Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:48
DSSW schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:02:
[...]

Hier draaien ze gewoon met 3 NOM, geen omkijken naar.
Ondertussen al 1739 kwh geladen en 1301 kwh ontladen met mijn 3 bakjes, geeft een RTE van bijna 75%, ben ik best tevreden mee.
Vermogens lopen tussen de 50W ('s nachts) en 2500W tijdens de dag afhankelijk van PV productie en afname EV en dergelijke.
Interessant, vanaf welke datum is die 1739 kWh? Wel verdrietig om 400 kWh kwijt te raken aan conversie zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartjeDr
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-08 13:00
Nog even een post/vraag over die AI modes: weet iemand ook iets over welke Provider je dan beste kunt kiezen? Ik heb nl geen contract bij NordPool, Tibber of Octopus, in een filmpje van thuisbatterij zeiden ze dat je deze setting altijd op NordPool moet laten staan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18:50
Fr33z schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:31:
[...]

Interessant, vanaf welke datum is die 1739 kWh? Wel verdrietig om 400 kWh kwijt te raken aan conversie zeg
Hier in België ligt dat wel even anders. Wij krijgen bijna niets meer voor injectie. Digitale meters...Zodus wat kan het mij geven als ik kWh kwijt raak.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chucky_666
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-10 15:57
BartjeDr schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:34:
Nog even een post/vraag over die AI modes: weet iemand ook iets over welke Provider je dan beste kunt kiezen? Ik heb nl geen contract bij NordPool, Tibber of Octopus, in een filmpje van thuisbatterij zeiden ze dat je deze setting altijd op NordPool moet laten staan...
Nordpool is een broker die je de kale prijzen van de dynamische markt aangeeft, het is geen leverancier zelf.
Nordpool kan je daarom gewoon gebruiken.
Zelf zet je de opslag van je dynamische leverancier erbij en je hebt de goede prijzen in de app.

Ps, op dit moment heb ik en verschillende anderen een probleem om Nordpool of tibber in te stellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Chucky_666 op 10-08-2025 17:58 ]

NL / Dynamisch contract / 3 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V116/ 6,7kWp PV SolarEdge / Warmtepomp Quatt Hybrid 6KW / Mercedes CLA 250E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:37
BartjeDr schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:34:
Het maakt niet uit of je Tibber of Nordpool invult. De dagtarieven zijn er enkel voor de dagprijzen grafiek.

Het lijkt er op dat de AI modes geen echte AI is. De MT leert niet, doet niets met de prijzen. Verder is de AI gewoon NOM. Zelf geïnitieerd zelf….. Echte AI moet je trainen en gaat op een gegeven moment vanzelf leren.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 12:26
[...]

Met een beetje geluk is hij met die 400kWh €8,00 injectievergoeding misgelopen.. dat weegt niet op tegen die 1300kWh die hij in huis heeft kunnen gebruiken.. die had hij anders moeten aankopen tegen pakweg €0,25/kWh..
En dan is onze geweldige capaciteitstariefberekening nog niet meegenomen in deze gedachtegang
Vive la Belgique :)B

[ Voor 9% gewijzigd door Druppeltje_ op 10-08-2025 18:28 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:30
RTE is sterk verweven met je NOM verbruik. Als je normaal al een zeer laag nachtverbruik van onder de 100w zal de RTE laag zijn.
Als je een klokschema gebruikt en om 12:00 2 uur lang gaat laden tot vol en om 19::00 een paar uur lang met 800w gaat ontladen tot leeg zal je RTE omhoog gaan.
Dit is niet wat iedereen zal willen maar het is niet een hele slechte strategie bij een dynamisch contract in de zomer.
Als je accu snachts leeg is heb je toch maar minder dan 100w nachtverbruik hebt maakt dat nie veelt uit.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Druppeltje_
superduper1969 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:31:
[...]

RTE is sterk verweven met je NOM verbruik. Als je normaal al een zeer laag nachtverbruik van onder de 100w zal de RTE laag zijn.
Als je een klokschema gebruikt en om 12:00 2 uur lang gaat laden tot vol en om 19::00 een paar uur lang met 800w gaat ontladen tot leeg zal je RTE omhoog gaan.
Dit is niet wat iedereen zal willen maar het is niet een hele slechte strategie bij een dynamisch contract in de zomer.
Als je accu snachts leeg is heb je toch maar minder dan 100w nachtverbruik hebt maakt dat nie veelt uit.
Voor Nederland misschien. Voor de Belgen hier niet. Dynamisch contract of niet, alle batterijen op 2u tijd vol laden is een kostelijk grapje in het piektarief

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:48
dannyro schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:52:
[...]

Hier in België ligt dat wel even anders. Wij krijgen bijna niets meer voor injectie. Digitale meters...Zodus wat kan het mij geven als ik kWh kwijt raak.
Lekker duurzaam geregeld in Belgie dan :z ben nog steeds benieuwd over hoeveel tijd er 1700kwh door 3 van die accus gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LSDsmurf
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-10 20:48
Fr33z schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:00:
[...]

Lekker duurzaam geregeld in Belgie dan :z ben nog steeds benieuwd over hoeveel tijd er 1700kwh door 3 van die accus gaat.
Ik krijg momenteel 2 cent per kWh die ik injecteer.

Mijn elektriciteitsprijs was vorige maand 12.81 cent per kWh. Na optellen van distributietarieven en allerlei heffingen en btw kom ik aan rond de 26.5 cent per kWh.

In de zomermaanden is capaciteitstarief mijn grootste kost, impact van een thuisbatterij is daar miniem gezien er een ondergrens is op 2.5kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Die verloren 400 kwh is geen echt verlies, het is PV stroom die anders geïnjecteerd zou worden en die amper 3 cent per kwh opbrengt, dus daar lig ik niet wakker van.

MT1 in gebruik vanaf begin februari
MT2 in gebruik vanaf midden maart
MT3 in gebruik vanaf begin mei

Ik ben er blij mee, ze doen voor mij wat ik verwacht had, namelijk mijn netafname verminderen met een paar 1000 kwh per jaar door meer gebruik van mijn 11000 kWh PV die ik jaarlijks opwek

Vorig jaar haalde ik in de zomermaanden telkens een 450kwh uit het net, nu amper 30 kwh per maand, dat zegt genoeg denk ik ;)

[ Voor 23% gewijzigd door DSSW op 10-08-2025 20:02 ]

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 18:42
dannyro schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:52:
[...]

Als ze goedkoop van panelen komen boeit het niks.
Maar als je in de winter 400 kWh extra in moet kopen is het toch zuur

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:55:
[...]

Die redenering klopt niet, ik kan die 400Kwh niet opslaan om in de winter te gebruiken, die waren toch verloren met die Belgische toestanden...

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Druppeltje_
reneeke1970 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:55:
[...]

Als in de winter de stroomprijzen op 0,35/kWh of meer staan en je batterijen geraken niet vol met zonnestroom... Wie gaat er dan zijn batterijen opladen met netstroom? Dan kan je het tekort van zonnestroom ook gewoon aanvullen met netstroom tijdens het gebruik.
Voor de goede orde: ik heb het hier niet over mensen met dynamische contracten ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
LSDsmurf schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:23:
[...]

Ik krijg momenteel 2 cent per kWh die ik injecteer.

Mijn elektriciteitsprijs was vorige maand 12.81 cent per kWh. Na optellen van distributietarieven en allerlei heffingen en btw kom ik aan rond de 26.5 cent per kWh.

In de zomermaanden is capaciteitstarief mijn grootste kost, impact van een thuisbatterij is daar miniem gezien er een ondergrens is op 2.5kW.
Dat capaciteitstarief kan je ook niet drastisch doen kelderen op 1 of 2 maanden tijd. Zelfs niet op die ondergrens van 2,5kW. Die worden berekend op het gemiddelde van de jongste 12 maanden.
Niettegenstaande zat ik dit jaar van januari tem april tussen de 6kW en 7kW hoogste kwartierpiek per maand.
Mei, juni en juli is niet boven die ondergrens van 2,5kW gekomen en dat is wel de impact van de batterij. Dus elke maand zakt dat gemiddelde en de daarbij horende prijs op mijn afrekening. Ellendig traag, dat is een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
*

[ Voor 168% gewijzigd door Druppeltje_ op 10-08-2025 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:19
pleio65 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:07:
[...]

Het maakt niet uit of je Tibber of Nordpool invult. De dagtarieven zijn er enkel voor de dagprijzen grafiek.

Het lijkt er op dat de AI modes geen echte AI is. De MT leert niet, doet niets met de prijzen. Verder is de AI gewoon NOM. Zelf geïnitieerd zelf….. Echte AI moet je trainen en gaat op een gegeven moment vanzelf leren.
Misschien betekend AI bij Marstek wat anders: Algorithmic Illusion of Almost Intelligent 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:15
Nou, misschien is een defect AP ook wel gewoon mijn probleem.... De boel was weer uitgevallen maar m'n AP lijkt ook niet echt te doen wat hij moet doen. Had nog een hele oud "wireless G is nieuw wow!" AP liggen op zolder en hop de boel draait weer. (Even met een losse SSID).

Voor de prijs van de mAP lite kan ik net zo goed een 'normale' cAP lite bestellen zie ik. Afijn eerst maar kijken of het vannacht goed gaat met dit AP.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14:00
superduper1969 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:31:
[...]

Het klopt toch dat het doel is om zoveel mogelijk vermogen te draaien op 1 batterij en dat dit ten goede komt van je verlies?
Tenminste dat was altijd mijn visie erop nadat ik hier wat gelezen had.

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iorses schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:04:
[...]

Het klopt toch dat het doel is om zoveel mogelijk vermogen te draaien op 1 batterij en dat dit ten goede komt van je verlies?
Tenminste dat was altijd mijn visie erop nadat ik hier wat gelezen had.
Als je wil optimaliseren voor RTE kan je het beste de echt lage vermogens vermijden, zeg een 200/300 W of minder. Maar het ligt heel erg aan je land/contract of dat zin heeft. Vandaar dat er dus ook een hoop zijn die zeggen, optimaliseren is onzin, zonnestroom is gratis. Hier in NL op een dynamisch contract werkt dat echter heel anders en heeft het zeker wel zin om daar over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
pascallj schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:17:
[...]

Als je wil optimaliseren voor RTE kan je het beste de echt lage vermogens vermijden, zeg een 200/300 W of minder. Maar het ligt heel erg aan je land/contract of dat zin heeft. Vandaar dat er dus ook een hoop zijn die zeggen, optimaliseren is onzin, zonnestroom is gratis. Hier in NL op een dynamisch contract werkt dat echter heel anders en heeft het zeker wel zin om daar over na te denken.
Zonnestroom is zeker gratis maar ik sla liefste alles van de eerste tot de laatste kWh op natuurlijk, we blijven Hollanders😂
Maar uiteindelijk wil ik ook gaan AC laden met dynamisch volgend jaar als het vaste contract afgelopen is. Ik probeer nu alles in het gareel te krijgen en te begrijpen zodat die overgang feilloos verloopt tegen die tijd.
In de nacht ontkom ik toch niet aan die lagere vermogens maar als ik ze niet inregel dan krijg je bij wijze van 300W verspreid over 2 of 3 batterijen, dan wordt het van kwaad naar erger natuurlijk en dat wil ik voorkomen.
Hoe zit het met de warmteontwikkeling en verlies als ik in 1x van leeg naar vol laad op 2500W op AC?
Is dit ook meegenomen in de test die al gedaan was omtrent RTE?
Ik snap dat verlies warmte is maar ik heb ze bijvoorbeeld tegen de muur hangen, weet niet hoe de test uitgevoerd is?

[ Voor 22% gewijzigd door iorses op 10-08-2025 21:26 ]

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!
iorses schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:19:
[...]

Zonnestroom is zeker gratis maar ik sla liefste alles van de eerste tot de laatste kWh op natuurlijk, we blijven Hollanders😂
Maar uiteindelijk wil ik ook gaan AC laden met dynamisch volgend jaar als het vaste contract afgelopen is. Ik probeer nu alles in het gareel te krijgen en te begrijpen zodat die overgang feilloos verloopt tegen die tijd.
Zeker en daar moet ook gewoon plek voor zijn. Optimaliseren kan ook leuk zijn en het is ook helemaal niet gek om als Tweaker alles uit je product te willen halen, ook al levert dat in geld misschien niet altijd zo veel op.

Overigens zie ik mijn zonnestroom dus ook niet als gratis op dynamisch. De stroom die ik verkoop heeft zeker waarde (al is het niet altijd heel veel) en als ik die ga opslaan loop ik dat dus mis plus de verliezen van de omzetting. Dat is, in mijn ogen, op dat moment de waarde van mijn zonnestroom en dat moet de batterij op een later moment wel kunnen compenseren.
[...]

Hoe zit het met de warmteontwikkeling en verlies als ik in 1x van leeg naar vol laad op 2500W op AC?
Ik snap dat verlies warmte is maar ik heb ze bijvoorbeeld tegen de muur hangen, weet niet hoe de test uitgevoerd is?
Over je edit:

Tsja er is veel warmteontwikkeling, zeker ook omdat het natuurlijk over een kortere duur is, dus logisch dat de warmte meer geconcentreerd blijft. Dit zit al bij de RTE inbegrepen want alle energie die je niet kunt gebruiken, is ooit omgezet in warmte.

Ik heb zelf puur naar de gerapporteerde nummers uit de Modbus gekeken, en daaruit blijkt dat voor mij de sweet-spot qua efficiëntie op 2000 W ligt. Ik zal hier ooit nog wel eens stukje over tikken met wat grafieken erbij. Of die getallen accuraat zijn weet ik niet, maar aangezien de hele test zo gedaan is, zal de verhouding wel een kern van waarheid bevatten. Ook de temperaturen blijven significant lager (10/15 graden verschil) maar dat wordt natuurlijk ook deels verklaard door de spreiding van warmte over langere tijd.

[ Voor 36% gewijzigd door pascallj op 10-08-2025 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
pascallj schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:26:
[...]

Zeker en daar moet ook gewoon plek voor zijn. Optimaliseren kan ook leuk zijn en het is ook helemaal niet gek om als Tweaker alles uit je product te willen halen, ook al levert dat in geld misschien niet altijd zo veel op.

Overigens zie ik mijn zonnestroom dus ook niet als gratis op dynamisch. De stroom die ik verkoop heeft zeker waarde (al is het niet altijd heel veel) en als ik die ga opslaan loop ik dat dus mis plus de verliezen van de omzetting. Dat is, in mijn ogen, op dat moment de waarde van mijn zonnestroom en dat moet de batterij op een later moment wel kunnen compenseren.
Ik denk oprecht als je er 4 klakkeloos op NOM laat draaien of je laat 4 zo optimaal mogelijk draaien en stuurt ze slim aan dan gaat het op jaarbasis om echt heeeeeel veel kWh.
Ik zit nu al op 66kwh ‘verlies’ bij 4 stuks alleen ben pas de laatste 2 weken actief ermee bezig om het te optimaliseren.
Als ik het zou kunnen halveren of een kwart verbeteren dan is dat toch weer de nodige kWh.

[ Voor 4% gewijzigd door iorses op 10-08-2025 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
[...]

In de nacht ontkom ik toch niet aan die lagere vermogens maar als ik ze niet inregel dan krijg je bij wijze van 300W verspreid over 2 of 3 batterijen, dan wordt het van kwaad naar erger natuurlijk en dat wil ik voorkomen.
Als ik voor mezelf spreek valt dat behoorlijk mee. Op nachten dat de airco hier niet draait zit mijn nachtverbruik rond 200 a 300W. Maar dat word niet evenredig verdeeld over de MT's. Eentje staat op standby, de andere houdt nom.
's ochtends kan dat gedraaid zijn, of juist niet en is 1 batterij naar 30% gezakt en de andere staat nog op 70% ofzo. Andere keren neemt er een MT 270W voor zijn rekening, en de overige 30W neemt hij van de 2de MT.
Dan kan ik aannemen dat het verlies bij diegene wat 30W levert procentueel bekeken hoog is. Maar 50% verlies bij heel weinig wattages blijft onder de streep gewoon een verwaarloosbaar verlies in absolute wattages bekeken.
Het is niet zo dat als je nachtverbruik 300W is en je hebt 3 MT's dat ze alle 3 de hele nacht op 100 gaan ontladen.
Ergens regelt de CT002/3 dat op de een of andere manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
pascallj schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:26:
[...]

[...]

Over je edit:

Tsja er is veel warmteontwikkeling, zeker ook omdat het natuurlijk over een kortere duur is, dus logisch dat de warmte meer geconcentreerd blijft. Dit zit al bij de RTE inbegrepen want alle energie die je niet kunt gebruiken, is ooit omgezet in warmte.

Ik heb zelf puur naar de gerapporteerde nummers uit de Modbus gekeken, en daaruit blijkt dat voor mij de sweet-spot qua efficiëntie op 2000 W ligt. Ik zal hier ooit nog wel eens stukje over tikken met wat grafieken erbij. Of die getallen accuraat zijn weet ik niet, maar aangezien de hele test zo gedaan is, zal de verhouding wel een kern van waarheid bevatten. Ook de temperaturen blijven significant lager (10/15 graden verschil) maar dat wordt natuurlijk ook deels verklaard door de spreiding van warmte over langere tijd.
Ik zie graag je bevindingen, ik ga sowieso ergens komende dagen beginnen met de koelvinnen extra koelen.
Alhoewel de meningen verdeeld zijn vind ik het de moeite waard om mee te experimenteren dit zoals eerder aangegeven ik ze aan de muur heb hangen en ik de lucht aan de achterkant wil blijven ‘verversen’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Druppeltje_ schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:27:
[...]

Als in de winter de stroomprijzen op 0,35/kWh of meer staan en je batterijen geraken niet vol met zonnestroom... Wie gaat er dan zijn batterijen opladen met netstroom? Dan kan je het tekort van zonnestroom ook gewoon aanvullen met netstroom tijdens het gebruik.
Voor de goede orde: ik heb het hier niet over mensen met dynamische contracten ofzo.
Maar wij denken hier bijna allemaal vanuit een dynamisch contract, dus in de winter goedkoop overdag laden om het avonds te gebruiken als het een stuk duurder is. En dan is het best zonde als er 400 kWh verloren gaat, is allemaal extra inkoop. Dus ik snap best dat iemand de opmerking plaatst van Poe dat is een berg. Ik denk dat namelijk ook en zal dus nooit een mt kopen, vind het wel leuk om hier mee te lezen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +5 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:00:
[...]

Maar wij denken hier bijna allemaal vanuit een dynamisch contract, dus in de winter goedkoop overdag laden om het avonds te gebruiken als het een stuk duurder is. En dan is het best zonde als er 400 kWh verloren gaat, is allemaal extra inkoop. Dus ik snap best dat iemand de opmerking plaatst van Poe dat is een berg. Ik denk dat namelijk ook en zal dus nooit een mt kopen, vind het wel leuk om hier mee te lezen.
Misschien bedoel je 'mt' niet alleen Marstek, maar thuisbatterij in het algemeen, maar dit is niet specifiek een dingetje met de Marstek batterij, dit is wel een beetje wat je mag verwachten qua omzettingsverliezen als je op NOM draait. Ga je, zoals jij voorstelt, laden op dynamisch, kan je daar nog een paar procent bovenop doen omdat je iets efficiënter kan gaan zitten, maar echt veel hoger zal het ergens anders ook niet worden.

Als het salderen stopt, stijgt de prijs van je inkoop gigantisch en zal er dus ook wel het een en ander gaan veranderen. Dan is 400 kWh aan 'goedkope' stroom verliezen een stuk minder erg dan bijvoorbeeld 200 kWh nog veel duurdere stroom inkopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Druppeltje_
[...]

Dat snap ik. Is een heel andere insteek. Mijn energieleverancier wil me al 2j aan een dynamisch contract helpen maar daar bedank ik liever voor. Als je een thuisbatterij puur koopt voor het eigen zonnegebruik let je niet zo op de omzetverliezen. En eigengebruik is hoofdreden nr 1 waarom ik ze gekocht heb. Als je wil gaan laden en ontladen adhv een dynamisch contract denk ik dat je heel goed moet uitrekenen hoeveel het verschil in aan - en verkoop minimaal moet bedragen om er voordeel uit te halen, alles in acht genomen zoals oa de omzetverliezen. Ik zelf heb geen zin en vooral geen tijd om me daarin te verdiepen. Er zullen hier op tweakers ongetwijfeld mensen zitten die dat wel willen doen, en hoogstwaarschijnlijk al gedaan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iorses
[...]

Edit: zag pas erna dat hierboven al gereageerd was.

Dit is niet alleen een Marstek ding, elke AC batterij heeft dit euvel.
Je kunt wel een DC batterij aanschaffen (rechtstreeks vanuit omvormer pv de dc naar batterij laden) dat is leuk in de zomer als je volledig zonnestroom draait maar als je in de winter gaat AC laden loop je weer tegen hetzelfde aan gezien je vrijwel geen zonnestroom hebt tenzij je 20-30+ panelen hebt en dan is het nog de vraag of dat afdoende is voor 1 hele dag te voorzien.
Andere batterijen hebben een kleinere omvormer waarmee je op lage vermogens profijt hebt ivm minder verlies maar in mijn ogen is dit meer een beperking in je laad en ontlaad vermogen dus heb daarom bewust Marstek gekozen.
Dus dan zou je nooit een batterij kunnen aanschaffen mocht het je om het verlies gaan, ik baseer me even op aannames corrigeer me graag als het voor jou anders is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
Druppeltje_ schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:14:
[...]

Dat snap ik. Is een heel andere insteek. Mijn energieleverancier wil me al 2j aan een dynamisch contract helpen maar daar bedank ik liever voor. Als je een thuisbatterij puur koopt voor het eigen zonnegebruik let je niet zo op de omzetverliezen. En eigengebruik is hoofdreden nr 1 waarom ik ze gekocht heb. Als je wil gaan laden en ontladen adhv een dynamisch contract denk ik dat je heel goed moet uitrekenen hoeveel het verschil in aan - en verkoop minimaal moet bedragen om er voordeel uit te halen, alles in acht genomen zoals oa de omzetverliezen. Ik zelf heb geen zin en vooral geen tijd om me daarin te verdiepen. Er zullen hier op tweakers ongetwijfeld mensen zitten die dat wel willen doen, en hoogstwaarschijnlijk al gedaan hebben.
Als je de batterij(en) in Home Assistant hebt staan is het kwestie van tellers maken en evt templates en alles wordt voor je uitgerekend.
AC laden zonder zonnestroom werkt veel efficiënter dan op NOM laden dus dan krijg je hele andere verlieswaardes.
Als je de batterij(en) volduwt tegen 20 cent en je gaat ontladen op 30 cent (puur eigen verbruik, geen handel) is toch de moeite waard, is maar €1,60 per dag voor mij op volle lading maar reken dit eens door op maand en jaar basis?
Dan hebben we het over een hele leuke terugverdientijd op die manier en dan heb je nog niet eens uitgeteld wat je bespaard nadat de saldering eraf is.
En stel je durft dynamisch niet aan en zou overdag puur op je batterij(en) draaien op alleen geladen nachtstroom is ook de moeite waard.
Alle beetjes helpen!

[ Voor 8% gewijzigd door iorses op 10-08-2025 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
iorses schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:35:
[...]

Edit: zag pas erna dat hierboven al gereageerd was.

Dit is niet alleen een Marstek ding, elke AC batterij heeft dit euvel.
Je kunt wel een DC batterij aanschaffen (rechtstreeks vanuit omvormer pv de dc naar batterij laden) dat is leuk in de zomer als je volledig zonnestroom draait maar als je in de winter gaat AC laden loop je weer tegen hetzelfde aan gezien je vrijwel geen zonnestroom hebt tenzij je 20-30+ panelen hebt en dan is het nog de vraag of dat afdoende is voor 1 hele dag te voorzien.
Andere batterijen hebben een kleinere omvormer waarmee je op lage vermogens profijt hebt ivm minder verlies maar in mijn ogen is dit meer een beperking in je laad en ontlaad vermogen dus heb daarom bewust Marstek gekozen.
Dus dan zou je nooit een batterij kunnen aanschaffen mocht het je om het verlies gaan, ik baseer me even op aannames corrigeer me graag als het voor jou anders is.
Klopt, dit geld voor vele thuis batterijen, maar er zitten nog wel verschillen in tussen 70/90 ,dus beetje vergelijken kan geen kwaad. Er worden gewoon Flut omvormers in gestopt, maarja de Chinezen hebben niet anders.
Ik laad zelf gelukkig dc dc,en dat met verlies van 2 procent. Ontladen doe ik vast op 850 watt, dat dekt altijd mijn nachtelijk verbruik, en dat is het optimum voor de omvormer. Namelijk 96.2 rendement. Daar onder en boven, zeg van 200 tot 1500 is het 94.5 rendement.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwacht niet teveel van een veel hoger rendement van AC laden tegen hoger vermogen van het net tov NoM. Die verschillen zijn peanuts.
Spreek over 6 maanden Marstek gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Druppeltje_ schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:14:
[...]

Ik heb daarvoor juist wel op het rendement gelet,mijn mppt doet 97/98.2 rendement halen, tussen 200 en 5500 watt. Dat haalt zelfs mijn AC PV omvormer niet eens, dus daar behaal ik al de eerste winst

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:20
reneeke1970 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:54:
[...]

Klopt, dit geld voor vele thuis batterijen, maar er zitten nog wel verschillen in tussen 70/90 ,dus beetje vergelijken kan geen kwaad. Er worden gewoon Flut omvormers in gestopt, maarja de Chinezen hebben niet anders.
Ik laad zelf gelukkig dc dc,en dat met verlies van 2 procent. Ontladen doe ik vast op 850 watt, dat dekt altijd mijn nachtelijk verbruik, en dat is het optimum voor de omvormer. Namelijk 96.2 rendement. Daar onder en boven, zeg van 200 tot 1500 is het 94.5 rendement.
Dat zijn hele mooie rendementen, de vraag is of je zoiets kunt bereiken met een stekker-accu waar je alle gevallen aan ac-stroom vast zit, maar voornamelijk wat kost zo’n systeem?

Wat mij persoonlijk aantrok om een MT stekker-accu te kopen is de relatief scherpe prijs per kWh capaciteit, en mobiliteit qua eventuele verkoop bij verhuizing. Met dynamisch contract levert dat toch een stukje hefboomwerking met het kunnen verkopen tijdens uren dat de stroom een paar keer duurder is dan tijdens de goedkopere oplaad uren.

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
DSSW schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:56:
Verwacht niet teveel van een veel hoger rendement van AC laden tegen hoger vermogen van het net tov NoM. Die verschillen zijn peanuts.
Spreek over 6 maanden Marstek gebruik.
De RTE tests die uitgevoerd zijn hier al eerder spreken deze waarneming tegen wat ik opzich interessant vind waar dan het verschil zit.
Je kunt wel zeggen peanuts maar ga dit bij 4 batterijen eens doortellen op jaarbasis dan is her flink schrikken dus ben het niet helemaal ermee eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
olympusdenk schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 23:02:
[...]

Dat zijn hele mooie rendementen, de vraag is of je zoiets kunt bereiken met een stekker-accu waar je alle gevallen aan ac-stroom vast zit, maar voornamelijk wat kost zo’n systeem?

Wat mij persoonlijk aantrok om een MT stekker-accu te kopen is de relatief scherpe prijs per kWh capaciteit, met dynamisch contract levert geeft dat toch een stukje hefboomwerking met het kunnen verkopen tijdens uren dat de stroom een paar keer duurder is dan tijdens de goedkopere oplaad uren.
Simpel antwoord: nee die rendementen ga je nooit behalen.
Het probleem is als je ook nog eens een hybride omvormer moet aanschaffen omdat je deze niet hebt of met Victron moet gaan werken dan is de terugverdientijd vele malen hoger. Of zelfs nauwelijks haalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
reneeke1970 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:54:
[...]

Gezien de percentages van de AC batterijen die op de markt zijn redelijk gelijk liggen (in acht nemende dat de Marstek een hoog vermogen omvormer heeft) zou ik het niet wegzetten onder flut omvormers.
Je hebt nu eenmaal die omzetting en de warmte die je gratis erbij krijgt…

Acties:
  • +4 Henk 'm!
iorses schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 23:02:
[...]

De RTE tests die uitgevoerd zijn hier al eerder spreken deze waarneming tegen wat ik opzich interessant vind waar dan het verschil zit.
Je kunt wel zeggen peanuts maar ga dit bij 4 batterijen eens doortellen op jaarbasis dan is her flink schrikken dus ben het niet helemaal ermee eens.
Je moet er niet mee eens zijn.
Ik zie de realiteit over een periode van 6 maanden met 3 Marsteks. Toen ik er 1 had draaide ik continu op hoge vermogens en zat mijn RTE Max 3 procent hoger dan de periode nadien met 3 MT in NoM. De verschillen in RTE zijn echt niet zo groot. De vrienden van HW dachten ook dat hun RTE zoveel beter zou zijn met hun 800w omvormer…ga het maar eens nalezen bij hun, is niet beter dan de MT met zijn 2500w omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
DSSW schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 23:09:
[...]

Je moet er niet mee eens zijn.
Ik zie de realiteit over een periode van 6 maanden met 3 Marsteks. Toen ik er 1 had draaide ik continu op hoge vermogens en zat mijn RTE Max 3 procent hoger dan de periode nadien met 3 MT in NoM. De verschillen in RTE zijn echt niet zo groot. De vrienden van HW dachten ook dat hun RTE zoveel beter zou zijn met hun 800w omvormer…ga het maar eens nalezen bij hun, is niet beter dan de MT met zijn 2500w omvormer.
Een open discussie mag altijd en nadelen en voordelen blijven er altijd.
Maar ik ga het beleven de komende maanden, tot nu toe zie ik wel een lichte verschuiving van 5-10 procent omhoog nu ik ze wat slimmer aanstuur maargoed misschien moet het nog allemaal settelen?
Daarbij ben ik ook van mening dat het ten goede komt van de levensduur gezien de aansturing vanuit Marstek (nog) niet slim genoeg is.
RTE uit de specs kun je sowieso met een korreltje zout nemen dit is gemeten in de meest optimale omstandigheden. Is net zoals een actieradius die geadverteerd wordt bij een auto die gemeten is zonder tegenwind 😂

[ Voor 18% gewijzigd door iorses op 10-08-2025 23:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Druppeltje_
reneeke1970 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:58:
[...]

Ik heb daarvoor juist wel op het rendement gelet,mijn mppt doet 97/98.2 rendement halen, tussen 200 en 5500 watt. Dat haalt zelfs mijn AC PV omvormer niet eens, dus daar behaal ik al de eerste winst
Klopt volledig op het rendement. Ik heb hier een hybride omvormer staan, en toch bewust niet gekozen voor een rechtstreeks gekoppelde batterij. Gewoon omwille van de kostprijs. Die batterijen vergelijken met een plug in model is het verhaal van appelen en peren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
iorses schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 23:12:
[...]

Een open discussie mag altijd en nadelen en voordelen blijven er altijd.
Maar ik ga het beleven de komende maanden, tot nu toe zie ik wel een lichte verschuiving van 5-10 procent omhoog nu ik ze wat slimmer aanstuur maargoed misschien moet het nog allemaal settelen?
Daarbij ben ik ook van mening dat het ten goede komt van de levensduur gezien de aansturing vanuit Marstek (nog) niet slim genoeg is.
RTE uit de specs kun je sowieso met een korreltje zout nemen dit is gemeten in de meest optimale omstandigheden. Is net zoals een actieradius die geadverteerd wordt bij een auto die gemeten is zonder tegenwind 😂
Ik zit nu over 3 maanden op 77% bij MT1 en op 74% bij MT2. Dit zijn over het algemeen genomen verbruiken onder de 500W aangezien ik het merendeel 's avonds en 's nachts gebruik. Met hoge vermogens ga je dit waarschijnlijk beter krijgen, maar RTE van 80% en meer zie ik toch niet gebeuren eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
Druppeltje_ schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 23:23:
[...]

Ik zit nu over 3 maanden op 77% bij MT1 en op 74% bij MT2. Dit zijn over het algemeen genomen verbruiken onder de 500W aangezien ik het merendeel 's avonds en 's nachts gebruik. Met hoge vermogens ga je dit waarschijnlijk beter krijgen, maar RTE van 80% en meer zie ik toch niet gebeuren eerlijk gezegd.
Rondom de 80% zou ik zeer tevreden mee zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:36
iorses schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 23:43:
[...]

Rondom de 80% zou ik zeer tevreden mee zijn!
Inderdaad, mijn injectievergoeding heeft maar rendabiliteit van 5% :+
Alle meerkosten voor hybride omvormer met batterij zijn het in mijn geval gewoon niet waard.

Nog iemand een app update gekregen? Enige nieuwtjes of verbeteringen?
Ook gemerkt dat sinds de BMS update hij nu lang op 12% bleef hangen voordat die leeg was vanochtend. Dus heb het gevoel dat er sinds de BMS update meer capaciteit is dan ervoor.

[ Voor 18% gewijzigd door Avenger 2.0 op 11-08-2025 06:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
iorses schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:41:
[...]

Als je de batterij(en) in Home Assistant hebt staan is het kwestie van tellers maken en evt templates en alles wordt voor je uitgerekend.
AC laden zonder zonnestroom werkt veel efficiënter dan op NOM laden dus dan krijg je hele andere verlieswaardes.
Als je de batterij(en) volduwt tegen 20 cent en je gaat ontladen op 30 cent (puur eigen verbruik, geen handel) is toch de moeite waard, is maar €1,60 per dag voor mij op volle lading maar reken dit eens door op maand en jaar basis?
Dan hebben we het over een hele leuke terugverdientijd op die manier en dan heb je nog niet eens uitgeteld wat je bespaard nadat de saldering eraf is.
En stel je durft dynamisch niet aan en zou overdag puur op je batterij(en) draaien op alleen geladen nachtstroom is ook de moeite waard.
Alle beetjes helpen!
20 kWh x €0,20 = €4,0 kostprijs laden
16 kWh x €0,30 = €4,80 opbrengst ontladen

Winst per dag is €0,80 met saldering.

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Druppeltje_ schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 23:15:
[...]

Klopt volledig op het rendement. Ik heb hier een hybride omvormer staan, en toch bewust niet gekozen voor een rechtstreeks gekoppelde batterij. Gewoon omwille van de kostprijs. Die batterijen vergelijken met een plug in model is het verhaal van appelen en peren.
Leg me eens het verschil uit, jouwe zit in een kastje opgesloten en kun je niet bij, de mijne is open en bloot en kan ik alles mee doen. Maar beide zijn opgebouwd uit 16 cellen en totaal 48 volt.
Rechtstreekse koppelingen bestaan niet. Je laad of gelijk met dc ,of je doet het met een ac omvormer die het dan met verlies omzet naar dc om te laden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
olympusdenk schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 23:02:
[...]

Wat mij persoonlijk aantrok om een MT stekker-accu te kopen is de relatief scherpe prijs per kWh capaciteit, en mobiliteit qua eventuele verkoop bij verhuizing. Met dynamisch contract levert dat toch een stukje hefboomwerking met het kunnen verkopen tijdens uren dat de stroom een paar keer duurder is dan tijdens de goedkopere oplaad uren.
Er zijn toch ook modellen met een dc lader?
Mijn victron mppt kost 475 euro maar kan 5600 watt laden, je hebt er ook van 1000 watt voor 70 euro.
Het is maar net op wat voor situatie je inspeelt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:20
reneeke1970 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:26:
[...]

Er zijn toch ook modellen met een dc lader?
Mijn victron mppt kost 475 euro maar kan 5600 watt laden, je hebt er ook van 1000 watt voor 70 euro.
Het is maar net op wat voor situatie je inspeelt
Ik weet niet of ik je vraag / of wat je probeert te vergelijken hier in dit draadje goed begrijp.
Dat er DC accu’s en laadregelaars bestaan daar ben ik me van bewust, ik beschouw wat onder stekker-accu’s valt als een accu die je thuis gewoon plug-and-play in het stopcontact zoals de Marstek Venus E waar dit draadje over gaat die je gewoon in stopcontact kunt stoppen.

Het stopcontact en dus wat ik aangeef daarmee ook elke stekker-accu heeft simpelweg altijd AC wisselstroom, met het direct DC laden win je het zonder twijfel ruimschoots qua RTE efficiëntie, maar is het ook niet een beetje een false vergelijking? Zolang je installatie/totale kosten voor een DC systeem niet meerekent die bovenop die 475 euro komen. Ik ben zelf niet met DC accu systemen bekend maar kom je dan niet mogelijk ruimschoots duurder uit boven ~€1300 die je betaald voor een Marstek die gewoon plug-and-play is

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
olympusdenk schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:42:
[...]

Ik weet niet of ik je vraag / of wat je probeert te vergelijken hier in dit draadje goed begrijp.
Dat er DC accu’s en laadregelaars bestaan daar ben ik me van bewust, ik beschouw wat onder stekker-accu’s valt als een accu die je thuis gewoon plug-and-play in het stopcontact zoals de Marstek Venus E waar dit draadje over gaat die je gewoon in stopcontact kunt stoppen.

Het stopcontact en dus wat ik aangeef daarmee ook elke stekker-accu heeft simpelweg altijd AC wisselstroom, met het direct DC laden win je het zonder twijfel ruimschoots qua RTE efficiëntie, maar is het ook niet een beetje een false vergelijking? Zolang je installatie/totale kosten voor een DC systeem niet meerekent die bovenop die 475 euro komen. Ik ben zelf niet met DC accu systemen bekend maar kom je dan niet mogelijk ruimschoots duurder uit boven ~€1300 die je betaald voor een MT Duravolt (Venus E) die plug-and-play is
Het verhaaltje begon toen iemand opmerkte dat er best veel energie verloren gaat. En vervolgens zijn er aantal mensen die vinden dat dat er nou eenmaal bij hoort. Maar dat is niet, dat is een keuze. Er zijn ook stekker accus met wel een dc lader erin. Ja die zijn iets duurder, maar je hebt veel minder verlies, scheelt je misschien wel 100 euro per jaar.
En je hoeft niet gelijk mijn systeem na te bootsen, maar om een idee te geven, een 2000 watt mppt heb je voor 200 euro. Een victron mujtiplus heb je voor 700 euro, die kan trouwens ook laden hè, niet alleen ontladen, maar daar is hij wel het efficiëntst in.
Tja en de kosten van een accu variëren nogal, kant en klaar 5 kWh voor 800 euro. Zelfbouw is dan goedkoper, mijn 15 kWh had ik voor 1250 euro. Mijn victro kostte met allerlei meters erbij 1550 euro. Dus voor 2800 euro heb ik 15 kWh met 9000 watt laad mogelijkheid en 4000 ontladen.
Ik zie hier mensen drie marstek kopen voor 3×1300=3900 euro, en die hebben dan ook maar 15 kWh

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gamm86
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:28
Ondertussen zit de eerste volledige maand met de batterij er op, dus tijd om de eerste resultaten even op te sommen;

Situatie:

Vrijstaande nieuwbouwwoning uit 2023. Houtskeletbouw met energieprestatiecertificaat E5.
8.1 kWp aan zonnepanelen i.c.m. een 6.6 kW omvormer
1 Marstek
Viessmann Vitocal 222- S warmtepomp voor sanitair water, vloerverwarming en -koeling
3 Daikin Perfera 2.5 kW lucht-luchtwarmtepompen
Fairland 11 kW warmtepomp voor het zwembad
Inductiekookplaat
1 EV

2 bewoners

In België is de injectievergoeding verwaarloosbaar, dus ik verkies om mijn stroom maximaal maar slim te gebruiken.
Alles wordt daarom netjes aangestuurd via Home Assistant.
Dat wil zeggen dat het sanitair water te allen tijde op 55°C blijft, het zwembad overdag verwarmd wordt op 32°C en de airco-units frequent bijdragen tot een aangename 22°C in huis tijdens zonnige dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fElKFedoUiSCMORTdryqWWbnAoM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5yytS1vUYHLapnGRyNC2xjJP.png?f=fotoalbum_large

Bij mijn provider (Engie - Basic variabel) opteer ik voor maandelijkse afrekening.
Eindresultaat juli: 5.82 EUR te betalen 8)

Detail:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KH8rrS-yujfCin1ZTSY1tIHXv5s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XLaU1JCLQNF8hzKxyD2kbGua.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Gamm86 op 11-08-2025 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Witlof schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:59:
Ik zit te twijfelen om een automation te maken in Home Assistant om wat later te starten met laden i.p.v. de eerste ochtend zonnestralen. Heb er maar 1 en met dit soort dagen komt het makkelijk vol. Wat is een beetje een beginnende sweet spot voor een beter rendement? Heeft iemand daar al naar gekeken?
Je zou natuurlijk kunnen kijken naar wanneer de dynamische tarieven het laagst zijn, dan is vaak - niet altijd - ook de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst. Als je dan via de Cheapest Hours integratie de capaciteit van je accu deelt door het laadvermogen kom je op bijv. 5 uur uit en kies je de 5 goedkoopste uren om te laden. Grote kans dat je dan de meeste eigen zonnestroom gebruikt. Of als je echt alleen je eigen zonnestroom wil laden, dan maak je er bijv. 7 uur van met alleen overschot.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
iorses schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:52:
Is er niet iemand met enig idee/plan of wel eens erover nagedacht heeft hoe we een actieve balancer in de Marstek kunnen krijgen?
En gezien het onderdeel vrij goedkoop is, waarom kiest Marstek voor passieve balancing?
Ik heb het hier wel eens iemand zien aanhalen en vraag me af of dit uberhaupt haalbaar is?
Andy van Off-grid garage ging daar afgelopen week ook nog op in: Met goede cellen die regelmatig en iets langer op 100% staan is passieve balancing doorgaans voldoende.

Zou ook oppassen met hier zelf aan te gaan sleutelen, dat kan gaan conflicteren met het Marstek BMS.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:36
UPDATE : LOCAL API !!!

Goed nieuws, ik heb de V2 , en kan nu officieel bevestigen dat er een lcoal API is, @pascallj had al eerder wat info kunnen vrijgeven hiervoor...., wellicht dus ook op V1 modellen
Er gaat een functie vrijkomen in de marstek app (voorlopig nog hidden), ik denk dat die publiek gaat komen bij de V3 release...
Anyway, na het activeren van de functie komt er een optie bij waar je de local API kan aanzetten, voorlopig nog alleen UDP, maar TCP en MQTT zal er denk ik ook aankomen (volgens de docs), zie screenshots hieronder
Ik zal het monitoren de komende tijd wanneer TCP en MQTT er gaan bijkomen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8I_AwGkm1ENLUJBRxGQZ4RaU6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z6WbU7eS77FZ7Y4skZ5bLZAU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvBAjekAWkD-N5dfiE-iLGYO5Dw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMvqbZZPcKwYstuPDhNZZpBw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
reneeke1970 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:23:
[...]

Leg me eens het verschil uit, jouwe zit in een kastje opgesloten en kun je niet bij, de mijne is open en bloot en kan ik alles mee doen. Maar beide zijn opgebouwd uit 16 cellen en totaal 48 volt.
Rechtstreekse koppelingen bestaan niet. Je laad of gelijk met dc ,of je doet het met een ac omvormer die het dan met verlies omzet naar dc om te laden.
Met een rechtstreekse gekoppelde batterij bedoelde ik een batterij die via mijn hybride omvormer loopt.
Een batterij dus waar een keuring en installatie voor vereist is en die in aankoop nog steeds peperduur zijn. Beetje gekke vergelijking die je maakt.
Heb ook nergens gezegd dat hogere efficiëntie niet mogelijk is met een ander type batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:42
NoFate schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:45:

Goed nieuws, ik heb de V2 , en kan nu officieel bevestigen dat er een lcoal API is, @pascallj had al eerder wat info kunnen vrijgeven hiervoor...., wellicht dus ook op V1 modellen
Er gaat een functie vrijkomen in de marstek app (voorlopig nog hidden), ik denk dat die publiek gaat komen bij de V3 release...
Anyway, na het activeren van de functie komt er een optie bij waar je de local API kan aanzetten, voorlopig nog alleen UDP, maar TCP en MQTT zal er denk ik ook aankomen (volgens de docs), zie screenshots hieronder

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat betekent dat precies in vergelijking met de V2 versie? Ik heb nog geen Marstek aangeschaft omdat het internet/koppelen mij nog wat tegenstaat.

Wij hebben thuis glasvezel internet en met TP-link decoders zorg ik ervoor dat er overal dekking is, ook in de garage (waar die dan zou moeten staan), maar is dat ook voldoende voor Marstek? Ik zou dan werken met de HW P1 die ik al heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Pakhaas schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:07:
[...]

Wat betekent dat precies in vergelijking met de V2 versie? Ik heb nog geen Marstek aangeschaft omdat het internet/koppelen mij nog wat tegenstaat.

Wij hebben thuis glasvezel internet en met TP-link decoders zorg ik ervoor dat er overal dekking is, ook in de garage (waar die dan zou moeten staan), maar is dat ook voldoende voor Marstek? Ik zou dan werken met de HW P1 die ik al heb.
staat los van de werking, de api is er om te sturen en uit te lezen, je hebt geen internet nodig om de marsteks te kunnen laten werken, alleen maar bv om een firmware ofzo te updaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
NoFate schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:08:
[...]

staat los van de werking, de api is er om te sturen en uit te lezen, je hebt geen internet nodig om de marsteks te kunnen laten werken, alleen maar bv om een firmware ofzo te updaten
Maar hoe communiceert de P1 en Marstek dan met elkaar (die zitten toch bij elkaar op hetzelfde wifi netwerk)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
Pakhaas schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:14:
[...]

Maar hoe communiceert de P1 en Marstek dan met elkaar (die zitten toch bij elkaar op hetzelfde wifi netwerk)?
via wifi , maar niet via internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
NoFate schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:14:
[...]

via wifi , maar niet via internet
Oke bedankt! Ik blijf hier nog even meelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Pakhaas schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:07:
[...]

Sowieso is het verstandig je gebruikersgebonden devices en je IoT / home automation devices van elkaar te scheiden zodat ze elkaar niet kunnen bereiken. Security in IoT devices ligt toch vaak op een lager niveau dan bij gebruikersgebonden devices. Als je TP-Link Deco's hebt is dat vrij eenvoudig te realiseren.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Druppeltje_ schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:53:
[...]

Met een rechtstreekse gekoppelde batterij bedoelde ik een batterij die via mijn hybride omvormer loopt.
Een batterij dus waar een keuring en installatie voor vereist is en die in aankoop nog steeds peperduur zijn. Beetje gekke vergelijking die je maakt.
Heb ook nergens gezegd dat hogere efficiëntie niet mogelijk is met een ander type batterij.
Ik vergelijk niks, jij begint over rare praat dat een rechtstreekse gekoppelde batterij veel duurder is.
Nu blijkt dat over jou te dure hybride omvormer te gaan. Tja ook dat is weer een keuze, daarvan zijn ook goedkope verkrijgbaar. Waarschijnlijk kan jou hybride alleen maar met hoog voltage overweg, ja dat maakt het duur. Zulke systemen moet je ook niet vergelijken met het plug and play batterijtje waar hier over gesproken word.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Flesym schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:24:
[...]

Sowieso is het verstandig je gebruikersgebonden devices en je IoT / home automation devices van elkaar te scheiden zodat ze elkaar niet kunnen bereiken. Security in IoT devices ligt toch vaak op een lager niveau dan bij gebruikersgebonden devices. Als je TP-Link Deco's hebt is dat vrij eenvoudig te realiseren.
Doe je dat bijv door in de Deco app nog een netwerk aan te maken, puur voor de Marstek en P1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamm86
Pakhaas schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:25:
[...]

Doe je dat bijv door in de Deco app nog een netwerk aan te maken, puur voor de Marstek en P1?
Zo heb ik het inderdaad gedaan.
Ook opteer je best om enkel 2.4 Ghz in te stellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Gamm86 op 11-08-2025 10:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Druppeltje_
reneeke1970 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:24:
[...]

Ik vergelijk niks, jij begint over rare praat dat een rechtstreekse gekoppelde batterij veel duurder is.
Nu blijkt dat over jou te dure hybride omvormer te gaan. Tja ook dat is weer een keuze, daarvan zijn ook goedkope verkrijgbaar. Waarschijnlijk kan jou hybride alleen maar met hoog voltage overweg, ja dat maakt het duur. Zulke systemen moet je ook niet vergelijken met het plug and play batterijtje waar hier over gesproken word.
Hoezo rare praat?
Gaat helemaal niet over een dure omvormer, begrijp zelfs niet waar je dat denkt te lezen.
Het ging oorspronkelijk over conversieverliezen die van tevoren gekend zijn.
Jij bent diegene die hier jouw batterij gaat vergelijken met een plugin batterij. Waar ik nota bene gisteren al op heb geantwoord dat dat een vergelijking is van appelen en peren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:08

d3x

Pakhaas schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:16:
[...]

Oke bedankt! Ik blijf hier nog even meelezen.
Misschien al eens starten met de TS

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Pakhaas schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:25:
[...]

Schematisch ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6mLF5lLTnj18GuPPpqZqzGWygQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXPlwMM161kKMYhvI74nHaZ3.jpg?f=fotoalbum_large

En onder MEER kun je hier selecteren wie in welke groep zit (geïsoleerd of niet geïsoleerd), de gele circel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nvsx3s71SOtFPOyFvEfz8gJe1Aw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7IN54Y00qK91GTABSwvFBH1x.jpg?f=fotoalbum_large
Eventueel kun je ze ook een apart SSID geven maar dat is alleen optisch, maar bv kun je wel het ene SSID 2,4g en 5g aanzetten en op de andere alleen 2,4g (oranje cirkel)

Edit: Je moet je wel bewust zijn dat de 2 netwerken NIET met elkaar kunnen praten. Dus als je bv Home Assistant gebruikt moet deze in het IoT netwerk zitten. Maar dat betekent wel dat je lokaal niet met een gebruikersapparaat kunt communiceren met HA. Dan moet je of tijdelijk even je gebruikersgebonden devices omhangen of via een VPN (bv Tailscale) er naar toe

[ Voor 12% gewijzigd door Flesym op 11-08-2025 10:40 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Druppeltje_ schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:33:
[...]

Hoezo rare praat?
Gaat helemaal niet over een dure omvormer, begrijp zelfs niet waar je dat denkt te lezen.
Het ging oorspronkelijk over conversieverliezen die van tevoren gekend zijn.
Jij bent diegene die hier jouw batterij gaat vergelijken met een plugin batterij. Waar ik nota bene gisteren al op heb geantwoord dat dat een vergelijking is van appelen en peren.
Dat is helemaal geen appels met peren, en daarbij dan kun je nog steeds de plug in onderling vergelijken.
Dus maar aannemen dat rte van 70 normaal is dat is kolder. En dat heb jij misschien niet gezegd maar je vult wel het gesprek aan met dingen die niet ter zake doen.
Maar maakt niet uit, geniet van je dag, doe ik ook, en ik lees hier weer lekker verder, ik houd mijn mond weer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Druppeltje_ @reneeke1970

Ik denk dat we hier gewoon hebben over een misverstand. Toen ik zei dat het "ergens anders niet veel beter was", had ik het over AC systemen die werken met bestaande installaties. Een DC systeem kan uiteraard efficiënter zijn, ik denk dat niemand dat zal ontkennen. Ik denk dat veel mensen in dit topic automatisch de AC kant, of misschien zelfs alleen de Plug en Play kant op denken.

Een DIY DC systeem kan dan ook nog goedkoper zijn, maar dat werkt weer niet altijd samen met bestaande installaties (volgens mij kan mijn SolarEdge systeem geen 3rd party DC systemen aan) etc. Ook zijn die systemen niet gecertificeerd, is de installatie niet gekeurd etc.

Ook mag je bij de vergelijking niet vergeten dat dit systeem redelijk aardig autonoom kan werken met P1 meter etc (mits de verbinding stabiel is...). Dat is ook wat waard. Bij DIY systemen moet je zelf gaan sturen, kunnen niet altijd terugleveren aan het net als je batterij vol is, of prioritiseren sowieso automatisch je batterij. Allemaal dingen die met extra hardware wel weer op te lossen zijn, maar dat moet je allemaal meerekenen.

Dus misschien kunnen we dit misverstand lekker achter ons laten. De context is belangrijk en ik heb het idee dat dat een beetje verloren is gegaan hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dannyro
Druppeltje_ schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:26:
[...]

Met een beetje geluk is hij met die 400kWh €8,00 injectievergoeding misgelopen.. dat weegt niet op tegen die 1300kWh die hij in huis heeft kunnen gebruiken.. die had hij anders moeten aankopen tegen pakweg €0,25/kWh..
En dan is onze geweldige capaciteitstariefberekening nog niet meegenomen in deze gedachtegang
Vive la Belgique :)B
Dat klopt helemaal. Van 21/5 tot vandaag zou ik 149kWh kwijt zijn. dat is dan aan teruglevering vergoeding €4,5...Captar blijf ik mooi onder de 2,5kW. Verbruik van het net is tussen 0,5 en 1 kWh/dag. Voor de Marstek was dat rond de 3kW Captar. En voor mijn PV en Marstek had ik gemiddeld 13,5 kWh/dag. Sommigen begrijpen blijkbaar niet dat in België het systeem helemaal anders in elkaar steekt. De RTE staat hier momenteel op 76,64 Marstek gemeten en 74,31 HW Socket gemeten.

[ Voor 4% gewijzigd door dannyro op 12-08-2025 07:29 ]

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Ik heb twouwens zojuist een update firmware gekregen voor de Android App. Deze is van 1.6.45 naar 1.6.46 gegaan. Enige verschil dat ik zo kan zien is dat het versienummer niet meer in de app zelf zichtbaar is. Daarvoor moet je nu onder app-info in Android zelf gaan kijken. Iemand nog andere "extra" functionaliteit kunnen ontdekken in deze nieuwe versie van de Android-app?

NL; 2xMT Venus E V2 (V154 BMS:V215)+(V??? BMS:V???); Sturing -> Local-API; HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecol. vent.WrmtPmp; EV (Seat Mii 32kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Flesym schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:35:
[...]

Schematisch ziet het er zo uit:
[Afbeelding]

En onder MEER kun je hier selecteren wie in welke groep zit (geïsoleerd of niet geïsoleerd), de gele circel
[Afbeelding]
Eventueel kun je ze ook een apart SSID geven maar dat is alleen optisch, maar bv kun je wel het ene SSID 2,4g en 5g aanzetten en op de andere alleen 2,4g (oranje cirkel)

Edit: Je moet je wel bewust zijn dat de 2 netwerken NIET met elkaar kunnen praten. Dus als je bv Home Assistant gebruikt moet deze in het IoT netwerk zitten. Maar dat betekent wel dat je lokaal niet met een gebruikersapparaat kunt communiceren met HA. Dan moet je of tijdelijk even je gebruikersgebonden devices omhangen of via een VPN (bv Tailscale) er naar toe
Bedankt heel nuttig. Heeft het nog voorkeur om de Marstek en P1 alleen op 2.4 of 5g te zetten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:15
pascallj schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:14:
@Druppeltje_ @reneeke1970

Ik denk dat we hier gewoon hebben over een misverstand. Toen ik zei dat het "ergens anders niet veel beter was", had ik het over AC systemen die werken met bestaande installaties. Een DC systeem kan uiteraard efficiënter zijn, ik denk dat niemand dat zal ontkennen. Ik denk dat veel mensen in dit topic automatisch de AC kant, of misschien zelfs alleen de Plug en Play kant op denken.

Een DIY DC systeem kan dan ook nog goedkoper zijn, maar dat werkt weer niet altijd samen met bestaande installaties (volgens mij kan mijn SolarEdge systeem geen 3rd party DC systemen aan) etc. Ook zijn die systemen niet gecertificeerd, is de installatie niet gekeurd etc.

Ook mag je bij de vergelijking niet vergeten dat dit systeem redelijk aardig autonoom kan werken met P1 meter etc (mits de verbinding stabiel is...). Dat is ook wat waard. Bij DIY systemen moet je zelf gaan sturen, kunnen niet altijd terugleveren aan het net als je batterij vol is, of prioritiseren sowieso automatisch je batterij. Allemaal dingen die met extra hardware wel weer op te lossen zijn, maar dat moet je allemaal meerekenen.

Dus misschien kunnen we dit misverstand lekker achter ons laten. De context is belangrijk en ik heb het idee dat dat een beetje verloren is gegaan hier.
Dat is ook de reden om een Marstek oplossing te kiezen. De flexibiliteit.

Ik heb een Huawei omvormer, type Hybride. Heel leuk, ik kan daar zonder problemen 15kWh aan capaciteit op DC aan hangen. Voor de zelfde prijs als 10kWh aan Marsteks. Alleen, ik kan/mag dat niet zelf doen. Moet via mijn installateur. Nu heb ik een geschiedenis in de Electro, dus met uitzoeken krijg ik het wel voor elkaar. Dus even contact gehad met mijn verzekering (Woongarant). Die zeggen doodleuk, vaste installatie, ben je officieel Huawei installateur dan is het geen probleem, zo niet, dan hoef ik nergens op te rekenen als het huis afbrand wanneer ik het zelf heb gedaan.

Ja, en dan is opeens een DC accu veel minder interessant in mijn geval. De omvormer verliezen wegen zeker op tegen de installatie kosten over een ROI van 5 jaar. Want over 5 jaar is het weer een totaal andere situatie.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
reneeke1970 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:13:
[...]

Dat is helemaal geen appels met peren, en daarbij dan kun je nog steeds de plug in onderling vergelijken.
Dus maar aannemen dat rte van 70 normaal is dat is kolder. En dat heb jij misschien niet gezegd maar je vult wel het gesprek aan met dingen die niet ter zake doen.
Maar maakt niet uit, geniet van je dag, doe ik ook, en ik lees hier weer lekker verder, ik houd mijn mond weer
Ik heb gezegd dat je het verhaal van de RTE niet kan vergelijken met andere systemen. En dat het van tevoren geweten is. Ik heb nergens gezegd dat het op andere manieren niet mogelijk is om efficiënter te werken. Maar aangezien ik het in dit MT forum zeg leek het mij evident dat het dan ook over een MT plugin ging. Heb er voor het overige enkel gezegd dat de traditionele batterijen peperduur zijn, en dus niet over ''te dure omvormer etc''. Je moet natuurlijk wel ook willen lezen wat ik zeg; met de nadruk op ''willen''

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamm86
Pakhaas schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:39:
[...]

Bedankt heel nuttig. Heeft het nog voorkeur om de Marstek en P1 alleen op 2.4 of 5g te zetten?
Absoluut. Enkel 2.4 GHz is zeer sterk aangeraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gamm86 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:44:
[...]

Absoluut. Enkel 2.4 GHz is zeer sterk aangeraden.
Sterker nog, alleen 2,4 GHz is ondersteund dus het maakt niet uit op welke frequentie je het wil zetten, die andere wordt gewoon niet gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedpo
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
antoinevromen schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:36:
Ik heb twouwens zojuist een update firmware gekregen voor de Android App. Deze is van 1.6.45 naar 1.6.46 gegaan. Enige verschil dat ik zo kan zien is dat het versienummer niet meer in de app zelf zichtbaar is. Daarvoor moet je nu onder app-info in Android zelf gaan kijken. Iemand nog andere "extra" functionaliteit kunnen ontdekken in deze nieuwe versie van de Android-app?
App versie staat nu in jouw accountgegevens...

BE 2 x MT 5.12 kWh V154 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Misschien weten jullie hier antwoord op deze vraag:

Wij hebben hier een 1 fase 35A aansluiting.
Op het dak liggen 6080WP zonnepanelen met 5000w omvormer (SMA). In de keuken een inductiekookplaat. Er komt een kleine EV (VW E-up) en die gaan we laden met een stekker (CEE) op een aparte groep. Kunnen dan kiezen uit 8,10,13,16A laden (even afhankelijk van hoeveel er op dat moment van de zonnepanelen afkomt). We hebben overdag de tijd om te laden.

Stel ik koop een Marstek en wil die eerst op 800w laden/ontladen. Zal dan op een groep komen waar enkel nog wat verlichting zit.

Kunnen wij dan toe met 1 fase 35A of moeten we dan naar 3 fase?

En stel het kan met 1 fase en ik wil naar 2500w laden/ontladen op een aparte groep, moet ik dan wel naar 3 fase?

[ Voor 8% gewijzigd door Pakhaas op 11-08-2025 11:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:15
[...]

2.4 en liefst op ene laag kanaal :D 1 bijvoorbeeld als dat niet te druk is. En ook bij voorkeur 20Mhz breed. Wat je zeker niet moet gebruiken is 20/40Mhz auto. Dan gaat kanaal afhankelijk van device schakelen tussen 20 en 40 en dan klapt de CT003 na verloop van de tijd in storing (zelfs niet meer te pingen) en moet je deze geheel spanningsloos maken. Kanalen bij voorkeur: 1,5,9,13 bij 20Mhz (1, 6, 11, and 14 wanneer DSS wordt gebruikt) of 3,11 bij 40Mhz.

[ Voor 3% gewijzigd door WargamingPlayer op 11-08-2025 12:57 ]

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
WargamingPlayer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:49:
[...]

2.4 en liefst op ene laag kanaal :D 1 bijvoorbeeld als dat niet te druk is. En ook bij voorkeur 20Mhz breed. Wat je zeker niet moet gebruiken is 20/40Mhz auto. Dan gaat kanaal afhankelijk van device schakelen tussen 20 en 40 en dan klapt de CT003 na verloop van de tijd in storing (zelfs niet meer te pingen) en moet je deze geheel spanningloos maken.Kanalen bij voorkeur: 1,5,9,13 bij 20Mhz of 3,11 bij 40Mhz.
En als ik met de P1 werk ipv de CT003?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Nu online
macedpo schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:46:
[...]

App versie staat nu in jouw accountgegevens...
Wow; Ik hoop niet dat dit de enige verandering in de app is waarom ze die nieuwe versie pushen

NL; 2xMT Venus E V2 (V154 BMS:V215)+(V??? BMS:V???); Sturing -> Local-API; HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecol. vent.WrmtPmp; EV (Seat Mii 32kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamm86
pascallj schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:45:
[...]

Sterker nog, alleen 2,4 GHz is ondersteund dus het maakt niet uit op welke frequentie je het wil zetten, die andere wordt gewoon niet gevonden.
Klopt!

Ik gebruik het aparte netwerk ook nog om een beperkt aantal andere Iot-apparaten op aan te sluiten, gerelateerd aan de batterij.
Bv. voor de modbus-ESP.

De praktijk leert me dat het in zo'n geval best is om ineens de 5 GHz band uit te schakelen.
Pakhaas schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:50:
[...]

En als ik met de P1 werk ipv de CT003?
Zelfde verhaal. Best enkel 2.4 GHz

[ Voor 16% gewijzigd door Gamm86 op 11-08-2025 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Nu online
Pakhaas schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:48:

Op het dak liggen 6080WP zonnepanelen met 5000w omvormer (SMA). In de keuken een inductiekookplaat. Er komt een kleine EV (VW E-up) en die gaan we laden met een stekker (CEE) op een aparte groep. Kunnen dan kiezen uit 8,10,13,16A laden (even afhankelijk van hoeveel er op dat moment van de zonnepanelen afkomt). We hebben overdag de tijd om te laden.

Stel ik koop een Marstek en wil die eerst op 800w laden/ontladen. Zal dan op een groep komen waar enkel nog wat verlichting zit.

En stel het kan met 1 fase en ik wil naar 2500w laden/ontladen op een aparte groep, moet ik dan wel naar 3 fase?
Hallo Pakhaas, Wij hebben hier bijna exact dezelfde situatie; 1 fase 40Amp hoofdzekering met een Seat Mii electric (= VW up electric), en ca 7000 wpiek PV. Het stopcontact voor de auto te laden (lader kan 10A en 16A) zit op een aparte groep. Wanneer ik niet aan het EV-laden ben, dan hangt de Marstek aan dat stopcontact en zit daarmee dus ook op een eigen groep want de auto-lader is er dan vanaf. Je hebt geen 3 fase nodig. Afhankelijk van je verbruikers in huis moet je natuurlijk de som van het afgenomen amperage over die ene fase niet boven de 35A uit laten komen, maar dat is denk ik evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tisniwoar
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 00:57
dannyro schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:20:
[...]

Captar blijf ik mooi onder de 2,5kV. Verbruik van het net is tussen 0,5 en 1 kWh/dag. Voor de Marstek was dat rond de 3kV Captar.
Je bedoelt waarschijnlijk kW voor Captar (gebaseerd op VERMOGEN kwartierpieken). Bij 2.5 of 3kV gaan er ongelukken gebeuren volgens mij ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
antoinevromen schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:58:
[...]

Hallo Pakhaas, Wij hebben hier bijna exact dezelfde situatie; 1 fase 40Amp hoofdzekering met een Seat Mii electric (= VW up electric), en ca 7000 wpiek PV. Het stopcontact voor de auto te laden (lader kan 10A en 16A) zit op een aparte groep. Wanneer ik niet aan het EV-laden ben, dan hangt de Marstek aan dat stopcontact en zit daarmee dus ook op een eigen groep want de auto-lader is er dan vanaf. Je hebt geen 3 fase nodig. Afhankelijk van je verbruikers in huis moet je natuurlijk de som van het afgenomen amperage over die ene fase niet boven de 35A uit laten komen, maar dat is denk ik evident.
Bedankt! Dat is wel vergelijkbaar. Onze hoofdzekering is ook 40A. Dus ik mag 9200w ipv 8050w? Niet dat ik daar overheen ga, maar toch...(telt het terugleveren van zonnepanelen ook mee met dat totaal?)

Werkt dat wat met die Marstek door steeds van de stroom te halen? Lijkt mij dat je dan steeds weer met verbindingsproblemen zit etc. Ik wil eigenlijk een systeem waarbij ik verder niet naar de accu om hoef te kijken, dus liever op 800w op een stekker waar ook nog wat kleine verlichting op zit. Of een groep erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
tisniwoar schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:01:
[...]

Je bedoelt waarschijnlijk kW voor Captar (gebaseerd op VERMOGEN kwartierpieken). Bij 2.5 of 3kV gaan er ongelukken gebeuren volgens mij ;-)
Sorry, mea culpa :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
NoFate schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:45:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe heb jij die functie ontgrendeld gekregen dan? Kunnen wij dit ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pakhaas schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:48:

Als je wil bepalen of je hoofdaansluiting voldoende is, zal je moeten kijken of de stroom bij volledige teruglevering en bij volledige belasting voldoende is.

Volledige teruglevering komt neer op 22 A uit de panelen + 4/11 A uit de Marstek. Dus dat gaat prima, daar kan je ook met geen mogelijkheid overheen als je niet meer opwekkers hebt.

Voor vebruik ligt het iets anders. Daar zal je niet ongelimiteerd alles kunnen belasten, als je Marstek volledig gaat laden (11 A), de auto op max snelheid (16 A) heb je nog maar 8 A over voor de rest van het huis, dat is niet zo veel. Alleen als je zowel de auto als de Marstek alleen gaat laden van zonnestroom, kan je deze twee dus al weer wegstrepen en heb je weer 35 A over voor de woning.

Dus met 35 A zal je niet alles tegelijk aan kunnen zetten, maar dat lijkt mij in de praktijk ook niet heel erg realistisch.

Overigens verbruikt koken via inductie ook minder stroom dan je denkt, het opwarmen van wat kookwater kan met een gigantisch vermogen, maar het aan de kook houden van water valt reuze mee. Het is wel weer een lastige verbruiker om af te dekken met een batterij als je plaat niet traploos het vermogen kan regelen, maar gaat pulseren. Mijn kookplaat kan tot ongeveer 50 procent van het max vermogen netjes terug regelen, bij lagere belastingen gaat hij pulseren (aan/uit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
[...]

Veel IoT devices kunnen alleen maar 2.4g. Dus ik heb een IoT SSID aangemaakt met alleen 2,4g. Daar hangen ook mijn lampen, smartWCD's, WP, Marsteks aan. Maar Isolated en aparte SSID's moet je los van elkaar zien. Maakt niet uit op welke SSID ze binnen komen, je kunt ze altijd in geïsoleerd of ongeisoleerd hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
iorses schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:06:
[...]

Hoe heb jij die functie ontgrendeld gekregen dan? Kunnen wij dit ook?
Ik had al zeer lang een request open, via een chat medewerker, en een 2 tal weken geleden zeiden ze dat de API er ging aankomen, ik denk wel dat iedereen het kan laten activeren , gewoon de vraag stellen via de feedback ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
pascallj schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:06:
[...]

Als je wil bepalen of je hoofdaansluiting voldoende is, zal je moeten kijken of de stroom bij volledige teruglevering en bij volledige belasting voldoende is.

Volledige teruglevering komt neer op 22 A uit de panelen + 4/11 A uit de Marstek. Dus dat gaat prima, daar kan je ook met geen mogelijkheid overheen als je niet meer opwekkers hebt.

Voor vebruik ligt het iets anders. Daar zal je niet ongelimiteerd alles kunnen belasten, als je Marstek volledig gaat laden (11 A), de auto op max snelheid (16 A) heb je nog maar 8 A over voor de rest van het huis, dat is niet zo veel. Alleen als je zowel de auto als de Marstek alleen gaat laden van zonnestroom, kan je deze twee dus al weer wegstrepen en heb je weer 35 A over voor de woning.

Dus met 35 A zal je niet alles tegelijk aan kunnen zetten, maar dat lijkt mij in de praktijk ook niet heel erg realistisch.

Overigens verbruikt koken via inductie ook minder stroom dan je denkt, het opwarmen van wat kookwater kan met een gigantisch vermogen, maar het aan de kook houden van water valt reuze mee. Het is wel weer een lastige verbruiker om af te dekken met een batterij als je plaat niet traploos het vermogen kan regelen, maar gaat pulseren. Mijn kookplaat kan tot ongeveer 50 procent van het max vermogen netjes terug regelen, bij lagere belastingen gaat hij pulseren (aan/uit).
Bedankt voor je heldere uiteenzetting!

Dat van pulseren is hier ook het geval als de temperatuur lager is. Koken doen wij nooit op de power omdat wij kokend water uit de Quooker pakken. Ik neem aan dat de Marstek alleen laad van zonnestroom tenzij ik daar handmatig of via HA (wat ik niet gebruik) opdracht toe geef?

Dus de Marstrek zou ook gewoon op 2500w kunnen, mits daar een aparte groep voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Nu online
Pakhaas schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:03:
[...]

Bedankt! Dat is wel vergelijkbaar. Onze hoofdzekering is ook 40A. Dus ik mag 9200w ipv 8050w? Niet dat ik daar overheen ga, maar toch...(telt het terugleveren van zonnepanelen ook mee met dat totaal?)

Werkt dat wat met die Marstek door steeds van de stroom te halen? Lijkt mij dat je dan steeds weer met verbindingsproblemen zit etc. Ik wil eigenlijk een systeem waarbij ik verder niet naar de accu om hoef te kijken, dus liever op 800w op een stekker waar ook nog wat kleine verlichting op zit. Of een groep erbij.
Ik stuur je even een DM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
NoFate schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:07:
[...]

Ik had al zeer lang een request open, via een chat medewerker, en een 2 tal weken geleden zeiden ze dat de API er ging aankomen, ik denk wel dat iedereen het kan laten activeren , gewoon de vraag stellen via de feedback ...
Daar heb ik al eens iets over zien langskomen inderdaad dat je die open had staan. Ik heb het ook geprobeerd, kijken wat ze gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
Taro schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:32:
[...]

Andy van Off-grid garage ging daar afgelopen week ook nog op in: Met goede cellen die regelmatig en iets langer op 100% staan is passieve balancing doorgaans voldoende.

Zou ook oppassen met hier zelf aan te gaan sleutelen, dat kan gaan conflicteren met het Marstek BMS.
Ik zal ook zeker niet de 1e zijn die het gaat uittesten 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pakhaas schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:10:
[...]

Bedankt voor je heldere uiteenzetting!

Dat van pulseren is hier ook het geval als de temperatuur lager is. Koken doen wij nooit op de power omdat wij kokend water uit de Quooker pakken. Ik neem aan dat de Marstek alleen laad van zonnestroom tenzij ik daar handmatig of via HA (wat ik niet gebruik) opdracht toe geef?

Dus de Marstrek zou ook gewoon op 2500w kunnen, mits daar een aparte groep voor is.
Als je de Marstek instelt om NOM te draaien, dan zal hij alleen opladen als je een overschot aan zonnestroom hebt inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pascallj schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:06:
[...]

Er is ook een groot verschil als je NOM gaat draaien of gaat handelen. Stromen door de hoofdzekering gaan een stuk lager liggen bij NOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
Eastman schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 07:20:
[...]

20 kWh x €0,20 = €4,0 kostprijs laden
16 kWh x €0,30 = €4,80 opbrengst ontladen

Winst per dag is €0,80 met saldering.
Dit was maar een wild voorbeeld, in de winter als je niks met saldering te maken hebt fluctueren die tarieven veel meer.
Natuurlijk wordt het pas ‘goed verdienen’ vanaf 2027, lijkt me dat daar geen twijfel over bestaat.
4kWh verlies is ook een wilde gok, ben nogsteeds bezig dit zo klein mogelijk te maken dus daar trek ik nog geen conclusies over.

[ Voor 23% gewijzigd door iorses op 11-08-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Nu online
pascallj schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:12:
[...]

Als je de Marstek instelt om NOM te draaien, dan zal hij alleen opladen als je een overschot aan zonnestroom hebt inderdaad.
Nu in de zomer kan dit prima met NOM, maar zodra er niet genoeg zonnestroom is om overdag de batterij met zonnestroom alleen op te laden zou ik de batterij op AI zetten. Dat is minder spannend als het klinkt. Het komt neer op standaard NOM, maar gedurende de goedkopere uren van de dag (alleen interessant voor mensen met een dynamisch contract) gaat hij dan aanvullend ook nog gedurende die uren met netstroom laden, zodat hij 's avonds vol is. Als je dit niet zou doen, dan loop je kans dat in de winter de batterij leeg raakt (naar 11% gaat) en hier niet meer voor de lente vanaf komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
antoinevromen schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:17:
[...]

Nu in de zomer kan dit prima met NOM, maar zodra er niet genoeg zonnestroom is om overdag de batterij met zonnestroom alleen op te laden zou ik de batterij op AI zetten. Dat is minder spannend als het klinkt. Het komt neer op standaard NOM, maar gedurende de goedkopere uren van de dag (alleen interessant voor mensen met een dynamisch contract) gaat hij dan aanvullend ook nog gedurende die uren met netstroom laden, zodat hij 's avonds vol is. Als je dit niet zou doen, dan loop je kans dat in de winter de batterij leeg raakt (naar 11% gaat) en hier niet meer voor de lente vanaf komt.
Dat is een keuze aan de gebruiker, maar zoals je al zegt, heb je daar alleen met dynamisch wat aan. Ik denk dat met 6000 Wp aan zonnepanelen bij ~Pakhaas, het niet vol krijgen van de batterij, niet zo snel een probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
reneeke1970 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:07:
[...]

Het verhaaltje begon toen iemand opmerkte dat er best veel energie verloren gaat. En vervolgens zijn er aantal mensen die vinden dat dat er nou eenmaal bij hoort. Maar dat is niet, dat is een keuze. Er zijn ook stekker accus met wel een dc lader erin. Ja die zijn iets duurder, maar je hebt veel minder verlies, scheelt je misschien wel 100 euro per jaar.
En je hoeft niet gelijk mijn systeem na te bootsen, maar om een idee te geven, een 2000 watt mppt heb je voor 200 euro. Een victron mujtiplus heb je voor 700 euro, die kan trouwens ook laden hè, niet alleen ontladen, maar daar is hij wel het efficiëntst in.
Tja en de kosten van een accu variëren nogal, kant en klaar 5 kWh voor 800 euro. Zelfbouw is dan goedkoper, mijn 15 kWh had ik voor 1250 euro. Mijn victro kostte met allerlei meters erbij 1550 euro. Dus voor 2800 euro heb ik 15 kWh met 9000 watt laad mogelijkheid en 4000 ontladen.
Ik zie hier mensen drie marstek kopen voor 3×1300=3900 euro, en die hebben dan ook maar 15 kWh
Vertel me hoe ik mijn zonnepanelen met SolarEdge optimizers daar ga op aansluiten? Hoor het graag!
Heb voor een reden een AC batterij gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsJIr4zanmwwQ_kdYz5uvXLYpD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FC4d6AnF8PNFqw6vafGYdhGt.jpg?f=fotoalbum_large
Nog een verandering (is geen verbetering) in de app ontdekt; De som van de stroomfases staat nu in het klein ergens middenin het CT-overzicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Nu online
pascallj schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:20:
[...]

Dat is een keuze aan de gebruiker, maar zoals je al zegt, heb je daar alleen met dynamisch wat aan. Ik denk dat met 6000 Wp aan zonnepanelen bij ~Pakhaas, het niet vol krijgen van de batterij, niet zo snel een probleem is.
Het ging mij er meer om dat de batterij in de winter niet langdurig op 11% blijft staan (lijkt met niet zo goed voor de batterij; maar is maar mijn leken-mening). Ik heb zelf 7000+Wpiek liggen, maar in de winter heb ik regelmatig dagen met met minder van 5 kWh teruglevering omdat je ook rechtstreeks verbruik hebt. (ik houd dit overigens consequent bij en kan je verzekeren dat ook bij 6000Wpiek je in de winter veel dagen zult gaan zien dat de batterij niet meer geladen wordt als je niet het AI-vangnet gebruikt (gaat dan niet om financieel gewin als je geen dyn.contract hebt, maar om regelmatig laden van de batterij).

[ Voor 5% gewijzigd door antoinevromen op 11-08-2025 12:28 ]

Pagina: 1 ... 224 ... 284 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.