Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20:55
Ersus schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:51:
[...]

Bij een dagverbruik van ca 40kWh zeker wel!
Juist voor wat misverstanden:

RTE staat voor Round Trip Efficiency. Dat heeft zin voor iets waar je iets in doet en te kijken wat er uit komt. Dus een batterij bvb. ... of zonnepanelenenergie in een omvormer naar output op uw huisnet (al is dit efficientie en niet RTE) ... Doel is zoveel mogelijk er uit krijgen tov wat je er in steekt. RTE wilt vooral weten welk (nutteloos) verlies je hebt.

RTE is niet hetzelfde als efficientie ... op een huis meet je geen RTE - wel een efficientie ... hoe gaat het om met verbruik. Door bvb. zuinige toestellen, isolatie, optimalisatie van gebruikers, ... die toestellen maken nuttig gebruik van de enegie - is dus niet verloren ... nu ja elk toestel kan je dan nog eens nameten wat de RTE is (alhoewel RTE echt typisch voor batterij bedoeld is) ... maar dan dien je de energetische opbreng van die toestellen te meten (licht energie, geluid, warmte, ... ) en dan berekenen wat verlies (nutteloos) is.

Je kan in uw huis ook energie insteken door bv. zonnepanelen en dit maximaal gebruiken (e.g. batterij voor dal-momenten) ... maar daar een RTE van het huis voor meten is eigenlijk zinloos. Het verhoogt wel je efficientie, verlaagt afhankelijkheid, ...

Mooi dat je veel in kaart brengt en daardoor inzicht krijgt ... uiteindelijk hebben we hier allemaal gemeenschappelijke doelen:
- efficienter omgaan met energie (en onze MT aankoop)
- minder afhankelijkheid van (energie)leveranciers
- ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:19
Mattie112 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:42:
[...]

Ja ik vind het niet gek dat hij gaat bijladen maar dit was wel een uur ofzo nadat ie "leeg" was en dat is wat vreemd. RS485 control idd aan gezet en op "stop" dus geen idee. Hij is ook nog steeds bezig (met 100w).

Of hij een keer helemaal leeg was geen idee, ik dacht dat hij wel vol was maar zo te zien bleef hij op 98% of 99% hangen dus misschien ook niet. (Had hem alleen direct na ontvangst geforceerd vol geladen)

En wat ook interessant is! Accu 2 (die ik vanochtend op 'stop' had gezet omdat 1 aan het laden was denk dat scheelt weer qua NOM) is nu óók met 1000w aan het laden! Ik zal deze even met rust laten kijken of hij straks stopt / controleerbaar is. Hij is 5 minuten geleden begonnen dus ik zal zo hier wel weer updaten :)
Begrijp ik nu goed dat Uw Marsteks, met regeling op nom, beginnen te laden met netspanning? Zo ja, dat heb ik hier nog nooit gezien.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:38

Ersus

Zuid-Limburg

vifra schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:38:
[...]

Juist voor wat misverstanden:

RTE staat voor Round Trip Efficiency. Dat heeft zin voor iets waar je iets in doet en te kijken wat er uit komt. Dus een batterij bvb. ... of zonnepanelenenergie in een omvormer naar output op uw huisnet (al is dit efficientie en niet RTE) ... Doel is zoveel mogelijk er uit krijgen tov wat je er in steekt. RTE wilt vooral weten welk (nutteloos) verlies je hebt.

RTE is niet hetzelfde als efficientie ... op een huis meet je geen RTE - wel een efficientie ... hoe gaat het om met verbruik. Door bvb. zuinige toestellen, isolatie, optimalisatie van gebruikers, ... die toestellen maken nuttig gebruik van de enegie - is dus niet verloren ... nu ja elk toestel kan je dan nog eens nameten wat de RTE is (alhoewel RTE echt typisch voor batterij bedoeld is) ... maar dan dien je de energetische opbreng van die toestellen te meten (licht energie, geluid, warmte, ... ) en dan berekenen wat verlies (nutteloos) is.

Je kan in uw huis ook energie insteken door bv. zonnepanelen en dit maximaal gebruiken (e.g. batterij voor dal-momenten) ... maar daar een RTE van het huis voor meten is eigenlijk zinloos. Het verhoogt wel je efficientie, verlaagt afhankelijkheid, ...

Mooi dat je veel in kaart brengt en daardoor inzicht krijgt ... uiteindelijk hebben we hier allemaal gemeenschappelijke doelen:
- efficienter omgaan met energie (en onze MT aankoop)
- minder afhankelijkheid van (energie)leveranciers
- ...
Je hebt helemaal gelijk, dank voor je waardevolle inzicht, ik misbruikte hier de term RTE en mooi dat je dit corrigeert zodat het vanaf nu verder correct toegepast wordt in het tweakers forum.

Ook had ik duidelijk aan moeten geven dat 'verbruik in huis' het elektrische verbruik als doel had.
Dan had je het vermoedelijk niet als het volledige energieverloop van het huis opgevat in relatie tot elektrische opslag.

Met de RTE van de installatie bedoelde ik dan de efficiëntie van de elektrische opwek en opslag installatie, immers schrijven we over opslag. Die door mij verkeerd als RTE aangegeven waarde is interessant om de totale efficiëntie over alle componenten in som te zien.

Als je drie MT's in een opstelling hebt en de aansturing zou niet goed verlopen dan kan je totale RTE zakken. Als je minder direct van het Grid neemt en je RTE zakt maar de prijs onder de streep strijkt het glad is het nog altijd prima lijkt mij.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:34
dannyro schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:10:
[...]

Begrijp ik nu goed dat Uw Marsteks, met regeling op nom, beginnen te laden met netspanning? Zo ja, dat heb ik hier nog nooit gezien.
Ja zo lees ik het ook. Volgens mij werkt de nieuwe firmware of bms firmware niet echt optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:26
dannyro schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:10:
[...]

Avenger 2.0 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:51:
[...]

Ja zo lees ik het ook. Volgens mij werkt de nieuwe firmware of bms firmware niet echt optimaal.
Klopt, maar (ik denk) omdat ze (te ver) leeg-gelopen waren. Even het voorbeeld van Accu 2: deze ging 10~15min laden op 1000w nadat deze een uur of 4~5 "leeg" standby stond. Ik kan me voorstellen dat het voltage van de accu niet te ver mag zakken om schade te voorkomen.

Maar dit is een gok, er kwam geen feedback in de app van wat er aan de hand is. Het kan ook te maken hebben dat de SoC niet goed gekalibreerd was na de BMS update? Ik ga kijken of ik ze vandaag 100% vol kan laden dat in elk geval dát weer klopt.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:51:
[...]

De nieuwe versie van het BMS verruimt de limieten. Hierdoor kunnen de batterijen iets verder ontladen worden (en krijg je dus iets meer capaciteit), maar zal de beveiliging ook sneller ingrijpen. Overigens niet dramatisch: ik heb het voltage van de laagste cel niet lager zien gaan dan 2,8 V.

Wel heb ik zelf al heel lang een incorrecte SoC indicator bij de nieuwe BMS en zie nu ook steeds meer berichten van anderen voorbij komen. Idealiter zou je zien dat de indicator zichzelf kalibreert met een coulomb meter aan de nieuwe capaciteit, maar heb niet het idee dat zulke techniek erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
Mattie112 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:00:
[...]

[...]

Klopt, maar (ik denk) omdat ze (te ver) leeg-gelopen waren. Even het voorbeeld van Accu 2: deze ging 10~15min laden op 1000w nadat deze een uur of 4~5 "leeg" standby stond. Ik kan me voorstellen dat het voltage van de accu niet te ver mag zakken om schade te voorkomen.

Maar dit is een gok, er kwam geen feedback in de app van wat er aan de hand is. Het kan ook te maken hebben dat de SoC niet goed gekalibreerd was na de BMS update? Ik ga kijken of ik ze vandaag 100% vol kan laden dat in elk geval dát weer klopt.
Hier is een voorbeeld dat mijn Marstek 10 uren mooi op 11% blijft staan. Laden is alleen bij PV opwek. Ben ik blij dat ik nog de oude FW versie heb. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwsRewQ5-E99EReCI5QlrH_mfV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NBsrB0Qmz07oWaPOBXBFhsU2.jpg?f=fotoalbum_large

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
dannyro schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:31:
[...]
Hier is een voorbeeld dat mijn Marstek 10 uren mooi op 11% blijft staan. Laden is alleen bij PV opwek. Ben ik blij dat ik nog de oude FW versie heb.
Inderdaad, liever wat minder capaciteit dan een batterij die willekeurig begint te laden omdat hij weer eens te diep heeft ontladen. Toch wachten met updaten tot ze dit stabiel gekregen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
In mijn geval is ook N=1 natuurlijk :) Had zelf ook het idee om hem (voorlopig) op 20% of 25% als max te laten staan. Mocht er een keer een stroomstoring zijn dan zit er nog wat power in. In elk geval in de zomer als er verder toch genoeg zon is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:57
Heeft iemand ervaring met een marstek venus e koppelen met enphase iq gateway? Is dit makkelijk te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jessy007 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:36:
Heeft iemand ervaring met een marstek venus e koppelen met enphase iq gateway? Is dit makkelijk te doen?
De Marstek koppelt met niets anders dan P1 meters (zie TS). Elke andere sturing zal je zelf moeten verzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-10 11:30
Ik zie dat op verschillende websites de nieuwste Marstek venus 3 er niet meer op staat als vooruitbestelling, terwijl hij er vorige week nog op stond. Weet iemand hoe dit komt?

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/5631-2025-08-05_14-15.png

Dit laat ook wel mooi zien dat bij mij atm de SoC voor geen kant klopt. Grofweg evenveel geladen maar percentage-wise klopt dat natuurlijk niet zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:02
Mattie112 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:16:
[Afbeelding]

Dit laat ook wel mooi zien dat bij mij atm de SoC voor geen kant klopt. Grofweg evenveel geladen maar percentage-wise klopt dat natuurlijk niet zo ;)
Kan inderdaad te maken hebben met de BMS update, is hier niet anders :-(

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SultanPindakaas
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 22:42
Richh schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:32:
[...]

Zeer netjes!

Ook hier hangt hij sinds kort aan de muur met de One For All VESA mount :)
https://www.bol.com/nl/nl...el-vast/9200000063280103/

Prima oplossing d:)b
Heb je voor mij toevallig een foto hiervan ? van de achterkant. Wil hem ook ophangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:04
SultanPindakaas schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:39:
[...]

Heb je voor mij toevallig een foto hiervan ? van de achterkant. Wil hem ook ophangen :)
Nou, hij hangt in een soort kast / weggewerkt, dus echt een foto heb ik helaas niet haha. Wat wil je precies weten / waar loop je tegen aan?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Gely schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:19:
[...]

Kan inderdaad te maken hebben met de BMS update, is hier niet anders :-(
Ook na een keer 100% vol laden?

De ene accu is nog 'maar' 65% vol en de andere staat te wisselen tussen 98% en 99% (en is nog vrolijk aan het laden).

Nu nog via de NOM strategie maar evt zet ik hem vanmiddag op geforceerd laden als de zon weg gaat. Dat ik even zeker weet dat ze helemaal vol zijn geweest.

(leeg zijn ze al geweest in elk geval vannacht :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Laatst online: 20:02
Mattie112 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:15:
[...]

Ook na een keer 100% vol laden?

De ene accu is nog 'maar' 65% vol en de andere staat te wisselen tussen 98% en 99% (en is nog vrolijk aan het laden).

Nu nog via de NOM strategie maar evt zet ik hem vanmiddag op geforceerd laden als de zon weg gaat. Dat ik even zeker weet dat ze helemaal vol zijn geweest.

(leeg zijn ze al geweest in elk geval vannacht :+ )
Hier zijn ze sinds de BMS upgrade (v212 nr v213) nog niet vol geweest. Max. 60% heb ik gehaald (als ik de SOC mag geloven ;) ) Ik wacht op betere zonnetijden in de komende dagen 8)

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SultanPindakaas
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 22:42
Richh schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:41:
[...]

Nou, hij hangt in een soort kast / weggewerkt, dus echt een foto heb ik helaas niet haha. Wat wil je precies weten / waar loop je tegen aan?
Ow ik vroeg het me enkel af, ik ga de beugel ook maar bestellen . Het proberen waard :) bij voorbaat bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Ik heb 2 Marstek en afgelopen zondag verbonden met mijn ct003 ipv mijn Shelly en tot vannacht werkte dit goed maar om 00h stopte nr2 met leveren en is nr1 gestopt met verbinden met de ct003 en ik krijg hem ook niet meer verbonden want hij ziet ct003 offline staan terwijl nr2 rond 630 begonnen is met opladen en inmiddels vol zit. Ik krijg op afstand nr1 niet meer gekoppeld aan de ct003. Iemand die dit herkent? Ben helaas niet thuis en nog een tijdje afwezig.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
En nog eentje van de progress:

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/66373-2025-08-05_16-16.png

Je ziet dat nr2 heel duidelijk denkt "vol" te zijn maar dat toch (voorlopig) nog niet is. Volgens de stats is er vandaag 4.7kWh ingegaan.

Not sure of dat gemeten is vanaf de AC kant of de DC kant (ivm verliezen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mattie112 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:18:

[Afbeelding]

Je ziet dat nr2 heel duidelijk denkt "vol" te zijn maar dat toch (voorlopig) nog niet is. Volgens de stats is er vandaag 4.7kWh ingegaan.

Rustig even vol laten laden totdat hij echt 100 aan geeft en vanzelf stopt met laden. Bij mij gaat er gerust 5,4 kWh in. Als je NOM draait zal er vast nog wel wat meer ingaan aangezien het iets minder efficiënt is. Dat getalletje is aan de AC kant namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenSs
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-09 13:24
Hey Marstek bezitters,

ik heb wel interesse in 1 of 2 Venus E batterijen, maar ik heb een vraag over het laad/ontlaadgedrag als 2 of meer Marstek Venus E batterijen in 1 systeem zitten.
-> is er een risico dat 1 batterij de andere gaat opladen?
-> As de stroomvraag/opbrengst <2500 W, gaan de batterijen sequentieel opladen/ontladen (dus 1 batterij apart totdat deze vol/leeg is en dan pas de volgende batterij) of laden/ontladen ze allen tegelijk? Ik neem aan dat sequentieel laden/ontladen beter is voor de RTE percentages?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:07
RubenSs schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:37:
Hey Marstek bezitters,

ik heb wel interesse in 1 of 2 Venus E batterijen, maar ik heb een vraag over het laad/ontlaadgedrag als 2 of meer Marstek Venus E batterijen in 1 systeem zitten.
-> As de stroomvraag/opbrengst <2500 W, gaan de batterijen sequentieel opladen/ontladen (dus 1 batterij apart totdat deze vol/leeg is en dan pas de volgende batterij) of laden/ontladen ze allen tegelijk? Ik neem aan dat sequentieel laden/ontladen beter is voor de RTE percentages?
Zolang je de CT002 of de CT003 van Marstek gebruikt is het kruislings opladen uitgesloten.

-> As de stroomvraag/opbrengst <2500 W, gaan de batterijen sequentieel opladen/ontladen (dus 1 batterij apart totdat deze vol/leeg is en dan pas de volgende batterij) of laden/ontladen ze allen tegelijk?
Nee, helaas niet.

Maar wanneer je het zelf gaat regelen via Home Assistant bijvoorbeeld, dan kan je dat wel zelf regelen.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
WargamingPlayer schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:41:
[...]

Zolang je de CT002 of de CT003 van Marstek gebruikt is het kruislings opladen uitgesloten.

-> As de stroomvraag/opbrengst <2500 W, gaan de batterijen sequentieel opladen/ontladen (dus 1 batterij apart totdat deze vol/leeg is en dan pas de volgende batterij) of laden/ontladen ze allen tegelijk?
Nee, helaas niet.

Maar wanneer je het zelf gaat regelen via Home Assistant bijvoorbeeld, dan kan je dat wel zelf regelen.
Over dat 2e twijfel ik nog of dat de moeite is in te richten. In theorie kan je zeggen dat dat efficiënter is (want je hebt maar 1x je loss). Maar weegt dat dan weer op tegen de moeite. Waarschijnlijk wil je dan ook niet altijd dezelfde batterij gebruiken. En wat als hij na 1 dag 50% is, er is geen zon ga je dan je 2e dischargen? En dan is er wel weer zon, laad je er 1 op of beide een stukje? Ik kijk het eerst even een tijdje aan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Mattie112 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:46:
[...]

Over dat 2e twijfel ik nog of dat de moeite is in te richten. In theorie kan je zeggen dat dat efficiënter is (want je hebt maar 1x je loss). Maar weegt dat dan weer op tegen de moeite. Waarschijnlijk wil je dan ook niet altijd dezelfde batterij gebruiken. En wat als hij na 1 dag 50% is, er is geen zon ga je dan je 2e dischargen? En dan is er wel weer zon, laad je er 1 op of beide een stukje? Ik kijk het eerst even een tijdje aan :)
De uren welke je er in steekt, met het gebruik van electriciteit van alle middelen haal je het er niet uit in een jaartje. Maar over de lange termijn wel. Maar of het echt de moeite is, is een ander verhaal.

Wanneer je gaat rekenen per Marstek:
Modbus hardware: € 15,00-€ 30,00 (1-malig)
Overige kosten: € 20,00 - € 25,00 per jaar

Dat afzetten tegen rendement verliezen....

Wel een leuke hobby :D

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinux1
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 20:49
corsat schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:09:
Ik heb 2 Marstek en afgelopen zondag verbonden met mijn ct003 ipv mijn Shelly en tot vannacht werkte dit goed maar om 00h stopte nr2 met leveren en is nr1 gestopt met verbinden met de ct003 en ik krijg hem ook niet meer verbonden want hij ziet ct003 offline staan terwijl nr2 rond 630 begonnen is met opladen en inmiddels vol zit. Ik krijg op afstand nr1 niet meer gekoppeld aan de ct003. Iemand die dit herkent? Ben helaas niet thuis en nog een tijdje afwezig.
Ik had dit gisteren juist andersom, 3 MT B2500 accu's gekoppeld met de Shelly EM50, werkten allemaal een maand prima maar opeens geen verbinding meer met de Shelly, ook opnieuw toevoegen faalde. Andere wifi router neergezet, geen succes. Reset, geen succes. 10 minuten uitschakelen, heb van alles geprobeerd. Uiteindelijk een paar uur later werkte het zomaar weer. Het lijkt toch dat er een soort afhankelijkheid is van Marstek servers oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
corsat schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:09:
CT003 los halen en spanningsloos maken is de enige echte oplossing. Ik had dit toen ik in Engeland zat. Mooi waardeloos.
Houd mijn hart vast als ik naar Schotland ga. Zal een kleine manual maken voor de vrouw 👩

[ Voor 10% gewijzigd door WargamingPlayer op 05-08-2025 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Nu online
Waarom ziet de ene Marstek de ct003nog wel en de andere niet, dat snap ik dus niet. Met nr1 kan ik op dit moment niets dan op de hand of automatisch zetten maar krijg hem dus niet gekoppeld aan mij Shelly of ct003. Heb mijn zoon gevraagd vanavond nr1 te resetten en kijken of ik daarna op afstand weer kan verbinden, lijkt mij geen ct003 probleem. Heb overigens 2 weken terug een apart 2.4ghz wifi netwerk ingesteld en de beide Marsteks en de CT003 hiermee verbonden.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +4 Henk 'm!
corsat schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:57:
Waarom ziet de ene Marstek de ct003nog wel en de andere niet, dat snap ik dus niet. Met nr1 kan ik op dit moment niets dan op de hand of automatisch zetten maar krijg hem dus niet gekoppeld aan mij Shelly of ct003. Heb mijn zoon gevraagd vanavond nr1 te resetten en kijken of ik daarna op afstand weer kan verbinden, lijkt mij geen ct003 probleem. Heb overigens 2 weken terug een apart 2.4ghz wifi netwerk ingesteld en de beide Marsteks en de CT003 hiermee verbonden.
Goedeavond,

Vraag aan support voor batterij firmware 153, dat kan waarschijnlijk ook dit verschijnsel verhelpen!
En voor de CT003 firmware 117.

Fijn dat je het Signatuur hebt ingevuld! Kunnen we gerichter helpen!

[ Voor 6% gewijzigd door SatScan op 05-08-2025 18:07 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gho
  • Laatst online: 13-10 15:03

gho

Beste modbus Tweakers, HELP!

Heb het idee dat ik een hele domme vraag ga stellen over de beoogde modbus koppeling, immers met de video van Denie van Kleef hierover en uitgebreide instructies van Superduper 1969 zou het toch moeten lukken, nietwaar?

Bij de Superduper instructies punt 8, begrijp ik er helemaal geen sikkepit van:
8. Maak een map packages als submap van config.
Een submap packages maken, OK, maar waar dan en waar zit die config dan???????
Of moet het soms in de op te stellen Yaml file gaan verwerken ??
Het zou heel fijn zijn als ik ook m’n Venus 2 versie kan aansturen via de modbus,
graag jullie uitleg of screenshot, o.i.d.

Het betreft een Marstek 2 batterij-512 kWh, alsook Home Assistant Green.

Alvast bedankt voor jullie moeite.

NL: Marstek Venus E -V2 (5.12 kWv ) (V153 BMS:V215); HW P1 - 4300 pw Jinko panelen/APSystem- Kaifa 3 fase meter,) - WiFi TPLink Deco X20 - HA-Green

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gho schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:54:

Heb het idee dat ik een hele domme vraag ga stellen over de beoogde modbus koppeling, immers met de video van Denie van Kleef hierover en uitgebreide instructies van Superduper 1969 zou het toch moeten lukken, nietwaar?

Het zou heel fijn zijn als ik ook m’n Venus 2 versie kan aansturen via de modbus,

Ik zou je vraag stellen in het Modbus topic: Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling.

En zeg er dan ook meteen even bij hoe je het wil aansturen, of je al een LilyGo / Elfin hebt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totalen123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-09 09:07

In de submap packages van de map config van Home Assistant wordt marstek_venus_battery_control.yaml geplaatst.

Venus E (V2) V153 + CT003 V117 + ISK5 + 2600 Wp solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:39

De eerste keer in HA is dat inderdaad een hele puzzel.
De map packages kun je aanmaken in de file-editor onder de hoofdmap homeassistant/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IoZ8a0BUi25hpLkWc3opxCStoGY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IysjVrbiq9omYypURgywRsUn.png?f=user_large

in de configuration.yaml deze code toevoegen:
code:
1
2
homeassistant:
  packages: !include_dir_named packages

Bij mij ziet dat er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmZunnhtyJ7CI75iSxUwCqUyPOw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Vngw5DGPheKki1yZEgRWkmI2.png?f=user_large

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinamar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 00:41

Heb ik ook lang naar gezocht, ben tot de ontdekking gekomen dat de map config eigenlijk hetzelfde is als de root homeassistent 8)7
Misschien andere versie van HA?

[ Voor 3% gewijzigd door tinamar op 05-08-2025 19:52 ]

🇧🇪SMA 3kW 155°/ 1 Venus E (Gen2) v153, BMS (v214) CT003 (v117) , DM XS212,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd74
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-09 12:26
Ik had op het Duitse forum gelezen dat Marstek een voorkeur heeft voor wifi kanaal 1.
Daarom heb ik deze vast gezet in mijn configuratie, het accesspoint gaat dus niet meer zelf zoeken (om de zoveel tijd) naar een leeg wifi kanaal en daar naar overschakelen. Dit voorkomt wellicht problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bertsjuhn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-10 16:50
Hier alles behalve WiFi uitdagingen, zelfs onder de keldertrap. De installatie was super, echt plug-and-play.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwYeGDI4cWLUgkCHF13rUbLB-Uo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eof3fu1GASz2wQfQKwsSm3NF.jpg?f=fotoalbum_large

☀️5400wp op Z | 🔋Marstek Venus E | 🚗 Peugeot e-208 | ❄️ Daikin 2MXM50A | 🔌 HW P1 | 🎛️ Home Assistant | 🛜 UniFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:02

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Bij mij zo'n beetje zelfde situatie.

De opstelling is voor de Marstek en de CT003 echt optimaal. Eigen 2,4 ghz router op nog geen 25 cm afstand. Signaal altijd tussen 90 en 100 % , eigen rustig kanaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIxA2Kl6I6UA_m_OTQP61fC3I9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3YxSU1ssBggHq3jxQnlnxNQk.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat een week goed en dan ....

Big reset uitvoeren alles van de stroom en uit, 5 minuten a kwartier wachten en dan weer opstarten.
De Accu en de CT003 vinden elkaar dan weer onmiddellijk.

Onbegrijpelijk.

1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Bertsjuhn schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:44:
Hier alles behalve WiFi uitdagingen, zelfs onder de keldertrap. De installatie was super, echt plug-and-play.
[Afbeelding]
Staat ie al een week ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
  • Nu online
SatScan schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:05:
[...]

Goedeavond,

Vraag aan support voor batterij firmware 153, dat kan waarschijnlijk ook dit verschijnsel verhelpen!
En voor de CT003 firmware 117.

Fijn dat je het Signatuur hebt ingevuld! Kunnen we gerichter helpen!
Thks, signature nog aangepast want ik had 117 2 weken geleden al geïnstalleerd maar 153 nog niet. Zodra ik terug ben zal deze installeren en ga ik ook met de lilygo aan de slag want ben er inmiddels wel achter wat er niet goed ging bij de lilygo.
Na een nabericht want vannacht is nr1 weer spontaan verbonden met de ct003 zodat beide accu’s weer onder nom draaien. Bijzonder allemaal.

[ Voor 11% gewijzigd door corsat op 06-08-2025 13:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:37
AI is here!!

Hahaha. Ik weet dat de meesten onder ons werken met HA. Maar wilde het toch graag even melden ( Ik heb een Homey). Nog in beta fase maar ik heb nu in mijn laadplan-app een zelflerend model gemaakt die de verbruiksuren voorspelt en daarmee NOM verder kan helpen.

https://community.homey.a...140156/27?u=roedi_de_lion

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertsjuhn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-10 16:50
Nog niet, verwacht echter niet veel verandering. We gaan 't zien ;)

☀️5400wp op Z | 🔋Marstek Venus E | 🚗 Peugeot e-208 | ❄️ Daikin 2MXM50A | 🔌 HW P1 | 🎛️ Home Assistant | 🛜 UniFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Metsubsidie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:11:
[...]

Bij mij zo'n beetje zelfde situatie.

De opstelling is voor de Marstek en de CT003 echt optimaal. Eigen 2,4 ghz router op nog geen 25 cm afstand. Signaal altijd tussen 90 en 100 % , eigen rustig kanaal.

[Afbeelding]

Het gaat een week goed en dan ....

Big reset uitvoeren alles van de stroom en uit, 5 minuten a kwartier wachten en dan weer opstarten.
De Accu en de CT003 vinden elkaar dan weer onmiddellijk.

Onbegrijpelijk.
Dat is bij mij plan B.... Plan A is de CT003 geheel loskoppelen en opnieuw koppelen.. dan kijken of er weer verbinding is bij geen verbinding Plan B zoals je beschreef!

m2c

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corvankruchten
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-10 13:41
Bijna een week met 1 Venus E gedraaid met HW-P1-meter. Probleemloos en zoals verwacht. Sinds afgelopen nacht geeft de Venus aan de HW-P1 niet meer te zien? Ik krijg het ook niet meer gekoppeld. De Homewizard-app ziet de P1 wel nog steeds, geen foutmeldingen. Maar ik krijg hem niet meer aan de praat in de Marstek-app. Als ik in die app de HW-P1 wil koppelen ziet hij hem wel, ga ik naar configureren (dat blijkbaar met bluetooth gaat) ziet hij hem niet meer. De apparaten staan amper 3 meter uit elkaar. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
Mattie112 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:18:

[Afbeelding]

Kijk, na een keer 100% te zijn geweest ziet het er weer een stuk beter uit :)

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/70650-2025-08-06_09-15.png

Heb hem maar eventjes op 'force charge' gezet, hij zag aardig vol dacht ik maar het was telkens wolken/zon/wolken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinux1
rinux1 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:26:
[...]

Ik had dit gisteren juist andersom, 3 MT B2500 accu's gekoppeld met de Shelly EM50, werkten allemaal een maand prima maar opeens geen verbinding meer met de Shelly, ook opnieuw toevoegen faalde. Andere wifi router neergezet, geen succes. Reset, geen succes. 10 minuten uitschakelen, heb van alles geprobeerd. Uiteindelijk een paar uur later werkte het zomaar weer. Het lijkt toch dat er een soort afhankelijkheid is van Marstek servers oid.
Ik heb het nagevraagd bij Hame en inderdaad:
Hi, the connection between the B2500 and the Shelly EM50 is internet dependent. The battery will not run in auto mode without an internet connection.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Niet echt handig als internet of servers uitliggen dan. Maar de CT002/CT003 werkt dan wel zonder internetverbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rinux1 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:28:
[...]

Ik heb het nagevraagd bij Hame en inderdaad:

[...]
We hebben vaker gezien dat ze daar de termen WiFi en internet op 1 hoop gooien. Ik vermoed dat ze bedoelen dat het afhankelijk is van een WiFi netwerk, maar niet van internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:35:
Niet echt handig als internet of servers uitliggen dan. Maar de CT002/CT003 werkt dan wel zonder internetverbinding?
Ja, dat is maanden terug al verschillende keren uitvoering getest en alles werkte gewoon door ook bij mij als ik de internetplug eruit trok. Het bleef gewoon werken met mijn Mesh-netwerk icm de CT003

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gho
  • Laatst online: 13-10 15:03

gho

Hometek schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:07:
[...]

De eerste keer in HA is dat inderdaad een hele puzzel.
De map packages kun je aanmaken in de file-editor onder de hoofdmap homeassistant/

[Afbeelding]

in de configuration.yaml deze code toevoegen:
code:
1
2
homeassistant:
  packages: !include_dir_named packages

Bij mij ziet dat er zo uit:
[Afbeelding]
Beste Hometek,

Enorm bedankt voor de uitgebreide reactie,
Vanuit de screenshots werd me duidelijke dat mijn Green HomeAssistant helemaal geen file editor bevatte, tja dan wordt het wel een extra puzzle. Editor er even ook ingezet en verwacht binnenkort er mee uit de voeten te kunnen door deze duidelijke snaps.
Hartelijk dank ven een minder domme 77 jarige :D

NL: Marstek Venus E -V2 (5.12 kWv ) (V153 BMS:V215); HW P1 - 4300 pw Jinko panelen/APSystem- Kaifa 3 fase meter,) - WiFi TPLink Deco X20 - HA-Green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:04
edit: verkeerd topic

[ Voor 88% gewijzigd door Pakhaas op 06-08-2025 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

pfff , was al bang

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oeby
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 29-09 13:18
Omdat mijn Marstek batterijen wat te langzaam reageren met de huidige slimme meter om goed NOM te draaien heb ik een nieuwe meter aangevraagd bij Liander. Omdat ik meerdere grote verbruikers heb zoals EV, WP, kookplaat, oven etc. en ook 54 zonnepanelen vond ik het risico te groot dat de batterijen nog staan te laden terwijl ook een EV en de WP stroom vragen. Ik zag regelmatig dat de hoofdschakelaar even boven zijn max capaciteit kwam ook bij terug leveren. dat kan voor een paar sec. niet heel veel kwaad maar heb het liever niet of zo kort mogelijk.

Inmiddels is die geplaatst binnen 4 weken na aanvraag en voor 67eur. dus als er andere zijn die er ook tegenaan lopen dat hij te langzaam reageert en liever een meter hebben die iedere seconde een update doet op de P1 meter is dit misschien een goede optie. dacht deel even wat de doorloop tijd was voor een nieuwe meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corvankruchten
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-10 13:41
corvankruchten schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:55:
Bijna een week met 1 Venus E gedraaid met HW-P1-meter. Probleemloos en zoals verwacht. Sinds afgelopen nacht geeft de Venus aan de HW-P1 niet meer te zien? Ik krijg het ook niet meer gekoppeld. De Homewizard-app ziet de P1 wel nog steeds, geen foutmeldingen. Maar ik krijg hem niet meer aan de praat in de Marstek-app. Als ik in die app de HW-P1 wil koppelen ziet hij hem wel, ga ik naar configureren (dat blijkbaar met bluetooth gaat) ziet hij hem niet meer. De apparaten staan amper 3 meter uit elkaar. :-(
Ha, ben er uit. Was een verstoring van het WIFI signaal in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gho schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:54:
[...]

Beste Hometek,

Enorm bedankt voor de uitgebreide reactie,
Vanuit de screenshots werd me duidelijke dat mijn Green HomeAssistant helemaal geen file editor bevatte, tja dan wordt het wel een extra puzzle. Editor er even ook ingezet en verwacht binnenkort er mee uit de voeten te kunnen door deze duidelijke snaps.
Hartelijk dank ven een minder domme 77 jarige :D
Nice!

*off - Topic *
kijk ook eens naar Studio Code Server, die vind ik persoonlijk gemakkelijker in gebruik!
*on - Topic *

Zie we je ook hier? Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

oeby schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:34:
Omdat mijn Marstek batterijen wat te langzaam reageren met de huidige slimme meter om goed NOM te draaien heb ik een nieuwe meter aangevraagd bij Liander. Omdat ik meerdere grote verbruikers heb zoals EV, WP, kookplaat, oven etc. en ook 54 zonnepanelen vond ik het risico te groot dat de batterijen nog staan te laden terwijl ook een EV en de WP stroom vragen. Ik zag regelmatig dat de hoofdschakelaar even boven zijn max capaciteit kwam ook bij terug leveren. dat kan voor een paar sec. niet heel veel kwaad maar heb het liever niet of zo kort mogelijk.

Inmiddels is die geplaatst binnen 4 weken na aanvraag en voor 67eur. dus als er andere zijn die er ook tegenaan lopen dat hij te langzaam reageert en liever een meter hebben die iedere seconde een update doet op de P1 meter is dit misschien een goede optie. dacht deel even wat de doorloop tijd was voor een nieuwe meter.
Welke meter heb je eevoor terug gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarfkreb
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-10 21:10
WargamingPlayer schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:41:
[...]

Nee, helaas niet.

Heb ik het dan juist dat een 2e/3e enz. batterij geen extra capaciteit oplevert ?
M.a.w. ook met 2 batterijen kan je max 2500 W kwijt en max 800 W opnemen ?

Ben niet bekend/handig met H.A. en andere tweaks die hier gedaan worden ( waarvoor wel mij complimenten ) dan denk ik dat ik het maar eerst met 1 ga proberen. Heb 8+12 panelen 2000/3000 Wp resp. Oost en West maar kan op zonnige dagen wel aan de 4000 kWh komen die ik dan met een 2e batterij niet kwijt kan en dus nog steeds 1500 kWh teruglever... Ook voor piekbelasting als inductie koken kan je dan maar 800 W uit de batterij halen.
Dub nog tussen V2 en V3...

P.s. als je vermoed er later nog 1 of meerdere batterijen te kopen en je hebt BTW teruggave nog niet aangevraagd dat mag dat zolang de aanschaf van vervolgorder maar in hetzelfde belastingjaar zit...

2x Marstek Venus E V2 CT-003 HW 023 splitter 3000 Wp W 2000Wp O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
snarfkreb schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:19:
[...]
Heb ik het dan juist dat een 2e/3e enz. batterij geen extra capaciteit oplevert ?
2500W (of 800W indien op gedeeld circuit) per batterij. Dus 5000W als ze beide op apart circuit zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarfkreb
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-10 21:10
Thx Avenger 2.0.
als ze beide op apart circuit zitten
Bedoel je met apart circuit -> aparte groepen ?
Maar dat moet toch altijd met stekker batterijen ?

Dat is dan wel een andere visie dan die van WargamingPlayer (zie quote) waarvan ik vermoed dat die ook van een situatie uitgaat van 1 batterij per groep...

2x Marstek Venus E V2 CT-003 HW 023 splitter 3000 Wp W 2000Wp O

Acties:
  • 0 Henk 'm!
snarfkreb schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:13:
Thx Avenger 2.0.

[...]

Bedoel je met apart circuit -> aparte groepen ?
Maar dat moet toch altijd met stekker batterijen ?

Dat is dan wel een andere visie dan die van WargamingPlayer (zie quote) waarvan ik vermoed dat die ook van een situatie uitgaat van 1 batterij per groep...
Ja ze moeten altijd op een aparte groep, maar op een eigen groep (dus een groep waar niets anders dan een batterij op zit) kan deze ontgrendeld worden naar 2500 W. Dus twee batterijen op eigen groepen, maakt een totaal vermogen van 5000 W.

Heb je de TS al eens gelezen? Daar staat een hoop in, inclusief deze informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almerec
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 29-09 08:48
corvankruchten schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:55:
Volgens mij is er een aanzienlijke groep gebruikers met deze problemen. Je zou toch verwachten dat er in de software van de batterij iets te updaten moet zijn?! Ik ben al een week of 6 aan het modderen met de HW-P1 en de meegeleverde CT003 en probleem blijft. Kan de batterij nu alleen "dom" gebruiken op een Manual schema :-(
Kan iemand wellicht nog iets meer uitleggen over hoe je, naast je bestaande router, een eigen 2.4GHz netwerkje maakt voor de CT en batterij? Ik zie dat in de stroom berichten zo snel niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

almerec schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 07:57:
[...]

Volgens mij is er een aanzienlijke groep gebruikers met deze problemen. Je zou toch verwachten dat er in de software van de batterij iets te updaten moet zijn?! Ik ben al een week of 6 aan het modderen met de HW-P1 en de meegeleverde CT003 en probleem blijft. Kan de batterij nu alleen "dom" gebruiken op een Manual schema :-(
Kan iemand wellicht nog iets meer uitleggen over hoe je, naast je bestaande router, een eigen 2.4GHz netwerkje maakt voor de CT en batterij? Ik zie dat in de stroom berichten zo snel niet.
Bij problemen (ondanks eigen router en alles op ca 25 cm van elkaar) zet ik even alles geheel uit. Paar minuten wachten en weer aan. Start weer op en gaat dan weer een week of zo goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
[...]

Kijk ook even in de TS, maar omdat de oorzaak van het probleem niet echt bekend is en ieder netwerk anders is ingericht is geen eenduidige oplossing te geven. Duidelijk is dat het een Marstek probleem is omdat andere devices er geen last van hebben. Maar er zijn verschillende oplossingsrichtingen met goed resultaat (maar geen garantie).

Ik gebruik al jaren Deco's (M4's) waarop ik mijn eigen WIFI-netwerk heb ingericht omdat ik graag de controle over mijn WIFI netwerk zelf in de hand heb. Hierop heb ik 1 WIFI netwerk (2,4g en 5g) voor alle gebruikers gebonden devices en 1 WIFI netwerk (2,4g) voor alle IOT devices. Het gebruikersgebonden deel heb ik uit veiligheidsoverweging geïsoleerd van het IOT deel. Dit werkt bij mij probleemloos.

Weer anderen werken met aparte VLAN's voor verschillende groepen. Dit is het meest geavanceerd maar vereist ook meer netwekkennis..

De meest eenvoudige oplossing is een extra AP (access point) in te richten gekoppeld aan je bestaande netwerk waarop de Marstek is gekoppeld. Ook dit lijkt het probleem op te lossen.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Iemand een goed idee voor een mooie omkasting voor rond de batterij buiten (onder afdakje)?
Heb airco / warmtepomp omkasting gevonden, maar zijn wat te groot en te duur voor de Marstek.
Bescherming vooral tegen het zicht en eventuele diefstal. Misschien iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Avenger 2.0 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:26:
Iemand een goed idee voor een mooie omkasting voor rond de batterij buiten (onder afdakje)?
Heb airco / warmtepomp omkasting gevonden, maar zijn wat te groot en te duur voor de Marstek.
Bescherming vooral tegen het zicht en eventuele diefstal. Misschien iemand een idee?
Hangt ook een beetje van de omgeving af. Met wat (schutting)hout kan je iets maken. Of wat klimop plantjes eromheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aobh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-10 22:59
Vanmorgen Marstek besteld bij thuisbatterij.nl maar kreeg geen bevestigings email. Zie ik in mijn mailserver logfiles dat hun spf record niet goed staat. Probeer ik ze te bellen krijg je een melding dat het te druk is en daarom dat ze de telefoon niet kunnen opnemen. Of ik via hun website een formulier wil invullen. Voelt niet echt fijn voor iets waar je 1300 euro voor betaald. Iemand anders ervaring mbt klantenservice van thuisbatterij.nl?

edit
Net mai gehad van ze dat ze overstapt zijn naar een andere mail provider (outlook) en daarom dit nog niet goed gezet was. Ze gaan er achteraan. En morgen wordt mijn accu bezorgd ;-)

[ Voor 22% gewijzigd door aobh op 07-08-2025 12:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Mattie112 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:08:
[...]
Hangt ook een beetje van de omgeving af. Met wat (schutting)hout kan je iets maken. Of wat klimop plantjes eromheen.
Eindelijk iets gevonden wat prijs/kwaliteit wel mooi is en je kan er inderdaad nog plantjes op zetten :+
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B0DDT6DJ4F/

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

Koop een TPlink routertje van 25€ en zet daar al het Marstek spul op en al je problemen zijn opgelost. Draait hier zo al 4 maanden zonder 1 probleem, voordien ook niks dan ellende.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 12:12

freddifish

schnappi !

ik wil mijn twee Venus accus gebruiken met NOM via een shelly pro in de meterkast. (ik heb geen slimme meter dus de marstek dongle is geen optie)
Bij een accu ging dat goed maar de tweede accu die ik heb toegevoegd werkte niet echt lekker samen, ik merkte dat de accus soms elkaar gingen opladen. Daarom heb ik accu2 nu op manual profiel gezet met vast ontladen van het basisverbruik 's avonds en 's nachts en vast opladen tijdens de zonneuren. Accu 1 past zich dan aan en levert het tekort bij of laadt het overschot .

Het werkt, maar is niet echt optimaal en vraagt denk ik veel aanpassing van het manual profile in de herfst en winter qua tijden. is er iemand die dit beter aan de praat heeft gekregen, dus 2 accus met een shelly en een NOM profiel?
ik heb nu firmware 1.53 op beide accus

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!
freddifish schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:42:
ik wil mijn twee Venus accus gebruiken met NOM via een shelly pro in de meterkast. (ik heb geen slimme meter dus de marstek dongle is geen optie)
Bij een accu ging dat goed maar de tweede accu die ik heb toegevoegd werkte niet echt lekker samen, ik merkte dat de accus soms elkaar gingen opladen. Daarom heb ik accu2 nu op manual profiel gezet met vast ontladen van het basisverbruik 's avonds en 's nachts en vast opladen tijdens de zonneuren. Accu 1 past zich dan aan en levert het tekort bij of laadt het overschot .

Het werkt, maar is niet echt optimaal en vraagt denk ik veel aanpassing van het manual profile in de herfst en winter qua tijden. is er iemand die dit beter aan de praat heeft gekregen, dus 2 accus met een shelly en een NOM profiel?
ik heb nu firmware 1.53 op beide accus
Dit klopt en is precies zoals verwacht. Bij meerdere accu's zal je de Marstek meters moeten gebruiken als je wil dat ze slim samenwerken. Er is ook een CT002 variant met CT klemmen.

Lees vooral ook de TS. Dit is daar ook beschreven onder Ondersteuning meerdere batterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:21
Metsubsidie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:42:
[...]

Bij problemen (ondanks eigen router en alles op ca 25 cm van elkaar) zet ik even alles geheel uit. Paar minuten wachten en weer aan. Start weer op en gaat dan weer een week of zo goed.
Je wilt niet elke week gedoe lijkt me.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
[...]

Dat is per apparaat verschillend. Ik had problemen met mijn netwerk (mesh) met verschillende accesspoints, als een accu ging switchen van accesspoint dan was de verbinding weg. Inmiddels heb ik op 1 van de accesspoints een eigen netwerk gemaakt IoT_Marstek en hier alle accus en de CT003 meer verbonden. Sindsdien draait het nu al een maand stabiel. Haal perfect NoM, binnen een seconde of 2 springt een accu bij.

Hoe jij een apart netwerkje kunt maken is niet zo te zeggen, dat verschilt per router/access point type. Hier heb je wel andere topics voor op Tweakers om daarbij hulp te vragen.

Sommige routers van KPN/Ziggo kunnen het ook niet, dan zul je een extra accespoint moeten kopen voor een paar tientjes zodat je een extra netwerk hebt.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WargamingPlayer
snarfkreb schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:19:
[...]

Ben niet bekend/handig met H.A. en andere tweaks die hier gedaan worden ( waarvoor wel mij complimenten ) dan denk ik dat ik het maar eerst met 1 ga proberen. Heb 8+12 panelen 2000/3000 Wp resp. Oost en West maar kan op zonnige dagen wel aan de 4000 kWh komen die ik dan met een 2e batterij niet kwijt kan en dus nog steeds 1500 kWh teruglever... Ook voor piekbelasting als inductie koken kan je dan maar 800 W uit de batterij halen.
Dub nog tussen V2 en V3...

P.s. als je vermoed er later nog 1 of meerdere batterijen te kopen en je hebt BTW teruggave nog niet aangevraagd dat mag dat zolang de aanschaf van vervolgorder maar in hetzelfde belastingjaar zit...
Wat het gedrag is met CT002/CT003 en meerdere Marsteks:
1. Laden van een Marstek door ontladen van andere Marstek = NEE
2. Samen kunnen ze (bij 2 stuks) simultaan laden met 5000W (boven de 90% vol gaat laadsnelheid omlaag.
3. Samen kunnen ze (bij 2 stuks) simultaan 5000W aan huis leveren (wanneer ze op 2500 ingesteld staan). Standaard is het 2 x 800W = 1600W.
4. AI modus (inspringen op marktprijzen).

Wat het gedrag is met Homewizard of andere niet Marstek P1 meter en meerdere Marsteks:
1. Laden van een Marstek door ontladen van andere Marstek = JA
2. Samen kunnen ze (bij 2 stuks) simultaan laden met 5000W (boven de 90% vol gaat laadsnelheid omlaag.
3. Samen kunnen ze (bij 2 stuks) simultaan 5000W aan huis leveren (wanneer ze op 2500 ingesteld staan). Standaard is het 2 x 800W = 1600W.
4. AI modus (inspringen op marktprijzen) werkt niet met meerdere batterijen.

Kortom:
1 Marstek - P1 maakt niks uit
2 of meer - CT002/003 of zelf aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 12:12

freddifish

schnappi !

pascallj schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:55:
[...]

Dit klopt en is precies zoals verwacht. Bij meerdere accu's zal je de Marstek meters moeten gebruiken als je wil dat ze slim samenwerken. Er is ook een CT002 variant met CT klemmen.

Lees vooral ook de TS. Dit is daar ook beschreven onder Ondersteuning meerdere batterijen
ik heb de TS gelezen maar daar staat niks over de CT002. Had ik dat geweten dan had ik de shelly niet gekocht denk ik. Maar fijn dat er idd een optie is

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• trebor.ed
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-10 14:34
Hier staat sinds vanmorgen ook een nieuwe uitdaging voor de deur. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wenV6uj3V21orB7mR-QxEW4TAQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0UaqUgRhtNNoiYtBrEjYJRxC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaggy
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:50
[...]

Ik loop nog steeds tegen het probleem aan dat batterij/HW-P1 stoppen met praten, heel hinderlijk.
Heb een permanente mobiel met vnc server in meterkast liggen om de boel te bedienen op afstand, krijg de batterij niet meer verbonden met wifi.
Als ik weer thuis ben maar es 5m de batterij uit en dan batterij + HW-P1 verbinden met een nieuw netwerk op OpenWRT AP, kijken of dat beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
trebor.ed schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:03:
Hier staat sinds vanmorgen ook een nieuwe uitdaging voor de deur. [Afbeelding]
Bij jou komen ze tenminste op een normale pellet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pakhaas
Zaggy schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:11:
[...]

Ik loop nog steeds tegen het probleem aan dat batterij/HW-P1 stoppen met praten, heel hinderlijk.
Heb een permanente mobiel met vnc server in meterkast liggen om de boel te bedienen op afstand, krijg de batterij niet meer verbonden met wifi.
Als ik weer thuis ben maar es 5m de batterij uit en dan batterij + HW-P1 verbinden met een nieuw netwerk op OpenWRT AP, kijken of dat beter gaat.
Zolang dit soort zaken nog niet op orde zijn, begin ik er niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
  • Nu online
[...]

Ik heb een eigen 2.4Ghz netwerk gemaakt door in mijn router de 5 en 2.4Ghz te scheiden en vervolgens de Marstek en de ct003 te koppelen, router staat naast de ct003 en de batterijen staan in de garage op 2m afstand en toch had ik nog een connectie probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartjeDr
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-08 13:00
Mensen, help!
Ik heb na hulp van thuisbatterij een 'van de regen in de drup' ervaring. Ik had al het probleem dat ik mijn MARSTEK1 kwijt was na installeren van MARSTEK2, Marstek P1 (CT003) werkte wel. thuisbatterij heeft mij alle devices laten verwijderen en nu krijg ik ook de P1 niet meer gekoppeld! Maar het rare is dus dat op beide batterijen alle lampjes netjes aanstaan: Wifi en CT dus ook (update: CT brand niet op M2, wel op M1). Koppelen met de app via BT lukt dus niet meer met de MARSTEK1 en P1. MARSTEK2 kan ik gewoon weggooien en opnieuw koppelen maar deze is niet gekoppeld aan de CT.

Ik heb firmware v152 en app geeft aan dat dit de laatste is.

Heeft iemand dit ook meegemaakt of/en hoe is dit op te lossen?

Groet,

Bart

UPDATE: Ik iheb inmiddels v153 gekregen maar daarmee kan ik alleen maar de 2e updaten, kan nog steeds niet de eerste toevoegen aan de, en ook de CT300 niet. Alles al geprobeerd; alles uitgezet, uur gewacht etc

[ Voor 12% gewijzigd door BartjeDr op 07-08-2025 19:40 . Reden: Update ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dannyro
Pakhaas schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:51:
[...]

Zolang dit soort zaken nog niet op orde zijn, begin ik er niet aan.
Al eens gekeken hier hoe velen er wel tevreden zijn? Zou wat meer moeten benadrukt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaggy
BartjeDr schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:57:
Mensen, help!
Ik heb na hulp van thuisbatterij een 'van de regen in de drup' ervaring. Ik had al het probleem dat ik mijn MARSTEK1 kwijt was na installeren van MARSTEK2, Marstek P1 (CT003) werkte wel. thuisbatterij heeft mij alle devices laten verwijderen en nu krijg ik ook de P1 niet meer gekoppeld! Maar het rare is dus dat op beide batterijen alle lampjes netjes aanstaan: Wifi en CT dus ook (update: CT brand niet op M2, wel op M1). Koppelen met de app via BT lukt dus niet meer met de MARSTEK1 en P1. MARSTEK2 kan ik gewoon weggooien en opnieuw koppelen maar deze is niet gekoppeld aan de CT.

Groet,

Bart
Volgende al geprobeerd? Batterij(en) 5m uit en van stroom af, dan aan en opnieuw proberen te registeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Mensen, help!

Groet,

Bart
Heb ik ook gehad.

Alles uit, ook de stekker uit de wcd. Evt rs485 ook uit, groene knop ca 10 sec indrukken tot uit, ct003 ook uit.

10 minuten wachten en weer aan zetten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

dannyro schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:02:
[...]

Al eens gekeken hier hoe velen er wel tevreden zijn? Zou wat meer moeten benadrukt worden.
Ik ben ondanks het wekelijkse ? probleem ook wel tevreden, als het werkt: top! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
Metsubsidie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:00:
[...]

Ik ben ondanks het wekelijkse ? probleem ook wel tevreden, als het werkt: top! 8)7
Hier toch van 21/5 zonder problemen. Hopelijk blijft het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Pas als je het gaat monitoren zie je pas hoeveel je devices aan het hoppen zijn. Helemaal als je veel routers hebt. Ik heb goedkope Huawei Wifi 6+ routers met alle optimalisaties aan. En een gecombineerd 2.4/5 SSID.
Superstabiel met de MT na toevoegen Router in de garage.

Ooit voordat ik de Marstek had was er een vaag probleem met 2.4 devices die verbinding verloren en dit was opgelost door 5ghz band fixed iop een ander kanaal in te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3a6Lj5tgkp4qmrQ2bZaM1Hz1qPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWRILWGxbLJSckHnu64sW0mU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qk8VC_CE37JGsg6aFD6t9QxOS9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R9ju9lJo1bzmQ8cK1a3NeAEZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uvndKNIBVxerT8a0ZtH8SZlrbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Atalx2JovzsyTR0GS9Ruyz4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEs8BSwyrDnUN-a9ImVFE0GQBiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/30YEDmBRkCYNNDhGavidx2qU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/az_i_nYpRJ6VT61XP3wrgcbbn3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFrbusNpj9KgGz0D8yx3vq6Y.jpg?f=fotoalbum_large

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaggy
Batterij ondertussen wel 4x met 5/10/15m wachten uit/aangezet, bluetooth komt nooit meer op.
M'n wireless AP eens uitgezet in de hoop dat batterij zou terugvallen op bluetooth: nope.
Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Zaggy schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:04:
Batterij ondertussen wel 4x met 5/10/15m wachten uit/aangezet, bluetooth komt nooit meer op.
M'n wireless AP eens uitgezet in de hoop dat batterij zou terugvallen op bluetooth: nope.
Iemand nog tips?
Hoor je de Venus opstarten?

Dus was die echt uit?

Als eerste springt dan Bluetooth aan, dan Wifi, dan CT.

[ Voor 10% gewijzigd door Metsubsidie op 07-08-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaggy
Ja, bij aansluiten stekker gaat grid LED en battery status LED aan, verder niets.

Detail:
Bij 5s inhouden power knop gaat de batterij uit, dan weer aan, uit en blijft dan uit.
Bij langer inhouden schiet de rode batterij WARN LED aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Zaggy schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:28:
[...]

Ja, bij aansluiten stekker gaat grid LED en battery status LED aan, verder niets.

Detail:
Bij 5s inhouden power knop gaat de batterij uit, dan weer aan, uit en blijft dan uit.
Heb je laatste versie software?

Meld je probleem in de Feedback, krijg je wellicht laatste software. Met de vorige versie had ik ook meer problematiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zaggy schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:28:
[...]

Detail:
Wat ik even mis is of je ook echt de stekker eruit heb gehaald. Hij gaat pas uit na een minuut als en de stekker eruit is en alle lampjes uit staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-10 15:20
En toen..... stond gisteren Liander bij me op de stoep met een nieuwe slimme meter om mijn oude Kaifa SMR4 meter met GPRS module te vervangen. Dat is nog best snel, aangezien ze nog een poosje de tijd hebben :o

Het is een Kaifa MA105C-SMR5.5-P1 geworden.

Wel enkel-fase, dus in het voorlopig niet heel erg voor de hand liggende geval dat ik toch een keer naar 3 fasen wil, moet er weer gewisseld worden). Maar deze heeft iig een LTE module voor communicatie met Liander en daar was het om te doen :)

Nu heb ik ook met de CT003 dus netjes elke seconde een update.

Ik had een CT002 gekocht, speciaal om snellere updates te krijgen en deze doet het eigenlijk ontzettend goed (zelden uitschieters van meer dan 20W). Maar ik heb toch de CT003 weer eens uit de doos getrokken en de Venus daar nu naar overgeschakeld.

Mocht de (communicatie met) CT003 het net zo netjes doen, dan denk ik er wel over de CT002 weer te verkopen. Ondanks dat hij perfect werkt vind ik de CT-klem ervan toch best groot. Het past echt maar net op dezelfde fasedraad waar ook de (nog grotere) CT-klem van Enphase op zit.

edit: Oh ja, moet nu ook m'n sig nog even aanpassen :D

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaggy
pascallj schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 21:21:
[...]

Wat ik even mis is of je ook echt de stekker eruit heb gehaald. Hij gaat pas uit na een minuut als en de stekker eruit is en alle lampjes uit staan.
Ik haal de stekker er uit en druk dan 5s de power knop in tot de batterij uitblijft.

Na aanzetten
Metsubsidie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:34:
[...]

Heb je laatste versie software?

Meld je probleem in de Feedback, krijg je wellicht laatste software. Met de vorige versie had ik ook meer problematiek.
Ja laatste versies op app en batterij, heb feedback formulier ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zaggy schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:29:
[...]

Ik haal de stekker er uit en druk dan 5s de power knop in tot de batterij uitblijft.

Na aanzetten
[...]

Ja laatste versies op app en batterij, heb feedback formulier ingevuld.
Bluetooth op GSM al eens aan en terug uit gezet om connectie te maken met batterij?

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:39
Mensen, help!

Groet,

Bart

UPDATE: Ik iheb inmiddels v153 gekregen maar daarmee kan ik alleen maar de 2e updaten, kan nog steeds niet de eerste toevoegen aan de, en ook de CT300 niet. Alles al geprobeerd; alles uitgezet, uur gewacht etc
Heb ja al geprobeert om helemaal met een schone lei te beginnen, dus ook je account bij Hame verwijdert?

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrr
dannyro schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:02:
[...]

Ja ik ben NU heel tevreden. Maar ja, wat was het een proces en gebed zonder einde kwa installatie. Ik snap wel dat mensen klagen. Je moet eigenlijk gewoon erbij rekenen dat je mogelijk een extra SSID of AP nodig hebt voor de Marsteks en de kennis en investerintg erbij rekenen. Doe je dat, dan is het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
harrr schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:34:
[...]

Ja ik ben NU heel tevreden. Maar ja, wat was het een proces en gebed zonder einde kwa installatie. Ik snap wel dat mensen klagen. Je moet eigenlijk gewoon erbij rekenen dat je mogelijk een extra SSID of AP nodig hebt voor de Marsteks en de kennis en investerintg erbij rekenen. Doe je dat, dan is het prima.
Begrijp ik en als je het leuk vindt om hier mee bezig te zijn en de kennis/kunde hebt om dit goed werkend te krijgen is het leuk. Maar ik heb niet de tools en ook niet de tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinux1
pascallj schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:41:
[...]

We hebben vaker gezien dat ze daar de termen WiFi en internet op 1 hoop gooien. Ik vermoed dat ze bedoelen dat het afhankelijk is van een WiFi netwerk, maar niet van internet.
Nee de Shelly EM NOM is echt afhankelijk van het internet, ik heb namelijk stabiele wifi dichtbij de accu maar instabiel internet tijdens zware regen.

Ik ben voornemens om toch maar een Vicron systeem te gaan bouwen, ik ben wel toe aan een lokaal werkend snel reagerend en stabiel systeem. En de victron CT heeft een refreshrate van 100ms.

https://www.victronenergy...rs-Selection-Guide-EN.pdf

Ik zag trouwens deze 32kWh accu langskomen bij NKON, die is niet eens zo duur ze maken echt stappen: https://www.nkon.nl/nkon-...-32kwh-thuisbatterij.html

[ Voor 33% gewijzigd door rinux1 op 08-08-2025 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:00
rinux1 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:51:
[...]

Ik zag trouwens deze 32kWh accu langskomen bij NKON, die is niet eens zo duur ze maken echt stappen: https://www.nkon.nl/nkon-...-32kwh-thuisbatterij.html
Ja, kost amper 15€ per kg. Ding weegt 233kg.... _/-\o_

We komen voor een naakte batterij nu kort bij de 100€ per kWh, en dan is het mooi rendabel!

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david72
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-10 15:49
v154 staat hier klaar om geïnstalleerd te worden.
Iemand deze al geïnstalleerd? Wat is er anders?

Edit:
het is niet v154, maar van 153.213 naar 153.215
En BMS: v213 -> v215

[ Voor 29% gewijzigd door david72 op 08-08-2025 10:28 ]

Pagina: 1 ... 221 ... 283 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.