wim-van-dijk schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:07:
Ik heb een probleem met communicatie tussen de CT003 en de accu's.
In mijn Asus mesh netwerk is de CT003 met Wifi van de masterrouter verbonden en de accu's met een Asus mesh node.
Het lijkt erop dat de batterijen geen data ontvangen van de CT003 en ook niet van de shelly als deze op mijn hoofd Asus mesh netwerk zijn gekoppeld op 2.4G en 90% signaal sterkte want de meshnode met Wifi staat 0,5 meter van de batterijen. De Wifi verbinding is dus goed en CT symbool is ook groen maar denk ik geen data overdracht en de batterijen gaan random laden en ontladen.
Als ik voor een test tijdelijk de batterijen en de shelly (bedraad) of de CT003 (Wifi) aan een meer dan 10 jaar oude Dlink router koppel met eigen DHCP en IP-reeks en de WAN poort hiervan aansluit op mijn hoofd Asus netwerk om Internet te krijgen, dan werkt de data overdracht wel goed en gaan de batterijen goed functioneren.
Waarom werkt de data overdracht niet met mijn Asus netwerk en wel via een oude router. Ik moet het op mijn Asus netwerk werkend krijgen om een goed Wifi te hebben bij de accu's'
Wat houd de communicatie tegen ?
Waarschijnlijk een hoop moderne of merk specifieke protocollen die niet zijn geimplementeerd in de MT firmware.
Een lijstje:
📡 WiFi 4 (802.11n)
MIMO (Multiple Input, Multiple Output): Meerdere antennes voor gelijktijdige datastromen.
Channel bonding: 40 MHz kanalen (vs. 20 MHz bij WiFi 3).
Frame Aggregation (A-MPDU/A-MSDU): Verlaagt overhead door meerdere frames samen te voegen.
STBC (Space-Time Block Coding): Verbetert betrouwbaarheid bij slechte signaalomstandigheden.
⚡ WiFi 5 (802.11ac)
256-QAM: Hogere modulatie voor meer bits per transmissie.
Beamforming: Richt het signaal naar het apparaat voor betere dekking.
Wave 2 features:
MU-MIMO (Multi-User MIMO) (downlink): Meerdere apparaten tegelijk bedienen.
160 MHz kanaalbreedte: Verdubbeling van bandbreedte.
DFS (Dynamic Frequency Selection): Gebruikt radarvrije kanalen in 5 GHz.
🚀 WiFi 6 (802.11ax)
OFDMA (Orthogonal Frequency Division Multiple Access): Verdeling van kanaal in subkanalen (Resource Units).
MU-MIMO (uplink én downlink): Meer gelijktijdige streams.
TWT (Target Wake Time): Energiebeheer voor IoT-apparaten.
BSS Coloring: Vermindert interferentie tussen netwerken op hetzelfde kanaal.
1024-QAM: Hogere datasnelheid per transmissie.
Spatial Frequency Reuse: Efficiënter gebruik van spectrum in drukke omgevingen.
NAV Enhancements: Betere kanaaltoegang bij meerdere gebruikers.
🌐 WiFi 6E
6 GHz-band: Tot 1.2 GHz extra spectrum.
Meer 160 MHz-kanalen: Tot 7 i.p.v. 2 op 5 GHz.
Minder interferentie: Weinig legacy-apparaten op 6 GHz.
Shorter Range: Hogere frequentie = minder penetratie door muren.
🧠 WiFi 7 (802.11be)
320 MHz kanaalbreedte: Verdubbeling t.o.v. WiFi 6.
4096-QAM (4K-QAM): 20% meer bits per symbool dan 1024-QAM.
16x16 MU-MIMO: Verdubbeling van streams t.o.v. WiFi 6.
Multi-Link Operation (MLO):
Gelijktijdig gebruik van meerdere banden (2.4, 5, 6 GHz).
Load balancing en failover tussen links.
Multi-RU (Resource Unit) Aggregation: Combineert meerdere subkanalen voor één gebruiker.
Preamble Puncturing: Laat routers delen van een kanaal negeren die gestoord worden.
Enhanced QoS & Traffic Scheduling: AI-gestuurde optimalisatie van netwerkverkeer.
Deterministic latency: Voor real-time toepassingen zoals AR/VR en industriële automatisering.
🏷️ Merkspecifieke of chipset-afhankelijke optimalisaties
Qualcomm’s AFC (Automated Frequency Coordination): Dynamisch kanaalbeheer op 6 GHz.
Broadcom’s AI-enhanced QoS: Machine learning voor verkeerstoewijzing.
TP-Link OneMesh / Asus AiMesh: Merkspecifieke mesh-optimalisaties.
Intel CNVi: Geïntegreerde WiFi + Bluetooth modules voor laptops.
DFS Turbo Mode (sommige routers): Snellere kanaalwisseling bij radarinterferentie.
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt