Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117
STEL dat er een update komt waardoor de batterij moedwillig minder lang meegaat of zo? Kijk ik teveel films?
eerst de ervaing lezen van andern hier op tweakers :-)Meonline schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:32:
Iets over die updates? Als de batterij werkt, kan je dan niet beter stoppen met updates te installeren?
STEL dat er een update komt waardoor de batterij moedwillig minder lang meegaat of zo? Kijk ik teveel films?
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117
Ik ben geen expert op dit gebied, maar heb wel eens wat artikelen gelezen over de verschillende 'stelsels' van elektriciteitsnetten en op welke manier huizen dan geäard zijn.vifra schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:24:
[...]
Grounding is wel nodig. beter een pin in de aarde steken en daaraan verbinden als het mogelijk is. Het hangen aan de radiatoren was vroeger een praktijk mar (logisch) niet de meest veilige ... Radiators, buizen, ... daar zit nu wel eens plastiek en rubber tussen en dan zou de geleiding wel eens onderbroken kunnen zijn ... en de weerstand van de aarding (Ohm) mag ook niet meer dan 2 Ohm zijn, vandaar een aardingsdraad meer garanties geeft.
Maar zo maar 1 van je apparaten op een eigen aardpin aansluiten is mogelijk ook niet de meest verstandige optie. Nou zal het bij de Marstek wel meevallen omdat die waarschijnlijk niet verbonden is met andere randapparaten die op hun beurt ook weer met andere apparaten in huis zijn verbonden. En ik weet ook niet hoe die grounding aansl;uiting van de Marstek weer verbonden is met de randaarde aan de grid kant en aan de backup kant. Maar door verschillende apparaten in huis op meerdere punten te aarden kan je onverklaarbare storingen, aardlussen, etc. krijgen (potentieel, theoretisch).
Alles geäard via hetzelfde gemeenschapelijke aardpunt is iig het beste.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ja denk het meest verstandig is om het stopcontact waar de Marstek aanzit geaard te maken vanuit de meterkasteymey schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:37:
[...]
Ik ben geen expert op dit gebied, maar heb wel eens wat artikelen gelezen over de verschillende 'stelsels' van elektriciteitsnetten en op welke manier huizen dan geäard zijn.
Maar zo maar 1 van je apparaten op een eigen aardpin aansluiten is mogelijk ook niet de meest verstandige optie. Nou zal het bij de Marstek wel meevallen omdat die waarschijnlijk niet verbonden is met andere randapparaten die op hun beurt ook weer met andere apparaten in huis zijn verbonden. En ik weet ook niet hoe die grounding aansl;uiting van de Marstek weer verbonden is met de randaarde aan de grid kant en aan de backup kant. Maar door verschillende apparaten in huis op meerdere punten te aarden kan je onverklaarbare storingen, aardlussen, etc. krijgen (potentieel, theoretisch).
Alles geäard via hetzelfde gemeenschapelijke aardpunt is iig het beste.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Wat ik begrijp heb je momenteel de volgende opties om meerdere batterijen te gebruiken.MuadD1b schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:27:
Mijn oude slimme meter (kamstrup) is niet compatible met de Marstek P1 meter. Nou zie ik dat het mogelijk is om via homeassistant een shelly pro 3em te emuleren. Weet iemand of de shelly pro 3em geschikt is om meerdere Marstek accu's tegelijk aan te sturen? Of werkt dat echt alleen maar met de Marstek P1 meter?
- Met de CT002 of CT003 op 1 fase
- Met de shelly, HWP1, CT002 of CT003 met de batterijen verdeeld over de fasen. Waar elke batterij kijkt naar het verbruik op zijn eigen fase. Of er een of twee laat kijken naar zijn eigen fase en een laatste laat kijken naar het totaal van al de fasen.
- Custom setup via Modbus vanuit HomeAssistant of ander systeem
- HomeAssistant kan de slimme meter uitlezen
- HomeAssistant is op de hoogte van het bestaan van de 2 marstek batterijen, SOC, vermogen,...
- Je hebt een script draaien die een berekening doet op de waardes uit de de slimme meter om het verbruik te verdelen over 2 helper sensoren
- Deze 2 helper sensoren gebruik je als fase inputs voor de Shelly pro 3em emulator
- Je configureerd je batterijen zo dat ze elk kijken naar een enkele fase van de Shelly pro 3em emulator
[ Voor 28% gewijzigd door Juicie op 22-05-2025 09:54 ]
Ik heb 3 batterijen, elk op hun eigen fase aangestuurd door een Shelly Pro 3EM. Werkt perfect. Als ik merk dat een batterij volgeladen is schakel ik de leegste over naar de som van de 3 fasen. Nu nog manueel, van zodra ik tijd gevonden heb om de modbus in orde te brengen automatisch.MuadD1b schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:27:
Mijn oude slimme meter (kamstrup) is niet compatible met de Marstek P1 meter. Nou zie ik dat het mogelijk is om via homeassistant een shelly pro 3em te emuleren. Weet iemand of de shelly pro 3em geschikt is om meerdere Marstek accu's tegelijk aan te sturen? Of werkt dat echt alleen maar met de Marstek P1 meter?
3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM
Dacht niet met de HW p1? Enkel als je 1 batterij hebt. Of toch?Juicie schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:40:
[...]
Wat ik begrijp heb je momenteel de volgende opties om meerdere batterijen te gebruiken.
- Met de CT002 of CT003 op 1 fase
- Met de shelly, HWP1, CT002 of CT003 met de batterijen verdeeld over de fasen. Waar elke batterij kijkt naar het verbruik op zijn eigen fase. Of er een of twee laat kijken naar zijn eigen fase en een laatste laat kijken naar het totaal van al de fasen.
- Custom setup via Modbus vanuit HomeAssistant of ander systeem
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
De Venus-E wordt lekker warm bij laden/ontladen.Meonline schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:47:
[...]
Ik ga hem in de kelder zetten denk ik, 17gr, vrij constant, niet vochtig en dan maar hopen dat er niets misgaat.
Dat beinvloedt de temperatuur vd kelder.
Hoeft geen probleem te zijn als je de kelder niet (zoals wij) gebruikt voor opslag producten moestuin en je graag wil dat de temperatuur laag blijft.
Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)
Misschien een goede reden om 'm toch maar ergens in de living te zetten, verhoging rendement, minder verwarmen in de winterpms1 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:49:
[...]
De Venus-E wordt lekker warm bij laden/ontladen.
Dat beinvloedt de temperatuur vd kelder.
Hoeft geen probleem te zijn als je de kelder niet (zoals wij) gebruikt voor opslag producten moestuin en je graag wil dat de temperatuur laag blijft.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
neeErik1805 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:56:
Iets wat ik nog niet helemaal snap. Batterij staat in auto mode. Gaat hij nu op basis van het laagste tarief op dat moment laden?
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
Moet ik dan de AI mode instellen?
Daar ben ik ook benieuwd naar. Hier gaat hij (pas besteld, nog niet geleverd) in eerste instantie even in huis onder de trap, maar ik wil hem voor permanent wel in de garage gaan zetten, wanneer ik daar plaats heb gemaaktAvenger 2.0 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:06:
[...]
Mogelijk zit er reeds een warmtemat in de Marstek om de batterijen op te warmen voor het laden bij negatieve temperaturen gezien de bedrijfstemperatuur -20°C tot 55°C is. Zal eens navragen bij Marstek of ze dat kunnen bevestigen.
De garage is onverwarmd maar wel met dubbelsteens muren, en 's zomers wordt het niet echt heet daar; misschien 25~27 graden max bij enkele opeenvolgende erg warme dagen. Dus voor oververhitting ben ik niet zo bang, en de natuurlijke ventilatie in de garage is voor in de zomer genoeg. Maar 's winters kan het er wel koud worden. Desnoods kan ik een geïsoleerde omkisting maken met een klein verwarmingselementje erbij, maar als de batterij zichzelf al kan warmhouden is dat wellicht niet nodig (of enkel de isolatie, zonder element).
N.B. Ik weet dat hij als "balkonbatterij" wordt gemarket en officieel zelfs tegen vorst kan, maar dat beïnvloedt natuurlijk wel de levensduur (de 6000+ cycles opgave is alleen bij 25°C). Dus ik zou hem toch liever beschermen tegen de winterkou.
[ Voor 4% gewijzigd door johnwoo op 22-05-2025 10:05 ]
4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1
die zou dat moeten doen, maar ik heb mijn 3 batterijen al dagen op ai staan. Ik heb dat gedrag nog niet gezien. gaat gewoon laden zodra er zonneopwek is. Doet bij mij niets met het laagste dagtarief. zelfs niet als er nog ruimte is om te laden. Ben benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn?
Ja, dan wordt er bij niet volle batterij op (a)laagste tarief laden en daarna over op (b)NOM.
a-b-a-b-a-b enz.....
Weet dat de AI functie nog in ontwikkeling is en er op dit moment eraan wordt gewerkt om die 'slimmer' te maken. Ik heb er een paar weken mee gewerkt zonder problemen.
hgr
PS voor alle nieuwe gebruikers lees SVP/AUB de Topic Start (TS) vele vragen die nu langskomen worden daarin al beantwoord met de nodige tips erbij!
[ Voor 15% gewijzigd door SatScan op 22-05-2025 10:07 ]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Heb jij nordpol of tibber ingesteld en heeft het hier nog mee te maken? Ik heb namelijk absoluut niet kunnen constatereren tot nu toe dat de ai modus iets doet met het laagste dagtarief. zou trouwen ook niet direct slim zijn. Het verschil tussen hoog en laag moet dan ook wel van een bepaalde grootte zijn. En zonnestroom is veelal de betere keus. Dus hoor graag meer hoe je het precies ingesteld hebt en wat de dagsituatie dan was toen de ai ging laden op de goedkoopste uren?SatScan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:05:
[...]
Ja, dan wordt er een bij niet volle batterij op (a)laagste tarief laden en daarna over op (b)NOM.
a-b-a-b-a-b enz.....
Weet dat de AI functie nog in ontwikkeling is en er op dit moment eraan wordt gewerkt om die 'slimmer' te maken. Ik heb er een paar weken mee gewerkt zonder problemen.
hgr
Als er zonnestroom is en laagste tarief op dat moment wordt er niet vanuit grid geladen volgens mij.stil schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:09:
[...]
heb jij nordpol of tibber ingesteld en heeft het hier nog mee te maken. Ik heb namelijk absoluut niet kunnen constatereren tot nu toe dat de ai modus iets doet met het laagste dagtarief. zou trouwen ook niet direct slim zijn. Het verschil tussen hoog en laag moet dan ook wel van een bepaalde grootte zijn. en Zonnestroom is veelal de beter keus. Dus hoor graag meer hoe je het precies ingesteld hebt en wat de dagsituatie dan was toen de ai ging laden op de goedkoopste uren?
Dat is hier een tijdje terug gemeld door anderen als ik het mij goed herinner (> v148)
Zou ook logisch zijn, vanuit de app feedback is ook gemeld dat AI 3 mnd nodig zou hebben om gebruiker gedrag vast te stellen om daar effectief op te kunnen reageren (voorspelling).
Maar goed we moeten nog 'even' geduld hebben tot er nieuwe FW's komen waarin de AI verder in is ontwikkeld.
Ik heb diverse tweakers voorstellen tav AI in de onze verbeterlijst aan MT aangeboden!
[ Voor 4% gewijzigd door SatScan op 22-05-2025 10:56 ]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Ik heb uiteraard ook de Marstek maar ook een meter met 10 seconden vertraging. Op zich werkt het intussen na een aantal updates, maar door de vertraging natuurlijk met hier en daar wat pieken en dalen.
Omdat de meter alweer 12 jaar hangt en ik hoorde dat ze op den duur wilden gaan moderniseren, heb ik eens gebeld met Stedin. Stedin ( Midden Nederland) zit in de slimme meters en ook natuurlijk in het leidingen werk buiten. In ieder geval komen ze te weten op 2 juli gratis vervangen voor een nieuwe moderne.
En zorgpanelen en thuis batterij en dat het niet samenwerken met die vertraging was voldoende.
Misschien ook een idee voor iemand anders om gratis en sneller reagerende meter te krijgen.
Wat ik de batterijen ook niet zie doen in ai modus is ontladen op de duurste uren. Mijn situatie is nu dat ik mijn 3 batterijen op zonnige dagen al vroeg vol heb. Voor de rest van de dag, in de praktijk pas in de avond gezien de zonnige dagen, ontladen ze tot aan NOM. Maar bij hoge oprijzen zou het ook niet onlogisch zijn om meer te ontladen richting het net. op basis van de day ahead prijzen en de weersverwachting?SatScan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:15:
[...]
Als er zonnestroom is en laagste tarief op dat moment wordt er niet vanuit grid geladen volgens mij.
Dat is hier een tijdje terug gemeld door anderen als ik het mij goed herinner (> v148)
Zou ook logisch zijn, vanuit de app feedback is ook gemeld dat AI 3 mnd nodig zou hebben om gebruiker gedrag vast te stellen om daar affectief op te kunnen reageren (voorspelling).
Maar goed we moeten nog 'even' geduld hebben tot er nieuwe FW's komen waarin de AI verder in is ontwikkeld.
Heb je de TS gelezen en de pinned berichten?Meonline schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 06:38:
Stel dat de app van Marstek om 1 of andere reden niet meer ondersteund wordt in de toekomst, zal de batterij zijn werk dan nog doen?
Maakt er iemand zich zorgen ivm brandgevaar?
Dan had je gelezen dat de batt geheel lokaal kan werken zonder internet, Die heb je in principe alleen nodig voor FW updates.
Be like google my friend...
Vind de Marstek zelf ook niet zo snel schakelen met een 1s DM. Maar met een 10s DM zal het natuurlijk nog erger zijn. Had eigenlijk liever gehad dat je een offset kon instellen om te laden/ontladen. Nu zit die er regelmatig over bij beide en dat is zonde. Want zonne-energie met overschot en batterij is altijd te klein, zo een offset zou nog meer besparenKoniade schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:17:
Nieuwe meter aanvragen?!!
Ik heb uiteraard ook de Marstek maar ook een meter met 10 seconden vertraging. Op zich werkt het intussen na een aantal updates, maar door de vertraging natuurlijk met hier en daar wat pieken en dalen.
Omdat de meter alweer 12 jaar hangt en ik hoorde dat ze op den duur wilden gaan moderniseren, heb ik eens gebeld met Stedin. Stedin ( Midden Nederland) zit in de slimme meters en ook natuurlijk in het leidingen werk buiten. In ieder geval komen ze te weten op 2 juli gratis vervangen voor een nieuwe moderne.
En zorgpanelen en thuis batterij en dat het niet samenwerken met die vertraging was voldoende.
Misschien ook een idee voor iemand anders om gratis en sneller reagerende meter te krijgen.
Staat in de ingediende lijst...Avenger 2.0 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:24:
[...]
Vind de Marstek zelf ook niet zo snel schakelen met een 1s DM. Maar met een 10s DM zal het natuurlijk nog erger zijn. Had eigenlijk liever gehad dat je een offset kon instellen om te laden/ontladen. Nu zit die er regelmatig over bij beide en dat is zonde. Want zonne-energie met overschot en batterij is altijd te klein, zo een offset zou nog meer besparen
IEDEREEN MET VERBETERVOORSTELLEN DIEN ZE HIER IN EN IN DE FEEDBACK VAN DE APP
Hoe doe jij dat zonder de Marstek App? Want dat was de vraag.SatScan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:22:
[...]
Heb je de TS gelezen en de pinned berichten?
Dan had je gelezen dat de batt geheel lokaal kan werken zonder internet, Die heb je in principe alleen nodig voor FW updates.
Be like google my friend...
1
2
3
| Meonline schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 06:38: Stel dat de app van Marstek om 1 of andere reden niet meer ondersteund wordt in de toekomst, zal de batterij zijn werk dan nog doen? Maakt er iemand zich zorgen ivm brandgevaar? |
[ Voor 23% gewijzigd door pms1 op 22-05-2025 10:40 ]
Lekker gezellig met het zoemen van de ventilator.Meonline schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:52:
[...]
Misschien een goede reden om 'm toch maar ergens in de living te zetten, verhoging rendement, minder verwarmen in de winter
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V156/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V118 / 3 fasen net
Lees TS, is door andere en mijzelf al mnd terug getest (spoiler alert: ja met APP)!pms1 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:39:
[...]
Hoe doe jij dat zonder de Marstek App? Want dat was de vraag.
code:
1 2 3 Meonline schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 06:38: Stel dat de app van Marstek om 1 of andere reden niet meer ondersteund wordt in de toekomst, zal de batterij zijn werk dan nog doen? Maakt er iemand zich zorgen ivm brandgevaar?
En brandgevaar, nee ik maak mij geen zorgen omdat ik mij aan de voorschriften hou en een LFP batt juist zeer brandveilig is. Kun je zo terugvinden op het als je even zoekt...
Klopt dat zit er ook (nog?) niet in.. zie TSstil schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:21:
[...]
Wat ik de batterijen ook niet zie doen in ai modus is ontladen op de duurste uren. Mijn situatie is nu dat ik mijn 3 batterijen op zonnige dagen al vroeg vol heb. Voor de rest van de dag, in de praktijk pas in de avond gezien de zonnige dagen, ontladen ze tot aan NOM. Maar bij hoge oprijzen zou het ook niet onlogisch zijn om meer te ontladen richting het net. op basis van de day ahead prijzen en de weersverwachting?
Kun je de Venus-E configuren zonder de Marstek App?SatScan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:49:
[...]
Lees TS, is door andere en mijzelf al mnd terug getest (spoiler alert: ja met APP)!
Antwoord van jou: Ja met APP!
Ik haak af.
Een LFP is zeker niet 'zeer' brandveilig. Het is veiliger dan een NMC batterij, maar nog steeds is er een risico. Wel is dat risico erg laag en wss vergelijkbaar met een droger bv.SatScan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:49:
[...]
Lees TS, is door andere en mijzelf al mnd terug getest (spoiler alert: ja met APP)!
En brandgevaar, nee ik maak mij geen zorgen omdat ik mij aan de voorschriften hou en een LFP batt juist zeer brandveilig is. Kun je zo terugvinden op het als je even zoekt...
Echt veilig zijn solid-state batterijen.
Risico is dus een stuk lager, maar zeker niet nul. Nog steeds adviseren ze de accu's niet op een vluchtroute te plaatsen en niet in de buurt van trappen en dergelijke.
Laatst nog een zendure die op een balkon in de fik was gevlogen. Maar ach...zonnepaneel installaties vliegen ook af en toe in de fik
Ik gok dat, zelfs als de app zou verdwijnen (en je dus niet alleen geen aansturing van de batterij meer kan doen via die app, maar überhaupt geen WiFi meer kunt configureren omdat dat dmv de app via BT gebeurt), de RS485 poort altijd blijft werken, gezien deze losstaat van WiFi/BT/internet/Marstek's eigen servers. In dat geval moet je dan natuurlijk wel een bridge-apparaat (zoals LilyGo) of HEMS met RS485 support hebben om aan die connector te hangen...pms1 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:01:
[...]
Kun je de Venus-E configuren zonder de Marstek App?
Ik haak af.
Overigens lijkt me dat het configureren van de WiFi dan ook nog wel zou lukken met een historische .apk van de app van een van de bekende mirroring sites, dat zou niet afhankelijk moeten zijn van Marstek servers. En mogelijk lukt basic lokale aansturing dan ook nog wel, dat hangt een beetje van de implementatie af (dit kan al getest worden door even de internet uplink los te halen en te kijken wat je nog kan met de app vanaf je lokale netwerk). De historie/statistieken, en AI- of trading modi die afhankelijk zijn van Marstek servers verliezen dan natuurlijk wel hun functionaliteit.
[ Voor 31% gewijzigd door johnwoo op 22-05-2025 11:18 ]
4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1
Stel dat de app van Marstek om 1 of andere reden niet meer ondersteund wordt in de toekomst, zal de batterij zijn werk dan nog doen?pms1 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:01:
[...]
Kun je de Venus-E configuren zonder de Marstek App?
Ik haak af.
Ja dat kan! ik gebruik daar HA voor maar er zijn ook andere oplossingen.
Dus volgens mij kun je geheel zonder APP de batterijen installeren en bedienen.
Wat je dan niet kunt is de FW updaten dat gaat via BT en de APP.
Heb je de batterijen met de APP geïnstalleerd en wil je die ontkoppelen van het internet dat kan dat ook, dan werkt alleen de AI functie niet zoals je in de TS kunt lezen. De app werkt dan uiteraard alleen lokaal omdat je de gegevens niet meer via de cloud kunt raadplegen en instellingen kunt aanpassen.
Als je dit niet uit de TS kunt opmaken dan graag aangeven waar ik verbeteringen kan aanbrengen.
Dank je wel!
hgr
[ Voor 7% gewijzigd door SatScan op 22-05-2025 11:16 ]
https://www.ess-news.com/...ches-fire-in-german-home/jelleeelco schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:08:
[...]
Laatst nog een zendure die op een balkon in de fik was gevlogen.
Ik zie op de foto naast de batterij een hoop isolatie liggen, misschien was de batterij ingepakt waardoor deze onvoldoende koeling kreeg en is niet de batterij zelf maar de electronica/bekabeling beginnen smeulen?
3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM
Ik weet niet of er koppeling met backend nodig is voor het koppelingsprocess in de huidige app maar ik heb een feature ingeschoten op de lijst om CT te koppen via IP adres. Dat is sowieso handig omdat het koppelen via bluetooth niet altijd goed werkt maar maakt het ook toekomstbestendig. Idealiter zouden de batterijen en de CT een wifi ap aanbieden wanneer ze niet gekoppeld zijn waarmee je met een (minimalistische) web interface zelf aan wifi kunt koppelen.johnwoo schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:10:
[...]
Ik gok dat, zelfs als de app zou verdwijnen (en je dus niet alleen geen aansturing van de batterij meer kan doen via die app, maar überhaupt geen WiFi meer kunt configureren omdat dat dmv de app via BT gebeurt), de RS485 poort altijd blijft werken, gezien deze losstaat van WiFi/BT/internet/Marstek's eigen servers. In dat geval moet je dan natuurlijk wel een bridge-apparaat (zoals LilyGo) of HEMS met RS485 support hebben om aan die connector te hangen...
Overigens lijkt me dat het configureren van de WiFi dan ook nog wel zou lukken met een historische .apk van de app van een van de bekende mirroring sites, dat zou niet afhankelijk moeten zijn van Marstek servers. En mogelijk lukt basic lokale aansturing dan ook nog wel, dat hangt een beetje van de implementatie af (dit kan al getest worden door even de internet uplink los te halen en te kijken wat je nog kan met de app vanaf je lokale netwerk). De historie/statistieken, en AI- of trading modi die afhankelijk zijn van Marstek servers verliezen dan natuurlijk wel hun functionaliteit.
Juicie schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:40:
[...]
Wat ik begrijp heb je momenteel de volgende opties om meerdere batterijen te gebruiken.
[list]
• Met de CT002 of CT003 op 1 fase
• Met de shelly, HWP1, CT002 of CT003 met de batterijen verdeeld over de fasen.
Jawel gaat prima, zo doe ik het al drie weken met twee batterijen:stil schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:48:
[...]
Dacht niet met de HW p1? Enkel als je 1 batterij hebt. Of toch?
- batterij 1 ingesteld NOM op fase A (meeste verbruikers)
- batterij 2 ingesteld NOM op fase A + B + C
geen load balancing tussen batterijen maar in mijn situatie werkt dit
correct, heb 3 fase omvormerbommel schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:27:
[...]
Gaat alleen met omvormer per fase of 3-fase omvormer? Anders gaat batterij op 1 fase nooit laden ?
[ Voor 42% gewijzigd door dodvip123 op 22-05-2025 11:29 ]
2x Marstek 5.12 v156 HW P1
Gaat alleen met omvormer per fase of 3-fase omvormer? Anders gaat batterij op 1 fase nooit laden ?dodvip123 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:26:
[...]
Jawel gaat prima, zo doe ik het al drie weken met twee batterijen:
- batterij 1 ingesteld NOM op fase A (meeste verbruikers)
- batterij 2 ingesteld NOM op fase A + B + C
geen load balancing tussen batterijen maar in mijn situatie werkt dit
Had mij vergist, hoop dat het opgelost is met de V115 van de ct003. (De v151 op de batterijen is reeds enkele weken aanwezig)S2S schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 07:55:
[...]
Vanochtend weer alles uit. Met v151, niet opgelost , want die draai ik al. Wel de ct003 een andere voeding gegeven . Het lijkt er op dat de ct003 gewoon uit gaat namelijk. Maar eens kijken .
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V156/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V118 / 3 fasen net
Als de pv omvormer op fase A zit dan laad de accu die daar zit wel op.bommel schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:27:
[...]
Gaat alleen met omvormer per fase of 3-fase omvormer? Anders gaat batterij op 1 fase nooit laden ?
Die andere kijkt naar A B en C dus die laad ook op.
Zit die accu die naar één fase kijkt niet op dezelfde fase als de pv dan zal hij inderdaad niet laden.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Precies, dus in dat scenario moet de batterij die naar 1 fase kijkt ook op die fase de omvormer hebben.Ronald.42 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:53:
[...]
Als de pv omvormer op fase A zit dan laad de accu die daar zit wel op.
Die andere kijkt naar A B en C dus die laad ook op.
Zit die accu die naar één fase kijkt niet op dezelfde fase als de pv dan zal hij inderdaad niet laden.
Voor de andere batterij maakt het niet uit want die kijkt naar de som.
Dat is juist.bommel schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:58:
[...]
Precies, dus in dat scenario moet de batterij die naar 1 fase kijkt ook op die fase de omvormer hebben.
Voor de andere batterij maakt het niet uit want die kijkt naar de som.
En mischien ook wel beter met 2 accu's een eenfase pv omvormer.
De accu op dezelfde fase laad maximaal van de pv en wat er over is gaat naar de accu die naar alle fasen kijkt.
Met een driefasen omvormer sta je dan mischien wel pv over die derde fase het net in te drukken als de accu die naar driefasen kijkt vol is.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Enige wat je dan mist is scenario waarbij er meer (piek)afname is op fase B en C dan 1 batterij kan leveren? Dat lijkt me geen heel groot gemis overigensRonald.42 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:02:
[...]
Dat is juist.
En mischien ook wel beter met 2 accu's een eenfase pv omvormer.
De accu op dezelfde fase laad maximaal van de pv en wat er over is gaat naar de accu die naar alle fasen kijkt.
Met een driefasen omvormer sta je dan mischien wel pv over die derde fase het net in te drukken als de accu die naar driefasen kijkt vol is.
Ik vermoed dat als je je verbruikers een beetje leuk verdeeld over de fases waar je accu beschikbaar hebt dat je dan wel weg komt.bommel schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:07:
[...]
Enige wat je dan mist is scenario waarbij er meer (piek)afname is op fase B en C dan 1 batterij kan leveren? Dat lijkt me geen heel groot gemis overigens
Ik heb nu de grote verbruikers continu en piek op fase 1 en 3 op fase 2 zit het lichtere spul en de oven die niet vaak gebruikt wordt. Op 2 zit dan ook de accu die naar 1 2 en 3 kijkt.
De 5 pv omvormers zitten ook redelijk verdeeld wat betreft opwek en verbruik van de fases.
Daarna 2 stuks uitgepakt, wieltjes eronder, greepjes erop en dan het spannendste deel; installeren,updaten en plug and pray... Ging allemaal echt zonder problemen.De twee batterijen geupdate naar V151, de CT003 naar V114. Draait als een tierelier! Eentje NOF en de andere NOM, tot nu toe doen ze wat ze moeten doen icm de zonnepanelen.
Vervolgens contact gehad met Duravolt, want er was 1 P1 meegeleverd. Logisch, maar de 3e batterij is voor schoonmoeders. Was geen probleem en als t goed is morgen een CT003 via DHL bezorgd.
Kortom, geen problemen waar ik tegenaan liep en keurige service van Duravolt. En nee, ik heb geen aandelen o.i.d.
Mvg Fam Cabboort
klopt, daarom heb ik een analyse gemaakt van wattage piek per fase met export van HW kwartier data over een jaar:bommel schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:07:
[...]
Enige wat je dan mist is scenario waarbij er meer (piek)afname is op fase B en C dan 1 batterij kan leveren? Dat lijkt me geen heel groot gemis overigens
| 2024-2025 | L1 | L2 | L3 |
| Count > 800W | 818 | 40 | 124 |
| Count > 1500W | 510 | 3 | 45 |
| Count > 2500W | 175 | 1 | 0 |
| Count > 5000W | 10 | 0 | 0 |
>2500W trek ik dus maar éénmaal op de andere fases, maar meerdere keren op fase 1 dus daarom daar de batterij die enkel naar die fase kijkt. De rest kan de tweede batterij bijspringen die naar de som van de fases kijkt. Overigens voor iedereen een interessante oefening om te bekijken hoe je fases verdeeld zijn en op welke fase je de batterij het beste verbindt. Ik gebruik daarvoor de kolommen L1, L2, L3 max W met formule per kolom =COUNTIF(J:J;">800") etc.
[ Voor 28% gewijzigd door dodvip123 op 22-05-2025 12:35 ]
2x Marstek 5.12 v156 HW P1
Wat kun je er dan mee?
- Het zou handig kunnen zijn om je meter data alsnog naar bijv. Home Assistant te pushen, voor je Energy dashboard.
- Het kan een hulpmiddel zijn om de WiFi strength van je CT te checken.
- Het helpt ons verder te ontdekken hoe de Marstek technologie werkt (we zijn toch tweakers he).
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| Sending : <SOH><STX>50|HMG-50|24215eXXXXXX|HME-4|009c17XXXXXX|0|0<ETX>6d to 192.168.20.78:12345
Response: <SOH><STX>88|HME-4|009c17XXXXXX|HMG-50|24215eXXXXXX|0|0|0|0|0|0|0|0|-54|0|0|0|0|0|0|0|0|0|0|0<ETX>74 from ('192.168.20.78', 12345)
{
"meter_dev_type": "HME-3",
"meter_mac_code": "009c17XXXXXX",
"hhm_dev_type": "HMG-50",
"hhm_mac_code": "24215eXXXXXX",
"A_phase_power": "-297",
"B_phase_power": "-1397",
"C_phase_power": "-1453",
"total_power": "0",
"A_chrg_nb": "0",
"B_chrg_nb": "0",
"C_chrg_nb": "0",
"ABC_chrg_nb": "0",
"wifi_rssi": "-54",
"info_idx": "216",
"x_chrg_power": "0",
"A_chrg_power": "0",
"B_chrg_power": "0",
"C_chrg_power": "0",
"ABC_chrg_power": "0",
"x_dchrg_power": "0",
"A_dchrg_power": "0",
"B_dchrg_power": "0",
"C_dchrg_power": "0",
"ABC_dchrg_power": "0"
} |
Waar ik benieuwd naar ben -> hoe ziet de data eruit met meerdere batterijen en wat is de betekenis van info_idx, loopt dit getal op bijv. bij successvolle meting?
Oorzaak was een slecht contact aan de MC4 connector van de zonnepanelenNu7s schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:20:
[...]
https://www.ess-news.com/...ches-fire-in-german-home/
Ik zie op de foto naast de batterij een hoop isolatie liggen, misschien was de batterij ingepakt waardoor deze onvoldoende koeling kreeg en is niet de batterij zelf maar de electronica/bekabeling beginnen smeulen?
Maar eens aankijken, anders is een goede externe voeding ook nog van belang voor een stabiele werking .
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Die hogere zekering moet je gewoon weg gooien. Dat is geen magisch ding wat de capaciteit van je stroomnetwerk vergroot, dat is een ding dat de capaciteit van je stroomnetwerk moet beperken. Volgens mij zijn de regels in NL dat een groep maximaal op 16 ampere afgezekerd mag zijn.Arjanski schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:49:
[...]
Aha duidelijk dank voor je goede uitleg, ik ga het even goed bekieken allemaal, ik heb zelfs nog een hoger Ampere zekering voor in de meterkast liggen, dacht die ooit nodig te hebben maar ligt te verstoffen. Maar denk dat die van 16 zat is zoals jij al zei
Bizar, hoe low cost is dat voedingsblokje dan wel nietS2S schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:17:
De CT003 lijkt het een stuk beter te doen na het aansluiten van een andere voeding. Het CT icoontje in de app bij de batterijen komt ook sneller tevoorschijn.
Maar eens aankijken, anders is een goede externe voeding ook nog van belang voor een stabiele werking .
ik heb gisteren precies hetzelfde geïnstalleerd, zie een paar posts terug. Alles werkte out of the box, niks bijzonders gedaan. Deze volgorde gebruikt:Djensen schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:31:
Oké, vrijdag staat de levering van 2 stuks MT Venus 5kWh gepland. Ze komen beide op andere groep en andere fase. Doel is NOM draaien. Huisaansluiting is 3 fase.
Er hangen in huis meerdere ubiquti accesspoints, dekking is overal top. Reeds in bezit van HW splitter waar de CT003 op aangesloten kan worden. Wat is nu beste volgorde en configuratie om ze goed te laten samenwerken?
Ik kan apart netwerk bouwen, toekennen aan specifiek AP, vaste IP gegeven etc. Of eerst proberen of het "out of the box" al werkt?
- App geïnstalleerd, account gemaakt
- Marstek P1 meter geïnstalleerd - update gedaan
- Accu 1 geïnstalleerd - update gedaan
- Accu 2 geïnstalleerd - update gedaan
Succes!
[ Voor 3% gewijzigd door Erik1805 op 22-05-2025 16:44 ]
Links onderaan op CT drukken in het hoofdscherm van de app.Erik1805 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:40:
Schiet mij net iets te binnen. Systeem draait sinds gisteren prima maar ik kan mij niet herinneren dat ik een type slimme meter heb kunnen kiezen bij installatie. Kan je dat in de app nog ergens zien/doen?
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Daar kan de P1 meter kiezen maar toch niet welke slimme meter er in de meterkast hangt. Maakt mij op zicht niet veel uit. Data komt binnen en het systeem draait.Broodro0ster schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:42:
[...]
Links onderaan op CT drukken in het hoofdscherm van de app.
Dat wordt nergens gevraagd. Je kan enkel kiezen om de batterij op 1 fase te houden of hem te laten rekenen over de 3 fases.Erik1805 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:45:
[...]
Daar kan de P1 meter kiezen maar toch niet welke slimme meter er in de meterkast hangt. Maakt mij op zicht niet veel uit. Data komt binnen en het systeem draait.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Ah oke wat dit staat in de TS:Broodro0ster schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:46:
[...]
Dat wordt nergens gevraagd. Je kan enkel kiezen om de batterij op 1 fase te houden of hem te laten rekenen over de 3 fases.
Bij het selecteren van een CT in de App wordt je gevraagd een slimme meter te kiezen. Staat jouw meter niet in de lijst, probeer dan een vergelijkbare meter en voer de diagnose uit. Dit moet je elke keer na het wijzigen van een CT meter doen!
Staat jouw meter nog niet in de MT app en krijg je het niet werkend? Dan kun je dat heel eenvoudig doorgeven via de feedback knop zodat je energiemeter wordt opgenomen in de lijst.
Inderdaad en dan moet nog worden bekeken of het circuit erachter (de kant waar de bel aan hangt, en dus ook dat stopcontact) wel de juiste minimum draadsectie heeft anders wordt het helemaal gevaarlijk. Dikwijls wordt hiervoor maar een zekering van 6A gebruikt met een draadsectie van min. 0,75mm² naar de beltrafo. Hier in Belgïe is het trouwens min. 2,5mm² op max. 20A en min. 1,5mm² op max. 16A. Ik heb bij de bouw alles op 2,5mm² gelegd, ook de bedrading naar de verlichting. Die laatste is wel afgezekerd op 16A alhoewel 20A eigenlijk ook kon.ech.wel schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:27:
[...]
Die hogere zekering moet je gewoon weg gooien. Dat is geen magisch ding wat de capaciteit van je stroomnetwerk vergroot, dat is een ding dat de capaciteit van je stroomnetwerk moet beperken. Volgens mij zijn de regels in NL dat een groep maximaal op 16 ampere afgezekerd mag zijn.
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Home Assistant / Influxdb / Grafana
Die vraag heb ik niet gehad. Gewoon mijn HW P1 gekozen (moest wel 15x proberen) en dan deed ie een diagnose. Nu draait het prima.Erik1805 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:48:
[...]
Ah oke wat dit staat in de TS:
Bij het selecteren van een CT in de App wordt je gevraagd een slimme meter te kiezen. Staat jouw meter niet in de lijst, probeer dan een vergelijkbare meter en voer de diagnose uit. Dit moet je elke keer na het wijzigen van een CT meter doen!
Staat jouw meter nog niet in de MT app en krijg je het niet werkend? Dan kun je dat heel eenvoudig doorgeven via de feedback knop zodat je energiemeter wordt opgenomen in de lijst.
Nee ik heb die vraag dus ook niet gehad. Wellicht TS aanpassen danBroodro0ster schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:51:
[...]
Die vraag heb ik niet gehad. Gewoon mijn HW P1 gekozen (moest wel 15x proberen) en dan deed ie een diagnose. Nu draait het prima.
Klik hier eens op in je app.Erik1805 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:48:
[...]
Ah oke wat dit staat in de TS:
:strip_exif()/f/image/P80DufSpV1xRWFoYXWa8Az80.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan krijg je dit scherm daar zal bij jou de ct ook nog bij staan mischien kun je daar wat mee?
Edit: @PNARI was eerder
[ Voor 11% gewijzigd door Maarten69 op 22-05-2025 16:57 ]
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Ik bij de HW dus nietMaarten69 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:56:
Ik heb de meter selectie wel gezien bij de CT003, maar mijn DM stond er niet tussen dus <terug> gedrukt.
Aks je HWP1 gebruikt voor je CT krijg je die vraag niet.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Verder weten we ook dat Bluetooth altijd aanstaat, iig op de batterij en vziw ook op de CT.
Misschien gaat die discovery (van het ip adres) ook wel via BLE? Ik kreeg mijn CT002 iig niet goed gekoppeld buiten bluetooth bereik (zolder) terwijl vlakbij de batterij het in 1x keer goed ging.
Daarom werkt vast IP misschien ook het beste...
Kan natuurlijk heel goed zijn dat het anders werkt, maar het verklaart wel...
Als het goed, kun je die wel kiezen. Bij apparaten en dan de Marstek P1 kiezen, hier kun je de slimmemeter kiezen . Gebruik je geen Marstek maar een HW P1 of Shelly is deze optie er niet.Erik1805 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:51:
[...]
Nee ik heb die vraag dus ook niet gehad. Wellicht TS aanpassen dan
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Kan alleen over de CT003 oordelen maar ik verwacht dat het voor andere P1 lezers niet anders is. Op het Marstek batterij device kies je onder de CT knop toch de P1 lezer waarmee jij wil dat hij praat? En daarmee komt de batterij dan automatisch achter het IP-adres van die P1 lezer.bommel schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:05:
Wat we nog niet weten is hoe de batterij weet wat het IP adres van de CT is... En wat als dit adres wijzigt?
Daarnaast, advies is om die P1 lezer een reserved (vast) IP adres te geven. Evenzo de batterij.
Maar je geeft nergens een IP adres op? hij moet het dus op een of andere manier discoveren en het lijkt niet via een netwerk broadcast te gaan.skeletje schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:13:
[...]
Kan alleen over de CT003 oordelen maar ik verwacht dat het voor andere P1 lezers niet anders is. Op het Marstek batterij device kies je onder de CT knop toch de P1 lezer waarmee jij wil dat hij praat? En daarmee komt de batterij dan automatisch achter het IP-adres van die P1 lezer.
Daarnaast, advies is om die P1 lezer een reserved (vast) IP adres te geven. Evenzo de batterij.
Klopt. Als jij zegt met welke P1 lezer hij moet praten geef je onbewust op met welk IP-adres gesproken moet worden.bommel schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:15:
[...]
Maar je geeft nergens een IP adres op? hij moet het dus op een of andere manier discoveren en het lijkt niet via een netwerk broadcast te gaan.
bij de koppeling steekt hij de ip ergens weg. verander als test maar eens je ip van de ct003 of hw p1 en het gaat niet meer werken. dan moet je config deleten en mits de gsm + app en wifi scanning gaat hij deze terug zoeken, ook de hw p1 wordt op deze manier gevonden. De updates gaan via BT.bommel schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:15:
[...]
Maar je geeft nergens een IP adres op? hij moet het dus op een of andere manier discoveren en het lijkt niet via een netwerk broadcast te gaan.
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase
Meer scan op zelfde subnet 0-254 denk ik.
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
zoals net al bevestigd dit is enkel van toepassing voor de ct003 misschien is de TS daar niet helemaal duidelijk over. Ik lees al maanden mee dat je op den duur al die dingen wel al meermaals voorbij ziet komen en weet.
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase
Bij ons zit de aardpin ook in huis.Erik1805 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:26:
[...]
In de aarde wordt lastig gezien de batterij in huis staat
Onder de meterkast de kelder in en daar door de muur de grond in.
Tesla Model 3 / Tesla Wall Connector / 1x Marstek 5.12kwh v151 CT003 v114 DSMR4 / Mitsubishi 5kW airco / 3 fasen net / Dynamisch contract, NL / 12 zonnepanelen /
Goedenavond,NBe schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:10:
Hopelijk kan iemand me even op weg helpen. De accu is aangesloten, heb goede wifi en bluetooth. De CT003 is aangesloten en herkend de 3 fases. Ik zie ook dat er stroom wordt geleverd en terug geleverd. Als ik kies voor Auto Diagnosis zie ik heel even -797 bij het groene bolletje Venus e en daarna gaat het rode lampje van "warn" branden en hoor ik een klik geluid en gebeurt er niks meer. Heb al meerdere stopcontacten en fases getest maar telkens met dezelfde uitkomst. Doe ik iets verkeerd of is er iets met de accu? Heb ook al feedback in de app gezet en wacht daar op reactie.
Deze heb ik nog niet eerder zo gemeld gezien.
Probeer eens Batt uit dmv groene knop en dan van grid af gedurende 20min. dan weer aan grid en batt aan dmv knop..
Welke FW versie heeft de Batt en welke de CT003?
Wil hij wel op manueel laden?NBe schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:10:
Hopelijk kan iemand me even op weg helpen. De accu is aangesloten, heb goede wifi en bluetooth. De CT003 is aangesloten en herkend de 3 fases. Ik zie ook dat er stroom wordt geleverd en terug geleverd. Als ik kies voor Auto Diagnosis zie ik heel even -797 bij het groene bolletje Venus e en daarna gaat het rode lampje van "warn" branden en hoor ik een klik geluid en gebeurt er niks meer. Heb al meerdere stopcontacten en fases getest maar telkens met dezelfde uitkomst. Doe ik iets verkeerd of is er iets met de accu? Heb ook al feedback in de app gezet en wacht daar op reactie.
Dat je hem eerst eens oplaad tot 100%
Of laat me eerst eens vragen hoeveel zit er in de accu?
Bij auto diagnose gaat hij even middels leveren en laden uitvogelen op welke fase hij zit dacht ik.
[ Voor 9% gewijzigd door Ronald.42 op 22-05-2025 18:23 ]
Nope dat kan niet in de app.ardana123 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:21:
Kan je de accu ook limiteren op max 80% opladen en tot 20% ontladen? Dit om de levensduur van de accu te maximaliseren. Ik vind het nergens terug in de app.
Het is nu 11 en 100% in de app maar dat wil niet zeggen dat dat ook 11 en 100% van het accupakket is natuurlijk.
Ik wacht nog steeds op de eerste die hem open schroeft om te kijken wat er nu werkelijk in zit...
ApparatenbeheerErik1805 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:40:
Schiet mij net iets te binnen. Systeem draait sinds gisteren prima maar ik kan mij niet herinneren dat ik een type slimme meter heb kunnen kiezen bij installatie alleen type P1. Kan je dat in de app nog ergens zien/doen?
CT003
Onderste knop
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
Ja klopt alleen niet met de HW P1Hometek schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:27:
[...]
Apparatenbeheer
CT003
Onderste knop
[Afbeelding]
de oplossing: een 5V DC din-rail voeding in je kast, de CT zit er toch zeer dicht bijS2S schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:17:
De CT003 lijkt het een stuk beter te doen na het aansluiten van een andere voeding. Het CT icoontje in de app bij de batterijen komt ook sneller tevoorschijn.
https://www.amazon.com.be...ctronics%2C76&sr=1-1&th=1
De HW p1 is schijnbaar slim genoeg om dat zelf uit te vogelen.
De MT gebruikt vervolgens de data die de HWp1 geeft dus dan is dat ook niet nodig.
Hij hoeft alleen te weten dat het de HWp1 is.
Althans dat denk ik
klopt, maar er staat wel een handleiding met filmje in de TS voor de HW P1 net als elke andere gesupporteerde P1 meter. Er is ook een link naar de FAQ waar dit ook heel duideljik te lezen is.
HomeWizard P1
5. HomeWizard P1
HomeWizard P1 Guide(video):
YouTube: P1 Smart Meter Guide
HomeWizard P1 Guide(PDF):
https://cdn.shopify.com/s...on_operation_tutorial.pdf
Tips:Venus to V149. If the Self-consumption or AI mode don’t work or unstable, refer to page 8toreconfigureHW P1.
ik zeg altijd RTFM
[ Voor 45% gewijzigd door d3x op 22-05-2025 18:34 ]
Instellen van het het type digitale meter is alleen nodig bij de CT003.
Voor de HW P1 meter hoef je dat niet in te stellen.
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
De batterij heeft FW v151 en de CT003 v114. De batterij was geleverd met 79% vol. Als de warn melding brand moet ik eerst de batterij uitschakelen anders blijft warn branden. Ik zet de batterij uit, de batterij start op, ik zie de batterij display heen en weer gaan, alsof er wordt geladen, zie in de app bij de fases en venus e stroom binnen komen, en na een paar seconden hoor ik een klik gaat warn branden en op de fases blijf ik stroom zien maar de Venus E staat op 0.SatScan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:20:
[...]
Goedenavond,
Deze heb ik nog niet eerder zo gemeld gezien.
Probeer eens Batt uit dmv groene knop en dan van grid af gedurende 20min. dan weer aan grid en batt aan dmv knop..
Welke FW versie heeft de Batt en welke de CT003?
Tesla Model 3 / Tesla Wall Connector / 1x Marstek 5.12kwh v151 CT003 v114 DSMR4 / Mitsubishi 5kW airco / 3 fasen net / Dynamisch contract, NL / 12 zonnepanelen /
1). Uitzetten, stekker er uit ... 20m wachten stekker erin en aanzetten... plug and pray...NBe schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:41:
[...]
De batterij heeft FW v151 en de CT003 v114. De batterij was geleverd met 79% vol. Als de warn melding brand moet ik eerst de batterij uitschakelen anders blijft warn branden. Ik zet de batterij uit, de batterij start op, ik zie de batterij display heen en weer gaan, alsof er wordt geladen, zie in de app bij de fases en venus e stroom binnen komen, en na een paar seconden hoor ik een klik gaat warn branden en op de fases blijf ik stroom zien maar de Venus E staat op 0.
Bij geen resultaat,
2). In app alle MT dmv links swipen verwijderen... batt uit/stekker eruit >10m wachten - stekker erin. aanzetten, opnw MT installeren.
[ Voor 10% gewijzigd door SatScan op 22-05-2025 18:45 ]
Ik ben van mening dat een LFP batterij als zeer veilig kan worden aangemerkt! Wordt veel minder warm en heeft minder last van externe invloeden. Ik ken geen voorbeelden van spontane warmte ontwikkeling etc.jelleeelco schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:08:
[...]
Een LFP is zeker niet 'zeer' brandveilig. Het is veiliger dan een NMC batterij, maar nog steeds is er een risico. Wel is dat risico erg laag en wss vergelijkbaar met een droger bv.
Echt veilig zijn solid-state batterijen.
Risico is dus een stuk lager, maar zeker niet nul. Nog steeds adviseren ze de accu's niet op een vluchtroute te plaatsen en niet in de buurt van trappen en dergelijke.
Laatst nog een zendure die op een balkon in de fik was gevlogen. Maar ach...zonnepaneel installaties vliegen ook af en toe in de fik
En ja natuurlijk blijft het een batterij waar je voorzichtig mee moet omgaan en je aan de specificatie moet houden die de fabrikant heeft opgegeven.
En vluchtwegen etc... ja daar moet je gewoon altijd niets hebben staan.. dus ook geen batterij!
Ik had een kleine verbetering. Heb de accu onder de blokhut gezet op fase 1, hier zitten ook de zonnepanelen op en een AP met 2,4 ghz wifi. Tot mijn grote verbazing ging de accu laden of ontladen dat weet ik nog niet helemaal maar dit ging ongeveer 5 minuten goed. CT en Accu hebben knipperlicht wifi verbinding. Geen idee waarom, AP en accu in de blokhut zitten 1 meter van elkaar en ziggo modem en CT zitten 50cm van elkaar. Nu weer warn led en Venus op 0. Zet het spul wel even uit, even eten en daarna alles even verwijderen. Snap ook niet goed waarom de wifi verbinding volgens de ct en accu slecht is. De ziggo modem en CT zitten in de meterkast en de accu stond straks voor de deur van de meterkast. Ziggo modem zend 5ghz en 2,4ghz uit. Hebben meer mensen dit met het zwarte (nieuwste) Ziggo modem?SatScan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:42:
[...]
1). Uitzetten, stekker er uit ... 20m wachten stekker erin en aanzetten... plug and pray...
Bij geen resultaat,
2). In app alle MT dmv links swipen verwijderen... batt uit/stekker eruit >10m wachten - stekker erin. aanzetten, opnw MT installeren.
Ik zal er eens over nadenken en kijken of ik een poll kan opzetten wat we wel en niet in dit topic willen bespreken en dit meenemen naar deel twee met daarin topic-regels (of zo laten?)Ellroe32 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:16:
[...]
Mee eens. Maar alle berichten over slechte Wifi mogen dan ook weg? Heeft ook niets te maken met de batterij. 😎 (blijft lastig waar de grens te leggen bedoel ik)
Willen we topic regels
Nee ... stop hier
Ja: ga verder...
Wat we graag zien...
Wat we minder graag zien...
Wat willen we niet zien...
En ja actie-kortingen etc komen er ook niet meer!
De vorige was zo snel uitverkocht dat er vele te laat waren die wel vanaf de start hebben geholpen alle kennis die nu aanwezig is op te bouwen. Dat is nu recht getrokken, onder dezelfde condities is er nu een tweede kans die veel ruimer is dan de eerste.
Ik ben er ondertussen (terecht) op een heldere en vriendelijke manier op geattendeerd dat dit dus echt niet toegestaan is op tweakers. Dus profiteer en nu nog van dit is dus echt de laatste keer.
We gaan het samen meemaken...
Als er iemand is met ervaring van een poll organiseren op tweakers... meld je even en eeuwige roem zal je ten deel vallen...
Een LFP batterij werkt anders en laadt je best tot 100% (voor oa kalibratie). Google of YouTube er maar eens op.ardana123 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:21:
Kan je de accu ook limiteren op max 80% opladen en tot 20% ontladen? Dit om de levensduur van de accu te maximaliseren. Ik vind het nergens terug in de app.
Is het niet de interne fan die je hoort? Hier anders toch geen specifieke geluiden.ardana123 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:15:
Is het normaal dat je een licht knetterend geluid van de heatsink langs achter hoort? Hij is op dit moment standby. Heb hem vandaag in gebruik genomen.
Klinkt bijna onnodig om te vermelden, maar een rookmelder in de locatie waar de batterij staat uiteraard niet vergeten. Optioneel is een brandblusser (niet specifiek voor de batterij, maar in algemeen) ook wel interessant om te hebben.SatScan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:54:
[...]
En vluchtwegen etc... ja daar moet je gewoon altijd niets hebben staan.. dus ook geen batterij!
[ Voor 15% gewijzigd door Avenger 2.0 op 22-05-2025 19:28 ]
Als er geen kabel tussen je AP en je router zit is dat je probleem. Probeer anders met een kabel of als dat niet kan met van die powerline adapters.NBe schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:15:
[...]
Ik had een kleine verbetering. Heb de accu onder de blokhut gezet op fase 1, hier zitten ook de zonnepanelen op en een AP met 2,4 ghz wifi. Tot mijn grote verbazing ging de accu laden of ontladen dat weet ik nog niet helemaal maar dit ging ongeveer 5 minuten goed. CT en Accu hebben knipperlicht wifi verbinding. Geen idee waarom, AP en accu in de blokhut zitten 1 meter van elkaar en ziggo modem en CT zitten 50cm van elkaar. Nu weer warn led en Venus op 0. Zet het spul wel even uit, even eten en daarna alles even verwijderen. Snap ook niet goed waarom de wifi verbinding volgens de ct en accu slecht is. De ziggo modem en CT zitten in de meterkast en de accu stond straks voor de deur van de meterkast. Ziggo modem zend 5ghz en 2,4ghz uit. Hebben meer mensen dit met het zwarte (nieuwste) Ziggo modem?
Het is friet!
Weet je zeker dat je een stabiele wifi verbinding hebt tussen de p1 meter en de accu?NBe schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:10:
Het is friet!
Het is echt een continue knetterend geluid. Gebeurt enkel als de batterij aan het terugleveren is.Avenger 2.0 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:22:
[...]
Is het niet de interne fan die je hoort? Hier anders toch geen specifieke geluiden.
Batterij vandaag bezorgd redelijkerwijs binnen het aangegeven tijdvak. Installatie is vrijwel even eenvoudig als de homewizard batterij.
Installatie verliep uitstekend, werkt momenteel NOM met de laatste firmware geïnstalleerd op zowel de marstek meter als de batterij.
Echter zou ik graag de HW p1 meter gebruiken.
Zijn er mensen die tips hebben om hem aan ee praat te krijgen? Hij blijft zeggen dat hij hem niet kan vinden.
Misschien afsplitsen indien er veel berichten/vragen over 1 topic zijn, bijv. troubleshooten wifi/ct connectie. De berichten over Belgische regelgeving die nu eigen topic hebben was prima voorbeeld.SatScan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:16:
[...]
Ik zal er eens over nadenken en kijken of ik een poll kan opzetten wat we wel en niet in dit topic willen bespreken en dit meenemen naar deel twee met daarin topic-regels (of zo laten?)
Willen we topic regels
Nee ... stop hier
Ja: ga verder...
Wat we graag zien...
Wat we minder graag zien...
Wat willen we niet zien...
![]()
En ja actie-kortingen etc komen er ook niet meer!
De vorige was zo snel uitverkocht dat er vele te laat waren die wel vanaf de start hebben geholpen alle kennis die nu aanwezig is op te bouwen. Dat is nu recht getrokken, onder dezelfde condities is er nu een tweede kans die veel ruimer is dan de eerste.
Ik ben er ondertussen (terecht) op een heldere en vriendelijke manier op geattendeerd dat dit dus echt niet toegestaan is op tweakers. Dus profiteer en nu nog van dit is dus echt de laatste keer.
We gaan het samen meemaken...
Als er iemand is met ervaring van een poll organiseren op tweakers... meld je even en eeuwige roem zal je ten deel vallen...
Zou me ook voor kunnen stellen dat niet iedereen geinteresseerd is in reverse engineering, waar ik aantal berichten over gedeeld heb. Maar waar je dan de grens legt vindt ik ook lastig...
Dank, idd erg lastig vaak poppen dingen op en na een tijdje verdwijnen die weer... je kunt die kennis dan wel weer in de TS borgen...bommel schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:43:
[...]
Misschien afsplitsen indien er veel berichten/vragen over 1 topic zijn, bijv. troubleshooten wifi/ct connectie.
Zou me ook voor kunnen stellen dat niet iedereen geinteresseerd is in reverse engineering, waar ik aantal berichten over gedeeld heb. Maar waar je dan de grens legt vindt ik ook lastig...
We zijn hier echte tweakers.. eerst knutselen dan stellen we vragen daarna even wachten nog even wachten en raadplegen we de handleiding of in dit geval lezen we de TS
Ik ben er zelf ook zo één.. maar ik blijf erop wijzen lees de TS en pinned berichten! Dank u
Bij mij was de reden dat niet alles op zelfde wifi zaten. Alles zelfde gezet en direct in orde.Chris96 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:42:
Hulde voor @Duramotion
Batterij vandaag bezorgd redelijkerwijs binnen het aangegeven tijdvak. Installatie is vrijwel even eenvoudig als de homewizard batterij.
Installatie verliep uitstekend, werkt momenteel NOM met de laatste firmware geïnstalleerd op zowel de marstek meter als de batterij.
Zijn er mensen die tips hebben om hem aan ee praat te krijgen? Hij blijft zeggen dat hij hem niet kan vinden.
TOP!Chris96 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:42:
Hulde voor @Duramotion
Vraagje kreeg je nu automatisch ook de CT003 v114 gepusht?
(heb ik een week gelden om gevraagd in feedback maar kreeg een vaag berichtje als reactie)
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
:strip_exif()/f/image/lmf0fBUqrgu34hWWZabifxNV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7gtEPSnthofEYFAxJObsXnvS.jpg?f=fotoalbum_large)