Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-09 20:24
Ach, dan moeten we misschien wel naar regenpanelen of maanpanelen gaan kijken, omdat de regering dat weer even gaat sponseren om vervolgens te kunnen gaan belasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:06
geert71 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:14:
Ik heb een bestelling gedaan maar is nog niet geleverd.
Alvast de app geïnstalleerd en wou nu mijn HWP1 meer reeds connecteren met apparaat toevoegen.
Er wordt niets gevonden in de app. Is dit omdat er nog geen batterij gekend is in de app of zou dit al moeten lukken?
De HWP1 kun je idd pas koppelen als je een batterij hebt.
Apparaten van derden worden niet de Marstek app beheerd, alleen gekoppeld.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jbvo schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:09:
[...]

Helaas, Duramotion wil dat ik het met Marstek ga afhandelen. Marstek geeft aan dat de accu eerst terug naar hun op transport moet en zodra zij hem hebben ontvangen een nieuwe verstuurd zal worden. Ben benieuwd wanneer ik een werkende accu heb... :/

Edit: en van Marstek krijg ik domme vragen zoals 'hoe groot is het pakket?' nadat ik al aangegeven had dat ie al in de originele doos ingepakt zit. 8)7
[/mopper mode]
Ik had een betere ervaring met mijn leverancier. Mijn eerste batterij was ook dood na een paar weken. Ik mocht ze gewoon binnenbrengen en kreeg direct een nieuwe mee. Mijn leverancier heeft de zaak verder afgehandeld met Marstek. Zo zou het altijd moeten gebeuren.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:28
Waarschijnlijk een domme vraag, maar ik vond het zo snel niet in de TS en ook niet in de handleiding.

De meeste lifepo4 accusystemen laden niet op onder het vriespunt omdat dat schade kan geven aan de batterij, tenzij er een verwarmingssysteem is. De Marstek kan tot een graad of -20 gebruikt worden; maar kan je hem dan ook opladen? Ik plan om de accu in de (niet geïsoleerde) schuur te plaatsen. Maar ik vraag me af hoe dat 's winters zal gaan.

MT Venus 5.12KWh V153 - HW P1 - PV 2660Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

KabouterSuper schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:09:
Ik ben zoals zovelen ook aan het kijken naar een thuisbatterij. Mijn P1 poort wordt al gebruikt door youless. Ik heb daardoor wel alles in HA staan (huidig verbruik per fase en in totaal).

Wat is wijsheid (ook in combinatie met de aanbieding waar een ct003 p1 meter bij zit)?
1) (actieve) splitter
2) voor duravolt batterij een emulator gebruiken
3) duravolt lief vragen of ze een ct002 ipv ct003 willen meesturen
actieve splitter van HW ofso.

Heb er ook een, P1 van HW, CT0003 en ESP32 reader erop (omdat het kan :D)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16-09 23:33
JeffreyGorissen schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:56:
[...]

Simpel voorbeeld wat gelijkaardig is aan mijn geval.

Je hebt een sluip verbruik van ~ 100 W -> 0.1 kWh
Je gebruikt tijdens de ochtend 0.5 kWh, tijdens de middag 0.5 kWh en in de avond 2 kWh. Op een dag ~ 5.4 kWh.

Neem nu dat gemiddeld
00:00-8:00 de prijs 25 cent is,
08:00-16:00 de prijs 10 cent is,
16:00-23:59 de prijs 30 cent is.
Heel conservatieve prijzen maar gemiddeld wel correct, 3 blokken om het idee over te brengen.

Je hebt een PV installatie die ~ 5 kWh oplevert (westen gericht)

Dan heb je in het geval van geen batterij:
  • Ochtend: 1.3 kWh ~ 32.5 cent MIN PV ~ 0.5 kWh => 20 cent
  • Middag: 1.3 kWh ~ 13 cent cent MIN PV ~ 3.5 kWh => -22 cent
  • Avond: 2.8 kWh ~ 84 cent MIN PV ~ 1.5 kWh => 39 cent
  • Totaal ~37 cent
Nu is jou voorstel om te laden op het goedkoopste moment en te ontladen op het duurste zonder zelfconsumptie, zonder rekening te houden met de rest: Lege MT heeft nog 5 kWh nodig (4,5 kWh maar met 90% efficientie) om op te laden. 4.5 kWh ontladen levert 4 kWh op.
  • Ochtend: 1.3 kWh ~ 32.5 cent MIN PV ~ 0.5 kWh => 20 cent
  • Middag: 1.3 kWh ~ 13 cent cent MIN PV ~ 3.5 kWh => -22 cent + laden van MT ~ 50 Cent => 28 cent
  • Avond: 2.8 kWh ~ 84 cent MIN PV ~ 1.5 kWh => 39 cent + ontladen MT ~ 120 cent => -81 cent
  • Totaal ~ -33 cent
In dit geval gebruik je dus ook nog dure stroom in de uren waarop je niet ontlaad. Je winst is niet maximaal.

Mijn voorstel is met zelfconsumptie en slim laden/ontladen:
  • Ochtend: Huis draait op MT
  • Middag: Huis draait op MT + Laden via zon + vol laden op goedkoopste uur max 2.77 kWh
    => max 27 cent*
  • Avond: Huis draait op MT + Zon teruglevering 1.5 kWh + 2.25 kWh terugleveren op Duurste moment => 112.5 cent
  • Totaal ~ -85 cent
*want max 1 uur laden op 2500 W met 90% efficientie, vaak minder nodig. MT in ieder geval vol voor de duurdere uren. => voorkomt PV teruglevering op laagste prijs.

Je ziet dat mijn geval meer winst oplevert en dit is met PV iets te klein voor noden en verliezen gerekend.
Deze winst haal je uit het feit dat je het huis draaiende houd op zon en de goedkoopste stroom. Dus je inkoop is enkel het goedkoopste tarrief van de dag, en je export de namiddag (zon overschot) en het duurste via MT. Met betere AI laad je de batterij enkel nog maar bij indien je PV die dag niet voldoende zou leveren.

En met de extra opwek van dit goede weer haal ik zelfs nog beter dan in het voorbeeld:
[Afbeelding]
Als ik het allemaal goed begrijp dan geldt dit alleen wanneer de saldering is afgeschaft. Met salderen is het gewoon 2 uur laden op goedkoop, met 2500w en verkopen op de 2 uur duurste uren. Met een verschil van minimaal 10ct.

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 23:57
Het maakt mij wel een beetje bang dat er hier iemand is die een defecte Marstek heeft en Duravolt die niet garant wil staan voor de reparatie. Ik dacht dat het een legitiem bedrijf was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedpo
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
ardana123 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:57:
Het maakt mij wel een beetje bang dat er hier iemand is die een defecte Marstek heeft en Duravolt die niet garant wil staan voor de reparatie. Ik dacht dat het een legitiem bedrijf was?
Stond hier ook klaar om op "betaalknop" te drukken maar deze story doet mij nu toch twijfelen.
Niettegenstaande een zeer goede aankoopervaring van mijn 1ste Marstek Venus E bij Duramotion.

BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215

Acties:
  • +1 Henk 'm!
macedpo schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:04:
[...]

Stond hier ook klaar om op "betaalknop" te drukken maar deze story doet mij nu toch twijfelen.
Niettegenstaande een zeer goede aankoopervaring van mijn 1ste Marstek Venus E bij Duramotion.
Zoek in de draad maar eens op die andere partij , zij schrijven letterlijk : bij defect zorgen zij voor omruiling…verkoop is belangrijk maar naservice nog veel belangrijker.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 07:40
Ik heb ook een 5 kWh accu besteld bij Duravolt.

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:18
r03n_d schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:39:
Waarschijnlijk een domme vraag, maar ik vond het zo snel niet in de TS en ook niet in de handleiding.

De meeste lifepo4 accusystemen laden niet op onder het vriespunt omdat dat schade kan geven aan de batterij, tenzij er een verwarmingssysteem is. De Marstek kan tot een graad of -20 gebruikt worden; maar kan je hem dan ook opladen? Ik plan om de accu in de (niet geïsoleerde) schuur te plaatsen. Maar ik vraag me af hoe dat 's winters zal gaan.
Volgens mij zit er een soort verwarmingsmodule in om deze te kunnen laden bij vriestemperaturen (net zoals bij EV's). Er wordt echter niet actief reclame voor gemaakt (in tegenstelling tot bv Zendure).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
r03n_d schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:39:

Ik weet bijna zeker dat er geen heater in zit, dan zou er wel wat meer over vermeld staan. Maar we merken het vanzelf van de winter bij de mensen waar hij wel buiten hangt ;)

Ik zou er ook niet op vertrouwen om bij die temperaturen de accu te gebruiken. Echter kan je via Modbus de temperaturen uitlezen. Ik laad en ontlaad zelf de batterij 1 keer per dag en ik zie hier wel dat de temperaturen van de cellen wel constant een graad of 5 boven ruimtetemperatuur blijven, er blijft dus wel iets van warmte in de behuizing hangen als je het continu gebruikt. Maar -20? Ik zou het niet proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
  • Laatst online: 20-08 18:20
Hoe zit het trouwens met de homologatie synergrid voor Belgie

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:30

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

Ellroe32 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:47:
[...]

Als ik het allemaal goed begrijp dan geldt dit alleen wanneer de saldering is afgeschaft. Met salderen is het gewoon 2 uur laden op goedkoop, met 2500w en verkopen op de 2 uur duurste uren. Met een verschil van minimaal 10ct.
Dit voorbeeld is gewoon gerekend met all in prijzen.

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Both
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-09 11:04
Ola!

nav de verschillende aanbiedingen die momenteel rond gaat toch ook maar serieus aan het overwegen om zo'n ding te kopen ;-)

Afgelopen dagen veel leeswerk en videoreviews gekeken. Ik lees verschillende verhalen dat door de 2500w omvormer de efficientie op een sluipverbruik van 300w erg slecht is. Richting de 60%. Zijn dit ook de ervaringen hier? En hoe gaan jullie hier mee om?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DSSW schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:23:
[...]

Zoek in de draad maar eens op die andere partij , zij schrijven letterlijk : bij defect zorgen zij voor omruiling…verkoop is belangrijk maar naservice nog veel belangrijker.
@Stekkerbatterij kun je bevestigen dat bij een door de koper gecontateerd defect aan een Marstek type Venus thuisaccu er altijd een door juillie uitgevoerde onruiling van het product zal plaatsvinden. En dat dit ook zodanig in de algemene voorwaarden wordt opgenomen.

Alvast dank voor de bevestiging!
Hgr

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:43
Marc Both schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:39:
Ola!

nav de verschillende aanbiedingen die momenteel rond gaat toch ook maar serieus aan het overwegen om zo'n ding te kopen ;-)

Afgelopen dagen veel leeswerk en videoreviews gekeken. Ik lees verschillende verhalen dat door de 2500w omvormer de efficientie op een sluipverbruik van 300w erg slecht is. Richting de 60%. Zijn dit ook de ervaringen hier? En hoe gaan jullie hier mee om?
Gebasseerd op de HW energiestekker zit ik ongeveer op een rendement van 80%. Bij mij is de Venus gewoon op max 800W aan het ontladen en doet hij idd het merendeel van de tijd (na zonsondergang) zo'n 200-400W om sluipverbruik en airco te compenseren. Hij staat niet buiten maar in een kelder die constant ca 17 graden is.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Joarie schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:46:
[...]

Gebasseerd op de HW energiestekker zit ik ongeveer op een rendement van 80%. Bij mij is de Venus gewoon op max 800W aan het ontladen en doet hij idd het merendeel van de tijd (na zonsondergang) zo'n 200-400W om sluipverbruik en airco te compenseren. Hij staat niet buiten maar in een kelder die constant ca 17 graden is.
Weet je het heel zeker? We zijn er ondertussen achter dat op hogere vermogens acties uitvoeren efficiënter is en we zijn er ook achter dat dit, gemeten met een externe energiemeter (want Marstek data is optimistischer) op ongeveer 75 procent uitkomt. Lijkt mij sterk dat je dan op lagere vermogens een hogere efficiëntie haalt.

Als dit waar is, zouden we alles wat we tot nu toe wisten over efficiëntie de deur uit kunnen gooien.

Als je net begonnen bent met meten, vergeet dan niet de lading waarmee de accu komt eraf te trekken, want de eerst zoveel tijd heeft dit grote invloed op de berekening van je efficiëntie.

[ Voor 9% gewijzigd door pascallj op 14-05-2025 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
pascallj schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:50:
[...]

Weet je het heel zeker? We zijn er ondertussen achter dat op hogere vermogens acties uitvoeren efficiënter is en we zijn er ook achter dat dit, gemeten met een externe energiemeter (want Marstek data is optimistischer) op ongeveer 75 procent uitkomt. Lijkt mij sterk dat je dan op lagere vermogens een hogere efficiëntie haalt.

Als dit waar is, zouden we alles wat we tot nu toe wisten over efficiëntie de deur uit kunnen gooien.
Natuurlijk garantie tot de voordeur met de meetmethode van HW stekkers en 2 weken aan data.
Met een grotere dataset kan ik er wat meer zekerheid aan geven dat bijv de volle lading bij aankomst niet het eindresultaat beinvloedt.
Ben wel benieuwd hoe groot de invloed van omgevingstemperatuur en het kunnen afvoeren van de warmte meespeelt met de efficientie. Tot dusverre ben ik content met de performance en is inmiddels mijn cent per kWh-gemiddelde gedaald van 13 cent naar 4 cent bij Tibber. In dat opzicht een grote stepchange die niet mogelijk was met gedragsverandering.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joarie schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:57:
[...]

Natuurlijk garantie tot de voordeur met de meetmethode van HW stekkers en 2 weken aan data.
Met een grotere dataset kan ik er wat meer zekerheid aan geven dat bijv de volle lading bij aankomst niet het eindresultaat beinvloedt.
Ben wel benieuwd hoe groot de invloed van omgevingstemperatuur en het kunnen afvoeren van de warmte meespeelt met de efficientie. Tot dusverre ben ik content met de performance en is inmiddels mijn cent per kWh-gemiddelde gedaald van 13 cent naar 4 cent bij Tibber. In dat opzicht een grote stepchange die niet mogelijk was met gedragsverandering.
Wel fijn om te weten dat er nog iemand is die extern meet die NOM draait. We (of nouja in elk geval ik) horen over een tijdje nogmaals graag je resultaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:42:
[...]

@Stekkerbatterij kun je bevestigen dat bij een door de koper gecontateerd defect aan een Marstek type Venus thuisaccu er altijd een door juillie uitgevoerde onruiling van het product zal plaatsvinden. En dat dit ook zodanig in de algemene voorwaarden wordt opgenomen.

Hgr
Ik heb het in dit forum op 11 januari gelezen, kijk maar terug wat daar geschreven staat, ik ga ervan uit dat ze dit nog steeds aanhouden. Mij gaf die post vertrouwen om mijn derde te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 16:40
Is er al bekend wanneer duravolt gaat beginnen met leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DSSW schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:01:
[...]

Ik heb het in dit forum op 11 januari gelezen, kijk maar terug wat daar geschreven staat, ik ga ervan uit dat ze dit nog steeds aanhouden. Mij gaf die post vertrouwen om mijn derde te bestellen.
Ik laat het graag bevestiging door hen zelf.
Vandaar de vraag, ben benieuwd naar het antwoord!

Hgr

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thepixel
Mss dan ook hetzelfde aan Duravolt vragen? Lijkt me dan wel zo fair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb maandag volgende vraag gesteld via de feedback :

"I have now 3 Marstek Venus (V151) running in Auto zero feedback (CT003 FW V32) working well. But what is very disappointing for me is the app. I always have to switch from one device to another to check SOC and other info. Will there be an update from the app with an overview of all Marsteks in one single view? Will there be other improvements in the app?"

Vandaag volgend antwoord ontvangen " Thanks for your suggestion. We will improve it in the future"

Af te wachten wat er komt en wanneer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:45
pascallj schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:17:
[...]

Let wel: je hebt een koopovereenkomst met de verkoper van het product, niet met de fabrikant. Duramotion zal het voor je in orde moeten maken. Zij zullen het risico moeten dragen.

Of je er in dit geval beter van wordt om op je strepen te gaan staan weet ik niet, maar ik vind er wel wat van.
Ik vind er ook wat van.

In eerste instantie dacht ik wel een poging te doen om het met Marstek af te handelen. Dat gevoel verslechterde al wat toen ik hun berichten las ("hoe groot is het pakket?", "stuur je telefoonnummer en adresgegevens op", "na ontvangst bij ons sturen we een nieuwe"). Bij beide pogingen een reactie te plaatsen in de feedback sectie van de app, kreeg ik vandaag een foutmelding en kon dus niet reageren.

Toen heb ik (helaas pas na 17.00) een mail naar Duravolt gestuurd, dat ik er toch op reken dat zij de batterij omruilen. Zou niet zo moeilijk moeten zijn gezien ze hier aangeven dat ze direct kunnen leveren bij nieuwe bestellingen. Even zien wat er van komt.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Robbin_Voltadel
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23-06 20:26
SatScan schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:42:
[...]

Hgr
Goedenavond,

Dan stel ik me toch even in het kort voor. Ik ben Robbin van Stekker-Batterij. Dit is trouwens mijn eerste reactie hier op Tweakers. Ik ben niet van plan om hier actief te zijn, mijn focus ligt bij onze klantenservice en het verbeteren van de shop. Maar ik lees wel mee, en waar ik denk dat het nodig is, zal ik reageren. Aan deze opmerking kon ik in elk geval niet voorbijgaan, die verdient even een duidelijk antwoord.

Bij een defect aan een Marstek Venus thuisaccu moet er eerst contact worden opgenomen met Marstek zelf. Zij doen dan op afstand een diagnose. Zodra Marstek bevestigt dat de accu omgeruild mag worden, nemen wij het proces vanaf dat moment volledig uit handen van de klant, inclusief de omruiling.

Wij nemen de verzendkosten volledig op ons. De accu wordt bij de klant thuis opgehaald, zowel in België als in Nederland. Zelf terugsturen of kosten voorschieten is dus niet nodig.

We zorgen ervoor dat dit ook duidelijk zo wordt opgenomen in onze algemene voorwaarden.

Met vriendelijke groet,

Robbin
Team Stekker-Batterij

[ Voor 6% gewijzigd door Robbin_Voltadel op 14-05-2025 21:28 . Reden: Extra informatie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardana123
Robbin_Voltadel schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:17:
[...]

Goedenavond,

Dan stel ik me toch even in het kort voor. Ik ben Robbin van Stekker-Batterij. Dit is trouwens mijn eerste reactie hier op Tweakers. Ik ben niet van plan om hier actief te zijn, mijn focus ligt bij onze klantenservice en het verbeteren van de shop. Maar ik lees wel mee, en waar ik denk dat het nodig is, zal ik reageren. Aan deze opmerking kon ik in elk geval niet voorbijgaan, die verdient even een duidelijk antwoord.

Bij een defect aan een Marstek Venus thuisaccu moet er eerst contact worden opgenomen met Marstek zelf. Zij doen dan op afstand een diagnose. Zodra Marstek bevestigt dat de accu omgeruild mag worden, nemen wij het proces vanaf dat moment volledig uit handen van de klant, inclusief de omruiling.

We zorgen ervoor dat dit ook duidelijk zo wordt opgenomen in onze algemene voorwaarden.

Met vriendelijke groet,

Robbin
Team Stekker-Batterij
Als je nu uit België besteld hebt, moet je die op eigen kosten terugsturen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Goedenavond,

Met vriendelijke groet,

Robbin
Team Stekker-Batterij
Mocht je toch wel vaker van plan zijn te reageren, lees dan dit even door: https://tweakers.net/info...waarden/bedrijfsaccounts/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik maak gebruik van de hame-relay en hm2mqtt als communicatie. Geen ervaring met programmeren en ben nog helemaal nieuw met Home Assistant. Maar met een beetje prompten in ChatGPT. Heb ik nu de onderstaande flow.

Er zit hier nu wat complexiteit in die niet nodig is, omdat ik nu alleen op basis van de dynamische prijzen stuur, ik heb hem op kwartier gezet, in voorbereiding op de komende wijzigingen bij tibber naar kwartierstatieven. Daardoor wil ik meerdere cycles per dag toestaan als het profitable is.

Als de saldering voorbij is, zal deze flow herzien moeten worden.

🔁 Node-RED Flow Summary

1. 📊 Tibber Price Data Fetching
Node: tibber-query from node-red-contrib-tibber-api
Fetches today’s and tomorrow’s hourly prices
Merges both into a single list of { time, price }
2. 💰 Profit Cycle Detection Logic
Identifies all profitable charge/discharge pairs for:
Duration ≥ 15 min
Discharge price ≥ (chargePrice / 0.8) + 0.07 (includes 20% RTE loss + amortization)
Allows multiple cycles per day if profitable
Outputs list of cycles: { buy.time, sell.time, spread }
3. ⚙️ Battery Constraints (Per Battery)
Each battery (M1–M3):
Max ±2500 W power
Available capacity: 4557 Wh
Control via:
number.hame_energy_..._time_period_0_power
text.hame_energy_..._time_period_0_time_from
text.hame_energy_..._time_period_0_time_to
text.hame_energy_..._time_period_0_weekday
Current SOC and temperature monitored:
Temperature < 45°C
SOC target spread ≤ 10% among batteries
4. 🔌 Load Coordination
EV Charger check via sensor.home_charger_power
If charging, discharging is paused to prevent load spikes
5. 🧠 Cycle Scheduling Logic
Selects best fitting cycles within:
Battery charge/discharge limits
Max combined throughput of 7500W
SOC state and temperature limits
Assigns time-based charge/discharge commands per battery:
Time-from / time-to / weekday
Power (negative = charge, positive = discharge)

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Janp1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:36
Mijn resultaten voor de maand Mei tot nu toe.
Batterij werkt prima voor mij, stabiel en betrouwbaar ik draai op "auto " _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9vwY25aEeyGszsYRrKQ4xmqda8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDF0ajLmwUAPuZNZvnmJLKWu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDhPHJ06tDWDttmlDo3KoyZS99s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7qQ3idlW2YM9KqkoM9U0XrCl.jpg?f=fotoalbum_tile

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Janp1963 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:31:
Batterij werkt prima voor mij, stabiel en betrouwbaar ik draai op "auto " _/-\o_

[Afbeelding][Afbeelding]
Staat hij buiten of binnen je batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
Janp1963 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:31:

[Afbeelding][Afbeelding]
Als je je omvormer van je zonnepanelen koppelt met de Tibber app dan stort je ranking in van "meest efficient" :+
Hij telt bij mij doodleuk het zelfverbruik van de zonnepanelen op in deze vergelijking en dan opeens ben je niet meer het braafste jongetje in de klas volgens Tibber, ook al is je kWh afname van het net maar verhoudingsgewijs laag deze maand (in mijn geval 55 kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jbvo schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:15:
[...]

Ik vind er ook wat van.

In eerste instantie dacht ik wel een poging te doen om het met Marstek af te handelen. Dat gevoel verslechterde al wat toen ik hun berichten las ("hoe groot is het pakket?", "stuur je telefoonnummer en adresgegevens op", "na ontvangst bij ons sturen we een nieuwe"). Bij beide pogingen een reactie te plaatsen in de feedback sectie van de app, kreeg ik vandaag een foutmelding en kon dus niet reageren.

Toen heb ik (helaas pas na 17.00) een mail naar Duravolt gestuurd, dat ik er toch op reken dat zij de batterij omruilen. Zou niet zo moeilijk moeten zijn gezien ze hier aangeven dat ze direct kunnen leveren bij nieuwe bestellingen. Even zien wat er van komt.
Waarom bel je niet en leg je de situatie uit?
Is toch veel effectiever dan mailen?

m2c

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door PNARI op 14-05-2025 21:42 ]

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janp1963
ardana123 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:37:
[...]

Staat hij buiten of binnen je batterij?
Batterij hangt binnen in de hal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hiFZWh85F9RpEK-sds_0RZThjY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HrFcEvl1QBSYxh0bnQWRyVK.jpg?f=fotoalbum_large

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardana123
Janp1963 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:43:
[...]

Batterij hangt binnen in de hal.

[Afbeelding]
Uhhh... Boven de verwarming? 8)7 Dat is er toch om vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:18
pascallj schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:38:
[...]
Ik weet bijna zeker dat er geen heater in zit, dan zou er wel wat meer over vermeld staan. Maar we merken het vanzelf van de winter bij de mensen waar hij wel buiten hangt ;)
Inderdaad wel raar dat ze er geen reclame van maken zoals Zendure.
Maar dan zijn de operating temps wel uit de lucht gegrepen.
Zullen moeten wachten tot iemand hem open gooit voor foto's :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 21:44
Weet iemand of de fabrikant bezig is met de implementatie van Modbus TCP, lokaal MQTT of een lokale api wellicht? Naar mijn idee zou dat het product compleet maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janp1963
ardana123 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:45:
[...]

Uhhh... Boven de verwarming? 8)7 Dat is er toch om vragen?
Uhhhh , sinds 2019 gasloos verwarming werkt al sinds 2019 niet meer (zie onderschrift) radiator mag niet weg van woningbouw ( huurwoning zie ook onderschrift) 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Janp1963 op 14-05-2025 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Janp1963 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:48:
[...]

Uhhhh , sinds 2019 gasloos dus verwarming werkt niet meer (zie onderschrift) radiator mag niet weg van woningbouw ( huurwoning zie ook onderschrift)
o ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
PisPix schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:48:
Weet iemand of de fabrikant bezig is met de implementatie van Modbus TCP, lokaal MQTT of een lokale api wellicht? Naar mijn idee zou dat het product compleet maken.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2282240

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 21:44
Ik ben bekend met dit topic maar dat beantwoord niet mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ardana123 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:18:
[...]

Als je nu uit België besteld hebt, moet je die op eigen kosten terugsturen?
Ik vind dit persoonlijk een prima antwoord en geruststelling. Moest hij defect gaan heb ik geen probleem om hem zelf in de koffer tot daar te brengen als ik met een nieuwe terug kan, ook al kost met dat een aantal uren reistijd. Maar dat is mijn mening

Dit zal hopelijk ook maar een uitzondering zijn dat er een omruiling dient te gebeuren. Goed dat er dan iets geregeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PisPix schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:48:
Goedeavond,

Na optimalisatie van de modi AI zou dit volgens terugkoppeling uit de feedback van de app dit geïmplementeerd worden. Maar goed we weten het niet zeker, daar tegenover staat dat tot nu toe ze alle afspraken tav functionaliteiten zijn nagekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
constructief meedoen? Graag! Op-de-man en oneliners? Nee, echt niet.

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 14-05-2025 23:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ardana123 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:01:
[...]

Kan dat zijn dat jij een werknemer bent van stekker-batterij?
Hoe kom je aan die onzin? Ik ben Belg en woon op 250 km van de locatie van stekker-batterij? Als je al mijn Posts leest in deze draad dan zullen je zo’n domme conclusies waarschijnlijk niet trekken.
Beter wat nakijken alvorens je iemand zo iets aanwrijft.

[ Voor 7% gewijzigd door DSSW op 14-05-2025 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
knip knip dus

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 14-05-2025 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedpo
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
[...]

Goedenavond,

Wij nemen de verzendkosten volledig op ons. De accu wordt bij de klant thuis opgehaald, zowel in België als in Nederland. Zelf terugsturen of kosten voorschieten is dus niet nodig.

Met vriendelijke groet,

Robbin
Team Stekker-Batterij
Een dergelijke verklaring zou ik ook graag zien vanwege Duravolt / Duramotion... zou een geruststelling zijn.
@Duramotion

BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ardana123 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:11:
[...]

Lijkt mij gewoon dat jij overal stekker-batterij zit te promootten en goed te spreken. Als het over stekker-batterij gaat, ben je daar. Vroeg het mij gewoon af hoor.
Ga je de anderen die Duramotion de eerste deal geschonken hebben ook beschuldigen van allerlei onzin. Ik hoop het niet. Ik vind uw reactie ongepast.
Goede ervaring mag je toch delen en promoten. Mijns inziens verdienen ze dat, zowel de ene partij als de andere.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janp1963
DSSW schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:06:
[...]

Hoe kom je aan die onzin? Ik ben Belg en woon op 250 km van de locatie van stekker-batterij? Als je al mijn Posts leest in deze draad dan zullen je zo’n domme conclusies waarschijnlijk niet trekken.
Beter wat nakijken alvorens je iemand zo iets aanwrijft.
Tja, wat zal ik zeggen..durf bijna niet.... ook ik heb mijn batterij van Stekker-batterij en heb zeer goede ervaringen met dit bedrijf was een van de eerste die de accu hier bestelde.
Goed contact met Joey, en Robbin heeft hier de accu zelfs geinstalleerd ( woon in hun regio).
Heb in het verleden een oprechte positieve reccencie hier geplaatst over dit bedrijf maar dit is verwijderd door de mod!

Schijnbaar werd ik ook aangemerkt als medewerker of weet ik het, positieve berichten worden de kop in gedrukt maar eenzijdige negatieve berichten worden breed uitgemeten.Ik had in den beginne veel problemen om het werkend te krijgen maar heb altijd volledige ondersteuning van Stekker-batterij gekregen.

Met als resultaat een voor mij zeer goed werkend systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Janp1963 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:17:
[...]

Tja, wat zal ik zeggen..durf bijna niet.... ook ik heb mijn batterij van Stekker-batterij en heb zeer goede ervaringen met dit bedrijf was een van de eerste die de accu hier bestelde.
Goed contact met Joey, en Robbin heeft hier de accu zelfs geinstalleerd ( woon in hun regio).
Heb in het verleden een oprechte positieve reccencie hier geplaatst over dit bedrijf maar dit is verwijderd door de mod!

Schijnbaar werd ik ook aangemerkt als medewerker of weet ik het, positieve berichten worden de kop in gedrukt maar eenzijdige negatieve berichten worden breed uitgemeten.Ik had in den beginne veel problemen om het werkend te krijgen maar heb altijd volledige ondersteuning van Stekker-batterij gekregen.

Met als resultaat een voor mij zeer goed werkend systeem.
Let maar op of wij worden zo dadelijk beschuldigd van een complot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardana123
DSSW schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:16:
[...]

Ga je de anderen die Duramotion de eerste deal geschonken hebben ook beschuldigen van allerlei onzin. Ik hoop het niet. Ik vind uw reactie ongepast.
Goede ervaring mag je toch delen en promoten. Mijns inziens verdienen ze dat, zowel de ene partij als de andere.
Uiteraard, het was gewoon het systematisch karakter achter jouw postgedrag en het promootten van die verkoper. Tuurlijk mag je ervaringen delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janp1963
dit is gewoon bewust de sfeer verpesten, please don't

[ Voor 79% gewijzigd door teacher op 14-05-2025 23:28 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!
Goed is de circel nu rond?

Gaan we weer terug on-topic

PS @Stekkerbatterij dank voor je antwoord hier hebben de tweakers wat aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Totalen123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-09 10:35
Hometek schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:38:
[...]

Dat zou een gevolg van SOC drift kunnen zijn (de berekende lading klopt dan niet meer met de werkelijke lading)
Het beste lijkt mij om de batterij een keer op manual een volledige cycle te laten maken.
Opladen tot 100%
Ontladen tot 11%
Opladen tot 100%
Daarna zou de SOC weer moeten kloppen.
Update mijnerzijds. Heb de batterij in meerdere cycli geladen en ontladen. Maar de helft van de capaciteit wordt benut. Marstek (app) heeft bevestigd dat de batterij defect is en ik kan hem onder garantie omruilen.

Ik heb mijn leverancier nu gevraagd hoe zij dat gaan afhandelen. Ben benieuwd naar hun reactie.

Venus E (V2) V153 + CT003 V117 + ISK5 + 2600 Wp solar

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Om met positieve noot de dag te eindigen:
meerdere batterijen in auto NoM met CT 003 blijft goed werken. MT 1 en MT 2 nagenoeg identiek over een week bekeken (MT 3 is pas midden in de week erbij gekomen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmQlqYvlr50-Dccie9scU9RcCxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TEFf4dZKCvBc5U58IP4H8w2Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Laatste altijd wat zitten snuffelen, gevonden hoe ik bij eventuele negatieve prijzen, (als ze er zouden komen in be, de zonnepanelen via Ha )kan uitschakelen of zelfs beperk.

Ik ben me al volledig aan het voorbereiden op alles lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspro86
  • Laatst online: 04-09 19:09
DSSW schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 23:29:
meerdere batterijen in auto NoM met CT 003 blijft goed werken. MT 1 en MT 2 nagenoeg identiek over een week bekeken (MT 3 is pas midden in de week erbij gekomen
[Afbeelding]
Misschien domme vraag, maar is dit de HomeWizard app waar de Marstek batterijen zichtbaar in zijn?
Heb er net ook één besteld en heb ook de HomeWizard P1 meter, dus zou handig zijn moest die daar ook in te zien zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Jaspro86 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 00:10:
[...]

Misschien domme vraag, maar is dit de HomeWizard app waar de Marstek batterijen zichtbaar in zijn?
Heb er net ook één besteld en heb ook de HomeWizard P1 meter, dus zou handig zijn moest die daar ook in te zien zijn...
Voor die plaatjes moet je er wel een HW Energy-socket tussen zetten.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspro86
  • Laatst online: 04-09 19:09
ArjoK schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 00:22:
[...]

Voor die plaatjes moet je er wel een HW Energy-socket tussen zetten.
Ah op die manier!
Vroeg me al af of ik geen smart plug kon gebruiken om de data vd batterij makkelijk in HA te krijgen. Maar ik vond enkel terug dat dit niet zou werken aangezien ze niet bidirectioneel zouden werken.
Maar die van HW wel dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SadisticPanda schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 23:49:
Laatste altijd wat zitten snuffelen, gevonden hoe ik bij eventuele negatieve prijzen, (als ze er zouden komen in be, de zonnepanelen via Ha )kan uitschakelen of zelfs beperk.

Kan je delen wat je gevonden hebt ?

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jaspro86 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 00:48:
[...]

Ah op die manier!
Vroeg me al af of ik geen smart plug kon gebruiken om de data vd batterij makkelijk in HA te krijgen. Maar ik vond enkel terug dat dit niet zou werken aangezien ze niet bidirectioneel zouden werken.
Maar die van HW wel dus?
Die van HW wel en je kan er ook nog slim mee schakelen als je ze op een boiler zet bv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skeletje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 22:18
Jaspro86 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 00:48:
[...]

Ah op die manier!
Maar die van HW wel dus?
Ik kan bevestigen dat de HW Energy socket bi-directioneel meet. Heb er zelf ook een tussen de Marstek Venus en het wandcontact zitten. En heb hem in Home Assistant geïntegreerd als zijnde een "batterij" voor opname in het Energy Dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 08:27
skeletje schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 07:57:
[...]

Ik kan bevestigen dat de HW Energy socket bi-directioneel meet. Heb er zelf ook een tussen de Marstek Venus en het wandcontact zitten. En heb hem in Home Assistant geïntegreerd als zijnde een "batterij" voor opname in het Energy Dashboard.
Interessant. Heb je hiervoor het Energy+ abonnement nodig? Voor te kunnen schakelen in ieder geval wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• skeletje
Marstek Venus: v151 (van v148) (1 stuks).
Marstek CT003: v114 (van v107).
Marstek App: Meest recente uit de Android app store.
Stuur op NOM. Self consumption aan, en die werkt pas goed sinds firmware updates.
Slimme meter: Kaifa MA304 E0079 SMR5.5.
Vaste IP nummers.
Volledig separaat Wifi netwerk op uitsluitend 2,4Ghz, en met uniek SSID.
Batterij en CT003 delen zelfde access point.
Zonnepanelen 5100 Wp.
3-fasen aansluiting.

Eerste volledige week met de goed werkende Marstek Venus/CT003 combi achter de rug. Nooit mijn streven geweest exact op nul op de meter uit te komen maar in die week slechts 13,7kWh uit het net gebruikt. Dat is net onder 2kWh per dag in een woning waar dagelijks 11 tot 14 kWh verstookt wordt. Verreweg het grootste deel komt dus nu uit mijn zonnepanelen en het Home Assistant Energy Dashboard bevestigd dat, Self-sufficiency 86%. Helemaal happy!

[ Voor 3% gewijzigd door skeletje op 15-05-2025 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
macedpo schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:04:
[...]

Jammer dat een aankoop ervaring niet het zelfde is als een garantie ervaring :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djensen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 07:46
Is er een mogelijkheid (ik bereid me vast voor op de komst van 2 stuks) om een minimaal ontlaadvermogen in te stellen? Dus stel je hebt meer dan genoeg capaciteit om de nacht door te komen dat je dan bijvoorbeeld minimaal 500watt ontlaad (tenzij meer nodig is voor NOM) ipv 200watt sluimerverbruik wat doorgaans de nacht is. Dit om de efficienty ten goede te komen? Als dat kan, ben ik ook benieuwd of dit bij twee batterijen slim gekozen wordt? Om en om bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Duizenden Vlaamse gezinnen kregen in april geen eurocent voor de ongebruikte stroom van hun zonnepanelen. In sommige contracten dook de injectievergoeding zelfs…

Bron: De Tijd

https://search.app/chQHRfXKsjj4ychV7

Onze PIB's in België gaan nog rendabeler worden, PV max opslagen en nadien gebruiken is de duidelijk de boodschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Djensen schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:15:
Is er een mogelijkheid (ik bereid me vast voor op de komst van 2 stuks) om een minimaal ontlaadvermogen in te stellen? Dus stel je hebt meer dan genoeg capaciteit om de nacht door te komen dat je dan bijvoorbeeld minimaal 500watt ontlaad (tenzij meer nodig is voor NOM) ipv 200watt sluimerverbruik wat doorgaans de nacht is. Dit om de efficienty ten goede te komen? Als dat kan, ben ik ook benieuwd of dit bij twee batterijen slim gekozen wordt? Om en om bijvoorbeeld.
Nee dit is niet mogelijk. Mocht je zelf willen gaan programmeren via Modbus, is er wel een heleboel mogelijk en zou je zoiets kunnen maken, maar standaard niet.

Ik vraag mij ook af wat je doel is. De meeste mensen die NOM willen, doen dit omdat stroom terugleveren voor hen financieel geen zin heeft. Waarom zou je dan een overschot gaan terugleveren? Het kan wel mogelijk je efficiëntie van de batterij vergroten, maar als je dan stroom weg gooit, is het net zo zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jaspro86 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 00:10:
[...]

Het is inderdaad de HW app, in visualisatie is HW vrij sterk.

Ik heb voor elk van de 3 batterijen in het electrisch bord een éénfasige HW KWH meter geplaatst maar je kan dit net zo goed doen met een HW plug. Beiden meten in 2 richtingen zowel laden als ontladen. Daarenboven is de nauwkeurigheid zeer goed. Voor de socket 99,5%, de kwh meters zijn zelfs MID gekeurd, dwz dat ze gebruikt mogen worden voor facturatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yargo schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:06:
[...]

Interessant. Heb je hiervoor het Energy+ abonnement nodig? Voor te kunnen schakelen in ieder geval wel.
Ik ben wel een fan van de abbo versie van de HW app, kost je 99cent per maand, das amper een biertje minder per kwartaal :+

Maar je krijgt er heel wat extra voor programmatie van zonnetaken, 3 fasen overzicht, meerdere jaren opslag en de zonnegrafiek zoals hieronder en die vind ik zelf wel heel interessant.Hieronder 2 voorbeelden :Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zmji7VJ8QpdC1jMLDGgMDni10AM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ou7xkgGnMCLKxTL5UNQnjqpq.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpdXwCmGIKXsy9YwlYCxWHb7Y6E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6IRbVNzqEmFvTN2PJETmTSaU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:57
pascallj schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:19:
[...]

Nee dit is niet mogelijk. Mocht je zelf willen gaan programmeren via Modbus, is er wel een heleboel mogelijk en zou je zoiets kunnen maken, maar standaard niet.

Ik vraag mij ook af wat je doel is. De meeste mensen die NOM willen, doen dit omdat stroom terugleveren voor hen financieel geen zin heeft. Waarom zou je dan een overschot gaan terugleveren? Het kan wel mogelijk je efficiëntie van de batterij vergroten, maar als je dan stroom weg gooit, is het net zo zonde.
op dagen dat je zonnepanelen veel produceren en je het zelf dus niet kan verbruiken, de energie prijzen rond het middaguur negatief zijn, wil je je batterijen juist laden. je wil ze ontladen naar het net bij de hoogste prijs. (let op voldoende verschil). en er is een periode van het jaar dat je enkel NOM kan bereiken en een periode dat je dat niet lukt door gebrek aan zon. De software zou eigenlijk zo slim moeten zijn dat deze met zulke dage en jaarverschillen rekening houdt

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

Yargo schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:06:
[...]

Niet nodig. Gewoon Local API aanzetten en dan kan je alles sturen in Home Assistant. Maar je kan natuurlijk altijd Home Wizard steunen met die 99 cent / maand :)

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

PNARI schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 07:53:
[...]

Kan je delen wat je gevonden hebt ?
Solis inverter kan via website en de API is beschikbaar, maar er zit ook een Drm (RJ45 stekker) poort op. Deze online inschakelen. En dan moet je pin4 en 5 verbinden. Dan werkt je inventer. Als je deze onderbreekt. Dan sluit de inverter zichzelf af na 5 seconden.

Kwestie van gewoon Shelly met droge contacten erop en klaar. Niks online afhankelijk.

Online kan ik ook vermogen aanpassen, heb ik nog niet gevonden via API or liever lokaal (zonder op de knopjes te drukke ofc).

Nu in ha wat schrijven zodat die automatisch uitgedchakeld wordt indien nodig. (Voorlopig nog niet nodig maarbereid me graag voor). Zal was in pyscript gebeuren zoals meeste van mijn zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stil schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:44:
[...]

op dagen dat je zonnepanelen veel produceren en je het zelf dus niet kan verbruiken, de energie prijzen rond het middaguur negatief zijn, wil je je batterijen juist laden. je wil ze ontladen naar het net bij de hoogste prijs. (let op voldoende verschil). en er is een periode van het jaar dat je enkel NOM kan bereiken en een periode dat je dat niet lukt door gebrek aan zon. De software zou eigenlijk zo slim moeten zijn dat deze met zulke dage en jaarverschillen rekening houdt
Dat snap ik, maar dat is een andere discussie. Dan ben je gewoon aan het handelen. Ik weet niet om welk land het hier gaat en hoe dus zit met belastingen enzo, maar is het doel is om zeker te zijn dat je accu leeg is, dan lijkt me handmatig ontladen met een vast vermogen, veel betrouwbaarder. Maar je kan dan natuurlijk geen pieken opvangen.

Ik zie vaak dat mensen een accu nemen of zouden willen nemen omdat ze een bepaald idee hebben hoe ze deze willen gebruiken ipv een doel voor ogen nemen. Vaak kan je hetzelfde doel beter en goedkoper bereiken op andere manieren (denk aan wijzigen van contracttype).

Vandaar mijn interesse naar dit doel. Want misschien zijn dit soort strategieën in België wel zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
pascallj schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:55:
[...]

Dat snap ik, maar dat is een andere discussie. Dan ben je gewoon aan het handelen. Ik weet niet om welk land het hier gaat en hoe dus zit met belastingen enzo, maar is het doel is om zeker te zijn dat je accu leeg is, dan lijkt me handmatig ontladen met een vast vermogen, veel betrouwbaarder. Maar je kan dan natuurlijk geen pieken opvangen.

Ik zie vaak dat mensen een accu nemen of zouden willen nemen omdat ze een bepaald idee hebben hoe ze deze willen gebruiken ipv een doel voor ogen nemen. Vaak kan je hetzelfde doel beter en goedkoper bereiken op andere manieren (denk aan wijzigen van contracttype).

Vandaar mijn interesse naar dit doel. Want misschien zijn dit soort strategieën in België wel zinvol.
Ik zal bij mijn gegevens neerzetten dat ik een Nederlander ben met een dynamisch contract :)

Overigens is het doel dus de batterijen het meest efficiënt qua verdiensten inzetten. Vandaar de Combi NOM en teruglevering

[ Voor 6% gewijzigd door stil op 15-05-2025 08:58 ]

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Both
DSSW schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 23:29:
[Afbeelding]
Tof! Wat zijn jouw ervaring in de efficiëntie bij een laag sluipverbruik. 200-300 wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Both
Hoe gaan jullie om bij laden met negatieve tarieven icm zonnepanelen?

Als de prijs negatief is wil ik mijn panelen uiteraard uitzetten, laadt de Marstek dan gewoon netjes via het net? Kun je dat afwingen? Of moet ik gewoon de Ai optie alles zelf laten uitzoeken?

Daarbij, ik heb mijn panelen op de ochtendzon liggen (tot uur of 3). De eerste paar KWH zijn tijdens de ochtend piek, die wil ik eigenlijk niet in mijn accu stoppen maar het net op! Nu vermoed ik dat je in de MK wel een dagprogramma kunt instellen, niet laden voor 9u. Maar kun je hem ook laten kijken naar de dynamische tarieven en zelf laten schakelen. Bijv. alleen van het net laden bij '€n' en alleen zonnestroom laden als de prijs onder '€'

Anders zal ik hem uiteraard gewoon in Home Assistant moeten configureren. Ik verwacht dat het dan sowieso wel moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:38
verkeerde post...

[ Voor 98% gewijzigd door dannyro op 15-05-2025 09:08 ]

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 12:18

d3x

SadisticPanda schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 23:49:

ik wil dezelfde toer op gaan na de zomer als Belg, einde vh jaar einde contract en nu met mijn 2 * MT wil ik naar dynamisch gaan. Als je dus ervaring kan delen graag _/-\o_

zoals het nu met de SW zit lijkt mij draaien in de zomer op NOM en draaien in de echte winter op AI het beste en simpelste. Maar met dynamisch contract komt er natuurljik heel wat extra bij met oevrschot en negatieve prijzen.

trouwens al gelezen van de EU invoering van 15min prijzen?

[ Voor 21% gewijzigd door d3x op 15-05-2025 09:20 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Marc Both schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:04:
Hoe gaan jullie om bij laden met negatieve tarieven icm zonnepanelen?

Als de prijs negatief is wil ik mijn panelen uiteraard uitzetten, laadt de Marstek dan gewoon netjes via het net? Kun je dat afwingen? Of moet ik gewoon de Ai optie alles zelf laten uitzoeken?

Daarbij, ik heb mijn panelen op de ochtendzon liggen (tot uur of 3). De eerste paar KWH zijn tijdens de ochtend piek, die wil ik eigenlijk niet in mijn accu stoppen maar het net op! Nu vermoed ik dat je in de MK wel een dagprogramma kunt instellen, niet laden voor 9u. Maar kun je hem ook laten kijken naar de dynamische tarieven en zelf laten schakelen. Bijv. alleen van het net laden bij '€n' en alleen zonnestroom laden als de prijs onder '€'

Anders zal ik hem uiteraard gewoon in Home Assistant moeten configureren. Ik verwacht dat het dan sowieso wel moet lukken.
Ik heb een Nederlands dynamisch contract met salderen dus mijn strategie is simpel: alles laden op de goedkoopste uren en ontladen op de duurste uren voor maximale winst. De panelen gaan uit bij een negatieve prijs.

Je kunt helaas niet schakelen van modus in het programma. Dit is veel gevraagde functionaliteit in dit topic. Dus ik hoop dat ze dit implementeren.

Via Modbus sturing (Cloud MQTT misschien ook, maar vind dat niet zo betrouwbaar) icm Home Assistant is dit inderdaad eenvoudig te programmeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Marc Both schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:59:
[...]

Tof! Wat zijn jouw ervaring in de efficiëntie bij een laag sluipverbruik. 200-300 wat?
Ik zit gemiddeld rond de 75%. In de nacht.

Mijn 3 MT's draaien alle 3 tesamen auto NOM Drie-fasen som. Zie grafieken hieronder.
Tijdens de nacht ontladen ze rond de 50w elk en tijdens de dag varieert dat uiteraard ifv schommelingen verbruik, bewolking, zon, laden EV enz. Om dan 75% gemiddelde RTE te halen betekent dat de MT's ook bij laag vermogen zeer goed presteren. Ik merk nu ook sinds ik er 3 heb dat ik praktisch nooit naar de volle 2500w moet gaan, zeker niet voor lange periodes. Geluid van de ventilatoren is volledig weg, in tegenstelling tot toen ik er één had, die moest de ganse dag hard werken en zat een groot deel van de tijd op die 2500W, met uiteraard veel geluid en veel warmteafgifte. Veel warmteafgifte is denk ik ook veel verlies in rendement, die ventilator verbruikt immers ook energie. Kortom ben zeer tevreden,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pr1E9_BFFcHIEig86aoVWBsUWG8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/By24nsp3lTKk6JZldQaRZabL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

SadisticPanda schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:53:
[...]

Solis inverter kan via website en de API is beschikbaar, maar er zit ook een Drm (RJ45 stekker) poort op. Deze online inschakelen. En dan moet je pin4 en 5 verbinden. Dan werkt je inventer. Als je deze onderbreekt. Dan sluit de inverter zichzelf af na 5 seconden.

Kwestie van gewoon Shelly met droge contacten erop en klaar. Niks online afhankelijk.

Online kan ik ook vermogen aanpassen, heb ik nog niet gevonden via API or liever lokaal (zonder op de knopjes te drukke ofc).

Nu in ha wat schrijven zodat die automatisch uitgedchakeld wordt indien nodig. (Voorlopig nog niet nodig maarbereid me graag voor). Zal was in pyscript gebeuren zoals meeste van mijn zaken.
https://github.com/hultenvp/solis-sensor

Ik heb recent een feature request gemaakt om de inverter aan/uit te zetten via the API. Dit is recent geimplementeerd :)

De automation hangt er al aan en bij negatieve prijzen gaat die hier automatisch uit :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAe-A5CpeKuoluyA8iKHaai4_ms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/worNvRKRkVF0lbORCLXcxHmb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55
skeletje schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 07:57:
[...]

Dit wil ik zelf ook doen :-) .

Tenminste, nadat mijn situatie heb omgebouwd naar toch werke nmet een WCD in plaats van direct aangesloten.

Heb inmiddels ook modbus draaiend met ESPHome, maar uit gaan van de kWh waarden die de Venus zelf rapporteert via modbus lijkt me toch minder realistisch dan werken met de kWh's die 'echt' vanaf de WCD/groepenkast gezien de batterij in gaan en uit komen.

Ik kan daar ook m'n Shelly Pro EM-50 voor gebruiken (heb ik nu ook als proef, op de B CT ). Maar aangezien de Shelly 50-70W afwijkt op de CT die het hele huis meet, wil ik eerst zien of het met een 'simpele' load van/naar de Venus wel goed gaat.....

Dan wat anders: Inmiddels heeft Marstek ook de juiste firmware naar mijn CT003 gestuurd! Sinds een paar dagen draait de Venus NOM op basis van waarden die uit de CT003 komen. Die zijn dus accuraat, maar wel slechts op de 10 seconden een update. Bij sterk wisselende schommelingen in het huisverbruik is er daardoor altijd wel wat 'overshoot' (of 'undershoot'? :P ) , maar over het algemeen gaat het best OK. Ik ben er nog niet uit of dit per saldo 'erger' of 'beter' is dan de meer frequente updates uit de Shelly, maar met 50-70W afwijking.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eymey schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:19:
[...]

Dit wil ik zelf ook doen :-) .

Tenminste, nadat mijn situatie heb omgebouwd naar toch werke nmet een WCD in plaats van direct aangesloten.

Heb inmiddels ook modbus draaiend met ESPHome, maar uit gaan van de kWh waarden die de Venus zelf rapporteert via modbus lijkt me toch minder realistisch dan werken met de kWh's die 'echt' vanaf de WCD/groepenkast gezien de batterij in gaan en uit komen.

Ik kan daar ook m'n Shelly Pro EM-50 voor gebruiken (heb ik nu ook als proef, op de B CT ). Maar aangezien de Shelly 50-70W afwijkt op de CT die het hele huis meet, wil ik eerst zien of het met een 'simpele' load van/naar de Venus wel goed gaat.....

Dan wat anders: Inmiddels heeft Marstek ook de juiste firmware naar mijn CT003 gestuurd! Sinds een paar dagen draait de Venus NOM op basis van waarden die uit de CT003 komen. Die zijn dus accuraat, maar wel slechts op de 10 seconden een update. Bij sterk wisselende schommelingen in het huisverbruik is er daardoor altijd wel wat 'overshoot' (of 'undershoot'? :P ) , maar over het algemeen gaat het best OK. Ik ben er nog niet uit of dit per saldo 'erger' of 'beter' is dan de meer frequente updates uit de Shelly, maar met 50-70W afwijking.
Haal volgens de HWP1 meter data dagelijks tussen de 0.2kWh en de 0.7kWh uit het net bij gebruik van de CT003 als CT, dit voor de 3 batterijen, dan is de reactietijd van de CT003 wel goed denk ik, mijn meters is wel DSMR5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldzek
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-09 12:50
Nog mensen die laatste 24u slechte verbinding hebben met batterij en ct003?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aldzek schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:34:
Neen draait hier nog als een zonnetje (achter de wolken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skeletje
Nee hoor, 100 punten hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55
DSSW schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:25:
[...]

Haal volgens de HWP1 meter data dagelijks tussen de 0.2kWh en de 0.7kWh uit het net bij gebruik van de CT003 als CT, dit voor de 3 batterijen, dan is de reactietijd van de CT003 wel goed denk ik, mijn meters is wel DSMR5.
Ja, helaas heb ik nog een DSMR4 meter, dus om de 10 seconden updates. Maar hopen dat Liander de vervanging van mijn meter eerder aan het begin van de jaren naar de deadline toe vervangt, dan aan het eind :)

Ik haal wel iets meer uit het net, meestal rond de 9 kWh. Dat ligt denk ik niet zo zeer aan de Offset van m'n shelly of de 10s update interval van de P1, maar het zal wel een rol spelen.

Met ons 'dagelijkse' verbruik in de avond en nacht (vaatwasser aan, paar uur TV kijken en het verdere sluipverbruik van het huis), zit de SOC van de Venus tegen 04:00 op 11%. Tot de zon op komt, komt er daarna toch nog rond de 250W uit het net. Eigenlijk zou ik een tweede Marstek moeten hebben (of wat doen aan het verbruik :P )

Maar al met al ben ik zeker niet ontevreden.
Nee, gaat hier eigenlijk perfect. Inmiddels de controller software van m'n Ubiquiti Unifi netwerk ge-upgrade dus kan op het IoT SSID nu ook alle IoT optimalisaties in 1x goed zetten. Venus staat in de schuur ongeveer 10 meter bij het access point in de woonkamer vandaan (en pui met HR++ glas e.d. en houten wand van de schuur ertussen). CT003 zit op hetzelfde AP, ongeveer 4 meter afstand (in de meterkast).

[ Voor 21% gewijzigd door eymey op 15-05-2025 09:43 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Djensen schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:15:
nee dat is niet mogelijk, je kan enkel dan 1 in auto (nom) draaien en 1 op manueel waar je zelf een waarde geeft van in of uit in vermogen en tijd.

dan draaien ze als het ware gewoon naast elkaar, als je dus te veel zou terugduwen gaat de andere dat gewoon binnennemen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door d3x op 15-05-2025 09:49 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser
  • Laatst online: 20:31

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

Al maanden stabiel hier.
Heb je al frequentie overlap gemeten op je netwerk voor dat je dit bericht poste?

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdK
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:27
Even een korte vraagje: nu mijn CT003 werkt en ik naar AI en AUTO zou kunnen (nog niet getest), maakt het dan wat uit dat die "Uitgangsvermogen referentie:" nog steeds op "Diagnose bezig... staat"?
Bij het opnieuw opstarten van de Venus heb ik daar ook wel eens "Drie-fasensom (Fase A +B +C) zien staan.

Welke stand heb ik nodig voor goed werkende AI en AUTO?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWPapbPXi5viWsvUjLBte6mgeIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n2zO4rKEMlv55PUAo8iH2DfX.jpg?f=fotoalbum_large

2x Marstek 5,12 v151, CT003 v117, Landis en Gyr E350 ZMF110CCtFs2 smr 5.0 3 fasen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:31
Wat is de drijfveer om naar 2 of 3 batterijen te gaan?

Er van uit gaande dat de meesten een batterij kopen ter aanvulling van zonnepanelen - en dus er van uit gaan van een dagelijkse laden van die batterij (280 dagen zon per jaar gemiddeld in onze contreien ... ) en dus de batterij op basis van overschot zon geladen wordt ... dat dynamisch verhaal als optie daarbovenop maar zonder gaat dat ook wel ... (enkel dynamisch zonder zonnepanelen rendeerd niet voldoende) en een sluimerverbruik 's nachts van tussen de 300 en 500 watt ...

Als ik puur ROI kijk, dan is één batterij terug te verdienen op relatief korte tijd (5 a 7 jaar in mijn geval) ... echter de tweede batterij zou de ROI > 10 jaar zijn (dus langer dan de warranty period) ... en dan heb ik het nog niet over de 3de batterij ...

[ Voor 4% gewijzigd door vifra op 15-05-2025 10:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d3x

d3x

vifra schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:58:
Wat is de drijfveer om naar 2 of 3 batterijen te gaan?

Er van uit gaande dat de meesten een batterij kopen ter aanvulling van zonnepanelen - en dus er van uit gaan van een dagelijkse laden van die batterij (280 dagen zon per jaar gemiddeld in onze contreien ... ) en dus de batterij op basis van overschot zon geladen wordt ... dat dynamisch verhaal als optie daarbovenop maar zonder gaat dat ook wel ... (enkel dynamisch zonder zonnepanelen rendeerd niet voldoende)

Als ik puur ROI kijk, dan is één batterij terug te verdienen op relatief korte tijd (5 a 7 jaar in mijn geval) ... echter de tweede batterij zou de ROI > 10 jaar zijn (dus langer dan de warranty period) ... en dan heb ik het nog niet over de 3de batterij ...
hangt sterk af van je verbruiksprofiel, je PV opbrengst.

Een voordeel dat ik ook zie van 2*MT is dat ze in en uit ook verdelen, dus je hebt zo geen zware belasting. Bij sterk verbruik (inductie koken + oven + etc..) kunnen ze beide tegelijk terugleveren en dus ene piek aan van 5KW. in BE zorgt dit dus ook voor een neutraler capaciteits tarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:31
d3x schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:01:
[...]

hangt sterk af van je verbruiksprofiel, je PV opbrengst.

Een voordeel dat ik ook zie van 2*MT is dat ze in en uit ook verdelen, dus je hebt zo geen zware belasting. Bij sterk verbruik (inductie koken + oven + etc..) kunnen ze beide tegelijk terugleveren en dus ene piek aan van 5KW. in BE zorgt dit dus ook voor een neutraler capaciteits tarief
BE en instellen op 2.5kw uitgang mag vandaag niet hé met stekkerbatterijen (mar ja we rijden allen ook niet sneller dan toegelaten) ...

Die pieken klopt - maar dat is kortstondig en dat zelfs in rekening gebracht kom ik nog steeds op een ROI die vooral gunstig is voor de eerste batterij van 5 kWh ... De tweede is al snel minder interessant tenzij je inderdaad een hoog verbruik in donkere uren hebt ... (zal me een hotub moeten aanschaffen om het te verantwoorden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
Even een vraag aan eigenaren van 3 batterijen en 3 fasen. Je kan dus kiezen voor driefasensom (fase a+b+c) of enkelvoudige fase. Bij uitgangsvermogen in het CT weergave scherm blijft dan toch staan drie fasensom (fase (a+b+c). Merken jullie in praktijk verschil of je gekozen hebt voor driefasensom of enkelvoudige fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertB053
  • Laatst online: 09-09 21:49
pascallj schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:09:
[...]

Het probleem wat je te allen tijde wil voorkomen, is dat 1 batterij de andere gaat laden. Dit zou namelijk prima NOM zijn, maar natuurlijk een totaal ongewenst scenario. In combinatie met de eigen meters is dit zo veel mogelijk te beperken omdat er dan ergens een manier zit om dit met elkaar te communiceren.

Wat een aantal mensen gedaan hebben, is 1 Marstek instellen dat hij alleen naar zijn eigen fase kijkt waar hij op zit. Dan ziet deze dus geen andere verbruikers en zal hij deze fase op 0 houden. Als je vervolgens een andere batterij instelt op het totaal van de 3 fasen, zal deze dus in theorie alleen fase 2 en 3 hoeven te corrigeren.
Check; en just to be sure: "kijken naar zijn eigen fase" betekent 3 fasesom -> enkelvoudige fase en dan afhankelijk welk stopcontact je gebruikt? Alsin als je die wilt veranderen moet je tillen? ;)
Ik gebruik voor nummer 1 een aparte groep en voor nummer 2 de tuingroep waar een paar ledlampjes bij op zitten, zou fijn zijn als dat zo kan blijven). Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobbertB053 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:06:
[...]

Check; en just to be sure: "kijken naar zijn eigen fase" betekent 3 fasesom -> enkelvoudige fase en dan afhankelijk welk stopcontact je gebruikt? Alsin als je die wilt veranderen moet je tillen? ;)
Ik gebruik voor nummer 1 een aparte groep en voor nummer 2 de tuingroep waar een paar ledlampjes bij op zitten, zou fijn zijn als dat zo kan blijven). Thnx!
Ja dat klopt! Ik gebruik zelf geen CT dus durf niet te zeggen of je een fase kan kiezen, of dat het gewoon is enkelvoudige fase = de fase waar hij op staat. Maar zou je namelijk zelf een fase kunnen kiezen en de batterij zit op een andere fase aangesloten, kan hij zijn eigen teruglevering niet zien (want dat is dan een andere fase). Dus dan kan je terugleveren tot je een ons weegt, maar hij zal die desbetreffende fase nooit op 0 krijgen.

En even een check: die tweede MT is netjes gelimiteerd tot 800 W? O-)
Pagina: 1 ... 151 ... 262 Laatste

Let op:
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.