Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:28
Marco_64 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:14:
[...]
Heb je ooit de max charge power op 1500W gezet (via modbus o.i.d?) Heb zelfde gedrag vastgesteld toen ik 2500W wou laden maar ik had via modbus max. charge power enige tijd voordien op 1500W gezet en blijkbaar gaat die limiet voor op wat je vraagt.
DAT is het !
Dank. Niet bij stil gestaan dat daar geen 1 op1 overname in zit.
Maar ook vreemd want de RS485 control mode staat op Disable.

En nu we daar toch zijn: wat wordt er bedoeld met Forcible charge/discharge ?

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.49 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • +1 Henk 'm!
3DWim schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:32:
[...]

DAT is het !

Nee dat werkt precies zoals bedoeld. Max (dis)charge power is een globale instelling voor alle situaties. In het Modbus topic in de TS staat alles wat je kan instellen naar mijn idee (heb het zelf geschreven...) duidelijk beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:28
Druppeltje_ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:51:
[...]

Ik heb ondertussen al een hele tijd 2 MT's. Heb ze tot deze week alleen met NOM gebruikt.
Deze week een beetje aan het spelen geweest ermee met het oog op de winter en voor het eerst ook de manuele functie geactiveerd. Hier doet die met momenten ook vreemde dingen. Ik heb moeite om de tijd ingesteld te krijgen. Ik kan die instellen om aan 1000W te laden tussen 14u en 17u. Als ik dan 5 min later de app open dan maakt hij daar eigenhandig iets anders van. Lijkt wel of de tijd door iets anders overschreven wordt. Het laadvermogen klopt bij mij totnogtoe wel met de ingestelde waarde.
@Druppeltje_ Misschien een open deur, maar je hebt niet een script, of Home Assistant of Modbus op de achtergrond lopen? Of misschien nog ergens een extra rule in de manuele regels die ook tussen 14u en 17u. valt?

[ Voor 5% gewijzigd door antoinevromen op 26-09-2025 15:49 ]

NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (5.1903);App:Android-V1.6.49;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
d3x schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:24:
[...]

zoals velen al een reactie hier hebben gegeven merk je dat er meerdere over nadenken, ik doe dit soms al manueel bij slechte dagen om met de RTE te spelen, zet ik 1 in manueel en andere in self modus... zolang ik op variabel contract sta had ik het idee om de batterij om en om te gebruiken en dus 1 maand de ene en dan de andere ofzo. Sommigen spreken zelfs van volledig afzetten, maar dat is wel drastisch als het weer dan toch eens wat positiever zou zijn... en ook niet snel te schakelen remote.

je bent met 1 device altijd hard beperkt aan de max op en ontlaad curve van 1 device zijnde 2500w.

de api integratie is bij mij deze week aangezet en heb eerste HA opzet gedaan, ik kijk uit naar de slimme schrijvers hier met ideen die willen delen en een koffie graag hebben als sponser. Zolang de API niet 100% operationeel is zoek ik ook nog niet over te stappen naar dynamisch, maar dat is wel mijn doel.

die wissel tussen NOM-manueel zou ik dus ook graag met een knop in HA hebben, die app is ***** voor zo iets kleins.
Het wordt stilaan tijd dat ze de netwerktarieven ook dynamisch maken voor particulieren en de groene stroomkosten niet aanrekenen voor hen die injecteren.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-10 21:38
Ik heb gemaild naar marstekenergy.com om de lijst met officiële dealers te ontvangen , maar kreeg nooit antwoord. Als dat echt de officiële site is, dan moet je daar toch te weten komen wie hun verdelers zijn.
Ik heb vervolgens meer dan 1 week gezocht achter die lijst, maar nooit gevonden. Op de site van de zelfverklaarde invoerder (volgens wat ik hier las) stond een lijst. Daar stonden zelfs verdelers op die geen MT (meer?) verkochten. 1 van die lijst verkocht aan dezelfde prijs als Marstek.nl, maar had minder goede reviews.
Ik ben hier door iemand afgesnauwd die schreef dat ik best niets zou kopen als ik het niet vertrouwde.
Van marstek.nl had ik ergens gelezen dat het wel een officiële dealer zou zijn. Ik heb zo veel gelezen dat ik niet meer weet waar ik dat las. Het stond ook op hun site. Iemand schreef hier dat hij zijn MT daar kocht en deze had kunnen registreren. Ik las goede reviews.
Daarom kocht de MT op die site.
Nu lees ik hier dat het geen officiële dealer zou zijn. Verwarring tot en met.
Moet ik nu begrijpen dat ik de waarborg van 10 jaar mag vergeten ?? :(
Ik heb de registratie gedaan toen er hier een discussie woede over het al of niet doorgeven van de factuur. Vermits de factuur 5 dagen ouder was dan de leveringsbon heb ik die bon ingediend. De factuur kan ik niet meer indienen. Ik kreeg nog geen enkele reactie. In de app blijft het schild blauw.

[ Voor 15% gewijzigd door Alan969 op 26-09-2025 16:24 ]

BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Alan969 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:07:
Ik heb gemaild naar marstekenergy.com om de lijst met officiële dealers te ontvangen , maar kreeg nooit antwoord. Als dat echt de officiële site is, dan moet je daar toch te weten komen wie hun verdelers zijn.
Ik heb vervolgens meer dan 1 week gezocht achter die lijst, maar nooit gevonden. Op de site van de zelfverklaarde invoerder (volgens wat ik hier las) stond een lijst. Daar stonden zelfs verdelers op die geen MT (meer?) verkochten.
Ik ben hier door iemand afgesnauwd die schreef dat ik best niets zou kopen als ik het niet vertrouwde.
Van marstek.nl had ik ergens gelezen dat het wel een officiële dealer zou zijn. Ik heb zo veel gelezen dat ik niet meer weet waar ik dat las. Het stond ook op hun site. Iemand schreef hier dat hij zijn MT daar kocht en deze had kunnen registreren. Ik las goede reviews.
Moet ik nu begrijpen dat ik de waarborg van 10 jaar mag vergeten ?? Dat is niet heel correct !
Het is al zooo vaak geprobeerd om een lijst met officiële dealers te krijgen en het lukt nooit. Ja het is vreemd aangezien ze zelf zo'n werk maken van niet officiële dealers shamen en garantiebewijs dingen. Maar zolang er nog nooit iemand garantie geweigerd is voor zijn Marstek, zou ik mij er geen zorgen meer om maken. Maar ik moet toegeven, dat ik gewoon zo klaar ben met dit verhaal elke keer weer, dat dat misschien ook meespeelt bij het vormen van deze mening. Maar ik kan mij wel heel goed voorstellen dat het allemaal onwijs verwarrend is en absoluut niet aansluit bij de gebruiken die wij hier in het westen gewend zijn.

Marstek.nl staat wel op een lijst die werd gepromoot door Marstek om de V3 te verkopen, dus als je al een reden had om je zorgen te maken, zou ik die bij deze wegnemen. Ik neem niet aan dat ze een winkel actief promoten die niet aan de eisen voldoet die zij stellen ;)

Ik vermoed dat jouw bedenkingen nu weer komen door het filmpje van Solar Bouwmarkt (wat ik intussen wel bekeken heb). Het enige probleem met Marstek.nl is altijd geweest dat ze zich voordoen als Marstek Nederland, maar eigenlijk gewoon een verkoper zijn. Ze staan dus in de hiërarchie op dezelfde hoogte als alle andere verkopers zoals Duravolt, Solar Bouwmarkt, Thuisbatterij.nl etc. Ze verlenen geen (extra) support, representeren Marstek niet, maar zijn gewoon een verkoper met een naam die (niet geheel toevallig) de naam is van het product dat ze verkopen.
offtopic:
Overigens ben ik bij Solar Bouwmarkt op YouTube ook al snel geshadowbanned omdat ik tekortkomingen in hun testmethodes etc. benadrukte. Ik kan af en toe wat direct zijn, maar toch niet per se onredelijk. Je mag er van vinden wat je wilt, maar het heeft bij mij een nare nasmaak achtergelaten over het bedrijf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
Ik heb slechts 1 HW-socket waarmee ik 1 v/d 2 MT kan volgen.
Gisteren heb ik iets vreemds opgemerkt.
Ik zie op het net een piekafname tot meer dan 600W die start om 12u40 en stopt om 13u00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcoTrLOKFMvMx9HYS4msoR2Ap5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qd8XBTIoNZqsO0SWtSp4Oq32.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aalXctgRleLQIfZsImZFZDujqzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bG9znUjtKY1ZbP5teRan1hRS.png?f=fotoalbum_large
Ik verwacht dat de MT's dan volop aan het leveren zijn en niet genoeg leveren om de piek te kunnen wegwerken.
Als ik dan kijk naar de ene MT die ik kan volgen zie ik dat die batterij aan het laden is met meer dan 1200W.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6Mx2Ji_qUt1nPCORlYchzs86IM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/496vOx9HXlB48oSHAjnwOo5p.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1Oj-Kz0CZo-btsxdZuOziWqz0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o7So6gJYzDAu06vamuCRr9un.png?f=fotoalbum_large
Ik versta dat de MT enige tijd nodig heeft om te reageren, maar hier is dat interval 20 min. !
Ik zie bovendien dat de MT in dat interval zelfs meer is gaan laden.
Heeft er iemand een idee wat er hier aan de hand kon zijn?
De rest van de dag is heel normaal verlopen. De MT's hebben zich mooi vol kunnen laden en hebben NOM gehouden tot deze morgen.

BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-10 19:59
Alan969 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:07:
Ik heb vervolgens meer dan 1 week gezocht achter die lijst, maar nooit gevonden. Op de site van de zelfverklaarde invoerder (volgens wat ik hier las) stond een lijst. Daar stonden zelfs verdelers op die geen MT (meer?) verkochten. 1 van die lijst verkocht aan dezelfde prijs als Marstek.nl, maar had minder goede reviews.
Moet ik nu begrijpen dat ik de waarborg van 10 jaar mag vergeten ?? :(
Ik heb de registratie gedaan toen er hier een discussie woede over het al of niet doorgeven van de factuur. Vermits de factuur 5 dagen ouder was dan de leveringsbon heb ik die bon ingediend. De factuur kan ik niet meer indienen. Ik kreeg nog geen enkele reactie. In de app blijft het schild blauw.
Het zogenaamde lijstje maakt je niks wijzer, want dan moet je weer opzoek welke dealer garant staat voor de doorverkopers.
Ondertussen zijn er een aantal "lijstjes" hier te vinden met waar niet en waar wel waarin marstekenergy zich eigenlijk ook een beetje tegenspreekt.
En zoals bovenstaand lijkt marstekenergy prima de garantie te regelen.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
Ik heb vandaag voor het eerst buitenshuis de MT-app geraadpleegd.
Hierdoor heb ik vastgesteld dat ik de gegevens van de MT niet kan zien als ik buiten mijn huis zit.
Ik was een beetje teleurgesteld omdat ik dat niet verwachtte. Ik hoopte zo de installatie op afstand in de gaten te kunnen houden. Staan die gegevens dan niet in de cloud?
Over enkele weken zal ik HA doen draaien. Ik vermoed dat ik dat wel zal kunnen raadplegen via HA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19:14
Alan969 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:08:
Hierdoor heb ik vastgesteld dat ik de gegevens van de MT niet kan zien als ik buiten mijn huis zit.
Ik was een beetje teleurgesteld omdat ik dat niet verwachtte. Ik hoopte zo de installatie op afstand in de gaten te kunnen houden. Staan die gegevens dan niet in de cloud?
Over enkele weken zal ik HA doen draaien. Ik vermoed dat ik dat wel zal kunnen raadplegen via HA?
Werkt perfect normaal gezien.
Ik open de app meer vanop afstand dan als ik thuis ben. Je moet natuurlijk wel een internetverbinding hebben, maar denk niet dat het nodig is om dat te vermelden :*)

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat zou gewoon moeten werken. De gegevens staan zeker in de Cloud (of worden in elk geval via het internet uitgevraagd). Zolang de batterij met WiFi verbonden is en dit WiFi netwerk ook internet toegang heeft, zou het moeten werken. Het zou wel kunnen dat je even de app moet verversen (naar beneden slepen) op de desbetreffende batterijpagina.

Waarom verwacht dat je het in HA kunt raadplegen? Ondersteuning daarvoor zit niet standaard in HA ingebouwd dus het zal niet automagisch verschijnen. Ben je van plan via Modbus o.i.d. monitoring te doen? Of de hm2mqtt integratie aan de gang te krijgen o.i.d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
antoinevromen schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:48:
[...]

@Druppeltje_ Misschien een open deur, maar je hebt niet een script, of Home Assistant of Modbus op de achtergrond lopen? Of misschien nog ergens een extra rule in de manuele regels die ook tussen 14u en 17u. valt?
Neen toch niet. Ik heb de MT's inmiddels wel in HA staan via mqtt, maar heb hier verder nog niks mee gedaan. Dat is voor wanneer ik wat meer tijd vind en me daar deftig kan achter zetten. (Complete leek in HA :+ )

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
Dit werkt hier ook gewoon buitenshuis; Zoals @pascallj al schrijft moet het accesspoint/router waar je de batterij op hebt verbonden wel internettoegang hebben.

NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (5.1903);App:Android-V1.6.49;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
Druppeltje_ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:11:
[...]

Werkt perfect normaal gezien.
Ik open de app meer vanop afstand dan als ik thuis ben. Je moet natuurlijk wel een internetverbinding hebben, maar denk niet dat het nodig is om dat te vermelden :*)
Ik denk dat ik wel degelijk internet had (ik heb eerst mijn mails behandeld en de krant gelezen) en heb verschillende keren gewisseld van MT1 naar MT2. Ik bleef steeds de situatie van deze morgen (11%) zien.
Ik keek rond de middag en kon zien op HW dat de MT al aan het laden was sinds 9u.
Ik zal het later nog eens testen.
Was mijn internet op dat moment plots uit? Dat kan, maar daar heb ik niets van gemerkt, want ik kon wel de grafieken van HW zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Alan969 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:17:
[...]

Ik denk dat ik wel degelijk internet had (ik heb eerst mijn mails behandeld en de krant gelezen) en heb verschillende keren gewisseld van MT1 naar MT2. Ik bleef steeds de situatie van deze morgen (11%) zien.
Ik keek rond de middag en kon zien op HW dat de MT al aan het laden was sinds 9u.
Ik zal het later nog eens testen.
Was mijn internet op dat moment plots uit? Dat kan, maar daar heb ik niets van gemerkt, want ik kon wel de grafieken van HW zien.
Aangezien je meerdere batterijen hebt: de overzichtspagina op het beginscherm kan niet altijd up-to-date zijn. In elk geval voorheen, of dat nu al verbeterd is, durf ik niet te zeggen. Voor een actueel overzicht kan je beter naar de desbetreffende batterij gaan en daar even de status bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
pascallj schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:12:
[...]

Dat zou gewoon moeten werken. De gegevens staan zeker in de Cloud (of worden in elk geval via het internet uitgevraagd). Zolang de batterij met WiFi verbonden is en dit WiFi netwerk ook internet toegang heeft, zou het moeten werken. Het zou wel kunnen dat je even de app moet verversen (naar beneden slepen) op de desbetreffende batterijpagina.

Waarom verwacht dat je het in HA kunt raadplegen? Ondersteuning daarvoor zit niet standaard in HA ingebouwd dus het zal niet automagisch verschijnen. Ben je van plan via Modbus o.i.d. monitoring te doen? Of de hm2mqtt integratie aan de gang te krijgen o.i.d?
Ik heb het scherm ook een paar keer naar beneden gesleept. Dat hielp niet.
Zal de wet van Murfy zijn...
Ja ik zal de MT monitoren via de Modbus en HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-10 15:14
Is online-accu.nl een betrouwbare website? Erkende leverancier voor de V2?

☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alan969
pascallj schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:18:
[...]

Aangezien je meerdere batterijen hebt: de overzichtspagina op het beginscherm kan niet altijd up-to-date zijn. In elk geval voorheen, of dat nu al verbeterd is, durf ik niet te zeggen. Voor een actueel overzicht kan je beter naar de desbetreffende batterij gaan en daar even de status bekijken.
Ja, dat schreef ik ook: ik raadpleegde eens de MT1 dan de MT2 en dan enkele keren terug. Sleepte het scherm naar beneden. Niets hielp. Vandaar mijn verwondering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
Alan969 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:22:
[...]

Ja, dat schreef ik ook: ik raadpleegde eens de MT1 dan de MT2 en dan enkele keren terug. Sleepte het scherm naar beneden. Niets hielp. Vandaar mijn verwondering.
@pascallj , Als je de app opent vanuit een "buiten-intern-wifi-bereik-locatie", toont de app dan alleen informatie uit de cloud (die door de batterij naar de cloud gepushed is?) of bevraagt de app (bijv. via de servers van Marstek de batterij middels mqtt?); In dat laatste geval zou een te frequent draaiende HomeAssistant de mqtt-request vanuit Marstek kunnen overflooden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:43
antoinevromen schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:27:
[...]

@pascallj , Als je de app opent vanuit een "buiten-intern-wifi-bereik-locatie", toont de app dan alleen informatie uit de cloud (die door de batterij naar de cloud gepushed is?) of bevraagt de app (bijv. via de servers van Marstek de batterij middels mqtt?); In dat laatste geval zou een te frequent draaiende HomeAssistant de mqtt-request vanuit Marstek kunnen overflooden.
Ik ben op vakantie en kan perfect de app en HA uitlezen hoor. Werkt perfect.

MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Aah, goede theorie!

Ik durf het niet te zeggen. Ik kan mij niet voorstellen dat de Marstek continu bijna real-time zijn gegevens naar de Cloud aan het verzenden is. Je ziet aan de energiegrafieken dat het per 10-minuten time intervallen op te vragen is. Ik denk dus dat er in een beperkte tijd interval data opgevraagd wordt (en opgeslagen) en de rest op aanvraag is. Als je namelijk de data handmatig ververst (buiten WiFi bereik) is het eigenlijk altijd actueel.

Maar dat zou inderdaad wel kunnen betekenen dat als er een rate limiet is op account basis (en niet op token basis oid), dat de app gelimiteerd wordt wanneer je via een integratie (zoals hm2mqtt) al een rate limiet bereikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
dannyro schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:30:
[...]

Ik ben op vakantie en kan perfect de app en HA uitlezen hoor. Werkt perfect.
@Alan969 @dannyro ,
Dannyro bevraag jij vanuit HA de batterij middels mqtt of local-api? Wat is de frequentie van bevragen vanuit HA. Alan schrjift dat hij (net als ikzelf) een newbee op gebied van HA is, dus probeer ik een verklaringsrichting aan te geven als Alan schrijft dat hij zowel op de batterij als op zijn telefoon internet had op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
pascallj schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:34:
[...]

Aah, goede theorie!

Ik durf het niet te zeggen. Ik kan mij niet voorstellen dat de Marstek continu bijna real-time zijn gegevens naar de Cloud aan het verzenden is. Je ziet aan de energiegrafieken dat het per 10-minuten time intervallen op te vragen is. Ik denk dus dat er in een beperkte tijd interval data opgevraagd wordt (en opgeslagen) en de rest op aanvraag is. Als je namelijk de data handmatig ververst (buiten WiFi bereik) is het eigenlijk altijd actueel.

Maar dat zou inderdaad wel kunnen betekenen dat als er een rate limiet is op account basis (en niet op token basis oid), dat de app gelimiteerd wordt wanneer je via een integratie (zoals hm2mqtt) al een rate limiet bereikt hebt.
@pascallj Dat van die rate-limiet had ik nog niet aan gedacht, maar gezien het feit dat ze er bij Marstek van alles aan doen om het mqtt-verkeer te encrypten, zodat het niet van elders (we weten beiden waar ik op doel) gebruikt kan worden kan misschien ook ervoor zorgen dat ze op die manier met een soort "cap" per batterij/user het verkeer van en naar hun servers proberen te limiteren.
Ik heb ook al eens een melding in de app gekregen dat ik te snel was (met verversen of clicken of zo).

[ Voor 4% gewijzigd door antoinevromen op 26-09-2025 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Alan969 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:57:
Ik heb slechts 1 HW-socket waarmee ik 1 v/d 2 MT kan volgen.
Gisteren heb ik iets vreemds opgemerkt.
Ik zie op het net een piekafname tot meer dan 600W die start om 12u40 en stopt om 13u00
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik verwacht dat de MT's dan volop aan het leveren zijn en niet genoeg leveren om de piek te kunnen wegwerken.
Als ik dan kijk naar de ene MT die ik kan volgen zie ik dat die batterij aan het laden is met meer dan 1200W.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik versta dat de MT enige tijd nodig heeft om te reageren, maar hier is dat interval 20 min. !
Ik zie bovendien dat de MT in dat interval zelfs meer is gaan laden.
Heeft er iemand een idee wat er hier aan de hand kon zijn?
De rest van de dag is heel normaal verlopen. De MT's hebben zich mooi vol kunnen laden en hebben NOM gehouden tot deze morgen.
Gewoon over 24 u evalueren of het goed gaat en verder niet druk maken als dat ok is. Met ct003 op 2 batterijen en een betrouwbare wifiverbinding gaat alles goed.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Stef CB schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:20:
Is online-accu.nl een betrouwbare website? Erkende leverancier voor de V2?
Geen idee , Geen idee, waar komt deze vraag vandaan ..... een superaanbieding?

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
antoinevromen schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:35:
[...]

@Alan969 @dannyro ,
Dannyro bevraag jij vanuit HA de batterij middels mqtt of local-api? Wat is de frequentie van bevragen vanuit HA. Alan schrjift dat hij (net als ikzelf) een newbee op gebied van HA is, dus probeer ik een verklaringsrichting aan te geven als Alan schrijft dat hij zowel op de batterij als op zijn telefoon internet had op dat moment.
Ik monitor mijn Marstek in HA via modbus, ook via mqtt. Er draaien deftig wat automatisaties waar ik de modbus voor gebruik. Mqtt is alleen voor de cellvoltages die ook in grafieken staan. Mijn HA server draait dag en nacht, en dat werkt perfect. Heeft geen enkele invloed op de Marstek app. Deze doet ook gewoon wat het moet doen. HA moet natuurlijk geconfigureerd zijn om via internet te benaderen, anders werkt dit niet. Ik heb een eigen domeinnaam.

MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
[...]

Ok, maar tot nu toe heb ik HA nog niet.
Dus in de toekomst zou HA een probleem kunnen worden om dat uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-10 15:14
tweeek schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:42:
[...]

Geen idee , Geen idee, waar komt deze vraag vandaan ..... een superaanbieding?
Ja haha, 1200 euro voor de V2!

☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
dannyro schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:44:
[...]

Ik monitor mijn Marstek in HA via modbus, ook via mqtt. Er draaien deftig wat automatisaties waar ik de modbus voor gebruik. Mqtt is alleen voor de cellvoltages die ook in grafieken staan. Mijn HA server draait dag en nacht, en dat werkt perfect. Heeft geen enkele invloed op de Marstek app. Deze doet ook gewoon wat het moet doen. HA moet natuurlijk geconfigureerd zijn om via internet te benaderen, anders werkt dit niet. Ik heb een eigen domeinnaam.
Nog even om misverstanden te voorkomen; Je schrijft "Ik monitor mijn Marstek in HA via modbus, ook via mqtt" ; Maak je dan gebruik van HM2MQTT of werk je op een ander wijze via modbus met mqtt naar de batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Stef CB schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:48:
[...]

Als het daarom te doen is gewoon kopen en zien hoe het afloopt.
Prijzen gaan alle kanten op op het moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Alan969 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:47:
[...]

Ik heb er nog niemand over gehoord en ~dannyro zegt dat hij geen problemen heeft samen met de MQTT integratie. Het was slechts een theorie.

Overigens wilde jij toch Modbus gaan gebruiken? Ik heb het idee dat je verschillende vormen van aansturing nog niet helemaal duidelijk hebt. Ik zou dat stukje in de TS nog even doornemen en mogelijk ook de TS van het Modbus topic even doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:00
Alan969 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:19:
[...]

Ik heb het scherm ook een paar keer naar beneden gesleept. Dat hielp niet.
Zal de wet van Murfy zijn...
Ja ik zal de MT monitoren via de Modbus en HA.
Dat zorgt maar zelden voor een update van de gegevens. Alleen erin gaan en weer eruit zorgt daarvoor.

Marstek Venus E V154 ; Marstek CT003 v117; Kaifa MA304-SMR5.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
Alan969 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:47:
[...]

@Alan969 Dat weet ik niet en geloof ik ook niet (er zijn al mensen die ook in HA via mqtt frequent de batterij bevragen (daarvoor ben ik op gebied van HA ook teveel noob om daar iets over te roepen, maar blijkbaar kan het wel dat wanneer het HA verkeer via HM2MQTT verloopt dat de servers van Marstek gelimiteerd zijn/worden en dat zou wel in de toekomst ervoor kunnen zorgen dat je via die integratie (HM2MQTT in HA) niet meer kunt werken. Inmiddels zijn er ook al veel mensen die volgens mij op basis van de local-api vanuit HA te batterij sturen, dan heb je de servers van Marstek niet nodig in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
antoinevromen schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:49:
[...]

Nog even om misverstanden te voorkomen; Je schrijft "Ik monitor mijn Marstek in HA via modbus, ook via mqtt" ; Maak je dan gebruik van HM2MQTT of werk je op een ander wijze via modbus met mqtt naar de batterij?
Wat is daar niet duidelijk aan? Mqtt is altijd via hm2mqtt en Hame Relay, zoals bij iedereen. Modbus is via m5stack of lilygo of elfin. En ik gebruik Hame Relay alleen voor de cellvoltages omdat dit niet kan via modbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
dannyro schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:54:
[...]

Wat is daar niet duidelijk aan? Mqtt is altijd via hm2mqtt en Hame Relay, zoals bij iedereen. Modbus is via m5stack of lilygo of elfin. En ik gebruik Hame Relay alleen voor de cellvoltages omdat dit niet kan via modbus.
Prima. Ik dacht het wel, maar het zou zomaar kunnen dat je een manier had gevonden om local mqtt te kunnen praten met de batterij. Vandaar dat ik het expliciet vroeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alan969
pascallj schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:51:
[...]

Ik heb er nog niemand over gehoord en ~dannyro zegt dat hij geen problemen heeft samen met de MQTT integratie. Het was slechts een theorie.

Overigens wilde jij toch Modbus gaan gebruiken? Ik heb het idee dat je verschillende vormen van aansturing nog niet helemaal duidelijk hebt. Ik zou dat stukje in de TS nog even doornemen en mogelijk ook de TS van het Modbus topic even doornemen.
Ik heb al een ESP module en wacht op een Odroid. Ik hoop volgende week. Zodra dat binnen komt kan ik aan de slag met esphome en/of nodered. Ik hoop dat ik alles wat ik gelezen heb goed heb samengevat. Om eerlijk te zijn: over MQTT weet ik nog niets. Dus ik weet nog niet als dat er ook aan te pas zal komen. Ik heb nog heel veel te ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
pascallj schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:34:
[...]

Aah, goede theorie!

Misschien moet het zover niet gezocht worden en lag de server van MT gewoon even plat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
antoinevromen schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:55:
[...]

Prima. Ik dacht het wel, maar het zou zomaar kunnen dat je een manier had gevonden om local mqtt te kunnen praten met de batterij. Vandaar dat ik het expliciet vroeg.
Ik zou in uw plaats mij toch wat beter informeren. Hier in het modbus topic staat alle informatie die jij nodig hebt. Nu verwar je vele zaken door elkaar. Wat betreft HA, daar zijn ook topics over te vinden. Eens dat je dit doorhebt gaat er een nieuwe wereld voor je open😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Druppeltje_ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:13:
[...]

Neen toch niet. Ik heb de MT's inmiddels wel in HA staan via mqtt, maar heb hier verder nog niks mee gedaan. Dat is voor wanneer ik wat meer tijd vind en me daar deftig kan achter zetten. (Complete leek in HA :+ )
Zo ken ik er ook 😉

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stef CB schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:48:
[...]

Ik zie 1250€, heb je nog een kortingscode?

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
Druppeltje_ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:13:
[...]

Ik zou je wel aanraden om met modbus sturing te werken. Veel betrouwbaarder. Hame Relay (mqtt) is te gevoelig voor fw updates. Als je uren tijd besteed aan programma’s maken wil je wel dat dit blijft werken.@AUijtdehaag kan je hiermee helpen👍

[ Voor 3% gewijzigd door dannyro op 26-09-2025 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
dannyro schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:04:
[...]

Ik zou in uw plaats mij toch wat beter informeren. Hier in het modbus topic staat alle informatie die jij nodig hebt. Nu verwar je vele zaken door elkaar. Wat betreft HA, daar zijn ook topics over te vinden. Eens dat je dit doorhebt gaat er een nieuwe wereld voor je open😉
@dannyro Nee dat is echt niet nodig. Ik heb mij volledig op het programmeren tegen de local-api gefocussed en ben niet afhankelijk meer van producten van derden (zowel hardware/software). Overigens heb ik hier ook HA integratie al meer dan een maand geleden met hamerelay en hm2mqtt lopend, maar ook daar was ik niet erg tevreden over (o.a. instabiel, maar dat kan zijn omdat het in een sandbox draaide op windows, wordt actief door Marstek tegengewerkt o.a. te merken bij de overgang naar V154) en een te grote leercurve voor een beginner. Maar ik gun iedereen het zijne.
Ik snap alleen jouw zinsnede niet "Hier in het modbus topic staat alle informatie die jij nodig hebt.", want ik heb geen behoefte aan modbus, ik heb de sturing van de batterij qua financiele logica etc. met powershell en local-api nu zo goed als volledig gedekt incl. zonne-uren/dynamische contracten, laden om pieken overheen te komen en inzet van passive etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20:51
3DWim schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:32:
[...]

DAT is het !

De vier waarden zijnde:
Min bat SOC,
Max bat SOC,
Max charge power,
Max Discharge power.

Zijn zonder RS485 control mode in te stellen en worden ook gelijk actief.
De waarde min bat SOC kan als laagste waarde 120 hebben wat overeenkomt met 11%.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pascallj schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:51:
[...]

Gebruik ook al een aantal maanden de MQTT koppeling voor uitlezen data. Werkt goed, enkel bij een update van de Marstek moet er soms iets worden aangepast in HA. Maar met de hulp van enkele tweakers hier lukt dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
antoinevromen schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:37:
[...]

@dannyro Nee dat is echt niet nodig. Ik heb mij volledig op het programmeren tegen de local-api gefocussed en ben niet afhankelijk meer van producten van derden (zowel hardware/software). Overigens heb ik hier ook HA integratie al meer dan een maand geleden met hamerelay en hm2mqtt lopend, maar ook daar was ik niet erg tevreden over (o.a. instabiel, maar dat kan zijn omdat het in een sandbox draaide op windows, wordt actief door Marstek tegengewerkt o.a. te merken bij de overgang naar V154) en een te grote leercurve voor een beginner. Maar ik gun iedereen het zijne.
Ik snap alleen jouw zinsnede niet "Hier in het modbus topic staat alle informatie die jij nodig hebt.", want ik heb geen behoefte aan modbus, ik heb de sturing van de batterij qua financiele logica etc. met powershell en local-api nu zo goed als volledig gedekt incl. zonne-uren/dynamische contracten, laden om pieken overheen te komen en inzet van passive etc. etc.
Oke sorry dat het verkeerd overkwam. Moet prettig zijn als je er zoveel van kent. Powershell, wat is dat voor iets? Nog nooit van gehoord. En local api, ken ik ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
dannyro schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:19:
[...]

Ik zou je wel aanraden om met modbus sturing te werken. Veel betrouwbaarder. Hame Relay (mqtt) is te gevoelig voor fw updates. Als je uren tijd besteed aan programma’s maken wil je wel dat dit blijft werken.@AUijtdehaag kan je hiermee helpen👍
Begrijp ik, topic heb ik ook volledig nagelezen (ik doe mijn huiswerk *O* ) Via mqtt was nu voor bekend te worden met het HA gebeuren het makkelijkst. Op een paar minuutjes staat dat in HA en werkt dat. API was ook een piste maar hoewel beiden batterijen de local API hebben aanstaan, krijg ik maar van 1 van beiden info door + de verbinding met de CT003 reageert hier op. Zeer opvallend. Op dik 4 maanden tijd heb ik welgeteld 1x een uitval gehad van de CT003. Met de API open elke 10minuten. API terug uit -> geen enkele uitval meer. Laatste argument dat ik heb is dat ik hier heb zien voorbij komen dat Marstek de Modbus ondersteuning gaat stopzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
Druppeltje_ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:17:
[...]

Begrijp ik, topic heb ik ook volledig nagelezen (ik doe mijn huiswerk *O* ) Via mqtt was nu voor bekend te worden met het HA gebeuren het makkelijkst. Op een paar minuutjes staat dat in HA en werkt dat. API was ook een piste maar hoewel beiden batterijen de local API hebben aanstaan, krijg ik maar van 1 van beiden info door + de verbinding met de CT003 reageert hier op. Zeer opvallend. Op dik 4 maanden tijd heb ik welgeteld 1x een uitval gehad van de CT003. Met de API open elke 10minuten. API terug uit -> geen enkele uitval meer. Laatste argument dat ik heb is dat ik hier heb zien voorbij komen dat Marstek de Modbus ondersteuning gaat stopzetten.
Tot wat ik nu begrepen heb, is de api te beperkt Je mag altijd eens melden wat je allemaal kan uitlezen. Over het stoppen van de modbus ondersteuning, ja heb ik ook zien voorbijkomen. Maar ja, je ziet zoveel voorbijkomen he😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
WargamingPlayer schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:10:
Afgelopen nacht had ik dat de Marsteks opeens bij € 0,02 zich gingen opladen, dit was midden in de nacht. Toen ik naar de stoomprijzen keek, zag ik dat dit wel heel netjes was op het laagste punt in de prijzen voor de komende 24 uur. Maar ik vraag mij dus wel af, wat wanneer er straks opeens toch zon is.
In de app zie ik bij de laagste stroomprijzen twee bliksem symbolen staan (afgelopen nacht). Maar hier laadde de MT niet. Laatst deed die dat ‘s’nachts ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVfJBfB98gobezLuzzCzLgrLKjs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wLqD6uTroiuj6vr4c8SFm1ln.jpg?f=user_large

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
dannyro schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:11:
[...]

Oke sorry dat het verkeerd overkwam. Moet prettig zijn als je er zoveel van kent. Powershell, wat is dat voor iets? Nog nooit van gehoord. En local api, ken ik ook niet.
Hallo @dannyro Kijk maar op Hometek in "Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening" , daar heb ik mijn scripts gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
dannyro schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:37:
[...]

Tot wat ik nu begrepen heb, is de api te beperkt Je mag altijd eens melden wat je allemaal kan uitlezen. Over het stoppen van de modbus ondersteuning, ja heb ik ook zien voorbijkomen. Maar ja, je ziet zoveel voorbijkomen he😉
Ik heb de api terug uitgezet. Het uitvallen van de CT was te opvallend om toeval te zijn. Weet zelfs niet hoe dat technisch te verklaren zou vallen maar ik ben daar 100% zeker van.
Bijkomend probleem (wat vorige week tevens pittige discussie heeft opgeleverd) heeft mijn vrouw onder het motto van ''wat ligt dit toch allemaal in mijn kast te doen'' de modbus kabel die bij de MT's was weggeflikkerd |:(
Neem ik aan dat die nog wel te krijgen is, al zou ik eerlijk gezegd op 1,2,3 niet weten waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Druppeltje_ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:43:
[...]

Ik heb de api terug uitgezet. Het uitvallen van de CT was te opvallend om toeval te zijn. Weet zelfs niet hoe dat technisch te verklaren zou vallen maar ik ben daar 100% zeker van.
Bijkomend probleem (wat vorige week tevens pittige discussie heeft opgeleverd) heeft mijn vrouw onder het motto van ''wat ligt dit toch allemaal in mijn kast te doen'' de modbus kabel die bij de MT's was weggeflikkerd |:(
Neem ik aan dat die nog wel te krijgen is, al zou ik eerlijk gezegd op 1,2,3 niet weten waar.
Hoe dan?
Dat zou mijn wederhelft niet bedenken, die flikkerd die zooi dan ergens in de schuur.

Overigens zullen er in dit topic genoeg kabeltjes zijn waar niks mee gedaan wordt. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald.42 op 26-09-2025 21:12 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
Ronald.42 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:10:
[...]

Hoe dan?
Dat zou mijn wederhelft niet bedenken, die flikkerd die zooi dan ergens in de schuur.

Overigens zullen er in dit topic genoeg kabeltjes zijn waar niks mee gedaan wordt. ;)
Toen de MT's maanden geleden geleverd en geïnstalleerd waren is de vraag gekomen wat die kabeltjes nog zijn. ''oooh die heb ik niet nodig'' was mijn antwoord en tevens haar antwoord ter verdediging waarom die weggegooid zijn geworden. Dus ergens begrijp ik haar actie wel _O- . Moet ik dan ook weer eerlijk bekennen dat er thuis wel vaak dat soort dingen rondslingert. Elke nieuwe sturing/bediening/printplaat die uitkomt in mijn vakgebied word hier thuis altijd getest alvorens dat ik dat bij mijn klanten installeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Druppeltje_ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:40:
[...]

Toen de MT's maanden geleden geleverd en geïnstalleerd waren is de vraag gekomen wat die kabeltjes nog zijn. ''oooh die heb ik niet nodig'' was mijn antwoord en tevens haar antwoord ter verdediging waarom die weggegooid zijn geworden. Dus ergens begrijp ik haar actie wel _O- . Moet ik dan ook weer eerlijk bekennen dat er thuis wel vaak dat soort dingen rondslingert. Elke nieuwe sturing/bediening/printplaat die uitkomt in mijn vakgebied word hier thuis altijd getest alvorens dat ik dat bij mijn klanten installeer.
Eigen schuld dikke bult dus :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:56
Druppeltje_ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:43:
[...]

Dit gaat echt past the HAW ( husband acceptens factor )
Major red flag.

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:25

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

DSSW schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:17:
[...]

Ik zie 1250€, heb je nog een kortingscode?
Excusief verzenden, en wel of geen p1 meter er bij?

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:49
Hans C schreef op donderdag 25 september 2025 @ 23:04:
Ik heb een antwoord op de vraag over het oscileren van de Marsteks die ik aan Marstek gesteld had:

Hello customer, thank you for your feedback. It may be a problem with the CT. The backend found that the CT did not detect the phase sequence of the device. It is recommended that you switch to automatic mode and connect to the power grid, and then perform automatic diagnosis on the CT in the APP

Als ze het zouden houden bij de begrippen die ze in de app gebruiken zou dat helpen. Maar ik vermoed dat ze bedoelen dat als je de CT toevoegt aan een batterij, je de 'output power reference' diagnose moet laten gaan? Ik doe niet anders.... En wat is automatic mode? AI neem ik aan.
Er werd eerder gesuggereerd om te spelen met de intervaltijd, dat zou het oscilleren moeten verminderen: djdj105 in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Heeft dat enig effect?

• almerec
  • Laatst online: 29-09 08:48
Nog maar een keer een 'noodkreet' : ik postte al eerder dat ik continue problemen heb met een wegvallende CT. Met dank aan de goede hulp hier van alles geprobeerd, t/m vast IP adres van batterij en P1 en TP-link dedicated 2.4 WiFi verbinding: dit werkt echter altijd maar een uurtje of 4 a 5 en dan valt de verbinding met mijn P1 weg en is de batterij nutteloos. De P1 blijft in de Energy app echter prima zichtbaar, dus daar zit het probleem niet en de batterij is zelf ook gewoon online; het zit m puur in de verbinding tussen P1 en batterij!
De (redelijk 'waardeloze' support van Marshtek komt na een paar 'heeft u de stekker wel in het stopcontact' tips en een gepushte update naar v154, en mijn melding dat de batterij maar 4 meter van de P1/TP-link staat met dus uitstekend signaal, met de conclusie: "Since the CT's network antenna is built-in, its network signal reception is not as strong as that of external devices. As the device is already running the latest version, we still recommend optimizing your network settings."
Daar heb je dus niet veel aan....
Ik weet het zolangzamerhand echt niet meer. Als de batterij toch stabiel verbonden is met de TP-Link en de P1 meter ook, hoe kan het dan dat de batterij na een paar uur niet meer met de P1 praat ?!?

Wie heeft de gouden tip, zodat ik eindelijk een slimme batterij heb ipv deze Dombo?

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:02
Ik draai nu 2-3 maanden met 3× een Marstek E V2 en ben erg tevreden over het systeem en de werking. De aansturing doe ik zelf via Node-RED en dat gaat uitstekend. In de zomer had ik genoeg aan 13,6 kWh (15,36 – 11%) om de avond, nacht en ochtend door te komen. De laatste weken gaat dat al minder goed en in de winter durf ik te voorspellen dat ik te weinig accucapaciteit heb. Nu red ik het al niet meer als de kinderen of mijn vrouw in bad zijn geweest en de warmtepomp het buffervat moet opwarmen. Laat staan wanneer de warmtepomp in de winter het hele huis moet verwarmen. Ik kijk daarom naar een uitbreiding van 10–15 kWh. Ik denk dat 10 kWh ruim voldoende is, maar wat extra marge kan geen kwaad.

Mijn huidige opstelling is dat de drie Venus E’s elk op een eigen fase en eigen groep zitten. Ze zijn dus onbegrenst tot 2500 W laden en ontladen.

Ik twijfel tussen drie opties:

1. Twee of drie Venus E’s erbij kopen
Deze zou ik naast de huidige accu’s plaatsen, zodat elke fase twee Marsteks heeft. Daardoor moet ik wel het maximale laad-/ontlaadvermogen terugschroeven. Stel dat ik drie accu’s erbij koop, dan kost me dat 3 × €1350 = €4050.
Nadeel: relatief veel ruimte, omdat ik dan zes Venus E’s op een rij heb staan.

2. Eén Venus D kopen
Dit is een omvormer met zes accupacks, goed voor 15,36 kWh. Volgens mij ligt de prijs rond de €4000; ik heb hiervoor een offerte aangevraagd. In dit geval maak ik één fase/groep vrij voor de Venus D, en plaats ik één Venus E bij een andere fase.
Nadeel: mijn OCD gaat hier opspelen, omdat ik dan één fase heb met 1× Venus E, één fase met 2× Venus E en één fase met een Venus D.

3. De huidige Venus E’s verkopen en drie Venus D’s terugkopen
Alle drie met 4 batterijmodules, zodat ik in totaal rond de 30 kWh uitkom. Gek genoeg is bij Thuisbatterij de configuratie met 4 modules duurder dan die met 5. Dat lijkt me een foutje, dus ik heb gerekend met een gecorrigeerde prijs van €2800 voor een 10,24 kWh systeem.
Nadeel: ik gok dat ik maximaal €1000 per Venus E krijg. Als ik dan 3× een Venus D koop met 4 modules, ben ik 3× €2800 kwijt = €8400. Trek ik daar de inruil (3× €1000) vanaf, blijft er een investering van €5400 over.

Optie 3 is veruit de mooiste oplossing, maar ook de duurste. Echter heeft die optie nog wel de optie om het systeem nog eens uit te breiden met 3x 1 accu module.

Hebben jullie nog nuttige tips of inzichten voor mijn keuze?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• zel
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:54

zel

almerec schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:51:
Nog maar een keer een 'noodkreet' : ik postte al eerder dat ik continue problemen heb met een wegvallende CT. Met dank aan de goede hulp hier van alles geprobeerd, t/m vast IP adres van batterij en P1 en TP-link dedicated 2.4 WiFi verbinding: dit werkt echter altijd maar een uurtje of 4 a 5 en dan valt de verbinding met mijn P1 weg en is de batterij nutteloos. De P1 blijft in de Energy app echter prima zichtbaar, dus daar zit het probleem niet en de batterij is zelf ook gewoon online; het zit m puur in de verbinding tussen P1 en batterij!
De (redelijk 'waardeloze' support van Marshtek komt na een paar 'heeft u de stekker wel in het stopcontact' tips en een gepushte update naar v154, en mijn melding dat de batterij maar 4 meter van de P1/TP-link staat met dus uitstekend signaal, met de conclusie: "Since the CT's network antenna is built-in, its network signal reception is not as strong as that of external devices. As the device is already running the latest version, we still recommend optimizing your network settings."
Ik weet het zolangzamerhand echt niet meer. Als de batterij toch stabiel verbonden is met de TP-Link en de P1 meter ook, hoe kan het dan dat de batterij na een paar uur niet meer met de P1 praat ?!?

Wie heeft de gouden tip, zodat ik eindelijk een slimme batterij heb ipv deze Dombo?
In de laatste week had ik ook dezelfde ervaringen, maar na enkele minuten herstelde de verbinding zich wel. Mogelijks een software-issue dat wordt opgelost ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:45

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Even 2 vragen (wellicht helpt het):
  • Met dedicated bedoel je een apart SSID voor alleen de Marstek? Of is het SSID ook in gebruik voor andere netwerken
  • Heb je alleen WPA2-PSK aan staan (WPA is niet veilig meer en WPA3 werkt niet op de Marstek.
Hier draait het op die manier super stabiel sinds 2 weken.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Hoe meet of zie je dat de batterij een stabiele Wifi verbinding heeft ?

• gho
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:41

gho

Vanaf het begin heeft de Marstek batterij nachts goed NOM gedraaid en bleef er ca. 75% over, echter na update V154, veranderde dat ineens naar ca. 45 % restant.
Tweakers gaven de tip: batterij aantal keren geheel ontladen en herladen om te kalibreren, doch bij mij geen verbetering.
Aan de hand video van Denie van Kleef, de Marstek CT003 verwisseld met de HW-P1 meter en geëmuleerd naar Shelly Pro 3EM en ja hoor ook nu resteert na een nachtelijk NOM de Batterij weer rond de 75 %.
Of dat een verbetering is voor de lange duur voor de batterij, is de vraag.

NL: Marstek Venus E -V2 (5.12 kWv ) (V153 BMS:V215); HW P1 - 4300 pw Jinko panelen/APSystem- Kaifa 3 fase meter,) - WiFi TPLink Deco X20 - HA-Green

GAEvakYD schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:52:
Ik draai nu 2-3 maanden met 3× een Marstek E V2 en ben erg tevreden over het systeem en de werking. De aansturing doe ik zelf via Node-RED en dat gaat uitstekend. In de zomer had ik genoeg aan 13,6 kWh (15,36 – 11%) om de avond, nacht en ochtend door te komen. De laatste weken gaat dat al minder goed en in de winter durf ik te voorspellen dat ik te weinig accucapaciteit heb. Nu red ik het al niet meer als de kinderen of mijn vrouw in bad zijn geweest en de warmtepomp het buffervat moet opwarmen. Laat staan wanneer de warmtepomp in de winter het hele huis moet verwarmen. Ik kijk daarom naar een uitbreiding van 10–15 kWh. Ik denk dat 10 kWh ruim voldoende is, maar wat extra marge kan geen kwaad.

Mijn huidige opstelling is dat de drie Venus E’s elk op een eigen fase en eigen groep zitten. Ze zijn dus onbegrenst tot 2500 W laden en ontladen.

Deze zou ik naast de huidige accu’s plaatsen, zodat elke fase twee Marsteks heeft. Daardoor moet ik wel het maximale laad-/ontlaadvermogen terugschroeven. Stel dat ik drie accu’s erbij koop, dan kost me dat 3 × €1350 = €4050.

2. Eén Venus D kopen
Dit is een omvormer met zes accupacks, goed voor 15,36 kWh. Volgens mij ligt de prijs rond de €4000; ik heb hiervoor een offerte aangevraagd. In dit geval maak ik één fase/groep vrij voor de Venus D, en plaats ik één Venus E bij een andere fase.
Nadeel: mijn OCD gaat hier opspelen, omdat ik dan één fase heb met 1× Venus E, één fase met 2× Venus E en één fase met een Venus D.

Alle drie met 4 batterijmodules, zodat ik in totaal rond de 30 kWh uitkom. Gek genoeg is bij Thuisbatterij de configuratie met 4 modules duurder dan die met 5. Dat lijkt me een foutje, dus ik heb gerekend met een gecorrigeerde prijs van €2800 voor een 10,24 kWh systeem.
Nadeel: ik gok dat ik maximaal €1000 per Venus E krijg. Als ik dan 3× een Venus D koop met 4 modules, ben ik 3× €2800 kwijt = €8400. Trek ik daar de inruil (3× €1000) vanaf, blijft er een investering van €5400 over.

Optie 3 is veruit de mooiste oplossing, maar ook de duurste. Echter heeft die optie nog wel de optie om het systeem nog eens uit te breiden met 3x 1 accu module.

Ik laat je een antwoord schuldig, maar heb wel een aantal dingen die je mogelijk ook nog even in overweging moet nemen:

Is het echt nodig om per se al je gebruik eerst zelf op te slaan in de accu? Heb je daar in de winter wel genoeg PV voor? Of wil je het gaan inkopen van het net? Het ligt er ook heel erg aan of je in NL of BE woont, of dat financieel verstandig is.

Het ligt er ook aan waar je woont, maar als je toch een dynamisch contract hebt, kan je niet makkelijk wat load verplaatsen naar die goedkoopste uren? Een warmwatervat (even aangenomen dat je dat bedoelt ipv een buffervat) opwarmen kan prima geprogrammeerd worden tijdens de goedkope uren. Scheelt een hoop en hoeft dan niet via batterijstroom te gebeuren.

Ik lees dat je graag zelf stuurt via Modbus. Bij de Venus V2 en lager werkt dat goed, maar je merkt dat bij de V3 er tot nu toe minder mogelijkheden zijn om deze aan te sturen. Ik verwacht bij de Venus D ook dat er geminderd is op de Modbus ondersteuning, maar we zullen in elk geval moeten wachten totdat iemand dat getest heeft of dat daadwerkelijk zo is. Iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:56
GAEvakYD schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:52:

2. Eén Venus D kopen

In de winter ga je op veel dage nier genoeb xon hebben om dat op te laden dus kun je de nacht alsnog niet door
En
Check je verzekering vaak dekking die tot 20kwh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-ven
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 15-10 11:21
PAL86 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:25:
[...]

Tof! Ik heb zelf ook een V3 met een CT003. Ik merk inderdaad dat de CT003 vaak geen verbinding toont zodra ik de app open, maar in de praktijk lijkt alles wel gewoon te werken. Het Python-script heb ik inmiddels in Home Assistant ingeladen, maar ik wacht nog op Marstek om de poort open te zetten. Heb jij de Marstek trouwens ook gekoppeld aan het Energy-dashboard?

Ik gebruik momenteel de AI-modus en heb thuis Tibber, dat ook gekoppeld is in de Marstek-app. Wat ik merk: de accu laadt alleen op tijdens het laagste prijsmoment of – als er geen auto aan het laden is – met de “reststroom” van de zonnepanelen (NoM).

Wat ik vreemd vind: zodra de auto wél laadt, vult de Marstek zich volledig tijdens dat laagste prijsmoment en gaat daarna direct meehelpen stroom richting de auto te sturen.

Idealiter zou ik willen dat de accu pas ná 17.00 uur begint met ontladen, wanneer de zonnepanelen nauwelijks nog opbrengst leveren en de stroomprijs stijgt. Ook had ik verwacht dat hij ’s nachts alvast zou laden in voorbereiding op de ochtendpiek tussen 6.00 en 10.00 uur.
Hoe kan ik de V3 zo instellen dat hij pas na 17.00 uur begint met ontladen?
Hallo,

Een kleine update met wat goed nieuws. Ik heb me gefocust op die LAN poort, maar die kreeg maar geen IP adres. Op een bepaald moment heb ik de v3 herstart met de kabel reeds in de LAN (5sec op de groene knop) plots zag ik in mijn dhcp-log van de router dat een IP werd uitgegeven aan een host met de cryptische naam CH395. Ook zie ik nu in de App dat er een LAN-icoontje achter de V3 staat in plaats van een Wifi-icoontje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeBAboWhyxqomoyWTunEGsnlVck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VlRgNNVA3l4IaUwzr7I92dkc.jpg?f=fotoalbum_large

Toen ik dat IP adres gebruikt als bestemming voor mijn script was het super stabiel :-) Dus heb ik dat in HA geconfigureerd et voila, een mooie 24h grafiek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLmp6YJLvSYw0sVuxKfcniYuo8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJibJv85ShMWzbOincuoXaOT.jpg?f=fotoalbum_large

Maar.. opgelet… toen merkte ik dat er geen verbinding meer was met mijn CT003.. head bangen tegen de muren gedurende een kwartier.. van alles proberen.. verwijderen uit de app.. resetten.. niks werkte.
Tot ik via mijn script eens de “wifi-status” call deed. En ja hoor, geen wifi-IP toegewezen. Dus opnieuw wifi geconfigureerd, maar dit werkt enkel als je de V3 eerst op een andere SSID zet (anders zegt die “wifi reeds geconfigureerd”). Gelukkig heb ik in mijn huis verschillende SSIDs, dus dat was gemakkelijk. Nadien terug wifi geconfigureerd op de dichts bijzijnde SSID en hopla direct zie ik de “CT” LED aanspringen en een poll van “wifi-status” bevestigt dat deze ook een IP heeft.

Ik vermoed
1) als de V3 opstart zonder LAN kabel dat de wifi een IP krijgt. Steek nadien de LAN kabel in, dan doet die niets (V3 denkt “één IP is genoeg”?)
2) als de V3 opstart met de LAN kabel dan krijgt die een IP, maar niet de wifi (V3 denk opnieuw “één IP is genoeg”?)
3) De V3 en CT003 communiceren enkel via Wifi
4) Forceer Wifi-IP door met de app tijdelijk op een andere SSID te zetten.

Betreffende je vraag over het energy dashboard, dat gaat niet lukken denk ik. Die vereist een aparte cumulatieve sensor “total import” en “total export” en de sensor die de V3 heeft is enkel de “ongrid_power” welke de instant Power toont (2de grafiek)
Update: heb net een intergratie ontdekt die een cumulatieve sensor kan maken van de data.
https://www.home-assistant.io/integrations/integration/
Zal eens proberen of dit werkt
Groetjes,
Sven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015

Mijn ervaring is dat de MT antenne het euvel is. Ik heb het eerst geprobeerd meteen AP die zich een paar meter van de MT bevond, maar toch viel de verbinding zo nu en dan weg. Uiteindelijk heb ik op marktplaats een powerline adapter gekocht en daar een AP op aangesloten. De poweline en AP bevinden zich nog geen 1 meter van de MT. Sindsdien geen probleem meer gehad. Noot: de twee adapters moeten op de zelfde fase zitten, anders kan je ze niet met elkaar verbinden.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• antoinevromen
S-ven schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:26:
[...]

Hallo,

Een kleine update met wat goed nieuws. Ik heb me gefocust op die LAN poort, maar die kreeg maar geen IP adres. Op een bepaald moment heb ik de v3 herstart met de kabel reeds in de LAN (5sec op de groene knop) plots zag ik in mijn dhcp-log van de router dat een IP werd uitgegeven aan een host met de cryptische naam CH395. Ook zie ik nu in de App dat er een LAN-icoontje achter de V3 staat in plaats van een Wifi-icoontje

[Afbeelding]

Toen ik dat IP adres gebruikt als bestemming voor mijn script was het super stabiel :-) Dus heb ik dat in HA geconfigureerd et voila, een mooie 24h grafiek
[Afbeelding]

Maar.. opgelet… toen merkte ik dat er geen verbinding meer was met mijn CT003.. head bangen tegen de muren gedurende een kwartier.. van alles proberen.. verwijderen uit de app.. resetten.. niks werkte.
Tot ik via mijn script eens de “wifi-status” call deed. En ja hoor, geen wifi-IP toegewezen. Dus opnieuw wifi geconfigureerd, maar dit werkt enkel als je de V3 eerst op een andere SSID zet (anders zegt die “wifi reeds geconfigureerd”). Gelukkig heb ik in mijn huis verschillende SSIDs, dus dat was gemakkelijk. Nadien terug wifi geconfigureerd op de dichts bijzijnde SSID en hopla direct zie ik de “CT” LED aanspringen en een poll van “wifi-status” bevestigt dat deze ook een IP heeft.

Ik vermoed
1) als de V3 opstart zonder LAN kabel dat de wifi een IP krijgt. Steek nadien de LAN kabel in, dan doet die niets (V3 denkt “één IP is genoeg”?)
2) als de V3 opstart met de LAN kabel dan krijgt die een IP, maar niet de wifi (V3 denk opnieuw “één IP is genoeg”?)
3) De V3 en CT003 communiceren enkel via Wifi
4) Forceer Wifi-IP door met de app tijdelijk op een andere SSID te zetten.

Betreffende je vraag over het energy dashboard, dat gaat niet lukken denk ik. Die vereist een aparte cumulatieve sensor “total import” en “total export” en de sensor die de V3 heeft is enkel de “ongrid_power” welke de instant Power toont (2de grafiek)
Update: heb net een intergratie ontdekt die een cumulatieve sensor kan maken van de data.
https://www.home-assistant.io/integrations/integration/
Zal eens proberen of dit werkt
Groetjes,
Sven.
Je conclusie "3) De V3 en CT003 communiceren enkel via Wifi " is een interessante. Was het LAN-icoon weer weg toen je de wifi weer had geforceerd of had je toen LAN en Wifi?
Veel mensen hier in het forum waren lyrisch over het feit dat met de LAN-connectie op de batterij van V3 de "wifi-problemen" die we hier op het forum zien m.b.t. ct003 zouden zijn verholpen, maar begrijp ik jou goed dat die LAN-connectie alleen maar dient om via de app met de batterij te communiceren, maar dat het voor communicatie tussen batterij en CT dus niets toevoegt? Dat zou denk ik voor veel hier een show-stopper voor de V3 zijn. :'(

• tinamar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:57
pleio65 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:40:
[...]

Mijn ervaring is dat de MT antenne het euvel is. Ik heb het eerst geprobeerd meteen AP die zich een paar meter van de MT bevond, maar toch viel de verbinding zo nu en dan weg. Uiteindelijk heb ik op marktplaats een powerline adapter gekocht en daar een AP op aangesloten. De poweline en AP bevinden zich nog geen 1 meter van de MT. Sindsdien geen probleem meer gehad. Noot: de twee adapters moeten op de zelfde fase zitten, anders kan je ze niet met elkaar verbinden.
Ik heb nog nooit problemen gehad met uitvallen CT verbinding. CT in meterkast garage verbonden met AP in woonkamer, MT in veranda achterkant huis verbonden met 2e AP op eerste verdieping achterkant huis dus met betonvloer en muur er tussen. Wel fixed op eigen AP en enkel 2.4 wifi.
Mijn CT heeft wel een klein lichtje naar het schijnt zijn er ook zonder lichtje, mischien dat andere versie CT ook mindere ontvangst heeft?
Gewoon ter info, dus er zijn er wel waar het goed gaat.

🇧🇪SMA 3kW 155°/ 1 Venus E (Gen2) v153, BMS (v214) CT003 (v117) , DM XS212,

• S-ven
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 15-10 11:21
antoinevromen schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:11:
[...]

Je conclusie "3) De V3 en CT003 communiceren enkel via Wifi " is een interessante. Was het LAN-icoon weer weg toen je de wifi weer had geforceerd of had je toen LAN en Wifi?
Veel mensen hier in het forum waren lyrisch over het feit dat met de LAN-connectie op de batterij van V3 de "wifi-problemen" die we hier op het forum zien m.b.t. ct003 zouden zijn verholpen, maar begrijp ik jou goed dat die LAN-connectie alleen maar dient om via de app met de batterij te communiceren, maar dat het voor communicatie tussen batterij en CT dus niets toevoegt? Dat zou denk ik voor veel hier een show-stopper voor de V3 zijn. :'(
Zelfs met de wifi aan blijft het icoon in de app op “LAN” staan. Ik was misschien vergeten te melden dat nu mijn CT verbinding ook veel beter is. Daarvoor was die vaak “Greyed out” en kreeg ik de melding dat de CT offline was. Dat is nu niet meer het geval.

• tweeek
Gister was ik even met BT aan het spelen en kreeg ineens de melding van een update naar V154, dat heb ik maar gedaan en ging verder goed, ik zag dat mijn "golden ticket" verdwenen is terwijl ik type en de app voor de zoveelste keer open staat het er weer en dat CT sneller wit lijkt te worden in ieder geval minder grijs wanneer ik de app activeer.

[ Voor 12% gewijzigd door tweeek op 27-09-2025 13:23 ]

• Alan969
pascallj schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:57:
[...]

Ik laat je een antwoord schuldig, maar heb wel een aantal dingen die je mogelijk ook nog even in overweging moet nemen:

Is het echt nodig om per se al je gebruik eerst zelf op te slaan in de accu? Heb je daar in de winter wel genoeg PV voor? Of wil je het gaan inkopen van het net? Het ligt er ook heel erg aan of je in NL of BE woont, of dat financieel verstandig is.

Het ligt er ook aan waar je woont, maar als je toch een dynamisch contract hebt, kan je niet makkelijk wat load verplaatsen naar die goedkoopste uren? Een warmwatervat (even aangenomen dat je dat bedoelt ipv een buffervat) opwarmen kan prima geprogrammeerd worden tijdens de goedkope uren. Scheelt een hoop en hoeft dan niet via batterijstroom te gebeuren.

Ik lees dat je graag zelf stuurt via Modbus. Bij de Venus V2 en lager werkt dat goed, maar je merkt dat bij de V3 er tot nu toe minder mogelijkheden zijn om deze aan te sturen. Ik verwacht bij de Venus D ook dat er geminderd is op de Modbus ondersteuning, maar we zullen in elk geval moeten wachten totdat iemand dat getest heeft of dat daadwerkelijk zo is. Iets om rekening mee te houden.
Ik wil nog even aanvullen:
In België mag er in een 3-fasig net max. 10kVA worden aangesloten, dus max. 4 Venus E2.0
Met de D kan je je daaraan houden en toch meer opslag hebben.

• dasystemcheck
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UifKQGqKLJZl1fDxzUXHujwsnU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cg7OFGY5jkbp6mL8OGNpTqU7.jpg?f=fotoalbum_large
Het valt me elke keer op als ik een 11% -> 100% charge doe, dat het laden met max. 2500W hooguit een uurtje lukt en het laden daarna afzakt naar ~ 1200W. Dit is onveranderd sinds de laatste update naar V154.
Ik zag in de afgelopen 538 pagina’s nog geen opmerkingen hierover; is dit normaal laadgedraag?

(NB. Ik heb nog een andere testopstelling met een losse MPPSolar omvormer i.c.m. 24v LiFePO4 met ingebouwde BMS accu’s die totaal ander gedrag vertonen; pas rond de 85~90% throttle naar lager oplaadgedrag… wat mij logischer lijkt).

NL: Marstek Venus E -V2 (5.12 kWv ) (V154 BMS:V216); HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
dasystemcheck schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:32:
[Afbeelding]
Het valt me elke keer op als ik een 11% -> 100% charge doe, dat het laden met max. 2500W hooguit een uurtje lukt en het laden daarna afzakt naar ~ 1200W. Dit is onveranderd sinds de laatste update naar V154.
Ik zag in de afgelopen 538 pagina’s nog geen opmerkingen hierover; is dit normaal laadgedraag?

(NB. Ik heb nog een andere testopstelling met een losse MPPSolar omvormer i.c.m. 24v LiFePO4 met ingebouwde BMS accu’s die totaal ander gedrag vertonen; pas rond de 85~90% throttle naar lager oplaadgedrag… wat mij logischer lijkt).
Nee hier laadt hij vanaf 11% tot ca. 95% met vol vermogen en de laatste 5 tot 6 procent aan die 1200
Ik heb wel V153 en BMS 215
Misschien een tip om je signatuur (onderaan de berichten zichtbaar) te vermelden, dan weten we wat de versies van je software zijn en welke hardware je hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door antoinevromen op 27-09-2025 15:39 ]

• almerec
  • Laatst online: 29-09 08:48
Dank allemaal. Ik zie alweer 4 tips, die ben ik aan het proberen; nadeel is dat ik steeds een dag moet wachten, omdat ik niet weet na hoeveel uur de verbinding (eventueel!) wegvalt.
Stabiele Wifi conclusie, op basis van dat de MT zelf t.a.t. benaderbaar is; dus zou het kunnen dat hij tussentijds wegvalt en dan weer verbindt met de Wifi, maar waarom dat niet ook weer met de CT?

Laatste optie die ik nog probeer = de TP-Link als een 2.4GHz AP op de bestaande Wifi te koppelen en die op de MT te leggen; veel dichter bij kan niet lijkt me >:)

• Druppeltje_
Alan969 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 14:04:
[...]

Ik wil nog even aanvullen:
In België mag er in een 3-fasig net max. 10kVA worden aangesloten, dus max. 4 Venus E2.0
Met de D kan je je daaraan houden en toch meer opslag hebben.
Dan heb je geen andere PV en omvormer?
Klopt trouwens niet helemaal. Dit zegt fluvius:

Meerfasig mag je maximaal 25 kVA AC-omvormervermogen aansluiten (met een maximale spreiding over de verschillende fasen, met een maximale onbalans van 5 kVA per fase)

Bron: https://www.fluvius.be/nl...zonnepanelen-installateur

[ Voor 29% gewijzigd door Druppeltje_ op 27-09-2025 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dasystemcheck
antoinevromen schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:37:
[...]
Misschien een tip om je signatuur (onderaan de berichten zichtbaar) te vermelden, dan weten we wat de versies van je software zijn en welke hardware je hebt.
Signatuur aangepast.
'k Heb nu via de app gelijk een melding/vraag doorgezet met de screenshot. Wel apart, dit verschijnsel viel me sinds dag 1 op, maar had er nog geen aandacht aan besteedt.

[ Voor 0% gewijzigd door dasystemcheck op 27-09-2025 15:54 . Reden: Typo ]

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAF%0D%0A8ptszp5e2TWM8IUwiiYh_fcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lm5y8Y%0D%0AH8x21DeLFHmxqZduaw.jpg?%0D%0Af=fotoalbum_large

Ik heb 2 stuks venus 3 ingesteld op 3 fase verdeling.

Dit staat in de handleiding van de venus die via de app is te vinden. Zie boven.
Het gaat over meerdere venus gebruiken en hoe dat te bereiken in een drie fase opstelling of in een 1 fase opstelling.
Helaas begrijp ik de uitleg niet v.w.b. de 3 fasen aansluiting. Er staat: steps:CT->Output Power Reference->Single Phase-
>Auto Diagnosis.
Moet ik nu de single fase optie kiezen? Ik wil toch alle 3 fasen bedienen?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
dasystemcheck schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:53:
[...]

Signatuur aangepast.
'k Heb nu via de app gelijk een melding/vraag doorgezet met de screenshot. Wel apart, dit verschijnsel viel me sinds dag 1 op, maar had er nog geen aandacht aan besteedt.
Nog andere sturings-software (home-assistant/modbus/local-api of iets dergelijks) draaien die de settings kan beinvloeden?
Valt me op dat je een hogere versie BMS hebt (ik weet niet of er veel mensen hier in het forum zijn die inmiddels bms 216 hebben, maar nog op V153 zitten. Daar zou ik het nu even in zoeken of die mensen dit verschijnsel ook hebben (misschien zonder daar acht op te hebben geslagen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
berrieberrie schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:56:
[Afbeelding]

Ik heb 2 stuks venus 3 ingesteld op 3 fase verdeling.

Dit staat in de handleiding van de venus die via de app is te vinden. Zie boven.
Het gaat over meerdere venus gebruiken en hoe dat te bereiken in een drie fase opstelling of in een 1 fase opstelling.
Helaas begrijp ik de uitleg niet v.w.b. de 3 fasen aansluiting. Er staat: steps:CT->Output Power Reference->Single Phase-
>Auto Diagnosis.
Moet ik nu de single fase optie kiezen? Ik wil toch alle 3 fasen bedienen?
Dit is een hele oude versie van 3-fase instelling toen er nog geen ondersteuning was voor slimme samenwerking tussen de batterijen via de CT003 meter.

Als je gebruikt maakt van de CT003 meter, kan je gewoon allebei de batterijen instellen op 3-fasensom.

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:02
pascallj schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:58:
[...]

Dit is een hele oude versie van 3-fase instelling toen er nog geen ondersteuning was voor slimme samenwerking tussen de batterijen via de CT003 meter.

Als je gebruikt maakt van de CT003 meter, kan je gewoon allebei de batterijen instellen op 3-fasensom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHJLvSJId9BaEYr5NzAto1dO9S4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDb4x6sEWRteZj7szwsuPjNO.jpg?f=fotoalbum_large

En waarvoor dient die auto- diagnose?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3.

• tweeek
Op de vraag die ik in het nederlands had gesteld en een opmerking kreeg ik netjes een nederlands antwoord van alan niet echt relevant maar wel de update v154 beschikbaar gesteld met de standaard tekst en uitleg.(of dit de oplossing is voor de vraag over een orginele rekening is nog even afwachten)

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

dasystemcheck schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:53:
[...]

Signatuur aangepast.
Hier hetzelfde verschijnsel, tevens klopt bij mij de SOC niet, bij ongeveer 30% valt deze terug naar 11%

Ik heb 1 dag de accu handmatig leeg gebruikt en met 1 kWh weer opgeladen tot vol.
weer leeg en laten gaan op nom draaien, iets meer dan een uur 2500 watt, daarna terug naar ongeveer 1167 watt.

Het lijkt me dat er iets denkt, de accu is bijna vol, dus minder snel laden?
Ik wacht het even af, ben benieuwd naar de reactie.

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dasystemcheck
antoinevromen schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:57:
[...]

Nog andere sturings-software (home-assistant/modbus/local-api of iets dergelijks) draaien die de settings kan beinvloeden?
Valt me op dat je een hogere versie BMS hebt (ik weet niet of er veel mensen hier in het forum zijn die inmiddels bms 216 hebben, maar nog op V153 zitten. Daar zou ik het nu even in zoeken of die mensen dit verschijnsel ook hebben (misschien zonder daar acht op te hebben geslagen)
(Nog) Geen andere sturings-software; de eerste paar weken eerst de 'normale' functionaliteit/app functies gebruiken.

Ik heb gisteren de laatste firmware push gehad, op verzoek i.v.m. een ander probleem; mijn Discharded Energy / Daily Charging Capacity bleven enkel cumulatief elke dag oplopen. Ikzelf dacht eerst aan een software/app probleem. App gedeinstalleerd/geinstalleerd loste dat niet op.
Na de firmware push was dat probleem over.
Toen constateerde ik dus ook het lagere laad wattage-issue.
(Uitlezen firmware info overigens via de 'rweijen' Github pagina gedaan ;) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
almerec schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:47:
Dank allemaal. Ik zie alweer 4 tips, die ben ik aan het proberen; nadeel is dat ik steeds een dag moet wachten, omdat ik niet weet na hoeveel uur de verbinding (eventueel!) wegvalt.
Stabiele Wifi conclusie, op basis van dat de MT zelf t.a.t. benaderbaar is; dus zou het kunnen dat hij tussentijds wegvalt en dan weer verbindt met de Wifi, maar waarom dat niet ook weer met de CT?

Laatste optie die ik nog probeer = de TP-Link als een 2.4GHz AP op de bestaande Wifi te koppelen en die op de MT te leggen; veel dichter bij kan niet lijkt me >:)
De laatste optie is de goede. 👍 in de deco app wel instellen dat de Marstek met deze AP MOET verbinden. Dan werkt dit probleemloos.

dasystemcheck schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:05:
[...]

(Nog) Geen andere sturings-software; de eerste paar weken eerst de 'normale' functionaliteit/app functies gebruiken.

Ik heb gisteren de laatste firmware push gehad, op verzoek i.v.m. een ander probleem; mijn Discharded Energy / Daily Charging Capacity bleven enkel cumulatief elke dag oplopen. Ikzelf dacht eerst aan een software/app probleem. App gedeinstalleerd/geinstalleerd loste dat niet op.
Na de firmware push was dat probleem over.
Toen constateerde ik dus ook het lagere laad wattage-issue.
(Uitlezen firmware info overigens via de 'rweijen' Github pagina gedaan ;) ).
Dit laatste probleem heb ik ook na het spelen met wat tools in de Venus Monitor van @bommel. Ik zou daar dus voorzichtig mee zijn. Volgens mij is het bij mij gebeurd na het uitlezen van een tijd setting ofzo, maar weet het niet meer precies dus kan ook niet echt een issue achterlaten. Misschien dat andere experimentele tools ook wel andere problemen veroorzaken zoals het gekke oplaadgedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dasystemcheck
Wilmaas schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:11:
[...]
Hier hetzelfde verschijnsel, tevens klopt bij mij de SOC niet, bij ongeveer 30% valt deze terug naar 11%
Het SOC-gedoe heb ik kunnen oplossen door de afgelopen weken 1x per week een 11% -> 100% -> 11% -> 100% uit te voeren. Door het inlezen in alle vorige pagina's heb ik besloten dat de eerste maand te doen, tot ik 'm op Ai z'n gang ga laten gaan.
[...]
Ik heb 1 dag de accu handmatig leeg gebruikt en met 1 kWh weer opgeladen tot vol.
weer leeg en laten gaan op nom draaien, iets meer dan een uur 2500 watt, daarna terug naar ongeveer 1167 watt.
Bij mij deed 'ie enkel de eerste keer 't iets langer dan een uur. Sinds dien doet 'ie bij elke 11% -> 100% charge consistent hetzelfde: 50-55 minuten 2500W, de resterende uren 1176W (ongeveer).
[...]
Dat 'iets' denk ik dus ook. Wellicht toch iets met de BMS, want de celletjes geven netjes 3.340V ~ 3.343V aan bij full charged.

• antoinevromen
[...]

Hallo @Wilmaas , Ook voor jou de vraag om je signatuur bij te werken met de bms-versie. Die kun je vinden via de (https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/latest/). Misschien bij jou ook de combinatie V153 en Bms 216?

• dasystemcheck
pascallj schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:09:
[...]

Dit laatste probleem heb ik ook na het spelen met wat tools in de Venus Monitor van @bommel. Ik zou daar dus voorzichtig mee zijn. Volgens mij is het bij mij gebeurd na het uitlezen van een tijd setting ofzo, maar weet het niet meer precies dus kan ook niet echt een issue achterlaten. Misschien dat andere experimentele tools ook wel andere problemen veroorzaken zoals het gekke oplaadgedrag.
Chips. Tsja. Ik heb ook wat zitten uitlezen en wellicht iets met de 'Set 2500W mode', 'Set AC 2500W' en 'Set Total Power 2500W' gespeeld...

• antoinevromen
pascallj schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:09:
[...]

@pascallj Ik zie bij jou ook geen signatuur (bewust?); Welke versie en bms-versie heb je dan?

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

antoinevromen schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:14:
[...]

Hallo @Wilmaas , Ook voor jou de vraag om je signatuur bij te werken met de bms-versie. Die kun je vinden via de (https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/latest/). Misschien bij jou ook de combinatie V153 en Bms 216?
V153 en Bms 213,
signatuur vul ik even aan

antoinevromen schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:19:
[...]

@pascallj Ik zie bij jou ook geen signatuur (bewust?); Welke versie en bms-versie heb je dan?
Klopt, bewust, is niet nodig. Als ik een vraag heb, zet ik het er wel bij. Ik heb al maanden geen update gehad, dus daar is niets in veranderd. Ik zit op 153.213. Maar merkte het direct de dag nadat ik weer eens met de tools had zitten spelen om te kijken of er wat nieuws tussen zat.

• dannyro
dasystemcheck schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:13:
[...]

Het SOC-gedoe heb ik kunnen oplossen door de afgelopen weken 1x per week een 11% -> 100% -> 11% -> 100% uit te voeren. Door het inlezen in alle vorige pagina's heb ik besloten dat de eerste maand te doen, tot ik 'm op Ai z'n gang ga laten gaan.

[...]

Bij mij deed 'ie enkel de eerste keer 't iets langer dan een uur. Sinds dien doet 'ie bij elke 11% -> 100% charge consistent hetzelfde: 50-55 minuten 2500W, de resterende uren 1176W (ongeveer).

[...]

Dat 'iets' denk ik dus ook. Wellicht toch iets met de BMS, want de celletjes geven netjes 3.340V ~ 3.343V aan bij full charged.
Toch wel allemaal rare toestanden. Ik heb op 5 maanden dit nog nooit gezien. Ik draai altijd nom, als belg zijnde met een vast contract. De Marstek doet wat hij moet doen. Ik laad, via automatisatie de Marstek bij om het captar onder controle te houden. Voor de rest werkt dit allemaal correct.

• antoinevromen
pascallj schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:21:
[...]

Klopt, bewust, is niet nodig. Als ik een vraag heb, zet ik het er wel bij. Ik heb al maanden geen update gehad, dus daar is niets in veranderd. Ik zit op 153.213. Maar merkte het direct de dag nadat ik weer eens met de tools had zitten spelen om te kijken of er wat nieuws tussen zat.
@pascallj Hmmm, is goed dat je dit hebt kunnen correleren met dat moment van gebruik van de tools.
Ik geloof dat @Wilmaas ook al eerder met die tools "gespeeld" heeft, want voordat ik hem vroeg om met de tools de bms te checken had hij het in een post al over de voltages.

Maar ja, wie heeft de rweijnen tools niet gebruikt? Zou je al moeten vaststellen welke functie jullie allemaal gemeenschappelijk hebben (zou dan toch een functie met "mutatiefunctionalteit" moeten zijn lijkt me).

[ Voor 13% gewijzigd door antoinevromen op 27-09-2025 18:30 ]

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

@antoinevromen
"Ik geloof dat @Wilmaas ook al eerder met die tools "gespeeld" heeft, want voordat ik hem vroeg om met de tools de bms te checken had hij het in een post al over de voltages."

Dat was ik niet hoor, gebruik de tool net voor het eerst

De voltages
:
3.315V, 3.313V, 3.314V, 3.314V, 3.314V, 3.315V, 3.314V, 3.315V, 3.315V, 3.315V, 3.314V, 3.315V, 3.315V, 3.314V, 3.314V, 3.311V

[ Voor 22% gewijzigd door Wilmaas op 27-09-2025 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:54

S2S

dannyro schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:25:
[...]

Toch wel allemaal rare toestanden. Ik heb op 5 maanden dit nog nooit gezien. Ik draai altijd nom, als belg zijnde met een vast contract. De Marstek doet wat hij moet doen. Ik laad, via automatisatie de Marstek bij om het captar onder controle te houden. Voor de rest werkt dit allemaal correct.
Komt denk ik omdat ze er te veel mee aan het hobby -en zijn.. uiteindelijk is het een plug n play oplossing . Ik draai hier nu 6 maanden plus stabiel of op nom dan wel op AI. Na een moeilijke eerste 2 maanden vanaf januari, en veel updates van Marstek . Uit noodzaak moest ik een Shelly gebruiken , maar nu al 4 maanden 2 batterijen zonder problemen via de ct003. Wil je er mee blijven prutsen bouw een diy oplossing. Maar dat is mijn mening .

[ Voor 11% gewijzigd door S2S op 27-09-2025 18:46 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

S2S schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:39:
[...]

Komt omdat ze er te veel mee aan het hobby -en zijn.. uiteindelijk is het een plug n play oplossing . Ik draai hier nu 6 maanden plus stabiel of op nom dan wel op AI. Na een moeilijke eerste 2 maanden vanaf januari, en veel updates van Marstek . Uit noodzaak moest ik een Shelly gebruiken , maar nu al 4 maanden 2 batterijen zonder problemen via de ct003. Wil je er mee blijven prutsen bouw een diy oplossing. Maar dat is mijn mening .
Accu staat hier een week, het laden met minder dan 2500watt viel op plus de SOC, van 30% naar 11,
Verder niets bijzonders gedaan hoor, gewoon stand NOM draaien. Wat wel werkt, op het verkeerd aangeven hoe vol de accu is na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

Wilmaas schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:46:
[...]

Accu staat hier een week, het laden met minder dan 2500watt viel op plus de SOC, van 30% naar 11,
Verder niets bijzonders gedaan hoor, gewoon stand NOM draaien. Wat wel werkt, op het verkeerd aangeven hoe vol de accu is na.
Er kunnen natuurlijk defecte exemplaren tussen zitten . Heb je met elk product . Melden bij verkoper is dan de beste optie.

Maar neemt niet weg dat er hier veel bezig zijn met modbus en niet ondersteunde tools . Ik snap het is leuk en interessant, maar je kan de boel ontregelen of zelfs kapot maken .

[ Voor 15% gewijzigd door S2S op 27-09-2025 18:50 ]

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

S2S schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:47:
[...]

Er kunnen natuurlijk defecte exemplaren tussen zitten . Heb je met iedere product . Melden bij verkoper is dan de beste actie.
Oke, zal maandag even de leverancier contacten.

Heb niet het idee dat er iets stuk is, het lijkt me op te lossen.
Zeker omdat de RTE ook best oke is na 1 week met rond de 80%
42 kWh er in 34 kWh er uit in precies 1 week

• S2S

S2S

Wilmaas schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:54:
[...]

Oke, zal maandag even de leverancier contacten.

Heb niet het idee dat er iets stuk is, het lijkt me op te lossen.
Zeker omdat de RTE ook best oke is na 1 week met rond de 80%
42 kWh er in 34 kWh er uit in precies 1 week
Zelf heb ik nooit zo’n drop gezien . Ik weet altijd precies wat er na bijvoorbeeld 1 nacht in hoort te zitten . Het kan handig zijn om bijvoorbeeld een home wizard dash board er naast te draaien , ik gebruik hun p1 en splitter , zo kan ik achter halen wat er is gebeurd over de dag . Hoeveel er geleverd is etc ..

Pagina: 1 ... 269 ... 287 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.