Had al wel zon vermoeden... Erg jammer dat ze zo met klanten omgaan. Zo doen wij het gelukkig niet. Ook te merken aan de positieve reviews waar we erg trots op zijn.
- Stekkerbatterij
- Registratie: November 2024
- Laatst online: 27-01 12:15
Bedrijfsaccount Stekkerbatterij
Ach, gelukkig noemen we op dit forum geen (bedrijfs)namen.
Stel je voor! Wij houden ons fatsoen ...

Stel je voor! Wij houden ons fatsoen ...
[ Voor 8% gewijzigd door Siert192 op 11-01-2025 17:35 ]
@Janp1963 stelde jullie een vraag https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81281942, gelieve daar antwoord(en) op geven.Stekkerbatterij schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:10:
[...]
Had al wel zon vermoeden... Erg jammer dat ze zo met klanten omgaan. Zo doen wij het gelukkig niet. Ook te merken aan de positieve reviews waar we erg trots op zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door yingli405 op 11-01-2025 17:34 ]
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Bij het niet genoemde bedrijf kun je met kortingscode de batterij bestellen voor €1749 en je krijgt 2 euro per dag dat je moet wachten. Je kunt ze gewoon bereiken s’avonds en in het weekend via Whatsapp.Stekkerbatterij schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:10:
[...]
Misschien dat jullie service beter is maar er zit dan ook wel een prijs verschil in van ruim €150,-
Modbus werkt nu dankzij de hulp van een vriend van mij die er ook een heeft.
We hebben samen als tijdelijke oplossing voor het CRC probleem in de V146 firmware een Fork van een een bestaande Modbus Proxy gemaakt met een aanpassing voor de CRC zodat dat nu goed gaat.
Uitleg staat hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2282240
Resultaat tot nu toe:
We hebben samen als tijdelijke oplossing voor het CRC probleem in de V146 firmware een Fork van een een bestaande Modbus Proxy gemaakt met een aanpassing voor de CRC zodat dat nu goed gaat.
Uitleg staat hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2282240
Resultaat tot nu toe:
:strip_exif()/f/image/EgIHrzhbU874QUeIOQdvf9Br.jpg?f=fotoalbum_large)
MTVenus V151 CT003 V110 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Misschien is het mogelijk om deze "virtuele" smart meter voor de B2500 compatible te maken met de Venus.
https://github.com/tomquist/b2500-meter
Wanneer ik bovenstaande docker container installeer en laat deze luisteren op poort 12345 (zoals beschreven in de code, en dit is dezelfde poort die open staat bij de CT001), probeert mijn accu connectie te maken met de container.
De container log geeft dan:
Komt overeen met de code in "b2500-meter/b2500/b2500.py" vanaf lijn 84.
Mijn python kennis te beperkt om dit verder uit te zoeken.
https://github.com/tomquist/b2500-meter
Wanneer ik bovenstaande docker container installeer en laat deze luisteren op poort 12345 (zoals beschreven in de code, en dit is dezelfde poort die open staat bij de CT001), probeert mijn accu connectie te maken met de container.
De container log geeft dan:
code:
1
| "Received 'hame' from <accu-ip>, sent 'ack'". |
Komt overeen met de code in "b2500-meter/b2500/b2500.py" vanaf lijn 84.
Mijn python kennis te beperkt om dit verder uit te zoeken.
Ik denk dat de Belgische staat er problemen mee heeft als je iets laat installeren aan 6% btw, terwijl volgens de wet het pas in april wordt goedgekeurdAvenger 2.0 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:57:
Vraag mij af of er ook firma's zo plug-in thuisbatterijen komen 'installeren' (om in België van het 6% BTW regime te kunnen genieten indien woning >10 jaar). Misschien dat je in totaliteit dan niet uitspaart (tov 21% BTW en zelf aankopen), maar in geval van problemen is het toch wel beter om service aan huis te krijgen ipv 'stuur maar even zelf terug op'.
Wat de rest van de reacties betreft van de service:
Ik vind het een goed teken dat de fabrikant snel reageert bij een probleem. Zeker als de leverancier zou wegvallen wegens één of andere reden.
Wat @Smart-Charged betreft: Ze hebben hier de eerste levertermijn alvast gehaald (rond kerstmis). Dat er een probleem met de batterij blijkt te zijn, kan ik hen niet aanrekenen. Dan zou ik eerder op Hame moeten klagen dat ze batterijen uitleveren waarbij er blijkbaar geen of niet voldoende testen worden gedaan op werking van de cellen. Akkoord, communicatie kan beter (dat heb ik ook bij eerdere contacten met hen gezegd) maar ik heb nu vandaag bericht gekregen dat ze uiterlijk woensdag hem komen wisselen.
Kon dit beter afgehandeld worden? Ja. In principe zou (indirecte en onbedoelde) druk via dit forum niet nodig moeten zijn voor een snelle oplossing. Ook omdat ik al vanaf dag 1 problemen zag bij de batterij (allé, dag 3 want dag 1 en 2 was ik niet thuis). Maar als ze woensdag komen wisselen, zal het net binnen de 14 dagen zijn vanaf mijn eerste officiële melding aan hen dat ik denk dat de batterij defect is. Dat is voor mij nog binnen de periode die ik kan aanvaarden. Als het effectief februari ging zijn (zoals ze eerste aangaven), was dit wel anders geweest.
De bedoeling is om het pas in april te laten of zelf te installeren (nu is sowiezo zinloos gezien te weinig zon).Horla schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:54:
[...]
Ik denk dat de Belgische staat er problemen mee heeft als je iets laat installeren aan 6% btw, terwijl volgens de wet het pas in april wordt goedgekeurd
Ook nog afwachten of deze in maart in de lijst met toegelaten thuisbatterijen staat (maar Duravolt was er mee bezig)
Hoe werkt de connectie tussen ampère tangen en thuisbatterij trouwens? Is dat een directe verbinding of verbinden ze beiden met je wifi thuisnetwerk?
via wifi maar die ga je nooit gebruiken. Tegen dan is de p1-meter er al lang. Er is quasi niemand die deftige resultaten heeft van de CT-klem.Avenger 2.0 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:10:
[...]
Hoe werkt de connectie tussen ampère tangen en thuisbatterij trouwens? Is dat een directe verbinding of verbinden ze beiden met je wifi thuisnetwerk?
Maar die P1-meter module werkt ook gewoon met wifi naar de batterij neem ik aan?Horla schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:15:
[...]
via wifi maar die ga je nooit gebruiken. Tegen dan is de p1-meter er al lang. Er is quasi niemand die deftige resultaten heeft van de CT-klem.
- Stekkerbatterij
dat mag niet dan word je direct gebanned namelijk.Siert192 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:16:
Ach, gelukkig noemen we op dit forum geen (bedrijfs)namen.![]()
Stel je voor! Wij houden ons fatsoen ...![]()
- Stekkerbatterij
Wanneer je je bedenkt dat dit marge technisch helemaal niet kan weet je genoeg toch waarom ze met korting strooien...obed112 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:35:
[...]
Bij het niet genoemde bedrijf kun je met kortingscode de batterij bestellen voor €1749 en je krijgt 2 euro per dag dat je moet wachten. Je kunt ze gewoon bereiken s’avonds en in het weekend via Whatsapp.
Misschien dat jullie service beter is maar er zit dan ook wel een prijs verschil in van ruim €150,-
- Stekkerbatterij
Wij hebben nog geen definitieve datum. Maar wat ons toegezegd is 20/22 januari op het vliegtuig. Dus deze maand nog bij alle klanten. Zodra er een definitieve datum is worden alle klanten uiteraard direct ingelicht.Janp1963 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:17:
[...]
Hallo,
Ik ben klant bij jullie, hebben jullie al nieuwe info over de uitlevering van de Marstek P1 meter en/of de koppeling met de HW P1 meter?
Wat betreft de verliezen tijdens ontladen betreft kan ik nu een verschil zien vóór en ná de omvormer.
- Ingesteld in App = Ontladen 400W
- Weergave in App / Home Assistant via Modbus = Ontladen 407W
- Weergave in HA via Modbus = Ontladen van de Batterij voor de omvormer= 424W
Efficiëntie is dan 96%
De Accu staat in de onverwarmde garage, temperaturen lijken mij prima.
Ik heb zelf geen interesse om er nog een ander meetinstrument tussen te zetten.
Ik heb een keer 's nachts de P1 meter gemonitord terwijl ik ging Laden en Ontladen en dat leek gewoon globaal te kloppen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/awVTbRihsu1vqhT44dIjWPug.jpg?f=user_large)
Idle verbruik lijkt 15 / 16 w uit de Accu te trekken, natuurlijk is er nog netwerkverkeer en Modbus verkeer dus ik vind dit wel meevallen, ik had echter wel verwacht dat dit verbruik uit het Net zou komen i.p.v. de Accu.
- Ingesteld in App = Ontladen 400W
- Weergave in App / Home Assistant via Modbus = Ontladen 407W
- Weergave in HA via Modbus = Ontladen van de Batterij voor de omvormer= 424W
Efficiëntie is dan 96%
De Accu staat in de onverwarmde garage, temperaturen lijken mij prima.
Ik heb zelf geen interesse om er nog een ander meetinstrument tussen te zetten.
Ik heb een keer 's nachts de P1 meter gemonitord terwijl ik ging Laden en Ontladen en dat leek gewoon globaal te kloppen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/awVTbRihsu1vqhT44dIjWPug.jpg?f=user_large)
Idle verbruik lijkt 15 / 16 w uit de Accu te trekken, natuurlijk is er nog netwerkverkeer en Modbus verkeer dus ik vind dit wel meevallen, ik had echter wel verwacht dat dit verbruik uit het Net zou komen i.p.v. de Accu.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/chUXujrK3UyyuTIs7TvvK9jS.jpg?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door superduper1969 op 11-01-2025 20:42 ]
MTVenus V151 CT003 V110 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
- Stekkerbatterij
Dat klopt inderdaadAvenger 2.0 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:26:
[...]
Maar die P1-meter module werkt ook gewoon met wifi naar de batterij neem ik aan?
dit heeft totaal geen zin, is offtopic, forumvervuiling en de rest van de tweakers zit hier niet op te wachten. Please don't.
[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 12-01-2025 11:08 ]
De nl site van Marstek zelf biedt al €100 euro korting. Ik snap het wel, je kunt bij jullie de batterij even in Almelo komen bekijken en er gevoel bij krijgen, maar denk wel dat er minimaal €100 euro vanaf moet zodat jullie niet duurder zijn dan Marstek zelf.Stekkerbatterij schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:31:
[...]
Wanneer je je bedenkt dat dit marge technisch helemaal niet kan weet je genoeg toch waarom ze met korting strooien...
Reclame maken op tweakers om mensen over te halen om bij jullie te kopen lijkt me ook niet de bedoeling.
Maar goed laten we ons richten op de mogelijkheden van de batterij.
thanks, maar liever niet reageren op offtopic geneuzel.
[ Voor 82% gewijzigd door teacher op 12-01-2025 11:09 ]
laat dit soort discussies lekker over aan forumbeheer
[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 12-01-2025 11:12 ]
Dat lijkt het idd relatief gezien dan. Heb overigens geen metingen meer gedaan met ontladen. Zit niet op aparte groep. Gewoon aangesloten op een stopcontact in de hal.obed112 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:02:
[...]
Het lijkt erop dat hoe hoger hoe beter is, heb je de batterij op een aparte groep? Enzo ja zou je het misschien ook op 2500 watt willen proberen om te kijken of mijn theorie klopt?
Vanmiddag tijdens het schaatsen kijken maar ff weer stoeien met laden met verschillende wattages. Nu alles toch nog manueel omdat de auto-functie niet werkt (batterij en CT001 kunnen niet met elkaar verbinden).
aka pluim003
Was eens aan het kijken voor anti-diefstal indien buiten geplaatst (want anders licht je hem gewoon van de muur en neem je hem mee). Volgens mij kan je naast afstandshouder D (dat beugeltje onderaan) een oogje in de muur vijzen en door beide een hangslot doen eens die tegen de muur hangt. Dan kan je hem al niet meer gewoon van de muur lichten tenminste zonder dit slot los te doen (en moeilijk door te knippen of los te slijpen gezien weinig plaats achteraan).
Bedankt voor de tip! Ik zal t.z.t. eens kijken, ben ook van plan om hem buiten neer te zetten ...Avenger 2.0 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:33:
Was eens aan het kijken voor anti-diefstal indien buiten geplaatst (want anders licht je hem gewoon van de muur en neem je hem mee). Volgens mij kan je naast afstandshouder D (dat beugeltje onderaan) een oogje in de muur vijzen en door beide een hangslot doen eens die tegen de muur hangt. Dan kan je hem al niet meer gewoon van de muur lichten tenminste zonder dit slot los te doen (en moeilijk door te knippen of los te slijpen gezien weinig plaats achteraan).
(ben alleen hier niet zo heel bang voor diefstal: het is zo stil dat dieven al jaren niet durven langs te komen)
Iets aparts: heb mijn Duravolt op manual staan en zie dat ie vanochtend tussen pakweg 8:10 en 8:50 aan het laden is geslagen met pakweg 600W. En nee, er was geen programmering die hiervoor zorgde. Overigens zit er op dit moment 0,56kWh in de batterij. Gisteravond met 150W per uur laten ontladen. Aangezien er gisteren meer in de batterij is geladen dan er uit is gegaan lijkt het me erg sterk dat ie op 0 zat want gisteren zat ie nog op pakweg 33% bij iets van 1,6kWh. Weet niet wat de stand na de ontlaadactie was maar zal ook rond de 1,5kWh moeten zijn geweest. De laadactie van vanochtend komt me vreemd over. Iets om in de gaten te houden.
[ Voor 22% gewijzigd door DikkieDick op 12-01-2025 10:30 ]
aka pluim003
Vrees dat die 6% niet gaat gelden op plug-in batterijen. Volgens de BTW regels is die 6% voor installaties aan een huis ouder dan 10 jaar enkel voor dingen die vast aan je huis verbonden zijn. Zonnepanelen met een omvormer vallen er onder, plug-in systemen (batterij en pv) gaan dat niet doen schat ik. Die kan je gewoon meenemen als je verhuist.Avenger 2.0 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:57:
Vraag mij af of er ook firma's zo plug-in thuisbatterijen komen 'installeren' (om in België van het 6% BTW regime te kunnen genieten indien woning >10 jaar). Misschien dat je in totaliteit dan niet uitspaart (tov 21% BTW en zelf aankopen), maar in geval van problemen is het toch wel beter om service aan huis te krijgen ipv 'stuur maar even zelf terug op'.
Je krijgt namelijk ook niet 6% BTW als je iemand de stekker van je nieuwe TV komt insteken.
Loont de moeite om de vraag eens te stellen aan de BTW administratie tegen dat deze in België legaal worden in april maar ik vrees dat ik het antwoord al ken. Is nu namelijk ook zo voor EMS systemen. Als dat vast zit of mee komt met je panelen of batterij omvormer geld 6% BTW, als je dat los koopt en laat installeren, 21%.
Bedankt voor de info. Voor de TV die ze komen installeren zijn was het ook 21%, dus vrees er inderdaad voor.
Is er eigenlijk info te vinden over het verschil in levensduur van LiFePO4-batterijen bij constante temperatuur en wisselende temperatuur (zoals installatie buiten)? Ik neem aan dat ze bij te lage of hoge temperaturen sowiezo minder performant zijn, maar in hoeverre degraderen de batterijen sneller? Praten we over een significant verschil (zoals halvering levensduur) of slechts enkele jaren in totaal?
Is er eigenlijk info te vinden over het verschil in levensduur van LiFePO4-batterijen bij constante temperatuur en wisselende temperatuur (zoals installatie buiten)? Ik neem aan dat ze bij te lage of hoge temperaturen sowiezo minder performant zijn, maar in hoeverre degraderen de batterijen sneller? Praten we over een significant verschil (zoals halvering levensduur) of slechts enkele jaren in totaal?
Heeft er iemand een idee hoe je de stroomkabel terug verwijderd? Heeft klik gezegd bij aansluiting maar toen heb ik niet goed opgelet wat juist. Heb al met een schroevendraaier op alle lipjes gedrukt maar hij blijft muurvast zitten.
Edit: dat lipje bovenaan dus maar met redelijk veel kracht...
Edit: dat lipje bovenaan dus maar met redelijk veel kracht...
[ Voor 12% gewijzigd door Horla op 12-01-2025 10:42 ]
Ik kan de stekker er gewoon rechtstandig uittrekken, wel iets winkelen maar komt dan gewoon los.Horla schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:39:
Heeft er iemand een idee hoe je de stroomkabel terug verwijderd? Heeft klik gezegd bij aansluiting maar toen heb ik niet goed opgelet wat juist. Heb al met een schroevendraaier op alle lipjes gedrukt maar hij blijft muurvast zitten.
Zit wel vrij strak.
[ Voor 2% gewijzigd door Janp1963 op 12-01-2025 10:42 . Reden: toevoeging ]
A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos
Als je er meerdere op 1 groep zet. Dan moet de stekker eraf. Aanleggen groep. Kabel naar de plek van installatie batterij. Is dat een mogelijkheid? Indien je er meer nodig hebt. Overstijg de power die op een WCD mag. Kosten en baten moeten wel afwegen.scruysberghs schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:26:
[...]
Vrees dat die 6% niet gaat gelden op plug-in batterijen. Volgens de BTW regels is die 6% voor installaties aan een huis ouder dan 10 jaar enkel voor dingen die vast aan je huis verbonden zijn. Zonnepanelen met een omvormer vallen er onder, plug-in systemen (batterij en pv) gaan dat niet doen schat ik. Die kan je gewoon meenemen als je verhuist.
Je krijgt namelijk ook niet 6% BTW als je iemand de stekker van je nieuwe TV komt insteken.
Loont de moeite om de vraag eens te stellen aan de BTW administratie tegen dat deze in België legaal worden in april maar ik vrees dat ik het antwoord al ken. Is nu namelijk ook zo voor EMS systemen. Als dat vast zit of mee komt met je panelen of batterij omvormer geld 6% BTW, als je dat los koopt en laat installeren, 21%.
Volgens mij zijn er nog wel een paar software probleempjes. Ik had mijn accu tussen 0.00 en 07.00 handmatig op ontladen gezet (150W), en hij is er om 05.00 uur spontaan mee gestopt, terwijl er nog 1,63 kWh in de accu zit. Beetje vreemd.DikkieDick schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:23:
Iets aparts: heb mijn Duravolt op manual staan en zie dat ie vanochtend tussen pakweg 8:10 en 8:50 aan het laden is geslagen met pakweg 600W. En nee, er was geen programmering die hiervoor zorgde. Overigens zit er op dit moment 0,56kWh in de batterij. Gisteravond met 150W per uur laten ontladen. Aangezien er gisteren meer in de batterij is geladen dan er uit is gegaan lijkt het me erg sterk dat ie op 0 zat want gisteren zat ie nog op pakweg 33% bij iets van 1,6kWh. Weet niet wat de stand na de ontlaadactie was maar zal ook rond de 1,5kWh moeten zijn geweest. De laadactie van vanochtend komt me vreemd over. Iets om in de gaten te houden.
Even laden op 2500W gezet: HomeWizard zegt 2345-2356W, Marstek zelf 2248-2253W.
Terug naar 1000W: Marstek zegt 996W, HW 1039W.
aka pluim003
en @Avenger 2.0scruysberghs schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:26:
[...]
Vrees dat die 6% niet gaat gelden op plug-in batterijen. Volgens de BTW regels is die 6% voor installaties aan een huis ouder dan 10 jaar enkel voor dingen die vast aan je huis verbonden zijn. Zonnepanelen met een omvormer vallen er onder, plug-in systemen (batterij en pv) gaan dat niet doen schat ik. Die kan je gewoon meenemen als je verhuist.
Ik woon niet in Belgie...
Maar als je een bevriende installateur het stopcontact laat vervangen door een installatiedoos, de stekker laat afknippen en de draadjes in de installatiedoos aan elkaar zet "is het al een installatie".
Dat is in 30 minuten gebeurd. Een willekeurig bedrijf vragen gaat wellicht niet meteen lukken, maar een bevriende installateur zal het wellicht wel willen doen.
Just my 2cents...
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Dan graag wat sneller actie daar er al pagina's geneuzel was 😉. Goed bedoeld.Devke schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:30:
[mbr]laat dit soort discussies lekker over aan forumbeheer[/mbr]
Edit. 0 meerwaarde.
[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 12-01-2025 11:40 ]
Lijkt erop dat gas erop dus het laagste verlies geeft. Ik denk dat laden en ontladen niet uitmaakt?DikkieDick schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:22:
Even laden op 2500W gezet: HomeWizard zegt 2345-2356W, Marstek zelf 2248-2253W.
Bij 2500 lijkt het toch wel weer redelijk verlies maar relatief denk ik idd vergelijkbaar dan die bij 1000. Hoop wel dat de autostand binnenkort fatsoenlijk werkt want wil natuurlijk niet continu hem handmatig laten laden en dan ook weer van het net gebruiken. Laad nu weer handmatig omdat er soms momenten zijn waarop die teruglevert, hoewel dat nu nog niet zo heel spannend is. :-)Devke schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:41:
[...]
Lijkt erop dat gas erop dus het laagste verlies geeft. Ik denk dat laden en ontladen niet uitmaakt?
aka pluim003
Waar ik heel benieuwd naar ben is wat de verliezen volle bak laden zijn en daarna NOM draaien. Wat de verliezen dan worden tijdens het NOM draaien. Je gaat dan werken met lagere vermogens. HW heb ik besteld. Daar kan ik het dan mooi mee vergelijken. Deze is gericht op volladen en daarna NOM. Maar daar zou je jouw batterij ook op kunnen inrichten. Wellicht (straks) met HA ook leuk aan te sturen.DikkieDick schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:44:
[...]
Bij 2500 lijkt het toch wel weer redelijk verlies maar relatief denk ik idd vergelijkbaar dan die bij 1000. Hoop wel dat de autostand binnenkort fatsoenlijk werkt want wil natuurlijk niet continu hem handmatig laten laden en dan ook weer van het net gebruiken. Laad nu weer handmatig omdat er soms momenten zijn waarop die teruglevert, hoewel dat nu nog niet zo heel spannend is. :-)
Ben nu een dag aan het monitoren geweest. Het blijkt dat 3 of 2 batterijen elkaar tegen werken, ze kijken immers naar het totaal verbruik / terug levering. Om sommige momenten staat de ene batterij terug te leveren en een andere batterij volgas staat te laden. Daarom zou ik graag willen zien dat elke batterij naar zijn eigen fase kijkt om zo te doen wat hij zou moeten doen, en niet de andere batterijen beïnvloed.bruneelm schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:18:
[...]
Zit ik ook op te wachten, alhoewel als je een fase hebt met weinig verbruik
Enige die met 3 systemen op een 3f net werkt op heden is de zendure
Derhalve ook aangegeven bij Marstek om hier enige prio aan te geven.
Voor nu, 2 batterijen in stand-by stand, en 1 in gebruik, dit gaat goed.
3x Marstek 5.12Kw, 1 per fase, Shelly Pro 3EM, V151
Het is niet bepaald even van de muur tillen met dat gewicht. Zet je je tuinset ook op slot met een kabel? En de buitenlampen, die kun je immers zo van de muur schroeven.Avenger 2.0 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:33:
Door de accu naar 1 fase te laten kijken bestrijd je het gevolg niet de oorzaak. De software die je accu’s aanstuurt gaat niet goed om met meerdere Accu’s dat is het probleem. Het doel is uiteindelijk om goed NOM te kunnen doen. Met lage vermogens graag met 1 accu Als er meer vraag is graag met 2 Accu’s.Njord1 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:04:
[...]
Ben nu een dag aan het monitoren geweest. Het blijkt dat 3 of 2 batterijen elkaar tegen werken, ze kijken immers naar het totaal verbruik / terug levering. Om sommige momenten staat de ene batterij terug te leveren en een andere batterij volgas staat te laden. Daarom zou ik graag willen zien dat elke batterij naar zijn eigen fase kijkt om zo te doen wat hij zou moeten doen, en niet de andere batterijen beïnvloed.
In HA zijn voorbeelden te vinden hoe dit gebeurd bij andere accu’s systemen. Ook in Homey zijn voorbeelden te vinden.
Hiervoor is wel een open API. noodzakelijk.
Voorlopig ben je met deze Accu afhankelijk van de fabrikant 🤷
Je loopt inderdaad niet heel ver met die accu.Erasmo schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:10:
[...]
Het is niet bepaald even van de muur tillen met dat gewicht. Zet je je tuinset ook op slot met een kabel? En de buitenlampen, die kun je immers zo van de muur schroeven.
Buiten van de pallet naar 20 meter verderop bij de meterkast was ik wel toe aan een bakje koffie zeg maar.
Maar goed er verdwijnen ook regelmatig aanhangmotoren van bootjes, onze aanhangmotor is net zo zwaar als de accu dus zeg nooit nooit.
Met 2 man ben je snel weg met zo'n accu.
Mocht ik ze buiten willen hangen zou ik ook iets van een extra hindernis monteren.
Tijd is de grootste vijand samen met verlichting.
De accu doet hier nog precies wat hij moet doen op manueel.
Laat hem zo een weekje draaien dus tot vrijdag in deze instellingen.
Eens zien wat dan het resultaat is.
Laden 800watt van 10:00 tot hij vol is dat valt binnen de ingestelde tijd voor laden.
Ontladen 16:30 tot 00:00 250watt
Ontladen 00:00 tot 09:00 150watt.
En ondertussen even bedenken welk schema ik de week daarna aanhoud.
En in de gaten houden wat de ontwikkelingen op NOM doen, met de ervaringen tot nu toe heb ik niet heel veel zin om de ct klemmen in de meterkast te knutselen.
Mischien als ik me vrijdag heel erg verveel dat ik die actie wel even uitvoer.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
De meter saldeert automatisch over de 3 fases toch? Heeft het dan wel zin om de batterijen te verdelen over de fases? Ik denk dat er idd iets van een p1 meter moet zijn die de batterijen stuurt.Peterhardenberg schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:23:
[...]
Door de accu naar 1 fase te laten kijken bestrijd je het gevolg niet de oorzaak. De software die je accu’s aanstuurt gaat niet goed om met meerdere Accu’s dat is het probleem. Het doel is uiteindelijk om goed NOM te kunnen doen. Met lage vermogens graag met 1 accu Als er meer vraag is graag met 2 Accu’s.
In HA zijn voorbeelden te vinden hoe dit gebeurd bij andere accu’s systemen. Ook in Homey zijn voorbeelden te vinden.
Hiervoor is wel een open API. noodzakelijk.
Voorlopig ben je met deze Accu afhankelijk van de fabrikant 🤷
Ik ben echt een beelddenker..... ik zie het hele parcours al voor me dat ze moeten afleggen bij je. 😜💪Ronald.42 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:23:
[...]
Je loopt inderdaad niet heel ver met die accu.
Buiten van de pallet naar 20 meter verderop bij de meterkast was ik wel toe aan een bakje koffie zeg maar.
Maar goed er verdwijnen ook regelmatig aanhangmotoren van bootjes, onze aanhangmotor is net zo zwaar als de accu dus zeg nooit nooit.
Met 2 man ben je snel weg met zo'n accu.
Mocht ik ze buiten willen hangen zou ik ook iets van een extra hindernis monteren.
Tijd is de grootste vijand samen met verlichting.
De accu doet hier nog precies wat hij moet doen op manueel.
Laat hem zo een weekje draaien dus tot vrijdag in deze instellingen.
Eens zien wat dan het resultaat is.
Laden 800watt van 10:00 tot hij vol is dat valt binnen de ingestelde tijd voor laden.
Ontladen 16:30 tot 00:00 250watt
Ontladen 00:00 tot 09:00 150watt.
En ondertussen even bedenken welk schema ik de week daarna aanhoud.
En in de gaten houden wat de ontwikkelingen op NOM doen, met de ervaringen tot nu toe heb ik niet heel veel zin om de ct klemmen in de meterkast te knutselen.
Mischien als ik me vrijdag heel erg verveel dat ik die actie wel even uitvoer.
U woont 4 hoog achter met balkon? Mijn ervaring is helaas dat alles wat niet vastgelast is aan iets anders word gejat (helaas leven we in zo'n tijd schijnbaar)Erasmo schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:10:
[...]
Het is niet bepaald even van de muur tillen met dat gewicht. Zet je je tuinset ook op slot met een kabel? En de buitenlampen, die kun je immers zo van de muur schroeven.
Aanhangers, boten, E-fietsen en zelfs complete tuinsets en las apparatuur. Gewicht is geheel geen issue. Ze komen voorbereid tegenwoordig met bolt cutters en steekwagens/busjes. Maak je geen illusies!
Dus even wat nadenken over plaatsing en/of diefstal preventie is echt geen overbodige luxe hoor tegenwoordig.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.
@Devke P1 of CT klem mag geen verschil maken.
De P1 meter “sommeert idd over de 3 fase’s. Dus maakt niet uit voor NOM op welke Fase de accu’s zitten. Maar zelfs met een P1 meter kan het gebeuren dat 1 accu laad en de andere ontlaad. Alleen goede aansturing voorkomt dit. Bij de Hama accu lijkt de software niet god te werken. We hopen allemaal dat de P1 meter dit gaat verbeteren. Maar P1 meter leest de slimme meter uit, dat is geen garantie dat de aansturing naar de Accu verbeterd.
Laten we hopen dat deze problemen snel worden opgelost.
De P1 meter “sommeert idd over de 3 fase’s. Dus maakt niet uit voor NOM op welke Fase de accu’s zitten. Maar zelfs met een P1 meter kan het gebeuren dat 1 accu laad en de andere ontlaad. Alleen goede aansturing voorkomt dit. Bij de Hama accu lijkt de software niet god te werken. We hopen allemaal dat de P1 meter dit gaat verbeteren. Maar P1 meter leest de slimme meter uit, dat is geen garantie dat de aansturing naar de Accu verbeterd.
NB... er zijn oude en nieuwe P1 aansluitingen.Peterhardenberg schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:45:
@Devke P1 of CT klem mag geen verschil maken.
De oude geven elke 10 secondes het totaal van 3 fases.
De nieuwe elke 1 seconde het totaal van 3 fases en ook nog informatie per fase.
Beetje afwachten hoe ze bedacht hebben hiermee om te gaan.
Enkel met de nieuwe "per fase" P1 aansluitingen?
of ook de oude "totaal over 3" P1 aansluitingen?
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Mijn huidige P1 meter van HW zit op een DMRS 4.0 meter, deze leest om de 10 seconden uit, maar ik kan met de P1 meter wel elke fase afzonderlijk uitlezen, hier ligt het probleem dus niet, evenals ik uitlees met een Shelly Pro, die ook per fase laat zien. Het probleem ligt dus overduidelijk aan de software van de batterij die er niet op ingericht is voor meerdere batterijen naast elkaar, of het nu 2 batterijen op 1 fase is of 3 batterijen die per fase aangesloten is.Stefannn schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:09:
[...]
NB... er zijn oude en nieuwe P1 aansluitingen.
De oude geven elke 10 secondes het totaal van 3 fases.
De nieuwe elke 1 seconde het totaal van 3 fases en ook nog informatie per fase.
Beetje afwachten hoe ze bedacht hebben hiermee om te gaan.
Enkel met de nieuwe "per fase" P1 aansluitingen?
of ook de oude "totaal over 3" P1 aansluitingen?
Denk voor de diefstalverzekering dat je ook wel ervoor moet zorgen dat het niet eenvoudig van de muur gelicht kan worden.Doggieman schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:32:
[...]
U woont 4 hoog achter met balkon? Mijn ervaring is helaas dat alles wat niet vastgelast is aan iets anders word gejat (helaas leven we in zo'n tijd schijnbaar)
Aanhangers, boten, E-fietsen en zelfs complete tuinsets en las apparatuur. Gewicht is geheel geen issue. Ze komen voorbereid tegenwoordig met bolt cutters en steekwagens/busjes. Maak je geen illusies!
Dus even wat nadenken over plaatsing en/of diefstal preventie is echt geen overbodige luxe hoor tegenwoordig.
A.. makes sense...Njord1 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:33:
[...]
Mijn huidige P1 meter van HW zit op een DMRS 4.0 meter, deze leest om de 10 seconden uit, maar ik kan met de P1 meter wel elke fase afzonderlijk uitlezen, hier ligt het probleem dus niet, evenals ik uitlees met een Shelly Pro, die ook per fase laat zien. Het probleem ligt dus overduidelijk aan de software van de batterij die er niet op ingericht is voor meerdere batterijen naast elkaar, of het nu 2 batterijen op 1 fase is of 3 batterijen die per fase aangesloten is.
Jij hebt duidelijk "besef van DMRS" mijn opmerking was meer algemeen bedoeld: de ene P1 is de andere niet.
Jullie hebben evt de inboeldelverzekering ook gechecked? Mocht de batterij binnen staan. Wat als? Ben je dan verzekerd bij brand. Nieuw product. Tip.
Bij mij iig. geen probleem, een kennis van mij regelt alle verzekeringen voor mij, hij heeft een verzekeringsbureau. Alles is gewoon verzekerd volgens hem. (na navraag)Devke schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:52:
Jullie hebben evt de inboeldelverzekering ook gechecked? Mocht de batterij binnen staan. Wat als? Ben je dan verzekerd bij brand. Nieuw product. Tip.
Wel voor mijn eigen zekerheid een hittemelder boven de batterijen geplaatst.
[ Voor 8% gewijzigd door Njord1 op 12-01-2025 15:00 ]
Goed dat je navraag doet. Better safe than sorry. Hier komt ook een rookmelder boven te hangen.Njord1 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:59:
[...]
Bij mij iig. geen probleem, een kennis van mij regelt alle verzekeringen voor mij, hij heeft een verzekeringsbureau. Alles is gewoon verzekerd volgens hem. (na navraag)
Wel voor mijn eigen zekerheid een hittemelder boven de batterijen geplaatst.
Zoals eerder aangegeven, het probleem zit niet in het uitlezen. CT klem meet zonder vertraging elke fase apart. Als dat niet werkt , waarom werkt P1 meter uitlezing dan beter? Met of zonder vertraging.Njord1 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:33:
[...]
Mijn huidige P1 meter van HW zit op een DMRS 4.0 meter, deze leest om de 10 seconden uit, maar ik kan met de P1 meter wel elke fase afzonderlijk uitlezen, hier ligt het probleem dus niet, evenals ik uitlees met een Shelly Pro, die ook per fase laat zien. Het probleem ligt dus overduidelijk aan de software van de batterij die er niet op ingericht is voor meerdere batterijen naast elkaar, of het nu 2 batterijen op 1 fase is of 3 batterijen die per fase aangesloten is.
Het resultaat van deze metingen moet worden omgezet naar een signaal naar de Accu. En in deze aansturing zitten mijn inziens de problemen.
Dat is wat ik ook aangeef, de vraag was wat de energiemeter uitspuugt. Het probleem met regeling van de onderlinge batterijen ligt iid. aan de software.Peterhardenberg schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:02:
[...]
Zoals eerder aangegeven, het probleem zit niet in het uitlezen. CT klem meet zonder vertraging elke fase apart. Als dat niet werkt , waarom werkt P1 meter uitlezing dan beter? Met of zonder vertraging.
Het resultaat van deze metingen moet worden omgezet naar een signaal naar de Accu. En in deze aansturing zitten mijn inziens de problemen.
Kan je de batterij niet instellen voor 1 fase? Dan werkt deze per fase, en weet hij niet wat er op de andere fasen gebeurt. Dat zou toch goed moeten gaan.Njord1 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:04:
[...]
Ben nu een dag aan het monitoren geweest. Het blijkt dat 3 of 2 batterijen elkaar tegen werken, ze kijken immers naar het totaal verbruik / terug levering. Om sommige momenten staat de ene batterij terug te leveren en een andere batterij volgas staat te laden. Daarom zou ik graag willen zien dat elke batterij naar zijn eigen fase kijkt om zo te doen wat hij zou moeten doen, en niet de andere batterijen beïnvloed.
Nope.enerby schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:16:
[...]
Kan je de batterij niet instellen voor 1 fase? Dan werkt deze per fase, en weet hij niet wat er op de andere fasen gebeurt. Dat zou toch goed moeten gaan.
Misschien ook wel een belangrijke. Is die 10 jaar garantie enkel op de LiFePO4 batterijen of op de volledige omvormer? Want zoals ik het lees in de documentatie en reclame lijkt het enkel op de batterijen te zijn. Hoop dat ik mis ben.
[ Voor 5% gewijzigd door Avenger 2.0 op 12-01-2025 16:54 ]
Ik heb in een van de andere topics al eens gemeld hoe Univé er mee om gaat: Je moet een rookmelder in de ruimte hebben, geen brandbare spullen eromheen, het hoeft niet per se door een specialist te zijn aangelegd, niet in een vluchtroute en je accu en huis zijn verzekerd. Wel zullen ze bij een eventuele brand natuurlijk nagaan of je hebt zitten hobby'en en je mogelijk ondeugdelijke apparatuur hebt aangeschaft. Dus Hame/Marstek en de importeurs moeten wel kunnen aantonen dat er aan de vereisten voor NL is voldaan en het apparaat aan de Nederlandse netcode voldoet. Ga je bijv. met 2500 Watt via een stekker zitten terugleveren op een groep met andere gebruikers, dan voldoe je daar niet aan en kan je nog weleens een probleem hebben.Devke schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:52:
[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 12-01-2025 17:18 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Kan het zijn dat het apparaat gewoon heeft bijgeladen om aan de minimale SoC te voldoen? LFP accu's moet je niet met <10% idle laten staan, dat is om meerdere reden slecht.DikkieDick schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:23:
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Dat hoeft natuurlijk niet. Als jij op fase 1 2000 watt verbruikt of fase 2 1500 watt teruglevert dan hoeven de batterijen maar 500 watt te leveren. Toch zal de ene batterij 2000 watt gaan leveren en zal de andere 1500 watt gaan laden.enerby schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:16:
[...]
Kan je de batterij niet instellen voor 1 fase? Dan werkt deze per fase, en weet hij niet wat er op de andere fasen gebeurt. Dat zou toch goed moeten gaan.
Netto 0 maar niet wat je wil omdat je dan je batterijen met gebruikt dan nodig is.
Bij losse fases zal de ene batterij met
Ik heb even een test gedaan met de Modbus gegevens voor de efficiency van de inverter.
Ik kwam er achter dat de weergave in de App niet altijd matched met de interne getallen, ook niet na 1 minuut wachten.
Ik heb dan ook de laatste 2 kolommen gebruikt voor de berekening:
Ik kwam er achter dat de weergave in de App niet altijd matched met de interne getallen, ook niet na 1 minuut wachten.
Mode | App Setting W | App Result W | HA Result W | Battery W | Efficiency % |
Charge | 2500 | 2491 | 2491 | 2245 | 90,12 |
Charge | 2000 | 2209 | 1992 | 1799 | 90,31 |
Charge | 1500 | 1494 | 1494 | 1351 | 90,43 |
Charge | 1000 | 996 | 996 | 894 | 89,76 |
Charge | 800 | 873 | 796 | 710 | 89,20 |
Charge | 600 | 597 | 597 | 526 | 88,11 |
Charge | 400 | 397 | 397 | 342 | 86,15 |
Charge | 200 | 198 | 198 | 156 | 78,79 |
Charge | 100 | 99 | 99 | 63 | 63,64 |
Idle | 0 | 0 | 0 | 15 | |
Discharge | 100 | 102 | 102 | 129 | 79,07 |
Discharge | 200 | 153 | 206 | 230 | 89,57 |
Discharge | 400 | 407 | 407 | 426 | 95,54 |
Discharge | 600 | 607 | 607 | 622 | 97,59 |
Discharge | 800 | 807 | 807 | 820 | 98,41 |
Discharge | 1000 | 1007 | 1007 | 1018 | 98,92 |
Discharge | 1500 | 1503 | 1505 | 1522 | 98,88 |
Discharge | 2000 | 2004 | 2004 | 2036 | 98,43 |
Discharge | 2500 | 2485 | 2502 | 2564 | 97,58 |
Moeten ze dat wel zo expliciet in de voorwaarden hebben staan. ( En ik denk dat dat niet het geval is).Taro schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:16:
[...]
Ik heb in een van de andere topics al eens gemeld hoe Univé er mee om gaat: Je moet een rookmelder in de ruimte hebben, geen brandbare spullen eromheen, het hoeft niet per se door een specialist te zijn aangelegd, niet in een vluchtroute en je accu en huis zijn verzekerd. Wel zullen ze bij een eventuele brand natuurlijk nagaan of je hebt zitten hobby'en en je mogelijk ondeugdelijke apparatuur hebt aangeschaft. Dus Hame/Marstek en de importeurs moeten wel kunnen aantonen dat er aan de vereisten voor NL is voldaan en het apparaat aan de Nederlandse netcode voldoet. Ga je bijv. met 2500 Watt via een stekker zitten terugleveren op een groep met andere gebruikers, dan voldoe je daar niet aan en kan je nog weleens een probleem hebben.
Voor bedrijven is het anders, maar voor particulieren ligt de bewijslast voor niet uitkeren gelukkig redelijk hoog. Ze moeten namelijk opzet of nalatigheid aantonen.
Dus zolang je niet bewust je familie in gevaar brengt of zelf je huis in de fik steekt of iets doet wat expliciet in de voorwaarde is uitgesloten zal de verzekering uitkeren.
Er is geen huis in Nederland wat volledig aan alle eisen voldoet. Neemt natuurlijk niet weg dat je het gezeur niet wil. En zelf niet wil slapen boven een accu die ieder moment in de fik kan vliegen.
[ Voor 4% gewijzigd door reb65 op 12-01-2025 18:05 ]
@superduper1969:
Heel erg bedankt voor dit overzicht!
En wat is je conclusie?
Altijd zo hoog mogelijk laden (2500W) en ontladen (800W of 2500W)?
En wat is je conclusie?

[ Voor 30% gewijzigd door Siert192 op 12-01-2025 18:12 ]
Het zou kunnen maar gezien de hoeveelheid die er in zou moeten zitten lijkt me dat niet. Op dit moment zit ie op 1,58kWh en staat nog te ontladen tot 23 uur en zal dan op 0,9kWh zitten, ruim boven 10%.Taro schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:17:
[...]
Kan het zijn dat het apparaat gewoon heeft bijgeladen om aan de minimale SoC te voldoen? LFP accu's moet je niet met <10% idle laten staan, dat is om meerdere reden slecht.
aka pluim003
Als ik het goed begrijp gebruik je HA watt versus battery watt als efficiency. Dat zou ik echter “power mismatch” noemen.superduper1969 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:50:
Ik heb even een test gedaan met de Modbus gegevens voor de efficiency.
Mode App Setting W App Result W HA Result W Battery W Efficiency % Charge 2500 2491 2491 2245 90,12 Charge 2000 2209 1992 1799 90,31 Charge 1500 1494 1494 1351 90,43 Charge 1000 996 996 894 89,76 Charge 800 873 796 710 89,20 Charge 600 597 597 526 88,11 Charge 400 397 397 342 86,15 Charge 200 198 198 156 78,79 Charge 100 99 99 63 63,64 Idle 0 0 0 15 Discharge 100 102 102 129 79,07 Discharge 200 153 206 230 89,57 Discharge 400 407 407 426 95,54 Discharge 600 607 607 622 97,59 Discharge 800 807 807 820 98,41 Discharge 1000 1007 1007 1018 98,92 Discharge 1500 1503 1505 1522 98,88 Discharge 2000 2004 2004 2036 98,43 Discharge 2500 2485 2502 2564 97,58
Heb je ook iets als “geïntegreerd wattage” versus “battery %” bij laden en ontladen? Dat bepaalt uiteindelijk de round trip efficiency.
Als de watt-meter van de battery een directe relatie heeft met %/min dan klopt het overigens wel dat dit efficiency is. Alleen je weet natuurlijk niet hoe hij zijn watts meet. Meest waarschijnlijk is toch spanning over een kleine weerstand. Dat zegt dan dus niets over het batterij verlies.
Klopt ik heb het gelezen. Vandaar de tip hier ook even gedropt. Heb mn eigen verzekering ook gesproken. Geen probleem. Ze kijken erop dezelfde manier naar als de Zonnepanelen. Die zijn hier professioneel aangelegd. Batterij hang ik zelf sws een rookmelder bij. Niks omheen zetten is lastig. Ik houd ruim de minimale eisen aan die in mijn geval HW aangeeft. Er zal altijd iets in de buurt staan maar wat ik zeg wel met de ruime marges van HW.Taro schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:16:
[...]
Ik heb in een van de andere topics al eens gemeld hoe Univé er mee om gaat: Je moet een rookmelder in de ruimte hebben, geen brandbare spullen eromheen, het hoeft niet per se door een specialist te zijn aangelegd, niet in een vluchtroute en je accu en huis zijn verzekerd. Wel zullen ze bij een eventuele brand natuurlijk nagaan of je hebt zitten hobby'en en je mogelijk ondeugdelijke apparatuur hebt aangeschaft. Dus Hame/Marstek en de importeurs moeten wel kunnen aantonen dat er aan de vereisten voor NL is voldaan en het apparaat aan de Nederlandse netcode voldoet. Ga je bijv. met 2500 Watt via een stekker zitten terugleveren op een groep met andere gebruikers, dan voldoe je daar niet aan en kan je nog weleens een probleem hebben.
Nee die gegevens heb ik nog niet. Maar zover ik kan inschatten zijn dit de metingen van beide zijden van de inverter. Dus dit is maar een deel van de totale verliezen gerelateerd aan de efficiency van de inverter. Maar evengoed denk ik dat je hier iets van opsteekt. Total Energy in en total Energy out zijn lastig te meten op dagnivo omdat je altijd lading meeneemt van de vorige dag en ook altijd overhoud. Je zou dus zeer bewust met een lege accu (10%) moeten starten met meten en dan ook leeg eindigen en dat op dezelfde dag. Het kan natuurlijk wel maar dat is echt een projectje waar ik nog geen tijd voor heb.Stefannn schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:08:
[...]
Als ik het goed begrijp gebruik je HA watt versus battery watt als efficiency. Dat zou ik echter “power mismatch” noemen.
Heb je ook iets als “geïntegreerd wattage” versus “battery %” bij laden en ontladen? Dat bepaalt uiteindelijk de round trip efficiency.
Als de watt-meter van de battery een directe relatie heeft met %/min dan klopt het overigens wel dat dit efficiency is. Alleen je weet natuurlijk niet hoe hij zijn watts meet. Meest waarschijnlijk is toch spanning over een kleine weerstand. Dat zegt dan dus niets over het batterij verlies.
Top Job! Ontladen op laag vermogen valt mij niet tegen. Volle bak laden en daarna NOM is vlgs mij niet slecht.superduper1969 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:50:
Ik heb even een test gedaan met de Modbus gegevens voor de efficiency.
Mode App Setting W App Result W HA Result W Battery W Efficiency % Charge 2500 2491 2491 2245 90,12 Charge 2000 2209 1992 1799 90,31 Charge 1500 1494 1494 1351 90,43 Charge 1000 996 996 894 89,76 Charge 800 873 796 710 89,20 Charge 600 597 597 526 88,11 Charge 400 397 397 342 86,15 Charge 200 198 198 156 78,79 Charge 100 99 99 63 63,64 Idle 0 0 0 15 Discharge 100 102 102 129 79,07 Discharge 200 153 206 230 89,57 Discharge 400 407 407 426 95,54 Discharge 600 607 607 622 97,59 Discharge 800 807 807 820 98,41 Discharge 1000 1007 1007 1018 98,92 Discharge 1500 1503 1505 1522 98,88 Discharge 2000 2004 2004 2036 98,43 Discharge 2500 2485 2502 2564 97,58
Dat is dan ook de eerste (Winter) strategie die ik wil testen als de CT003 P1 binnen is.Devke schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:39:
[...]
Top Job! Ontladen op laag vermogen valt mij niet tegen. Volle bak laden en daarna NOM is vlgs mij niet slecht.
De test mogelijkheden gaan zo weer ruim komen. Mooi weer. Ben benieuwd.superduper1969 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:41:
[...]
Dat is dan ook de eerste (Winter) strategie die ik wil testen als de CT003 P1 binnen is.
Hopelijk levert HW ook zo uit. Al is de aansturing zelf daar (nog) niet vrijgegeven.
ALs er een goede NOM regeling is dan heb ik geen zelf aansturing nodig.Devke schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:44:
[...]
De test mogelijkheden gaan zo weer ruim komen. Mooi weer. Ben benieuwd.
Hopelijk levert HW ook zo uit. Al is de aansturing zelf daar (nog) niet vrijgegeven.
Eens. Waar ik op doel is bv waar ligt daar het beste punt voor laden. Als dit ook 800 Watt is dan zal je hem moeten tegen houden en pas bij overschot van de zonnepanelen van 800+ laden. Dat kan nog niet. Komt wel.Peterhardenberg schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:05:
[...]
ALs er een goede NOM regeling is dan heb ik geen zelf aansturing nodig.
- Stekkerbatterij
Je gaat in de eerste regel al de fout in. Die website waar jij op doelt is niet de officiële website van Marstek. Is gewoon een leverancier die deze domeinnaam gebruikt. Wij vinden dit erg verwarrend en hebben dit al bij Marstek gemeld dat dit zeker niet wenselijk is. Als zijn een slechte naam opbouwen heeft iedereen daar namelijk last van.obed112 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:22:
[...]
De nl site van Marstek zelf biedt al €100 euro korting. Ik snap het wel, je kunt bij jullie de batterij even in Almelo komen bekijken en er gevoel bij krijgen, maar denk wel dat er minimaal €100 euro vanaf moet zodat jullie niet duurder zijn dan Marstek zelf.
Reclame maken op tweakers om mensen over te halen om bij jullie te kopen lijkt me ook niet de bedoeling.
Maar goed laten we ons richten op de mogelijkheden van de batterij.
Daarbij ken ik via Marstek zelf dus de enige echte uit China het verhaal achter dit bedrijf. Zij hebben namelijk nog helemaal geen voorraad en dat kan ook nog even duren. Verder laat ik mij er maar niet over uit.
Ik wil niemand over halen op deze website. Ik geef alleen antwoord op vragen van mensen en geef een mening over een garantie geval.
[ Voor 9% gewijzigd door Stekkerbatterij op 12-01-2025 21:06 ]
Voor wie het voor eens en altijd echt wil weten:
dit https://nl.marstekenergy.com/ is de enige echte Nederlandstalige officiële website van Hame/Marstek.
dit https://nl.marstekenergy.com/ is de enige echte Nederlandstalige officiële website van Hame/Marstek.
Op genoemde officiële site:
Smart Meters van Derde Partijen
Venus Energycube is compatibel met Shelly Pro 3em, HomeWizard P1 meter. Als je je Venus configureert met een slimme meter, kun je bepaalde compatibele slimme meters van derden vinden in de Marstek app, zoals de Shelly Pro 3em en HomeWizard P1 meter.
Blijf op de hoogte van meer meters van derden die we in de toekomst zullen ondersteunen.
Hmmm…..
Venus Energycube is compatibel met Shelly Pro 3em, HomeWizard P1 meter. Als je je Venus configureert met een slimme meter, kun je bepaalde compatibele slimme meters van derden vinden in de Marstek app, zoals de Shelly Pro 3em en HomeWizard P1 meter.
Blijf op de hoogte van meer meters van derden die we in de toekomst zullen ondersteunen.
Hmmm…..
Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50
Alleen jammer dat @HomeWizard_NL niets afweet van een samenwerking van hun product met deze Accu.PeepPeepPeep schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:28:
Hmmm…..
Het is toch een vrij verkrijgbaar product?Peterhardenberg schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:45:
[...]
Alleen jammer dat @HomeWizard_NL niets afweet van een samenwerking van hun product met deze Accu.
Dat een 3e hun product laat samenwerken is toch juist mooi?
Dat hoeft toch niet? Ze stellen een api beschikbaar om hun sensor uit te lezen. Het lijkt me dan raar om dan voor "commercieel" gebruik daar weer geld voor te gaan eisen. Een lokale api hoort m.i. gewoon open te zijn, anders zitten we als tweakers niet alleen te wachten op een api maar ook nog eens totdat twee partijen een overeenkomst gesloten hebben.Peterhardenberg schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:45:
[...]
Alleen jammer dat @HomeWizard_NL niets afweet van een samenwerking van hun product met deze Accu.
Wat ze zeggen klopt: Je kan idd de HomeWizard P1 vinden in de Marstek app. Alleen is die wel uitgegrayed. :-)PeepPeepPeep schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:28:
Hmmm…..
aka pluim003
“Uitgegrayed” = “Op dit moment niet via deze website verkrijgbaar voor bezoekers hiervan”.
Punt. Niet meer en niet minder …
Punt. Niet meer en niet minder …
Laden op 800W scheelt 1% tegenover 2500W en alles wat er tussen zit. Who cares dan.Siert192 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:05:
@superduper1969:
En wat is je conclusie?
![]()
Overigens, nav mijn vreemde issue gisterochtend dat ie 'ineens' aan het laden was geweest gisterochtend. Gisteravond rond half 12 heb ik het ontladen gestopt en zat er nog 0,66kWh (13%) in de batterij. Toen ik vannacht even checkte was het 0,56kWh (11%) terwijl de HW-energysocket geen activiteit had geregistreerd. Waar de 0,1 gebleven is... Vanochtend en ook nu nog, zit ie op 0,56.
Update: lijkt erop dat ie gisteravond toch niet is uitgegaan en nog vrolijk heeft staan ontladen. Wel grappig dat ik zelfs tussen 22 en 23 uur nog wat terugleverde. Tussen 23 en 0 uur was het verbruik 0. :-)
Nou ja, dat verklaart dus wel die daling na 0,56. Toch te slaperig en niet goed op het schuifje geklikt. :-)
Update: lijkt erop dat ie gisteravond toch niet is uitgegaan en nog vrolijk heeft staan ontladen. Wel grappig dat ik zelfs tussen 22 en 23 uur nog wat terugleverde. Tussen 23 en 0 uur was het verbruik 0. :-)
Nou ja, dat verklaart dus wel die daling na 0,56. Toch te slaperig en niet goed op het schuifje geklikt. :-)
[ Voor 29% gewijzigd door DikkieDick op 13-01-2025 09:31 ]
aka pluim003
Dus -als je de keuze hebt- laden op 2500W en ontladen op 800W?blubbers schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:54:
[...]
Laden op 800W scheelt 1% tegenover 2500W en alles wat er tussen zit. Who cares dan.
En flauwekul om -financiële- investeringen te doen om (officieel) ook op 2500W te ontladen?

Hangt ervan af wat het voordeligste is. In België met capaciteitstarief loont het om op 2500W te ontladen om zo pieken op te vangen (wanneer je meerdere grootverbruikers opzet, zoals bij het koken in de avond).Siert192 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:06:
[...]
Dus -als je de keuze hebt- laden op 2500W en ontladen op 800W?
En flauwekul om investeringen te doen om (officieel) ook op 2500W te ontladen?
![]()
Dat hangt toch van je contract af? Ik krijg momenteel 3 cent /kWh. Zelfs aan 60% efficiëntie steek ik liever de energie in de batterij dan dat ik ze voor een peulschil verkoop.Devke schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:03:
[...]
Eens. Waar ik op doel is bv waar ligt daar het beste punt voor laden. Als dit ook 800 Watt is dan zal je hem moeten tegen houden en pas bij overschot van de zonnepanelen van 800+ laden. Dat kan nog niet. Komt wel.
Kan deze dan enkel in vaste stappen (100, 200, 400, 600, 800, 1000, 1500, 2000, 2500 W) laden- en ontladen of zie ik dat verkeerd? Gaat deze in NORM mode dan altijd minder laden- en ontladen dan er beschikbaar is of gevraagd wordt?
Nee, je kan invullen wat je wilt bv ook 805 enz enzAvenger 2.0 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:45:
Kan deze dan enkel in vaste stappen (100, 200, 400, 600, 800, 1000, 1500, 2000, 2500 W) laden- en ontladen of zie ik dat verkeerd? Gaat deze in NORM mode dan altijd minder laden- en ontladen dan er beschikbaar is of gevraagd wordt?
A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos
Net nog even gekeken naar het toevoegen van de HW P1 meter, lijkt er op dat er weer een firmware update aan zit te komen?
Bij selecteren P1 meter krijg ik onderstaande melding, helaas is er geen (nog) geen update beschikbaar.
Bij selecteren P1 meter krijg ik onderstaande melding, helaas is er geen (nog) geen update beschikbaar.
:strip_exif()/f/image/tOijQDT0Aa7pREboobSfpYmQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door Janp1963 op 13-01-2025 10:56 . Reden: typo ]
Ik heb begrepen van Smart-charged die zaterdag mijn batterij hebben geleverd, dat vanaf vandaag de smart meter van HW te gebruiken is. Maar de dinsdag is nog niet voorbij
PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride
Even support contacten en vrij laten geven?Janp1963 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:55:
Net nog even gekeken naar het toevoegen van de HW P1 meter, lijkt er op dat er weer een firmware update aan zit te komen?
[Afbeelding]
6320wp O/Z/W | Zendure 2400 AC | HW Batterij | Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+
Net gedaan via gebruiksfeedback, ben benieuwd!
Net (al) reactie gekregen:
Hello, you are currently on the latest firmware version, we will notify you if a new firmware version is available.Leo.
Please do not reply through this email.Thank you.
[ Voor 32% gewijzigd door Janp1963 op 13-01-2025 11:23 . Reden: Aanvulling ]
Welke dinsdag? Eerst maandag de 13e maar om zien te krijgenHoutje01 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:57:
Ik heb begrepen van Smart-charged die zaterdag mijn batterij hebben geleverd, dat vanaf vandaag de smart meter van HW te gebruiken is. Maar de dinsdag is nog niet voorbij
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Sorry ben in de war. Morgen is dinsdag. Ze zeiden vanaf dinsdag de 14e. Maar eerst zien.
PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride
Jij bent een netto terugleveraar?Horla schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:33:
[...]
Dat hangt toch van je contract af? Ik krijg momenteel 3 cent /kWh. Zelfs aan 60% efficiëntie steek ik liever de energie in de batterij dan dat ik ze voor een peulschil verkoop.
Je wilt zo efficient mogelijk opvangen denk ik. Zo min mogelijk verlies en de TLB zo ver mogelijk beperken.
Nee ik woon in Vlaanderen. Alles wat ik niet direct verbruik, ben ik kwijt. Zelfs bij absolute topdagen waar de panelen 20kWh opwekken verdien ik met moeite een halve euro...Devke schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:52:
[...]
Jij bent een netto terugleveraar?
Je wilt zo efficient mogelijk opvangen denk ik. Zo min mogelijk verlies en de TLB zo ver mogelijk beperken.
Ah dan is het een andere situatie.Horla schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:55:
[...]
Nee ik woon in Vlaanderen. Alles wat ik niet direct verbruik, ben ik kwijt. Zelfs bij absolute topdagen waar de panelen 20kWh opwekken verdien ik met moeite een halve euro...
Tijdens mijn middagwandeling bedacht ik me iets. Ik heb al die pluggen in huis met een Riemann-integraal die de totalen bijhoudt. Nou doet ie dat ook voor die HomeWizard-energysocket die ik heb aangeschaft voor de Marstek omdat die negatieve waardes kan geven.
Nou wil ik alles mooi in HomeAssistant hebben in het energie dashboard en bedacht me dat ik op basis van die HomeWizard-socket wel wat moet kunnen en dus 2 sensoren gemaakt:
In HomeAssistant zelf 2 Riemann-integralen gemaakt, zie ook het topic van @superduper1969 voor screenshots om dat te doen: Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling
en deze toegevoegd aan het energie-dashboard. Hij klaagt dan over de device-class maar wat aan het stoeien geweest met laden en ontladen en ik krijg het nu wel mooi in het dashboard:
/f/image/eZw7AH3OYmiOjYnIN3S35avz.png?f=fotoalbum_large)
Om dat geneuzel van de device-class uit de energieconfiguratie te krijgen kan je zoals in de aangehaalde draad is beschreven de nutshelpers aanmaken. Had het net ff getest maar ja, ben ik mijn huidige gegevens uit mijn dashboardje kwijt voor mijn screenshotje dus passen we dat later wel aan. Hier kan ik eerst wel weer mee uit de voeten.
En door het ontladen en net iets te weinig zelf gebruiken werd er ook teruggeleverd. Bij mijn eerste screenshot net na 2 uur zat ik nog op 100% zelfgebruikte zonne-energie.
Nou wil ik alles mooi in HomeAssistant hebben in het energie dashboard en bedacht me dat ik op basis van die HomeWizard-socket wel wat moet kunnen en dus 2 sensoren gemaakt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| - sensor: - name: 'Batterij in' unique_id: 202501131315 unit_of_measurement : "W" state: "{{ max( 0, (states('sensor.hw_energysocket_marstek_vermogen')) | float(default=0)) }}" icon: mdi:flash - sensor: - name: 'Batterij uit' unique_id: 202501131318 unit_of_measurement : "W" state: "{{ max( 0, 0 - (states('sensor.hw_energysocket_marstek_vermogen')) | float(default=0)) }}" icon: mdi:flash |
In HomeAssistant zelf 2 Riemann-integralen gemaakt, zie ook het topic van @superduper1969 voor screenshots om dat te doen: Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling
en deze toegevoegd aan het energie-dashboard. Hij klaagt dan over de device-class maar wat aan het stoeien geweest met laden en ontladen en ik krijg het nu wel mooi in het dashboard:
/f/image/eZw7AH3OYmiOjYnIN3S35avz.png?f=fotoalbum_large)
Om dat geneuzel van de device-class uit de energieconfiguratie te krijgen kan je zoals in de aangehaalde draad is beschreven de nutshelpers aanmaken. Had het net ff getest maar ja, ben ik mijn huidige gegevens uit mijn dashboardje kwijt voor mijn screenshotje dus passen we dat later wel aan. Hier kan ik eerst wel weer mee uit de voeten.
En door het ontladen en net iets te weinig zelf gebruiken werd er ook teruggeleverd. Bij mijn eerste screenshot net na 2 uur zat ik nog op 100% zelfgebruikte zonne-energie.
aka pluim003
Kon je hier niet de standaard import en export sensor voor gebruiken van de HW energysocket zelf zonder eigen configuratie? Dat gebruik ik namelijk voor mijn zonnepanelen die op een stopcontact zitten via een HW energysocket. Die gegevens gebruik ik ook in mijn apex charts binnen HA.DikkieDick schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:10:
Tijdens mijn middagwandeling bedacht ik me iets. Ik heb al die pluggen in huis met een Riemann-integraal die de totalen bijhoudt. Nou doet ie dat ook voor die HomeWizard-energysocket die ik heb aangeschaft voor de Marstek omdat die negatieve waardes kan geven.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 - sensor: - name: 'Batterij in' unique_id: 202501131315 unit_of_measurement : "W" state: "{{ max( 0, (states('sensor.hw_energysocket_marstek_vermogen')) | float(default=0)) }}" icon: mdi:flash - sensor: - name: 'Batterij uit' unique_id: 202501131318 unit_of_measurement : "W" state: "{{ max( 0, 0 - (states('sensor.hw_energysocket_marstek_vermogen')) | float(default=0)) }}" icon: mdi:flash
[Afbeelding]
6320wp O/Z/W | Zendure 2400 AC | HW Batterij | Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+
Het lukte mij niet, want de energysocket geeft 1 waarde die positief of negatief kan zijn. Ik kan die ook niet zo integreren in het energie-dashboard dus bedacht me als ik die kan opsplitsen in alleen de waardes voor laden en voor ontladen moet er wel iets mogelijk zijn. Maar ik houd me aanbevolen voor andere, misschien elegantere, oplossingen. Inmiddels al de nutshelpers toegevoegd waardoor mijn dashboardje over de afgelopen paar uren weer meer blauw is. Blijf nu nog ff opladen tot 16 uur en daarna gaat ie vanaf 17 uur ontladen tot middernacht.gielz schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:16:
[...]
Kon je hier niet de standaard import en export sensor voor gebruiken van de HW energysocket zelf zonder eigen configuratie? Dat gebruik ik namelijk voor mijn zonnepanelen die op een stopcontact zitten via een HW energysocket. Die gegevens gebruik ik ook in mijn apex charts binnen HA.
aka pluim003
De HW energysocket heeft een import en export sensor. Dan zou ik zeggen voor het laden de import sensor toevoegen in het energydashboard en voor het ontladen de export sensor. In theorie zou het dan direct moeten werken in HA. Het enigste wat je dan mist is een soc % en een cycles teller.DikkieDick schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:32:
[...]
Het lukte mij niet, want de energysocket geeft 1 waarde die positief of negatief kan zijn. Ik kan die ook niet zo integreren in het energie-dashboard dus bedacht me als ik die kan opsplitsen in alleen de waardes voor laden en voor ontladen moet er wel iets mogelijk zijn. Maar ik houd me aanbevolen voor andere, misschien elegantere, oplossingen. Inmiddels al de nutshelpers toegevoegd waardoor mijn dashboardje over de afgelopen paar uren weer meer blauw is. Blijf nu nog ff opladen tot 16 uur en daarna gaat ie vanaf 17 uur ontladen tot middernacht.
Zo gaan ze het iig bij de Homewizard batterij doen;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| ## Plug-in Battery (HWE-BAT) ### Parameters | Data | Type | Description | | ------------------- | ------ | ---------------------------------------- | | energy_import_kwh | Number | The energy usage meter reading in kWh. | | energy_export_kwh | Number | The energy feed-in meter reading in kWh. | | power_w | Number | The total active usage in watt. | | voltage_l1_v | Number | The active voltage in volt. | | current_a | Number | The active current in ampere. | | frequency_hz | Number | Line frequency in hertz. | | state_of_charge_pct | Number | The current state of charge in percent. | | cycles | Number | Number of battery cycles. | |
Aha. Had dat niet gezien en idd vind ik de import-sensor. De export-sensor is overigens uitgeschakeld. Geen idee waarom en weet zo ook niet hoe ik die ingeschakeld krijg.gielz schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:53:
[...]
De HW energysocket heeft een import en export sensor. Dan zou ik zeggen voor het laden de import sensor toevoegen in het energydashboard en voor het ontladen de export sensor. In theorie zou het dan direct moeten werken in HA. Het enigste wat je dan mist is een soc % en een cycles teller.
Zo gaan ze het iig bij de Homewizard batterij doen;
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ## Plug-in Battery (HWE-BAT) ### Parameters | Data | Type | Description | | ------------------- | ------ | ---------------------------------------- | | energy_import_kwh | Number | The energy usage meter reading in kWh. | | energy_export_kwh | Number | The energy feed-in meter reading in kWh. | | power_w | Number | The total active usage in watt. | | voltage_l1_v | Number | The active voltage in volt. | | current_a | Number | The active current in ampere. | | frequency_hz | Number | Line frequency in hertz. | | state_of_charge_pct | Number | The current state of charge in percent. | | cycles | Number | Number of battery cycles. |
Overigens geeft de import-sensor wel aanzienlijk hogere waarde dan de accu aangeeft maar dat zal het verlies zijn. Zal die over een gehele dag eens vergelijken met mijn gefabriceerde sensors want ook daarin zit een verschil zo lijkt het.
[ Voor 7% gewijzigd door DikkieDick op 13-01-2025 16:45 ]
aka pluim003
Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.