Ik heb een paar weken met 1 gedraaid, ik heb de voordelen gezien van de Marstek maar ook de nadelen van er maar 1 te hebben.Pos2007 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:31:
[...]
Maar waarom hebben sommige dan een tweede of zelf derde batterij. Of gaan er nu een tweede bestellen. Ik ga er maar vanuit dat de meeste een nachtverbruik van 1 a 2 kWh hebben. En opladen van een EV is ook extra verlies.
Hier is alles electrisch , EV, warmtepomp, airco, koken en wassen en plassen, zwembadpomp en warmtepomp,…. Met 1 moest die continu in heel hoog vermogen laden en ontladen om pieken op te vangen en dat ging vrij goed met wel tot 3 cyclussen per dag…maar dikwijls was ‘s avonds de MT dan leeg of ver leeg en ik denk dat continu switchen tussen laden en ontladen met die hoge vermogens nadelig zou worden voor de levensduur. Ook het draaien van de 3-fasen warmtepomp in tussenseizoen zou niet lukken met 1 MT, die zou direct leeg zijn en trekt ook meer dan 2500w bij koudere ochtenden. Met een prijs van 300€ per kWh was de beslissing dan snel genomen om er 3 te zetten, heb een PV installatie van 10 kwpiek pal zuid dus produceer +10000 kWh per jaar. Ook bij bewolkte dagen haal ik makkelijk 20 kWh.Terugverdientijd zal nu een jaar of 7 zijn maar de funfactor is zo groot…voor ons tweakers
BMW I4 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V32 / 3 fasen net