.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Raad hierboven eens proberen en indien niet helpt zeker leverancier en Marstek hierover contacteren. Hier hoor ik toch helemaal niets knetterend. Kan gewoon een loszittende spoel op PCB zijn, een defecte capaciteit maar potentieel ook vonkoverslag. Lijkt me toch best om te laten omruilen en uiteraard niet zonder toezicht gebruiken.ardana123 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:40:
[...]
Het is echt een continue knetterend geluid. Gebeurt enkel als de batterij aan het terugleveren is.
Ik heb alles weer aangesloten bij de meterkast. Je gaf aan manual laden. Heb ik gedaan, eerst met 100w, gaat goed. Daarna verhoogd naar 400w. binnen paar seconden klik geluid en de rode warn. Accu weer uit en aan, manual laden met 100w en dat gaat tot nu toe goed, minuut of 5. Ga ik ontladen met 100w, dan is paar seconden en dan weer rode warn. Ik zet de accu wel weer even uit en aan, ga laden met 100w en kijk dan morgenvroeg wel of de accu vol is. Voelt toch beetje alsof de accu het niet helemaal prettig vind.DePrutser schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:36:
[...]
Weet je zeker dat je een stabiele wifi verbinding hebt tussen de p1 meter en de accu?
Tesla Model 3 / Tesla Wall Connector / 1x Marstek 5.12kwh v151 CT003 v114 DSMR4 / Mitsubishi 5kW airco / 3 fasen net / Dynamisch contract, NL / 12 zonnepanelen /
https://streamable.com/4no5w6SatScan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:55:
[...]
Mijn advies even een uurtje uitzetten en afkoppelen. Echt tenminste een uur! De batterij gaat dan in standby modi.
Dan weer aanzetten en horen of het blijft bestaan, als dat zo is contact met leverancier opnemen (bellen!) dit is niet gebruikelijk! Ik zou er zelf niet gerust bij zijn om de batterij zonder toezicht te laten werken.
Misschien tijdens transport toch iets half los geraakt, het zekere voor het onzekere nemen!
Video van het geluid. Bah, waarom moet dat nu weer met ons gebeuren 🤔. Hopelijk doet Duramotion niet moeilijk om hem om te ruilen.
Zou je deze switch automation willen delen aub, want ik krijg met mijn automation de control mode dus niet veranderd...bommel schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:18:
Op m'n dashboard een switch knop gemaakt, automation kan natuurlijk ook:
[Afbeelding]
Edit: gelukt, sorry.
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Heb je bij de meterinstellingen bij de homewizzard de lokale api wel aangezet?Chris96 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:42:
Hulde voor @Duramotion
Batterij vandaag bezorgd redelijkerwijs binnen het aangegeven tijdvak. Installatie is vrijwel even eenvoudig als de homewizard batterij.
Installatie verliep uitstekend, werkt momenteel NOM met de laatste firmware geïnstalleerd op zowel de marstek meter als de batterij.
Echter zou ik graag de HW p1 meter gebruiken.
Zijn er mensen die tips hebben om hem aan ee praat te krijgen? Hij blijft zeggen dat hij hem niet kan vinden.
:strip_exif()/f/image/2vk9mX4tjPi5VLZxNhznT9ci.jpg?f=fotoalbum_large)
Accu V.151
App V1.6.35
Ct3 V.114
Je hebt hem neem ik aan eerst aangemeld bij de Homewizard app?Chris96 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:42:
Hulde voor @Duramotion
Batterij vandaag bezorgd redelijkerwijs binnen het aangegeven tijdvak. Installatie is vrijwel even eenvoudig als de homewizard batterij.
Installatie verliep uitstekend, werkt momenteel NOM met de laatste firmware geïnstalleerd op zowel de marstek meter als de batterij.
Echter zou ik graag de HW p1 meter gebruiken.
Zijn er mensen die tips hebben om hem aan ee praat te krijgen? Hij blijft zeggen dat hij hem niet kan vinden.
Als je dan later gaat zoeken naar nieuwe apparaten vind ie niks, dat klopt.
Maar ik deed het geloof ik door opde CT toets in het hoofdscherm te klikken en dan de P1 Meter selecteren en dan vond ie hem bij mij binnen no time. Supersnel. Was echt zo gepiept.
Apparaten zoeken vind hij denk alleen Mastek apparatuur.
Denk dat je dit al geprobeerd heb, maar ja je weet maar nooit als ik je er toch mee kan helpen.
Volgens mij is de B2500 een andere naam voor de 5,12.zel schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:55:
Ik doe heel waarschijnlijk wat verkeerd, maar als ik een groep van twee batterijen wil maken via de knop 'combinatorisch' in de app, kan ik enkel voor B2500 accu's kiezen, terwijl ik de Venus 5,12 heb. Waar ergens ga ik de mist in ?
Accu V.151
App V1.6.35
Ct3 V.114
Je ziet het ook ergens op de doos staan namelijk. Ik heb er eentje dus eh verder weet ik het ook niet
Maar naar mijn idee is B2500 hetzelfde als de 5.12
Gaaf he, ik zit nu bij dag 2. Constant zit ik te kijken. Vooral als het donker wordt wat ie doet.Betlem36 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:40:
Besteld afgelopen donderdag bij stekker batterij vanmiddag binnengekregen en het koppelen met de HWP1 was echt met 1 minuutje gepiept bij mij en hij draait nu 0 op de meter [Afbeelding]
Soms vind ik het wel raar dat hij aan het leveren is aan de buitenwereld waarbij ik denk, is dat nu wel slim?Maar dat zal wel goed zijn denk ik dan. Ik heb de AI optie gekozen.
Gefeliciteerd mede eigenaar van een batterij hahaha
Moet zeggen dat ik juist goed geluisterd heb toen hij begon te ontladen en een soort getik of getril kon horen met momenten. Zou dat niet direct geknetter (zoals in kortsluiting) noemen. Mogelijk iets bij weinig belasting ofzo? Lijkt dus niet abnormaal als het zelfde bij jou is.ardana123 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:40:
[...]
Het is echt een continue knetterend geluid. Gebeurt enkel als de batterij aan het terugleveren is.
[ Voor 11% gewijzigd door Avenger 2.0 op 22-05-2025 21:07 ]
Klopt. Die kwam automatisch.SatScan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:51:
[...]
TOP!
Vraagje kreeg je nu automatisch ook de CT003 v114 gepusht?
(heb ik een week gelden om gevraagd in feedback maar kreeg een vaag berichtje als reactie)
Al heb ik hem weer in de doos gedaan en gebruik nu de b2500 emulator want direct via de Hw p1 krijg ik niet voor elkaar.
https://streamable.com/4no5w6Avenger 2.0 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:04:
[...]
Moet zeggen dat ik juist goed geluisterd heb toen hij begon te ontladen en een soort getik of licht geknetter kon horen met momenten. Mogelijk iets bij weinig belasting ofzo? Mogelijk dus niet abnormaal als het zelfde bij jou is.
Is het dit geluid dan?
Inderdaad, is wel met momenten dus niet continu bij mij.ardana123 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:06:
[...]
https://streamable.com/4no5w6
Is het dit geluid dan?
Ik heb het het zelfcosumtiemodel geselecteerd dat houdt het totaal verbuik momenteel mooi rond de 0w totaal gebruikArjanski schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:03:
[...]
Gaaf he, ik zit nu bij dag 2. Constant zit ik te kijken. Vooral als het donker wordt wat ie doet.
Soms vind ik het wel raar dat hij aan het leveren is aan de buitenwereld waarbij ik denk, is dat nu wel slim?Maar dat zal wel goed zijn denk ik dan. Ik heb de AI optie gekozen.
Is het helemaal aan het begin te horen? Daarna hoor ik een geluid wat lijkt of dat er iemand een trap op loopt verderop in het huis. Of zo. Of is dat het geluid?ardana123 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:06:
[...]
Is het dit geluid dan?
Oww misschien dan daar op zetten maarBetlem36 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:09:
[...]
Ik heb het het zelfcosumtiemodel geselecteerd dat houdt het totaal verbuik momenteel mooi rond de 0w totaal gebruik
Ben wel benieuwd wat de mensen ervaren die hem al wat langer hebben, wat de voorkeur is.
Ja maar is ook niet continue bij mij, is enkel bij bepaalde momenten bij het ontladen (denk ik).Avenger 2.0 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:08:
[...]
Inderdaad, is wel met momenten dus niet continu bij mij.
zie hier....Arjanski schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:10:
[...]
Oww misschien dan daar op zetten maar.
Ben wel benieuwd wat de mensen ervaren die hem al wat langer hebben, wat de voorkeur is.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
AI is een uitbereiding op zelfcosumtiemode. In deze modus wordt als aanvulling op het opslaan van eigen zonnestroom, ook op de goedkoopste uren van de dag energie bijgeladen. Hiervoor wordt gekeken naar tarieven zoals die gelden op spot-markt voor energie.Arjanski schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:10:
[...]
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Je moet je volume hard zetten anders hoor je het niet. Er loopt inderdaad iemand de trap op verder in de video...Arjanski schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:09:
[...]
Is het helemaal aan het begin te horen? Daarna hoor ik een geluid wat lijkt of dat er iemand een trap op loopt verderop in het huis. Of zo. Of is dat het geluid?
Zegt niks,,, maar ik hoor niets verontrustend...ardana123 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:14:
[...]
Je moet je volume hard zetten anders hoor je het niet. Er loopt inderdaad iemand de trap op verder in de video...
Hou de temp in de gaten, je moet je hand erop kunnen leggen. Voelt wel behoorlijk warm maar niet zo warm dat je je hand terugtrekt.
/f/image/UBvhslFcaTajvMh3E4NrJeie.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 45% gewijzigd door SatScan op 22-05-2025 21:35 ]
Gewoon beide accu’s toevoegen aan de app net als je ct003. Per accu de ct003 selecteren en alle of 1 fase kiezenzel schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:55:
Ik doe heel waarschijnlijk wat verkeerd, maar als ik een groep van twee batterijen wil maken via de knop 'combinatorisch' in de app, kan ik enkel voor B2500 accu's kiezen, terwijl ik de Venus 5,12 heb. Waar ergens ga ik de mist in ?
Accu V.151
App V1.6.35
Ct3 V.114
Klaar.
Ik heb beide op 3 fase staan en dat werkt al vanaf begin perfect.
Het is friet!
Dus jij hoort dat knetterend geluid in de video? Kan je eens kijken of je dat ook hebt bij je eigen batterij?SatScan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:15:
[...]
Zegt niks,,, maar ik hoor niets verontrustend...
Hou de temp in de gaten, je moet je hand erop kunnen leggen. Voelt wel behoorlijk warm meer niet zo warm dat je je hand terugtrekt.
Misschien dat mijn oren het niet horen, ouder worden komt met gebreken he. Geluid heb ik volluit gezet
Hoor dat hier ook, maar moet al echt goed luisteren. Zou dat meer als iets tikkend of trillend omschrijving ipv knetterend (zoals in vonken).ardana123 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:17:
[...]
Dus jij hoort dat knetterend geluid in de video? Kan je eens kijken of je dat ook hebt bij je eigen batterij?
Nee is echt een ander product. Volgende keer even googelen, scheelt een hoop ruis in dit toch al drukke topic.Arjanski schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:00:
[...]
Volgens mij is de B2500 een andere naam voor de 5,12.
Je ziet het ook ergens op de doos staan namelijk. Ik heb er eentje dus eh verder weet ik het ook niet.
Maar naar mijn idee is B2500 hetzelfde als de 5.12
Het is friet!
Denk ik ook. Dit is voor mij 100% zeker geen geknetter..Avenger 2.0 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:19:
[...]
Hoor dat hier ook, maar moet al echt goed luisteren. Zou dat meer als iets tikkend of trillend omschrijving ipv knetterend (zoals in vonken).
Ik ben 10 minuutjes bij de mijne gaan luisteren en even gespeeld met de laad/ontlaad waarden en ik moet wel toegeven dat ik bij mij niets hoor buiten de ventilator en het klikken van de relais bij het prutsen.
Ik zou me niet direct zorgen maken maar het wel melden en zeker opvolgen. Misschien kiest de verkoper het zekere voor het onzekere..
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
Op een telefoon dicht bij je oor is het beter te horen.Arjanski schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:18:
Ik hoor een klik en dan ruis...
Misschien dat mijn oren het niet horen, ouder worden komt met gebreken he. Geluid heb ik volluit gezet
Je moet eigenlijk ook al echt boven de heatsink gaan staan met je oor om het te horen.
Ik lees dat een batterij echt geen geluid hoort te maken, maarja wie weet is dit wel normaal voor deze batterij.
Anyway, ik ga hem plaatsen in het tuinhuis, als dat ontploft of affikt is het niet zo erg
[ Voor 8% gewijzigd door ardana123 op 22-05-2025 21:33 ]
Je kan je nooit teveel zorgen maken als het gaat om zo'n batterij in je huis imo. Maar als er iemand zou zijn die nog hetzelfde geluid kan reproduceren, hoor ik het graag. Kan het zijn dat het ligt aan de omvormer in de batterij? De omvormer voor mijn zonnepanelen maakt ook zoemende en knetterende geluiden.Avenger 2.0 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:41:
Denk dat je je teveel zorgen maakt. Bij omvormers of voedingen hoor je dat ook soms. Als je het niet had gezegd was het mij waarschijnlijk nooit opgevallen. Ben nu specifiek met men oor ertegen gaan luisteren.
Ja geluid heb ik ook en heb er naast andere ook al eerder over gepost hier.ardana123 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:06:
[...]
Is het dit geluid dan?
Be 1e firmware waar de accu mee kwam was dit in zijn geheel niet aanwezig
Maar vanuit hier zijn meerdere mensen gaan vragen bij marstek voor een hogere efficiëntie bij lager vermogens laden.
Daarop kwam een nieuwe firmware met wat aanpassingen. Daarbij was dat geluid nog veel erger
Daarna kwam weer een update die het geluid wat deed afnemen na wat je nu hoort.
Zelf ben ik er geen voorstander van
Het zal goed zijn geweest en het was stil nu heb je van dat getik/ gekwetter net alsof er kortsluiting is
Het us de omvormerardana123 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:45:
[...]
Je kan je nooit teveel zorgen maken als het gaat om zo'n batterij in je huis imo. Maar als er iemand zou zijn die nog hetzelfde geluid kan reproduceren, hoor ik het graag. Kan het zijn dat het ligt aan de omvormer in de batterij? De omvormer voor mijn zonnepanelen maakt ook zoemende en knetterende geluiden.
Ik hoor het niet goed, maar je zou eens kunnen zoeken op coil whining en kijken of het daarop lijkt. Coil whining is het verschijnsel dat bepaalde componenten (meestal spoelen, vandaar de naam) beginnen te 'zingen' onder belasting. Komt inderdaad vooral voor bij voedingen, omvormers, etc.ardana123 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:45:
[...]
Je kan je nooit teveel zorgen maken als het gaat om zo'n batterij in je huis imo. Maar als er iemand zou zijn die nog hetzelfde geluid kan reproduceren, hoor ik het graag. Kan het zijn dat het ligt aan de omvormer in de batterij? De omvormer voor mijn zonnepanelen maakt ook zoemende en knetterende geluiden.
Voor het geval anderen dit zoeken, ik gebruik een script. En er zijn vast meerdere of betere wegen naar Rome:Maarten69 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:31:
[...]
Zou je deze switch automation willen delen aub, want ik krijg met mijn automation de control mode dus niet veranderd...
Edit: gelukt, sorry.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
| alias: Swap Marstek Work Modes mode: single sequence: - variables: entity1: select.lilygo01_marstek_user_work_mode entity2: select.lilygo02_marstek_user_work_mode state1: "{{ states(entity1) }}" state2: "{{ states(entity2) }}" - choose: - conditions: - condition: template value_template: "{{ state1 == 'anti-feed' and state2 != 'anti-feed' }}" sequence: - target: entity_id: "{{ entity1 }}" data: option: manual action: select.select_option - target: entity_id: "{{ entity2 }}" data: option: anti-feed action: select.select_option - conditions: - condition: template value_template: "{{ state2 == 'anti-feed' and state1 != 'anti-feed' }}" sequence: - target: entity_id: "{{ entity2 }}" data: option: manual action: select.select_option - target: entity_id: "{{ entity1 }}" data: option: anti-feed action: select.select_option - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 15 milliseconds: 0 - variables: new_state1: "{{ states(entity1) }}" new_state2: "{{ states(entity2) }}" - data: title: Marstek Mode Swap message: | Swapped work modes: **Before** - lilygo01: {{ state1 }} - lilygo02: {{ state2 }} **After** - lilygo01: {{ new_state1 }} - lilygo02: {{ new_state2 }} action: persistent_notification.create description: "" |
Lijkt mij inderdaad het geval te zijn. Maak mij er dan ook niet echt zorgen over.ardana123 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:45:
[...]
Kan het zijn dat het ligt aan de omvormer in de batterij? De omvormer voor mijn zonnepanelen maakt ook zoemende en knetterende geluiden.
Het geluid lijkt inderdaad ook verdwenen bij hogere belasting.Maxwp schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:47:
[...]
Ja geluid heb ik ook en heb er naast andere ook al eerder over gepost hier.
Maar vanuit hier zijn meerdere mensen gaan vragen bij marstek voor een hogere efficiëntie bij lager vermogens laden.
Daarop kwam een nieuwe firmware met wat aanpassingen. Daarbij was dat geluid nog veel erger
Het zal goed zijn geweest en het was stil nu heb je van dat getik/ gekwetter net alsof er kortsluiting is
Het is alvast geen coil whine, dat heb ik op mijn rtx 3080 met tijden wel erg en ik weet hoe het klinkt. Het is een soort elektrisch gekwetter dat je kan horen op een omvormer voor zonnepanelen.thesaxofonist schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:49:
[...]
Ik hoor het niet goed, maar je zou eens kunnen zoeken op coil whining en kijken of het daarop lijkt. Coil whining is het verschijnsel dat bepaalde componenten (meestal spoelen, vandaar de naam) beginnen te 'zingen' onder belasting. Komt inderdaad vooral voor bij voedingen, omvormers, etc.
Ok dit is wel een geruststelling.Maxwp schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:47:
[...]
Ja geluid heb ik ook en heb er naast andere ook al eerder over gepost hier.
Waarom zou je dat doen? Dan verlies je nog eens 30%.ardana123 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:21:
Kan je de accu ook limiteren op max 80% opladen en tot 20% ontladen? Dit om de levensduur van de accu te maximaliseren. Ik vind het nergens terug in de app.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
hij schrijft het erbijDSSW schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:54:
[...]
Waarom zou je dat doen? Dan verlies je nog eens 30%.
YouTube: LiFePO4 Longevity Discussion! Why Charge to 100%?! For Solar??Maxwp schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:57:
[...]
hij schrijft het erbij\Dit om de levensduur van de accu te maximaliseren.\
De levensduur verleng je er niet mee, het zijn LFP batterijen.ardana123 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:21:
Kan je de accu ook limiteren op max 80% opladen en tot 20% ontladen? Dit om de levensduur van de accu te maximaliseren. Ik vind het nergens terug in de app.
Wat je ermee veroorzaakt is dat de batterij (feitelijk de cellen in) niet meer kunnen kalibreren en hierdoor mogelijk vreemd gedrag gaat vertonen als de lading onder de 30% komt of boven 70%.
Advies is om eens per week geheel te ontladen (is 11%) en geheel te laden om dit te voorkomen.
Zoek maar eens op soc-drift.
🧑🚒 ☎️ardana123 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:40:
[...]
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Ondertussen is V115 de laatste versie voor CT003 volgens de info die ik kreeg toen ze deze gisteren gepusht hebbenSatScan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:51:
[...]
TOP!
Vraagje kreeg je nu automatisch ook de CT003 v114 gepusht?
(heb ik een week gelden om gevraagd in feedback maar kreeg een vaag berichtje als reactie)
Dat klinkt nie goe.ardana123 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:40:
[...]
Ik zou hem maar uitzetten, en morgen meteen in de telefoon klimmen !
( of er vannacht naast blijven zitten )
Marstek Venus E 5,12Kwh, HW P1, zonnepanelen
Maxwp in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
[ Voor 12% gewijzigd door Avenger 2.0 op 22-05-2025 22:37 ]
Ik zou starten met auto zelfconsumptie (nul op de meter) zo leer je best hoe de batterij en de CT werktArjanski schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:10:
[...]
Ik zou gewoon een lange tijd met zeer laag vermogen (200w ofzo) laden tot hij vol isNBe schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:13:
[...]
Ik heb alles weer aangesloten bij de meterkast. Je gaf aan manual laden. Heb ik gedaan, eerst met 100w, gaat goed. Daarna verhoogd naar 400w. binnen paar seconden klik geluid en de rode warn. Accu weer uit en aan, manual laden met 100w en dat gaat tot nu toe goed, minuut of 5. Ga ik ontladen met 100w, dan is paar seconden en dan weer rode warn. Ik zet de accu wel weer even uit en aan, ga laden met 100w en kijk dan morgenvroeg wel of de accu vol is. Voelt toch beetje alsof de accu het niet helemaal prettig vind.
gewoon 1 x in ee zoveel tijd even naar 100% ladenSatScan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:03:
[...]
De levensduur verleng je er niet mee, het zijn LFP batterijen.
Wat je ermee veroorzaakt is dat de batterij (feitelijk de cellen in) niet meer kunnen kalibreren en hierdoor mogelijk vreemd gedrag gaat vertonen als de lading onder de 30% komt of boven 70%.
Advies is om eens per week geheel te ontladen (is 11%) en geheel te laden om dit te voorkomen.
Zoek maar eens op soc-drift.
Minder groter dod is gewoon voor alles accu's beter voor de levensduur dus 30% is geen probleem zolang die 100% balanceer actie maar volledige kan afronden
--'
Often the SOC can drift over time in most systems due to small inaccuracies and this is corrected when the battery is fully charged to 100%.
--'
[ Voor 76% gewijzigd door Citroen op 22-05-2025 23:00 ]
Bij elektriciteitsprijs laden/ontladen bij instellingen, wat wordt hier juist mee bedoelt? Moet laden de prijs staan die je anders kreeg als je zonne-energie op net zou zetten en bij ontladen de prijs die je zou betalen als je van net zou halen of is het juist andersom?
[ Voor 43% gewijzigd door Avenger 2.0 op 23-05-2025 06:40 ]
Hier ook momenten met ontbrekende statistieken, ik vermoed dat dit idd van de cloud komt en momenten zijn dat de server overbelast/onbeschikbaar is.Avenger 2.0 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 06:38:
Nog iemand waarbij de statistieken niet kloppen? Komt dit uit de cloud of de batterij zelf? Soms staat er iets correct in, soms mist deze data. Misschien cloud server overbelast?
Bij elektriciteitsprijs laden/ontladen bij instellingen, wat wordt hier juist mee bedoelt? Moet laden de prijs staan die je anders kreeg als je zonne-energie op net zou zetten en bij ontladen de prijs die je zou betalen als je van net zou halen of is het juist andersom?
Bij 'opladen' heb ik de prijs van mijn injectievergoeding gezet, en bij 'ontladen' de prijs van elektriciteit inclusief heffingen (Belg hier), en dat geeft toch logische resultaten.
1 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117
Voor diegene die schrik hebben van de >6000 cycli, als je gebruikt voor zonne-energie opslag kom ik aan een levensduur batterij van 25 tot 30 jaar in mijn geval. Iets zegt mij dat de interne elektronica of omvormer het al lang begeven gaat hebben tegen dan
Kan je deze prijzen eens sharen? Kwestie van een idee te hebben van de heffingen etc ;-)PeterG88 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 07:10:
[...]
Hier ook momenten met ontbrekende statistieken, ik vermoed dat dit idd van de cloud komt en momenten zijn dat de server overbelast/onbeschikbaar is.
Bij 'opladen' heb ik de prijs van mijn injectievergoeding gezet, en bij 'ontladen' de prijs van elektriciteit inclusief heffingen (Belg hier), en dat geeft toch logische resultaten.
Ruw geschat hier in BE voor mij all-in prijs €0,40 per kWh betalen om van net te halen en €0,02 per kWh winst om op net te injecteren.NoFate schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 07:51:
[...]
Kan je deze prijzen eens sharen? Kwestie van een idee te hebben van de heffingen etc ;-)
[ Voor 3% gewijzigd door Avenger 2.0 op 23-05-2025 07:54 ]
Heb het niet heel specifiek ingevuld of opgezocht, maar 4€c voor injectie en 30€c voor afname.NoFate schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 07:51:
[...]
Kan je deze prijzen eens sharen? Kwestie van een idee te hebben van de heffingen etc ;-)
Heb een variabel contract, en geen zin om elke maand aan te gaan passen.

1 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117
Levensduur hangt af van verbruiksprofiel en installatie. Ik heb nu al regelmatig dagen dat er meer dan 2 cycli zijn.Avenger 2.0 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 07:36:
Ah ja dan had ik het omgewisseld.
Voor diegene die schrik hebben van de >6000 cycli, als je gebruikt voor zonne-energie opslag kom ik aan een levensduur batterij van 25 tot 30 jaar in mijn geval. Iets zegt mij dat de interne elektronica of omvormer het al lang begeven gaat hebben tegen dan
Mijn omvormer van de panelen die in de kelder hangt werkt al 20 jaar zonder problemen.Ook dat hangt af van je installatie, een krap bemeten omvormer wordt in verhouding zwaarder belast en plaatsing in bv een garage waar omgevingstemperatuur 35° kan worden op het moment dat de omvormer aan 100% moet werken .
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
De PV installatie heeft 7 jaar geduurd, al gaat die natuurlijk wel gemakkelijk 25+ jaar mee. Met deze batterij is het nog afwachten wat de levensduur gemiddeld gaat zijn, al geeft die 10-jarige garantie wel geruststelling.
[ Voor 50% gewijzigd door Avenger 2.0 op 23-05-2025 08:05 ]
Hangt sterk van je verbruik af. Vergeet ook niet de verliezen mee te tellen (en dat niet heel de batterij beschikbaar is voor gebruik). Ik heb enkel mijn nachtverbruik gerekend (~4kWh) * 200 dagen per jaar incl wat verliezen en kom dan op ongeveer ~5 jaar uit. In praktijk waarschijnlijk vlugger indien meer dan 200 dagen, deze door de dag wat pieken opvangt en indien de stroomprijs verder blijft stijgen. Die 3 jaar lijkt me wel een optimistische berekening, maar potentieel wel mogelijk afhankelijk van PV en verbruik.NoFate schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:04:
Dus als ik tel bv aan 0,4€ per kWh, en je zou dat een 6 uur kunnen doen per dag, wat denk ik wel haalbaar is, en dat 200 dagen per jaar, dan kom je rond de 500€ uit, dus op een 3 jaar terug verdiend?
[ Voor 10% gewijzigd door Avenger 2.0 op 23-05-2025 08:12 ]
Als je een jaar een DM hebt kan je met de kwartiergegevens een simulatie doen op mijn-thuisbatterij.be . Hou er rekening mee dat de MT 5.12 kWh maar een effectieve capaciteit heeft van +/- 3.5 kWh.NoFate schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:04:
Dus als ik tel bv aan 0,4€ per kWh, en je zou dat een 6 uur kunnen doen per dag, wat denk ik wel haalbaar is, en dat 200 dagen per jaar, dan kom je rond de 500€ uit, dus op een 3 jaar terug verdiend?
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Inderdaad handige website. Maar hoe kom je aan 3,5kWh? Heb je al omvormerverliezen hierin gerekend misschien? Want de bruikbare capaciteit lijkt me toch 4,56 kWh te zijn?PNARI schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:15:
[...]
Als je een jaar een DM hebt kan je met de kwartiergegevens een simulatie doen op mijn-thuisbatterij.be . Hou er rekening mee dat de MT 5.12 kWh maar een effectieve capaciteit heeft van +/- 3.5 kWh.
De warmtepomp die op de fase van accu 3 hangt was in gebruik en heeft hem leeg gemaakt dit is toen overgenomen door accu 2 die naar alle fasen kijkt.
Het lijkt dus zo prima te werken.
:strip_exif()/f/image/AzEmEU77qz5BuZx1Oqxr37Xr.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik draai reeds 2 dagen (kwasie) nom (op 3 fasen) en 's avonds is mijn batterij (volgens de app) telkens 100% (dus 5,12kWh).
In beide ochtenden staat die dan op +- 3,75kWh.
Dus ongeveer: (5,12-3,75) x 2 dagen= +-2.75kWh uit de batterij getrokken.
Toch staat (volgens de app) "the cummulative discharge" "maar" op 0,89kWh.
Dit is toch een groot verschil?
Klopt wegens een update van de DM ondersteuning.DSSW schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:23:
[...]
Ondertussen is V115 de laatste versie voor CT003 volgens de info die ik kreeg toen ze deze gisteren gepusht hebben
Maar voor werking met meerdere batt is tenminste B151, CT2-118 en CT3-114 nodig, vandaar dat ik gevraagd heb om die gelijk aan te bieden en dat er niet om gevraagd hoeft te worden.
Scheelt een hoop verwarring en frustratie.
m2c
Digitale meter heb ik nog niet, deze komen ze pas installeren eind 2025, heb uitstel gevraagdPNARI schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:15:
[...]
Als je een jaar een DM hebt kan je met de kwartiergegevens een simulatie doen op mijn-thuisbatterij.be . Hou er rekening mee dat de MT 5.12 kWh maar een effectieve capaciteit heeft van +/- 3.5 kWh.
Batterijen heb ik wel al, maar staan nog in de doos:-)
Misschien eens als test een Shelly emu opzetten
[ Voor 5% gewijzigd door NoFate op 23-05-2025 08:31 ]
Ik zie dat de cellen maximaal tot 3.5 volt (3517 mV) geladen worden. In MQTT zie ik dat totaal laadvoltage 57.1 V is, dit is dan 3.56 V per cel. In rust zakken ze tussen 3.35 V en 3.4 V. Bij het ontladen zie ik bij 11% SoC staan dat ze op 3.1 V (3122 mV) er mee op houden. Als ik dit vergelijk met de tabel hieronder dan gebruiken ze niet de maximale laadvoltages. en kan je stellen dat ze het ergens rond de 90% a 95% houden.Ronald.42 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:26:
[...]
Het is nu 11 en 100% in de app maar dat wil niet zeggen dat dat ook 11 en 100% van het accupakket is natuurlijk.
Ik wacht nog steeds op de eerste die hem open schroeft om te kijken wat er nu werkelijk in zit...
Bij mijn eigen zelfbouw LiFePO4 accu heb ik de cell limiet maxima wel op 3.60 V staan. De minima op 2.55 V. Een kleine marge alsnog dus. Marstek heeft dus wel al een vrij ruime marge genomen naar mijn mening.

[ Voor 3% gewijzigd door JeffreyGorissen op 23-05-2025 10:24 . Reden: Typo + aanvulling laadvoltage uit MQTT ]
🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |
Er blijft altijd 11% dus 0.56 kWh ongebruikt in de batterij als ze "leeg" is dus rest er 4.56kWh effectief te gebruiken. De gemiddelde RTE is 75 % dus is de effectieve capaciteit 3.42kWh.Avenger 2.0 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:18:
[...]
Inderdaad handige website. Maar hoe kom je aan 3,5kWh? Heb je al omvormerverliezen hierin gerekend misschien? Want de bruikbare capaciteit lijkt me toch 4,56 kWh te zijn?
De "the cummulative discharge" klopt hier ook gewoon niet. Volgens mij heeft dat te maken met de brakke cloudserver. Met een ander systeem gemeten en dan klopt het ontladen wel volgens het verbruik.scatman schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:26:
Iemand die het volgende kan verklaren:
Ik draai reeds 2 dagen (kwasie) nom (op 3 fasen) en 's avonds is mijn batterij (volgens de app) telkens 100% (dus 5,12kWh).
In beide ochtenden staat die dan op +- 3,75kWh.
Dus ongeveer: (5,12-3,75) x 2 dagen= +-2.75kWh uit de batterij getrokken.
Toch staat (volgens de app) "the cummulative discharge" "maar" op 0,89kWh.
Dit is toch een groot verschil?
Uit tellers op de app van Marstek kan ik niet veel halen, en zou deze willen zien in mijn HW.
Of is er een andere manier om dit daar te zien.
Bij die 75% zitten natuurlijk ook wel de laadverliezen in. Dus als je alleen de ontlaadverliezen telt ga je hoger uitkomen. Want hier al zowat 3.8kWh op een nacht verbruikt en de batterij was nog niet leeg.PNARI schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:34:
[...]
Er blijft altijd 11% dus 0.56 kWh ongebruikt in de batterij als ze "leeg" is dus rest er 4.56kWh effectief te gebruiken. De gemiddelde RTE is 75 % dus is de effectieve capaciteit 3.42kWh.
Socket gaat beide kanten op.geert71 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:36:
Iemand die weet of een HW energy socket in beide richtingen waarden kan meten?
Uit tellers op de app van Marstek kan ik niet veel halen, en zou deze willen zien in mijn HW.
Wordt door meerdere ook daarvoor gebruikt.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ja, is al vaak vermeldgeert71 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:36:
Als je even de zoekbalk gebruikt om dit topic te doorzoeken heb je vaak al een antwoordt.
🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |
Hier ook 2 dagen. Tot mijn grote tevredenheid. Wat bedoel jij met leveren aan de buitenwereld? Dat zie ik hier niet hoor.Arjanski schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:03:
[...]
Gaaf he, ik zit nu bij dag 2. Constant zit ik te kijken. Vooral als het donker wordt wat ie doet.
MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Ik kan bevestigen dat die in beide richtingen meet. Heb er zelf ook eentje om te meten wat er in en uit de batterij gaat. En om dat vervolgens in HA te integreren.geert71 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:36:
Had hier schrik om een smart plug ertussen te steken ivm oververhitting (meeste zijn maar rated tot 10A continue). Zie nu wel in de specs staan dat HW socket "Max.: 3680W (16A), Continuous: 2760W (12A)" heeft en oververhitting beveiliging. Misschien toch eens proberen danskeletje schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:39:
[...]
Ik kan bevestigen dat die in beide richtingen meet. Heb er zelf ook eentje om te meten wat er in en uit de batterij gaat. En om dat vervolgens in HA te integreren.
Batterij start op, Grid lampje en de battery branden maar de BT, CT en WIFI lampjes niet (ook niet tijdens opstarten of kortstondig).
Wat heb ik al geprobeerd:
- Batterij uit en stekker uit het stopcontact voor 2 min, 1 uur, 2 uur en de hele nacht om te resetten > geen resultaat
- Martsek app op een andere telefoon installeren > geen resultaat
Heeft er hier iemand dit al een keer meegemaakt? Zijn er nog andere tips? Of is dit een DOA?
Draait hier nu ~2 weken en kreeg met dat mooie weer van de afgelopen periode regelmatig, en langdurig, 2500W laden voor zijn kiezen. Wordt er niet anders van. Die socket. Ik wel. Ik wordt er blij van.Avenger 2.0 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:45:
[...]
Had hier schrik om een smart plug ertussen te steken ivm oververhitting (meeste zijn maar rated tot 10A continue). Zie nu wel in de specs staan dat HW socket "Max.: 3680W (16A), Continuous: 2760W (12A)" heeft en oververhitting beveiliging. Misschien toch eens proberen dan
Waar vindt jij de cycli, ik vind dat niet, ook niet in HA. (via MQTT).PNARI schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:02:
[...]
Levensduur hangt af van verbruiksprofiel en installatie. Ik heb nu al regelmatig dagen dat er meer dan 2 cycli zijn.
Mijn omvormer van de panelen die in de kelder hangt werkt al 20 jaar zonder problemen.Ook dat hangt af van je installatie, een krap bemeten omvormer wordt in verhouding zwaarder belast en plaatsing in bv een garage waar omgevingstemperatuur 35° kan worden op het moment dat de omvormer aan 100% moet werken .
MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Hoe heb je deze berekening gemaakt?Avenger 2.0 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 07:36:
Ah ja dan had ik het omgewisseld.
Hoi!
Wel de locatie aanstaan op de telefoon voor de app?Holyjoe schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:47:
Ik heb dinsdag mijn batterij ontvangen (MT Venus 5.12KWh), gister vol enthousiasme in elkaar gezet, wielen eronder, hijsbeugels (jammer dat 1 gat niet goed getapt is), app gedownload, stekker erin, "add device" ..... en niks ... Er komt geen device beschikbaar en de app blijft zoeken.
Batterij start op, Grid lampje en de battery branden maar de BT, CT en WIFI lampjes niet (ook niet tijdens opstarten of kortstondig).
- Batterij uit en stekker uit het stopcontact voor 2 min, 1 uur, 2 uur en de hele nacht om te resetten > geen resultaat
Heeft er hier iemand dit al een keer meegemaakt? Zijn er nog andere tips? Of is dit een DOA?
In de gegevens van de energy socket van HW die tussen mijn batterij staat, er zijn dagen dat de batterij meer dan 9kWh afgeeft.dannyro schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:50:
[...]
Waar vindt jij de cycli, ik vind dat niet, ook niet in HA. (via MQTT).
Ik heb die socket er ook tussen staan, maar ik trek de batterij niet leeg deze tijd van het jaar, dan kan je toch moeilijk de cycli meten? Of zie ik het verkeerd?PNARI schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:01:
[...]
In de gegevens van de energy socket van HW die tussen mijn batterij staat, er zijn dagen dat de batterij meer dan 9kWh afgeeft.
Niet helemaal juist denk ik.PNARI schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:34:
[...]
Er blijft altijd 11% dus 0.56 kWh ongebruikt in de batterij als ze "leeg" is dus rest er 4.56kWh effectief te gebruiken. De gemiddelde RTE is 75 % dus is de effectieve capaciteit 3.42kWh.
RTE staat voor 'round trip efficiency' wat betekent dat zowel de rendementsverliezen van het laden als die van het ontladen gerekend zijn. Als je ervan uit gaat dat de helft van die verliezen al geleden is bij het laden, dan heb je een ontlaad-rendement van ca. 87%. Als je een volle batterij ontlaadt, dan heb je dus 4.56 x 0,87 = 4 kWh nuttige energie. Dat is dus de capaciteit die je effectief ter beschikking heb met een volle batterij.
Bovendien heb ik zelf opgemeten hoeveel mijn MT's hebben door ze met een constant vermogen van 500W op te laden en terug te ontladen. Ik kwam op 83% RTE uit en niet 75%. Wat dat betreft zijn die MT's dus helemaal niet slecht lijkt me. Dat komt dus neer op een ontlaadrendement van 93%, dus 4.56 x 0.93 = 4,24 kWh.
Code is nog actief, er zijn blijkbaar nog wat stuks beschikbaar.vanpeers schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:45:
Voor de kortingsactie is de code beschikbaar!![]()
Te bestellen bij http://duravolt.nl/
twe@kers5kwh (Voor de 5,12 kwh)
twe@kers2kwh (Voor de 2,56 kwh)
- Levering vanuit voorraad, voldoende stuks beschikbaar.
- €1475 incl btw, verzending en CT003
- Te bestellen met CC (kwestie van extra bescherming) zonder meerkost.
- Vorige actie (200-250stuks?) vlot verlopen alleszins
Nog even een oproep aan degene van de vorige actie, laat zeker een review achter.
Dit helpt om dit soort acties klaar te krijgen.
disclaimer:
*Ik ben niet verbonden met Duravolt/Duramotion
** Ik heb enkel met de aantallen en info in de lijst geprobeerd een kortingsactie los te krijgen.
Doe je voordeel er mee als je er nog 1 wil.
.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG
Is er een aan/uit knop aan? Volgens een korte Google search kan je het toestel resetten door de aan/uit knop 5seconden ingedrukt te houden?Holyjoe schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:47:
BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1
Wel juist, thuisBabavers schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:15:
[...]
Niet helemaal juist denk ik.
RTE staat voor 'round trip efficiency' wat betekent dat zowel de rendementsverliezen van het laden als die van het ontladen gerekend zijn. Als je ervan uit gaat dat de helft van die verliezen al geleden is bij het laden, dan heb je een ontlaad-rendement van ca. 87%. Als je een volle batterij ontlaadt, dan heb je dus 4.56 x 0,87 = 4 kWh nuttige energie. Dat is dus de capaciteit die je effectief ter beschikking heb met een volle batterij.
Bovendien heb ik zelf opgemeten hoeveel mijn MT's hebben door ze met een constant vermogen van 500W op te laden en terug te ontladen. Ik kwam op 83% RTE uit en niet 75%. Wat dat betreft zijn die MT's dus helemaal niet slecht lijkt me. Dat komt dus neer op een ontlaadrendement van 93%, dus 4.56 x 0.93 = 4,24 kWh.
Thuis-batterij.be gaat uit van effectieve capaciteit. Als de panelen op 24 u 4.56kWh produceren komt er met een RTE van 75 % 3.42kWh uit de batterij dus je moet wel degelijk met RTE rekening houden. Met 83 % ga je op 3.8kWh uit komen. Als je op 500W laadt en ontlaad ga je waarschijnlijk maar max 1 cyclus per dag hebben.Babavers schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:15:
[...]
Niet helemaal juist denk ik.
Ik vraag me af hoe het zit met herstelbaarheid (buiten garantie kwestie).
Ik zou willen weten hoe makkelijk het zou zijn binnen 10 jaar bv batterijen te vervangen - zoals we nu doen bij een UPS.
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Je moet kijken naar wat je batterij levert per dag. Met een RTE van 75 % en bv 6.8kWh geleverd op een dag heb je 2 cycli, batterij hoeft niet leeg te zijn.dannyro schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:08:
[...]
Ik heb die socket er ook tussen staan, maar ik trek de batterij niet leeg deze tijd van het jaar, dan kan je toch moeilijk de cycli meten? Of zie ik het verkeerd?
Heb nu de CT003 geïnstalleerd, ging ook vlot en geupdate naar 114 - gelukkig is de Belgische digitale meter hier ook ondersteund (Beta), en die bolt hier nu voor het laatste uurtje op zo goed als NOM.
Hopelijk blijft de connectie nu bollen!
Ik kreeg op mijn Anker E1600 later een update zodat ik deze in de zomer op 5% ontlading kan zetten. In de winter werd aangeraden om 10% aan te houden. Nu heeft deze batterij een heel ander concept met zonnepanelen direct op de accu en daardoor staat de accu ook op het dak in de kou waar het kan vriezen.JeffreyGorissen schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:32:
[...]
Ik zie dat de cellen maximaal tot 3.5 volt (3517 mV) geladen worden. In rust zakken ze tussen 3.35 V en 3.4 V. Bij het ontladen zie ik bij 11% SoC staan dat ze op 3.1 V (3122 mV) er mee op houden. Als ik dit vergelijk met de tabel hieronder dan gebruiken ze niet de maximale laadvoltages. en kan je stellen dat ze het ergens rond de 90% a 95% houden.
Bij mijn eigen zelfbouw LiFePO4 accu heb ik de cell limiet maxima wel op 3.60 V staan. De minima op 2.55 V. Een kleine marge alsnog dus. Marstek heeft dus wel al een vrij ruime marge genomen naar mijn mening.
[Afbeelding]
Maar ik geef het puur aan dat een Fabrikant nog op een later moment ervoor kan kiezen om wijzigingen aan te brengen. Voor de MT zou dat 0,256 kWh schelen dus 2.5 uur een belasting van 100 W.
Aangezien mijn Accu in deze zonnige tijd waarbij de WP niet draait niet onder de 70% komt zou het voor mij niets uitmaken
Ik heb mijn Anker ook gewoon nog op 10% staan omdat de MT+Anker ruim voldoende zijn voor mijn verbruik in voorjaar/zomer/herfst.
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Lees de TS er eens op na.. misschien dat daar tips staan hoe en wat...Holyjoe schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:47:
Ik heb dinsdag mijn batterij ontvangen (MT Venus 5.12KWh), gister vol enthousiasme in elkaar gezet, wielen eronder, hijsbeugels (jammer dat 1 gat niet goed getapt is), app gedownload, stekker erin, "add device" ..... en niks ... Er komt geen device beschikbaar en de app blijft zoeken.
Nee spijtig genoeg niet (wat ik ook begrijp gezien de garantie). Batterijcellen vervangen zou ik eerlijk gezegd vergeten. Zijn 'pouch' cellen die aan elkaar gelijmd zijn (kan je in promovideo van Marstek zien), dus lijkt mij zowat onbegonnen werk. Als de batterij na 10 jaar garantie nog goed werkt lijkt me dat ook niet hetgene wat stuk zal gaan. Eerder de omvormer zal het volgens mij het eerst begeven. Gezien hier veel knappe koppen op tweakers zitten zal er wel iemand ons kunnen helpen met de reparatie danIcekiller2k6 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:38:
Rare vraag - maar heeft iemand zijn marstek al eens open gedaan en intern fotos gemaakt?
Ik zou willen weten hoe makkelijk het zou zijn binnen 10 jaar bv batterijen te vervangen - zoals we nu doen bij een UPS.
niet helemaal toch?PNARI schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:34:
[...]
Die RTE van 75% bestaat uit 2x een verlies; eerst bij het laden, daarna bij het ontladen.
Even quick and dirty in m'n excel kom ik op onderstaand (ga er even vanuit dat de effeiciency bij laden/ontladen gelijk is)
5,25 kWh richting batterij, 13,20% verlies stopt de batterij vol met 4,56 kWh (=89% oorspronkelijke capaciteit)
vervolgens ga je die 4,56 kWh ontladen en met 13,20% verlies levert je batterij 3,96 kWh terug. (=effectieve capaciteit)
3,96 / 5,25 resulteert in een RTE van 75%
Zal het eens een keertje testen icm met een energysocket. Manueel van leeg naar vol en weer leeg in 1 dag.
Dat kanAvenger 2.0 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:54:
Kan je in HomeWizard dat Energy Socket toekennen als 'thuisbatterij' voor de statistieken (en eventueel de Energy Display) om mooie grafiek te krijgen of is dat enkel mogelijk met de HomeWizard batterij (en niet de Marstek op Energy Socket)?
Hier is een beperkte inkijk in de Venus E achter het aansluitpaneel (Gen 1.0)Icekiller2k6 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:38:
Rare vraag - maar heeft iemand zijn marstek al eens open gedaan en intern fotos gemaakt?
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.