Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Broodro0ster schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 07:55:
[...]

Das helemaal top! Liever meer verlies bij het laden dan ontladen.
Op basis van de ‘odo’ meters in de marstek, is the all time RTE bij mijn batterijen tussen de 80% en 84%. Dit is inclusief correctie van de 80% SOC bij levering.

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:47
Wat is dan het meest gunstige wattage om te laden? En zit er nog verschil tussen de V1 en V2 of zijn die gemeten waardes ongeveer gelijk? Ik doe het nu op het meest zonnige moment van de dag om de piek in de teruglevering wat te beperken. Meestal staat hij dan 2 uurtjes op 1500 watt. Maar eigenlijk maakt het me weinig uit zolang hij in de avond maar weer vol zit.

Ontladen is hier op mijn sluipverbruik + airco. Dus dat zit vaak tegen de 300 watt. Dat zal niet super efficiënt zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Headshot_NL op 14-05-2025 08:04 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eastman schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 07:51:
[...]

Omzettingsverlies lijkt in testen kleiner te zijn bij ontladen dan laden. matrag in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"

Bij 1000W ontladen, is de efficiëntie 97%. Wat neer komt op 4,56*0,97=4,423 kWh uit de batterij.
Ik ken die posts, maar die getallen kloppen niet helemaal. Dan zou je gecombineerd op een RTE van 87 procent uitkomen en dat haalt echt niemand. Het is wellicht wel een goede indicatie. Mijn post was ook slechts een rekenvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Headshot_NL schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:03:
Wat is dan het meest gunstige wattage om te laden? En zit er nog verschil tussen de V1 en V2 of zijn die gemeten waardes ongeveer gelijk? Ik doe het nu op het meest zonnige moment van de dag om de piek in de teruglevering wat te beperken. Meestal staat hij dan 2 uurtjes op 1500 watt. Maar eigenlijk maakt het me weinig uit zolang hij in de avond maar weer vol zit.

Ontladen is hier op mijn sluipverbruik + airco. Dus dat zit vaak tegen de 300 watt. Dat zal niet super efficiënt zijn.
"Efficiëntie" in Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu

Hier staan twee posts gelinkt die efficiëntie metingen bevatten. Maar zoals ik hierboven ook zeg, dat is meer als indicatie. Komt erop neer dat een actie op hoog vermogen bijna altijd beter is dan op laag vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeepertje schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 05:46:
[...]

Ook vind ik het vreemd, als ik de Venus naar fabrieksinstellingen terug zet en alles uit de app verwijder, dat eens ik alles inplug de Venus vanzelf verbinding maakt met de wifi en de CT003.(Ledjes aan de voorzijde)
Lijkt wel dat er niets van instellingen verwijderd wordt.
"Opnieuw opstarten / Reset" in Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu

Klopt dit is normaal gedrag voor de Marstek. Wel een beetje vreemd gedrag, dat wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duramotion
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16-09 10:19

Duramotion

Bedrijfsaccount Duramotion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:00
Duramotion schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:19:
[...]

batterijen zijn direct leverbaar
Al enig zicht op v3? Kan je er al meer over vertellen? Terug Beugels?

[ Voor 11% gewijzigd door NoFate op 14-05-2025 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duramotion

Duramotion

NoFate schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:20:
[...]

Al enig zicht op v3? Kan je er al meer over vertellen?
V3 word in Q4 gelanceerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:00
Heb je er al specs van?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Duramotion

Duramotion

NoFate schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:23:
[...]

Heb je er al specs van?
Zijn opgevraagd, zodra bekend worde ze gedeeld op de website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Jeepertje schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:30:
Nog mensen die problemen ondervinden sinds update van 107 naar 114 voor de CT003 en van 148 naar 151 voor de Venus?

Mijn digitale (enkelfase) meter Sagemcom XS212 was goed uit te lezen met versie 107, maar nu na de update krijg ik geen uitlezing...

Reeds alle toestellen verwijderd, app verwijderd, ...
Lijkt me ook moeilijker te koppelen met BT
Op de Venus is het ledje van de CT opgelicht.

Ideeën zijn welkom
[Afbeelding]

[Afbeelding]
S211 nemen, ik heb zelfde meter. Met oude firmware telde hij alle fasen bijeen op. Met nieuwe software kent die correct 1 fase. V114

Let wel, als ik van meter type veranderde in de app, wou hij hem ook niet nemen. Meter type veranderen naar s211-p1 en dan hardware reset doen van dect003, dan pakt die hem wel normaal

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eastman schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 07:51:
[...]

Omzettingsverlies lijkt in testen kleiner te zijn bij ontladen dan laden. matrag in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"

Bij 1000W ontladen, is de efficiëntie 97%. Wat neer komt op 4,56*0,97=4,423 kWh uit de batterij.
Lijkt mij onmogelijk.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eastman schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:00:
[...]

Op basis van de ‘odo’ meters in de marstek, is the all time RTE bij mijn batterijen tussen de 80% en 84%. Dit is inclusief correctie van de 80% SOC bij levering.
Conform mijn bevindingen met de batterij die "buiten" in berging van de veranda staat, die zit zo rond de 80%. De andere batterij staat in de berging van het woonhuis en ik ben benieuwd of dat echt invloed heeft op de RTE. Het is nu nog te vroeg om een uitspraak over te doen.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:39
Na wat wikken en wegen toch ook maar eentje besteld. Heb al een P1 homewizard voor de Alfen laadpaal, daar zou deze bij moeten kunnen.
Zal wel eens aan home assistant moeten om wat regels te maken zodat de auto de batterij niet leeg kan trekken want dat is extra slijtage en een onnodige actie.

Kan de batterij ook bekabeld op het netwerk aangesloten worden? Ik ben van plan ze in de meterkast (1,8mx2,7mx0,55m te plaatsen) en daar zit ook een managed switch in.

[ Voor 22% gewijzigd door Engineer Stewie op 14-05-2025 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eastman schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:00:
[...]

Metingen in de Marstek zijn niet correct, hang de batterij maar eens op een MID kWh meter dan zal je zie dat de RTE gemiddeld rond de 76% zit. Laadt je er 1 kWh in dan kan je er 0,76 kWh uittrekken.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:13
Eastman schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:58:
[...]

Draai je de nieuwste versie van hame relay en hm2mqtt in Home Assistant?
Nice, dit werkt prima! Wel met een kleine vertraging, maar ik kan hiermee automatiseringen gaan maken :)

Ik kan Richh in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu" niet meer bijwerken helaas.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Richh schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:29:
[...]

Nice, dit werkt prima! Wel met een kleine vertraging, maar ik kan hiermee automatiseringen gaan maken :)

Ik kan Richh in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu" niet meer bijwerken helaas.
Ik vermoed dat bijwerken niet meer lukt. Zou je hier geen apart topic over willen beginnen? Of denk je dat er daar te weinig animo voor is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:13
pascallj schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:31:
[...]

Ik vermoed dat bijwerken niet meer lukt. Zou je hier geen apart topic over willen beginnen? Of denk je dat er daar te weinig animo voor is?
Yes, bijwerken gaat helaas niet meer :(

Een apart topic nog naast de Modbus variant lijkt me niet per sé nodig, er zijn ook maar een handvol mensen die er gebruik van maken. Er zitten ook een hoop via Modbus te pielen immers, de HA + MQTT oplossing is nog redelijk 'jong'.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:10
Ik heb begrepen dat Marstek een AI functie heeft. Ik kan daar alleen niet veel over vinden. Kan iemand misschien vertellen hoe deze functie werkt?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Erik1805 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:39:
Ik heb begrepen dat Marstek een AI functie heeft. Ik kan daar alleen niet veel over vinden. Kan iemand misschien vertellen hoe deze functie werkt?
"In te stellen modi" in Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu

Ik weet het, ik ben heel vervelend met mijn linkjes continu, maar denk dat het daar staat. Daarna nog vragen, horen we het wel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
pascallj schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:42:
[...]

"In te stellen modi" in Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu

Ik weet het, ik ben heel vervelend met mijn linkjes continu, maar denk dat het daar staat. Daarna nog vragen, horen we het wel ;)
Geeft niet, dank je wel. Moet verder kijken dan mijn neus lang is ;)

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbertB053
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09-09 21:49
Mensen ik lees al maanden mee hier, wat een bak kennis; supervet.
Uiteraard heb ik gelezen dat "officieel alleen Marsteks eigen meters ondersteund." bij meerdere accu's.
Toch heb ik al een paar keer voorbij zien komen dat er mensen zijn met meerdere accu's op 1 HW P1.
Kan dit? Ik heb nu 1 MT NOM HW P1 op 3 fases, dat werkt fantastisch maar kom net de nacht net niet door. Mijn relatie met de MT C003 is desondanks een eigen AP laten we zeggen sub-optimaal ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobbertB053 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:59:
Mensen ik lees al maanden mee hier, wat een bak kennis; supervet.
Uiteraard heb ik gelezen dat "officieel alleen Marsteks eigen meters ondersteund." bij meerdere accu's.
Toch heb ik al een paar keer voorbij zien komen dat er mensen zijn met meerdere accu's op 1 HW P1.
Kan dit? Ik heb nu 1 MT NOM HW P1 op 3 fases, dat werkt fantastisch maar kom net de nacht net niet door. Mijn relatie met de MT C003 is desondanks een eigen AP laten we zeggen sub-optimaal ;)
Het probleem wat je te allen tijde wil voorkomen, is dat 1 batterij de andere gaat laden. Dit zou namelijk prima NOM zijn, maar natuurlijk een totaal ongewenst scenario. In combinatie met de eigen meters is dit zo veel mogelijk te beperken omdat er dan ergens een manier zit om dit met elkaar te communiceren.

Wat een aantal mensen gedaan hebben, is 1 Marstek instellen dat hij alleen naar zijn eigen fase kijkt waar hij op zit. Dan ziet deze dus geen andere verbruikers en zal hij deze fase op 0 houden. Als je vervolgens een andere batterij instelt op het totaal van de 3 fasen, zal deze dus in theorie alleen fase 2 en 3 hoeven te corrigeren.

In de praktijk kan je merken dat batterij 2 eerder reageert op energievraag op fase 1 dan batterij 1. Dan zal batterij 2 eerst gaan ontladen, daarna batterij 1 ook (want deze weet niet wat batterij 2 doet) en vervolgens zal batterij 2 merken dat er overschot op het totaal is en zijn ontlading stoppen. Dit schijnt echter van korte duur te zijn als het zich voordoet.

Een ander nadeel wat je dan hebt is dat er geen rekening wordt gehouden met hoe vol de batterijen zijn. Als je alleen maar verbruikers hebt op fase 1, zal batterij 1 helemaal leeg getrokken worden en batterij 2 helemaal vol zijn. Je zal dus je eigen verbruik in je huis en de verdeling daarvan over de fasen moeten kennen en een keuze maken welke Marstek je op welke fase plaatst en waarnaar laat kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:08

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

Viel me net op dat de AI niet plant om het goedkoopste uur te gaan laden. Bij jullie ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvMKZINUvIe6x3sWax0lztR_9y0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MmkaUOBtppfh06ezuPn6gdTK.png?f=fotoalbum_large

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Richh schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:29:
[...]

Je hebt het de 13 of vandaag nog voor het eerste draaiende gekregen ?
Hier ook recent maar doet niks
Krijg topics in mqtt maar alles offline
In logs van hame relay etc wel alles goed te zien zoals succesvolle inloggen etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeffreyGorissen schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:00:
Viel me net op dat de AI niet plant om het goedkoopste uur te gaan laden. Bij jullie ook?

[Afbeelding]
Zelf nog nooit gebruikt, maar hij pakt de twee goedkoopste uren. Dat lijkt mij hier correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:39
pascallj schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:09:
[...]

Wat een aantal mensen gedaan hebben, is 1 Marstek instellen dat hij alleen naar zijn eigen fase kijkt waar hij op zit. Dan ziet deze dus geen andere verbruikers en zal hij deze fase op 0 houden. Als je vervolgens een andere batterij instelt op het totaal van de 3 fasen, zal deze dus in theorie alleen fase 2 en 3 hoeven te corrigeren.
Als aanvulling hierop, ik heb dit nu een week zo lopen en ben zeer tevreden hierover (zie ook grafieken):
- Marstek R enkel eigen fase 1 (meeste verbruikers)
- Marstek L som totaal fasen (compenseren rest)

Verdeling is niet 100% maar komt in mijn situatie toch aardig in de buurt. Heb dit zo ingesteld vanaf vorige maandagavond daarom dat je daar nog een grotere paarse balk ziet van het net afgenomen (2,28 kwh) de rest is minimaal. Geen CT verbinding verloren of andere problemen, helemaal geen omkijken naar. Ook is er niet de gevreesde lading / ontlading tussen de twee batterijen of overcompensatie van batterij die naar de som van de fasen kijkt. Ideaal zou natuurlijk zijn als meerdere batterijen elkaar zien en samen NOM kunnen draaien (zie feature request google doc - is aangevraagd en doorgestuurd door @SatScan).

Hierdoor moet ik niet werken met een splitter op P1 poort, extra voeding voor CT003 in meterkast voorzien, etc. Ben blij dat dit mogelijk is met de HW P1 (daar heb ik net iets meer vertrouwen in). Mijn CT003 ligt nog netjes onaangeraakt in zijn doosje ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1x2K85SkERyzliYhDeN5XTra3Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mgxwaYwM5HHXwcveEeC5ICLy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door dodvip123 op 14-05-2025 11:13 ]

2x Marstek 5.12 v153 HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:09:
[...]

Hier hetzelfde, schijnbaar een storing met de Europese clouddienst

Werkt weer even WW opnw aanmaken
Ww als in opnieuw ander wachtwoord aanmaken ?
Maar logde hij bij jou dan niet in of wel maar geen data ?
Want bij mij is er wel altijd een succesvolle logisch geweest als ik de logs bekeek maar geen data

[ Voor 23% gewijzigd door Maxwp op 14-05-2025 11:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

JeffreyGorissen schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:52:
[...]

Ik gebruik een Home Wizard smart socket. Deze houd de geimporteerde en de geexporteerde kWh's bij. Met behulp van een template sensor in Home assistant track ik dan de totale RTE.

De template:
code:
1
{{ states('sensor.marsteksocket_energy_export') | float / states('sensor.marsteksocket_energy_import') | float * 100}}

Verder heb ik ook voor zowel de dag en de maand utility meters gemaakt op basis van de HW socket om hetzelfde per dag en maand te doen. Dag is in dit geval niet super nuttig (maar wel grappig) om te gebruiken. Deze schiet namelijk van heel erg op en neer. De totale is nu ook nog aan het oscilleren maar zal uiteindelijk wel stabieler worden.
Even iets meer uitleg, na vraag in PM, nuttig voor meer mensen denk ik.

De helper die ik aan maak is een template sensor.
Home assistant > Settings > Devices & Services > Helpers > + Create Helper > Template > Template Helper > Template a sensor > Hier vul je de naam in (E.g. RTE Marstek Maand/Jaar/All time.... ligt aan je input utility meters), de code zoals origineel vermeld vul je in bij "State template", de rest is optioneel / kan je mee spelen.

Deze gebruikt dus je reeds aangemaakte utility meters (als je voor bepaalde periodes, week, maand,.., RTE wil zien) of direct de HW import en export waarden om de RTE berekening te maken.

code:
1
{{ states('sensor.marsteksocket_energy_export') | float / states('sensor.marsteksocket_energy_import') | float * 100}}

Je hoeft dus niet in de configuration.yaml aanpassingen te doen hiervoor.

Het resultaat zal in de loop van de tijd (denk bv aan je gemiddelde branstofverbruik) stabieler worden. Uiteindelijk zal het Jojo effect kleiner worden en je een stabiele RTE waarde geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_d2XsMRUHmOzDYzwKqyTAvzZdE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MNXuSDS1ZDp8pQgkM76zTDn7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door JeffreyGorissen op 14-05-2025 11:30 . Reden: typo ]

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMan80
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 15-09 16:43
dodvip123 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:04:
[...]

Als aanvulling hierop, ik heb dit nu een week zo lopen en ben zeer tevreden hierover (zie ook grafieken):
- Marstek R enkel eigen fase 1 (meeste verbruikers)
- Marstek L som totaal fasen (compenseren rest)

Verdeling is niet 100% maar komt in mijn situatie toch aardig in de buurt. Heb dit zo ingesteld vanaf vorige maandagavond daarom dat je daar nog een grotere paarse balk ziet van het net afgenomen (2,28 kwh) de rest is minimaal. Geen CT verbinding verloren of andere problemen, helemaal geen omkijken naar. Ook is er niet de gevreesde lading / ontlading tussen de twee batterijen of overcompensatie van batterij die naar de som van de fasen kijkt. Ideaal zou natuurlijk zijn als meerdere batterijen elkaar zien en samen NOM kunnen draaien (zie feature request google doc - is aangevraagd en doorgestuurd door @SatScan).

Hierdoor moet ik niet werken met een splitter op P1 poort, extra voeding voor CT003 in meterkast voorzien, etc. Ben blij dat dit mogelijk is met de HW P1 (daar heb ik net iets meer vertrouwen in). Mijn CT003 ligt nog netjes onaangeraakt in zijn doosje ;)

[Afbeelding]
Verbruik ziet er netjes uit! Aardig wat paneeltjes ;)
Is je RTE gemiddeld 64% niet wat laag per batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb inmiddels ook twee besteld (betaallimiet van 2000 euro is soms toch lastig). Bedankt voor het regelen heren!

Ik weet nog niet helemaal zeker waar ik ze ga plaatsen.

In de garage heb ik aansluitingen voor de wasmachine en droger. Die hebben elk een eigen groep en de wasmachine / droger staan meestal toch uit. De meeste tijd zouden ze dan volgens mij op 2500 watt kunnen draaien, behalve als de wasmachine / droger aan gaat, dan zou hij terug moeten naar 800 watt. Dit zou ik met Home Assistant en modbus volgens mij moeten kunnen regelen.

Een andere optie is om in ieder geval één op zolder te plaatsen, waar mijn thuisserver staat. Dan kan die op de backup aansluiting, zodat die door werkt bij een stroomstoring.

Ik denk dat ik eerst maar even ga afwachten en kijken of ik het allemaal goed aan de gang krijg icm Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

pascallj schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:02:
[...]

Zelf nog nooit gebruikt, maar hij pakt de twee goedkoopste uren. Dat lijkt mij hier correct?
Staat maar 1 "C" charge icoontje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeffreyGorissen schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:31:
[...]

Staat maar 1 "C" charge icoontje.
Hoe ziet het er normaal uit? Wel twee C icoontjes op de twee goedkoopste uren? Ik dacht dit gewoon zou betekenen "beginnen met laden op uur 1 tot vol (wat dus ook uur 2 omvat)".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HielkeJ schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:27:
Ik heb inmiddels ook twee besteld (betaallimiet van 2000 euro is soms toch lastig). Bedankt voor het regelen heren!

Ik weet nog niet helemaal zeker waar ik ze ga plaatsen.

In de garage heb ik aansluitingen voor de wasmachine en droger. Die hebben elk een eigen groep en de wasmachine / droger staan meestal toch uit. De meeste tijd zouden ze dan volgens mij op 2500 watt kunnen draaien, behalve als de wasmachine / droger aan gaat, dan zou hij terug moeten naar 800 watt. Dit zou ik met Home Assistant en modbus volgens mij moeten kunnen regelen.

Een andere optie is om in ieder geval één op zolder te plaatsen, waar mijn thuisserver staat. Dan kan die op de backup aansluiting, zodat die door werkt bij een stroomstoring.

Ik denk dat ik eerst maar even ga afwachten en kijken of ik het allemaal goed aan de gang krijg icm Home Assistant.
In theorie heb je gelijk, alleen vind ik het zelf eigenlijk niet verstandig om het terug te leveren vermogen überhaupt ooit op 2500 W te zetten, terwijl er ook een verbruiker op dezelfde groep is aangesloten. Je hebt gelijk dat als je regeling goed werkt, het geen problemen zou moeten veroorzaken. Maar als jouw regeling van slag is en het wel op 2500 W blijft terwijl er een verbruiker aan gaat, kan je in theorie 27 A door de kabels in je huis trekken.

Als je er een PV verdeler of iets vergelijkbaars tussen zet, dan kan het wel veilig.

Let ook op dat het back-upstopcontact uitgaat als de batterij helemaal leeg is. Dit moet je dus proberen te voorkomen als je er permanent iets op aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:39
RayMan80 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:24:
[...]

Verbruik ziet er netjes uit! Aardig wat paneeltjes ;)
Is je RTE gemiddeld 64% niet wat laag per batterij?
zeker aan de lage kant, kan timing verschil zijn maar denk dat het beter is om dit ten vroegste over een maand te bekijken. Er ligt trouwens 9430wp wat eigenlijk veel te veel is maar gezien de transitie naar alles elektrisch het maar meteen goed laten doen :P

2x Marstek 5.12 v153 HW P1

Acties:
  • +4 Henk 'm!
dodvip123 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:39:
[...]

zeker aan de lage kant, kan timing verschil zijn maar denk dat het beter is om dit ten vroegste over een maand te bekijken. Er ligt trouwens 9430wp wat eigenlijk veel te veel is maar gezien de transitie naar alles elektrisch het maar meteen goed laten doen :P
Te veel solar bestaat niet alleen te weinig 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayMan80
  • Laatst online: 15-09 16:43
dodvip123 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:39:
[...]

Nooit teveel, nu nog bedenken hoe en waar je het gaat gebruiken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 21:22
HielkeJ schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:27:

In de garage heb ik aansluitingen voor de wasmachine en droger. Die hebben elk een eigen groep en de wasmachine / droger staan meestal toch uit.
Je kunt ook de droger en wasmachine ook op 1 groep zetten. Mijn warmtepompdroger en wasmachine zijn minder dan 3.600 watt in totaal en kunnen tegelijk aan.

Dan kun je de tweede batterij op zolder zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Bravertal op 14-05-2025 11:51 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
Voor diegene die nog twijfelen, iemand heeft de kortingscode van hier op pepper gezet. Daar gaat het nu hard aan de score te zien. Beetje jammer dat er hier gewerkt wordt voor een goede actie en dat iemand dus die code gaat delen. (ik doe er zelf nog niet aan mee, kijk nog even de de kat uit de boom maar blijf met veel interesse dit draadje volgen). Maar wilde dit dus wel even hier laten weten voor mensen die nog twijfelen of wachten tot hun banksaldo toereikend is.

Sommige reacties en aannames zijn dan wel hilarisch. Niveau is hier een stuk hoger.

[ Voor 8% gewijzigd door clubeddie op 14-05-2025 11:59 ]

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:59
JeffreyGorissen schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:00:

[Afbeelding]
Hij rekent met de goedkoopste 2 uren want dat is precies de tijd waarin hij een lege accu volledig kan opladen. Hij weet namelijk niet wat zijn accu status is en gaat van het slechtste scenario uit bij deze planning. Hij update het niet gaandeweg de dag en zijn lading die al beschikbaar is.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:39
clubeddie schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:57:
Voor diegene die nog twijfelen, iemand heeft de kortingscode van hier op pepper gezet. Daar gaat het nu hard aan de score te zien.
Bij stekker-batterij staat de tweaker code gewoon op hun website zelfs voor iedereen om te bestellen. Dan vraag ik mij af of de 'officiële' €1899 prijs in de nabije toekomst gewoon niet overal zal zakken naar bv €1499 :P De Marstek Jupiter is bv ook zo overal in prijs gezakt en kan je voor rond de €800 vinden voor het 2,56kwh model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[Afbeelding]
[/quote]
quote]JeffreyGorissen schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:00:

[Afbeelding]
[/quote]
Ik neem aan dat je een 5kWh batterij hebt. Hij gaat dan 2u moeten laden wanneer de batterij leeg is en start dus op het één na laagste tarief omdat er maar één laagste uurtarief is in de grafiek vandaag. Zou hij laden op het laagste tarief gaat het na een uur laden naar een hoger tarief dan zoals hij het nu doet.

[ Voor 9% gewijzigd door PNARI op 14-05-2025 12:35 ]

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:18:
[...]

Bij stekker-batterij staat de tweaker code gewoon op hun website zelfs voor iedereen om te bestellen. Dan vraag ik mij af of de 'officiële' €1899 prijs in de nabije toekomst gewoon niet overal zal zakken naar bv €1499 :P De Marstek Jupiter is bv ook zo overal in prijs gezakt en kan je voor rond de €800 vinden voor het 2,56kwh model.
Svp46 heeft dat geplaatse ?
Wel jammer weer ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Voor diegene die nog twijfelen, iemand heeft de kortingscode van hier op pepper gezet. Daar gaat het nu hard aan de score te zien. Beetje jammer dat er hier gewerkt wordt voor een goede actie en dat iemand dus die code gaat delen. (ik doe er zelf nog niet aan mee, kijk nog even de de kat uit de boom maar blijf met veel interesse dit draadje volgen). Maar wilde dit dus wel even hier laten weten voor mensen die nog twijfelen of wachten tot hun banksaldo toereikend is.

Sommige reacties en aannames zijn dan wel hilarisch. Niveau is hier een stuk hoger.
Als je nu nog niet besteld hebt dan wil je ook gewoon niet zo'n accu.. >:)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15:19
Datasheet Smart Box
Gevonden op Duitse forum, onduidelijk of dit een recent document is of verouderde info.
Naar verluid was Marstek bezig met een herontwerp van de Smart Box.

Opvallend is de trage schakeltijd bij stroomuitval, <500ms bij de Pro versie.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06:08
Ben eens benieuwd hoe snel Duravolt de orders gaat verwerken?
Zeker nu iedereen buiten tweakers kan gaan bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S2S
  • Laatst online: 14:34

S2S

Zo zijn mensen ;) helaas. (Niet allemaal, maar er zitten er genoeg tussen ) de corona periode heb ik wel genoeg gezien wat betreft menselijk gedrag, en ik was zwaar teleurgesteld. Prepare for the worst , hope for the best. (Helaas)

[ Voor 12% gewijzigd door S2S op 14-05-2025 12:45 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:34
Heb de vraag ook nog gesteld aan de leverancier, maar lijkt dus anders als in de TS is beschreven.

Vraag aan leverancier:
Ik zou graag middels 1 batterij mijn sluip verbruik mitigeren wat minimaal is over alle fases.

De vraag is dus:
Als alle 3 de fases een verbruik hebben van 100 Watt, dus 300 Watt in totaal.
Zal dan de batterij aangesloten op een van de Fases automatisch 300 Watt gaan terug leveren of blijft deze steken op 100 Watt.

Antwoord:
De batterij zal dan op de fase waarop hij zit aangesloten maar de 100W teruggeven, de overige 2 fases worden vanuit het net gevoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

midget schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:44:
[...]

Heb de vraag ook nog gesteld aan de leverancier, maar lijkt dus anders als in de TS is beschreven.

Vraag aan leverancier:
Ik zou graag middels 1 batterij mijn sluip verbruik mitigeren wat minimaal is over alle fases.

De vraag is dus:
Zal dan de batterij aangesloten op een van de Fases automatisch 300 Watt gaan terug leveren of blijft deze steken op 100 Watt.

Antwoord:
De batterij zal dan op de fase waarop hij zit aangesloten maar de 100W teruggeven, de overige 2 fases worden vanuit het net gevoed.
Vreemd geen ervaring mee, maar je kan de ct wel instellen om over 3 fases te kijken (totaal) dus zou in theorie toch moeten werken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Vraag aan leverancier:

De vraag is dus:

Antwoord:
Echter is dit incorrect. Je kan zelf kiezen of je wil dat de batterij kijkt naar het verbruik op alle fasen, of alleen op de fase waarop hij is aangesloten. Kies je voor het eerste, zal hij gewoon 300 W gaan terugleveren. Als dat niet zo zou zijn zouden er hier heel veel mensen met een niet werkende setup zijn.

Als je met de fabrikant Marstek bedoelt (en dus niet de wederverkoper), dan vermoed ik dat dit weer een gevalletje "Lost in translation" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:34
pascallj schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:48:
[...]

Echter is dit incorrect. Je kan zelf kiezen of je wil dat de batterij kijkt naar het verbruik op alle fasen, of alleen op de fase waarop hij is aangesloten. Kies je voor het eerste, zal hij gewoon 300 W gaan terugleveren. Als dat niet zo zou zijn zouden er hier heel veel mensen met een niet werkende setup zijn.

Als je met de fabrikant Marstek bedoelt (en dus niet de wederverkoper), dan vermoed ik dat dit weer een gevalletje "Lost in translation" is.
Heb mail verkeer gehad met duramotion, thanks voornjullie bevestiging. Ga ik hem denk toch bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
midget schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:49:
[...]

Heb mail verkeer gehad met duramotion, thanks voornjullie bevestiging. Ga ik hem denk toch bestellen.
Overigens weet niet of dit duidelijk was, maar de Marstek levert uiteraard maar terug op 1 fase, dat klopt wel. Het is technisch onmogelijk op een andere fase terug te leveren. Maar hij levert dus 'te veel' terug op 1 fase om te compenseren voor de andere fasen. Dus die andere fasen worden inderdaad vanuit het net gevoed, dat klopt. Alleen voor jouw rekening maakt het niks uit: de slimme meter streept deze simpelweg tegen elkaar weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:34
vanpeers schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:45:
Voor de kortingsactie is de code beschikbaar! d:)b
Te bestellen bij http://duravolt.nl/
twe@kers5kwh (Voor de 5,12 kwh)
twe@kers2kwh (Voor de 2,56 kwh)

- Levering vanuit voorraad, voldoende stuks beschikbaar.
- €1475 incl btw, verzending en CT003
- Te bestellen met CC (kwestie van extra bescherming) zonder meerkost.
- Vorige actie (200-250stuks?) vlot verlopen alleszins

Nog even een oproep aan degene van de vorige actie, laat zeker een review achter.
Dit helpt om dit soort acties klaar te krijgen.

disclaimer:
*Ik ben niet verbonden met Duravolt/Duramotion
** Ik heb enkel met de aantallen en info in de lijst geprobeerd een kortingsactie los te krijgen.
De code voor 2,56kWh lijkt terug te werken.
Er lijkt soms wel een probleem te zijn, als je al eerder een bestelling hebt geplaatst, als je een foutmelding krijgt dan dan kan je best even met een ander emailadres proberen. (y)

Ohja, er zijn veel vragen over de uitlevering. Je krijg net zoals vorige keer een orderbevestiging met de bestelling en een aflevermoment wordt benoemd in het order.
Als het moment niet lukt, kan je reageren zodat er en ander moment wordt ingepland.
Gezien de grote interesse, geef ze een momentje voor alle bestellingen te verwerken en in te plannen, je zal snel een mailtje krijgen.

Geen zorgen, er was ruimte genoeg voor iedereen op tweakers deze keer. Het aantal is de lijst was ook +100 stuks minder als vorige keer. :)

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:05
[...]

Vraag aan leverancier:

De vraag is dus:

Antwoord:
Puur technisch gesproken klopt het antwoord natuurlijk. Een batterij kan geen energie leveren op een fase waarop hij niet zit aangesloten ;)

Ik weet ook niet of zij op de hoogte zijn van de use case, dat in Nederland een slimme meter in de rapportage naar de netbeheerder altijd alle fases bij elkaar zal combineren, dus dat de batterij gerust 300W terug zou mogen geven, omdat die overige 200W op die ene fase wordt verrekend met het verbruik van álle fasen.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeepertje
  • Laatst online: 00:30
SadisticPanda schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:05:
[...]

S211 nemen, ik heb zelfde meter. Met oude firmware telde hij alle fasen bijeen op. Met nieuwe software kent die correct 1 fase. V114

Let wel, als ik van meter type veranderde in de app, wou hij hem ook niet nemen. Meter type veranderen naar s211-p1 en dan hardware reset doen van dect003, dan pakt die hem wel normaal
Helaas, reeds meermaals hardware reset en fabrieksinstellingen aangeklikt, hij ziet niets meer van de meter...

Met versie 107 bleven de 3 fasen op 0 staan, maar zag hij wel het totaal vermogen, dus werkte "normaal"

Wel merk ik ook sinds ik de 114 heb draaien dat de verbinding met Bluetooth een ramp is. Ik moet de gsm echt op de 003 leggen en dan lijkt de verbinding nog vaak weg te vallen.
Maar de Venus blijft probleemloos verbinding maken (via wifi) naar de CT003, het lampje gaat telkens direct branden en via de app links onderaan ook telkens een groen CT icoon met correcte waarde van de Venus...

BTW de aanpassing van zowel de CT003 van 107 naar 114 als de Venus (V2) van 148 naar 151 ging soepel, zonder vast te lopen of foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik ben zoals zovelen ook aan het kijken naar een thuisbatterij. Mijn P1 poort wordt al gebruikt door youless. Ik heb daardoor wel alles in HA staan (huidig verbruik per fase en in totaal).

Wat is wijsheid (ook in combinatie met de aanbieding waar een ct003 p1 meter bij zit)?
1) (actieve) splitter
2) voor duravolt batterij een emulator gebruiken
3) duravolt lief vragen of ze een ct002 ipv ct003 willen meesturen

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:18:
[...]

Denk dat inderdaad de prijs binnenkort wel een stuk lager zal gaan dan de 1899€, zeker nu er een aantal nieuwe modellen in het Marstek gamma komen. Misschien is het wel stock uitverkoop in China met grote kortingen per container…want wie gaat die Venus C en E nog kopen als de modulaire D eraan komt? Zal uiteraard van de prijs afhangen. Het is in ieder geval een teken dat plots zoveel partijen kunnen verkopen aan rond de 1500€.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djensen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 07:46
Wat is ongeveer de kabbellengte aan de batterij? Ik vraag dit ivm aanleg wandcontactdoos en exacte plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nu7s
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:16
Djensen schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:13:
Wat is ongeveer de kabbellengte aan de batterij? Ik vraag dit ivm aanleg wandcontactdoos en exacte plaatsing.
2m maar online kan je BC01 kabels vinden van 3m en 5m indien het nodig is.

3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 13:57
Wie heet zijn marstek ingesteld op AI modus en wat zijn de ervaringen?

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duramotion

Duramotion

Djensen schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:13:
de kabel die erbij geleverd word is ongeveer 180cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanhoe007BE
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-09 16:39
DSSW schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:09:
[...]

want wie gaat die Venus C en E nog kopen als de modulaire D eraan komt?.
Van welke bron haal je dit, of puur eigen veronderstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
Ronald.42 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:37:
[...]

Als je nu nog niet besteld hebt dan wil je ook gewoon niet zo'n accu.. >:)
Ik vind dit model zeker interessant. Maar
A) meet graag eerst nog even een jaar mijn verbruik in home assistant en kijk welke capaciteit er geschikt zou zijn voor mijn situatie. Heb en 15 jaar oude zonnepanelen installatie liggen met een beperkte opwek en sinds 2 jaar een warmtepomp. Dus verbruik/opwek verhouding is iets om even goed naar te kijken
B) zolang ik nog kan salderen levert het mij concreet nog niets op
C) op dit moment heb ik nog geen ideale locatie waar ik hem neer kan zetten
D) de ontwikkelingen van de batterijen gaat heel hard, waarbij ook Marstek met nieuwe modellen lijkt te komen
E) prijsontwikkeling van de batterij is erg interessant, heb de laatste dagen toch behoorlijk wat zure reacties voorbij zien komen van early adapters die balen voor hun 'hoge' prijs in tegenstelling tot de huidige actieprijzen.

Dus al met al zit ik vooralsnog prima, als er hier een batterij komt is het een grote kans dat dit een Marstek kan worden, maar basseer dit graag weloverwogen dan overhaast 'omdat er nu een actie is'. En ondertussen leer ik hier van alle ervaringen, tips en trucs... Zo ben ik ook tot een deel van bovenstaande punten gekomen.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
Ik ben in blijde verwachting van de Marstek 5,12kWh. Nu heb ik op dit forum gelezen dat het voor een newby met HA niet zo gemakkelijk is om de batterij de integreren in HA. Ik heb al 2 maanden battery_sim draaien in HA, zowel voor de Marstek als voor de Homewizzard. Zo had ik een beter zicht welke batterij voor mij goed zou zijn. Battery_sim doet dat wel aardig, en als ik de Marstek heb ga ik eerst eens een weekje bekijken in hoeverre er verschillen zijn met de Marstek app. Dat zou dan misschien handig zijn om battery_sim te blijven gebruiken.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1805
clubeddie schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:27:
[...]

A) meet graag eerst nog even een jaar mijn verbruik in home assistant en kijk welke capaciteit er geschikt zou zijn voor mijn situatie. Heb en 15 jaar oude zonnepanelen installatie liggen met een beperkte opwek en sinds 2 jaar een warmtepomp. Dus verbruik/opwek verhouding is iets om even goed naar te kijken
D) de ontwikkelingen van de batterijen gaat heel hard, waarbij ook Marstek met nieuwe modellen lijkt te komen
E) prijsontwikkeling van de batterij is erg interessant, heb de laatste dagen toch behoorlijk wat zure reacties voorbij zien komen van early adapters die balen voor hun 'hoge' prijs in tegenstelling tot de huidige actieprijzen.

Dus al met al zit ik vooralsnog prima, als er hier een batterij komt is het een grote kans dat dit een Marstek kan worden, maar basseer dit graag weloverwogen dan overhaast 'omdat er nu een actie is'. En ondertussen leer ik hier van alle ervaringen, tips en trucs... Zo ben ik ook tot een deel van bovenstaande punten gekomen.
Met betrekking tot punt D en E, dan kun je blijven wachten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
ivanhoe007BE schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:24:
[...]

Van welke bron haal je dit, of puur eigen veronderstelling?
Moet eerlijk zijn, moest die modulaire batterij nu beschikbaar zijn en maar iets duurder zou ik er ook voor gaan. Geen idee hoeveel montagelijnen ze daar vrij hebben bij Marstek, maar met die 3 nieuwe modellen kan het altijd zijn dat ze 'oude' batterijtypes gaan uitfaseren in de nabije toekomst. Allemaal speculatie uiteraard. Maar op dit moment hebben we dit speelgoed en gezien de actieve userbase zal er toch zeker tweaker support blijven 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Avenger 2.0 op 14-05-2025 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:39
Avenger 2.0 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:46:
[...]

Moet eerlijk zijn, moest die modulaire batterij nu beschikbaar zijn en maar iets duurder zou ik er ook voor gaan. Geen idee hoeveel montagelijnen ze daar vrij hebben bij Marstek, maar met die 3 nieuwe modellen kan het altijd zijn dat ze 'oude' batterijtypes gaan uitfaseren in de nabije toekomst. Allemaal speculatie uiteraard. Maar op dit moment hebben we dit speelgoed en gezien de actieve userbase zal er toch zeker tweaker support blijven 8)
En als het werkt heb je er toch geen omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 12:18

d3x

Joarie schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:08:
[...]

Hij rekent met de goedkoopste 2 uren want dat is precies de tijd waarin hij een lege accu volledig kan opladen. Hij weet namelijk niet wat zijn accu status is en gaat van het slechtste scenario uit bij deze planning. Hij update het niet gaandeweg de dag en zijn lading die al beschikbaar is.
weet niet of dit al in de XLS stond maar met capaciteits tarief en AI zou ik toch graag een keuze willen hebben in het opladen, zoals in de manueel stand. X aantal uren tegen X vermogen.

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Mbt punt e spreken we hier ober amper 5 maanden of zo.
Dat js wel bijzonder korte periode.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

Dus het klopt wat ik zeg, je wilt gewoon niet zo'n accu :)

Mijn eerste was ook duur, maar ik ben er verder niet zuur van.
Die andere 2 waren van de vorige actie dus gemiddeld is het niet zo gek.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

PNARI schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:32:
[Afbeelding]
[/quote]
quote]JeffreyGorissen schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:00:

[Afbeelding]
[/quote]
Ik neem aan dat je een 5kWh batterij hebt. Hij gaat dan 2u moeten laden wanneer de batterij leeg is en start dus op het één na laagste tarief omdat er maar één laagste uurtarief is in de grafiek vandaag. Zou hij laden op het laagste tarief gaat het na een uur laden naar een hoger tarief dan zoals hij het nu doet.
Ja dit is dus heel jammer als de batterij maar voor de helft leeg is.... Niet zo een slimme AI. Ik heb hem in zelfconsumptie gezet en manueel in AI gezet terug.

Zou graag de modus in de manuel tijd settings willen zetten. E.g. 00:00 -> 13h zelfconsumptie, 13->15 AI, 15->20, zelfconsumptie, 20-21 ontladen op de avondpiek, 21->00 zelfconsumptie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Dat is altijd. Bij black friday zal de prijs nog wel eens onder de inkoopactie duiken. Kwestie nog wat oude v2 te verkopen dan voor de nieuwe v3 die eraan komt. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeffreyGorissen schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:55:
[...]

Ja dit is dus heel jammer als de batterij maar voor de helft leeg is.... Niet zo een slimme AI. Ik heb hem in zelfconsumptie gezet en manueel in AI gezet terug.

Zou graag de modus in de manuel tijd settings willen zetten. E.g. 00:00 -> 13h zelfconsumptie, 13->15 AI, 15->20, zelfconsumptie, 20-21 ontladen op de avondpiek, 21->00 zelfconsumptie.
Misschien val ik in herhaling hier, maar uit het feit dat je wil ontladen op de avondpiek maak ik op dat je een dynamisch contract heb. Voor zover ik weet zijn die contracten alleen echt rendabel in Nederland, dus ook dat neem ik dan aan. Waarom zou je dan ook gebruik willen maken van zelf consumptie? Dat heeft dan geen enkele meerwaarde zolang we nog kunnen salderen.

Overigens blijft je suggestie wel nuttig! Volgens mij staat die al in de sheet waarin we ideeën verzamelen.

Nevermind, zie net dat je domeinnaam '.be' is, dan heb ik helemaal niks gezegd.

[ Voor 10% gewijzigd door pascallj op 14-05-2025 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Je praat over 0.01€ voor een batterij van 5kWh .....

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
[...]

Ik zie dat je Home Assistant hebt.
Met een ESP32 bordje kun je de Venus via HA aansturen (zie het Marstek Modbus topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ribbe82
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-09 07:25
RvdK schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:29:
[...]

Maar op het forum lijkt ook niemand dezelfde (oudere) Landis en Gyr E350 te hebben. Wij wonen in een nieuwbouwwoning (2017) in Liander gebied. Lijkt wel alsof Liander destijds nog een goedkope batch slimme meters heeft in kunnen inkopen :/
Jazeker ik heb dezelfde E350 4.2 meter.
En sinds een week ook de Marstek 5.12kWh in bedrijf.
Ik dacht dat de koningsdag actie al leuk was (€1695), maar die prijzen blijven droppen. Bizar.

Anyway de installatie en update naar v151 verliep moeiteloos en hij staat nu lekker in de garage te doen wat ie bij de meeste van jullie ook doet: zoveel mogelijk de zonnestroom onder dak te houden.

De setup is simpel met een HWP1 dongel in de meter, en ondanks de 1x/10sec update werkt het nu al best goed.

Ik heb ook nog een Shelly 3 pro EM liggen, die bouw ik binnenkort in de meterkast, dat zal nog wel iets beter regel resultaat geven. Leuk om te vergelijken.

Ik ga tzt ook een 5.x meter aanvragen, want dat biedt nog een paar extra voordelen, zoals hopelijk iets meer updates van de gasmeter dan 1x/uur, en het weergeven van de voltages.

Wellicht ook iemand die zich druk maakt voor een Homey integratie. Dat zou erg tof zijn! Geen idee of er een API is en wat die allemaal ondersteund..

En dit topic hier geeft genoeg inspiratie tot toekomstige tweaks! Tis een combinatie van leuk speledingetje en iets wat ook echt werkt.
Kortom, twijfel je nog? Ram op die knop! 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Laatst online: 17-09 11:35
ribbe82 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:16:
[...]

Kortom, twijfel je nog? Ram op die knop! 😁
ok dan..... :+ 8)
Straks nog even tijdens het eten thuis het bespreken maar 99% zeker dat er op de knop geduwd geramd gaat worden. 8)7
Nog even contact gezocht als Vlaming met Duravolt/Duramotion ivm afhaling. Dit is geen probleem voor hen tijdens de openings uren.

:9~ :9~

thanks aan alle toevoegers hier aan het topic voor het super leesvoer!

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
ribbe82 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:16:
[...]
Wellicht ook iemand die zich druk maakt voor een Homey integratie. Dat zou erg tof zijn! Geen idee of er een API is en wat die allemaal ondersteund..
Hoop hier ook op een Homey integratie (liefst zonder modbus). Ben gewoon al blij als ik de gegevens kan uitlezen (laden/ontladen/percentage/etc).

Iemand die weet of in Homey Energy tab je dat eventueel ook werkende te krijgen via smartplug of Shelly CT klem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:39
Bestelling van MT 5.12 kWh bij stekker-batterij.nl
Even een update:

- Maandag 12/05/2025 bestelling geplaatst aan 1.474 EUR zonder P1 meter. Betaling enkele via Bancontact (voor de Belgen onder ons), geen CC. Gratis levering in Vlaanderen.
- Dinsdag 13/05/2025 kwam de bevestiging van de Duravolt-prijs (actie Tweakers) en daarop paste stekker-batterij.nl hun prijzen aan tot op het niveau van Duravolt. Meesurfen heet dat dan. Zo'n -25 EUR (5.12 kWh) maar bij Duravolt wel mét P1 meter die toch standaard door MT wordt meegeleverd.
- Op dinsdag mail gestuurd naar Joey van SB om mijn prijs te herzien, is maar 25 EUR + P1 meter maar toch, tot op heden spijtig genoeg geen enkele reactie van Joey. Wel kwam er vrijwel onmiddellijk een automatische melding dat de batterij zal verzonden worden en dat er een mail zou volgen van transportbedrijf Logique. Mail kwam ook op dinsdag 13/05/2025.
- Vandaag 14/05/2025 nog geen bericht van Logique, maar dat komt wellicht snel in orde, ben niet zo ongeduldig.

Maar toch: geen goed gevoel dat een simpele mail over de prijs niet redelijk snel kan worden beantwoord. Zal de eventuele negatieve, positieve (of uitblijvende) reactie in overweging nemen voor mijn 2de batterij die ik sowieso nog wil hebben.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo HIP-HDE1 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
Erik1805 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:33:
[...]

Met betrekking tot punt D en E, dan kun je blijven wachten ;)
Daarom wacht ik nog even ;) . Geen haast tot 1-1-2027.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
Ronald.42 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:20:
[...]

Dus het klopt wat ik zeg, je wilt gewoon niet zo'n accu :)

Mijn eerste was ook duur, maar ik ben er verder niet zuur van.
Die andere 2 waren van de vorige actie dus gemiddeld is het niet zo gek.
Jij leest iets heel anders, maar laat maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
Maxwp schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:13:
[...]

Mbt punt e spreken we hier ober amper 5 maanden of zo.
Dat js wel bijzonder korte periode.
Daarom wacht ik ook nog even, de markt en producten zijn zo in beweging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

pascallj schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:01:
[...]

Misschien val ik in herhaling hier, maar uit het feit dat je wil ontladen op de avondpiek maak ik op dat je een dynamisch contract heb. Voor zover ik weet zijn die contracten alleen echt rendabel in Nederland, dus ook dat neem ik dan aan. Waarom zou je dan ook gebruik willen maken van zelf consumptie? Dat heeft dan geen enkele meerwaarde zolang we nog kunnen salderen.

Overigens blijft je suggestie wel nuttig! Volgens mij staat die al in de sheet waarin we ideeën verzamelen.

Simpel voorbeeld wat gelijkaardig is aan mijn geval.

Je hebt een sluip verbruik van ~ 100 W -> 0.1 kWh
Je gebruikt tijdens de ochtend 0.5 kWh, tijdens de middag 0.5 kWh en in de avond 2 kWh. Op een dag ~ 5.4 kWh.

Neem nu dat gemiddeld
00:00-8:00 de prijs 25 cent is,
08:00-16:00 de prijs 10 cent is,
16:00-23:59 de prijs 30 cent is.
Heel conservatieve prijzen maar gemiddeld wel correct, 3 blokken om het idee over te brengen.

Je hebt een PV installatie die ~ 5 kWh oplevert (westen gericht)

Dan heb je in het geval van geen batterij:
  • Ochtend: 1.3 kWh ~ 32.5 cent MIN PV ~ 0.5 kWh => 20 cent
  • Middag: 1.3 kWh ~ 13 cent cent MIN PV ~ 3.5 kWh => -22 cent
  • Avond: 2.8 kWh ~ 84 cent MIN PV ~ 1.5 kWh => 39 cent
  • Totaal ~37 cent
Nu is jou voorstel om te laden op het goedkoopste moment en te ontladen op het duurste zonder zelfconsumptie, zonder rekening te houden met de rest: Lege MT heeft nog 5 kWh nodig (4,5 kWh maar met 90% efficientie) om op te laden. 4.5 kWh ontladen levert 4 kWh op.
  • Ochtend: 1.3 kWh ~ 32.5 cent MIN PV ~ 0.5 kWh => 20 cent
  • Middag: 1.3 kWh ~ 13 cent cent MIN PV ~ 3.5 kWh => -22 cent + laden van MT ~ 50 Cent => 28 cent
  • Avond: 2.8 kWh ~ 84 cent MIN PV ~ 1.5 kWh => 39 cent + ontladen MT ~ 120 cent => -81 cent
  • Totaal ~ -33 cent
In dit geval gebruik je dus ook nog dure stroom in de uren waarop je niet ontlaad. Je winst is niet maximaal.

Mijn voorstel is met zelfconsumptie en slim laden/ontladen:
  • Ochtend: Huis draait op MT
  • Middag: Huis draait op MT + Laden via zon + vol laden op goedkoopste uur max 2.77 kWh
    => max 27 cent*
  • Avond: Huis draait op MT + Zon teruglevering 1.5 kWh + 2.25 kWh terugleveren op Duurste moment => 112.5 cent
  • Totaal ~ -85 cent
*want max 1 uur laden op 2500 W met 90% efficientie, vaak minder nodig. MT in ieder geval vol voor de duurdere uren. => voorkomt PV teruglevering op laagste prijs.

Je ziet dat mijn geval meer winst oplevert en dit is met PV iets te klein voor noden en verliezen gerekend.
Deze winst haal je uit het feit dat je het huis draaiende houd op zon en de goedkoopste stroom. Dus je inkoop is enkel het goedkoopste tarrief van de dag, en je export de namiddag (zon overschot) en het duurste via MT. Met betere AI laad je de batterij enkel nog maar bij indien je PV die dag niet voldoende zou leveren.

En met de extra opwek van dit goede weer haal ik zelfs nog beter dan in het voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMv2qKA7pjCS2XvclXSsymb9S7Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w5ppfb0dSS0sO4Br3fAy2LXA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door JeffreyGorissen op 14-05-2025 16:33 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

pascallj schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:01:
[...]

Offtopic
Ik woon ondertussen wel in NL haha. .NL zou ook moeten werken :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• S2S

S2S

clubeddie schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:51:
[...]

Soms kun je wachten en wachten en wachten , zo ken ik iemand die maar wachtte met zonnepanelen zodat er meer opgewekt werd per paneel … die kan ze nu niet meer redelijker wijs terug verdienen. Het blijft vaak toch een financiële investering die zich redelijkerwijs terug moet verdienen. (Buiten het feit , ik ben graag onafhankelijk van de grillen van instanties en landelijk bestuur)

Zo is dat ook met een accu op dit moment , nu zijn er nog niet echte regels en belastingen, terug verdient tijd zou nu nog redelijk moeten zijn (als dat al lukt ) over 2 jaar of 3 jaar staan we er waarschijnlijk heel anders voor. .. ik zou niet te lang wachten, early adopter heeft ook zijn voordeel .

Plus , er komen altijd betere producten uit .. kan je met alles wachten .

[ Voor 10% gewijzigd door S2S op 14-05-2025 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

PNARI schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:07:
[...]

Je praat over 0.01€ voor een batterij van 5kWh .....
In dit geval wel. Maar het had net zo goed 10 cent verschil kunnen zijn. Het gaat om de redenering, niet het feit dat het nu 0.01 euro verschil was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06:08
The_Belgian_GST schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:26:
[...]

Nog even contact gezocht als Vlaming met Duravolt/Duramotion ivm afhaling. Dit is geen probleem voor hen tijdens de openings uren.
Ha, zojuist hetzelfde gedaan :X Morgen eens gaan kijken daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 20:02
Van waar zijn jullie Belgen? :P Per toeval regio Limbrg? :P

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Icekiller2k6 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:14:
Limburg? Dat is de parking van Antwerpen 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!
S2S schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:57:
[...]

Soms kun je wachten en wachten en wachten , zo ken ik iemand die maar wachtte met zonnepanelen zodat er meer opgewekt werd per paneel … die kan ze nu niet meer redelijker wijs terug verdienen. Het blijft vaak toch een financiële investering die zich redelijkerwijs terug moet verdienen. (Buiten het feit , ik ben graag onafhankelijk van de grillen van instanties en landelijk bestuur)

Zo is dat ook met een accu op dit moment , nu zijn er nog niet echte regels en belastingen, terug verdient tijd zou nu nog redelijk moeten zijn (als dat al lukt ) over 2 jaar of 3 jaar staan we er waarschijnlijk heel anders voor. .. ik zou niet te lang wachten, early adopter heeft ook zijn voordeel .

Plus , er komen altijd betere producten uit .. kan je met alles wachten .
100% akkoord, met wachten kom je nergens in het leven, dan blijf je staan waar je staat. Soms moet je gewoon springen🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
Ik heb nu 10.5 maand een realtime simulatie draaien in HA. Ik zou zo 1 Marstek op een dikke 4 jaar terug verdienen. Geen idee waarom ik dan zou wachten op iets nieuwer en beter.
Ik ga dit ding neerzetten, configureren, misschien nog iets voorzien dat de auto de batterij niet leegtrekt en verder vooral niks aan doen. Het enige wat die batterij moet doen is mijn energie kost omlaag halen. Als ze over 10 jaar versleten is en centjes opgebracht heeft, zal ik wel eens kijken voor iets anders.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Laatst online: 17-09 11:35
Icekiller2k6 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:14:
Regio Antwerpen O+
En met beperkt vervoer ( Renault R5 full electric) dus het gaat passen en meten worden om er 1 thuis te krijgen >:)

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Broodro0ster schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:45:
Ik heb nu 10.5 maand een realtime simulatie draaien in HA. Ik zou zo 1 Marstek op een dikke 4 jaar terug verdienen. Geen idee waarom ik dan zou wachten op iets nieuwer en beter.
Ik ga dit ding neerzetten, configureren, misschien nog iets voorzien dat de auto de batterij niet leegtrekt en verder vooral niks aan doen. Het enige wat die batterij moet doen is mijn energie kost omlaag halen. Als ze over 10 jaar versleten is en centjes opgebracht heeft, zal ik wel eens kijken voor iets anders.
Met 11 kW PV zou ik er minstens 2 zetten en waarschijnlijk 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
DSSW schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:47:
[...]

Met 11 kW PV zou ik er minstens 2 zetten en waarschijnlijk 3
Het heeft weinig zin. Na 10.5 maand zou ik me 921kWh besparen met een 5kWh battterij en 1209kWh met een 10kWh batterij. Dus pakweg 300-350kWh winst per jaar tussen 5 en 10kWh. Dat is 100euro/jaar extra winst, dus 15 jaar terug verdientijd voor de 2e batterij.

Wij doen alles overdag op de zon met automatisaties of uitsteltimers. Vaatwasser, wasmachine, autoladen, ... Met onze oost-west opstelling zijn de nachten sowieso al kort en 5kWh overbrugt dat zonder problemen. Tenzij tijdens een hittegolf als de koeling 's nachts ook door draait, maar dat is misschien 10-15 dagen per jaar.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:06
jbvo schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:14:
Ik hoop dat Duramotion mijn defecte accu eerst nog even omwisselt voordat de storm aan bestellingen wordt afgehandeld...
Helaas, Duramotion wil dat ik het met Marstek ga afhandelen. Marstek geeft aan dat de accu eerst terug naar hun op transport moet en zodra zij hem hebben ontvangen een nieuwe verstuurd zal worden. Ben benieuwd wanneer ik een werkende accu heb... :/

Edit: en van Marstek krijg ik domme vragen zoals 'hoe groot is het pakket?' nadat ik al aangegeven had dat ie al in de originele doos ingepakt zit. 8)7
[/mopper mode]

[ Voor 15% gewijzigd door jbvo op 14-05-2025 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert71
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 30-05 18:11
Ik heb een bestelling gedaan maar is nog niet geleverd.
Alvast de app geïnstalleerd en wou nu mijn HWP1 meer reeds connecteren met apparaat toevoegen.
Er wordt niets gevonden in de app. Is dit omdat er nog geen batterij gekend is in de app of zou dit al moeten lukken?

Acties:
  • +9 Henk 'm!
jbvo schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:09:
[...]

Helaas, Duramotion wil dat ik het met Marstek ga afhandelen. Marstek geeft aan dat de accu eerst terug naar hun op transport moet en zodra zij hem hebben ontvangen een nieuwe verstuurd zal worden. Ben benieuwd wanneer ik een werkende accu heb... :/

Edit: en van Marstek krijg ik domme vragen zoals 'hoe groot is het pakket?' nadat ik al aangegeven had dat ie al in de originele doos ingepakt zit. 8)7
[/mopper mode]
Let wel: je hebt een koopovereenkomst met de verkoper van het product, niet met de fabrikant. Duramotion zal het voor je in orde moeten maken. Zij zullen het risico moeten dragen.

Of je er in dit geval beter van wordt om op je strepen te gaan staan weet ik niet, maar ik vind er wel wat van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
pascallj schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:17:
[...]
Let wel: je hebt een koopovereenkomst met de verkoper van het product, niet met de fabrikant. Duramotion zal het voor je in orde moeten maken. Zij zullen het risico moeten dragen.

Of je er in dit geval beter van wordt om op je strepen te gaan staan weet ik niet, maar ik vind er wel wat van.
Inderdaad. Dat je met Marstek diagnose doet is één ding, maar omruilen moet via je leverancier gebeuren en al zeker nu we nog in eerste jaar garantie zitten. Geen idee hoe het met de overige 8 jaar is. Is dat ook leverancier dan of toch via fabrikant?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:39
Gely schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:43:
Bestelling van MT 5.12 kWh bij stekker-batterij.nl
Even een update:

- Maandag 12/05/2025 bestelling geplaatst aan 1.474 EUR zonder P1 meter. Betaling enkele via Bancontact (voor de Belgen onder ons), geen CC. Gratis levering in Vlaanderen.
- Dinsdag 13/05/2025 kwam de bevestiging van de Duravolt-prijs (actie Tweakers) en daarop paste stekker-batterij.nl hun prijzen aan tot op het niveau van Duravolt. Meesurfen heet dat dan. Zo'n -25 EUR (5.12 kWh) maar bij Duravolt wel mét P1 meter die toch standaard door MT wordt meegeleverd.
- Op dinsdag mail gestuurd naar Joey van SB om mijn prijs te herzien, is maar 25 EUR + P1 meter maar toch, tot op heden spijtig genoeg geen enkele reactie van Joey. Wel kwam er vrijwel onmiddellijk een automatische melding dat de batterij zal verzonden worden en dat er een mail zou volgen van transportbedrijf Logique. Mail kwam ook op dinsdag 13/05/2025.
- Vandaag 14/05/2025 nog geen bericht van Logique, maar dat komt wellicht snel in orde, ben niet zo ongeduldig.

Maar toch: geen goed gevoel dat een simpele mail over de prijs niet redelijk snel kan worden beantwoord. Zal de eventuele negatieve, positieve (of uitblijvende) reactie in overweging nemen voor mijn 2de batterij die ik sowieso nog wil hebben.
Nog een update , en alvast een positieve. Joey van stekker-batterij.nl heeft mij net zelf gebeld met de melding dat de mail even is blijven liggen wegens de enorme drukte en dat ze het prijsverschil onmiddellijk zullen terugstorten. Hij kon mij ook melden dat de levering bij Logique ingepland staat voor nu vrijdag 16/05/2025. Ik kijk er alvast naar uit! Eerste dag van mijn pensioen en al direct een leuk projectje waarin ik mij kan vastbijten :)

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo HIP-HDE1 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
clubeddie schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:51:
[...]
Ik verwacht dat de markt en de producten de komende jaren alleen maar onrustiger worden :)
Het is net als met aandelen, alleen achteraf weet je wanneer het beste moment was geweest.

Pagina: 1 ... 150 ... 263 Laatste

Let op:
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.