NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);
Nee UDP (op de netwerk laag) is shoot and forget. Applicatie moet zelf regelen dat als hij geen reaktie krijgt, de vraag opnieuw stuurt.antoinevromen schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:36:
[...]
Hallo @bommel , Ja dat kan zeker een verklaring zijn voor tragere respons. Ik heb in mijn arbeidzame leven veel gewerkt met MQ-series (ook een a-synchroon product) op basis van Queues. Ik weet niet of UDP ook intern op basis van queueing werkt, maar het feit dat soms later nog een "oud" antwoord wordt weggelezen door de software (mooi ingebouwd door jou) zou hierop kunnen duiden.
MT Venus E V2 (v153.215) / CT003 (v117) / Kaifa MA105 / LilyGo-RS485 / HA in Proxmox op NUC / 2,97kWP Solar / DIY-ESP32-EVSE / Ampera-E EV
Hallo @djdj105 , Oke. Maar dat is bij queueing ook het geval. Ik zie in de udp-calls dat er een rpc-id wordt meegegeven om de relatie met het antwoord te kunnen leggen. Dat zou voor mij suggereren dat er op enig moment meerdere antwoorden van verschillende aanroepen terug zouden kunnen komen (en daarmee de batterij ook meerdere vragen tegelijk zou kunnen ontvangen, die dan serieeel worden beantwoord). Maar het kan natuurlijk ook dat de "queue" maar 1 bericht groot is en dat alles wat binnenkomt terwijl hij aan het werken is aan het 1e request "in een zwart gat verdwijnt"djdj105 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:41:
[...]
Nee UDP (op de netwerk laag) is shoot and forget. Applicatie moet zelf regelen dat als hij geen reaktie krijgt, de vraag opnieuw stuurt.
NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);
Heb je in een 3fasig net 2 MT geplaatst op fase 1 en 2 en de PV op fase 3? Dan is het beter om de PV ook op fase 1 of 2 te plaatsen. Anders zal je bij zon de energie in het net stoppen via fase 3 en er terug uit halen bij fase 1 en 2. Dat is zeer asymetrisch.hermlek schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:09:
[...]
welke sturing gebruik je - ik gebruik de zelfcomsumptie via ct003 van marstek want ik zie dat je ook een shelly hebt (heb ik ook maar enkel gebruikt om te testen)
Ik heb daar rekening mee gehouden door de warmtepompboiler in het tijdsbestek tussen 8 en 17 uur te zetten en mijn warmtepompdroogkast gebruik ik zelfs niet meer - terug ouderwets buiten op de droogmolen - werkt ook) En mijn verwarming staat niet op en is een pelletkachel dus als die opgestart is is het verbruik zeer laag.
Ik heb wel een stopcontact in de garage bijgezet zodat iedere batterij nu in 1 kamer geplaatst is zodat elke batterij wifi gebruikt op hetzelfde accespoint. (was in het verleden soms wel een probleem) Nu staan de batterijen elk op hun eigen fase en kring en de zonnepanelen staan op de laatste "vrije" fase"
BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)
Maar doet er niet toe. De vervanger van de defecte batterij is aangekomen en ondertussen al geïnstalleerd. Was al voor 60% opgeladen dus mooi meegenomen
Als alles nu stabiel blijft, zal ik eens kijken naar de modbus toepassingen uit het andere topic. Of misschien toch maar vragen om de api open te zetten. Er is iemand bezig met een integratie binnen Home Assistant dus misschien dat ik daar nog op wacht
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
Dat klopt, maar dat zou niks mogen veranderen aan de werking ervan en zou geen problemen mogen opleveren.Alan969 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:39:
[...]
Heb je in een 3fasig net 2 MT geplaatst op fase 1 en 2 en de PV op fase 3? Dan is het beter om de PV ook op fase 1 of 2 te plaatsen. Anders zal je bij zon de energie in het net stoppen via fase 3 en er terug uit halen bij fase 1 en 2. Dat is zeer asymetrisch.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Nee maar het is echt een goede gewoonte. Als meer mensen in de straat hun stroom dumpen op een onbelaste fase loopt de voltage te hoog op. Krijg je onbalans in het net omdat deze te veel als accu gebruikt wordt. Dus als je accu en zonnepanelen op zelfde fase kan zetten is dat een goede gewoonte.Druppeltje_ schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:20:
[...]
Dat klopt, maar dat zou niks mogen veranderen aan de werking ervan en zou geen problemen mogen opleveren.
Het is friet!
Vandaar dus ook dat ik zei dat het klopt wat hij zeiDePrutser schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:14:
[...]
Nee maar het is echt een goede gewoonte. Als meer mensen in de straat hun stroom dumpen op een onbelaste fase loopt de voltage te hoog op. Krijg je onbalans in het net omdat deze te veel als accu gebruikt wordt. Dus als je accu en zonnepanelen op zelfde fase kan zetten is dat een goede gewoonte.
Maar hij gaf dat als reactie op iemand die problemen heeft met de werking van de Marstek. En dan staat de faseverdeling daar gewoon compleet los van.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Draai nu 4 maanden ongeveer exclusief ct003.hermlek schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:09:
[...]
welke sturing gebruik je - ik gebruik de zelfcomsumptie via ct003 van marstek want ik zie dat je ook een shelly hebt (heb ik ook maar enkel gebruikt om te testen)
Ik heb daar rekening mee gehouden door de warmtepompboiler in het tijdsbestek tussen 8 en 17 uur te zetten en mijn warmtepompdroogkast gebruik ik zelfs niet meer - terug ouderwets buiten op de droogmolen - werkt ook) En mijn verwarming staat niet op en is een pelletkachel dus als die opgestart is is het verbruik zeer laag.
Ik heb wel een stopcontact in de garage bijgezet zodat iedere batterij nu in 1 kamer geplaatst is zodat elke batterij wifi gebruikt op hetzelfde accespoint. (was in het verleden soms wel een probleem) Nu staan de batterijen elk op hun eigen fase en kring en de zonnepanelen staan op de laatste "vrije" fase"
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Ik heb de accu nu eens op handmatig gezet met max 2500w laden en nu is hij al 1,5 uur op 99% maar nog wel aan het laden, op de een of andere manier ging dat bij de 0 op de meter instelling toch niet goed. De capaciteit lijkt nu wel weer te kloppen.olympusdenk schreef op donderdag 25 september 2025 @ 07:21:
[...]
Als eerste vraag, heb je hem simpelweg al wel eens één keer volledig volgeladen want de SoC % is niet meer dan een inschatting waarbij het periodiek volladen ervoor zorgt dat de MT betrouwbaar weet wat 100% is.
Grote kans dat dat het dus oplost, hier laad ik minstens elke week de MT volledig vol en de batterij SoC is eigenlijk altijd volledig betrouwbaar.
Als ik zoals vandaag mijn batterij van 11% tot 50% laadt en dan deze avond/nacht weer tot 11%, is dat dan een halve cyclus?
☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X
Inmiddels worden de Venus C (v1.0) ook in NL gedumpt voor 800 inclusief btw en bezorgen. Hmmm... wel erg lastige keuze, ofwel volgend jaar op de schuur 3 à 4 panelen op ZO leggen + Venus A als "Balkonkraftwerk mit Speicher", ofwel nu deze aanbieding pakken.matramurena schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:31:
[...]
€797,39 inclusief exclusief btw, maar verzendkosten blijken 99 euro te zijn, of ik moet het in Duisburg afhalen. Dan wordt het al een stuk minder interessant.
Edit: in de shop staat inclusief 21% btw en verzending. Daar klopt dus niks van...
12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v120 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B
Een cyclus is altijd helemaal vol, helemaal leeg en helemaal vol. Een 'rondje' laat maar zeggen. Wat jij zegt is dus inderdaad een halve cyclus.Stef CB schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:51:
De marstek V2 zou tot 6000 cyclus kunnen verwerken. Maar wat is 1 cyclus? Is dat opladen van 11% tot 100% of in de omgekeerde richting (ontladen), als ik het goed heb?
Als ik zoals vandaag mijn batterij van 11% tot 50% laadt en dan deze avond/nacht weer tot 11%, is dat dan een halve cyclus?
Het enige waar ze nog wel eens draai ingeven, is wat de definitie van helemaal vol en helemaal leeg is. Aangezien Marstek zelf bepaaldt waar 11 en 100 zitten op de curve van de batterij, zal dit wel 11-100-11 zijn. Volgens mij hebben ze dit zelfs ook een keer gezegd op iemand zijn vraag via Feedback.
Ja inderdaad, wel aan denken dat dit waarschijnlijk steenoude stock is (worden al niet meer gefabriceerd van begin dit jaar). En aan de andere kant is het zonseizoen zowat op zijn einde. Wie weet hoe de prijzen gezakt zijn tegen de lente volgend jaar. Nu iets kopen om weinig/niet te gebruiken en dan voor volgend jaar het nieuwere/betere model tegen dezelfde prijs kunnen kopen is ook zonde. Maar begrijp je dilemmamatramurena schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:02:
[...]
Inmiddels worden de Venus C (v1.0) ook in NL gedumpt voor 800 inclusief btw en bezorgen. Hmmm... wel erg lastige keuze, ofwel volgend jaar op de schuur 3 à 4 panelen op ZO leggen + Venus A als "Balkonkraftwerk mit Speicher", ofwel nu deze aanbieding pakken.
Klopt. Zie mijn eerdere bericht van 2 dagen geleden. Wanneer je je aanmeldt voor een nieuwsbrief (popup op website) kun je nog 5% korting krijgen. Dus dan maar 760 euro. Een heel aantrekkelijke prijs vergeleken met merk X. Wel staat de betreffende website niet op de lijst met officiële dealers.matramurena schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:02:
[...]
Inmiddels worden de Venus C (v1.0) ook in NL gedumpt voor 800 inclusief btw en bezorgen. Hmmm... wel erg lastige keuze, ofwel volgend jaar op de schuur 3 à 4 panelen op ZO leggen + Venus A als "Balkonkraftwerk mit Speicher", ofwel nu deze aanbieding pakken.
Die korting is niet cumuleerbaar omdat item reeds in korting is spijtig genoeg.meesje schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:09:
[...]
Klopt. Zie mijn eerdere bericht van 2 dagen geleden. Wanneer je je aanmeldt voor een nieuwsbrief (popup op website) kun je nog 5% korting krijgen. Dus dan maar 760 euro. Een heel aantrekkelijke prijs vergeleken met merk X. Wel staat de betreffende website niet op de lijst met officiële dealers.
Lekker dan.... Ik zal wel dat v3 uitgesloten was.Avenger 2.0 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:10:
[...]
Die korting is niet cumuleerbaar omdat item reeds in korting is spijtig genoeg.
/f/image/Xvj52dXrCvk1EfsOyLsIISC7.png?f=fotoalbum_large)
ps ik doe dit omdat ik met 3 batterijen en de CT003 de hele nacht pieken van 100+ watt naar beneden en naar boven heb gehad. Pieken is niet helemaal het juiste woord, want het gaat van 100 naar boven direct naar 100 naar beneden en direct weer terug. Dit kan niet goed zijn voor de levensduur van de batterijen.
[ Voor 17% gewijzigd door Hans C op 25-09-2025 15:29 ]
Marstek Venus E V153 ; Marstek CT003 v117; Kaifa MA304-SMR5.5
Een Shelly in niet geschikt voor 3 accu's voor 3 fasen omdat deze intelligentie mist.Hans C schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:26:
Ik heb net HA geinstalleerd op mijn server, daar de addon B2500 geinstalleerd en een paar 'emulated devices aangemaakt'. Daaronder de Shelly Pro EM50. Vervolgens deze geselecteerd in de Marstek app en het werkt (voorlopig). Ik zie alleen in het CT Data scherm alleen 'Total Phase'. A tot en met C blijven op 0 staan. Ik gebruik voor de configuratie van B2500 een HW P1 meter. Kan iemand meekijken? Ik heb de volgende instellingen gekozen:
[Afbeelding]
ps ik doe dit omdat ik met 3 batterijen en de CT003 de hele nacht pieken van 100+ watt naar beneden en naar boven heb gehad. Pieken is niet helemaal het juiste woord, want het gaat van 100 naar boven direct naar 100 naar beneden en direct weer terug. Dit kan niet goed zijn voor de levensduur van de batterijen.
Dus een geëmuleerde Shelly waarschijnlijk ook niet.
De app kan ook een CT003 nadoen maar ik twijfel ten sterkste of die intelligentie daar dan wel inzit.
Maar je zal je "Power Output Alias" ook moeten definieren als je 3 fases wil uitsturen.
Heb je de CT003 op "Per fase" staan of op "Som" dit kan invloed hebben op het gedrag.
Zover ik weet is het niet zo dat "Per Fase" beter/goedkoper is dan "Som".
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Ergens hierboven heeft iemand ook een Shelly en meerdere batterijen. Het kan goed zijn dat hij een geavanceerde ruleset in HA heeft gemaakt, maar dat weet ik niet. De app geeft voor de CT Data maar twee opties: single phase of Three-phase sum. Het hoeft niet goedkoper, maar wel stabiel. Zoals de CT003 nu aanstuurt blijft hij dus oscileren tussen 80-100 min en 80-100 plus. Komt ook niet tot rust in de nacht. Wat ik al schreef is dat ik me niet kan voorstellen dat dit de gezondheid van de batterijen bevordert.superduper1969 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:39:
[...]
Een Shelly in niet geschikt voor 3 accu's voor 3 fasen omdat deze intelligentie mist.
Dus een geëmuleerde Shelly waarschijnlijk ook niet.
De app kan ook een CT003 nadoen maar ik twijfel ten sterkste of die intelligentie daar dan wel inzit.
Maar je zal je "Power Output Alias" ook moeten definieren als je 3 fases wil uitsturen.
Heb je de CT003 op "Per fase" staan of op "Som" dit kan invloed hebben op het gedrag.
Zover ik weet is het niet zo dat "Per Fase" beter/goedkoper is dan "Som".
De app emuleert vermoed ik geen CT003, maar een CT001 die sowieso niet meerdere batterijen ondersteunt.
[ Voor 4% gewijzigd door Hans C op 25-09-2025 16:12 ]
Het kan wel, maar alleen als je in elk geval 2 van de drie batterijen op een aparte fase zet en deze ook alleen naar die fase laten kijken. Je laadt en ontlaadt dan alleen met stroom beschikbaar op die fase. De derde batterij kan je wel naar alle fasen laten kijken en laten compenseren wat de andere tekort komen plus de laatste fase compenseren.Hans C schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:08:
[...]
Ergens hierboven heeft iemand ook een Shelly en meerdere batterijen. Het kan goed zijn dat hij een geavanceerde ruleset in HA heeft gemaakt, maar dat weet ik niet. De app geeft voor de CT Data maar twee opties: single phase of Three-phase sum. Het hoeft niet goedkoper, maar wel stabiel. Zoals de CT003 nu aanstuurt blijft hij dus oscileren tussen 80-100 min en 80-100 plus. Komt ook niet tot rust in de nacht. Wat ik al schreef is dat ik me niet kan voorstellen dat dit de gezondheid van de batterijen bevordert.
Je kunt bij elke wisseling van vermogen tijdelijk hebben dat de eerste twee batterijen worden opgeladen door de laatste (of andersom), maar dit zal zich na een paar metingen herstellen.
Dus ja het kan, maar met zoveel kanttekeningen (je bent beperkt tot 2,5 kW per fase en wordt niet slim opgeladen, hebt een 3-fase zonnestroomomvormer nodig etc.) dat we het niet aanraden en daarom ook vermelden dat je altijd de CT002/3 nodig hebt bij meerdere batterijen. Voor het grootste gedeelte van de mensen is dat prima en die paar knutselaars kunnen doen wat ze zelf willen.
begin dan al eens met 1 batterij op te zetten en al of niet een andere controller. eliminatie van materialen en mogelijkheden kan de zoektocht vergemakkelijken. niek leuk maar het helpt.Hans C schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:08:
[...]
Ergens hierboven heeft iemand ook een Shelly en meerdere batterijen. Het kan goed zijn dat hij een geavanceerde ruleset in HA heeft gemaakt, maar dat weet ik niet. De app geeft voor de CT Data maar twee opties: single phase of Three-phase sum. Het hoeft niet goedkoper, maar wel stabiel. Zoals de CT003 nu aanstuurt blijft hij dus oscileren tussen 80-100 min en 80-100 plus. Komt ook niet tot rust in de nacht. Wat ik al schreef is dat ik me niet kan voorstellen dat dit de gezondheid van de batterijen bevordert.
De app emuleert vermoed ik geen CT003, maar een CT001 die sowieso niet meerdere batterijen ondersteunt.
BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Dat heb ik gedaan. Met de P1 van HW werkt 1 batterij uitstekend. Met de CT003 werkt 1 batterij ook uitstekend. Het gaat al iets minder goed als ik batterij 2 toevoeg. Dan 'oscileert' de curve vrij lang (minuten) alvorens tot rust te komen (maar ook niet altijd) en bij 3 batterijen heb ik dus grote uitslagen non-stop.d3x schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:14:
[...]
begin dan al eens met 1 batterij op te zetten en al of niet een andere controller. eliminatie van materialen en mogelijkheden kan de zoektocht vergemakkelijken. niek leuk maar het helpt.
Alle 3 mijn batterijen staan op een aparte fase. De panelen op slechts 1 fase. Dus dat gaat hem dan inderdaad ook niet worden. Marstek reageert al een week niet op mijn hulpvraag helaas.pascallj schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:14:
[...]
Het kan wel, maar alleen als je in elk geval 2 van de drie batterijen op een aparte fase zet en deze ook alleen naar die fase laten kijken. Je laadt en ontlaadt dan alleen met stroom beschikbaar op die fase. De derde batterij kan je wel naar alle fasen laten kijken en laten compenseren wat de andere tekort komen plus de laatste fase compenseren.
Je kunt bij elke wisseling van vermogen tijdelijk hebben dat de eerste twee batterijen worden opgeladen door de laatste (of andersom), maar dit zal zich na een paar metingen herstellen.
Dus ja het kan, maar met zoveel kanttekeningen (je bent beperkt tot 2,5 kW per fase en wordt niet slim opgeladen, hebt een 3-fase zonnestroomomvormer nodig etc.) dat we het niet aanraden en daarom ook vermelden dat je altijd de CT002/3 nodig hebt bij meerdere batterijen. Voor het grootste gedeelte van de mensen is dat prima en die paar knutselaars kunnen doen wat ze zelf willen.
Klopt, IkHans C schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:08:
[...]
Ergens hierboven heeft iemand ook een Shelly en meerdere batterijen.
Eerst alinea klopt klopt volledig.pascallj schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:14:
[...]
Het kan wel, maar alleen als je in elk geval 2 van de drie batterijen op een aparte fase zet en deze ook alleen naar die fase laten kijken. Je laadt en ontlaadt dan alleen met stroom beschikbaar op die fase. De derde batterij kan je wel naar alle fasen laten kijken en laten compenseren wat de andere tekort komen plus de laatste fase compenseren.
Tweede alinea is irrelevant.
Derde alinea... knutselaar?! Ik ben TWEAKER
3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM
Ik had inderdaad hier het woord Tweaker moeten gebruikenNu7s schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:20:
[...]
Klopt, Ik![]()
[...]
Eerst alinea klopt klopt volledig.
Tweede alinea is irrelevant.
Derde alinea... knutselaar?! Ik ben TWEAKER
Tweede alinea is zeker niet irrelevant. Dit is gewoon wat er gebeurd. Allebei de batterijen gaan met hetzelfde vermogen proberen die fase te compenseren, dus krijg je overschot, welke gecompenseerd zal moeten worden. Je krijgt dan een race wie het eerst reageert. Ik snap niet waarom je dat af zou willen doen als irrelevant?
Het "oscilleren" / slingeren kun je enigszins beperken door wat te spelen met de "Throttling interval" waarde.Hans C schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:26:
Bij mijn situatie werkte het best prima met een interval van ong 2,5s in combinatie met 2s interval waarin mijn DSMR de waarde van de P1 doorgeeft.
YMMV (your milage may vary).
PS ik gebruik nu niet meer de B2500 emulatie omdat na wat frommelen de CT003 nu ook stabiel werkt hier.
MT Venus E V2 (v153.215) / CT003 (v117) / Kaifa MA105 / LilyGo-RS485 / HA in Proxmox op NUC / 2,97kWP Solar / DIY-ESP32-EVSE / Ampera-E EV
en heb je die 1op1 bij elke batterij getest om te zien of ze alle 3 wel effectief stabiel zijn in hun operatie?Hans C schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:19:
[...]
Alle 3 mijn batterijen staan op een aparte fase. De panelen op slechts 1 fase. Dus dat gaat hem dan inderdaad ook niet worden. Marstek reageert al een week niet op mijn hulpvraag helaas.
waarom zou je de 3 batterijen verdelen over de 3 fase? de balans is het totaal.
marstek support moet je soms wat geduld mee hebben en duidelijke vragen stellen
BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Ik heb slechts 1 batterij op die manier getest. Ik ga dat nu ook doen voor batterij 2 en 3. Verdeeld over de 3 fases omdat me dat handig leek....als leek.d3x schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:31:
[...]
en heb je die 1op1 bij elke batterij getest om te zien of ze alle 3 wel effectief stabiel zijn in hun operatie?
En ikkuh ook.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik zou de batterijen altijd verdelen over de fases. Zeker als 2500W ontladingsvermogen ontgrendeld is. Anders ga je bij een hoge stroomvraag in huis tot 7500W op 1 fase zetten.d3x schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:31:
[...]
en heb je die 1op1 bij elke batterij getest om te zien of ze alle 3 wel effectief stabiel zijn in hun operatie?
Dat was als leek mijn gedachte ook. Staan alle 3 op 2500W ontladen.Druppeltje_ schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:53:
[...]
Ik zou de batterijen altijd verdelen over de fases. Zeker als 2500W ontladingsvermogen ontgrendeld is. Anders ga je bij een hoge stroomvraag in huis tot 7500W op 1 fase zetten.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Als die zo warm wordt, zal ik die uit het tuinhuis weer naar binnen verplaatsen. Geen verwarming meer nodig, denk ik
edit: voor alle duidelijkheid, ik ben toch eens gaan voelen aan de batterij en die was gewoon koud
[ Voor 15% gewijzigd door Kenhas op 25-09-2025 17:35 ]
Waarschijnlijk een BMS versie <213. Vanaf BMS 213 is de decimaal (in elk geval voor Modbus) 1 plek opgeschoven.Kenhas schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:30:
Heb vervangbatterij ook eens uitgelezen met die marstek venus tool maar ik ga er voor nu even van uit dat dit verkeerd gelezen werd [Afbeelding]
Als die zo warm wordt, zal ik die uit het tuinhuis weer naar binnen verplaatsen. Geen verwarming meer nodig, denk ik
ah, inderdaad, zit op 212. Zal mijn handtekening moeten updaten (of BMS)pascallj schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:35:
[...]
Waarschijnlijk een BMS versie <213. Vanaf BMS 213 is de decimaal (in elk geval voor Modbus) 1 plek opgeschoven.
BMS wordt dus niet aangepast bij een firmware update. Toen ik batterij op wifi zette, onmiddellijk melding dat er een update was. Naar V153 aangepast maar blijkbaar niet voor BMS
[ Voor 22% gewijzigd door Kenhas op 25-09-2025 17:44 ]
Wat was er dan aan de hand met je vorige batterij? Hoe heb je de vervanging aangevraagd, via marstek zelf of waar je hem gekocht hebt?Kenhas schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:16:
Vanmorgen verschijnsel dat ik ook nog niet ben tegen gekomen. De ene batterij ontlaadt om de andere op te laden. De tweede batterij is defect en zakt soms tot 0. Dan neemt ie normaal van het net maar deze keer begon de eerste batterij te ontladen.
Maar doet er niet toe. De vervanger van de defecte batterij is aangekomen en ondertussen al geïnstalleerd. Was al voor 60% opgeladen dus mooi meegenomen![]()
Als alles nu stabiel blijft, zal ik eens kijken naar de modbus toepassingen uit het andere topic. Of misschien toch maar vragen om de api open te zetten. Er is iemand bezig met een integratie binnen Home Assistant dus misschien dat ik daar nog op wacht
☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X
Ow dat is wel een goede tip. Ik zit nog op 212 maar heb een update naar 216 klaar staan. Mijn Esphome code is gebaseerd op het goede werk van @AUijtdehaag oppascallj schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:35:
[...]
Waarschijnlijk een BMS versie <213. Vanaf BMS 213 is de decimaal (in elk geval voor Modbus) 1 plek opgeschoven.
https://github.com/fonske...e/atom_s3_lite_rs485.yaml
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Ik ben dat hier op dit eigenste moment aan het uittesten.Avenger 2.0 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:06:
Als je meerdere Venus batterijen hebt, kan je dan makkelijk eentje in de winter (als er minder zon is) deactiveren op één of andere manier? Kan je die gewoon simpelweg uitschakelen of moet deze volledig uit het profiel verwijderd worden zodat de P1 meter niet flipt en een uitgeschakelde batterij wil sturen?
In manuele modus zonder tijdsaanduiding en dan staat hij gewoon in standby.
Heb hier een tijdje geleden ook iets voorbij zien komen van een passive modus. Maar die staat er bij mij niet tussen.
[ Voor 9% gewijzigd door Druppeltje_ op 25-09-2025 20:10 ]
Passieve modus is een API dingetje. Passief in de zin van niet-sturend (dus continue ontlading met x vermogen) niet als in inactief.Druppeltje_ schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:09:
[...]
Ik ben dat hier op dit eigenste moment aan het uittesten.
In manuele modus zonder tijdsaanduiding en dan staat hij gewoon in standby.
Heb hier een tijdje geleden ook iets voorbij zien komen van een passive modus. Maar die staat er bij mij niet tussen.
Als je hem toch niet gebruikt zou ik lekker de stekker eruit halen. Maar of je hem dan per se uit je account moet halen... Denk niet dat dat uit maakt.
Ok duidelijk. Dank voor de info.pascallj schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:16:
[...]
Passieve modus is een API dingetje. Passief in de zin van niet-sturend (dus continue ontlading met x vermogen) niet als in inactief.
Als je hem toch niet gebruikt zou ik lekker de stekker eruit halen. Maar of je hem dan per se uit je account moet halen... Denk niet dat dat uit maakt.
Ik ben er ook over aan het denken om 1 MT op wintervakantie te sturen achter paar weken (als de zon echt minimaal is).
Is het een idee om ze wel beiden gekoppeld te laten maar af en toe te switchen tussen de MT's? Deze week MT1, volgende week MT2?
Ik zou sowieso zorgen dat de actieve MT minimaal 1x per week toch aan zijn 100% SoC geraakt.
Ik ben momenteel bezig met zo'n scenario, gebaseerd op code die ik een aantal weken geleden kreeg van @iorses, cascade bij het laden/ontladen en afwisselend de ene en daarna de andere. Zodoende krijgen, in mijn geval, de 2 batterijen een ongev. gelijke levensduur. Bij @iorses zijn dat zelfs 4 batterijen, die code ben ik nu aan het aanpassen. Heb er wel nog wat werk aan want ik heb tot op vandaag nog maar weinig tijd gevonden, alles is wel in Home Assistant te programmerenDruppeltje_ schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:22:
[...]
Ok duidelijk. Dank voor de info.
Ik ben er ook over aan het denken om 1 MT op wintervakantie te sturen achter paar weken (als de zon echt minimaal is).
Is het een idee om ze wel beiden gekoppeld te laten maar af en toe te switchen tussen de MT's? Deze week MT1, volgende week MT2?
Ik zou sowieso zorgen dat de actieve MT minimaal 1x per week toch aan zijn 100% SoC geraakt.
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana
Heel simpel, homewizard socket er tussen , als je die uitzet, dan valt de marstek ook na 1 uur volledig uit.. bij een zonnige dag in de winter, socket terug aan, en dan start de marstek ook weer vanzelf... Makkelijk te bedienen dus via HA of whatever appDruppeltje_ schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:22:
[...]
Ok duidelijk. Dank voor de info.
Als die helemaal uitstaat hebt je 7 W besparing :-)
Eventueel met een automation en een forecast , moet je er helemaal niet naar omkijken..
[ Voor 8% gewijzigd door NoFate op 25-09-2025 20:45 ]
Wat is zo'n beetje het algemene plan hier in dit topic van de mensen met meerdere MT's? Alles laten draaien of toch een of meerdere op wintervakantie sturen? Ik blijf er zelf over twijfelen. Ik merk met het kwakkelweer van deze week bijvoorbeeld dat, puur op zonnestroom bekeken, 1 MT voldoende is. En dat zal komende winterperiode niet verbeteren. Maar zijn er pro's en contra's om het wel/niet te doen?NoFate schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:39:
[...]
Heel simpel, homewizard socket er tussen , als je die uitzet, dan valt de marstek ook na 1 uur volledig uit.. bij een zonnige dag in de winter, socket terug aan, en dan start de marstek ook weer vanzelf... Makkelijk te bedienen dus via HA of whatever app
Eventueel met een automation en een forecast , moet je er helemaal niet naar omkijken..
Ik ga binnenkort er 1 of 2 gaan uitschakelen, heeft idd geen zin, maar idd in een cyclus van bv 2 weken ofzoDruppeltje_ schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:02:
[...]
Wat is zo'n beetje het algemene plan hier in dit topic van de mensen met meerdere MT's? Alles laten draaien of toch een of meerdere op wintervakantie sturen? Ik blijf er zelf over twijfelen. Ik merk met het kwakkelweer van deze week bijvoorbeeld dat, puur op zonnestroom bekeken, 1 MT voldoende is. En dat zal komende winterperiode niet verbeteren. Maar zijn er pro's en contra's om het wel/niet te doen?
Ik ga de grid uitschakelen
Zo halen ze wekelijks om en om de 100%
Maar ik heb dynamisch dus laden gaat niet alleen maar op zon, maar op goedkopere uren.
De warmtepomp lust ze wel straks
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2025 21:10 ]
Tof! Ik heb zelf ook een V3 met een CT003. Ik merk inderdaad dat de CT003 vaak geen verbinding toont zodra ik de app open, maar in de praktijk lijkt alles wel gewoon te werken. Het Python-script heb ik inmiddels in Home Assistant ingeladen, maar ik wacht nog op Marstek om de poort open te zetten. Heb jij de Marstek trouwens ook gekoppeld aan het Energy-dashboard?S-ven schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:27:
Voor hen die een V3+CT003 hebben en de info willen rapporteren in Home Assistant via de lokale API op poort 30000, ik heb een python script geschreven dat je kan downloaden hier https://gist.github.com/s...7b81104ae441b217a669e55d7
Ik gebruik momenteel de AI-modus en heb thuis Tibber, dat ook gekoppeld is in de Marstek-app. Wat ik merk: de accu laadt alleen op tijdens het laagste prijsmoment of – als er geen auto aan het laden is – met de “reststroom” van de zonnepanelen (NoM).
Wat ik vreemd vind: zodra de auto wél laadt, vult de Marstek zich volledig tijdens dat laagste prijsmoment en gaat daarna direct meehelpen stroom richting de auto te sturen.
Idealiter zou ik willen dat de accu pas ná 17.00 uur begint met ontladen, wanneer de zonnepanelen nauwelijks nog opbrengst leveren en de stroomprijs stijgt. Ook had ik verwacht dat hij ’s nachts alvast zou laden in voorbereiding op de ochtendpiek tussen 6.00 en 10.00 uur.
Hoe kan ik de V3 zo instellen dat hij pas na 17.00 uur begint met ontladen?
Bij dagen zonder zon (zoals vandaag) zet ik soms ook 1 van mijn 3 Marsteks in manueel zonder uren, de 2 anderen blijven dan gewoon verder NOM draaien. Werkt perfect.Avenger 2.0 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:06:
Als je meerdere Venus batterijen hebt, kan je dan makkelijk eentje in de winter (als er minder zon is) deactiveren op één of andere manier? Kan je die gewoon simpelweg uitschakelen of moet deze volledig uit het profiel verwijderd worden zodat de P1 meter niet flipt en een uitgeschakelde batterij wil sturen?
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Ik heb geen plan wat dat betreft.Druppeltje_ schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:02:
[...]
Wat is zo'n beetje het algemene plan hier in dit topic van de mensen met meerdere MT's? Alles laten draaien of toch een of meerdere op wintervakantie sturen? Ik blijf er zelf over twijfelen. Ik merk met het kwakkelweer van deze week bijvoorbeeld dat, puur op zonnestroom bekeken, 1 MT voldoende is. En dat zal komende winterperiode niet verbeteren. Maar zijn er pro's en contra's om het wel/niet te doen?
Ik zie wel hoe het gaat en kan dan altijd nog besluiten om actie te ondernemen.
Tot nu toe dienen ze alledrie nog hun nut.
Maar ik heb ook wat bovengemiddeld pv liggen dus representatief is dat niet.
Ik ga vanaf 1 november voor 4 maanden over op dynamisch contract, de 2 batterijen op AI , de boiler een dynamische taak met de energy socket en proberen de grote verbruikers een beetje in te plannen.Gewoon eens kijken wat dat geeft. Daarna ga ik terug over op variabel contract, moet alleen nog eens kijken in hoeverre tweevoudig uurtarief interessant kan zijn.Ronald.42 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:34:
[...]
Ik heb geen plan wat dat betreft.
Ik zie wel hoe het gaat en kan dan altijd nog besluiten om actie te ondernemen.
Tot nu toe dienen ze alledrie nog hun nut.
Maar ik heb ook wat bovengemiddeld pv liggen dus representatief is dat niet.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Ik zit in een modelcontract dus ik kan nog gewoon salderen tegen 0 euro, alleen het overschot leverd geen zak meer op.PNARI schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:55:
[...]
Ik ga vanaf 1 november voor 4 maanden over op dynamisch contract, de 2 batterijen op AI , de boiler een dynamische taak met de energy socket en proberen de grote verbruikers een beetje in te plannen.Gewoon eens kijken wat dat geeft. Daarna ga ik terug over op variabel contract, moet alleen nog eens kijken in hoeverre tweevoudig uurtarief interessant kan zijn.
Ik zou bijv. De wpb wat slimmer kunnen programeren net als de temperatuur in huis.
Ik kom vandaag bijv. Thuis en zet dan om een uur of 17 de thermostaat wat hoger om wat warmte in de vloer te brengen want de wederhelft had niet bedacht dat dat mischien handiger was met de zon de de hele middag aanwezig was.
Nu heeft 1 MT die wp opgepakt maar hij had ook nog gewoon nagenoeg vol kunnen zijn om deze tijd.
De wpb heeft ook in de avond nog zijn opwarm riedeltje gedaan dat had ook prima overdag gekund.
Ik ben dus nu vooral aan het zien hoelang het goed gaat zonder ergens rekening mee te houden.
En het leuke is dat het nu nog geen drol uitmaakt met salderen en je er toch iets mee leert.
Hello customer, thank you for your feedback. It may be a problem with the CT. The backend found that the CT did not detect the phase sequence of the device. It is recommended that you switch to automatic mode and connect to the power grid, and then perform automatic diagnosis on the CT in the APP
Als ze het zouden houden bij de begrippen die ze in de app gebruiken zou dat helpen. Maar ik vermoed dat ze bedoelen dat als je de CT toevoegt aan een batterij, je de 'output power reference' diagnose moet laten gaan? Ik doe niet anders.... En wat is automatic mode? AI neem ik aan.
[ Voor 3% gewijzigd door Hans C op 26-09-2025 00:25 ]
Is dit belangrijk? Er zijn een heleboel (zware) gebruikers ingesteld op de fase van de zonnepanelen. Ik had dit bekeken in de interpretatie dat de gebruikers dan rechtstreeks de zonnepanelen energie kunnen opeten. Is natuurlijk de beslissing geweest van de installateurs van de zonnepanelen. (voordat ik een digitale meter had) Het is natuurlijk wel zo dat de 2 batterijen elk op hun fase 5.12 kwh opeten ... van het net. Ik kom nog uit de tijd van de accumulatiekachels en daarom heb ik zeer weinig gebruikers op 1 fase waarop 1 batterij op aangesloten staat.Alan969 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:39:
[...]
Heb je in een 3fasig net 2 MT geplaatst op fase 1 en 2 en de PV op fase 3? Dan is het beter om de PV ook op fase 1 of 2 te plaatsen. Anders zal je bij zon de energie in het net stoppen via fase 3 en er terug uit halen bij fase 1 en 2. Dat is zeer asymetrisch.
2 MARSTEK VENUS E firmware v153-215 combination CT003 v117 app v1.6.49 meter Landis&Gyr E360 selectie meter Iskra AM550-P1
Eén van de batterij cellen had een te laag voltage waardoor ik teveel capaciteit verloor. Heb ik toen ontdekt met die Marstek Monitor Tool. Moet het eigenlijk anders formuleren. Ik zag dat er iets niet klopte omdat de batterij opeens van 60% naar 0% ging, heb batterij uitgelezen en hier op forum werd de conclusie getrokken.NoFate schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:04:
[...]
Wat was er dan aan de hand met je vorige batterij? Hoe heb je de vervanging aangevraagd, via marstek zelf of waar je hem gekocht hebt?
Heb toen mail gestuurd naar de verkoper maar daar is niet veel gebeurd. Die sturen dan gewoon je mail door naar Marstek zelf en alle communicatie verloopt dan met Marstek zelf. Vervanging kan wel tijdje duren. Ik heb de nieuwe batterij ruim een maand na de melding ontvangen. Nu is het wachten op de bevestiging voor de afhaling van de defecte batterij.
Het duurt misschien beetje lang maar er is totaal niet moeilijk gedaan. Had dan ook screenshots meegestuurd en aangezien alles naar de cloud gaat, kunnen ze de voltages natuurlijk ook zelf zien.
merci voor de info, heb je ook de oude retour moeten doen? of vragen ze daar niet om?Kenhas schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:00:
[...]
Eén van de batterij cellen had een te laag voltage waardoor ik teveel capaciteit verloor. Heb ik toen ontdekt met die Marstek Monitor Tool. Moet het eigenlijk anders formuleren. Ik zag dat er iets niet klopte omdat de batterij opeens van 60% naar 0% ging, heb batterij uitgelezen en hier op forum werd de conclusie getrokken.
Heb toen mail gestuurd naar de verkoper maar daar is niet veel gebeurd. Die sturen dan gewoon je mail door naar Marstek zelf en alle communicatie verloopt dan met Marstek zelf. Vervanging kan wel tijdje duren. Ik heb de nieuwe batterij ruim een maand na de melding ontvangen. Nu is het wachten op de bevestiging voor de afhaling van de defecte batterij.
Het duurt misschien beetje lang maar er is totaal niet moeilijk gedaan. Had dan ook screenshots meegestuurd en aangezien alles naar de cloud gaat, kunnen ze de voltages natuurlijk ook zelf zien.
Zoals in mijn bericht staatNoFate schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:01:
[...]
merci voor de info, heb je ook de oude retour moeten doen? of vragen ze daar niet om?
De batterij wordt opgehaald en moet verpakt zitten, met alle toebehoren. Weet niet of dat laatste strikt noodzakelijk is maar dat zeggen ze toch.Nu is het wachten op de bevestiging voor de afhaling van de defecte batterij.
Volgens hen wordt de afhaling later gedaan zodat de verpakking en pallet van de vervangbatterij kan gebruikt worden om de defecte batterij in te pakken
Ja, echter gaat hij er wel heel erg lang over door. Dat had even een korte toelichting of kort berichtje kunnen zijn, om daarna op de eigen kracht en het product te focussen.jelleeelco schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:12:
Hebben jullie filmpje van Solar Bouwmarkt gezien over de Venus A? Ze hebben de oprichter van Marstek op bezoek gehad en vertellen nogal wat over Marstek.nl
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP
Het is mij alleen nog steeds onduidelijk wat Marstek zelf nou is. @Kenhas weet jij dit?
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Met een reeks bewolkte dagen is het moeilijk te managen - dan mag je al blij zijn als je er eens eentje op 100% krijgt om te calibreren.Druppeltje_ schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:02:
[...]
Bij een dag zon wil ik gewoon mijn productie van 5kW he-le-maal kunnen opslaan. Daarin blinkt de Marstek wel uit: 2,5kW AC laden. Samen met de 3kW die mijn Zendure kan opzuigen, ga ik geen wattje aan het grid kado hoeven te doen.
Financieel slaat het plaatje waarschijnlijk nergens op (ik heb €10k aan plug-in batterijen), maar de opgestoken middelvinger naar de producenten maakt het helemaal waard.
Marstek zelf is naar mijn weten alleen https://marstekenergy.com. Alle andere partijen zoals Mean Well Europe, Duramotion, etc. zijn importeurs met daaronder verkopende partijen.Jim423 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:45:
Er zit natuurlijk voor hem ook wat in.
Het is mij alleen nog steeds onduidelijk wat Marstek zelf nou is. @Kenhas weet jij dit?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP
Het is geen drama , maar je laat onnodig veel stroom vloeien van en naar het net. Stroom die vloeit is ook verlies in die leidingen.hermlek schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 03:47:
[...]
Is dit belangrijk? Er zijn een heleboel (zware) gebruikers ingesteld op de fase van de zonnepanelen. Ik had dit bekeken in de interpretatie dat de gebruikers dan rechtstreeks de zonnepanelen energie kunnen opeten. Is natuurlijk de beslissing geweest van de installateurs van de zonnepanelen. (voordat ik een digitale meter had) Het is natuurlijk wel zo dat de 2 batterijen elk op hun fase 5.12 kwh opeten ... van het net. Ik kom nog uit de tijd van de accumulatiekachels en daarom heb ik zeer weinig gebruikers op 1 fase waarop 1 batterij op aangesloten staat.
Op de fase waarop veel geïnjecteerd wordt zal de spanning stijgen. Die stijging wordt belangrijker als ook de buren op dezelfde fase injecteren. Dat (als het boven de 240V komt) is niet altijd gezond voor de aangesloten toestellen en kan ook zorgen dat je PV uitschakelen.
Op de fasen waarop je de MT’s laadt gebeurt het omgekeerde. In de meeste gevallen is dat geen probleem als je niet onder de 220V zakt.
Zolang je PV niet uitschakelt en er niet teveel toestellen stuk gaan is een stijging ook geen probleem. Gebeurt dat wel, dan weet je dat herverdeling een oplossing kan zijn.
Ik versta nu je keuze. Het is de oorspronkelijke installateur die zijn werk niet goed heeft gedaan.
[ Voor 8% gewijzigd door Alan969 op 26-09-2025 09:06 ]
BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)
Het is geen zuivere P-regeling. Je doet het voor alsof de batterijen bij een piek onmiddellijk dat volle vermogen gaan bijsturen maar dat is niet zo. Stel er is plots een verbruiker van 2500W dan gaan beide batterijen niet een seconde later met 2500W gaan compenseren. Er is een tijd component (I) die rustig zal opbouwen. Rustig is relatief bij de Marsteks, voor mij iets te snel, voor de meeste onder jullie te traag.pascallj schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:24:
[...]
Tweede alinea is zeker niet irrelevant. Dit is gewoon wat er gebeurd. Allebei de batterijen gaan met hetzelfde vermogen proberen die fase te compenseren, dus krijg je overschot, welke gecompenseerd zal moeten worden. Je krijgt dan een race wie het eerst reageert. Ik snap niet waarom je dat af zou willen doen als irrelevant?
Naarmate de batterij die enkel naar die fase kijkt zal stijgen wordt het verschil voor de andere kleiner, zwakt die af en stopt uiteindelijk met bijsturen.
Uit het vuistje:
Tijd ----- Verbruiker ----- MT1 ----- MT2
0 ----- 0 ----- 0 ----- 0 ----- 0
1 ----- 2500 ----- 0 ----- 0
2 ----- 2500 ----- 50 ----- 50
3 ----- 2500 ----- 100 ----- 80
4 ----- 2500 ----- 150 ----- 120
5 ----- 2500 ----- 200 ----- 150
6 ----- 2500 ----- 300 ----- 180
7 ----- 2500 ----- 400 ----- 200
8 ----- 2500 ----- 600 ----- 220
9 ----- 2500 ----- 900 ----- 240
10 ----- 2500 ----- 1200 ----- 260
11 ----- 2500 ----- 1600 ----- 280
12 ----- 2500 ----- 1900 ----- 300
13 ----- 2500 ----- 2100 ----- 310
14 ----- 2500 ----- 2300 ----- 320
15 ----- 2500 ----- 2375 ----- 300
16 ----- 2500 ----- 2425 ----- 240
17 ----- 2500 ----- 2475 ----- 220
18 ----- 2500 ----- 2500 ----- 200
19 ----- 2500 ----- 2500 ----- 140
20 ----- 2500 ----- 2500 ----- 60
21 ----- 2500 ----- 2500 ----- 30
22 ----- 2500 ----- 2500 ----- 0
Ja, je hebt een op een bepaald punt een onnodige injectie maar is (voor mij) irrelevant want bij één batterij of meerdere in combinatie met een CT003 heb je een veel grotere overshoot bij het afschakelen van die verbruiker.
Dat is niet vreemd, maar precies zoals die modus werkt. Het enige wat die modus doet is als aanvulling op zonnestroom laden, ook laden op de goedkoopste uren. Verder zal hij gewoon NOM draaien. Het apparaat kan je auto niet onderscheiden van een andere load en zal dus gewoon gaan helpen die te vullen.PAL86 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:25:
[...]
Tof! Ik heb zelf ook een V3 met een CT003. Ik merk inderdaad dat de CT003 vaak geen verbinding toont zodra ik de app open, maar in de praktijk lijkt alles wel gewoon te werken. Het Python-script heb ik inmiddels in Home Assistant ingeladen, maar ik wacht nog op Marstek om de poort open te zetten. Heb jij de Marstek trouwens ook gekoppeld aan het Energy-dashboard?
Ik gebruik momenteel de AI-modus en heb thuis Tibber, dat ook gekoppeld is in de Marstek-app. Wat ik merk: de accu laadt alleen op tijdens het laagste prijsmoment of – als er geen auto aan het laden is – met de “reststroom” van de zonnepanelen (NoM).
Wat ik vreemd vind: zodra de auto wél laadt, vult de Marstek zich volledig tijdens dat laagste prijsmoment en gaat daarna direct meehelpen stroom richting de auto te sturen.
Idealiter zou ik willen dat de accu pas ná 17.00 uur begint met ontladen, wanneer de zonnepanelen nauwelijks nog opbrengst leveren en de stroomprijs stijgt. Ook had ik verwacht dat hij ’s nachts alvast zou laden in voorbereiding op de ochtendpiek tussen 6.00 en 10.00 uur.
Hoe kan ik de V3 zo instellen dat hij pas na 17.00 uur begint met ontladen?
Wil je meer dingen, zal je dat zelf moeten regelen. Of een klokprogramma programmeren, of via externe sturing dit verzorgen.
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant
Dan laadt hij dat bij . Niet te veel meekijkenWargamingPlayer schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:10:
Afgelopen nacht had ik dat de Marsteks opeens bij € 0,02 zich gingen opladen, dit was midden in de nacht. Toen ik naar de stoomprijzen keek, zag ik dat dit wel heel netjes was op het laagste punt in de prijzen voor de komende 24 uur. Maar ik vraag mij dus wel af, wat wanneer er straks opeens toch zon is.
Mijn verbruik verschuift in de winter naar elektrisch verwarmen en dan vooral in de ochtend, dus ik kan een volle accu ‘s ochtends wel gebruiken
[ Voor 10% gewijzigd door S2S op 26-09-2025 09:20 ]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Had precies dezelfde ervaring: Garantieafhandeling uiteindelijk via Marstek. Mijn dealer deed niets meer dan mijn beroep op garantie doorsturen. De afhandeling door Marstek verloopt op zich netjes, maar het proces is redelijk traag met meerdere e-mails. Eerst werd de nieuwe batterij gebracht waarna ik de pallet kon gebruiken voor de latere retour. Al met al duurde het proces zo'n dikke maand. Tevreden over het verloop.Kenhas schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:06:
[...]
Zoals in mijn bericht staat
[...]
De batterij wordt opgehaald en moet verpakt zitten, met alle toebehoren. Weet niet of dat laatste strikt noodzakelijk is maar dat zeggen ze toch.
Volgens hen wordt de afhaling later gedaan zodat de verpakking en pallet van de vervangbatterij kan gebruikt worden om de defecte batterij in te pakken
Venus E (V2) V153 + CT003 V117 + ISK5 + 2600 Wp solar
zoals @Taro zegt, marstekenergy.com is volgens mij de enige juist. Support emails komen van dat domein. Heb ook wel tijdje getwijfeld want toen ik op marstekenergy.com kijk naar de "About Us" pagina kijk, staat daar als locatie Austin Texas.Jim423 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:45:
Er zit natuurlijk voor hem ook wat in.
Is wel gemakkelijk verdiend als dealerTotalen123 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:30:
[...]
Had precies dezelfde ervaring: Garantieafhandeling uiteindelijk via Marstek. Mijn dealer deed niets meer dan mijn beroep op garantie doorsturen. De afhandeling door Marstek verloopt op zich netjes, maar het proces is redelijk traag met meerdere e-mails. Eerst werd de nieuwe batterij gebracht waarna ik de pallet kon gebruiken voor de latere retour. Al met al duurde het proces zo'n dikke maand. Tevreden over het verloop.
Bij mij dus op dezelfde manier aan het verlopen. Het verloopt correct maar aan de trage kant. Er mag ook wel iets van een online ticket systeem komen ipv emails. Maar ja, het loopt "niet slecht"
Ik heb de video niet bekeken, maar dit wisten we toch al lang en staat zelfs in de TS? Waarom is het nu opnieuw een dingetje?Kenhas schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:09:
[...]
zoals @Taro zegt, marstekenergy.com is volgens mij de enige juist. Support emails komen van dat domein. Heb ook wel tijdje getwijfeld want toen ik op marstekenergy.com kijk naar de "About Us" pagina kijk, staat daar als locatie Austin Texas.
[...]
Is wel gemakkelijk verdiend als dealerEens kijken waar ik me kan aanmelden
![]()
Bij mij dus op dezelfde manier aan het verlopen. Het verloopt correct maar aan de trage kant. Er mag ook wel iets van een online ticket systeem komen ipv emails. Maar ja, het loopt "niet slecht"
En feedback in de app is toch een ticket systeem? Ik heb nog nooit een email verstuurd naar Marstek.
Inderdaad. Wat ik niet zo netjes vind is dat hij doet alsof het een schimmige partij is, met verwijzingen naar de ACM en het moederbedrijf. Kan best dat er een vage BV achterzit, maar ga toch uit van je eigen kracht.Taro schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:41:
[...]
Ja, echter gaat hij er wel heel erg lang over door. Dat had even een korte toelichting of kort berichtje kunnen zijn, om daarna op de eigen kracht en het product te focussen.
Overigens staan zowel marstek.nl als solar bouwmarkt beide niet in het lijstje van officiele distributeurs, maar allebei zeggen ze dat ze dat zijn.
Over welke video heb je het? Of was dat niet op mij bedoeld?pascallj schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:13:
[...]
Ik heb de video niet bekeken, maar dit wisten we toch al lang en staat zelfs in de TS? Waarom is het nu opnieuw een dingetje?
En feedback in de app is toch een ticket systeem? Ik heb nog nooit een email verstuurd naar Marstek.
De feedback in de app was om een mail te sturen naar support. Had in de app feedback gestuurd, een week later een mail naar de verkoper (want geen antwoord via feedback) en nog eens een week later antwoord via de app dat ik een mail moest sturen.
Nadeel van feedback in de app is dat, als je een batterij verwijdert (zoals ik nu gedaan heb) je feedback en antwoorden ook weg zijn. Om de feedback een ticketsysteem te noemen, is niet correct
Mijn advies zou dus zijn: heb je een vraag, gebruik feedback. Is iets zeker defect, stuur een mail
Ik had over de video van Solar Bouwmarkt wat de discussie opnieuw startte over wie Marstek nu wel en niet is. Dat marstekenergy de enige officiële website is en dat Marstek Nederland niets met het bedrijf te maken heeft, staat al zeker een half jaar in de TS. Ik zie gewoon niet welke informatie nu nieuw is dat het weer ter sprake komt.Kenhas schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:46:
[...]
Over welke video heb je het? Of was dat niet op mij bedoeld?
De feedback in de app was om een mail te sturen naar support. Had in de app feedback gestuurd, een week later een mail naar de verkoper (want geen antwoord via feedback) en nog eens een week later antwoord via de app dat ik een mail moest sturen.
Nadeel van feedback in de app is dat, als je een batterij verwijdert (zoals ik nu gedaan heb) je feedback en antwoorden ook weg zijn. Om de feedback een ticketsysteem te noemen, is niet correct
Mijn advies zou dus zijn: heb je een vraag, gebruik feedback. Is iets zeker defect, stuur een mail
Dat is op zich een goed punt, nog nooit geprobeerd om de batterij te verwijderen. Dan alsnog is het gewoon een ticket systeem waarin je verschillende vragen kan stellen die een ander draadje krijgen. Het ligt aan je definitie van ticket systeem of je dit wel of geen goed systeem vindt. Dat ze garantie afhandeling per mail willen is iets wat je wel vaker ziet.
Heb je dit (uitval na 1 uur als net weg is) als eens getest? Wat zou dan het nut van de backup zijn als na 1 uur zonder net de batterij ermee op zou houden?NoFate schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:39:
[...]
Heel simpel, homewizard socket er tussen , als je die uitzet, dan valt de marstek ook na 1 uur volledig uit.. bij een zonnige dag in de winter, socket terug aan, en dan start de marstek ook weer vanzelf... Makkelijk te bedienen dus via HA of whatever app
ah, dus niet op mij bedoeld. Ik heb maar geantwoord op een vraag. Staat inderdaad in TS. Daar heb ik ook mijn bevestiging gekregen toen ik mijn twijfels had toen ik Austin Texas zag staan op hun site.pascallj schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:53:
[...]
Ik had over de video van Solar Bouwmarkt wat de discussie opnieuw startte over wie Marstek nu wel en niet is. Dat marstekenergy de enige officiële website is en dat Marstek Nederland niets met het bedrijf te maken heeft, staat al zeker een half jaar in de TS. Ik zie gewoon niet welke informatie nu nieuw is dat het weer ter sprake komt.
Ik hoop dat je nooit een batterij moet verwijderenDat is op zich een goed punt, nog nooit geprobeerd om de batterij te verwijderen. Dan alsnog is het gewoon een ticket systeem waarin je verschillende vragen kan stellen die een ander draadje krijgen. Het ligt aan je definitie van ticket systeem of je dit wel of geen goed systeem vindt. Dat ze garantie afhandeling per mail willen is iets wat je wel vaker ziet.
Maar het kan inderdaad beter over meer technische zaken gaan dan over welk bedrijf wat juist doet. Aan de andere kant is het wel handig om weten dat, als je ergens bestelt, je garantie, volgens Marstek, vervalt
Dezelfde vraag is gisteren ook gesteld met een paar antwoordenYargo schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:09:
Vraagje aan de eigenaars van twee of drie batterijen. Je begint langzaam aan te merken dat de zon minder krachtig of aanwezig is waardoor de batterijen niet meer vol geraken. Ik vraag me nu af wat het meest efficiënte is? 1 batterij vol laten laden en afkoppelen en dus een tijdje verder gaan met 1 batterij? Want nu wordt de beschikbare energie verdeelt over de twee wat toch meer verlies met zich meebrengt dan moest hij maar 1 batterij opladen, of zie ik dat verkeerd? Nu is het nog even te vroeg om ze af te koppelen maar lang gaat het niet meer duren. Wat is jullie mening hierover? Of is het slecht om een batterij een tijd niets te laten doen, ook al is die volgeladen?
Ja, al meerdere malen getest, 1 uur geen grid, dan vallen de batterijen uit (backup stond af) , grid terug aangekoppeld en batterijen starten weer op, dit via hw socket getest...antoinevromen schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:04:
[...]
Heb je dit (uitval na 1 uur als net weg is) als eens getest? Wat zou dan het nut van de backup zijn als na 1 uur zonder net de batterij ermee op zou houden?
IP65, geeft niet(RSH) schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:04:
Zojuist een Marstek Venus E (V2) zonder enige aankondiging thuis bezorgt, uiteraard op pallet, maar staat wel in de openlucht, hopelijk gaat het vandaag niet regenen.
Oke. Dan zou dat "backup stond af" nog van invloed kunnen zijn geweest. Want mij lijkt als de backuppoort aan staat dat hij niet na 1 uur zonder net-stroom mag uitvallen. Ik heb zelf namelijk altijd de backuppoort voor de zekerheid aan staan voor het geval dat het net uitvalt.NoFate schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:14:
[...]
Ja, al meerdere malen getest, 1 uur geen grid, dan vallen de batterijen uit (backup stond af) , grid terug aangekoppeld en batterijen starten weer op, dit via hw socket getest...
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.