Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mattie112 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:20:
[...]

Yes, miss later nog 3 maar dit is al duur genoeg zo haha. Van 1 weet ik eigenlijk zeker dat het krap is (airco wil nog wel aan staan snachts plus servertje 24/7). Marstek is ongeveer net zo duur dan een andere partij maar dan met dubbel de capaciteit dusja...
De drie die hier staan waren nog ietsje duurder maar dat heb je soms als je er vroeg bij bent.

De airco doet hier snachts vrij weinig moet ik zeggen, maar ik doe dan ook overdag de boel al koel houden.
Smorgens even alles open om te luchten en als het buiten en binnen dan even warm is gaat de boel in lockdown.
Screens naar beneden ramen en deuren gesloten houden.
Dan is er alleen nog wat warmte die met ventilatie binnen komt.
Al is er de laatse dagen weinig vervelende warmte.
Die dagen met richting 30 graden is de airco een heerlijk apparaat.

Ik ben meer nieuwsgierig naar het najaar/ begin van de winter als de warmtepomp weer aan het werk moet.
Zien hoeveel pv ik daar heen kan krijgen.

Over het afgelopen half jaar ben ik in ieder geval tevreden met de prestaties van de Marstek.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:25
Yeah, het is niet altijd nodig maar wel lekker. En als ie dan toch gratis draait....

En natuurlijk ook heel benieuwd wat je er in de mindere maanden van over houd. Misschien op den duur ook switchen naar dynamisch contract.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:25
Laatst met pleio65 jr iets provisorisch in elkaar geknutseld om te kijken of koeling met deze opzet werkt. Twee oude 120mm pc fans en een simpele temperatuurcontroller van Ali die ik nog had liggen.
Het geheel koelt heel goed. Ik heb hem op 30 graden ingesteld. Bij 32 gaat die aan en de temperatuur reduceert al heel snel tot 30. Nu durf ik weer met 2,5 KW te laden en ontladen. Binnenkort het geheel netjes aansluiten. Ook al staat de MT in een bergruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8n_j565eHO6SG8Ie_DJCL3FaNYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWrZPxWH94FUbsXE1Uz3gHe3.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Medfear
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 08-10 14:59
Voor diegene die graag lokaal de CT003 willen uitlezen is er een simple HACS integratie waarbij je direct de CT002 en CT003 in HA kunt uitlezen. Ook kun je direct het laad of ontlaad vermogen zien van de Marstek zonder gebruik te maken van de MQTT of de relay.
https://github.com/d-shmt/hass_marstek-smart-meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jisnb
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19-09 21:42
Ellroe32 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 20:35:
[...]

Volledige toelichting op https://community.homey.a...-venus-slim-aan-nl/140156
(Sorry....beetje trots op dat het allemaal gelukt is 8) )
Iets om super trots op te zijn haha. Zou het idd graag willen proberen, moet alleen nog ff uitzoeken wat aan te schaffen en wat mqtt is haha. Heb tevens nog de oude homey uit 2019 zou wellicht toch moeten upgraden 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-08 21:02
Kan je tegenwoordig naast Nordpool ook kiezen voor Tibber of Octopus als gegevensleverancier bij AI-optimalisatie als je de Nederlandse markt wilt volgen? Ik zie dat deze tegenwoordig een optie zijn?

Indien nee, jammer … Indien ja: welke is het meest nauwkeurige hiervoor?

[ Voor 8% gewijzigd door Siert192 op 26-07-2025 06:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 20:18

d3x

Ellroe32 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:27:
[...]

Ah leuk om te horen dat er gebruikers zijn die mijn app willen gebruiken. Je moet idd een lilygo hebben. Zelfs 1 per batterij.

Mijn app ziet (in ieder geval voor nu) meerdere batterijen als 1 grote batterij. Je kunt ze wel allemaal (maximaal drie) tegelijk aansturen. Ik heb zelf maar 1 batterij dus ben beetje blond wat er voor drie nog meer zou moeten gebeuren. 😇. Wensen zijn welkom. (Liefst in PM)
Ja hoor . Er zijn natuurlijk veel gebruikers die graag alternatieve schakelingen willen en allerhande dingen. Dus let op met je wensen zijn welkom. _/-\o_

Er is ook een lijst van verbeteringen aangemaakt. Je kan daar al mogelijks eens doorgaan.

Ik kijk persoonlijk naar een gestuurde combinatie van uren en kost te kunnen switchen manueel en nom. Dit omdat ik BE capaciteit tarief heb is het voor mij wenselijk om meer uren in winter te kunnen laden maar dan wel op lagere kwh per batterij. Dit bij dynamisch tarief. Of zelfs een tool die elke dag komt met day-ahead prijzen waar je dan je selectie maakt van uren en die deze gaat toepassen. Vooral de AI schiet mij nu nog te kort.

Als 2e item stuur ik bij bewolkte dagen een MT in manueel om RTE te verhogen. Maar dan moet je wel alert zijn als hij bijna vol is. Dus push bericht of 2e automatisch schakelen bij X%.

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

Gely schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:52:
[...]

Bedankt! Ik zie echter nog altijd v1.6.44 als laatste versie. Als ook .65 niet werkt dan is er voorlopig nog altijd geen update van BMS v212 => v213 mogelijk (met batterijen op v153) :-(
App versie idd beschikbaar sinds gisteren op Android. Visuele aanpassingen.

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jisnb
Siert192 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 06:24:
Kan je tegenwoordig naast Nordpool ook kiezen voor Tibber of Octopus als gegevensleverancier bij AI-optimalisatie als je de Nederlandse markt wilt volgen? Ik zie dat deze tegenwoordig een optie zijn?

Indien nee, jammer … Indien ja: welke is het meest nauwkeurige hiervoor?
Wat is er mis met Nordpool? Draai die al een tijdje en de dynamische tarieven zijn gewoon keurig up to date en accuraat met alle Nederlandse dynamische tarieven

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:07
Momenteel is er een stroomstoring in mijn omgeving.
Ik heb de noodstroom omschakelaar in de groepenkast omgezet en de HA server weer aangezet, en nu draait hier alles off-grid op de backup aansluiting van 1 van mijn 2 Marstek Venus.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12-10 11:40
Hometek schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:51:
Momenteel is er een stroomstoring in mijn omgeving.
Ik heb de noodstroom omschakelaar in de groepenkast omgezet en de HA server weer aangezet, en nu draait hier alles off-grid op de backup aansluiting van 1 van mijn 2 Marstek Venus.
Dat is mooi maar wat is een "noodstroom omschakelaar" ?

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totalen123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-09 09:07
Medfear schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:45:
Voor diegene die graag lokaal de CT003 willen uitlezen is er een simple HACS integratie waarbij je direct de CT002 en CT003 in HA kunt uitlezen. Ook kun je direct het laad of ontlaad vermogen zien van de Marstek zonder gebruik te maken van de MQTT of de relay.
https://github.com/d-shmt/hass_marstek-smart-meter
bedankt voor de tip. Direct uitgeprobeerd. De uitleesfrequentie is laag en niet vergelijkbaar met die van de app. Maar prima voor bepaalde doelen.

Venus E (V2) V153 + CT003 V117 + ISK5 + 2600 Wp solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
3DWim schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:16:
[...]
Dat is mooi maar wat is een "noodstroom omschakelaar" ?
Voorbeeld omschakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFGP9QyToFW2iDC6YeM3FrRIu0o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sptHv99OPgyEpA6mZd6UPldz.png?f=user_large

Een noodstroom omschakelaar doet 2 dingen:
1) koppelt het huis af van het net
2) koppelt het huis aan een noodstroomvoeding (generator of batterij)
(of omgekeerd zodra het net weer werkt)

Effectief maak de omschakelaar van een on-grid installatie een off-grid installatie.
Noodstroom en net mogen nooit tegelijk actief zijn.

Meer details over omschakelaars (of ATS) in de TS van het andere topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almerec
  • Laatst online: 29-09 08:48
Ik heb sinds een paar weken de batterij bij mijn dochter thuis geïnstalleerd. De upgrade naar v151 uitgevoerd, dat ging goed. Vervolgens de CT003 aangesloten en beide in zelfde WiFi netwerk verbonden: dat ging ook goed, de CT (rondje) werd groen en de 1-fase meter lieten uitslag zien. Na verloop van tijd echter, werd het CT rondje weer grijs en was er geen verbinding tussen CT en batterij.

Van alles geprobeerd: 2.4 Wifi netwerk, beide via gastennetwerk (ORBI3 router) etc. Uiteindelijk vast IP gekozen voor de CT003: probleem blijft.

Vervolgens een P1 meter aangeschaft van Homewizard. Installatie verliep weer vlekkeloos, P1 is continue zichtbaar in de HomeWizard Energy app, dus die is gewoon online de hele tijd, maar de batterij ziet de P1 meter maximaal een paar uur en dan is hij hem kwijt en vindt hem niet meer terug... ook hier weer vast IP en ook tip gevolgd om als ik via mijn Marstek app kijk dat te doen via een uitnodiging via "apparaat delen" ipv in te loggen met mijn dochters account (dat deed ik eerst).

Het euvel blijft, en ik kan zo het "zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel" dus niet gebruiken en dat maakt de batterij behoorlijk nutteloos (want gaat juist om overcapaciteit zonnepanelen te gebruiken).

NB De WiFi ontvangst op de batterij is goed (3 strepen groen)
Wie heeft de 'gouden' tip voor ons??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:10
almerec schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:07:
Ik heb sinds een paar weken de batterij bij mijn dochter thuis geïnstalleerd. De upgrade naar v151 uitgevoerd, dat ging goed. Vervolgens de CT003 aangesloten en beide in zelfde WiFi netwerk verbonden: dat ging ook goed, de CT (rondje) werd groen en de 1-fase meter lieten uitslag zien. Na verloop van tijd echter, werd het CT rondje weer grijs en was er geen verbinding tussen CT en batterij.

Van alles geprobeerd: 2.4 Wifi netwerk, beide via gastennetwerk (ORBI3 router) etc. Uiteindelijk vast IP gekozen voor de CT003: probleem blijft.

Vervolgens een P1 meter aangeschaft van Homewizard. Installatie verliep weer vlekkeloos, P1 is continue zichtbaar in de HomeWizard Energy app, dus die is gewoon online de hele tijd, maar de batterij ziet de P1 meter maximaal een paar uur en dan is hij hem kwijt en vindt hem niet meer terug... ook hier weer vast IP en ook tip gevolgd om als ik via mijn Marstek app kijk dat te doen via een uitnodiging via "apparaat delen" ipv in te loggen met mijn dochters account (dat deed ik eerst).

Het euvel blijft, en ik kan zo het "zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel" dus niet gebruiken en dat maakt de batterij behoorlijk nutteloos (want gaat juist om overcapaciteit zonnepanelen te gebruiken).

Wellicht herhaling van adviezen: dedicated access-point/router bij de batterij plaatsen en daar ook de HW P1 op aansluiten. Batterij naar V152 brengen (staat hij bij mij al sinds installatie op).

NL; 2xMT Venus E V2 (V154 BMS:V215)+(V??? BMS:V???); Sturing -> Local-API; HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecol. vent.WrmtPmp; EV (Seat Mii 32kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online

Heb je ook het niet-gasten WiFi netwerk geprobeerd? Vaak zit er op gastnetwerk restricties dat apparaten op dat netwerk elkaar niet zien. Iets wat de communicatie tussen de CT en batterij mogelijk in de weg zit.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Al het Marstek spul op dedicated TP-link routertje en nooit meer een probleem

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:28

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

Binnenkort aangekondigde werkzaamheden aan het stroom net bij ons. Tijd om eens een schuko naar schuko kabel te knutselen met een 2.5mm² kabel. Dan kunnen we, als de stroom uit gaat, de hoofdschakelaar uit zetten en de backup poort aan het huis koppelen. De zonnepanelen kunnen dan ook het huis blijven voorzien van stroom.

Ik ga de TS er nog even op nalezen. Als het zonnig wordt de marstek misschien niet helemaal vol laden want dan is er een onstabiele situatie. Dus niet onder de 12% gaan en niet boven de 99% :)

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almerec
Mirabis schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:55:
[...]

Heb je ook het niet-gasten WiFi netwerk geprobeerd? Vaak zit er op gastnetwerk restricties dat apparaten op dat netwerk elkaar niet zien. Iets wat de communicatie tussen de CT en batterij mogelijk in de weg zit.
dank voor de tip! Idd zowel het normale als het gastennetwerk geprobeerd. Bij gastennetwerk ook optie aangezet dat apparaten onderling moeten kunnen communiceren, maar dat mocht ook niet baten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• almerec
DSSW schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:56:
[...]

Al het Marstek spul op dedicated TP-link routertje en nooit meer een probleem
Ik had de dedicated router tip al gezien maar (1) het wordt aangeboden als een plug-and-play thuisbatterij dus moet dan toch 'gewoon' werken (?!) en (2) is het mij nog niet helemaal duidelijk waarom dat dan wel zou werken / het nu bij mij niet werkt. Er is blijkbaar een meerderheid van gebruikers die dit probleem helemaal niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:28

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

JeffreyGorissen schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:37:
Binnenkort aangekondigde werkzaamheden aan het stroom net bij ons. Tijd om eens een schuko naar schuko kabel te knutselen met een 2.5mm² kabel. Dan kunnen we, als de stroom uit gaat, de hoofdschakelaar uit zetten en de backup poort aan het huis koppelen. De zonnepanelen kunnen dan ook het huis blijven voorzien van stroom.

Ik ga de TS er nog even op nalezen. Als het zonnig wordt de marstek misschien niet helemaal vol laden want dan is er een onstabiele situatie. Dus niet onder de 12% gaan en niet boven de 99% :)
Ben benieuwd hoe dat zal gaan. Kan de Marstek het vermogen van je solar aan?

Wel een levensgevaarlijke kabel, is daar niet iets beters voor te verzinnen of al bedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDSgame
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11-10 17:03
Hometek schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:43:
[...]

Voorbeeld omschakelaar:
[Afbeelding]

Een noodstroom omschakelaar doet 2 dingen:
1) koppelt het huis af van het net
2) koppelt het huis aan een noodstroomvoeding (generator of batterij)
(of omgekeerd zodra het net weer werkt)

Effectief maak de omschakelaar van een on-grid installatie een off-grid installatie.
Noodstroom en net mogen nooit tegelijk actief zijn.

Meer details over omschakelaars (of ATS) in de TS van het andere topic
ik weet niet wat de nederlandse wetgeving zegt maar in belgie moet ieder offgrid stopcontact groen worden dacht ik en gelabeld zijn omdat je spanning erop kan hebben zelf al is de hoofdschakelaar uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TDSgame

Liefst maak je deze kabel niet. Deze kabel is super gevaarlijk stel als je hoofdschakelaar vergeet uit te zetten dan steek je spanning op de straat. Of je legt de hoofdschakelaar weer aan als de marstek leeg was en je vergeten wat dat die aangesloten is omdat er geen spanning meer uit kwam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek

Géén Schuko naar Schuko kabel maken! Levensgevaarlijk.
Info over de Marstek backup mogelijkheden en beperkingen vind je in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
TDSgame schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:23:
[...]
ik weet niet wat de nederlandse wetgeving zegt maar in belgie moet ieder offgrid stopcontact groen worden dacht ik en gelabeld zijn omdat je spanning erop kan hebben zelf al is de hoofdschakelaar uit.
Interessant punt, ik vermoed dat dit voornamelijk betrekking heeft op gebouwen met separate noodstroomnetten waarbij tijdens stroomuitval niet alles van noodstroom wordt voorzien, maar slechts de meest essentiele apparaten.
Of dergelijke normen ook voor prive woningen gelden weet ik niet. Als dat wel zo is zou het backup stopcontact op de Marstek ook groen moeten worden zodra de grid aansluiting weg valt en de backup functie aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

Beekforel schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:12:
[...]

Ben benieuwd hoe dat zal gaan. Kan de Marstek het vermogen van je solar aan?

Wel een levensgevaarlijke kabel, is daar niet iets beters voor te verzinnen of al bedacht?
Kleine pv installatie van huurhuis. Max 1500W, hoogste dat ik kortstondig gezien heb is 1400W.

Zou dus geen probleem zijn.

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

TDSgame schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:25:
[...]

Liefst maak je deze kabel niet. Deze kabel is super gevaarlijk stel als je hoofdschakelaar vergeet uit te zetten dan steek je spanning op de straat. Of je legt de hoofdschakelaar weer aan als de marstek leeg was en je vergeten wat dat die aangesloten is omdat er geen spanning meer uit kwam.
Marstek staat al bij de meter kast. Plan is om hem voor de meterkast te zetten. Schukos met fel rode koppen. Dan moet ik de marstek al bewust aan de kant moeten zetten en dus bewust grid en backup moeten koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

Hometek schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:35:
[...]

Géén Schuko naar Schuko kabel maken! Levensgevaarlijk.
Info over de Marstek backup mogelijkheden en beperkingen vind je in dit topic.
Ja ik weet dat dit niet ideaal is. Idee is enkel dat dit beschikbaar is wanneer nodig. Ik ga geen backup switch in een huurhuis zetten.

Met de marstek voor de deur moet ik het al bewust fout laten gaan. Partner komt niet aan de stroom.

Deze oplossing is puur voor noodgevallen. Ik raad het ook zeker niet aan aan mensen die niet weten wat ze doen.

Misschien had ik de waarschuwing er direct moeten bij zetten :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hometek
JeffreyGorissen schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:12:
[...]
Ja ik weet dat dit niet ideaal is. Idee is enkel dat dit beschikbaar is wanneer nodig. Ik ga geen backup switch in een huurhuis zetten.

Met de marstek voor de deur moet ik het al bewust fout laten gaan. Partner komt niet aan de stroom.

Deze oplossing is puur voor noodgevallen. Ik raad het ook zeker niet aan aan mensen die niet weten wat ze doen.

Misschien had ik de waarschuwing er direct moeten bij zetten :D
Ik zie maar 2 veilige manieren om de Marstek als noodstroom te gebruiken:
1) essentiele apparaten rechtstreeks aansluiten met verlengsnoeren (zoals door de fabrikant voorzien)
2) groepenkast ombouwen met een omschakelaar om veilig van net naar noodstroom te kunnen schakelen (mits verbruik past bij de specificaties van de Marstek)

Alle andere oplossingen geven een te hoog risiko op schade of brand, en in het ergste geval electrocutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDSgame
Hometek schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:47:
[...]

Interessant punt, ik vermoed dat dit voornamelijk betrekking heeft op gebouwen met separate noodstroomnetten waarbij tijdens stroomuitval niet alles van noodstroom wordt voorzien, maar slechts de meest essentiele apparaten.
Of dergelijke normen ook voor prive woningen gelden weet ik niet. Als dat wel zo is zou het backup stopcontact op de Marstek ook groen moeten worden zodra de grid aansluiting weg valt en de backup functie aan staat.
Blijkbaar is groen niet verplicht maar gebruikelijk. Aanduiding op ieder stopcontact is wel verplicht. Ook zou de marstek geen groen moeten omdat dit niet onder de wetgeving valt aangezien het in de stekker zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
JeffreyGorissen schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:06:
[...]
Kleine pv installatie van huurhuis. Max 1500W, hoogste dat ik kortstondig gezien heb is 1400W.

Zou dus geen probleem zijn.
Let er wel op dat de Marstek vanaf SOC 95% tot 100% slechts 1150W kan laden. Als de PV meer opwek heeft zal de batterij in storing gaan, maar na na korte tijd weer opstarten, etc.

Meer details over off-grid laden met PV in deze post
PV afschakelen bij 100% zoals in de post beschreven blijkt trouwens niet mogelijk, dit moet zijn afschakelen bij 99% (de batterij gaat in storing vlak vóór 100% SOC bereikt wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen

Puur om de wetenschap; Als je zo'n stekker naar stekker maakt en de Marstek dus effectief via een stopcontact laat leveren via zijn backup naar een groep uit de groepenkast krijgen de andere groepen dan ook automatisch stroom?

NL; 2xMT Venus E V2 (V154 BMS:V215)+(V??? BMS:V???); Sturing -> Local-API; HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecol. vent.WrmtPmp; EV (Seat Mii 32kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
almerec schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:05:
[...]

Ik had de dedicated router tip al gezien maar (1) het wordt aangeboden als een plug-and-play thuisbatterij dus moet dan toch 'gewoon' werken (?!) en (2) is het mij nog niet helemaal duidelijk waarom dat dan wel zou werken / het nu bij mij niet werkt. Er is blijkbaar een meerderheid van gebruikers die dit probleem helemaal niet heeft.
Het heeft ook te maken met de afstand tussen de batterij en de wifi (de dongle zit meestal wel dicht bij de wifi in de meterkast); Ook de gevoeligheid voor wifi van de dongle kan van invloed zijn in combinatie met de slimme meter;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeepertje
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 12-10 11:02
antoinevromen schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:43:
[...]

Puur om de wetenschap; Als je zo'n stekker naar stekker maakt en de Marstek dus effectief via een stopcontact laat leveren via zijn backup naar een groep uit de groepenkast krijgen de andere groepen dan ook automatisch stroom?
Hangt af van de situatie (mono of driefase, welke groep, .. ), mogelijks wel.
Maar zekeringen kun je uitschakelen 😉

[ Voor 5% gewijzigd door Jeepertje op 26-07-2025 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

antoinevromen schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:43:
[...]

Doet ie nu ook als ie stroom terug levert. Zou niet weten waarom het niet zou werken. Doet een pv installatie ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JeffreyGorissen schreef op zondag 27 juli 2025 @ 00:04:
[...]

Doet ie nu ook als ie stroom terug levert. Zou niet weten waarom het niet zou werken. Doet een pv installatie ook.
Alleen op dezelfde fase. Als je 3-fasen hebt werken er twee fasen niet. En die mag je zeker niet voeden vanuit andere Marsteks, want dan krijg je dus 3 fasen met een incorrect faseverschil, en dat gaat zeker een probleem zijn, zelfs al heb je geen 400V apparatuur. Het kan bijvoorbeeld voor overbelasting op de 0-lijn zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
antoinevromen schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:47:
[...]

Het heeft ook te maken met de afstand tussen de batterij en de wifi (de dongle zit meestal wel dicht bij de wifi in de meterkast); Ook de gevoeligheid voor wifi van de dongle kan van invloed zijn in combinatie met de slimme meter;
Ik kan het helaas niet meten dus is het een gok maar heb sterk de indruk dat het niet zo zeer een signaalsterkte issue is maar een compatibiliteits-issue is, waarschijnlijk aan de Wifi kant. Een Wifi AP is een shared medium en Marstek zou (onterecht) kunnen reageren op berichten van andere devices. Dat zou kunnen verklaren waarom het probleem niet bij iedereen optreedt. En met een apart routertje met apart AP maak je voor dat stuk van een shared medium een dedicated medium.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Flesym schreef op zondag 27 juli 2025 @ 08:28:
[...]

Ik kan het helaas niet meten dus is het een gok maar heb sterk de indruk dat het niet zo zeer een signaalsterkte issue is maar een compatibiliteits-issue is, waarschijnlijk aan de Wifi kant. Een Wifi AP is een shared medium en Marstek zou (onterecht) kunnen reageren op berichten van andere devices. Dat zou kunnen verklaren waarom het probleem niet bij iedereen optreedt. En met een apart routertje met apart AP maak je voor dat stuk van een shared medium een dedicated medium.
Hij heeft het probleem ook met een HW P1 schrijft hij eerder. Dan zou het Wifi probleem (reageren op andere berichten) in de batterij zitten hetgeen me sterk lijkt omdat zoveel mensen hier geen probleem hebben (in elk geval niet met de HW P1).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen

Almerec, even voor de duidelijkheid. Jij schrijft dat de batterij de P1 maximaal een paar uur ziet. Ik neem aan dat je dit niet concludeert op basis van het groene wifi-tekentje in de app, want dat gaat hier ook regelmatig uit (even naar beneden swipen en dan wordt hij weer groen). Je moet in de HW P1 -app kijken naar het verbruik/terugleveren of dat een flatliner blijft (dat betekent dat de batterij wel degelijk blijft regelen maar het misschien alleen aan de app ligt). Ook kun je dat controleren of in de marstek app onder statistieken er op een gegeven moment geen laden en geen ontladen meer plaatsvindt gedurende een lange tijd (dat zou erop kunnen duiden dat de batterij niet meer aan het compenseren is (best om dit te bekijken in de nachtelijke uren, omdat gedurende zonnige perioden de batterij terecht standby staat als hij vol is en er per saldo nog steeds wordt teruggeleverd aan het net).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

pascallj schreef op zondag 27 juli 2025 @ 07:37:
[...]

Alleen op dezelfde fase. Als je 3-fasen hebt werken er twee fasen niet. En die mag je zeker niet voeden vanuit andere Marsteks, want dan krijg je dus 3 fasen met een incorrect faseverschil, en dat gaat zeker een probleem zijn, zelfs al heb je geen 400V apparatuur. Het kan bijvoorbeeld voor overbelasting op de 0-lijn zorgen.
1-fase systeem hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Weet iemand misschien hoe je het IP-adres van de batterij kunt achterhalen? In de app staat namelijk een mac-adres, maar dat komt op mijn router niet voor (wel een mac-adres dat er veel op lijkt behalve de laatste posities en toebehoort aan WLAN0 of is dat de batterij?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:10
antoinevromen schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:48:
Weet iemand misschien hoe je het IP-adres van de batterij kunt achterhalen? In de app staat namelijk een mac-adres, maar dat komt op mijn router niet voor (wel een mac-adres dat er veel op lijkt behalve de laatste posities en toebehoort aan WLAN0 of is dat de batterij?)
Dat is het MAC adres van de Bluetooth module. De 4 laatste digits eraf laten en daarop zoeken. WLAN0 is die die je moet hebben idd.

[ Voor 3% gewijzigd door Gely op 27-07-2025 10:54 ]

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 22:25
Gely schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:53:
[...]

Dat is het MAC adres van de Bluetooth module. De 4 laatste digits eraf laten en daarop zoeken. WLAN0 is die die je moet hebben idd.
De volledige adressen zie je in de power zero app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GA3jvyBuhDsfdmGvzQhIBe_gG8k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FC87VAAvvkmwX1UcHy6dCAXO.jpg?f=user_large

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
pleio65 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:59:
[...]

De volledige adressen zie je in de power zero app.

[Afbeelding]
Oke. Ik dacht al dat het WLAN0 was. Heeft het nog voordelen om hier een fixed-ip-adres in de router van te maken? Dat heb ik voor de HW P1 wel gedaan omdat hij daarop zoekt vanuit de batterij, maar het is me niet duidelijk of het voor de batterij zelf ook van toegevoegde waarde is om daar een hard IP-adres voor te reserveren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
Gely schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:53:
[...]

Gely Bedankt voor het duidelijke antwoord

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Totalen123
Beste Tweakers, graag deel ik mijn bevindingen met betrekking tot de cel potentialen van mijn Marstek Venus E, Versie 2. Zoals eerder getoond is in mijn geval het spanningsverschil bij SOC=100% vrij groot. Hoe zit dat, kan het kwaad, en kan je het verminderen?

Ik heb een aantal dagen geëxperimenteerd en in de grafiek staan de resultaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6Res_SR5p-UVNWuFVa6HPZ2jAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bEQtsWr117bVRRIz6SD1fYN.jpg?f=fotoalbum_large

Bij volledig opladen met een power van 1500 W is het verschil ~ 180 mV. Na het bereiken van SOC=100% heb ik enkele dagen de batterij met rust gelaten. Het spanningsverschil verdwijnt in ca 3 dagen door zelfontlading. Na 3 dagen is de gerapporteerde SOC 98%. Voor het opnieuw opladen tot 100 % is slechts 0.06 kWh nodig (i.e. , ~1 % van 5.1 kWh), waarna je weer ongeveer hetzelfde spanningsverschil krijgt. De Marstek heeft dus alleen passieve cell balancing. De cel met de kleinste capaciteit triggert de BMS (versie 214) om het laden te stoppen. Dat gebeurt boven ~3.55 V. De cel met de grootste capaciteit heeft dan een spanning ~3.40 V, beide ruim binnen het maximum van een LiFePO4 batterij (3.65 V).

Om na te gaan of de oplaadsnelheid vanaf SOC=99% invloed heeft op het spanningsverschil, heb ik vervolgens na ontladen met 800 W de batterij geladen met1250 W tot 99 %. Vanaf SOC=99%, heb ik de oplaadpower gehalveerd tot 500 W i.p.v. de 1000 W die standaard is. Het heeft geen invloed op de ladingscurve en hetzelfde spanningsverschil wordt gevonden.

Bij het ontladen nabij 11% is de spanning- laad curve veel vlakker. Hierdoor loopt het spanningsverschil niet sterk op ( max ~20 mV). Het ontladen wordt gestopt beneden ca 3.05 V. Dat is ruim boven de limiet van een LiFePO4 batterij (~2.5 V).

In de volgende stap heb ik de batterij na een beetje ontladen met 500 W op NOM gezet waarbij geleidelijk wordt ontladen. Omdat de batterij de lading-spanning curve in omgekeerde volgorde volgt, daalt het spanningsverschil tussen de cellen heel snel en wordt tot slechts enkele mV vanaf 3.35 mV, een waarde zoals in de dagen ervoor. Het geheel is reversibel.

Zoals al eerder gemeld liet mijn batterij In de voorafgaande weken soms plotselinge drop downs zien wanneer de batterij vrijwel ontladen was. Dat heb ik niet meer gezien, mogelijk omdat ik een upgrade heb gedaan van de BMS naar versie 214.

Wat heb ik er van geleerd? De Marstek heeft een passieve BMS. De cel met de kleinste capaciteit bepaalt het stoppen van het laad proces boven ~ 3.55 mV. Het dan aanwezige maximale potentiaalverschil wordt bepaald door het verschil in capaciteit van de cellen. Een capaciteitsverschil van 1 % geeft al gauw een spanningsverschil van 150 mV bij volledig opladen. Dit verschil is op korte termijn niet beïnvloedbaar met keuze van de (ont)laadsnelheid. De Marstek heeft geen actieve cell balancing die bij top balancing dat verschil kan weg werken. De BMS houdt de Marstek veilig ruim binnen de limieten van een LiFePO4 batterij.

Als iemand een verdere of ander interpretatie heeft, dan hoor ik dat graag.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Totalen123 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:22:
Beste Tweakers, graag deel ik mijn bevindingen met betrekking tot de cel potentialen van mijn Marstek Venus E, Versie 2. Zoals eerder getoond is in mijn geval het spanningsverschil bij SOC=100% vrij groot. Hoe zit dat, kan het kwaad, en kan je het verminderen?

[Afbeelding]

Bij volledig opladen met een power van 1500 W is het verschil ~ 180 mV. Na het bereiken van SOC=100% heb ik enkele dagen de batterij met rust gelaten. Het spanningsverschil verdwijnt in ca 3 dagen door zelfontlading. Na 3 dagen is de gerapporteerde SOC 98%. Voor het opnieuw opladen tot 100 % is slechts 0.06 kWh nodig (i.e. , ~1 % van 5.1 kWh), waarna je weer ongeveer hetzelfde spanningsverschil krijgt. De Marstek heeft dus alleen passieve cell balancing. De cel met de kleinste capaciteit triggert de BMS (versie 214) om het laden te stoppen. Dat gebeurt boven ~3.55 V. De cel met de grootste capaciteit heeft dan een spanning ~3.40 V, beide ruim binnen het maximum van een LiFePO4 batterij (3.65 V).

Om na te gaan of de oplaadsnelheid vanaf SOC=99% invloed heeft op het spanningsverschil, heb ik vervolgens na ontladen met 800 W de batterij geladen met1250 W tot 99 %. Vanaf SOC=99%, heb ik de oplaadpower gehalveerd tot 500 W i.p.v. de 1000 W die standaard is. Het heeft geen invloed op de ladingscurve en hetzelfde spanningsverschil wordt gevonden.

Bij het ontladen nabij 11% is de spanning- laad curve veel vlakker. Hierdoor loopt het spanningsverschil niet sterk op ( max ~20 mV). Het ontladen wordt gestopt beneden ca 3.05 V. Dat is ruim boven de limiet van een LiFePO4 batterij (~2.5 V).

In de volgende stap heb ik de batterij na een beetje ontladen met 500 W op NOM gezet waarbij geleidelijk wordt ontladen. Omdat de batterij de lading-spanning curve in omgekeerde volgorde volgt, daalt het spanningsverschil tussen de cellen heel snel en wordt tot slechts enkele mV vanaf 3.35 mV, een waarde zoals in de dagen ervoor. Het geheel is reversibel.

Zoals al eerder gemeld liet mijn batterij In de voorafgaande weken soms plotselinge drop downs zien wanneer de batterij vrijwel ontladen was. Dat heb ik niet meer gezien, mogelijk omdat ik een upgrade heb gedaan van de BMS naar versie 214.

Wat heb ik er van geleerd? De Marstek heeft een passieve BMS. De cel met de kleinste capaciteit bepaalt het stoppen van het laad proces boven ~ 3.55 mV. Het dan aanwezige maximale potentiaalverschil wordt bepaald door het verschil in capaciteit van de cellen. Een capaciteitsverschil van 1 % geeft al gauw een spanningsverschil van 150 mV bij volledig opladen. Dit verschil is op korte termijn niet beïnvloedbaar met keuze van de (ont)laadsnelheid. De Marstek heeft geen actieve cell balancing die bij top balancing dat verschil kan weg werken. De BMS houdt de Marstek veilig ruim binnen de limieten van een LiFePO4 batterij.

.
Wat toevallig, ik ben deze week ook begonnen met experimenten m.b.t. de balancing en de voltages. Tot nu heb ik het idee dat mijn bevindingen zich aansluiten bij de jouwe.

Wat mij nog meer opvalt is dat na het aantikken van 100%, het door de Modbus gerapporteerde gemiddelde voltage lager is dan wat alle cellen bij elkaar opgeteld zouden moeten zijn. Dit blijft zo tot na een bepaalde tijd waarna het ineens weer een stuk omhoog schiet. Overigens is de door MQTT gerapporteerde waarde wel 'correct'.

Ik zie ook dat een tijdje na het opladen, het gerapporteerde idle verbruik met zo'n 4 Watt stijgt. Dit blijft zo, totdat het spanningsverschil klein is en dan daalt het weer met 4 Watt. Dit zou de passieve balancing kunnen zijn die de top eraf haalt. Het moment van dalen van het idle verbruik komt min of meer overeen met het terugschieten van het voltage zoals hierboven beschreven.

Ik hoopte zelf dus dat na een tijdje de passieve balancing ervoor zorgt dat de cellen in balans komen. Tot nu toe, zie ik na 3 keer weer bijgeladen te hebben totdat de OVP (die ik zowel bij 3,6 als bij 3,65 V heb zien aangaan) aan schiet, nog geen significant verschil. Maar afhankelijk van het verschil zou het in theorie heel lang kunnen duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Beste Tweakers,

Ik lees van alles over versies van software. Nu kan ik in de apps de versie van de batterijsoftware (V152), de app (V1.6.45) en de communicatiemodule (202409090159) aflezen; In de HomeWizard app zie ik de versie van de HW P1 (5.1903).

Waar vinden jullie (zonder gebruik te maken van speciale software) de versie van het BMS waar het in veel threads over gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@antoinevromen
Ik vind hem via hame2mqtt en hamerelay of via modbus (atom s3 lite met rs485 base)
(dus toch extra soft/hardware)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLlPV6uVdY4mWYySMrf1rGXkMSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myKc9p5G6cla3Um03GczcFIf.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
antoinevromen schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:53:
Beste Tweakers,

Ik lees van alles over versies van software. Nu kan ik in de apps de versie van de batterijsoftware (V152), de app (V1.6.45) en de communicatiemodule (202409090159) aflezen; In de HomeWizard app zie ik de versie van de HW P1 (5.1903).

Waar vinden jullie (zonder gebruik te maken van speciale software) de versie van het BMS waar het in veel threads over gaat?
Kan alleen via de Hame Relay (MQTT) of via Modbus (of door op te letten welke versie je hebt na een update).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totalen123
pascallj schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:57:
[...]

Kan alleen via de Hame Relay (MQTT) of via Modbus (of door op te letten welke versie je hebt na een update).
Heeft iemand de code om de BMS via de modbus met de lilygo uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Totalen123
De versie vind je met:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  - name: "BMS Version"
    id: bms_version
    icon: mdi:factory
    platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: mt
    register_type: holding
    address: 31102
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 0
    skip_updates: 60 # 5 minutes

@pascallj ik al wel en dank ;)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-07-2025 13:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:10:
@Totalen123
De versie vind je met:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  - name: "BMS Version"
    id: bms_version
    icon: mdi:factory
    platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: mt
    register_type: holding
    address: 31102
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 0
    skip_updates: 60 # 5 minutes

@pascallj ik al wel ;)
Dat mag, daar was mijn documentatie ook voor bedoeld: voor de early adopters ;)

Vind alleen een text sensor bijpassender voor een versienummer (staat ook beter in HA).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totalen123
pascallj schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:12:
[...]

Dat mag, daar was mijn documentatie ook voor bedoeld: voor de early adopters ;)

Vind alleen een text sensor bijpassender voor een versienummer (staat ook beter in HA).
Bedankt. Had het in de tussentijd al gevonden via jouw https://docs.google.com/s...gid=319238506&single=true :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jisnb
Wellicht domme vraag, maar ik zie best een merkbaar verschil tussen de meting op de hw socket en de marstek app bij het laden. Komt dit door onnauwkeurigheid socket of marstek app of door verlies omvormer?

Zie afbeeldingen ter voorbeeldAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUYqXfw6kXg_g_pQW7T4v1aXGt4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8LYDD3OAOeuXwFU8NNlOzbPC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fXog5M5axqlj8oNWJzRD8gz2h0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WJTKirQlpigIeM9YBJ6pX12N.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
Jisnb schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:43:
Wellicht domme vraag, maar ik zie best een merkbaar verschil tussen de meting op de hw socket en de marstek app bij het laden. Komt dit door onnauwkeurigheid socket of marstek app of door verlies omvormer?

Zie afbeeldingen ter voorbeeld[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het bovenste scherm van je 2 afbeeldingen loopt altijd achter de feiten aan (komt uit de cloud); Je moet via clicken op de groene CT naar de pagina van CT gaan. Daar staan de actuele cijfers van de HW P1 of CT003; Maar let op gezien verversingstijd van 10s (in mijn geval) en de invloed van wolken en/of verbruikers in huis kan e.e.a. toch nog verschillen binnen 1 seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDSgame
Jisnb schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:43:

Zie afbeeldingen ter voorbeeld[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vermoed dat er een verschil zit met de HW stekkers door de cosinus phi (hoekverschuiving). Dit was me met andere toestellen al eens opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jisnb
TDSgame schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:34:
[...]

Ik vermoed dat er een verschil zit met de HW stekkers door de cosinus phi (hoekverschuiving). Dit was me met andere toestellen al eens opgevallen.
Dus een soort van vertraging(afwijking) in de meting als ik
Het goed heb gegoogled ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Laatst online: 19:38
antoinevromen schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:47:
[...]

Het bovenste scherm van je 2 afbeeldingen loopt altijd achter de feiten aan (komt uit de cloud); Je moet via clicken op de groene CT naar de pagina van CT gaan. Daar staan de actuele cijfers van de HW P1 of CT003; Maar let op gezien verversingstijd van 10s (in mijn geval) en de invloed van wolken en/of verbruikers in huis kan e.e.a. toch nog verschillen binnen 1 seconde.
Staat los van verversing of vertraging.. de marstek zal nooit meer gaan opladen dan die 2490W. Dat is namelijk zijn maximum. Je zal nooit de wattages afgebeeld krijgen die op de afbeelding van de HW socket staan.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TDSgame
Jisnb schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:41:
[...]

Dus een soort van vertraging(afwijking) in de meting als ik
Het goed heb gegoogled ?
Ja de stroom loopt achter of voor op de spanning waardoor de berekening niet meer klopt. Als dit gemeten word (voornamelijk bij duurdere meettoestellen) word hiervoor gecorrigeerd. Niets om van wakker te liggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TDSgame schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:17:
[...]

Ja de stroom loopt achter of voor op de spanning waardoor de berekening niet meer klopt. Als dit gemeten word (voornamelijk bij duurdere meettoestellen) word hiervoor gecorrigeerd. Niets om van wakker te liggen...
En welke van de twee zou dan correct moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TDSgame
pascallj schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:18:
[...]

En welke van de twee zou dan correct moeten zijn?
Net even getest BAT ingesteld op 300W BAT toont 299W, Externe meter zegt 289 en HW zegt 290 bij ontladen, bij opladen zegt BAT -1144W, Meter 1170W, HW 1162.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TDSgame schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:27:
[...]

Net even getest BAT ingesteld op 300W BAT toont 299W, Externe meter zegt 289 en HW zegt 290 bij ontladen, bij opladen zegt BAT -1144W, Meter 1170W, HW 1162.
Die afwijking is er al sinds het begin.
Hij is wel minder afwijkend geworden dan eerst.

Daarom is de rte die je uit de accu haalt ook nogal wat rooskleuriger dan de werkelijkheid.

Ik meet dat verschil met een dinrail kwh meter ook.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

[Afbeelding]

.
Exact mijn conclusie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dave Vellek
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 29-08 19:01
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 31-07-2025 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online

[Afbeelding]

.
En, vind je dat goed (genoeg) voor een thuisaccu met een scherpe prijs (ofwel ben je tevreden)?

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-10 15:38
3 maanden een 5 kWh thuis, en dit s mijn bevindingen in NOM modus:
- levert een efficientie van +- 75% op
- kost aan laden (hetgeen ik dus niet krijg voor stroom op GRID te zetten) komt op 42 €
- winst door gebruik (hetgeen ik dus niet van het GRID moet aankopen) komt op 117 €

Dus op 3 maanden een 75 € voordeel ...

Als ik dat over een statistisch jaar zou zetten (zonneenergie minder in winter en meer in zomer) dan zou dat +- 180 a 200 € opleveren ...

Dat zou een ROI zijn van +- 10 jaar op de aankoop (3 maand gelden) of een ROI van 7,3 jaar indien je nu koopt ...

Tuurlijk met de trend om niets meer te krijgen voor leveren van stroom op GRID wordt de ROI beter over de volgende jaren ...

[ Voor 9% gewijzigd door vifra op 28-07-2025 09:10 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totalen123
Flesym schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:32:
[...]

En, vind je dat goed (genoeg) voor een thuisaccu met een scherpe prijs (ofwel ben je tevreden)?
Hallo Tweaker, Technisch gezien ben ik tot nu toe wel tevreden, ondanks dat ik nog de volle prijs heb betaald. Wel is het zo dat ik niet kan overzien hoe de accu het in de toekomst zal doen.Ik ben een van die pechvogels die al eens een batterij heeft moeten omruilen vanwege een defect. Gelukkig wel netjes afgehandeld door Marstek onder garantie.

Mijn vraag is / zou zijn, welke potentiaalverschillen anderen ondertussen hebben gemeten voor hun batterijen? Ben ik een uitzondering of is dat normaal voor de Marstek E?

Als je op het internet YouTube video's bekijkt, zie je dat zulke verschillen regelmatig worden gevonden bij zelfbouwsystemen met een passieve BMS. Zie daarvoor de zeer onderhoudende video's van Andy van Off-Grid Garage waarin hij met enthousiasme heel veel aspecten van LiFePO4 batterijen test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-10 18:28

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Totalen123 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:28:
[...]
Mijn vraag is / zou zijn, welke potentiaalverschillen anderen ondertussen hebben gemeten voor hun batterijen? Ben ik een uitzondering of is dat normaal voor de Marstek E?
Als ik zelf 5 dagen pak waar ik aan het laden ben tussen 80 en 100% SOC, dan zie ik onderstaande waarden. Ik log 'slechts' eens per 5 minuten, dus kan de absolute pieken net missen. Gemiddeld kom ik op 100 mV verschil tijdens de piek, wat een uur later is afgenomen tot 20 mV.

De laadsnelheid pas ik wel altijd aan tot max 800W bij 99%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvpqXIgdGqDnYtLGkDmyy8dVLpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C4K25TEYMPqg8E0HamprPkEM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 28-07-2025 10:20 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 12-10 11:19
Van het week winds was het weer raak, uit het niets min CT003 offline. Het is inmiddels de tweede keer deze week.

Wat is er veranderd na meer dan 2 maanden stabiel draaien. Er is een extra AP (die niet eens in het zelfde netwerk zit) op 30cm van mijn CT003 geplaatst.

Deze AP werkt op WiFi 6 en heeft 2.4 band uit staan.

Ik ga nog even 2 weken testen en dan haal ik AP weg on te zien of dit de stabileit weer terug brengt.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totalen123
antonboonstra schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:04:
[...]

Als ik zelf 5 dagen pak waar ik aan het laden ben tussen 80 en 100% SOC, dan zie ik onderstaande waarden. Ik log 'slechts' eens per 5 minuten, dus kan de absolute pieken net missen. Gemiddeld kom ik op 100 mV verschil tijdens de piek, wat een uur later is afgenomen tot 20 mV.

De laadsnelheid pas ik wel altijd aan tot max 800W bij 99%.

[Afbeelding]
Hi Anton, jouw spanningsverschil valt heel veel sneller af dan dat ik vond: Jij - uur, en Ik - dag.
Enig idee waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WargamingPlayer schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:22:
Van het week winds was het weer raak, uit het niets min CT003 offline. Het is inmiddels de tweede keer deze week.

Wat is er veranderd na meer dan 2 maanden stabiel draaien. Er is een extra AP (die niet eens in het zelfde netwerk zit) op 30cm van mijn CT003 geplaatst.

Deze AP werkt op WiFi 6 en heeft 2.4 band uit staan.

Ik ga nog even 2 weken testen en dan haal ik AP weg on te zien of dit de stabileit weer terug brengt.
Als het gebeurt probeer het op te lossen door de CT003 geheel te ontkoppelen (p1 en voeding) en na 30sec weer aan te sluiten. Dat werkte bij mij en daarna geen problemen meer.

Succes!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Totalen123 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:23:
[...]

Hi Anton, jouw spanningsverschil valt heel veel sneller af dan dat ik vond: Jij - uur, en Ik - dag.
Enig idee waarom?
Het ligt sowieso ook aan de laadsnelheid waarmee je laadt: als je dat laatste stuk heel traag laadt zal de spanning ook veel langzamer terugvallen. Wat je in Antons grafieken ook ziet is dat zijn minimale voltages hoger liggen (als ik het goed zie, de resolutie op jouw grafieken is kleiner): 3,4V. De cellen met de laagste spanning liggen dan al veel dichter bij de hoogste. Ik krijg de laagste cellen hier nauwelijks boven de 3,35 V voordat ik OVP trigger op de hoogste.

Oja en het aanzetten van het back-up stopcontact (oftewel een kleine load actief), trekt het voltage ook sneller naar beneden. Dat is allemaal ook naar verwachting.

[ Voor 10% gewijzigd door pascallj op 28-07-2025 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 22:00
Totalen123 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:23:
[...]

Enig idee waarom?
Iedere willekeurige cell van welk merk ook, valt na een uurtje in rust terug naar zijn basis spanning. Daarom kun je soc ook niet meten.
Als het bij jou een dag duurt heeft die cell waarschijnlijk heel erg vol gezeten, misschien wel overvol. En als de bms hem af schakelt duur het ook langer.
Kunnen jullie de marstek niet open maken en er zelf een actieve balancer bij hangen, tientje of zes ben je klaar en heb je veel plezier van

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almerec
antoinevromen schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:47:
[...]

Dank. De batterij staat ca 4m van de P1 en heeft 3 strepen ontvangst. De P1-dongle heeft een vast IP-nr gekregen en is 24/7 zichtbaar in de Energy app, dus goed verbonden met de WiFi.
Ik mis waarschijnlijk ergens iets, maar wat?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:12:
[...]

Iedere willekeurige cell van welk merk ook, valt na een uurtje in rust terug naar zijn basis spanning. Daarom kun je soc ook niet meten.
Als het bij jou een dag duurt heeft die cell waarschijnlijk heel erg vol gezeten, misschien wel overvol. En als de bms hem af schakelt duur het ook langer.
Kunnen jullie de marstek niet open maken en er zelf een actieve balancer bij hangen, tientje of zes ben je klaar en heb je veel plezier van
Ik zou het heel graag willen, maar niemand durft het aan. De voorkant zit gelijmd/gekit. Misschien is zelfs 1 keer goed balanceren al genoeg zodat daarna de passieve balancering de laatste kleine verschillen kan opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
pascallj schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:14:
[...]

Ik zou het heel graag willen, maar niemand durft het aan. De voorkant zit gelijmd/gekit. Misschien is zelfs 1 keer goed balanceren al genoeg zodat daarna de passieve balancering de laatste kleine verschillen kan opvangen.
Nou meestal blijft de balancer toch wel actief, iedere oplaad beurt neemt cell met minste weerstand de meeste energie op.
Alle eigenaren moeten hier een crowd funding doen om zon ding eens te slopen, weet gelijk hele wereld wat voor kwaliteit erin zit. Kan nog best eens tegen vallen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

almerec schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:13:
[...]

Dank. De batterij staat ca 4m van de P1 en heeft 3 strepen ontvangst. De P1-dongle heeft een vast IP-nr gekregen en is 24/7 zichtbaar in de Energy app, dus goed verbonden met de WiFi.
de TS info van deze threat, balkjes in een app of in een gui zeggen niks. Daarvoor heb je de info en wifi scanners. Helaas is de MT v1 en v2 beperkt in setup en zijn er vele consumenten met een basis wifi opstelling die niet voldoet. Vergeet nietd at communicatie cruciaal is om een accurate regeling te krijgen.

hopelijk in toekomstige modellen beter, maar als je goeie wifi omgeving hebt (lees niet standaard provider rommel) komt het veelal wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totalen123
reneeke1970 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:12:
[...]

Hi Reneeke, Waarom zou die cel overvol zitten? Ik laad met ~0.3 C (1500 W) en de BMS laat het laden gewoon stoppen bij 3.55 V. Het duurt lang voordat ik terug ben op een kleine delta. De spanning is dan gedaald tot ca 3.33 V, een typische "plateau"waarde bij een hoge SOC.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d3x

d3x

reneeke1970 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:26:
[...]

Nou meestal blijft de balancer toch wel actief, iedere oplaad beurt neemt cell met minste weerstand de meeste energie op.
Alle eigenaren moeten hier een crowd funding doen om zon ding eens te slopen, weet gelijk hele wereld wat voor kwaliteit erin zit. Kan nog best eens tegen vallen
zzzz :O

het is een consumenten ding van 1-2k euro voor 5KW batterij, leer er mee leven, De RTE was van bij de start al aangegeven door leverancier van X% dit komt met alle achterliggende HW en omvormer als 1 product. Hoe ze met de cellen omgaan is hun ding en ze geven 10j garantie en X cycli. niet akkoord? ga dan vlotjes naar de dedicated omvormers en batterijen van menig ander leverancier. Veel betere balancer etc etc etc... want dat is wat verkopers zeggen.

Zag zo vorige week een offerte met een dedicated omvormer + batterij (lees dus geen hybride met rechtstreeks PV) en deze gaf een rendement van 95.5% ja tuurlijk mooi weer plaatje vandaag, kom morgen nog eens terug. 3500eur voor 5Kw ROI van O-)

[ Voor 11% gewijzigd door d3x op 28-07-2025 12:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Totalen123
d3x schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:29:
[...]

zzzz :O
.... leer er mee leven...
Beste d3x, voor mijzelf sprekend, ik kan er prima mee leven. De discussie is ingegeven door louter nieuwsgierigheid om te begrijpen wat er gebeurt. That's all, wat mij betreft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerd74
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-09 12:26
reneeke1970 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:26:
[...]

Dit is al gedaan met een Marstek B2500. Beelden staan online:
https://github.com/noone2k/hm2500pub/wiki/Teardown

Zal echt niet beter zijn voor de Venus E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totalen123
sjoerd74 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:39:
[...]

Beste Sjourd, interessant. Maar waaraan zie ik wat "de" kwaliteit is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DWim
  • Laatst online: 12-10 11:40
[...]
Vooral die laatste foto is veelzeggend: zwarte doos dus kwaliteit !?

Als dozenschuiver X een Venus weggeeft voor likes op hun YT filmpjes dan moet het toch wel mogelijk zijn dat die een accu "offeren" in naam van de wetenschap.
Levert ook weer veel YT duimpjes op ;-)

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:25
Het lijkt ook niet heel slecht te zijn? Ik lees ik elk geval geen hele sterke mening daar. Nou moet je natuurlijk ook kijken naar de (kwaliteit van) de cellen en de componenten op de PCB.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDSgame
[...]

Niet slecht niet speciaal goed voor zo ver dat ik zie. Kunnen natuurlijk niet de cellen zien, bms, batterijverbindingen zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Totalen123 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:27:
[...]

Hi Reneeke, Waarom zou die cel overvol zitten? Ik laad met ~0.3 C (1500 W) en de BMS laat het laden gewoon stoppen bij 3.55 V. Het duurt lang voordat ik terug ben op een kleine delta. De spanning is dan gedaald tot ca 3.33 V, een typische "plateau"waarde bij een hoge SOC.
Een kleine delta is wat anders natuurlijk.
Die zal niet kleiner worden omdat de andere cellen gewoon nog te leeg zijn. Laat hem maar eens naar 3.65 gaan, komen de lagere cellen sneller bij elkaar omdat dan ook de balancer sterker zijn werk doet.
En als de delta dan nog steeds zo groot blijft zou ik eens een capaciteit test doen en zo garantie claimen, want dan heb je toch paar slechte cellen ben ik bang. Denk dat je dan de beloofde kWh niet haalt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-10 23:18
vifra schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:08:
3 maanden een 5 kWh thuis, en dit s mijn bevindingen in NOM modus:
- levert een efficientie van +- 75% op
- kost aan laden (hetgeen ik dus niet krijg voor stroom op GRID te zetten) komt op 42 €
- winst door gebruik (hetgeen ik dus niet van het GRID moet aankopen) komt op 117 €

Dus op 3 maanden een 75 € voordeel ...

Als ik dat over een statistisch jaar zou zetten (zonneenergie minder in winter en meer in zomer) dan zou dat +- 180 a 200 € opleveren ...

Dat zou een ROI zijn van +- 10 jaar op de aankoop (3 maand gelden) of een ROI van 7,3 jaar indien je nu koopt ...

Tuurlijk met de trend om niets meer te krijgen voor leveren van stroom op GRID wordt de ROI beter over de volgende jaren ...
Ik heb met mijn 3 accu's (1 mei tot nu) ca 80,5% RTE. Ik neem aan dat dat komt door o.a:
- relatief hoog sluipverbruik in de nacht van ca 600W
- onder 100W (ont)laden ga ik naar 0W
- tussen 100W en 200W (ont)laden ga ik naar 200W

Op deze manier ontwijk ik de slechte efficiency bij lage (ont)laad vermogens.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

JanAllElectric schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:01:
[...]

Ik heb met mijn 3 accu's (1 mei tot nu) ca 80,5% RTE. Ik neem aan dat dat komt door o.a:

klopt, dat is er een deel het gevolg van, zo schakel ik bij bewolkte dagen naar 1 MT ipv 2 in parallel. Gevolg is wel dat zonnepieken boven 2500W verloren gaan. Maar ook hier kan je op schakelen.

op zich een RTE van 75 of 80 maakt niet veel uit, in BE geval (zonder dynamisch) is je kw 1cent van waarde, de kost is echter 25c. Dus elke W die je niet op net duwt is winst. Dynamisch is ander verhaal waar je bij dure uren al beter niet zou opladen en beter op het net duwt (18h-19h-20h) als voorbeel in BE waar je 15-20cent krijgt per kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDSgame
reneeke1970 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:00:
[...]

Een kleine delta is wat anders natuurlijk.
Die zal niet kleiner worden omdat de andere cellen gewoon nog te leeg zijn. Laat hem maar eens naar 3.65 gaan, komen de lagere cellen sneller bij elkaar omdat dan ook de balancer sterker zijn werk doet.
En als de delta dan nog steeds zo groot blijft zou ik eens een capaciteit test doen en zo garantie claimen, want dan heb je toch paar slechte cellen ben ik bang. Denk dat je dan de beloofde kWh niet haalt
Voor zo ver dat ik weet kan de marstek niet naar 3.65 en lagere cellen sneller bij elkaar is niet het probleem het is de ene uitschieter die problematisch kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TDSgame schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:05:
[...]

Voor zo ver dat ik weet kan de marstek niet naar 3.65 en lagere cellen sneller bij elkaar is niet het probleem het is de ene uitschieter die problematisch kan worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMM9BXeSw6VP0P9amaC7HYyKjRs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ihp3ODFNnvr4qVFNhPxaa0h0.png?f=fotoalbum_large

Het kan wel gebeuren, maar dat maakt echt geen verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:02
almerec schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:13:
[...]

Mijn Marstek staat 30 meter van mijn HW P1 meter. Dat is geen probleem. Bij mijn Marstek staat wel een AP. Dat is belangrijk. En die 3 strepen ontvangst zeggen niets. Het gaat over de signaalsterkte, dat is wat anders. Dat werkt hier probleemloos.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totalen123
pascallj schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:15:
[...]

[Afbeelding]

Het kan wel gebeuren, maar dat maakt echt geen verschil.
Hi, Interessante meting. :*) Ik concludeer hieruit dat het criterium van stoppen niet alleen afhangt van de hoogste celspanning. Maar mogelijk ook van de laadstroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
JanAllElectric schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:01:
[...]

Mijn nerd gehalte zou her vrolijk worden; echter wat rekend dat door in effectief besparing ?
Niet laden indien maar 100w mogelijk is lijkt me zeker een optimalisatie.
Ontladen aan 200w minimum maakt dat je tussen de 100w tot 200w op het net duwd - daar krijg je slechts enkele centen voor ... nuttig of verloren geld ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09-10 17:24
knip knip offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 01-08-2025 08:45 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vifra
natural colour schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:23:
[...]

De Weg-Gooi Maatschappij (WGM) van tegenwoordig 8)7 'Wij' zijn al 100% tevreden als het voor 50% werkt.
Niet alleen China maar ook de gerenommeerde Europese merken van-wat-dan-ook doen hier aan mee, het mag niet 10 jaar mee gaan, wij moeten met regelmaat een nieuwe kopen.. money, money, money.

Ik ben benieuwd welke merk thuis-accu ik neem...mss een in combinatie van nieuwe PV omvormer/ accu.. doe ik ook mee aan WGM O-)
Als het maar echt Plug en Play is.
hmm ... marstek doet een 2 year garantie (omruil) en een 10 jaar garantie (reparatie en minimale charge capaciteit).
Daar heb je als consument recht op (zolang ze dan nog bestaan natuurlijk - maar in EU en zeker BE / NL is naar de consument de verkoper de verantwoordelijke ... niet het merk ... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Om even de feitelijke cijfers erbij te geven...

Op NOM, 172w standby verbruik, in de nachturen worden allerlei klussen afgehandeld door de NAS, heb oa een Quooker en een intelligente elec radiator in de badkamer op 22c

Hoe bereken je de RTE? - Verbruik delen door Geladen x 100 vermenigvuldigen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ej-rHVbgWv5Tajp9bSMRg5zKwJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H4PvquCPihzb3xsKrmhl17iY.png?f=fotoalbum_large

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

sit soort posts mag je voortaan achterwege laten.

[ Voor 119% gewijzigd door teacher op 01-08-2025 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vifra schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:29:
[...]

hmm ... marstek doet een 2 year garantie (omruil) en een 10 jaar garantie (reparatie en minimale charge capaciteit).
Daar heb je als consument recht op (zolang ze dan nog bestaan natuurlijk - maar in EU en zeker BE / NL is naar de consument de verkoper de verantwoordelijke ... niet het merk ... )

Waar heb je die informatie vandaan? Ik herken de omruil beperking van 2j niet.

Pagina: 1 ... 215 ... 282 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.