NL; 2xMT Venus E V2 (V154 BMS:V215)+(V??? BMS:V???); Sturing -> Local-API; HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecol. vent.WrmtPmp; EV (Seat Mii 32kWh)
Dit is toch al altijd zo geweest of herinner ik me dat verkeerd? (Staat bij mij trouwens niet zo klein als in jouw screenshot)antoinevromen schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:22:
[Afbeelding]
Nog een verandering (is geen verbetering) in de app ontdekt; De som van de stroomfases staat nu in het klein ergens middenin het CT-overzicht
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Afgelopen zaterdag kreeg ik de melding dat er geupgrade kan worden naar 151.215. Dus heb ik dat braaf gedaan.
Maar net krijg ik de melding dat ik kan upgraden van versie 151.215 naar… versie 151.215.
Deze dus ook maar geïnstalleerd. Klik ik vervolgens op de Firmware versie, krijg ik de melding dat er geüpgraded kan worden van versie 151.215 naar versie 151.215.
App afsluiten en opnieuw opstarten en nu laat hij niet meer zien dat er een update beschikbaar is.
Hebben anderen dit ook gehad? (Lijkt me niet de moeite om een ticket voor aan te maken, tenzij dit bij veel mensen speelt.)
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Nee voorheen stond bij mij (1 fase op de CT) het paarste bolletje bovenaan en ook met hetzelfde lettertype als de andere fasen/batterijDruppeltje_ schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:54:
[...]
Dit is toch al altijd zo geweest of herinner ik me dat verkeerd? (Staat bij mij trouwens niet zo klein als in jouw screenshot)
Zou kunnen dat het voor mensen met 3 fasen geselecteerd in de CT niet is veranderd in deze versie
[ Voor 11% gewijzigd door antoinevromen op 11-08-2025 12:58 ]
NL; 2xMT Venus E V2 (V154 BMS:V215)+(V??? BMS:V???); Sturing -> Local-API; HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecol. vent.WrmtPmp; EV (Seat Mii 32kWh)
Dat is hier inderdaad ook zo dat de cijfers niet aanpassen tussen dag/maand/jaar.antoinevromen schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:53:
Nog een paar verschillen in de app (bevat helaas ook fouten); Onderaan de grafiekjes van dag/maand/jaar staan de zogenaamde totalen van dag/maand/jaar, maar er wordt steeds het dagtotaal als getal getoond ofschoon de tekst iets anders suggereert.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar aan de statistieken van MT hecht ik eigenlijk zelf niet zoveel belang. En als ik in jouw screenshot naar laden/opladen kijk, lijkt dat ook niet te kloppen. 4630 tov 1950..
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Jawel het laden/ontladen klopt wel bij mij, maar gaat altijd van 00:00 uur tot 23:59 ; Hij heeft dan al in de avond ervoor veel ontladen vanuit een volle situatie (om zeg maar 20.00uur); Vervolgens gaat hij 's ochtends dan de batterij vanuit bijna leeg naar vol laden, dus lijkt het laden aandeel nu veel groter dan het ontladen; Als ik een plaatje zou maken om 23:59, dan zijn laden en ontladen beter in evenwichtDruppeltje_ schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:59:
[...]
Dat is hier inderdaad ook zo dat de cijfers niet aanpassen tussen dag/maand/jaar.
Maar aan de statistieken van MT hecht ik eigenlijk zelf niet zoveel belang. En als ik in jouw screenshot naar laden/opladen kijk, lijkt dat ook niet te kloppen. 4630 tov 1950..
Klopt volledig.. mijn foutantoinevromen schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:03:
[...]
Jawel het laden/ontladen klopt wel bij mij, maar gaat altijd van 00:00 uur tot 23:59 ; Hij heeft dan al in de avond ervoor veel ontladen vanuit een volle situatie (om zeg maar 20.00uur); Vervolgens gaat hij 's ochtends dan de batterij vanuit bijna leeg naar vol laden, dus lijkt het laden aandeel nu veel groter dan het ontladen; Als ik een plaatje zou maken om 23:59, dan zijn laden en ontladen beter in evenwicht

Ik ben nu 2 maanden aan het meten tussen mijn Onderverdeler en Hoofdmeterkast. Op mijn Onderverdeler heb ik 2 maal een Marstek (ieder eigen groep Groep 10 & 11), mijn PV (Groep 13 Alamat), vliering (Groep 9), Was/droog combinatie (groep 12) De PV levert in piek 3300W (meer heb ik niet gemeten) en de Marsteks staan op 2500/2500. Tot nu toe ben ik nog niet echt over de 25A geweest behalve de ene keer dat ik wasdroger + marsteks zonder PV opbrengst van grid trok.pascallj schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:06:
[...]
Als je wil bepalen of je hoofdaansluiting voldoende is, zal je moeten kijken of de stroom bij volledige teruglevering en bij volledige belasting voldoende is.
Volledige teruglevering komt neer op 22 A uit de panelen + 4/11 A uit de Marstek. Dus dat gaat prima, daar kan je ook met geen mogelijkheid overheen als je niet meer opwekkers hebt.
Voor vebruik ligt het iets anders. Daar zal je niet ongelimiteerd alles kunnen belasten, als je Marstek volledig gaat laden (11 A), de auto op max snelheid (16 A) heb je nog maar 8 A over voor de rest van het huis, dat is niet zo veel. Alleen als je zowel de auto als de Marstek alleen gaat laden van zonnestroom, kan je deze twee dus al weer wegstrepen en heb je weer 35 A over voor de woning.
Dus met 35 A zal je niet alles tegelijk aan kunnen zetten, maar dat lijkt mij in de praktijk ook niet heel erg realistisch.
Overigens verbruikt koken via inductie ook minder stroom dan je denkt, het opwarmen van wat kookwater kan met een gigantisch vermogen, maar het aan de kook houden van water valt reuze mee. Het is wel weer een lastige verbruiker om af te dekken met een batterij als je plaat niet traploos het vermogen kan regelen, maar gaat pulseren. Mijn kookplaat kan tot ongeveer 50 procent van het max vermogen netjes terug regelen, bij lagere belastingen gaat hij pulseren (aan/uit).
:strip_exif()/f/image/JIrIT8nYZFZ6sbsqeaVBX470.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kan wel zien wanneer ik mijn 2e Marstek kreeg en van 800W afgifte naar 2500W ging.
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant
En welke Firmware heb je nu?
Ik draai met FW 151 en er staat een update klaar.
Maar ik ben verder wel tevreden met hoe het nu werkt dus wou hem niet zinloos updaten als het verder niks toevoegde.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik heb ook met dat dilemma gezeten, maar wanneer besluit je dan wel om te updaten; Ik ben altijd bang dat wanneer je te lang de updates niet meer volgt er een moment komt dat er bijv. iets in de handshake/interface met de marstek-servers is gewijzigd en je vervolgens niet meer in staat bent om te updaten, Zeker geen "inovator" zijn is mijn motto, maar "laggar" lijkt me ook niet verstandig,Ronald.42 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:12:
Wie draaien er hier nog meer met de shelly en driefasen?
En welke Firmware heb je nu?
Ik draai met FW 151 en er staat een update klaar.
Maar ik ben verder wel tevreden met hoe het nu werkt dus wou hem niet zinloos updaten als het verder niks toevoegde.
Daarnaast ontbreken ook bij de firmware-updates van Marstek de release-notes (Pascallj heeft iets uit het Chinees vertaald, maar dat was ook summier); Dus in feite weet je niet of het "zinloos updaten" is, want we weten niet wat er in de updates zit.
[ Voor 14% gewijzigd door antoinevromen op 11-08-2025 13:24 ]
Waar wil jij je se op aansluiten? Op de victron bedoel je?iorses schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:20:
[...]
Vertel me hoe ik mijn zonnepanelen met SolarEdge optimizers daar ga op aansluiten? Hoor het graag!
Heb voor een reden een AC batterij gekocht.
Nou gewoon op de AC out aansluiting, mits het vermogen niet groter is dan het vermogen van de omvormer. Kun je toch mooi je zonne energie blijven gebruiken als er net uitval is...
1 PVoutput . Dongen NB
Ik had hetzelfde probleem.Pietervs schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:55:
Ik zie het niet terug in dit topic.
Afgelopen zaterdag kreeg ik de melding dat er geupgrade kan worden naar 151.215. Dus heb ik dat braaf gedaan.
Maar net krijg ik de melding dat ik kan upgraden van versie 151.215 naar… versie 151.215.
Deze dus ook maar geïnstalleerd. Klik ik vervolgens op de Firmware versie, krijg ik de melding dat er geüpgraded kan worden van versie 151.215 naar versie 151.215.
App afsluiten en opnieuw opstarten en nu laat hij niet meer zien dat er een update beschikbaar is.
Hebben anderen dit ook gehad? (Lijkt me niet de moeite om een ticket voor aan te maken, tenzij dit bij veel mensen speelt.)
Hier is het uiteindelijk gelukt door de stekker uit te trekken en de RS485 ESP af te koppelen en dan pas de upgrade uit te voeren.
5000W omvormer op 1 Fase? Dat is 20A. Dan heb je dus een 1 Fase omvormer. In dat geval zou je naar 3 fasen kunnen, maar dan moet je wel naar 3x35A en niet naar 3x25A gezien die eUP er bij komt. Wil je de eUp op 1 fase doen dan kan je naar 3x25.Pakhaas schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:48:
Misschien weten jullie hier antwoord op deze vraag:
Wij hebben hier een 1 fase 35A aansluiting.
Op het dak liggen 6080WP zonnepanelen met 5000w omvormer (SMA). In de keuken een inductiekookplaat. Er komt een kleine EV (VW E-up) en die gaan we laden met een stekker (CEE) op een aparte groep. Kunnen dan kiezen uit 8,10,13,16A laden (even afhankelijk van hoeveel er op dat moment van de zonnepanelen afkomt). We hebben overdag de tijd om te laden.
Stel ik koop een Marstek en wil die eerst op 800w laden/ontladen. Zal dan op een groep komen waar enkel nog wat verlichting zit.
Kunnen wij dan toe met 1 fase 35A of moeten we dan naar 3 fase?
En stel het kan met 1 fase en ik wil naar 2500w laden/ontladen op een aparte groep, moet ik dan wel naar 3 fase?
Aan de andere kant, je kan ook op 1 fase blijven, maar dan wel je meterkast laten nakijken of alles wel goed is ingericht vanwege de hoge interne stromen. Dus tussen HS en Aardleks ten minste 10mm2.
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant
Dit moet ook als ik geen batterij neem maar alleen via de stekker op 13A (kan kiezen uit 8,10,13,16a) ga laden terwijl de zon schijnt?WargamingPlayer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:47:
[...]
5000W omvormer op 1 Fase? Dat is 20A. Dan heb je dus een 1 Fase omvormer. In dat geval zou je naar 3 fasen kunnen, maar dan moet je wel naar 3x35A en niet naar 3x25A gezien die eUP er bij komt. Wil je de eUp op 1 fase doen dan kan je naar 3x25.
Aan de andere kant, je kan ook op 1 fase blijven, maar dan wel je meterkast laten nakijken of alles wel goed is ingericht vanwege de hoge interne stromen. Dus tussen HS en Aardleks ten minste 10mm2.
Die 5000w omvormer draait al sinds 2016 zonder problemen en levert op zonnige dagen tussen de 35 en 40kwh van het dak.
Ik heb dit ook al eens gezien (en hier gemeld), dat was voor ik ModBus modules had. De app doet soms raar en denkt dat de update niet is doorgevoerd, er blijft als het ware oude data hangen. Even de app sluiten en terug opstarten na de update doet wonderenGamm86 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:37:
[...]
Ik had hetzelfde probleem.
Hier is het uiteindelijk gelukt door de stekker uit te trekken en de RS485 ESP af te koppelen en dan pas de upgrade uit te voeren.
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana
De vaste kosten (capaciteitsterm en abbo) wegen helaas hard door.
RTE 75,4%
Eigen verbruik zonne-energie gestegen van 28,9 naar 59,3%
Zelfvoorziening gestegen van 58,9 naar 87,9%
Dit alles tijdens zonnige zomermaanden, dus op geen enkele wijze representatief voor een heel jaar.
In combinatie met HW P1 meter en een DSMR4 slimme meter (10 sec. updates) veel fluctuaties, vooral 's nachts gaat 'ie dan regelmatig iets terugleveren aan het net (d.w.z. levert teveel). Het systeem reageert overduidelijk te traag, wat niet raar is.
In combinatie met een MT CT002 is het gedrag veel rustiger, maar met een offset van 15 à 20 watt, d.w.z. het verbruik staat niet op nul maar er wordt een vij constante 15 à 20 watt uit het net getrokken. Teruggeleverd wordt er niets als de batterij laadt of ontlaadt, tenzij net een grote vraag wegvalt of er een leverpiek is, ook dat is niet raar, en binnen enkele seconden weggeregeld. Onderaan de streep is over de hele dag het verbruik uit het net lager dan met de HWE P1, omdat er minder pieken zijn. Als de accu 's nachts niet leeg gaat omdat er weinig gekookt en gegamed werd, dan is het verbruik 0,3kWh over een etmaal, met de HWE P1 kwam ik niet onder de 0,5kWh.
Al met al nog steeds tevreden met mijn investering van 1400 euro. De verwachting is dat de terugleverboete 150 euro lager zal uitvallen door het gebruik van deze thuisbatterij, dus het terugverdienen is al begonnen.
12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v120 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B
De keuze tussen 3x 25A of 3x 35A heb je in de meeste residentiële woningen niet. Dat bepaalt de netbeheerder of dat überhaupt mogelijk is. Hoe dat op nieuwe verkavelingen zit, of op plaatsen waar er al aan gewerkt is weet ik niet. Maar op vele woonwijken word 3x35 gewoon geweigerd door de netbeheerder, of is het simpelweg niet mogelijk. Hier was 3x25A het hoogst mogelijke en daar draait ook gewoon de easee lader op. Wel zelden op vol vermogen maar dat heeft te maken dat die enkel op zonnestroom ingesteld staat.WargamingPlayer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:47:
[...]
5000W omvormer op 1 Fase? Dat is 20A. Dan heb je dus een 1 Fase omvormer. In dat geval zou je naar 3 fasen kunnen, maar dan moet je wel naar 3x35A en niet naar 3x25A gezien die eUP er bij komt. Wil je de eUp op 1 fase doen dan kan je naar 3x25.
Ik geloof dat dit zonder problemen werkt. Maar het meeste zal het net op gaan. Met een Accu en een Auto is het een ander verhaal. Waar het om gaat is, dat de meterkast het allemaal aankan.Pakhaas schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:51:
[...]
Dit moet ook als ik geen batterij neem maar alleen via de stekker op 13A (kan kiezen uit 8,10,13,16a) ga laden terwijl de zon schijnt?
Die 5000w omvormer draait al sinds 2016 zonder problemen en levert op zonnige dagen tussen de 35 en 40kwh van het dak.
Wanneer je geen airco, warmtepomp en elektrisch koken doet, zou ik gewoon op 35A huis aansluiting blijven. Hoewel daar ook nog wel omheen valt te werken met slim te zijn met gelijktijdigheid. Het voordeel van een thuisaccu, of zelfs twee is dat je met slim aanleggen je stroom over de hoofdzekering binnen de perken kan houden waardoor je met een enkele 35A uit de voeten kan.
S'avonds tiijdens het koken trek ik af en toe rond de 20A het huis in tijdens koken bestaande uit Marstek + PV productie. Ik zie dan ook geen reden om naar 3 fase te gaan.
Als ik een batterij ga aanschaffen, ga ik eerst een elektricien vragen om de meterkast even na te kijken.WargamingPlayer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:01:
[...]
Ik geloof dat dit zonder problemen werkt. Maar het meeste zal het net op gaan. Met een Accu en een Auto is het een ander verhaal. Waar het om gaat is, dat de meterkast het allemaal aankan.
Wanneer je geen airco, warmtepomp en elektrisch koken doet, zou ik gewoon op 35A huis aansluiting blijven. Hoewel daar ook nog wel omheen valt te werken met slim te zijn met gelijktijdigheid. Het voordeel van een thuisaccu, of zelfs twee is dat je met slim aanleggen je stroom over de hoofdzekering binnen de perken kan houden waardoor je met een enkele 35A uit de voeten kan.
S'avonds tiijdens het koken trek ik af en toe rond de 20A het huis in tijdens koken bestaande uit Marstek + PV productie. Ik zie dan ook geen reden om naar 3 fase te gaan.
Wij hebben geen airco of warmtepomp, maar koken wel elektrisch. Dat kan dus prima naast het laden van e EV? (meestal koken we begin einde middag/begin avond en dan zal de auto wel klaar zijn.
[quote]of zelfs twee is dat je met slim aanleggen je stroom over de hoofdzekering binnen de perken kan houden waardoor je met een enkele 35A uit de voeten kan.[quote]
Hoe leg je dat slim aan? Waar op te letten?
Panelen rechtstreeks zodat ik maar 1x conversieverlies heb.reneeke1970 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:33:
[...]
Waar wil jij je se op aansluiten? Op de victron bedoel je?
Nou gewoon op de AC out aansluiting, mits het vermogen niet groter is dan het vermogen van de omvormer. Kun je toch mooi je zonne energie blijven gebruiken als er net uitval is...
4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant
Slim bedoel ik mee, bijvoorbeeld geen afwasmachine aan wanneer oven aan staat. Geen wasdroger aan wanneer je Kookt. Dat bedoel ik met slim.Pakhaas schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:07:
[...]
Als ik een batterij ga aanschaffen, ga ik eerst een elektricien vragen om de meterkast even na te kijken.
Wij hebben geen airco of warmtepomp, maar koken wel elektrisch. Dat kan dus prima naast het laden van e EV? (meestal koken we begin einde middag/begin avond en dan zal de auto wel klaar zijn.
[...]
Zelf heb ik bijvoorbeeld ingericht in HA dat de stekker van de vaatwasser uit is wanneer de oven aan staat en visa versa. Wie als eerste komt krijgt de stroom. Vrouw vond dat vervelend, maar nu is men dat gewend. En zo kan je best wel ver gaan.
Er bestaan trouwens ook meters/automaten voor een DIN-rail die ervoor zorgen dat er een load balancing plaatsvind. Eigenlijk zoals een moderne laadpaal dat doet. Met zo een module kan je perfect automatisch het verbruik naar je EV stopcontact terugschroeven bij een hogere stroomvraag in huis, zonder dat je daarbij een laadpaal moet installeren.Pakhaas schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:07:
[...]
Als ik een batterij ga aanschaffen, ga ik eerst een elektricien vragen om de meterkast even na te kijken.
[quote]of zelfs twee is dat je met slim aanleggen je stroom over de hoofdzekering binnen de perken kan houden waardoor je met een enkele 35A uit de voeten kan.[quote]
Ik heb ze alledrie de update laten doen.antoinevromen schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:19:
[...]
Ik heb ook met dat dilemma gezeten, maar wanneer besluit je dan wel om te updaten; Ik ben altijd bang dat wanneer je te lang de updates niet meer volgt er een moment komt dat er bijv. iets in de handshake/interface met de marstek-servers is gewijzigd en je vervolgens niet meer in staat bent om te updaten, Zeker geen "inovator" zijn is mijn motto, maar "laggar" lijkt me ook niet verstandig,
Daarnaast ontbreken ook bij de firmware-updates van Marstek de release-notes (Pascallj heeft iets uit het Chinees vertaald, maar dat was ook summier); Dus in feite weet je niet of het "zinloos updaten" is, want we weten niet wat er in de updates zit.
Was alleen de bms die ging van 212 naar 215 Firmware is 151 gebleven.
De v1 viel van 100% terug naar 93%
De beide v2 bleven na de update gewoon 100%
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ja ik ben nu vooral mijn vrouw nog bewust aan het maken van het stroom gedrag. Toen met salderen en zonder terugleverboete maakte het niets uit, maar nu draaien we de wasmachine (hebben geen droger) alleen als de zon schijnt en de vaatwasser niet aanstaat, of andersom.WargamingPlayer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:12:
[...]
Slim bedoel ik mee, bijvoorbeeld geen afwasmachine aan wanneer oven aan staat. Geen wasdroger aan wanneer je Kookt. Dat bedoel ik met slim.
Zelf heb ik bijvoorbeeld ingericht in HA dat de stekker van de vaatwasser uit is wanneer de oven aan staat en visa versa. Wie als eerste komt krijgt de stroom. Vrouw vond dat vervelend, maar nu is men dat gewend. En zo kan je best wel ver gaan.
Stofzuigen ook alleen overdag. Klinkt wat overdreven, maar gaat er wel om dat je bewust met stroom bezig bent. De EV oplader heeft ook een timer functie en bijv bij minder zon gaan we eerder met 10A laden ipv 13/16A.
Sorry, nu weer ontopic
Heeft wel met Marstek te maken, want nu zou je dat stofzuigen ook na zonsondergang kunnen doen.Pakhaas schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:18:
[...]
Ja ik ben nu vooral mijn vrouw nog bewust aan het maken van het stroom gedrag. Toen met salderen en zonder terugleverboete maakte het niets uit, maar nu draaien we de wasmachine (hebben geen droger) alleen als de zon schijnt en de vaatwasser niet aanstaat, of andersom.
Stofzuigen ook alleen overdag. Klinkt wat overdreven, maar gaat er wel om dat je bewust met stroom bezig bent. De EV oplader heeft ook een timer functie en bijv bij minder zon gaan we eerder met 10A laden ipv 13/16A.
Sorry, nu weer ontopic
Dat ja.WargamingPlayer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:20:
[...]
Heeft wel met Marstek te maken, want nu zou je dat stofzuigen ook na zonsondergang kunnen doen.
Ik heb er vooral gemak mee gekocht, om het gezin hier zover te krijgen dat ze er om denken wat waneer te gebruiken koste te veel energie...
Overigens heb ik nu dit jaar al richting 3000kwh eigen gebruik.
Waarvan 1400kwh door de Marstek geleverd is.
Het is juist een van de dingen die een thuisbatterij met forse omvormer zo interessant maken. Ik draai de was en afwas rustig met een overlap, omdat het zelden voorkomt dat ze tegelijkertijd stroom trekken, en komt er nou een wolk voor de zon tijdens het opwarmen, of staan ze tegelijkertijd op te warmen, dan springt de batterij bij. Droger idem dito, al trekt die een stuk minder stroom (warmtepompdroger). Alleen 's avonds koken, dat wordt wel een dingetje, want de energie van de ondergaande zon is misschien 1kW + 2.5kW van de batterij, dat is vaak niet genoeg om te koken en met de oven erbij al helemaal niet.WargamingPlayer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:20:
[...]
Heeft wel met Marstek te maken, want nu zou je dat stofzuigen ook na zonsondergang kunnen doen.
12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v120 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B
De gebruiks situatie is als volgt, 7 panelen a 440wp en een vrij laag over het algemeen stroom verbruik.
Wilde ik kijken of ik het avond nacht en ochtend verbruik op kon vangen, en dat lijkt prima gelukt.
De marstek staat nu nog in de modus , "zelf geinitieerd consumptiemodel" , maar later ga ik nog wel kijken wat ik eventueel aan zou kunnen passen.
De installatie was gelukkig vrij simpel na al het een en ander doorgenomen te hebben, de homewizzard p1 (besteld van vattenfall punten) die pakte meteen op en was het een en ander aanvinken en werkend.
Tevens staat ie op 800watt.
Ik had dacht ik zaterdag een melding van de laatste update, en vanmorgen weer nadat ik het apparaat uitgezet had (misschien dat dat er iets mee te maken heeft)
Prima om
/f/image/YWFgWAzHSpID0Wopbj0ouPgN.png?f=fotoalbum_large)
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart
Hier wel ja.Pakhaas schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:32:
Maar dan hebben jullie hem zeker allemaal wel op 2500w draaien?
Alledrie op 2500W.
Hebben twee omvormers: een 3Kw SolarEdge (Westen) en een 2Kw SMA (Oosten).
Ging eerst kijken voor een SolarEdge batterij systeem omdat die dan rechtstreeks opgeladen kon worden en dus beetje minder verlies zou ondervinden.
Maar de goedkoopste offerte kwam op bijna 7000 euro voor 10Kw, Marstek met gelijke capaciteit is 2.800 euro. Er moet over de jaren al serieus wat verlies zijn om meer dan 4000 euro goed te maken.
Grootste voordeel van de Marstek setup is dat er ook rekening wordt gehouden met de andere omvormer. Het is niet dat die zoveel doet. Hij vangt de eerste zon op en produceert dan wel iets maar nooit zijn maximum. Bij de solaredge batterij setup zou de SMA genegeerd worden en dat zou, hoe relatief weinig die produceert, jammer zijn
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215
Je geeft het antwoord zelf al met het woord rechtstreeks, dus je se omvormer er tussenuit halen. Heb je gelijk het drie procent verlies van dat ding ook weer terug gewonneniorses schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:07:
[...]
Panelen rechtstreeks zodat ik maar 1x conversieverlies heb.
1 PVoutput . Dongen NB
Hallo Ronald, 1400 kWh uit 3 Marsteks (over welke periode precies?). Dan lijkt het mij dat je vaker op een dag die 5kWh ontlaadt en weer oplaadt? Hoe krijg je dat met zonnestroom voor elkaar zonder naar het net te ontladen (dan zou je al een heel hoog dagverbruik moeten hebben lijkt mij, want als ik gemiddeld 200 dagen neem waarop je 5kWh overschot kunt laden, dan kom ik nog maar op 1000 kWh per jaar per Marstek.Ronald.42 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:25:
[...]
Dat ja.
Ik heb er vooral gemak mee gekocht, om het gezin hier zover te krijgen dat ze er om denken wat waneer te gebruiken koste te veel energie...![]()
Overigens heb ik nu dit jaar al richting 3000kwh eigen gebruik.
Waarvan 1400kwh door de Marstek geleverd is.
edit:
Gelukkig kan ik de force-charge nog aan zetten
[ Voor 12% gewijzigd door Mattie112 op 11-08-2025 15:46 ]
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Marstek 1 draait van 10 januari.antoinevromen schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:29:
[...]
Hallo Ronald, 1400 kWh uit 3 Marsteks (over welke periode precies?). Dan lijkt het mij dat je vaker op een dag die 5kWh ontlaadt en weer oplaadt? Hoe krijg je dat met zonnestroom voor elkaar zonder naar het net te ontladen (dan zou je al een heel hoog dagverbruik moeten hebben lijkt mij, want als ik gemiddeld 200 dagen neem waarop je 5kWh overschot kunt laden, dan kom ik nog maar op 1000 kWh per jaar per Marstek.
Marstek 2 en 3 draaien van 28 april.
Hier is alles elektrisch geen gas.
Ik zie trouwens net dat er nu exact 1400kwh de accu's IN gegaan is.
Dus eruit is iets meer dan 1000kwh.
Alsnog niet onaardig.
Dit is Marstek 1 bijv.
Die heeft de langste periode nu staan.
:strip_exif()/f/image/BHzwhUdveDxidFoyvd8NSsW0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Ronald.42 op 11-08-2025 15:47 ]
hierbij commandos bv om het device op manual/auto te zetten:
1
2
| echo '{"id": 1,"method": "ES.SetMode","params": {"id": 1,"config": {"mode": "Auto","auto_cfg": {"enable": 1}}}}' | nc -w1 -u 192.168.0.47 30000 echo '{"id": 1,"method": "ES.SetMode","params": {"id": 1,"config": {"mode": "Manual","manual_cfg": {"time_num": 1,"start_time": "08:30","end_time": "20:30","week_set": 127,"power": 100,"enable": 1}}}}' | nc -w1 -u 192.168.0.47 30000 |
Zoals gezegd: lees de Topic Start pagina’s (TS) eens door. Daar staan alle antwoorden op je vragen.Pakhaas schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:39:
[...]
Bedankt heel nuttig. Heeft het nog voorkeur om de Marstek en P1 alleen op 2.4 of 5g te zetten?
NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
Hier batterij 1 797kWh en batterij 2 224 kWh afgegeven. Batterij 1 staat er van 18 januari en batterij 2 sinds 4 juni. Verwarming is niet electrisch, al de rest wel.En in de warme weken het huis lekker koel en vrijwel geen afname van het net.Ronald.42 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:45:
[...]
Marstek 1 draait van 10 januari.
Alsnog niet onaardig.
Dit is Marstek 1 bijv.
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door PNARI op 11-08-2025 16:13 ]
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Gaaf! Kun je dit al aanvragen bij Marstek Support via Feedback?NoFate schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:48:
Ben eens aan het spelen geweest met de LOCAL API, en kan bevestigen dat het WERKT!! :-)
hierbij commandos bv om het device op manual/auto te zetten:
code:
1 2 echo '{"id": 1,"method": "ES.SetMode","params": {"id": 1,"config": {"mode": "Auto","auto_cfg": {"enable": 1}}}}' | nc -w1 -u 192.168.0.47 30000 echo '{"id": 1,"method": "ES.SetMode","params": {"id": 1,"config": {"mode": "Manual","manual_cfg": {"time_num": 1,"start_time": "08:30","end_time": "20:30","week_set": 127,"power": 100,"enable": 1}}}}' | nc -w1 -u 192.168.0.47 30000
Verandert er nog wat aan de communicatie met de P1 meter als je dit gebruikt?
Zo niet dan kunnen we de Marstek batterij er bij Home Assist in zetten zonder gebruik van modbus is mijn idee.
Eindelijk de boel uitlezen en misschien instellen zonder de gammele app zie ik wel naar uit.
het is puur commandos sturen, opvragen zou ook moeten lukken, maar ik krijg de feedback nog niet terug in json, mss is mijn commando verkeerd :-)Zaggy schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:13:
[...]
Gaaf! Kun je dit al aanvragen bij Marstek Support via Feedback?
Zo niet dan kunnen we de Marstek batterij er bij Home Assist in zetten zonder gebruik van modbus is mijn idee.
Eindelijk de boel uitlezen en misschien instellen zonder de gammele app zie ik wel naar uit.
denk wel dat je de api al kan aanvragen jah :-)
is wel nog beperkt, zie nog niet direct commands om vermogen te sturen, zal wel komen, is early stage!
Ik zou toch iedereen willen verzoeken om support niet lastig te vallen hiermee. Het is nog in preview/beta, het komt vanzelf voor iedereen beschikbaar, waarschijnlijk op korte termijn.Zaggy schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:13:
[...]
Gaaf! Kun je dit al aanvragen bij Marstek Support via Feedback?
Ik heb hier laatst alvast de documentatie gedeeld: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu" Daaruit blijkt ook dat je ongeveer net zo veel kan als in de app. Via Modbus kan je nog steeds meer doen en zien, dus dat blijft waarschijnlijk nog wel steeds een voordeel hebben.
:strip_exif()/f/image/PI7WLO9wKPhP1X3fqvxpwNlq.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is niets raars gebeurd rond die tijd. Geen zware load o.i.d. alleen deze scherpe drop in de metrics. Is dit een soort herkalibratie o.i.d.?
2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput
Kan iemand dit bevestigen?
Dank!
[ Voor 18% gewijzigd door SatScan op 11-08-2025 16:41 ]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Nee niet zomaar, wel even na de update naar BMS 215, zoals ook gedocumenteerd (kalibratie van de SOC). De SOC is een schatting en heeft even tijd nodig om de capaciteit van de batterij te 'leren'.DJFliX schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:35:
Hebben jullie ook wel eens dat de SoC ineens scherp daalt? [Afbeelding]
Er is niets raars gebeurd rond die tijd. Geen zware load o.i.d. alleen deze scherpe drop in de metrics. Is dit een soort herkalibratie o.i.d.?
Het kan ook voorkomen als je een tijdje (maand of zo) de batterij niet en keer geheel ontlaad en geladen hebt.
Dan kan die berekening steeds verder gaan afwijken van de werkelijkheid (soc-drift)
Oplossing, geheel ontladen en dan geheel laden... soms 2x keer om het te verhelpen.
Succes!
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Wat wil je zeggen met pass-true?SatScan schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:41:
Na de BMS update 215 werkt de pass-true van de backup-poort niet meer.
Kan iemand dit bevestigen?
Dank!
MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Zonder backup-functie geactiveerd en een apparaat aangesloten en werkt.
Dat lukte vanmiddag niet meer, vanmorgen de BMS 215 uitgevoerd.
Misschien is dat de reden.
PS dank voor de reacties, ga ik verder op zoek... was de EV aan het laden en batterijen stonden op manueel zonder een actieve opdracht... even kijken of dat de oorzaak is. Alvast dank voor testen!
[ Voor 33% gewijzigd door SatScan op 11-08-2025 17:01 ]
Even getest en de pass-true werkt hier nog zoals ervoor.SatScan schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:55:
[...]
Dat lukte vanmiddag niet meer.
Kan ik vanavond wel even testen, heb sowieso nog nooit wat aangesloten sinds ze staan (anderhalve weekSatScan schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:55:
[...]
Dat lukte vanmiddag niet meer.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Alleen als je niet NOM draait kost het extra stroom, een Watt of 10 om het relay ingeschakeld te laten. Als je NOM draait staat je back-up stopcontact sowieso altijd aan (mits de batterij niet leeg is), dus maakt het geen verschil of je de instelling aan of uit zet.Mattie112 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:57:
[...]
Kan ik vanavond wel even testen, heb sowieso nog nooit wat aangesloten sinds ze staan (anderhalve week) Backup functie staat ook uit, dacht dat ik ergens had gelezen dat dat extra stroom kost. Was toevallig van plan dat WCD te gebruiken om een fan te laten draaien voor de koeling van de Marstek zelf.
Ik kan na de update van de app ook geen NordPool land/regio meer kiezen in de app, iemand dit al wel gelukt?Chucky_666 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:57:
[...]
Nordpool is een broker die je de kale prijzen van de dynamische markt aangeeft, het is geen leverancier zelf.
Nordpool kan je daarom gewoon gebruiken.
Zelf zet je de opslag van je dynamische leverancier erbij en je hebt de goede prijzen in de app.
Ps, op dit moment heb ik en verschillende anderen een probleem om Nordpool of tibber in te stellen.
NL - IT - RF - Marstek Venus E - Home Assistant
Dank, nu heb ik indirect antwoord op mijn constatering waarom de back-up poort niet werkte op manueel.pascallj schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:01:
[...]
Alleen als je niet NOM draait kost het extra stroom, een Watt of 10 om het relay ingeschakeld te laten. Als je NOM draait staat je back-up stopcontact sowieso altijd aan (mits de batterij niet leeg is), dus maakt het geen verschil of je de instelling aan of uit zet.
PS getest en het werkt zoals door andere gemeld in de modi NOM

[ Voor 6% gewijzigd door SatScan op 11-08-2025 19:30 ]
Even getest en de backup poort geeft voeding zonder dat de backup poort is ingeschakeld. Marstek begon wel te ontladen wat logisch is.SatScan schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:55:
[...]
Dat lukte vanmiddag niet meer, vanmorgen de BMS 215 uitgevoerd.
Misschien is dat de reden.
PS dank voor de reacties, ga ik verder op zoek... was de EV aan het laden en batterijen stonden op manueel zonder een actieve opdracht... even kijken of dat de oorzaak is. Alvast dank voor testen!
MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Dat gaat dus niet met optimizers vandaar dat ik de vraag stel hoe je denkt dat de realiseren?reneeke1970 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:21:
[...]
Je geeft het antwoord zelf al met het woord rechtstreeks, dus je se omvormer er tussenuit halen. Heb je gelijk het drie procent verlies van dat ding ook weer terug gewonnen
4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant
Ik heb 1 batterij volledig geladen van 0% naar 100% vandaag en dit was ongeveer 4,5kWh.
Nu heb ik nog een batterij en deze heeft vandaag van 40% naar 100% geladen dit was !4,2kWh! dit vind ik wel behoorlijk apart!
En nog een andere van 0% naar 100% en dit was weer 5,88kWh…
Weet je nu echt niet het antwoord op deze vraag, of probeer je deze discussie eindeloos lang voort te zetten? In het eerste geval: SolarEdge werkt alleen binnen het eigen ecosysteem en kan je dus niet DC koppelen aan 3rd party batterijen. Daarmee is dit nu ook afgerond volgens mij, hebben we de verschillen tussen DC systemen besproken en kunnen we over tot de orde van de dag: de Marstek batterij.iorses schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:35:
[...]
Dat gaat dus niet met optimizers vandaar dat ik de vraag stel hoe je denkt dat de realiseren?
Doe maar rustig hoor, iemand snijdt hier een punt aan wat totaal niet relevant is en ook nergens op slaat in mijn situatie.pascallj schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:40:
[...]
Weet je nu echt niet het antwoord op deze vraag, of probeer je deze discussie eindeloos lang voort te zetten? In het eerste geval: SolarEdge werkt alleen binnen het eigen ecosysteem en kan je dus niet DC koppelen aan 3rd party batterijen. Daarmee is dit nu ook afgerond volgens mij, hebben we de verschillen tussen DC systemen besproken en kunnen we over tot de orde van de dag: de Marstek batterij.
Dan mag hij mij uitleggen hoe dat te realiseren valt en moet je niet tegen mij beginnen!
Alsof ik geen weet van de materie heb en het verkeerde materiaal aangekocht heb, dikke doei!
[ Voor 6% gewijzigd door iorses op 11-08-2025 17:44 ]
Vandaag 5.78 kWh nodig gehad om de MT van 11% tot 100% te laden. Meer dan normaal. Gisteren ook al. Vanavond kijk ik hoeveel ik er uit krijg. Gisteren niet volledig ontladen aangezien de prijs vanochtend hoger was.iorses schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:40:
Zien jullie sinds de updates ook raar gedrag in de batterijen?
Ik heb 1 batterij volledig geladen van 0% naar 100% vandaag en dit was ongeveer 4,5kWh.
Nu heb ik nog een batterij en deze heeft vandaag van 40% naar 100% geladen dit was !4,2kWh! dit vind ik wel behoorlijk apart!
En nog een andere van 0% naar 100% en dit was weer 5,88kWh…
/f/image/Q2DwkYS08CmK26IQUpzsWEGr.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door JeffreyGorissen op 11-08-2025 18:02 . Reden: Typo ]
🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |
Vind je? 1000/1400 =0,714 Een redement van 71% vind ik nogal tegenvallen.Ronald.42 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:45:
[...]
Marstek 1 draait van 10 januari.
Alsnog niet onaardig.
Dit is Marstek 1 bijv.
[Afbeelding]
Met de Enphase 10T kom ik uit op 84-85%. Ook nog niet super zou ik zeggen.
Hier ook alle 3 op 2500w, 3 fasen warmtepomp kan er nu lekker op draaien in koelmodus 😎
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Dat is inderdaad stevig, die updates vind ik maar vreemd.JeffreyGorissen schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:49:
[...]
Vandaag 5.63 kWh nodig gehad om de MT van 11% tot 100% te laden. Meer dan normaal. Gisteren ook al. Vanavond kijk ik hoeveel ik er uit krijg. Gisteren niet volledig ontladen aangezien de prijs vanochtend hoger was.
[Afbeelding]
Ik ga eens een feedback aanmaken
Is dat met een HomeWizard of andere socket gemeten? Mijn HW socket vandaag eerste dag binnen, 5.9kWh om van 11% (“leeg”) naar 100% te laden (wat wel mogelijk verschil maakt mijn capaciteit, dit is nog maar de 3e cycli)JeffreyGorissen schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:49:
[...]
Vandaag 5.63 kWh nodig gehad om de MT van 11% tot 100% te laden. Meer dan normaal. Gisteren ook al. Vanavond kijk ik hoeveel ik er uit krijg. Gisteren niet volledig ontladen aangezien de prijs vanochtend hoger was.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/oTynWCvYi4OtVpyhACFe6Ctl.jpg?f=fotoalbum_large)
NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA
Ik vind dat helemaal prima met de vermogens waar het spul op draait.WillemP22 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:51:
[...]
Vind je? 1000/1400 =0,714 Een redement van 71% vind ik nogal tegenvallen.
Met de Enphase 10T kom ik uit op 84-85%. Ook nog niet super zou ik zeggen.
In het najaar gaat de rte wel weer omhoog.
Als je hem voor de Marstek 1 uitrekent waar het meeste door gegaan is kom je nu voor dit jaar op 73.6 waar dat begin dit jaar hoger lag maar nu dus omlaag getrokken wordt door de andere 2.
Met het overgaan op 3 accu's is mijn rte behoorlijk lager geworden over de drie samen gezien.
Maar dat boeit me nou net helemaal niks.
Lijkt mij allemaal niet oke, op deze manier werkt het natuurlijk niet.olympusdenk schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:01:
[...]
Is dat met een HomeWizard of andere socket gemeten? Mijn HW socket vandaag eerste dag binnen, 5.9kWh om van 11% naar 100% te laden (wat wel mogelijk verschil maakt mijn capaciteit, dit is nog maar de 3e cycli)
[Afbeelding]
Dat is veel teveel verlies…
Mensen op dynamisch die niet alleen de batterijen hebben vanwege zonnestroom focussen zich hier meer op. Wat logisch is.Ronald.42 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:03:
[...]
Ik vind dat helemaal prima met de vermogens waar het spul op draait.
In het najaar gaat de rte wel weer omhoog.
Als je hem voor de Marstek 1 uitrekent waar het meeste door gegaan is kom je nu voor dit jaar op 73.6 waar dat begin dit jaar hoger lag maar nu dus omlaag getrokken wordt door de andere 2.
Met het overgaan op 3 accu's is mijn rte behoorlijk lager geworden over de drie samen gezien.
Maar dat boeit me nou net helemaal niks.
Ik heb geen actieve koeling, dit is de eerste dag dat ik de Marstek op de HW socket heb aangesloten ik ga vanavond de balans opmaken van RTEiorses schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:04:
[...]
Lijkt mij allemaal niet oke, op deze manier werkt het natuurlijk niet.
NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA
Zit zelf op V153 maar heb V152 zo kort gedraaid en in die week (gok ik) niet thuis geweest dus kan niet zeggen of het toen ook al was. V151 in ieder geval dit nooit zo erg gezien voor mijn gevoel.
Heb zelf ook nog geen koeling erop (hopelijk morgen) maar heb de temperaturen gecontroleerd deze waren niet zodanig anders dan ik wel eens gezien heb wat dit zou rechtvaardigen.
[ Voor 13% gewijzigd door iorses op 11-08-2025 18:08 ]
5.3 kWh is de standaard ongeveer bij mij tot nog toe.iorses schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:04:
[...]
Lijkt mij allemaal niet oke, op deze manier werkt het natuurlijk niet.
Ontladen is dan ong. 4.2 kWh volledige cyclus. RTE is dan ongeveer 79/80%
MT 1x 5.12 kWh V151
Normaal altijd 5.2 - 5.3 kWh voor volledige lading. Vandaag voor het eerst 5.6 kWh.olympusdenk schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:01:
[...]
Is dat met een HomeWizard of andere socket gemeten? Mijn HW socket vandaag eerste dag binnen, 5.9kWh om van 11% (“leeg”) naar 100% te laden (wat wel mogelijk verschil maakt mijn capaciteit, dit is nog maar de 3e cycli)
[Afbeelding]
Benieuwd of er straks ook meer ontladen word dan.
MT 1x 5.12 kWh V151
Wat gek die wisselende ervaringen, hier was het meestal rondom de nabij. 1 kWh verlies per cyclus.Gohf046 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:11:
[...]
5.3 kWh is de standaard ongeveer bij mij tot nog toe.
Ontladen is dan ong. 4.2 kWh volledige cyclus. RTE is dan ongeveer 79/80%
Ja dat is het bij mij toch ook? Kom met een HW plug gemeten in het gunstigste geval tot een verlies van 1,07 kWh per cyclus.iorses schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:16:
[...]
Wat gek die wisselende ervaringen, hier was het meestal rondom de nabij. 1 kWh verlies per cyclus.
En dan heb ik het over handmatig laden en ontladen onder de meest gunstige omstandigheden. Beter als dat gaat niet worden.
MT 1x 5.12 kWh V151
Is met home wizard socket inderdaad. 5.78 kWh. Voor deze van update was het voor mij rond de 5.2 a 5.3 kWh om vol te laden. Misschien toch ruimere limieten op cel voltage even bekijken wat het ontladen doet.olympusdenk schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:01:
[...]
Is dat met een HomeWizard of andere socket gemeten? Mijn HW socket vandaag eerste dag binnen, 5.9kWh om van 11% (“leeg”) naar 100% te laden (wat wel mogelijk verschil maakt mijn capaciteit, dit is nog maar de 3e cycli)
[Afbeelding]
🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |
De CT003 is een P1 meter.
Maar ik blijf altijd onder de 5kWh dat wil ik ermee zeggen.Gohf046 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:18:
[...]
Ja dat is het bij mij toch ook? Kom met een HW plug gemeten in het gunstigste geval tot een verlies van 1,07 kWh per cyclus.
En dan heb ik het over handmatig laden en ontladen onder de meest gunstige omstandigheden. Beter als dat gaat niet worden.
Het is hetzelfde product dus in grote lijnen mag het niet veel afwijken. Verkeerd verwoord, excuus
Volledige lading van 11% naar 100% standaard onder de 5kWh? Kun je dat eens laten zien via screenshot Homewizard ofzo? en welke instellingen gebruik je dan?iorses schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:58:
[...]
Maar ik blijf altijd onder de 5kWh dat wil ik ermee zeggen.
Het is hetzelfde product dus in grote lijnen mag het niet veel afwijken. Verkeerd verwoord, excuus
MT 1x 5.12 kWh V151
Onder de 5 kWh lijkt mij zeer laag, hier vorige week ook de test gedaan en zat voor de 3 MT’s tussen de 5,4 en 5,6 kWh gemeten met MID gecertificeerd kWh meters.Gohf046 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:01:
[...]
Volledige lading van 11% naar 100% standaard onder de 5kWh? Kun je dat eens laten zien via screenshot Homewizard ofzo? en welke instellingen gebruik je dan?
Iemand trouwens de SOH al eens gecontroleerd?
Mijn 2 eerste ( versie V1) geven 98%, mijn V2 geeft 99%
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Uiteraard, zie foto.Gohf046 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:01:
[...]
Volledige lading van 11% naar 100% standaard onder de 5kWh? Kun je dat eens laten zien via screenshot Homewizard ofzo? en welke instellingen gebruik je dan?
:strip_exif()/f/image/lMDgosv5wrBJXrGbpT19G30E.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is eigenlijk een beetje normaal wat ik het grootste deel van de tijd deed waarnemen.
Geen speciale instellingen 1 tegelijk laten draaien en dan op vol vermogen vrijgegeven.
Meet het via een Shelly, ik heb eerder aangegeven hier dat bij mij in ieder geval de sensoren rechtstreeks uit de batterij qua in/uit totalen niet klopte met de werkelijkheid.
Ben sindsdien actief gaan monitoren en sinds de laatste updates moet ik zeggen zit er nauwelijks verschil meer in, ik denk dat de Shelly het sluimerverbruik meepakt van de batterij en de Marstek zelf niet.
[ Voor 3% gewijzigd door iorses op 11-08-2025 19:32 ]
SOH klopt weinig meer van, 100% is zeldzaam.DSSW schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:29:
[...]
Onder de 5 kWh lijkt mij zeer laag, hier vorige week ook de test gedaan en zat voor de 3 MT’s tussen de 5,4 en 5,6 kWh gemeten met MID gecertificeerd kWh meters.
En hoeveel energie haal je eruit op een dag? Welk BMS draai je? De limieten zijn verruimd sinds BMS 213 dus dan kost het ook meer energie om hem vol te laden, maar je krijgt er ook meer voor terug.iorses schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:29:
[...]
Uiteraard, zie foto.[Afbeelding]
Dit is eigenlijk een beetje normaal wat ik het grootste deel van de tijd deed waarnemen.
Geen speciale instellingen 1 tegelijk laten draaien en dan op vol vermogen vrijgegeven.
Meet het via een Shelly, ik heb eerder aangegeven hier dat bij mij in ieder geval de sensoren rechtstreeks uit de batterij qua in/uit totalen niet klopte met de werkelijkheid.
Ben sindsdien actief gaan monitoren en sinds de laatste updates moet ik zeggen zit er nauwelijks verschil meer in, ik denk dat de Shelly het sluimerverbruik meepakt van de batterij en de Marstek zelf niet.
Ik denk dat je SOC drift hebt en niet het volle bereik van 11% naar 100% dekt.iorses schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:29:
[...]
Uiteraard, zie foto.[Afbeelding]
Appels met appels.
De RTE is van zeer vele factoren afhankelijk en hierdoor eigenlijk een non discussie of we moeten de gegevens van zo'n 500 batterijen uit de praktijk hebben dan kunnen we voorzichtig conclusies trekken.
Vanuit mijn praktijk is de RTE over de gehele periode dat ik de batterijen heb zo'n 72,5%.
Met nadruk: vanuit mijn praktijk!
Wil je toch iets zinnigs zeggen... dan stel ik voor om te meten vanaf 23:00u tot 07:00u met daarbij je standaard standby verbruik in die periode. Of de gegevens van een langere periode >3mnd
Maar goed 07:00u is eigenlijk alweer te laat want de zon komt eerder op...
Hier net even nagekeken aangezien ze vanmorgen zo goed als leeg waren. MT1 heeft 5,4kWh geladen tot 100%Gohf046 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:01:
[...]
MT2 heeft 5,6 kWh geladen tot 100%
Gemeten met HW socket
Hoe doe ik dat?DSSW schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:29:
[...]
Onder de 5 kWh lijkt mij zeer laag, hier vorige week ook de test gedaan en zat voor de 3 MT’s tussen de 5,4 en 5,6 kWh gemeten met MID gecertificeerd kWh meters.
Of is dat een modbus actie?
Dan beiden manueel opgeladen? Ik draai NOM, dan kan je dit moeilijk nakijken.Druppeltje_ schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:48:
[...]
Hier net even nagekeken aangezien ze vanmorgen zo goed als leeg waren. MT1 heeft 5,4kWh geladen tot 100%
MT2 heeft 5,6 kWh geladen tot 100%
Gemeten met HW socket
Ik kreeg weer een update vandaag maar nog niet geïnstalleerd.
2 x Marstek Venus 5,12kwh v153 - Home Assistant - Huawei Sun2000-3ktl-l1 🇧🇪
Ik doe dit in Home Assistent via de MQTT koppeling.Ronald.42 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:48:
[...]
Hoe doe ik dat?
Of is dat een modbus actie?
Oké dat heb ik allemaal niet.DSSW schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:24:
[...]
Ik doe dit in Home Assistent via de MQTT koppeling.
Ik heb ook vraag tot update gekregen, draai nu op V153/215, heb nog niet gekregen wat ze pushen.LodeBo schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:20:
Heeft iemand al een hogere versie dan v153 draaien?
Ik draai NOM met 1 Marstek. De gegevens via modbus en HW komen aardig overeen. Op de HW grafiek zit wel een 15 minuten vertraging.
:strip_exif()/f/image/cV0jHP12KBcL7qLcUQmQPPDg.jpg?f=fotoalbum_large)
Neen gewoon NOM. Toen ik vanmorgen vertrok waren ze allebei leeg. Er is de hele dag niemand aanwezig geweest in huis dus die zijn vanmorgen rond 8u00 stilaan begonnen met opladen via de zon (op lage wattages dan) tot ze vol waren. Op een koelkast of vriezer na was er geen verbruik in huis, en dat gebeurd ook via de zon doorheen de dag. Was tussendoor nergens ontlading.dannyro schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:05:
[...]
Dan beiden manueel opgeladen? Ik draai NOM, dan kan je dit moeilijk nakijken.
HW zijn daggrafiek word maar om de 5 min geüpdate.dannyro schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:28:
@SatScan
Ik draai NOM met 1 Marstek. De gegevens via modbus en HW komen aardig overeen. Op de HW grafiek zit wel een 15 minuten vertraging.[Afbeelding]
Normaal in het 'nu' menu zou dat wel actueel moeten zijn.
Is bij het verbruik van gas en water bij HW ook zo, telkens tijdsblok van 5min
EDIT: sorry, zie nu pas dat de vraag aan iemand specifiek gericht was
[ Voor 5% gewijzigd door Druppeltje_ op 11-08-2025 22:26 ]
Ja, hier is dat anders, de batterij steekt regelmatig wat bij als er vraag naar stroom is. Wij zijn beide thuis een hele dag. Dan is dit moeilijk op te volgen.Druppeltje_ schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:31:
[...]
Neen gewoon NOM. Toen ik vanmorgen vertrok waren ze allebei leeg. Er is de hele dag niemand aanwezig geweest in huis dus die zijn vanmorgen rond 8u00 stilaan begonnen met opladen via de zon (op lage wattages dan) tot ze vol waren. Op een koelkast of vriezer na was er geen verbruik in huis, en dat gebeurd ook via de zon. Was tussendoor nergens ontlading.
Over welke versie spreek je dan? Is er een 154.x uit dan?LodeBo schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:20:
Ja, daarmee zei ik het. Het was maar om een vergelijk aan te tonen dat de modbus meting per dag ongeveer gelijk is met de HW meting.Druppeltje_ schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:33:
[...]
HW zijn daggrafiek word maar om de 15min geüpdate.
Normaal in het 'nu' menu zou dat wel actueel moeten zijn.
Is bij het verbruik van gas en water bij HW ook zo, telkens tijdsblok van 15min
Vanmorgen geïnstalleerd. Maar blijft aangeven dat die geüpdatet moet worden. Dat negeer ik.LodeBo schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:20:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/meRjXfwVPT5uLrEfE7gFhKol.jpg?f=user_large)
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh
dannyro schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:36:
[...]
Ja, daarmee zei ik het. Het was maar om een vergelijk aan te tonen dat de modbus meting per dag ongeveer gelijk is met de HW meting.

Ik dacht dat de melding van vertraging in de grafiek een probleemmelding was en geen gewone mededeling
Had jij melding gemaakt van een probleem met vorige fw update? De uitrol van MT zijn updates blijft toch merkwaardig. En half mirakel dat ze er daar zelf nog aan uit kunnen.pleio65 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:36:
[...]
Vanmorgen geïnstalleerd. Maar blijft aangeven dat die geüpdatet moet worden. Dat negeer ik.
[Afbeelding]
Zonet tot bij de batterijen geweest, toch geen updates beschikbaar…raar.DSSW schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:27:
[...]
Ik heb ook vraag tot update gekregen, draai nu op V153/215, heb nog niet gekregen wat ze pushen.
De Chinezen zullen in hun servers aant klooien zijn misschien.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.