DaZoNa schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:46:
Hallo Tweakers,
Fijn dat ik ook eens even kan reageren bij jullie over de MarsTek Venus-E (in mijn geval de 5.12kwh versie MST-BIE5-2500).
Ik heb deze thuisbatterij ongeveer een week in huis, en dit kan ik jullie alvast vertellen:
Zeer mooie batterij .... en nog vet in de kinderschoenen.
In de doos zit een CT001 kastje om middels spoelen aan te sluiten in de meterkast, deze dien je eerst te monteren (als je daadwerkelijk teruglevering wil monitoren, maar voordat je dat doet lees even verder), want meteen hier gaat het al fout. De handleiding is zwaar onduidelijk. Gesproken wordt over A, B, en C (bij ons heten deze fasen L1, L2, en L3) en dat is nog te begrijpen. Lees je vervolgens verder dan staat er in de tabel in de handleiding niet waar dan die A fase op het kastje zelf zit, ook niet op het kastje zelf. In de tabel staat aansluiting CT1, maar in de afbeelding rechts? Vervolgens moet de CT001 kastje gevoed worden op fase A (dus LN1) volgens de afbeelding, maar ook dit is niet geheel duidelijk. Zeer verwarrend en onduidelijk allemaal. Neem je contact op met Marstek.nl zelf (de importeur/fabrikant) dan krijg je als antwoord dat de CT001 met spoelen niet ondersteund wordt en dat je contact dient op te nemen met de leverancier die je het produkt verkocht heeft. Complete chaos dus.
Goed, na wat probeersels 'onduidelijk' werkend gekregen. Het CT001 kastje toevoegen via de app is ook niet wat je verwacht. Je moet dit kastje namelijk niet toevoegen vanuit het appscherm van de thuisbatterij zelf, maar eerst linksboven op de tekst drukken om dit device toe toe voegen aan de app. Daarna pas kan je hem aangemeld krijgen bij de thuisbatterij. Als je het eenmaal weet niet moeilijk, maar anders zit je eindeloos af te vragen waarom de Marstek thuisbatterij maar geen connectie krijgt met de CT001. Rare is dat alle vermogen positief wordt weergegeven in de CT001 module, ook als er sprake is van teruglevering. De enige lijn die onder nul gaat is de eigen lijn van de CT001.
Om beide apparaten online en aangemeld te krijgen bij je netwerk moet je dus bluetooth gebruiken, maar ach, dat is ook wel een beetje logisch. Hoe weten de apparaten anders hoe je wifi heet en wat het wachtwoord is? Maar de handleiding .....
De firmware wordt automatisch aangeboden als je in het juiste menu zit, en dat is prima. Goed, dan heb je het CT001 kastje en de batterij eindelijk aan het communiceren. Rare onverwacht onduidelijk gedrag. Spoelen? Van de meterkast af, of juist naar de meterkast toe? Niet duidelijk. Fasen? Fase1 zit ineens op Fase 3 in de app, en andersom (kan je afleidien aan het stroomverbruik). Nog meer gepruts.
Fijn, alles lijkt dan eindelijk toch een beetje kloppend (hoop je dan maar). begint de thuisbatterij met 500+ kwh te ontladen, kort daarna weer met 500+ kwh weer te laden. Soms met minder vermogen en lijkt het zich te stabiliseren, dan breekt de hel weer los.
Er lijkt dus een soort van 'Nul op de meter' gedrag ingeprogrammeerd in de AUTO functie. Nou zou je denken, who cares? Nou ik dus, en jij straks ook. Voor ieder van het net opgenomen kwh betaal je op dit moment al 15x meer dan wat je voor diezelfde kwh aan teruglevering ontvangt. Zolang er saldering plaats vindt is dit niet direkt een probleem, maar als dat afgeschaft wordt ben je de L*L. Zou mij niet verbazen dat je stroomrekening dan enorm hoger gaat worden in plaats van lager. Goed op letten dus.
Vervolgens heb je zonopwek, begint dat ding weer rare gedragingen te vertonen. Terwijl je meer opwekt dan je thuis verbruikt gaat hij ook ineens de batterij ontladen, en daarna weer opladen. Drama.
Voor gebruik van de P1 heb je een slimme meter nodig. Maar, dat veranderd op zichzelf niets aan het geprogrammeerde gedrag van laden/ontladen. Immers, de spoelen hebben wellicht een lichte afwijking, maar niet zo groot. Ik heb ook een Enphase installatie met spoelen, en die ziet altijd de juiste opwek en ook (op een kleine afwijking na) de ongeveer juiste teruglevering. Ik heb daarbij ook nog een Home Wizard kwh meters, 2 stuks, een op de hoofdaansluiting, en een aan de kandt van de zonnepanelen. Jaja, beetje losgeslagen, maar het voelt soms wel goed om een beetje te prutsen aan de toekomst.
Ik heb dus ook Home Wizard produkten, zoals slimme stekkers met de Enphase integratie. Home Wizard weet dus ook heel nauwkeurig of er teruglevering plaats vindt en hoeveel. Vandaar ook dat ik achter dit 'Nul op de meter' gedrag kwam met het laden/ontladen/terugleveren/verbruik wanneer je dat dus niet wilt.
Het is zeker wel een mooi produkt, maar totaal niet ver genoeg doorontwikkeld met de huidige Nederlandse energiemarkt in gedachten. Integratie met Home Wizard is er niet, sterker nog wordt zelfs uitgesloten door de fabrikant zelf op de website, en integratie met Home Assistant vanuit de fabrikant is er ook niet. Er is niet eens een beschrijving van de API online te vinden (wellicht wel als je Chinees/Mandarijn/Kantonees spreekt en aldaar ter rade te gaat) waardoor je feitelijk ook op dit gebied niets kunt. Mocht iemand wel een Engelse/Nederlandse/Duite API beschrijving kunnen vinden dan houd ik mij wel aanbevolen.
Er lijkt wel functionaliteit aanwezig voor gebruik met dynamische contracten, maar gezien thuisbatterijen door vele energieleveranciers in Nederland daar geen mogelijkheden voor bieden heb je er vooralsnog niets aan, laat staan dat je weet of het werkt. Datzelfde ook voor inzet bij onbalans, dat is geheel nog afwezig en zal extra hardware vergen wellicht.
Dus als je dit produkt koopt, dan kan je hem alleen in de handmatige modus inzetten (zoals het nu lijkt). En niemand, werkelijk niemand heeft denk ik zin om meerdere keren per dag en dagelijks de laad/ontlaad schema aan te blijven passen aan de zonneopwek.
Hoe de thuisbatterij zich gedraagd met een P1 aansluiting weet ik nogmaals niet, dus, wie het zelf gemeten/ervaren heeft laat het vooral weten.
Oh ja, in de zomer heb je natuurlijk veel stroom om op te slaan, dus kan je lekker goedkoop de avond/nacht/ochtend doorkomen met wat je opgeslagen hebt. In de donkere maanden (okt-nov-dec-jan) als de opwek nog zeer laag moet je jezelf afvragen wat wijsheid is. Het laden en ontladen leidt altijd tot verliezen, en dan kan het wel eens goedkoper blijken te zijn, zeker als je een vast contract hebt met vaste prijzen, om de batterij op 80% gewoon maar uit te zetten en uit te laten en wanneer het nodig is te hopen dat je opwek je jaarrekening nog een beetje drukt. Zeker niet in de huidige vorm op AUTO te laten. Ik gebruik de thuisbatterij vooralsnog dus in de handmatige modus (dus met schema). En ook die schema mag wel iets meer regels toelaten ....
Oh, over die 800w/2500w. Er schijnt een Europese bepaling te zijn dan je op dit moment niet meer dan 800w mag invoeden op een enkele fase. Hij kan dus wel degelijk met 2500w laden en ook met 2500w ontladen. Standaard zal hij met 800w laden met maximaal ontladen. Overigens, 2500w ontladen als er ook andere gebruikers actief zijn kan tot rare problemen leiden, dus die beperking is er vast niet voor niets. Daarbij is het de vraag hoe het verzekerings-technisch zit als je niet voldoet aan de Europese wetgeving en er brand uitbreekt dus kijk een beetje uit.
Wat vinden jullie alles lezende?
(Let niet te veel op de typefoutjes aub)