je kunt bij entso-e een account aanvragen/maken (met extra mogelijkheid om automatisch in te lezen in b.v. home assistent).
daar vind je de gehele epex prijs voor vandaag en morgen. (waar eigenlijk 95+% van de dynamische leveranciers dus ook mee werken)
deze prijs is wel ex belasting ex BTW etc etc de kale prijs dus, die moet je er nog bij rekenen.
in het veld average_electricity_price_today staat een array van de komende 24 (of 48) uur met de prijzen.
eerst rekening houden met: je koop elektra in, dat kost je 0,02ct extra.
dan verkoop je elektra dat kost je 0,02ct extra, dus je maakt altijd 0,04€ verlies op handelen.
(zoek de echte waarde op in je contract, die weet ik niet ik gok maar de 0,02€.)
dan de aankoop prijs van de accu / 6000 ontlaad beurten = 0,08€.
(ook hier is het een beetje persoonlijk, maar goed neem een bedrag. en vergeet ook niet dat er stroom verloren gaat met dit soort systemen, hoeveel geen idee.)
tel al die die bedragen op en dan kom je uit op: +/-0,12€/kWh.
(is fictief, geen discussie daar over graag, is toch anders per persoon/systeem.)
(pas hier op dat je de BTW wel goed doet, de 0,02€ boeten kan dus ex BTW zijn of inc BTW.)
dan neem je de array en van elke waarde trek je af de laagste prijs van die dag + bovenstaande verlies van 0,12€/kWh er ook af.
alle uren die nu de min in gaan = niet ontladen van accu.
de overige uren daar maak je een percentage van ten opzichten van verschil laagste en hoogste prijs en verdeel je de kWh's die je in de accu hebt over die percentages.
en dan loopt het geheel voor 70% al geautomatiseerd goed.
(de 30% die fout gaat, heeft te maken met BMS drift, mijn zonnepanelen die soms toch niet het voorspelde doen, of soms hele speciale dagen die meerdere pieken heeft als 1, dan wil het soms ook fout gaan doordat de lage prijs niet op de juiste moment zit, alleen dat word dan de volgende dag weer goed gemaakt.
de 30% ben je dus niet allemaal kwijt maar gaat niet geautomatiseerd goed. dit is voor mij nog een ongoing project en ik ontdek meer en meer dingen om het nog steeds beter te doen.)
en nog wel een hoop extra etc etc... en zo, moet b.v. ook nog rekening houden dat mijn aansluiting een max heeft waar ik niet over heen wil gaan.
edit:
in home assistant heb ik 24 virtuele dimmer's aan gemaakt.
dat zijn de houders van het geautomatiseerde systeem.
die kan ik dus nog handmatig aanpassen als ik niet te vrede ben met die dag.
altijd handig als alles nog aardig beta is.
ik krijg nog geen 2x een laad en ontlaad sessie op 1 dag voor elkaar, dit gebeurd niet vaak maar is soms wel mogenlijk.
[
Voor 8% gewijzigd door
migjes op 14-01-2025 18:59
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)