Acties:
  • +1 Henk 'm!

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:52
DikkieDick schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:39:
[...]

Aha. Had dat niet gezien en idd vind ik de import-sensor. De export-sensor is overigens uitgeschakeld. Geen idee waarom en weet zo ook niet hoe ik die ingeschakeld krijg.
Wanneer je naar apparaten in home assistant gaat en dan naar de socket van home wizard moet je bij de instellingen de entity aan zetten, die staat standaard uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeiiSj_fNH_OoT5JfG8GgjEAnpA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zeX6MvdBZ0hyGApr5OwMA96F.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door obed112 op 13-01-2025 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 11:40
obed112 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:41:
[...]

Wanneer je naar apparaten in home assistant gaat en dan naar de socket van home wizard moet je bij de instellingen de entity aan zetten, die staat standaard uit.

[Afbeelding]
Thanx, soms is het zo simpel. En alleen om in HA te krijgen wilde ik allerlei truuks uit gaan halen door eventueel nog zo’n modbus-ding aan te schaffen. Nou kan ik dit ook wel achterwege laten (voorlopig).

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
DikkieDick schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:39:
[...]

Aha. Had dat niet gezien en idd vind ik de import-sensor. De export-sensor is overigens uitgeschakeld. Geen idee waarom en weet zo ook niet hoe ik die ingeschakeld krijg.
Overigens geeft de import-sensor wel aanzienlijk hogere waarde dan de accu aangeeft maar dat zal het verlies zijn. Zal die over een gehele dag eens vergelijken met mijn gefabriceerde sensors want ook daarin zit een verschil zo lijkt het.
In de HW App kan je ervoor kiezen import en export te combineren, die toevallig ook aan staan? Anders zijn het 2 afzonderlijke waardes en dus niet een waarde die zowel positief als negatief kan zijn.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Avenger 2.0 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:18:
[...]

Hangt ervan af wat het voordeligste is. In België met capaciteitstarief loont het om op 2500W te ontladen om zo pieken op te vangen (wanneer je meerdere grootverbruikers opzet, zoals bij het koken in de avond).
Wel op een eigen groep dan toch mag ik hopen?

Waar je met deze accu wel echt voor op moet passen is het volgende, een voorbeeld (dus pak mij niet op details):
  • 1x16A groep met daarop 2 gebruikers van ieder 12A
  • Op diezelfde groep de accu met 2500/230=10.87A
Normaal gesproken klapt de 16A groep eruit als je 2x12A=24A afneemt om bijv. de bekabeling te beschermen. Maar als je de accu aan hebt staan die 2500 Watt teruglevert, kan er in theorie ineens 24+10.86A=35A door de kabels heen gaan lopen, die bijv. maar tot 20A geschikt zijn (Voorbeeld!). De automaat klapt er dan niet uit, maar je kabels vliegen wel in de fik.

Daarom is dus het advies ook om maximaal 800 Watt terug te leveren. Tenzij je die 2500 Watt op een eigen groep hebt aangesloten, daarmee voorkom je dit probleem.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:22:
[...]

In de HW App kan je ervoor kiezen import en export te combineren, die toevallig ook aan staan? Anders zijn het 2 afzonderlijke waardes en dus niet een waarde die zowel positief als negatief kan zijn.
Volgens mij had jij ook nog ergens in dit topic een opmerking over het laden en ontladen met een bepaald vermogen ivm de c waarde?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Taro schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:22:
[...]

De HW-app gebruik ik eigenlijk niet maar met de reactie hierboven is het werkend in HA.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ronald.42 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:34:
[...]

Volgens mij had jij ook nog ergens in dit topic een opmerking over het laden en ontladen met een bepaald vermogen ivm de c waarde?
Klopt, een 2,5 kWh accu laden/ontladen met 2,5 kW (=1.0C) is niet goed voor de warmteontwikkeling en levensduur. 2,5 kWh icm 0,8 kW = 0.32C, dat is al een stuk beter. 0.2-0.25C is een mooi richtgetal en dan ga je dus richting 500-600 Watt. Daarom heb ik hier thuis 1x 800-1200 Watt omvormer per 1x 6 kWh accu, dan blijf je mooi tussen de 0.13-0.2C.

Om eerlijk te zijn voorzie ik de komende jaren wel een opkomst van ongelukjes door slecht gebruik van dergelijke producten. Het is niet voor niets dat bijv. HomeWizard, Zendure en anderen voor Nederland de maximale teruglevering via een stekker standaard tot 800 Watt beperken. 2500 Watt is prima, maar dan wel op een eigen groep, met goede bekabeling en een goede kwaliteit WCD. Anders is het echt vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-06 12:47
Taro schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:43:
[...]

Klopt, een 2,5 kWh accu laden/ontladen met 2,5 kW (=1.0C) is niet goed voor de warmteontwikkeling en levensduur. 2,5 kWh icm 0,8 kW = 0.32C, dat is al een stuk beter. 0.2-0.25C is een mooi richtgetal en dan ga je dus richting 500-600 Watt. Daarom heb ik hier thuis 1x 800-1200 Watt omvormer per 1x 6 kWh accu, dan blijf je mooi tussen de 0.13-0.2C.

Om eerlijk te zijn voorzie ik de komende jaren wel een opkomst van ongelukjes door slecht gebruik van dergelijke producten. Het is niet voor niets dat bijv. HomeWizard, Zendure en anderen voor Nederland de maximale teruglevering via een stekker standaard tot 800 Watt beperken. 2500 Watt is prima, maar dan wel op een eigen groep, met goede bekabeling en een goede kwaliteit WCD. Anders is het echt vragen om problemen.
Ik dacht dat 2500 W sowieso niet mocht via een WCD? Alleen direct dus met lasdoos?
Ik sta nu net voor de keuze voor elektra bestellen namelijk, WCD is veel fijner vind ik, maar dacht dat niet mocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:43:
[...]

Precies dat stukje bedoelde ik.
En ik vind het dan ook wat vervelend dat de keuze of 800watt is of 2500watt en niet bijv. Zelf instelbaar.
800watt vind ik wat te weinig maar 2500watt gaat me te gek ivm levensduur.
Dat is dan bij NOM, bij manueel zoals hij nu werkt is elk vermogen in te stellen.

Je moet toch wat te verbeteren hebben..
Zodra NOM fatsoenlijk werkt...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:14
jevin20 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:55:
[...]

Ik dacht dat 2500 W sowieso niet mocht via een WCD? Alleen direct dus met lasdoos?
Ik sta nu net voor de keuze voor elektra bestellen namelijk, WCD is veel fijner vind ik, maar dacht dat niet mocht.
Ik heb het zo opgelost.
https://www.hornbach.nl/p/pce-cee-wandcontactdoos-3-polig-16a/2723764/
https://www.hornbach.nl/p/pce-cee-stekker-3-polig-16a-blauw/2722090/

MTVenus V151 HW-P1 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Oké fair. Ik wist niet dat dat ook een WCD heet 8)7
Maar een normaal stopcontact mag niet toch?
Ik wilde gewoon een enkelvoudig stopcontact nemen per batterij, en ieder op een eigen groep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

jevin20 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:55:
[...]

Volgens mij is de voorkeur inderdaad geen stekker/WCD, maar de vraag is denk ik vooral: Kan dat wel goed met een kwalitatief en nieuw stopcontact dat speciaal hiervoor wordt aangelegd incl. de juiste bekabeling? Ik kan mij namelijk ook voorstellen dat verouderde stopcontacten aangelegd door beunhazen tot problemen kunnen leiden en men daarom adviseert geen WCD te gebruiken bij 2500 Watt.

Zat afgelopen weekend naar een IP65 reislader voor de auto te kijken, de meeste kunnen bewust maar tot 13A om het doorbranden van slechte stopcontacten te voorkomen. Bij de reviews van 16A varianten heb ik naar de 1 ster reviews gekeken en daar zaten heel veel gesmolten en verbrande stekkers/stopcontacten tussen. Daarom waarschuw ik hier ook, al is 2500 Watt natuurlijk nog geen 16A, het is belangrijk om je bewust te zijn van de risico's van slecht aangelegde elektra.

Dus bij twijfel of voor extra zekerheid icm 2500 Watt zou ik mooi de door jou gekozen oplossing doorzetten. Let op: Ik ben geen elektricien en ben soms té voorzichtig, daarom staat hier alles nog steeds buiten onder de overkapping, ondanks dat er een aerosol blusmiddel in mijn accu's zit ingebouwd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdhoe
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:42
Taro schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:04:
Ik ben geen elektricien en ben soms té voorzichtig,
Je bent inderdaad te voorzichtig. Een modern stopcontact langdurig belasten met 2500W, dus minder dan 11A is helemaal geen probleem. Ze zijn ontworpen voor 16A. Hier in België worden stopcontactkringen zelfs afgezekerd met 20A automaten. Langdurig maximaal belasten kan idd warmte veroorzaken en wordt daarom afgeraden. Maar met deze batterij zitten we nog ver van de maximale belasting.

Omdat het zonnig was, heb ik de batterij vandaag geladen aan 2500W. Er was geen extra warmte te merken aan zowel de kabel als het stopcontact. De koelvinnen van de batterij daarentegen werden wel lekker warm. Ik schat ong 40-45 graden.

Ben wel akkoord om de batterij op een aparte kring te plaatsen als je 2500W wil gebruiken. Heb ik zelf ook gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

kdhoe schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:43:
[...]

Je bent inderdaad te voorzichtig. Een modern stopcontact langdurig belasten met 2500W, dus minder dan 11A is helemaal geen probleem. Ze zijn ontworpen voor 16A. Hier in België worden stopcontactkringen zelfs afgezekerd met 20A automaten. Langdurig maximaal belasten kan idd warmte veroorzaken en wordt daarom afgeraden. Maar met deze batterij zitten we nog ver van de maximale belasting.

Omdat het zonnig was, heb ik de batterij vandaag geladen aan 2500W. Er was geen extra warmte te merken aan zowel de kabel als het stopcontact. De koelvinnen van de batterij daarentegen werden wel lekker warm. Ik schat ong 40-45 graden.

Ben wel akkoord om de batterij op een aparte kring te plaatsen als je 2500W wil gebruiken. Heb ik zelf ook gedaan.
Ik had afgelopen zomer een bruin uitgeslagen WCD buiten, daar zat een warmtepomp + zandfilterpomp op voor het zwembad, samen komen die nooit boven de 2400 Watt. Daarom ben ik inderdaad voorzichtig, de producten moeten het makkelijk aankunnen, maar dat betekent niet dat het in de praktijk niet verkeerd kan gaan bij langdurige belasting of als het door beunhazen is aangelegd.

Maar goed, moet iedereen voor zichzelf besluiten en bepalen. Heb je het zelf aangelegd en is het 100% in orde, dan zou ik het zeker wel aandurven. Is het verouderd of vertrouw je de vorige bewoners niet, controleer het dan in ieder geval eerst even goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Bedankt beide :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:53:
[...]

Ik had afgelopen zomer een bruin uitgeslagen WCD buiten, daar zat een warmtepomp + zandfilterpomp op voor het zwembad, samen komen die nooit boven de 2400 Watt. Daarom ben ik inderdaad voorzichtig, de producten moeten het makkelijk aankunnen, maar dat betekent niet dat het in de praktijk niet verkeerd kan gaan bij langdurige belasting of als het door beunhazen is aangelegd.

Maar goed, moet iedereen voor zichzelf besluiten en bepalen. Heb je het zelf aangelegd en is het 100% in orde, dan zou ik het zeker wel aandurven. Is het verouderd of vertrouw je de vorige bewoners niet, controleer het dan in ieder geval eerst even goed.
Mjah Busch-Jaeger op zich geen troep en goed aangesloten en vrij nieuw.
Maar slecht contact tussen stekker en wcd.

Dus het kan geen kwaad om op je hoede te blijven bij langdurige hoge belasting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYN-0v02LETbh_PSHmtl4d7YE8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AsuSjJ1DllA6WwPmSIX3wTJf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHcZcbwYWL1gWYUfbD-gJrdjtVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fw7PZnvOmwvMI9fgtfWSnxXg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7cAoto6u9gyOz3cY6H8RKncNvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vbaS47oWEo2DOe5SlE2DURWA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-06 09:29
Ben blij dat ik de Marstek aangesloten heb op een apparte groep en op een automaat waar geen grote stroomverbruikers zitten.
kabel vervangen door 6mm2, met adereindhulzen en de stekker overgezet van de orginele kabel.

Ik ben geen elektricien maar lees me wel goed in inzake de NEN1010 dus ook de contacten aangedraaid met een momentschroevendraaier.

[ Voor 23% gewijzigd door Janp1963 op 13-01-2025 21:16 . Reden: toevoeging ]

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Janp1963 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:09:
Ben blij dat ik de Marstek aangesloten heb op een apparte groep en op een automaat waar geen grote stroomverbruikers zitten.
kabel vervangen door 6mm2, met adereindhulzen en de stekker overgezet van de orginele kabel.

Ik ben geen elektricien maar lees me wel goed in inzake de NEN1010 dus ook de contacten aangedraaid met een momentschroevendraaier.
Waarom 6mm2?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
Had hier nog neopreenkabel liggen van 6mm2

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:49
Taro schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:29:
[...]
Wel op een eigen groep dan toch mag ik hopen?
Inderdaad, zit maar 1 stopcontact wat gebruikt wordt op dit circuit.

Als de differentieel springt stopt de thuisbaterij dan ook onmiddellijk met terug leveren?
Hoe wordt dat dan gedetecteerd gezien deze zelf 230V op zijn eigen stopcontact zet?
Kwestie als ik op een stopcontact achter dezelfde differentieel aan de stoom hang (en de diff springt), de thuisbatterij mij niet gaat blijven elektrocuteren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:07
Net zoals de micro-omvormers dat doen, hoe? Geen idee:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njord1
  • Laatst online: 02:46
Janp1963 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:07:
[...]

Net gedaan via gebruiksfeedback, ben benieuwd!

Net (al) reactie gekregen:

Hello, you are currently on the latest firmware version, we will notify you if a new firmware version is available.Leo.

Please do not reply through this email.Thank you.
Ben benieuwd welke extra functies, behalve de HW P1 meter, er nog meer inzitten.

3x Marstek 5.12Kw, 1 per fase, Shelly Pro 3EM, V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:47
Ik had bij Marstek Support twee issues ingebracht, hun reactie is ontvangen.
1) Laden boven ingesteld vermogen van 800W
hun reactie:
regarding the problem of the unit charging beyond your setting: try reversing the orientation of the CT001 sensing clamp. After reversing the orientation, the problem improve.
Dit is natuurlijk onzin, want de batterij geeft zelf aan dat er 1000W (ont)laden wordt. En omdraaien van de klem (met pijl richting afnemers gemonteerd op dit moment) geeft natuurlijk weer heel andere problemen.

2) delay in response van batterij systeem
Question about delayed device response: Since the Venus device is charged directly into the grid, other photovoltaic power systems will not affect the device data as quickly as the grid responds to the device's input and output data.
Ook dit is onzin natuurlijk, want ik zie de PV input afnemen, dus teruglevering neemt af, de data van de CT scan neemt af, maar de batterij blijft vrolijk doorladen tot 1 a 2 min later deze ook terugschaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:01
Taro schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:04:
[...]

Volgens mij is de voorkeur inderdaad geen stekker/WCD, maar de vraag is denk ik vooral: Kan dat wel goed met een kwalitatief en nieuw stopcontact dat speciaal hiervoor wordt aangelegd incl. de juiste bekabeling? Ik kan mij namelijk ook voorstellen dat verouderde stopcontacten aangelegd door beunhazen tot problemen kunnen leiden en men daarom adviseert geen WCD te gebruiken bij 2500 Watt.

Zat afgelopen weekend naar een IP65 reislader voor de auto te kijken, de meeste kunnen bewust maar tot 13A om het doorbranden van slechte stopcontacten te voorkomen. Bij de reviews van 16A varianten heb ik naar de 1 ster reviews gekeken en daar zaten heel veel gesmolten en verbrande stekkers/stopcontacten tussen. Daarom waarschuw ik hier ook, al is 2500 Watt natuurlijk nog geen 16A, het is belangrijk om je bewust te zijn van de risico's van slecht aangelegde elektra.

Dus bij twijfel of voor extra zekerheid icm 2500 Watt zou ik mooi de door jou gekozen oplossing doorzetten. Let op: Ik ben geen elektricien en ben soms té voorzichtig, daarom staat hier alles nog steeds buiten onder de overkapping, ondanks dat er een aerosol blusmiddel in mijn accu's zit ingebouwd ;)
Dan zou ik ook overstappen op een CEE-form wcd/steker en de steeklasdoppen in het circuit vervangen voor de hele ouderwetse schroeflasdop van Conex (ofzo) met de juiste maatvoering.

De steeklasdoppen heb ik zelf op de zwaarbelaste groepen in huis ook vervangen.

Vaak ben je ook niet te bang, maar dat weet je pas als het fout is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-06 11:53
Ik laad al jaren mijn auto op via een stekker. Dat gaat zonder problemen voor uren achter elkaar aan 10A. Maar het is uiteraard wel een kwalitatief stopcontact en ik heb het zelf geplaatst zodat ik weet dat de kabels stevig vastzitten.

Het stopcontact van de Marstek was nog aangelegd door de vorige eigenaar van het huis. Aangezien ik de batterij terug heb moeten inpakken voor het terugsturen, heb ik toch de gelegenheid genomen het open te vijzen en alles goed na te kijken. Langs de andere kant: de batterij kan max 2u opladen aan 2500W. Het is nu ook niet dat dat zo lang is. Zelfs mijn oven heeft al langer opgestaan dan dat. Akkoord, die maakt eerder korte pendelbewegingen na de initiële opwarmingsfase maar gaat zelfs naar de 3000W en die zit ook gewoon op een stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Siert192 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:05:
[...]
Zoals zo vaak tegenwoordig (=modern) gaan garanties meestal niet verder dan alleen op wat direct geleverd wordt en niet stuk is.
Dus: "garantie tot aan de voordeur: eet u het hier op of wilt u het meenemen?" :o :'(
En daarna is het je eigen pakkie an ...
Jij ziet zo'n thuisaccu van bijna 2k euro als een (chinees prul) product met een onbepaalde levensduur waarop je geen garanties hoeft te verwachten? Wat je maar af moet schrijven / weg moet mikken als het niet doet wat je mag verwachten, of een bepaalde minimale levensduur heeft?

Die redenering lijkt me in tegenspraak met hele doel van het product: een zuiniger en ecologischer energieverbruik. Daar hoort m.i. ook bij dat het materiaal waarmee je dat hoopt te behalen fatsoenlijk werkt, gedurende een minimale tijd van X jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siert192
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-05 20:11
joopv schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:09:
[...]

Jij ziet zo'n thuisaccu van bijna 2k euro als een (chinees prul) product met een onbepaalde levensduur waarop je geen garanties hoeft te verwachten? Wat je maar af moet schrijven / weg moet mikken als het niet doet wat je mag verwachten, of een bepaalde minimale levensduur heeft?

Die redenering lijkt me in tegenspraak met hele doel van het product: een zuiniger en ecologischer energieverbruik. Daar hoort m.i. ook bij dat het materiaal waarmee je dat hoopt te behalen fatsoenlijk werkt, gedurende een minimale tijd van X jaren.
Dat moet je tegen de (weder)verkoper zeggen en niet tegen mij: ik vind die thuisbatterij meer dan de moeite waard om uitstekende garantie op te geven. Maar ik ben geen (weder)verkoper, dus mijn mening geeft geen garantie. 7(8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvoM2_J2nOYdcafLG1cXXqEZDFI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FGnAFFiCnO87F1Md602bhLmv.png?f=fotoalbum_large

Dat lijkt op 25% minder eruit dan erin toch? Begin van de dag 0,56kwh in de batterij en om 10.00 uur ook weer.

[ Voor 8% gewijzigd door Ellroe32 op 14-01-2025 11:44 ]

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeby
  • Laatst online: 22:35
Gister 2 batterijen ontvangen van Smart-Charged. hele aardige mensen van het bedrijf zelf die ook nog even hielpen om de batterij binnen te zetten. Er was in eerste instantie wat mis gegaan met de levering maar dat hebben ze heel netjes opgelost. Snap best dat in de hectiek van het uitleveren van een nieuw product er wat opstart problemen zijn. Maar voor mij belangrijk dat ze het heel netjes op hebben gelost.

Batterijen werken prima, al lijkt er nog wel wat updates te moeten komen voor mensen met meer dan 1 batterij. Dat werkt in de app nog niet handig. aankomend voorjaar kan ik pas echt zeggen of het bevalt als er nog wat updates zijn geweest van de app, de P1 meter is gekoppeld en ik meer opwek uit de panelen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Iemand toevallig foto's over hoe deze intern eruit ziet.
Deze foto op internet gevonden en zit blijkbaar toch een ventilator in.
Zouden de batterijen bij negatieve temperaturen ook verwarmd worden om ze te kunnen laden bijvoorbeeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jw5bkApaDEbLlC9EJSvIMtjedms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XiyrGrMgRSUs4XgqElyYf3Z0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
Als er een ventilator inzit is die wel heeeel stil, ik hoor alleen soms een heeel lichte brom en dan moet je al goed luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 01:40

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Heeft iemand die hem al getest/gebruikt heeft een idee of het ding op afstand uit te schakelen is met een signaal? De gedachte is dat ik zou willen dat wanneer er meer dan de leverbare 800w 'gevraagd' word (gemeten via de c-klemmen b.v.) dat de unit dan uitschakelt. Dit om te voorkomen dat hij plat getrokken word als we 's nachts de auto opladen. Ik dacht eerst gewoon het (wand)contact te schakelen waar hij op aangesloten zit maar volgens een electro-kenner kan dit wel eens (op termijn) de eletronica in de unit slopen omdat het een vrij lompe manier van werken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-06 17:56
HTT-Thalan schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:28:
Heeft iemand die hem al getest/gebruikt heeft een idee of het ding op afstand uit te schakelen is met een signaal? De gedachte is dat ik zou willen dat wanneer er meer dan de leverbare 800w 'gevraagd' word (gemeten via de c-klemmen b.v.) dat de unit dan uitschakelt. Dit om te voorkomen dat hij plat getrokken word als we 's nachts de auto opladen. Ik dacht eerst gewoon het (wand)contact te schakelen waar hij op aangesloten zit maar volgens een electro-kenner kan dit wel eens (op termijn) de eletronica in de unit slopen omdat het een vrij lompe manier van werken is.
Dr zit een aan/uit knopje op de accu, gewoon accu uitzetten als je de auto gaat laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njord1
Peterhardenberg schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:40:
[...]

Dr zit een aan/uit knopje op de accu, gewoon accu uitzetten als je de auto gaat laden.
Peterhardenberg schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:40:
[...]

Of de werkmodus in manual zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:44
HTT-Thalan schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:28:
Ik hoop dit later op te kunnen lossen met Home assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04:42
r.reus schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:59:
[...]

Ik hoop dit later op te kunnen lossen met Home assistant
Als je wilt kan dit volgensmij nu al wel. En ook vrij makkelijk als je het echt via het aan/uit knopje wilt doen.
Er zijn zogenaamde "finger bots" tekoop. Eenvoudig aan te sturen via home assistant of Node-RED. Die bedienen letterlijk het aan/uit knopje voor je met een mechanische "vinger". Dit op ieder gewenst moment.

Geen verstand verder van een stekker batterij. Lees alleen mee.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 01:40

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ja ik snap dat uitzetten een optie is maar ik ben er niet altijd bij, mijn vrouw rijdt ook met de auto en die gaat dat gewoon vergeten danwel teveel gedoe vinden :P. Ik zoek dus naar een automagische optie :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-06 11:29
HTT-Thalan schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:43:
Ja ik snap dat uitzetten een optie is maar ik ben er niet altijd bij, mijn vrouw rijdt ook met de auto en die gaat dat gewoon vergeten danwel teveel gedoe vinden :P. Ik zoek dus naar een automagische optie :P.
algemeen is het super simpel.
je plaatst de meter waarop de batterij reageert tussen je huis en de hoofdaansluiting en gaat er met de laadpaal om de meter heen rechtstreeks naar de hoofdaansluiting en klaar.
dan zal de batterij niet reageren op de laadpaal, super simpel eigenlijk.
(hoofdaansluiting in dit verhaal is je (slimme)meter van de netbeheerder, die mag je natuurlijk niet omzeilen legaal gezien. ;) )

maar deze batterij, dat is wat lastiger of goed lezen wat de handleiding zegt en hopen dat je er een meter voor kunt krijgen en of die voor jouw wel geschikt is.
maar dat moet je zelf uitzoeken. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FAWijchen
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 06-05 22:11
FAWijchen schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:31:
Ik heb een vraag: In de nacht wil ik graag alle wifi accespoints uitschakelen vanwege gezondheidsredenen. Dit bevalt me goed. Kan de Marstek batterij ook bekabeld aangesloten worden. Er zit geen RJ45 connecter op maar wellicht iets met een verloopje. Uiteraard geldt hetzelfde voor de P1 meter.
Ik heb toch nog een vraag die mij kan helpen. Bij ons gaat automatisch de wifi uit tussen 12 snachts en 6 sochtends. Zou dan in de nacht de batterij gewoon stoppen? Voor ons is dat prima omdat hij voor die tijd toch al ver ontladen is en het beetje rest gaat er voor zonsopgang wel aan. Dus concreet is mijn vraag: wat doet de batterij als wifi wegvalt?

Ik begrijp bij sommigen dat het 'zeuren' over wifi soms wat wappie-achtig heeft. Ik heb proefondervindelijk vast gesteld dat ik zonder wifi lekkerder slaap en zonder wifi6 minder tot geen hoofdpijn heb. Ik ben zelf absoluut geen Wappie, verre van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerverCom
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 14:39
FAWijchen schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:31:
[...]

Ik heb toch nog een vraag die mij kan helpen. Bij ons gaat automatisch de wifi uit tussen 12 snachts en 6 sochtends. Zou dan in de nacht de batterij gewoon stoppen? Voor ons is dat prima omdat hij voor die tijd toch al ver ontladen is en het beetje rest gaat er voor zonsopgang wel aan. Dus concreet is mijn vraag: wat doet de batterij als wifi wegvalt?

Ik begrijp bij sommigen dat het 'zeuren' over wifi soms wat wappie-achtig heeft. Ik heb proefondervindelijk vast gesteld dat ik zonder wifi lekkerder slaap en zonder wifi6 minder tot geen hoofdpijn heb. Ik ben zelf absoluut geen Wappie, verre van.
Ik denk dat het afhankelijk is welke modus je wil gebruiken?. Handelen en of Nul op Meter zijn volgens mij afhankelijk wat een P1/CTklem/Shelly doorgeeft via Wifi. Als wifi uitvalt krijg je wellicht foutmeldingen maar zou het batterij niet actief moeten worden.

De handmatige instellingen zijn onafhankelijk van wifi en zullen mijn inziens werken op de insgestelde waarden.

Je kan dit natuurlijk vlot testen door observatie, trek de wifi stekker er maar even uit. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

2 x Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Doggieman
  • Laatst online: 04:42
FAWijchen schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:31:
[...]

Geen antwoord op je vraag, maar zou me daar niet zo druk over maken als ik jou was. Het zegt namelijk meer over die personen dan over jou.

Al zou je een panty over je hoofd trekken en dan goed slapen. Who cares? Dan gewoon lekker doen. Wijsneuzen hou je altijd 😉

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FAWijchen
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 06-05 22:11
[b]Doggieman in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kW plug en play thuisaccu"Doggieman schreef op dinsdag 14 januari 2025 @

Al zou je een panty over je hoofd trekken en dan goed slapen.
Goed plan! Ga ik proberen.🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.reus
Houtje01 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:41:
Sorry ben in de war. Morgen is dinsdag. Ze zeiden vanaf dinsdag de 14e. Maar eerst zien.
Werkdag duurt niet lang meer. Waar blijft de update :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njord1
r.reus schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:51:
[...]

Werkdag duurt niet lang meer. Waar blijft de update :+ :+
Ben ook benieuwd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
Tijdsverschil met China?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
6 of 7 uur

Die update kun je vergeten voor vandaag.

[ Voor 12% gewijzigd door Peterhardenberg op 14-01-2025 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siert192
Nog even op een Houtje bijten ... wachten op 01? O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Siert192 op 14-01-2025 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
De update melding komt niet meer als je op P1-meter koppelen klikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
r.reus schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:59:
Wat wil je hier mee zeggen? Dat je de p1 van homewizard nu kan koppelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdhoe
r.reus schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:59:
En “binnenkort beschikbaar” is volgens mij ook nieuw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbaVojuv2RhWT0G8odRNjGR-8VA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOgqWwvKIKOvLHIWq1yJhSpt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
obed112 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:02:
[...]

Wat wil je hier mee zeggen? Dat je de p1 van homewizard nu kan koppelen?
Niks, je krijgt geen melding meer als je klikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtje01
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-06 20:03
Ik heb alleen doorgegeven wat er door @Smart-Charged bezorger/medewerker tegen mij is gezegd zaterdag toen hij de batterij bij mij afleverde. Hij zei dat ze hadden gehoopt dat het al vorige week was. Maar dat het nu dinsdag de 14e zou zijn. En als ik de P1 meter van HW zou hebben dat dit vanaf vandaag zou werken. Ik vind die loze beloftes ook steeds iritanter. Er werdt me wel gevraagd of ik als ik tevreden was een goeie recensie wilde plaatsen. Bij deze dus (nog) niet. Omdat er beloftes worden gedaan die niet waar worden gemaakt.

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ellroe32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFL8Lef4M_Tc5b4ExvPXt-bDiFc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y025OZEJgW4CobxMYlkkd9hs.png?f=fotoalbum_large

Ik ga vanaf 0.00 uur vol laden. Daarna in de duurste uren op 500w ontladen.

En? Hoe vliegen jullie dit aan?

[ Voor 10% gewijzigd door Ellroe32 op 14-01-2025 18:01 ]

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Ellroe32 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:59:
[Afbeelding]

Waar haal jij zo'n mooi grafisch weergave vandaan?

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ellroe32
yingli405 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:06:
[...]

Dat zit in een app in Homey. (Power by the Hour)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njord1
[Afbeelding]

Ik ga om 0:00 uur alle drie volladen met 2500 watt per stuk, en alle drie om 17:00 uur ontladen met 2500 watt per stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Njord1
yingli405 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:06:
[...]

Nog een site:

https://stroomperuur.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
Ellroe32 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:22:
[...]

Dat zit in een app in Homey. (Power by the Hour)
Thnx, dat verklaart een hoop!

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
o dat is ook een mooie site, dankjewel!
Hiermee gaan we de accu's van Marstek geld terugverdienen :)

[ Voor 12% gewijzigd door yingli405 op 14-01-2025 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-06 11:29
[Afbeelding]

je kunt bij entso-e een account aanvragen/maken (met extra mogelijkheid om automatisch in te lezen in b.v. home assistent).
daar vind je de gehele epex prijs voor vandaag en morgen. (waar eigenlijk 95+% van de dynamische leveranciers dus ook mee werken)
deze prijs is wel ex belasting ex BTW etc etc de kale prijs dus, die moet je er nog bij rekenen.

in het veld average_electricity_price_today staat een array van de komende 24 (of 48) uur met de prijzen.

eerst rekening houden met: je koop elektra in, dat kost je 0,02ct extra.
dan verkoop je elektra dat kost je 0,02ct extra, dus je maakt altijd 0,04€ verlies op handelen.
(zoek de echte waarde op in je contract, die weet ik niet ik gok maar de 0,02€.)
dan de aankoop prijs van de accu / 6000 ontlaad beurten = 0,08€.
(ook hier is het een beetje persoonlijk, maar goed neem een bedrag. en vergeet ook niet dat er stroom verloren gaat met dit soort systemen, hoeveel geen idee.)
tel al die die bedragen op en dan kom je uit op: +/-0,12€/kWh.
(is fictief, geen discussie daar over graag, is toch anders per persoon/systeem.)
(pas hier op dat je de BTW wel goed doet, de 0,02€ boeten kan dus ex BTW zijn of inc BTW.)

dan neem je de array en van elke waarde trek je af de laagste prijs van die dag + bovenstaande verlies van 0,12€/kWh er ook af.
alle uren die nu de min in gaan = niet ontladen van accu.
de overige uren daar maak je een percentage van ten opzichten van verschil laagste en hoogste prijs en verdeel je de kWh's die je in de accu hebt over die percentages.
en dan loopt het geheel voor 70% al geautomatiseerd goed.

(de 30% die fout gaat, heeft te maken met BMS drift, mijn zonnepanelen die soms toch niet het voorspelde doen, of soms hele speciale dagen die meerdere pieken heeft als 1, dan wil het soms ook fout gaan doordat de lage prijs niet op de juiste moment zit, alleen dat word dan de volgende dag weer goed gemaakt.
de 30% ben je dus niet allemaal kwijt maar gaat niet geautomatiseerd goed. dit is voor mij nog een ongoing project en ik ontdek meer en meer dingen om het nog steeds beter te doen.)

en nog wel een hoop extra etc etc... en zo, moet b.v. ook nog rekening houden dat mijn aansluiting een max heeft waar ik niet over heen wil gaan. >:)

edit:
in home assistant heb ik 24 virtuele dimmer's aan gemaakt.
dat zijn de houders van het geautomatiseerde systeem.
die kan ik dus nog handmatig aanpassen als ik niet te vrede ben met die dag.
altijd handig als alles nog aardig beta is. ;)

ik krijg nog geen 2x een laad en ontlaad sessie op 1 dag voor elkaar, dit gebeurd niet vaak maar is soms wel mogenlijk. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 14-01-2025 18:59 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Wat ik mij langzamerhand een beetje af begin te vragen:

Het is voor mijzelf niet het belangrijkste, maar is er iemand die denkt dat hij een redelijke terugverdientijd gaat krijgen met zo'n Marstek? Een apparaat van onder de € 2.000,= moet toch vele malen sneller terugverdiend kunnen worden dan die andere thuisbatterijen van € 5.000,= tot € 9.999,=?

Natuurlijk is opslag en distributie van zelf opgewekte stroom en het zo voordelig mogelijk in- en verkopen van stroom veel belangrijker vanuit milieustandpunt en is de lol van zo'n leuk apparaat ook veel belangrijker, maar toch ...

Is het alleen maar kommer en kwel (financieel gezien) bij de stekkerbatterijen?
En waarom hoor ik bij "de echte" thuisbatterijen dit soort treurverhalen veel minder vaak, terwijl die krengen tot 5 keer !!! zoveel geld kosten? Komt dat echt alleen maar omdat eigenaren van deze grote broers hun investering moeten goedpraten of verdienen zij hier wel flink aan?

Zijn die Plug-and-Play dingen financieel "een echte kat in de zak" of niet?
Hoor graag jullie reacties ... _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:43
migjes schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:45:
[...]

je kunt bij entso-e een account aanvragen/maken (met extra mogelijkheid om automatisch in te lezen in b.v. home assistent).
daar vind je de gehele epex prijs voor vandaag en morgen. (waar eigenlijk 95+% van de dynamische leveranciers dus ook mee werken)
deze prijs is wel ex belasting ex BTW etc etc de kale prijs dus, die moet je er nog bij rekenen.

in het veld average_electricity_price_today staat een array van de komende 24 (of 48) uur met de prijzen.

eerst rekening houden met: je koop elektra in, dat kost je 0,02ct extra.
dan verkoop je elektra dat kost je 0,02ct extra, dus je maakt altijd 0,04€ verlies op handelen.
(zoek de echte waarde op in je contract, die weet ik niet ik gok maar de 0,02€.)
dan de aankoop prijs van de accu / 6000 ontlaad beurten = 0,08€.
(ook hier is het een beetje persoonlijk, maar goed neem een bedrag. en vergeet ook niet dat er stroom verloren gaat met dit soort systemen, hoeveel geen idee.)
tel al die die bedragen op en dan kom je uit op: +/-0,12€/kWh.
(is fictief, geen discussie daar over graag, is toch anders per persoon/systeem.)
(pas hier op dat je de BTW wel goed doet, de 0,02€ boeten kan dus ex BTW zijn of inc BTW.)

dan neem je de array en van elke waarde trek je af de laagste prijs van die dag + bovenstaande verlies van 0,12€/kWh er ook af.
alle uren die nu de min in gaan = niet ontladen van accu.
de overige uren daar maak je een percentage van ten opzichten van verschil laagste en hoogste prijs en verdeel je de kWh's die je in de accu hebt over die percentages.
en dan loopt het geheel voor 70% al geautomatiseerd goed.

(de 30% die fout gaat, heeft te maken met BMS drift, mijn zonnepanelen die soms toch niet het voorspelde doen, of soms hele speciale dagen die meerdere pieken heeft als 1, dan wil het soms ook fout gaan doordat de lage prijs niet op de juiste moment zit, alleen dat word dan de volgende dag weer goed gemaakt.
de 30% ben je dus niet allemaal kwijt maar gaat niet geautomatiseerd goed. dit is voor mij nog een ongoing project en ik ontdek meer en meer dingen om het nog steeds beter te doen.)

en nog wel een hoop extra etc etc... en zo, moet b.v. ook nog rekening houden dat mijn aansluiting een max heeft waar ik niet over heen wil gaan. >:)

edit:
in home assistant heb ik 24 virtuele dimmer's aan gemaakt.
dat zijn de houders van het geautomatiseerde systeem.
die kan ik dus nog handmatig aanpassen als ik niet te vrede ben met die dag.
altijd handig als alles nog aardig beta is. ;)

ik krijg nog geen 2x een laad en ontlaad sessie op 1 dag voor elkaar, dit gebeurd niet vaak maar is soms wel mogenlijk. ;)
en 10 a 20% laad/ontlaad cycle verlies. dat is bij een gemiddelde prijs van 0,20€/kWh ook 0,02€/kWh tot 0,04€/kWh (nb... ik hoop dat ik goed had gezien dat je die niet had meegenomen).

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdhoe
Siert192 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:30:
Wat ik mij langzamerhand een beetje af begin te vragen:

Het is voor mijzelf niet het belangrijkste, maar is er iemand die denkt dat hij een redelijke terugverdientijd gaat krijgen met zo'n Marstek?
Ik woon zelf in België, weet precies de regels niet in Nederland. Maar volgens de berekeningen die ik voor mezelf gemaakt heb, is mijn terugverdientijd ongeveer 7j.

Bij mij is het de bedoeling dat ik mijn overtollige zonnestroom vooral zelf kan gebruiken. Hier worden we betaald om overtollige stroom te injecteren. Maar dat is amper 2-3cent/kwh. Dit terwijl stroom ons 25-28cent/kwh kost.

Volgens mijn p1 gegevens van de voorbije jaren injecteer ik meer dan 200 dagen/jaar 5kwh of meer op het net. Dit kan ik dus beter in de batterij opslaan en zelf gebruiken. Dit komt neer op ong 1000kwh/jaar, hopelijk nog wat meer = +/-250€/jaar besparing. Ik verwacht ook niet dat de stroomprijs de komende jaren zal dalen, integendeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Terugverdientijd zou voor mij op 6 jaar liggen voor de Marstek volgens de data van netbeheerder via mijn-thuisbatterij.be simulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
Vraagje: ik wacht nu op de levering van de p1 meter. Dan kan ik de modus op auto zetten. Maar wat doet hij dan eigenlijk precies nu er nog geen zon is?

Stel ik zet hem op auto om 0.00 uur nachts. De batterij probeert nul op de meter te realiseren en is tegen de ochtend leeg. Hoe wordt deze dan weer bijgevuld als er geen zon is?

Zou je dat niet willen combineren met de tijdschakeling of handelsmodus?

[ Voor 10% gewijzigd door Ellroe32 op 14-01-2025 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
6-7 jaar ... dat is nog geen € 25,= per maand dus ... wow!

Waarom hoor ik dit soort cijfers niet vaker bij "de grote broers"?
Die verdienen hun investering op deze manier immers toch nooit terug ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdhoe
Siert192 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:50:

Klopt volledig. Als ik in het verleden prijzen hoorde van 6k-10k etc. voor een installatie, dan moet je gek zijn om zoiets te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realdaffy
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 27-05 22:30
Komt dat niet omdat die winst behalen in de onbalans markt ipv van het handelen met dynamische tarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
realdaffy schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 00:06:
Komt dat niet omdat die winst behalen in de onbalans markt ipv van het handelen met dynamische tarieven?
Lukt het hen om daarmee € 100,= tot € 125,= per maand te maken dan?

Alleen dan hebben ze ook een terugverdientijd van zo’n 6-7 jaar te pakken. Lijkt mij stug …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Siert192 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:50:

Ja eigenlijk nog sneller rendabel dan mijn zonnepanelen. Slechts 2 jaar terugdraaiende teller gehad (door geknoei vlaamse regering) waardoor deze nu pas na 12 jaar ofzo rendabel zullen zijn. Uiteraard gaan panelen/sma omvormer met wat geluk wel 20 à 25 jaar mee. Vrees dat deze thuisbatterij iets sneller afgeschreven zal zijn. Gezien de vooruitzichten dat de stroom enkel maar duurder wordt de komende jaren (gezien de hoeveelheid extra taxen die ze hierin gaan doorrekenen) zullen zelfs de grote investeringen binnen enkele jaren rendabel zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Avenger 2.0 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:58:
[...]

Ja eigenlijk nog sneller rendabel dan mijn zonnepanelen. Slechts 2 jaar terugdraaiende teller gehad (door geknoei vlaamse regering) waardoor deze nu pas na 12 jaar ofzo rendabel zullen zijn. Uiteraard gaan panelen/sma omvormer met wat geluk wel 20 à 25 jaar mee. Vrees dat deze thuisbatterij iets sneller afgeschreven zal zijn. Gezien de vooruitzichten dat de stroom enkel maar duurder wordt de komende jaren (gezien de hoeveelheid extra taxen die ze hierin gaan doorrekenen) zullen zelfs de grote investeringen binnen enkele jaren rendabel zijn...
Mijn 12 zonnepanelen kostten destijds (mei 2024) € 6.069,=.
En die ga ik terugverdienen in 6 jaar: met iets meer dan € 84,= per maand.
(Zonneplan -de leverancier- zelf dacht in 3,9 jaar … verkooppraatje?)

Dat ga ik met mijn Marstek thuisbatterij niet halen, schat ik zo.
Maar iemand met zo’n dure thuisbatterij wel? Geloof er nix van … 8)7
Zonneplan zelf schat 5-6 jaar voor een Nexus met 10 kWh … hahahaha! ;w

[ Voor 4% gewijzigd door Siert192 op 15-01-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Nu nog niet, maar met de dalende kost van batterijen zal dit in de komende jaren ook wel rendabel worden.
In tussentijd is zo een plug-in thuisbatterij zoals de Marstek wel een oplossing gezien voor vele nu al rendabel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:34

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Waarom dat gefocust op de terugverdientijd?

Maken jullie je ook druk over de terugverdientijd van je auto, je bankstel, je televisie, je schoenen, je biefstukje, de bos bloemen die je wekelijks voor je vrouw koop, je vakantie op de camping in Zeeland, de kerstboom die je jaarlijks neerzet, de 12 kopjes koffie die je dagelijks drinkt, de opvang van je kinderen, de rollen wc papier die je jaarlijks weg veegt, de cadeautjes die je op verjaardagen weg geef, de ziektekostenverzekering waar je nu weer naar bent overgestapt…..

Nou?

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
PeepPeepPeep schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:57:

Maken jullie je ook druk over de terugverdientijd van je auto, je bankstel, je televisie, je schoenen, je biefstukje, de bos bloemen die je wekelijks voor je vrouw koop, je vakantie op de camping in Zeeland, de kerstboom die je jaarlijks neerzet, de 12 kopjes koffie die je dagelijks drinkt, de opvang van je kinderen, de rollen wc papier die je jaarlijks weg veegt, de cadeautjes die je op verjaardagen weg geef, de ziektekostenverzekering waar je nu weer naar bent overgestapt…..

Nou?
Daar begon ik mee … is voor mij niet het belangrijkste bij mijn Marstek!
(beter lezen?) :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:34

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Siert192 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:58:
[...]

De rest wel…

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-06 16:30

Nou?
Euh, omdat een batterij bedoeld is om te besparen, niet luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:25
Siert192 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:58:
[...]
Hij reageert op de laatste berichten, niet op wat je mogelijk een tijd geleden hebt gezegd, ik zou hem dat niet kwalijk nemen. :) Hoe mensen producten en diensten waarderen is persoonlijk en daarmee is de discussie volgens mij wel klaar.

Om iets in de richting van het topic te typen en gezien je eerdere vraag: er bestaat een goede mogelijkheid om de Zonneplan-accu terug te verdienen in bijv 4 jaar. Kijk maar naar praktijkcijfers die je regelmatig ziet langskomen in gerelateerde forums/topics of in de facebookgroep. De vraag is wel of die verdiencijfers aanhouden; ik denk dat zowel kansen op grote als risico's op lage opbrengsten bestaan. Dat is de onbalansmarkt, flink onberekenbaarder dan de wereld van dynamische uurtarieven.

Zelf zou ik eerder gaan voor zoiets als een plugin thuisaccu, aansturing vanuit Home Assistant, inkopen op lage tarieven en gebruiken tijdens hoge tariefuren (zoals vandaag weer eens... 8)7 ). En uiteraard groter gebruik van eigen PV-stroom. Misschien een keer extra ontladen bij extreem hoge tarieven. Het zou een Marstek Venus kunnen zijn; echter mijn wens is dat zo'n accu niet alleen off-grid ook stroom kan leveren, maar daarnaast off-grid geladen kan worden met zonnepanelen. Dat is zeldzamer.

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-06 08:53

Nou?
Die lijst van uitgaven die je noemt zijn consumptief en als jij een tig-kilo wegende zwarte doos op zolder wilt zetten voor bijna 2000 euro is dat natuurlijk helemaal prima, gewoon voor de leuk. Veel (potentiele) kopers van een thuisbatterij hebben echter als primaire overweging om te besparen op de energie kosten. Dat is dan ook veelal de marketing kreet die fabrikanten hanteren om die dingen te slijten. Dan heeft het natuurlijk pas zin als de investering die je doet teniet wordt gedaan door de besparingen die je met dat ding behaald over de jaren heen. Als dat sommetje niet gemaakt kan worden in jouw voordeel dan had je inderdaad beter een extra bosje bloemen kunnen kopen voor je vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:48

Nou?
Een accu is geen gebruiksartikel, je investeert om de kosten te drukken.
Dat is het doel van de accu.
Je gaat niet investeren om nog duurder uit te zijn.
Een auto heeft als vervoermiddel een heel ander gebruiksdoel.
Als je een auto aanschaft voor je bedrijf dan moet die ook terug verdient worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
zeegerd schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:21:
[...]
Zelf zou ik eerder gaan voor zoiets als een plugin thuisaccu, aansturing vanuit Home Assistant, inkopen op lage tarieven en gebruiken tijdens hoge tariefuren (zoals vandaag weer eens... 8)7 ). En uiteraard groter gebruik van eigen PV-stroom. Misschien een keer extra ontladen bij extreem hoge tarieven. Het zou een Marstek Venus kunnen zijn; echter mijn wens is dat zo'n accu niet alleen off-grid ook stroom kan leveren,
maar daarnaast off-grid geladen kan worden met zonnepanelen. Dat is zeldzamer.
Off-grid laden van zonnepanelen is alleen mogelijk met een daar voor geschikte off-grid omvormer.
bij uitval van het stroomnet schakelt de PV omvormer ook direct uit.
De Marstek Jupiter is wel geschikt om PV stroom off-grid te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blubbers schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:08:
[...]

Euh, omdat een batterij bedoeld is om te besparen, niet luxe.
Ik hoop dat ik mijn BATT nooit zal terugverdienen 8)7
ff omdenken...

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:53
Ik maak een onderscheid tussen terugverdienen en besparen:
- Een thuisaccu mag er niet voor zorgen dat ik meer ga betalen voor de stroom
- Ik hoef de aanschaf van een thuisaccu niet terug te verdienen

Ik heb in HomeAssistant een simulatie draaien (zoals wel meer hier) en als ik daar naar kijk dan zou een accu (zonder enige optimalisatie) mij op dit moment meer kosten aan stroom dan wanneer ik geen thuisaccu zou hebben. Dit is gemeten vanaf 1 januari met "laden" van stroom die anders ge-exporteerd zou worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
AWEF schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:53:
Is dat niet een beetje tegenstrijdig?
De Marstek kan ik nu niet terug verdienen, maar als de saldering stopt wel.
Ik heb een vast contract en heb niks aan de onbalans prijsverschillen.
Dat zie ik ook niet als toekomst bestendig, maar eerder als een piramide spel.
De mensen van het eerste uur zullen hem wel terug verdienen, maar hoe meer er in stappen des te kleiner de onbalans en de verdiensten worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16-06 12:10

Veel mensen zien zonnepanelen en thuisbatterijen als een manier om geld te verdienen. Ik zou liever zien dat het (primaire!) doel zou verschuiven richting duurzaamheid, waarbij we met zijn allen accepteren dat dat (in ieder geval op korte termijn) geld kost, en niet direct geld oplevert. Dat er nu een hele hoop zonnepanelen op daken liggen vind ik positief; dat er een (relatief kleine) groep mensen 'woekerwinsten' op heeft gemaakt (of nog steeds maakt), vind ik jammer. Liever had ik nóg meer zonnepanelen op daken gezien.

Thuisbatterijen lijken, op dit moment, financieel gezien nog niet heel aantrekkelijk, en zijn als 'investering' erg risicovol, omdat niemand weet hoe de energiemarkt zich over 2-3 jaar precies gaat ontwikkelen (al dan niet 'geholpen' door overheidsbeleid). Maar als we thuisbatterijen gaan zien als het leveren van een bijdrage aan de energietransitie, en dus een investering in een duurzamere wereld, dan kunnen we dat toch zwaarder laten wegen dan het financiële gewin? Een bankstel verdien je helemaal niks van terug, een thuisbatterij in ieder geval deels, dus dat is dan toch al mooi meegenomen?

Qua duurzaamheid kies ik voor investeren in een Nederlands bedrijf (HomeWizard) dat met hun producten/innovatie bijdraagt aan de energietransitie (en energiebesparing), én het verlagen van mijn (bruto!) energie-import. Wat mij, vanuit duurzaamheid, nog wel 'pijn' doet zijn de omzettingsverliezen (mijn netto energie-import gaat erdoor omhoog). Er zijn in mijn wijk relatief weinig zonnepanelen (en wel ook winkels, kantoren en flagebouwen), dus zou het dan niet beter zijn om mijn pv-opwek zonder extra verlies door anderen direct te laten verbruiken, dan het met extra verlies in een eigen batterij te stoppen?

De opvang van kinderen past trouwens niet zo goed in het lijstje van dingen die zich niet terugverdienen, want het levert ons wél financieel voordeel op. Maar de analogie met duurzaamheid is toch aardig: we maken een afweging tussen financiën en andere aspecten (in dit geval niet duurzaamheid, maar welzijn van de ouders, en de ontwikkeling van het kind). Voor ons is die balans bij 3 dagen opvang en 2x4 dagen werken (5 dagen opvang en 2x5 dagen werken had financieel het meeste opgeleverd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
verkeerde topic ;-)

[ Voor 98% gewijzigd door mrme12345 op 15-01-2025 11:57 ]

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a2aan
AWEF schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:53:

Ik heb in HomeAssistant een simulatie draaien (zoals wel meer hier) en als ik daar naar kijk dan zou een accu (zonder enige optimalisatie) mij op dit moment meer kosten aan stroom dan wanneer ik geen thuisaccu zou hebben. Dit is gemeten vanaf 1 januari met "laden" van stroom die anders ge-exporteerd zou worden.
Als je een (vast) contract zonder terugleverkosten hebt gaat een thuisbatterij je inderdaad alleen maar geld kosten, vanwege de omzettingsverliezen.

Met terugleverkosten ga je wél besparen met een thuisbatterij, mits de omzettingsverliezen (per kWh) niet hoger zijn dan de terugleverkosten. Voor mensen die op jaarbasis netto exporteren is er nog een extra bonus: door de relatief lage terugleververgoeding zijn de omzettingsverliezen extra goedkoop.

Wat er precies met vaste/variabele contracten gaat gebeuren als de salderingsregeling vervalt weet niemand, maar het kan goed dat het voordeel van een thuisbatterij nog wat verder toeneemt.

In combinatie met een dynamisch contract kan je een thuisbatterij gebruiken om je overtollige pv-opwek te gebruiken (of zelfs te exporteren) op de momenten van de dag dat de energieprijzen het hoogst zijn, en in de winter kan je op goedkope momenten opladen uit het net, om op dure momenten NOM te draaien (beperkt voordeel, dat steeds kleiner zal worden).

Het verdienmodel van je thuisbatterij goedkoop opladen uit het net, en duur ontladen naar het net zie ik ook verdwijnen, omdat de batterijen (niet alleen thuis, maar ook de grote jongens) ervoor gaan zorgen dat de spread steeds kleiner wordt. Bovendien gaat het afschaffen van de salderingsregeling heel erg veel pijn doen voor dit verdienmodel.

Maar helemaal onderaan de streep, en voor de langere termijn: het wordt sowieso voordeliger (efficiënter én goedkoper) om een grote batterij op de hoek van de straat te zetten, dan 50 kleintjes bij iedereen thuis. Dus ik zie een thuisbatterij op de lange termijn eigenlijk niet als een heel zinvol apparaat. Dit in tegenstelling tot zonnepanelen, omdat de ruimte om die op te stellen schaars is, waardoor het wél loont om ze op daken van woningen te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
Polvo176 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:03:
[...]

Is dat niet een beetje tegenstrijdig?
De Marstek kan ik nu niet terug verdienen, maar als de saldering stopt wel.
Ik heb een vast contract en heb niks aan de onbalans prijsverschillen.
Dat zie ik ook niet als toekomst bestendig, maar eerder als een piramide spel.
De mensen van het eerste uur zullen hem wel terug verdienen, maar hoe meer er in stappen des te kleiner de onbalans en de verdiensten worden.
Hoezo is dat tegenstrijdig? De aanschaf terugverdienen binnen een acceptabele termijn (een aantal jaar) is op dit moment niet mogelijk tenzij je gaat handelen, dan is het misschien mogelijk. Straks met het afschaffen van de saldering wordt het een ander verhaal (ook een beetje afhankelijk van wat de teruglever tarieven gaan worden).

Ik heb op dit moment een dynamisch contract, dus met een beetje slimme sturing kan je goedkoper uit zijn maar dan heb je het over een paar euro per maand, niet genoeg om de aanschaf terug te verdienen.

[ Voor 56% gewijzigd door AWEF op 15-01-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
AWEF schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:10:
Ik heb op dit moment een dynamisch contract, dus met een beetje slimme sturing kan je goedkoper uit zijn maar dan heb je het over een paar euro per maand, niet genoeg om de aanschaf terug te verdienen.
Veel hangt af van in hoeverre je je verbruik kan/wil plannen op de goedkoopste momenten. Door je wasmachine, droger en vaatwasser aan te zetten op goedkope momenten realiseer je al een besparing, waar je met een thuisbatterij weinig meer aan toe kan voegen.

Maar je kan een thuisbatterij ook zien als een apparaat dat gemak brengt: je hoeft zelf niet meer na te denken over wanneer je bepaalde apparaten aanzet; de batterij zorgt dat je bespaart (alhoewel direct verbruik natuurlijk nóg beter en voordeliger is).

Alleen hoe kom je aan die "paar euro per maand"? @Taro had voor hij een thuisbatterij had zijn verbruik al verregaand afgestemd op de goedkope momenten (gemiddeld kwam hij op een heel laag tarief uit), én met een thuisbatterij zegt hij nóg meer te besparen/verdienen. Ben wel benieuwd hoe het komt dat jullie, beide met een dynamisch contract, to een zo verschillende conclusie komen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Janp1963
Heb de Marstek nu 9 dagen draaien, en halleluja ik heb de investering al lang en breed terugverdiend zelf al een dikke winst geboekt. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pjua5zX8wNIfcJQtEykHJoGKe_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DCtoOGF6UbQ6ht6GPWi7W108.jpg?f=fotoalbum_large

Oww wait.........................punt moet een komma zijn........bummer!! 8)7 :+

[ Voor 1% gewijzigd door Janp1963 op 15-01-2025 12:27 . Reden: edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimate-Dennus
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-05 15:34
Vannacht is een kleine test gedaan op een ander vermogen om is te kijken of er verschil zit tussen wat de Marstek app aangeeft en bijvoorbeeld een smart plug van HomeWizard. Ik kan me voorstellen dat hier een kleine afwijking in zit in de Marstek app en HomeWizard maar ik vond dit verschil toch wel enigzins bijzonder...

Ik heb aangegeven dat de Marstek vannacht mocht volladen met een vermogen van 1750 Watt.
Uiteindelijk zie ik nu terug via de HomeWizard plug dat de batterij uiteindelijk met 1825 Watt zichzelf heeft volgeladen. Verschil van 75 Watt.... Nu gaat het mij niet zo zeer om dit verschil want hij is dan wat sneller vol maar wat ik bijzonder vind is als ik aangeef 1750 watt dan verwacht ik zelf 1740 t/m 1760 als afwijking. Niet een verschil van 75 Watt..

Zijn er toevallig meerdere mensen die dit al eens getest hebben en hier ook opgelet hebben.
Anders wil ik is vragen aan degene met dezelfde setup (Lees; Marstek batterij en HomeWizard plug) om is wat resultaten te delen op verschillende laadstanden. En dan wat de Marstek app aangeeft en de HomeWizard plug)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
a2aan schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:05:
[...]

Veel mensen zien zonnepanelen en thuisbatterijen als een manier om geld te verdienen. Ik zou liever zien dat het (primaire!) doel zou verschuiven richting duurzaamheid, waarbij we met zijn allen accepteren dat dat (in ieder geval op korte termijn) geld kost, en niet direct geld oplevert. Dat er nu een hele hoop zonnepanelen op daken liggen vind ik positief; dat er een (relatief kleine) groep mensen 'woekerwinsten' op heeft gemaakt (of nog steeds maakt), vind ik jammer. Liever had ik nóg meer zonnepanelen op daken gezien.
Milieu doelen en duurzaamheid is een nobel streven, maar voor de massa niet het doel, dat is om energie kosten te besparen.
Dat is toch iets anders dan geld verdienen.
Met een Marstek zal dat eerder lukken dan een grote vaste installatie, maar het blijft afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Siert192 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:50:
[...]

Mijn 12 zonnepanelen kostten destijds (mei 2024) € 6.069,=.
En die ga ik terugverdienen in 6 jaar: met iets meer dan € 84,= per maand.
(Zonneplan -de leverancier- zelf dacht in 3,9 jaar … verkooppraatje?)

Dat ga ik met mijn Marstek thuisbatterij niet halen, schat ik zo.
Maar iemand met zo’n dure thuisbatterij wel? Geloof er nix van … 8)7
Zonneplan zelf schat 5-6 jaar voor een Nexus met 10 kWh … hahahaha! ;w
Mijn 12 zonnepanelen in 2013 laten plaatsen. Investering na aftrek van subsidie was iets van 4300 euro. Na 8 jaar was die investering, door vermindering gebruik electriciteit danwel opbrengst van de panelen, terug verdiend. Met de batterij verwacht ik dat niet direct maar de toekomst zal het moeten uitwijzen. Men heeft het over 6000 laadcycli maar wie zegt er dat ie niet 10000 of meer aan kan? En dan kan ie zich wellicht toch ooit terugverdienen hoewel het niet mijn eerste prioriteit is. Het is nu meer hobby.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
a2aan schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:23:
[...]

Alleen hoe kom je aan die "paar euro per maand"? @Taro had voor hij een thuisbatterij had zijn verbruik al verregaand afgestemd op de goedkope momenten (gemiddeld kwam hij op een heel laag tarief uit), én met een thuisbatterij zegt hij nóg meer te besparen/verdienen. Ben wel benieuwd hoe het komt dat jullie, beide met een dynamisch contract, to een zo verschillende conclusie komen.
Verschillende manier van aansturen denk ik. Ik moet ook zeggen dat ik het nu meer doe om te kijken hoe ik het "slimste" kan sturen voor mijn situatie (geen export vanuit de batterij / goedkoop laden / zo veel mogelijk NOM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
Het gaat mij zelf ook niet om terug te verdienen. Ik vind het leuk om zo veel mogelijk zelfvoorzienend te zijn. Wat betreft de keuze voor Marstek, dit doe ik alleen vanwege de back up functie, wanneer homewizard een optie had om er er stekker op aan te sluiten bij stroomuitval dan was ik zeker daar voor gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duramotion
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16-06 07:50

Duramotion

Bedrijfsaccount Duramotion
Goedemiddag allemaal,

Omdat er hier meer kennis en weet zit dan mij wil ik jullie een vraag stellen.

Hieronder even een opzet van de bij mij bekende slimme meters met P1 poort.
Mis ik er nog?

Landis+Gyr
- E350
- E450
- E360
Iskraemeco
- MT382
- MT372
Kaifa
- MA105
- MA304
Itron
- ACE4000
Honeywell/Elster
- AS300P

Sagemcom
- T210-D

Kamstrup (minder gangbaar in Nederland)
- OMNIPOWER®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Janp1963 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:26:
Heb de Marstek nu 9 dagen draaien, en halleluja ik heb de investering al lang en breed terugverdiend zelf al een dikke winst geboekt. _/-\o_

[Afbeelding]

Oww wait.........................punt moet een komma zijn........bummer!! 8)7 :+
Zegt nog niet zoveel, is dat alleen het verschil tussen ingekochte en verkochte kWh's?
Of worden afschrijving en laad/ontlaad verliezen ook mee genomen?
Samen zijn die al snel 10 cent per kWh en het is niet te zien om hoeveel kWh's het hier gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
Duramotion schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:03:
Goedemiddag allemaal,

Mis ik er nog?

Landis+Gyr
- E350
- E450
- E360
Iskraemeco
- MT382
- MT372
Kaifa
- MA105
- MA304
Itron
- ACE4000
Honeywell/Elster
- AS300P

Sagemcom
- T210-D

- OMNIPOWER®
Iskra AM550 staat op mijn meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Goedemiddag allemaal,

Mis ik er nog?

Landis+Gyr
- E350
- E450
- E360
Iskraemeco
- MT382
- MT372
Kaifa
- MA105
- MA304
Itron
- ACE4000
Honeywell/Elster
- AS300P

Sagemcom
- T210-D

- OMNIPOWER®
Deze lijst geeft ChatGPT:

Deze meters voldoen aan de DSMR-standaard (Dutch Smart Meter Requirements) en hebben een P1-poort:
Landis+Gyr
E350
E360
ZCF110

Sagemcom
XS210
T210-D
T211

Iskraemeco
MT382
MT372
AM550
AM540

Kamstrup
Omnipower
382

EDMI
MK10D
MK7C

Flonidan (gasmeters gekoppeld aan elektriciteitsmeters)
Gyr Mlog
Uniflo G4

Elster
AS300P
AS220

Itron
ACE6000
ACE8000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Dat Kaifa ontbreekt bewijst dat de lijst in ieder geval niet compleet is. Voor de zekerheid zou je nog van alle apparaten die wel op lijst staan moeten controleren of dat wel terecht is. ChatGPT is leuk, maar voor veel dingen toch minder geschikt dan het lijkt.

Zuiverste is denk ik via de websites van de netbeheerders kijken welke meters zij ondersteunen, maar dat is natuurlijk meer werk dan even snel op Tweakers vragen. Zo zie ik bij Liander bijvoorbeeld de Sagemcom MS212 en MT212.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-06 11:53
Goedemiddag allemaal,

Mis ik er nog?

Landis+Gyr
- E350
- E450
- E360
Iskraemeco
- MT382
- MT372
Kaifa
- MA105
- MA304
Itron
- ACE4000
Honeywell/Elster
- AS300P

Sagemcom
- T210-D

- OMNIPOWER®
Ik heb een Sagemcom S211 (éénfase) maar Fluvius heeft er verschillende in Vlaanderen: https://www.fluvius.be/nl...tale-elektriciteitsmeters
Pagina: 1 ... 22 ... 184 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.