Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusB
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 30-04 23:48
DaZoNa schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:11:
[...]

Fijne toevoeging nog .... erg belangrijk als je niet wilt dat er brand uitbreekt.
Mijn bericht komt misschien wat boos of aanvallend over maar dat is niet zo bedoelt haha. Bedoel het meer zo dat meer mensen denken 2500W is 2500w dat klopt . Komt 2500w op de stecker in beide gevallen. Maar mocht de belasting te hoog worden op een groep gaat de zekering er veel later pas uit mocht je ook nog terugleveren. Je wil niet weten hoeveel mensen plugin zonnepanelen op een bestaande groep zetten. En geen 800w maar er zijn er bij die zonder schaamte 3000w bij een groep op drukken. En maar klagen over gesmolten energie sockets die er dan ook nog eens tussen zitten haha.😅😅 en om het nog gekker te maken op een verdeeldoos met verlengsnoer

Maar u doelt ook meer op de stecker.. voor de stecker zelf maakt het laden en ontladen op 2500W niks uit.
Wel zou ik ookal ontlaad hij maar op 800 en laden op 2500 een goede stevige stopcontact pakken ook voor de begrensde versies . Niet op een oude ruime of versleten stopcontact. Maar dat geld ook voor een wasmachine of droger. Dat gebeurd vaker als de mensen denken. Een gesmolten stecker door slecht contact.

Ik ben al jaren met stroom en alles bezig en tig uren aan het bestuderen geweest. maar laat duidelijk zijn dat ik geen prof ben en er zat op dit forum zitten die er veel meer kaas van gegeten hebben dan ik 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-08 21:02
Ronald.42 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:12:
[...]

Vandaag ook mail ontvangen.

Levering p1 zou medio februari moeten zijn.

We gaan het zien, ik hoop dat het werkt.

Nu las ik dacht Ik ergens dat de koppeling met de Homewizard p1 eind januari zou moeten werken...
Of ben ik abuis en was dat slechts een kronkel in mijn grijze massa?

Iemand daar meer info over?
Als ik in mijn kopje met koffiedik kijk, zie ik slechts één datum, namelijk St Juttemis https://www.beleven.org/feest/sint-juttemis Waarschijnlijk betekent dat dat vóór die datum de Marstek P1 meter wel uitgeleverd zal zijn.

Want wachten tot Pasen https://www.beleven.org/f...s/kerkelijke_kalender.php en Pinsteren op één dag vallen is moeilijker, daar Pinksteren 50 dagen na Pasen valt.
Maar je weet natuurlijk nooit. *;

Ga intussen iets leuks doen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Siert192 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:43:
[...]

Als ik in mijn kopje met koffiedik kijk, zie ik slechts één datum, namelijk St Juttemis https://www.beleven.org/feest/sint-juttemis Waarschijnlijk betekent dat dat vóór die datum de Marstek P1 meter wel uitgeleverd zal zijn.

Want wachten tot Pasen https://www.beleven.org/f...s/kerkelijke_kalender.php en Pinsteren op één dag vallen is moeilijker, daar Pinksteren 50 dagen na Pasen valt.
Maar je weet natuurlijk nooit. *;

Ga intussen iets leuks doen *O*
Owh ik verveel me niet hoor, ik heb genoeg leuks te doen.
Ik heb alleen graag dat dingen die gekocht en geïnstalleerd zijn, ook gewoon klaar zijn.
En dat je niet op Chinees vuurwerk hoeft te wachten.
Sowieso vermakelijk om dit topic te volgen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusB
DaZoNa schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:26:
Oh, nog iets, mijn ontladen bleef steken volgens de app bij een rest van 11%. 11% van 5120kwh is 563wh. En ik heb gemerkt dat bij omzetting verlies van rond de 7% plaats vindt in standby modus. Als de batterij echt uit staat, dus helemaal uit is dan zal deze waarschijjnlijk wel langere tijd de lading behouden. Als je de aan/uit knop lang genoeg ingedrukt houdt gaat hij (voor zover ik nu kan bepalen) ook echt uit. Zelfs als je de batterij los koppelt van het stroom net en gewoon 'niets' laat doen maar wel licht hebt van de batterij zelf heb je best grote verliezen. Dus of helemaal uit (maar wel 80% lading er in laten ivm levensduur), of af en toe vol laten laden is wellicht het devies.
Voor een lifepo4 accu is het bij opslag idd beter om max tot 80 % te laden . Liefst rond de 60% ook bij li-ion van een fiets overigens. De accu.s hebben een hoge slijtage als ze voor 100% geladen staan. Of onder de 20% ik hou altijd een lading van 40 tot 60% aan bij opslag.
En uiteraad staat er in het boekje van een e-bike regelmatig bijladen tot 100%. Dat is natuurlijk alleen beter voor hun eigen portomonee 🙈
In elk geval deze nieuwere type accu.s zijn van betere kwaliteit. Hogere levensduur minder vatbaar voor slijtage bij volledig laden en veel minder brandgevaarlijk.

Ik vermoed dat de accu na helemaal uitschakelen nog een minimale ontlading heeft..waarschijnlijk te verwaarlozen maar u heeft gelijk de verlichting en het standby staan kost energie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaZoNa
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 24-01 19:26
TinusB schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:41:
[...]

Mijn bericht komt misschien wat boos of aanvallend over maar dat is niet zo bedoelt haha. Bedoel het meer zo dat meer mensen denken 2500W is 2500w dat klopt . Komt 2500w op de stecker in beide gevallen. Maar mocht de belasting te hoog worden op een groep gaat de zekering er veel later pas uit mocht je ook nog terugleveren. Je wil niet weten hoeveel mensen plugin zonnepanelen op een bestaande groep zetten. En geen 800w maar er zijn er bij die zonder schaamte 3000w bij een groep op drukken. En maar klagen over gesmolten energie sockets die er dan ook nog eens tussen zitten haha.😅😅 en om het nog gekker te maken op een verdeeldoos met verlengsnoer

Maar u doelt ook meer op de stecker.. voor de stecker zelf maakt het laden en ontladen op 2500W niks uit.
Wel zou ik ookal ontlaad hij maar op 800 en laden op 2500 een goede stevige stopcontact pakken ook voor de begrensde versies . Niet op een oude ruime of versleten stopcontact. Maar dat geld ook voor een wasmachine of droger. Dat gebeurd vaker als de mensen denken. Een gesmolten stecker door slecht contact.

Ik ben al jaren met stroom en alles bezig en tig uren aan het bestuderen geweest. maar laat duidelijk zijn dat ik geen prof ben en er zat op dit forum zitten die er veel meer kaas van gegeten hebben dan ik 😅
Oh, u kent mij >:) 8)7 _O- _O- _O- Dat is precies wat ik zou doen. Maar zonder gekkigheid, nee, ik had het niet over de stekker maar over uw toelichting die nog net even die dingen belichten die belangrijk zijn om te noemen en niet iedereen overal altijd beseft. Gewoon goede info, niet meer niet minder. Zeer welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TinusB schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:41:
[...]

I
Inderdaad. Ik heb een stekker 32A gebruikt omdat er een contactdoos 32 A stond op een aparte zekering
( 20A) voor een keramiekoven van 4kVA die ik nu tijdelijk gebruik voor de batterij om te testen. Persoonlijk zou ik toch altijd minstens een industriële stekker ( zo'n blauwe ) van minstens 16A plaatsen als die batterij iedere dag regelmatig staat te laden en ontladen en continue aan het net hangt. Stekker eraf knippen, draden voorzien van adereindhulzen en industriële stekker eraan en industrieel stopcontact erbij.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
TinusB schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:53:
[...]

Voor een lifepo4 accu is het bij opslag idd beter om max tot 80 % te laden . Liefst rond de 60% ook bij li-ion van een fiets overigens. De accu.s hebben een hoge slijtage als ze voor 100% geladen staan. Of onder de 20% ik hou altijd een lading van 40 tot 60% aan bij opslag.
En uiteraad staat er in het boekje van een e-bike regelmatig bijladen tot 100%. Dat is natuurlijk alleen beter voor hun eigen portomonee 🙈
In elk geval deze nieuwere type accu.s zijn van betere kwaliteit. Hogere levensduur minder vatbaar voor slijtage bij volledig laden en veel minder brandgevaarlijk.

Ik vermoed dat de accu na helemaal uitschakelen nog een minimale ontlading heeft..waarschijnlijk te verwaarlozen maar u heeft gelijk de verlichting en het standby staan kost energie..
Die 100% heeft een reden: Het is belangrijk om LFP accu's eens in de zoveel tijd even kort tot 100% te laden, zodat alle cellen kunnen balanceren/kalibreren aangezien het voltage tussen 10-90% nauwelijks van elkaar afwijkt bij LFP. Daarmee voorkom je dat de SoC gaat driften en het percentage ineens hele gekke sprongen gaat maken (Sessy heeft daar bijv. last van), of je bijv. niet de volledige capaciteit kunt gebruiken door afwijkende celvoltages (1 cel vol = stoppen met laden, 1 cel leeg = stoppen met ontladen, terwijl de rest nog wel beschikbare capaciteit heeft = verlies van totaal capaciteit).

Je moet inderdaad een LFP accu nooit lang op 100% laten staan, ook niet dagelijks tot 100% laden en al helemaal niet lang met 100% vol laten staan of wegzetten. De tijd op 100% altijd zo kort mogelijk houden en beperken om schade aan de accu te voorkomen. Er zijn veel onderzoeken, maar zag recent nog ergens langskomen dat bijv. 14-90% een goede range is met een optimaal aantal laadcycles en levensduur tov bruikbare capaciteit en 20-80% is doorgaans de allerbeste range voor de levensduur, maar dan gebruik je natuurlijk maar 60% van de capaciteit. Daarnaast hebben we het over bijv. 1500, 2000, 3000 vs 6000 cycles, altijd voldoende voor vele jaren, maar toch iets om rekening mee te houden. Daarom wordt ook altijd aangeraden om net iets teveel capaciteit te nemen, zodat je niet per se de hele 0-100% range hoeft te gebruiken.

Hier hou ik (met een ander merk) 14-100% aan, waarbij ik maar af en toe daadwerkelijk die 100% wil aantikken, alleen als ik weet dat ik bijv. 1-2 uur later de boel alweer ga ontladen.

Voorbeeld van LFP vs andere type accu's, waarbij je ziet dat van 10-90% de voltage lijn vlak is, daarom kan het BMS niet goed bepalen hoe vol de accu nog is. Daarom moet je dus soms even de 100% aantikken, dan kan die weer beter bepalen icm bijv. een shunt (meet ingaande/uitgaande vermogen en berekent/gokt daarmee de capaciteit) hoeveel resterende capaciteit er nog in zit als je tussen 10-90% zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SrHggLAU8CllWAWgFxRda7yeWs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CBfPPUjKqEnw9D9OgmHFvFrI.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Taro op 22-01-2025 18:50 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusB
Taro schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:39:
[...]

Die 100% heeft een reden: Het is belangrijk om LFP accu's eens in de zoveel tijd even kort tot 100% te laden, zodat alle cellen kunnen balanceren/kalibreren aangezien het voltage tussen 10-90% nauwelijks van elkaar afwijkt bij LFP. Daarmee voorkom je dat de SoC gaat driften en het percentage ineens hele gekke sprongen gaat maken (Sessy heeft daar bijv. last van), of je bijv. niet de volledige capaciteit kunt gebruiken door afwijkende celvoltages (1 cel vol = stoppen met laden, 1 cel leeg = stoppen met ontladen, terwijl de rest nog wel beschikbare capaciteit heeft = verlies van totaal capaciteit).

Je moet inderdaad een LFP accu nooit lang op 100% laten staan, ook niet dagelijks tot 100% laden en al helemaal niet lang met 100% vol laten staan of wegzetten. De tijd op 100% altijd zo kort mogelijk houden en beperken om schade aan de accu te voorkomen. Er zijn veel onderzoeken, maar zag recent nog ergens langskomen dat bijv. 14-90% een goede range is met een optimaal aantal laadcycles vs levensduur en 20-80% is doorgaans de allerbeste range voor de levensduur. Daarom wordt ook altijd aangeraden om net iets teveel capaciteit te nemen, zodat je niet per se de hele 0-100% range hoeft te gebruiken.

Hier hou ik (met een ander merk) 14-100% aan, waarbij ik maar af en toe daadwerkelijk die 100% wil aantikken, alleen als ik weet dat ik bijv. 1-2 uur later de boel alweer ga ontladen.

Voorbeeld van LFP vs andere type accu's:
[Afbeelding]
Klopt helemaal. Goede aanvulling dat het belangrijk is om de accu regelmatig volledig te laden om de cellen onderling in balans te brengen. Was ik idd vergeten te melden.

De vraag was over het opslaan in de maanden dat er geen gebruik van werd gemaakt en de percentage tot laden vandaar alleen over dat onderwerp in gegaan 🤪🤪 Maar een goede aanvulling dat het belangrijk is hem regelmatig even volledig te laden.

Tevens weer een bevestiging dat zelf een sessy verbeterpuntjes heeft 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:09
Kun je op automatisch ook een max percentage aangeven?
In de zomer wek ik overdag veel meer op en zal de batterij vrijwel altijd op het einde van de dag vol zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:22
Voor wie benieuwd is naar de ervaring als je toch voor HomeWizard had gekozen.
Devke heeft ze nu allebei en er staan ook ervaringen van anderen.
Omdat ik zelf lang getwijfeld heb volg ik dit nog steeds als een soort kijk en vergelijk...
Ik heb die van mij zodra ik overtuigd was van de Marstek/Duravolt afbesteld en netjes mijn geld teruggekregen.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/81403020#81403020

Korte opsomming van dingen die mij opvielen:
De november batch is behoorlijk groot, we leveren nu 5% uit.

Capaciteit: 2688Wh (~ 92% bruikbaar) dus in plaats van de 10% ontlaaddrempel van de Marstek Venus 8%
De batterij is dus ca 2,5 kWh bruikbaar.
Duidelijke handleiding https://www.homewizard.com/wp-content/uploads/2025/01/Handleiding-NL-5-dec-2.pdf
Er zit wel een hele lelijke opmaak fout in, de kleine letter L ziet er niet uit (beroepsdeformatie)

Swap service na garantieperiode: (Marstek claimt 10 jaar na registratie)
*Met Swap Service wordt een defecte batterij vervangen tot 7 jaar na aankoop of 4000 cycli door een nieuwer exemplaar. Binnen de fabrieksgarantie termijn is deze service kosteloos, daarna €329 per incident (kosten zijn onderhevig aan veranderingen zoals belastingen, grondstofprijzen en inflatie). Na vervanging geniet je 2 jaar additionele fabrieksgarantie.

HW P1 meter moet ook een FW update.. maar die stond al klaar.

App crashte op de eerste dag (Server te druk?)

Er is een netjes beschreven API: https://api-documentation.homewizard.com/docs/v2/authorization/
Maar de API is zo te inmiddels bijgewerkt naar V2 zien met Token ook voor de P1, dus of Marstek hier nog wat mee kan?

Omdat de Homewizard Integratie "Platinum Level" is moet deze gevalideerd worden door NabuCasa.
Er is dus op dit moment geen HA integratie mogelijk maar hopelijk in de volgende Release van HA.

Op dit moment alleen een Nul op de Meter mogelijk, een Advanced NOM is in ontwikkeling.
Ik kan nergens iets terugvinden van een programmeerbaar klokschema dus je bent voor het laden volledig afhankelijk van het zonnetje. (Deze vraag heb al zeer lang geleden aan Homewizard gesteld, het valt me persoonlijk erg tegen dat na die uitstel nog niet in de app zit)

MTVenus V151 + CT003 V116 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
Polvo176 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:33:
Kun je op automatisch ook een max percentage aangeven?
In de zomer wek ik overdag veel meer op en zal de batterij vrijwel altijd op het einde van de dag vol zitten.
Met de Modbus commando's wel, deze heb ik nog niet in de HA integratie verwerkt.
42011, charge to SOC, Force charge and discharge to the target SOC, and turn off the SOC when finished.[10,100%]. (Enabling this mode turns off the forced charge and discharge mode)

MTVenus V151 + CT003 V116 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
DaZoNa schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:46:
Hallo Tweakers,

Fijn dat ik ook eens even kan reageren bij jullie over de MarsTek Venus-E (in mijn geval de 5.12kwh versie MST-BIE5-2500).

Ik heb deze thuisbatterij ongeveer een week in huis, en dit kan ik jullie alvast vertellen:

Zeer mooie batterij .... en nog vet in de kinderschoenen.

In de doos zit een CT001 kastje om middels spoelen aan te sluiten in de meterkast, deze dien je eerst te monteren (als je daadwerkelijk teruglevering wil monitoren, maar voordat je dat doet lees even verder), want meteen hier gaat het al fout. De handleiding is zwaar onduidelijk. Gesproken wordt over A, B, en C (bij ons heten deze fasen L1, L2, en L3) en dat is nog te begrijpen. Lees je vervolgens verder dan staat er in de tabel in de handleiding niet waar dan die A fase op het kastje zelf zit, ook niet op het kastje zelf. In de tabel staat aansluiting CT1, maar in de afbeelding rechts? Vervolgens moet de CT001 kastje gevoed worden op fase A (dus LN1) volgens de afbeelding, maar ook dit is niet geheel duidelijk. Zeer verwarrend en onduidelijk allemaal. Neem je contact op met Marstek.nl zelf (de importeur/fabrikant) dan krijg je als antwoord dat de CT001 met spoelen niet ondersteund wordt en dat je contact dient op te nemen met de leverancier die je het produkt verkocht heeft. Complete chaos dus.

Goed, na wat probeersels 'onduidelijk' werkend gekregen. Het CT001 kastje toevoegen via de app is ook niet wat je verwacht. Je moet dit kastje namelijk niet toevoegen vanuit het appscherm van de thuisbatterij zelf, maar eerst linksboven op de tekst drukken om dit device toe toe voegen aan de app. Daarna pas kan je hem aangemeld krijgen bij de thuisbatterij. Als je het eenmaal weet niet moeilijk, maar anders zit je eindeloos af te vragen waarom de Marstek thuisbatterij maar geen connectie krijgt met de CT001. Rare is dat alle vermogen positief wordt weergegeven in de CT001 module, ook als er sprake is van teruglevering. De enige lijn die onder nul gaat is de eigen lijn van de CT001.

Om beide apparaten online en aangemeld te krijgen bij je netwerk moet je dus bluetooth gebruiken, maar ach, dat is ook wel een beetje logisch. Hoe weten de apparaten anders hoe je wifi heet en wat het wachtwoord is? Maar de handleiding .....

De firmware wordt automatisch aangeboden als je in het juiste menu zit, en dat is prima. Goed, dan heb je het CT001 kastje en de batterij eindelijk aan het communiceren. Rare onverwacht onduidelijk gedrag. Spoelen? Van de meterkast af, of juist naar de meterkast toe? Niet duidelijk. Fasen? Fase1 zit ineens op Fase 3 in de app, en andersom (kan je afleidien aan het stroomverbruik). Nog meer gepruts.

Fijn, alles lijkt dan eindelijk toch een beetje kloppend (hoop je dan maar). begint de thuisbatterij met 500+ kwh te ontladen, kort daarna weer met 500+ kwh weer te laden. Soms met minder vermogen en lijkt het zich te stabiliseren, dan breekt de hel weer los.

Er lijkt dus een soort van 'Nul op de meter' gedrag ingeprogrammeerd in de AUTO functie. Nou zou je denken, who cares? Nou ik dus, en jij straks ook. Voor ieder van het net opgenomen kwh betaal je op dit moment al 15x meer dan wat je voor diezelfde kwh aan teruglevering ontvangt. Zolang er saldering plaats vindt is dit niet direkt een probleem, maar als dat afgeschaft wordt ben je de L*L. Zou mij niet verbazen dat je stroomrekening dan enorm hoger gaat worden in plaats van lager. Goed op letten dus.

Vervolgens heb je zonopwek, begint dat ding weer rare gedragingen te vertonen. Terwijl je meer opwekt dan je thuis verbruikt gaat hij ook ineens de batterij ontladen, en daarna weer opladen. Drama.

Voor gebruik van de P1 heb je een slimme meter nodig. Maar, dat veranderd op zichzelf niets aan het geprogrammeerde gedrag van laden/ontladen. Immers, de spoelen hebben wellicht een lichte afwijking, maar niet zo groot. Ik heb ook een Enphase installatie met spoelen, en die ziet altijd de juiste opwek en ook (op een kleine afwijking na) de ongeveer juiste teruglevering. Ik heb daarbij ook nog een Home Wizard kwh meters, 2 stuks, een op de hoofdaansluiting, en een aan de kandt van de zonnepanelen. Jaja, beetje losgeslagen, maar het voelt soms wel goed om een beetje te prutsen aan de toekomst.

Ik heb dus ook Home Wizard produkten, zoals slimme stekkers met de Enphase integratie. Home Wizard weet dus ook heel nauwkeurig of er teruglevering plaats vindt en hoeveel. Vandaar ook dat ik achter dit 'Nul op de meter' gedrag kwam met het laden/ontladen/terugleveren/verbruik wanneer je dat dus niet wilt.

Het is zeker wel een mooi produkt, maar totaal niet ver genoeg doorontwikkeld met de huidige Nederlandse energiemarkt in gedachten. Integratie met Home Wizard is er niet, sterker nog wordt zelfs uitgesloten door de fabrikant zelf op de website, en integratie met Home Assistant vanuit de fabrikant is er ook niet. Er is niet eens een beschrijving van de API online te vinden (wellicht wel als je Chinees/Mandarijn/Kantonees spreekt en aldaar ter rade te gaat) waardoor je feitelijk ook op dit gebied niets kunt. Mocht iemand wel een Engelse/Nederlandse/Duite API beschrijving kunnen vinden dan houd ik mij wel aanbevolen.

Er lijkt wel functionaliteit aanwezig voor gebruik met dynamische contracten, maar gezien thuisbatterijen door vele energieleveranciers in Nederland daar geen mogelijkheden voor bieden heb je er vooralsnog niets aan, laat staan dat je weet of het werkt. Datzelfde ook voor inzet bij onbalans, dat is geheel nog afwezig en zal extra hardware vergen wellicht.

Dus als je dit produkt koopt, dan kan je hem alleen in de handmatige modus inzetten (zoals het nu lijkt). En niemand, werkelijk niemand heeft denk ik zin om meerdere keren per dag en dagelijks de laad/ontlaad schema aan te blijven passen aan de zonneopwek.

Hoe de thuisbatterij zich gedraagd met een P1 aansluiting weet ik nogmaals niet, dus, wie het zelf gemeten/ervaren heeft laat het vooral weten.

Oh ja, in de zomer heb je natuurlijk veel stroom om op te slaan, dus kan je lekker goedkoop de avond/nacht/ochtend doorkomen met wat je opgeslagen hebt. In de donkere maanden (okt-nov-dec-jan) als de opwek nog zeer laag moet je jezelf afvragen wat wijsheid is. Het laden en ontladen leidt altijd tot verliezen, en dan kan het wel eens goedkoper blijken te zijn, zeker als je een vast contract hebt met vaste prijzen, om de batterij op 80% gewoon maar uit te zetten en uit te laten en wanneer het nodig is te hopen dat je opwek je jaarrekening nog een beetje drukt. Zeker niet in de huidige vorm op AUTO te laten. Ik gebruik de thuisbatterij vooralsnog dus in de handmatige modus (dus met schema). En ook die schema mag wel iets meer regels toelaten ....

Oh, over die 800w/2500w. Er schijnt een Europese bepaling te zijn dan je op dit moment niet meer dan 800w mag invoeden op een enkele fase. Hij kan dus wel degelijk met 2500w laden en ook met 2500w ontladen. Standaard zal hij met 800w laden met maximaal ontladen. Overigens, 2500w ontladen als er ook andere gebruikers actief zijn kan tot rare problemen leiden, dus die beperking is er vast niet voor niets. Daarbij is het de vraag hoe het verzekerings-technisch zit als je niet voldoet aan de Europese wetgeving en er brand uitbreekt dus kijk een beetje uit.

Wat vinden jullie alles lezende?

(Let niet te veel op de typefoutjes aub)
Je schrijfstijl is... opvallend, het klinkt als een scriptje voor een tiktok filmpje maar waarschijnlijk ben ik gewoon oud...
Dat Marstek.nl niet de "officiële" fabrikant/importeur is.
Dat er 3 Engelstalige documenten bekend zijn:
- De Modbus, aan de hand daarvan is er onder andere door mij een HA integratie is gemaakt.
- De MQTT Local, ja het werkt nu niet maar de documentatie is er!
- De MQTT Cloud, ook die werkt niet, maar ook die zwerft hier ook rond, net zoals de linkjes naar de andere documentatie.
Dat CT001 niet voldoet en iedereen met smart wacht op de CT003 P1 was ook geen nieuws.
"Standaard zal hij met 800w laden met maximaal ontladen." > Precies andersom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
superduper1969 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:53:
Omdat ik zelf lang getwijfeld heb volg ik dit nog steeds als een soort kijk en vergelijk...
Ik heb die van mij zodra ik overtuigd was van de Marstek/Duravolt afbesteld en netjes mijn geld teruggekregen.

Capaciteit: 2688Wh (~ 92% bruikbaar) dus in plaats van de 10% ontlaaddrempel van de Marstek Venus 8%
Duidelijke handleiding https://www.homewizard.com/wp-content/uploads/2025/01/Handleiding-NL-5-dec-2.pdf
Er zit wel een hele lelijke opmaak fout in, de kleine letter L ziet er niet uit (beroepsdeformatie)

*Met Swap Service wordt een defecte batterij vervangen tot 7 jaar na aankoop of 4000 cycli door een nieuwer exemplaar. Binnen de fabrieksgarantie termijn is deze service kosteloos, daarna €329 per incident (kosten zijn onderhevig aan veranderingen zoals belastingen, grondstofprijzen en inflatie). Na vervanging geniet je 2 jaar additionele fabrieksgarantie.

Er is een netjes beschreven API: https://api-documentation.homewizard.com/docs/v2/authorization/
Maar de API is zo te inmiddels bijgewerkt naar V2 zien met Token ook voor de P1, dus of Marstek hier nog wat mee kan?

Omdat de Homewizard Integratie "Platinum Level" is moet deze gevalideerd worden door NabuCasa.
Er is dus op dit moment geen HA integratie mogelijk maar hopelijk in de volgende Release van HA.

Op dit moment alleen een Nul op de Meter mogelijk, een Advanced NOM is in ontwikkeling.
Ik kan nergens iets terugvinden van een programmeerbaar klokschema dus je bent voor het laden volledig afhankelijk van het zonnetje. (Deze vraag heb al zeer lang geleden aan Homewizard gesteld, het valt me persoonlijk erg tegen dat na die uitstel nog niet in de app zit)
Bedankt voor je verhaal over de Homewizard!

Dat kon ik goed volgen, TOTDAT:
Citaat: Het antwoord op de vraag is het nu idd allemaal zo plug and play? Volmondig "Ja". Einde citaat.

Hahahahaha ... Ik heb toch een heel ander idee over wat "Plug and Play" is!
:X

Citaat: Met de Modbus commando's wel, deze heb ik nog niet in de HA integratie verwerkt.
42011, charge to SOC, Force charge and discharge to the target SOC, and turn off the SOC when finished.[10,100%]. (Enabling this mode turns off the forced charge and discharge mode)
Einde citaat.
7(8)7 ;w

[ Voor 7% gewijzigd door Siert192 op 22-01-2025 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:24
Btw ik heb een tesla met een lfp batterij. Die laad altijd wel op tot 100%.

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:42
@Siert192 Je leest stukje over de Homewizard, vertel wat vindt jij niet plug and play aan de Homewizard. Heb je een smartphone, een tv, audio, wekker, magnetron, vaatwasser, wasmachine, kookplaat? Lukt dat allemaal? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ellroe32 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:05:
Inderdaad dat is het kenmerk van LFP dat je die gewoon altijd tot 100% kunt opladen.
Het langer dan een week 100% opgeladen ongebruikt laten word afgeraden.

Mijn auto heeft ook een BYD LFP Batt en vanuit de fabrikant wordt aangegeven dat elke keer tot 100% opladen geen negatieve invloed heeft op de levensduur.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ellroe32 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:05:
Je laadt hem op tot 100%, maar dat betekent niet dat dat goed is, ook daar is het advies: Minimaal 1x per week, nergens staat dat je dat dagelijks moet doen en dat dat zonder problemen kan. Daar heb ik in het Tesla 3/Y topic ook weleens uitleg over gegeven, gelijk aan de uitleg hierboven: De enige reden dat ze 100% adviseren is voor de kalibratie/balanceren en het goed kunnen bepalen van de state of charge, niet omdat het zonder problemen kan, dat is helaas een eigen leven gaan leiden. Eventueel verder discussiëren icm Tesla dan ook graag in het Tesla Model 3/Y topic, niet hier.

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siert192
Vdvmark schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:08:
@Siert192 Je leest stukje over de Homewizard, vertel wat vindt jij niet plug and play aan de Homewizard. Heb je een smartphone, een tv, audio, wekker, magnetron, vaatwasser, wasmachine, kookplaat? Lukt dat allemaal? :D
:Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-07 15:34
DaZoNa schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:26:
Oh, nog iets, mijn ontladen bleef steken volgens de app bij een rest van 11%. 11% van 5120kwh is 563wh. En ik heb gemerkt dat bij omzetting verlies van rond de 7% plaats vindt in standby modus. Als de batterij echt uit staat, dus helemaal uit is dan zal deze waarschijjnlijk wel langere tijd de lading behouden. Als je de aan/uit knop lang genoeg ingedrukt houdt gaat hij (voor zover ik nu kan bepalen) ook echt uit. Zelfs als je de batterij los koppelt van het stroom net en gewoon 'niets' laat doen maar wel licht hebt van de batterij zelf heb je best grote verliezen. Dus of helemaal uit (maar wel 80% lading er in laten ivm levensduur), of af en toe vol laten laden is wellicht het devies.
Omzetverlies van 7 procent. Je bedoelt dat de batterij 7 procent van zijn lading kwijtgeraakt is terwijl deze niet werd gebruikt?
Zou je hier wat meer informatie over kunnen geven? Hoeveel watt de batterij heeft gebruikt binnen een bepaalde periode bijvoorbeeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matrover
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-08 21:18
matrover schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:23:
[...]

Dit vanavond geprobeerd, het ziet er veel belovend uit, maar er gebeurd niks, heb de dev even gevraagd waar ik naar kan kijken.

De CT001 heeft daadwerkelijk contact met de HA Add-on maar pakt hem niet in de app.
code:
1
2
3
4
5
Received 'hame' from ('192.168.1.110', 22222), sent 'ack'

De CT002 en 003 geven waardes die de add-on niet snapt:

code:
1
2
3
4
Received unknown UDP message: 49|HMG-1|2419720dxxx|HME-4|000000000000|0|02
Received unknown UDP message: 49|HMG-1|2419720dxxx|HME-4|000000000000|0|02
Received unknown UDP message: 49|HMG-1|2419720d3xxx|HME-4|000000000000|0|02
Received unknown UDP message: 49|HMG-1|2419720d3xxx|HME-3|000000000000|0|05
Developer van de virtuele CT001 wil graag ondersteuning toevoegen voor de Venus en CT002 en 003 dus goed nieuws!

code:
1
I never tested it with a Venus but would love to make it work. Ideally we’d add support for the CT002/CT003, since the CT001 protocol has some flaws (no support for negative numbers). Let me adjust the error message to print out the bytes so see what those non-ascii chars are. Ill let you know once that’s done.

Kan iemand (die beter is met python dan ik) zijn code testen zonder HA of Docker (om dat uit te sluiten)?
https://github.com/tomquist/b2500-meter

Marstek Venus 5,12kwh V149 CT003 V110

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdhoe
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-08 21:44
Kan iemand (die beter is met python dan ik) zijn code testen zonder HA of Docker (om dat uit te sluiten)?
https://github.com/tomquist/b2500-meter
Jazeker, zelfde probleem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1fV0j2d0dgUyl8aiS4ZZjYyl_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fE0A60fbmqo3MA7sFQXagbQX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldzek
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-06 13:35
Die p1 meter optie die binnenkort beschikbaar zal zijn. Is dat ook compatibel met die van homewizard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matrover
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-08 21:18
Super! en dat op je verjaardag gefeliciteerd ;)

En doorgegeven aan de dev.

Marstek Venus 5,12kwh V149 CT003 V110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:57
Aldzek schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:33:
Die p1 meter optie die binnenkort beschikbaar zal zijn. Is dat ook compatibel met die van homewizard?
Aan de telefoon vertelden ze mij van niet. Ze krijgen dus hun eigen P1, Homewizard word niet ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:23
jellybrah schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:35:
[...]

Aan de telefoon vertelden ze mij van niet. Ze krijgen dus hun eigen P1, Homewizard word niet ondersteund.
Maar Marstek zelf promoot op de website de koppeling met P1 Homewizard. Staat ook niet bij dat het nog niet zou moeten werken.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:57
gielz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:40:
[...]

Maar Marstek zelf promoot op de website de koppeling met P1 Homewizard. Staat ook niet bij dat het nog niet zou moeten werken.
Hmm tegenstrijdige informatie dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:08
P1-ondersteuning duurt ook nog wel even, via gebruikersfeedback in de app kreeg ik een mail terug dat het nog zeker 2 weken duurt voor de ondersteuning er is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
Krijgen ze dan niet vervolgens het probleem bij die P1 van Homewizard dat die overgaat van een V1 api naar V2 ?

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Stekkerbatterij
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 27-01 12:15

Stekkerbatterij

Bedrijfsaccount Stekkerbatterij
Wij hebben inmiddels als leverancier de nieuwe software versie mogen testen! Daarin is de koppeling met homewizard werkend! Alsmede de 3500watt output is weer terug. Volgende week komt ook de P1 meter bij ons binnnen. Ook kun je zien dat er nieuwe verbeterde werk manieren zijn. Een hele mooie update. Zo kun je nu dynamische prijzen met zonnestroom combineren voor het opladen.uAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GP_IvYdk60dTXM4J9x-CwQHbGlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/04cwcALbxdsUEBS1Er7zxbEL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/071e1mt-Tvv1kFFFRz-M0AhwMP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCCf0ZWByQdbKo83N8i7heNH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAnVsqH3VLcGpGI1_2dNdAuE6D0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fEhOM0fnXPuxEybUFgpUPDMl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0Lt3nUUOoJAr3ZEukVe5b7jQn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNqPHv4Fx4Q8HtcsUE2S8gT4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Stekkerbatterij op 23-01-2025 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
  • Laatst online: 11:08
Stekkerbatterij schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:05:
Wij hebben inmiddels als leverancier de nieuwe software versie mogen testen! Daarin is de koppeling met homewizard werkend! Alsmede de 3500watt output is weer terug. Volgende week komt ook de P1 meter bij ons binnnen. Ook kun je zien dat er nieuwe verbeterde werk manieren zijn. Een hele mooie update. Zo kun je nu dynamische prijzen met zonnestroom combineren voor het opladen.u[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor de info!
Klopt het dat de software release nog 2 weken duurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stekkerbatterij

Stekkerbatterij

r.reus schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:18:
[...]

Bedankt voor de info!
Klopt het dat de software release nog 2 weken duurt?
Ik durf dat niet met zekerheid te zeggen. Wij kunnen deze voor onze klanten eventueel al aanvragen op basis van het mailadres van de account. Wanneer de definitieve release is heb ik nog niet gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldzek
jellybrah schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:43:
[...]

Hmm tegenstrijdige informatie dus.
Via de app vertellen ze me binnen 2 weken en ook de p1 meter van homewizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldzek
Aldzek schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:52:
[...]

Via de app vertellen ze me binnen 2 weken en ook de p1 meter van homewizard
Expect to support p1 meters in two weeks, please be patient thank you! leo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-08 02:13
Ik ben erg benieuwd hoe die AI optimalisatie gaat werken. Als deze goed gaat werken is dat voor mij wel een enorm pluspunt, en er is een kans dat mijn keuze om het voorlopig niet te doen dan wordt omgezet naar wel doen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stekkerbatterij

Stekkerbatterij

onlinaius schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:03:
Ik ben erg benieuwd hoe die AI optimalisatie gaat werken. Als deze goed gaat werken is dat voor mij wel een enorm pluspunt, en er is een kans dat mijn keuze om het voorlopig niet te doen dan wordt omgezet naar wel doen.
Zoals ik het tot nu toe kan zien gaat het dan op basis van jou ingestelde minimale stroomprijs voor het laden. Komt de prijs daaronder gaat de batterij opladen. En ook wanneer er zonne overschot is. Dus een hele fijne functie zodat je niet steeds handmatig hoeft te schakelen. Met name nu in de winter perfect.

Vanaf volgende week worden bij ons gelukkig alle bestellingen met P1 meter uitgeleverd. En ook naar de bestaande klanten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janp1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:33
Stekkerbatterij schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:05:
[...]

Zoals ik het tot nu toe kan zien gaat het dan op basis van jou ingestelde minimale stroomprijs voor het laden. Komt de prijs daaronder gaat de batterij opladen. En ook wanneer er zonne overschot is. Dus een hele fijne functie zodat je niet steeds handmatig hoeft te schakelen. Met name nu in de winter perfect.

Vanaf volgende week worden bij ons gelukkig alle bestellingen met P1 meter uitgeleverd. En ook naar de bestaande klanten
Lijkt er toch op dat "stekkerbatterij" de kortste lijntjes heeft met Hame/Marstek, gelukkig ben ik klant daar. ;)

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
  • Laatst online: 22-07 07:39
Stekkerbatterij schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:05:
Wij hebben inmiddels als leverancier de nieuwe software versie mogen testen! Daarin is de koppeling met homewizard werkend! Alsmede de 3500watt output is weer terug. Volgende week komt ook de P1 meter bij ons binnnen. Ook kun je zien dat er nieuwe verbeterde werk manieren zijn. Een hele mooie update. Zo kun je nu dynamische prijzen met zonnestroom combineren voor het opladen.u[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vreemde waarden bij de p1 meter. Discharge maar wel een positieve waarde en totaal 2 en phase a 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 16:05

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

hallorichard schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:13:
[...]

Vreemde waarden bij de p1 meter. Discharge maar wel een positieve waarde en totaal 2 en phase a 2.
Ben benieuwd

[ Voor 27% gewijzigd door Jgroothedde op 23-01-2025 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdhoe
hallorichard schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:13:
[...]

Vreemd? Discharge: de batterij ontladen uiteraard. Is hier waarschijnlijk een monofasige aansluiting. Er wordt in dit voorbeeld nog 2 watt van het net genomen. NOM is nooit 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekkerbatterij

Stekkerbatterij

kdhoe schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:49:
[...]

Vreemd? Discharge: de batterij ontladen uiteraard. Is hier waarschijnlijk een monofasige aansluiting. Er wordt in dit voorbeeld nog 2 watt van het net genomen. NOM is nooit 100%
Het is nog wat lastig testen aangezien er nog geen zon is. Ik kom er komende dagen op terug. Heb ook Marstek even gevraagd wanneer deze release beschikbaar komt voor alle andere klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 14:03
kdhoe schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:49:
[...]

Idd vreemd!
Marstek Accu is 1 fase aansluiting P1 meter ziet 3 fase's er zijn 2 fase's zonder verbruik?
Bij NOM zou je verwachten op 2 fase's verbruik en op 1 fase teruglevering.
NOM betekend nul op de meter maar nooit 0 per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FritsLa
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 27-07 12:51
Peterhardenberg schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:10:
[...]

Idd vreemd!
Marstek Accu is 1 fase aansluiting P1 meter ziet 3 fase's er zijn 2 fase's zonder verbruik?
Kan ook zijn dat ze geen 3 fase aansluiting hebben maar een 1 fase aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdhoe
Peterhardenberg schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:10:
[...]

Idd vreemd!
Zoals ik zei: monofasige aansluiting. Heb ik zelf ook. Bij de CT001 zag ik ook 3 fasen staan, en ik zag maar op 1 fase gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
FritsLa schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:28:
[...]

Kan ook zijn dat ze geen 3 fase aansluiting hebben maar een 1 fase aansluiting.
Geeft de P1 meter dan niet 1 fase aan ipv 3

Misschien heeft iemand een 1 fase aansluiting en de HW P1 meter die hier duidelijkheid over kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
superduper1969 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:57:
[...]

Dat is standaard: Merk micro-omvormer maakt niet uit, zou zelfs met een gewone omvormer moeten kunnen maar die heb je meestal niet in een off-site situatie.
- Je zet de Back up poort aan via app
- Back up poort geeft +/- 230V
- Micro omvormer merkt dat er 230V aanwezig is
- Zonnetje schijnt op zonnepaneel. d:)b
- Micro omvormer gaat terugleveren met een spanning hoger dan 230V
- Accu laad op!

[Afbeelding]
Dit is als het goed is het wel iets ingewikkelder.
Als de accu (bijna) vol is dan geeft die als het goed is op manier door dat de (micro) omvormer uit moet schakelen.
Meestal gebeurd dit door middel van de net frequentie aan te passen.
Om dit goed te laten werken moet dus de backup poort en de micro omvormer hier compatible mee zijn.
Als je dit niet hebt dan gebeuren en waarschijnlijk vervelende dingen als de accu vol is,

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Peterhardenberg schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:52:
[...]

Geeft de P1 meter dan niet 1 fase aan ipv 3

Misschien heeft iemand een 1 fase aansluiting en de HW P1 meter die hier duidelijkheid over kan geven.
Hier een 1 fase en een p1. In Home Assistant en in de api geeft hij geen 3 fase aan. Ben wel echt benieuwd hoe lang dit gaat werken. De nieuwe software van de P1 heeft een V2 api met token etc.

{"wifi_ssid":"P1WIFI","wifi_strength":76,"smr_version":50,"meter_model":"Landis + Gyr GF00004413573","unique_id":"4530303513034343137333537333138","active_tariff":2,"total_power_import_kwh":20689.171,"total_power_import_t1_kwh":8888.168,"total_power_import_t2_kwh":11801.003,"total_power_export_kwh":6579.816,"total_power_export_t1_kwh":2119.534,"total_power_export_t2_kwh":4460.282,"active_power_w":4952.000,"active_power_l1_w":4952.000,"active_voltage_l1_v":227.800,"active_current_a":21.738,"active_current_l1_a":21.738,"voltage_sag_l1_count":21.000,"voltage_swell_l1_count":2.000,"any_power_fail_count":13.000,"long_power_fail_count":2.000,"total_gas_m3":6869.227,"gas_timestamp":250123182006,"gas_unique_id":"473303339330139330383132393139","external":[{"unique_id":"473030333930031393230383132393139","type":"gas_meter","timestamp":25012182006,"value":6869.227,"unit":"m3"}]}

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superduper1969 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:53:

Opladen kan nu nog idd via de zon. HW heeft aangekondigd dat er binnenkort een handmatige push gegeven kan worden aan de batterij om hem op te laden. Hoe dat eruit ziet? We gaan het binnenkort zien. Mensen die dynamisch contract hebben kunnen hier al een stapje verder mee. More to come... hopelijk 😜

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Siert192 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:38:
[...]

Bedankt voor je verhaal over de Homewizard!

Dat kon ik goed volgen, TOTDAT:
Citaat: Het antwoord op de vraag is het nu idd allemaal zo plug and play? Volmondig "Ja". Einde citaat.

Hahahahaha ... Ik heb toch een heel ander idee over wat "Plug and Play" is!
:X

Citaat: Met de Modbus commando's wel, deze heb ik nog niet in de HA integratie verwerkt.
Einde citaat.
7(8)7 ;w
Waarom kon je het daarna niet meer volgen?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:46
gielz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:24:
[...]

Hier een 1 fase en een p1. In Home Assistant en in de api geeft hij geen 3 fase aan. Ben wel echt benieuwd hoe lang dit gaat werken. De nieuwe software van de P1 heeft een V2 api met token etc.

{"wifi_ssid":"P1WIFI","wifi_strength":76,"smr_version":50,"meter_model":"Landis + Gyr GF00004413573","unique_id":"4530303513034343137333537333138","active_tariff":2,"total_power_import_kwh":20689.171,"total_power_import_t1_kwh":8888.168,"total_power_import_t2_kwh":11801.003,"total_power_export_kwh":6579.816,"total_power_export_t1_kwh":2119.534,"total_power_export_t2_kwh":4460.282,"active_power_w":4952.000,"active_power_l1_w":4952.000,"active_voltage_l1_v":227.800,"active_current_a":21.738,"active_current_l1_a":21.738,"voltage_sag_l1_count":21.000,"voltage_swell_l1_count":2.000,"any_power_fail_count":13.000,"long_power_fail_count":2.000,"total_gas_m3":6869.227,"gas_timestamp":250123182006,"gas_unique_id":"473303339330139330383132393139","external":[{"unique_id":"473030333930031393230383132393139","type":"gas_meter","timestamp":25012182006,"value":6869.227,"unit":"m3"}]}
Dat gaat werken. De v1 versie blijft bestaan en de v2 versie ernaast.
Ik verwacht in de toekomst wel een “knop” dat je de 1 of andere uit kan zetten. Zoals je nu ook de api aan of uit kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
ice-T106 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:04:
[...]

Dit is als het goed is het wel iets ingewikkelder.
Als de accu (bijna) vol is dan geeft die als het goed is op manier door dat de (micro) omvormer uit moet schakelen.
Meestal gebeurd dit door middel van de net frequentie aan te passen.
Om dit goed te laten werken moet dus de backup poort en de micro omvormer hier compatible mee zijn.
Als je dit niet hebt dan gebeuren en waarschijnlijk vervelende dingen als de accu vol is,
Ik kan me conpleet niet in dit verhaal vinden zonder linkjes naar het protocol waarnaar je refereert? Volgens mij is het veel simpeler zoals ik al eerder had toegelicht. Waarom zo de ZP microinverter uit moeten, thuis zet de accu toch ook niet je 220 uit als deze vol is? En je kan gewoon ook nog verbruikers geschakeld hebben die van de zonne energie gebruik maken als de accu vol is? Het is de inverter in de accu die bepaalt of de batterij verder oplaad niet het zonnepaneel. En de ongebruikte zonneenergie gaat gewoon verder met ongebruikt zijn op dezelfde manier als dat je een zonnepaneel in de zon legt zonder er 1 kabel op aan te sluiten. Als je op een of andere manier een zonnepaneel die 50v kan leveren direct + op + en - op - op een 48v accu zou aansluiten dan zou je geen laad/ontlaad regeling hebben en dan zal het wel mis gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08 15:39

Bravo

Second Best

superduper1969 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:08:
[...]

Ik kan me conpleet niet in dit verhaal vinden zonder linkjes naar het protocol waarnaar je refereert? Volgens mij is het veel simpeler zoals ik al eerder had toegelicht. Waarom zo de ZP microinverter uit moeten, thuis zet de accu toch ook niet je 220 uit als deze vol is? En je kan gewoon ook nog verbruikers geschakeld hebben die van de zonne energie gebruik maken als de accu vol is? Het is de inverter in de accu die bepaalt of de batterij verder oplaad niet het zonnepaneel. En de ongebruikte zonneenergie gaat gewoon verder met ongebruikt zijn op dezelfde manier als dat je een zonnepaneel in de zon legt zonder er 1 kabel op aan te sluiten. Als je op een of andere manier een zonnepaneel die 50v kan leveren direct + op + en - op - op een 48v accu zou aansluiten dan zou je geen laad/ontlaad regeling hebben en dan zal het wel mis gaan.
Het probleem is dat er geen protocol is afgesproken waarmee de zonnepanelen worden afgeschakeld als de accu vol is.

Als de accu vol is, maar de inverter van je zonnepanelen door blijft pompen, of met meer vermogen pompt dan de backup poort van de batterij aan kan, dan.... tja wat dan?
- Loopt het voltage op? Of probeert de backup inverter dat weer terug te regelen?
- Heeft de inverter een beetje slimmigheid dat hij de frequentie kan verhogen? Iedere PV omvormer die goedgekeurd is zal bij een bepaalde frequentie afschakelen (is opgenomen in de netcode)
- Als er geen beveiliging op zit, dan kan je de backup poort opblazen, en misschien ook alle andere apparatuur die op dat moment op dat 'net' aangesloten is. ;w
- of, als je "geluk" hebt, is de netfrequentie en het voltage aan de back-up kant niet netjes genoeg en schakelt de PV omvormer niet in.

Victron systemen kunnen de netfrequentie aanpassen (zie ook https://communityarchive....rating-with-solaredge.pdf) en kunnen daardoor een PV installatie aan de backup zijde terugregelen. Als Marstek niet kan vertellen hoe zij dit regelen, dan zou ik er hooguit een microomvormertje van 400W (of 2) aan hangen. En heel goed monitoren en ruim voordat de accu vol is de PV omvormertjes uitschakelen.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koniade
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-08 18:07
Hallo allemaal.

Ik heb vandaag de Marstek 5,12 kwh ontvangen.
Nu nog plug and play. Icm de App en de App van HW zie ik intussen wat er geladen wordt en ontladen wordt. Met behulp van manual of Trade kan ik zelf intussen experimenteren met het laden of ontladen van de accu en dat gaat allemaal prima.

Het ding weegt 75 kilo of zo. Wordt voor je deur gedeponeerd. En dat is een hele klus, maar dat is ook weer gelukt.

Maar nu heb ik een vraag.
Bij toeval stond het installatiebedrijf van de woningbouw voor de deur om de groepenhkasten te inspecteren. In onze huizen worden de groepen kasten van vier stuks vervangen door groepen kasten van acht groepen. Dat betekent uiteraard dat er minimaal wel een groep helemaal vrij is en daar zou dus de thuis accu op aangesloten kunnen worden.

De vraag is echter wat heb ik daarvoor nodig.

Ik neem aan een kabel met de passende connector voor aan de batterij, maar met voldoende lengte om bij de meterkast te komen. Zijn kabels met deze connector los te koop? Dat zal er een kabel moeten zijn die lang genoeg is om daar te komen bijvoorbeeld 5 m met aan het andere einde. Waarschijnlijk geen stekker maar gewoon lossen draden die in de koelkast versdwijnen

Verder zag ik ergens en bedacht ik mij ook dat bij een stroomuitval mijn huis dan via de accu voorzien blijft van spanning. En volgens mij moet er dan een kastje tussen dat ervoor zorgt dat er spanning bij mij blijft in huis en niet via de meter alsnog naar buiten. Dat is ook wel fijn voor de eventuele monteur die aan de kabel zit te werken en denk dat het stroomloos is.

Wie weet wat voor kastje of schakeling dat is?

Of is dit intussen dermate standaardiseert spul dat ook het installatiebedrijf al dat soort dingen weet en heeft?

Uiteraard ga ik dat niet zelf doen, maar laat ik dat doen door diezelfde Installateur.

Maar dan weet ik vast als spullen moet kopen en zo.
In ieder geval alvast bedankt voor het lezen als je tot zover bent gekomen

Thx Koniade

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Knip, dit gaat echt veel te ver

[ Voor 91% gewijzigd door Taro op 23-01-2025 21:02 ]

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knip ivm quote

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 23-01-2025 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
Bravo schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:30:
[...]

Het probleem is dat er geen protocol is afgesproken waarmee de zonnepanelen worden afgeschakeld als de accu vol is.

Als de accu vol is, maar de inverter van je zonnepanelen door blijft pompen, of met meer vermogen pompt dan de backup poort van de batterij aan kan, dan.... tja wat dan?
- Loopt het voltage op? Of probeert de backup inverter dat weer terug te regelen?
- Heeft de inverter een beetje slimmigheid dat hij de frequentie kan verhogen? Iedere PV omvormer die goedgekeurd is zal bij een bepaalde frequentie afschakelen (is opgenomen in de netcode)
- Als er geen beveiliging op zit, dan kan je de backup poort opblazen, en misschien ook alle andere apparatuur die op dat moment op dat 'net' aangesloten is. ;w
- of, als je "geluk" hebt, is de netfrequentie en het voltage aan de back-up kant niet netjes genoeg en schakelt de PV omvormer niet in.

Victron systemen kunnen de netfrequentie aanpassen (zie ook https://communityarchive....rating-with-solaredge.pdf) en kunnen daardoor een PV installatie aan de backup zijde terugregelen. Als Marstek niet kan vertellen hoe zij dit regelen, dan zou ik er hooguit een microomvormertje van 400W (of 2) aan hangen. En heel goed monitoren en ruim voordat de accu vol is de PV omvormertjes uitschakelen.
Er is geen vermogen als er geen verbruiker is. Een Marstek Accu is geen verbruiker als de accu vol is want dan is er geen stroomvraag je kunt dit zien met een Homewizardplug of iets anders, meten is weten. Je houd dan allleen maar spanning over en spanning zonder stroom is geen vermogen. Geen vermogen is geen warmte ontwikkeling. Geen warmte is geen boem mijn accu is ontploft. Je maak het echt veel te complex. Die netcode is er alleen om spanningen boven de 253V te voorkomen want anders wordt je tostie te snel bruin. Een netbeheerder kan niet op afstand particuliere zonnepanelen uitschakelen door een frequentiesignaal te sturen. Dat kunnen ze alleen op andere manieren met zonneparken waar ze afspraken mee hebben. Natuurlijk kunnen merken als Victron eigen protocollen hebben om draadloos dingen te regelen zonder dat je daar wifi of iets anders voor nodig hebt. De netcode in de marstek en in de microinverter doen maar 1 ding en dat is zorgen dat de spanning niet boven de 253v komt. Spanning hoeft niet altijd ergens "Naartoe".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
Koniade schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:23:
Hallo allemaal.

Nu nog plug and play. Icm de App en de App van HW zie ik intussen wat er geladen wordt en ontladen wordt. Met behulp van manual of Trade kan ik zelf intussen experimenteren met het laden of ontladen van de accu en dat gaat allemaal prima.

Het ding weegt 75 kilo of zo. Wordt voor je deur gedeponeerd. En dat is een hele klus, maar dat is ook weer gelukt.

Bij toeval stond het installatiebedrijf van de woningbouw voor de deur om de groepenhkasten te inspecteren. In onze huizen worden de groepen kasten van vier stuks vervangen door groepen kasten van acht groepen. Dat betekent uiteraard dat er minimaal wel een groep helemaal vrij is en daar zou dus de thuis accu op aangesloten kunnen worden.

Ik neem aan een kabel met de passende connector voor aan de batterij, maar met voldoende lengte om bij de meterkast te komen. Zijn kabels met deze connector los te koop? Dat zal er een kabel moeten zijn die lang genoeg is om daar te komen bijvoorbeeld 5 m met aan het andere einde. Waarschijnlijk geen stekker maar gewoon lossen draden die in de koelkast versdwijnen

Verder zag ik ergens en bedacht ik mij ook dat bij een stroomuitval mijn huis dan via de accu voorzien blijft van spanning. En volgens mij moet er dan een kastje tussen dat ervoor zorgt dat er spanning bij mij blijft in huis en niet via de meter alsnog naar buiten. Dat is ook wel fijn voor de eventuele monteur die aan de kabel zit te werken en denk dat het stroomloos is.

Of is dit intussen dermate standaardiseert spul dat ook het installatiebedrijf al dat soort dingen weet en heeft?

Uiteraard ga ik dat niet zelf doen, maar laat ik dat doen door diezelfde Installateur.

Thx Koniade
Ik heb het zo opgelost, huidige stekker afknippen en de CEE stekker correct monteren met aderhulzen.
De kabel op de muur naar de meterkast aan laten leggen als je daar niet handig mee bent.
https://www.hornbach.nl/p...doos-3-polig-16a/2723764/
https://www.hornbach.nl/p...-polig-16a-blauw/2722090/

[ Voor 5% gewijzigd door superduper1969 op 23-01-2025 21:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• obed112
Hallo allemaal.

Thx Koniade
Ik heb een elektricien een stopcontact laten plaatsen in de trapkast op een aparte groep op dezelfde fase waarop de zonnepanelen zitten. Alleen de accu is er bij mij nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Nu online
Toch heeft @Bravo echt gelijk. De accu en en micro omvormer moeten echt samen een manier hebben dat de omvormer niet blijft pompen als de accu vol is. Is theorie zou de Marstek dit kunnen door bewust naar 253V volt te gaan. Maar dit gaat echt niet vanzelf en is ook niet erg elegant.
Het frequentie verhaal dat Victron en heel veel omvormers implementeren bestaan echt niet voor niks.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
ice-T106 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:11:
Toch heeft @Bravo echt gelijk. De accu en en micro omvormer moeten echt samen een manier hebben dat de omvormer niet blijft pompen als de accu vol is. Is theorie zou de Marstek dit kunnen door bewust naar 253V volt te gaan. Maar dit gaat echt niet vanzelf en is ook niet erg elegant.
Het frequentie verhaal dat Victron en heel veel omvormers implementeren bestaan echt niet voor niks.
V x A = W
Zonder de A is het gewoon V.
En de Marstek kan de A gewoon op 0 zetten als de accu vol is, doet hij nu ook aan het net....

Linkje van Victron paper gaat over combinatie Victron, Solaredge Inverter en een Off-grid Source, en op het linkje klikt zie je dat met de met de Off-Grid source geen zonnepanelen maar diesel genetatoren mee bedoelen. (Bron van instabiele frequenties)
Niet echt de Marstek doelgroep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hISCbFGAmzT-oiHhx7043U94Dro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RC4NogkVKXhgtl5XlQpjPRwz.png?f=fotoalbum_large

Het kan zijn dat de functie nu niet werkt als je het gaat testen want er staat wel meer op de Marstek Site wat pas gaat werken met een Firmware update.

[ Voor 3% gewijzigd door superduper1969 op 23-01-2025 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:15
Net op deze thread uitgekomen, zeer interessant!! Lijkt me idd de betere optie dan homewizard...

Ik lees dat je 800 of 2400 kan kiezen, maar kan je ook in stappen werken? Stel 2400, best op aparte zekering zetten , is 2.5 kabel genoeg? Er moet dan een andere stekker op? Moet je deze afknippen,? Wat met garantie dan?

Ik zie ook dat je nu kan koppelen met de P1, zie je dan in de app ook het stroomverbruik met de mooie grafiekjees? Want dat kan dan weer wel als je alles koopt van homewizard

[ Voor 8% gewijzigd door NoFate op 24-01-2025 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

superduper1969 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:45:
[...]

V x A = W
En de Marstek kan de A gewoon op 0 zetten als de accu vol is, doet hij nu ook aan het net....
Een injecterende generator (=PV) wil juist het vermogen constant hebben, dus zolang de grid-forming inverter (= noodstroom uitgang van de accu) een spanning aanbiedt zal er stroom ingeduwd worden. De enige manier om je inkomende vermogen op 0 te krijgen is ook V op 0 zetten. Als grid-forming inverter zijn je enige vrije variabelen de spanning en de frequentie, de stroom wordt volledig door de belasting bepaald.

Het frequentieverhaal wordt goed uitgelegd op de site van Victron zelf.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Nu online
superduper1969 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:45:
[...]

V x A = W

Linkje van Victron paper gaat over combinatie Victron, Solaredge Inverter en een Off-grid Source, en op het linkje klikt zie je dat met de met de Off-Grid source geen zonnepanelen maar diesel genetatoren mee bedoelen. (Bron van instabiele frequenties)
Niet echt de Marstek doelgroep.
[Afbeelding]

Het kan zijn dat de functie nu niet werkt als je het gaat testen want er staat wel meer op de Marstek Site wat pas gaat werken met een Firmware update.
En omvormer is gemaakt om stroom (A) het net op te "duwen" die levert gewoon wat die kan leveren.

Het aangehaalde document gaat wel degelijk over een vergelijkbare situatie. Gewoon zonnepanelen op de backup poort:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzwREcnOMImPOmVGzcAWkec1gIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9roMogvdXb0kASMmtdPaXuPU.png?f=fotoalbum_large

En de sturing op frequentie zodat de boel niet kapot gaat bij een volle accu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jTWFE2Xknbn4is1OVZnB6daTEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wucd5aZ4LA491JL0Xn74i9T1.png?f=fotoalbum_large

Maar zal er hier niet verder over door gaan dan wordt het wel een beetje of topic.

Als je dit allemaal niet snapt en je niet weet of er een werkende oplossing is om de omvormer terug te schakelen; hang dan aub geen omvormer aan je backup poort, want het gaat echt mis als je accu vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waxy50
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:53
Er is nieuwe firmware aanwezig: 1.7

Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 -Shelly Pro 3EM-120A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekkerbatterij

Stekkerbatterij

waxy50 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:07:
Waar heb je deze gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtje01
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:59
Staat gewoon in de app.

En gisteren bericht gehad van Smart-Charged dat mijn P1 meter vandaag tussen 10 en 12 wordt bezorgd.
Ben benieuwd

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekkerbatterij

Stekkerbatterij

iPhone of Android? want in de playstore staat nog de V1.6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekkerbatterij

Stekkerbatterij

waxy50 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:07:
Of bedoel je voor de batterij zelf? Daar is de V147 namelijk de laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Versie 1.47. App vraagt zelf of je wil updaten. Ik kan nu 2500 ontladen instellen. Maar kan CT niet wijzigen keuzeknop valt langs het scherm gedeeltelijk. ( samsung s24 ). AI optimalisatie snap ik niet hoe die werkt zou combinatie van zonneinstallatie en dynamisch contract moeten zijn. Gisteren met vorige versie Shelly CT getest in automode, wel zonder zon . Sturing reageerde snel op vermogenswisselingen en draaide rond de nul. Vandaag geeft de app aan dat de shelly heel vaak off line is terwijl ik met de shelly app gewoon zie dat die online is en data door stuurt. Volgens mij loopt alle datauitwisseling tussen batterij, CT en app volledig langs de server van Marstek. Als ik de glasfiber uittrel zie ik geen data meer op de app terwijl de batterij nog altijd aangeeft dat er wifi verbinding is. Heb wifi signaalsterkte gemeten bij batterij en shelly en die is goed.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stekkerbatterij

Stekkerbatterij

Wij hebben vanmorgen gevraagd om deze versie vrij te geven dat is dus gelukt. Wij en Marstek horen graag jullie bevindingen. Dan kunnen we deze weer terug koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waxy50
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:53
Stekkerbatterij schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:36:
iPhone of Android? want in de playstore staat nog de V1.6.0
Ja is inderdaad voor de batterij, na de update had ik wel weer verbinding met ct001 wat ik voor heen niet had

Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 -Shelly Pro 3EM-120A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielz
Laat die ervaringen met de p1 van marstek/homewizard maar komen. Graag ook met mooie grafiekjes ;)

Hopelijk kunnen wij dan snel de verschillende batterijen van alpha/zendure/homewizard en marstek vergelijken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kdhoe
Na de firmware update kon ik de HW P1 toevoegen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLlmtCS54b8_NtzDO6tDvtgO4Y0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SLjfTVLXfuzvO0V7ttOl2ooZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 79% gewijzigd door kdhoe op 24-01-2025 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
Houtje01 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:34:
Staat gewoon in de app.

En gisteren bericht gehad van Smart-Charged dat mijn P1 meter vandaag tussen 10 en 12 wordt bezorgd.
Ben benieuwd
Zit ook bij smart chargedmaar mij is gezegd dat het pas eerste week februari wordt en heb op 24 december al besteld. Ben heel benieuwd naar je bevindingen met de p1. Hou ons op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaPlato
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 31-03 11:08
Lukt mij met de nieuwe update nog steeds niet om de P1 toe te voegen. Bij het zoeken naar een P1 meter blokkeert de Marstek app. :(

Ik volg dit forum al heel lang, maar is mijn eerste post, net een account aangemaakt.

[ Voor 25% gewijzigd door DaPlato op 24-01-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
bij mij ook

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielz
Vergeet niet de lokale api aan te zitten in de homewizard app. En soms kan het wel eens helpen bij een vastlopende app om deze app op bijvoorbeeld een tablet te installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaPlato
Ik heb de Marstek 5kWh ook sinds zijn installatie op een HW socket zitten. De batterij staat in een onverwarmde ruimte (nu +-12C).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/viYbNKEoqlNHGkZXg7ZMcOm1V2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uXlLky1LhlvLxrfJg17yQjQX.png?f=fotoalbum_large

Dat geeft een RTE van 74%. Al moet ik er wel bij zeggen dat hij op manual staat met een heel laag vermogen (veel 100Watt) en dus ditto verliezen. Ik vermoed bij NOM dat we dicht op de 80% zullen zitten. SoC is nu zelfde als toen hij toekwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
Lukt me niet om Hw P1 toe te voegen aan de app, Lokale API staat aan in de HW app.

Kan iemand aub stap voor stap uitleggen hoe waar en wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaPlato
Janp1963 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:37:
Lukt me niet om Hw P1 toe te voegen aan de app, Lokale API staat aan in de HW app.

Kan iemand aub stap voor stap uitleggen hoe waar en wat?
Ik heb zelf al contact opgenomen met de helpdesk en wat videotjes en screenshots doorgekregen, maar ze blijken niet te snappen dat de app gewoon vastloopt. Heb dit trouwens net ook geprobeerd met een ipad, zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusB
Misschien zit het in de versie van de p1 meter dat sommige niet willen koppelen?

Volgensmij zijn er ook meerdere versies..de eerste en de latere. P1-G1 en had ook gelezen dat er een p1-G2 moet zijn. staat achter op je p1 meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:10
NoFate schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:34:
Net op deze thread uitgekomen, zeer interessant!! Lijkt me idd de betere optie dan homewizard...

Ik lees dat je 800 of 2400 kan kiezen, maar kan je ook in stappen werken? Stel 2400, best op aparte zekering zetten , is 2.5 kabel genoeg? Er moet dan een andere stekker op? Moet je deze afknippen,? Wat met garantie dan?

Ik zie ook dat je nu kan koppelen met de P1, zie je dan in de app ook het stroomverbruik met de mooie grafiekjees? Want dat kan dan weer wel als je alles koopt van homewizard
De kabel is prima, hij kan immers ook laden met 2500W. Het zit hem in het gebruik van een stekker/WCD om stroom terug te voeren op jouw bedrading. Er zit een 16A zekering in je meterkast, als je tegelijk 16A via deze zekering vanaf het net voert (3500W) èn ook nog 2500 vanuit je batterij, dan zou een ander stopcontact op dezelfde groep zomaar 6000W kunnen trekken zonder dat de zekering eruit gaat.

Daarom bij 2500W een aparte groep, de zekering van die groep bewaakt dat er niet teveel ingaat, en een zekering van een andere groep bewaakt dat er niet teveel uitgaat. Om zeker te weten dat dit een aparte groep is mag dit (geloof ik) officieel alleen door een installateur gebeuren. Dit is een grijs gebied, je bent zelf verantwoordleijk voor de stroom in je huis, maar anderzijds mag een leverancier geen batterijen aanbieden die te makkelijk verkeerd geïnstalleerd kunnen worden. Vandaar dat je hier en daar leest dat installateurwachtwoorden nodig zijn voor plug-in batterijen.

800W toevoeren geeft niet direct gevaar, maar twee keer 800 wel. Dit betekent ook dat je geen twee batterijen op dezelfde groep moet aansluiten.

Lees ook: tonwes99 in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

[ Voor 4% gewijzigd door tonwes99 op 24-01-2025 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaPlato
TinusB schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:46:
Misschien zit het in de versie van de p1 meter dat sommige niet willen koppelen?

Volgensmij zijn er ook meerdere versies..de eerste en de latere. P1-G1 en had ook gelezen dat er een p1-G2 moet zijn. staat achter op je p1 meter.
Ga dit straks even voor de volledigheid checken, maar vind het alsnog vreemd dat de app daardoor vastloopt bij het zoeken naar apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Kan ook nog zijn dat de p1 in hetzelfde lan moet zitten. Dus beide in 192.168.0.xxx

Dit is bij de hw batterij ook zo
https://helpdesk.homewiza...lt-niet-met-mijn-p1-meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
Ik heb net gekeken en ik heb de g1 versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibodar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-05 20:33
..

..
Zie "smart box" op afbeelding bij:

- (EN) https://eu.marstekenergy.com/pages/venus-energycube bij kop "Home backup for different electricity grids"

of

- (NL) https://eu.marstekenergy.com/nl-nl/pages/venus-energycube bij kop "Thuisback-up voor Verschillende Stroomnetten" voor zowel een 1-fase als een 3-fase configuratie.

Tot op heden is er geen enkele informatie beschikbaar of te vinden over de smart box.

[ Voor 7% gewijzigd door ibodar op 24-01-2025 10:56 . Reden: NL en EN koptekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
Wat me nu opvalt is dat iedere keer als ik de app opnieuw opgestart heb en de HW meter wil toevoegen dat er een ander ID bij staat nu weer een socket...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BPbxtEBSTDFlfqlmfgf7eAArMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxTTtructOZznUz6F31LcjLi.jpg?f=fotoalbum_large

EN nu weer KWhmeter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0FSW0I4Q73BGvQDp6kaj23mJVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRtsnO7KAAdx7OPPMmGUaAbb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Janp1963 op 24-01-2025 11:03 . Reden: edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Janp1963 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:49:
Ik heb ook de p1 g1 versie.
Ik krijg hem ook met geen mogelijkheid gekoppeld.

Local api van de p1 staat aan.
Zitten op hetzelfde netwerk.
100% wifi volgens de p1.
De accu staat er naast dus die dekking zit ook wel goed.

Loopt niet altijd op hetzelfde moment vast.
Vaak wel bij het aankiezen maar soms komt hij een schermpje verder en dan zie ik het adres van de p1 maar dan is het gebeurt met de app.
Je kunt dan dus ook niet meer terug maar moet de app sluiten.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
Janp1963 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:55:
Wat me nu opvalt is dat iedere keer als ik de app opnieuw opgestart heb en de HW meter wil toevoegen dat er een ander ID bij staat nu weer een socket...

[Afbeelding]
Als het ook het ip adres van de socket is dan zal het waarschijnlijk fout gaan in de bepaling. Ik zou dan alle hw producten loskoppelen buiten de p1 om. Deze een vast ip adres geven en dan koppelen. Hierna alles van hw weer inschakelen.

Software van marstek was al houtje touwtje. Dus het werkt zoals verwacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
gielz schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:59:
[...]

Als het ook het ip adres van de socket is dan zal het waarschijnlijk fout gaan in de bepaling. Ik zou dan alle hw producten loskoppelen buiten de p1 om. Deze een vast ip adres geven en dan koppelen. Hierna alles van hw weer inschakelen.

Software van marstek was al houtje touwtje. Dus het werkt zoals verwacht ;)
Sockets is geen probleem maar de KWh meters in de meterkast is een dingetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusB
Janp1963 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:49:
Die heb ik ook de G1 van jaren oud. maar heb op de facebook groep van hw eens voorbij zien komen dat er verschil zou zitten in een oudere en nieuwere versie. Maar dan denk ik ook op mijn beurt als er wat wijzigd kunnen ze gewoon de oude updaten 🤷‍♂️ maar stel je voor dat wel waar is en er idd meerdere versies zijn.

Gister avond liep hij ook steeds vast bij mij. En later was de koppeling geslaagd. En vanmorgen kon hij eerst geen verbinding krijgen met de p1 toen ik de app opende. Wel had ik zowel de p1 mijn mobiel en de marstek op een externe wifi router. Nu heb ik ze allemaal rechtstreeks op de wifi van de modum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Janp1963 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:02:
[...]

Sockets is geen probleem maar de KWh meters in de meterkast is een dingetje...
Zou daarvan het wifi opnieuw instellen in hw app en even naar je telefoonhotspot laten gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtje01
Heb de p1 meter van HW nu toegevoegd. Lukte niet op iphone. Toen liep de app vast. Op een ipad lukte dit wel. Hij staat er nu in. De Marstek app zag ook mijn HW watermeter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVQmyG19yIUhKT2mA-nLOCX9OUQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1iZ7fJJYu5P4Nny9t2rwpneO.png?f=fotoalbum_large

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtje01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEypCuUWjEUe_659wEvuLsN1zD0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F3gC11JhPANka5kA2gUWgSLk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtje01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlISOJDJ6BQlkXJPGCpypjVIrJI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FOj4byfWWBQc8nb97ZvFLlvk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtje01
Lijkt er op dat er nu wel wat verbeteringen zijn. Heb hem op auto gezet. Maar er is geen zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Houtje01 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:05:
Heb de p1 meter van HW nu toegevoegd. Lukte niet op iphone. Toen liep de app vast. Op een ipad lukte dit wel. Hij staat er nu in. De Marstek app zag ook mijn HW watermeter.

[Afbeelding]
Je zou hem nu via manual 100% kunnen opladen. Daarna kun je de p1 nom testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb hem online gekregen.
Alles uit gedaan behalve de p1 en de modems voor de wifi.
Zelfs de kwh meter van hw voor de marstek accu er tussen weg gehaald.

Dus alle hw meters behalve de p1 uit.
Gewoon alle groepen waar een meter tussen zat uit en die van de marstek accu even fysiek er tussen uit.

Toen zag hij alleen nog de p1 en lukte het wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZv8lvTcBvugkbUaBmaDKZRqLzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fSEf9tEo5Ox5KsAQ3YzjZG9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als die schermafdruk in automode is gemaakt werkt de regeling niet af de batterij is leeg. Als de batterij gevuld is zou bij total +/- 0 moeten staan en bij discharge 850 en de total bijna iedere seconde wat moeten veranderen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Houtje01
@gielz @Peterhardenberg Ik ga hem nu opladen en als hij vol is nom uitproberen, en ik heb inderdaad een 1 fase aansluiting

Pagina: 1 ... 27 ... 220 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.