Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09 13:21
matrover schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:12:
[...]

Ja maar inderdaad, dus daarmee is jouw vondst misschien wel te testen.
of had je dit ook geprobeerd @kdhoe ?
Testen met laatste firmware. Ik zie ergens in de blog dat wifi is geactiveerd voor ct001.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:22
hallorichard schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:01:
Mbt locale api / mqtt hetvolgende bericht van Marstek:

in order to ensure user data security and privacy protection, we currently do not support the opening of MQTT privileges for customers. This is also to provide you with more thoughtful after-sales technical support services, please understand.
Hi, heb je dan ook teruggekoppeld dat in een thuissituatie waarvoor dit product bedoeld is dat wij als eindgebruikers lokale MQTT niet als privacygevoelig ervaren maar juist als reden tot aankoop?
Helemaal als je deze functie bewust moet aanzetten vanuit de app waarvan je de accountgegevens moet hebben.
Of als reden om dit product aan een vriend/collega/mede-tweaker aan te raden?

De Cloud MQTT kan ik me wel privacy problemen voorstellen, misschien wat ver gezocht maar toch.
Dat zou voor mij ook geen toegevoegde waarde geven.

[ Voor 6% gewijzigd door superduper1969 op 21-01-2025 13:48 ]

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-08 21:02
metam schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:46:
[...]

Dit is ook mijn hoofddoel. Ik ben van de HW (zou dus komende week geleverd worden) overgestapt naar de Marstek om een aantal redenen:
- prijs per kWh opslag (5,12 kWh tegen 2,7 met maar een paar honderd euro verschil)
- ik kan die 5,12 kWh denk ik goed gebruiken met mijn hoeveelheid zonnepanelen en verbruik in de nacht, 2,7 was wel wat weinig geweest
- met deze batterij kan ik een groot deel van het jaar 0 op de meter draaien
- dynamisch laden en ontladen is mogelijk (na het zien van de HW video waarin werd aangegeven dat men principieel die functie niet zou uitrollen op de HW batterij werd dit toch wel een dingetje)

Op dit moment heb ik een modelcontract en kan ik dus nog alles salderen. Tot zolang als de vaste kosten niet enorm op gaan lopen (vandeBron). Op dit moment neem ik nog ca. 800 kWh meer af van het net dan mijn opwek is, die kan ik dus een stukje naar beneden brengen.
Opwek 7400 kWh, stroom nodig 8200 kWh, eigen verbruik 2400 kWh nu.

Als de saldering stopt en de terugleverkosten blijven dan ga ik naar dynamisch, en dan wil ik wel flexbel zijn om die functie te kunnen gebruiken.
Ik denk dat mijn hoofddoel (80-90% van mijn zonnepanelen opbrengst zelf gaan gebruiken d.m.v. een thuisaccu door deze als buffer in te zetten),
En mijn nevendoel (aanvullende benodigde stroom zo optimaal mogelijk gebruiken via het net d.m.v. een zo voordelig mogelijke in- en verkoop van stroom met opslag in mijn thuisaccu),
Beide bereikt worden met mijn Marstek 5,12 kWh.
Een dynamisch contract voor stroom via het net heb ik al sinds maart 2023.

Wel mis ik nog steeds enige vuistregels en handige regeltjes om deze twee doelen te bereiken: wat ik hier lees lopen de ervaringen / meningen hierover erg uiteen … Misschien door ander gebruik?

En wat ik lees aan “terugverdien perikelen” snap ik. Zolang ik geen geld toeleg op mijn apparaat vind ik het allang best als het ding verder de moeite waard is (afschrijvingen doe ik als particulier niet aan, zakelijk wel). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-08 09:37
obed112 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:20:
Even een update, ik heb net app contact gehad met smart- charged, ze geven aan uiterlijk dinsdag de p1 meters te ontvangen.
Mooi niet dus. Vandaag weer contact gehad, beginnen ze ineens over februari 🤬😵‍💫

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:41

S2S

Zojuist van Duramotion mogen ontvangen, Marstek 5,12kWh, bijna 72 Kilo, dat wordt leuk verplaatsen naar zolder. (Of niet) Ik laat hem eerst wel even acclimatiseren.

Bericht dat P1 meter half februari komt. (Ik vind het niet zo’n probleem)

Zon schijnt toch niet. Draai hem straks wel op manuele instelling. Eens even mee spelen.

[ Voor 27% gewijzigd door S2S op 21-01-2025 16:12 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
obed112 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:41:
[...]
Mooi niet dus. Vandaag weer contact gehad, beginnen ze ineens over februari 🤬😵‍💫
Als Marstek leveranciers een voor beeld nemen aan HW.
Dat zou klasse zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKSWCH8u2Hd8aWHiln17DxDB7_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tPJCsSUPeRoSq8DjUZlHLvFs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Peterhardenberg schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:54:
[...]

Als Marstek leveranciers een voor beeld nemen aan HW.
Dat zou klasse zijn.

[Afbeelding]
Die hebben ook al vanaf juni moeten wachten.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• obed112
klump4u schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:03:
[...]

Die hebben ook al vanaf juni moeten wachten.
Dat klopt niet helemaal, je kon in Juni een pre order plaatsen en deze in november ontvangen. November is eind januari begin februari geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njord1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:42
obed112 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:20:
Even een update, ik heb net app contact gehad met smart- charged, ze geven aan uiterlijk dinsdag de p1 meters te ontvangen.
Al iets van ze gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
Ja maar geen goed nieuws. Ze zeggen dat de p1 meters pas klaar zijn om uit te leveren in de eerste week van februari. Had eerst met hun app contact gehad en zag later een mailtje van hun in mijn spambox van de e-mail zitten. Mijn geduld wordt wel een beetje op de proef gesteld. Heb zelf namelijk in juni een pre order geplaatst bij homewizard voor 2 stuks. Mijn voorkeur gaat wel echt uit naar Marstek vanwege de mogelijkheden maar als dit zo doorgaat ga ik mijn marstek batterij wel annuleren. Ik heb wel begrip voor de situatie dat het allemaal een beetje bèta is maar wanneer ik besluit om eindeloos te wachten raak ik mijn aanbetaling bij homewizard kwijt en mijn plek op de wachtlijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
  • Laatst online: 12:25
obed112 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:22:
[...]

Ja maar geen goed nieuws. Ze zeggen dat de p1 meters pas klaar zijn om uit te leveren in de eerste week van februari. Had eerst met hun app contact gehad en zag later een mailtje van hun in mijn spambox van de e-mail zitten. Mijn geduld wordt wel een beetje op de proef gesteld. Heb zelf namelijk in juni een pre order geplaatst bij homewizard voor 2 stuks. Mijn voorkeur gaat wel echt uit naar Marstek vanwege de mogelijkheden maar als dit zo doorgaat ga ik mijn marstek batterij wel annuleren. Ik heb wel begrip voor de situatie dat het allemaal een beetje bèta is maar wanneer ik besluit om eindeloos te wachten raak ik mijn aanbetaling bij homewizard kwijt en mijn plek op de wachtlijst.
Ik denk er hetzelfde over, 30 dagen herroepingsrecht my ass, ik heb nog niks kunnen testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janp1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07:18
Had zelf 2 accu's bij HW in preorder staan, annuleren kan gewoon via chatbot die vraagt om het ordernummer.
Volgende dag bevestigingsmail 2 dagen later geld terug op de rekening.

Plek wachtrij kwijt: ja aanbetaling kwijt: nee

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
Janp1963 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:38:
Had zelf 2 accu's bij HW in preorder staan, annuleren kan gewoon via chatbot die vraagt om het ordernummer.
Volgende dag bevestigingsmail 2 dagen later geld terug op de rekening.

Plek wachtrij kwijt: ja aanbetaling kwijt: nee
Krijg je de aanbetaling terug?
Ik dacht dat je die kwijt was na annulering

Acties:
  • +1 Henk 'm!
obed112 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:22:
[...]

De eerste worden morgen geleverd. Morgen heb ik hem als goed is. Ik ben ervan overtuigd dat HW nog wel functionaliteiten gaat toevoegen. Ze moeten haast ook wel. Kan er nog geen oordeel over vellen nu. Ik zou je pre order bij HW nog niet cancellen en de eerste reviews rustig afwachten. Mocht je in de maart batch zitten.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
r.reus schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:44:
[...]

Nee die ben je niet kwijt als ze hun deadline niet gehaald hebben.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
Devke schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:47:
[...]

Nee die ben je niet kwijt als ze hun deadline niet gehaald hebben.
Ah ja, ik ben maart batch…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
r.reus schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:37:
[...]

Ik denk er hetzelfde over, 30 dagen herroepingsrecht my ass, ik heb nog niks kunnen testen.
Herroeping is pas van toepassing nadat je het product hebt ontvangen dan pas gaan die 30 dagen in. Anders had ik mijn order allang geannuleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
r.reus schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:48:
[...]

Ah ja, ik ben maart batch…
Als je geen haast hebt zou ik topic daar ook volgen en kijken wat de ervaringen zijn. Ik heb wilde ook switchen maar zag teveel minder prettige dingen hier. Daarom 1 HW gewoon door laten gaan. Hoewel Zendure vlgs mij ook een prettig systeem is / wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtje01
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 11:02
Zonet contact gehad via de app met Smart-Charged. Dit is wat ze hebben gezegd op de vraag of er al iets bekend was over de P1 meter.

“Beste, U kunt de P1 meter deze week nog verwachten, wij hebben ze binnen gekregen en zoals beloofd zit u in de eerste batch!”

Ik ben benieuwd

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!
obed112 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:48:
[...]

Herroeping is pas van toepassing nadat je het product hebt ontvangen dan pas gaan die 30 dagen in. Anders had ik mijn order allang geannuleerd.
En wat Is dan het product?
De accu of de accu met p1 meter?
De accu was er 10 januari , de p1 meter... dat weet nog niemand.

En op zich werkt de accu prima alleen zonder NOM is dat niet het product dat ik wil hebben.

Ach ja een stukje ergenis krijg je er gratis bij als je eerst wil zijn met iets.
Bèta testers van de eerste batch :P

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Houtje01 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:59:
Zonet contact gehad via de app met Smart-Charged. Dit is wat ze hebben gezegd op de vraag of er al iets bekend was over de P1 meter.

“Beste, U kunt de P1 meter deze week nog verwachten, wij hebben ze binnen gekregen en zoals beloofd zit u in de eerste batch!”

Ik ben benieuwd
Ik ook en vooral of het werkt.
Vanuit de hoek van @Duramotion is het oorverdovend stil binnen dit topic..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tonwes99 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 06:36:
[...]

Via je energieleverancier kun je teruglevering per dag zien. Met jouw 2500kWh/jaar zul je zien dat je veel dagen 1-5kWh teruglevert, en slechts enkele dagen 10-15kWh. Als het puur om voorkomen van terugleverkosten gaat, dan is een 5kWh batterij prima. Ik kom tot terugverdientijden van 8 jaar (4500kWh opwekking en 5-10kWh batterij), maar de terugverdientijd start pas na de afschaffing van de saldering.

In de winter lever je niet terug, je zou dan 's-nachts tussen 0:00 en 05:00 je batterij kunnen opladen, om deze op piekmomenten (07:00-09:00 en 17:00-20:00) te gebruiken. Dit is het hoogste en laagste moment van de dag, maar toch komt het prijsverschil op veel dagen niet boven de eur0,05, dus nauwelijks genoeg om de omzettingsverliezen terug te halen. (@Taro , ik heb uurprijzen 2024 hiervoor in Excel getrokken, jaargemiddelde voor beide 5 uren vergeleken). Handelen op de onbalansmarkt is volumehandel, met grote omvormers (meer dan 800W) om op 1-2 goedkope uren te kunnen bufferen en op de 1-2 duurste uren te kunnen terugleveren, 5kWh zet dan geen zoden aan de dijk.

My two cents...
In de winter lever je inderdaad niet tot nauwelijks terug en dan moet je het echt hebben van EPEX Day Ahead dynamisch handelen. Onbalans handelen kan ook, maar dat maakt de keuze in merken en type accu's beperkter én dan heb je inderdaad een beperkende limiet qua vermogen.

Ik heb hier gisteren met 17 kWh capaciteit, niet helemaal gevuld en nog 14% resterend (zelf ingestelde ondergrens) -3.57 Euro op de HW Energy Socket staan.

Deze maand staat op -7,77 Euro en december op -13,37 Euro. Dat is incl. laadverliezen en excl. afschrijving. Dus nee, zeker geen vetpot, vooral een leuke hobby. Maar wel heel benieuwd wat het in de zomer gaat opleveren, want nu kan ik niet iedere dag een cycle maken. En vanaf 2027 gaat het waarschijnlijk ook meer opleveren.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:06:
[...]

En vanaf 2017 gaat het waarschijnlijk ook meer opleveren.
Dan loopje al een poosje lekker binnen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:08:
[...]

Dan loopje al een poosje lekker binnen ;)
Klopt :7

Aangepast...

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
r.reus schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:44:
[...]

Je krijgt alles terug bij annulering, geen voorwaarde aan verbonden!
HW had had dit eerder dit zo naar de buitenwereld gecommuniceerd om kopers te ontmoedigen te annuleren, wat echter niet mag ivm kopersbescherming.

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
Knip, onnodig

[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 21-01-2025 22:07 ]

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Knip, ivm quote

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 21-01-2025 22:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S2S

S2S

Installatie Venus 5,12 kWh (Duramotion) ging prima, ding op z’n kant, wieltjes eronder, overeind. App geïnstalleerd, Venus toegevoegd via Bluetooth en APP, WIFI ingesteld via APP. Verliep soepeltjes.

Nieuwe firmware op Venus gezet, via APP. Manueel schema ingesteld. Ding staat nu mooi te laden .

Nog niets geks tegengekomen. Als de P1 meter binnen is half Februari ga ik die gebruiken en over naar een dynamisch contract.

Nu laad ik goedkope stroom overdag (Green choice) en ontlaad ik deze in de avond / nacht en ochtend en weekend wanneer wij wassen en drogen.

Iedereen bedankt in dit topic, ik heb heerlijk meegelezen de afgelopen weken , misschien ging het daarom wel zo soepeltjes.

[ Voor 16% gewijzigd door S2S op 21-01-2025 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Ronald.42 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:02:
[...]

Ik ook en vooral of het werkt.
Vanuit de hoek van @Duramotion is het oorverdovend stil binnen dit topic..
Mij is vermeld over de mail (omdat ik er 1 heb besteld en gekregen ) P1 meter , half februari, maar ik zie het wel. Er is toch geen zon, wel mist … 😂

(ik kan me voorstellen dat ze best druk zijn met leveren en even wat minder op fora zitten)

[ Voor 10% gewijzigd door S2S op 21-01-2025 19:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Janp1963
Zoals al vaker hier gemeld heb ik geen klagen over de Marstek.
Volgt netjes de manuele en trade instellingen doet gewoon wat hij moet doen.

Heel soms geen verbinding met BT herstarten van de app heeft dit nog altijd opgelost zonder de accu te resetten of opnieuw te moeten starten.

Hij is stil, degelijk gebouwd en (mijn mening) goed gestyled.
Ik wacht liever de tijd die het nodig heeft om een goede koppeling te krijgen met de CT003 of de HW P1 meter dan de frustratie te moeten ervaren dat dit te snel de markt op gregooid is en het maar half werkt.

Shelly werkt al wel goed zo te horen hier, dus die optie heb ik ook nog om fatsoenlijk NOM te kunnen draaien.

Irritatiepuntje is wel de communicatie van mijn leverancier met drie keer een loze belofte van de uitlevering van de CT003.
Maar ik weet natuurlijk niet wat hij voor beloftes krijgt vanuit Marstek.

Ik heb vertrouwen en zeg: niet janken voor je geslagen bent.

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
S2S schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:27:
[...]
maar ik zie het wel. Er is toch geen zon, wel mist … 😂
Toch wel apart: mijn zonnepanelen hebben tot nu toe (21/1) in januari toch 61 kWh geproduceerd: dat was in heel december maar 51 kWh. Allebei nix, maar in december was het toch minder mistig? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njord1
  • Laatst online: 11:42
Siert192 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:38:
[...]

Toch wel apart: mijn zonnepanelen hebben tot nu toe (21/1) in januari toch 61 kWh geproduceerd: dat was in heel december maar 51 kWh. Allebei nix, maar in december was het toch minder mistig? :?
Hier het zelfde, zal door reflectie van de mist zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Njord1 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:49:
[...]

Hier het zelfde, zal door reflectie van de mist zijn??
De dagen worden weer iets langer en we hebben een paar dagen gehad die net ff wat meer deden. Februari kan ook zo vele malen beter zijn maar ook idem als dit. Jammer van de mist. Een zonnetje laat de accu van de batterij maar ook van je eigen batterij 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
Knip, onnodig

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 21-01-2025 22:08 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Ik moest even terugzoeken maar jij bent idd de persoon die graag HW onderuit haalt en op de man speelt. De moderators hebben e.a. van je verwijderd. Dus lekker weer over Marstek kletsen hier. Voor dit soort gedoe is ook dit topic niet en ga ik me niet laten verleiden.

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 21-01-2025 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:27:
[...]

Mij is vermeld over de mail (omdat ik er 1 heb besteld en gekregen ) P1 meter , half februari, maar ik zie het wel. Er is toch geen zon, wel mist … 😂

(ik kan me voorstellen dat ze best druk zijn met leveren en even wat minder op fora zitten)
Ze zullen zich inderdaad niet vervelen.
Maar voor de uitlevering waren ze heel enthousiast aanwezig.

Overigens staat de accu hier ook al even maar over de levering van de p1 heb ik vanuit Duramotion niks vernomen.

Althans niet meer dan bij de bestelling dat er een nalevering zou volgen.
Ik zou het wel waarderen dat er op dat punt wat meer gecommuniceerd zou worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.reus
Devke schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:50:
[...]

Als je geen haast hebt zou ik topic daar ook volgen en kijken wat de ervaringen zijn. Ik heb wilde ook switchen maar zag teveel minder prettige dingen hier. Daarom 1 HW gewoon door laten gaan. Hoewel Zendure vlgs mij ook een prettig systeem is / wordt.
Heb de marstek al in huis, maar zonder p1 kan ik er niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
obed112 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:48:
[...]

Kan wel zijn, maar het is nu nog incompleet zonder P1. Testen kan nog niet met auto modus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

r.reus schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:22:
[...]

Heb de marstek al in huis, maar zonder p1 kan ik er niks mee.
Zeker wel , manueel slim instellen. Werkt volgens mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Siert192 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:38:
[...]

111kwh nu tegen 105kwh heel december.
Maar de afgelopen periode is wel bijzonder triest te noemen wat betreft opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:27:
[...]

Zeker wel , manueel slim instellen. Werkt volgens mij prima.
Werkt inderdaad prima.
Maar ik moet dan overdag wel even checken hoe het ervoor staat.
Dat is dan meestal het aanpassen van het laden qua vermogen.

Vies goor grijs rotweer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:05
Vanmiddag bericht van @Duramotion dat de P1 meter later komt met eerder geposte mail van Marstek erin.
Met de vraag dat als je de P1 meter niet nodig hebt, je moet laten weten.

Aangegeven dat ik hem zeker nodig hebt, want dat daarmee hopelijk NOM gaat werken. En als niet: accu retour gaat. NOM is mijn enige doel, automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
Ronald.42 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:30:
[...]

Werkt inderdaad prima.
Maar ik moet dan overdag wel even checken hoe het ervoor staat.
Dat is dan meestal het aanpassen van het laden qua vermogen.

Vies goor grijs rotweer :+
Helaas niet hele dat tijd om in de gaten te houden of ik de marstek kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:49
Heinemancp schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:43:
Vanmiddag bericht van @Duramotion dat de P1 meter later komt met eerder geposte mail van Marstek erin.

Aangegeven dat ik hem zeker nodig hebt, want dat daarmee hopelijk NOM gaat werken. En als niet: accu retour gaat. NOM is mijn enige doel, automatisch.
Op de website van duravolt staat ook dat het de 6e week (wellicht) gaat worden. Is er nog geen nieuws van uit de marstek firmware dat de p1 van Homewizard via de lokale api gaat werken?

Via http://<P1 IP>/api/v1/data en dan onderdeel "active_power_w" zal dit geen hogere wiskunde zijn voor ze.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
r.reus schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:50:
[...]

Helaas niet hele dat tijd om in de gaten te houden of ik de marstek kan laden.
Ik ook niet, ik kijk meestal tussen de middag tijdens de lunch even wat er gebeurt.
En dan kan ik er voor kiezen om wat op of af te schalen als het even wat minder grijs is volgens mijn panelen.
Maar ideaal is het niet en ook zeker niet de bedoeling.

Het ding moet gewoon werken volgens NOM zoals beloofd.
Set and forget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heinemancp schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:43:

Ik zal mijn mailbox in de gaten houden ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matrover
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:11
hallorichard schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:19:
https://github.com/tomquist/b2500-meter

Als ik dit project lees op github, dan kun je volgens mij de marstek meter simuleren vanuit de gegevens van een shelly of andere meter, o.a. de home assistant meter. Iemand dit geprobeerd?
Dit vanavond geprobeerd, het ziet er veel belovend uit, maar er gebeurd niks, heb de dev even gevraagd waar ik naar kan kijken.

De CT001 heeft daadwerkelijk contact met de HA Add-on maar pakt hem niet in de app.
code:
1
2
3
4
5
Received 'hame' from ('192.168.1.110', 22222), sent 'ack'

De CT002 en 003 geven waardes die de add-on niet snapt:

code:
1
2
3
4
Received unknown UDP message: 49|HMG-1|2419720dxxx|HME-4|000000000000|0|02
Received unknown UDP message: 49|HMG-1|2419720d3xxx|HME-4|000000000000|0|02
Received unknown UDP message: 49|HMG-1|2419720d3xxx|HME-3|000000000000|0|05

Marstek Venus 5,12kwh V149 CT003 V110

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
Hier ook 2 Marstek binnen, van de week uitpakken en installeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmuxelid-QnR2OtSoNX6S30tuaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u45vRsDY4nLmlrBedEHNWX3f.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Ik heb hem intussen ook binnen, zonder de P1 meter. Ik denk dat ik hem weer terug stuur als ik de P1 meter niet ruim binnen de 30 dagen ook heb om te kunnen testen. Ik heb geen zin in een discussie over wanneer de 30 dagen ingaan.
Ik wil de batterij alleen maar gebruiken voor (zoveel mogelijk) NOM gebruik en doe niks met dynamische tarieven of handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Twijfel of ik nu al zou kopen of nog enkele maanden wachten tot de basis goed werkt.
Lees overal dat de prijs eind januari zal stijgen. Is dat zo of weer gewoon klassiek verkooppraatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
RikTW schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:42:
Ik heb hem intussen ook binnen, zonder de P1 meter. Ik denk dat ik hem weer terug stuur als ik de P1 meter niet ruim binnen de 30 dagen ook heb om te kunnen testen. Ik heb geen zin in een discussie over wanneer de 30 dagen ingaan.
Ik wil de batterij alleen maar gebruiken voor (zoveel mogelijk) NOM gebruik en doe niks met dynamische tarieven of handelen.
Kan ik begrijpen.
Bij mij gaan de 30 dagen in zodra de P1 meter binnen is, anders kom ik de batterij persoonlijk brengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
  • Laatst online: 11-09 13:21
matrover schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:23:
[...]

Dit vanavond geprobeerd, het ziet er veel belovend uit, maar er gebeurd niks, heb de dev even gevraagd waar ik naar kan kijken.

De CT001 heeft daadwerkelijk contact met de HA Add-on maar pakt hem niet in de app.
code:
1
2
3
4
5

code:
1
2
3
4
Ik heb mijn marstek nog niet binnen. Maar de addon geïnstalleerd en gekoppeld aan mijn homewizard p1 waarde in home assistant. Bij de opstart staat in de log de actuele waarde van de p1. Maar ik kan niet testen of hij kan koppelen aan de venus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkM9FACMDf2oPpAlBGw1DTpxbfM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/amrWZ9tzdbuxHQHtersihJ0g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door hallorichard op 21-01-2025 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
Er zijn vast veel mensen hier die een homewizard plug gebruiken bij hun Marstek batterij. De batterij van hw claimt 1 watt te gebruiken in stand-by modus dankzij micro omvormers, hoe zit het met de Marstek in stand-by modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
hallorichard schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:57:
[...]

Ik heb mijn marstek nog niet binnen. Maar de addon geïnstalleerd en gekoppeld aan mijn homewizard p1 waarde in home assistant. Bij de opstart staat in de log de actuele waarde van de p1. Maar ik kan niet testen of hij kan koppelen aan de venus.

[Afbeelding]
Ik heb een P1 van HW en de batterij. Draai ook HA.
Kan ik wat voor je testen? Mag PB sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
yingli405 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:32:
Hier ook 2 Marstek binnen, van de week uitpakken en installeren.
[Afbeelding]
Misschien al eerder toegelicht, maar dat betreft zo te zien 2x 2.5 kWh, waarom niet 1x 5 kWh gekozen? Of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdhoe
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:03
matrover schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:23:
[...]

code:
1
2
3
4
5

code:
1
2
3
4
Zo ver was ik dus vorige week ook geraakt met deze addon. Maar zoals ik in 1 van voorgaande posts zei: De code mist de initiële koppeling via Bluetooth met de marstek app. Dit is voor de B2500 niet nodig, maar voor de Venus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:48:
Twijfel of ik nu al zou kopen of nog enkele maanden wachten tot de basis goed werkt.
Lees overal dat de prijs eind januari zal stijgen. Is dat zo of weer gewoon klassiek verkooppraatje?
kijk maar bij bijvoorbeeld smart-charged naar de prijs nu ... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:12:
[...]

Misschien al eerder toegelicht, maar dat betreft zo te zien 2x 2.5 kWh, waarom niet 1x 5 kWh gekozen? Of zie ik het verkeerd?
'k Heb de dozen nog niet uitgepakt, maar obv de gewichten ga ik vanuit dat het om een 5.12 kW batterij gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
yingli405 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:17:
[...]

'k Heb de dozen nog niet uitgepakt, maar obv de gewichten ga ik aan dat het om 5.12 kW gaat
Er staat op de doos: Model xxxxxx-2500, vandaar, maar dat slaat dan waarschijnlijk op de (ont)laadcapaciteit en niet op de opslagcapaciteit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:49
Is de venus-e dat is de 5 kwh variant.

@yingli405 hoe ga je ze precies aansturen? Hier in het topic had iemand er ook 2 maar die gingen elkaar constant in de weg zitten. Dat en de reden dat er nog geen NOM aansturing is was voor mij de reden om er niet een paar te bestellen.

[ Voor 76% gewijzigd door gielz op 21-01-2025 22:26 ]

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Siert192 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:16:
[...]

wat dan? Worden ze niet goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Lees bij meerdere verdelers dat de prijs zou stijgen in februari. Hier praten ze over 20%, maar dat is mogelijk wel overdreven. Lijkt me toch dat hij overal in voorraad is en niet uitverkocht geraakt, dus waarom de prijs nog zo sterk verhogen. Dan lijken mij andere thuisbatterijen interessanter te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Laatst online: 14-09 18:46
Siert192 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:16:
[...]

Wat prijs betreft beter bij onze oosterburen te kijken daar is de Marstek Venus € 200,- goedkoper te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Is wel met 0% btw in Duitsland, dus die moet je er nog bijtellen als je daar bestelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Ik heb bij Marstek nog navraag gedaan over een API koppeling anders dan Modbus, maar volgens mij komt er niks anders hiervoor.
Sorry, we don't have plan for open API. Actually, Modbus is open API for intergaration. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
prakka schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:49:
Ik heb bij Marstek nog navraag gedaan over een API koppeling anders dan Modbus, maar volgens mij komt er niks anders hiervoor.

[...]
Reactie van @Duramotion op dezelfde vraag (is voor mij ook een harde eis. Dadelijk stopt het cloud platform er mee en dan zit je met een mooie en zware doos cellen).
"Nu weet ik wel dat er een update komt ook met de API die rechtstreeks met de batterij gekoppeld wordt, hier kom ik op terug."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
r.reus schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:28:
[...]
is voor mij ook een harde eis. Dadelijk stopt het cloud platform er mee en dan zit je met een mooie en zware doos cellen.
En als je huis plotseling in een sinkhole wegzakt, ben je zelfs zomaar ook die mooie en zware doos cellen nog kwijt! :(:)
(die harde eis van “no sinkhole” zou ik -als ik jou was- ‘s avonds nog in mijn avondgebedje stellen) :Y

[ Voor 13% gewijzigd door Siert192 op 22-01-2025 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Als de Marstek op 800W limiet staat (ipv 2500W), geldt dit dan voor zowel maximaal laden op 800W als ontladen op 800W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdhoe
Avenger 2.0 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:59:
Als de Marstek op 800W limiet staat (ipv 2500W), geldt dit dan voor zowel maximaal laden op 800W als ontladen op 800W?
Neen. Laden gaat altijd tot 2500W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

kdhoe schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:07:
[...]

Manueel draaien kun je alles aanpassen , laden en ontladen van 1 watt (niet geprobeerd ) tot 2500 , zo laad ik op 1200 watt en ontlaad ik tussen de 135 watt en 800 watt op tijdstippen die ik heb ingesteld.

Geen idee wat de andere modi aan instellingen hebben, p1 meter is er niet. ( ct klemmen ga ik niet mee klooien)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janp1963
r.reus schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:28:
[...]

Reactie van @Duramotion op dezelfde vraag (is voor mij ook een harde eis. Dadelijk stopt het cloud platform er mee en dan zit je met een mooie en zware doos cellen).
"Nu weet ik wel dat er een update komt ook met de API die rechtstreeks met de batterij gekoppeld wordt, hier kom ik op terug."
Send it back and get your life back! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:02
kdhoe schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:07:
[...]

Op een stopcontact invoeren mag tot 800W, uit een stopcontract trekken mag tot 2500W, grotere verbruikers (wasmachines) moeten een eigen WCD (en eigen groep) hebben en mogen dan 3500W gebruiken.

De rekensom is simpel, als je een 16A zekering in je meterkast hebt, maar je voert zeg 2 batterijen op dezelfde groep toe, dus 1600W=6A, dan zou je 16+6A naar een apparaat kunnen voeren zonder dat je meterkast dit in de gaten hebt. Dat wordt gevaarlijk.

Dus.. heb je meer plugin batterijen, gebruik dan ook meerdere groepen. Heb je een eigen groep voor je plug in batterij, dus zitten er geen gebruikers op dezelfde groep, dan kun je veilig je batterij zo instellen dat hij ook meer dan 800W kan invoeren. Officieel moet de stekker er dan tussenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waxy50
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:50
Kreeg net email van duramotion:
Week 6 gaan we de P1 dongel ontvangen vanuit de Fabriek.
Eind deze maand moet het mogelijk zijn om de P1 dongel van Homewizard te koppelen met de batterij.

Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 -Shelly Pro 3EM-120A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Laatst online: 11:40
tonwes99 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:30:
[...]

Op een stopcontact invoeren mag tot 800W, uit een stopcontract trekken mag tot 2500W, grotere verbruikers (wasmachines) moeten een eigen WCD hebben en mogen dan 3500W gebruiken.

De rekensom is simpel, als je een 16A zekering in je meterkast hebt, maar je voert zeg 2 batterijen op dezelfde groep toe, dus 1600W=6A, dan zou je 16+6A naar een apparaat kunnen voeren zonder dat je meterkast dit in de gaten hebt. Dat wordt gevaarlijk.

Dus.. heb je meer plugin batterijen, gebruik dan ook meerdere groepen. Heb je een eigen groep voor je plug in batterij, dus zitten er geen gebruikers op dezelfde groep, dan kun je veilig je batterij zo instellen dat hij ook meer dan 800W kan invoeren. Officieel moet de stekker er dan tussenuit.
Niet alleen een aparte WCD, maar een eigen groep/zekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Zurand schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:26:
In Belgie zie ik dit pakket te koop met een Jullix module, is deze echt nodig ? heb je met een P1 niet voldoende ?
Daar komt dan nog een abonnement bij kijken van 7 euro per maand
https://innovoltus.be/abonnementen/
Je kan nu intekenen voor 50 euro, daarna betaal je dan 1899 voor de batterij met installatie
https://stekkerbatterij.innovoltus.be/installers
Kent iemand dit bedrijf ?
Even geïnformeerd bij deze firma. De aangegeven prijs is incl 6% btw wel, dus rekening houden dat duurder is als woning <10j is. Voor zover ik begrijp wordt de Jullix bekabeld aangesloten (ethernet + rs485) en draadloos als optie. Basisopties zijn gratis. Met abonnement biedt die Jullix wel meer mogelijkheden (capaciteitstarief, laadpaal, load balancing, etc). P1 meter van Marstek niet meegeleverd. Ze zijn bezig met de certificering voor Belgie. Ze hebben er 250 nu in voorraad maar installatie pas voorzien vanaf 17/4.

Weet het nog niet, wel handig dat niet verzonden wordt en gewoon door installateur geplaatst wordt. Aan de andere zijde niet goedkoper en als tweaker doe ik liever alles zelf >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Avenger 2.0 op 22-01-2025 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:21
Ik lees dat je de backup functie van de Marstek in de app moet aanzetten, maar hoe wil je dat doen als de stroom uitgevallen is?
Zit er ook een handmatige schakelaar op, of kan het alleen maar via de app? En kan je de backup functie altijd aan laten staan zonder gevolgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:12:
[...]

Manueel draaien kun je alles aanpassen , laden en ontladen van 1 watt (niet geprobeerd ) tot 2500 , zo laad ik op 1200 watt en ontlaad ik tussen de 135 watt en 800 watt op tijdstippen die ik heb ingesteld.

Geen idee wat de andere modi aan instellingen hebben, p1 meter is er niet. ( ct klemmen ga ik niet mee klooien)
Ontladen boven 800W lukt niet met versie V1.6.0 van de app en V146 van de batterij bij mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqC31z-SuMODsyqbAUs09m1UAKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hku3iaADJLJOOQTWJ0AIFSCU.jpg?f=fotoalbum_largeBij wie wel ?

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
(RSH) schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:37:
Ik lees dat je de backup functie van de Marstek in de app moet aanzetten, maar hoe wil je dat doen als de stroom uitgevallen is?
Zit er ook een handmatige schakelaar op, of kan het alleen maar via de app? En kan je de backup functie altijd aan laten staan zonder gevolgen?
Heb ik nagevraagd en dit zou mogelijk moeten zijn via de app en bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb65
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 17:20
Zet je hem toch gewoon aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
(RSH) schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:37:
Het apparaat kan ook vanuit de accu gevoed worden en dus altijd bediend worden zo lang die niet volledig leeg is. Als de stroom is uitgevallen zal de Wifi het doorgaans ook niet doen (tenzij die op de AC out zit en de communicatie alleen lokaal is ;) ), dus dan wordt het inderdaad Bluetooth.

Een AC poort aan hebben staan kost wat extra energie, daarom wordt bij veel apparaten een dergelijke poort vaak uitgeschakeld als die enige tijd niet wordt gebruikt en moet je deze handmatig aanzetten als je hem wel wil gebruiken. Constant aan hebben staan voor alleen noodgevallen is dus ook niet aan te raden, op dat moment gewoon enablen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:02
hpmkruit schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:26:
[...]
Niet alleen een aparte WCD, maar een eigen groep/zekering.
Dit was bedoeld met eigen WCD, maar "eigen groep" is helderder. Dank voor de aanvulling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusB
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 30-04 23:48
PNARI schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:37:
[...]

Ontladen boven 800W lukt niet met versie V1.6.0 van de app en V146 van de batterij .Bij wie wel ?
Vanaf de nieuwe update moet de leverancier hem waarschijnlijk ontgrendelen zodat hij op 2500W kan ontladen. Omdat het te makkelijk en zonder controle te ontgrendelen was brengt dat onveilige situaties.

Ik had hem voor de nieuwe app update al ontgrendeld naar 2500w Nu na de update kan ik nogsteeds gewoon op 2500w ontladen. Tevens heb ik hem ook op een aparte groep geplaatst.

Ik denk dat ieder die hem voor de update op de standaard 800w had staan hem nu moet laten ontgrendelen bij de leverancier. Ik vermoed dat de leverancier enig bewijs wil zien of hij op een aparte groep zit. Bij marstek zelf zullen ze wel kunnen zien op welke wattage hij staat op hun cloud of je account en dat blijft na een update ongewijzigd. Dus ieder die hem voordietijd heeft ontgrenst heeft gewoon de mogelijkheid tot 2500W . Of de optie is alleen weggehaald uit de app en blijft zo staan als hoe hij voor de update stond.

Tevens was al ergens eens gemeld dat er een update aankwam waarna je hem niet zelf via de app meer kon aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 20:00

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

TinusB schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:10:
[...]

Tevens was al ergens eens gemeld dat er een update aankwam waarna je hem niet zelf via de app meer kon aanpassen.
Voor het 'gemak' dan best ontgrendelen voordat je hem update. (indien veilig)

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siert192
JeffreyGorissen schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:12:
[...]

Goeie update! <3
Wettelijk voorgeschreven? :)

Wat mij betreft geen gevaarlijk geknoei aan “het net” + controle op naleving!
Of dat nou voor het ‘gemak’ moet? Denk het niet. Aantoonbaar veilig? Denk het wel.

[ Voor 31% gewijzigd door Siert192 op 22-01-2025 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusB
JeffreyGorissen schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:12:
[...]

Als je nu de app instaleerd krijg je gelijk de nieuwe versie uit de playstore . En de nieuwe versie heeft niet de optie om te ontgrendelen. Dus bij ieder die de batterij nog niet heeft en de oude app wel heeft geinstaleerd maar nog niet geupdate heeft zou de mogelijkheid er misschien zijn om dat te doen. Maar ieder die vanaf de update de app op hun mobiel zet wil dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusB
Siert192 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:41:
[...]

Goeie update! <3
Wettelijk voorgeschreven? :)

Wat mij betreft geen gevaarlijk geknoei aan “het net” + controle op naleving!
Of dat nou voor het ‘gemak’ moet? Denk het niet. Aantoonbaar veilig? Denk het wel.
Wettelijk mag je maar 800w via een stecker terug leveren dus ja. Als het te makkelijk is om hem.te ontgrendelen lijkt hij mij ook niet een ce keuring waardig want dan voldoet hij niet aan de regels. Als hij netjes via een aparte groep geinstaleerd is dan is het veilig om meer te leveren. En als hij eenmaal ontgrendeld is en daarna word hij op de een of andere manier verplaatst en weer in een stecker gedrukt is dan de verandwoording voor de gebruiker. Maar ik denk niet dat je verzekering betaald bij brand door oververhitte kabels in je huis 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siert192
TinusB schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:53:
[...]

als hij eenmaal ontgrendeld is en daarna word hij op de een of andere manier verplaatst en weer in een stecker gedrukt is dan de verandwoording voor de gebruiker. Maar ik denk niet dat je verzekering betaald bij brand door oververhitte kabels in je huis 😅
Dat de verzekering de schade van de onverantwoordelijke gebruiker niet betaald vind ik niet belangrijk, eigen schuld.
Maar dat een leverancier het een onverantwoordelijke gebruiker ingewikkelder/moeilijker maakt om dat gedrag te vertonen vind ik wel belangrijk.
En om dit niet alleen aan deze twee partijen over te laten om dit vrijblijvend te vertellen en niet te kunnen controleren vind ik het belangrijk dat er een controlepartij op de naleving ervan toeziet.

Voor het 'gemak' (van de gebruiker) zie ik geen rol weggelegd in dit verhaal, behalve dat e.e.a. natuurlijk niet in een moeras van (geautomatiseerde) bureaucratie en administratieve rompslomp moet verzanden (wat we vaak voor elkaar krijgen, zeker in Nederland). _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TinusB
Bovendien heb ik het een tijdje terug over het testen van de accu gehad op verschillende vermogens.

Gemiddeld heb ik een rendement van 78% RTE ( 22% verlies)
Mer een laad snelheid tussen de 1250 en 1500W
En ontladen met zon 1250W haal ik het beste rendement van 82.3% RTE ( 17.7% verlies. )

Nu staat mijn accu in een koude omgeving dus ik denk dat hij het in een warmere kamer beter doet.

Er staan verschillende verhalen met hij ontlaad met 1007W via de app en 995W via HW en dat is zoveel procent. Nee daar zit ook nog een verlies tussen.

Mijn meting is vanaf 100% ontladen via de hw 1fase meter in de meterkast. En dan weer opladen via de hw meter gemeten. Alleen dan kun je zien wat er daadwerkelijk uit de accu komt..en daadwerkelijk nodig is om de accu weer te laden.

Zou er 4kwh via de stecker uit de accu komen en tijdens laden gaat er bijvoorbeeld 5kwh via de stecker gemeten weer in dan heeft hij dus 1 kwh extra nodig om weer volledig te laden. Dus 1kwh verlies. 1kwh van de 5kwh is dan dus 80% rendement 20% verlies. Dit is een voorbeeld...

Nu geeft de meter in de meterkast strax ook een totaal aan RTE Wat er in het net is gekomen en er uit is gegaan op de lange duur. Dan kan ik een gemiddelde zien. Maar zoals ieder wacht ik nog op de p1 meter.

Nu waren er ook vragen over hoeveel hij zou verbruiken in rust.. na een week niks met de accu gedaan te hebben. En na de percentage weg hoeveel de accu ontladen is. Kom ik op zon 4 a 5W verbruik. Dit is een schatting en is slecht te meten aangezien de weergave van marstek zelf niet zo 100% nouwkeurig is..

De meter heeft over de hele week geen ontlaad of oplaad gemeten . Ik zag verhalen dat sommige accu.s gingen laden.
De accu gebruikt zelf ook iets. En als een accu op 10 of 11% staat in rust. Gaat hij waarschijnlijk af en toe even laden om hem daar ook op te houden. Daar onder is het slecht voor de accu. En misschien reageerd het geheel ook op omgevings temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdhoe
Bij mij staat de batterij op een aparte groep, maar stond nog ingesteld op 800w. Android emulator geïnstalleerd (ben iOS gebruiker), oude versie van de app geïnstalleerd > 2500w. Dit is uiteraard op eigen risico als je zeker bent dat het veilig kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvs
  • Laatst online: 15-09 12:16

bvs

kdhoe schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:16:
Bij mij staat de batterij op een aparte groep, maar stond nog ingesteld op 800w. Android emulator geïnstalleerd (ben iOS gebruiker), oude versie van de app geïnstalleerd > 2500w. Dit is uiteraard op eigen risico als je zeker bent dat het veilig kan.
Linkje van de oude versie ? (apk file) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdhoe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siert192
TinusB schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:15:
Bovendien heb ik het een tijdje terug over het testen van de accu gehad op verschillende vermogens.

Gemiddeld heb ik een rendement van 78% ( 22% verlies)
Mer een laad snelheid tussen de 1250 en 1500W
En ontladen met zon 1250W haal ik het beste rendement van 82.3% ( 17.7% verlies. )

Nu staat mijn accu in een koude omgeving dus ik denk dat hij het in een warmere kamer beter doet.

Er staan verschillende verhalen met hij ontlaad met 1007W via de app en 995W via HW en dat is zoveel procent. Nee daar zit ook nog een verlies tussen.

Mijn meting is vanaf 100% ontladen via de hw 1fase meter in de meterkast. En dan weer opladen via de hw meter gemeten. Alleen dan kun je zien wat er daadwerkelijk uit de accu komt..en daadwerkelijk nodig is om de accu weer te laden.

Zou er 4kwh via de stecker uit de accu komen en tijdens laden gaat er bijvoorbeeld 5kwh via de stecker gemeten weer in dan heeft hij dus 1 kwh extra nodig om weer volledig te laden. Dus 1kwh verlies. 1kwh van de 5kwh is dan dus 80% rendement 20% verlies. Dit is een voorbeeld...

Nu geeft de meter in de meterkast strax ook een totaal aan. Wat er in het net is gekomen en er uit is gegaan op de lange duur. Dan kan ik een gemiddelde zien. Maar zoals ieder wacht ik nog op de p1 meter.

Nu waren er ook vragen over hoeveel hij zou verbruiken in rust.. na een week niks met de accu gedaan te hebben. En na de percentage weg hoeveel de accu ontladen is. Kom ik op zon 4 a 5W verbruik. Dit is een schatting en is slecht te meten aangezien de weergave van marstek zelf niet zo 100% nouwkeurig is..

De meter heeft over de hele week geen ontlaad of oplaad gemeten . Ik zag verhalen dat sommige accu.s gingen laden.
De accu gebruikt zelf ook iets. En als een accu op 10 of 11% staat in rust. Gaat hij waarschijnlijk af en toe even laden om hem daar ook op te houden. Daar onder is het slecht voor de accu. En misschien reageerd het geheel ook op omgevings temperaturen.
Goed verhaal en goed onderbouwd! Dank ...

Ik benader "rendement" iets anders (maar met vergelijkbare cijfers denk ik zo) ...

Over de afgelopen 7 maanden:
1. Ik lever nu zonder thuisaccu 68,8% van mijn totale zonne-energie terug aan het net.
Dat wil ik graag -gezien mijn stroomverbruik- minimaliseren tot nog maar 24,7% van mijn totale zonne-energie.

2. Ik neem nu 70,9% van mijn totale energie af van het net.
Dat wil ik graag minimaliseren tot nog maar 29,9% van mijn totale energie.

Daardoor gaat mijn huidige verbruikte zonne-energie omhoog van 29,1% naar 70,1% van mijn totale energie, door gebruik van een thuisaccu.

Ik ben benieuwd of dit straks haalbaar blijkt ... *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TinusB schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:53:
[...]

Wettelijk mag je maar 800w via een stecker terug leveren dus ja. Als het te makkelijk is om hem.te ontgrendelen lijkt hij mij ook niet een ce keuring waardig want dan voldoet hij niet aan de regels. Als hij netjes via een aparte groep geinstaleerd is dan is het veilig om meer te leveren. En als hij eenmaal ontgrendeld is en daarna word hij op de een of andere manier verplaatst en weer in een stecker gedrukt is dan de verandwoording voor de gebruiker. Maar ik denk niet dat je verzekering betaald bij brand door oververhitte kabels in je huis 😅
Ik zie elektrisch/belastingtechnisch niet het verschil tussen laden met 2500W via de stekker of ontladen aan 2500 W via de stekker of zie ik het verkeerd ? Ik heb er een 32A stekker aangemaakt, dat lijkt me degelijker dan de originele stekker die erop zit, en zit op een aparte groep.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Volgens mij mag inderdaad tot 2500W indien op aparte groep (ook voor de netbeheerder). Is er een alternatieve stekker tot 20A die aan te raden is voor continue belasting? Een 32A stekker lijkt me nogal overkill voor deze batterij namelijk. Om te vervangen, hoe doe je dat? Gewoon de oude eraf knippen (geen problemen ivm garantie dan)?

[ Voor 16% gewijzigd door Avenger 2.0 op 22-01-2025 16:32 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaZoNa
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 24-01 19:26
Hallo Tweakers,

Fijn dat ik ook eens even kan reageren bij jullie over de MarsTek Venus-E (in mijn geval de 5.12kwh versie MST-BIE5-2500).

Ik heb deze thuisbatterij ongeveer een week in huis, en dit kan ik jullie alvast vertellen:

Zeer mooie batterij .... en nog vet in de kinderschoenen.

In de doos zit een CT001 kastje om middels spoelen aan te sluiten in de meterkast, deze dien je eerst te monteren (als je daadwerkelijk teruglevering wil monitoren, maar voordat je dat doet lees even verder), want meteen hier gaat het al fout. De handleiding is zwaar onduidelijk. Gesproken wordt over A, B, en C (bij ons heten deze fasen L1, L2, en L3) en dat is nog te begrijpen. Lees je vervolgens verder dan staat er in de tabel in de handleiding niet waar dan die A fase op het kastje zelf zit, ook niet op het kastje zelf. In de tabel staat aansluiting CT1, maar in de afbeelding rechts? Vervolgens moet de CT001 kastje gevoed worden op fase A (dus LN1) volgens de afbeelding, maar ook dit is niet geheel duidelijk. Zeer verwarrend en onduidelijk allemaal. Neem je contact op met Marstek.nl zelf (de importeur/fabrikant) dan krijg je als antwoord dat de CT001 met spoelen niet ondersteund wordt en dat je contact dient op te nemen met de leverancier die je het produkt verkocht heeft. Complete chaos dus.

Goed, na wat probeersels 'onduidelijk' werkend gekregen. Het CT001 kastje toevoegen via de app is ook niet wat je verwacht. Je moet dit kastje namelijk niet toevoegen vanuit het appscherm van de thuisbatterij zelf, maar eerst linksboven op de tekst drukken om dit device toe toe voegen aan de app. Daarna pas kan je hem aangemeld krijgen bij de thuisbatterij. Als je het eenmaal weet niet moeilijk, maar anders zit je eindeloos af te vragen waarom de Marstek thuisbatterij maar geen connectie krijgt met de CT001. Rare is dat alle vermogen positief wordt weergegeven in de CT001 module, ook als er sprake is van teruglevering. De enige lijn die onder nul gaat is de eigen lijn van de CT001.

Om beide apparaten online en aangemeld te krijgen bij je netwerk moet je dus bluetooth gebruiken, maar ach, dat is ook wel een beetje logisch. Hoe weten de apparaten anders hoe je wifi heet en wat het wachtwoord is? Maar de handleiding .....

De firmware wordt automatisch aangeboden als je in het juiste menu zit, en dat is prima. Goed, dan heb je het CT001 kastje en de batterij eindelijk aan het communiceren. Rare onverwacht onduidelijk gedrag. Spoelen? Van de meterkast af, of juist naar de meterkast toe? Niet duidelijk. Fasen? Fase1 zit ineens op Fase 3 in de app, en andersom (kan je afleidien aan het stroomverbruik). Nog meer gepruts.

Fijn, alles lijkt dan eindelijk toch een beetje kloppend (hoop je dan maar). begint de thuisbatterij met 500+ kwh te ontladen, kort daarna weer met 500+ kwh weer te laden. Soms met minder vermogen en lijkt het zich te stabiliseren, dan breekt de hel weer los.

Er lijkt dus een soort van 'Nul op de meter' gedrag ingeprogrammeerd in de AUTO functie. Nou zou je denken, who cares? Nou ik dus, en jij straks ook. Voor ieder van het net opgenomen kwh betaal je op dit moment al 15x meer dan wat je voor diezelfde kwh aan teruglevering ontvangt. Zolang er saldering plaats vindt is dit niet direkt een probleem, maar als dat afgeschaft wordt ben je de L*L. Zou mij niet verbazen dat je stroomrekening dan enorm hoger gaat worden in plaats van lager. Goed op letten dus.

Vervolgens heb je zonopwek, begint dat ding weer rare gedragingen te vertonen. Terwijl je meer opwekt dan je thuis verbruikt gaat hij ook ineens de batterij ontladen, en daarna weer opladen. Drama.

Voor gebruik van de P1 heb je een slimme meter nodig. Maar, dat veranderd op zichzelf niets aan het geprogrammeerde gedrag van laden/ontladen. Immers, de spoelen hebben wellicht een lichte afwijking, maar niet zo groot. Ik heb ook een Enphase installatie met spoelen, en die ziet altijd de juiste opwek en ook (op een kleine afwijking na) de ongeveer juiste teruglevering. Ik heb daarbij ook nog een Home Wizard kwh meters, 2 stuks, een op de hoofdaansluiting, en een aan de kandt van de zonnepanelen. Jaja, beetje losgeslagen, maar het voelt soms wel goed om een beetje te prutsen aan de toekomst.

Ik heb dus ook Home Wizard produkten, zoals slimme stekkers met de Enphase integratie. Home Wizard weet dus ook heel nauwkeurig of er teruglevering plaats vindt en hoeveel. Vandaar ook dat ik achter dit 'Nul op de meter' gedrag kwam met het laden/ontladen/terugleveren/verbruik wanneer je dat dus niet wilt.

Het is zeker wel een mooi produkt, maar totaal niet ver genoeg doorontwikkeld met de huidige Nederlandse energiemarkt in gedachten. Integratie met Home Wizard is er niet, sterker nog wordt zelfs uitgesloten door de fabrikant zelf op de website, en integratie met Home Assistant vanuit de fabrikant is er ook niet. Er is niet eens een beschrijving van de API online te vinden (wellicht wel als je Chinees/Mandarijn/Kantonees spreekt en aldaar ter rade te gaat) waardoor je feitelijk ook op dit gebied niets kunt. Mocht iemand wel een Engelse/Nederlandse/Duite API beschrijving kunnen vinden dan houd ik mij wel aanbevolen.

Er lijkt wel functionaliteit aanwezig voor gebruik met dynamische contracten, maar gezien thuisbatterijen door vele energieleveranciers in Nederland daar geen mogelijkheden voor bieden heb je er vooralsnog niets aan, laat staan dat je weet of het werkt. Datzelfde ook voor inzet bij onbalans, dat is geheel nog afwezig en zal extra hardware vergen wellicht.

Dus als je dit produkt koopt, dan kan je hem alleen in de handmatige modus inzetten (zoals het nu lijkt). En niemand, werkelijk niemand heeft denk ik zin om meerdere keren per dag en dagelijks de laad/ontlaad schema aan te blijven passen aan de zonneopwek.

Hoe de thuisbatterij zich gedraagd met een P1 aansluiting weet ik nogmaals niet, dus, wie het zelf gemeten/ervaren heeft laat het vooral weten.

Oh ja, in de zomer heb je natuurlijk veel stroom om op te slaan, dus kan je lekker goedkoop de avond/nacht/ochtend doorkomen met wat je opgeslagen hebt. In de donkere maanden (okt-nov-dec-jan) als de opwek nog zeer laag moet je jezelf afvragen wat wijsheid is. Het laden en ontladen leidt altijd tot verliezen, en dan kan het wel eens goedkoper blijken te zijn, zeker als je een vast contract hebt met vaste prijzen, om de batterij op 80% gewoon maar uit te zetten en uit te laten en wanneer het nodig is te hopen dat je opwek je jaarrekening nog een beetje drukt. Zeker niet in de huidige vorm op AUTO te laten. Ik gebruik de thuisbatterij vooralsnog dus in de handmatige modus (dus met schema). En ook die schema mag wel iets meer regels toelaten ....

Oh, over die 800w/2500w. Er schijnt een Europese bepaling te zijn dan je op dit moment niet meer dan 800w mag invoeden op een enkele fase. Hij kan dus wel degelijk met 2500w laden en ook met 2500w ontladen. Standaard zal hij met 800w laden met maximaal ontladen. Overigens, 2500w ontladen als er ook andere gebruikers actief zijn kan tot rare problemen leiden, dus die beperking is er vast niet voor niets. Daarbij is het de vraag hoe het verzekerings-technisch zit als je niet voldoet aan de Europese wetgeving en er brand uitbreekt dus kijk een beetje uit.

Wat vinden jullie alles lezende?

(Let niet te veel op de typefoutjes aub)

[ Voor 9% gewijzigd door DaZoNa op 22-01-2025 17:08 . Reden: extra info en typefoutjes ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TinusB
PNARI schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:17:
[...]

Ik zie elektrisch/belastingtechnisch niet het verschil tussen laden met 2500W via de stekker of ontladen aan 2500 W via de stekker of zie ik het verkeerd ? Ik heb er een 32A stekker aangemaakt, dat lijkt me degelijker dan de originele stekker die erop zit, en zit op een aparte groep.
Bij deze gedachte gaat het vrezelijk mis. Door mensen met de gedachten zoals u gebeuren er ongelukken. ( niet kwaad bedoeld ! )

Het gaat ook niet zo zeer om de stecker. Het gaat om de groep. U heeft hem op een aparte groep dat is goed zo hoort dat. Maar toch zou ik een rechtstreekse verbinding adviseren. Steckers kunnen warm worden. Hebben toch een minder goede verbinding als een rechtstreekse verbinding. Een stecker van een frituurpan kan ook warm worden of van de droger. De ene stopcontact heeft beter contact dan de andere. Dus in de ene zal ie meer warmte ontwikkelen dan in de andere. Ook leeftijd en gebruik van de contactdoos speelt natuurlijk een rol.

En Tuurlijk is laden en ontladen niet gelijk. Ja er gaat bij bijde hetzelfde stroom door de kabels. Klopt. Maar het gaat om de veiligheids zekering die zijn werk niet kan doen.

Afhankelijk van de zekering meestal 16 ampere zon 3600 watt. Korstondig kan een zekering meer hebben. Laten we voor het gemak zeggen boven 4000W springt je stop er uit . Als u een accu terug laat leveren. Op 2500W en u heeft 2 zware verbruikers gelijktijdig op dezelfde groep aan staan. Die 5000W gebruiken. Dan gaat de zekering er niet uit. Want op de plek van de zekering komt geen 4500w wat u verbruikt maar 2000W omdat u van de 4500w verbruik 2500 terug levert. Dus als u op een groep 2500w terug levert dan gaat de veiligheids zekering er niet bij 4000w belasting uit. Maar pas bij 6500 watt. En die watage kunnen uw kabels niet aan. Want de volledige 6500W komt wel op een deel van de kabels uit die groep.

Dus de veiligheid valt volledig weg. Het gaat er niet om dat 2500 laden en ontladen hetzelfde is.

Als u 2500w gebruikt..en 2500w via de accu terugvoert staat uw meter verbruik toch ook op 0W? Nou de plek van de meter is ook de plek van de zekering.

Bovendien spelen nog meer factoren mee. Er komt een hoge stroom van 2 kanten. Links van de accu en rechts uit de meter. Dat brengt ook extra warmte in uw kabels.

Er zijn vast elektriciens hier op dit forum die het duidelijker uit kunnen leggen. En er een plaatje bij kunnen tekenen.
.................

[ Voor 20% gewijzigd door TinusB op 22-01-2025 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zel
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-09 17:13

zel

Dat ik blij ben dat ik nog bestelde; plug-and-play is dit allemaal toch nogsteeds niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaZoNa
TinusB schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:49:
[...]

Bij deze gedachte gaat het vrezelijk mis. Door mensen met de gedachten zoals u gebeuren er ongelukken. ( niet kwaad bedoeld ! )

Het gaat ook niet zo zeer om de stecker. Het gaat om de groep. U heeft hem op een aparte groep dat is goed zo hoort dat. Maar toch zou ik een rechtstreekse verbinding adviseren. Steckers kunnen warm worden. Hebben toch een minder goede verbinding als een rechtstreekse verbinding. Een stecker van een frituurpan kan ook warm worden of van de droger. De ene stopcontact heeft beter contact dan de andere. Dus in de ene zal ie meer warmte ontwikkelen dan in de andere. Ook leeftijd en gebruik van de contactdoos speelt natuurlijk een rol.

En Tuurlijk is laden en ontladen niet gelijk. Ja er gaat bij bijde hetzelfde stroom door de kabels. Klopt. Maar het gaat om de veiligheids zekering die zijn werk niet kan doen.

Afhankelijk van de zekering meestal 16 ampere zon 3600 watt. Korstondig kan een zekering meer hebben. Laten we voor het gemak zeggen boven 4000W springt je stop er uit . Als u een accu terug laat leveren. Op 2500W en u heeft 2 zware verbruikers gelijktijdig op dezelfde groep aan staan. Die 5000W gebruiken. Dan gaat de zekering er niet uit. Want op de plek van de zekering komt geen 4500w wat u verbruikt maar 2000W omdat u van de 4500w verbruik 2500 terug levert. Dus als u op een groep 2500w terug levert dan gaat de veiligheids zekering er niet bij 4000w belasting uit. Maar pas bij 6500 watt. En die watage kunnen uw kabels niet aan. Want de volledige 6500W komt wel op een deel van de kabels uit die groep.

Dus de veiligheid valt volledig weg. Het gaat er niet om dat 2500 laden en ontladen hetzelfde is.

Als u 2500w gebruikt..en 2500w via de accu terugvoert staat uw meter verbruik toch ook op 0W? Nou de plek van de meter is ook de plek van de zekering.

Bovendien spelen nog meer factoren mee. Er komt een hoge stroom van 2 kanten. Links van de accu en rechts uit de meter. Dat brengt ook extra warmte in uw kabels.

Er zijn vast elektriciens hier op dit forum die het duidelijker uit kunnen leggen. En er een plaatje bij kunnen tekenen.
.................
Fijne toevoeging nog .... erg belangrijk als je niet wilt dat er brand uitbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:22:
[...]

Ze zullen zich inderdaad niet vervelen.
Maar voor de uitlevering waren ze heel enthousiast aanwezig.

Overigens staat de accu hier ook al even maar over de levering van de p1 heb ik vanuit Duramotion niks vernomen.

Althans niet meer dan bij de bestelling dat er een nalevering zou volgen.
Ik zou het wel waarderen dat er op dat punt wat meer gecommuniceerd zou worden.
Vandaag ook mail ontvangen.

Levering p1 zou medio februari moeten zijn.

We gaan het zien, ik hoop dat het werkt.

Nu las ik dacht Ik ergens dat de koppeling met de Homewizard p1 eind januari zou moeten werken...
Of ben ik abuis en was dat slechts een kronkel in mijn grijze massa?

Iemand daar meer info over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaZoNa
Oh, nog iets, mijn ontladen bleef steken volgens de app bij een rest van 11%. 11% van 5120kwh is 563wh. En ik heb gemerkt dat bij omzetting verlies van rond de 7% plaats vindt in standby modus. Als de batterij echt uit staat, dus helemaal uit is dan zal deze waarschijjnlijk wel langere tijd de lading behouden. Als je de aan/uit knop lang genoeg ingedrukt houdt gaat hij (voor zover ik nu kan bepalen) ook echt uit. Zelfs als je de batterij los koppelt van het stroom net en gewoon 'niets' laat doen maar wel licht hebt van de batterij zelf heb je best grote verliezen. Dus of helemaal uit (maar wel 80% lading er in laten ivm levensduur), of af en toe vol laten laden is wellicht het devies.
Pagina: 1 ... 26 ... 260 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.