Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duramotion schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:44:
[...]

Goedemorgen,

Ik wil hier even op inhaken.
We hebben inderdaad de bevestiging gekregen dat de eerste levering alleen de CT klem is bijgevoegd,

Wij als Duravolt gaan als service voor deze klanten de montage doen in de meterkast mocht het de klant niet zelf lukken.
En dat is dan 3 maal een ct klem?
Ik maak gebruik van driefasen namelijk dus om NOM te draaien met de accu is het van belang dat ik het totale vermogen van de meterkast kan meten.
Op slechts 1 fase meten geeft dan bijzondere resultaten vermoed ik.

Is er ook zicht op wanneer de p1 optie nageleverd wordt?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duramotion schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:09:
[...]

Klopt helmaal, standaard word de Duravolt plug-in compleet geleverd met een P1 Dongel, optische magneet en de CT klem.

Hiermee garanderen we dat hij geschikt is voor iedere meter.
Daarnaast is de Duravolt ook uitgerust met een HEMS, deze kan gekoppeld worden met je energie contract om in en verkoop te doen van energie.

Ook kan met andere apparaten gecommuniceerd worden via modbus.
Modbus is sterk verouderd heb ik begrepen. Is het systeem aan te sturen met HA? Ik zag dat een andere partij dit niet wist, maar jullie als leverancier wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duramotion
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09:50

Duramotion

Bedrijfsaccount Duramotion
Sonero schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:36:
[...]

Dank Ematic.
@Duramotion , over de Duramonitor, de functionaliteit wordt me niet helemaal duidelijk uit de documentatie.
Kunnen jullie bevestigen dat het (ongeveer) dezelfde functionaliteit heeft als dit apparaat: https://www.indielux.com/...ady2plugin-stromwaechter/ ?
Het heeft ongeveer de zelfde functies, alleen de Duramonitor is wel wat uitgebreider, daarnaast is het merk onafhankelijk en kan het communiceren met al je energie verbruikers in huis, zoals airco, warmtepomp, elektrische vloerverwarming, autolader, warmwater boiler.

Ik zal de brochure en technisch specificaties meesturen.

https://www.duramotion.nl/files/shop/prod/433/files/143.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duramotion

Duramotion

internet4me schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:15:
[...]

Bedankt en duidelijk. @Duramotion
Echter wat zijn de voorwaardes voor de optische magneet? is deze alleen voor feraris meter. Kan deze ook op een domme digitale meter. Op de optische interface? (Geen pulseled)
Goedemiddag,

Er word een optische magneet met zender meegeleverd die op de optische ring bevestigd word, deze kan niet op een feraris meter, hiervoor zal men de CT klem moeten gebruiken om de batterij aan te sturen/ communiceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duramotion

Duramotion

Stephan2388 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:16:
Ik krijg zojuist per e-mail een update van de brochures binnen, wat ook spreekt over een Duramonitor (EMS) van 875 euro.
Zoals ik het lees is deze noodzakelijk voor integratie met andere systemen en dan is het ineens een stuk minder interessant product.
Uit de forum posts leek ik op de maken dat e.e.a. cloud-based was en dat de batterij redelijk zelfstandig was. Een EMS van 875 euro lijkt mij wat exorbitant zeker in vergelijking met de prijs van de batterij zelf...

Ik denk dat Duramotion de communicatie over het product wat strakker kan maken...

[Afbeelding]

Lukt me niet om de PDF van de Duramotion brochure online te vinden. Dus DM maar als je hem wenst ;)
De Duravolt plug-in batterij heeft zijn eigen EMS, dit EMS bied de mogelijkheid om de inkoop en verkoop te doen bij je energieleverancier, daarnaast kan hij op modbus niveau andere koppelingen maken met apparaten.

Als we de Duramonitor erbij nemen is dit een uitbreiding van het systeem, dit is een merkonafhankelijk EMS dat communiceert met je batterij, omvormer ,airco, warmtepomp, warmwaterboiler, autolader, elektrische vloerverwarming.

Ik zal jullie een link meesturen van de brochure van de Duramonitor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duramotion

Duramotion

Ronald.42 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:50:
[...]

En dat is dan 3 maal een ct klem?
Ik maak gebruik van driefasen namelijk dus om NOM te draaien met de accu is het van belang dat ik het totale vermogen van de meterkast kan meten.
Op slechts 1 fase meten geeft dan bijzondere resultaten vermoed ik.

Is er ook zicht op wanneer de p1 optie nageleverd wordt?
Precies, per fase krijg je een CT klem, de P1 dongel word eind December leverbaar, het is de leverancier niet gelukt om deze bij de eerste levering toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duramotion

Duramotion

Devke schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:59:
[...]

Modbus is sterk verouderd heb ik begrepen. Is het systeem aan te sturen met HA? Ik zag dat een andere partij dit niet wist, maar jullie als leverancier wel.
Heel eerlijk zegt het mij in eerste instantie niks, kan je me hier iets meer over vertellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:53
@Duravolt ik las in dit forum dat de batterij ook via http(s) aan te spreken is, hebben jullie hier meer informatie over (bijv. documentatie)? bedoelen jullie met HTTPS via een webbrowser, of is hier ook een API voor beschikbaar? ik heb namelijk al een HEMS, en het zou heel mooi zijn als deze de batterij via HTTPS kan aansturen.

Daarnaast nog een vraag over de backup interface. kan ik deze batterij ook als UPS inzetten waarbij de uitgang altijd stroom heeft? of moet ik de uitgang handmatig aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:38
Ik heb geen plek voor de ct klemmen en
Dan? Wachten tot eind december ? Of kan dit later nog gekoppeld worden aan de geleverde versie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 09:27

killercow

eth0

Devke schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:59:
[...]

Modbus is gewoon een bus van seriële devices en communicatie. Is dat sterk verouderd? Ja, net zo verouderd als TCP of IP, en daarbij ook nog prima relevant en bruikbaar.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duramotion

Duramotion

HiBe schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:49:
@Duravolt ik las in dit forum dat de batterij ook via http(s) aan te spreken is, hebben jullie hier meer informatie over (bijv. documentatie)? bedoelen jullie met HTTPS via een webbrowser, of is hier ook een API voor beschikbaar? ik heb namelijk al een HEMS, en het zou heel mooi zijn als deze de batterij via HTTPS kan aansturen.

Daarnaast nog een vraag over de backup interface. kan ik deze batterij ook als UPS inzetten waarbij de uitgang altijd stroom heeft? of moet ik de uitgang handmatig aanzetten?
Het is mogelijk om de de batterij aan te sturen via HTTPS, daarnaast bevind er zich een stopcontact/ wandcontactdoos op de batterij dat gebruikt kan worden als noodstroom, deze hoeft niet handmatig aangezet te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duramotion

Duramotion

Simply_jeroen schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:51:
Dan? Wachten tot eind december ? Of kan dit later nog gekoppeld worden aan de geleverde versie
Het is mogelijk om later de CT-klem te vervangen met de P1 dongel, dat is geen probleem.

Of het is een optie om te wachten tot eind December.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 11:40
Sonero schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 14:30:
[...]

Lees voor de zekerheid Taro’s post van 7 juli ook even: Taro in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"
En vergeet niet na het aanmaken van batterij en energie dashboard om HA te herstarten.
Toch maar weer eens bezig. Nieuwe batterij toegevoegd maar 3 entiteiten blijven op niet beschikbaar staan (ook na een herstart):

Screenshot lukt ff niet (gaat wat moeizaam vanaf kantoor zo lijkt het vandaag :-) )

Gaat om

sensor.battery_sim_duravolt_simulated_sensor_p1_meter_total_power_export_t1
sensor.battery_sim_duravolt_simulated_sensor_p1_meter_total_power_export_t2
sensor.battery_sim_duravolt_simulated_sensor_p1_meter_total_power_import_t1

terwijl
sensor.battery_sim_duravolt_simulated_sensor_p1_meter_total_power_import_t2
wel beschikbaar is.
Nou kan het nog zijn dat dit komt doordat ie niet teruglevert en er tijdens de dal niets is geïmporteerd. Toch maar weer een dag wachten. En het terugleveren had ie overigens vanochtend nog wel even gedaan, zij het minimaal met 0,02kW. :-)

[ Voor 8% gewijzigd door DikkieDick op 28-10-2024 13:06 ]

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duramotion

Duramotion

Ronald.42 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:38:
[...]

Volgens mij ging Duravolt hem uitleveren met ct klem, magnetische opnemer voor ferraris meters en een p1 dongel.
Die dienen alledrie hetzelfde doel, een manier om te zien hoeveel hij kan laden/ontladen. Doormiddel van de informatie uit één van die drie manieren om het vermogen in je meterkast te zien.
Dus hij is zoals uitgeleverd plug and play voor nul op de meter.

Wil je andere dingen doen dan moet de accu communiceren met je andere systemen en dan zal je dat extra kastje nodig hebben vermoed ik.
Rekening houden met dynamische tarieven of het laden van je ev dat soort dingen..

@Duramotion is deze aaname van mij juist?
De Duravolt is standaard voorzien van een EMS, hiermee maakt het mogelijk om wanneer je een Dynamisch energie contract in en verkoop te doen van energie, daarnaast is het mogelijk om om andere apparaten aan te sturen op HTTPS of Modbus niveau.

Wanneer er andere apparaten aangestuurd moeten worden zoals je EV kan ik jullie eerder de Duramonitor aanraden aangezien dit een uitgebreid EMS is dat merk onafhankelijk kan communiceren met vrijwel al je energie verbruikers.

Hierbij de link naar de Duramonitor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duramotion

Duramotion

DikkieDick schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:29:
[...]

875 om te voorkomen dat je teruglevert is dan best veel. Dan is denk ik de terugleverboete gunstiger. Ik zou juist de batterij willen om veel dagen niet terug te leveren, of om dat te beperken en meer van mijn eigen opgewekte energie zelf te gebruiken. Dat die investering niet terugverdiend wordt vind ik eerlijk gezegd minder spannend.
Beste,

Het is niet alleen voorkomen dat je energie terug levert, het is merkonafhankelijk communiceren met je energieverbruikers, domme appareten slim aansturen op de juiste momenten wanneer je overschot heb aan energie. En zeker kan men de opwekking afknijpen wanneer er geen energie gevraagd word. Denk dat we veel slimmer moeten omgaan met onze opwekking en dit gebruiken voor bijvoorbeeld een elektrische warmwater boiler, warmtepomp, airco om je huis terug te koelen op warme dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-05 12:45
Duramotion schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:05:
[...]

De Duravolt is standaard voorzien van een EMS, hiermee maakt het mogelijk om wanneer je een Dynamisch energie contract in en verkoop te doen van energie, daarnaast is het mogelijk om om andere apparaten aan te sturen op HTTPS of Modbus niveau.

Wanneer er andere apparaten aangestuurd moeten worden zoals je EV kan ik jullie eerder de Duramonitor aanraden aangezien dit een uitgebreid EMS is dat merk onafhankelijk kan communiceren met vrijwel al je energie verbruikers.

Hierbij de link naar de Duramonitor
Dank voor de toelichting.
  1. Is de Duramonitor ook in staat om inverters van zonnepanelen dynamisch terug te regelen indien de batterij vol is?
  2. Met dynamisch bedoel ik niet een aan/uit-regeling. Maar terugregelen van bijvoorbeeld 2000 W naar 900 W omdat nu de stofzuiger gebruikt wordt.
  3. En zo ja, met welke merken & types zonnepaneelinverters kan de Duramonitor dit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duramotion schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:33:
[...]

Heel eerlijk zegt het mij in eerste instantie niks, kan je me hier iets meer over vertellen?
HA staat voor Home Assistant. Als de Duravolt een open API heeft dan kun je m.b.v dit platform de batterij besturen. Het ligt er dan ook een beetje welke "entiteiten" je open hebt staan in de API.

Voorbeeld. Met behulp van HA zou je dus automatiseringen kunnen maken om de accu gunstig te laden of ontladen. Bij een dynamisch contract laad je niet liever al in de ochtend als de stroom duurder is. De opwek van je panelen laat je dan liever het net op stromen. Als op het midden van de dag er dan negatieve of veel lagere tarieven zijn dan vang je het liefst je opwek op richting de batterij.

Maar even 1 toepassing. Het is dus een soort laad en ontlaaduitstel om een beter rendement te kunnen behalen. Hopelijk heb ik het zo iets kunnen verduidelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
killercow schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:55:
[...]

Modbus is gewoon een bus van seriële devices en communicatie. Is dat sterk verouderd? Ja, net zo verouderd als TCP of IP, en daarbij ook nog prima relevant en bruikbaar.
Ik zoek het kunnen werken met bv een API middels HA. Voorbeeld net benoemd. Extra kabeltjes leggen ben ik niet zo'n fan van. HA is een mooi platform om e.a. te bouwen en het naar wens in te richten. Weet niet of je HA kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 09:27

killercow

eth0

Devke schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:35:
[...]

Ik zoek het kunnen werken met bv een API middels HA. Voorbeeld net benoemd. Extra kabeltjes leggen ben ik niet zo'n fan van. HA is een mooi platform om e.a. te bouwen en het naar wens in te richten. Weet niet of je HA kent.
Ik begrijp de usecase, en ik ken de meerwaarde van een knappe restfull http api bovenop modbus. Ik ken ook Home Assistant. Je kunt altijd modbus over TCP transporteren en via die weg opnemen in Home Assistant via iets als https://community.home-as...-esp32-and-esphome/151638

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duramotion

Duramotion

HiBe schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:32:
@Duramotion ik las in dit forum dat de batterij ook via http(s) aan te spreken is, hebben jullie hier meer informatie over (bijv. documentatie)? is dat zonder de extra duramonitor ook mogelijk? ik heb namelijk al een HEMS, en 1 kapitein op het schip lijkt me voldoende.

Beste,

Het is mogelijk om de batterij aan te sturen via HTTPS, ik zal zelf even de gewenste documentatie opvragen, op de batterij zit een stopcontact/wandcontactdoos dat direct stroom geeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sonero
Duramotion schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:01:
[...]

Beste,

Het is mogelijk om de batterij aan te sturen via HTTPS, ik zal zelf even de gewenste documentatie opvragen, op de batterij zit een stopcontact/wandcontactdoos dat direct stroom geeft.
Goed om te lezen. Als het gaat om HEMS lijkt er nog weinig gestandaardiseerd. TNO doet een poging met de S2-standaard en in theorie gaat het allemaal heel mooi werken. Veel leveranciers proberen nu hun eigen app door te drukken en soms ook aanvullende hardware of interfaces om een en ander werkend te krijgen. Gevolg: de meterkast hangt dadelijk vol met P1-splitters, vermogensmeters en schakelmaterialen van verschillende merken die eigenlijk allemaal hetzelfde (kunnen) doen.

De gemiddelde Tweaker werkt daarom liever met het bekende Zwitserse zakmes genaamd Home Assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:53
Sonero schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:13:
[...]

Goed om te lezen. Als het gaat om HEMS lijkt er nog weinig gestandaardiseerd. TNO doet een poging met de S2-standaard en in theorie gaat het allemaal heel mooi werken. Veel leveranciers proberen nu hun eigen app door te drukken en soms ook aanvullende hardware of interfaces om een en ander werkend te krijgen. Gevolg: de meterkast hangt dadelijk vol met P1-splitters, vermogensmeters en schakelmaterialen van verschillende merken die eigenlijk allemaal hetzelfde (kunnen) doen.

De gemiddelde Tweaker werkt daarom liever met het bekende Zwitserse zakmes genaamd Home Assistant.
Ik denk dat het voor leveranciers het beste is om een nette maar vooral ook eenvoudige API te voorzien. Dit is dan inderdaad te gebruiken in HA, maar ook in andere systemen.
zelf gebruik ik Loxone, en hier is het mogelijk om te integreren via APIs (zie bijv: https://library.loxone.com/).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteJoop
  • Laatst online: 29-11-2024
wordt de P1 dongle nageleverd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justin2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-06 22:48
P1 is mooi, maar ik wil ontladen blokkeren bij laden van de auto (welke ik ook realtime uitlees in HA) via mod bus moet ik het het accusysteem/ems kunnen regelen) Een duramonitor a €875 ga ik echt niet aanschaffen. (Staat niet in verhouding tot prijs van accusysteem)

PV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteJoop
Duramotion schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:59:
[...]

Het is mogelijk om later de CT-klem te vervangen met de P1 dongel, dat is geen probleem.

Wordt de p1 later na gestuurd als ze binnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duramotion

Duramotion

Simply_jeroen schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:51:
Goedemorgen,

Men kan de batterij wel gewoon gebruiken alleen leest hij niet uit wanneer er stroom vanuit het net komt, er kan tot de tijd wanneer de P1 dongel geleverd word wel ervoor kiezen dit handmatig of op tijd in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ematic
  • Laatst online: 31-12-2024

Ematic

Bedrijfsaccount Ematic
Duramotion schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:20:
[...]

Goedemorgen,

Men kan de batterij wel gewoon gebruiken alleen leest hij niet uit wanneer er stroom vanuit het net komt, er kan tot de tijd wanneer de P1 dongel geleverd word wel ervoor kiezen dit handmatig of op tijd in te stellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ematic op 29-10-2024 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteJoop
Duramotion schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:59:
[...]

Wordt de p1 dongel dan na geleverd of moet je die dan apart bestellen zo ja wat gaat die dan kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-06 12:50
GroteJoop schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:05:
[...]

Wordt de p1 dongel dan na geleverd of moet je die dan apart bestellen zo ja wat gaat die dan kosten?
Deze vraag houd mij ook bezig.

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 90kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Ersus schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:40:
[...]

Deze vraag houd mij ook bezig.
Anders mij wel

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Als hij standaard geleverd wordt met al de opties van opnemers mogen we er van uit gaan dat die opties die in eerste instantie niet meegeleverd worden, later kosteloos nagestuurd worden toch?

Ik heb vandaag een extra groep met eigen wcd en kwh meter geïnstalleerd voor de accu.
En heb wat ruimte kunnen creëren om drie ct klemmen kwijt te kunnen.
Hij doet alleen nog niet veel..... :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkRxWiHx4cB9OuMo3Yn2hfe57Xk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1xVvID32H5BchpH2mEKZL4I.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Ronald.42 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:19:
[...]

Als hij standaard geleverd wordt met al de opties van opnemers mogen we er van uit gaan dat die opties die in eerste instantie niet meegeleverd worden, later kosteloos nagestuurd worden toch?

Ik heb vandaag een extra groep met eigen wcd en kwh meter geïnstalleerd voor de accu.
En heb wat ruimte kunnen creëren om drie ct klemmen kwijt te kunnen.
Hij doet alleen nog niet veel..... :+

[Afbeelding]
Ik denk dat ze daar geen antwoord op durven te geven :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ematic schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:29:

Hoe deze gratis installatie zal plaatsvinden, wordt naar verwachting eind volgende week gecommuniceerd.
Was dat einde deze week of moeten we nog even geduld hebben? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is nog geen 17 uur he 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp_freak
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-04 20:18
Devke schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:51:
[...]

3. Zonnestroomopwek zou ik willen opvangen in de zomer. NOM draaien. Stel ik heb over, kan ik een teveel dan op de dayahead verkopen? Ja dus volgens je vorige post. Corrigeer me als ik het verkeerd heb begrepen.
Sorry voor deze vraag, maar ik ben nog niet bekend met alle termen.
Wat wordt er bedoeld met NOM draaien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
xp_freak schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:49:
[...]

Sorry voor deze vraag, maar ik ben nog niet bekend met alle termen.
Wat wordt er bedoeld met NOM draaien?
Geen probleem. NOM betekend Nul Op de Meter draaien. Je slaat je zonneopwek op. Op het moment dat je woning de neiging heeft om stroom uit het net te halen dan wordt de batterij aangesproken als leveringsbron. Zo blijft je dus Nul Op de Meter houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteJoop
Deze mail heb ik van de week ontvangen na het bestellen bij ematic.

We zijn verheugd om te melden dat we de grens van 300 verkochte Duravolt thuisbatterijen hebben bereikt! Om dit succes te vieren, hebben wij in samenwerking met Duravolt Thuisbatterijen een speciale actie voor u:

Gratis installatie van uw Duravolt thuisbatterij, zolang de voorraad strekt.

Wat moet u doen om hiervan te profiteren?

· Zorg voor toegang tot een wifi-netwerk van 2.4 GHz (houd uw wachtwoord bij de hand).

· Plaats de Duravolt thuisbatterij alvast op de gewenste locatie, in de buurt van een werkend stopcontact.

· Download de MARSTEK-app op uw smartphone (iOS/Android) en maak een account aan.

· Zorg voor een stopcontact in de meterkast voor de aansluiting van de CT-module.

· Heeft u een of meerdere batterijen besteld? Zorg dan voor een aparte groep in de groepenkast.

Let op: de monteur kan de installatie alleen voltooien als alles voorbereid is. De monteur komt slechts één keer langs, dus zorg ervoor dat alles klaar is voor zijn komst.

Extra service:

Mocht u nog geen stopcontact in uw meterkast hebben of heeft u een extra groep in de groepenkast nodig, dan kan onze monteur dit direct voor u installeren tegen een kleine meerprijs:

· Plaatsen van een stopcontact: € 150,- excl. btw.

· Extra groep aanleggen: € 150,- excl. btw.

Deze extra dienst dient na oplevering direct per bank betaald te worden aan de monteur.

Wat hebben wij voor deze extra service van u nodig?

· Een foto van uw volledige meterkast.

· Een foto van uw groepenkast zonder afdekking.

· Een foto van uw kWh-meter, indien aanwezig.

Deze foto’s kunt u sturen naar info@ematic-zonnepanelen.nl, onder vermelding van uw ORDERNUMMER en "GRATIS INSTALLATIE".

De monteur zal na het maken van een afspraak uw Duravolt thuisbatterij voor u meenemen en de werkzaamheden direct voor u uitvoeren.

Wilt u geen gebruik maken van deze actie? Dan kunt u deze e-mail als niet verzonden beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
Toch een aparte groep. Dus toch NEN 1010, netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
GroteJoop schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:05:
[...]

Bovenstaande vraag is al ergens beantwoord?

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 90kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:11
Ersus schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:41:
[...]

Bovenstaande vraag is al ergens beantwoord?
In het zoekveld van dit forum vulde ik je vraag in, en vond onderstaand antwoord.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/80509600#80509600

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Met dongle is denk ik ook makkelijker dan met CT klemmen. Ben geen expert in stroom aansluiten maar p1 dongle is ook meer wat past bij Plug and Play Batterij vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sonero schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:28:
Toch een aparte groep. Dus toch NEN 1010, netjes.
voor een plug en play batterij is deze eis : " Heeft u een of meerdere batterijen besteld? Zorg dan voor een aparte groep in de groepenkast."wel een beetje vreemd.

want je zult bij een nieuwe aparte groep dus naast deze groep ook altijd een nieuwe leiding moeten trekken (leggen), want de normale WCD in je huis zijn in Nederland normaal gesproken via het centrale dozensysteem aangesloten. Daar helpt dus alleen het plaatsen van een aparte groep in je groepenkast niet bij. er moet dus ook een aparte leiding en WCD worden geplaatst, het bijleggen is door het centraaldozen systeem vrijwel onmogelijk.
Het meest voor de hand liggende oplossing is dat men in de meterkast deze aparte groep met een WCD gaat aanleggen.

Ik ga er ook vanuit dat de WCD hier gewoon conform de NEN1010 eis van het geaard stopcontact moet zijn (eis geld bij een nieuw aangelegd WCD en dus conform de wettelijke NEN1010:2015 eis (via de Bbl)).
Echter heb je al een ouder huis zou je dus ook best ook nog gewoon WCD in je huis hebben die geen randaarde hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 04-11-2024 13:00 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:58:
[...]

voor een plug en play batterij is deze eis : " Heeft u een of meerdere batterijen besteld? Zorg dan voor een aparte groep in de groepenkast."wel een beetje vreemd.

want je zult bij een nieuwe aparte groep dus naast deze groep ook altijd een nieuwe leiding moeten trekken (leggen), want de normale WCD in je huis zijn in Nederland normaal gesproken via het centrale dozensysteem aangesloten. Daar helpt dus alleen het plaatsen van een aparte groep in je groepenkast niet bij. er moet dus ook een aparte leiding en WCD worden geplaatst, het bijleggen is door het centraaldozen systeem vrijwel onmogelijk.
Het meest voor de hand liggende oplossing is dat men in de meterkast deze aparte groep met een WCD gaat aanleggen.

Ik ga er ook vanuit dat de WCD hier gewoon conform de NEN1010 eis van het geaard stopcontact moet zijn (eis geld bij een nieuw aangelegd WCD en dus conform de wettelijke NEN1010:2015 eis (via de Bbl)).
Echter heb je al een ouder huis zou je dus ook best ook nog gewoon WCD in je huis hebben die geen randaarde hebben.
Als ik op zolder dus een WCD wil hebben op een aparte groep voor bijvoorbeeld een batterij dan betekend het dus dat er een complete nieuwe buis ook gelegd moet worden vanaf de meterkast naar zolder?

Een optie die ik eventueel zou hebben is het volgende. Mag die? Vanaf de zolder kan ik via een soort vrije ruimte (loopt 1 afvoerbuis in van centrale afzuiging in huis) een kabel laten zakken richting de begane grond. In die vrije ruimte kan ik verder niet bij. Deze kabel komt uit in de kruipruimte. Staat droog. Vanuit die kruipruimte kan ik in de meterkast komen met diezelfde kabel. Ik besef me net dat ze dat met de omvormer van de zonnepanelen ook hebben gedaan. In de meterkast een aparte groep gemaakt. Op die groep zit een beveiligingsknopje. Gok een aardlek. Boven hebben ze netjes een buis gemaakt met een dikke kabel erin tot het punt waar die achter de wand verdwijnt (de loze ruimte). Onder is die kabel weer aangepakt en aangesloten in de meterkast op die groep. Gecertificeerde elektricien). Nu weet ik even niet of die kabel nu los in de kruipruimte ligt of ergens langs op gemonteerd is. Dat moet ik even schuldig blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:25:
[...]

Als ik op zolder dus een WCD wil hebben op een aparte groep voor bijvoorbeeld een batterij dan betekend het dus dat er een complete nieuwe buis ook gelegd moet worden vanaf de meterkast naar zolder?
Ja, of je moet toevallig nog een lege buis naar de zolder hebben liggen, dan zou het via deze lege buis kunnen.
Een optie die ik eventueel zou hebben is het volgende. Mag die? Vanaf de zolder kan ik via een soort vrije ruimte (loopt 1 afvoerbuis in van centrale afzuiging in huis) een kabel laten zakken richting de begane grond. In die vrije ruimte kan ik verder niet bij. Deze kabel komt uit in de kruipruimte. Staat droog. Vanuit die kruipruimte kan ik in de meterkast komen met diezelfde kabel. Ik besef me net dat ze dat met de omvormer van de zonnepanelen ook hebben gedaan. In de meterkast een aparte groep gemaakt. Op die groep zit een beveiligingsknopje. Gok een aardlek. Boven hebben ze netjes een buis gemaakt met een dikke kabel erin tot het punt waar die achter de wand verdwijnt (de loze ruimte). Onder is die kabel weer aangepakt en aangesloten in de meterkast op die groep. Gecertificeerde elektricien). Nu weet ik even niet of die kabel nu los in de kruipruimte ligt of ergens langs op gemonteerd is. Dat moet ik even schuldig blijven.
snap ik, eigenlijk zou je een kabel dus wel vast moeten zetten, in die losse ruimte is dat natuurlijk niet mogelijk.
Het is niet helemaal volgens de narmale voorschriften maar zou wel kunnen mits je een aantal maatregelen gaat nemen.
Gebruik dus hier geen normale (flexibele buis met losse kabels (installatiedraad) maar gebruik hier minimaal voor buitenkabel (YMvK kabel 3x2.5)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_i7DNHtoDCGNQwNMBrfAYLls-A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/jVzleMb2bCJmsht4RvPqcdWO.webp?f=user_large
, je zou zelfs voor grondkabel (YMVK-AS Grondkabel 2 aderig 2x2.5), hier heb je maar 2 aders nodig, omdat je de gevlochten aardmantel als aarde mag gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVEMJFnbkc9Ek1C8fvQ11cr4E0M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RG21TRt0cuG4D1BK8X9pc19C.webp?f=fotoalbum_large
de kunnen kiezen. (bron www.elektramat.nl), ik zou hier dus zelfs voor de grondkabel kiezen, gewoon omdat deze beter beschermd is en met 2,38€/m slechts iets duurder is dan de 3-aderige installatiekabel YMvK .1,55€/m, zeker omdat je waarschijnlijk ook niet via deze weg heel veel lengte nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
Het leggen van een complete aparte groep is blijkbaar net zo duur als het plaatsen van een extra groep. Wat daar precies bedoeld wordt is me niet duidelijk.
Het front van de meterkast eraf halen en dan een extra alamat op de rail klikken? Of ook nog die kabel naar de zolder en/of garage trekken en daar die wcd maken?

@Devke , mocht de inverter van je zonnepanelen al op zolder hangen, is het gebruik van een PV-verdeler niet makkelijker voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:52:
[...]
Ja, of je moet toevallig nog een lege buis naar de zolder hebben liggen, dan zou het via deze lege buis kunnen.

[...]

snap ik, eigenlijk zou je een kabel dus wel vast moeten zetten, in die losse ruimte is dat natuurlijk niet mogelijk.
Het is niet helemaal volgens de narmale voorschriften maar zou wel kunnen mits je een aantal maatregelen gaat nemen.
Gebruik dus hier geen normale (flexibele buis met losse kabels (installatiedraad) maar gebruik hier minimaal voor buitenkabel (YMvK kabel 3x2.5)
[Afbeelding]
, je zou zelfs voor grondkabel (YMVK-AS Grondkabel 2 aderig 2x2.5), hier heb je maar 2 aders nodig, omdat je de gevlochten aardmantel als aarde mag gebruiken.
[Afbeelding]
de kunnen kiezen. (bron www.elektramat.nl), ik zou hier dus zelfs voor de grondkabel kiezen, gewoon omdat deze beter beschermd is en met 2,38€/m slechts iets duurder is dan de 3-aderige installatiekabel YMvK .1,55€/m, zeker omdat je waarschijnlijk ook niet via deze weg heel veel lengte nodig hebt.
Voor de zonnepanelen is de kabel gebruikt in je 1e plaatje. Die hebben ze op zolder zelfs nog in een buis gemaakt. Dan zit dat wel snor dus. Ik zou dan zeker ook voor een kabel gaan die bestand is hiervoor. Zal het moeten laten aanleggen maar dan weet ik iig wat ze dus moeten gebruiken. Al zal een gecertificeerde electriciën dit weten. Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sonero schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:54:
Het leggen van een complete aparte groep is blijkbaar net zo duur als het plaatsen van een extra groep. Wat daar precies bedoeld wordt is me niet duidelijk.
Het front van de meterkast eraf halen en dan een extra alamat op de rail klikken? Of ook nog die kabel naar de zolder en/of garage trekken en daar die wcd maken?

@Devke , mocht de inverter van je zonnepanelen al op zolder hangen, is het gebruik van een PV-verdeler niet makkelijker voor je?
Die inverter hangt er al een jaar of 12 denk ik. Een batterij wil ik ook naar zolder hebben. Meest geschikte ruimte. Als dit uit vorige post mag dan is het misschien gewoon maar beter om niet op bestaande groepen/wcd hem erbij te prikken maar gewoon maar gelijk op een aparte groep met wcd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duramotion schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:34:
[...]

Het RS485 poort is er om de communicatie te doen, commando's te geven, ook is het mogelijk op met HTTP api te communiceren.
2 vragen.

1. Is het ook mogelijk om via HA te communiceren met een open api van de batterij? Bijvoorbeeld om binnen HA met de sensoren/entiteiten van de batterij zelf een laad en ontlaadstrategie te bepalen? Los van een app behorende bij de batterij.

2. Is er al een integratie beschikbaar van de batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sonero schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:54:

sorry, een nieuwe LS (automaat) plaatsen is wel wat meer dan die groep in je groepenkast inklikken. Je moet deze ook nog aan je aardlek en aan de uitgaande leiding koppelen, als je daar geen verstand, de juiste apparatuur en gereedschappen hebt kun je dat beter zelf niet doen en laat dat aub aan een deskundige over. (TIP: vergeet vooral niet vooraf de spanning uitzetten via de hoofdschakelaar)
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
MacD007 schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:59:
[...]

sorry, een nieuwe LS (automaat) plaatsen is wel wat meer dan die groep in je groepenkast inklikken. Je moet deze ook nog aan je aardlek en aan de uitgaande leiding koppelen, als je daar geen verstand, de juiste apparatuur en gereedschappen hebt kun je dat beter zelf niet doen en laat dat aub aan een deskundige over. (TIP: vergeet vooral niet vooraf de spanning uitzetten via de hoofdschakelaar)
.
Geen zorgen, ik vroeg me alleen af wat er voor die 150 euro geboden wordt. Als Ematic voor dat bedrag ook nog een leiding legt naar schuur, zolder, garage etc is dat een mooie oplossing. Het wordt me uit de tekst alleen niet duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:11
@Devke @Ematic @dura

Die extra groep en aparte leiding is toch alleen noodzakelijk als je meer dan 1 Accu besteld.
Anders is het geen P&P accu,
In de mail van Ematic staat het een beetje onduidelijk

Citaat uit de mail
" · Heeft u een of meerdere batterijen besteld? Zorg dan voor een aparte groep in de groepenkast. "

Terwijl er net voor staat.
" · Plaats de Duravolt thuisbatterij alvast op de gewenste locatie, in de buurt van een werkend stopcontact. "

Deze twee regels botsen met elkaar,
Wie heeft er een vrije groep met maar 1 stopcontact in huis? (op de plaats waar je de accu wilt hebben staan.)

Mijn gedachte is dat die vrije groep alleen geld voor meerdere Accu's

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:43:
@Devke @Ematic @dura

Die extra groep en aparte leiding is toch alleen noodzakelijk als je meer dan 1 Accu besteld.
Anders is het geen P&P accu,
In de mail van Ematic staat het een beetje onduidelijk

Citaat uit de mail
" · Heeft u een of meerdere batterijen besteld? Zorg dan voor een aparte groep in de groepenkast. "

Terwijl er net voor staat.
" · Plaats de Duravolt thuisbatterij alvast op de gewenste locatie, in de buurt van een werkend stopcontact. "

Deze twee regels botsen met elkaar,
Wie heeft er een vrije groep met maar 1 stopcontact in huis? (op de plaats waar je de accu wilt hebben staan.)

Mijn gedachte is dat die vrije groep alleen geld voor meerdere Accu's
Terugleveren is 800 Watt max. Ik heb in een eerdere post gezien dat hij niet op 1 apart groep hoeft maar dat dit wel geadviseerd wordt. Zou daarmee de Duravolt net als de HW batterij ook te stapelen zijn? Zoja, tot hoever? Dan zou je er 3 op op 1 groep kunnen zetten. Laden gaat vlgs mij met max 1200. Niet zeker. Ff googlen 😜

Edit : Het is volgens de specs zelfs 2500 Watt voor de 5 kWh batterij. Dan op een bestaand stopcontact? 🤔 De meeste mensen hebben denk ik wel een wat zwaardere apparaat zitten op dezelfde groep als dat stopcontact zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 04-11-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 16:05

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Hallo een vraag wat is de input van deze batterij? Ook 800watt?

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Proton_ op 16-12-2024 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jgroothedde schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:09:
input zou hoger kunnen zijn maar door de stekker aansluiting (door wettelijke eis (netcode)) is de output op 800W gelimiteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

MacD007 schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:22:
[...]

input zou hoger kunnen zijn maar door de stekker aansluiting (door wettelijke eis (netcode)) is de output op 800W gelimiteerd.
Wat is in Nederland de maximale input?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jgroothedde schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:28:
[...]

Wat is in Nederland de maximale input?
Hij heeft een 800W micro-omvormer, dus zowel input als output is dus 800W. Staat gewoon in de folder die je onder de TS kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Begon al te twijfelen. 2500 Watt kan dus maar er zit een begrenzing op bij (ont)laden. De stekker op de achterkant zou dus max 2500 W kunnen leveren toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:59:
[...]

Begon al te twijfelen. 2500 Watt kan dus maar er zit een begrenzing op bij (ont)laden. De stekker op de achterkant zou dus max 2500 W kunnen leveren toch?
Hij heeft blijkbaar een micro omvormer van 800W, dus bij AC -> DC is het dus gewoon die 800W.

Hij heeft alleen een stekker als input dus door de omvormer max 800W zit je ook qua laden op die 800W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:37
Net even contact gehad met stekker-batterij.nl en wat vragen gesteld. De accu staat software matig op 800w ingesteld vanwege wettelijke eis, maar kan naar 2500w worden omgezet (als die op eigen groep is aangesloten), dan dien je wel aan te geven dat je op de hoogte bent van de wettelijke eisen en dat je zelf zorg draagt voor een juiste installatie.

Dat zou betekenen dat er dus wel een 2500w omvormer in zit en dat ook aankan. Lijkt mij ook logisch gezien de backup aansluiting op de unit zelf ook max 2500w ondersteund.

Ik heb in ieder geval een gratis preorder geplaatst, ben benieuwd wanneer die leverbaar wordt met een P1 stekker erbij. Volgens verkoper kunnen er ook meerdere accu's op 1 P1 unit worden aangesloten, wordt steeds interessanter.

Ging initieel voor een Zonneplan accu, maar er was geen manier om een 3-fase kabel op zolder te krijgen, die installatie is dus afgeblazen, en deze accu's worden daarmee wel interessanter, gezien ik wel een normale kabel op zolder kan krijgen, en nog een extra kabel naar een andere kamer, opeens ruimte voor 2 accu's.

Nu dus vooral eens even doorrekenen wat de terugverdien tijd ongeveer zal worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
[...]

Zover ik heb kunnen zien vallen batterijen en zonnepaneel inverters tot 800 W niet onder de RfG maar waar precies in de netcode staat dat je tot 800 W terug mag leveren op een Schuko stekker?
Staat het niet in de netcode; in welke clausule van welke EN-norm, IEC-norm, EU richtlijn, NTA of NEN-norm staat het dan wel?
Even serieus, in diverse draadjes zie je de opmerking “tot 800 W is okay via de stekker”, (zelfs leveranciers verschuilen zich erachter) maar waar ligt dat vast? De opstalverzekering wil het ook graag weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 17-06 15:17
Volgens mij is dit een grijs gebied zelfs essent verkoopt stekker zonnepanelen terwijl de nen1010 een paar jaar gelden is gewijzigd en invoeden op een bestaande groep niet meer mag.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sonero schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:52:
[...]

Zover ik heb kunnen zien vallen batterijen en zonnepaneel inverters tot 800 W niet onder de RfG maar waar precies in de netcode staat dat je tot 800 W terug mag leveren op een Schuko stekker?
Staat het niet in de netcode; in welke clausule van welke EN-norm, IEC-norm, EU richtlijn, NTA of NEN-norm staat het dan wel?
Even serieus, in diverse draadjes zie je de opmerking “tot 800 W is okay via de stekker”, (zelfs leveranciers verschuilen zich erachter) maar waar ligt dat vast? De opstalverzekering wil het ook graag weten.
Requirements for Generators (RfG) staat er volgens mij wel in maar kan op dit moment het niet nakijken omdat blijkbaar de site van overheid.nl op dit moment het niet doet. dus kom ik daar later op terug.
Edit:
In de netcode is dit in Hdst 3 (Hoofdstuk 3. Aansluitvoorwaarden voor elektriciteitsproductie-eenheden) geregeld.
Voor eenheden kleiner dan 800W is dat verder onder paragraaf 3.3 verwoord. en daarmee in lijn met de RfG richtlijn ((EU) 2016/631)

de 800W grens staat dus gewoon in de netcode. "§ 3.3. Aansluitvoorwaarden voor elektriciteitsproductie-eenheden kleiner dan 800 W".
Daar staan in art. 3.4 t/m 3.11 de voorwaarden waaraan deze moeten voldoen.
oa net-afhankelijkheid ((mogen dus niet off-grid leveren (oa art 3.8) en meer uiteraard.
Apparatuur met een stekker valt in Nederland onder de warenwet. (bv Warenwetbesluit elektrisch materiaal).

[ Voor 17% gewijzigd door MacD007 op 05-11-2024 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
snameroc schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:52:
Volgens mij is dit een grijs gebied zelfs essent verkoopt stekker zonnepanelen terwijl de nen1010 een paar jaar gelden is gewijzigd en invoeden op een bestaande groep niet meer mag.
Los dat dit alleen een mening van de NEN is, en dit deel geen "wetgevend" deel is van de NEN10101:2015 vanuit de Bbl is dit infeite onjuist.
Wat vaak vergeten wordt is dat de NEN1010:2015 niet integraal opgenomen is in de Bbl en derhalve ook geen algemeen verplichtende status heeft.

Daartegen heeft de NVWA aangegeven dat stekker zonnepanelen, en ook thuis-batterijen die via een stekker aan het thuis-stroomnetwerk worden aangesloten, mits ze aan de voorwaarden van oa de netcode alsmede aan de overige gestelde eisen aan eletrische apparatuur (mn CE) voldoen in Nederland gebruikt mogen worden.
De NEN 1010:2015 stopt infeite bij het aansluitpunt (in dit specifieke geval de WCD), worden dit soort apparatuur zonder gebruik te maken van een stekker direct aan het thuis stroomnet aangesloten maken zij in dit geval wel deel uit van dit netwerk en vallen daarnaast dus ook onder de normen die hiervoor gelden. (oa dus ook de wettelijke onderdelen van de NEN 1010, echter niet de hele norm).

Belangrijk is ook dat de huidige Norm NEN1010+C1:2024 nog niet in de Bbl is opgenomen, dus wettelijk blijft tot dit is gebeurt de oude NEN1010:2015 wettelijk van toepassing (de wettelijke onderdelen dan).

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 04-11-2024 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NeoPhire schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:52:
Net even contact gehad met stekker-batterij.nl en wat vragen gesteld. De accu staat software matig op 800w ingesteld vanwege wettelijke eis, maar kan naar 2500w worden omgezet (als die op eigen groep is aangesloten), dan dien je wel aan te geven dat je op de hoogte bent van de wettelijke eisen en dat je zelf zorg draagt voor een juiste installatie.

Dat zou betekenen dat er dus wel een 2500w omvormer in zit en dat ook aankan. Lijkt mij ook logisch gezien de backup aansluiting op de unit zelf ook max 2500w ondersteund.
In hun eigen folder gaven ze aan dat er een 800W micro-omvormer inzat, ik denk dat dit ivm de wettelijke eis van max 800W is gebeurt, hij kan dus hoger maar kan dan (tenminste in NL) dan niet meer via een stekker verbinding worden aangesloten.
Daarom wordt hier ook de eis vanuit de NEN1010 (dus in dit geval geen directe wettelijke eis) naar een eigen groep met een eigen afzekering verwezen.
Wil je een dergelijke thuis-batterij toch direct aansluiten dan zijn er denk ik betere alternatieven beschikbaar (denk bv aan de Anker Solix X1, op dit moment in NL nog lastig te krijgen, maar in Duitsland al verkrijgbaar).
Ik heb in ieder geval een gratis preorder geplaatst, ben benieuwd wanneer die leverbaar wordt met een P1 stekker erbij. Volgens verkoper kunnen er ook meerdere accu's op 1 P1 unit worden aangesloten, wordt steeds interessanter.

Ging initieel voor een Zonneplan accu, maar er was geen manier om een 3-fase kabel op zolder te krijgen, die installatie is dus afgeblazen, en deze accu's worden daarmee wel interessanter, gezien ik wel een normale kabel op zolder kan krijgen, en nog een extra kabel naar een andere kamer, opeens ruimte voor 2 accu's.

Nu dus vooral eens even doorrekenen wat de terugverdien tijd ongeveer zal worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op maandag 4 november 2024 @ 23:08:
[...]

de 800W grens staat dus gewoon in de netcode. "§ 3.3. Aansluitvoorwaarden voor elektriciteitsproductie-eenheden kleiner dan 800 W".
oa net-afhankelijkheid ((mogen dus niet off-grid leveren (oa art 3.8) en meer uiteraard.
Apparatuur met een stekker valt in Nederland onder de warenwet. (bv Warenwetbesluit elektrisch materiaal).
Ik zie kleiner dan 800 watt. Maar precies 800 watt? Daar adverteren o.a. Duravolt en HW mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op maandag 4 november 2024 @ 23:46:
[...]
In hun eigen folder gaven ze aan dat er een 800W micro-omvormer inzat, ik denk dat dit ivm de wettelijke eis van max 800W is gebeurt, hij kan dus hoger maar kan dan (tenminste in NL) dan niet meer via een stekker verbinding worden aangesloten.
Daarom wordt hier ook de eis vanuit de NEN1010 (dus in dit geval geen directe wettelijke eis) naar een eigen groep met een eigen afzekering verwezen.
Wil je een dergelijke thuis-batterij toch direct aansluiten dan zijn er denk ik betere alternatieven beschikbaar (denk bv aan de Anker Solix X1, op dit moment in NL nog lastig te krijgen, maar in Duitsland al verkrijgbaar).

[...]
Hier krijg je het qua omvormer dus precies als bij de HW batterij. Wil je meer, dan ontgrendelen via eigen groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Jgroothedde schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:09:

Heb hem namelijk gezien op www.stekker-batterij.nl en zit aan een pre order te denken. Wat is jullie ervaring met deze batterij?
Is dit precies dezelfde als de Duravolt? Zou dan paar 10tjes goedkoper zijn.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

DikkieDick schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:53:
[...]

Is dit precies dezelfde als de Duravolt? Zou dan paar 10tjes goedkoper zijn.
Wat ik zo zie wel en de p1 smart meter zit er standaard bij in de doos bij deze dus dat is wel een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Jgroothedde schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:54:
[...]

Wat ik zo zie wel en de p1 smart meter zit er standaard bij in de doos bij deze dus dat is wel een voordeel.
Aha. De plaatjes lijken gelijk aan die op de Duravolt-site alleen is het Duravolt-logo verdwenen. Nou kan het natuurlijk zijn dat al die Duravolt-batterijen uit een chinese fabriek komen en de afnemer daarvan dan een sticker opplakt. Maar het komt op mij op dit moment ietwat dubieus over. Heb overigens een pre-order lopen bij Duravolt. Vriezenveen daartentegen is wel weer een stuk dichterbij dan Hoensbroek (voor mij dan).

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
Peterhardenberg schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:58:
[...]

In het zoekveld van dit forum vulde ik je vraag in, en vond onderstaand antwoord.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/80509600#80509600
Dus niet beantwoord en nog steeds een onbeantwoorde vraag, daarom navraag om te verhinderen dat het ondersneeuwt met allerhande posts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

DikkieDick schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:57:
[...]

Aha. De plaatjes lijken gelijk aan die op de Duravolt-site alleen is het Duravolt-logo verdwenen. Nou kan het natuurlijk zijn dat al die Duravolt-batterijen uit een chinese fabriek komen en de afnemer daarvan dan een sticker opplakt. Maar het komt op mij op dit moment ietwat dubieus over. Heb overigens een pre-order lopen bij Duravolt. Vriezenveen daartentegen is wel weer een stuk dichterbij dan Hoensbroek (voor mij dan).
Heb net even gebeld naar stekker-batterij en het is inderdaad hetzelde model. Alleen hebben zij een eigen logo er op laten zetten door de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Jgroothedde schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:00:
[...]

Heb net even gebeld naar stekker-batterij en het is inderdaad hetzelde model. Alleen hebben zij een eigen logo er op laten zetten door de fabrikant.
Aha, dan misschien ook maar een pre-order. P1 schijnt bij Duravolt later te komen. Kan ik ook nog annuleren. Benieuwd wie uiteindelijk als eerste gaat leveren. :-)

Update: pre-order geplaatst.

In je oorspronkelijke bericht met link vroeg je naar ervaringen, maar ik vrees/vermouth dat niemand hier daar ervaringen mee heeft dus dat is een lastige. Voor mij is het ook om te zorgen dat ik zo min mogelijk teruglever. Terugverdienen zal er niet in zitten maar daar maak ik me minder druk over. Ik vind het leuk om hier mee te gaan stoeien. En zo'n stekkerbatterij is wel handig, want mocht ik verhuizen kan ik deze mooi mee verhuizen.

[ Voor 34% gewijzigd door DikkieDick op 05-11-2024 09:27 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
[...]

Ik wist niet dat de netcode dit voorschrijft.
Kan ik dat ergens nalezen of heb je een verwijzing naar deze wettelijke eis?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:37
DikkieDick schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:57:
[...]

Al de batterijen die deze partijen verkopen zijn gewoon Marstek accu's, zie deze:
https://marstekenergy.eu/pages/venus-series-ac-coupled

Enige wat anders is, is het logo wat er op gezet wordt. De app en dergelijke is allemaal gewoon van Marstek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
jeroen3 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 07:43:
Hier staat wat meer info, lijkt een rebrand van marstek.
https://www.marstekenergy.com/pages/venus-series-ac-coupled

Hij levert niet "terug", er zit een anti-feed-in kastje bij.

[Afbeelding]

lijkt erop dat hij wel een stekker aan de zijkant heeft voor "backup"
Hier ook nog wat info naar voren gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ersus schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:11:
[...]

Ik wist niet dat de netcode dit voorschrijft.
Kan ik dat ergens nalezen of heb je een verwijzing naar deze wettelijke eis?
als je iets naar boven gaat lezen zie je dat ik zelfs de desbetreffende artikelen genoemd, dus mn omdat we hier bij tweakers zijn mag ik een klein beetje eigen inbreng "google zoeken" met als keyword "netcode" eigenlijk wel verwachjten.
dus aub even teruglezen (slechts een paar post hierboven). dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
MacD007 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:40:
[...]

als je iets naar boven gaat lezen zie je dat ik zelfs de desbetreffende artikelen genoemd, dus mn omdat we hier bij tweakers zijn mag ik een klein beetje eigen inbreng "google zoeken" met als keyword "netcode" eigenlijk wel verwachjten.
dus aub even teruglezen (slechts een paar post hierboven). dank
De moeite nemen dit kleinerende antwoord te schrijven ipv gewoon beleefde te antwoorden zegt wel iets over je, of zie ik dat verkeerd.

Maar dank voor de verwijzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
MacD007 schreef op maandag 4 november 2024 @ 23:08:
[...]

Dank voor de uitgebreide uitleg.
Ben benieuwd hoe je de eerste zin van artikel 3.8.1 interpreteert: "De beveiligingen van de elektriciteitsproductie-eenheid zijn selectief ten opzichte van de beveiligingen in het net van de netbeheerder. De netbeheerder kan verlangen dat hiervan een berekening wordt gemaakt".
Dus ook voor een batterij < 800 W een aparte groep aanleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ersus schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:43:
[...]

De moeite nemen dit kleinerende antwoord te schrijven ipv gewoon beleefde te antwoorden zegt wel iets over je, of zie ik dat verkeerd.

Maar dank voor de verwijzing.
sorry, maar dat zie je dus verkeerd, we verwachten hier wel enige moeite, mn als het antwoord op je vraag eigenlijk enkele post boven je eigen vraag gewoon stond, ik snap dat je niet de hele post wil doornemen.

helaas is de site van de overheid op dit moment niet beschikbaar, dus ookal had ik je de link gestuurt ( deze dus (https://www.bing.com/ck/a...mwvQldCUjAwMzc5NDAv&ntb=1) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sonero schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:55:
[...]

Dank voor de uitgebreide uitleg.
Ben benieuwd hoe je de eerste zin van artikel 3.8.1 interpreteert: "De beveiligingen van de elektriciteitsproductie-eenheid zijn selectief ten opzichte van de beveiligingen in het net van de netbeheerder. De netbeheerder kan verlangen dat hiervan een berekening wordt gemaakt".
Dus ook voor een batterij < 800 W een aparte groep aanleggen?
niet per definitie, er zijn in de diverse apparatuur natuurlijk ook beveiligingen ingebouwd, bij een nederlands product kun je mogelijk hier wel wat meer verwachten (ook qua informatie) dan van een china clone. Daar kan het beantwoorden van die vraag, zover deze komt wel eens lastiger worden.

en er is door dat je het apparaat via een stekker aansluit dus niet verwachten dat deze een eigen groep aanleggen, want zelf bij een eigen groep heb je nog steeds die vraag. tenslotte is in Nederland elke groep standaard afgezekerd met 16A type B karakteristiek. zie hier voor meer info over karakteristieken (trip curves) bij installatieautomaten: installatieautomaten https://www.se.com/nl/nl/faqs/FA277439/
de ingebouwde zekeringen moeten dus eerder inschakelen dan de daar achter liggende zekeringen, want dat betekend simpel uitgelegd wat Selectiviteit van beveiligingen betekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:29
Als ik dit draadje doorlees dan
- is zowel qua specs, lifecycles en prijs per KWH de Duravolt een beter keuze dan de homewizard
- de Duravolt met wat 'handigheid' geschikt om terug te leveren op de onbalans markt. Ben benieuwd naar het moment dat iemand dit in praktijk heeft werken. Je zou dan ook de BTW terug kunnen vragen(?)
- De Duravolt 10 jaar garantie kent en de homewizard 5.

Als je dit leest lijkt het onlogisch dat mensen nog een homewizard zouden bestellen?

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:27
MacD007 schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:04:
[...]

Hij heeft blijkbaar een micro omvormer van 800W, dus bij AC -> DC is het dus gewoon die 800W.

Hij heeft alleen een stekker als input dus door de omvormer max 800W zit je ook qua laden op die 800W.
Dat haal ik er niet uit. Laden met 2500 max, ontladen met 800.

Dat komt ook overeen met:

https://stekker-batterij.nl/

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stil
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ye72nXCo6mL3i3IOyULpd2dgsew=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QKct7UFVOjV0NygIuyaOjqRA.png?f=fotoalbum_large

Ik wilde uitrekenen of ik met enkel een accu inzetten voor laden tijdens zonne uren en ontladen 's-avonds en s'-nacht deze binnen de garantietermijn/ lifecycle zou kunnen terugverdienen. Misschien zijn niet alle variabelen goed gekozen?

[ Voor 27% gewijzigd door stil op 06-11-2024 12:54 ]

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onlinaius schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:14:
[...]

Dat haal ik er niet uit. Laden met 2500 max, ontladen met 800.

Dat komt ook overeen met:

https://stekker-batterij.nl/
dat kan echter in de duravolt broschure staat het dus anders.
https://www.duramotion.nl/files/shop/prod/453/files/151.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrNKNPcRm_UzQTC9ms9exiMtUZk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1AuO1XKBzICtjXYPxtYXsTNL.png?f=user_large

volgens de spec's zou deze zowel als in en output 2,5 kW hebben, wat echter voor NL niet is toegestaan.
De output via stekker (want zo is deze uitgeleverd en moet je deze ook op deze manier beoordelen) met kleiner dan 800W (output) conform netcode gemaximaliseerd.
Qua input zou deze mogelijk dan (mogelijk) tot 2,5 kW kunnen, hierbij zul je wel naar de overige verbruikers in deze groep moeten kijken, want boven de !6A kom je in de werkingszone van de zekering terecht en ga je dus de groep overbelasten. Er blijft dan dus max 5,5 A voor de overige verbruikers ( circa 1.265W ) over. Deze groep is in ieder geval een andere dan waar de PV installatie op is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stil schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:37:
[Afbeelding]

Ik wilde uitrekenen of ik met enkel een acdu inzetten voor laden tijdens zonne uren en ontladen 's-avonds en s'-nacht deze binnen de garantietermijn/ lifecycle zou kunnen terugverdienen. Misschien zijn niet alle variabelen goed gekozen?
Ja dat werkt alleen als je dagelijks verbruik in de donkere tijden ook die 5,12 kW bedraagd. Dan klopt je berekening.
Kijk ik echter naar mijn eigen verbruik dan blijkt dat je berkening niet meer opgaat, mn in de zomer waar ik eigenlijk meer dan voldoende zonnestroom beschikbaar heb en dus die 5,1 kW met gemak (een veelvoud zelfs) kwijt zou kunnen, waar echter mijn verbruik in de tijdens dat ik dus geen zonnestroom beschikbaar heb deze 5 kW helemaal niet meer leeg krijg.
In deze tijden, waar ik eigenlijk wel die batterijstroom zou kunnen gebruiken, krijg ik echter de batterij niet meer vol, zelfs met de Home Wizard gaat dat dus niet meer lukken (slechts 1 dag in de week was dat nog gelukt). Ik heb dus zelfs de verwachting, maar dat kan dus voor iedereen weer anders zijn, dat je die genoemde 250 laadtijden niet zult halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
Mijn situatie is dat ik een enorme overcapaciteit aan zonnestroom (ga) hebben, zelf op de meest dagen in de wintermaanden als het maar even zonnig is. Nieuw huis gekocht meet een laadpaal, maar ik rijd niet elektrisch.

Dus nu op zoek naar mogelijkheden om de overcapaciteit zelf te benutten.
Maar je hebt wel gelijk. Maar ik heb in zoverre rekening mee gehouden dat ik reken met 250 dagen i.p.v. 365, misschien moet ik het eigen verbruik terugbrengen wat dan gunstig werkt richting de homewizard maar dan nog denk ik dat de Duravolt gunstiger uitpakt vanwege zijn langer levensduur

[ Voor 33% gewijzigd door stil op 05-11-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
[Afbeelding]

Ik wilde uitrekenen of ik met enkel een acdu inzetten voor laden tijdens zonne uren en ontladen 's-avonds en s'-nacht deze binnen de garantietermijn/ lifecycle zou kunnen terugverdienen. Misschien zijn niet alle variabelen goed gekozen?
Een kleine accu zal meer cycli draaien dan een grote accu.

Stel, koude maar zonnige dag en je start met een lege accu.
Je komt om 18.00 uur thuis en je wil nog 4 uur verwarmen met 4 kW. Je HW accu kan maar 0.,9*2,7 kWh leveren (bij 800 W) dan is die accu na ruwweg 0,9*2,7/0,8= 3 uur leeg. Van leeg -> vol -> leeg= 1 cyclus in 1 dag.

Is je accu een maatje groter, 2x HW, dan wordt het 0.,9*5,4 kWh leveren (bij 800 W) en dan is die accu na ruwweg 0,9*5,4/0,8= 6 uur leeg. Maar omdat je maar 4 uur energie-vraag had wordt dus accu dus niet volledig ontladen. Er zit nog 6 uur - 4 uur= 2 uur á 800 W in. Ofwel 1,6 kWh. De cyclus is na 1 dag nog niet voltooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
Dat spreekt als ik je goed begrijp dus ook voor de duravolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sonero schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:14:
[...]

Een kleine accu zal meer cycli draaien dan een grote accu.

Stel, koude maar zonnige dag en je start met een lege accu.
Je komt om 18.00 uur thuis en je wil nog 4 uur verwarmen met 4 kW. Je HW accu kan maar 0.,9*2,7 kWh leveren (bij 800 W) dan is die accu na ruwweg 0,9*2,7/0,8= 3 uur leeg. Van leeg -> vol -> leeg= 1 cyclus in 1 dag.

Is je accu een maatje groter, 2x HW, dan wordt het 0.,9*5,4 kWh leveren (bij 800 W) en dan is die accu na ruwweg 0,9*5,4/0,8= 6 uur leeg. Maar omdat je maar 4 uur energie-vraag had wordt dus accu dus niet volledig ontladen. Er zit nog 6 uur - 4 uur= 2 uur á 800 W in. Ofwel 1,6 kWh. De cyclus is na 1 dag nog niet voltooid.
ja, maar je vergeet hierbij wel één ding, je moet die 5 kW wel kunnen laden, en als ik naar mijn eigen getallen kijk is dat de laatste 10 dagen slechts 1 keer gelukt, zelfs de meeste dagen zijn onder de 50% gebleven (en ik heb bepaald geen kleine PV installatie). kijk ik echter dan naar het verbruik zijn die dan geladen energie ook zo weer weg en ik zou hiermee zeker niet mijn enegiehonger tot de volgende dag mee kunnen opvullen. (na circa 3 uur is de batterij al weer leeg (in de laatste dagen dan), dat komt overeen met wat ik op andere forums ook heb aangegeven, dat na half oktober het heel lastig gaat worden en dit duurt tot circa half maart aan, binnen deze tijden ga je zeker niet optimaal gebruik kunnen maken (ik tenminste niet) van je batterij. Tussen half maart en half oktober is dat natuurlijk een heel ander verhaal.
De grote van je thuis batterij zul je dus moeten afstemmen op je verbruik in deze periode en niet op basis van je opwek. Dat is pas de tweede aspect waar je naar moet kijken.

[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 05-11-2024 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
mag ik vragen wat jouw capaciteit dan is? mijn huidige verbruik is 250kwh en bijgevoegd plaatje kreeg ik van de verkoperAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xaxHfiI3WFQMJ_Pl_eKeetSKYo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vWU1cZMqxfqu2Gf8Y0ewedBl.png?f=fotoalbum_large

Ik ben in mijn berekening voorzichtig geweest met de kwh prijs, het aantal dagen dat ik kan laden (250 ipv 365)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stil schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:39:
mag ik vragen wat jouw capaciteit dan is? mijn huidige verbruik is 250kwh en bijgevoegd plaatje kreeg ik van de verkoper[Afbeelding]

Ik ben in mijn berekening voorzichtig geweest met de kwh prijs, het aantal dagen dat ik kan laden (250 ipv 365)....
sorry, je moet niet kijken naar je geproduceerde energie, want tenslotte ga je daarvan zelf al 30% (circa) direct verbruiken.
Je moet kijken wat je teruglevert aan energie, wat dat is waaruit je batterij wordt opgeladen.

Maar veel belangrijker is om te kijken wat je verbruik tijdens (geen teruglevering) is, want dat bepaald of je per dag wel die batterij wel weer leeg krijgt, en dat kun je dus niet zien op grafieken die op maand basis zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 05-11-2024 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
stil schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:17:
Dat spreekt als ik je goed begrijp dus ook voor de duravolt
Klopt. Minder cycli betekent ook minder afschrijving.

In jouw voorbeeld zou je ook de afschrijving mee moeten nemen. Maar dan moet je een hele berg aannames gaan doen. Stel: beide batterijen hebben een garantie van 6000 cycli. Stel: je HW batterij maakt 1 cyclus per dag en je DV batterij maakt er 0,6 per dag.
Dan schrijft je HW batterij (1400/6000) x 1= 23,3 cent per dag af.
Je DV accu schrijft dan (2000/6000) x 0.6= 20 cent per dag af.

Dikke vette disclaimer: hoeveel cycli je werkelijk maakt hangt sterk af van je gedrag. Start je de vaatwasser om 12 uur in de middag dan hoeft de batterij minder hard te werken dan om 20 uur in de avond.

Mocht je met Home Assistant bekend zijn, kijk eens naar de posts van Taro van 7 en 10 juli in het HW batterij topic. Daar staat hoe je met https://github.com/hif2k1/battery_sim een simulatie kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2x HW batterij is 2 x € 1395,--. Dan kun je 1600 Watt laden en 1600 Watt ontladen. Natuurlijk op een eigen groep. Hiervoor krijg je 2 x 2.7 kWh dus 5.4 kWh batterij opslag. Daarnaast kun je alleen zonopwek opslaan. Deze batterij kost per kWh € 516,-- afgerond.

Vergelijkbaar de Duravolt. 1 Duravolt € 1889,--
Ook daar zou je op een eigen groep minimaal hetzelfde kunnen qua laden / ontladen. Je krijgt dan een 5.12 kWh batterij. Zonopwek is op te slaan maar ook dynamisch laden is mogelijk.
Deze batterij kost € 369,-- per kWh opslagcapaciteit afgerond.

Op basis van prijs dus best een groot verschil! Btw heb al een link voorbij zien komen waar hij € 1869,-- kost.

Bij een 1 x 2.7 kWh HW batterij kom je nog steeds uit op € 516,-- per kWh opslagcapaciteit. Bij de Duravolt 1 x 2.56 kWh ben je € 560,-- per kWh opslagcapaciteit kwijt. Iets meer dan 1 HW batterij.

Als je van plan bent 2 x een HW batterij te nemen dan is er best leuk geld te besparen door 1x voor Duravolt te gaan. Puur Financieel bekeken!!

Kleine aanvulling.... de BTW kan waarschijnlijk teruggehaald worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 05-11-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
Dank voor de tip (@Sonero). Zal daar eens induiken (nieuwe voor me). Maar goed ik begon met de insteek. Beter de Duravolt dan de homewizard gezien prijs en levenscycli/ garantieduur. Dit los van eventueel handelen op de onbalansmarkt en het dan ook terugvragen van de btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
stil schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:48:
Dank voor de tip (@Sonero). Zal daar eens induiken (nieuwe voor me). Maar goed ik begon met de insteek. Beter de Duravolt dan de homewizard gezien prijs en levenscycli/ garantieduur. Dit los van eventueel handelen op de onbalansmarkt en het dan ook terugvragen van de btw.
Je kan ook je P1-data van het afgelopen jaar op deze site invoeren om te kijken of een batterij wat voor je is. Hier wordt dan afschrijving uiteraard niet meegenomen, er wordt alleen gekeken naar de tarieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteJoop
Jgroothedde schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:54:
[...]

Vandaag iemand van Marstek gesproken over een P1 en zij geven aan dat deze nog steeds in ontwikkeling is en waarschijnlijk dit jaar nog niet wordt geleverd maar pas in Q1 2025.

Het lijkt mij dan ook heel sterk dat www.stekker-batterij.nl hem dan wel kan leveren!!!

Want als Marstek hem NOG niet heeft hoe kunnen zij hem dan wel hebben ?????

Ik heb ook www.Ematic-zonnepanelen.nl gesproken en deze melde mij dat ALS ze los geleverd gaan worden zal zij ze kosteloos nasturen.

[ Voor 10% gewijzigd door GroteJoop op 05-11-2024 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteJoop
[Afbeelding]

voor de Duravolt moet je je aanschafprijs aanpassen naar € 1562,- ex btw want de btw kan je terug vragen.
hierdoor zal de terug verdientijd aanzienlijk verlaagt worden. Dit kan niet met de HW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15:59
GroteJoop schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:17:
[...]

voor de Duravolt moet je je aanschafprijs aanpassen naar € 1562,- ex btw want de btw kan je terug vragen.
hierdoor zal de terug verdientijd aanzienlijk verlaagt worden. Dit kan niet met de HW
Met de Duravolt ook niet als je alleen wilt laden met zonnestroom en geen dynamisch contact hebt 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:25
Is bij jullie de site duramotion.nl ook onbereikbaar? Ik wilde wat informatie over een pre-order.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EIbQ3Bq5g_b5AnLvRGiw6QyKeg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/c8DYzIBEoj4svESPu2e6e0Jv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
prima bereikbaar, misschien nog eens proberen?

Pagina: 1 ... 3 ... 186 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.