef je geen aangifte meer te doen en mag je de teruggevraagde btw houden mits het niet meer dan 500 euro was. Is het wel meer dan zal je een deel daarvan moeten terugbetalen.

Maar aangezien je dan ondernemer wordt, zijn er wel een hoop kanttekeningen waar je rekening mee moet houden. Bijvoorbeeld als je al ondernemer bent of als je al eerder btw voor zonnepanelen hebt teruggevraagd etc. Dan kan het vaak niet.

Er zijn ook bedrijven die het voor je kunnen doen (vragen vaak 99 euro). Ik weet niet precies wat ze doen, maar dat kan niet precies volgens de regels gaan. Volgens mij werken ze met een forfait, wat er officieel niet is voor batterijen.

Daarbij zal je, als erom gevraagd wordt, ook moeten bewijzen dat de batterij zelf handelt op de day-ahead markt, wat de Marstek eigenlijk niet doet. In het boekje van de V1 staat dat wel in de handleiding dus dat zou ik als bewijs kunnen aandragen, maar als je een andere hebt, wordt dat dus al lastig.

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-01 13:33
Mijn Marstek Venus E V2 laadt vandaag niet op terwijl er gewoon overschot is aan zonnestroom (500W). Zou het kunnen liggen aan de storing die bij Homewizard (P1 meter) is? Of moet ik nu een factory reset uitvoeren? Gekke is dat de Marstek app wel de P1 meter ziet, en dat er ook stroom gebruikt/teruggeleverd wordt over de verschillende fases...

Edit: Energy socket van Homewizard ertussen uitgehaald en nu laadt hij wel op.

[ Voor 10% gewijzigd door chengbondkwok op 05-11-2025 15:04 ]

• Vulcan750
  • Nu online
Broodro0ster schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:28:
[...]
Kleiner, efficienter en met ethernet poort vind ik toch een paar grote voordelen.
Klopt, de V3 is zeker compacter dan de V2 en heeft een vaste ethernetpoort.
Maar als de grootte voor jou niet van belang is en je wifi bereik is prima, zie ik niet direct voordelen. Zeker niet als de prijs van de V2 lager is. Betere efficiëntie moet eerst nog maar bewezen worden in de praktijk en kan ook een leuk marketing praatje zijn. Het technische ontwerp schijnt niet echt veranderd te zijn.

• sidjuh110
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-01 10:39
pascallj schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:34:
[...]

In Nederland:

Als je het zelf wil regelen, komt er wel een hoop bij kijken. Je moet jezelf registreren als ondernemer en elk kwartaal btw aangifte doen. Je zal dus ook zelf bij moeten houden hoeveel btw je zou moeten krijgen over je winsten en deze moeten betalen aan de Belastingdienst. Je kan proberen om de btw te incasseren bij je energieleverancier maar dat is voor consumentencontracten vaak geen eenvoudige opgave. Na een volledige boekjaar kan je over naar de KOR dan hoef je geen aangifte meer te doen en mag je de teruggevraagde btw houden mits het niet meer dan 500 euro was. Is het wel meer dan zal je een deel daarvan moeten terugbetalen.

Maar aangezien je dan ondernemer wordt, zijn er wel een hoop kanttekeningen waar je rekening mee moet houden. Bijvoorbeeld als je al ondernemer bent of als je al eerder btw voor zonnepanelen hebt teruggevraagd etc. Dan kan het vaak niet.

Er zijn ook bedrijven die het voor je kunnen doen (vragen vaak 99 euro). Ik weet niet precies wat ze doen, maar dat kan niet precies volgens de regels gaan. Volgens mij werken ze met een forfait, wat er officieel niet is voor batterijen.

Daarbij zal je, als erom gevraagd wordt, ook moeten bewijzen dat de batterij zelf handelt op de day-ahead markt, wat de Marstek eigenlijk niet doet. In het boekje van de V1 staat dat wel in de handleiding dus dat zou ik als bewijs kunnen aandragen, maar als je een andere hebt, wordt dat dus al lastig.
Dank voor je antwoord. Het zou gaan om een Marstek Venus E 3.0. Ik kan inderdaad niet terugvinden op welke manier deze kan ‘handelen’ er staat alleen dat er gebruik wordt gemaakt van een AI-algoritme, maar daar heb je natuurlijk niet zoveel aan. De btw laat ik dan denk ik maar voor wat het is.

Wat ik nog wel graag wil, is mijn eigen zonnestroom opslaan en/of op goedkope momenten stroom van het net halen om de batterij te laden wanneer deze niet vol is. Volgens de beschrijving lijkt dat te kunnen, maar hoe weet de thuisbatterij wat de actuele prijzen bij Frank Energie zijn, als hij via zijn eigen AI-systeem alles bepaalt?

• S2S
  • Laatst online: 11:46

S2S

Tommie12 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:23:
[...]

Gemiddeld duurt een stroomonderbreking toch maar een paar uur hoogstens, en dat houdt een koelkast of diepvriezer echt wel uit.
Trouwens... je moet dan met kabels aan de slag om ze in de back-up poort van je Marstek te gaan steken....
Dat is echt niet zo moeilijk hoor.. ik heb laatst een haspel uitgerold. Nu nog wel paar uur ;) maar je weet niet wat de toekomst brengt. Genoeg externe factoren die roet kunnen gooien in de energie levering .

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

sidjuh110 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:02:
[...]

Dank voor je antwoord. Het zou gaan om een Marstek Venus E 3.0. Ik kan inderdaad niet terugvinden op welke manier deze kan ‘handelen’ er staat alleen dat er gebruik wordt gemaakt van een AI-algoritme, maar daar heb je natuurlijk niet zoveel aan. De btw laat ik dan denk ik maar voor wat het is.

Wat ik nog wel graag wil, is mijn eigen zonnestroom opslaan en/of op goedkope momenten stroom van het net halen om de batterij te laden wanneer deze niet vol is. Volgens de beschrijving lijkt dat te kunnen, maar hoe weet de thuisbatterij wat de actuele prijzen bij Frank Energie zijn, als hij via zijn eigen AI-systeem alles bepaalt?
9/10 keer hoef je geen bewijs aan te leveren. Ik kreeg de btw van de aanschaf zonder morren binnen een paar weken na de aangifte terug. Maar de bewijs vraag kan altijd nog komen. En misschien is bewijzen dat je zelf handelt ook genoeg. Maar dan moet je natuurlijk niet vooral zonnestroom gaan opslaan, maar zal je zelf echt elke dag moeten gaan handelen d.m.v. externe sturing of klokprogramma's. Ik vond het interessant om dit pad te bewandelen en zelf uit te zoeken, en als ik alles terug moest betalen is het maar jammer.

De prijzen van de energiemarkt zijn voor elke aanbieder (muv een paar centen opslag) hetzelfde. Dus hij hoeft niet per se de prijzen van Frank te hebben: de beursprijzen zijn genoeg. Dat gezegd hebbende, is AI momenteel aan veel verandering onderhevig en niet echt stabiel. Zoek maar eens op "AI" in dit topic en ga van achter naar voren.

• Magicw00b
Pe1dtq schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:52:
[...]

Hoeveel en welk type accu's heb je?
Heb 3x een V3 met firmware 139
en dus een Landis & Gyr E350 dsmr 4.2, dat werk dus voor geen meter samen met een CT003.

De grafieken in de app werken ook met de CT002, die werkte ook niet goed met de CT003.
Vandaag tot op heden van de opgewekte 19.7 kWh pas 0.35kWh terug geleverd. Dat was gister bijvoorbeeld nog 9kWh

• d3x

d3x

Magicw00b schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:29:
[...]

Heb 3x een V3 met firmware 139
en dus een Landis & Gyr E350 dsmr 4.2, dat werk dus voor geen meter samen met een CT003.

De grafieken in de app werken ook met de CT002, die werkte ook niet goed met de CT003.
Vandaag tot op heden van de opgewekte 19.7 kWh pas 0.35kWh terug geleverd. Dat was gister bijvoorbeeld nog 9kWh
het probleem zit bij je dsmr, maar dat wist je hopelijk wel al.

• GL2387
AI zal hopelijk na verloop van tijd beter worden. Ik heb een update gekregen v139.106 waarin ik voor het eerst de AI voorspellingen kan zien. Mijn verwachte load kan ik nog niet matchen met mijn dagelijkse gedrag en vanmorgen was de batterij helaas volgeladen waardoor mijn zonnestroom die vandaag ruimschoots is opgewekt het net in ging....
Het zou mooi zijn als we op termijn zelf het AI voorstel kunnen aanpassen aan werkelijk verwacht gedrag (ik ben zomaar eens een paar dagen onverwacht niet thuis) en aan weersvoorspellingen die AI wellicht over het hoofd ziet.

• Magicw00b
d3x schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:34:
[...]

het probleem zit bij je dsmr, maar dat wist je hopelijk wel al.
Dat staat er toch ook? Ik zeg toch dat die niet samenwerken?

• Pe1dtq

Pe1dtq

Tommie12 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:23:
[...]

Door Enexis geplande onderbrekingen 1.5 tot 8 uur. Niet geplande tussen de 3 en 12 uur (meestal boeren die ondiep gelegen kabels vernielen).

Afgelopen januari terugkomend van vakantie in een ijskoud huis. Vervolgens nog ettelijke uren de temp in huis zien dalen tot onder de 10 draden. Mijn vrouw is een koukleum🥶

Verlengkabels heb ik gelukkig niet nodig. Heb het manueel omschakelbaar gemaakt.

• Bart Bever
  • Laatst online: 21-01 14:25
Hier op 1/5 een V2 besteld bij Smartcharged voor 1250 euro en vandaag de V3 toegekregen... Me happy!

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

• Tommie12
Pe1dtq schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:06:
[...]

Door Enexis geplande onderbrekingen 1.5 tot 8 uur. Niet geplande tussen de 3 en 12 uur (meestal boeren die ondiep gelegen kabels vernielen).

Afgelopen januari terugkomend van vakantie in een ijskoud huis. Vervolgens nog ettelijke uren de temp in huis zien dalen tot onder de 10 draden. Mijn vrouw is een koukleum🥶

Verlengkabels heb ik gelukkig niet nodig. Heb het manueel omschakelbaar gemaakt.
En je denkt dat allemaal gedurende 12h aan de gang te houden met 5kWh?
Diepvriezer heeft echt geen probleem met 12h hoor....
En die 12h is toch uiterst zeldzaam.

• Pe1dtq

Pe1dtq

Tommie12 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:25:
[...]

En je denkt dat allemaal gedurende 12h aan de gang te houden met 5kWh?
Diepvriezer heeft echt geen probleem met 12h hoor....
En die 12h is toch uiterst zeldzaam.
Met gemak ja. Zie mijn footer. 3 accu's en verder kunnen de zonnepanelen met wat handelingen meedoen.
Het is ook gewoon een leuke bezigheid geweest om te realiseren. Altijd mijn hobby en vakgebied geweest.

• bvansteenselen
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13:41

Via modbus kun je dat makkelijk instellen door een automatisering te maken dat wanneer batterij onder 50% komt je niet wilt dat deze verder terug levert. Zie ook screenshotAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KN5VNrNYoc96AiLiARdq7kFeOyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qR1zpqghMwHrJ8qJH7X7JN43.jpg?f=fotoalbum_large

• ruby01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-01 22:01
Ik weet niet of dit het juiste topic is of niet, maar heeft iemand ervaring met solarkopen.nl? Die verkoopt de v3 voor 1399 incl BTW; wat me te mooi lijkt om waar te zijn?
Vulcan750 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:58:
[...]

Klopt, de V3 is zeker compacter dan de V2 en heeft een vaste ethernetpoort.
Maar als de grootte voor jou niet van belang is en je wifi bereik is prima, zie ik niet direct voordelen. Zeker niet als de prijs van de V2 lager is. Betere efficiëntie moet eerst nog maar bewezen worden in de praktijk en kan ook een leuk marketing praatje zijn. Het technische ontwerp schijnt niet echt veranderd te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door DSSW op 05-11-2025 17:56 ]

ruby01 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:33:
Ik weet niet of dit het juiste topic is of niet, maar heeft iemand ervaring met solarkopen.nl? Die verkoopt de v3 voor 1399 incl BTW; wat me te mooi lijkt om waar te zijn?
Bij smartcharged verkopen ze de V3 wel voor 1250€

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:53
d3x schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:47:
[...]

ik heb vandaag de 155/219 ontvangen. Vooral mijn v1 gaf wel een soc drift en onder de 11% laad dipjes, we zullen zien wat de update brengt.
Hoe verloopt de .219 update? Heb je deze ook voor je V2 model gehad? (Als je die hebt)

• Avenger 2.0
Druppeltje_ schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:58:
[...]
Lijkt me inderdaad absurd en als het een lange onderbreking is kom je met 50% toch niet toe.

Vandaag trouwens eens een test gedaan met een benzine generator inverter gekoppeld aan de grid ingang van de Marstek Venus. Generator starten, de Venus inpluggen in de generator, in de App (via bluetooth) manueel op laden zetten op bv 2000W en je ziet de batterij vol lopen 8)
Voor mij is dat prima in noodgevallen, gewoon de generator voor enkele uren laten draaien en de batterij is terug vol :+

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-01 13:18
Ik zit met t volgende: ik draai mn marstek op 'zelfgeinitieerd consumptiemodel'. We komen nu alleen op het punt van het jaar dat de stroom overdag vaak duurder is dan in de nacht. Normaal laadt de batterij op als de ik teruglever en ontlaadt ie als ik energie verbruik. Maar nu de tarieven overdag soms hoger zijn dan in de nacht is deze modus helemaal niet echt meer rendabel toch? Of zie ik dan iets over het hoofd? Ik heb dynamische energietarieven bij Tibber.

• GL2387
Even over de firmware van met name de Venus E 3.0. Vorige week deze batterij binnen gekregen. Draaide op v135. Geen problemen mee (niet merkbaar voor mij). Deze week kreeg ik een update naar v139. Functioneel prima op het eerste gezicht, maar de statistics klopten van geen kant. Daarop een kleine update gekregen (v139.105 --> v139.106). Nu blijkt AI modus niet goed te werken. Trekt vooral stroom van het net en naar een beetje van de batterij. In self consumption modus gaat het wel goed. Heb het maar weer gemeld.... De hardware lijkt prima, de kwaliteit van de software blijft achter. Beetje jammer. Ik ben er wel zo mee bezig dat ik nog niet echt teleurgesteld ben. Wat ik overigens wel op prijs zou stellen is dat ik terug kan naar een firmware versie die voor mij goed werkt. Downgraden gaat nog niet?

• GL2387
Droplollie schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:31:
Ik zit met t volgende: ik draai mn marstek op 'zelfgeinitieerd consumptiemodel'. We komen nu alleen op het punt van het jaar dat de stroom overdag vaak duurder is dan in de nacht. Normaal laadt de batterij op als de ik teruglever en ontlaadt ie als ik energie verbruik. Maar nu de tarieven overdag soms hoger zijn dan in de nacht is deze modus helemaal niet echt meer rendabel toch? Of zie ik dan iets over het hoofd? Ik heb dynamische energietarieven bij Tibber.
Dan zou je in AI modus moeten gaan werken. Je laadt dan op de goedkoopste momenten (zou moeten). Zomers zou je weer op self consumption kunnen draaien, of AI moet tegen die tijd beter werken.

• tweeek
GL2387 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:34:
Even over de firmware van met name de Venus E 3.0. Vorige week deze batterij binnen gekregen. Draaide op v135. Geen problemen mee (niet merkbaar voor mij). Deze week kreeg ik een update naar v139. Functioneel prima op het eerste gezicht, maar de statistics klopten van geen kant. Daarop een kleine update gekregen (v139.105 --> v139.106). Nu blijkt AI modus niet goed te werken. Trekt vooral stroom van het net en naar een beetje van de batterij. In self consumption modus gaat het wel goed. Heb het maar weer gemeld.... De hardware lijkt prima, de kwaliteit van de software blijft achter. Beetje jammer. Ik ben er wel zo mee bezig dat ik nog niet echt teleurgesteld ben. Wat ik overigens wel op prijs zou stellen is dat ik terug kan naar een firmware versie die voor mij goed werkt. Downgraden gaat nog niet?
Downgrade word je volledig aangeboden vanuit de feedback, bij een klacht / of vragen.

• Knoflookpasta
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-01 20:46
Bij smartcharged verkopen ze de V3 wel voor 1250€
Mooi niet. Ik heb op hun pagina gereageerd of die €1250 voor de v3 was of de v2. De oude kunnen ze niet meer leveren en de v3 moet - met een kortingscode - bij hun €1499 kosten... Dat kan goedkoper. :P

Marstek Venus A met 1xEB 4.24KWh

• Bart Bever
  • Laatst online: 21-01 14:25
Knoflookpasta schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:15:
[...]

Mooi niet. Ik heb op hun pagina gereageerd of die €1250 voor de v3 was of de v2. De oude kunnen ze niet meer leveren en de v3 moet - met een kortingscode - bij hun €1499 kosten... Dat kan goedkoper. :P
Mooi wel, hij werd vanmiddag geleverd :)
Bestel en betaal de V2 ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Bart Bever op 05-11-2025 20:21 ]

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:31
Bart Bever schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:19:
[...]

De V2 staat niet meer op hun site. Via het menu kan je alleen bij de V3 komen. Met de knop alle batterijen staat de Venus er niet meer tussen.
Knoflookpasta schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:15:
[...]

Ze spelen het slim, ze mogen de V3 niet onder de prijs verkopen, maar ze hebben geen V2 meer. Zetten gewoon geen versienummer bij de aanbieding en leveren de V3 (als je niks vraagt veronderstel ik)
Edit: zojuist gecontroleerd: ze hebben blijkbaar eea aangepast, op de vingers getikt door Marstek misschien?

[ Voor 9% gewijzigd door DSSW op 05-11-2025 21:09 ]

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-01 19:00
pblkroon56 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:08:
....Vervolgens een BMS update met weer dezelfde foutmelding en toch weer werken. Is dit de normale gang van zaken? Niet dat ik me zorgen maak want alles werkt goed maar ik verbaas me hierover en misschien doe ik iets niet goed of zo.
Wanneer de batterij een update uitvoert, moet je de App 5 a 10 minuten gerust laten.
Want de batterij gaat na die update direct heropstarten, en dat duurt even. Als je op dat moment in de App probeert iets te doen krijg je foutmeldingen.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:53
GoBieN-Be schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:59:
[...]

Wanneer de batterij een update uitvoert, moet je de App 5 a 10 minuten gerust laten.
Want de batterij gaat na die update direct heropstarten, en dat duurt even. Als je op dat moment in de App probeert iets te doen krijg je foutmeldingen.
Die wachttijd is al enige tijd ingebouwd in de app zelf bij het updaten, is dus niet meer van toepassing

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-01 07:41
Bart Bever schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:19:
[...]

Hier hetzelfde geleverd vanavond. Zag het hier voorbijkomen en heb de gok gewaagd. €1250 voor V3 + CT003 8)
Waarschijnlijk is de V3 over een paar maanden structureel deze prijs maar voor nu mooi meegenomen :)

• Case2025
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16-01 13:09
Ben sinds 2 weken bezig met 3x Venus V3 en heb vrij veel berichten over de diverse problemen gelezen. Heb die ook gehad, maar momenteel draait alles prima. Ik geef hier weer wat nu mijn instellingen en bevindingen zijn in de hoop dat iemand daar iets aan heeft. Gestart met de drie aan te sluiten op drie fasen op aparte groepen. Zag na zelfdiagnose ook fase A , B en C verschijnen.
Allereerst heb ik de update opgevraagd en kreeg eind oktober versie 139. Had de drie v3's via WiFi gekoppeld op een router die als bridge stond ingesteld in het thuisnetwerk. Die router staat in de garage bij de v3's. Op de v3 zag ik dat de wifi verbinding er was. Toch veel problemen gehad om elke v3 in de app life te zien. Vaak c3 linksonder niet opgelicht en batterij in stand-by.
Uiteindelijk netwerk-kabels naar de v3's gelegd. Dan is het niet direct in orde: eerst de batterij 20 minuten uit zetten met die drukknop aan de zijkant. Aanvankelijk voor alle drie gekozen voor enkelvoudig fase en voor AI. Dit werkt op zich prima, maar zag wel dat een van de v3's bijna nooit goed werd gebruikt, simpelweg omdat op die fase geen grote verbruikers zijn aangesloten. Heb dat in de meterkast wel wat kunnen verbeteren door sommige fasen op automaten om te wisselen, maar fase B werd nog steeds minder gebruikt, terwijl de Venussen op fase A en fase C regelmatig leeg zijn eind van de avond door warmtepomp en boiler. Toch fijn als inhoud van de Venus op fase B dan gebruikt kan worden. Nu heb ik die Venus op 3-fasensom staan. Als bijvoorbeeld V3 op fase A leeg is gaat de V3 op fase B toch naar het net leveren. Heb dit ook bij Marstek nagevraagd via de app, en kreeg het antwoord dat dit inderdaad zou kunnen werken.
Werkt nu een aantal dagen goed. Eerst gaat V3 A leeg en dan gaat V3 B leveren. Heb als leverancier Tibber en daar lijkt Marstek de juiste tarieven op te halen: laden tijdens laagste tarief. Behalve als er zo'n wordt voorspeld. Dan wordt gewoon overdag geladen met opgewekte energie van de zonnepanelen. Heeft veel tijd gekost en ergenis opgeleverd maar ben nu tevreden. Mijn advies: gebruik geen WIfi voor de koppeling.

3x25A, 24x 365Wp en 8x 405Wp. 2x Growatt 3-fase. 3x MT Venus E3.0 met CT003. Daikin warmtepomp. Homey Pro.

Case2025 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:57:
Ben sinds 2 weken bezig met 3x Venus V3 en heb vrij veel berichten over de diverse problemen gelezen. Heb die ook gehad, maar momenteel draait alles prima. Ik geef hier weer wat nu mijn instellingen en bevindingen zijn in de hoop dat iemand daar iets aan heeft. Gestart met de drie aan te sluiten op drie fasen op aparte groepen. Zag na zelfdiagnose ook fase A , B en C verschijnen.
Allereerst heb ik de update opgevraagd en kreeg eind oktober versie 139. Had de drie v3's via WiFi gekoppeld op een router die als bridge stond ingesteld in het thuisnetwerk. Die router staat in de garage bij de v3's. Op de v3 zag ik dat de wifi verbinding er was. Toch veel problemen gehad om elke v3 in de app life te zien. Vaak c3 linksonder niet opgelicht en batterij in stand-by.
Uiteindelijk netwerk-kabels naar de v3's gelegd. Dan is het niet direct in orde: eerst de batterij 20 minuten uit zetten met die drukknop aan de zijkant. Aanvankelijk voor alle drie gekozen voor enkelvoudig fase en voor AI. Dit werkt op zich prima, maar zag wel dat een van de v3's bijna nooit goed werd gebruikt, simpelweg omdat op die fase geen grote verbruikers zijn aangesloten. Heb dat in de meterkast wel wat kunnen verbeteren door sommige fasen op automaten om te wisselen, maar fase B werd nog steeds minder gebruikt, terwijl de Venussen op fase A en fase C regelmatig leeg zijn eind van de avond door warmtepomp en boiler. Toch fijn als inhoud van de Venus op fase B dan gebruikt kan worden. Nu heb ik die Venus op 3-fasensom staan. Als bijvoorbeeld V3 op fase A leeg is gaat de V3 op fase B toch naar het net leveren. Heb dit ook bij Marstek nagevraagd via de app, en kreeg het antwoord dat dit inderdaad zou kunnen werken.
Werkt nu een aantal dagen goed. Eerst gaat V3 A leeg en dan gaat V3 B leveren. Heb als leverancier Tibber en daar lijkt Marstek de juiste tarieven op te halen: laden tijdens laagste tarief. Behalve als er zo'n wordt voorspeld. Dan wordt gewoon overdag geladen met opgewekte energie van de zonnepanelen. Heeft veel tijd gekost en ergenis opgeleverd maar ben nu tevreden. Mijn advies: gebruik geen WIfi voor de koppeling.
Op zich is het natuurlijk heel nobel van je dat je netjes op de fase wil compenseren, alleen voor je rekening is dit niet nodig. Je had jezelf een hoop moeite kunnen besparen door gewoon alle 3 de batterijen op 3-fasensom te zetten. Onderling zoeken ze het dan prima uit en heb je als het goed is te allen tijde je volledige vermogen tot de beschikking ipv maar 1 batterij aan het einde van de dag. Wel moet je dan natuurlijk een Marstek CT002/3 meter gebruiken. Jouw opstelling werkt ook met een andere meter, alleen zal er dan niet slim worden samengewerkt.

Tsja wat betreft de WiFi, ik kan je geen ongelijk geven, het is een lastige situatie. Met een los AP dat dicht bij de batterijen staat had je het waarschijnlijk ook op kunnen lossen, maar je hebt een V3, dus waarom zou je dan de bekabelde verbinding niet gewoon gebruiken inderdaad.

• Sarge_
Druppeltje_ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:50:
[...]

Preaper heeft dat inmiddels vernieuwd. Heb die gisteren getest. Batterijen kunnen nu rechtstreeks in home assistant geintegreerd worden via bluetooth. Esp kan nog gebruikt worden als proxy om het bereik te vergroten maar dat was hier zelfs niet nodig. Marsteks komen rechtstreeks zichtbaar in HA.
Ik heb gevraagd de api open te zettenn, maar ook BLE geprobeeerd, maar zag ze niet. Hoe heb jij ze zichtbaar gekregen op de BLE?

• tweeek
Case2025 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:57:
Nog belangrijker nou het goed werkt, laat updates voor wat ze zijn!

• Avenger 2.0
Boris1986 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:10:
[...]
Hier hetzelfde geleverd vanavond. Zag het hier voorbijkomen en heb de gok gewaagd. €1250 voor V3 + CT003 8)
Waarschijnlijk is de V3 over een paar maanden structureel deze prijs maar voor nu mooi meegenomen :)
Inderdaad. En dan komt de V4 uit en moet je snel zijn om nog een V3 aan korting te ontvangen. Om dan binnen een half jaar weer opnieuw te gebeuren bij V5 :+
Pagina: 1 ... 298 ... 336 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.