Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb65
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-10 17:48
NoFate schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 06:24:
@reb65 die met die ijzeren sierrand, kan je daar eens een foto van maken hoe dat eruit ziet? Wanneer had je deze gekocht? Was dat bij de eerste tweaker actie? Of later gekocht?
De foto staat er 2 posts onder. Inmiddels zit die rand er niet meer op die heb ik er af gehaald toen ik mijn front er opnieuw op heb opgelijmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:53

d3x

lijkt mij geen ideale opstelling, omdat je nog veel ruimte hebt achter de fans zal het nog wel meevallen maar je krijgt een gigantische locale punt koeling en debiet/vs koelvin oppervlak is niet gemaakt voor zulke directe flow. Daarbovenop zet je de fans vanboven, het is beter onderaan aan de koelvinnen, je air flow gaat dan omhoog duwen over de vinnen en warme lucht stijgt automatisch meer. Je zal het nu wel merken op de temp sensor natuurlijk maar of het effectief helpt en levensduur verbetering geeft is nog maar de vraag. Je zou echte naar een UP of een Down flow moeten gaan om de lengte van alle vinnen te hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door d3x op 30-07-2025 07:31 ]

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-10 21:18
Druppeltje_ schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:19:
[...]

Dat zal verbeteren tov de 10seconden update van nu. Maar verwacht er geen wonderen van. De gekende apparaten die een hoge opstartpiek hebben (quooker, strijkijzer, wasmachine, oven/kookvuur dat aangezet word of aanspringt,...) die gaan altijd een piek trekken in het verbruik. Ik vind nog altijd dat het verbruik bekeken moet worden over 24u en niet met de neus op de P1 meter. En dan doet de MT het gewoon heel goed vind ik. Mijn dagelijks verbruik zit gemiddeld genomen op 2,5 maand tussen de 0,5 en 1kwh.. Het verbruik van je wagen bekijk je ook over x aantal kilometers en niet enkel bij het optrekken aan een verkeerslicht.
Bedankt voor je reactie. Op uurbasis gaat het ook best goed, maar het zou eigenlijk niet moeten dat in de nacht 500w wordt terug geleverd aan het het door pendelgedrag.

Zal nog even aanzien wat ik er mee doe, eerst de netbeheerder eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 11:29
wesjuhdabomb schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:02:
[...]

Bedankt voor je reactie. Op uurbasis gaat het ook best goed, maar het zou eigenlijk niet moeten dat in de nacht 500w wordt terug geleverd aan het het door pendelgedrag.

500w pieken zie ik hier maar zelden. Daar zal de vertraging van de DM voor iets tussenzitten.
Maar pieken van 500w zegt eigenlijk niet veel. Het verbruik in kWh op 24u tijd, dat is wat van belang is.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
Iemand dit al eerder gezien?
In het app overzicht bij batterjj 1 is geen online status, soc of eender wat meer te zien.
Batterij werkt voor de rest wel gewoon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yFql1XT0YNDKzQszL16HxN5oy0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sWnKHiFxRm7WtNkaZEmlv5dA.png?f=fotoalbum_large

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-08 21:02
Jisnb schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 07:55:
[...]

Wat is er mis met Nordpool? Draai die al een tijdje en de dynamische tarieven zijn gewoon keurig up to date en accuraat met alle Nederlandse dynamische tarieven
Daar is niets mis mee, dat zeg ik toch ook niet? Ik zou alleen graag willen weten of er nu meerdere mogelijkheden voor de Nederlandse markt zijn en wat de eventuele verschillen tussen de aanbieders voorstellen … Dat is alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans van zeijl
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 03-09 09:00
Siert192 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:11:
[...]

Daar is niets mis mee, dat zeg ik toch ook niet? Ik zou alleen graag willen weten of er nu meerdere mogelijkheden voor de Nederlandse markt zijn en wat de eventuele verschillen tussen de aanbieders voorstellen … Dat is alles.
Verschil tussen aanbieders is vooral het marge wat ze willen pakken 1,2 tot 5 cent per kWh en de verschillende manieren hoe ze salderen en terugleveren rekenen. De inkoop van stroom, energie belasting en btw voor deze bedragen is bij iedereen gelijk omdat ze allemaal de data krijgen van de EPEX markt Nordpool is de energie beurs zeg maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pascallj schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:26:
[...]

Er staat in de TS wel dat de WiFi verbinding heel belangrijk is, maar kan misschien wel meer nadruk op gelegd worden en de travel router oplossing aangeboden. Staat nu ook op het lijstje om toe te voegen als het TS weer eens geupdatet wordt.

Ik denk dat je vanwege de slechte verbinding gewoon de metingen niet goed ziet. Je moet dan echt gaan controleren of je elke keer via Bluetooth verbonden bent met de CT zodat je kan uitsluiten dat het niet aan het netwerk ligt. Zeker als het in het verleden wel gewerkt heeft.
Zullen we ook deel2 op dat To Do lijstje zetten?
Topic is ondertussen erg groot geworden.

Misschien is het een goed moment nu Gen1/2 uitlopen en Gen3 vanaf Q4 wordt uitgeleverd.
Land een ieder na de vakantie in een vernieuwd overzichtelijk topic...

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:10
Druppeltje_ schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:05:
In het app overzicht bij batterjj 1 is geen online status, soc of eender wat meer te zien.
[Afbeelding]
Yep, dat heb ik ook 1 batterij prima, de andere batterij laat idd geen online status zien, hij werkt idd ook gewoon en is verbonden met het lan netwerk, ook de CT connectie is er... Het lijkt erop dat doe geen cloud connectie maakt , beide batterijen hebben DHCP reservatie en zijn gekoppeld aan dezelfde AP , dus intern perfect netwerk en benaderbaar.. de batterij die dit probleem vertoont, is ook de batterij die weigert om bms 213 of 214 te updaten, de andere doet dat wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[Afbeelding]
Werkzaamheden aan de cloud vermoed ik... hier hetzelfde.
Zouden ze wel even kunnen melden in een pop-up bericht als dit het geval is.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans van zeijl
  • Laatst online: 03-09 09:00
dit bericht is verwijderd ivm commerciële belangen.

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 29-08-2025 21:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pieter1010101
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01:00
tisniwoar schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:52:
Ik heb deze omgekeerd boven op de koelvinnen gelegd (warme lucht wordt naar boven afgezogen), de temperatuursensor boven op de behuizing, en voeding via de back-up aansluiting: [Afbeelding]
Werkt perfect zonder omkijken :)
Zie https://tweakers.net/pric...r-mono-set/specificaties/
Goed idee! Ik had ook nog zo’n setje liggen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08tyOYdFIDJ4NOrYF0UVpdrHZVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sxmhq4YLJ2f86rP4GdfemJFx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-10 20:25
iorses schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:34:
[...]

Zou je ons willen updaten met een resultaat en materiaallijst?
Ik zou dit enorm op prijs stellen!
Ja natuurlijk :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12-10 22:04
pascallj schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:26:
[...]

Er staat in de TS wel dat de WiFi verbinding heel belangrijk is, maar kan misschien wel meer nadruk op gelegd worden en de travel router oplossing aangeboden. Staat nu ook op het lijstje om toe te voegen als het TS weer eens geupdatet wordt.

Ik denk dat je vanwege de slechte verbinding gewoon de metingen niet goed ziet. Je moet dan echt gaan controleren of je elke keer via Bluetooth verbonden bent met de CT zodat je kan uitsluiten dat het niet aan het netwerk ligt. Zeker als het in het verleden wel gewerkt heeft.
Heb zelf een UniFi netwerk wat de meeste niet zullen hebben gok ik maar daarin kun je meerdere SSIDs uitsturen en aan VLANs koppelen. Ik had al een IOT netwerk (2,4ghz only) voor al mijn domotica apparatuur, ook hier is het Marstek spul aan verbonden sindsdien geen enkele connectie problemen meer gehad.
Heb hem in het begin op het reguliere prive netwerk gehad waar ook de 5ghz bij zit maar daar was het gedrag van het Marstek spul zeer onvoorspelbaar en onverklaarbaar.
Lijkt echt noodzakelijk om een 2.4ghz only netwerk te hebben om het fatsoenlijk werkend te krijgen, in mijn UniFi app geeft het ook als WiFi 1 aan wat erg prehistorisch is!
Ik had het wel op prijs gesteld had je een modbus meter bedraad eraan kunnen koppelen zodat ik van het hele internet gebeuren af was.
Overigens mocht er wel eens iets wegvallen heb ik hem in HA geautomatiseerd dat er een reboot uitgevoerd wordt, tot nu toe heeft dit altijd gewerkt alleen was voor mij geen definitieve oplossing.

[ Voor 10% gewijzigd door iorses op 30-07-2025 10:08 ]

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iorses schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:02:
[...]

Heb zelf een UniFi netwerk wat de meeste niet zullen hebben gok ik maar daarin kun je meerdere SSIDs uitsturen en aan VLANs koppelen. Ik had al een IOT netwerk (2,4ghz only) voor al mijn domotica apparatuur, ook hier is het Marstek spul aan verbonden sindsdien geen enkele connectie problemen meer gehad.
Heb hem in het begin op het reguliere prive netwerk gehad waar ook de 5ghz bij zit maar daar was het gedrag van het Marstek spul zeer onvoorspelbaar en onverklaarbaar.
Lijkt echt noodzakelijk om een 2.4ghz only netwerk te hebben om het fatsoenlijk werkend te krijgen, in mijn UniFi app geeft het ook als WiFi 1 aan wat erg prehistorisch is!
Ik had het wel op prijs gesteld had je een modbus meter bedraad eraan kunnen koppelen zodat ik van het hele internet gebeuren af was.
Het gekke is dat er in de firmware meerdere verwijzingen zijn naar de Quectel FC41D module. Deze module bevat een BK7231M chipset, welke toch redelijk 'moderne' standaarden ondersteund zoals 802.11n, WPA3 en een 120 MHz bandbreedte. Oftewel zo antiek kan dat ding niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10:31
pieter1010101 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:36:
[...]

Goed idee! Ik had ook nog zo’n setje liggen..
[Afbeelding]
voor we allemaal fijn aan het doe-het-zelven gaan ... heeft iemand al ooit een probleem van oververhitting vastgesteld ?

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:44
iorses schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:02:
[...]

Overigens mocht er wel eens iets wegvallen heb ik hem in HA geautomatiseerd dat er een reboot uitgevoerd wordt, tot nu toe heeft dit altijd gewerkt alleen was voor mij geen definitieve oplossing.
Ik heb hier ook een uitgebreid Unifi netwerk met een UDM Pro en tal van Access Points (binnen en buiten). Ook verschillende VLAN's. Ik heb een dedicated AP voor de garage waar alle IoT zaken van de garage op hangen, al mijn AP's doen mixed 5GHz en 2.4GHz. Alles hier in huis (met uitzondering van devices op het Gast Netwerk) heeft een vast IP waarvan een 50-tal IoT devices. Bij de initiële installatie van de Marstek CT ging die even "op wandel" naar een zwakker en verder gelegen AP. Sinds de initiële setup en het herverbinden van de CT met het AP in de garage én vooral het geven van een aparte voeding aan de CT003 werkt alles al enkele maanden rotsvast. Heb dus helemaal geen apart 2.4GHz netwerk (en ook geen aparte SSID). Wat wel belangrijk is, is de voeding. Zowel de HW splitter + HW P1 als de CT003 hebben hun eigen voeding en dat deed wonderen.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter1010101
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01:00
vifra schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:13:
[...]

voor we allemaal fijn aan het doe-het-zelven gaan ... heeft iemand al ooit een probleem van oververhitting vastgesteld ?
Niet zozeer oververhitting met accuut falen oid. Maar het is wel zo dat hoge temperaturen is de levensduur van zowel de chemie in de batterij als elektronische componenten negatief beïnvloeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vifra
pieter1010101 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:33:
[...]

Niet zozeer oververhitting met accuut falen oid. Maar het is wel zo dat hoge temperaturen is de levensduur van zowel de chemie in de batterij als elektronische componenten negatief beïnvloeden.
Ik ga er van uit dat als marstek hun huiswerk goed gedaan hebben, dat als de cellen te warm worden de load automatisch downsized / al da niet een vorm van actieve koeling aan zet ... maar ook daar:

- Heeft iemand al iest waargenomen bij langdurige hoge belasting dat het systeem zomaar downsized?
- zij die meten - welke max. temperaturen van de cellen hebben jullie al uitgelezen?

Lifepo4 hebben een optimaal gebruik range tussen 0 en 45 graden en kunnen zelfs operationeel (stabiel) werken tussen -20 en 60 graden celcius.
Pas daarna is er echt afbraak aan de chemische samenstelling ...

iets dat in het milde klimaat hier en als je dat op een normale (verluchte) plaats zet toch echt geen probleem zou mogen zijn ...

Zijn we niet een beetje an het overengineeren op een probleem dat geen probleem is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
vifra schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:45:
[...]

Zijn we niet een beetje an het overengineeren op een probleem dat geen probleem is?
Er is wel een verschil tussen "is het een probleem" en/of "kan het (potentieel) de levensduur verlengen". Er is ook een reden dat mensen hun PC graag zo koel mogelijk hebben. Weegt de extra levensduur op tegen de kosten (incl stroom) van de fan? Ik weet het niet, maar 'gemoedsrust' is ook wat waard :)

Ik ben in elk geval van mening dat het geen kwaad kan en potentieel de levensduur verlengt (zeker als hij in een warme schuur of zolder staat). De kosten van een fannetje zijn dan eigenlijk nihil.

En ach een mens moet ook een hobby hebben :henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsXgAmEs
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-09 02:45
Ik stuur de batterij zelf aan via RS485, dat gaat al een tijdje ok. Afgelopen nacht dropte de SoC ineens van 32% naar 11% (leeg). Heeft iemand een idee hoe dit kan? Is de batterij defect?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4eggNpw9EtYuG4cEcFMlXABLso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ieeclENLarhUcCuzaBRvwC7p.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[Afbeelding]
heb dit daarstraks ook gemerkt, is terug in orde gekomen.

De Chinezen zullen "server onderhoud" gedaan hebben...

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MsXgAmEs schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:52:
Ik stuur de batterij zelf aan via RS485, dat gaat al een tijdje ok. Afgelopen nacht dropte de SoC ineens van 32% naar 11% (leeg). Heeft iemand een idee hoe dit kan? Is de batterij defect?

[Afbeelding]
Nee, je SoC is gewoon incorrect. Dit is normaal gedrag bij LFP batterijen als je niet vaak helemaal vol en/of helemaal leeg geraakt. Even een keer van helemaal leeg naar helemaal vol laden en zou weer correct moeten zijn.

Ook dit gaan we verduidelijken in de nieuwe TS.

offtopic:
Hopelijk is het zoekwoord 'TS' goed genoeg om dan alles terug te vinden wat ik wilde vermelden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
Mattie112 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:50:
[...]

Er is wel een verschil tussen "is het een probleem" en/of "kan het (potentieel) de levensduur verlengen". Er is ook een reden dat mensen hun PC graag zo koel mogelijk hebben. Weegt de extra levensduur op tegen de kosten (incl stroom) van de fan? Ik weet het niet, maar 'gemoedsrust' is ook wat waard :)

Ik ben in elk geval van mening dat het geen kwaad kan en potentieel de levensduur verlengt (zeker als hij in een warme schuur of zolder staat). De kosten van een fannetje zijn dan eigenlijk nihil.

En ach een mens moet ook een hobby hebben :henk
- warme schuur / zolder. Check - maar dan dien je beter die schuur / zolder te verluchten ...
- hobby - check (hense daarom zitten we hier op tweakers)
- potentieel levensduur ... naast "warmte" is "belasting" en "tijd" ook een aanval op levensduur ..; de chemie van een batterij is niet eeuwig stabiel ... vandaar de garantie van 10 jaar met een DOD van 80% en max cyclus van 6000 keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09:11
vifra schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:45:
[...]

Ik ga er van uit dat als marstek hun huiswerk goed gedaan hebben, dat als de cellen te warm worden de load automatisch downsized / al da niet een vorm van actieve koeling aan zet ... maar ook daar:

- Heeft iemand al iest waargenomen bij langdurige hoge belasting dat het systeem zomaar downsized?
- zij die meten - welke max. temperaturen van de cellen hebben jullie al uitgelezen?

Lifepo4 hebben een optimaal gebruik range tussen 0 en 45 graden en kunnen zelfs operationeel (stabiel) werken tussen -20 en 60 graden celcius.
Pas daarna is er echt afbraak aan de chemische samenstelling ...

iets dat in het milde klimaat hier en als je dat op een normale (verluchte) plaats zet toch echt geen probleem zou mogen zijn ...

Hoge temperaturen komen volgens mij het meeste voor tijden 2500w ontladen. Bij mij staat ontladen op 1500w. Hier een plaatje.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xZpnRZDxlj3RJQ95layL2qoexQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AV61xgwtiRCpCnjbb9TZ53HT.jpg?f=fotoalbum_large

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertsjuhn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:09
De eerste stappen zijn gezet..:
  • Een HW P1 meter is besteld (gebruik nu een zelfbouw o.b.v. ESP32 met eigen Grafana Dashboard)
  • Plek wordt gemaakt in de kelder, waar ik een stopcontact heb waar alleen de CV ketel op zit, vroeger hing hier een warmwater boiler. Was aan het overwegen die 800W via daar te injecteren.
  • Eerste scripts voor Home Assistant beginnen langzaam vorm te krijgen, bepalen (ont)laad momenten o.b.v. Dynamisch contract / verbruik/ en zonnestroom.
Dit weekend wordt de accu besteld 🤗

☀️5400wp op Z | 🔋Marstek Venus E | 🚗 Peugeot e-208 | ❄️ Daikin 2MXM50A | 🔌 HW P1 | 🎛️ Home Assistant | 🛜 UniFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
vifra schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:58:
[...]

- warme schuur / zolder. Check - maar dan dien je beter die schuur / zolder te verluchten ...
- hobby - check (hense daarom zitten we hier op tweakers)
- potentieel levensduur ... naast "warmte" is "belasting" en "tijd" ook een aanval op levensduur ..; de chemie van een batterij is niet eeuwig stabiel ... vandaar de garantie van 10 jaar met een DOD van 80% en max cyclus van 6000 keer
Tja ventileren lukt ook niet altijd dusdanig dat je de buitentemperatuur haalt (en soms die is ook lekker hoog 8) )

Het gaat mij niet eens persee om de cellen maar ook de PCB (condensatoren) waar naar mijn idee een lagere temperatuur beter is.

En natuurlijk heb je garantie, maar 10 jaar is lang O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVS10
  • Laatst online: 12-10 17:57
Heeft iemand de onderstaande combinatie voor NOM goed werkend?
Duravolt Plug-In battery en de bijgeleverde P1 meter met de "Landis en Gyr E350" slimme meter.
Indien dat zo is, wat is de reactie tijd?
Helaas kan Duravolt me geen uitsluitsel geven.

Alvast heel veel dank !

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-10 09:38
Hier eindelijk de Marstek's netjes aan de muur (met de welbekende beugel):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITCbOofaAYFTl7fRabrwOBP_aSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PbCiuRGcAJe0PiBPKH86zwXa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinamar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:22
wesjuhdabomb schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:02:
[...]

Met CT003 FW 116 en 1 sec DM duurt het ook wel bijna 10 sec voordat de MT reageert, als je dan nog een 10sec DM hebt kan het dus 20sec duren.
Met oudere CT FW ging het schakelen sneller FW 117 is al naar sommige tweakers gestuurd en werkt terug sneller maar of dit ook goed is voor de componenten ???

🇧🇪SMA 3kW 155°/ 1 Venus E (Gen2) v153, BMS (v214) CT003 (v117) , DM XS212,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
tinamar schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:10:
[...]

Met CT003 FW 116 en 1 sec DM duurt het ook wel bijna 10 sec voordat de MT reageert, als je dan nog een 10sec DM hebt kan het dus 20sec duren.
Met oudere CT FW ging het schakelen sneller FW 117 is al naar sommige tweakers gestuurd en werkt terug sneller maar of dit ook goed is voor de componenten ???
V117 werkt volgens mij accurater, daarmee niet sneller.
Sneller is denk ik niet mogelijk. Dat is nu eenmaal de tijd die nodig is tussen DM-CT-MT. Van V115 was ik zeer tevreden, van V116 minder. Hoe ik het zag ging die op 116 te veel overcompenseren waardoor je bokkesprongen kreeg in 2 richtingen (van laden naar ontladen en vica versa).
V117 werkt, voor mij alleszins, perfect.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnY20dfMFvdvc-gBB2a8PLye-sE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cXduvMoKs5NqQ9a0K1Ft9rlH.png?f=fotoalbum_large

Ook ''piekjes' van 200 a 300W maar who cares als je op een ganse dag 0,5kwh uit het net trekt? En dit was toch op een niet zo geweldige dag qua zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 00:07
@bommel Zijn er op de krachtstroom stopcontacten nu maar 3 van de schikbare 5 aders per accu aangesloten? Maximaal ontladen is toch 'maar' 2500W en er zijn maar 3 aders vanuit 3 accu? 1x 5 ader naar de meterkast getrokken of 2 losse van 3x elk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinamar
Druppeltje_ schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:24:
[...]

Sneller is denk ik niet mogelijk. Dat is nu eenmaal de tijd die nodig is tussen DM-CT-MT. Van V115 was ik zeer tevreden, van V116 minder. Hoe ik het zag ging die op 116 te veel overcompenseren waardoor je bokkesprongen kreeg in 2 richtingen (van laden naar ontladen en vica versa).
V117 werkt, voor mij alleszins, perfect.
[Afbeelding]

Ook ''piekjes' van 200 a 300W maar who cares als je op een ganse dag 0,5kwh uit het net trekt? En dit was toch op een niet zo geweldige dag qua zon.
Dat is idd perfect genoeg.
Zal ook nog eens v117 vragen, vorige keer niet gekregen toen wel v153 met bms v214 gepushed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Noord27 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:29:
@bommel Zijn er op de krachtstroom stopcontacten nu maar 3 van de schikbare 5 aders per accu aangesloten? Maximaal ontladen is toch 'maar' 2500W en er zijn maar 3 aders vanuit 3 accu? 1x 5 ader naar de meterkast getrokken of 2 losse van 3x elk?
Dat is geen krachtstroom stopcontact maar gewoon een 3-polige CEE stopcontact en stekker. Ook te herkennen aan de blauwe kleur. De krachtstroom variant is rood.

[ Voor 7% gewijzigd door pascallj op 30-07-2025 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 00:07
@pascallj Ah, duidelijk. Dan zullen het 2 losse kabels naar de meterkast zijn met elk hun eigen groep.
En zo te zien de standaard stekker vervangen (van de originele aansluitkabel) voor de CEE variant.

[ Voor 36% gewijzigd door Noord27 op 30-07-2025 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
Nadat ik zelf de Modbus-oplossing had gemeld aan Marstek kreeg ik net nog deze update van hen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFpFoUIwmGte1Zu3JWojJ4llEfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dgveayV2HilqDNo7njf7rdSX.png?f=fotoalbum_large

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gely schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:08:
Nadat ik zelf de Modbus-oplossing had gemeld aan Marstek kreeg ik net nog deze update van hen :)

[Afbeelding]
Dat wisten ze zelf ook al want dat hebben ze mij maanden geleden via support ook al vermeld. Maar hadden ze misschien wel in de changelog kunnen zetten ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
pascallj schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:10:
[...]

Dat wisten ze zelf ook al want dat hebben ze mij maanden geleden via support ook al vermeld. Maar hadden ze misschien wel in de changelog kunnen zetten ofzo...
Inderdaad, volledig akkoord. Maar...welke changelog? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommel
Noord27 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:29:
2 losse van 3x elk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-10 22:59
bommel schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:46:

[Afbeelding]
Zeer netjes!

Ook hier hangt hij sinds kort aan de muur met de One For All VESA mount :)
https://www.bol.com/nl/nl...el-vast/9200000063280103/

Prima oplossing d:)b

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesjuhdabomb
  • Laatst online: 12-10 21:18
Druppeltje_ schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:24:
[...]

Die sprongen van laden naar ontladen is ook wat ik veel zie met dsmr 4.2 meter, ga het nog een tijdje aanzien. De batterij is vandaag voor het eerst volledig opgeladen dus vanavond de eerste echte test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
Noord27 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:38:
@pascallj Ah, duidelijk. Dan zullen het 2 losse kabels naar de meterkast zijn met elk hun eigen groep.
En zo te zien de standaard stekker vervangen (van de originele aansluitkabel) voor de CEE variant.
klopt, nieuwe kabel zodat ik de originele niet hoefde op te offeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Gely schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:08:

[Afbeelding]
heb je nu wel de BMS kunnen updaten? ik gebruik geen modbus, dus vind het vreemd dat die bij mij op 212 blijft... dan was het toch geen "app" issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
NoFate schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:47:
[...]

heb je nu wel de BMS kunnen updaten? ik gebruik geen modbus, dus vind het vreemd dat die bij mij op 212 blijft... dan was het toch geen "app" issue?
Jawel gelukt, maar geen app issue dus. Heb bij iedere batterij (één per één) telkens de Modbus connectie eraf gehaald en de update liep zonder problemen. Zoals ik hierboven ergens reeds schreef moest de batterij 2 x maal rebooten wat nogal tijd in beslag nam, ik kreeg trouwens 2x maal een update request waarbij de 2de het volgende gaf (zie foto). Let op FROM 0.0.0.0. , kreeg het even koud :X Daarna duurde het ook een 5-tal minuten vooraleer de batterij terug aan opladen dacht. Wellicht door onbekende SOC na de BMS update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gQVwgfGBhLbgO1ZPD_EkyGYDHY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Zt72vkJwAcsLobVNaEZNUF7q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Gely schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:58:
[...]

Jawel gelukt, maar geen app issue dus. Heb bij iedere batterij (één per één) telkens de Modbus connectie eraf gehaald en de update liep zonder problemen. Zoals ik hierboven ergens reeds schreef moest de batterij 2 x maal rebooten wat nogal tijd in beslag nam, ik kreeg trouwens 2x maal een update request waarbij de 2de het volgende gaf (zie foto). Let op FROM 0.0.0.0. , kreeg het even koud :X Daarna duurde het ook een 5-tal minuten vooraleer de batterij terug aan opladen dacht. Wellicht door onbekende SOC na de BMS update.

[Afbeelding]
ja die melding kreeg ik ook van 0.0.0. naar 0.213
Maar ik gebruik geen modbus...
maar heb je hem dan handmatig reboot telkens? want als ik 213 doorstuur, in mijn geval al nu 214 , dan na het update process, zie/hoor ik hem herstarten, maar dat duur max 10 sec ofzo? waarom nam dat veel tijd bij jouw in beslag dan? heb je hem dan handmatig reboot? door knop lang in te houden?
snap niet waarom die hier steeds blijft steken op 212...

mijn andere batterij heb ik perfect kunnen updaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
pascallj schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:09:
[...]

Het gekke is dat er in de firmware meerdere verwijzingen zijn naar de Quectel FC41D module. Deze module bevat een BK7231M chipset, welke toch redelijk 'moderne' standaarden ondersteund zoals 802.11n, WPA3 en een 120 MHz bandbreedte. Oftewel zo antiek kan dat ding niet zijn.
Kan alleen maar constateren wat ik zie natuurlijk.
Alleen ik vraag me wel eens af of er niet gewoon een ethernet voorbereiding zou zitten op de PCB, hoop zo dat iemand eens dat ding kan openschroeven en ontleden!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLu46y4am5IxguB83amSu0ccorc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5pKfQ40U5TatFq0SMHkc7GI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door iorses op 30-07-2025 15:26 ]

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
vifra schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:13:
[...]

Ik meen dat vanaf een bepaalde temperatuur het vermogen omlaag gaat ter preventie, dit willen we natuurlijk niet hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009

[Afbeelding]
Even voor mijn beoogde plaats voor een thuisbatterij, de buitenmuur in mijn garage, een halfsteensmuur, dus zonder spouw of isolatie. Is dat in uw situatie ook zo? Of daar toch een spouwmuur.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

[Afbeelding]
Kijk dat ziet er netjes uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-10 11:36
De beugel is me niet bekend, is die van Marstek of 3rd party?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mattie112
Richh schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:32:
[...]

Zeer netjes!

Ook hier hangt hij sinds kort aan de muur met de One For All VESA mount :)
https://www.bol.com/nl/nl...el-vast/9200000063280103/

Prima oplossing d:)b
@Kakola zie hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Meubelmaker schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:37:
[...]

Even voor mijn beoogde plaats voor een thuisbatterij, de buitenmuur in mijn garage, een halfsteensmuur, dus zonder spouw of isolatie. Is dat in uw situatie ook zo? Of daar toch een spouwmuur.
Waarom zou het er toe doen of de muur wel of niet geisoleerd is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommel
Meubelmaker schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:37:
[...]

Ik heb een geschakelde woning, dwz zit met de (inpandige) garage vast aan de buren, aan mijn kant van de garage zie ik een enkelsteens muur maar andere zijde zit dus de woning van de buren. Hoe dat precies met isolatie zit durf ik niet te zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
NoFate schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:02:
[...]

ja die melding kreeg ik ook van 0.0.0. naar 0.213
Maar ik gebruik geen modbus...
maar heb je hem dan handmatig reboot telkens? want als ik 213 doorstuur, in mijn geval al nu 214 , dan na het update process, zie/hoor ik hem herstarten, maar dat duur max 10 sec ofzo? waarom nam dat veel tijd bij jouw in beslag dan? heb je hem dan handmatig reboot? door knop lang in te houden?
snap niet waarom die hier steeds blijft steken op 212...

mijn andere batterij heb ik perfect kunnen updaten...
Voordien duurde de reboot na een (mislukte) update maar een 10-tal seconden, zoals bij een batterij FW upgrade. Bij de BMS upgrade duurt het enkel minuten vooraleer er terug een update verschijnt met de melding zie foto. Dan doet hij een hele tijd niets. Wel heb ik dan de aan/uit knop ingehouden tot die uitging, daarna start die terug op en duurt het nog enkele minuten vooraleer die opnieuw begint te laden. Probeer dit eens: Update starten => melding 0.0.0.0 nr v213 (v214 in jouw geval) => na melding "Klaar" => aan/uit knop inhouden tot de LEDS op het frontpaneel uitgaan => knop loslaten => automatisch restart van de batterij en enkele minuten geduld oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
Richh schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:55:
[...]

Waarom zou het er toe doen of de muur wel of niet geisoleerd is?
Lage temperaturen in de winter en hoge temperaturen in de zomer gaan volgens mij ten koste van de opbrengst en misschien ook wel de levensduur. Ga ik in ieder geval van uit.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinamar
Meubelmaker schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:47:
[...]

Lage temperaturen in de winter en hoge temperaturen in de zomer gaan volgens mij ten koste van de opbrengst en misschien ook wel de levensduur. Ga ik in ieder geval van uit.
Inpandige garage zal geen 10° verschil zijn tussen met of zonder wat spouw isolatie. Miin gedacht🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
tinamar schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:58:
[...]

Inpandige garage zal geen 10° verschil zijn tussen met of zonder wat spouw isolatie. Miin gedacht🤔
In mijn situatie is de achtermuur, 1 zijmuur en de garagedeur vrij van de woning. De andere zijmuur is voor driekwart aan de woning verbonden, precies de muur waar geen batterij geplaatst kan worden. De garage is niet geïsoleerd ook het platte dak niet, afgedekt met (zwart) mastiek.
Buitentemperatuur in de winter is binnentemperatuur binnen, alleen de gevoelstemperatuur is iets hoger omdat het daar niet waait. Buitentemperatuur in de zomer is vaak lager dan binnentemperatuur door het zwarte mastiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:40
Hallo Tweakers,

Heeft iemand het volgende als eens gehad:
- Van het ene op het andere moment open ik de app op mijn telefoon en zegt de app dat er geen apparaat is in de app en dat ik een apparaat kan toevoegen; De batterij doet op dat moment niets meer (niet laden/ niet ontladen; zeg maar stuurloos). Ik heb de batterij weer toegevoegd via bluetooth en aan de HW P1 gekoppeld en alles loopt weer normaal (hij laadt weer op). Ook alle user specifieke settings (2500W, NoM-mode, backup-socket-enabled etc. zijn weer als vanouds zonder dat ik iets heb hoeven in te voeren.

Of is dit de beschrijving van het fenomeen dat ik wel eens lees dat mensen zeggen dat de batterij wifi kwijt is geraakt?

NL; 2xMT Venus E V2 (V154 BMS:V215)+(V??? BMS:V???); Sturing -> Local-API; HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecol. vent.WrmtPmp; EV (Seat Mii 32kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Meubelmaker schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:47:
[...]

De RTE van de Marstek is sowieso niet zo denderend bij lage wattages (welke waarschijnlijk zijn) en over het BMS zijn ook niet veel positieve zaken geschreven haha. Ik verwacht niet dat iets meer of minder isolatie een noemenswaardig verschil gaat maken eerlijk gezegd, zou daar zeker niet van laten afhangen waar je hem op haar hangen persoonlijk.

Puur op de specs gelet zou het ook geen verschil moeten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
Gely schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:24:
[...]

Voordien duurde de reboot na een (mislukte) update maar een 10-tal seconden, zoals bij een batterij FW upgrade. Bij de BMS upgrade duurt het enkel minuten vooraleer er terug een update verschijnt met de melding zie foto. Dan doet hij een hele tijd niets. Wel heb ik dan de aan/uit knop ingehouden tot die uitging, daarna start die terug op en duurt het nog enkele minuten vooraleer die opnieuw begint te laden. Probeer dit eens: Update starten => melding 0.0.0.0 nr v213 (v214 in jouw geval) => na melding "Klaar" => aan/uit knop inhouden tot de LEDS op het frontpaneel uitgaan => knop loslaten => automatisch restart van de batterij en enkele minuten geduld oefenen.
Al allemaal geprobeerd helaas, ook zelfs van grid gehaald, uur gewacht... Snap het niet, ticket loopt...
Hier herstart hij ook, en duurt idd maar 10 sec na de upgrade...

[ Voor 3% gewijzigd door NoFate op 30-07-2025 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:14
Gewoon even mailen of bellen met 'oh ik las op Tweakers dat... ' en hop, je hebt je prijs. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siert192
ekops schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:16:
Ik wil mijn Marstek zeer waarschijnlijk buiten gaan opstellen, heeft iemand hier iets voor bedacht? Een koof of iets dergelijks?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBvKWDitV4-_mEneaE8y5a88deA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cs3IeTMYFG5LgMbTditdPFi1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:25
Top gedaan, heb je geen extra ventilatie openingen nodig bij warm weer? Hier ook iets dergelijks maken onder carport. Vooral voor diefstal te verhinderen, want in de buurt gaan ze zelfs met slimme deurbellen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Weet iemand of je de HomeWizard Energy Socket beschut buiten mag gebruiken (onder carport)? Of geeft dit problemen met vochtigheid buitenshuis?

[ Voor 3% gewijzigd door Avenger 2.0 op 31-07-2025 07:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siert192
Avenger 2.0 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 07:30:
Top gedaan, heb je geen extra ventilatie openingen nodig bij warm weer? Hier ook iets dergelijks maken onder carport. Vooral voor diefstal te verhinderen, want in de buurt gaan ze zelfs met slimme deurbellen lopen.
Ik heb een grote spleet bovenin (net als bij een brievenbus, onder het afdakje) van 5 cm breedte: moet genoeg zijn lijkt mij …

Verder heb ik een gat geboord door de muur naar binnen (naar de bijkeuken) voor de backuplijn :Y

[ Voor 11% gewijzigd door Siert192 op 31-07-2025 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09:11
antoinevromen schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:28:
Hallo Tweakers,

- Van het ene op het andere moment open ik de app op mijn telefoon en zegt de app dat er geen apparaat is in de app en dat ik een apparaat kan toevoegen; De batterij doet op dat moment niets meer (niet laden/ niet ontladen; zeg maar stuurloos). Ik heb de batterij weer toegevoegd via bluetooth en aan de HW P1 gekoppeld en alles loopt weer normaal (hij laadt weer op). Ook alle user specifieke settings (2500W, NoM-mode, backup-socket-enabled etc. zijn weer als vanouds zonder dat ik iets heb hoeven in te voeren.

Of is dit de beschrijving van het fenomeen dat ik wel eens lees dat mensen zeggen dat de batterij wifi kwijt is geraakt?
Neen. Bij verlies van wifi blijft de batterij in de app staan. HWP1 zie je ook, maar niet verbonden.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Siert192 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:06:
[...]

Ik heb een grote spleet bovenin (net als bij een brievenbus, onder het afdakje) van 5 cm breedte: moet genoeg zijn lijkt mij …

Verder heb ik een gat geboord door de muur naar binnen (naar de bijkeuken) voor de backuplijn :Y
Maar aan het dubbele stopcontact te zien, staat die van jou ook slechts op 800 W, dan produceert hij niet zo veel warmte: dat scheelt ook. Als die van mij op 2000/2500 W draait krijgt hij het best warm daar denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:55
Er zijn ook mooie kunststof bakken die normaal over warmtepompen heen gezet worden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:34:
[...]

Er zijn ook mooie kunststof bakken die normaal over warmtepompen heen gezet worden
offtopic:
En een drama zijn voor het rendement van je WP of airco...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siert192
reneeke1970 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:34:
[...]

En ik ben gewoon tevreden met wat ik heb gemaakt en goed werkt …
Een buitentemperatuur van meer dan 35*C is geen probleem weet ik uit eigen ervaring.
(Jakkie: kunststof bakken - de naam alleen al)
Maar ieder zijn eigen ding. *O*

[ Voor 10% gewijzigd door Siert192 op 31-07-2025 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metam
  • Laatst online: 29-09 14:29
antoinevromen schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:28:
Hallo Tweakers,

Nee dit heb ik nog nooit gehad.
Als de batterij de wifi verbinding verliest is het CT icoontje linksondering grijs (dus niet meer groen).

Twee-onder-een-kapwoning, gasloos, verwarming dmv airco en IR panelen, Boiler 200 liter, Marstek 5,12 kWh V153, HWP1,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corvankruchten
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:27
Een thuisbatterij Marstek Venus E, een electrische auto met eigen laadpaal en Tibber dynamisch contract met 'slim laden'.

Ik ben sedert enige dagen in bezit van een Marstek. Als ik de auto aan de laadpaal hang kan ik het zo instellen dat de auto 'slim' gaat laden. Dwz tijdens lage tarieven, maar kan ook het grid ondersteunen door soms niet of soms juist wel te gaan laden. Men krijgt dan 'gridrewards", een kleine vergoeding voor het ondersteunen van het net. Ik laad de Marstek ook op in de instelling AI.

Maar nu met die batterij: als de laadprocedure van de auto voor de gridrewards wordt gestart, komt de stroom niet uit de grid, maar uit de batterij! Ik ondersteun dus de grid niet meer én mijn batterij met elektriciteit die ik 's avonds en 's nachts wil gebruiken raakt leeg?!

Iemand een slimme oplossing hiervoor?

[ Voor 3% gewijzigd door corvankruchten op 31-07-2025 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
corvankruchten schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:56:
Een thuisbatterij Marstek Venus E, een electrische auto met eigen laadpaal en Tibber dynamisch contract met 'slim laden'.

Ik ben sedert enige dagen in bezit van een Marstek. Als ik de auto aan de laadpaal hang kan ik het zo instellen dat de auto 'slim' gaat laden. Dwz tijdens lage tarieven, maar kan ook het grid ondersteunen door soms niet of soms juist wel te gaan laden. Men krijgt dan 'gridrewards", een kleine vergoeding voor het ondersteunen van het net. Ik laad de Marstek ook op in de instelling AI.

Maar nu met die batterij: als de laadprocedure van de auto voor de gridrewards wordt gestart, komt de stroom niet uit de grid, maar uit de batterij! Ik ondersteun dus de grid niet meer én mijn batterij met elektriciteit die ik 's avonds en 's nachts wil gebruiken raakt leeg?!

Iemand een slimme oplossing hiervoor?
Ik zou zeggen een combinatie van modbus en home assistant. Indien laadpaal start --> via HA en modbus de batterij op "manueel" zetten. Laadpaal uit --> NOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjooKoel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:13
Horla schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:08:
[...]

Ik zou zeggen een combinatie van modbus en home assistant. Indien laadpaal start --> via HA en modbus de batterij op "manueel" zetten. Laadpaal uit --> NOM.
Precies dat heb ik al een paar weken werkend, als de laadpaal > 100 Watt -> Marstek -> Manual ; als laadpaal < 100 Watt -> Marstek op NOM.
Hiervoor ging de Marstek af en toe energie leveren richting Auto, duidelijk 2 kapiteins op 1 schip die beide naar de P1 poort kijken.
Nu werkt 't perfect met de 2 automations in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Vellek
  • Laatst online: 29-08 19:01
*knip*]

[ Voor 113% gewijzigd door twain4me op 31-07-2025 18:57 . Reden: dubbelpost en spammerig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Wie doet er al mee met deze winactie van de V3? Zo te zien is er veel interesse in de vernieuwde versie. Maar ik hoorde dat deze ook waarschijnlijk duurder wordt dan de tweede versie.
Uiteraard, wie wil er geen extra gratis Marstek :+
En als ik een nieuwe v3 win misschien moment om tegen 2 oude v1 of v2 te ruilen hier >:)

[ Voor 26% gewijzigd door Avenger 2.0 op 31-07-2025 13:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dave Vellek schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:48:
[YouTube: Marstek Venus E V3 Winactie | Wij Geven Een Marstek Venus E Versie 3 Weg! | Thuisbatterij.nl]

Wie doet er al mee met deze winactie van de V3? Zo te zien is er veel interesse in de vernieuwde versie. Maar ik hoorde dat deze ook waarschijnlijk duurder wordt dan de tweede versie.
Off Topic!

Een keer hier gemelde winactie prima maar zullen we het hierbij laten...
Mochten ze breder publiek willen aanspreken dan heeft Tweakers daar andere tools voor...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iorses
Ik kwam hier per toeval achter omdat de 2 meter kabel te kort is en ik eentje van 5 meter eraan ging zetten.
De nul kwam zo los zonder maar een schroef aan te raken, ik zou iedereen aanraden even de binnenkant van de AC stekker te controleren!
Overige schroefjes zaten ook veel te los naar mijn mening.
Dit is natuurlijk niet best…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEaqvSaMiJRYPXeacn0wcEt4iMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tyZ2uL8qV9s0dh52EevC17c.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door iorses op 31-07-2025 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bavoc
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12-10 20:00
Zojuist gecontroleerd, hier geen enkel probleem met de stekker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
Bavoc schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:42:
Zojuist gecontroleerd, hier geen enkel probleem met de stekker
Heb er zelf 4 dus alle 4 open gemaakt en andere 3 leken goed alhoewel hier en daar de schroefjes strakker mogen, daar zijn die adereindhulsje juist voor gemaakt op die aders dat het schroefje zich lekker erin klemt.
Maargoed dat vond ik niet gelijk heel gevaarlijk maar meer een aandachtspuntje.
Het kan natuurlijk een incident zijn maar beter voorkomen dan genezen en ik zal het ook even melden bij de verkoper.

[ Voor 6% gewijzigd door iorses op 31-07-2025 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-10 19:42
Hoi hoi,

Wat is het verschil eigenlijk tussen Firmware 1.03 en Apparaat v151. De firmware 1.03 is de BMS-versie en de V151?

Is Firmware 1.03 de hoogste versie?

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:12
iorses schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:16:
Ik kwam hier per toeval achter omdat de 2 meter kabel te kort is en ik eentje van 5 meter eraan ging zetten.
De nul kwam zo los zonder maar een schroef aan te raken, ik zou iedereen aanraden even de binnenkant van de AC stekker te controleren!
[Afbeelding]
Dit is inderdaad enorm gevaarlijk. Hier heb ik de kabels sowieso vervangen, omdat ik de uiteinden heb aangesloten op werkschakelaars en ik de originele kabels niet wou aanpassen i.v.m. garantie. De Betteri stekkers zijn gewoon los verkrijgbaar evenals neopreen kabel.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:12
Sinds de laatste updates heb ik geen uitvallende wifi meer. Ben ik erg blij mee, nu is de Marstek Venus V3 met UTP voor mij helemaal overbodig....:P

Inmiddels heb ik een feature request ingediend om de Marsteks ook af te kunnen stellen op 1200W en 1800W. Zodat je ze in geval van een eigen kabel/groep voor de Marsteks, deze met een onderverdeler weer zou kunnen inzetten, voor meerdere Marsteks. Je maximale vermogen blijft dan wel 3600W (3 x 1200W of 2 x 1800W), maar het biedt je wel de optie om meer capaciteit aan te sluiten als je geen extra kabels kunt aanleggen en 800W te beperkt vindt.

Ik weet dat dit ook met de modbus zou kunnen, maar ik vind het zeker ook een toevoeging voor de app en lijkt me vrij eenvoudig te realiseren voor Marstek.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ellroe32 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:04:
Hoi hoi,

Wat is het verschil eigenlijk tussen Firmware 1.03 en Apparaat v151. De firmware 1.03 is de BMS-versie en de V151?

Is Firmware 1.03 de hoogste versie?
Nee de BMS versie zit in de 2xx reeks. 214 is de hoogste die ik hier gezien heb, maar volgens mij nog niet uitgerold voor iedereen. Wat 1.03 die je via Modbus krijgt, precies voor versie is, is niet bekend. Heb het nog nooit zien veranderen na updates. V151/153 etc zijn de EMS versies, oftewel Energy Management System: de interface met de App/WiFi, NOM, CT, tijdschema's etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mattie112
Per ongeluk in het modbus koppeling topic gezet:

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/17619-it_has_arrived.jpg

*O* *O* *O*

Ik zal voor ik de boel aansluit ook even kijken of de schroefjes van de kabel vast zitten. Kan je daar makkelijk bij? Moet de doos nog uitpakken O-)

@Chilion: Deze link voor de handleiding zat er bij https://eu.hamedata.com/e...oupled_user_manual_v1.pdf
Anders dan in de TS maar ik weet niet de inhoudelijke verschillen
(95MB met een hele zooi talen er in)

[ Voor 27% gewijzigd door Mattie112 op 31-07-2025 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09-10 17:24
Mattie112 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:29:
Per ongeluk in het modbus koppeling topic gezet:

[Afbeelding]

*O* *O* *O*

Ik zal voor ik de boel aansluit ook even kijken of de schroefjes van de kabel vast zitten. Kan je daar makkelijk bij? Moet de doos nog uitpakken O-)
Eerst maar eens op de plek krijgen, je bent natuurlijk al weken aan de kracht training :9

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
natural colour schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:32:
[...]

Eerst maar eens op de plek krijgen, je bent natuurlijk al weken aan de kracht training :9
Nou zeg dat wel! Ik had mazzel dat het pallet nog geen 1 cm lager was dan de drempel. Dus doos naar binnen, op een oude doek en ze zijn te schuiven. Alleen voor het uitpakken/monteren maar wel even iemand er bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:55
iorses schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:16:
[Afbeelding]
Och toch nog schroefje vergeten, tja de werktijd was om dus moest snel omkleden....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajouwens
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:25
Horla schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:08:
[...]

Is NOM wel handig bij een dynamisch contract als Tibber?

Marstek Venus E (v2) V152, 1 fase 40A, Solar 2kW (max), Home Assistant, Unifi, Volvo EX30 SMER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoldtwt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 15:23
Hi ik heb een vraag, ik heb de Marstek beneden staan en er komt voornamelijk in de avond/nacht best wel veel licht vanaf. Is er al iemand bezig geweest met een dark-mode of nacht-mode, zodat de lampjes uitgeschakeld kunnen worden? Ik heb hier overheen nu isolatietape geplakt.

Verder bevalt het apparaat mij goed, ik heb hem rechtstreeks op een automaat in de meterkast aangesloten, maar heb hem nog wel op 800w staan. De aansluiting heb ik met een lasdoos gedaan, dmv kroonstenen, vertinnen van de Marstek kabel en aan de andere kant de 2.5 mm2 VD draden.

Maar een nacht-modus zou wel een aanvulling zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6T-QPWcFfZpKvFij3nULMp23HI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWa1weuwhAjSKX0mwjQzugNq.jpg?f=fotoalbum_large

NL - IT - RF - Marstek Venus E - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:11
Ik zag in de eerste paar pagina's dat Marstek niet werkt met de Homewizard P1 meter. Is dat nog steeds het geval of niet? Ik heb mijn best gedaan, maar 868 pagina's doorlezen kost nogal wat tijd.

Is deze batterij aan te raden als je niet kunt programmeren in HA of Homey? Het moet voor mij dus plug and play zijn O-)

[ Voor 24% gewijzigd door Pakhaas op 31-07-2025 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Arnoldtwt schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:56:
Hi ik heb een vraag, ik heb de Marstek beneden staan en er komt voornamelijk in de avond/nacht best wel veel licht vanaf. Is er al iemand bezig geweest met een dark-mode of nacht-mode, zodat de lampjes uitgeschakeld kunnen worden? Ik heb hier overheen nu isolatietape geplakt.

Verder bevalt het apparaat mij goed, ik heb hem rechtstreeks op een automaat in de meterkast aangesloten, maar heb hem nog wel op 800w staan. De aansluiting heb ik met een lasdoos gedaan, dmv kroonstenen, vertinnen van de Marstek kabel en aan de andere kant de 2.5 mm2 VD draden.

Maar een nacht-modus zou wel een aanvulling zijn.

[Afbeelding]
Deze optie zit er niet in. Je bent, zoals zovelen, aangewezen op de tape oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pakhaas schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:57:
Ik zag in de eerste paar pagina's dat Marstek niet werkt met de Homewizard P1 meter. Is dat nog steeds het geval of niet? Ik heb mijn best gedaan, maar 868 pagina's doorlezen kost nogal wat tijd.

Is deze batterij aan te raden als je niet kunt programmeren in HA of Homey? Het moet voor mij dus plug and play zijn O-)
Ik zou vooral de TS doorlezen. Daar staat dat HW P1 prima werkt voor NOM, zolang je gebruik maakt van slechts 1 batterij. Ook is een snelle meter (SMR 5) beter voor NOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
pascallj schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:02:
[...]

Ik zou vooral de TS doorlezen. Daar staat dat HW P1 prima werkt voor NOM, zolang je gebruik maakt van slechts 1 batterij. Ook is een snelle meter (SMR 5) beter voor NOM.
Bedankt zal ik doen.
Ook is een snelle meter (SMR 5) beter voor NOM.
Wat bedoel je hiermee?

[ Voor 5% gewijzigd door Pakhaas op 31-07-2025 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoldtwt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 15:23
pascallj schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:00:
[...]

Deze optie zit er niet in. Je bent, zoals zovelen, aangewezen op de tape oplossing.
Is er al een melding gemaakt bij de importeur/fabrikant?

NL - IT - RF - Marstek Venus E - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pakhaas schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:04:
[...]

Bedankt zal ik doen.

Wat bedoel je hiermee?

[...]
Dat zie je vanzelf zodra je de TS hebt doorgelezen. Dit was een test om te kijken of je dat inderdaad gedaan hebt. Mocht je daarna nog vragen hebben, horen we het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Arnoldtwt schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:05:
[...]

Is er al een melding gemaakt bij de importeur/fabrikant?
Vast wel, er wordt te pas en te onpas dingen gerapporteerd door mensen in dit topic, maar we wordt niet zo veel mee gedaan of heel langzaam. Het staat wel in het suggestie document wat in de TS gelinkt staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
pascallj schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:05:
[...]

Dat zie je vanzelf zodra je de TS hebt doorgelezen. Dit was een test om te kijken of je dat inderdaad gedaan hebt. Mocht je daarna nog vragen hebben, horen we het wel.
Oh je bedoelde een DSMR 5.0... daarom begreep ik het niet ;)

Maar dat gaat dus om de slimme meter. Ik zal thuis even kijken, maar volgens mij hebben wij de DSMR 5.0 versie.

[ Voor 14% gewijzigd door Pakhaas op 31-07-2025 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pakhaas schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:08:
[...]

Oh je bedoelde een DSMR 5.0... daarom begreep ik het niet ;)
Dat ligt eraan of het om een 'Dutch' meter gaat of niet. Anders is het gewoon SMR ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bertsjuhn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:09
Bedankt, jullie hebben mij zojuist geld gekost...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJZyf9T80RQFHKaUUPXQrqJriA8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qT2y9fXquN8vzWdjBCByq26W.png?f=user_large

Het wachten, en de voorpret, kan beginnen...

☀️5400wp op Z | 🔋Marstek Venus E | 🚗 Peugeot e-208 | ❄️ Daikin 2MXM50A | 🔌 HW P1 | 🎛️ Home Assistant | 🛜 UniFi

Pagina: 1 ... 217 ... 282 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.