Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pos2007 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:31:
[...]

Maar waarom hebben sommige dan een tweede of zelf derde batterij. Of gaan er nu een tweede bestellen. Ik ga er maar vanuit dat de meeste een nachtverbruik van 1 a 2 kWh hebben. En opladen van een EV is ook extra verlies.
Ik heb een paar weken met 1 gedraaid, ik heb de voordelen gezien van de Marstek maar ook de nadelen van er maar 1 te hebben.
Hier is alles electrisch , EV, warmtepomp, airco, koken en wassen en plassen, zwembadpomp en warmtepomp,…. Met 1 moest die continu in heel hoog vermogen laden en ontladen om pieken op te vangen en dat ging vrij goed met wel tot 3 cyclussen per dag…maar dikwijls was ‘s avonds de MT dan leeg of ver leeg en ik denk dat continu switchen tussen laden en ontladen met die hoge vermogens nadelig zou worden voor de levensduur. Ook het draaien van de 3-fasen warmtepomp in tussenseizoen zou niet lukken met 1 MT, die zou direct leeg zijn en trekt ook meer dan 2500w bij koudere ochtenden. Met een prijs van 300€ per kWh was de beslissing dan snel genomen om er 3 te zetten, heb een PV installatie van 10 kwpiek pal zuid dus produceer +10000 kWh per jaar. Ook bij bewolkte dagen haal ik makkelijk 20 kWh.Terugverdientijd zal nu een jaar of 7 zijn maar de funfactor is zo groot…voor ons tweakers

BMW I4 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V32 / 3 fasen net

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:16
(jarig!)
SatScan schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 19:15:
De teller voor de inventarisatie om een nieuwe actie-kortingscode te bewerkstellen staat nu op 62 stuks...

Dat is nog te weinig ... dus deel de link naar de lijst met een ieder waarvan je denkt die kan wel eens geïnteresseerd zijn. Ik hoop dat we toch >100stuks aantikken... dat praat gemakkelijker

Dit is de verwijzing naar het bestand inventarisatie interesse MT Venus thuisbatterij Mei 2025
Inmiddels 100 stuks 🥳

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-05 11:36
SatScan schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 19:15:
De teller voor de inventarisatie om een nieuwe actie-kortingscode te bewerkstellen staat nu op 62 stuks...

Dat is nog te weinig ... dus deel de link naar de lijst met een ieder waarvan je denkt die kan wel eens geïnteresseerd zijn. Ik hoop dat we toch >100stuks aantikken... dat praat gemakkelijker

Dit is de verwijzing naar het bestand inventarisatie interesse MT Venus thuisbatterij Mei 2025
Ik zie dat we net dat we hier al terug op 100 stuks zitten. (y)
Er was ook wat interesse in de 2,56kWh blijkbaar, of een versie zonder P1.
Ik vraag dit nog even na wat er mogelijk is.

Mogelijks zou de kortingsactie vanaf woensdag te bestellen zijn, kijk dus maandag en of dinsdag zeker even in het topic voor een update. :)
Levertijd zou binnen 7 dagen zijn. *O*
chulin schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 15:59:
[...]

Ik heb wel interesse…
Hoe kan ik mijzelf aanmelden?
In principe is aanmelden niet nodig, wel net handiger dat je je op de lijst zet op de link hierboven voor een goede prijs te verkrijgen (-> kijk we zijn met z'n 100 die bij jullie een batterij willen, wat kunnen jullie voor ons doen)
DSSW schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:54:
[...]

Ik heb een paar weken met 1 gedraaid, ik heb de voordelen gezien van de Marstek maar ook de nadelen van er maar 1 te hebben.
Hier is alles electrisch , EV, warmtepomp, airco, koken en wassen en plassen, zwembadpomp en warmtepomp,…. Met 1 moest die continu in heel hoog vermogen laden en ontladen om pieken op te vangen en dat ging vrij goed met wel tot 3 cyclussen per dag…maar dikwijls was ‘s avonds de MT dan leeg of ver leeg en ik denk dat continu switchen tussen laden en ontladen met die hoge vermogens nadelig zou worden voor de levensduur. Ook het draaien van de 3-fasen warmtepomp in tussenseizoen zou niet lukken met 1 MT, die zou direct leeg zijn en trekt ook meer dan 2500w bij koudere ochtenden. Met een prijs van 300€ per kWh was de beslissing dan snel genomen om er 3 te zetten, heb een PV installatie van 10 kwpiek pal zuid dus produceer +10000 kWh per jaar. Ook bij bewolkte dagen haal ik makkelijk 20 kWh.Terugverdientijd zal nu een jaar of 7 zijn maar de funfactor is zo groot…voor ons tweakers
Hier kriebelt het ook om toch nog 1 extra bij te kopen (vorige actie zelf 1 besteld), zeker met het oog op een airco die er bij komt voor koeling en verwarming.*

*ohja en funfactor maar verstel het hier thuis niet verder. >:)

[ Voor 32% gewijzigd door vanpeers op 10-05-2025 22:21 ]

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chape
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:58
Heb twee Tuya WiFi Smart Energy Meter Transformator Detecteren Solar PV Systeem besteld.
Beetje zelfde idee al de CT001 en de shelly em3pro.
Ga deze tussen pv installatie zetten, ben die chineese servers beu, solar edge is ook naar nieuwe server gegaan growatt heeft er ook al eens een poosje uit gelegen in homeassistant ook alle data weer weg.
Nu hoop ik met tuya local dit op te lossen, zoals de modbus met de accu het systeem (homeassistant) minder afhankelijk te maken, zo blijf je lekker bezig maar is wel jammer.
https://nl.aliexpress.com...f7oA&gatewayAdapt=glo2nld

raspberry pi 4/thinker board 2/Lilygo/shelly3em/16x410 zonnepanel/vrouw 1970:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vanpeers schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:18:
[...]

Ik zie dat we net dat we hier al terug op 100 stuks zitten. (y)
Er was ook wat interesse in de 2,56kWh blijkbaar, of een versie zonder P1.
Ik vraag dit nog even na wat er mogelijk is.

Mogelijks zou de kortingsactie vanaf woensdag te bestellen zijn, kijk dus maandag en of dinsdag zeker even in het topic voor een update. :)
Levertijd zou binnen 7 dagen zijn. *O*

[...]

In principe is aanmelden niet nodig, wel net handiger dat je je op de lijst zet op de link hierboven voor een goede prijs te verkrijgen (-> kijk we zijn met z'n 100 die bij jullie een batterij willen, wat kunnen jullie voor ons doen)

[...]

Hier kriebelt het ook om toch nog 1 extra bij te kopen (vorige actie zelf 1 besteld), zeker met het oog op een airco die er bij komt voor koeling en verwarming.*

*ohja en funfactor maar verstel het hier thuis niet verder. >:)
Met 8,4 kwpiek zou ik er ook 3 zetten als ik u was, zeker met de kortingscode🤪

BMW I4 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V32 / 3 fasen net

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Erik1805 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:06:
[...]

Inmiddels 100 stuks 🥳
Blijven gaan anders hebben we binnenkort niks meer om over te lullen hier onder de tweakers 😂😂😂

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Devil schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:36:
Inmiddels twee dagen kunnen spelen met de batterijen. Heb er drie en ze staan allemaal op een tijdelijke plek om er wat ervaring mee op te doen. Gewoon ingeplugd, alledrie in een stopcontact op een andere fase. Vrij matige WAF, maar ik wil ze op zolder zetten, uit het zicht, op eigen groepen. Maar dat is nog even een projectje.

Eerste indruk is dat het echt plug & play is. Binnen 5 minuten heb je een batterij 'operationeel'.

Maar vervolgens werkt het dan niet echt. Zo connect hij lijkt het met een AP op het laagste channel. Bij mij met mijn slaapkamer AP op channel 1. Het kan geen toeval zijn dat ze daar allemaal mee connecten. Na alles met unifi network manager op het sterkste AP gezet te hebben heb ik geen verbindingsproblemen meer.

Vervolgens werkt 0 op de meter echt totaal niet met CT003. Hij laat sowieso niet de drie fasen los zien (oude firmware?), terwijl de meter wel ondersteund wordt.

Ze zijn zelfs met 4kW teruglevering vanuit de panelen nog doodleuk aan het ontladen. En ook nu als ik er twee uit zet en 1 op auto gaat hij doodleuk 800W ontladen (met een verbruik van ongeveer 500W). Zet ik er nog 1 bij op auto dan ontlaad die vrolijk mee (met 300W). Netto 600W teruglevering.

Heb nu maar een schema ingesteld, dat gaat prima. Alleen mis dan het opvangen van de pieken.

Komt ongetwijfeld door oude firmware van CT003, maar waarom is die dan niet gewoon beschikbaar? Waarom moet dat via een (overbelaste) support. Heb het dinsdag ochtend meteen gevraagd. Nog geen reactie.
Inmiddels weer een paar dagen verder en (eindelijk) de nieuwe (114) firmware voor de CT003 gekregen. Het was wel even gedoe om het werkend te krijgen na de update. Ik bleef continu op 'analysing' staan. Blijkt dat het toevoegen (of veranderen) van de CT alleen goed werkt als de accu in 'auto' staat.

Inmiddels werkt het best goed. Heb twee accu's op single phase en de derde op sum staan. Durf ze nog niet alledrie op sum te zetten, omdat dat eerder echt voor geen meter werkte. Misschien morgen eens proberen.

Heb een automation gemaakt die via modbus de max discharge op 0 zet als de auto gaat laden (op solar) Maar dan vangt hij natuurlijk ook niet meer de pieken op van apparatuur die aan gaat. De auto laad zodra er voldoende zon is met minimaal 4.2 kWh op en meer als er meer beschikbaar is (maar steeds in vrij grote stappen). Dus prima als de Marsteks het overschot opsnoepen. Maar zodra de zon weg valt moet het laden van de EV ook weer stoppen (en niet de Marstek de rol van de zon overnemen). Vandaar de discharge op 0.

Ik zoek nog naar een manier om wel bij te plussen als het 'ander' verbruik is. Bijvoorbeeld 4300W zon, 4200W EV en dan de quooker die 2300W pakt. Dan mag die 2300 van mij wel uit de Marstek komen.

Ik denk dat HomeAssistent daar te traag voor is, wellicht dat ik het in de modbus ESP kan programmeren.

Problemen die ik nog heb: CT connectie valt random weg, terwijl alles een RSI van > - 60db heeft (meeste rond - 55 en de CT zelfs -48.) En zonder echt aanwijsbare reden komt de verbinding ook weer terug.

En bij 1 van de drie accu's valt het front er af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZHYTCJZ1VCNVrHjnz3EkKSefVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H4IPs6BJSQab8RFo6XWrhOvk.jpg?f=fotoalbum_large

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:53
Devil schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 23:20:
[...]

Inmiddels weer een paar dagen verder en (eindelijk) de nieuwe (114) firmware voor de CT003 gekregen. Het was wel even gedoe om het werkend te krijgen na de update. Ik bleef continu op 'analysing' staan. Blijkt dat het toevoegen (of veranderen) van de CT alleen goed werkt als de accu in 'auto' staat.

Inmiddels werkt het best goed. Heb twee accu's op single phase en de derde op sum staan. Durf ze nog niet alledrie op sum te zetten, omdat dat eerder echt voor geen meter werkte. Misschien morgen eens proberen.

Heb een automation gemaakt die via modbus de max discharge op 0 zet als de auto gaat laden (op solar) Maar dan vangt hij natuurlijk ook niet meer de pieken op van apparatuur die aan gaat. De auto laad zodra er voldoende zon is met minimaal 4.2 kWh op en meer als er meer beschikbaar is (maar steeds in vrij grote stappen). Dus prima als de Marsteks het overschot opsnoepen. Maar zodra de zon weg valt moet het laden van de EV ook weer stoppen (en niet de Marstek de rol van de zon overnemen). Vandaar de discharge op 0.

Ik zoek nog naar een manier om wel bij te plussen als het 'ander' verbruik is. Bijvoorbeeld 4300W zon, 4200W EV en dan de quooker die 2300W pakt. Dan mag die 2300 van mij wel uit de Marstek komen.

Ik denk dat HomeAssistent daar te traag voor is, wellicht dat ik het in de modbus ESP kan programmeren.

Problemen die ik nog heb: CT connectie valt random weg, terwijl alles een RSI van > - 60db heeft (meeste rond - 55 en de CT zelfs -48.) En zonder echt aanwijsbare reden komt de verbinding ook weer terug.

[Afbeelding]
Ben eerlijk gezegd wel benieuwd wat erachter zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
prakka schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 23:28:
[...]

Ben eerlijk gezegd wel benieuwd wat erachter zit.
Die vraag wou ik ook net stellen😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MultiPass
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:12
Ik hoop dat ik dit juist omschrijf, ik ben geen elektricien, maar wel tweaker en it nerd ;
Wij hebben een twee fase groepenkast. Op fase 2 zit alleen de elektrische kookplaat.

Heeft het zin om daar een aparte MT dedicated onder te leggen ?
Mag een MT liggen ? (horizontaal onder de keukenkastjes)
Volgens mij is een fase stekker een ander beestje dan een normale stekker (voor 220v) ?
Is die (3f stekker) op de MT te installeren ?

Ik heb er 1 in bestelling staan bij MT.nl
Misschien bestel ik dan gelijk nog een tweede bij via de inkoopactie ! 🥳👍🏻

[ Voor 5% gewijzigd door MultiPass op 10-05-2025 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:22
MultiPass schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 23:51:
Ik hoop dat ik dit juist omschrijf, ik ben geen elektricien, maar wel tweaker en it nerd ;
Wij hebben een twee fase groepenkast. Op fase 2 zit alleen de elektrische kookplaat.

Heeft het zin om daar een aparte MT dedicated onder te leggen ?
Mag een MT liggen ? (horizontaal onder de keukenkastjes)
Volgens mij is een fase stekker een ander beestje dan een normale stekker (voor 220v) ?
Is die (3f stekker) op de MT te installeren ?

Ik heb er 1 in bestelling staan bij MT.nl
Misschien bestel ik dan gelijk nog een tweede bij via de inkoopactie ! 🥳👍🏻
Ik denk zelf dat het geen zin om een aparte batterij aan te schaffen als je dat speciaal voor de kookplaat zou doen. Maar de batterij levert terug op de meter van je hele huis. Dus welke fase hij afdekt is niet heel relevant. Als je hem op een bestaande groep inprikt, levert hij tot 800 W terug. Daarmee ga je niet je elektrische kookplaat verbruik afdekken.

Maak je een eigen groep aan speciaal voor de batterij (fase maakt niet uit) mag hij tot 2500 W terugleveren. Daarmee zou je een heel eind komen voor de kookplaat. Alleen ik denk dat je je daar niet op moet blind staren: het heeft geen zin een batterij te kopen om 1 verbruiker af te dekken.

Een Marstek mag officieel niet liggen en ik zou het ook zeker niet aanraden. Ten eerste is het enorm zwaar, dus schuiven is al lastig. Op de glasplaat leggen is een overduidelijk slecht idee en op de andere kant leggen is onmogelijk vanwege de warmte afvoer. Los daarvan zou het onder de keukenkastjes ook veel te veel warmte verzamelen.

Ik weet niet wat je bedoelt met de stekkers. Er bestaat niet zoiets als een fasestekker. Tenzij je het over een Perilex aansluiting hebt, maar dat is voor de kookgroep. Daar heeft de batterij niks mee te maken. De batterij kan ook zeker niet op 3 fase (maar je had ook maar 2 fases?). Hij heeft gewoon een standaard eurostekker en is ook bedoeld om zo te gebruiken.

Als je meer informatie deelt over wat je doel etc is met een thuisbatterij kunnen we je wellicht verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
[...]

Voor het eerste heb ik een simpele oplossing: zet via modbus de "Max discharge" op 0, dan laadt 'ie alleen, maar is ontladen uitgeschakeld.

Voor het tweede moet je dingen gaan meten en berekenen en de "Max charge" daarop aanpassen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Ik zou voorzichtig zijn om telkens die waarden via Modbus te schrijven.
Momenteel werk ik aan een alternatieve aansturing door gewoon de CT waarde te manipuleren en door te geven aan de MT.
Dan laat je de mode op anti-feed staan en vervolgens:
  • Standby: stuur 0 Watt
  • Laden met 200 Watt: stuur -200 Watt
  • Ontladen met 700 Watt: stuur 700 Watt

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 2x Marstek 5,12kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stipt om middernacht CT003 uitgevallen, alle batterijen gestopt met NOM. Reden : geen idee.
Krijg CT003 niet meer aan de praat.
Verwijderd uit de app. Proberen terug bij te voegen maar niet te vinden via Bluetooth…

Dan alles maar op de shelly gezet in NOM per fase.
Toch raar werkt een aantal weken goed en plots verdwijnt die CT003

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:31:
Stipt om middernacht CT003 uitgevallen, alle batterijen gestopt met NOM. Reden : geen idee.
Verwijderd uit de app. Proberen terug bij te voegen maar niet te vinden via Bluetooth…

Goedemorgen,

Wat vervelend zeg!
Ik zou de settings in het modem eens goed nakijken...

Bijvoorbeeld;
Modem heeft contact met ISP gezocht... nieuwe settings ingeladen
Nieuwe Firmware modem...
IP nummers vrijgegeven...
etc etc

Succes!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuxae
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:21
Maarten69 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:23:
Ik zou voorzichtig zijn om telkens die waarden via Modbus te schrijven.
Momenteel werk ik aan een alternatieve aansturing door gewoon de CT waarde te manipuleren en door te geven aan de MT.
Dan laat je de mode op anti-feed staan en vervolgens:
  • Standby: stuur 0 Watt
  • Laden met 200 Watt: stuur -200 Watt
  • Ontladen met 700 Watt: stuur 700 Watt
Waarom via gemanipuleerde CT-waarden en niet direct via Modbus? Welk voordeel zie je daarin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

DSSW schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 23:31:
[...]

Die vraag wou ik ook net stellen😉
Er zit de echte (ijzeren) front plaat achter. Die met schroeven vast zit. Ik weet niet of er een seal tussen die ijzeren plaat en de binnenkant zit. Hoop het wel, anders is die IP rating bij de V2 versie nogal een wassen neus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dl2A9wOisWbMDpK2B1TjE2o6NGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5E6hfEdu0LN3qDfyg7TTSqU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ik was wel benieuwd naar de reactiesnelheid van de Marstek op modbus commando's en moet zeggen dat dit vrij vlot gaat. Ik denk dat de meeste vertraging die mensen ervaren, komt door de vertraging die in de P1 meter zit.

2,5 sec: klik op link
2,9 sec: reactie internetpagina
3,6 sec: Eastron kWh meter registreert vermogenstoename van 1,14 -> 1,26 kW
4,6 sec: Eastron kWh meter registreert vermogenstoename van 1,26 -> 1,35 kW

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
fuxae schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:41:
[...]
Waarom via gemanipuleerde CT-waarden en niet direct via Modbus? Welk voordeel zie je daarin?
Het voordeel is het risico uitsluiten van telkens waarden sturen die mogelijk opgeslagen worden op het flash geheugen.
Te vaak schrijven hiernaar kan de levensduur drastisch beperken.
Ik kan het overzichtje zo snel niet meer vinden, maar meen het gelezen te hebben welke registers waar gestored werden.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 2x Marstek 5,12kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fuxae
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:21
Maarten69 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:28:
[...]

Het voordeel is het risico uitsluiten van telkens waarden sturen die mogelijk opgeslagen worden op het flash geheugen.
Ik kan het overzichtje zo snel niet meer vinden, maar meen het gelezen te hebben welke registers waar gestored werden.
OK, bedankt voor de info. Ik ging er eigenlijk van uit dat het geheugen daarvoor ontworpen zou moeten zijn, als er zo'n interface is.
Dan zal ik misschien eens bij Marstek navragen wat ze er officieel over zeggen. Eigenlijk had ik al gepland om de besturing uitsluitend via Modbus te doen.
Moet ik er nog eens over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Mr_Big schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:38:
[...]

Voor het eerste heb ik een simpele oplossing: zet via modbus de "Max discharge" op 0, dan laadt 'ie alleen, maar is ontladen uitgeschakeld.

Voor het tweede moet je dingen gaan meten en berekenen en de "Max charge" daarop aanpassen.
Werkt dat ongeacht de "User mode"? Momenteel switch ik naar "Manual" wanneer de Easee lader aan het laden is. Max Discharge is wellicht een mooiere oplossing waardoor het op AI kan blijven staan.

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:46
Maarten69 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:28:
[...]

Je zou toch denken dat ze dit voorzien hebben gezien de bedoeling is dat bedrijven (zoals bv Durasun met Jullix EMS) dit continue gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Slijtage van geheugen door schrijven naar de modbus is geen duidelijkheid over voor zover ik weet. Er is een afbeelding van een SMA omvormer voorbij gekomen waar dit inderdaad in de documentatie staat, maar voor de Marstek heb ik dit niet kunnen vinden nog.

Het zou ook wel getuigen van weinig inzicht als deze velden in het cyclisch geheugen worden bewaard 😎

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
holy... shit ..
Dat is echt waardeloos.
Als hij er toch vanaf valt kun je mooi de eerste zijn die deze opendraait? Zijn maar paar schroeven xo te zien
Maar hij komt door warmte zon zo los?

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Mirabis schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:06:
[...]

Werkt dat ongeacht de "User mode"? Momenteel switch ik naar "Manual" wanneer de Easee lader aan het laden is. Max Discharge is wellicht een mooiere oplossing waardoor het op AI kan blijven staan.
Volgens mij wel, ja. Die instelling limiteert het ontladen en laden ongeacht de user mode en of je de force charge/uncharge gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:31:

Zonet de CT003 eens losgekoppeld van P1 splitter en voeding eraf gedaan en 10 minuten gewacht,dan terug aangesloten en hij werd terug gezien via bluetooth, terug geconfigureerd en gekoppeld aan wifi en aan de 3 batterijen en NOM 3 fasentotaal geselecteerd en draait terug. Wel raar dat dit zo stipt om middernacht is uitgevallen...toch nog altijd niet 100% te vertrouwen die CT003

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DSSW schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:49:
[...]

Zonet de CT003 eens losgekoppeld van P1 splitter en voeding eraf gedaan en 10 minuten gewacht,dan terug aangesloten en hij werd terug gezien via bluetooth, terug geconfigureerd en gekoppeld aan wifi en aan de 3 batterijen en NOM 3 fasentotaal geselecteerd en draait terug. Wel raar dat dit zo stipt om middernacht is uitgevallen...toch nog altijd niet 100% te vertrouwen die CT003
Fijn dat het weer werk!
Ik heb mijn 2 batt op 3fase-som NOM staan en dat werkt bij mij beter dan 1x eigen fase en 1x 3fase-som.

Zou toch even checken welk event er om die tijd draait in je modem/router/acces points etc.
Misschien iets met de firewall kan ook nog een drop-out geven.

Welcome back ;-)

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SatScan schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:06:
[...]

Fijn dat het weer werk!
Ik heb mijn 2 batt op 3fase-som NOM staan en dat werkt bij mij beter dan 1x eigen fase en 1x 3fase-som.

Zou toch even checken welk event er om die tijd draait in je modem/router/acces points etc.
Misschien iets met de firewall kan ook nog een drop-out geven.

Welcome back ;-)
Ben niet op de hoogte van Wifi en zijn instellingen geen idee wat ik daar moet gaan zoeken qua event. Alles zit op een aparte AP van TPLink, alles bleef goed tot de uitval van de CT003.
Ik draai ook met de 3 batterijen op 3fase-som NOM en dat ging goed tot vanacht, nu weer terug in orde na "hardware reset" van de CT003. Hopelijk éénmalig ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tisniwoar
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:09
DSSW schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:49:
[...]

Heb deze week in de eerste nacht na de installatie twee keer zelfde probleem gehad (CT003 onbereikbaar): heb toen telkens enkel de voeding van de CT003 afgekoppeld en terug aangekoppeld en dan was het terug in orde.
Tot nu toe dit probleem niet meer ondervonden (heb sindsdien wel batterij en CT een vast IP adres gegeven en gebonden aan hetzelfde Mesh WiFi access point).
Heb dit gemeld in de APP met de vraag of er geen firmware fix beschikbaar is voor dit probleem (zit op versie V107 op de CT003), maar tot nu toe geen antwoord...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeepertje
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23:48
Chape schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:23:
Heb twee Tuya WiFi Smart Energy Meter Transformator Detecteren Solar PV Systeem besteld.
Beetje zelfde idee al de CT001 en de shelly em3pro.
Ga deze tussen pv installatie zetten, ben die chineese servers beu, solar edge is ook naar nieuwe server gegaan growatt heeft er ook al eens een poosje uit gelegen in homeassistant ook alle data weer weg.
Nu hoop ik met tuya local dit op te lossen, zoals de modbus met de accu het systeem (homeassistant) minder afhankelijk te maken, zo blijf je lekker bezig maar is wel jammer.
https://nl.aliexpress.com...f7oA&gatewayAdapt=glo2nld
Gebruik ik al zo'n 14 maanden op mijn elektrische boiler en laadpaal aan te sturen, werkt goed en veel goedkoper dan HW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Maxwp schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:55:
[...]
holy... shit ..
Dat is echt waardeloos.
Als hij er toch vanaf valt kun je mooi de eerste zijn die deze opendraait? Zijn maar paar schroeven xo te zien
Maar hij komt door warmte zon zo los?
Ja hij staat buiten onder een overstek waar het altijd droog is, maar inderdaad wel de zon op staat. Dan laat dus blijkbaar de lijm los. Inverter en accu temperatuur blijven wel prima (39 graden terwijl hij vol in de zon stond te chargen).

Ik vind het front slordig, maar zit er niet zo mee, hij verhuist straks toch naar zolder uit het zicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Devil schreef op zondag 11 mei 2025 @ 16:18:
[...]

Ja hij staat buiten onder een overstek waar het altijd droog is, maar inderdaad wel de zon op staat. Dan laat dus blijkbaar de lijm los. Inverter en accu temperatuur blijven wel prima (39 graden terwijl hij vol in de zon stond te chargen).

Ik vind het front slordig, maar zit er niet zo mee, hij verhuist straks toch naar zolder uit het zicht.
nu die voorkant ervanaf is wil je niet die paar schroefjes losmaken en de binnenkant fotograferen?

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:07
[...]

[Afbeelding]
Ik heb in home assistant met een template sensor gemaakt die het "netto" huisverbruik berekent. Komt eigenlijk neer op totaal verbruik - EV laad vermogen. Deze template sensor gebruik ik als bron voor de Shelly emulatie. De marstek ziet dus alleen het netto verbruik van het huis. Dus ookal is de auto aan het laden, ontlaad de Marstek alleen wat nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Devil schreef op zondag 11 mei 2025 @ 16:18:
[...]

Vind dat eerlijk gezegd toch een groot probleem wat tot nadenken stemt. Na paar dagen/weken onder afdakje in lente zon valt de voorkant er al af. Voor zover IP65 rating die volgens reclame 15 jaar in weer/wind moet kunnen meegaan.

Ideaal moment om eens open te vijzen en eens te zien hoe groot de ramp aan de binnenzijde is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reb65
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:49
Ik mag toch hopen dat de lijm tussen de front niet de enige waterkering is. De front van de eerste batch lijkt wel een stuk beter vast te zitten. Hier heb ik ook al 2x het ijzeren randje er omheen er vast moeten zetten.. ( waarbij je het idee krijgt ik moet niet te hard trekken anders trek ik alles los, dat is dus zo)

[ Voor 37% gewijzigd door reb65 op 11-05-2025 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reb65
Avenger 2.0 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:10:
[...]

Vind dat eerlijk gezegd toch een groot probleem wat tot nadenken stemt. Na paar dagen/weken onder afdakje in lente zon valt de voorkant er al af. Voor zover IP65 rating die volgens reclame 15 jaar in weer/wind moet kunnen meegaan.

Ideaal moment om eens open te vijzen en eens te zien hoe groot de ramp aan de binnenzijde is...
Het verbaast me ergens dat geen reviewer of een partij als duravolt dat heeft gedaan. Ik snap wel dat je niet even een ip 65 apparaat van 2k open schroeft als je hoopt dat hij 15 jaar je gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
reb65 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:21:
Ik mag toch hopen dat de lijm tussen de front niet de enige waterkering is. De front van de eerste batch lijkt wel een stuk beter vast te zitten. Hier heb ik ook al 2x het ijzeren randje er omheen er vast moeten zetten.. ( waarbij je het idee krijgt ik moet niet te hard trekken anders trek ik alles los, dat is dus zo)
Versie 1 zag er inderdaad degelijk uit met die afkitting rondom. Versie 2 zal vooral goedkoper en makkelijker te repareren en openen zijn. Maar als er binnenin geen extra afdichtingen gedaan zijn is dat wel riskant.

Hadden ze dan niet beter een goedkopere IP44 binnenversie gemaakt en duurdere IP65 buitenversie die zoals de eerste deftig afgekit was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
reb65 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:26:
[...]
Het verbaast me ergens dat geen reviewer of een partij als duravolt dat heeft gedaan. Ik snap wel dat je niet even een ip 65 apparaat van 2k open schroeft als je hoopt dat hij 15 jaar je gaat
Laten we hopen dat iemand in de komende weken eens wat foto's post of een kritische review durft doen ipv al die influencers verkooppraatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:10:
[...]

ééntje is toeval... 2x een patroon 3x een batch/ontwerp probleem...
Laten we even afwachten of het vaker gaat voorkomen en onder welke omstandigheden dan gelijk conclusies te trekken...

m2c

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Maxwp schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:46:
[...]
nu die voorkant ervanaf is wil je niet die paar schroefjes losmaken en de binnenkant fotograferen?
In ruil voor 1500 euro doe ik alles met dat ding wat je maar wilt. Want ik houd graag mijn 10 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:30:
[...]

Laten we hopen dat iemand in de komende weken eens wat foto's post of een kritische review durft doen ipv al die influencers verkooppraatjes.
Ja dat zeker en ook van deze.. ik zie alleen van die kleine shots... wil eens de hele voorzijde en voorplaat zien en hoe de leds in de behuizing zijn gemonteerd... etc. Hoe ziet de voorplaat er uit, is die nog zonder beschadiging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

SatScan schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:40:
[...]

Ja dat zeker en ook van deze.. ik zie alleen van die kleine shots... wil eens de hele voorzijde en voorplaat zien en hoe de leds in de behuizing zijn gemonteerd... etc. Hoe ziet de voorplaat er uit, is die nog zonder beschadiging?
Helemaal zonder beschadigingen en nog niet helemaal er af, daarom trek ik hem er ook niet verder af, want dit plak ik wel weer terug. Maar eerst even contact opnemen met de leverancier om te overleggen. Zoals aangegeven vind ik het geen groot probleem voor mij persoonlijk. Maar ik wil wel garantie dat de garantie blijft gelden als ik het er zelf weer opplak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devil schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:41:
[...]

Helemaal zonder beschadigingen en nog niet helemaal er af, daarom trek ik hem er ook niet verder af, want dit plak ik wel weer terug. Maar eerst even contact opnemen met de leverancier om te overleggen. Zoals aangegeven vind ik het geen groot probleem voor mij persoonlijk. Maar ik wil wel garantie dat de garantie blijft gelden als ik het er zelf weer opplak.
Groot gelijk! Ten overvloede, alles laten bevestigen op de mail!

[ Voor 4% gewijzigd door SatScan op 11-05-2025 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SatScan schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:37:
[...]

Laten we even afwachten of het vaker gaat voorkomen en onder welke omstandigheden dan gelijk conclusies te trekken...

m2c
@ Avenger 2,0 Wie zijn de influencers?

Ben gewoon nog altijd blij met mijn Marsteks en niks influencer. Heb gewoon betaald zoals iedereen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door SatScan op 11-05-2025 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb65
[...]

m2c
Die van mij komt er denk ik ook wel af tzt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reb65 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:58:
[...]

De batterij staat in welke omstandigheden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reb65
SatScan schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:00:
[...]

De batterij staat in welke omstandigheden?
Onder een afdakje buiten op het oosten dus beetje ochtend zon rest van de dag in de schaduw. Maar zoals ik aangaf. Die ijzeren rand is er al een aantal keer afgekomen en bij het terug zetten voelt het niet alsof die voorkant erg goed vast zit.

[ Voor 37% gewijzigd door reb65 op 11-05-2025 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

m2c
had ik het al geschreven?
bij mij is die ook stuk los
en die kwam al los alleen met mijn vinger uit te schieten met monteren wielletje 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devil schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:39:
[...]

In ruil voor 1500 euro doe ik alles met dat ding wat je maar wilt. Want ik houd graag mijn 10 jaar garantie.
dacht dat je hem al helemaal los had hangen
blijkbaar niet
was dat wel zo geweest had ik in mijn geval ( zeker als hij niet buiten kwam te staan verder ) even gekeken wat er achter die plaat met schroeven zit
zal wel echt geen verzegeling zitten ter controlle van prive openen ;-)

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Nog maar even een stukje reclame voor thuisaccu's maken dan.

Deze week vorig jaar zonder accu's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9clyKRiRG7DybUREvdr__DKMvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBj5kzwXi7e57YQJATOQH1Yf.jpg?f=fotoalbum_large

Deze volledige week dit jaar min nog een 2 1/2 uur van vandaag dan met accu's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaERFiedY37ZsYmrl8Tbf9d6nlU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btALwsKgeTk95San6xeFQB6R.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga die drie accu's echt niet leeg krijgen in deze tijd van het jaar.
Het voordeel is dan wel dat er altijd ruime tijd backup beschikbaar is.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:55
reb65 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:58:
[...]

Spreken we hier enkel over de V2 modellen waar de voorkant los komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:19:
[...]

en die kwam al los alleen met mijn vinger uit te schieten met monteren wielletje 8)7
Nou schroef eens open zou ik zeggen.. de voorplaat is toch al los.

V2 schijnbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:30:
[...]

Nou schroef eens open zou ik zeggen.. de voorplaat is toch al los.

V2 schijnbaar...
"ook stuk los"
nog niet helemaal ...
we zijn er bijna , we zijn er bijna maar nog niet helemaal :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nou ik heb net ook maar eens voorzichtig aan de voorplaat gevoeld.
Die zitten hier nog gewoon goed vast.

Als die er vanzelf af valt zou er zomaar eens een schroevendraaier in die schroeven kunnen vallen...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-05 00:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmfOBm_DrXbOsVOVIoiZXO0n8Ds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/888eHxTNdTZNxr30XWrixUZI.jpg?f=fotoalbum_large

Zonnepanelen gaan netjes automatisch uit bij negatieve prijzen. Batterij gaat aan. Wasmachine, vaatwasser ook. Vriendin wilde geen taart bakken helaas.

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
Ronald.42 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:26:
Nog maar even een stukje reclame voor thuisaccu's maken dan.

Deze week vorig jaar zonder accu's
[Afbeelding]

Deze volledige week dit jaar min nog een 2 1/2 uur van vandaag dan met accu's
[Afbeelding]

Ik ga die drie accu's echt niet leeg krijgen in deze tijd van het jaar.
Het voordeel is dan wel dat er altijd ruime tijd backup beschikbaar is.
Wel verlies geleden met de Marstek helaas.

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_61
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15-05 22:10
Vandaag voor het eerst even met AI gespeelt in combinatie met 2 accu's.

Situatie:
Dynamisch contract
Prijzen stroom negatief
Omvormer zonnepanelen uit

1e accu in AI mode andere nog manual
Accu in AI mode ging maximaal laden. Ondanks ik al stroom uit het net opnam. Maar dit is de bedoeling, immers negatieve stroom prijs.
2e accu ook in AI mode.
Er gebeurde niks accu ging niet laden. Ik had verwacht dat deze ook ging laden.

1e accu naar manual 0 W (ont)laden
2e accu ging maximaal laden (stond nog in AI mode)

1e accu weer naar AI mode (dus beide accu's in AI mode).
Alleen 2e accu bleef laden 1e accu bleef in stand-by.

Het lijkt er dus op als 2 accu's in AI mode staat er maar 1 maximaal gaat laden

2 x MT Venus V151, CT003 V114, ISKRA AM550, 1 fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ellroe32 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:46:
[...]

Wel verlies geleden met de Marstek helaas.
Die bedragen in de HW app moet je niet naar kijken.
Ik heb tegenwoordig een modelcontract.(de bedragen in de app zijn nog van het vorige contract)
Ik kan nog gewoon alles salderen en wat er daarna overblijft is 2 cent per kwh.
Dat is wel nog steeds verlies maar niet heel boeiend.
De accu's zijn hier wat dat betreft vooralsnog gewoon kapitaalvernietiging :+

Het doel is voor mij om zoveel mogelijk pv opwek binnen de deur te houden voor eigen gebruik.
En ervaring op doen met het hele accu, pv en zo min mogelijk inkopen verhaal.

Op die manier denk ik minder last te hebben van wat de energiehandelaren en de regering allemaal wel danwel niet doen.

Voor mij is dus alleen de kwh balans belangrijk de euro's niet.
Dat komt wel weer als er wat duidelijkheid ontstaat in de kosten en baten van salderen terugleverkosten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ellroe32 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:40:
[Afbeelding]

Zonnepanelen gaan netjes automatisch uit bij negatieve prijzen. Batterij gaat aan. Wasmachine, vaatwasser ook. Vriendin wilde geen taart bakken helaas.
Hoe doe je dat de zonnepanelen automatisch uitgaan bij negatieve prijzen ?

4000kWp Oost, 5000kWp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinneke
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:09

vinneke

De Figuur

PNARI schreef op maandag 12 mei 2025 @ 05:46:
[...]

Omvormer uitschakelen of terugschakelen. Gecombineerd met iets van Node-Red ofzo? bvb.

[ Voor 8% gewijzigd door vinneke op 12-05-2025 06:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Ellroe32 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:40:
[Afbeelding]

Schakel je de omvormer uit via software of is het gewoon stroom afsnijden naar omvormer?

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ellroe32
PNARI schreef op maandag 12 mei 2025 @ 05:46:
[...]

Ik heb zonnepanelen van Enphase. Daar heb je ook een standje Ai. Hij schakelt dan automatisch uit bij negatieve prijzen. (Niet de panelen, maar de micro-omvormers zijn van Enphase)

[ Voor 8% gewijzigd door Ellroe32 op 12-05-2025 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Maxwp schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:19:
[...]
Duidelijk Chinese 3M lijm gebruikt voor v2 :+

Zal dan niet meer lang duren voordat we van een tweaker foto's van de binnenkant krijgen >:)

[ Voor 16% gewijzigd door Avenger 2.0 op 12-05-2025 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:54:
[...]

Duidelijk Chinese 3M lijm gebruikt voor v2 :+

Zal dan niet meer lang duren voordat we van een tweaker foto's van de binnenkant krijgen >:)
Ik ben eigenlijk benieuwd of het niet gekomen is door het installeren/verplaatsen van de batterij...
Misschien toch aan de rand voorzijde getild?
Heb bij mezelf nog even gecontroleerd maar de voorzijde zit goed vast.

Dus een ieder met een losrakende voorzijde.. kun je nog nagaan of je toevallig, misschien onbewust, de rand aan de voorzijde hebt gebruikt om de batterij te kantelen of om op te tillen?
Viel mij ook bij de V1 al op dat dit mogelijk een probleem kan geven als je de uitstekende rand gebruikt om recht te zetten of om op te tillen en dat is bij V2 niet anders.

Als dat namelijk het geval is kunnen we andere tweakers/leveranciers hierop wijzen!

[ Voor 4% gewijzigd door SatScan op 12-05-2025 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SatScan schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:05:
[...]

Ik ben eigenlijk benieuwd of het niet gekomen is door het installeren/verplaatsen van de batterij...
Misschien toch aan de rand voorzijde getild?
Heb bij mezelf nog even gecontroleerd maar de voorzijde zit goed vast.

Dus een ieder met een losrakende voorzijde.. kun je nog nagaan of je toevallig, misschien onbewust, de rand aan de voorzijde hebt gebruikt om de batterij te kantelen of om op te tillen?
Viel mij ook bij de V1 al op dat dit mogelijk een probleem kan geven als je de uitstekende rand gebruikt om recht te zetten of om op te tillen en dat is bij V2 niet anders.

Als dat namelijk het geval is kunnen we andere tweakers/leveranciers hierop wijzen!
Zit zo vast als beton bij mij, zowel bij de V1 als bij de V2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:33
Weet iemand hoe het zit kwa stilstandverlies van de marstek?
Bv 5kwh zit vol en we gaan 3 dagen weg met de meter bijwijze van spreken 'uit' hoe snel loopt de marstek vanzelf leeg?

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Icekiller2k6 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:43:
Bv 5kwh zit vol en we gaan 3 dagen weg met de meter bijwijze van spreken 'uit' hoe snel loopt de marstek vanzelf leeg?
Bijna niet... en 3 dgn is helemaal geen probleem bij 3 mnd zul je wel wat afname zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:16
(jarig!)
Vraagje over de inkoopactie. Staat een prijs van 1475 incl. BTW en verzending. Als je nu geen P1 meter CT003 nodig hebt gaat dat nog van de prijs af?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totalen123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:54
Icekiller2k6 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:43:
Mijn batterij werd afgeleverd op 70%. Ik kon nog niet laden en door zelfontlading in omstreeks twee weken naar 61%. Ik meen dat de typische ontladingspower ca 6 watt was.

Venus E (V1) V151 + CT003 V111 + ISK5 + 2600 W solar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pascallj
Erik1805 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:56:
Vraagje over de inkoopactie. Staat een prijs van 1475 incl. BTW en verzending. Als je nu geen P1 meter CT003 nodig hebt gaat dat nog van de prijs af?
Het is nog een inventarisatie met een richtprijs. Als in: "Als het voor deze prijs geleverd gaat worden, dan hebben er x aantal mensen interesse. Kan je wat voor ons betekenen?" Over de details zal later nog wel worden gecommuniceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totalen123
Graag jullie reactie. Mijn batterij heeft nu al twee maal een plotselinge daling en zoeven een onverklaarbare snelle stijging laten zien. Dit is de uitlezing (niet helemaal compleet doordat de lilygo er even af was, maar toch) in home assistant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWbfPpvJqtr2ABfHi6h5Uf_-jAw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/g8rHo4aVu80BkNs2GYFrB4Dp.png?f=user_large

In de app was de ladingsstand vanochtend 11 % en zojuist !00%. Dat is consistent met de lilygo die ook weer 5.1 kwh aangaf.

Wie weet wat hier gebeurd is?

[ Voor 98% gewijzigd door Totalen123 op 12-05-2025 11:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:19
Totalen123 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:16:
Graag jullie reactie. Mijn batterij heeft nu al twee maal een plotselinge daling en zoeven een onverklaarbare snelle stijging laten zien. Dit is de uitlezing (niet helemaal compleet doordat de lilygo er even af was, maar toch) in home assistant.

[Afbeelding]

In de app was de ladingsstand vanochtend 11 % en zojuist !00%. Dat is consistent met de lilygo die ook weer 5.1 kwh aangaf.

Wie weet wat hier gebeurd is?
Dat zou een gevolg van SOC drift kunnen zijn (de berekende lading klopt dan niet meer met de werkelijke lading)
Het beste lijkt mij om de batterij een keer op manual een volledige cycle te laten maken.
Opladen tot 100%
Ontladen tot 11%
Opladen tot 100%
Daarna zou de SOC weer moeten kloppen.

2x Venus E (Gen1) V151, Shelly Pro EM-50, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door SatScan op 12-05-2025 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totalen123
@Hometek en @SatScan Bedankt voor de reactie. Ga het proberen en zal laten weten hoe het afloopt

[ Voor 4% gewijzigd door Totalen123 op 12-05-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfotten
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:44
Sinds 2 weken de Marstek 5.12 kwh naar volle tevredenheid in gebruik. Ik heb er een energy socket van HW tussen zitten puur voor de grafiekjes. Mijn boiler heeft er ook een. Deze stuur ik aan met een zonnetaak op de socket.
Het vreemde is dat nu om 5.30 uur 's nachts de boiler op de zonnetaak gaat laden met energie uit de Marstek... volgens mij is het dan nog vrij weinig zonlicht :-)
Als ik de zonnetaak verwijder doet hij dat niet meer. Het heeft al 2 jaar goed gewerkt, en sinds ik de accu in gebruik heb dus niet meer. Iemand hier een verklaring voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
dolfotten schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:31:
Sinds 2 weken de Marstek 5.12 kwh naar volle tevredenheid in gebruik. Ik heb er een energy socket van HW tussen zitten puur voor de grafiekjes. Mijn boiler heeft er ook een. Deze stuur ik aan met een zonnetaak op de socket.
Het vreemde is dat nu om 5.30 uur 's nachts de boiler op de zonnetaak gaat laden met energie uit de Marstek... volgens mij is het dan nog vrij weinig zonlicht :-)
Als ik de zonnetaak verwijder doet hij dat niet meer. Het heeft al 2 jaar goed gewerkt, en sinds ik de accu in gebruik heb dus niet meer. Iemand hier een verklaring voor?
Hoe gebruik je de Marstek, in wat voor modus?

Home Wizard weet niet wanneer de zon schijnt. Het kijkt waarschijnlijk naar teruglevering op de meter. Zodra je accu begint met terugleveren, denkt Home Wizard dat er zon is, en zal de boiler aangaan. Heb je zelf bewust gezet dat de accu gaat terugleveren om 5:30?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dolfotten schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:31:
Bij mij werkte de zonnetaak ook niet goed, ik stuur de boiler van 2500W met een meettaak, als er meer dan 1000W naar het net voor minstens 3 minuten schakelt de boiler in. Als er minstens 3 minuten stroom van het net wordt genomen schakelt de boiler terug uit . Daarbij een tijdtaak die de boiler tussen 14.00 en 16.30 inschakelt.De laatste weken is de boiler al om 12u opgewarmd.

4000kWp Oost, 5000kWp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Goedemiddag,

Zoals beloofd heb ik zojuist zo'n 30 verbetervoorstellen richting Marstek verzonden.

Deze heb ik grijs gemaakt in het overzicht.
De nog niet verzonden suggesties komen binnenkort aan de beurt.

Nu is het afwachten of we zaken gaan terugzien in nieuwe releases van firmware's en app updates.

Een ieder hartelijk dank!
Sharing = Caring!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinux1
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-05 10:40
SatScan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:24:

INVENTARISATIE

Heb jij verbeterpunten, Ideeën of Wensen om het Marstek Venus ECO systeem te verbeteren?
Schrijf die op in de lijst. Deze lijst zal volgende week aan Marstek worden aangeboden!

De invullijst vind je hier

INVENTARISATIE

Is deze al naar Marstek? blijft het een open document waar Marstek ook in wijzigt en we dingen kunnen blijven toevoegen of wordt hij 1x ingediend?

EDIT: Oeps, zag net je comment pas, bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door rinux1 op 12-05-2025 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rinux1 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:08:
[...]

Is deze al naar Marstek? blijft het een open document waar Marstek ook in wijzigt en we dingen kunnen blijven toevoegen of wordt hij 1x ingediend?
Goede vraag,

Ik wil dit doorlopend houden!
Dus alle grijze zaken naar onder kopiëren en de nieuwe items naar boven..
Dit lukte niet, dan maar andere keer een nieuwe poging... ;-)

Zodra we merken dat met deze items inderdaad wat wordt gedaan zal ik de andere ook doorzetten.

Dus graag blijf aanvullen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:18
Mijn MT vandaag geleverd, binnen kwartier wieltjes eronder, handvatten erop en was ie al aan het opladen.

Kreeg meteen update van 148.212.0.0 naar 151.212.0.0 en dat ging probleemloos. Ik gebruik een Shelly Pro EM3 (poort stond al goed) en die werd ook meten gevonden.

MT meldt zich als wlan0 in het netwerk, beter zou zijn de in de app gekozen naam. Zal dit nog even bij de suggesties zetten!

[ Voor 19% gewijzigd door bommel op 12-05-2025 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfotten
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:44
pascallj schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:40:
[...]

Hoe gebruik je de Marstek, in wat voor modus?

Home Wizard weet niet wanneer de zon schijnt. Het kijkt waarschijnlijk naar teruglevering op de meter. Zodra je accu begint met terugleveren, denkt Home Wizard dat er zon is, en zal de boiler aangaan. Heb je zelf bewust gezet dat de accu gaat terugleveren om 5:30?
Ik gebruik de Marstek in automatische modus. Hij houdt hem prima op NOM. De Hw van de boiler hoort pas in te schakelen bij meer dan 1500W teruglevering. Dat werkte altijd prima. Het lijkt dat hij getriggerd wordt door iets van de Marstek. Zelf niets aangezet dat hij om 5:30 moet gaan leveren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
dolfotten schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:32:
[...]

Ik gebruik de Marstek in automatische modus. Hij houdt hem prima op NOM. De Hw van de boiler hoort pas in te schakelen bij meer dan 1500W teruglevering. Dat werkte altijd prima. Het lijkt dat hij getriggerd wordt door iets van de Marstek. Zelf niets aangezet dat hij om 5:30 moet gaan leveren..
Als de Marstek X teruglevert en dat meer dan 1500W is dan je huidige verbruik zal HW/P1 dat zien als terugleveren. Het terugleveren triggert dan je "Zonnetaak". Die taak kijkt niet naar Zon maar naar hoeveel je teruglevert op de meter.

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
dolfotten schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:32:
[...]

Heb je genoeg detail om te kijken wie er eerder is? De Marstek teruglevering of de vraag van de boiler? Ze reageren namelijk allebei op elkaar. Als de Marstek gaat terugleveren gaat de zonnetaak aan, maar als de boiler om stroom vraagt, zal de Marstek ook gaan leveren.

Als het echt elke dag op hetzelfde tijdstip is en de Marstek is eerder, doet hij misschien elke ochtend een CT analyse met een kleine teruglevering om te kijken op welke fase hij zit? Dat is slechts een theorie. Als het zoiets is, kan je de tijd na wanneer de zonnetaak moet reageren ("Als er x vermogen teruggeleverd wordt voor y aantal minuten...") misschien wat verlengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-05 14:33
pascallj schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:57:
[...]

Heb je genoeg detail om te kijken wie er eerder is? De Marstek teruglevering of de vraag van de boiler? Ze reageren namelijk allebei op elkaar. Als de Marstek gaat terugleveren gaat de zonnetaak aan, maar als de boiler om stroom vraagt, zal de Marstek ook gaan leveren.

Als het echt elke dag op hetzelfde tijdstip is en de Marstek is eerder, doet hij misschien elke ochtend een CT analyse met een kleine teruglevering om te kijken op welke fase hij zit? Dat is slechts een theorie. Als het zoiets is, kan je de tijd na wanneer de zonnetaak moet reageren ("Als er x vermogen teruggeleverd wordt voor y aantal minuten...") misschien wat verlengen.
De CT diagnose is volgens mij eenmalig. Het kan ook dat bijvoorbeeld een ander apparaat 2000W vraagt -> Marstek levert 2000W terug -> apparaat 2000W schakelt uit -> Marstek levert nog even 2000W door tijdens reactietijd -> boiler ziet teruglevering dus schiet aan (hier zou je idd enkele minuten teruglevering boven 1500W moeten instellen om dit te verkomen via HW plug).

2x Marstek 5.12 v151 CT HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvdK
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:44
RvdK schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:34:
[...]

Idd steeds externe voeding eraan. En tja, ik heb geen idee of die P1 poort goed werkt. Er zit niets anders op dan een Home wizard kopen, en de splitter, daarna weten we meer.
Op zich ben ik voor nu prima tevreden met de Manual stand (ook voor de 2e Venus straks), maar na 1-1-2027 moet die NOM en AI wel gaan werken.

Ik denk ook dat ik bij Liander een nieuwere meter ga aanvragen. Ben benieuwd wat ze zeggen.
Nou, vandaag het home wizard pakket ontvangen (p1 meter en splitter) omdat mijn CT003 zelfs in v114 niets deed. Om zaken uit te sluiten (werkt p1 poort wel?) eerst maar eens de home wizard aangesloten op de p1 poort: werkte perfect.
Toen de splitter aangesloten met homewizard p1: nog steeds perfect.
Toen de CT003 op de splitter (zonder de home wizard), en: hij werkt! Ook in de venus app zie je netjes grafiekjes van 3 verschillende fasen.
Kortom, ik ben blij, AI en AUTO gaan werken, en de 2e (en wellicht 3e) Venus kunnen in de bestelling geplaatst worden.

Resteert voor het nageslacht nog de vraag waarom die splitter opeens de CT003 wel laat functioneren...
Ik ben leek op dit gebied maar vroeger was het zo dat ethernet hubs soms ook niet werkten als de draadjes in de UTP stekkers ook niet de juiste volgorde hadden. Ethernet switches herkenden zelf de juiste volgorde van de draadjes in de UTP stekkers. Zou de p1 poort in mijn Landis en Gyr e350 in een verouderde behuizing hier last van kunnen hebben?

1x Marstek 5,12 v151, CT003 v114, Landis en Gyr E350 ZMF110CCtFs2 smr 5.0 3 fasen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-05 14:33
RvdK schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:07:
[...]

Nou, vandaag het home wizard pakket ontvangen (p1 meter en splitter) omdat mijn CT003 zelfs in v114 niets deed. Om zaken uit te sluiten (werkt p1 poort wel?) eerst maar eens de home wizard aangesloten op de p1 poort: werkte perfect.
Toen de CT003 op de splitter (zonder de home wizard), en: hij werkt! Ook in de venus app zie je netjes grafiekjes van 3 verschillende fasen.
Kortom, ik ben blij, AI en AUTO gaan werken, en de 2e (en wellicht 3e) Venus kunnen in de bestelling geplaatst worden.

Resteert voor het nageslacht nog de vraag waarom die splitter opeens de CT003 wel laat functioneren...
Ik ben leek op dit gebied maar vroeger was het zo dat ethernet hubs soms ook niet werkten als de draadjes in de UTP stekkers ook niet de juiste volgorde hadden. Ethernet switches herkenden zelf de juiste volgorde van de draadjes in de UTP stekkers. Zou de p1 poort in mijn Landis en Gyr e350 in een verouderde behuizing hier last van kunnen hebben?
België? Toevallig je poort zopas laten openzetten via Fluvius pagina? Daar gaat enige tijd over heen (tot enkele werkdagen). Mogelijk was je P1 poort toen je initieel probeerde nog dicht maar intussen open
edit: ik lees net iets van 2027 in je vorige bericht dus denk toch NL, excuses ;)

[ Voor 3% gewijzigd door dodvip123 op 12-05-2025 16:12 ]

2x Marstek 5.12 v151 CT HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
[...]

Ik heb wel een theorie, maar kan mij niet voorstellen dat het dan nog bij niemand anders voorgekomen is.

Om P1 data te krijgen uit de poort, moet de “Data Request” lijn omhoog worden getrokken naar de 5V lijn. Zonder dit zal er niet om data gevraagd worden en zal de meter ook geen data uitsturen. Echter als een ander apparaat (of de splitter in het geval van een actieve splitter) deze aanvraag (pull-up van de lijn) al wel doet, kan er wel gewoon meegelezen worden met de P1 berichten. Misschien doet de CT003 uit zichzelf geen pull-up of is dat bij die van jou niet in orde.

Dit zou iemand anders dan moeten testen die alleen een CT003 gebruikt zonder splitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:15:
[...]

Ik heb wel een theorie, maar kan mij niet voorstellen dat het dan nog bij niemand anders voorgekomen is.

Om P1 data te krijgen uit de poort, moet de “Data Request” lijn omhoog worden getrokken naar de 5V lijn. Zonder dit zal er niet om data gevraagd worden en zal de meter ook geen data uitsturen. Echter als een ander apparaat (of de splitter in het geval van een actieve splitter) deze aanvraag (pull-up van de lijn) al wel doet, kan er wel gewoon meegelezen worden met de P1 berichten. Misschien doet de CT003 uit zichzelf geen pull-up of is dat bij die van jou niet in orde.

Dit zou iemand anders dan moeten testen die alleen een CT003 gebruikt zonder splitter.
Wel met dezelfde energiemeter svp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdK
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:44
pascallj schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:15:
[...]

Maar op het forum lijkt ook niemand dezelfde (oudere) Landis en Gyr E350 te hebben. Wij wonen in een nieuwbouwwoning (2017) in Liander gebied. Lijkt wel alsof Liander destijds nog een goedkope batch slimme meters heeft in kunnen inkopen :/

1x Marstek 5,12 v151, CT003 v114, Landis en Gyr E350 ZMF110CCtFs2 smr 5.0 3 fasen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:37
@RvdK Anders geef Pascal's theorie eens door via de feedback optie in de app.
Wellicht dat hun R&D op basis daarvan een " beta" meter kunnen maken om te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skeletje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-05 17:30
[...]

Toen de CT003 op de splitter (zonder de home wizard), en: hij werkt!

Hier vergelijkbaar gehad, met een Kaifa meter.
HW splitter met externe voeding gemonteerd, SmartGateway P1 lezer eraan, readings. Splitter werkt dus goed.
CT003 met externe voeding op de splitter, flatliner.
CT003 met externe voeding op een andere poort van de splitter, flatliner.
CT003 met externe voeding rechtstreeks op de P1 poort van de meter, flatliner.
Zag al een mailwisseling over een kapotte CT003 voor mij...
Volgende dag de CT003 aan de P1 splitter maar dan beide zonder externe voeding, flatliner.
CT003 over naar een andere poort van de HW splitter....readings!!!!
En, met of zonder externe voedingen maakt eigenlijk niks meer uit, CT003 en HW splitter doen het altijd.
Zeg het maar, net als jij kan ook ik het niet verklaren.
Draagt wel bij aan mijn twijfels, hoe betrouwbaar is dit eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RvdK schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:29:
[...]

Maar op het forum lijkt ook niemand dezelfde (oudere) Landis en Gyr E350 te hebben. Wij wonen in een nieuwbouwwoning (2017) in Liander gebied. Lijkt wel alsof Liander destijds nog een goedkope batch slimme meters heeft in kunnen inkopen :/
Test het nog eens zonder de splitter. Bij hetzelfde resultaat zou ik idd het doorgeven in feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
RvdK schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:29:
[...]

Als alle meters zich aan de P1 specificatie houden, zou dit niet uit moeten maken. De P1 specificatie zegt duidelijk als de lijn niet 'hoog' is, stopt de data doorgifte onmiddellijk. Dus in theorie zou zich dit dan bij alle meters voor moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:28
Voor die inkoopactie, hoe zit het eigenlijk met de garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:28
Zou ik dan meteen via de p1 meter aansluiten of met die klemmen? Want stel nu dat hij gehomologeerd is in juli, betekent dat nog niet dat je de p1 mag gebruiken. Als je huis dan afbrandt, dan kan de verzekering alsnog zeggen ahnee je hebt de p1 gebruikt.

Vraag is dus wat de beste course of action is voor de gemiddelde Belg die die batterij nu wilt, maar zo min mogelijk risico wil lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:07
Ik heb me ingeschreven voor de groepsaankoop. Vorige keer wou ik graag kopen, maar ik was te laat en ze waren in no time verkocht. Wordt het aangekondigd wanneer de groepsaankoop live gaat?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
ardana123 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:47:
Zou ik dan meteen via de p1 meter aansluiten of met die klemmen? Want stel nu dat hij gehomologeerd is in juli, betekent dat nog niet dat je de p1 mag gebruiken. Als je huis dan afbrandt, dan kan de verzekering alsnog zeggen ahnee je hebt de p1 gebruikt.

Vraag is dus wat de beste course of action is voor de gemiddelde Belg die die batterij nu wilt, maar zo min mogelijk risico wil lopen.
Daar zou ik mij persoonlijk nu geen zorgen over maken of met P1 is gehomologeerd of niet (zeker nu de politiek heeft aangegeven dat de P1 gebruikt gaat mogen worden na wetswijziging).

Vraag mij ook af wat die installatiefirma's zoals Durasun nu gaan doen met de pre-orders. Want als die moeten wachten tot de P1 meter mag, zal die installatie ook niet meer voor dit jaar zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
ardana123 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:44:
Voor die inkoopactie, hoe zit het eigenlijk met de garantie?
Is dat niet via de leverancier die de inkoopactie regelt? Moest iemand dit officieel weten laat maar horen hier.
Pagina: 1 ... 146 ... 154 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.