Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:28:
[...]

en ondertussen is die smarbox er nog niet tewijl die bij de venus ook al was aangekondigd maar wel een hele lijn van nieuwe spullen
Dat was omdat hij volledig herzien moest worden was het laatste bericht daarover.
En ik neem aan dat al die nieuwe spullen al op de planning stonden.
Dus dan kan het dat die nieuwe spullen al wel uitkomen maar dat de box nog even op de operatietafel ligt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Totalen123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07 17:22
pascallj schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:08:
[...]

En dan gebeurt er ook niks met laden? En de batterij is niet vol? Of zelfde voor ontladen als de batterij niet leeg is? Geen rood waarschuwingslampje?
Je zult net zien dat na uren proberen en het vragen om hulp, het is opgelost :) :) :)

Helaas weet ik niet precies waardoor de batterij nu wel werkt.

In ieder geval, zag ik dat de backup functie niet werkte (geen lampje aan en geen spanning op uitgang) ondanks het aanzetten ervan in de app. Ik heb meerdere keren met tussen posen een long press gedaan op het groene aan/uit knop, zonder connectie met het grid. Daarbij ging de ventilator even aan wanneer ik de batterij met het aan/uitknopje weer aanzette, maar dat had ik eerder ook al. Echter na enkele keren long press, hoorde ik nu een klik (relais denk ik) en voila, de batterij ging laden. De backup is nu ook aan, een aangesloten lamp ging branden. Ik had de batterij daarbij even aangesloten op een ander stopcontact. Zoeven teruggegaan naar het oorspronkelijk stopcontact. Geen probleem. Ik hoor het klikje weer en de batterij laat weer. Dus dat was het waarschijnlijk niet. Meerder keren long press is mogelijk de truck en/of een lampje oid aansluiten op het backup stopcontact.

Bedankt voor jullie meedenken en voor anderen, doe je voordeel mee met mijn mogelijke oplossing.

[ Voor 10% gewijzigd door Totalen123 op 09-05-2025 17:48 ]

Venus E (V2) V153 + CT003 V117 + ISK5 + 2600 Wp solar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draver
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:33
Totalen123 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:04:
[...]

De batterij is met BT en Wifi verbonden volgens de app en laat de data zien via het CT knopje.
Bij manueel laden ingesteld op 500 w van 1-23 uur/ alle dagen van de week.
Bij mij hetzelfde, geen enkele functie werkt. Manueel laden of ontladen niet mogelijk. Vorige week vrijdag bericht naar Duramotion. Die heeft het bericht dinsdag naar Marstek gezonden en ik kreeg direct een bericht van Marstek met het voorstel de batterij om te ruilen.

Ik wacht nu op verdere berichten van Marstek voor het ophalen van de batterij.

Marstek Venus 5,12kWh v151 + CT003 v116

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Draver schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:43:
[...]

Bij mij hetzelfde, geen enkele functie werkt. Manueel laden of ontladen niet mogelijk. Vorige week vrijdag bericht naar Duramotion. Die heeft het bericht dinsdag naar Marstek gezonden en ik kreeg direct een bericht van Marstek met het voorstel de batterij om te ruilen.

Advies, tag @Houtje01 eens die heeft ervaring met een haperende batterij... en inmiddels weer werkend...

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totalen123
Draver schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:43:
[...]

Probeer eens mijn (slecht gedocumenteerde) oplossing met long press/ aan uit zonder grid connectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Totalen123 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:42:
[...]

Je zult net zien dat na uren proberen en het vragen om hulp, het is opgelost :) :) :)

Helaas weet ik niet precies waardoor de batterij nu wel werkt.

In ieder geval, zag ik dat de backup functie niet werkte (geen lampje aan en geen spanning op uitgang) ondanks het aanzetten ervan in de app. Ik heb meerdere keren met tussen posen een long press gedaan op het groene aan/uit knop, zonder connectie met het grid. Daarbij ging de ventilator even aan wanneer ik de batterij met het aan/uitknopje weer aanzette, maar dat had ik eerder ook al. Echter na enkele keren long press, hoorde ik nu een klik (relais denk ik) en voila, de batterij ging laden. De backup is nu ook aan, een aangesloten lamp ging branden. Ik had de batterij daarbij even aangesloten op een ander stopcontact. Zoeven teruggegaan naar het oorspronkelijk stopcontact. Geen probleem. Ik hoor het klikje weer en de batterij laat weer. Dus dat was het waarschijnlijk niet. Meerder keren long press is mogelijk de truck en/of een lampje oid aansluiten op het backup stopcontact.

Bedankt voor jullie meedenken en voor anderen, doe je voordeel mee met mijn mogelijke oplossing.
Ik probeerde het net te reproduceren met mijn batterij, maar die van mij gaat zonder netspanning na lang indrukken en na het loeien van de ventilator, gewoon aan. Dit gebeurde bij jou dus niet?

Bij jou was het long press, ventilator en niks. En dat een paar keer tot het wel werkte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SatScan schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:47:
[...]

Advies, tag @Houtje01 eens die heeft ervaring met een haperende batterij... en inmiddels weer werkend...
Wie was dat ook weer die iets via modbus moest doen met bestanden van Marstek om te resetten?

Ik heb de uitkomst daarvan gemist, of is daar niks meer uit gekomen?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:01
royduf schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:34:
Kan een Marstek Venus C (of E) samenwerken met een Marstek B2500 (die zijn energie direct krijgt van zonnepanelen en via omvormer teruglevert aan grid)? Beiden batterijen gebruiken dezelfde app.
Vraag mij hetzelfde af maar dan de Marstek Venus met de Marstek Jupiter. Iemand enig idee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:55
Ronald.42 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:58:
[...]
Wie was dat ook weer die iets via modbus moest doen met bestanden van Marstek om te resetten?

Dat was @KeRsTmAnNeKe, nieuwe firmware was gelukt, zie post

2x Venus E (Gen1) V153.213, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeepertje
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20:44
d3x schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:11:
[...]

dat probleem heb ik ook sinds start, is volgens mij een cloud issue. (met v107 en v114)

wifi of 5g is de ct003 niet te connecteren.
kortbij met BT connect gaat het wifi en BT groen en kan je hem monitoren
via elke MT als je naar CT gaat dan werkt de connectie wel.
CT003 V107
MT V148

Hier hetzelfde sinds dag 1.
Connecteren via wifi of 4G met de MT lukt overal, met de CT003 niet (wel via de CT in de batterij).

Dit is ook waarom ik momenteel bang ben om de een nieuwe versie te gebruiken, want momenteel werkt NOM perfect. (Al zie ik wel vaak het rode warn ledje branden eens hij volledig is opgeladen en moet beginnen ontladen)

Hoe zien jullie welke versie er klaar staat? Ik zie enkel dit (zie screenshot)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_cxkuGsRaoWnl5xF7K4-3NgZQqA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fr1I6jZ6gPZSDvSUxciwZkGW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Groepsaankopen worden niet gewaardeerd

[ Voor 90% gewijzigd door Proton_ op 19-05-2025 19:52 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterG88
  • Laatst online: 00:00
Jeepertje schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:37:
[...]

CT003 V107
MT V148

Connecteren via wifi of 4G met de MT lukt overal, met de CT003 niet (wel via de CT in de batterij).

Dit is ook waarom ik momenteel bang ben om de een nieuwe versie te gebruiken, want momenteel werkt NOM perfect. (Al zie ik wel vaak het rode warn ledje branden eens hij volledig is opgeladen en moet beginnen ontladen)

[Afbeelding]
Je kan nog op OK drukken, en dan krijg je re zien welke versie.
Zonder upgrade van de CT003 zou ik het niet doen, NOM werkt minder goed dan.
En ik heb al een dag of 3 via feedback gevraagd om de upgrade voor de CT003, maar nog geen reactie ...

1 x MT 5.12 kWh V151 CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fam Cabboort
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18-07 01:13
capibaragup schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:10:
Ik heb sinds gisteren mijn tweede Marstek draaien. Ik had problemen met mijn ct003 maar heb de nieuwe geïnstalleerd.

Ik moest wachten op de update van de ct van 107 naar 114. Draait eigenlijk mooi nu! Verbonden met een eigen netwerkje waar verder niets op zit.

Mooi om nu ook 2x800w te kunnen ontladen. Overzicht in de app had ik beter verwacht. Ik moet nu wisselen tussen de twee batterijen. In juni stap ik over op Tibber. Mooi dat ik de tarieven van Tibber kan koppelen. Dan kan ik in de winter de batterijen voordelig laden. Draai nu op Auto modus.

Misschien saai verhaal maar ik ben blij dat alles lijkt te werken.
Hee interessant, wij overwegen ook een batterij ivm Tibber, maar de Homevolt is ernstig duur t.o.v. de capaciteit. Hoe gaan jullie dat doen, een splitter op de P1 en dan met beide apps draaien, want de Tibber app heeft nog geen connectie (power-up) met de Marstek, toch?

Mvg Fam Cabboort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Fam Cabboort schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 19:47:
[...]

Hee interessant, wij overwegen ook een batterij ivm Tibber, maar de Homevolt is ernstig duur t.o.v. de capaciteit. Hoe gaan jullie dat doen, een splitter op de P1 en dan met beide apps draaien, want de Tibber app heeft nog geen connectie (power-up) met de Marstek, toch?
Splitter inderdaad. (Of een shelly met klemmen werkt ook rechstreeks) of als die Tibber in HA beschikbaar is, kan je emulator gebruiken.

Spplitter is makkelijkste :D

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeepertje schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:37:
[...]

CT003 V107
MT V148

[Afbeelding]
De verbinding werkt, je kan de waarden van de CT via de app zien en NOM werkt perfect. Wat zou je dan nog meer willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Er is geen power up beschikbaar (dus je kan geen gebruik maken van die bonussen enzo die Tibber heeft), maar je kan de batterij gewoon gebruiken om zo goedkoop mogelijk op te laden. Maar dat kan met elk dynamisch contract.

Als je Tibber gebruikt is er ook niet heel veel noodzaak om NOM te draaien als je het aan mij vraagt. Het zou voor jou voordeliger zijn om gewoon op het goedkoopste moment de accu te laden en op het duurste moment te ontladen. Dit kan helaas niet automatisch, dus een andere optie is dan de AI modus: op het goedkoopste moment van de dag laden en daarna NOM. Dat zou dan inderdaad kunnen dmv een P1 splitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totalen123
pascallj schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:55:
[...]

Ik probeerde het net te reproduceren met mijn batterij, maar die van mij gaat zonder netspanning na lang indrukken en na het loeien van de ventilator, gewoon aan. Dit gebeurde bij jou dus niet?

Bij jou was het long press, ventilator en niks. En dat een paar keer tot het wel werkte?
Ik deed dit min of meer impulsief en weet niet zeker of de batterij weer spontaan startte na long press. Heb je soms een modbus aansluiting? In dat geval gaat de batterijschakelaar gewoon weer aan, was mijn ervaring. Had je ook de stekker van de batterij eruit (off grid). En brandt bij jou de backup led wel als je die via de app aanzet en is er dan spanning? Dat was bij mij eerst niet het geval..

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Overigens nu we er toch zijn.

Ik had vorige week elke accu op een fase met de shelly.
Deze week heb ik accu 1 en 3 op elk één fase en accu 2 op de som van de fasen.
Dat betekent dat ik voor fase 1 en 3 dus 2 accu's beschikbaar heb.
Voor fase 2 is er dan accu 2 die ook het tekort op 1 en 2 moet bedienen, snapt u het nog?
Goed, de angst was dat de accu's zouden gaan pingpongen op de acties van elkaar.
Dit heb ik nog geen enkele keer kunnen waarnemen.
Dus het lijkt stabiel te functioneren tot dusver.

Overzicht vorige week.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLgNaiZ6-lufftNE8qTCywvyq2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n278ssdEPuFUjXVSZ4XhCLY3.jpg?f=fotoalbum_large

Overzicht deze week.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rU07V_wnbNesgU_DSOqNdYJ_r1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMeOP5z1nPNRkRh22dleR4Bx.jpg?f=fotoalbum_large

En een dag zoals vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozlDOKCl2yleP-X4CyeETd-098U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQfGTihqkhYwU36MRpXXlCIt.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/604C7ECr3Usyp0TYMGINGUyHy3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pwch6rAsrTxnU0SqyyesqdO.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dus vorige week dat er een accu leeg was of te weinig vermogen kon leveren en dat niet opgevangen werdt.
Op de grafiek van een dag zoals vandaag zie je dat er geen pingpongen plaats vind.
Dat heb ik afgelopen dagen nergens kunnen zien en op kritieke momenten heb ik dat in de NU functie van HW ook nog extra gevolgd.
Opkomende zon, ondergaande zon en pulserende gebruikers.
Dus voorlopig laat ik de boel mooi zo draaien, ik vermoed dat in het najaar als er te weinig opwek is om alle accu's vol te krijgen er wel een kans is dat accu 2 wat domme ideeën krijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald.42 op 09-05-2025 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Totalen123 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:53:
[...]

Ik deed dit min of meer impulsief en weet niet zeker of de batterij weer spontaan startte na long press. Heb je soms een modbus aansluiting? In dat geval gaat de batterijschakelaar gewoon weer aan, was mijn ervaring. Had je ook de stekker van de batterij eruit (off grid). En brandt bij jou de backup led wel als je die via de app aanzet en is er dan spanning? Dat was bij mij eerst niet het geval..
Ik dacht als er een duidelijk stappenplan is kan ik dit opnemen in de TS. Vandaar dat ik het wilde reproduceren. Maar aangezien die van mij naar behoren werkt, weet ik ook niet wat ik mag verwachten natuurlijk ;)

Ik had de Modbus voor deze test losgekoppeld want anders gaat hij inderdaad automatisch aan. Ook de netspanning was eraf. Ik heb niet met de backup gespeeld want dat was voor deze test niet heel relevant dacht ik.

Als er wel netspanning is en ik zit de backup aan, brandt er sowieso een lampje (mits de batterij niet leeg is). Wat er gebeurt als er geen netspanning is, durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:04:

Voor fase 2 is er dan accu 2 die ook het tekort op 1 en 2 moet bedienen, snapt u het nog?
Goed, de angst was dat de accu's zouden gaan pingpongen op de acties van elkaar.

Overzicht vorige week.
[Afbeelding]

Overzicht deze week.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Je ziet dus vorige week dat er een accu leeg was of te weinig vermogen kon leveren en dat niet opgevangen werdt.
Op de grafiek van een dag zoals vandaag zie je dat er geen pingpongen plaats vind.
Dat heb ik afgelopen dagen nergens kunnen zien en op kritieke momenten heb ik dat in de NU functie van HW ook nog extra gevolgd.
Dus voorlopig laat ik de boel mooi zo draaien, ik vermoed dat in het najaar als er te weinig opwek is om alle accu's vol te krijgen er wel een kans is dat accu 2 wat domme ideeën krijgt.
Goed om te horen dat de strategie toch redelijk werkt. Dan is het enige nadeel dus de tijdelijke overcorrectie. Bedankt dat je het even terugkoppelt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fam Cabboort
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18-07 01:13
pascallj schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:25:
[...]

Er is geen power up beschikbaar (dus je kan geen gebruik maken van die bonussen enzo die Tibber heeft), maar je kan de batterij gewoon gebruiken om zo goedkoop mogelijk op te laden. Maar dat kan met elk dynamisch contract.

Als je Tibber gebruikt is er ook niet heel veel noodzaak om NOM te draaien als je het aan mij vraagt. Het zou voor jou voordeliger zijn om gewoon op het goedkoopste moment de accu te laden en op het duurste moment te ontladen. Dit kan helaas niet automatisch, dus een andere optie is dan de AI modus: op het goedkoopste moment van de dag laden en daarna NOM. Dat zou dan inderdaad kunnen dmv een P1 splitter.
En dat is nou net het punt, aangezien we ook 12x330 zonnepanelen hebben, zou het juist zo lekker zijn als de automatische aansturing (door wie of wat dan ook) hier rekening mee kan houden. Om nou elke dag zelf iedere keer weer aan de knoppen te moeten zitten is niet de bedoeling (zeg ik hier op het tweakers forum :D )

Mvg Fam Cabboort

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:11:
[...]

Goed om te horen dat de strategie toch redelijk werkt. Dan is het enige nadeel dus de tijdelijke overcorrectie. Bedankt dat je het even terugkoppelt!
En zelfs die overcorrectie valt goed mee.
Je ziet wel dat accu 2 wat drukker is met regelen maar echt doorschieten gebeurd niet.
Deze strategie lijkt voor nu beter zijn.
Ik ben zelf wel benieuwd hoe het gaat als accu 2 in het najaar eens niet helemaal vol raakt met pv en de accu op 1 of 3 wat teveel gaat leveren als er een zware verbruiker afschakelt.
In theorie zou je denken dat accu 2 dat vermogen gaat pakken.
Maar de shelly stuurt per seconde dus het zou goed kunnen dat de reactie van accu 2 te laat is om naar laden te schakelen.

Tegen die tijd laat ik het wel weer weten mocht het dan niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-07 22:47
Ronald.42 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:41:
[...]

Dat was omdat hij volledig herzien moest worden was het laatste bericht daarover.
En ik neem aan dat al die nieuwe spullen al op de planning stonden.
Dus dan kan het dat die nieuwe spullen al wel uitkomen maar dat de box nog even op de operatietafel ligt.
doen ze ook rijkelijk lang over dan.
net zoals trouwens nog steeds niks bekend over dat bleutooth lek.
kan toch niet zo veel tijd kosten om even een aanpassing door te voeren, tenzij ze het niet gefixed krijgen dit nooit opgelost krijgen en ze de marstek venus c en e lijn laten doorbloeden.

krijg sowieso zn gevoel van dat alles wat uit china zelf komt zo snel word vervangen dat voordat je het hebt gekocht al weer verouderd word en ondersteuning wat ik zo lees bij vele andere producten ze ook niet echt van hebben gehoord
krijg de indruk dat dit hier ook zo zal gaan zijn ik hoop dat ik er naast zit

[ Voor 25% gewijzigd door Maxwp op 09-05-2025 21:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Maxwp schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:27:
[...]
doen ze ook rijkelijk lang over dan.
net zoals trouwens nog steeds niks bekend over dat bleutooth lek.
kan toch niet zo veel tijd kosten om even een aanpassing door te voeren, tenzij ze het niet gefixed krijgen dit nooit opgelost krijgen en ze de marstek venus c en e lijn laten doorbloeden.

krijg sowieso zn gevoel van dat alles wat uit china zelf komt zo snel word vervangen dat voordat je het hebt gekocht al weer verouderd word en ondersteuning wat ik zo lees bij vele andere producten ze ook niet echt van hebben gehoord
krijg de indruk dat dit hier ook zo zal gaan zijn ik hoop dat ik er naast zit
If you pay peanuts you get monkeys.

Ik ben verder wel tevreden.
Die ledbar mag van mij wel uit maar een strookje zwarte tape lost dat ook op.
Wat mij betreft is de firmware die ik nu heb toereikend voor wat ik nodig heb.

Enige is het stukje garantie ik zou wel graag een vervangende accu krijgen als hij stuk is.

Voor mijn chinese wp boeit dat minder die was na subsidie gratis.
Als die stuk gaat koop ik wel weer een nieuwe.
Maar die accu's was toch met alle zooi erbij 5K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeepertje
pascallj schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:20:
[...]

De verbinding werkt, je kan de waarden van de CT via de app zien en NOM werkt perfect. Wat zou je dan nog meer willen?
Dat het rode WARN ledje uit blijft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jeepertje schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:45:
[...]

Dat het rode WARN ledje uit blijft...
Oh ja uiteraard, ik bedoelde met betrekking tot de verbinding. Ik begreep niet helemaal welk gedeelte er dan vanaf dag 1 niet werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Ronald.42 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:36:
[...]

If you pay peanuts you get monkeys.

Ik ben verder wel tevreden.
Die ledbar mag van mij wel uit maar een strookje zwarte tape lost dat ook op.
Wat mij betreft is de firmware die ik nu heb toereikend voor wat ik nodig heb.

Enige is het stukje garantie ik zou wel graag een vervangende accu krijgen als hij stuk is.

Voor mijn chinese wp boeit dat minder die was na subsidie gratis.
Als die stuk gaat koop ik wel weer een nieuwe.
Maar die accu's was toch met alle zooi erbij 5K
het hele de buurman kan je accu overnemen boeit je dan niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Euripides
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-07 15:14

Overzicht vorige week.
[Afbeelding]

Overzicht deze week.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

ik heb het hier zelf ook een aantal dagen nu soortgelijk lopen zijnde:
  • De venus C op één fase
  • De venus E over de drie fases
en ik kan bevestigen dat het ook hier goed werkt.

hier of daar wel eens een tijdelijke correctie gezien als venus E eerder reageerde dan venus C op iets dat op de fase van de venus C opsprong maar over het algemeen loopt het goed.

omdat er minder kans is dat het manueel schema niet goed staat lijkt het er zelfs op dat het dagverbruik nog net iets lager uitkomt (al is het moeilijk om daar echt uitspraken over te doen bij wat al zeer lage waardes waren).

Regardless of het door de nieuwe strategie komt of niet is vandaag in ieder geval de nieuwe recordhouder aan het worden met tot nu toe nog steeds maar 0.07kWh afname van het net.
De vorige recordhouder was nog 3x zo veel :P

1x venus C (V151; 1 fase), 1x venus E (V151; 3 fases), HW P1, sagemcom T211 - updated 13MAY25

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:06:
[...]
het hele de buurman kan je accu overnemen boeit je dan niet?
Nee, ik heb niet de illusie dat iemand hier met Bluetooth mijn accu gaat komen overnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:13
@Draver @Totalen123
Hadden jullie allebei ook de warn led aan en percentage dat tussen 100%, 80% en 9% springt op het moment dat je de accu aanzette en het laden of ontladen niet wilde werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totalen123
jbvo schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:19:
@Draver @Totalen123
Hadden jullie allebei ook de warn led aan en percentage dat tussen 100%, 80% en 9% springt op het moment dat je de accu aanzette en het laden of ontladen niet wilde werken?
Mijn batterij had bij aanleveren 70% en zakte door zelfontlading tot 61%. Heb nog niet verder kunnen opladen (met zonnestroom). Tot nu toe nog geen ervaring met het warn led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Overzicht vorige week.
[Afbeelding]

Overzicht deze week.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Goed nieuws.
Maar vraagje : waarom ga je niet naar NOM op 3 fasen totaal, daar is de software voor gemaakt en werkt perfect. Worden de batterijen niet beter benut als je 3 fasen auto gaat regelen?

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-07 00:12
Maxwp schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:28:
[...]

en ondertussen is die smarbox er nog niet tewijl die bij de venus ook al was aangekondigd maar wel een hele lijn van nieuwe spullen
Positief denkend: misschien is ie vertraagd om ook functionaliteit voor de nieuwe producten mee te nemen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-07 00:12
Ronald.42 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:58:
[...]

De procedure en bestanden heb ik op github gezet, zie kopje shell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euripides
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-07 15:14
DSSW schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:53:
[...]

Goed nieuws.
Maar vraagje : waarom ga je niet naar NOM op 3 fasen totaal, daar is de software voor gemaakt en werkt perfect. Worden de batterijen niet beter benut als je 3 fasen auto gaat regelen?
waarschijnlijk dezelfde reden als bij mij namelijk de wens om voor wat voor reden dan ook te blijven werken met de HW P1 ipv de CT003.

Als ik goed genoeg kan regelen op deze manier waarom zou ik dan de extra stap nemen om een splitter aan te kopen en twee P1 meters operationeel te hebben?

vooralsnog lijkt het voor mijn use case niet nodig te zijn wat natuurlijk in de toekomst zou kunnen wijzigen indien er bepaalde zaken die me aanspreken enkel met de CT003 mogelijk zouden blijken.

1x venus C (V151; 1 fase), 1x venus E (V151; 3 fases), HW P1, sagemcom T211 - updated 13MAY25

Acties:
  • +3 Henk 'm!
DSSW schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:53:
[...]

Goed nieuws.
Tja..
Ik heb een 10 seconden meter en dat werkte uitermate beroerd in den beginne, ik weet niet hoe dat tegenwoordig is.
Dus ik ben toen na een hoop gepruts overgegaan op de shelly en dat werkte perfect.
De shelly wordt met de accu niet zo ondersteund als de ct003 dus de optie om met drie accu's NOM te werken is er niet.
Ik heb overigens van de week nog wel eens gekeken of één van de accu's de p1 van HW kon vinden in het netwerk maar dat lukte niet.
De accu's staan ook een 35 meter vanaf de meterkast met een aantal muren er tussen dus beide op één accespoint wordt hem sowieso niet.
Met de shelly heb ik een utp verbinding naar de schuur op het ap van de accu's en dat gaat prima.

Ik zou dus graag een ct002 met utp zien.
Dan kan ik die uitwisselen met de shelly en dan zou ik ook met de juiste firmware alle 3 de accu's als één kunnen inzetten.

Voor nu zie ik die optie even niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draver
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:33
jbvo schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:19:
@Draver @Totalen123
Ja de warn led aan en percentages 100%, 80%, 9% en zelfs 0%

Marstek Venus 5,12kWh v151 + CT003 v116

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeepertje
pascallj schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:46:
[...]

Oh ja uiteraard, ik bedoelde met betrekking tot de verbinding. Ik begreep niet helemaal welk gedeelte er dan vanaf dag 1 niet werkte.
De verbinding met de CT003 werkt enkel als er ook verbinding met Bluetooth is, niet via wifi alleen. (Via de Venus naar de CT gaan lukt wel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6t2xSTEPlphq5iOBUo3DrUFkcfI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QzMSIMWT2KLNO4uExFCkMzay.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4tKxkMUvlyBAuzkrl2HwzoqEgI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WHS7Jg9eYPsHZmwyXd3Ti4bd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Jeepertje schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 04:25:
[...]

De verbinding met de CT003 werkt enkel als er ook verbinding met Bluetooth is, niet via wifi alleen. (Via de Venus naar de CT gaan lukt wel)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Same here, is normaal. Van alle patchen die er aangevraagd zijn, vind ik de open bt verbinding toch wel grootste probleem. Dat ze dat eerst fixen.

Maja chinezen zijn over algemeen niet gekend voor security patches jammer genoeg.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 25-07 12:26
[...]

Let wel dat dat hele handelen nog maar tijdelijk is (dat zijn ze op de site van homevolt, zonneplan, etc nog vergeten te melden....). Na afschaffing salderen betaal je bij inkoop belasting en verkoop krijg je die niet terug. Dan zijn het aantal momenten waar je winst kan maken op een kWh op jaarbasis nog maar vrij beperkt.

Dan gaat de AI modus goed werken. Inkopen als de prijs laag is. Zelf gebruiken op de dure momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
  • Laatst online: 19-07 15:34
Dat je nu op manual moet werken met schema’s die je dagelijks moet wijzigen wanneer je een dynamisch contract hebt is echt super stom. Kan best zijn dat dit na 2027 minder nut heeft maar de batterij had best iets slimmer gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
obed112 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:06:
Dat je nu op manual moet werken met schema’s die je dagelijks moet wijzigen wanneer je een dynamisch contract hebt is echt super stom. Kan best zijn dat dit na 2027 minder nut heeft maar de batterij had best iets slimmer gekund.
Suggesties zijn welkom!

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82360658

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Edit
Goede morgen.
Foutje bedankt

[ Voor 86% gewijzigd door Maxwp op 10-05-2025 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door SatScan op 10-05-2025 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Totalen123
IDD 1599

Minstens zo belangrijk: Is er garantie, service en support? Of alleen tot aan de voordeur? :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:52
Totalen123 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:44:
[...]

IDD 1599

Minstens zo belangrijk: Is er garantie, service en support? Of alleen tot aan de voordeur? :|
En dit is volgens mij toch wel een dingetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/779ddHoEOQnGhxhIYRdL3RFU4p0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xTprWe2en1O8XNWc9o0iNCnv.png?f=user_large

.BE [#] Solar: 4.6 kWp (20) Sanyo HIP-HDE1 230W panelen op ZW / Praktijk 4.4 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xzile_24
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 02-07 23:04
na dit topic al enige tijd gevolgd te hebben blijf ik met een grote vraag achter, ik hoop dat jullie me kunnen helpen met jullie ervaring :p

ik twijfel tussen het aankopen van een Marstek Venus 5,12 batterij of ineens voor een installatie van 10KW te gaan.

ik heb een offerte gekregen voor:
Dyness powerbox G2 10,24 kWh met een victron multiplus 48/5000 en dit allemaal voor 5700 euro, inclusief installatie.

momenteel heb ik 27 zonnepanelen met 2 omvormers van Sunnyboy (goed voor 6 wattpiek).

ik twijfel om ineens voor bovenstaande te gaan of toch eerst een Marstek batterij en dan eventueel uit te breiden....
ik heb voor de Marstek nog een aparte kring (waar vroegen een laadpaal van Tesla aanhing van de vorige eigenaars)

aangezien jullie meer ervaren zijn dan mij wou ik vragen wat jullie mening is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xzile_24 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:40:
na dit topic al enige tijd gevolgd te hebben blijf ik met een grote vraag achter, ik hoop dat jullie me kunnen helpen met jullie ervaring :p

ik twijfel tussen het aankopen van een Marstek Venus 5,12 batterij of ineens voor een installatie van 10KW te gaan.

Dyness powerbox G2 10,24 kWh met een victron multiplus 48/5000 en dit allemaal voor 5700 euro, inclusief installatie.

momenteel heb ik 27 zonnepanelen met 2 omvormers van Sunnyboy (goed voor 6 wattpiek).

ik twijfel om ineens voor bovenstaande te gaan of toch eerst een Marstek batterij en dan eventueel uit te breiden....
ik heb voor de Marstek nog een aparte kring (waar vroegen een laadpaal van Tesla aanhing van de vorige eigenaars)

Heb je al meer dan een jaar een digitale teller die kwartierverbruik registreert? Dan kan je via mijn-thuisbatterij.be simuleren wat je kan besparen.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

570€ per kwh opslag vind ik veel te veel geld, zou ik er persoonlijk nooit aan uitgeven, kan je nooit terugverdienen op de leeftijd van de batterijen.

Ik zou gaan voor een Marstek (en dan misschien via een aankomende actie van rond de 1500€ incl BTW) dan zit je aan de helft van de prijs per kwh opslag en het werkt gewoon goed nu met de laatste FW V151. Kan je achteraf nog uitbreiden met een 2de dan heb je ook 10 kWh opslag voor de helft van de investering.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tl0Y
  • Laatst online: 25-07 15:31
Na een paar weken gebruik moet ik zeggen dat de Marstek doet wat moet. Mijn zelf efficiëntie is op dit moment 96%, gebruik amper energie van het net en dit is op de 800W setting van de batterij. Denk dat enkel de inductievuren 's avonds het een beetje doen oplopen.

1 x MT 5.12 kWh V148 HWp1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzile_24
nee, sinds eind december nog maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp

dat installeren ze dan voor je voor dat bedrag?
ik zou eens rondkijken is veel goedkoper te krijgen mits je zelf installeert natuurlijk
natuurlijk wel rondshoppen voor de goedkoopste prijzen van de verschillende onderdelen

[ Voor 3% gewijzigd door Maxwp op 10-05-2025 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzile_24
DSSW schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:17:
[...]

570€ per kwh opslag vind ik veel te veel geld, zou ik er persoonlijk nooit aan uitgeven, kan je nooit terugverdienen op de leeftijd van de batterijen.

Ik zou gaan voor een Marstek (en dan misschien via een aankomende actie van rond de 1500€ incl BTW) dan zit je aan de helft van de prijs per kwh opslag en het werkt gewoon goed nu met de laatste FW V151. Kan je achteraf nog uitbreiden met een 2de dan heb je ook 10 kWh opslag voor de helft van de investering.
ik heb via Durasun een prijs gekregen voor 2250 inclusief installatie van Ems systeem Jullix, maar vraag me af of dat wel nodig is.

Hebben jullie de Marstek gewoon in een stopcontact gestoken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xzile_24
Maxwp schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:20:
[...]

dat installeren ze dan voor je voor dat bedrag?
ik heb ook wat samengesteld en ben goedkoper uit dan met marstek
natuurlijk wel rondshoppen voor de goedkoopste prijzen van de verschillende onderdelen
Ja, prijs is inclusief installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Xzile_24 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:22:
[...]

Ja, prijs is inclusief installatie.
kjik ja dat veranderd de zaak natuurlijk
de marstek is meer plug and pray dus dat scheelt in kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laten we on-topic blijven....

Aanbiedingen etc. anders dan Marstek kun je elders op Tweakers bediscussiëren.

dank!

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Xzile_24 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:21:
[...]

ik heb via Durasun een prijs gekregen voor 2250 inclusief installatie van Ems systeem Jullix, maar vraag me af of dat wel nodig is.

Waarom zou je een Marstek laten installeren voor 2250€. Is in stopcontact steken, zorgen voor goede Wifi (best apart AP) HWP1 of Marstek CT003 in de digitale meter en dat zal lukken, je moet daar geen tech nerd voor zijn.
Zo liep dat gisteren bij mezelf :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0olyg6341VYaIbNvwgbLTQGHVnw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yGX7rDV5cPkDv3g0SG3QhesZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dulsdU1vLE9puXr7UKNZuFVEz48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uzya0SlFdnX5BgBzTEk1lQBz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yT_GIFGsU7AFYMervPWTydAduw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lh4yCEu59lNEqvlnZ90qZIhM.jpg?f=fotoalbum_large
68 kWh geproduceerd en 67,4 kWh daarvan gebruikt, slechts 0,6 kwh uit het net. EV geladen, 3 wasjes gedaan, zwembadpomp ganse dag gedraaid, sproeipomp gedraaid, ...batterijen vangen tekorten en overschotten perfect op en tijdens de nacht zorgen ze weer voor nulverbruik. Werkt echt goed, zowel met 1,2 als met 3 batterijen en de CT003 van Marstek. Wel elke batterij op een aparte kring afgezekerd met 16A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:30
Aankomende week komt ook mijn marstek binnen, feest!

Maar hoe maakt iedereen van die mooie grafieken ? Is dat mogelijk met de ct003 of moet ik daarvoor apart een hw p1 meter erbij hangen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-07 15:20
Xzile_24 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:21:
[...]

Dat Jullix is een EMS systeem dat wat geavanceerder is - waarmee je andere geconnecteerde zaken (zonnepanelen / autolader / ... ) ook mee kan uitlezen en slim aansturen ...

Voor de meesten is de meerkosyt hiervan niet terug te verdienen tov de ingebouwde EMS van de marstek ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
DSSW schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:36:
[...]
Waarom zou je een Marstek laten installeren voor 2250€. Is in stopcontact steken, zorgen voor goede Wifi (best apart AP) HWP1 of Marstek CT003 in de digitale meter en dat zal lukken, je moet daar geen tech nerd voor zijn.
In mijn geval de preorder gedaan voor dit systeem voor €1899. Doorslaggevend elementen waren voor mij:
- Aan huis service (incl omruilen bij defect)
- Jullix EMS systeem (twv ~€400)

Maar aan €2250 zou ik het wel niet doen gezien je de Marstek zelf aan €1600 kan vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Rox92 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:45:
Aankomende week komt ook mijn marstek binnen, feest!

Maar hoe maakt iedereen van die mooie grafieken ? Is dat mogelijk met de ct003 of moet ik daarvoor apart een hw p1 meter erbij hangen ?
Komt uit de Home Wizard app.
Ik heb wel per Marstek een kWh meter mee in het electrisch bord ingebouwd maar je kan dat net zo goed doen met de Home Wizard plug, geeft zelfde resultaat.

[ Voor 19% gewijzigd door DSSW op 10-05-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:30
DSSW schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:09:
[...]

Komt uit de Home Wizard app
In combinatie met een home wizard p1 meter neem ik aan? Ik denk niet dat je de ct003 eraan kan koppelen toch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rox92 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:15:
[...]

In combinatie met een home wizard p1 meter neem ik aan? Ik denk niet dat je de ct003 eraan kan koppelen toch ?
De HW P1 meter is ook aanwezig, die had ik al een paar jaar, die gebruik ik voor uitlezen data meter in de HW App. De HW P1 kan je ook gebruiken voor aansturing van de Marstek als je maar 1 batterij hebt. Meerdere MT's aansturen in NOM kan voorlopig enkel met de CT003 van MT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:26
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:04:
[...]

In mijn geval de preorder gedaan voor dit systeem voor €1899. Doorslaggevend elementen waren voor mij:
- Aan huis service (incl omruilen bij defect)
- Jullix EMS systeem (twv ~€400)

Maar aan €2250 zou ik het wel niet doen gezien je de Marstek zelf aan €1600 kan vinden.
Die 400€ laat je misleiden, dat spul is echt geen 400 waard, eerder 40 , is uiteindelijk ook maar een boardje met een software op, kan je even goed Home Assistant gebruiken, doet hetzelfde en meer als je alles wilt aansturen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NoFate schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:18:
[...]

Die 400€ laat je misleiden, dat spul is echt geen 400 waard, eerder 40 , is uiteindelijk ook maar een boardje met een software op, kan je even goed Home Assistant gebruiken, doet hetzelfde en meer als je alles wilt aansturen...
En als je het een beetje intelligent wil hebben dan ben je gebonden aan een maandelijks abonnement, een mooi verdienmodel van die verkopers...daar zou ik nooit instappen. Maar dat is uiteraard mijn mening

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
NoFate schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:18:
[...]

Ja uiteindelijk geeft het in de toekomst wel de mogelijkheid om te gebruiken met vaste thuisbatterij of met laadpaal. Uiteraard wel abonnementskosten bij laatste. Daarom voor €1899 en omwissel en garantie service aan huis is mij mogelijk het wel waard. Moest er terug een groepsaankoop zijn voor €1500 laat ik mogelijk mijn €50 pre-order gewoon vallen en ga ik daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfannijmegen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 10:45
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:39:
[...]

Ja uiteindelijk geeft het in de toekomst wel de mogelijkheid om te gebruiken met vaste thuisbatterij of met laadpaal. Uiteraard wel abonnementskosten bij laatste. Daarom voor €1899 en omwissel en garantie service aan huis is mij mogelijk het wel waard. Moest er terug een groepsaankoop zijn voor €1500 laat ik mogelijk mijn €50 pre-order gewoon vallen en ga ik daarvoor.
Ik lees al even mee in dit topic en heb me ondertussen ook op de lijst gezet voor een paar accu’s.

Aangezien ik ook elektrische auto’s heb die ik moet laden en er na de hoofdschakelaar een splitsing zit in de meterkast tussen de laadpaal en de rest van het huis leek het mij juist een goed idee om een systeem te gebruiken met meetspoelen zoals de CT002. Dan kan ik deze op het deel van het huis zetten en zodoende alle opwek en verbruik van het huis compenseren met de accu’s.
De laadpaal sluit ik dan aan via P1 of meetspoelen voor de hoofschakelaar, zodat deze gebruik maakt van extra zonnestroom en de loadbalancing goed werkt maar niet de auto laad vanuit de accu’s. Dat wil ik niet, want dan gaat het rendement wel erg omlaag en 15kw is dan zo op terwijl ik juist wil laden op zonnestroom of de goedkoopste uren (dynamisch contract). Zit te denken aan een Zappi v2.1, heb nu een laadpaal met SmartEVSE maar ga verhuizen en een nieuwe SmartEVSE met home assistent integratie zie ik niet zo zitten. Vind home assistent iets te bewerkelijk 😁

Mis ik iets in deze gedachte of zou dit gewoon goed werken? En wat zijn ervaringen met een laadpaal icm een Marstek?

Vast bedankt voor jullie inzichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
SatScan schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:34:
Laten we on-topic blijven....

Aanbiedingen etc. anders dan Marstek kun je elders op Tweakers bediscussiëren.

dank!
sorry wwas daty andere topic vbergeten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:46
Morgen kunnen de zonnepanelen uit mensen! En de Marstek lekker laten opladen tussen 12u en 15u.

-€0,28 per kilowatt!! *O*

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
macfannijmegen schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:52:
[...]

Mis ik iets in deze gedachte of zou dit gewoon goed werken? En wat zijn ervaringen met een laadpaal icm een Marstek?

Bij mij is de Marstek juist genoeg voor nachtverbruik. Zou bij eventuele EV kijken dat deze niet je thuisbatterij hiervoor leeg trekt. Dan zit je nog eens met extra AC/DC verliezen en ga je misschien naar een rendament van 50% van je zonne-energie.
Bij Jullix kan je dat inderdaad regelen. Geen idee of dat via Marstek zelf ook kan of je hiervoor toch een EMS moet gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.Puk
  • Laatst online: 11-05 12:43
Vanaf 19 februari probleemloos gedraaid met selfconsumptie stand op Venus 5.12. Eerst met de CT003 en daarna met de P1 meter van HW. Na overleg met installateur op 2500 Watt gaan ontladen en ook dat ging probleemloos.

Tot ik af en toe het lampje WARN rood zag branden en ik vroeg Marstek wat dat betekent. Als antwoord vroegen ze me te updaten van V147 naar V151 en na een paar uur stopte het ontladen naar het Net.

Ik heb een factory reset 2 x gedaan en lange tijd op de groene knop gedrukt en van Net ontkoppeld maar niets helpt. Hij zit vast. De batterij zit bijna vol en de witte balk beweegt niet. De batterij doet niks meer. Iemand enig idee en wees voorzichtig met V151.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
P.Puk schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:23:
Vanaf 19 februari probleemloos gedraaid met selfconsumptie stand op Venus 5.12. Eerst met de CT003 en daarna met de P1 meter van HW. Na overleg met installateur op 2500 Watt gaan ontladen en ook dat ging probleemloos.

Tot ik af en toe het lampje WARN rood zag branden en ik vroeg Marstek wat dat betekent. Als antwoord vroegen ze me te updaten van V147 naar V151 en na een paar uur stopte het ontladen naar het Net.

Ik heb een factory reset 2 x gedaan en lange tijd op de groene knop gedrukt en van Net ontkoppeld maar niets helpt. Hij zit vast. De batterij zit bijna vol en de witte balk beweegt niet. De batterij doet niks meer. Iemand enig idee en wees voorzichtig met V151.
Doet hij ook niks meer met een handmatig programma? Even uitsluiten dat het niet weer de CT is die niet meer werkt. Werkt je backup aansluiting nog als je die aanzet?

Heb je het stappenplan van laatst geprobeerd met ontkoppelen, lange tijd uitlaten en dan meerdere malen achter elkaar de knop lang ingedrukt houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
macfannijmegen schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:52:
[...]

Ik lees al even mee in dit topic en heb me ondertussen ook op de lijst gezet voor een paar accu’s.

Aangezien ik ook elektrische auto’s heb die ik moet laden en er na de hoofdschakelaar een splitsing zit in de meterkast tussen de laadpaal en de rest van het huis leek het mij juist een goed idee om een systeem te gebruiken met meetspoelen zoals de CT002. Dan kan ik deze op het deel van het huis zetten en zodoende alle opwek en verbruik van het huis compenseren met de accu’s.
De laadpaal sluit ik dan aan via P1 of meetspoelen voor de hoofschakelaar, zodat deze gebruik maakt van extra zonnestroom en de loadbalancing goed werkt maar niet de auto laad vanuit de accu’s. Dat wil ik niet, want dan gaat het rendement wel erg omlaag en 15kw is dan zo op terwijl ik juist wil laden op zonnestroom of de goedkoopste uren (dynamisch contract). Zit te denken aan een Zappi v2.1, heb nu een laadpaal met SmartEVSE maar ga verhuizen en een nieuwe SmartEVSE met home assistent integratie zie ik niet zo zitten. Vind home assistent iets te bewerkelijk 😁

Als je de meetspoelen gebruikt op alleen het gedeelte van het huis, en de batterij op NOM / AI zet, zal deze als het goed is niet je accu gaan ontladen want de batterij zal dit gebruik niet zien.

Alleen meetspoelen voor de hoofdschakelaar lijkt mij niet helemaal de bedoeling. Ik zou ze na de hoofdschakelaar zetten, maar voor de splitsing 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RF1000
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:22:
[...]

Bij mij is de Marstek juist genoeg voor nachtverbruik. Zou bij eventuele EV kijken dat deze niet je thuisbatterij hiervoor leeg trekt. Dan zit je nog eens met extra AC/DC verliezen en ga je misschien naar een rendament van 50% van je zonne-energie.
Bij Jullix kan je dat inderdaad regelen. Geen idee of dat via Marstek zelf ook kan of je hiervoor toch een EMS moet gebruiken?
Uitgaande van een vast contract maakt het toch niet uit of de kWh's je auto in gaan of voor thuisgebruik? Je verplaatst het gebruik van je met zon opgewekte kWh' in de tijd. Vanochtend zijn hier de MT's opgeladen, vervolgens om 12u de EV ingeplugt (die ik niet kan regelen qua laadvermogen, dus altijd 11kW). Komt dus voor een gedeelte uit de MT die leeggetrokken worden. Auto is na een paar uur vol en dan kunnen de MT's wel volgeladen worden voor komende avond/nacht.

[ Voor 0% gewijzigd door RF1000 op 10-05-2025 14:54 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Dat klopt, maar bedoel meer als je het laden kan sturen met zonne-energie. Dat je moet zien dat de Marstek dan niet ongewild gaat bijleveren om dan nadien opnieuw te laden met zonne-energie als EV vol zit. Niet alleen minder efficiënt maar ook weer zinloze extra cycli op de batterij ipv EV enkel met zonne-energie te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart Bever
  • Laatst online: 20:38
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 15:41:
Dat klopt, maar bedoel meer als je het laden kan sturen met zonne-energie. Dat je moet zien dat de Marstek dan niet ongewild gaat bijleveren om dan nadien opnieuw te laden met zonne-energie als EV vol zit. Niet alleen minder efficiënt maar ook weer zinloze extra cycli op de batterij ipv EV enkel met zonne-energie te laden.
Klopt en mee eens, ik heb hetzelfde 'luxeprobleem'. Gewone thuislader via stopcontact voor de plug in auto. Nu trek ik die soms 2-3x uit om geen zinlose cycli te maken op de Marstek. Simpele oplossing zou kunnen zijn om een HW powersocket te gebruiken, dan moet ik in elk geval geen 3x meer naar buiten 8)

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:30
Richh schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:08:
Morgen kunnen de zonnepanelen uit mensen! En de Marstek lekker laten opladen tussen 12u en 15u.

-€0,28 per kilowatt!! *O*
Speciaal voor morgen zet ik de AI uit en heb er een manuele taak in gezet. Even zorgen dat hij leeg loopt op de dure momenten en dan volle bak laden vanaf 12:00. Show me the money! :+

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
Bart Bever schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 15:45:
[...]

Klopt en mee eens, ik heb hetzelfde 'luxeprobleem'. Gewone thuislader via stopcontact voor de plug in auto. Nu trek ik die soms 2-3x uit om geen zinlose cycli te maken op de Marstek. Simpele oplossing zou kunnen zijn om een HW powersocket te gebruiken, dan moet ik in elk geval geen 3x meer naar buiten 8)
Met zo'n power socket wordt de omvormer wel vrij lomp uitgeschakeld natuurlijk. Lijkt me niet bevorderlijk voor de levensduur. Dan maar een extra cyclus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
@RF1000 hij bedoelt natuurlijk op de granny charger van de ev...

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:35
RF1000 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:14:
[...]

Met zo'n power socket wordt de omvormer wel vrij lomp uitgeschakeld natuurlijk. Lijkt me niet bevorderlijk voor de levensduur. Dan maar een extra cyclus
Normaal zou ik idd zeggen: niet zo lomp uitzetten. Maar ik denk nog steeds dat de MT daarop gebouwd is. Zo werkt het backup mechanisme namelijk ook: het net valt weg.

De fabrikant zegt ook niet meteen dat het slecht is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbHGE2yHMFPvRwEeYcGLJsNbiGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AyUeiCUPtnYXcocmjPRgdPqe.jpg?f=fotoalbum_large

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Ellroe32 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:50:
[...]
Normaal zou ik idd zeggen: niet zo lomp uitzetten. Maar ik denk nog steeds dat de MT daarop gebouwd is. Zo werkt het backup mechanisme namelijk ook: het net valt weg.

De fabrikant zegt ook niet meteen dat het slecht is:
Volgens mij is dat wel een AI of lompe medewerker antwoord. In elk geval bewaar het als defect gaat en ze moeilijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik heb met deze dagen ongeveer 20kWh over aan zonne-energie. De 5.12kWh Marstek is 's ochtends ongeveer op 30 procent. Dit is dan het verbruik van sluipverbruik/vaatwasser/wasmachine. De Marstek draait op de P1 meter van HW en staat op 3-fasensom. De P1 meter is net vernieuwd en geeft waardes per seconde.

Op een mooi zonnige dag is de batterij in deze maand dan om 11.00 uur wel weer vol. We hebben geen EV.
Heeft een tweede batterij dan wel zin? Ik krijg de batterij de 1e dag dat ik hem zou hebben wel vol maar de volgende nacht niet leeg, dus de dagen erna zal de batterij vol blijven. Tenzij het weer iets minder gunstig is. De warmtepomp staat hier al niet meer aan, verbruik door de zon is ongeveer 15 kWh, de zonnepanelen doen nu 35-40 kWh per dag (op de meest zonnige dagen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
Pos2007 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:32:
Ik heb met deze dagen ongeveer 20kWh over aan zonne-energie. De 5.12kWh Marstek is 's ochtends ongeveer op 30 procent. Dit is dan het verbruik van sluipverbruik/vaatwasser/wasmachine. De Marstek draait op de P1 meter van HW en staat op 3-fasensom. De P1 meter is net vernieuwd en geeft waardes per seconde.

Op een mooi zonnige dag is de batterij in deze maand dan om 11.00 uur wel weer vol. We hebben geen EV.
Heeft een tweede batterij dan wel zin? Ik krijg de batterij de 1e dag dat ik hem zou hebben wel vol maar de volgende nacht niet leeg, dus de dagen erna zal de batterij vol blijven. Tenzij het weer iets minder gunstig is. De warmtepomp staat hier al niet meer aan, verbruik door de zon is ongeveer 15 kWh, de zonnepanelen doen nu 35-40 kWh per dag (op de meest zonnige dagen).
Nee

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Puk
  • Laatst online: 11-05 12:43
pascallj schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:40:
[...]

Doet hij ook niks meer met een handmatig programma? Even uitsluiten dat het niet weer de CT is die niet meer werkt. Werkt je backup aansluiting nog als je die aanzet?

Heb je het stappenplan van laatst geprobeerd met ontkoppelen, lange tijd uitlaten en dan meerdere malen achter elkaar de knop lang ingedrukt houden?
Dank voor je reactie.
Nee handmatig doet hij ook niks. Lang uitzetten volgens protocol ook gedaan. Het probleem zit hem volgens Hame (die op zaterdag reageerden) in de diagnosis die niet lukt en dat zie ik ook als je de CT meter verbindt.

Zowel de P1 meter van HW en de CT003 geven een foutmelding "diagnosis failed" terwijl ze correct de data per fase weergeven. Die werkten ook beiden goed tot ik de V151 versie binnenhaalde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
P.Puk schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:56:
[...]

Dank voor je reactie.
Nee handmatig doet hij ook niks. Lang uitzetten volgens protocol ook gedaan. Het probleem zit hem volgens Hame (die op zaterdag reageerden) in de diagnosis die niet lukt en dat zie ik ook als je de CT meter verbindt.

Zowel de P1 meter van HW en de CT003 geven een foutmelding "diagnosis failed" terwijl ze correct de data per fase weergeven. Die werkten ook beiden goed tot ik de V151 versie binnenhaalde.
Problemen met de CT zijn nog totaal niet interessant zolang je accu handmatig niet optimaal werkt. De accu moet te allen tijde met een handmatig schema kunnen op- en ontladen zonder WiFi of CT verbinding. Werkt dat niet, is er gewoon iets niet goed.

Meer dan, heel lang afkoppelen en spelen met de aan-/uit-knop kunnen wij denk ik niet doen. Laat hem afgekoppeld staan vannacht. Hopen dat het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Vraag me ineens af
Bij victron heeft met spoelen zodat er een galvanische scheiding is
Ik neem aan dat onze marstek ook spoelen heeft want anders zou er een aardlek verplicht zijn per martsek thuis accu.
Vraag me af wat hier voor informatie over is en lekstromen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Maar waarom hebben sommige dan een tweede of zelf derde batterij. Of gaan er nu een tweede bestellen. Ik ga er maar vanuit dat de meeste een nachtverbruik van 1 a 2 kWh hebben. En opladen van een EV is ook extra verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MultiPass
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-06 14:24

MultiPass

Ondertitel

Waarom kunnen er eigenlijk niet meerdere MT’s met de HW P1 overweg ?
Is dat iets wat uiteindelijk nog gefixt gaat worden !?

Marstek Venus E 5,12Kwh, HW P1, zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chape
  • Laatst online: 30-06 00:00
Pos2007 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:31:
[...]

Maar waarom hebben sommige dan een tweede of zelf derde batterij. Of gaan er nu een tweede bestellen. Ik ga er maar vanuit dat de meeste een nachtverbruik van 1 a 2 kWh hebben. En opladen van een EV is ook extra verlies.
Iedereen heeft ander situatie, ik hoef ook nog geen tweede , tenzij er later een warmte pomp of boiler of elektrische auto komt. Nu verkoop ik mijn overschot tot ongeveer 30%, en kom met die 30%de nacht mee door.
Weet alleen nog niet van de zomer, ik heb twee airco's en kijken hoe dat gaat werken met de accu of ik veel te kort komt. :)

raspberry pi 4/thinker board 2/Lilygo/shelly3em/16x410 zonnepanel/vrouw 1970:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joarie
[...]

Er zijn zat redenen voor, maar het is vooral "omdat het kan". Een echte business case is er (nu) nog niet en is het vooral een Tweakers ding :)
Het is gewoon leuk om mee bezig te zijn. Vanaf 2027 zullen we de markt wel opeens zien ontploffen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

Hey, dat is een goede vraag... maar niet zo eenduidig te beantwoorden omdat een ieder een ander energieprofiel heeft en daaraan gekoppeld energiecontract.

Maar ik zal het proberen te beredeneren vanuit mijn energieprofiel. Het energiecontract laat ik voor wat het is omdat ik nog een 'oud' 5j contract heb van voor de prijsverhogingen etc.

Situatie

Jacuzzi die draait van sept tot maart (is eigenlijk gelijk aan een warmtepomp).
EV zo'n 15k per jaar. Gemiddeld verbruik gerekend over geheel jaar 16,5kw per 100km
Zonnepanelen 7700wp, pal zuid = 1:1 vermoed ik, zal dus rond de 7700kwh opleveren

Gedurende vijf maanden per jaar zullen de batterijen niet geheel benut worden.
De overige 7 maanden wel. De warmtepomp is zo'n 15kw per dag. De auto zo'n 60kw per week (de auto wordt in de winterdagen meer gebruikt dan bij mooi weer)
Huishoudelijk verbruik zo'n 7kwh per dag.

Binnen afzienbare tijd verwacht ik dat MT de firmware slimmer zal maken tav de AI functie die dan gekoppeld kan worden aan je energiecontract profiel. Inkopen op de goedkope uren als er onvoldoende zonne-energie wordt verwacht.

Dus zoveel mogelijk zonne-energie opslaan, bijkopen op de goedkopere momenten.
Zal ik het helemaal terugverdienen, niemand die zover vooruit kan voorspellen.
Maar wat ik nu investeer merk ik verderop niets meer van, de 'pijn' heb ik nu al genomen en eigenlijk alweer vergeten. Wat ik nu al merk is dat de energierekening naar nul gaat en vanaf 2027 probeer ik daar zo dicht mogelijk in de buurt te blijven. Ik heb nu de tools om te kijken welk energiecontact het beste in mijn situatie past.

Ik heb nu 2x MT Venus 5.12kwh en overweeg een derde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Babavers schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:01:
[...]Ja zeker. Ik heb mijn NodeRed flow eerder al eens gedeeld. Dat is zeker niet plug&play voor iedereen.
Vraagje hierover; Weet je zeker dat je zo vaak via Modbus deze registers mag schrijven?
Niet dat het flashgeheugen na een jaar stuk is natuurlijk.

Ik heb het overigens net werkend gekregen, het werkt nog niet optimaal in mijn geval, maar wil je wel bedanken voor je flow _/-\o_
Hier kom ik wel uit.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MultiPass schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:43:
Waarom kunnen er eigenlijk niet meerdere MT’s met de HW P1 overweg ?
Is dat iets wat uiteindelijk nog gefixt gaat worden !?
Hey goede vraag.

We weten het eigenlijk niet zeker maar mijn aanname is dat:

a). De HW P1 maar een 'beperkte' hoeveelheid verschillende data doorgifte heeft en je daarom ook maar max 4 batterijen van HW kunt aansluiten (bron HW).
b). De MT CT's tot negen batterijen ondersteunen en dus behoorlijk veel data moet kunnen verstouwen (bron MT brochure).
c). De CT ook een stukje van het rekenwerk doet om de batterijen aan te sturen ik vermoed een beperkte broker rol (aanname gezien de huidige werking).
d). MT niet afhankelijk wil zijn van derden voor een goede werking van haar batterijen (aanname).

m2c

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maarten69 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:15:
[...]

Vraagje hierover; Weet je zeker dat je zo vaak via Modbus deze registers mag schrijven?
Niet dat het flashgeheugen na een jaar stuk is natuurlijk.

Ik heb het overigens net werkend gekregen, het werkt nog niet optimaal in mijn geval, maar wil je wel bedanken voor je flow _/-\o_
Hier kom ik wel uit.
Goed punt, hier heb ik ook over na zitten denken. Voor mijn use case is het niet zorgwekkend aangezien ik niet NOM wil draaien oid, maar de mensen die dat wel via Modbus aansturen, zullen we vast als eerste horen als het niet goed is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Ik heb een paar weken met 1 gedraaid, ik heb de voordelen gezien van de Marstek maar ook de nadelen van er maar 1 te hebben.
Hier is alles electrisch , EV, warmtepomp, airco, koken en wassen en plassen, zwembadpomp en warmtepomp,…. Met 1 moest die continu in heel hoog vermogen laden en ontladen om pieken op te vangen en dat ging vrij goed met wel tot 3 cyclussen per dag…maar dikwijls was ‘s avonds de MT dan leeg of ver leeg en ik denk dat continu switchen tussen laden en ontladen met die hoge vermogens nadelig zou worden voor de levensduur. Ook het draaien van de 3-fasen warmtepomp in tussenseizoen zou niet lukken met 1 MT, die zou direct leeg zijn en trekt ook meer dan 2500w bij koudere ochtenden. Met een prijs van 300€ per kWh was de beslissing dan snel genomen om er 3 te zetten, heb een PV installatie van 10 kwpiek pal zuid dus produceer +10000 kWh per jaar. Ook bij bewolkte dagen haal ik makkelijk 20 kWh.Terugverdientijd zal nu een jaar of 7 zijn maar de funfactor is zo groot…voor ons tweakers

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-07 22:23
SatScan schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 19:15:
De teller voor de inventarisatie om een nieuwe actie-kortingscode te bewerkstellen staat nu op 62 stuks...

Dat is nog te weinig ... dus deel de link naar de lijst met een ieder waarvan je denkt die kan wel eens geïnteresseerd zijn. Ik hoop dat we toch >100stuks aantikken... dat praat gemakkelijker

Dit is de verwijzing naar het bestand inventarisatie interesse MT Venus thuisbatterij Mei 2025
Inmiddels 100 stuks 🥳

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:53
SatScan schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 19:15:
De teller voor de inventarisatie om een nieuwe actie-kortingscode te bewerkstellen staat nu op 62 stuks...

Dat is nog te weinig ... dus deel de link naar de lijst met een ieder waarvan je denkt die kan wel eens geïnteresseerd zijn. Ik hoop dat we toch >100stuks aantikken... dat praat gemakkelijker

Dit is de verwijzing naar het bestand inventarisatie interesse MT Venus thuisbatterij Mei 2025
Ik zie dat we net dat we hier al terug op 100 stuks zitten. (y)
Er was ook wat interesse in de 2,56kWh blijkbaar, of een versie zonder P1.
Ik vraag dit nog even na wat er mogelijk is.

Mogelijks zou de kortingsactie vanaf woensdag te bestellen zijn, kijk dus maandag en of dinsdag zeker even in het topic voor een update. :)
Levertijd zou binnen 7 dagen zijn. *O*
chulin schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 15:59:
[...]

Ik heb wel interesse…
Hoe kan ik mijzelf aanmelden?
In principe is aanmelden niet nodig, wel net handiger dat je je op de lijst zet op de link hierboven voor een goede prijs te verkrijgen (-> kijk we zijn met z'n 100 die bij jullie een batterij willen, wat kunnen jullie voor ons doen)
DSSW schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:54:
[...]

Ik heb een paar weken met 1 gedraaid, ik heb de voordelen gezien van de Marstek maar ook de nadelen van er maar 1 te hebben.
Hier is alles electrisch , EV, warmtepomp, airco, koken en wassen en plassen, zwembadpomp en warmtepomp,…. Met 1 moest die continu in heel hoog vermogen laden en ontladen om pieken op te vangen en dat ging vrij goed met wel tot 3 cyclussen per dag…maar dikwijls was ‘s avonds de MT dan leeg of ver leeg en ik denk dat continu switchen tussen laden en ontladen met die hoge vermogens nadelig zou worden voor de levensduur. Ook het draaien van de 3-fasen warmtepomp in tussenseizoen zou niet lukken met 1 MT, die zou direct leeg zijn en trekt ook meer dan 2500w bij koudere ochtenden. Met een prijs van 300€ per kWh was de beslissing dan snel genomen om er 3 te zetten, heb een PV installatie van 10 kwpiek pal zuid dus produceer +10000 kWh per jaar. Ook bij bewolkte dagen haal ik makkelijk 20 kWh.Terugverdientijd zal nu een jaar of 7 zijn maar de funfactor is zo groot…voor ons tweakers
Hier kriebelt het ook om toch nog 1 extra bij te kopen (vorige actie zelf 1 besteld), zeker met het oog op een airco die er bij komt voor koeling en verwarming.*

*ohja en funfactor maar verstel het hier thuis niet verder. >:)

[ Voor 32% gewijzigd door vanpeers op 10-05-2025 22:21 ]

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chape
  • Laatst online: 30-06 00:00
Heb twee Tuya WiFi Smart Energy Meter Transformator Detecteren Solar PV Systeem besteld.
Beetje zelfde idee al de CT001 en de shelly em3pro.
Ga deze tussen pv installatie zetten, ben die chineese servers beu, solar edge is ook naar nieuwe server gegaan growatt heeft er ook al eens een poosje uit gelegen in homeassistant ook alle data weer weg.
Nu hoop ik met tuya local dit op te lossen, zoals de modbus met de accu het systeem (homeassistant) minder afhankelijk te maken, zo blijf je lekker bezig maar is wel jammer.
https://nl.aliexpress.com...f7oA&gatewayAdapt=glo2nld

raspberry pi 4/thinker board 2/Lilygo/shelly3em/16x410 zonnepanel/vrouw 1970:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vanpeers schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:18:
[...]

Ik zie dat we net dat we hier al terug op 100 stuks zitten. (y)
Er was ook wat interesse in de 2,56kWh blijkbaar, of een versie zonder P1.
Ik vraag dit nog even na wat er mogelijk is.

Mogelijks zou de kortingsactie vanaf woensdag te bestellen zijn, kijk dus maandag en of dinsdag zeker even in het topic voor een update. :)
Levertijd zou binnen 7 dagen zijn. *O*

[...]

In principe is aanmelden niet nodig, wel net handiger dat je je op de lijst zet op de link hierboven voor een goede prijs te verkrijgen (-> kijk we zijn met z'n 100 die bij jullie een batterij willen, wat kunnen jullie voor ons doen)

[...]

Hier kriebelt het ook om toch nog 1 extra bij te kopen (vorige actie zelf 1 besteld), zeker met het oog op een airco die er bij komt voor koeling en verwarming.*

*ohja en funfactor maar verstel het hier thuis niet verder. >:)
Met 8,4 kwpiek zou ik er ook 3 zetten als ik u was, zeker met de kortingscode🤪

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Erik1805 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:06:
[...]

Inmiddels 100 stuks 🥳
Blijven gaan anders hebben we binnenkort niks meer om over te lullen hier onder de tweakers 😂😂😂

Pagina: 1 ... 145 ... 215 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.