Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:05

d3x

SatScan schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:32:
Om even de feitelijke cijfers erbij te geven...

Op NOM, 172w standby verbruik, in de nachturen worden allerlei klussen afgehandeld door de NAS, heb oa een Quooker en een intelligente elec radiator in de badkamer op 22c

Hoe bereken je de RTE? - Verbruik delen op Geladen x 100 vermenigvuldigen

[Afbeelding]
ik neem gewoon de in en uit op maandbasis vanuit MT (want je zit altijd met wat schommeling) en hou het daarvoor bij bekeken. Het is een mooi statistiek met beperkt gevolg voor ROI, uiteindelijk is de out relevant, want die geeft de effectieve opbrengst in $$$ want dat zou je anders rechtstreeks moeten aankopen. Terwijl de PV verkoop in BE 8/12 maanden op 1cent zit. Enkel in de winter krijg je meer maar dan kost het ook meer.

Met dynamisch regeling van aan en verkoop en winst op dure uren is het een ander verhaal, daar is voor mij de AI nog niet op orde en kijk ik uit naar andere modbus schakelingen of betere SW.

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDSgame
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11-10 17:03
pascallj schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:15:
[...]

[Afbeelding]

Het kan wel gebeuren, maar dat maakt echt geen verschil.
Intressant wist ik niet mijn grafiek ziet er wat anders uit en het absolute hoogste dat ik zie is 3,56V. Ik zit wel niet op laatste software, ik zit momenteel op V153 en zal waarschijnlijk ook niet update als het niet nodig is (als het werkt blijf ik eraf, er zit al veel tijd in).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbbFAgnjfnKIIffr15tyIlP2wPw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MTqrw7k11MAdmgfHiHpYQ2YR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufqqfrv1qawJrjUHHITe4WOjTVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iAbtdwHkqr4m3ygSMkMmrgNO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNj_ZdnjN3b8bSCnUYKINKWLYuE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PpcO3x4auhx3jwXPXzs3hggH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:33
SatScan schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:34:
[...]

hmm ... marstek doet een 2 year garantie (omruil) en een 10 jaar garantie (reparatie en minimale charge capaciteit).

Waar heb je die informatie vandaan? Ik herken de omruil beperking van 2j niet.
SatScan schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:34:
[...]

hmm ... marstek doet een 2 year garantie (omruil) en een 10 jaar garantie (reparatie en minimale charge capaciteit).

Waar heb je die informatie vandaan? Ik herken de omruil beperking van 2j niet.
ah kleine letters bij mijn aankoop. Als ik het nu lees, denk dat de 2 jaar vanuit de verkoper komt ... de 10 jaar vanuit Marstek.

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TDSgame schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:45:
[...]

Intressant wist ik niet mijn grafiek ziet er wat anders uit en het absolute hoogste dat ik zie is 3,56V. Ik zit wel niet op laatste software, ik zit momenteel op V153 en zal waarschijnlijk ook niet update als het niet nodig is (als het werkt blijf ik eraf, er zit al veel tijd in).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt sowieso een goede load actief (ziet eruit als NOM) daarom dropt je voltage vaak zo snel na het opladen, dus dan is het al lastig om er überhaupt wat over te zeggen. Het moment tussen 3,5 en 3,6 V is ook maar heel kort (op laag vermorgen al slechts een seconde 10) dus waarschijnlijk is je resolutie te laag of je laadsnelheid te hoog waardoor je het niet kan monitoren. Mijn verversingssnelheid is 5 seconde en de laadsnelheid was extreem laag dus dan heb je tijd genoeg om de data te vangen. Het is ook slechts 1 keer voorgekomen. Hierna was de OVP elke keer op 3,6 ipv 3,65 V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12-10 11:19
SatScan schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:29:
[...]

Als het gebeurt probeer het op te lossen door de CT003 geheel te ontkoppelen (p1 en voeding) en na 30sec weer aan te sluiten. Dat werkte bij mij en daarna geen problemen meer.

Succes!
Dat is wat ik doe. Hij werkt ook gelijk weer. Maar wat frappant is, is dat zonder firmware wijzigingen het stabiel is en na introductie van een Wifi AP van een ander netwerk vlak naast de CT003 er issues lijken te zijn.

Dus dit is een zeker uitzoekwerkje nu :-)

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vifra
WargamingPlayer schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:10:
[...]

Dat is wat ik doe. Hij werkt ook gelijk weer. Maar wat frappant is, is dat zonder firmware wijzigingen het stabiel is en na introductie van een Wifi AP van een ander netwerk vlak naast de CT003 er issues lijken te zijn.

Dus dit is een zeker uitzoekwerkje nu :-)
niet zo onlogisch - een wifi signaal naast een ander wif signaal kan elkaar wel eens verstoren ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vifra schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:51:
[...]

[...]

ah kleine letters bij mijn aankoop. Als ik het nu lees, denk dat de 2 jaar vanuit de verkoper komt ... de 10 jaar vanuit Marstek.
Ik denk dat het 2j standaard EU garantie is vanuit de verkoper, die moet de verkoper verplicht bieden.
In de verkoop, dus jou aankoop, overeenkomst is een 10j fabrieksgarantie afgegeven die naast de verplichte EU garantie bepalingen van kracht is.

Dus feitelijk heb je 10j fabrieksgarantie. De verkoper komt echt niet je batt repareren als er een defect is, die laat het door Marstek afhandelen zoals de verkoper in inkoopcondities met de fabrikant heeft vastgelegd.

Hame heeft om Marstek producten in de EU te mogen verkopen een juridisch identiteit in de EU gevestigd en daar garanties bij af moeten geven zodat de support en garantie (voor zover dat kan) blijvend is verzekert.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jisnb
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19-09 21:42
SatScan schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:32:
Om even de feitelijke cijfers erbij te geven...

Op NOM, 172w standby verbruik, in de nachturen worden allerlei klussen afgehandeld door de NAS, heb oa een Quooker en een intelligente elec radiator in de badkamer op 22c

Hoe bereken je de RTE? - Verbruik delen door Geladen x 100 vermenigvuldigen

[Afbeelding]
Als ik het goed concludeer zit ik rond de 75% RTE momenteel na 2 weken zie afbeelding.
Batterij kwam op 50% batterij binnen en is zojuist opgeladen tot 100%, dus heb er 2500w afgetrokken. Had het liever richting de 80% gezien maar draai nu puur ai modus zonder enige tweaks. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czVfcXjHzsa5MoweSdOKJgY4LEg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dSsqgcLF0bDzdWPLU8WaOZnB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDSgame
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11-10 17:03
pascallj schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:51:
[...]

Je hebt sowieso een goede load actief (ziet eruit als NOM) daarom dropt je voltage vaak zo snel na het opladen, dus dan is het al lastig om er überhaupt wat over te zeggen. Het moment tussen 3,5 en 3,6 V is ook maar heel kort (op laag vermorgen al slechts een seconde 10) dus waarschijnlijk is je resolutie te laag of je laadsnelheid te hoog waardoor je het niet kan monitoren. Mijn verversingssnelheid is 5 seconde en de laadsnelheid was extreem laag dus dan heb je tijd genoeg om de data te vangen. Het is ook slechts 1 keer voorgekomen. Hierna was de OVP elke keer op 3,6 ipv 3,65 V.
Klopt idd op NOM en skip update staat op 10. Dus inderdaad niet super snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:05

d3x

Jisnb schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:47:
[...]

Als ik het goed concludeer zit ik rond de 75% RTE momenteel na 2 weken zie afbeelding.
Batterij kwam op 50% batterij binnen en is zojuist opgeladen tot 100%, dus heb er 2500w afgetrokken. Had het liever richting de 80% gezien maar draai nu puur ai modus zonder enige tweaks. [Afbeelding]
75% is mooi en kan enkel hoger bij hoger in en uit, als je meerdere MT hebt gaat het veelal wat naar beneden tenzij je massa IN en UIt hebt en je batterij meerdere cycli zou doen per dag.. Al die verkoopspraatjes van andere firma is veel blabla, de beste RTE kan je enkel halen met een hybride omvormer.

edit, ik zie net 14 dagen :) dus je zit redelijk goed wat de verbruik balans betreft op 1 batterij je zit aan 2.3kw per dag, met de laatste 14 dagen geen perfect weer lijkt mij dat wel ok. O+

[ Voor 26% gewijzigd door d3x op 28-07-2025 16:20 ]

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Laatst online: 12-10 19:38
Jisnb schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:47:
[...]

Batterij kwam op 50% batterij binnen en is zojuist opgeladen tot 100%, dus heb er 2500w afgetrokken. Had het liever richting de 80% gezien maar draai nu puur ai modus zonder enige tweaks. [Afbeelding]
In de mate dat de gegevens van de MT app kloppen (hier al paar keer gelezen dat die rooskleuriger zijn dan de werkelijkheid) haal ik op 1 batterij tussen de 75 en 79% RTE. (Afbeelding 2).
Bij de andere MT (afbeelding 1) lijkt het alsof er ergens een probleem met de decimalen zit... Nooit eerder bekeken tot nu eigenlijk.

Edit: als ik een nulletje aftrek zou die op 88% RTE zitten, wat me dan weer heel erg veel lijkt. Denk eigenlijk dat er niet teveel aandacht gegeven kan worden aan MT zijn eigen gegevens in de app
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlQ1fnrhy8vyQY740QogCG2hYII=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oAQVfP3yGYZpSfHF9vU4bKjc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iirpV4mSZoIKA58cM305HykIGsg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8EEcNdixrGmOQMCeYTAqZhH8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Druppeltje_ op 28-07-2025 16:35 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Vellek
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 29-08 19:01
*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door twain4me op 31-07-2025 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vifra
Dave Vellek schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:35:
In de onderstaande video is de V3 van Marstek te zien. Heeft iemand enig idee of deze versie met muurbeugels geleverd wordt, net zoals de V1? Ik begreep dat de V2 niet standaard met muurbeugels geleverd wordt.
*knip*
YouTube: Marstek Venus E: Versie 3 vs. Versie 2 (Primeur!) | Vergelijking Mar... op minuut 2:50 - ja dus met muurbeugel

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 31-07-2025 18:58 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Medfear schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:45:
Voor diegene die graag lokaal de CT003 willen uitlezen is er een simple HACS integratie waarbij je direct de CT002 en CT003 in HA kunt uitlezen. Ook kun je direct het laad of ontlaad vermogen zien van de Marstek zonder gebruik te maken van de MQTT of de relay.
https://github.com/d-shmt/hass_marstek-smart-meter
De vraag is, moet je hem meerdere keren toevoegen wanneer je meerdere Marsteks hebt of 1 1 genoeg?

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
IP21 dus niet buiten hangen. Beetje tegenvallen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:09
huh, waar zit die bevestgiing van die muurbeugel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jisnb
d3x schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:16:
[...]

75% is mooi en kan enkel hoger bij hoger in en uit, als je meerdere MT hebt gaat het veelal wat naar beneden tenzij je massa IN en UIt hebt en je batterij meerdere cycli zou doen per dag.. Al die verkoopspraatjes van andere firma is veel blabla, de beste RTE kan je enkel halen met een hybride omvormer.

edit, ik zie net 14 dagen :) dus je zit redelijk goed wat de verbruik balans betreft op 1 batterij je zit aan 2.3kw per dag, met de laatste 14 dagen geen perfect weer lijkt mij dat wel ok. O+
Ja ik heb 2 batterijen draaien op ai, zie dat eigenlijk als nom met als toevoeging dat hij het goedkoopste uur van de dag bijlaad en vind dat prima. Heb wel al een paar keer 50% van de batterijen ontladen ‘s avonds bij hoge tarieven. Maar verbruik wel ongv 20kwh per dag met 2 kids en hele dag draaiende wasmachines drogers airco’s ‘s avonds en vast sluipverbruik a 200-300w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
@Gely , vandaag 214 gekregen, maar nog steeds zelfde issue, blijft vast op 212
wel vreemd, mijn andere venus v2 kan ik wel perfect updaten, maar 1 toestel weigert dit gewoon om 1 of andere reden, dus vind het vreemd dat een "app update" dit zou kunnen verhelpen, want dan zou de andere batterij toch ook ee n probleem moeten hebben ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:48
WargamingPlayer schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:04:
[...]

Chinese IP65 volgens specs :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
WargamingPlayer schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:04:
[...]

Vraag me eigenlijk af of er überhaupt veel mensen zijn die hem buitenzetten/hangen.
En bijkomend vraag ik me ook af hoeveel mensen er lopen te zeuren over lage RTE maar hem dan in de winter wel buiten hebben staan. Beetje contradictorisch denk ik dan zo.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-10 23:18
vifra schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:13:
[...]

Mijn nerd gehalte zou her vrolijk worden; echter wat rekend dat door in effectief besparing ?
Niet laden indien maar 100w mogelijk is lijkt me zeker een optimalisatie.
Ontladen aan 200w minimum maakt dat je tussen de 100w tot 200w op het net duwd - daar krijg je slechts enkele centen voor ... nuttig of verloren geld ?
Dat ondervang ik weer grotendeels door NOM+: in NOM alleen laden als de stroom goedkoop is omdat dan 100-200W extra kopen van grid ook goedkoop is en NOM- : in NOM alleen ontladen als stroom duur is omdat dan is 100-200W verkopen naar grid (financieel) niet erg is.

NOM draai ik alleen als de totale SOC van mijn 3 accu's < minimum level (=wat ik in de nacht nodig heb en overdag voornamelijk met PV geladen). boven deze SOC ga ik kopen resp verkopen. Daarnaast geef ik (omdat ik daarvoor kies) NOM voorrang boven kopen/verkopen.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JanAllElectric
Heb je dat allemaal in nodered verwerkt?
sharing = caring? :>

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-10 23:18
AUijtdehaag schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:06:
@JanAllElectric
Heb je dat allemaal in nodered verwerkt?
sharing = caring? :>
Combinatie node-red/HASS en veel javascript. Ik heb wel eens alfaversie gedeeld in het andere forum, maar ben nu nog de foutjes er uit aan het halen en de code wat aan het opschonen.

Verdeel functie targetpower over n accu's:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
//**************** alles in 1 functie voor NOM, (bij)kopen en verkopen ************************* */
function distributePower(batteries, targetPower, gridPower, mode, xomL1, xomL2) {
    // Accu's compenseren de gridPower binnen toegestane targetPower limiet

let remainingPower = 0;
    let totalPower = 0;
    let buySell = 0;

let totalAvailable = Math.min(targetPower, batteries.reduce((sum, b) => sum + (mode === 'charge' ? b.maxCharge : b.maxDischarge), 0));
    let powerPlan = batteries.map(battery => ({ battery: battery.id, power: 0, xom: 'power', soc: battery.soc }));

//Sorteer de accu's op maximale SOC bij ontladen en minimale SOC bij laden als verschil 10% is
    const getActiveBattery = (batteries, mode, delta, last) => {
        //Werkt SOC, maxCharge en MaxDischarge van vorige volgorde bij met actuele waarden.
        const updatedLast = last.map(b => {const fresh = batteries.find(c => c.id === b.id); return fresh ? { ...b, ...fresh } : b; });
        const sorted = [...batteries].sort((a, b) => mode === 'charge' ? a.soc - b.soc : b.soc - a.soc);
        const diff = Math.abs((updatedLast[0]?.soc ?? 0) - (updatedLast[1]?.soc ?? 0));
        const useNewOrder = !last.length || diff >= delta;
        const order = useNewOrder ? sorted : updatedLast;

return { activeAccu: order[0].id, mode: mode, order };
    };

let lastFlow = flow.get('Last');
    let last = (lastFlow && lastFlow.order) ? lastFlow.order : []; //vorige volgorde en actieve accu
    last = getActiveBattery(batteries, charge_discharge, 10, last);
    batteries = last.order;
    flow.set('Last',last);

// verdelen beschikbaar vermogen over de accu's
    for (let i = 0; i < batteries.length && totalAvailable > 0; i++) {
        let battery = batteries[i];
        let maxPossible = Math.min((mode === 'charge' ? battery.maxCharge : battery.maxDischarge), totalAvailable);

let j = battery.id;                         //vul power in juiste accu (powerPlan heeft normale volgeorde 0,1,2)
        powerPlan[j].power = maxPossible;
        totalAvailable -= maxPossible;
    }

// level1: zorgt ervoor dat vermogen 0W is (idle < 80% efficiency)
    // Level2: Zorg dat elk vermogen minstens bv 200W is (XOM > 85/90% efficiency )
    powerPlan = powerPlan.map(p => ({
        battery: p.battery,
        power: p.power != 0 && p.power < xomL2 ? (p.power < xomL1 ? 0 : xomL2) : p.power,
        xom: p.power != 0 && p.power < xomL2 ? (p.power < xomL1 ? 'XOM0' : 'XOM'+xomL2) : p.xom,
        soc: p.soc
    }));

for (let i = 0; i < batteries.length ; i++) {
        totalPower += powerPlan[i].power;
    }

//sorteer de accus op battery (=id) //waarschijnlijk niet nodig
    powerPlan.sort((a, b) =>  a.battery - b.battery);

// laden/ontladen
   totalPower = (mode === 'charge' ?  totalPower : -1 * totalPower);

// buy of sell
    buySell = gridPower + totalPower;

//remaining power
    remainingPower = gridPower + totalPower; 

//mode idle als totalPower == 0
    mode = (totalPower === 0 ?  'idle' : mode);

//powerPlan: per accu
    //buySell: kopen/verkopen
    //remainingPower: hoofdmeter na charge/discharge
    //totalPower: geladen/ontladen
    //Mode: charge/discharge/idle

// waardes kunnen positief en negatief zijn
    totalPower = Math.abs(totalPower);
    //buySell = Math.abs(buySell);

return { powerPlan, gridPower, remainingPower, mode, totalPower, buySell};
}

Functie kopen. bijkopen, verkopen, nom, nom+, nom-:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
//************************************************************************************ */
//functie was bedoeld voor marges in €. Dit leidt tot schijnnauwkeurigheid en grotere complaxiteit.
//functie werkt nu op basis prijsLevel=prijsNu/prijsGemiddeld: -6 (zeer goedkoop),-5,-4,-3,-2 (zeer duur). Werkt met/zonder saldering

// PV heeft voorrang
// bijkopen als vulgraad tussen accu.min_level en dyn_min_level (wat nodig is voor eigen verbruik vanaf accu.mim_level).
// kopen/verkopen als vulgraad tussen dyn_min_level en dyn_max_level (tot accu.inhoud ruimte voor PV).

//NB: met kleine accu's zijn dynamische levels niet erg zinvol. 

// accu obj accusTotaal met som accu's (inhoud, minimum_level, vulgraad).

function maakBeslissing(accu, prijslevelKoopNu, prijslevelVerkoopNu, prijsLevelkoop, prijsLevelverkoop, strategie, dynMinLevel, pvVoldoende) {
    let beslissing = "geen actie";
    let reden = 'Alles OK';
    let nom = false;
    let bijkopen = false;
    let kopenVerkopen = false;
    let minLevel = dynMinLevel;

switch (strategie) {
        case 0: nom = true; break;
        case 1: nom = true; bijkopen = true; break;
        case 2: nom = true; bijkopen = true; kopenVerkopen = true; break;
        case 3: kopenVerkopen = true; minLevel = accu.minimum_level; break;
    }

if (prijslevelKoopNu <= prijsLevelkoop && accu.vulgraad > minLevel && accu.vulgraad < accu.inhoud && kopenVerkopen) {
        beslissing = 'kopen';
    } else if (prijslevelVerkoopNu >= prijsLevelverkoop && accu.vulgraad > minLevel && accu.vulgraad < accu.inhoud && kopenVerkopen) {
        beslissing = 'verkopen';
    } else if (prijslevelKoopNu <= prijsLevelkoop && accu.vulgraad < minLevel && bijkopen) {
        beslissing = 'bijkopen';
    } else if (nom) {
        beslissing = 'NOM';
    }

// ✳️ Blokkeer verkopen als zelfverbruik prioriteit heeft
    if (beslissing === 'verkopen' && strategie < 3) {
        reden = 'Niet verkopen, zelfverbruik gaat voor';
        beslissing = 'geen actie';
    }

// ✳️ Blokkeer (bij)kopen als er voldoende PV-opwek is
    if ((beslissing === 'kopen' || beslissing === 'bijkopen') && pvVoldoende === true) {
        reden = 'Niet (bij)kopen, voldoende PV opbrengst';
        beslissing = nom ? 'NOM' : 'geen actie';
    }

// ➕ Do-nothing zone: geen actie als prijs neutraal is bij strategie 3 (arbitrage)
    if (strategie === 3 && beslissing === 'geen actie' &&
        prijslevelKoopNu > prijsLevelkoop &&
        prijslevelKoopNu < prijsLevelverkoop) {
        reden = 'Do-nothing zone: prijs is neutraal';
        beslissing = 'geen actie';
    }

// ✳️ NOM+: alleen laden, NOM−: alleen ontladen
    if (beslissing === 'NOM' && prijslevelKoopNu <= prijsLevelkoop) {
        reden = 'Alleen laden';
        beslissing = 'NOM+';
    } else if (beslissing === 'NOM' && prijslevelVerkoopNu >= prijsLevelverkoop) {
        reden = 'Alleen ontladen';
        beslissing = 'NOM-';
    }

// ➕ ochtendreserve handhaven tbv WP in dure ochtenduren
    //if (accu.vulgraad < ochtendReserve) {
    //reden = 'Niet ontladen, ochtendreserve behouden';
    //beslissing = 'geen actie';

return { beslissing, reden };
}

Onderdeel main programma met aanroep beide functies

Hoofdmeter (=grid uit P1) bepalen

code:
1
2
3
4
5
if (firsttime) {    
    hoofdmeter = 0
}  else {    
    hoofdmeter += (planLasttime.mode == 'charge' ? -1 * planLasttime.totalPower : planLasttime.totalPower)
}

De variabele targetPower is afhankelijk aantal accu's en hoe aangesloten. Indien iedere accu op een eigen groep dan kan targetpower =7500 (= n * max W (ont)laden).

Zoals ik nu (tijdelijk) 3 accu's op 1 lege groep heb staan beperk ik targetPower = 3600. Een vraag (ont)laden van 3000W wordt dan door de functie distributePower verdeeld over 2 van de 3 accu's: 2500W en 500W.

Verder zorgt deze functie er ook voor dat de onderlinge verschillen in SOC niet groter dan 10% wordt door het wisselen van actieve accu. Hierdoor worden de accu's minder heet.

Functies aanroepen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
//functie aanroep voor bepalen (bij)kopen (<= -5: goedkoop), verkopen (>= -3: duur) of NOM/NOM+/NOM- (-4: gemiddeld). marge is dan meestal minimaal €0,06
var status =  maakBeslissing(AccuTotaal, prijslevel_koop, prijslevel_verkoop, -5, -3, strategie, dynMinLevel, pv_voldoende);

//targetPower bepalen voor verdeling over de accu's
if (status.beslissing == "kopen" || status.beslissing == 'bijkopen') { charge_discharge = 'charge'; targetPower = targetPowerLaden } 
if (status.beslissing == "verkopen" ) { charge_discharge = 'discharge'; targetPower = targetPowerOntladen } 
if (status.beslissing == 'NOM' || status.beslissing == 'NOM+' || status.beslissing == 'NOM-'){
    if (hoofdmeter <= 0 ){
        targetPower = Math.min(targetPowerLaden, -1 * hoofdmeter);
        charge_discharge = 'charge'
        if (status.beslissing == 'NOM-') { targetPower = 0 }
    } else {
        targetPower = Math.min(targetPowerOntladen, (hoofdmeter - reserveGridPower)); //reserveGridPower (bv autoladen) buiten ontladen accu houden
        targetPower = targetPower <= 0 ? 0 : targetPower;      
        charge_discharge = 'discharge'
        if (status.beslissing == 'NOM+') { targetPower = 0 }
    }
}
if (status.beslissing == 'geen actie'){ charge_discharge = 'charge'; targetPower = 0 }

//** zorgt ervoor dat eerste de 1e accu optimaal (met maxontladen vermogen) wordt geladen/ontladen en daarna de 2e  met het restvermogen tot targetpower*/
//** met bv vermogen_laden/ontladen = targetPower/3 worden beide accu's gelijkmatig geladen/ontladen */
for (let i = 0; i < aantal_accus; i++) {

//vermogen (ont)laden bepalen
    Marstek[i].vermogen_ontladen = (Marstek[i].vulgraad <= Marstek[i].minimum_level ? 0 : Marstek_vermogen_ontladen_max);
    Marstek[i].vermogen_laden = (Marstek[i].vulgraad >= Marstek[i].inhoud ? 0 : Marstek_vermogen_laden_max);

//**   correcties */
    //bij >95% SOC wordt Marstek_vermogen_laden_max getrottled tot 1200W
    Marstek[i].vermogen_laden = (Marstek[i].soc >= 95 && Marstek[i].vermogen_laden > 1200 ? 1200 : Marstek[i].vermogen_laden);
    //bij <15% SOC wordt Marstek_vermogen_ontladen_max getrottled tot 1200W
    Marstek[i].vermogen_ontladen = (Marstek[i].soc <= 15 && Marstek[i].vermogen_ontladen > 1200 ? 1200 : Marstek[i].vermogen_ontladen);
}

//** Functie aanroep distributieplan met verdeling targetPower: laden/ontladen per accu, remaining power en buy/sell */
//** Houdt rekening met XOM levels*/
var batteries = [];
for (let i = 0; i < aantal_accus; i++){
    batteries.push({ id:i, maxCharge: Marstek[i].vermogen_laden, maxDischarge: Marstek[i].vermogen_ontladen, soc: Marstek[i].soc })
}

var plan = distributePower(batteries, targetPower, hoofdmeter, charge_discharge, xom_level1, xom_level2);

Dit levert het volgende plan-object op, waarbij "power" forcible charge of forcible discharge is in combinatie met "mode" (charge, discharge of idle):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
object
powerPlan: array[3]
0: object
   battery: 0
   power: 0
   xom: "power"
   soc: 100
1: object
   battery: 1
   power: 251
   soc: 94
2: object
   battery: 2
   power: 0
   soc: 100
gridPower: -251
remainingPower: 0
mode: "charge"
totalPower: 251
buySell: 0

Aansturing lilygo's via HASS:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
//***********************   aansturing **************************************/
var correctionDischarge  = 0;  // indien niet leeg. 
var correctionCharge = 0;      // indien niet vol.

msg1.payload = (plan.mode == 'charge' && plan.powerPlan[0].power > 0 ? plan.powerPlan[0].power + correctionCharge : 0);
msg2.payload = (plan.mode == 'discharge' && plan.powerPlan[0].power > 0 ? plan.powerPlan[0].power + correctionDischarge: 0);
msg3.payload = (plan.mode == 'charge' && plan.powerPlan[1].power > 0  ? plan.powerPlan[1].power + correctionCharge : 0);
msg4.payload = (plan.mode == 'discharge' && plan.powerPlan[1].power > 0 ? plan.powerPlan[1].power + correctionDischarge: 0);
msg5.payload = (plan.mode == 'charge' && plan.powerPlan[2].power > 0  ? plan.powerPlan[2].power + correctionCharge : 0);
msg6.payload = (plan.mode == 'discharge' && plan.powerPlan[2].power > 0 ? plan.powerPlan[2].power + correctionDischarge: 0);

//************************************************************************** */
msg7.payload = (plan.mode == 'charge' ? plan.totalPower : -plan.totalPower);          //geladen/ontladen  == accu_in/accu_uit ( > 0 icm charge/discharge)
msg8.payload = plan.mode;                                                               // charge/dicharge/idle
msg9.payload = plan.buySell;                                                            //kopen/vekopen (buy >0 ; sell <0)
msg10.payload = 'M'+activeAccu;                                                  // P1 DN

[ Voor 148% gewijzigd door JanAllElectric op 28-07-2025 20:11 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@JanAllElectric
Geen probleem, ik heb nog geduld. ;)
September komt pas ( denk ik) een 2e batterij V3 erbij. Naast V1 te hangen.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-07-2025 18:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:44
NoFate schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:39:
@Gely , vandaag 214 gekregen, maar nog steeds zelfde issue, blijft vast op 212
wel vreemd, mijn andere venus v2 kan ik wel perfect updaten, maar 1 toestel weigert dit gewoon om 1 of andere reden, dus vind het vreemd dat een "app update" dit zou kunnen verhelpen, want dan zou de andere batterij toch ook ee n probleem moeten hebben ...
Bedankt voor de update. Ik heb Marstek vandaag nog een reminder gestuurd voor mijn v213 BMS update die ik niet geïnstalleerd krijg.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12-10 20:47
Gely schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:32:
[...]

De mijne hebben ook beide v153, en de update is alleen BMS van v212 naar v213 in mijn geval. En dat werkt niet, voor geen van beide batterijen.
Heb jij toevallig iets aan de modbus hangen?
Ik heb die er bij mij uitgehaald en daarna de update gedaan. En voor de verandering werkte het nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totalen123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-09 09:07
pascallj schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:15:
[...]

[Afbeelding]

Het kan wel gebeuren (3.65 V ed), maar dat maakt echt geen verschil.
Beste Tweakers, het leek me leuk om met eenzelfde type van experiment als dat van Pascalli na te gaan of met een verschil in laadstroom boven SOC van 99% je inderdaad een ander maximum voltage vindt en of het maximum potentiaalverschil gevoelig is voor de laadsnelheid. Hier het resultaat van laden met slechts 50 W versus het standaard laden met 1000 W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TQ186sD0a6BjhVQSVApmYVMvlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MXkBKXobFshjEF1ActSONASi.jpg?f=fotoalbum_large

Conclusie. Bij een lagere stroomsterkte wordt een iets hogere cut-off spanning bereikt en het spanningsverschil tussen de tussen de cellen neemt toe. Wat je ook ziet is dat bij laden met een lagere stroomsterkte, de terugval kleiner wordt. In dat geval lijkt de batterij iets beter / netter gevuld. De verschillen zijn marginaal, gezien het grote verschil in laadsnelheid (factor 20).

[ Voor 3% gewijzigd door Totalen123 op 28-07-2025 19:30 ]

Venus E (V2) V153 + CT003 V117 + ISK5 + 2600 Wp solar

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Totalen123 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:28:
[...]

Beste Tweakers, het leek me leuk om met eenzelfde type van experiment als dat van Pascalli na te gaan of met een verschil in laadstroom boven SOC van 99% je inderdaad een ander maximum voltage vindt en of het maximum potentiaalverschil gevoelig is voor de laadsnelheid. Hier het resultaat van laden met slechts 50 W versus het standaard laden met 1000 W.

[Afbeelding]

Conclusie. Bij een lagere stroomsterkte wordt een hogere cut-off spanning bereikt en het spanningsverschil tussen de tussen de cellen neemt toe. Wat je ook ziet is dat bij laden met een lagere stroomsterkte, de terugval kleiner wordt. In dat geval lijkt de batterij iets beter / netter gevuld.
Ik vind dit soort experimenten zeer interessant, maar met de conclusies zou ik wel een beetje voorzichtig zijn. De spanning zelf zegt namelijk eigenlijk niet zo veel. Dat de spanning (en spanningsverschil) hoger blijft wil niet zeggen dat de batterij beter of netter gevuld wordt. Je haalt uit die laatste paar tienden mV nauwelijks bruikbare capaciteit, en daar draait het toch allemaal uiteindelijk om.

Ik merk dat sommigen toch wat sceptisch zijn over dit soort experimenten en conclusies die daaruit komen en ergens snap ik dat wel. Ik zou toch graag zien dat we dit soort onderzoeken kunnen doen maar wil ook graag de gebruikers hier houden die zich daaraan ergeren.

Misschien is het idee om ons als geïnteresseerden af te splitsen naar een apart topic m.b.t. de interne werking van de batterij / LFP of deze discussie met een aantal geïnteresseerden te voeren in PB en alleen conclusies hier te delen waar de normale 'casual' gebruiker ook wat aan heeft.

Alhoewel ik eigenlijk geen voorstander ben van nog meer fragmentatie van Marstek topics, gaat mijn voorkeur daar wel naartoe ipv PB. Dan houden we discussie tenminste wel open en beschikbaar. Laat maar weten d.m.v. een duimpje of hier animo voor is (of als je het gezeur over interne werking hier weg wilt) of een reactie als je een beter idee hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Vellek
  • Laatst online: 29-08 19:01

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Druppeltje_
pascallj schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:44:
[...]

Ik vind dit soort experimenten zeer interessant, maar met de conclusies zou ik wel een beetje voorzichtig zijn. De spanning zelf zegt namelijk eigenlijk niet zo veel. Dat de spanning (en spanningsverschil) hoger blijft wil niet zeggen dat de batterij beter of netter gevuld wordt. Je haalt uit die laatste paar tienden mV nauwelijks bruikbare capaciteit, en daar draait het toch allemaal uiteindelijk om.

Ik merk dat sommigen toch wat sceptisch zijn over dit soort experimenten en conclusies die daaruit komen en ergens snap ik dat wel. Ik zou toch graag zien dat we dit soort onderzoeken kunnen doen maar wil ook graag de gebruikers hier houden die zich daaraan ergeren.

Misschien is het idee om ons als geïnteresseerden af te splitsen naar een apart topic m.b.t. de interne werking van de batterij / LFP of deze discussie met een aantal geïnteresseerden te voeren in PB en alleen conclusies hier te delen waar de normale 'casual' gebruiker ook wat aan heeft.

Alhoewel ik eigenlijk geen voorstander ben van nog meer fragmentatie van Marstek topics, gaat mijn voorkeur daar wel naartoe ipv PB. Dan houden we discussie tenminste wel open en beschikbaar. Laat maar weten d.m.v. een duimpje of hier animo voor is (of als je het gezeur over interne werking hier weg wilt) of een reactie als je een beter idee hebt.
De ongeïnteresseerden kunnen ook altijd de berichten skippen natuurlijk.
Ikzelf behoor tot de groep die dat op zich wel interessant vinden, er in bepaalde mate nog iets uit leren maar die vaak halverwege de technische uitleg in de verkeerde wagon zitten _O-
Maw ik lees het wel graag, begrijp het alleen niet altijd :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
thepixel schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:24:
[...]

Heb jij toevallig iets aan de modbus hangen?
Ik heb die er bij mij uitgehaald en daarna de update gedaan. En voor de verandering werkte het nu.
Heb Modbus => ESP32 module eraan hangen (M5stack Atom lite met modbus base) maar stuur er wel niks mee, enkel monitoring. Ga die er even afhalen en kijken wat die batterijen dan doen met de update.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Druppeltje_ schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:56:
[...]

Vraag me eigenlijk af of er überhaupt veel mensen zijn die hem buitenzetten/hangen.
En bijkomend vraag ik me ook af hoeveel mensen er lopen te zeuren over lage RTE maar hem dan in de winter wel buiten hebben staan. Beetje contradictorisch denk ik dan zo.
We zullen het zien, bij mij hangen ze buiten om de simpele redenen.
  1. De enige ruimte waar ze binnen kunnen hangen wordt in de zomer 39-45 graden in de zon.
  2. Deze ruimte is de enige waar ik de ruimte heb.
  3. Deze ruimte is de enige waar ik 2 of 3 losse groepen kan krijgen.
  4. Deze ruimte is alleen bereikbaar met een vlisotrap met maximale belasting van 120KG, dus even naar boven sjouwen met 2 personen en dan ophangen is een NO GO.
  5. Door de bouw is een takel constuctie niet mogelijk omdat het niet recht omhoog kan.
Kortom, de enige plaats is onder het afdak van de veranda.

Mensen doen zo makkelijk over "je moet hem daar hangen", "buiten kan niet". En dan vraag ik mij af, wie wil er zo een apparaat in de baby/kinder kamer, of slaapkamer, op een plaats dat het ook nog eens alle ontsnappingsroutes blokkeert wanneer het fout gaat. Of onder de trap zoals velen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gely
Gely schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:58:
[...]

Heb Modbus => ESP32 module eraan hangen (M5stack Atom lite met modbus base) maar stuur er wel niks mee, enkel monitoring. Ga die er even afhalen en kijken wat die batterijen dan doen met de update.
@thepixel Prima tip was dit, het werkte prima door de Modbus even los te koppelen. @SatScan @pascallj Goed om dit even op te nemen in de TS.

Dit keer wel 2 x een restart bij elke batterij en het duurde even vooraleer de batterijen weer operationeel waren, wellicht even de kluts kwijt omwille van een onbekende SOC na het updaten van het BMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
WargamingPlayer schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:19:
[...]

1. De enige ruimte waar ze binnen kunnen hangen wordt in de zomer 39-45 graden in de zon.
  4. Deze ruimte is alleen bereikbaar met een vlisotrap met maximale belasting van 120KG, dus even naar boven sjouwen met 2 personen en dan ophangen is een NO GO.
  5. Door de bouw is een takel constuctie niet mogelijk omdat het niet recht omhoog kan.

Mensen doen zo makkelijk over "je moet hem daar hangen", "buiten kan niet". En dan vraag ik mij af, wie wil er zo een apparaat in de baby/kinder kamer, of slaapkamer, op een plaats dat het ook nog eens alle ontsnappingsroutes blokkeert wanneer het fout gaat. Of onder de trap zoals velen doen.
Zo was het niet bedoeld. Was een informatieve vraag. Volgens de specs van MT kan hij wel degelijk perfect buiten staan. Stel me alleen vragen wat dat in de vrieskou geeft. Als ik bekijk wat de accu van de wagen doet in de winter.. dat is rendementsverlies, en nog geen klein beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gely schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:26:
[...]

@thepixel Prima tip was dit, het werkte prima door de Modbus even los te koppelen. @SatScan @pascallj Goed om dit even op te nemen in de TS.

Dit keer wel 2 x een restart en het duurde even vooraleer de batterijen weer operationeel waren, wellicht even de kluts kwijt omwille van een onbekende SOC na het updaten van het BMS.
Die tip had ik ~NoFate al wel gegeven dus dacht dat jij de boodschap ook wel had gehad 7(8)7

pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Zal binnenkort een keer door de TS heen gaan en het toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
pascallj schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:29:
[...]

Die tip had ik ~NoFate al wel gegeven dus dacht dat jij de boodschap ook wel had gehad 7(8)7

pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Zal binnenkort een keer door de TS heen gaan en het toevoegen.
Neen, boodschap niet aangekomen maar nu wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_N_M
  • Laatst online: 09-10 14:35
WargamingPlayer schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:19:
[...]

De mijne staat ook buiten onder het afdak van mijn tuinhuis (dus wel altijd droog)
Ook aparte groep daar + ver weg van mijn huis moest er brand ontstaan.

Moest in de winter de RTE drastisch dalen, kan ik hem nog verplaatsen naar het tuinhuis (binnen), dat scheelt wel wat graden maar daar heb ik hem nu net niet gezet omdat dat in zomer héél warm kan worden.

Maar in de winter is de opbrengst van mijn zonnepanelen toch laag dus veel zal er dan niet opgeslagen moeten worden dus over een lage RTE hoef ik dan ook niet echt wakker te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Druppeltje_ schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:27:
[...]

Zo was het niet bedoeld. Was een informatieve vraag. Volgens de specs van MT kan hij wel degelijk perfect buiten staan. Stel me alleen vragen wat dat in de vrieskou geeft. Als ik bekijk wat de accu van de wagen doet in de winter.. dat is rendementsverlies, en nog geen klein beetje.
Klopt maar de accu van de auto koelt af. En de Marstek heeft zelf enige warmte opwekking gedurende de gehele periode. Waar ik mij meer zorgen over maak is condens binnenin. Wanneer er tijdens sealen vocht in is gekomen kan dat een dingetje zijn.

Overigens hangen ze aan de gevel, ze hebben daar enige stralingsziekte van de radiator aan de binnenkant van het huis. Al zal dat niet veel zijn.

Waar ik wel op ga monitoren in de winter is gedrag qua temperatuur. Het gedrag zal anders zijn dan bij een EV met Lithium cellen, uit mijn auto haal ik in de winter zo een 25% minder km’s maar daar zit ook relatief duur verwarmen bij ondanks dat mijn auto een warmtepomp heeft. Deze hebben andere type cellen.

Dus 25-35% minder rendement in de winter, zie dat niet echt als een nadeel want ik ga ze toch niet met zon vol krijgen. Maar de vraag is, hoe veel verlies het wordt ten opzichte van injectie. Dus wanneer ik er van het net 5kWh in gooi, komt er dan 5,4 of nog minder uit. En dan is het rekenen tussen kosten laden versus winst bij ontladen (gebruik).

Voor de ROI ga ik eigenlijk alleen uit van de kale stroom omdat ik uit ga van maximaal 8 maanden effectief i.c.m. Zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:22
WargamingPlayer schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:46:
Overigens hangen ze aan de gevel, ze hebben daar enige stralingsziekte van de radiator aan de binnenkant van het huis. Al zal dat niet veel zijn.
Nucleaire radiatoren in huize WargamingPlayer? ;)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
onlinaius schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 00:45:
[...]

Nucleaire radiatoren in huize WargamingPlayer? ;)
Paar jodium pillen in de Marstek en klaar is het weer.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
WargamingPlayer schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:46:
[...]
Klopt maar de accu van de auto koelt af. En de Marstek heeft zelf enige warmte opwekking gedurende de gehele periode. Waar ik mij meer zorgen over maak is condens binnenin. Wanneer er tijdens sealen vocht in is gekomen kan dat een dingetje zijn.
Sterk mijn twijfels dat de Marstek gesealed is. Met wat geluk zijn de printplaten gecoat zodat vochtigheid of condens niet direct problemen geeft. Meer zou ik er ook niet van verwachten. Dus zeker onder afdakje plaatsen uit de elementen indien je buiten wil plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
M_N_M schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:16:
[...]

De mijne staat ook buiten onder het afdak van mijn tuinhuis (dus wel altijd droog)
Ook aparte groep daar + ver weg van mijn huis moest er brand ontstaan.

Moest in de winter de RTE drastisch dalen, kan ik hem nog verplaatsen naar het tuinhuis (binnen), dat scheelt wel wat graden maar daar heb ik hem nu net niet gezet omdat dat in zomer héél warm kan worden.

Maar in de winter is de opbrengst van mijn zonnepanelen toch laag dus veel zal er dan niet opgeslagen moeten worden dus over een lage RTE hoef ik dan ook niet echt wakker te liggen.
Dit dus, hier warmtepomp dus in de winter gaat er nooit zonne-energie overschot zijn.
Voor die 3 of 4 maanden koppel ik de batterij gewoon los (50% geladen ofzo) en zet ik deze binnen in stockage :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:58
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:44:
[...]

Dit dus, hier warmtepomp dus in de winter gaat er nooit zonne-energie overschot zijn.
Voor die 3 of 4 maanden koppel ik de batterij gewoon los (50% geladen ofzo) en zet ik deze binnen in stockage :+
In de winter weinig kWh, maar er best zonnige pieken zijn die boven je eigen verbruik uit komen, en dat wil je toch juist opslaan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• andypieters
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Even een update.

Ik had issues waarbij de marstek de verbinding telkens verloor met de homewizard p1 meter.
Sinds gisteren heb ik een aparte access point aangesloten en de verbinding is nu stabiel.
Ik heb alleen de marstek en de p1 meter met dit access point verbonden.
Vannacht maar 0,07 kwh van het net getrokken dus dat is netjes.

MTVenus v2 v153 CT003 v117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
NoFate schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:16:
[...]

huh, waar zit die bevestgiing van die muurbeugel dan?
op minuut 2:50 !! (begin aan 2:30 dan heb je de tekst intro ervoor ook ... of bekijk direct gans de film)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
Druppeltje_ schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:27:
[...]

exact - rendementverlies ... elke batterij heeft een slechter rendement bij (zeer) lage temperaturen.

Er spelen twee zaken:
- de batterij zal ergen swel warmte genereren bij gebruik en dus ergens de koude tegengaan. Die opgewekte warmte kost ook energie ...
- in de winter NOM werken zal niet zo vaak gebeuren - indien je een dynamisch contract hebt kan je daarmee nog spelen maar het laden / ontladen van een (zeer) koude batterij is nu eenmaal minder efficient.

Zelf spreekt Marstek van operationeel tussen -20 en +55 wat een zeer ruime range is ..; ik vermoed dat er intern wat actieve componenten zijn om op te warmen en te koelen om dit mogeijk te maken (vermoed - ik heb mijn spullen niet open gemaakt hé) ... indien zo kost dat ook energie ...
(lbvb. aden aan -10°c zou totaal niet efficient zijn - versta de batterij schade toe brengen - tenzij ze eerst de batterijcellen opwarmen ... )

batterijen zijn optimaal tussen 15 en 30 °c (sommigen spreken over 10 tot 45 ..; )... lager en hoger verliezen ze hun best prestaties ...

Zie ook bvb. https://uk.eco-worthy.com...z7OvmYLq8IeGoRZkizveCB2cx

[ Voor 61% gewijzigd door vifra op 29-07-2025 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Misschien een optie om een apart (tijdelijk?) topic te beginnen met daarin een experiment(en) die een ieder kan uitvoeren. Gewoon heel simpel en met een template om de uitkomst te vermelden, hierdoor krijgen we een goed beeld hoe de batterij zich gedraagt onder verschillende omstandigheden.

De monitoring tooling met en zonder HA of Lilygo is aanwezig.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 06:53:
[...]

Sterk mijn twijfels dat de Marstek gesealed is. Met wat geluk zijn de printplaten gecoat zodat vochtigheid of condens niet direct problemen geeft. Meer zou ik er ook niet van verwachten. Dus zeker onder afdakje plaatsen uit de elementen indien je buiten wil plaatsen.
Waar komen die twijfels vandaan? Ik verwacht juist dat het wel geseald is omdat je anders geen 10j garantie kunt geven en buiten kunt ophangen onder een afdakje.

Zoals ik nu gezien heb vanuit verschillende bronnen zijn de cellen in een stalen gesealde/dichte kooi geplaatst en in het onderste compartiment geplaatst. De cellen zijn ook weer in 2 aparte compartimenten opgebouwd, en we kunnen de temperatuur per cel-compartiment uitlezen in de vorm van Internal MOS1 en MOS2. Je ziet daar ook verschillen in van soms 1 of 2 graden. De temp hiervan is bij mij meestal tussen de 30 en en 40 graden.

In het bovenste compartiment zitten 2 moederborden waarvan er eentje aan de achterzijde (koelribben zijde) is bevestigd. De andere is halverwege bevestigd en een staande ventilator is voor extra koeling geplaatst.
Hiervan kunnen we de temperatuur ook uitlezen in de vorm van Internal Temperature. Die zie je ook oplopen bij laden en ontladen. Deze temp blijft bij mij onder de 55 graden en dat is geen problemen bij moderne componenten. Waarbij tot 100graden geen probleem is.

Kort en goed, ik verwacht weinig problemen met de batterij gerelateerd aan vocht en temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:44:
[...]

Zoals ik nu gezien heb vanuit verschillende bronnen zijn de cellen in een stalen gesealde/dichte kooi geplaatst en in het onderste compartiment geplaatst. De cellen zijn ook weer in 2 aparte compartimenten opgebouwd, en we kunnen de temperatuur per cel-compartiment uitlezen in de vorm van Internal MOS1 en MOS2. Je ziet daar ook verschillen in van soms 1 of 2 graden. De temp hiervan is bij mij meestal tussen de 30 en en 40 graden.

[...]
MOS staat hoogstwaarschijnlijk voor mosfet. Als het in compartimenten verdeeld is, zitten deze daar waarschijnlijk niet in want ze zullen op een of andere manier verbonden moeten zijn met de heatsink. Ook loopt de temperatuur veel te snel op voor een ruimtetemperatuur: deze sensoren zitten rechtstreeks tegen een component aan dat niet de cellen is.

Wel hebben we min en max cel temperatuur maar die zijn bij mij altijd gelijk geweest.

Waar heb je de info vandaan dat het in compartimenten verdeeld is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22:04
hans van zeijl schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:40:
[quote]ph2m schreef op zondag 20 juli 2025 @ 18:39:
[...]

Ik heb onderzoek gedaan en de versie 3 is bij thuisbatterij.nl nu het goedkoopst ik heb hem hier besteld: https://thuisbatterij.nl/winkel/marstek-venus-e-versie-3/
Ik heb nog snel 3 V2 bijbesteld zodat ik 4 dezelfde heb + de prijzen zijn weer omhoog aan het gaan, het hele gedoe met die niet erkende verkopers kwam voort uit de ontstane prijzenoorlog onder de verkopers. Marstek was het hier niet mee eens.
V3 is in mijn ogen een slechte investering, technische nauwelijks verschil wat de prijsverhoging kan verklaren. Nu ze stevig op de markt gezet zijn willen ze nu vast gaan verdienen en dat is mijn persoonlijke enige verklaring.
Dit bespaard me minimaal 1000 euro op 3 batterijen.

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
pascallj schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:00:
[...]

MOS staat hoogstwaarschijnlijk voor mosfet. Als het in compartimenten verdeeld is, zitten deze daar waarschijnlijk niet in want ze zullen op een of andere manier verbonden moeten zijn met de heatsink. Ook loopt de temperatuur veel te snel op voor een ruimtetemperatuur: deze sensoren zitten rechtstreeks tegen een component aan dat niet de cellen is.

Wel hebben we min en max cel temperatuur maar die zijn bij mij altijd gelijk geweest.

MOSFET zijn de ac/dc omvormers, zoals op een foto te zien is heeft hij er 2. Ik gok 1250W per omvormer dan.
Dat deze flinke hitte kan produceren op de toppen van zijn kunnen wordt ik niet zo nerveus van.
Heeft niks met de cellen temperatuur te maken dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkA9SVeXSQfV1-6J_wlks_EHzl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r6j5C7KKe3OA3sLOcBd6vDDn.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door iorses op 29-07-2025 12:22 ]

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-10 19:28

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

iorses schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:17:
[...]

MOSFET zijn de ac/dc omvormers, zoals op een foto te zien is heeft hij er 2. Ik gok 1250W per omvormer dan.
Dat deze flinke hitte kan produceren op de toppen van zijn kunnen wordt ik niet zo nerveus van.
De maximale temperatuur van MOSFET juncties (Tj) ligt rond de 175°C. De aanbevolen maximale temperatuur voor continue gebruik ligt om en nabij 120°C. Nog een heel stuk hoger dat we hier bij de meeste mensen zien.

De hoogste MOSFET temp die ik in de laaste 24 uur gezien heb is 54°C. Afgelopen maand max 57°C.

[ Voor 2% gewijzigd door JeffreyGorissen op 29-07-2025 13:10 . Reden: typo ]

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iorses schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:17:
[...]

[Afbeelding]
Waar zie je 2 mosfets op de foto ? Mosfet wordt gebruikt voor allerlei toepassingen niet enkel in een schakeling AC/DC/AC omvormer

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09:11
[...]

Van mij mag dat hier blijven. Ik vind het best interessant. Wie zich er aan ergert kan het gewoon overslagen hé.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
PNARI schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:09:
[...]

Waar zie je 2 mosfets op de foto ? Mosfet wordt gebruikt voor allerlei toepassingen niet enkel in een schakeling AC/DC/AC omvormer
Links boven en rechtsonder, dat weet ik maar de grootste hitte wordt daarmee gegenereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:00:
[...]

Oke, dat van de mosfet wist ik niet, was in de veronderstelling dat die bepaalde of je batterij eventueel trottle als de temp te hoog wordt.

Als ik naar de productielijn van Marstek kijk dan zie je de 2,5kw als basis en schalen op verschillende producten.. zo ook de Venus 2.5kw en de 5.0kw. Deze basis 2.5kw zal niet 'kaal' van de band rollen maar al voorbereid zijn voor (modulaire) inbouw.

Zie ook
https://github.com/noone2k/hm2500pub/wiki/Teardown

En de foto's door @hometek van de bovenzijde binnenkant.

Die cel-temp is dus niet correct, waarschijnlijk een verkeerd register/bit setting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:33
iorses schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:15:
[...]

Ik heb nog snel 3 V2 bijbesteld zodat ik 4 dezelfde heb + de prijzen zijn weer omhoog aan het gaan, het hele gedoe met die niet erkende verkopers kwam voort uit de ontstane prijzenoorlog onder de verkopers. Marstek was het hier niet mee eens.
V3 is in mijn ogen een slechte investering, technische nauwelijks verschil wat de prijsverhoging kan verklaren. Nu ze stevig op de markt gezet zijn willen ze nu vast gaan verdienen en dat is mijn persoonlijke enige verklaring.
Dit bespaard me minimaal 1000 euro op 3 batterijen.
Tenzij het SBC gedeelte een upgrade gekregen heeft omdat de huidige versie aan zijn limiet zou zitten (en bv de API niet zou kunnen hosten) k hoop dat ik fout ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jisnb
Wow mijn marstek 1 schiet na update 153 van 92% 63% batterij . Iemand hier hetzelfde gehad? Paar dagen geleden had ik hier helemaal geen last van met de andere batterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12-10 20:47
Jisnb schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:34:
Wow mijn marstek 1 schiet na update 153 van 92% 63% batterij . Iemand hier hetzelfde gehad? Paar dagen geleden had ik hier helemaal geen last van met de andere batterij.
stond dat ook niet vermeld voordat je ging updaten, dat de SOC waardes konden afwijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
thepixel schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:42:
[...]

stond dat ook niet vermeld voordat je ging updaten, dat de SOC waardes konden afwijken?
Dat klopt, na update is SOC niet meer correct. Staat vermeld als je update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jisnb
Gely schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:44:
[...]

Dat klopt, na update is SOC niet meer correct. Staat vermeld als je update.
Ah oke, had hem handmatig op laden gezet en schoot na 5 minuten van 63 terug naar 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iorses schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:36:
[...]

Links boven en rechtsonder, dat weet ik maar de grootste hitte wordt daarmee gegenereerd.
Ik zie ze niet, enkel 1 elco linksonder en 4 elco's rechtsboven. Zou verwachten dat de mosfets op de onderste print zitten en contact maken met de plaat waar de koelvinnen aan verbonden zijn.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:10
Hallo Tweakers,
Mijn zwager heeft zich ook een Marstek Venus E aangeschaft.
Hij heeft een Landys+Gyr 350 DSMR 4.2 slimme meter (zie onderstaande foto).
In het excelsheet op pagina 1 van de TS staan een aantal mensen genoemd met zo'n meter, maar de code ZCF110CCtFS2 (zichtbaar op de slimme meter van mijn zwager) staat bij geen van die mensen in de excelsheet. Het kan in de excelsheet om een typefout gaan of toch een andere meter.

Mijn vraag is weet iemand hoe je zo'n P1 dongle in die meter moet steken (het lijkt er nu op dat er een soort klepje voor zit; gaat dat middels het rode knopje? of hoe krijg je de P1 aansluiting open om er een dongle in te steken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwkCim64dbq7tyTQuTe9ctjxqwM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2bavZ9SqKXRLc7MKvSSSfsPZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBr7M8dLfTaK88FnE-7WCY0rsVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7dCirqvxnq1oh7cESiS3Uru.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-z3DPNu0OHpLq0ewLZ_GfO2e2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFt3lIfoaLWRAXFMmRPTBt7l.jpg?f=fotoalbum_large

NL; 2xMT Venus E V2 (V154 BMS:V215)+(V??? BMS:V???); Sturing -> Local-API; HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecol. vent.WrmtPmp; EV (Seat Mii 32kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
antoinevromen schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:02:
Hallo Tweakers,
Mijn zwager heeft zich ook een Marstek Venus E aangeschaft.
Hij heeft een Landys+Gyr 350 DSMR 4.2 slimme meter (zie onderstaande foto).
In het excelsheet op pagina 1 van de TS staan een aantal mensen genoemd met zo'n meter, maar de code ZCF110CCtFS2 (zichtbaar op de slimme meter van mijn zwager) staat bij geen van die mensen in de excelsheet. Het kan in de excelsheet om een typefout gaan of toch een andere meter.

Mijn vraag is weet iemand hoe je zo'n P1 dongle in die meter moet steken (het lijkt er nu op dat er een soort klepje voor zit; gaat dat middels het rode knopje? of hoe krijg je de P1 aansluiting open om er een dongle in te steken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ken de meter niet maar het rode knopje lijkt me alvast daar niks mee te maken hebben.
Lijkt me eerder aan de p1 openschuiven of trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
bruneelm schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:07:
[...]

Tenzij het SBC gedeelte een upgrade gekregen heeft omdat de huidige versie aan zijn limiet zou zitten (en bv de API niet zou kunnen hosten) k hoop dat ik fout ben
Modbus is eigenlijk mega betrouwbaar en stabiel, wat is het verschil tegenover een API?
Het lees en schrijf verkeer blijft toch hetzelfde, geef mij maar liever modbus als ik eerlijk ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-10 20:30

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

iorses schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:04:
[...]

Modbus is eigenlijk mega betrouwbaar en stabiel, wat is het verschil tegenover een API?
Het lees en schrijf verkeer blijft toch hetzelfde, geef mij maar liever modbus als ik eerlijk ben.
Ik wil eigenlijk voor al mijn apparaten van de api af. De data zijn vaak oud , of de api is in een boom geklommen en je moet maar afwachten wanneer die weer terug komt.

Modbus all the way, betrouwbaar, actueel etc...

1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
PNARI schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:11:
[...]

Ik zie ze niet, enkel 1 elco linksonder en 4 elco's rechtsboven. Zou verwachten dat de mosfets op de onderste print zitten en contact maken met de plaat waar de koelvinnen aan verbonden zijn.
Volgens Marstek zitten ze daar ik heb dat nagevraagd, de bovenkant wordt goed warm als mijn Marstek op vol vermogen draait en dan zie ik ook een temperatuur van +50-60 graden terug.
Daarom wou ik ook weten wat de locatie was om te checken of dit een logisch gevolg was.
Ik moet toegeven op die foto zie ik hem ook niet terug, deze hebben ze me toen meegestuurd maar geloofde het verder wel dus excuses daarvoor.
Ik heb hem sowieso ophangen dus hij wordt vanzelfsprekend al warmer.

Geen idee of het hier al langsgekomen is maar heeft iemand een efficiënte manier van de koelvinnen extra koelen/ventileren? Gelukkig hangen ze in het tuinhok op een 'koude' muur maar ik zou ze toch nog graag extra willen koelen.

[ Voor 18% gewijzigd door iorses op 29-07-2025 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09:36
antoinevromen schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:02:
...
Mijn vraag is weet iemand hoe je zo'n P1 dongle in die meter moet steken (het lijkt er nu op dat er een soort klepje voor zit; gaat dat middels het rode knopje? of hoe krijg je de P1 aansluiting open om er een dongle in te steken?...
Kijk eens in dit topic

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
Metsubsidie schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:10:
[...]

Ik wil eigenlijk voor al mijn apparaten van de api af. De data zijn vaak oud , of de api is in een boom geklommen en je moet maar afwachten wanneer die weer terug komt.

Modbus all the way, betrouwbaar, actueel etc...
Ik ga helemaal met je mee, modbus is tijdloos en wat je zometeen gaat krijgen met api of modbus tcp dat mensen een hele slechte verbinding hebben en dan werkt het allemaal niet waardoor je onterechte klachten krijgt.
Lekker hardwired, kan nooit missen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
JeffreyGorissen schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:08:
[...]

De maximale temperatuur van MOSFET juncties (Tj) ligt rond de 175°C. De aanbevolen maximale temperatuur voor continue gebruik ligt om en nabij 120°C. Nog een heel stuk hoger dat we hier bij de meeste mensen zien.

De hoogste MOSFET temp die ik in de laaste 24 uur gezien heb is 54°C. Afgelopen maand max 57°C.
Ik deel deze bevinding, ik heb ze in een enkelsteens tuinhok hangen 'buiten' in de tuin.
En dergelijke temperaturen is het buiten ook nog 25 graden of overdag warm geweest en staat hij op zijn toppen te ontladen. Dus daar wordt ik niet nerveus van, zolang de cellen maar niet te warm worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:10
Dank je wel; Het is mijn zwager gelukt het klepje weg te halen.

NL; 2xMT Venus E V2 (V154 BMS:V215)+(V??? BMS:V???); Sturing -> Local-API; HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecol. vent.WrmtPmp; EV (Seat Mii 32kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oes
  • Laatst online: 01-10 01:05

Oes

Ik heb gehoord dat de V3 uit gaat komen alleen die is een stuk duurder en op het oog niet zoveel verschil met de V2 die vrij goed geprijsd is. Bettarijcapaciteit en vemogen blijven gelijk
Wat zouden jullie adviseren wachten of de V2 aanschaffen zolang het nog kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
Oes schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:30:
Ik heb gehoord dat de V3 uit gaat komen alleen die is een stuk duurder en op het oog niet zoveel verschil met de V2 die vrij goed geprijsd is. Bettarijcapaciteit en vemogen blijven gelijk
Wat zouden jullie adviseren wachten of de V2 aanschaffen zolang het nog kan?
Zoals ik al geschreven had heb ik vandaag nog 3x de V2 bijbesteld, ik had dit jaar eentje aangeschaft om te ontdekken en de volgende 3 was volgend jaar het plan. Gezien de prijs nu zo goed is(€1330.- per stuk), V3 aanzienlijk duurder wordt en ik ook het liefste 4 dezelfde heb deze afweging gemaakt.
Voor mij zou het op 3 stuks ongeveer €1000,- extra zijn, die moeten ook ergens weer terugverdiend worden.
Er kan nooit een dergelijke verbetering zijn die deze prijsverhoging verdedigt anders hadden we dit al lang gehoord of gelezen.
Overigens dat hij kleiner is en maar 1kg lichter is vind ik niet hoopgevend qua hitteafvoer, maar dit is hier al eens gememoreerd.
Ik vermoed dat de V2 eruit gaat en dat iedereen nu de voorraden aan het opmaken is, ik zag hem al ergens als uitverkoop staan online.

[ Voor 14% gewijzigd door iorses op 29-07-2025 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iorses schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:10:
[...]

Volgens Marstek zitten ze daar ik heb dat nagevraagd, de bovenkant wordt goed warm als mijn Marstek op vol vermogen draait en dan zie ik ook een temperatuur van +50-60 graden terug.
Daarom wou ik ook weten wat de locatie was om te checken of dit een logisch gevolg was.
Ik moet toegeven op die foto zie ik hem ook niet terug, deze hebben ze me toen meegestuurd maar geloofde het verder wel dus excuses daarvoor.
Ik heb hem sowieso ophangen dus hij wordt vanzelfsprekend al warmer.

Geen idee of het hier al langsgekomen is maar heeft iemand een efficiënte manier van de koelvinnen extra koelen/ventileren? Gelukkig hangen ze in het tuinhok op een 'koude' muur maar ik zou ze toch nog graag extra willen koelen.
Recent heeft iemand nog iets gepost over koelen met 2 computerventilatoren en een thermostaat van ali dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 00:07
@iorses dat is de prijs neem ik aan inclusief verzendkosten? Zie toch al wat lagere prijzen voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
Noord27 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:35:
@iorses dat is de prijs neem ik aan inclusief verzendkosten? Zie toch al wat lagere prijzen voorbij komen.
Klopt, waar dan als ik vragen mag? Heb de betrouwbare kanalen vergeleken namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-10 20:25
PNARI schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:04:
[...]

Recent heeft iemand nog iets gepost over koelen met 2 computerventilatoren en een thermostaat van ali dacht ik
Ik ben van plan om iets te maken om er aan te schroeven/magneet-plakken wat ik kan 3D printen. Ben zelf altijd zo van een klein fannetje maakt geen herrie en kost geen stroom en naar mijn idee heeft het altijd een positief effect op de levensduur.

Hij komt donderdag binnen dus dan kan ik pas wat designen 8)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mattie112 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:39:
[...]

Ik ben van plan om iets te maken om er aan te schroeven/magneet-plakken wat ik kan 3D printen. Ben zelf altijd zo van een klein fannetje maakt geen herrie en kost geen stroom en naar mijn idee heeft het altijd een positief effect op de levensduur.

Ik heb de batterijen in de kelder staan en de hoogste temperatuur die ik op de koelribben heb gemeten was 42 °C na 2u aan 2500W ontladen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tisniwoar
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 00:57
Ik heb deze omgekeerd boven op de koelvinnen gelegd (warme lucht wordt naar boven afgezogen), de temperatuursensor boven op de behuizing, en voeding via de back-up aansluiting: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAVkAAnMBspnEEdrCK_KG4z1A6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DhpbIopbaieTYBwLQgNdYMCH.avif?f=fotoalbum_large
Werkt perfect zonder omkijken :)
Zie https://tweakers.net/pric...r-mono-set/specificaties/

[ Voor 3% gewijzigd door tisniwoar op 29-07-2025 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:03
iorses schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:38:
[...]

Klopt, waar dan als ik vragen mag? Heb de betrouwbare kanalen vergeleken namelijk.
Iemand zei dat hij het bij zonnepaneel kampioen had gekocht voor 1222 euro inclusief btw:
maarte997 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:57:
Ik ben vandaag mijn batterij gaan oppikken bij Zonnepaneel kampioen in Dordrecht. Prijs was 1222 euro incl. btw. Installatie thuis verliep vlekkeloos en momenteel draait hij NOM.

[...]

Lap, te vroeg gekocht. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
tisniwoar schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:52:
Ik heb deze omgekeerd boven op de koelvinnen gelegd (warme lucht wordt naar boven afgezogen), de temperatuursensor boven op de behuizing, en voeding via de back-up aansluiting: [Afbeelding]
Werkt perfect zonder omkijken :)
Zie https://tweakers.net/pric...r-mono-set/specificaties/
Goed idee, denk dat ik zelf iets ga knutselen met een pc fan op een plankje. Voor 4 batterijen is dit een iets te prijzige oplossing. Toch heel eeg bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
haaibaa2 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:55:
[...]

Iemand zei dat hij het bij zonnepaneel kampioen had gekocht voor 1222 euro inclusief btw:

[...]
€1409,- excl bezorging
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EATijVDVTICjSiiMBCJsoA_bdZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87n3FV2zgtWJILVPFq6XhWyo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door iorses op 29-07-2025 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
Mattie112 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:39:
[...]

Zou je ons willen updaten met een resultaat en materiaallijst?
Ik zou dit enorm op prijs stellen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reb65
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-10 17:48
Dus vandaag stond er ineens onverwacht een nieuwe batterij voor de deur. Is al met al best snel gegaan in 9 dagen van melden naar een nieuwe batterij.

Ze moeten de oude batterij nog op komen halen. Ergens voelt het dubbel dat er waarschijnlijk een batterij door de shredder gaat aangezien de batterij voor de rest prima functionerende tot een uur geleden (hij heeft een keer consumptie verkeerd gemeten waaruit de marstek helpdesk heeft geconcludeerd dat er iets hardware matig fout zat).

Voor de rest echt een shout-out en dikke duim omhoog naar @Duramotion. Hun accountmanager was op vakantie toen ik het probleem met de losse voorplaat op mijn andere unit had maar hing maandag ochtend direct aan de lijn om te vragen of alles naar wens was afgehandeld of dat ze nog wat voor me konden doen. Erg netjes!

Ik heb blijkbaar echt pech want het aantal defecte units bij hun is echt heel laag (ga geen aantallen noemen dat is aan hun) en ik had er blijkbaar 2.

Er lijkt overigens ook een versie 2b in circulatie te zijn gebracht. Mijn vervangende batterij heeft namelijk geen ijzeren sierrand meer om de voorplaat te hebben zitten en ook de voorplaat lijkt gewoon vast te zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door reb65 op 29-07-2025 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
reb65 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:51:
Dus vandaag stond er ineens onverwacht een nieuwe batterij voor de deur. Is al met al best snel gegaan in 9 dagen van melden naar een nieuwe batterij.

Ze moeten de oude batterij nog op komen halen. Ergens voelt het dubbel dat er waarschijnlijk een batterij door de shredder gaat aangezien de batterij voor de rest prima functionerende tot een uur geleden (hij heeft een keer consumptie verkeerd gemeten waaruit de marstek helpdesk heeft geconcludeerd dat er iets hardware matig fout zat).

Voor de rest echt een shout-out en dikke duim omhoog naar @Duramotion. Hun accountmanager was op vakantie toen ik het probleem met de losse voorplaat op mijn andere unit had maar hing maandag ochtend direct aan de lijn om te vragen of alles naar wens was afgehandeld of dat ze nog wat voor me konden doen. Erg netjes!

Ik heb blijkbaar echt pech want het aantal defecte units bij hun is echt heel laag (ga geen aantallen noemen dat is aan hun) en ik had er blijkbaar 2.

Er lijkt overigens ook een versie 2b in circulatie te zijn gebracht. Mijn vervangende batterij heeft namelijk geen ijzeren sierrand meer om de voorplaat te hebben zitten en ook de voorplaat lijkt gewoon vast te zitten.
Mochten ze die oude niet komen ophalen, dan kom ik hem wel ophalen voor een teardown!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
reb65 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:51:

Ijzeren sierrand? Wist niet dat die er überhaupt opzaten bij sommige modellen? De 2 MT's hier hebben dat alvast ook niet. Gewoon ''glazen'' voorplaat, geen sierrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb65
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-10 17:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lvNBCW17ll5OCJpLJbyx_GaBt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/410tcHVfRmI3vvKJbwQBKDGK.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je hem nog tegen de batterijkluis aan zitten die zwarte rand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
Druppeltje_ schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:14:
[...]

Ijzeren sierrand? Wist niet dat die er überhaupt opzaten bij sommige modellen? De 2 MT's hier hebben dat alvast ook niet. Gewoon ''glazen'' voorplaat, geen sierrand
Ik kan dit bevestigen maar het lijkt heel random te zijn…
Mijn vader heeft er 2 tegelijk geleverd gekregen waarvan 1 de rand wel had en de andere niet, we vonden dit toen al raar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
PNARI schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:04:
[...]

Test opstelling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8n_j565eHO6SG8Ie_DJCL3FaNYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWrZPxWH94FUbsXE1Uz3gHe3.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-10 21:18
Vandaag een eerste Marstek ontvangen en aangesloten met HW p1 en de batterij op 'self consumption', ging allemaal soepel. Probleem is dat ik nog een DSMR 4.2 meter heb die iedere 10 sec een update stuurt.

Ik merk dan ook veel gependel als ik live mee kijk in het totaal verbruik. Waar dit soms nog redelijk uit middelt met stabiel vermogen zorgt een korte 2.5kw piek van de Quooker ieder half uur vrijwel altijd weer voor een nieuwe schommeling. Ik heb het topic al doorgenomen maar de enige oplossing die ik tegenkom is het installeren van de CT002, een Shelly Pro 3em of met de netbeheerder een nieuwe meter regelen. Toch nog voor de zekerheid.., geen andere opties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dl_L4uec8ZQLu80uhKN5E_rHSYA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/40o1M4M54UGU359IidQIc5JC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92B_BcTPSrYamAklLZbmNU37txg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/azIPU6IVb9IaGcSFiaErBlUn.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-10 15:20
JeffreyGorissen schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:08:
[...]

Op warme dagen (~30 graden) met de middagzon ook nog eens vol op ons cederhouten niet geïsoleerde woningbouwschuurtje, heb ik al eens MOSFET temperaturen van ruim 70 graden gemeten als de omvormers flink aan het werken waren. Ook de koelribben waren dan ongeveer zo heet (gemeten met de thermomoeter op m'n Pixel 9 pro) dus ik denk dat de overdracht van warmte van de mosfets naar de koelribben wel goed is.

Cellen zijn gelukkig nog nooit warmer dan 45 graden geworden.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-10 03:49
Ik heb de batterij nog geen 2 maanden en vandaag al 3de keer dat batterij niks deed.

CT-module meet goed maar als ik bij de batterij kijk is er geen verbinding met CT, dus CT reboot, batterij reboot, dan tegelijk spanningsloos gemaakt, dan router gereboot, nog niks, weer CT gereboot, opeens heb ik verbinding tussen batterij en CT-meter.

Alleen, nu meet de CT-meter niks meer dus werkt mijn batterij nog steeds niet. Nog eens spanningsloos gemaakt (batterij en CT-meter) maar niks.

Ik moet gaan slapen, hopelijk tegen morgenvroeg werkt het opeens, maar ik vind het geen leuk vooruitzicht als op korte termijn als zo vaak problemen zijn geweest.

Nog mensen die dit aan de hand hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rakward schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:10:
Ik heb de batterij nog geen 2 maanden en vandaag al 3de keer dat batterij niks deed.

CT-module meet goed maar als ik bij de batterij kijk is er geen verbinding met CT, dus CT reboot, batterij reboot, dan tegelijk spanningsloos gemaakt, dan router gereboot, nog niks, weer CT gereboot, opeens heb ik verbinding tussen batterij en CT-meter.

Alleen, nu meet de CT-meter niks meer dus werkt mijn batterij nog steeds niet. Nog eens spanningsloos gemaakt (batterij en CT-meter) maar niks.

Ik moet gaan slapen, hopelijk tegen morgenvroeg werkt het opeens, maar ik vind het geen leuk vooruitzicht als op korte termijn als zo vaak problemen zijn geweest.

Nog mensen die dit aan de hand hebben?
Dit is zo'n beetje het meest besproken onderwerp in dit topic. De batterij en CT zijn onwijs kieskeurig met hun WiFi netwerk. Het netwerk moet uitstekend zijn voor goede werking. Vaak helpt het om een goedkope 'travel' router te kopen en daar alleen de CT en de batterij mee te verbinden.

Hoef je niet te gaan prutsen in je netwerk met wanneer het wel en niet goed werkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Druppeltje_
wesjuhdabomb schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:54:
Vandaag een eerste Marstek ontvangen en aangesloten met HW p1 en de batterij op 'self consumption', ging allemaal soepel. Probleem is dat ik nog een DSMR 4.2 meter heb die iedere 10 sec een update stuurt.

Ik merk dan ook veel gependel als ik live mee kijk in het totaal verbruik. Waar dit soms nog redelijk uit middelt met stabiel vermogen zorgt een korte 2.5kw piek van de Quooker ieder half uur vrijwel altijd weer voor een nieuwe schommeling. Ik heb het topic al doorgenomen maar de enige oplossing die ik tegenkom is het installeren van de CT002, een Shelly Pro 3em of met de netbeheerder een nieuwe meter regelen. Toch nog voor de zekerheid.., geen andere opties?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zal verbeteren tov de 10seconden update van nu. Maar verwacht er geen wonderen van. De gekende apparaten die een hoge opstartpiek hebben (quooker, strijkijzer, wasmachine, oven/kookvuur dat aangezet word of aanspringt,...) die gaan altijd een piek trekken in het verbruik. Ik vind nog altijd dat het verbruik bekeken moet worden over 24u en niet met de neus op de P1 meter. En dan doet de MT het gewoon heel goed vind ik. Mijn dagelijks verbruik zit gemiddeld genomen op 2,5 maand tussen de 0,5 en 1kwh.. Het verbruik van je wagen bekijk je ook over x aantal kilometers en niet enkel bij het optrekken aan een verkeerslicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-10 03:49
pascallj schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:14:
[...]

Dit is zo'n beetje het meest besproken onderwerp in dit topic. De batterij en CT zijn onwijs kieskeurig met hun WiFi netwerk. Het netwerk moet uitstekend zijn voor goede werking. Vaak helpt het om een goedkope 'travel' router te kopen en daar alleen de CT en de batterij mee te verbinden.

Hoef je niet te gaan prutsen in je netwerk met wanneer het wel en niet goed werkt.
Ja, dit topic is zo groot dat het gewoon te veel is voor nieuwe mensen om zich zomaar even in te lezen.

Ik heb toevallig een switch in de buurt staan dus kan daar wel een gewoon access point dan op aansluiten. Bedankt voor de tip.

Maar op dit moment is eigenlijk niet de verbinding maar het meten zelf het probleem. Tenzij dit op een of andere manier samen hangt maar dat lijken me toch 2 heel aparte functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rakward schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:22:
[...]

Ja, dit topic is zo groot dat het gewoon te veel is voor nieuwe mensen om zich zomaar even in te lezen.

Ik heb toevallig een switch in de buurt staan dus kan daar wel een gewoon access point dan op aansluiten. Bedankt voor de tip.

Maar op dit moment is eigenlijk niet de verbinding maar het meten zelf het probleem. Tenzij dit op een of andere manier samen hangt maar dat lijken me toch 2 heel aparte functies.
Er staat in de TS wel dat de WiFi verbinding heel belangrijk is, maar kan misschien wel meer nadruk op gelegd worden en de travel router oplossing aangeboden. Staat nu ook op het lijstje om toe te voegen als het TS weer eens geupdatet wordt.

Ik denk dat je vanwege de slechte verbinding gewoon de metingen niet goed ziet. Je moet dan echt gaan controleren of je elke keer via Bluetooth verbonden bent met de CT zodat je kan uitsluiten dat het niet aan het netwerk ligt. Zeker als het in het verleden wel gewerkt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinux1
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 20:49
pascallj schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:26:
[...]

Er staat in de TS wel dat de WiFi verbinding heel belangrijk is, maar kan misschien wel meer nadruk op gelegd worden en de travel router oplossing aangeboden. Staat nu ook op het lijstje om toe te voegen als het TS weer eens geupdatet wordt.

Ik denk dat je vanwege de slechte verbinding gewoon de metingen niet goed ziet. Je moet dan echt gaan controleren of je elke keer via Bluetooth verbonden bent met de CT zodat je kan uitsluiten dat het niet aan het netwerk ligt. Zeker als het in het verleden wel gewerkt heeft.
Daarom is het wel fijn dat de v3 ethernet krijgt, ik ben ook benieuwd of er een ge-update CT002 komt met ethernet aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
@reb65 die met die ijzeren sierrand, kan je daar eens een foto van maken hoe dat eruit ziet? Wanneer had je deze gekocht? Was dat bij de eerste tweaker actie? Of later gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
rinux1 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:56:
[...]
Daarom is het wel fijn dat de v3 ethernet krijgt, ik ben ook benieuwd of er een ge-update CT002 komt met ethernet aansluiting
Awel, daar vrees ik eerlijk gezegd voor. En dan vind ik het wat nutteloos als de CT002/CT003 nog via wifi gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
SatScan schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:44:
[...]
Waar komen die twijfels vandaan? Ik verwacht juist dat het wel geseald is omdat je anders geen 10j garantie kunt geven en buiten kunt ophangen onder een afdakje.
Spijtig genoeg nog geen Venus aan de binnenkant gezien, maar van de B2500 kan je wel foto's vinden. Die is zijn IP65 rating niet waard als je ziet hoe weinig bescherming er aan de behuizing en binnenzijde is. Laten we hopen dat Marstek ervan heeft geleerd en de Venus verbeteringen heeft. Ideaal zoals de Zendure (elektronica ingegoten in hars), maar vrees dat dit hier niet is gebeurd. Ook dat IP21 stopcontact bij v3 zonder enige beschermkap kan er bij mij niet in |:(
Pagina: 1 ... 216 ... 282 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.