Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:32

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

⚠️⚡Opgelet gevaarlijke kabel⚡⚠️

Waarschuwing: Gebruik dit niet zomaar! Deze kabel is gemaakt voor noodgevallen - als er geen spanning is thuis en de hoofdschakelaar is UIT!

Zoals eerder vermeld we krijgen komende week een lange geplande stroomonderbreking. Het idee is dat ik het het huis doormiddel van uitschakelen van de hoofdschakelaar los koppel van het net, de grid ingang van de marstek los koppel, de backup functie van de marstek activeer en via de marstek groep het huishouden off grid van stroom kan voorzien zonder met verlengsnoeren te gaan werken.

Waarschuwing: Als netstroom terug is moet ook alles ik omgekeerde volgorde terug gedaan worden! Eerst backup uit, kabel verwijderen, grid aansluiting van marstek terug plaatsen en dan pas de hoofdschakelaar terug aanzetten.

Risico: deze kabel in een actief contact steken heeft 230V op de connectie die je heel makkelijk kan aanraken. Deze kabel/backup verbinden met grid zorgt voor grote problemen aangezien backup ac niet synchroniseert met de netstroom!

Doe dit dus niet zelf als je er niks van kent! Zeker niet als het niet hoeft! Als tweaker gaan we vaak die stap verder maar zorg ervoor dat je de risicos kent en de juiste werkwijze hanteert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeSXs070XffRBFr26qZPGUfqTnQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUYPyzGetk1JYhLX0fjRSk9E.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door JeffreyGorissen op 31-07-2025 16:25 . Reden: Typo ]

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertsjuhn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:50
Dat is inderdaad een mooie kabel om je haren goed mee rechtop te krijgen. Zou ik zo 123 niet aanraden. En inderdaad zorg ervoor dat deze losgekoppeld is zodra je de hoofdschakelaar weer terugzet.

☀️5400wp op Z | 🔋Marstek Venus E | 🚗 Peugeot e-208 | ❄️ Daikin 2MXM50A | 🔌 HW P1 | 🎛️ Home Assistant | 🛜 UniFi

Acties:
  • +5 Henk 'm!
JeffreyGorissen schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:22:

Waarschuwing: Gebruik dit niet zomaar! Deze kabel is gemaakt voor noodgevallen - als er geen spanning is thuis en de hoofdschakelaar is UIT!

Zoals eerder vermeld we krijgen komende week een lange geplande stroom onderbreking. Het idee is dat ik het het huis doormiddel van uitschakelen van de hoofdschakelaar los koppel van het net. De grid ingang van de marstek los koppel, de Backup functie van de marstek activeer en via de marstek groep het huishouden off grid van stroom voorzie.

Waarschuwing: Als netstroom terug is moet ook alles ik omgekeerde volgorde terug gedaan worden! Eerst backup uit, kabel verwijderen, grid aansluiting van marstek terug plaatsen en dan pas de hoofdschakelaar terug aanzetten.

Risico: deze kabel in een actief contact steken heeft 230V op de connectie die je heel makkelijk kan aanraken. Deze kabel/backup verbinden met grid zorgt voor grote problemen aangezien backup ac niet synchroniseert met de netstroom!

Doe dit dus niet zelf als je er niks van kent! Zeker niet als het niet hoeft! Als tweaker gaan we vaak die stap verder maar zorg ervoor dat je de risicos kent en de juiste werkwijze hanteert.

[Afbeelding]
Ik vind het een leuke knutsel-oplossing en gelukkig ben jij bekend met de gevaren. Maar dan alsnog weet ik niet of ik het een goed idee vind om het hier te plaatsen.

We hebben ook genoeg disclaimers staan bij gebruik van de 2500 W functie en alsnog zijn er genoeg mensen die zich niet bewust zijn/waren van de gevaren...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

pascallj schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:25:
[...]

Ik vind het een leuke knutsel-oplossing en gelukkig ben jij bekend met de gevaren. Maar dan alsnog weet ik niet of ik het een goed idee vind om het hier te plaatsen.

We hebben ook genoeg disclaimers staan bij gebruik van de 2500 W functie en alsnog zijn er genoeg mensen die zich niet bewust zijn/waren van de gevaren...
We blijven tweakers 🤷‍♂️. Mensen zijn zelf verantwoordelijk. Er staat voldoende waarschuwing bij denk ik.

Er is ook een rede dat ik geen close-up of stap voor stap guide geef. Maar eerder een inzicht op de ervaring (binnenkort). Mensen die dit kunnen knutselen zouden in principe de kennis in huis moeten hebben.

+ De wet van Darwin blijft altijd gelden 🤣

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:25
Ik heb TS netjes doorgelezen maar het volgende kwam ik niet tegen.

Je kan hem instellen op standaard 800w of 2500w (mits eigen groep) maar kan je ook zeggen van 1200w, of zijn er maar 2 mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EreteiP
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
En mss net handig dat die manier hier staat mét de waarschuwing. Als ze dan googelen en dan zien ze deze post mét waarschuwing.

Ow, lang geleden had ik eens een verlengkabel gemaakt en het ding om te testen (zonder de kunststof omhulsel) in het stopcontact gestoken. Was ook even schrikken maar de lekstroom heeft erger voorkomen. Dus sterven doe je er niet persé van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pakhaas schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:31:
Ik heb TS netjes doorgelezen maar het volgende kwam ik niet tegen.

Je kan hem instellen op standaard 800w of 2500w (mits eigen groep) maar kan je ook zeggen van 1200w, of zijn er maar 2 mogelijkheden?
Via tijdschema's kan je wel limiteren voor zowel op- als ontladen, maar voor NOM kan dat niet. Die 800/2500 functie is ook eigenlijk meer een 'staat wel/niet op eigen groep' functie. Er mag sowieso maar 1 batterij op een groep, dus een echt voordeel is er ook niet om het in te stellen voor ontladen.

Voor opladen had het handig geweest op een gedeelde groep.

Via Modbus kan je wel vermogen instellen naadloos tussen 0-2500 W voor zowel op- als ontladen trouwens.

[ Voor 7% gewijzigd door pascallj op 31-07-2025 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals eerder vermeld we krijgen komende week een lange geplande stroomonderbreking. Het idee is dat ik het het huis doormiddel van uitschakelen van de hoofdschakelaar los koppel van het net, de grid ingang van de marstek los koppel, de backup functie van de marstek activeer en via de marstek groep het huishouden off grid van stroom kan voorzien zonder met verlengsnoeren te gaan werken.

[Afbeelding]
Waarom maak je niet twee kabels, die je vervolgens aan elkaar koppelt met van die blauwe caravan stekkers, noemen ze die cce of zoiets. Kun je je vingers tenminste niet branden, of de hond zijn pootjes

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
pascallj schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:34:
[...]

Via tijdschema's kan je wel limiteren voor zowel op- als ontladen, maar voor NOM kan dat niet. Die 800/2500 functie is ook eigenlijk meer een 'staat wel/niet op eigen groep' functie. Er mag sowieso maar 1 batterij op een groep, dus een echt voordeel is er ook niet om het in te stellen voor ontladen.

Via Modbus kan je wel vermogen instellen naadloos tussen 0-2500 W voor zowel op- als ontladen trouwens.
Oke dus voor NOM kan/moet ik het op 800w laten staan? Wij hebben toch maar 1 van 5kw nodig om ons gebruik te dekken. Hij zal dan in de garage komen op een stopcontact waar alleen de garageverlichting, electrische garagedeur en tafelmodel vriezer. Verder niets. Nadeel in de garage is wel dat het er in de zomer behoorlijk warm kan worden (denk wel 40 graden). Maakt dat veel uit voor de levensduur van de Marstek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12-10 22:04
Mattie112 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:29:
Per ongeluk in het modbus koppeling topic gezet:

[Afbeelding]

*O* *O* *O*

Ik zal voor ik de boel aansluit ook even kijken of de schroefjes van de kabel vast zitten. Kan je daar makkelijk bij? Moet de doos nog uitpakken O-)

@Chilion: Deze link voor de handleiding zat er bij https://eu.hamedata.com/e...oupled_user_manual_v1.pdf
Anders dan in de TS maar ik weet niet de inhoudelijke verschillen
(95MB met een hele zooi talen er in)
Doosje zit aan de zijkant waar de kabels en schroefjes inzitten, stekker gemakkelijk te openen door 2 clipjes in te drukken met een schroevendraaier en natuurlijk even de trekontlasting los draaien.

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pakhaas schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:47:
[...]

Oke dus voor NOM kan/moet ik het op 800w laten staan? Wij hebben toch maar 1 van 5kw nodig om ons gebruik te dekken. Hij zal dan in de garage komen op een stopcontact waar alleen de garageverlichting, electrische garagedeur en tafelmodel vriezer. Verder niets. Nadeel in de garage is wel dat het er in de zomer behoorlijk warm kan worden (denk wel 40 graden). Maakt dat veel uit voor de levensduur van de Marstek?
Het punt is niet dat je hem op NOM op 800 W moet laten staan, maar voor het feit dat je hem samen gebruikt op een groep waar ook de verlichting van de garage op zit. Voor de veiligheid mag je op een groep waar ook andere gebruikers op zitten, slechts 800 W invoeden. Op een compleet eigen groep, mag je het volledige vermogen invoeden.

Opladen zal hij wel altijd met het maximale vermogen doen, ongeacht op welke stand die staat (tenzij je dat dus doet met een handmatig ingesteld tijdprogramma).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses

[Afbeelding]
Dit kun je beter in het backup topic plaatsen denk ik, ondanks dat je meermaals waarschuwt zou ik het hier niet posten, je moet wel echt weten wat je doet anders is dit echt gevaarlijk natuurlijk.

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
harrr schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:06:
[...]

Dit is inderdaad enorm gevaarlijk. Hier heb ik de kabels sowieso vervangen, omdat ik de uiteinden heb aangesloten op werkschakelaars en ik de originele kabels niet wou aanpassen i.v.m. garantie. De Betteri stekkers zijn gewoon los verkrijgbaar evenals neopreen kabel.
Heb zelf een onderverdeelkast geplaatst met 4x alamat en 4x wcd vandaar dat ik de kabel langer moest maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
harrr schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:11:
Sinds de laatste updates heb ik geen uitvallende wifi meer. Ben ik erg blij mee, nu is de Marstek Venus V3 met UTP voor mij helemaal overbodig....:P

Inmiddels heb ik een feature request ingediend om de Marsteks ook af te kunnen stellen op 1200W en 1800W. Zodat je ze in geval van een eigen kabel/groep voor de Marsteks, deze met een onderverdeler weer zou kunnen inzetten, voor meerdere Marsteks. Je maximale vermogen blijft dan wel 3600W (3 x 1200W of 2 x 1800W), maar het biedt je wel de optie om meer capaciteit aan te sluiten als je geen extra kabels kunt aanleggen en 800W te beperkt vindt.

Ik weet dat dit ook met de modbus zou kunnen, maar ik vind het zeker ook een toevoeging voor de app en lijkt me vrij eenvoudig te realiseren voor Marstek.
Dit snap ik even niet, een onderverdeler zou je normaliter met 6mm2 aanleggen, dan maakt het opzich toch niet uit? Kwestie van elke batterij 1 alamat geven of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
pascallj schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:50:
[...]

Het punt is niet dat je hem op NOM op 800 W moet laten staan, maar voor het feit dat je hem samen gebruikt op een groep waar ook de verlichting van de garage op zit. Voor de veiligheid mag je op een groep waar ook andere gebruikers op zitten, slechts 800 W invoeden. Op een compleet eigen groep, mag je het volledige vermogen invoeden.

Opladen zal hij wel altijd met het maximale vermogen doen, ongeacht op welke stand die staat (tenzij je dat dus doet met een handmatig ingesteld tijdprogramma).
pascallj schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:34:
[...]

Ik probeer je te begrijpen, maar doe dat niet helemaal...blijkbaar is ons kennisniveau wat te ver uit elkaar.

Bedankt voor je moeite. Ik zal nog wel even verder speuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iorses
Pakhaas schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:55:
[...]

[...]

Ik probeer je te begrijpen, maar doe dat niet helemaal...blijkbaar is ons kennisniveau wat te ver uit elkaar.

Het komt er eigenlijk op neer ongeacht wat voor een stand je gaat draaien, als je GEEN aparte groep of aardlekautomaat hebt echt specifiek voor de batterij mag je hem NIET van de 800w stand afhalen.
Kan je dit wel realiseren met het juiste materiaal en dikte kabel en weet je wat je doet of je laat het door een elektricien installeren dan mag je hem op eigen risico naar 2500w zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
iorses schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:58:
[...]

Het komt er eigenlijk op neer ongeacht wat voor een stand je gaat draaien, als je GEEN aparte groep of aardlekautomaat hebt echt specifiek voor de batterij mag je hem niet van de 800w stand afhalen.
Kan je dit wel realiseren met het juiste materiaal en dikte kabel en weet je wat je doet of je laat het door een elektricien installeren dan mag je hem op eigen risico naar 2500w zetten.
Bedankt! Dat klinkt helder :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 15:29
[...]

[...]

Heel kort en bondig gezegd: een volledige aparte groep waar enkel de MT opstaat --> 2500w ontgrendelen in de app is mogelijk.
De MT insteken op een bestaande groep in huis --> op 800w laten staan in de app.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

[...]

Ik bedoelde dat je met een tijdschema, per schema kan kiezen met welk vermogen je wil laden en ontladen. Voor NOM kan je niet kiezen met welk vermogen je wil op- en ontladen. Maar in beide gevallen kan het ontlaadvermogen nooit hoger zijn dan 800 W, tenzij je de Marstek dus hebt 'ontgrendeld' naar 2500 W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
En het plaatsen in een garage waar het in de zomer wel warm kan worden. Is dat nog nadelig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
Pakhaas schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:02:
En het plaatsen in een garage waar het in de zomer wel warm kan worden. Is dat nog nadelig?
In de specificaties staat een omgevingstemperatuur van -20°C tot +55°C ik gok dat je daar wel ruim binnen blijft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
iorses schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:04:
[...]

In de specificaties staat een omgevingstemperatuur van -20°C tot +55°C ik gok dat je daar wel ruim binnen blijft :)
Ja dat las ik ook en blijf ik zeker binnen. Maar ik las dat meer als waarbinnen de batterij qua temperatuur moet blijven. Dus stel de garage wordt 40 graden en de Marstek in werking al 25, dan zit je er al boven. Maar dat is dus anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:45
Goed, batterij 1 aangesloten!

Paar dingen vallen me op:
- Verpakking is wel handig te openen gelukkig!
- Wel mooi dat ze zeggen "ja zet hem even op z'n kop voor de wielen" dat is makkelijker gezegd dan gedaan :)
- Van 1 wiel draait 1 schroefje door, naja dat mag de pret niet drukken
- 220V kabel schroefjes zitten netjes vast
- Fijn dat de kabel er bij zit maar hadden ze niet de krimpkous wat verder kunnen doen voor de trekontlasting. (En ja hij kwam zo 'los' zelfs zonder het connector stukje vastgedraaid)

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/96722-kabel.jpeg

Nu de boel nog even instellen en dan door naar accu 2. En wie verzint het zo'n gigantische antenne bij de P1 meter te doen :) Hij staat hier op 10cm van de router. Naja heb nog wel ergens een kleiner antennetje liggen!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
Pakhaas schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:06:
[...]

Ja dat las ik ook en blijf ik zeker binnen. Maar ik las dat meer als waarbinnen de batterij qua temperatuur moet blijven. Dus stel de garage wordt 40 graden en de Marstek in werking al 25, dan zit je er al boven. Maar dat is dus anders.
Hier een idee van de temperaturen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXiXqc_KO2gfkM0TohkvGrFTA3M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jQwZz13BjkPsQrNmzttOg0tL.png?f=user_large
In principe gaat de hitte via de koelvinnen aan de achterzijde weg, daarbij zit er ook nog een ventilator in de batterij, de meeste hitte komt van de omvormer af en niet van de cellen.
Dat moet allemaal vanzelf zijn gangetje gaan alhoewel meerdere op dit forum (ik ook) aan het experimenten is met het extra koelen van koelvinnen voor een nog langere levensduur maar dat is ook maar net hoe ver wil je met dingen gaan.
Ik heb ze in een enkelsteens berghok hangen achterom in de tuin, daar wordt het denk ik nog wel warmer dan in de garage (gok ik)
Het zou normaliter niet hoeven out of the box zegmaar.

[ Voor 34% gewijzigd door iorses op 31-07-2025 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
Mattie112 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:07:
Goed, batterij 1 aangesloten!

Paar dingen vallen me op:
- Verpakking is wel handig te openen gelukkig!
- Wel mooi dat ze zeggen "ja zet hem even op z'n kop voor de wielen" dat is makkelijker gezegd dan gedaan :)
- Van 1 wiel draait 1 schroefje door, naja dat mag de pret niet drukken
- 220V kabel schroefjes zitten netjes vast
- Fijn dat de kabel er bij zit maar hadden ze niet de krimpkous wat verder kunnen doen voor de trekontlasting. (En ja hij kwam zo 'los' zelfs zonder het connector stukje vastgedraaid)

[Afbeelding]

Nu de boel nog even instellen en dan door naar accu 2. En wie verzint het zo'n gigantische antenne bij de P1 meter te doen :) Hij staat hier op 10cm van de router. Naja heb nog wel ergens een kleiner antennetje liggen!
Eens, de modbus kabel ziet er inderdaad houtje touwtje uit, heb zelf gewoon wat zwarte isolatie tape eromheen gedraaid extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

reneeke1970 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:35:
[...]

Waarom maak je niet twee kabels, die je vervolgens aan elkaar koppelt met van die blauwe caravan stekkers, noemen ze die cce of zoiets. Kun je je vingers tenminste niet branden, of de hond zijn pootjes
Goede optie inderdaad. Ik kan deze in de toekomst doorknippen en 2 een mannetje en vrouwtje CEE er tussen zetten. Dit was kwestie van even roeien met wat we hadden liggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
iorses schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:08:
[...]

Hier een idee van de temperaturen:
[Afbeelding]
In principe gaat de hitte via de koelvinnen aan de achterzijde weg, daarbij zit er ook nog een ventilator in de batterij, de meeste hitte komt van de omvormer af en niet van de cellen.
Dat moet allemaal vanzelf zijn gangetje gaan alhoewel meerdere op dit forum (ik ook) aan het experimenten is met het extra koelen van koelvinnen voor een nog langere levensduur maar dat is ook maar net hoe ver wil je met dingen gaan.
Ik heb ze in een enkelsteens berghok hangen achterom in de tuin, daar wordt het denk ik nog wel warmer dan in de garage (gok ik)
Het zou normaliter niet hoeven out of the box zegmaar.
Bedankt.

Ik besef mij in eens dat ik in ons tuinhuisje ook wel ruimte heb. Daar wordt het ook wel warm, maar niet zo warm als in de garage. Bovendien vind ik het een veilig idee dat die batterij niet in ons huis staat. Daar ligt ook een stroomkabel waar alleen een camera op zit en 12v tuinverlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Bertsjuhn schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:21:
Bedankt, jullie hebben mij zojuist geld gekost...
[Afbeelding]

Het wachten, en de voorpret, kan beginnen...
Mooie prijs, waar heb je besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeffreyGorissen schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:16:
[...]

Goede optie inderdaad. Ik kan deze in de toekomst doorknippen en 2 een mannetje en vrouwtje CEE er tussen zetten. Dit was kwestie van even roeien met wat we hadden liggen :)
En dan alsnog moet je hem ergens in een stopcontact stoppen als je het plug en play wilt houden en zit je dus daar weer met hetzelfde probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Goed, batterij 1 aangesloten en gekoppeld, en de P1 meter ook.

Maar (zoals ik al hier vaker heb gelezen): de batterij wil met geen mogelijkheid de P1 meter koppelen. Het is natuurlijk het zelfde netwerk (maar (potentieel) wel een ander AP). Voorlopig maar even op handmatig laden met 1000w gezet. Kwam met ~48% maar dan laad hij even door.

Batterij firmware: v152 (geen update beschikbaar)
P1 firmware: v116 (deze had een update, not sure welke firmware initieel)

Ga batterij 2 even in elkaar schroeven en kijken of ik die op dezelfde AP kan 'forceren' of het dan wel werkt.

edit: nog geen modbus monitoring aangesloten, denk eerst even zorgen dat het werkt voor we dát gaan doen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Mattie112 op 31-07-2025 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
Mattie112 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:30:
Goed, batterij 1 aangesloten en gekoppeld, en de P1 meter ook.

Maar (zoals ik al hier vaker heb gelezen): de batterij wil met geen mogelijkheid de P1 meter koppelen. Het is natuurlijk het zelfde netwerk (maar (potentieel) wel een ander AP). Voorlopig maar even op handmatig laden met 1000w gezet. Kwam met ~48% maar dan laad hij even door.

Batterij firmware: v152 (geen update beschikbaar)
P1 firmware: v116 (deze had een update, not sure welke firmware initieel)

Ga batterij 2 even in elkaar schroeven en kijken of ik die op dezelfde AP kan 'forceren' of het dan wel werkt.

edit: nog geen modbus monitoring aangesloten, denk eerst even zorgen dat het werkt voor we dát gaan doen ;)
Ik herken dit probleem totaal niet, heb inmiddels op 2 verschillende plekken Marstek geïnstalleerd dus geen idee waar dat dan uit voort komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeffreyGorissen schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:16:
[...]

Voordat je de backup aan je huis koppelt, is dat wel zo slim, want in feite kun je de fase van de mt aan de nul van je huis prikken omdat je die stekkers kunt draaien. Dan kunnen er toch gekke dingen gebeuren

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
Pakhaas schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:20:
[...]

Bedankt.

Ik besef mij in eens dat ik in ons tuinhuisje ook wel ruimte heb. Daar wordt het ook wel warm, maar niet zo warm als in de garage. Bovendien vind ik het een veilig idee dat die batterij niet in ons huis staat. Daar ligt ook een stroomkabel waar alleen een camera op zit en 12v tuinverlichting.
Als je zeker weet dat dit je enige verbruikers zijn zou je hem wel gewoon op 2500w kunnen zetten maargoed kan die inschatting alleen maken op wat jij zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iorses schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:34:
[...]

Als je zeker weet dat dit je enige verbruikers zijn zou je hem wel gewoon op 2500w kunnen zetten maargoed kan die inschatting alleen maken op wat jij zegt.
Nee dat kan niet want er staat ook een camera en tuinverlichting op die kabel aangesloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
reneeke1970 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:33:
[...]

Voordat je de backup aan je huis koppelt, is dat wel zo slim, want in feite kun je de fase van de mt aan de nul van je huis prikken omdat je die stekkers kunt draaien. Dan kunnen er toch gekke dingen gebeuren
Dat maakt totaal geen verschil uit bij een huishoudelijk stopcontact.
Een beetje deftige elektricien houdt nul en fase telkens aan dezelfde kant. Zowel bij de groepen, als bij de stopcontacten. Maar dit is gewoon om een deftige werkwijze aan te houden. In principe kun je nul en fase perfect wisselen.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertsjuhn
TweakersOnly schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:21:
[...]

Mooie prijs, waar heb je besteld?
Bij thuisbatterij.nl prima club leek mij zo, en prima prijs.

☀️5400wp op Z | 🔋Marstek Venus E | 🚗 Peugeot e-208 | ❄️ Daikin 2MXM50A | 🔌 HW P1 | 🎛️ Home Assistant | 🛜 UniFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajouwens
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:25
pascallj schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:34:
[...]

Nee dat kan niet want er staat ook een camera en tuinverlichting op die kabel aangesloten...
Ik verwacht niet dat die ruim 1000W gaan verbruiken. Maar goed, je weet natuurlijk nooit wat er (tijdelijk) even bij geprikt wordt. Dus voor alle zekerheid: eigen groep.

Marstek Venus E (v2) V152, 1 fase 40A, Solar 2kW (max), Home Assistant, Unifi, Volvo EX30 SMER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
iorses schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:32:
[...]

Ik herken dit probleem totaal niet, heb inmiddels op 2 verschillende plekken Marstek geïnstalleerd dus geen idee waar dat dan uit voort komt.
En hebben die mensen ook meer dan 1 AP?

Accu 2 wil ook niet koppelen. Uit gezet, naast de meterkast gezet en hop hij wil koppelen met de P1 meter. In de router (mikrotik) zie ik ook dat hij nu op hetzelfde AP zit als de P1.

Goed, eerst ff eten regelen straks verder kijken wat ie doet als ik hem nu weer switch van AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ajouwens schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:06:
[...]

Ik verwacht niet dat die ruim 1000W gaan verbruiken. Maar goed, je weet natuurlijk nooit wat er (tijdelijk) even bij geprikt wordt. Dus voor alle zekerheid: eigen groep.
En dit is dus precies wat ik bedoelde in deze post:

pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Je mag geen producenten en verbruikers op 1 groep tenzij die producent begrensd is op 800 W. Het gaat niet om het vermogen wat gevraagd kan worden, maar wat geleverd kan worden. Dit staat ook (naar mijn idee heel duidelijk en dubbelzinnig) beschreven in de TS.

Het staat er duidelijk in en alsnog hebben mensen geen idee waarom het kwaad kan... Dat is natuurlijk niet erg, maar dan ook gewoon lekker op 800 W laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:43
Pakhaas schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:57:
Ik zag in de eerste paar pagina's dat Marstek niet werkt met de Homewizard P1 meter. Is dat nog steeds het geval of niet? Ik heb mijn best gedaan, maar 868 pagina's doorlezen kost nogal wat tijd.

Is deze batterij aan te raden als je niet kunt programmeren in HA of Homey? Het moet voor mij dus plug and play zijn O-)
De batterij werkt prima met de Homewizard P1 (heb zelf ook een Homewizard P1 moeten gebruiken omdat de bijgeleverde CT003 niet werkt in combinatie met mijn slimme meter).

De batterij is niet plug-and-play zoals je een waterkoker zou insteken, maar als je apps kunt installeren op je telefoon, weet wat een SSID is en je wifi-wachtwoord weet, en wifi en bluetooth en local-gps op je telefoon weet aan te zetten, dan kun je een heel eind komen (eventueel met hulp van het forum hier).

NL; 2xMT Venus E V2 (V154 BMS:V215)+(V??? BMS:V???); Sturing -> Local-API; HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecol. vent.WrmtPmp; EV (Seat Mii 32kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
iorses schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:34:
[...]

pascallj schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:34:
[...]

ajouwens schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:06:
[...]

pascallj schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:10:
[...]

Je mag geen producenten en verbruikers op 1 groep tenzij die producent begrensd is op 800 W. Het gaat niet om het vermogen wat gevraagd kan worden, maar wat geleverd kan worden. Dit staat ook (naar mijn idee heel duidelijk en dubbelzinnig) beschreven in de TS.

Het staat er duidelijk in en alsnog hebben mensen geen idee waarom het kwaad kan... Dat is natuurlijk niet erg, maar dan ook gewoon lekker op 800 W laten staan.
Uiteraard ga ik eerst goed uitzoeken wat er allemaal op die groep zit.
Maar los van dat laat ik het gewoon op 800w staan. Ik wil geen risico lopen voor een paar centen. Met 800w kunnen wij veel van ons eigen verbruik opvangen en natuurlijk zal het er wel eens overheen pieken, maar dat gaat echt om tientjes werk in het slechtste geval.

Als ik brand krijg en de verzekering komt er achter dat ik het niet conform de voorwaarden heb aangesloten, dan ben ik de pineut.

Ik vind het trouwens wel een prettig idee dat hij in onze tuinhuis staat en niet in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doubt
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:23
De eerste volle maand op een paar uur na met 2 accu’s op 1 fase. Toch erg leuk om te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TM77C6skaVVwFCdq0WdbbNDctbM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YeSWiW9bPiX5YE28fdeGTJ93.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:12
iorses schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:55:
[...]

Dit snap ik even niet, een onderverdeler zou je normaliter met 6mm2 aanleggen, dan maakt het opzich toch niet uit? Kwestie van elke batterij 1 alamat geven of mis ik iets?
Zeker eens. Maar als die er niet ligt moet je wat, een nieuwe kabel regelen of de vermogens van je aparaten omlaag. Bij een PV-veedeler voor zonnepanelen wordt meestal ook de 2,5mm2 kabel gebruikt voor de wasmachine en zonnepanelen samen.

Het is gewoon veilig en toegestaan zo lang je de kabel vanaf de meterkast tot de onderverdeler ook maar af zekerd op een B16. Officieel moet je de Marsteks dan afzekekeren op allemaal een B8 voor selectiviteit. Maar dan wil je ook kunnen instellen dat de Marsteks maar 1800W vermogen kunnen leveren om de B16 in de meterkast niet te laten klappen.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
Doubt schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:57:
De eerste volle maand op een paar uur na met 2 accu’s op 1 fase. Toch erg leuk om te zien.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CGV3H_q9KzScB2neyWsZSoH-cg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HnLXYiO3p4I9EWG2YtTQfbzx.png?f=fotoalbum_large

Hier ook. Maar dan op 3 fases. De Marstek samen met mijn EV hebben geleid tot een eigen verbruik van bijna 50%! De auto kon ik laden op de zon, als de zon even weg viel konden de Marsteks ondersteunen en als de EV vol was weer opladen voor gebruik in de nacht. Ik had regelmatig 2 cycles per dag! Tof!

De laatste 100kWh had ik kunnen voorkomen met 2 extra Marsteks. Dus ik overweeg nog een uitbreiding.

[ Voor 4% gewijzigd door harrr op 31-07-2025 19:10 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Pakhaas schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:59:
[...]

Bedankt! Dat klinkt helder :D
Amen.

Een PV verdeler kun je nog overwegen. Die splitst een bestaande groep in meerdere. Bijvoorbeeld bij de wasmachine groep. Maar die verdeler moet je dan plaatsen voor de wasmachine en je moet zeker weten dat daar oor geen aftakkingen zijn naar andere apparaten. Vandaar dat de wasmachine of droger groep daarvoor vaak gebruik worden. Een ander apparaat wat op een eigen groep zit (dus zonder aftakkingen) zou ook kunnen. Die kabel moet dan dus enkel en alleen voor dat apparaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-10 13:56
Dank je!

Samenvattend V3: kleiner, geen wieltjes, wel muurbeugel, en ethernet aansluiting en Wifi. Nu nog duurder dan V2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Goed, I can confirm:

Vanmiddag:
accu 1 in de woonkamer op AccessPoint B -> geen verbinding met P1
accu 2 in de gang direct op router (AccessPoint A) -> wel verbinding met P1

Net even omgewisseld (dat is makkelijker dan in de router config kutten om het te forceren) en jahoor accu 2 is zijn P1 verbinding kwijt en accu 1 heeft keurig verbinding (zelfs zonder de app te moeten! Dus het is wel opgeslagen).

Ja dat is toch wel heel vreemd / onhandig. Het is niet dat ik in de schuur nog echt veel ontvangst heb van de AP van de router.

Context:
Mikrotik router, met CAPsMAN en een 3-tal losse accesspoints. Alles in hetzelfde netwerk, met dezelfde SSID en password. Clients kunnen (en mogen) elkaar gewoon bereiken. Zelfs met heel expliciet een firewall rule "al het verkeer van het IP van accu 2 mag er doorheen" heeft geen effect. Alles werkt gewoon, localDNS(mDNS), ip traffic, multicast.....

Heel vreemd allemaal! Ga zeker eens contact opnemen en tot die tijd kijken of ik ze allemaal op dezelfde AP kan forceren. En dat is dan wel een voordeel van de v3 als dit op LAN geen issue meer is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Ik heb er ook op gevloekt in het begin maar ondertussen draait het al even stabiel.
Scheen de zon nu nog maar wat meer. :-).

Ik heb de P1 meter op 1 ap en de 2 batterijen in de garage 50m verder op een ander AP, zelfde netwerk (SSID & pwd). En dat werkt nu ook. Hopelijk blijft dat zo.

Het kan dus wel.. Maar waarom wel of niet. Dar begrijpt niemand.
Ohja, ze zitten in 10.0.0.x met een /24. Had dat ooit ergens ook eens zien voorbij komen als mogelijke oplossing maar dat was hier al zo ingeregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-10 13:56
sonina schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:30:
Ik heb er ook op gevloekt in het begin maar ondertussen draait het al even stabiel.
Scheen de zon nu nog maar wat meer. :-).

Ik heb de P1 meter op 1 ap en de 2 batterijen in de garage 50m verder op een ander AP, zelfde netwerk (SSID & pwd). En dat werkt nu ook. Hopelijk blijft dat zo.

Het kan dus wel.. Maar waarom wel of niet. Dar begrijpt niemand.
Ohja, ze zitten in 10.0.0.x met een /24. Had dat ooit ergens ook eens zien voorbij komen als mogelijke oplossing maar dat was hier al zo ingeregeld.
De oplossing voor stabiele verbinding (overigens met UniFi) bij mij was:

- iOT netwerk 2,4
- vast ip adres
- lock to access point. De Marsteks hangen in de garage en gebruiken de AP daar. De P1 meter in de meterkast met de AP daar.

Werkt stabiel met 2 Marsteks en NOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Oh interessant dus er zijn mensen waar het werkt over 2 APs heen. Dan ga ik toch nog eens wat rommelen / testen als ik uit kan vinden hoe ik goed clients op een bepaald AP kan forceren. Had het idee dat dit misschien wel het issue was wat ik her en der lees.
(maar in elk geval nu hier het issue lijkt te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:15
JeffreyGorissen schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:22:...

, de backup functie van de marstek activeer ....
Zou je die niet beter gewoon altijd al aan laten staan? In geval van een stroomstoring kan ik via de app/wifi de batterij niet meer bereiken?

(Terwijl ik dit tik bedenk ik me dat je ook nog bluetooth hebt om te communiceren)

Ergo, kan het kwaad om die backup functie gewoon altijd aan te hebben staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RF1000 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:55:
[...]

Zou je die niet beter gewoon altijd al aan laten staan? In geval van een stroomstoring kan ik via de app/wifi de batterij niet meer bereiken?

(Terwijl ik dit tik bedenk ik me dat je ook nog bluetooth hebt om te communiceren)

Ergo, kan het kwaad om die backup functie gewoon altijd aan te hebben staan?
Klopt inderdaad, dat kan gewoon via Bluetooth/Modbus.

Als je NOM draait maakt het geen verschil, want dan staat je stopcontact sowieso altijd al aan. Als je handmatig draait (tijdschema/Modbus) kost het je iets meer stroom gebruik wanneer de batterij stand-by staat, maar verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
harrr schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:04:
[...]

Zeker eens. Maar als die er niet ligt moet je wat, een nieuwe kabel regelen of de vermogens van je aparaten omlaag. Bij een PV-veedeler voor zonnepanelen wordt meestal ook de 2,5mm2 kabel gebruikt voor de wasmachine en zonnepanelen samen.

Het is gewoon veilig en toegestaan zo lang je de kabel vanaf de meterkast tot de onderverdeler ook maar af zekerd op een B16. Officieel moet je de Marsteks dan afzekekeren op allemaal een B8 voor selectiviteit. Maar dan wil je ook kunnen instellen dat de Marsteks maar 1800W vermogen kunnen leveren om de B16 in de meterkast niet te laten klappen.
PV verdeler zou ik lekker laten wat betreft batterij natuurlijk maar over een dergelijke ovk had ik het niet vandaar de verwarring.
Selectiviteit is op papier harstikke leuk maar dan heb je het ver gehad is vaak helemaal niet haalbaar in huiselijke situaties zoals bij mij ook niet, je krijgt nooit het volle vermogen eruit + behoud selectiviteit hoofdzekeringen.
Gewoon B20 automaat --> 6mm2 naar ovk --> hoofdschakelaar en daar 16a aardlekautomaten zo wordt het overal in de praktijk gedaan en selectiviteit is in de utiliteit helemaal geen harde eis meer nadat de patroonzekeringen eruit gegaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
Mattie112 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:43:
Oh interessant dus er zijn mensen waar het werkt over 2 APs heen. Dan ga ik toch nog eens wat rommelen / testen als ik uit kan vinden hoe ik goed clients op een bepaald AP kan forceren. Had het idee dat dit misschien wel het issue was wat ik her en der lees.
Als je APs met mesh hebt maakt het helemaal niet uit hoeveel APs je hebt, weet natuurlijk niet hoe recent de APs zijn die je hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
Mattie112 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:43:
Klopt. Het werkt ook hier niet over 2 accesspoints. Wel 2 verschillende wifi netwerken met verschillende namen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
pascallj schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:10:
[...]

Maar als je 2 hele kleine verbruikers hebt kun je ze net zo goed die groep opofferen voor je batterij en ze aan de wcd van de Marstek hangen, dat bedoelde ik er meer mee.
Maar inderdaad als je niet weet wat je doet is het erg gevaarlijk, het verbaasd me dat dit uberhaupt goedgekeurd is dat iedereen zomaar de optie kan omzetten op eigen houtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:47
heraut schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:14:
[...]

Dank je!

Samenvattend V3: kleiner, geen wieltjes, wel muurbeugel, en ethernet aansluiting en Wifi. Nu nog duurder dan V2.
Zit de modbus aansluiting en kabel nog bij V3? Daar hoor ik in het filmpje niets over.

Zo niet, dan overweeg ik toch nog een 4e V2 aan te schaffen O-)

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
harrr schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:03:
[...]

Klopt. Het werkt ook hier niet over 2 accesspoints. Wel 2 verschillende wifi netwerken met verschillende namen.
Het allerliefste wil je sowieso 1 dedicated SSID 2.4ghz only, heb gemerkt dat gemengd niet fatsoenlijk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
JanAllElectric schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:06:
[...]

Zit de modbus aansluiting en kabel nog bij V3? Daar hoor ik in het filmpje niets over.

Zo niet, dan overweeg ik toch nog een 4e V2 aan te schaffen O-)
Zoals al eerder voorbij gekomen gaat hij Modbus TCP krijgen omdat hij nu ethernet heeft.
Ik zou iedereen aanraden nu lekker snel nog de V2 te bestellen, je moet tenslotte ook aan je terugverdientijd denken terwijl het je geen enkel voordeel brengt.

[ Voor 17% gewijzigd door iorses op 31-07-2025 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iorses schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:12:
[...]

Zoals al eerder voorbij gekomen gaat hij Modbus TCP krijgen omdat hij nu ethernet heeft.
Volgens mij is dit nog nergens officieel voorbij gekomen en speculeren daarover heeft geen zin. Het is ook niet automatisch dat hij Modbus TCP krijgt omdat er nu ethernet op zit. Modbus TCP kan ook over WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
pascallj schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:13:
[...]

Volgens mij is dit nog nergens officieel voorbij gekomen en speculeren daarover heeft geen zin. Het is ook niet automatisch dat hij Modbus TCP krijgt omdat er nu ethernet op zit. Modbus TCP kan ook over WiFi.
Ik heb nog eens de vergelijk video van Thuisbatterij.nl gekeken en hier heb ik het dus in voorbij zien komen, de V3 heeft 2 ethernet aansluitingen. Data en Modbus.
Echter verwacht ik dan inderdaad geen Modbus TCP maar gewoon een RJ45 connector ipv de SP17 connector, hoe dan ook in ieder geval modbus compatible!
Overigens ik ben bekend met Modbus TCP hoor, ik bedoel alleen ermee dat het vaak geskipt wordt draadloos vanwege de stabiliteit.

[ Voor 37% gewijzigd door iorses op 31-07-2025 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
Nou, not sure why. Beetje zitten klooien om ze op 1 AP te krijgen (door hem effectief te blokkeren van het andere AP). En behold: alles werkt, en ja ze zitten op een ander AP. Naja schiet mij maar lek hehe.

Heb beide nu op "anti-feed" staan, lijkt nu eentje een beetje te (dis)chargen, de andere doet nog niks. Zit net rond de tijd dat de zon wel/niet mijn verbruik dekt dus misschien zien ze dat en houden ze er eentje standby.

Ga het wel even een tijdje laten lopen zo en dan eens kijken naar de SoC.

Staan inmiddels ook in HomeAssistand (aan de hand van de Atom M5 van @AUijtdehaag) dus kan ze daar lekker ook monitoren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iorses schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:16:
[...]

Ik heb nog eens de vergelijk video van Thuisbatterij.nl gekeken en hier heb ik het dus in voorbij zien komen, de V3 heeft 2 ethernet aansluitingen. Data en Modbus.
Echter verwacht ik dan inderdaad geen Modbus TCP maar gewoon een RJ45 connector ipv de SP17 connector, hoe dan ook in ieder geval modbus compatible!
Eigenlijk zijn de grootste verandering de manier waarop de cellen zijn geplaatst icm het gebruik van aluminium ipv staal en krachtiger bms

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
SatScan schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:26:
[...]

Eigenlijk zijn de grootste verandering de manier waarop de cellen zijn geplaatst icm het gebruik van aluminium ipv staal en krachtiger bms
Aluminium wist ik maar BMS niet eerder gehoord kan ik eerlijk gezegd ook nergens iets over terugvinden.
Lijkt me toch wel in het verkooppraatje gezeten te hebben gezien het dan iets van de absurde prijsverhoging zou goed praten.
Ik denk juist dat de celler nu veel compacter gaan zitten ivm kleinere afmeting wat nooit ten goede gaat komen van de temperatuur.
En die koelvinnen vind ik er persoonlijk ook niet erg veelbelovend uitzien.

[ Voor 22% gewijzigd door iorses op 31-07-2025 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSBK1989
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-09 21:23
@Bertsjuhn @TweakersOnly ,

Bij thuisbatterij.nl is er code dat je nog een €50 extra krijgt, weet niet je dat hier mag doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubt
harrr schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:03:
[...]

Hier werkt t prima over 2 accesspoints heen, nu 5 weken zonder enige disconnect. Wel met apart 2.4 netwerk en gelocked op AP welke in de buurt hangt. UniFi netwerk overigens…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_N_M
  • Laatst online: 09-10 14:35
Doubt schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:57:

[Afbeelding]
Hier ook eerste volledige maand (1 marstek):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNWnYkoj1WU-y6FoFBTkK0WXzkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ApcRWceIiN4CJ1vL9t6POAk.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst batterij laden en dan (indien mogelijk) de rest van de zonne energie in de EV 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
iorses schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:27:
[...]
Aluminium wist ik maar BMS niet eerder gehoord kan ik eerlijk gezegd ook nergens iets over terugvinden.
Lijkt me toch wel in het verkooppraatje gezeten te hebben gezien het dan iets van de absurde prijsverhoging zou goed praten.
Dacht dat dit in een intersolar interview gezegd is geweest. Alles op 1 PCB met krachtigere EMS/CPU/ofzoiets.
Lijkt me inderdaad niet het geld waard om meer voor te betalen tenzij je echt plaatsgebrek hebt en deze ergens in je living naast de TV, kast, etc moet staan. Maar zal niet lang duren voor v4 eraan komt en dan gaat v3 weer in uitverkoop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertsjuhn
GSBK1989 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:42:

Bij thuisbatterij.nl is er code dat je nog een €50 extra krijgt, weet niet je dat hier mag doorgeven.
Zonde, heb al betaald 🥲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
Avenger 2.0 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:02:
[...]

Dacht dat dit in een intersolar interview gezegd is geweest. Alles op 1 PCB met krachtigere EMS/CPU/ofzoiets.
Lijkt me inderdaad niet het geld waard om meer voor te betalen tenzij je echt plaatsgebrek hebt en deze ergens in je living naast de TV, kast, etc moet staan. Maar zal niet lang duren voor v4 eraan komt en dan gaat v3 weer in uitverkoop :+
Heb je toevallig een linkje? Zeg me helemaal niks dat interview, ben wel benieuwd eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubt
M_N_M schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:02:
[...]

[Afbeelding]

Eerst batterij laden en dan (indien mogelijk) de rest van de zonne energie in de EV 👌
Ja, met 1 Marstek zit je echt dichter bij echt NOM. Dat had ik ook toen ik er nog maar 1 had. Hier komt de plug-in vanaf volgende maand erbij, wacht nu helaas nog op nieuwe accucellen vanwege terugroepactie…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bertsjuhn
M_N_M schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:02:
[...]

[Afbeelding]

Hoe monitoren jullie de batterij los in de HA app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
Bertsjuhn schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:06:
[...]

Modbus, zie: Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling
En heb zelf nog een Shelly PM Mini ertussen om de daadwerkelijke in/uit te monitoren.

[ Voor 32% gewijzigd door iorses op 31-07-2025 21:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025

[Afbeelding]
Ik heb het gevoel dat je inderdaad weet hoe het werkt, maar niet voldoende beseft hoe groot de risiko's van deze oplossing zijn, of hoe groot de impact is als het een keer mis gaat.

Wij mensen zijn gewoonte dieren, handelingen die afwijken van de gewone gang van zaken worden vroeger of later vekeerd gedaan. Hoe meer handelingen, des te sneller gaat het fout.
De eerste keer zal alles goed gaan, want dan let je op. Maar elke volgende keer let je minder goed op. Op een gegeven moment let je niet meer op en behandel je deze afwijkende kabel net als elke andere kabel....

Zijn een paar uren zonder stroom echt zo erg dat je daarvoor zoveel risiko op schade, brand of electrocutie moet nemen?
En het gaat niet om jou alleen, hoe voorkom je dat iemand anders ooit eens die kabel als gewone kabel wil gebruiken? Denk ook aan je omgeving, als jouw woning in brand staat, hoeveel buren moeten dan hun huis uit?

Mijn advies: knip die kabel door en koop een paar normale verlengsnoeren om enkele apparaten aan de backup te kunnen koppelen.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubt
[...]

Met HW plug ertussen, of aparte meter tussen je aparte groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
iorses schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:07:
[...]

Modbus, zie: Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling
En heb zelf nog een Shelly PM Mini ertussen om de daadwerkelijke in/uit te monitoren.
Zie je (veel) verschil tussen de Shelly en de Marstek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr

[Afbeelding]
Dit is echt te gevaarlijk om überhaupt zo voor je apparaat neer te leggen. Iemand zal de pinnetjes van de schuko maar aanraken en de andere kant in de Marstek steken, heeft die überhaupt een aardlek beveiliging?

Ik vind deze oplossing echt over het randje. Omdat het te makkelijk in te zetten is voor mensen die denken iets van elektrotechniek te weten, maar de risico's eigenlijk niet kunnen overzien.

En dat is wat er nu gaat/kan gebeuren, nu je het hebt gepost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
Mattie112 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:14:
[...]

Zie je (veel) verschil tussen de Shelly en de Marstek?
500Wh makkelijk per dag afwijking, maar om eerlijk te zijn heb ik verder nooit meer vergeleken ik wist van te voren al dat dit niet 100% ging stroken met de werkelijkheid. Gezien ik al een flink aantal meet Shellys heb was ik sowieso van plan deze ertussen te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Druppeltje_
iorses schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:44:
[...]

500W makkelijk per dag afwijking, maar om eerlijk te zijn heb ik verder nooit meer vergeleken ik wist van te voren al dat dit niet 100% ging stroken met de werkelijkheid. Gezien ik al een flink aantal meet Shellys heb was ik sowieso van plan deze ertussen te zetten.
500W? 0,5kwh bedoel je daarmee of...?
Of effectief 500watt verschil in de meting? (Dat zou toch wel heel veel zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-10 16:05

Lulukai

God's gift to women

Hoeveel internet heb je nodig voor een vlotte werking van de Marstek? Ik zou liefst met CT-klemmen werken en het zo robuust en onafhankelijk mogelijk houden. Het is voor in een magazijn waar ik tijdelijk wel 4G-router kan voorzien, maar het zou structureel moeten werken zonder actieve internetverbinding, kan dit?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lulukai schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:57:
Hoeveel internet heb je nodig voor een vlotte werking van de Marstek? Ik zou liefst met CT-klemmen werken en het zo robuust en onafhankelijk mogelijk houden. Het is voor in een magazijn waar ik tijdelijk wel 4G-router kan voorzien, maar het zou structureel moeten werken zonder actieve internetverbinding, kan dit?
Zie Internettoegang in TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-10 16:05

Lulukai

God's gift to women

Heb ik al gelezen, en ik vond dit stuk verwarrend..
Wil je gebruik maken van NOM, dan is een WiFi verbinding wel nodig, maar kan je internet toegang eventueel weigeren via je router. De batterij en de energiemeter zullen namelijk via WiFi communiceren.
Is lokale WiFi voldoende (kan), of een internetverbinding naar buiten.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lulukai schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:00:
Heb ik al gelezen, en ik vond dit stuk verwarrend..

[...]

Is lokale WiFi voldoende (kan), of een internetverbinding naar buiten.
Welk gedeelte vind je dan verwarrend? Een WiFi netwerk is nodig zodat meter en batterij met elkaar kunnen communiceren, maar een internetverbinding niet. Echter als je WiFi netwerk internettoegang heeft, en je zou niet willen dat de batterij communiceert met Marstek servers, kan je deze verbinding op routerniveau blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:08
Mattie112 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:20:
Goed, I can confirm:

Vanmiddag:
accu 1 in de woonkamer op AccessPoint B -> geen verbinding met P1
accu 2 in de gang direct op router (AccessPoint A) -> wel verbinding met P1

Net even omgewisseld (dat is makkelijker dan in de router config kutten om het te forceren) en jahoor accu 2 is zijn P1 verbinding kwijt en accu 1 heeft keurig verbinding (zelfs zonder de app te moeten! Dus het is wel opgeslagen).

Ja dat is toch wel heel vreemd / onhandig. Het is niet dat ik in de schuur nog echt veel ontvangst heb van de AP van de router.

Context:
Mikrotik router, met CAPsMAN en een 3-tal losse accesspoints. Alles in hetzelfde netwerk, met dezelfde SSID en password. Clients kunnen (en mogen) elkaar gewoon bereiken. Zelfs met heel expliciet een firewall rule "al het verkeer van het IP van accu 2 mag er doorheen" heeft geen effect. Alles werkt gewoon, localDNS(mDNS), ip traffic, multicast.....

Heel vreemd allemaal! Ga zeker eens contact opnemen en tot die tijd kijken of ik ze allemaal op dezelfde AP kan forceren. En dat is dan wel een voordeel van de v3 als dit op LAN geen issue meer is....
Ik heb ook alles op 2 mikrotik CAP AC’s aangesloten. Eerst op een 2,4 ghz iot ssd/vlan later op eigen smid/vlan omdat mij dat veiliger leek met Chinese spullen :). Werkte allemaal in 1 keer. Ik heb accu en ct003 wel op hun eigen cap ac moeten forceren door te filteren op signaalsterkte anders bleef de accu op de verkeerde cap koppelen.

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denrt
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11-10 08:52

Waar is de code te vinden? Sta op het punt te bestellen en kwam je bericht tegen 😀

Cupra Terramar VZ Performance, HomeAssistant, Marstek Venus E, SolarEdge 5,28 kWp, Dreame X50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
Druppeltje_ schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:49:
[...]

500W? 0,5kwh bedoel je daarmee of...?
Of effectief 500watt verschil in de meting? (Dat zou toch wel heel veel zijn)
Morgen start de nieuwe maand, dat is de 1e volledige maand dat ze beide tegelijk te monitoren zijn, ik zal de afwijking delen over een paar dagen.
Misschien is 0.5kwh per dag wel wat overdreven overigens :P
Ik had de modbus sensoren uitgezet dus heb helaas ook geen recent vergelijk.
Vandaag is het overigens 0.2kwh verschil op de ingaande energie, nog vluchtig met de Marstek app kunnen vergelijken.
Marstek: 5.1kwh
Shelly: 5.3 kwh
Ga je dit op een hele maand doortellen kom je toch op een ongewenst verschil als je van de cijfertjes bent zoals mij :)

[ Voor 70% gewijzigd door iorses op 31-07-2025 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinamar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:31
Doubt schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:00:
[...]

Hier werkt t prima over 2 accesspoints heen, nu 5 weken zonder enige disconnect. Wel met apart 2.4 netwerk en gelocked op AP welke in de buurt hangt. UniFi netwerk overigens…
Hier idem 2 maand geen probleem 2 AP op 2.4 Asus zenwifi mesh en gelockt op AP

🇧🇪SMA 3kW 155°/ 1 Venus E (Gen2) v153, BMS (v214) CT003 (v117) , DM XS212,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
iorses schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:13:
[...]

Morgen start de nieuwe maand, dat is de 1e volledige maand dat ze beide tegelijk te monitoren zijn, ik zal de afwijking delen over een paar dagen.
Misschien is 0.5kwh per dag wel wat overdreven overigens :P
Ik had de modbus sensoren uitgezet dus heb helaas ook geen recent vergelijk.
Vandaag is het overigens 0.2kwh verschil op de ingaande energie, nog vluchtig met de Marstek app kunnen vergelijken.
Marstek: 5.1kwh
Shelly: 5.3 kwh
Ga je dit op een hele maand doortellen kom je toch op een ongewenst verschil als je van de cijfertjes bent zoals mij :)
Dat was eigenlijk niet hetgeen ik bedoelde.
Jij zei dat je dagelijks 500w verschil meet tussen Shelly en MT.
Maar watt en kwh worden volgens mij nogal door elkaar gebruikt en vond ik nogal onduidelijk..
Dus was je meting 0,5kwh verschil of meet je een verschil van 500 watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15:38

EDB

Denrt schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:10:
[...]

Waar is de code te vinden? Sta op het punt te bestellen en kwam je bericht tegen 😀

[ Voor 3% gewijzigd door EDB op 31-07-2025 23:21 ]

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15:38

EDB

EDB schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 23:19:
[...]

Me too….Ben dus ook wel benieuwd.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
Druppeltje_ schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:55:
[...]

Dat was eigenlijk niet hetgeen ik bedoelde.
Jij zei dat je dagelijks 500w verschil meet tussen Shelly en MT.
Maar watt en kwh worden volgens mij nogal door elkaar gebruikt en vond ik nogal onduidelijk..
Dus was je meting 0,5kwh verschil of meet je een verschil van 500 watt?
500 Wh is voor mij 0.5kwh en omgekeerd :)
Maar net hoe je het wilt typen, maar snap dat er een verwarring tussen vermogen en energie kan ontstaan.

[ Voor 10% gewijzigd door iorses op 01-08-2025 00:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
iorses schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 00:14:
[...]

500 watt is voor mij 0.5kwh en omgekeerd :)
Maar net hoe je het wilt typen.
De volgende keer dat ik 500 km moet reizen, weet ik je te vinden: dan wordt me dat een geweldige rit met 500 km/h :+

Alle gekheid op een stokje, het is zeker niet hetzelfde. De ene is vermogen, de andere is energie. Energie is vermogen voor een bepaalde tijd vergelijkbaar met hoe snelheid een afstand over tijd is. En je ziet het: het veroorzaakt verwarring. Probeer de eenheden goed te gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door pascallj op 01-08-2025 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
pascallj schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 00:19:
[...]

De volgende keer dat ik 500 km moet reizen, weet ik je te vinden: dan wordt me dat een geweldige rit met 500 km/h :+

Alle gekheid op een stokje, het is zeker niet hetzelfde. De ene is vermogen, de andere is energie. Energie is vermogen voor een bepaalde tijd vergelijkbaar met hoe snelheid een afstand over tijd is. En je ziet het: het veroorzaakt verwarring. Probeer de eenheden goed te gebruiken.
Achja zo maakt iedereen typ fouten, gelukkig weet ik waar ik het verder over heb gezien ik elektricien ben. Zolang je het zelf maar snapt😂
Overigens ik stap gelijk in, lijkt me een mega rit!
Kan me vandaag nog amuseren met 3 Marsteks ophangen en aansluiten, moet ook nog de onderverdeelkast uitbreiden.
Mooiste is met uitpakken vd week me ook nog vertilt aan die pokken dingen😬

[ Voor 28% gewijzigd door iorses op 01-08-2025 01:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:08
iorses schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 00:14:
[...]

500 Wh is voor mij 0.5kwh en omgekeerd :)
Maar net hoe je het wilt typen, maar snap dat er een verwarring tussen vermogen en energie kan ontstaan.
Als je w en W dan nog uit elkaar houdt komt het helemaal goed :)

[ Voor 11% gewijzigd door eatme op 01-08-2025 06:44 ]

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_N_M
  • Laatst online: 09-10 14:35
[...]
gewoon een homewizard Energy Socket er tussen steken: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
iorses schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:06:
[...]

Heb je toevallig een linkje? Zeg me helemaal niks dat interview, ben wel benieuwd eigenlijk.
Mogelijk was het deze: YouTube: MARSTEK neue Balkonkraftwerk Speicher, Bidirektionale Wallbox, große...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
harrr schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:26:
[...]
Dit is echt te gevaarlijk om überhaupt zo voor je apparaat neer te leggen. Iemand zal de pinnetjes van de schuko maar aanraken en de andere kant in de Marstek steken, heeft die überhaupt een aardlek beveiliging?
Voor jezelf ook. Hem aan de verkeerde kant uittrekken geeft kans op elektrocutie aan de pinnen (en aardlek beveiliging is er niet op de Marstek backup poort dacht ik). Zou er zelfs mezelf niet mee vertrouwen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franckxz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-09 17:05

Een prive bericht mag vast wel, heb interesse 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterG88
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 12-10 23:37
iorses schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:44:
[...]

500Wh makkelijk per dag afwijking, maar om eerlijk te zijn heb ik verder nooit meer vergeleken ik wist van te voren al dat dit niet 100% ging stroken met de werkelijkheid. Gezien ik al een flink aantal meet Shellys heb was ik sowieso van plan deze ertussen te zetten.
De shelly pm mini, is die niet te 'licht' om de marstek te meten?
Dacht dat die maar 8A kon.
Heb er hier ook nog 1 liggen die ik voor dat doel zou kunnen gebruiken.

1 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117

Pagina: 1 ... 218 ... 283 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.