Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mastron schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:28:
Gisteren 2 Marstek’s binnengekregen en aangesloten.

Ze doen het goed maar ben op zoek naar een bepaalde modus om ze in te zetten. De modus is eigenlijk een mix van NOM en AI. Dus altijd NOM maar als de stoom het goedkoopste is volladen vanaf het net. De rest van de tijd laden vanaf mijn zonnepanelen.

Is die er? Of is die te maken met de manuele modus? Krijg het niet echt gevonden.
Je beschrijft nu perfect de AI modus ;) Waar zit volgens jou het verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-10 21:23
Weet iemand wat je met de 'groep'functie kan of waar het voor is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEUrhtasitTWYT2CZJ2Pt3jwrXU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sUH70r7FPvVN7gWz2TZKo3hl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OU3Xda09agDDMlxKd4D4ISd_1MA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O6LSR3sEh3KCoFPj40TkRHFV.png?f=fotoalbum_large

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-10 16:05

JT

VETAK y0

Zijn er mensen naar Duitsland gegaan om hem te halen? Ik zie daar de v2 voor <1100 euro. Wordt toch wel erg interessant zo.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JT schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:15:
Zijn er mensen naar Duitsland gegaan om hem te halen? Ik zie daar de v2 voor <1100 euro. Wordt toch wel erg interessant zo.
In Duitsland is er geloof ik 0% btw op thuisbatterijen. Of je dat moet bewijzen en dus als niet-Duitser ook kan krijgen, zou ik niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

pascallj schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:18:
[...]

In Duitsland is er geloof ik 0% btw op thuisbatterijen. Of je dat moet bewijzen en dus als niet-Duitser ook kan krijgen, zou ik niet weten.
Daar ben ik dus ook wel benieuwd naar. Als je hem daar afrekent of je hem dan ook zonder btw meekrijgt.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:06
Wel goed naar de voorwaarden kijken, de prijzen zijn vaak ex. BTW ivm Duitse subsidieregelingen voor PV installaties. Deze kortingen gelden echter alleen voor kopers die in Duitsland wonen.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Hometek schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:22:
[...]

Wel goed naar de voorwaarden kijken, de prijzen zijn vaak ex. BTW ivm Duitse subsidieregelingen voor PV installaties. Deze kortingen gelden echter alleen voor kopers die in Duitsland wonen.
Ja, vandaar dat ik mij dus afvraag of fysiek daar naartoe gaan voldoende is om het te kunnen kopen of dat er aanvullende eisen zijn :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave Vellek
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 29-08 19:01
dit bericht is verwijderd ivm commerciële belangen.

[ Voor 82% gewijzigd door teacher op 29-08-2025 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De marstek staat nog steeds niet in deSynergrid lijst van gehomologeerde toestellen. Zolang hij daar niet in staat is hij nog niet goedgekeurd voor gebruik in BE. :o :+

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastron
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:15
pascallj schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:34:
[...]

Je beschrijft nu perfect de AI modus ;) Waar zit volgens jou het verschil?
Bij lijkt het op stand-by te vallen als als het ook via de zonnepanelen geladen kan worden. Maar misschien ben ik te ongeduldig. Ga er eens even mee testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zonet mijn 3 MT's ook geupgrade naar BMS 215.

Ging als een fluitje van een cent. Gewoon met de Iphone ernaast, start update en 20 seconden daarna klaar en naar de volgende.

Geen stekkers eruit of resets gedaan, gewoon even gewacht en ondertussen lees ik in HA dat ze allemaal op BMS 215 staan.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LSDsmurf
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-10 20:48
Mattie112 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:03:
Even globaal het idee:

[Afbeelding]

Ergens een rekenfout gemaakt, kom een paar cm te kort :)

Moet even kijken of het stevig genoeg is als de fan "hangt" of dat het beter is om ook aan de onderkant een bracket te hebben.

Zelfde kan natuurlijk ook makkelijk voor 2 fans. Die maak je aan elkaar en dan een bracket naar de schroefgaten (M5 trouwens)

Misschien nog wat extra plastic rond de schroeven als "afstandhouder" tot de muur.

(Met de warmte van komende week én dat ik ze op 2500w zet kan ik mooi eens kijken hoe warm ze worden. Denk dat ik er eentje deze fan zo geef gewoon permanent aan en de ander zonder fan kan ik mooi vergelijken of het effect heeft)
Jammer dat de ingebouwde ventilator geen profiles oid heeft die je via de app kan selecteren. Het toestel staat bij mij in de garage, ik heb die ventilator nog maar zelden horen draaien ook al voelen de koelvinnen redelijk warm. Zou voor mij gerust wat meer mogen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:14
Mattie112 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:03:
Even globaal het idee:

[Afbeelding]

Ergens een rekenfout gemaakt, kom een paar cm te kort :)

Moet even kijken of het stevig genoeg is als de fan "hangt" of dat het beter is om ook aan de onderkant een bracket te hebben.

Zelfde kan natuurlijk ook makkelijk voor 2 fans. Die maak je aan elkaar en dan een bracket naar de schroefgaten (M5 trouwens)

Misschien nog wat extra plastic rond de schroeven als "afstandhouder" tot de muur.

(Met de warmte van komende week én dat ik ze op 2500w zet kan ik mooi eens kijken hoe warm ze worden. Denk dat ik er eentje deze fan zo geef gewoon permanent aan en de ander zonder fan kan ik mooi vergelijken of het effect heeft)
Laatst provisorisch dit in elkaar geknutseld. (Test opstelling). Breedte koelvinnenblok boven is 8 cm. Fans zijn 12 cm. Vond het geen goed idee om fans er bovenop te leggen omdat ze daar wat kwetsbaar zijn en het te koelen oppervlak is minder dan die aan de zijkant. Daarom heb ik ze tegen het grootst mogelijk oppervlak geplaatst en laat daar koude lucht tegenaan blazen. Dat werkt heel goed. De temperatuursensor zit op het vierkante vlak op de bovenzijde van de MT. Daar is geen directe luchtstroom en het minst onderhevig aan temperatuurschommelingen door de geforceerde koeling. Fans zitten met dubbelzijdig tape op een dun houten latje en latje weer met tape op de MT. Koelblok bevindt zich uiteraard niet aan de muurzijde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8n_j565eHO6SG8Ie_DJCL3FaNYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWrZPxWH94FUbsXE1Uz3gHe3.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:36
3DWim schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:19:
[...]

"Moet" je niet bovenaf warmte afzuigen ?
Dan krijg je extra luchtstroom van onder naar boven langs de ribben.
Als je nu de accu weer met ribben richting muur plaatst schiet je weinig op denk ik. Immers je blaast tegen een muur op korte afstand.
Ik heb mijn 2 fans ook zo geplaatst, en dan wel blazend tegen te ribben natuurlijk 🤓 anders schiet het inderdaad niet op.

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:15
3DWim schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:19:
[...]

"Moet" je niet bovenaf warmte afzuigen ?
Dan krijg je extra luchtstroom van onder naar boven langs de ribben.
Als je nu de accu weer met ribben richting muur plaatst schiet je weinig op denk ik. Immers je blaast tegen een muur op korte afstand.
Ik laat de fan blazen, niet afzuigen. Mijn idee is dat de lucht daardoor vanzelf naar boven "stroomt". En inderdaad niet te dicht langs de muur zetten anders heb je geen luchttoevoer.

Er boven op kan ook maar dan blaas je óf tegen de richting in (warme lucht stijgt op) of je zuigt (veel?) valse lucht aan.

Maar he dus is puur hoe ik het zie 8)
pleio65 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:19:
[...]

Laatst provisorisch dit in elkaar geknutseld. (Test opstelling). Breedte koelvinnenblok boven is 8 cm. Fans zijn 12 cm. Vond het geen goed idee om fans er bovenop te leggen omdat ze daar wat kwetsbaar zijn en het te koelen oppervlak is minder dan die aan de zijkant. Daarom heb ik ze tegen het grootst mogelijk oppervlak geplaatst en laat daar koude lucht tegenaan blazen. Dat werkt heel goed. De temperatuursensor zit op het vierkante vlak op de bovenzijde van de MT. Daar is geen directe luchtstroom en het minst onderhevig aan temperatuurschommelingen door de geforceerde koeling. Fans zitten met dubbelzijdig tape op een dun houten latje en latje weer met tape op de MT. Koelblok bevindt zich uiteraard niet aan de muurzijde.

[Afbeelding]
Haha ja dat is precies mijn idee, ik zat alleen nog te kijken doe ik 1 of 2 fans.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14:00
Ik heb nu 4 batterijen, ik ben nogsteeds zoekende hoe ik deze qua automatiseringen inricht in Home Assistant.
Wat ik wil bereiken in eerste instantie is dat degene die het meest recent volgeladen is als laatste gaat ontladen.
Wellicht kunnen mensen hier mee denken in de juiste richting? En is deze strategie ook het meest ‘gezond’ voor de batterijen?

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben geen engineer, maar volgens mij is al best vaak aangetoond dat het voor dit soort kleine luchtstromen en oppervlaktes het echt bijna niks uitmaakt of je zuigt of blaast en in wat voor richting dan ook. Er is zoveel turbulentie in de lucht dat richting nauwelijks effect heeft. Elke luchtstroom die je toevoegt veroorzaakt al zoveel keer meer effect dan natuurlijke convectie.

Belangrijk is gewoon dat bestaande lucht zo snel mogelijk vervangen wordt. De lucht moet dus wel weg kunnen, maar hoe dat gebeurt maakt nauwelijks uit.

Ik kan mij bijvoorbeeld herinneren van tests in PC cases dat er altijd beweerd werd dat je vooraan onderaan een ingaande fan moest hebben en bovenaan achteraan een uitgaande want warme lucht stijgt op. Bleek dat als je het omdraait, er nauwelijks verschil te bekennen was.
Ook zijn er genoeg omvormers op de markt die lucht van bovenaf inzuigen en onder uitblazen of van zijkant naar zijkant.

Maar hé, knutselen is leuk en als je toch de keuze hebt, waarom zou je het dan niet proberen perfect te maken d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
pascallj schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:38:
Ik ben geen engineer, maar volgens mij is al best vaak aangetoond dat het voor dit soort kleine luchtstromen en oppervlaktes het echt bijna niks uitmaakt of je zuigt of blaast en in wat voor richting dan ook. Er is zoveel turbulentie in de lucht dat richting nauwelijks effect heeft. Elke luchtstroom die je toevoegt veroorzaakt al zoveel keer meer effect dan natuurlijke convectie.

Belangrijk is gewoon dat bestaande lucht zo snel mogelijk vervangen wordt. De lucht moet dus wel weg kunnen, maar hoe dat gebeurt maakt nauwelijks uit.

Ik kan mij bijvoorbeeld herinneren van tests in PC cases dat er altijd beweerd werd dat je vooraan onderaan een ingaande fan moest hebben en bovenaan achteraan een uitgaande want warme lucht stijgt op. Bleek dat als je het omdraait, er nauwelijks verschil te bekennen was.
Ook zijn er genoeg omvormers op de markt die lucht van bovenaf inzuigen en onder uitblazen of van zijkant naar zijkant.

Maar hé, knutselen is leuk en als je toch de keuze hebt, waarom zou je het dan niet proberen perfect te maken d:)b
Ik heb de materialen thuis inmiddels maar nog geen tijd gehad om te knutselen. Ik ga er bij elke batterij 2 aan de onderkant maken zodat de ‘koele’ lucht omhoog gaat langs de koelvinnen en zo sneller de warme lucht afvoeren.
Heb ze ophangen dus de warmte productie is van zichzelf al hoger.
Worden 2 12v fans met een ESP relaistje en een DS18B20 temperatuurvoeler die tussen de vinnen komt, geschakeld via Home Assistant.

[ Voor 5% gewijzigd door iorses op 09-08-2025 14:42 ]

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
pascallj schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:38:

Deels eens, een PC kast is "dicht" en daar heb je meer controle over de airflow. Hier is het toch meer 'open'. Maar ik ben helemaal met je eens dat "iets" 100x beter is dan "niets".

(excl discussie of koelen nut heeft of niet, maar even in principe)

Heb nog wat 140mm fans gevonden ben aan het kijken of ik een iets netter bracket kan maken maar loop wel snel tegen de kunde aan van mijn design skills merk ik O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:45
Om warmte te kunnen afvoeren heb je een gelijkmatige luchtstroom langs de koelribben nodig. Dat kan alleen geforceerd worden als je aan de bovenzijde afzuigt.
Blazen tussen de ribben heeft weinig nut.

Maar iedereen moet gewoon doe wat ie fijn/leuk/goed vind.

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
3DWim schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:22:
Om warmte te kunnen afvoeren heb je een gelijkmatige luchtstroom langs d koelribben nodig. Dat kan alleen geforceerd worden als je aan de bovenzijde afzuigt.

De temperatuur zal er niet om liegen als het niet werkt, ik ben geen aero engineer en ga gewoon wat proberen met boerenverstand.
Zal allicht een gevalletje zijn van beter iets dan niets!
Neemt niet weg dat ik niet open sta voor input, alleen ben niet van plan heel veel geld eraan te besteden.

[ Voor 8% gewijzigd door iorses op 09-08-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastron
Als beginner in de Marstek wereld.

Waar vind ik het versienummer van de BMS waar iedereen het over heeft 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
stil schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:11:
Weet iemand wat je met de 'groep'functie kan of waar het voor is?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
niemand een idee?

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 12:26
Ik kan verkeerd zijn maar is volgens mij niet van toepassing op de Venus.
Heeft (dacht ik) iets te maken met plug-in panelen en koppeling met omvormers.
Indien ik fout ben, zal ik wel verbeterd worden :+

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
Om warmte te kunnen afvoeren heb je een gelijkmatige luchtstroom langs de koelribben nodig. Dat kan alleen geforceerd worden als je aan de bovenzijde afzuigt.

Nou, als ik tegen de ribben blaast dan kan de lucht 2 kanten op, naar boven of naar onder. Beide is goed wat mij betreft :)

Beter misschien zou het nog zijn als je de fan helemaal onderaan (of bovenaan) plaatst en een stuk tape over de ribben doet zodat het echt volledig er langs moet gaan.

Maar afijn, ik heb de printer weer aangezet met een ander soort bracket (waar ik niet echt tevreden over ben maargoed als het werkt dan werkt het). Met een beetje mazzel past het ook echt en dan kan ik van de week de temps vergelijken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
Deze is alleen voor de Marstek B2500.
Ik hoop eigenlijk dat ze vroeg of laat iets ermee doen richting de Venus E, ik zou ze veel liever als 1 geheel willen gebruiken ipv 4 losse batterijen zodat de software alles regelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
Mattie112 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:50:
[...]

Nou, als ik tegen de ribben blaast dan kan de lucht 2 kanten op, naar boven of naar onder. Beide is goed wat mij betreft :)

Beter misschien zou het nog zijn als je de fan helemaal onderaan (of bovenaan) plaatst en een stuk tape over de ribben doet zodat het echt volledig er langs moet gaan.

Maar afijn, ik heb de printer weer aangezet met een ander soort bracket (waar ik niet echt tevreden over ben maargoed als het werkt dan werkt het). Met een beetje mazzel past het ook echt en dan kan ik van de week de temps vergelijken 8)
Met de 3d printer en zelf ontwerpen altijd mooi, heb en kan ik helaas niet.
Heb van die sterke zelfplakkende magneets besteld kan ik zo mooi onder ertegenaan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
iorses schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:01:
[...]

Met de 3d printer en zelf ontwerpen altijd mooi, heb en kan ik helaas niet.
Heb van die sterke zelfplakkende magneets besteld kan ik zo mooi onder ertegenaan hangen.
Ja, er zijn veel makkelijkere manieren te bedenken voor dit :+ Maargoed zo kan ik mijn skills weer wat trainen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
iorses schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:58:
[...]

Deze is alleen voor de Marstek B2500.
Ik hoop eigenlijk dat ze vroeg of laat iets ermee doen richting de Venus E, ik zou ze veel liever als 1 geheel willen gebruiken ipv 4 losse batterijen zodat de software alles regelt.
Deze begrijp ik niet helemaal.
Daar is toch helemaal geen omkijken naar.
Met de CT002 of 003 kan je dit toch qua gebruiksgemak als 1 batterij beschouwen?
Met het voordeel dat je nu ook nog makkelijker kan ''schakelen'' tussen de batterijen. Je kan ze evenzeer apart aansturen of instellen indien gewenst.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Trouwens, mn accu's zijn vol inmiddels en geen "geklapper", gewoon in 1x naar 100%. Het voelt als beter deze firmware maarja < 24 uur in gebruik haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
WargamingPlayer schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:42:
[...]

Inderdaad, ik heb dus 2 keer een MT met 151 met BMS 215.

Het updaten was inderdaad een zware actie. Ik heb ze ongeveer 10 keer moeten updaten en ze bleven maar niet naar de nieuwe versie gaan. Alles los, ook geen modbus.

Uiteindelijk volgende gedaan:
  1. modbus los
  2. Update in app
  3. Wachten tot ie klaar is
  4. Niet op ok gedrukt
  5. Grid losgehaald
  6. Toen de power knop 2 seconden ingedrukt
  7. Na verloop van tijd ging hij uit
  8. Toen weer aangezet
  9. En gewacht tot BT lampje aan ging
  10. Toen op ok in de app gedrukt
En zowaar hij was bijgewerkt.

De tweede dacht ik het zelfde dus te doen. Echter ging hij in storing.
Uiteindelijk de powerknop 20 seconden ingedrukt en kwam hij uit storing.
Echter na drukken op ok was firmware versie 0.0.0 BMS 215.
Nadat ik even tussen batterij in de app geswitched was, kwam hij met 113.215.

Snap er niks van.

Daarnaast ging MT1 van 96% naar 68% en MT2 van 91% naar 64%, om uiteindelijk beide terug te schieten naar respectievelijk 99% en 97%.
Heb naar V213 geupdate en naar V215 de laatste weken.
Modbus kabel eruit, updaten en wachten totdat hij reboot, dit werkt 100% van de tijd.
Heb ook getest met de kabel erin en de modbus gateway van de spanning af maar ook dan mislukte het.
2e poging met fysiek de kabel eruit ging meteen weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
iorses schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:47:
[...]

Heb naar V213 geupdate en naar V215 de laatste weken.
Modbus kabel eruit, updaten en wachten totdat hij reboot, dit werkt 100% van de tijd.
Heb ook getest met de kabel erin en de modbus gateway van de spanning af maar ook dan mislukte het.
2e poging met fysiek de kabel eruit ging meteen weer goed.
Hier ook. Maar ik heb een probleem dat hij regelt tussen 99 en 100%. Onder de 99% gaat hij niet. Als ik de Marstek afzet, en terug inschakel krijg ik altijd weer de update...Ik denk dat ik hem gebrickt heb...

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
En ook to confirm: bij 99% gaat hij weer laden. Paar keer piek (boiler/wasmachine) opgevangen maar wel veel zon dus hij ging weer laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartezzje
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-10 13:13
Goedemiddag allemaal,
Ik heb vandaag ook de update uitgevoerd echter is mijn nordpool connectie verdwenen. Deze opnieuw koppelen lukt mij niet. Iemand meer problemen? Welke regio moet je invullen? Zie foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6j9kPZLzRFsiicg4H6jBZMe7axE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRDUy6Q333n8Viv86jNWCmOb.jpg?f=fotoalbum_large

2x Marstek Venus 5.12 CT V117, accu’s V153, BMS 215 / 13x Zuid-oost en 5x West totaal 5400 Wp / 3x split airco Mitsubishi / Audi Q4 / Ratio laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Nu online
Mattie112 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:57:
En ook to confirm: bij 99% gaat hij weer laden. Paar keer piek (boiler/wasmachine) opgevangen maar wel veel zon dus hij ging weer laden.
Ja. Ik krijg hem niet uit dat gedrag. Manueel ontladen stopt ook bij 99%.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:14

In de praktijk blijkt de temperatuur wel degelijk gereduceerd wordt door tegen het koelblok te blazen. Uit de temperatuurmeting op het vierkante gedeelte boven op de MT blijkt dat de temperatuur nauwelijks boven de ingestelde temperatuur komt. Dat is ook het deel dat het warmst aanvoelt zonder geforceerde koeling. Dat betekent dat het gehele koelblok deze temperatuur heeft of zelfs minder. Niet dat deze paar graden iets uitmaken. Zonder geforceerde koeling is deze rond de 50 graden bij 2500 Watt. Met is dat tussen de 30-32. Temperatuurcontroller ingesteld op 30.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totalen123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-09 09:07
pleio65 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:19:
[...]

In de praktijk blijkt de temperatuur wel degelijk gereduceerd wordt door tegen het koelblok te blazen. Uit de temperatuurmeting op het vierkante gedeelte boven op de MT blijkt dat de temperatuur nauwelijks boven de ingestelde temperatuur komt. Dat is ook het deel dat het warmst aanvoelt zonder geforceerde koeling. Dat betekent dat het gehele koelblok deze temperatuur heeft of zelfs minder. Niet dat deze paar graden iets uitmaken. Zonder geforceerde koeling is deze rond de 50 graden bij 2500 Watt. Met is dat tussen de 30-32. Temperatuurcontroller ingesteld op 30.
Vraag me af of het gebruikt van de ventilator grote invloed heeft op de celtemperatuur. Normaliter komt deze bij mij niet boven ongeveer 35 oC

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3Kpy6TBr8yS6mjHnS-yY87GX7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jUF3JBFFORWgUmNuNh7p816m.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand als eens gemeten hoeveel deze kan dalen met een ventilator?

Venus E (V2) V153 + CT003 V117 + ISK5 + 2600 Wp solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Totalen123 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:39:
[...]

Vraag me af of het gebruikt van de ventilator grote invloed heeft op de celtemperatuur. Normaliter komt deze bij mij niet boven ongeveer 35 oC

[Afbeelding]

Heeft iemand als eens gemeten hoeveel deze kan dalen met een ventilator?
Op de celtemperatuur weinig want die zitten niet bij het koelblok. De MOSFETs zitten wel op het koelblok dus die zullen koeler blijven waardoor de interne temperatuur minder toeneemt en de cellen iets koeler kunnen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-10 10:47

gjs

Scoobydoobydoo

Ik heb zojuist mijn Marstek Venus E en CT-003 P1 geinstalleerd, beide devices zijn geconfigureerd en hebben de laatste frimware. Ik kan ze alleen niet koppelen Dan zegt ie dat het device de target CT niet kan vinden.
Beide zitten op het zelfde netwerk, ik zie ook dat ze een ip adres grekegen hebben en ik kan ze pingen. Ik moest al wel een extra ssid aanmaken want wpa3 dat snappen ze blijkbaar nog niet.
Ik gebruik Aruba Instant accesspoints en ik vermoed dat het met Airgroups te maken heeft dat de devices niet met elkaar kunnen babbelen. Het zal wel 1 of ander multicast protocol zijn denk ik ?

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
dannyro schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:52:
[...]

Hier ook. Maar ik heb een probleem dat hij regelt tussen 99 en 100%. Onder de 99% gaat hij niet. Als ik de Marstek afzet, en terug inschakel krijg ik altijd weer de update...Ik denk dat ik hem gebrickt heb...
Volgens mij kun je hem niet echt bricken tenminste dat idee kreeg ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:30
Bij BMS v215 is een duidelijk andere balancing strategie gekozen.
Voorheen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkv36cl4TPiyXewSEhRtGzdhrK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZgDuUBtteN1A3H9LazzfdQeN.jpg?f=fotoalbum_large

Nu het gedrag bij 12:00 batterij 100%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eglioJVWQEpAGUQFIbaoKnJ4Krk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nkobK37dDyw3QJGmOVIadXrZ.jpg?f=fotoalbum_large

Cel voltage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLaVTAVt6aaWCupd9ZttHmLgF3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXSx4OyLLNHcNOFY3I9O7Jfa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door superduper1969 op 09-08-2025 18:55 ]

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastron
gjs schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:31:
Ik heb zojuist mijn Marstek Venus E en CT-003 P1 geinstalleerd, beide devices zijn geconfigureerd en hebben de laatste frimware. Ik kan ze alleen niet koppelen Dan zegt ie dat het device de target CT niet kan vinden.
Beide zitten op het zelfde netwerk, ik zie ook dat ze een ip adres grekegen hebben en ik kan ze pingen. Ik moest al wel een extra ssid aanmaken want wpa3 dat snappen ze blijkbaar nog niet.
Ik gebruik Aruba Instant accesspoints en ik vermoed dat het met Airgroups te maken heeft dat de devices niet met elkaar kunnen babbelen. Het zal wel 1 of ander multicast protocol zijn denk ik ?
Bij unifi moest ik IGMP Snooping aanzetten. Misschien dat dat je helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superduper1969 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:50:
Bij BMS v215 is een duidelijk andere balancing strategie gekozen.
Voorheen:
[Afbeelding]

Nu:
[Afbeelding]
Nee dat heeft niet met balancing te maken, maar met het feit dat je nu bij 99 procent alweer kan gaan bijladen ipv 97 procent voorheen: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu".

Dat is wat je ziet in jouw grafieken, je batterij is vol en minimaal 1 cel tikt OVP aan (vandaar de grote delta) waarna deze weer langzaam terugzakt richting de rest. Je hebt dan iets van een load waardoor de batterij daalt naar 99 en de batterij gaat meteen weer bijladen zodra er weer zonnestroom is waardoor hetzelfde weer gebeurt.

Op andere grafieken van de load en SoC kan je dit duidelijker zien dan op deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iorses schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:46:
[...]

Via Modbus kan je bepaalde firmware opnieuw flashen (durf niet te zeggen of dit BMS of EMS is). Er is in dit topic 1 iemand geweest die instructies van Marstek heeft gekregen om dit te doen nadat zijn batterij echt goed gebricked was. Die heeft de batterij daar wel mee kunnen redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gjs schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:31:
Ik heb geen idee wat Aruba accesspoints of Airgroups zijn (klinkt niet als een officiële standaard), maar ze moeten beide gewoon op een plat, traditioneel, niet te ingewikkeld, zonder beperkingen, netwerk staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
  • Nu online
iorses schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:46:
[...]

Ik krijg het toch niet in orde. Straf! Elke keer nieuwe update gevonden, altijd dezelfde update. V151 BMS 215. Heb al van alles geprobeerd...Ik doe rustig verder :)

Update: Ik heb de Marstek terug naar fabrieksinstellingen gebracht met behoud van gegevens. De Marstek starte terug op, SOC op 98% en warempel doet hij het nu. Marstek staat op NOM, en is nu rustig aan het ontladen om de meter op 0 te houden. Oef :)

[ Voor 25% gewijzigd door dannyro op 09-08-2025 20:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-10 10:47

gjs

Scoobydoobydoo

Mastron schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:50:
[...]
Bij unifi moest ik IGMP Snooping aanzetten. Misschien dat dat je helpt.
Top, dat heeft mij verder geholpen.
HPe Aruba Instant doet standaard Broadcast filtering en dat staat standaard op ARP.
Broadcast filtering— When set to All, the IAP drops all broadcast and multicast frames except for DHCP and ARP. When set to ARP, in addition to the above, the IAP converts ARP requests to unicast and send frames directly to the associated client. When Disabled, all broadcast and multicast traffic is forwarded.
Dus ik heb Broadcast filtering op het ssid waar de Marstek op zit op disabled gezet en nu werkt het !

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 13:11
dannyro schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:13:
[...]

Ja. Ik krijg hem niet uit dat gedrag. Manueel ontladen stopt ook bij 99%.
Dit had ik dus ook met 1 van de twee Marsteks. Toen ging ik kijken naar Maximum discharge SOC register 44001 stond deze op de waarde 1000 (100.0). Dat wil zeggen dat hij maximaal tot 99% kan ontladen.
Ik heb deze waarde met HA weer op 120 gezet; dus kan hij weer ontladen tot 11%.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
gjs schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:08:
[...]

Top, dat heeft mij verder geholpen.
HPe Aruba Instant doet standaard Broadcast filtering en dat staat standaard op ARP.
Broadcast filtering— When set to All, the IAP drops all broadcast and multicast frames except for DHCP and ARP. When set to ARP, in addition to the above, the IAP converts ARP requests to unicast and send frames directly to the associated client. When Disabled, all broadcast and multicast traffic is forwarded.
Dus ik heb Broadcast filtering op het ssid waar de Marstek op zit op disabled gezet en nu werkt het !
Marsteks broadcasten op UDP in het netwerk. Ik heb even gekeken op mijn Mikrotik en ik zie broadcasts komen van de Marsteks op UDP en dan antwoorden van de CT003. De vraag is, communiceren de Marsteks ook onderling, dat heb ik nog niet kunnen waarnemen.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
pascallj schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:58:
[...]

Via Modbus kan je bepaalde firmware opnieuw flashen (durf niet te zeggen of dit BMS of EMS is). Er is in dit topic 1 iemand geweest die instructies van Marstek heeft gekregen om dit te doen nadat zijn batterij echt goed gebricked was. Die heeft de batterij daar wel mee kunnen redden.
Dus dan is hij feitelijk niet te bricken wat ik niet meer dan logisch vind, de bootloader/recovery zou altijd toegankelijk moeten blijven dan kun je altijd een fix draaien. Mag ook wel bij zo een duur product!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Nu online
WargamingPlayer schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:12:
[...]

Dit had ik dus ook met 1 van de twee Marsteks. Toen ging ik kijken naar Maximum discharge SOC register 44001 stond deze op de waarde 1000 (100.0). Dat wil zeggen dat hij maximaal tot 99% kan ontladen.
Ik heb deze waarde met HA weer op 120 gezet; dus kan hij weer ontladen tot 11%.
Dat weet ik niet hoe ik dat zou moeten doen. Kan je dit even verduidelijken, misschien interessant in de toekomst. Ik heb de Marstek kunnen herstellen met terug te zetten naar fabrieksinstellingen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mattie112
Goed, ze staan!

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/43438-marstek3.jpeg

Nu ook op 2500w dmv een 'dedicated' groep. (1 onderverdeler voor schuur + accu, 1 onderverdeler voor toekomstige PV + accu)

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/14885-marstek4.jpeg

En een nieuwe versie van een bracket geschikt voor 2x 140mm fan (die had ik toch nog liggen)

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/11630-marstek2.jpeg

Maar... (en schiet mij maar lek) hier kom ik OOK een centimeter te kort, nou ik snap echt niet wat ik nou weer verkeerd heb gemeten haha!

Maargoed blijft zo ook wel even hangen voorlopig, kan ik mooi ff kijken wat het verschil is tussen de 2 accus!

edit:
Natuurlijk moet er nog een fan-grill op de fans, moet nog even kijken of ik die heb of moet printen

[ Voor 20% gewijzigd door Mattie112 op 09-08-2025 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigTasty
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:12
bartezzje schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:58:
Goedemiddag allemaal,
Ik heb vandaag ook de update uitgevoerd echter is mijn nordpool connectie verdwenen. Deze opnieuw koppelen lukt mij niet. Iemand meer problemen? Welke regio moet je invullen? Zie foto.
[Afbeelding]
Bij mij is ook de nordpool region verdwenen en kan niets vinden wat geaccepteerd wordt. Draait nog op v151. Zie wel dat er een update is maar ben niet thuis en daar is blijkbaar bluetooth voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Nou, de verplaatsing is geen succes :(

Beide hebben het maar een half uurtje gedaan. Ik denk ongeveer tot de schuur en achterdeur dicht ging en ze zicht op het 'main' AP verloren. Ze zaten namelijk alle 3 (ook P1) op hetzelfde AP. Had toen al even problemen met eentje maar later niet meer toen hij switchde.

Echter in de schuur is die afstand te groot, en dus hangt er een dedicated AP. Allemaal netjes hetzelfde netwerk, geen client isolation, geen firewall IGMP snooping aan/uit maakt niet uit.

(Mikrotik CAP/CAPsMAN dus ik weet 100% zeker dat alle APs dezelfde config hebben).

Helaas helaas, en als ik hier toch meer berichten lees moet er toch echt bij Marstek in de firmware wat zitten waardoor ze zo kieskeurig (?) zijn. Er is gewoon geen reden waarom de accu niet bij de P1 meter zou kunnen komen en vice-versa.

Voor nu even op force-discharge gezet via modbus (wat werkt wel, nice) en er maar eens een nachtje over slapen. Loop alweer veel te lang te kloten, het is jammer dat je gewoon 0 feedback krijgt. Resets gedaan, wifi pwd opnieuw ingevuld. Ik zie dat ze goede AP hebben, 98% signal strength maar helaas pindakaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:30
Mattie112 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:55:

Beide hebben het maar een half uurtje gedaan. Ik denk ongeveer tot de schuur en achterdeur dicht ging en ze zicht op het 'main' AP verloren. Ze zaten namelijk alle 3 (ook P1) op hetzelfde AP. Had toen al even problemen met eentje maar later niet meer toen hij switchde.

Echter in de schuur is die afstand te groot, en dus hangt er een dedicated AP. Allemaal netjes hetzelfde netwerk, geen client isolation, geen firewall IGMP snooping aan/uit maakt niet uit.

(Mikrotik CAP/CAPsMAN dus ik weet 100% zeker dat alle APs dezelfde config hebben).

Helaas helaas, en als ik hier toch meer berichten lees moet er toch echt bij Marstek in de firmware wat zitten waardoor ze zo kieskeurig (?) zijn. Er is gewoon geen reden waarom de accu niet bij de P1 meter zou kunnen komen en vice-versa.

Voor nu even op force-discharge gezet via modbus (wat werkt wel, nice) en er maar eens een nachtje over slapen. Loop alweer veel te lang te kloten, het is jammer dat je gewoon 0 feedback krijgt. Resets gedaan, wifi pwd opnieuw ingevuld. Ik zie dat ze goede AP hebben, 98% signal strength maar helaas pindakaas.
Als ik op internet zoek , dan zie ik dat ook de Datapath instellingen invloed kunnen hebben en die had je niet benoemd in je opsomming.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
1 dag goed gedraaid met v151 en BMS v215, en nu deze update 😂. Maar netjes aangebracht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQFf7UsQg4obmBc5M8cQpIJfmQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s2C8NgME8mW0ytyfveBwIg4Q.jpg?f=fotoalbum_large

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
superduper1969 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:03:
[...]

Als ik op internet zoek , dan zie ik dat ook de Datapath instellingen invloed kunnen hebben en die had je niet benoemd in je opsomming.
Datapath staat netjes op 'bridge-local' en op client-to-client-forwarding=yes & local-forwarding=yes

Afaik heb ik daar niks geks in elk geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartezzje
Ik draai ook de versie v151. Alleen update gehad van de bms naar 215. Ik had 212.
Ik heb het gemeld via de support knop.
BigTasty schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:33:
[...]

Bij mij is ook de nordpool region verdwenen en kan niets vinden wat geaccepteerd wordt. Draait nog op v151. Zie wel dat er een update is maar ben niet thuis en daar is blijkbaar bluetooth voor nodig.

2x Marstek Venus 5.12 CT V117, accu’s V153, BMS 215 / 13x Zuid-oost en 5x West totaal 5400 Wp / 3x split airco Mitsubishi / Audi Q4 / Ratio laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:12
Geen idee of dit the next new problem is

Maar na updaten naar 513 en 213 blijft hij terug komem met de vraag om 214 te updaten ook al na meerdere keren succesvol deze update te hebben gedaan
Natuurlij weigert hij nu alle diensten dus staat constant in standby
Heb hem van de strook gehaald en uitgezet nu nog eens 15 min wachten

Dit was trowuens nadat ik bericht kreeg al enige tijd terug datver een update was deze heb ik genegeerd en nu zomaar ineens is hij gestopt met werken.
Toen dan maar die update uitgevoerd met dit probleem nu

[ Voor 6% gewijzigd door Maxwp op 10-08-2025 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:36
Mattie112 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:55:

Koppelen de accu’s wel met het AP wat er naast staat of proberen ze te koppelen met de AP ver weg? Ik heb in mijn capsman ingesteld dat signaal sterkte tussen -60 . 60 moet liggen om te mogen communiceren en dat werkt goed. Als je een laptop op hetzelfde ssid koppelt, kan je dan alles pingen?

Eerder in deze 900 pagina’s heb ik wel eens gelezen dat de accu/CT003 op het laagste kanaal koppelt. Kan je de AP op kanaal 1 (2412Mhz?) zetten?

[ Voor 4% gewijzigd door eatme op 10-08-2025 08:27 ]

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
eatme schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 08:21:
[...]

Koppelen de accu’s wel met het AP wat er naast staat of proberen ze te koppelen met de AP ver weg? Ik heb in mijn capsman ingesteld dat signaal sterkte tussen -60 . 60 moet liggen om te mogen communiceren en dat werkt goed. Als je een laptop op hetzelfde ssid koppelt, kan je dan alles pingen?

Eerder in deze 900 pagina’s heb ik wel eens gelezen dat de accu/CT003 op het laagste kanaal koppelt. Kan je de AP op kanaal 1 (2412Mhz?) zetten?
Ik heb het dus als volgt:

router (= AP A, ook als CAP ingesteld)
AP B
AP C
AP D (schuur)

Ik zie dat de accus (nu) verbonden zijn met AP D, de router zelf is te ver weg. Ik zie dat de P1 meter verbonden is met de router zelf (AP A). Echter als ik die uit zet (en hem forceer naar B of C) werkt het ook niet.

Pingen is geen probleem, ik heb ook verder geen issue in mijn netwerk.

Ik die dat AP D op channel 6 zit op dit moment (auto detectie). Ik moet even kijken hoe ik 1 AP naar een channel kan forceren maar ik kan me niet voorstellen dat dat het is, de accus zijn tenslotte verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Als ik wat met de packet sniffer speel zie ik het volgende:

code:
1
319 174.882613  192.168.100.106 192.168.100.255 UDP 139 22222 → 12345 Len=50

(Waarbij .106 mijn accu is)

Kijk in naar de payload (ASCII)

code:
1
..50|HMG-50|acd929axxxxx|HME-3|009b080xxxxx|0|0.64

Waarbij
acd929axxxxx = accu
009b080xxxxx = p1

(ik hide ze even, weet niet of dit ook het serienr is bijv)

Echter: ik zie geen response komen!

Filter ik vervolgens op het MAC/IP van de P1 meter dan zie ik:

code:
1
1337    519.172761  192.168.100.107 192.168.100.1   UDP 226 12345 → 22222 Len=137

(waarbij .107 = p1)

Als ik dan daar weer de payload van pak

code:
1
..137|HME-3|009b080xxxxx|HMG-50|acd929axxxxx|234|120|-474|-121|0|0|0|0|-28|140|0|0|0|0|0|0|0|0|0|0|58246920|30181620|18958760|52013620.41

Die values lijken wel heel toevallig op mijn energieverbruik (incl mijn meterstand).

Dus:

De accu roept naar de P1 (misschien alleen om te 'koppelen') én de P1 roept naar de accu maar het verkeer bereikt elkaar niet.

(trouwens ook mooie info als je zelf je Marstek P1 meter wil simuleren)

Dat voelt toch wel heel erg alsof er toch ergens iets in het netwerk zit. Helaas moet ik zo weg maar dan moet ik toch even kijken of ik dit op een wat makkelijkere manier kan testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mattie112 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:04:
Als ik wat met de packet sniffer speel zie ik het volgende:

code:
1
319 174.882613  192.168.100.106 192.168.100.255 UDP 139 22222 → 12345 Len=50

(Waarbij .106 mijn accu is)

Kijk in naar de payload (ASCII)

code:
1
..50|HMG-50|acd929axxxxx|HME-3|009b080xxxxx|0|0.64

Waarbij
acd929axxxxx = accu
009b080xxxxx = p1

(ik hide ze even, weet niet of dit ook het serienr is bijv)

Echter: ik zie geen response komen!

Filter ik vervolgens op het MAC/IP van de P1 meter dan zie ik:

code:
1
1337    519.172761  192.168.100.107 192.168.100.1   UDP 226 12345 → 22222 Len=137

(waarbij .107 = p1)

Als ik dan daar weer de payload van pak

code:
1
..137|HME-3|009b080xxxxx|HMG-50|acd929axxxxx|234|120|-474|-121|0|0|0|0|-28|140|0|0|0|0|0|0|0|0|0|0|58246920|30181620|18958760|52013620.41

Die values lijken wel heel toevallig op mijn energieverbruik (incl mijn meterstand).

Dus:

De accu roept naar de P1 (misschien alleen om te 'koppelen') én de P1 roept naar de accu maar het verkeer bereikt elkaar niet.

(trouwens ook mooie info als je zelf je Marstek P1 meter wil simuleren)

Dat voelt toch wel heel erg alsof er toch ergens iets in het netwerk zit. Helaas moet ik zo weg maar dan moet ik toch even kijken of ik dit op een wat makkelijkere manier kan testen
Wat ik zie is dat de batterij op IP 106 zit en een broadcast doet, maar de P1 die op 107 zit antwoord naar adres 1. Dus vind het niet gek dat ze elkaar dan niet bereiken ;)

Overigens heeft ~bommel het netwerk verkeer al eens helemaal uitgezocht, dus dat wisten we eigenlijk al, maar meer info kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Dat is het IP van de router, misschien weet hij niet waar het heen moet of doet hij het als broadcast? Ik weet wel wat maar ben ook geen netwerk expert O-)

Anyway hopelijk lukt het vanmiddag om het te fixen/debuggen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:20
Ik heb hem hier in Nederland vorige week voor ~1050 weten te kopen (rond 1270-1290 zoiets inc btw), wel zelf even opgehaald. Was via Marktplaats maar eerst even KvK gegevens opgevraagd al lang ingeschreven installateur/importeur van zonnepanelen en thuisaccu’s. Marstek Venus E (v2) gekocht gewoon netjes met factuur gehad alles nieuw incl. ook CT003

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonardus66
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Nu een maand ervaring met mijn marstek. Geen problemen, de batterij doet wat hij moet doen. Bij installatie dierct plug en play verbonden met de P1 meter van HW. Wel eerst de P1 een vast adres gegeven en de andere HW apparatuur zoals energysocket, de stroommeter en het energydisplay op dat moment uiitgeschakeld. Gisteren een update van het bms zonder problemen doorgevoerd, wel eerst de batterij losgekoppeld van grid.ook dit ging dus ook goed.
Ik ben dus tot nu toe zeer tevreden over deze batterij al realiseer ik me dat resultaten uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst.

De batterij is via het energysocket van HW op het net aangesloten omdat je dan toch iets netter je informatie kon zien. Maar ik zou graag meer willen zien .
Door de vele rapportages en berichten op dit forum waarbij het over specificaties gaat die ik niet kan meten of zichtbaar zijn heb ik een home assistant (green) gekocht die ik wil aansluiten op een elfin Ew11 en die via de RS485 koppelingskabel verbinden met de Venus. Deze kabel die door venus is geleverd heeft een 5 pins connector met 2 rode, 2 zwarte en een gele draad. Dus twee maal signaaldraden A en B en de gnd ? Betekent dit dat ik de voeding van de Elfin apart moet regelen? Ik had eerder begrepen dat de Venus ook 5 volt zou leveren via de Rs485 aansluiting maar daar kan ik verder niets over vinden. Zal dus toch een aparte voeding voor de elfin moeten aansluiten, mijn idee is dat via de backup uitgang te doen. Mijn ervaring op dit gebied is redelijk beperkt daarom graag advies of suggesties hoe ik de aansluiting het beste kan realiseren. Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Leonardus66 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:11:
Nu een maand ervaring met mijn marstek. Geen problemen, de batterij doet wat hij moet doen. Bij installatie dierct plug en play verbonden met de P1 meter van HW. Wel eerst de P1 een vast adres gegeven en de andere HW apparatuur zoals energysocket, de stroommeter en het energydisplay op dat moment uiitgeschakeld. Gisteren een update van het bms zonder problemen doorgevoerd, wel eerst de batterij losgekoppeld van grid.ook dit ging dus ook goed.
Ik ben dus tot nu toe zeer tevreden over deze batterij al realiseer ik me dat resultaten uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst.

De batterij is via het energysocket van HW op het net aangesloten omdat je dan toch iets netter je informatie kon zien. Maar ik zou graag meer willen zien .
Door de vele rapportages en berichten op dit forum waarbij het over specificaties gaat die ik niet kan meten of zichtbaar zijn heb ik een home assistant (green) gekocht die ik wil aansluiten op een elfin Ew11 en die via de RS485 koppelingskabel verbinden met de Venus. Deze kabel die door venus is geleverd heeft een 5 pins connector met 2 rode, 2 zwarte en een gele draad. Dus twee maal signaaldraden A en B en de gnd ? Betekent dit dat ik de voeding van de Elfin apart moet regelen? Ik had eerder begrepen dat de Venus ook 5 volt zou leveren via de Rs485 aansluiting maar daar kan ik verder niets over vinden. Zal dus toch een aparte voeding voor de elfin moeten aansluiten, mijn idee is dat via de backup uitgang te doen. Mijn ervaring op dit gebied is redelijk beperkt daarom graag advies of suggesties hoe ik de aansluiting het beste kan realiseren. Alvast bedankt.
Fijn dat je goede ervaringen hebt en leuk dat je ook op de Modbus-trein wil springen. We hebben daar een apart topic voor, waar in de TS volgens mij al een aantal van je vragen worden beantwoord: Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling. Zien we je daar als je nog vragen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Nu online
Misschien wel een interessant gedacht. Na 2 dagen problemen na de update BMS 212 ->215, heb ik de Marstek terug naar fabrieksinstellingen met behoud van gegevens gebracht. Daarna terug update gedaan en alles direct in orde. Na het aansluiten van mijn RS458 van de m5stack Atom s3, viel het mij op dat mijn aanpassingen in HA allemaal terug op de standaard waarden staan. Zou het kunnen zijn dat dit de reden is of was van het mislukken van de update? 1 voorbeeld, Discharging Cutoff Capacity stond op 10% (niet door mij veranderd) en nu terug op 12% zoals voorheen. Het is maar een gedacht hé :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mattie112 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:22:
Dat is het IP van de router, misschien weet hij niet waar het heen moet of doet hij het als broadcast? Ik weet wel wat maar ben ook geen netwerk expert O-)

Ik gebruik mijn netwerkkennis niet dagelijks en raak altijd een beetje in de war met welke netwerklaag nu wat doet.

Maar volgens mij klinkt dit als dat je een NAT in je netwerk hebt. Dat de router de broadcast opnieuw verpakt heeft met zijn eigen adres waardoor je meter denkt dat hij het daarnaar terug moet sturen? Maar normaal gaan broadcasts niet door NAT heen, dus ergens twijfel ik.

Schiet mij opeens te binnen dat sommige WiFi repeaters ook een NAT er tussen zetten waardoor de broadcast wel doorkomt, maar omdat er geen 1:1 mapping is op de NAT (want broadcast), kan het antwoord niet terugkomen.

[ Voor 13% gewijzigd door pascallj op 10-08-2025 11:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Mattie112 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:22:

Dit klopt inderdaad:
- of devices zitten op hetzelfde fysieke lan (laag 2 zonder filters) en dan kent het device het MAC adres van het andere devices via ARP request dus versturen de devices berichten direct op MAC adres
- of devices zitten in een ander fysiek netwerk (geen direct pad tussen de twee) en dan stuur hij het bericht op IP niveau (laag 3) naar de default gateway (meestal het IP adres van de router). In dat geval is het de taak van de router om het bericht op de plaats van bestemming te krijgen.

Alleen routeren de meeste routers alleen tussen verschillende subnets (poort a in poort b uit) en niet binnen een subnet (poort a in poort a uit) omdat ze ervan uitgaan dat een device dat berichtenverkeer zelf kunnen afhandelen. En dan komt er inderdaad geen respons. Dit doen ze ook om te voorkomen dat ze een ongewild pad maken, bv een filter op laag 2 omzeilen door een bericht op laag 3 toch afgeleverd te krijgen.

En om het nog moeilijker te maken, soms nemen acces point devices (laag 2) deze taak over (zoals bv mijn Deco's) en dan werkt het weer wel. Met deze extra functies kunnen AP's extra functies creëren zoals mesh, userbound en IoT bound devices scheiden, device isolatie creëren, enz. En dan wil je ook niet dat de router deze isolatie 'verziekt'

Daarom is het probleem ook lastig te tackelen omdat ieder zijn netwerk inrichting anders is.

[ Voor 17% gewijzigd door Flesym op 10-08-2025 12:12 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
pascallj schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:48:
[...]

Ik gebruik mijn netwerkkennis niet dagelijks en raak altijd een beetje in de war met welke netwerklaag nu wat doet.

Maar volgens mij klinkt dit als dat je een NAT in je netwerk hebt. Dat de router de broadcast opnieuw verpakt heeft met zijn eigen adres waardoor je meter denkt dat hij het daarnaar terug moet sturen? Maar normaal gaan broadcasts niet door NAT heen, dus ergens twijfel ik.

Schiet mij opeens te binnen dat sommige WiFi repeaters ook een NAT er tussen zetten waardoor de broadcast wel doorkomt, maar omdat er geen 1:1 mapping is op de NAT (want broadcast), kan het antwoord niet terugkomen.
NAT is een beetje een lastig ding omdat het 2 dingen doet:
- het verandert je IP adres (laag 3), bv je hebt veel private space adressen op je LAN naar een public space adres op het Internet. Je hebt maar 1 IP adres op het Internet. Dus daarom heet het Network Adres Translation.
- maar je kunt dit niet zomaar doen want inkomend verkeer moet je nog steeds aan het goed IP adres afleveren. Dus hiervoor verandert NAT ook het poortnummer (laag 4) en houdt natuurlijk een tabel bij welke poort hij aan de LAN kant voor welk IP adres gebruikt.

NAT doe je eigenlijk alleen maar op de rand van 2 verschillende netwerken. Je moet wel heel goede redenen hebben om binnen je LAN te NATten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flesym schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:41:
[...]

NAT is een beetje een lastig ding omdat het 2 dingen doet:
- het verandert je IP adres (laag 3), bv je hebt veel private space adressen op je LAN naar een public space adres op het Internet. Je hebt maar 1 IP adres op het Internet. Dus daarom heet het Network Adres Translation.
- maar je kunt dit niet zomaar doen want inkomend verkeer moet je nog steeds aan het goed IP adres afleveren. Dus hiervoor verandert NAT ook het poortnummer (laag 4) en houdt natuurlijk een tabel bij welke poort hij aan de LAN kant voor welk IP adres gebruikt.

NAT doe je eigenlijk alleen maar op de rand van 2 verschillende netwerken. Je moet wel heel goede redenen hebben om binnen je LAN te NATten.
Wat je veel ziet is dat mensen een router achter een router zetten. Dan heb je automatisch al een NAT achter een NAT. Dat is niet gewenst, maar wel veel voorkomend. Voor internetverkeer maakt dat niet zo veel uit want dat komt wel op z'n bestemming, maar met lokaal verkeer ga je in de problemen komen.

Zoals ik zei heb ik dit soort fenomenen bij WiFi repeaters al gezien, en dat werkt prima met internetverkeer, maar zodra je lokaal wat wil gaan doen, kom je in de problemen. En misschien doen bijvoorbeeld Powerline adapters ook wel zoiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 16:06
Leonardus66 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:11:

Kijk eens in het modbus topic, daar kun je alle info vinden, het meeste is voor de Lilygo, maar ook de elfin is vertegenwoordigt.

De RS485 poort op de Marstek heeft idd 5V. (zie pinouts in andere topic)
Voeding via backup stopcontact is niet handig, het backup stopcontact heeft geen spanning als de batterij leeg is (11%).

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sangoes
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-09 11:41
Heren, een vraag welke mogelijk al vaker voorbij is gekomen.

Is het raadzaam om de AI optimalisatie te gebruiken ookal heb je geen dynamisch contract?

2de vraag die ik er bij gooi, zijn er al mensen die meerdere accu 's stabiel hebben draaien via de HA b2500 emulator add on ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Flesym schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:57:
[...]

Dit klopt inderdaad:
- of devices zitten op hetzelfde fysieke lan (laag 2 zonder filters) en dan kent het device het MAC adres van het andere devices via ARP request dus versturen de devices berichten direct op MAC adres
- of devices zitten in een ander fysiek netwerk (geen direct pad tussen de twee) en dan stuur hij het bericht op IP niveau (laag 3) naar de default gateway (meestal het IP adres van de router). In dat geval is het de taak van de router om het bericht op de plaats van bestemming te krijgen.

Alleen routeren de meeste routers alleen tussen verschillende subnets (poort a in poort b uit) en niet binnen een subnet (poort a in poort a uit) omdat ze ervan uitgaan dat een device dat berichtenverkeer zelf kunnen afhandelen. En dan komt er inderdaad geen respons. Dit doen ze ook om te voorkomen dat ze een ongewild pad maken, bv een filter op laag 2 omzeilen door een bericht op laag 3 toch afgeleverd te krijgen.

En om het nog moeilijker te maken, soms nemen acces point devices (laag 2) deze taak over (zoals bv mijn Deco's) en dan werkt het weer wel. Met deze extra functies kunnen AP's extra functies creëren zoals mesh, userbound en IoT bound devices scheiden, device isolatie creëren, enz. En dan wil je ook niet dat de router deze isolatie 'verziekt'

Daarom is het probleem ook lastig te tackelen omdat ieder zijn netwerk inrichting anders is.
Ja, bij Mikrotik is dat een "bridge". Je kan zelf kiezen welke poorten op je 'router' wel/niet in welke bridge zitten. Wat ik er van begreep is dat de "CAPsMAN" managed mode daar voor zou moeten zorgen. (plus dat de fysieke ethernet poort óók in de bridge zit. Wat ik wel nog even kan proberen is om of even een ander wifi APje te zoeken of de Mikrotik van de schuur "gewoon" als accesspoint in stellen, dus niet managed. Puur of dat effect geeft.

Anwyway ik ben weer thuis dus ik ga nog even sniffen. Het lijkt er op dat met de accu in 'manual mode' er sowieso geen verkeer van de accu -> P1 gaat. En trouwens ik zie nu ook geen data meer van P1 -> accu (of het .1 IP). Zal weer even een accutje naar NOM zetten.

(en een ieder bedankt voor alle suggesties, het is vast wel via-via op te losse maar ik hoop er achter te komen wat nou het probleem is hier)_

[ Voor 3% gewijzigd door Mattie112 op 10-08-2025 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
Is er niet iemand met enig idee/plan of wel eens erover nagedacht heeft hoe we een actieve balancer in de Marstek kunnen krijgen?
En gezien het onderdeel vrij goedkoop is, waarom kiest Marstek voor passieve balancing?
Ik heb het hier wel eens iemand zien aanhalen en vraag me af of dit uberhaupt haalbaar is?

[ Voor 42% gewijzigd door iorses op 10-08-2025 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sangoes schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:25:
Heren, een vraag welke mogelijk al vaker voorbij is gekomen.

Is het raadzaam om de AI optimalisatie te gebruiken ookal heb je geen dynamisch contract?

2de vraag die ik er bij gooi, zijn er al mensen die meerdere accu 's stabiel hebben draaien via de HA b2500 emulator add on ?
Er is volgens mij geen voordeel om AI te gebruiken zonder dynamisch contract. Er is weinig reden om op de goedkoopste uren te sturen voor een contract dat je niet hebt. Vaak ben je beter af om gewoon op je zonnepanelen te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iorses schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:52:
Is er niet iemand met enig idee/plan of wel eens erover nagedacht heeft hoe we een actieve balancer in de Marstek kunnen krijgen?
En gezien het onderdeel vrij goedkoop is, waarom kiest Marstek voor passieve balancing?
Ik heb het hier wel eens iemand zien aanhalen en vraag me af of dit uberhaupt haalbaar is?
Laten we voorop stellen dat we niks weten over balancing. Misschien zit er niet eens passief in. Het zijn allemaal vermoedens. Maar een passieve balancering is bij kwalitatief goede gematchte cellen vaak voldoende, zeker als je batterij een paar uur dagelijks op 100 procent staat. Actieve balancing heeft meer nut bij B-kwaliteit cellen en/of als je niet langdurig de 100 procent kan halen. Totdat iemand het lef heeft op de batterij open te maken, weten we niets en kunnen we alleen maar speculeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
dannyro schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:34:
[...]

Dat weet ik niet hoe ik dat zou moeten doen. Kan je dit even verduidelijken, misschien interessant in de toekomst. Ik heb de Marstek kunnen herstellen met terug te zetten naar fabrieksinstellingen.
Achteraf is dat denk ik ook de beste methode. Ik weet namelijk niet wat er nog meer veranderd is na de upgrade.

Ik stuur/lees mijn Marstek aan met een Elfin EW11 en heb template hiervoor in HA waar ik ook die registers mee kan zetten. Je moet even dit topic zoeken naar mijn templates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
Als ik nu weer ai modus kies maar manual gedaan te hebben wordt mij gevraagd om een regio (nordpool) of een token (tibber). Wat kan ik hier invullen? NL of Netherlands wordt niet geaccepteerd?

[ Voor 12% gewijzigd door stil op 10-08-2025 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Het is nog inconclusive maar atm werkt het.

Eigenlijk de enige change: capsman -> datapath -> local-forwarding van on naar off. (Beetje zitten ChatGPT'en die zegt ja je wifi interfaces zitten niet in je bridge (klopt), met dit uit komen ze wel in mn bridge, maar dan gaat al het verkeer door de router heen ipv 'direct'. Je zou dus zeggen waarom moet dit dan zo werken...)

Waarom inconclusive:

Ik had wat zitten kloten maar zag eigenlijk geen effect, op een gegeven moment kon ik wel "configure" doen van de p1 meter en kreeg ik daar geen timeout, maar de accu deed het nog niet. Toen even "Factory Reset and Keep Data" gedaan en toen ging het opeens wel.

Accus zitten ook nog niet op het AP in de schuur maar een ander AP (wel een andere dan de P1). Ik laat het heel even zo gaan kijken of dit even goed gaat. An sich maakt het mij geen drol uit welk AP ze hebben als het maar werkt; maar het AP in de schuur is wel het meest logische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Nu online
Mattie112 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 15:33:
Het is nog inconclusive maar atm werkt het.

Eigenlijk de enige change: capsman -> datapath -> local-forwarding van on naar off. (Beetje zitten ChatGPT'en die zegt ja je wifi interfaces zitten niet in je bridge (klopt), met dit uit komen ze wel in mn bridge, maar dan gaat al het verkeer door de router heen ipv 'direct'. Je zou dus zeggen waarom moet dit dan zo werken...)

Waarom inconclusive:

Ik had wat zitten kloten maar zag eigenlijk geen effect, op een gegeven moment kon ik wel "configure" doen van de p1 meter en kreeg ik daar geen timeout, maar de accu deed het nog niet. Toen even "Factory Reset and Keep Data" gedaan en toen ging het opeens wel.

Accus zitten ook nog niet op het AP in de schuur maar een ander AP (wel een andere dan de P1). Ik laat het heel even zo gaan kijken of dit even goed gaat. An sich maakt het mij geen drol uit welk AP ze hebben als het maar werkt; maar het AP in de schuur is wel het meest logische.
"Factory Reset and Keep Data" had ik gisteren hier ook gepost. Ik denk dat het wat te maken heeft met de modbus regeling of aanpassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satbird
  • Laatst online: 12-09 13:33
Hallo, nadat ik de update vd BMS hebt uitgevoerd op 2x venus 5,12 kw heb ik geen mogelijkheid meer voor AI sturing vd Venus accu's.

ik heb als energie provider Tibber en in de app moet een token ingevoerd worden voor de AI functie, de token wordt alleen niet herkend of geaccepteerd?
het werkte prima voorheen met AI en Tibber waarbij een token was ingegeven. Tevens kan ik bij valuta eenheid geen valuta meer kiezen?

zijn er hier meerdere met dezelfde ervaring? ik heb al een feedback ticket gemaakt middels de Marstek app.

Venus V151 met de laatste BMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
WargamingPlayer schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:00:
[...]

Achteraf is dat denk ik ook de beste methode. Ik weet namelijk niet wat er nog meer veranderd is na de upgrade.

Ik stuur/lees mijn Marstek aan met een Elfin EW11 en heb template hiervoor in HA waar ik ook die registers mee kan zetten. Je moet even dit topic zoeken naar mijn templates.
Is niet zo 123 uit te leggen als je totaal geen weet hebt van Modbus en alleen vertrouwt op de codering die je van hier kunt copy pasten.
Zijn dan misschien beter ook settings om vanaf te blijven en beter even die reset te doen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
pascallj schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:00:
[...]

Laten we voorop stellen dat we niks weten over balancing. Misschien zit er niet eens passief in. Het zijn allemaal vermoedens. Maar een passieve balancering is bij kwalitatief goede gematchte cellen vaak voldoende, zeker als je batterij een paar uur dagelijks op 100 procent staat. Actieve balancing heeft meer nut bij B-kwaliteit cellen en/of als je niet langdurig de 100 procent kan halen. Totdat iemand het lef heeft op de batterij open te maken, weten we niets en kunnen we alleen maar speculeren.
Kan het zijn dat er een paar cyclis nodig zijn om tot een stabiele RTE te komen? Ik heb een paar weken met 1 Marstek gedraaid en die had een stabiele RTE variërend van 75 tot 80 % waar ik opzich tevreden mee ben. Ik doe nu ook altijd 1 tegelijk laden en ontladen gezien ik ook maar een 1 fase pv omvormer heb heeft het geen voordelen met meerdere tegelijk te laden.
Alleen die RTEs zijn nog schrikbarend slecht < 50 %, ik probeer te duiden hoe dit werkt en waar het vandaan komt.
Daarbij probeer ik nogsteeds een goede (ont)laad strategie te automatiseren maar loop vast in het idee hoe dit in te regelen.
Het moet gewoon allemaal automatisch lopen maar wel zodanig laden/ontladen dat alles een beetje gelijkmatig belast en ontlast wordt.
Maar heb oprecht geen idee gezien ik ze niet allemaal vol/leeg en omgekeerd op 1 dag krijg.

[ Voor 13% gewijzigd door iorses op 10-08-2025 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
.

[ Voor 99% gewijzigd door iorses op 10-08-2025 16:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Druppeltje_
iorses schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:15:
[...]

Kan het zijn dat er een paar cyclis nodig zijn om tot een stabiele RTE te komen? Ik heb een paar weken met 1 Marstek gedraaid en die had een stabiele RTE variërend van 75 tot 80 % waar ik opzich tevreden mee ben. Ik doe nu ook altijd 1 tegelijk laden en ontladen gezien ik ook maar een 1 fase pv omvormer heb heeft het geen voordelen met meerdere tegelijk te laden.
Alleen die RTEs zijn nog schrikbarend slecht < 50 %, ik probeer te duiden hoe dit werkt en waar het vandaan komt.
Daarbij probeer ik nogsteeds een goede (ont)laad strategie te automatiseren maar loop vast in het idee hoe dit in te regelen.
Het moet gewoon allemaal automatisch lopen maar wel zodanig laden/ontladen dat alles een beetje gelijkmatig belast en ontlast wordt.
Maar heb oprecht geen idee gezien ik ze niet allemaal vol/leeg en omgekeerd op 1 dag krijg.
Ik ben nog altijd van mening dat (in combinatie met enkel zonnestroom) de eenvoudigste werking gewoon beiden batterijen op zelfconsumptie te hebben staan. Vind het RTE verhaal nog altijd overgeanalyseerd.
Ik heb ze beiden gewoon hierop draaien. En ik heb ook een 1-fase omvormer (op een 3-fasig net trouwens).
Los van het feit dat mij de RTE helemaal niks boeit zit die hier altijd tussen de 70 en 80% (gemeten met HW sockets, niet met de MT app).
Ik laat de accu's en de CT003 gewoon zijn werk doen.
De logica tussen de verdeling van het laden/ontladen van de 2 MT's heb ik nog altijd niet kunnen achterhalen. Valt eigenlijk geen pijl op te trekken, maar ook dat intresseert me eigenlijk niet.
Mijn uitgangspunt was zoveel mogelijk zonnestroom binnenshuis te houden/te gebruiken. En met een gemiddeld verbruik van 0,6kWh/dag (berekend over 3 maanden) denk ik dat je dat wel succesvol kan noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
stil schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:07:
Als ik nu weer ai modus kies maar manual gedaan te hebben wordt mij gevraagd om een regio (nordpool) of een token (tibber). Wat kan ik hier invullen? NL of Netherlands wordt niet geaccepteerd?
Niemand een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iorses
Druppeltje_ schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:35:
[...]

Ik ben nog altijd van mening dat (in combinatie met enkel zonnestroom) de eenvoudigste werking gewoon beiden batterijen op zelfconsumptie te hebben staan. Vind het RTE verhaal nog altijd overgeanalyseerd.
Ik heb ze beiden gewoon hierop draaien. En ik heb ook een 1-fase omvormer (op een 3-fasig net trouwens).
Los van het feit dat mij de RTE helemaal niks boeit zit die hier altijd tussen de 70 en 80% (gemeten met HW sockets, niet met de MT app).
Ik laat de accu's en de CT003 gewoon zijn werk doen.
De logica tussen de verdeling van het laden/ontladen van de 2 MT's heb ik nog altijd niet kunnen achterhalen. Valt eigenlijk geen pijl op te trekken, maar ook dat intresseert me eigenlijk niet.
Mijn uitgangspunt was zoveel mogelijk zonnestroom binnenshuis te houden/te gebruiken. En met een gemiddeld verbruik van 0,6kWh/dag (berekend over 3 maanden) denk ik dat je dat wel succesvol kan noemen.
Je wilt natuurlijk zo weinig mogelijk conversieverlies tenminste ik dan, en hoe lager het vermogen per batterij is hoe meer verlies je zult hebben doordat de Marstek een relatief grote omvormer heeft.
Jij hebt er 2 maar ik heb er 4, als ik niks zelf regel ga ik geen complete cyclis draaien wat ook niet meehelpt.
Buiten dat ik ook zelfvoorzienend wil zijn wil ik ook de terugverdientijd zo optimaal mogelijk houden, nu maakt het nog niet zoveel uit. Maar in 2027 telt elke kWh.
Het heeft allemaal met temperaturen en vermogens te maken en wil dat zoveel mogelijk optimaliseren wat in mijn bereik ligt.

[ Voor 3% gewijzigd door iorses op 10-08-2025 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
iorses schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:43:
[...]

Je wilt natuurlijk zo weinig mogelijk conversieverlies tenminste ik dan, en hoe lager het vermogen per batterij is hoe meer verlies je zult hebben doordat de Marstek een relatief grote omvormer heeft.
Jij hebt er 2 maar ik heb er 4, als ik niks zelf regel ga ik geen complete cyclis draaien wat ook niet meehelpt.
Buiten dat ik ook zelfvoorzienend wil zijn wil ik ook de terugverdientijd zo optimaal mogelijk houden, nu maakt het nog niet zoveel uit. Maar in 2027 telt elke kWh.
Het heeft allemaal met temperaturen en vermogens te maken en wil dat zoveel mogelijk optimaliseren wat in mijn bereik ligt.
Dat van die cycli is volledig correct. Maar dat heeft er misschien ook mee te maken dat het 4 MT's zijn. Dat is volledig afhankelijk van het verbruiksprofiel. Ik zou 4 MT's hier nooit rendabel krijgen met mijn huidig verbruiksprofiel, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Zelfs in de nacht met de airco's aan zijn de accu's 's ochtends niet leeg. Dus iets van meerwaarde brengen extra MT's dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chucky_666
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-10 15:57
stil schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:07:
Meerderen hebben hier last van sinds vandaag, zag net ook iemand hier last hebben met de tibber optie.
Ikzelf heb de nordpool issue in een support vraag gezet, nog geen antwoord zover.

NL / Dynamisch contract / 3 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V116/ 6,7kWp PV SolarEdge / Warmtepomp Quatt Hybrid 6KW / Mercedes CLA 250E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:22
Ik zit te twijfelen om een automation te maken in Home Assistant om wat later te starten met laden i.p.v. de eerste ochtend zonnestralen. Heb er maar 1 en met dit soort dagen komt het makkelijk vol. Wat is een beetje een beginnende sweet spot voor een beter rendement? Heeft iemand daar al naar gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iorses schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:43:
[...]

Hier draaien ze gewoon met 3 NOM, geen omkijken naar.
Ondertussen al 1739 kwh geladen en 1301 kwh ontladen met mijn 3 bakjes, geeft een RTE van bijna 75%, ben ik best tevreden mee.
Vermogens lopen tussen de 50W ('s nachts) en 2500W tijdens de dag afhankelijk van PV productie en afname EV en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
Witlof schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:59:
Ik zit te twijfelen om een automation te maken in Home Assistant om wat later te starten met laden i.p.v. de eerste ochtend zonnestralen. Heb er maar 1 en met dit soort dagen komt het makkelijk vol. Wat is een beetje een beginnende sweet spot voor een beter rendement? Heeft iemand daar al naar gekeken?
Toen ik 1 had begon ik met zon op/zon onder, erna had ik een sensor gemaakt die het gemiddelde pakte over 20 min van de AC power vd PV.
Omschakelpunt had ik gezet op 0.5kW maar dat is net wat je wilt, daarnaast ook nog strikte tijden aangegeven waarbinnen dit geld zodat hij niet overdag met een beetje bewolking steeds gaat schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
Druppeltje_ schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:56:
[...]

Dat van die cycli is volledig correct. Maar dat heeft er misschien ook mee te maken dat het 4 MT's zijn. Dat is volledig afhankelijk van het verbruiksprofiel. Ik zou 4 MT's hier nooit rendabel krijgen met mijn huidig verbruiksprofiel, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Zelfs in de nacht met de airco's aan zijn de accu's 's ochtends niet leeg. Dus iets van meerwaarde brengen extra MT's dan niet.
Alleen op PV krijg ik het ook niet rendabel, volgend jaar op dynamisch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
DSSW schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:02:
[...]

Hier draaien ze gewoon met 3 NOM, geen omkijken naar.
Ondertussen al 1739 kwh geladen en 1301 kwh ontladen met mijn 3 bakjes, geeft een RTE van bijna 75%, ben ik best tevreden mee.
Vermogens lopen tussen de 50W ('s nachts) en 2500W tijdens de dag afhankelijk van PV productie en afname EV en dergelijke.
En zit er dan enige logica tussen het gedrag van deze 3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
iorses schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:04:
[...]

Alleen op PV krijg ik het ook niet rendabel, volgend jaar op dynamisch wel.
Vandaar ook de vermelding ''op zonnestroom'' in mijn eerste antwoord :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
Druppeltje_ schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:27:
[...]

Vandaar ook de vermelding ''op zonnestroom'' in mijn eerste antwoord :9
Begreep ik maar was gewoon een onderbouwing waarom ik wel voor 4 stuks gegaan ben uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartezzje
Hoi, hier hetzelfde inderdaad. Ik heb ook een ticket aangemaakt gisteren. Werkt nordpool wel bij jou?
Satbird schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 15:45:
Hallo, nadat ik de update vd BMS hebt uitgevoerd op 2x venus 5,12 kw heb ik geen mogelijkheid meer voor AI sturing vd Venus accu's.

ik heb als energie provider Tibber en in de app moet een token ingevoerd worden voor de AI functie, de token wordt alleen niet herkend of geaccepteerd?
het werkte prima voorheen met AI en Tibber waarbij een token was ingegeven. Tevens kan ik bij valuta eenheid geen valuta meer kiezen?

zijn er hier meerdere met dezelfde ervaring? ik heb al een feedback ticket gemaakt middels de Marstek app.

Venus V151 met de laatste BMS

Pagina: 1 ... 223 ... 284 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.