Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:54
Horla schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:35:
[...]

Ik heb een Sagemcom S211 (éénfase) maar Fluvius heeft er verschillende in Vlaanderen: https://www.fluvius.be/nl...tale-elektriciteitsmeters
Wist niet dat deze monofase waren. Dus bij omzetten naar 3-fase moet de meter ook vervangen worden. Zal wel niet goedkoop zijn dan. In toekomst met EV en huidige warmtepomp wordt je bijna verplicht. Gelukkig is alles al binnengebracht voor 3-fase tot in de zekeringskast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:05

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Even wat anders.... het volgende, met name over terugleveren én gebruik accu bij zonnepanelen en het salderen:

(ik ga even uit van een vaker langskomend 10 procent verlies bij opslag op en 10 procent verlies bij levering uit een accu, verder een "normale" situatie waarbij opwek ongeveer gelijk is als het totale verbruik in een jaar)

Stel:
Zonnepanelen wekken 5000 kWh per jaar op (vrij normaal denk ik). Verbruik is ook 5000 kWh.
Gemiddeld kan je dan ervan uit gaan dat 30 procent hiervan werkelijk verbruikt wordt en 70 procent terug geleverd wordt.
Dan is de teruglevering 3500 kWh.
Omdat je 1500 kWh zelf opwek zal je 3500 kWh van het net gebruiken.
Salderen: 3500 - 3500 = 0 KWh afrekenen

Nu plaats je een batterij. Met die batterij lukt het om 1500 kWh per jaar zonne-energie van de zonnepanelen binnen te halen. Dus 1500 kWh van zonnepanelen verbruik je zelf, 1500 kWh gaat de batterij in en 2000 kWh lever je terug.
Echter, bij opslag is er 10 procent verlies, dus van die 1500 kWh blijft 1350 kWh over als het in de batterij zit. Die ga je weer gebruiken, weer 10 procent verlies en uiteindelijk blijft er van die 1500 kWh van de opwek zonnepanelen nog 1215 kWh over wat werkelijk gebruikt wordt.
Gevolg is dat bij totaal verbruik van 5000 kWh je 2815 kWh zelf hebt "geregeld" en dus nog 2185 kWh van het net moet halen.
Salderen: 2185 - 2000 = 185 kWh afrekenen.

Bij het voorbeeld is het niet veel, maar toch (bij tarief € 0,25 toch rond de 45 Euro.

Stel: je gaat handelen....
Iedere dag een Marstek vol, uitgaande van 4 dagen per week dus 20 kWh per week. Niets bijzonders denk ik. Uitgaande van 52 weken is dat dus totaal 1040 kWh dat je goedkoop van het net haal en met winst weer verkoopt.
Uitgaande van de 10 procent verlies gaat er dus 926 kWh de accu in.
Lever je die weer terug verlies je weer 10 procent dus uiteindelijk lever je 833 kWh terug.
Dan gaan we salderen: 1040 - 833 = 197 kWh dat je mag afrekenen (50 Euro dus).

Bovenstaande geldt als je dus niet alles kan wegsalderen.

En als het salderen in 2027 voorbij is, dan gaat dat natuurlijk wel echt spelen!

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:14
Avenger 2.0 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:45:
[...]

Wist niet dat deze monofase waren. Dus bij omzetten naar 3-fase moet de meter ook vervangen worden. Zal wel niet goedkoop zijn dan. In toekomst met EV en huidige warmtepomp wordt je bijna verplicht. Gelukkig is alles al binnengebracht voor 3-fase tot in de zekeringskast.
Ik heb twee EV's en een warmtepomp. Dat gaat perfect met (uit mijn hoofd) 1x 40A. Wel hebben we de Tesla beperkt tot 10A laden en door het capaciteitstarief letten we wel op dat auto enkel laadt bij zon of 's nachts. Ik heb nu ik bedenk in de zomer zelfs nog een zwembadpomp en warmtepomp opstaan. Allemaal zonder een centje pijn (alhoewel er bij deze laatste ook intelligentie achter zit zodat ik in principe alleen verwarm met stroom die de zonnepanelen opbrengen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16:58
@PeepPeepPeep korte samenvatting: de omzettingsverliezen leiden tot extra (netto!) energieverbruik.

Als de batterij in een verwarmde ruimte staat 'bespaar' je in de winter wel enigszins op stookkosten, maar in de zomer is alle warmte die de batterij/omvormer produceert op zijn best weggegooid geld, en met een beetje pech lever je ook nog in aan comfort, of moet je airco harder werken...

Maar als je puur kijkt naar de extra kWh's die je er netto op achteruit gaat, dan hangen de kosten af van je situaie/contract (lever je netto terug of niet, en vast/variabel contract vs dynamisch). Met een vast contract zonder terugleverkosten en salderen kost zo'n batterij dus alleen in gebruik, maar met een contract met terugleverkosten kan je die (deels) besparen. Met een dynamisch contract hangt de business case af van hoe goed/vaak je kan profiteren van prijsschommelingen (hoe vaker die voorkomen en hoe hoger ze zijn, hoe meer je kan verdienen/besparen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Avenger 2.0 voor zo ver mij bekend heb je altijd een andere meter nodig als je van een 1- naar 3-fase aansluiting gaat. In Nederland wordt er althans gezegd dat je het hebben van een 1- of 3-fase aansluiting kan herkennen aan wat er op de meter staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:13
Zijn al weer enige tijd verder, iemand wat vernomen van nalevering p1 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-59
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:11
r.reus schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:17:
Ik niet, vind het verdacht stil :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matrover
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-06 20:52
hier ook stil

Marstek Venus 5,12kwh V149 CT003 V110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
2x gemaild al..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stekkerbatterij
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 27-01 12:15

Stekkerbatterij

Bedrijfsaccount Stekkerbatterij
De p1 meter is gereed. Wij krijgen hem als leverancier volgende week per vliegtuig opgestuurd.dus waarschijnlijk hebben onze klanten deze eind januari allemaal binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
Hoor het dan wel van “mijn” leverancier.
Van week 2, naar week 3 en nu week 4? Gaat lekker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekkerbatterij
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 27-01 12:15

Stekkerbatterij

Bedrijfsaccount Stekkerbatterij
r.reus schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:59:
Hoor het dan wel van “mijn” leverancier.
Van week 2, naar week 3 en nu week 4? Gaat lekker..
Helaas ligt dat niet aan de leverancier. Marstek had hem zelf nog niet gereed. Op 1 type slimme meter werkte hij nog niet. Daar was het wachten op helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
kdhoe schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:13:
[...]

Klopt volledig. Als ik in het verleden prijzen hoorde van 6k-10k etc. voor een installatie, dan moet je gek zijn om zoiets te plaatsen.
Dat ging vaak om veel meer dan 2,5-5 kWh, incl. netjes opgelost via de meterkast. Dat kan je dus niet zomaar 1 op 1 vergelijken, dat is wel erg kort door de bocht. En early adopters betalen vaak meer, maar hebben het ook eerder terugverdiend, of genieten er al langer van.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
a2aan schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:03:
@Avenger 2.0 voor zo ver mij bekend heb je altijd een andere meter nodig als je van een 1- naar 3-fase aansluiting gaat. In Nederland wordt er althans gezegd dat je het hebben van een 1- of 3-fase aansluiting kan herkennen aan wat er op de meter staat...
Klopt, maar het beste is gewoon kijken naar hoeveel automaten er onder je slimme meter zitten, zie je 3 smeltzekeringen of 3 schakelaars ipv 1, dan is het vaak ook al wel duidelijk. En op 3-fase slimme meters komt ook vaak een 400V vermelding voor.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Taro schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:02:
Klopt, maar het beste is gewoon kijken naar hoeveel automaten er onder je slimme meter zitten, zie je 3 smeltzekeringen of 3 schakelaars ipv 1, dan is het vaak ook al wel duidelijk.
Toen mijn hoofdaansluiting nog een smeltzekering had, zat die onzichtbaar achter een (verzegelde) kap, waar ook de andere fases op aangesloten waren (maar dan zonder zekering).

Nu heb ik één automaat, waar ik zelf bij kan, en is het daar inderdaad ook goed aan te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:27
Is het toegestaan om de marstek aan te sluiten op de pv verdeler waar max 1500 watt doorheen komt van de zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlektro
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22-02 20:51
Heb sinds kort een Marstek van 5 kWh. Deze is in te stellen naar 2,5 kWh uitgaand, via de app.
Voorwaarde is, aangesloten op een vrije groep, dus zonder andere verbruikers.
Dit om overbelasting te voorkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door Adlektro op 15-01-2025 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeby
  • Laatst online: 16-06 22:35
knip, dubbelbubbel

Wat ik nog wel ga doen is er een radiator ventilator aan vastmaken. Bij laden/ontladen op 2500w vind ik ze best wel warm worden. dat zal wel binnen de normen zijn maar voor die paar euro toch wat meer koeling.

[ Voor 61% gewijzigd door teacher op 15-01-2025 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
[b]oeby in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kW plug en play thuisaccu"
Wat ik nog wel ga doen is er een radiator ventilator aan vastmaken. Bij laden/ontladen op 2500w vind ik ze best wel warm worden. dat zal wel binnen de normen zijn maar voor die paar euro toch wat meer koeling.
Toevallig geen infrarood temperatuur meter om te zien hoe heet ze worden?
Weet dat mijn PV omvormer ook wel erg warm kan worden, dus waarschijnlijk is het daarop voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeby
Avenger 2.0 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:58:
[...]

Toevallig geen infrarood temperatuur meter om te zien hoe heet ze worden?
Weet dat mijn PV omvormer ook wel erg warm kan worden, dus waarschijnlijk is het daarop voorzien.
Ja ik heb een Flir camera. zal morgen eens een foto nemen. ik had er eigenlijk niet aan gedacht maar zal morgen even een foto maken en hier delen. Als ik die ventilator dan binnen heb zal ik die op een andere batterij installeren en daar ook een foto van maken ter vergelijking. En ik ben het met je eens dat het er wel op gebouwd is dus het zal niet nodig zijn maar geeft mij een iets beter gevoel omdat er naast de batterij ook wat andere techniek in zit. beetje overvoorzichtig denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door oeby op 15-01-2025 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
amvolleb schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:44:
[...]

Op basis waarvan betwijfel je dat? Gebruik van P1 poort is fundamenteel iets anders dan via CT-klem
De CTklem meet analoog of je verbruikt of injecteert. Dat analoog signaal wordt omgezet in een digitaal signaal dat aan de regelunit in de batterij wordt aangeboden en zo weet de batterij dat ze moet ontladen of laden of niets doen. Een " slimme meter meet ook het verbruik of de injectie en zet dat om in een digitaal signaal dat aan de P1-meter wordt aangeboden de het op zijn beurt als een WIFI signaal aan een router aanbied. Ik zie geen groot verschil tussen beide.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:04
nico_09 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:59:
Is het toegestaan om de marstek aan te sluiten op de pv verdeler waar max 1500 watt doorheen komt van de zonnepanelen?
Wat heb je behalve zonnepanelen nog meer op die pv verdeler zitten?
Een wasmachine/droger?
Dan kun je er geen batterij er bij opzetten.
Ook een batterij + wasmachine kan niet op een pv verdeler.
Die verdelers zijn alleen voor zonnepanelen bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-06 09:59
PNARI schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:18:
[...]

De CTklem meet analoog of je verbruikt of injecteert. Dat analoog signaal wordt omgezet in een digitaal signaal dat aan de regelunit in de batterij wordt aangeboden en zo weet de batterij dat ze moet ontladen of laden of niets doen. Een " slimme meter meet ook het verbruik of de injectie en zet dat om in een digitaal signaal dat aan de P1-meter wordt aangeboden de het op zijn beurt als een WIFI signaal aan een router aanbied. Ik zie geen groot verschil tussen beide.
Het zal moeten gaan werken, het doel van veel mensen is om nom te draaien, marstek/ duravolt zegt dat te kunnen met hun batterij. Wanneer nom draaien niet werkt zowel met ct klemmen als met p1 wat heb je er dan aan? Handelen kan na 2027 niet meer dus zou dan geen goed product zijn. Het moet dus wel gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:44

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

nico_09 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:59:
Er mogen geen verbruikers tussen de pv omvormer en de meterkast zitten.

https://voltasolar.nl/ken...len-aansluiten-meterkast/

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:55
PeepPeepPeep schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:57:
Waarom dat gefocust op de terugverdientijd?
Daar dient zo een ding toch voor, om wat te besparen op je elektriciteitsrekening.
Als je niet naar de terugverdientijd kijkt, is zo een ding alleen maar iets dat extra plaats in je huis neemt, dat in een hoekje wat staat te zoemen, en dat je geld kost.
Daar heb je toch niets aan dan.

Als je er geen besparingen mee krijgt, weet ik wel leukere dingen te doen met mijn centen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-06 10:34
JeffreyGorissen schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:07:
[...]

Er mogen geen verbruikers tussen de pv omvormer en de meterkast zitten.

https://voltasolar.nl/ken...len-aansluiten-meterkast/
Met een PV verdeler is dit wel toegestaan. ( verdeler wel volgens de regels (laten) aansluiten). En het gaat om verbruikers, niet om accu die ook stroom kunnen leveren.

[ Voor 6% gewijzigd door Peterhardenberg op 16-01-2025 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
Op de pv verdeler zitten de zonnepanelen en er is een uitgang/leiding voor de wasdroger. Echter deze aansluiting wordt niet gebruikt, hier zou dan de accu op kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
obed112 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:44:
[...]

Het zal moeten gaan werken, het doel van veel mensen is om nom te draaien, marstek/ duravolt zegt dat te kunnen met hun batterij. Wanneer nom draaien niet werkt zowel met ct klemmen als met p1 wat heb je er dan aan? Handelen kan na 2027 niet meer dus zou dan geen goed product zijn. Het moet dus wel gaan werken.
Volledig mee eens. Als dat niet werkt heb je niets aan een batterij. Ook niet als je de batterij alleen voor dynamisch tarief zonder zonnepanelen gaat gebruiken. Besparing met batterij en 5kWh batterij is dan amper 100 euro voor een gemiddeld stroomverbruik van 3500 kWh

[ Voor 7% gewijzigd door PNARI op 16-01-2025 08:01 ]

4000Wp Oost, 5000Wp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:35
obed112 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:44:
[...]

Net zoals er gezegd werd dat het prima werkt met de CT klem of dat de P1 meteen zou werken of in week 2 ging werken. Ik ben benieuwd maar hopelijk gaat het snel correct werken.

6320wp | Zendure 2400 AC | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
nico_09 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 06:36:
Op de pv verdeler zitten de zonnepanelen en er is een uitgang/leiding voor de wasdroger. Echter deze aansluiting wordt niet gebruikt, hier zou dan de accu op kunnen?
Nee, een accu levert niet alleen energie, maar vraagt dat ook bij opladen, dit in tegenstelling tot zonnepanelen.
Je kunt dus de situatie krijgen dat en de wasmachine (als die er ook op zit) en de accu stroom uit het net vragen en dat is meer dan de automaat in de materkast aan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Laatst online: 22:05
Als je een paar duizend kW terugleverde afgelopen jaar dan kan je door de thuisaccu wat te gebruiken dichter bij NOM komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 11:40
Vdvmark schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:54:
Als je een paar duizend kW terugleverde afgelopen jaar dan kan je door de thuisaccu wat te gebruiken dichter bij NOM komen.
Precies, ook mijn reden. Leverde afgelopen jaar zo'n 1400 kW terug. Door de batterij probeer ik dat een stuk omlaag te brengen. Alleen zolang het nog niet automatisch werkt (bij mij wil CT niet verbinden met batterij) stoei ik wat met handmatig vullen van de batterij en ontladen. Ook eens gedaan gedurende de nacht, maar dan zijn de verliezen toch best hoog (100W ontladen en de HW-plug vond het dan 80W), wat denk ik ook zal zijn met het automatische programma.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Ja die NOM mode is toch wel essentieel. Hier bijna 2800 kW wat ik teruglever en met deze thuisbatterij zou ik toch 1000 kW meer kunnen verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:29
Avenger 2.0 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:03:
Ja die NOM mode is toch wel essentieel. Hier bijna 2800 kW wat ik teruglever en met deze thuisbatterij zou ik toch 1000 kW meer kunnen verbruiken.
kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
nico_09 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 06:36:
Kan de zekering de PV plus het vermogen van de accu samen aan? Wat is het maximaal vermogen van de PV omvormer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
DikkieDick schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:57:
Ook eens gedaan gedurende de nacht, maar dan zijn de verliezen toch best hoog (100W ontladen en de HW-plug vond het dan 80W), wat denk ik ook zal zijn met het automatische programma.
Zijn er mensen die behalve de actuele vermogens (in W), over langere tijd de ingaande en uitgaande energie (in kWh) met een HW-plug met elkaar hebben vergeleken? Lastige is dat je twee meetpunten moet hebben (liefst met een aantal dagen ertussen), waarbij de batterij helemaal vol, of helemaal leeg is (de twee meest betrouwbare momenten om SoC te bepalen). Ik ben wel benieuwd of dat een beetje overeenkomt met de verhouding tussen de vermogens.

Een theoretisch voordeel van de HomeWizard batterij t.o.v. Marstek is dat de 800W omvormer minder verlies heeft bij 'normaal' nachtverbruik (100-200W). De ervaringen met Marstek lijken dat te bevestigen (20% verlies voor alleen al het ontladen, op 100W lijkt me veel); nu afwachten of HW het ook echt beter gaat doen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janp1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-06 09:29
Voor de gebruikers die last hebben van een wegvallende Blue tooth verbinding, en dit niet hersteld wordt door het scherm omlaag te trekken.

Dit is mij nu een paar keer gebeurd, en de quick fix is bij mij om de app een keer gedwongen te stoppen en daarna weer te openen, scherm omlaag trekken en voila.
Dit heeft bij mij iedere keer gewerkt zonder spanning van de batterij af knop indrukken enz enz zoals gemeld in een eerdere post.

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:14
PNARI schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:18:
[...]

Maar dit CT-klem geeft bij wijze van spreken bijna random waarden door aan de batterij. Bij mij geeft hij zelfs dezelfde waarden als ik hem omgekeerd installeer (waarbij hij dus eigenlijk negatief zou moeten meten) 8)7 Ik ga van de veronderstelling uit dat de P1-meter wel correct waarden gaat doorgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amvolleb
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-06 16:35
Horla schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:21:
[...]

Maar dit CT-klem geeft bij wijze van spreken bijna random waarden door aan de batterij. Bij mij geeft hij zelfs dezelfde waarden als ik hem omgekeerd installeer (waarbij hij dus eigenlijk negatief zou moeten meten) 8)7 Ik ga van de veronderstelling uit dat de P1-meter wel correct waarden gaat doorgeven.
@PNARI gaat er vanuit dat het probleem zit in de communicatie met de batterij, maar zoals je aangeeft kan ook de CT-klem zelf niet goed functioneren en dan zou het wel opgelost kunnen zijn met de P1 meter. Daarnaast als het wel in de communicatie zit kan ik mij voorstellen dat de nieuwe P1 meter daar ook verbeteringen heeft.
Daarom lijkt het mij verstandiger om af te wachten totdat deze P1 meter in gebruik is. Pas dan kunnen we conclusies trekken.

[ Voor 7% gewijzigd door amvolleb op 16-01-2025 11:35 ]

2x MTVenus V151 5.12, CT003 V114 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Bij Duravolt staat trouwens nu dit op de website;
Duravolt batterijen worden standaard geleverd met een CT-klem. Wilt u de batterij liever ontvangen met de 3 in 1 aansluittool (inclusief P1-dongel)? Dan kunt u kiezen voor levering in week 6 van 2025. De 3 in 1 aansluittool kan ook gratis worden aangevraagd en wordt dan nageleverd vanaf week 6 van 2025.

6320wp | Zendure 2400 AC | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:08
Ik had deze nog niet teruggezien in de discussie over efficentie, maar dit zijn de gegevens uit de app:
2024: 81,9%
2025: 80,9%

Met dit schema
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ubR0QwpAkO9gKqxEvgPWDzn-zY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/caVfrzGr9aTcu9kj6rF6LTdN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVqBPURplFIjTdxB1lox7DdVQt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fcSzFN1kV2E78Hs4YC0LyJvH.jpg?f=fotoalbum_large

MTVenus V151 HW-P1 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Beetje offtopic misschien maar:

Crap, heb ik net de batterij, lijkt de omvormer van de zonnepanelen het te hebben begeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqWJkaC3IDeSvZw2OpQxoMw2oGU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Wlb3TlpFkuTb7fvSSsDiuFZc.png?f=user_large

Gekke piekjes tegen 9 uur, het tijdstip waar de laatste dagen de panelen actief gaan worden. En vervolgens een flatline qua opbrengst terwijl ie gisteren met meer bewolking, lees: mist, actiever was. Dochter al even in de meterkast laten kijken maar de aardlek van de panelen was niet om. Vrees dat na ruim 11,5 jaar de omvormer het tijdige voor het eeuwige heeft verwisseld. Gelukkig niet al te zonnig nu. Je zou dit maar ergens in mei, juni of juli hebben en dan verlies je heel veel opbrengst totdat die omvormer vervangen is.

Update: nu lijkt ie toch weer tot leven te zijn gekomen. Een hele bijzondere:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohDOSUGuN1lckIMlQqOG4JY919Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r48pAIbSRLHOtiTeh6TEQJ9I.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door DikkieDick op 16-01-2025 14:17 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
DikkieDick schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:23:
Beetje offtopic misschien maar:

Crap, heb ik net de batterij, lijkt de omvormer van de zonnepanelen het te hebben begeven:

[Afbeelding]

Gekke piekjes tegen 9 uur, het tijdstip waar de laatste dagen de panelen actief gaan worden. En vervolgens een flatline qua opbrengst terwijl ie gisteren met meer bewolking, lees: mist, actiever was. Dochter al even in de meterkast laten kijken maar de aardlek van de panelen was niet om. Vrees dat na ruim 11,5 jaar de omvormer het tijdige voor het eeuwige heeft verwisseld. Gelukkig niet al te zonnig nu. Je zou dit maar ergens in mei, juni of juli hebben en dan verlies je heel veel opbrengst totdat die omvormer vervangen is.

Update: nu lijkt ie toch weer tot leven te zijn gekomen. Een hele bijzondere:

[Afbeelding]
Spanning boven de 253V lijkt me vreemd deze tijd van het jaar maar misschien kun je dat ergens terugzien?

MTVenus V151 HW-P1 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
superduper1969 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:19:
[...]

Spanning boven de 253V lijkt me vreemd deze tijd van het jaar maar misschien kun je dat ergens terugzien?
Oei, geen idee. Ik was helaas niet thuis. Kan best zijn dat de omvormer wel gewoon aan het werk was maar dat er iets met de verbinding naar de kWh-meter niet lekker was? Wat dan ook wel weer vreemd zou zijn. Of de kWh-meter zelf. De omvormer is dermate dom, daar is amper wat op te zien. Nou ja, dit toch even in de gaten houden. Misschien wordt het toch tijd voor een nieuwe voordat ie echt sneuvelt. Maar gezien de waardes die 'ineens' rond 13:45 uur komen zou ik toch bijna denken aan meetfouten.

aka pluim003

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oeby
Ik heb even wat temperaturen bekeken. foto's zijn van twee verschillende batterijen.Beide hebben op deze foto 58minuten geladen op 2500W. bij de bovenste is na 30min (was niet eerder bezorgd) een radiator ventilator aan de achterkant toegevoegd. verschil is ongeveer 10graden op de warmste plek. In de winter is die 53graden prima maar tijdens de zomer weet ik niet hoever dat op zou lopen. is nu 21graden in huis. Voor batterijen die op een lage vermogen worden geladen lijkt het mij niet nodig om extra koeling aan te brengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhtQxSWO6crcYGoXdi4Ar7lDAGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u800ty9G7ddj0OjHrLlD4Nu2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtfFJiNqvPgypjizsUot8bMM4hM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XHD5UgbhbmyRPOT1VkKsQ1XK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zurand
  • Laatst online: 16-06 07:50
zie topicwarning

[ Voor 89% gewijzigd door Proton_ op 18-01-2025 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.reus
niet goed gelezen.

[ Voor 101% gewijzigd door r.reus op 16-01-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zurand
In Belgie zie ik dit pakket te koop met een Jullix module, is deze echt nodig ? heb je met een P1 niet voldoende ?
Daar komt dan nog een abonnement bij kijken van 7 euro per maand
https://innovoltus.be/abonnementen/
Je kan nu intekenen voor 50 euro, daarna betaal je dan 1899 voor de batterij met installatie
https://stekkerbatterij.innovoltus.be/installers
Kent iemand dit bedrijf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:16
1 overeenkomst tussen Marstek en homewizard is in elk geval dat ze bij herhaling uitlever datums niet halen.
Beloftes dus niet nakomen.

Marstek mag dan de 1e zijn geweest met de batterij zelf, maar de P1 poort meter is maar afwachten van december zitten we nu al op medio februari en daar ben ik ook niet gerust op.

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r.reus
Heb net API document ontvangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6juIu358dzxnYHqrJUZbm7O1VDM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IBOgJyDsuUzOiWejMzITgXTz.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44VkhUEReunuIMy_k94vsRH7yCU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eRtXPbQyBzZuSebecrkceBzn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Zurand schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:26:
In Belgie zie ik dit pakket te koop met een Jullix module, is deze echt nodig ? heb je met een P1 niet voldoende ?
De P1 meter zou hier ook gewoon moeten werken. Lijkt mij een verkwisting van €84 per jaar en ook een manier om je te 'gijzelen' aan hun contract. Want zonder abonnement zal de thuisbatterij waarschijnlijk geen P1 data ontvangen. Vraag mij af of ze de Marstek gecertifieerd hebben. Dat zullen we in maart te weten komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Avenger 2.0 op 16-01-2025 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
stil schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:31:
1 overeenkomst tussen Marstek en homewizard is in elk geval dat ze bij herhaling uitlever datums niet halen.
Beloftes dus niet nakomen.

Marstek mag dan de 1e zijn geweest met de batterij zelf, maar de P1 poort meter is maar afwachten van december zitten we nu al op medio februari en daar ben ik ook niet gerust op.
Welke herhaling was er dan bij Homewizard? De November batch is verplaatst naar eind Januari en de 2e batch word eerder uitgeleverd. Wat betreft Marstek die hadden denk ik beter pas kunnen uitleveren zodra de firmware voor de P1 Homewizard en de CT003 klaar was.

Hopelijk dus vanaf week 6 een mooie vergelijking tussen beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
gielz schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:45:
[...]

Welke herhaling was er dan bij Homewizard? De November batch is verplaatst naar eind Januari en de 2e batch word eerder uitgeleverd. Wat betreft Marstek die hadden denk ik beter pas kunnen uitleveren zodra de firmware voor de P1 Homewizard en de CT003 klaar was.

Hopelijk dus vanaf week 6 een mooie vergelijking tussen beiden.
Kondigde HW de batterij niet al aan in maart vorig jaar?
toen was toch de bedoeling om in september al te beginnen met uitleveren.
Of staat er iets verkeerd in mijn geheugen?

Ik denk dat ze met die vooraankondigingen vooral willen voelen hoe groot de vraag zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Polvo176 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:51:
[...]

Kondigde HW de batterij niet al aan in maart vorig jaar?
toen was toch de bedoeling om in september al te beginnen met uitleveren.
Of staat er iets verkeerd in mijn geheugen?

Ik denk dat ze met die vooraankondigingen vooral willen voelen hoe groot de vraag zal zijn.
Was altijd al eerste batch vanaf eind November. Die was binnen no-time weg en batch 2 zou Maart zijn en nu medio Februari. Laat ze beide maar snel werken dan kunnen wij met de data aan de slag *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:33
@Zurand dat is niet nodig..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matrover
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-06 20:52
Intressant, maar zoveel vragen :)

Wat is dit voor API?
Lokaal of Marstek Cloud?
Hoe benaderen we hem?
Heb je het volledige doc als pdf?

Marstek Venus 5,12kwh V149 CT003 V110

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.reus
matrover schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:06:
[...]

Intressant, maar zoveel vragen :)

Wat is dit voor API?
Lokaal of Marstek Cloud?
Hoe benaderen we hem?
Heb je het volledige doc als pdf?
Wat ik zo kan zien is het inderdaad Cloud, vraag al gesteld voor inschakelen lokaal direct API
Ik heb volledige doc inderdaad, ik zal even checken hoe ik het met de geïnteresseerden kan delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Duramotion schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:03:
Goedemiddag allemaal,

Omdat er hier meer kennis en weet zit dan mij wil ik jullie een vraag stellen.

Hieronder even een opzet van de bij mij bekende slimme meters met P1 poort.
Mis ik er nog?

Landis+Gyr
- E350
- E450
- E360
Iskraemeco
- MT382
- MT372
Kaifa
- MA105
- MA304
Itron
- ACE4000
Honeywell/Elster
- AS300P

Sagemcom
- T210-D

Kamstrup (minder gangbaar in Nederland)
- OMNIPOWER®
Sagecom T211

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
Zurand schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:26:
https://innovoltus.be/abonnementen/
Je kan nu intekenen voor 50 euro, daarna betaal je dan 1899 voor de batterij met installatie
https://stekkerbatterij.innovoltus.be/installers
Kent iemand dit bedrijf ?
Jullix module = Energy Management systeem voor mensen die een gesupporte No effort oplossing willen en ervoor willen betalen.
Ziet er op papier wel leuk uit, maar ik ben juist bezig om zo min mogelijk abbonementen te hebben.
Voor het gratis abbo zul je nog altijd de Box moeten kopen.
Als je nog helemaal niets hebt en het als hobby ziet en er wat tijd aan wil besteden zou ik de Home Assistant route kiezen.

Maar nee, het is niet verplicht, het is alleen koppelverkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robint91
  • Laatst online: 14-05 14:19
Avenger 2.0 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:40:
[...]

De P1 meter zou hier ook gewoon moeten werken. Lijkt mij een verkwisting van €84 per jaar en ook een manier om je te 'gijzelen' aan hun contract. Want zonder abonnement zal de thuisbatterij waarschijnlijk geen P1 data ontvangen. Vraag mij af of ze de Marstek gecertifieerd hebben. Dat zullen we in maart te weten komen.
Wat ik kan lezen, is het niet noodzakelijk dat je een abonnement neemt. Enkel voor de geavanceerdere features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
gielz schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:45:
[...]

Wat betreft Marstek die hadden denk ik beter pas kunnen uitleveren zodra de firmware voor de P1 Homewizard en de CT003 klaar was.
En al die mooie hobby uren missen?

Maar voor het grote publiek ben ik het wel enigsinds met je eens, maar ja voor goede NOM heb je ook ZON nodig en dat valt ook tegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zurand
robint91 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:40:
[...]

Wat ik kan lezen, is het niet noodzakelijk dat je een abonnement neemt. Enkel voor de geavanceerdere features.
klopt wel maar dan wel zeer gelimiteerd, geen historische data, geen totalen, geen zelfconsumptie zichtbaar, ook geen dynamische tarieven mogelijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKmcifYWXtQIywl8ST4cNE8RBy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/seodKfH9ra1P6fmP6QkPUrfJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zurand
superduper1969 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:34:
[...]

Jullix module = Energy Management systeem voor mensen die een gesupporte No effort oplossing willen en ervoor willen betalen.
Ziet er op papier wel leuk uit, maar ik ben juist bezig om zo min mogelijk abbonementen te hebben.
Voor het gratis abbo zul je nog altijd de Box moeten kopen.
Als je nog helemaal niets hebt en het als hobby ziet en er wat tijd aan wil besteden zou ik de Home Assistant route kiezen.

Maar nee, het is niet verplicht, het is alleen koppelverkoop.
Home assitant heb ik al draaien, dus daar wil ik idd voor gaan.
De box wordt gratis bijgeleverd dus dat maakt geen verschil, ze hopen natuurlijk wel op de abonnementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
robint91 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:40:
[...]
Dat zou leuk zijn dan. Ken de firma niet onmiddellijk, maar als je zou kunnen betalen bij afhalen zou ik het nog wel riskeren. Zou wel alleen maar pre-orderen als je (gratis) kan annuleren ook. Gezien niet zeker is of deze in België wel gecertificeerd gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nico_09
Peterhardenberg schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:50:
[...]

Kan de zekering de PV plus het vermogen van de accu samen aan? Wat is het maximaal vermogen van de PV omvormer?
1500 watt vermogen omvormer , zekering is een ‘normale’ b16 16a.
1500 ZP + 800 watt ontladen accu zit je dus ruim onder de maximale 16a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiono77
  • Laatst online: 16-01 19:05
oeby schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:23:
Ik heb even wat temperaturen bekeken. foto's zijn van twee verschillende batterijen.Beide hebben op deze foto 58minuten geladen op 2500W. bij de bovenste is na 30min (was niet eerder bezorgd) een radiator ventilator aan de achterkant toegevoegd. verschil is ongeveer 10graden op de warmste plek. In de winter is die 53graden prima maar tijdens de zomer weet ik niet hoever dat op zou lopen. is nu 21graden in huis. Voor batterijen die op een lage vermogen worden geladen lijkt het mij niet nodig om extra koeling aan te brengen.

Ben jij dit zelf aan het testen?
Heb jij al een exemplaar in uw bezit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philco
  • Laatst online: 19-06 09:20
Ik heb verleden week maandag een marstekbatterij besteld bij smart-charged
De kortingscode werkt en je krijgt inderdaad de korting.
Na mijn vraag naar de levertermijn werd mij gemeld dat deze maximaal 8 werkdagen zou zijn.
Ik zit vandaag dus op dag 8.
Ik wacht dus vol ongeduld mijn levering tegemoet.
Er werd na mijn vraag tevens ook bevestigd dat deze zou geleverd worden met P1 plug.
Nog efkes afwachten dus? i will keep you informed.

[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 18-01-2025 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtje01
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-06 20:57
@Kiono77 ik heb 23 december een batterij besteld. Zaterdag 11 januari geleverd gekregen. Zonder ct klem omdat ze dachten dat ik voor de p1 meter hed gekozen. Bij levering werd me verteld dat de Home Wizard p1 meter deze week ging werken. Is ook niet gebeurd. Allemaal vaag en via de chat geopperd dat ik wel eens wilde telefoneren. Heb een half uur gesproken met iemand en duizend maal excuus gekregen. Dat had de medewerker nooit mogen zeggen want klopte dus niet. Er werd me meteen om een rekening nummer gevraagd voor de cashback. De persoon in kwestie heeft me beloofd dat binnen 2 weken de p1 meter van Marstek wordt geleverd. Die zouden nu op het vliegtuig zijn gezet. Maar er zijn al meerdere leveranciers die dat zeggen. Prijs en kortingscode kloppen. Maar zoals alle leveranciers beloftes en beloftes. Het zal uiteindelijk wel goed komen. Maar ze hadden deze drukte nooit verwacht is mij gezegd. Ik beloof niks meer want dat wordt mij dan kwalijk genomen. Dit is wat ik weet.

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-06 09:59
philco schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:19:
[...]

Na mijn vraag naar de levertermijn werd mij gemeld dat deze maximaal 8 werkdagen zou zijn.
Er werd na mijn vraag tevens ook bevestigd dat deze zou geleverd worden met P1 plug.
Ik heb mijn marstek ook besteld met ook dezelfde belofte over de p1 op 24 december, ook 8 dagen. Kreeg 2 week later telefoon of ik bereid was om te wachten omdat de p1 niet beschikbaar is, kon de batterij wel krijgen zonder. Zoals ik het begrepen heb moet ik de bestelling niet voor 25 januari verwachten en anders zonder p1, vreemd dat smart charged jou dan wat anders verteld. Heb dit gewoon op whatsapp staan dus kan zo een screenshot sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
philco schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:19:
[...]

Je hebt zeker niet gevraagd hoeveel dagen ze werken per week _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:33
hmm zou al bijna een batterij kopen om de API te reversen xD

@philco is smart charged betrouwbaar? Site ziet er niet geweldig uit...

[ Voor 39% gewijzigd door Icekiller2k6 op 16-01-2025 18:32 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben benieuwd waneer de nalevering van de p1 volgt bij @Duramotion
Voorlopig lekker nog even op manueel klooien.
Morgen denk ik de ct klemmen eens in de meterkast sleutelen kijken wat er hier dan gebeurt.
Mocht het ook een vaag resultaat geven dan maar hopen op goede resultaten met de p1...
We gaan het zien.

De afgelopen dagen vanaf vorige week vrijdag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dlCcI1DHLvuXe6nxUe-d5JRfpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9CK84qCNoagG2kN4jhrdA6Gc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_UTu0KF0QHV142pIYWKyHzvctY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1IOuJY5V7tCUqiIKtU6RnPbH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAnfI9Cydy3UjCjdxLRsWeUYvlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlBnGucYquoAem8i6ltX5t9w.jpg?f=fotoalbum_large

En het plaatje uit de accu app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rxc4NH9KtnIBLr9b6QKpR1IzO-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhAiDBZNFc3CNkkWMA2XgOs1.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
Ronald.42 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:52:
Ik ben benieuwd waneer de nalevering van de p1 volgt bij @Duramotion
Voorlopig lekker nog even op manueel klooien.
Morgen denk ik de ct klemmen eens in de meterkast sleutelen kijken wat er hier dan gebeurt.
Mocht het ook een vaag resultaat geven dan maar hopen op goede resultaten met de p1...
We gaan het zien.

De afgelopen dagen vanaf vorige week vrijdag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En het plaatje uit de accu app.
[Afbeelding]
Al met al wel tevreden of valt het tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:34
smart-charged adverteert op hun website met een cashback op basis van de levertijd.
Als het langer duurt krijg je dus een paar euro terug.

kWh prijs Elektra × capaciteit batterij in kWh x aantal dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nico_09 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:01:
[...]

Al met al wel tevreden of valt het tegen?
Hij doet wat hij moet doen.
Geen rare acties gezien wat betreft laden of ontladen.
Hij doet keurig wat hem verteld is.
En het lijkt ook dat elke dag precies hetzelfde verloopt wat betreft efficiëntie.
Gevoelsmatig lijkt er vrij veel energie te verdampen, nu wordt dat warmte en dat is in deze tijd van het jaar niet heel erg.

Morgen even kijken wat de ct klemmen doen en wordt dat niks dan maak ik een schema met een hoger laad vermogen en wat hogere ontladen vermogens.
Kijken wat dat doet met het rendement.

Voor de rest behalve het niet functionele NOM op zich niet ontevreden.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Ronald.42 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:14:
[...]

En het lijkt ook dat elke dag precies hetzelfde verloopt wat betreft efficiëntie.
Gevoelsmatig lijkt er vrij veel energie te verdampen, nu wordt dat warmte en dat is in deze tijd van het jaar niet heel erg.

Morgen even kijken wat de ct klemmen doen en wordt dat niks dan maak ik een schema met een hoger laad vermogen en wat hogere ontladen vermogens.

Thermodynamica, mijn vakgebied :*)

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-05 20:11
Het geschreeuw, gedoe en geleuter neemt hand over hand toe in de spam-wereld!

Met name de € 5.000,= tot € 9.999,00 (weder)verkopers van "de echte" thuisbatterijen zijn er zeker van dat de investering dubbel en dwars wordt terugverdiend.
Niet alleen als de salderingsregeling wordt afgeschaft (per 01-01-2027), maar nu al!

En dat terwijl de < € 2.000,= (weder)verkopers er steeds minder in geloven dat hun thuisbatterijen (misschien beter thuisaccu's noemen?) dit kunnen ... Maar hier in ieder geval niet duidelijk over zijn.

Bedankt voor al jullie reacties, heel waardevol om te lezen ... maar dit verschil begrijp ik nog steeds niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
Ronald.42 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:14:
[...]

Kun je hieruit opmaken dat je een 4.3kwh kan gebruiken op een volledige lading?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
@Siert192 Als je dat Radar-filmpje gezien hebt begrijp je het beter, de clou: op 2000 euro kan je geen "10.000 euro" winst maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nico_09 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:01:
[...]

Kun je hieruit opmaken dat je een 4.3kwh kan gebruiken op een volledige lading?
Nee, hij is nog niet gestopt voor het einde van zijn taak.
Dus ik heb hem nog niet leeg gebruikt.
Ik kan de taak voor nu en komende nacht wel even op schroeven even zie hoever hij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Vdvmark schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:02:
@Siert192 Als je dat Radar-filmpje gezien hebt begrijp je het beter, de clou: op 2000 euro kan je geen "10.000 euro" winst maken
Ik heb het niet over "winst".
Ik heb het over < € 2.000,= terugverdienen versus > € 5.000,= terugverdienen.

Die eerste optie is gemakkelijker dan die tweede toch?
:Y :Y
Tenzij: xxxxx (hoor ik graag)

[ Voor 3% gewijzigd door Siert192 op 16-01-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vdvmark schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:02:
Ja zo was onlangs mijn neef ook benaderd door zo'n thuisaccu pretpaleis.
Dus die kwam hier vragen naar mijn accu omdat ik al eens gezegd had er mee bezig te zijn.

Dat was iets van 15kwh voor iets in de trand van 12K.
Dat zou binnen 3 jaar terug verdiend zijn....

Dus die was al aan het rekenen met 4K inkomsten per jaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeby
ja ik heb er nu 4. app werkt nog niet lekker als je er meer dan 1 hebt. Nu doe ik alles handmatig maar wacht net als vele andere op de P1 meter om het meer automatisch te gaan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
Ronald.42 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:14:
[...]

Nee, hij is nog niet gestopt voor het einde van zijn taak.
Dus ik heb hem nog niet leeg gebruikt.
Ik kan de taak voor nu en komende nacht wel even op schroeven even zie hoever hij komt.
Ben benieuwd,
Met de 5kwh accu kunnen we in de zomermaanden een eind komen qua verbruik, afhankelijk wat er maximaal verbruikt kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Ronald.42 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:29:
[...]

Ja zo was onlangs mijn neef ook benaderd door zo'n thuisaccu pretpaleis.
Dus die kwam hier vragen naar mijn accu omdat ik al eens gezegd had er mee bezig te zijn.

Dat was iets van 15kwh voor iets in de trand van 12K.
Dat zou binnen 3 jaar terug verdiend zijn....

Dus die was al aan het rekenen met 4K inkomsten per jaar....
Wow ... Dat heeft je neef natuurlijk meteen gedaan: je wil toch geen € 4.000,= mislopen?
En? Is hij tevreden? Dat zal wel met zo'n terugverdien periode van slechts 3 jaar ...
*O* 7(8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DKs
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16-06 06:38

DKs

aghhum moderators... kunnen jullie de titel even aanpassen naar de juiste eenheid?

het moet 5,12kWh zijn ipv kW _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Radar ging idd over leveren goedkope accu met redelijke omzetter voor topprijzen, winst per deal 10.000 tot 20.000. Voor dat geld willen verkopers wel verzekeren dat je t snel terugverdient

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
DKs schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:52:
aghhum moderators... kunnen jullie de titel even aanpassen naar de juiste eenheid?

het moet 5,12kWh zijn ipv kW _/-\o_ _/-\o_
Wat als ik 2 uur over doe? Leesvoer voor je Wikipedia: Watt (eenheid)

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Vdvmark schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:54:
Radar ging idd over leveren goedkope accu met redelijke omzetter voor topprijzen, winst per deal 10.000 tot 20.000. Voor dat geld willen verkopers wel verzekeren dat je t snel terugverdient
"Verzekeren" ... hoebedoelu?
(ik moet bij mijn verzekeringen -ik wissel elk jaar- altijd natellen of ik mijn tien vingertjes nog heb en er niet eentje is afgebeten door die verzekeringsmaffia)
B) B-)

[ Voor 19% gewijzigd door Siert192 op 16-01-2025 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Siert192 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:50:
[...]

Wow ... Dat heeft je neef natuurlijk meteen gedaan: je wil toch geen € 4.000,= mislopen?
En? Is hij tevreden? Dat zal wel met zo'n terugverdien periode van slechts 3 jaar ...
*O* 7(8)7
Nou nee dus.
Hij heeft nog een aantal jaren een leuk energie contract.
Ze hadden dus ook niet even voorgerekent wat hij nu per jaar krijgt en wat het uiteindelijke verschil zou zijn van zijn huidige contract naar een nieuw contract dat nodig was om te kunnen handelen met die accu.

Hij is zelf niet thuis in al dat soort dingen maar wel slim genoeg om te denken dat als iets te mooi lijkt om waar te zijn...

Ik heb hem dus uitgelegd dat voor zijn langjarige contract uitgediend is het voor hem absoluut niet slim is om iets met thuisbatterijen te gaan doen.
Hij krijg nog leuk geld voor zijn overschot.

Daarna even laten zien wat het mij nu kost/opleverd met een recent contract en een thuisaccu.

Dus die trapt daar even niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Ronald.42 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:01:
[...]
Ik heb hem dus uitgelegd dat voor zijn langjarige contract uitgediend is het voor hem absoluut niet slim is om iets met thuisbatterijen te gaan doen.
Hij krijg nog leuk geld voor zijn overschot.

Daarna even laten zien wat het mij nu kost/opleverd met een recent contract en een thuisaccu.

Dus die trapt daar even niet in.
Snap ik niet: Je hebt hem laten zien dat een thuisaccu (mooi woord) alleen maar ellende en geen geld oplevert? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Die neef snapt heus wel dat ome Ronald alleen zelf wil profiteren en hij heeft snel getekend bij het kruisje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
Siert192 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:04:
[...]

Snap ik niet: Je hebt hem laten zien dat een thuisaccu (mooi woord) alleen maar ellende en geen geld oplevert? :?
Hierom: 'Hij krijg nog leuk geld voor zijn overschot'

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Siert192 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:04:
[...]

In zijn situatie is het absolute onzin om er nu wat mee te doen.

In mijn situatie is het hobby, het leverd mij ook niks op.
Behalve dan een stukje kennis van wat er mogelijk is en hoe het in de praktijk werkt.

Wie weet hoe de wereld eruit ziet als we eindelijk duidelijke wetten hebben over het hele salderings terugleververgoeding verhaal.

Het is wel leuk als je dan iemand kunt helpen met een duidelijk verhaal over wat wel en niet zinvol is op het gebied van hoeveel kwh opslag is nuttig en welk vermogen laden/ontladen is nuttig met het aanwezige verbruik/opwek.
Evenals de hoe sluit ik die bende het beste aan.

De beste leerschool is dan wat mij betreft er zelf.mee bezig zijn en niet alleen maar lezen wat een ander doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vdvmark schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:06:
Die neef snapt heus wel dat ome Ronald alleen zelf wil profiteren en hij heeft snel getekend bij het kruisje :D
Die neef is 20 jaar ouder als mij..
Ik zou hem ome moeten noemen _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siert192
Ik ga nog steeds blij worden van mijn Marstek (incl. Marstek P1 meter) in de laatste week van juni 2025 voor € 1.747,50 ... echt waar!

1. Ik kan daardoor mijn teruglevering aan het net zoveel mogelijk terugbrengen (naar 0 kWh gaat niet, weet ik) door zoveel mogelijk stroom voor mijn eigen energiebehoefte te gebruiken. Ik word blij van "zo veel mogelijk zelf gebruiken" en de generaties na mij recht in de ogen kunnen zien,
2. Aanvullende stroombehoefte via het net doe ik graag via een buffer (mijn thuisaccu) voor opslag (dat zal al gauw voor 6 van de 12 maanden per jaar moeten). Om zo de voordeligste in- en verkoop voor mij bij het net te doen. Ook hierbij: de generaties na mij recht in de ogen kunnen zien,
3. Ik wil een schatting kunnen maken van de terugverdientijd van mijn Marstek. Niet het belangrijkste voor mij, maar als voormalig ICT-manager weet ik dat zo'n inschatting voor velen belangrijk is (waar blijft mijn geld in zo'n oninteressant apparaat?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Siert192 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:35:
Ik ga nog steeds blij worden van mij Marstek (incl. Marstek P1 meter) in de laatste week van juni 2025 voor € 1.747,50 ... echt waar!

1. Ik kan daardoor mijn teruglevering aan het net zoveel mogelijk terugbrengen (naar 0 kWh gaat niet, weet ik) door zoveel mogelijk stroom voor mijn eigen energiebehoefte te gebruiken. Ik word blij van "zo veel mogelijk zelf gebruiken" en de generaties na mij recht in de ogen kunnen zien,
2. Aanvullende stroombehoefte via het net doe ik graag via een buffer (mijn thuisaccu) voor opslag (dat zal al gauw voor 6 van de 12 maanden per jaar moeten). Om zo de voordeligste in- en verkoop voor mij bij het net te doen. Ook hierbij: de generaties na mij recht in de ogen kunnen zien,
3. Ik wil een schatting kunnen maken van de terugverdientijd van mijn Marstek. Niet het belangrijkste voor mij, maar als voormalig ICT-manager weet ik dat zo'n inschatting voor velen belangrijk is (waar blijft mijn geld in zo'n oninteressant apparaat?)
Ik gebruik ook het liefst mijn eigen opgewekte energie.

Maar wat ik nu doe is 1,2kwh per dag omzetten in warmte terwijl dat ook naar iemand zijn koelkast etc. had kunnen gaan...
En dat doe ik dan met een apparaat dat een zekere hoeveelheid grondstoffen heeft gekost dat ook in een ev had kunnen zitten en daarmee de uitstoot van benzine diesel etc had kunnen verminderen...

Dus ik vraag me af welke generatie daar nu beter van wordt.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldzek
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-06 13:35
Kleine vraagjes. Heb de marstek venus geinstalleerd. En lijkt goed zijn werk te doen. Alleen geven de waarden van de klemmen vaak iets anders aan dan de waarden van men homewizard.

2de vraag
Is de batterij goed om tot 0 te brengen? Want heb precies het idee dat hij maar tot 20 procent goed wol teruggeven en dan begint te laden.

3de vraag verliezen jullie ook zo vaak connectie via de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Ronald.42 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:40:
[...]

Ik gebruik ook het liefst mijn eigen opgewekte energie.

Maar wat ik nu doe is 1,2kwh per dag omzetten in warmte terwijl dat ook naar iemand zijn koelkast etc. had kunnen gaan...
En dat doe ik dan met een apparaat dat een zekere hoeveelheid grondstoffen heeft gekost dat ook in een ev had kunnen zitten en daarmee de uitstoot van benzine diesel etc had kunnen verminderen...

Dus ik vraag me af welke generatie daar nu beter van wordt.. :+
Ik wist niet dat het zo erg is ...
Moeten we ons kabinet dan dus niet vragen om thuisbatterijen / thuisaccu's gewoon te verbieden? Lijkt mij dan een veel betere en reële optie: net als warmtepompen zijn thuisbatterijen alleen op grote schaal (gemeente? provincie? rijk? europa?) zinvol?

Ik vind van niet en word blij van mijn eigen Marstekje ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldzek
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-06 13:35
DikkieDick schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:57:
[...]

Precies, ook mijn reden. Leverde afgelopen jaar zo'n 1400 kW terug. Door de batterij probeer ik dat een stuk omlaag te brengen. Alleen zolang het nog niet automatisch werkt (bij mij wil CT niet verbinden met batterij) stoei ik wat met handmatig vullen van de batterij en ontladen. Ook eens gedaan gedurende de nacht, maar dan zijn de verliezen toch best hoog (100W ontladen en de HW-plug vond het dan 80W), wat denk ik ook zal zijn met het automatische programma.
Is je modem wel 2.4gh?
Pagina: 1 ... 23 ... 186 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.