Hier ook maar even een post van de bevindingen van de Marstek Venus die binnenkwam via de gezamenlijke inkoopactie.
De vervoerder netjes op tijd hier in regio Zwolle. Had niet eerder zo'n ding als vracht gehad, wel enorm druk met de BBQ verkoopactie van AH
En toen het installeren. Poei, dat is (nog) geen eenvoudige opgaaf voor de gemiddelde consument. Mijn situatie:
- SMR5.0 meter, 3-fasen
- Ubiquiti Netwerk met 3 AP's en 2 verschillende netwerken (eentje specifiek voor IoT die alleen op 2.4Ghz straalt). Voldoende dekking in kelderruimte, vlak onder meterkast.
- HW P1 meter, API unlocked.
- Marstek Venus binnengekregen op FW 1.48
Wieltjes eronder en beugels erop. Check! (rijdt en tilt een stuk fijner op zijn plek).
App downloaden, account aanmaken. Check!
Venus aanzetten. Check!
Initieer koppelingsproces in de app. Check!
Venus gevonden. Check!
Netwerk gevonden. Error! Kak...ik zat nog op mijn normale netwerk (5Ghz/2.4GHz dual), snel telefoon en HW P1 op IoT netwerk zetten.
Netwerk gevonden. Check!
CT toevoegen....CT toevoegen....oh wacht, die P1 flitst voorbij, even annuleren, opnieuw, ja hij staat er, snel! gevonden! Check...oh wacht, nu is hij hem weer kwijt. Huh, wat? Even in troubleshoot-modus!
Oh ja, de Venus en HW P1 hebben geen fixed IP. Nu wel
Oh ja, de Venus en HW P1 kunnen verschillende AP's pakken. Even vastzetten in de voorkeuren.
Oh ja, iets met slechtere Wifi sterkte waar de Venus schijnbaar niet goed op gaat. Even een AP in de kelder leggen als test (de powered switch staat letterlijk 1 meter er naast, een kabel was veel logischer geweest dan Wifi...zuunige rakkers die Chinezen).
CT toevoegen. Check! (na het riddeltje met flitsende P1 meter te hebben gehad)
CT configureren....diagnose uitvoeren....uitvoeren.....error. Krijgt geen waardes door. Kak.
Dan maar eens kijken of het toevallig aan de P1 meter ligt. Dan maar de Marstek meter doen.
CT toevoegen....lukt niet, ziet hem wel maar voegt hem niet toe in de lijst na connectie. Oh wacht, dit was iets met account/apparaat/app verwijderen en opnieuw toevoegen. Laat ik alle drie maar doen.
Configuratie opnieuw. Check
CT toevoegen...lukt nog steeds niet met de Marstek. Wtf. Laat ik maar alvast even een ticket starten bij de app helpdesk (goed verscholen trouwens!). Foto's ingestuurd. Ondertussen kijken of het niet ligt aan de antenne-richting van de CT003.
Opgeven....even stapje terug. Twee uur non-stop aan het klooien
Laat ik nu maar weer de HW P1 meter proberen te installeren, daar kwam ik tenminste verder mee dan met de CT003.
CT toevoegen. Check.
CT configureren en diagnose uitvoeren (op 3-fasen, Venus op Zelfoptimalisatie modus). Wachten, wachten. De Venus en P1 hebben we goed bereik, dat dan weer wel. Half uur later nog niks, diagnose mislukt en alle lijntjes op 0W.
Terugkomend van boodschappen: melding nieuwe firmware.
Firmware update. Check! (wel spannend, hopelijk krijg ik geen meldingen op mijn telefoon in de tussentijd!)
CT ziet prompt alles fases, begint netjes NOM te draaien.
En toen liep even de luchtballon leeg. PFFFFFFFFFFFFffffffffff
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003