Beste Tweakers, graag deel ik mijn bevindingen met betrekking tot de cel potentialen van mijn Marstek Venus E, Versie 2. Zoals eerder getoond is in mijn geval het spanningsverschil bij SOC=100% vrij groot. Hoe zit dat, kan het kwaad, en kan je het verminderen?
Ik heb een aantal dagen geëxperimenteerd en in de grafiek staan de resultaten.
Bij volledig opladen met een power van 1500 W is het verschil ~ 180 mV. Na het bereiken van SOC=100% heb ik enkele dagen de batterij met rust gelaten. Het spanningsverschil verdwijnt in ca 3 dagen door zelfontlading. Na 3 dagen is de gerapporteerde SOC 98%. Voor het opnieuw opladen tot 100 % is slechts 0.06 kWh nodig (i.e. , ~1 % van 5.1 kWh), waarna je weer ongeveer hetzelfde spanningsverschil krijgt. De Marstek heeft dus alleen passieve cell balancing. De cel met de kleinste capaciteit triggert de BMS (versie 214) om het laden te stoppen. Dat gebeurt boven ~3.55 V. De cel met de grootste capaciteit heeft dan een spanning ~3.40 V, beide ruim binnen het maximum van een LiFePO4 batterij (3.65 V).
Om na te gaan of de oplaadsnelheid vanaf SOC=99% invloed heeft op het spanningsverschil, heb ik vervolgens na ontladen met 800 W de batterij geladen met1250 W tot 99 %. Vanaf SOC=99%, heb ik de oplaadpower gehalveerd tot 500 W i.p.v. de 1000 W die standaard is. Het heeft geen invloed op de ladingscurve en hetzelfde spanningsverschil wordt gevonden.
Bij het ontladen nabij 11% is de spanning- laad curve veel vlakker. Hierdoor loopt het spanningsverschil niet sterk op ( max ~20 mV). Het ontladen wordt gestopt beneden ca 3.05 V. Dat is ruim boven de limiet van een LiFePO4 batterij (~2.5 V).
In de volgende stap heb ik de batterij na een beetje ontladen met 500 W op NOM gezet waarbij geleidelijk wordt ontladen. Omdat de batterij de lading-spanning curve in omgekeerde volgorde volgt, daalt het spanningsverschil tussen de cellen heel snel en wordt tot slechts enkele mV vanaf 3.35 mV, een waarde zoals in de dagen ervoor. Het geheel is reversibel.
Zoals al eerder gemeld liet mijn batterij In de voorafgaande weken soms plotselinge drop downs zien wanneer de batterij vrijwel ontladen was. Dat heb ik niet meer gezien, mogelijk omdat ik een upgrade heb gedaan van de BMS naar versie 214.
Wat heb ik er van geleerd? De Marstek heeft een passieve BMS. De cel met de kleinste capaciteit bepaalt het stoppen van het laad proces boven ~ 3.55 mV. Het dan aanwezige maximale potentiaalverschil wordt bepaald door het verschil in capaciteit van de cellen. Een capaciteitsverschil van 1 % geeft al gauw een spanningsverschil van 150 mV bij volledig opladen. Dit verschil is op korte termijn niet beïnvloedbaar met keuze van de (ont)laadsnelheid. De Marstek heeft geen actieve cell balancing die bij top balancing dat verschil kan weg werken. De BMS houdt de Marstek veilig ruim binnen de limieten van een LiFePO4 batterij.
Als iemand een verdere of ander interpretatie heeft, dan hoor ik dat graag.
.