BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Mijne staat sinds gisteravond 22:00 ook op 'gelost in warehouse - Etten-Leur'. Ik woon in West Brabant, dus zat te denken dat ze hier misschien ook rond 7 uur voor de deur zouden staan, maar het is nog stil. Vooralsnog geen ETA ook...d3x schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 07:21:
Zijn er in BE met een levering en tijdslot? De mijne staat in Etten-Leur zonder levering datum of uur. De vraag is vandaag of morgen leveren...
update : ik krijg net een email dat ze geleverd worden, dus de 29e zal toch effectief datum worden als hij door de miserie van Antwerpse ring geraakt
de XS512 staat niet officieel in de lijst van gesupporteerde DM devices, ik heb daarvoor al een service request ingedient maar kreeg zeer onduidelijke mail terug met een hoop handleidingen en standaard antwoorden, volledig naast mijn vraag. Ik had heel duidelijk aan gegeven dat de CT003 werkt wel perfect op de XS512 DM maar dat hij niet in de keuze lijst beschikbaar is, ik heb dan maar zo een 511 gekozen en dan werkte het nog steeds.SadisticPanda schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:57:
So werkend out of the box. Ct003 had reboot nodig eer de waarden van de XS212 kwamen gelopen. Voorlopig de Em50 nog niet nodig
V107 ct003, marstek v148, sagecom xs212.
We gaan zien hoe stabiel het draait, anders schakelen we de Shelly in (voorlopig toch maar op 1 fase)
Enige kleine manco, de Beugel die er niet bij was. (Major annoyance tbh) En in de app denkt die dat er 3 fases zijn (ook al staat die op single fase).
Ook jij hebt een v107, terwijl er normaal al de v111 is, ook hierboven iemand al met een ct003 bij de nieuwe batterij die bij v107 zit, zouden er ook daar dan al revisies van zijn?
In de app kan je ook manueel schakelen tussen 1 fase en 3 fase of opnieuw diagnostics laten draaien.
[ Voor 22% gewijzigd door d3x op 29-04-2025 08:08 ]
BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
V115 toch of was het 114 hoe dan ook hoger dan v111 ?d3x schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 07:34:
[...]
je CT003 zou op v111 moeten staan, dat is de laatste officiele versie. heb je in de app met BT connectie de update gedaan?
v114 en v115 is manuele push via service om meerdere MT aan te sturen.Maxwp schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:03:
[...]
V115 toch of was het 114 hoe dan ook hoger dan v111 ?
Ik heb een xs212, staat er niet tussen maar lijkt wel te werken met een s211.d3x schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 07:43:
[...]
de XS512 staat niet officieel in de lijst van gesupporteerde MT devices, ik heb daarvoor al een service request ingedient maar kreeg zeer onduidelijke mail terig. De CT003 werkt wel perfect op de MD ik heb dan maar zo een 511 gekozen en dan werkte het nog steeds.
Ook jij hebt een v107, terwijl er normaal al de v111 is, ook hierboven iemand al met een ct003 bij de nieuwe batterij die bij v107 zit, zouden er ook daar dan al revisies van zijn?
In de app kan je ook manueel schakelen tussen 1 fase en 3 fase of opnieuw diagnostics laten draaien.
In de app staat 1 fase geselecteerd maar toch veel geeft die steeds 3 fasen weer. 2 keer 0. Vermoedelijk omdat mijn meter ook 3 fasen weergeeft maar 2 fasen nul altijd (kan ik zien in mijn esphome reader). Nuja hij werkt.
Zal wel es feedback je sturen voor xs212 meter
Ben meer geïrriteerd door die Beugel die er niet bij zit. Mailtje naar duravolt gestuurd maar nog geen reactie
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
Echt wel klote dat die 2 niet samen werken, nu snap ik de frustraties hiervoor van anderen.
De nieuwe trekt gewoon de oude leeg tot die vol is.
[ Voor 70% gewijzigd door kurt1977 op 29-04-2025 08:12 ]
7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)
Gisteravond had hij wel wat moeite met de TV. De oled TV springt nogal in grote stappen omhoog en omlaag qua wattage bij het wisselen tussen donker en helder beeld. Toen zag ik hem wel wat springen tussen de +100 en -100 watt op de P1 meter. Vannacht was het eigenlijk continu tussen de -5 en +5 watt, meestal precies op 0 watt.
Lijkt nu prima te werken, dus ook geen reden om nieuwere firmware aan te vragen denk ik?
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Zelfde hier feitelijk met ct003. Botst wat tussen de 100 en -100 ganse nacht. Meestal lager, soms uitschieters. (1s P1 meter) Totaal verbruikt 0.08kwh, en 0.05kwh terug geleverd tijdens de nacht.Headshot_NL schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:17:
Eerste nacht is hier ook goed gegaan met V148 en de HW P1. Totaal 0,04 kWh van het net verbruikt en ook 0,04 kWh terug het net op gezet.
Gisteravond had hij wel wat moeite met de TV. De oled TV springt nogal in grote stappen omhoog en omlaag qua wattage bij het wisselen tussen donker en helder beeld. Toen zag ik hem wel wat springen tussen de +100 en -100 watt op de P1 meter. Vannacht was het eigenlijk continu tussen de -5 en +5 watt, meestal precies op 0 watt.
Lijkt nu prima te werken, dus ook geen reden om nieuwere firmware aan te vragen denk ik?
Lijkt wel wat vertraging op te zitten. Ligt het nu aan die ct003? Heb ook nog Shelly, of toch maar overschakelen naar hw P1?
Hier ook alles vlot verlopen en van gisteravond tot deze morgen mooi de 0 gehouden. MT niet gehoord... geen rare geluiden. Ook met V148 en CT003 V107. Ga voorlopig niets aanpassen... loopt prima zo.Headshot_NL schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:17:
Eerste nacht is hier ook goed gegaan met V148 en de HW P1. Totaal 0,04 kWh van het net verbruikt en ook 0,04 kWh terug het net op gezet.
BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215
Dat +100/-100 was vooral met de TV. Omdat die ook grote sprongen maakt. Iets van vertraging hou je altijd, als een wit beeld ineens +150 watt is en je Marstek gaat daar na 1 seconde op reageren is dat soms alweer te laat, als het beeld weer donker is.SadisticPanda schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:26:
[...]
Zelfde hier feitelijk met ct003. Botst wat tussen de 100 en -100 ganse nacht. Meestal lager, soms uitschieters. (1s P1 meter) Totaal verbruikt 0.08kwh, en 0.05kwh terug geleverd tijdens de nacht.
Lijkt wel wat vertraging op te zitten. Ligt het nu aan die ct003? Heb ook nog Shelly, of toch maar overschakelen naar hw P1?
Maar in de nacht was het zo goed als 0 watt continu. Goede stabiele wifi is denk ik erg belangrijk. Hier zit ik op -45 to -55 dBm signaalsterkte.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)
Ligt eraan hoeveel schommelende belasting je hebt. Kun je vaak weinig aan doen , CV die aanslaat bijvoorbeeld, boiler. Hier kom ik nu met ongeveer 200 watt verbruik en ook dat aantal het net in de nacht uit . 5 cent kosten . Mijn tv springt ook tussen de -80 en 80. Perfect lukt je nooit , ongeacht meter. In 1 seconden (en 5 seconden reactie tijd accu) kan veel gebeuren.SadisticPanda schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:26:
[...]
Zelfde hier feitelijk met ct003. Botst wat tussen de 100 en -100 ganse nacht. Meestal lager, soms uitschieters. (1s P1 meter) Totaal verbruikt 0.08kwh, en 0.05kwh terug geleverd tijdens de nacht.
Ik draai nu met dat ding al 2.5 maand. Ik zou er niet te veel naar kijken als ik jouw was. En na 1 jaar de balans op maken.
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Stekker-batterij, heb daar ook al contact mee gehad.Maxwp schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 00:12:
[...]
beetje slecht dat die niet gewoon is vervangen
waar had je hem ook weer gekocht?
of vind je het ook wel leuk om dit zo te doen
Opzich los ik het liever zo op, lees steeds dat je voor opsturen een pallet moet regelen oa, die heb ik niet meer en het rommelen met dat spul is ook wel leuk, enige jammere is dat ze eerder met deze oplossing hadden kunnen komen.
Ook best een gesjouw, accu stond in een kelder, als ik dit eerder geweten had had ie daar kunnen blijven staan ipv moeilijk weer daaruit te tillen, moet straks ook weer iemand vinden om hem terug te tillen.
die reageert pas na pak en beet 6 seconden.Headshot_NL schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:32:
[...]
Dat +100/-100 was vooral met de TV. Omdat die ook grote sprongen maakt. Iets van vertraging hou je altijd, als een wit beeld ineens +150 watt is en je Marstek gaat daar na 1 seconde op reageren is dat soms alweer te laat, als het beeld weer donker is.
Maar in de nacht was het zo goed als 0 watt continu. Goede stabiele wifi is denk ik erg belangrijk. Hier zit ik op -45 to -55 dBm signaalsterkte.
Had het graag sneller gezien
Geef dat aan bij Marstek, mss updaten ze dat wel.Maxwp schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:40:
[...]
die reageert pas na pak en beet 6 seconden.
Had het graag sneller gezien
Dat heb ik al verschillende keren aan gegeven hoor word tot dys ver niks mee gedaanS2S schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:41:
[...]
Geef dat aan bij Marstek, mss updaten ze dat wel.
zelf een pallet regelen ? Ik dacht het niet.KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:38:
[...]
Stekker-batterij, heb daar ook al contact mee gehad.
Opzich los ik het liever zo op, lees steeds dat je voor opsturen een pallet moet regelen oa, die heb ik niet meer en het rommelen met dat spul is ook wel leuk, enige jammere is dat ze eerder met deze oplossing hadden kunnen komen.
Ook best een gesjouw, accu stond in een kelder, als ik dit eerder geweten had had ie daar kunnen blijven staan ipv moeilijk weer daaruit te tillen, moet straks ook weer iemand vinden om hem terug te tillen.
Voor een gewonen consument niet echt gebruikelijk
Nee waarschijnlijk kan het niet. Zal wel standaard zijn bij batterijen. Moet je een electro technische engineer voor zijn om te begrijpen.Heb je al bij andere merken gekeken of threads hier op tweakers wat is daar de reactie tijd? Dan heb je misschien je antwoord.Maxwp schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:42:
[...]
Dat heb ik al verschillende keren aan gegeven hoor word tot dys ver niks mee gedaan
[ Voor 12% gewijzigd door S2S op 29-04-2025 08:45 ]
:gifsicle():strip_exif()/f/image/CLCfdbC1mCnkJKNO54BK6idl.gif?f=user_large)
Beide Marstek Venus E op firmware 151 in combinatie met CT002 firmware 118
(omdat mijn digitale meter niet ondersteund word met een CT003, zeggen ze)
Beide aan het laden nu!!
Het zou wel cool zijn moesten ze de app aanpassen zodat beide zichtbaar zijn op 1 pagina zonder ze apart te selecteren maar dat komt misschien nog wel.
Voor mij hoeft een nieuwe firmware niet meer zonder echt grote aanpassingen, het werkt, ik blijf er af
Juist even afwachten wat er gaat gebeuren als de één eerder vol is dan de ander, dat ze niet terug van elkaar gaan stelen, want dat komt ten koste van de levensduur.
[ Voor 40% gewijzigd door kurt1977 op 29-04-2025 09:05 ]
Ik zou het tooltje en het firmware bestand graag eens willen bestuderen, is het trouwens een volledige firmware versie of meer een soort bootloader (of weet je dat nog niet)?KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 28 april 2025 @ 23:33:
[...]
Ik heb van onze chinese vrienden een rar bestand gehad via een compleet in het chinees zijnde file sharing website.
Hier zat een doc in met handleiding en ook een video, of het een Venus is in de video durf ik niet te zeggen, maar die had een vaste kabel en ook de rs485 poort is anders, glasplaat voorop ontbrak ook.
Er zat ook een portable tooltje bij om via rs485 bestanden te verzenden, uiteraard compleet chinees. En uiteraard een bin bestand met firmware om te installeren.
Zou mooi zijn om de firmware eens te onderzoeken en wellicht is dumpen van de firmware via de RS485 pport ook mogelijk...
dat gedrag is identiek op een HW P1 als CT003 ik heb beide, een maand lang met HW p1 gewerkt met FW MT v148 en nu een week met de CT003 met v111 (prep voor mijn 2e MT) met een 1fase 1sec DM de XS512. Het zit em allemaal in de marge van 5-6sec, dan krijg je van die 20-50W + en - opstootjes, ook zie je dan soms iets vroeger of iets later reactie op een grote verbruiker. Ik heb wel de indruk dat reactie beter is als er een degelijke hoeveelheid opbrengst of verbruik is, vooral bij laag verbruik (avond-nacht) of opstart merk je wel eens dat hij wat ping-pong speelt. Leuk om in het begin wat naar te kijken, nu had ik gewoon graag een monitor die mij komt zeggen dat het niet werkt maar ook weer niet te complexSadisticPanda schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:26:
[...]
als je wifi in orde is werken ze identiek, heb je slechte wifi ben je beter af met een HW P1.
[ Voor 24% gewijzigd door d3x op 29-04-2025 09:05 ]
Was hij volledig opgeladen op dat moment?Jeepertje schreef op maandag 28 april 2025 @ 23:38:
Zondagavond meermaals uur van levering proberen te bekijken, deze morgen om 8u en 9u eveneens, maar geen opgave van uur aangegeven.
Maar rond 9u30 ging de bel en een uurtje later was ie al aan het laden 👌
Echter, bij het vallen van de avond op het moment dat die zo ongeveer moest gaan beginnen leveren toch betrapt op een rood lampje...
Echter was dit van korte duur en nog niet kunnen betrappen op fouten...
Venus E V148 - CT003 V107 - Android V1.6.33
[Afbeelding]
Want dat WARN lampje gaat bij mij ook wel eens op het moment dat hij vol is.
Daarna hoor je een klik en gaat het WARN lampje weer uit.
Ik heb dat niet altijd, maar als het is dan is hij klaar met laden en is hij vol.
Marstek 5,12kWh V151 | HW P1 en een CT003 v116 | Homey Pro | Home Assistent | LilyGo ESP32 RS485 modbus | Synology NAS | UniFi AP's | Kuga Plugin Hybride | Hue | Daikin Airco's
Die warn led is weg vanaf versie v151. Heb ik ook altijd gehad maar was niet problematisch volgens Hame.JB70 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:07:
[...]
Was hij volledig opgeladen op dat moment?
Ik heb dat niet altijd, maar als het is dan is hij klaar met laden en is hij vol.
2 MARSTEK VENUS E firmware v153-215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Bij Marstek Euro staat ook founded in 2020 terwijl in de tekst staat:Maxwp schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 07:27:
[...]
https://www.linkedin.com/company/marstek-energy-co-limited
Opgericht in 2020 dacht dat ze veel langer bestonden
Founded in 2009, Marstek is a global leader in renewable energy solutions, specializing in advanced energy storage technologies
Na zoeken in dit forum ben ik het antwoord op mijn vraag niet tegengekomen (of ik heb niet goed gezocht..).
Sinds gisteren de accu aangesloten. Wil de AI modus gebruiken en die heb ik ook aangezet. Vanmorgen zag ik dat de accu vannacht niet ontladen heeft (was vol, dat had ik gisteren handmatig geregeld). Nu dus ook maar de planning die ik had aangemaakt, aangezet zodat ie nu wel ging ontladen.
Mijn vragen.
1. Moet die AI mode direct werken en had ik dus vannacht moeten gaan ontladen.
2. Wat kan ik doen om te zorgen dat de NOM wel werkt.
Want dat is uiteindelijk mijn doel. Meer zonne-energie zelf verbruiken en dan liefst op de momenten dat stroom duur is (dynamisch contract).
Heb ook geprobeerd de B2500 addon te installeren (om zo een shelly te emuleren en te kijken of dat beter werkt) en alle stappen uit de video doorlopen, maar na het starten blijft hij alleen luisteren op de UDP port en dat is het. werkt.
[ Voor 14% gewijzigd door Falkor73 op 29-04-2025 12:19 ]
MTVenus V148 HWP1 5.1903
Mijn oplossing was / is om de 2e op manual laden (tussen 10:00 en 16:00 ongeveer) te zetten. op ongeveer het echte minimum wat je solar doet op een bewolkte dag. Bij mij is dat 350 watt. En de 1e zal automatisch het overschot pakken.kurt1977 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:08:
nog steeds geen 151 gekregen
Echt wel klote dat die 2 niet samen werken, nu snap ik de frustraties hiervoor van anderen.
De nieuwe trekt gewoon de oude leeg tot die vol is.
Ze gaan dan niet van elkaar "stelen".
met papier mache kun je alles maken!!
Een inductie kookplaat geeft ook zo'n gedrag, die flippert ook continue.d3x schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:01:
[...]
dat gedrag is identiek op een HW P1 als CT003 ik heb beide, een maand lang met HW p1 gewerkt met FW MT v148 en nu een week met de CT003 met v111 (prep voor mijn 2e MT) met een 1fase 1sec DM de XS512. Het zit em allemaal in de marge van 5-6sec, dan krijg je van die 20-50W + en - opstootjes, ook zie je dan soms iets vroeger of iets later reactie op een grote verbruiker. Ik heb wel de indruk dat reactie beter is als er een degelijke hoeveelheid opbrengst of verbruik is, vooral bij laag verbruik (avond-nacht) of opstart merk je wel eens dat hij wat ping-pong speelt. Leuk om in het begin wat naar te kijken, nu had ik gewoon graag een monitor die mij komt zeggen dat het niet werkt maar ook weer niet te complex.
als je wifi in orde is werken ze identiek, heb je slechte wifi ben je beter af met een HW P1.
Kan de Marstek niet bijbenen.
Ik neem dat voor lief, hij heeft nou eenmaal een reactie tijd nodig.
Marstek 5,12kWh V151 | HW P1 en een CT003 v116 | Homey Pro | Home Assistent | LilyGo ESP32 RS485 modbus | Synology NAS | UniFi AP's | Kuga Plugin Hybride | Hue | Daikin Airco's
Marstek Euro is zo te zien alleen een Europese Sales/Marketing organisatie.bommel schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:31:
[...]
Bij Marstek Euro staat ook founded in 2020 terwijl in de tekst staat:
[...]
Marstekenergy.com is zo te zien in Hong Kong.
https://www.marstekenergy.com/pages/contact-us verwijst naar:
https://www.linkedin.com/company/marstek-energy-co-limited/
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
begreep dat de accus een nieuwe bestemming hebben gekregen
Spanje
1. Ja, werkt hier ook. In de Marstek app onder winst kun je zien of hij de dynamische prijzen ophaalt van het internet. Gele punt. Deze modus is wel bedoeld voor een dynamisch contract.Falkor73 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:39:
Hallo,
Na zoeken in dit forum ben ik het antwoord op mijn vraag niet tegengekomen (of ik heb niet goed gezocht..).
Sinds gisteren de accu aangesloten. Wil de AI modus gebruiken en die heb ik ook aangezet. Vanmorgen zag ik dat de accu vannacht niet ontladen heeft (was vol, dat had ik gisteren handmatig geregeld). Nu dus ook maar de planning die ik had aangemaakt, aangezet zodat ie nu wel ging ontladen.
Mijn vragen.
Want dat is uiteindelijk mijn doel. Meer zonne-energie zelf verbruiken en dan liefst op de momenten dat stroom duur is (dynamisch contract).
Heb ook geprobeerd de B2500 addon te installeren (om zo een shelly te emuleren en te kijken of dat beter werkt) en alle stappen uit de video doorlopen, maar na het starten blijft hij alleen luisteren op de UDP port en dat is het.
Ik draai een echte Shelly pro en 3 ct-63. Maar zou met iedere CT moeten werken .
best nog even wat documentatie doorlezen en de TS.Falkor73 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:39:
Hallo,
Mijn vragen.
Heb ook geprobeerd de B2500 addon te installeren (om zo een shelly te emuleren en te kijken of dat beter werkt) en alle stappen uit de video doorlopen, maar na het starten blijft hij alleen luisteren op de UDP port en dat is het.
alvorens je met een modus start, best even manueel laten laden, ook al is het maar 10min. dan zet je hem in auto (nom voor vast or variabel contract) of AI (dynamisch). voor de Auto en AI heb je natuurlijk wel een werkende CT nodig. of hij gaat bijladen met AI (als deze onder je prijs gaat) als er ook PV overschot om dan nog te boosten tot max is heb ik nog niet getest, maar ik denk wel dat er hier al voorbij gekomen is in de chats.
[ Voor 16% gewijzigd door d3x op 29-04-2025 10:22 ]
beetje omhoog scrollen en mijn post lezenr.reus schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:26:
Heeft iemand al reactie gehad van support voor het pushen van V151?
al getest, zoek even in forumjacques1971 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:44:
Weet iemand hoe het zit met de beveiliging van de off grid (no break) uitgang van de Marstek?
kan het zijn dat je niet de land + gyr 360 p1 hebt maar de de 360 p3? Ter info je kan in auto werken zonder simultaan laden en ontladen maar dan moet je in uw marstek ct003 de digitale meter iskra am550-p1 nemen. Dat werkt voor mij op dit moment om zo het tegelijkertijd ontladen en laden te stoppen. Deze instelling houd ook redelijk de NOM. Ik zie dat je een hoofdzekering hebt van 40 ampere klopt dat. Raar want op mijn digitale meter staat maar een hoofdzekering van 32 ampere en ik had nochtans vroeger accumulatieverwarming.kurt1977 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:33:
Kan er mij iemand zeggen welke Shelly ik juist nodig heb?
Is enkel om samen te werken met de Marstek
Bedankt
Ik heb de P1 (monofase)hermlek schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:49:
[...]
kan het zijn dat je niet de land + gyr 360 p1 hebt maar de de 360 p3? Ter info je kan in auto werken zonder simultaan laden en ontladen maar dan moet je in uw marstek ct003 de digitale meter iskra am550-p1 nemen. Dat werkt voor mij op dit moment om zo het tegelijkertijd ontladen en laden te stoppen. Deze instelling houd ook redelijk de NOM. Ik zie dat je een hoofdzekering hebt van 40 ampere klopt dat. Raar want op mijn digitale meter staat maar een hoofdzekering van 32 ampere en ik had nochtans vroeger accumulatieverwarming.
CT003 met andere meter heb ik nog niet geprobeerd.
Ik maak nu gebruik van de CT002 en deze werkt goed en is ook wat properder ipv hubje te gebruiken en antennetje .
Ik ga het eens proberen om een andere meter te selecteren maar voor nu werkt het en blijf er dan ook liever met mijn fikkies vanaf.
[ Voor 3% gewijzigd door kurt1977 op 29-04-2025 10:54 ]
Begrijp ik volledig - we zijn al blij dat het werkt want dat is soms geen evidentie geweest.kurt1977 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:52:
[...]
Ik heb de P1 (monofase)
CT003 met andere meter heb ik nog niet geprobeerd.
Ik maak nu gebruik van de CT002 en deze werkt goed en is ook wat properder ipv hubje te gebruiken en antennetje .
Ik ga het eens proberen om een andere meter te selecteren maar voor nu werkt het en blijf er dan ook liever met mijn fikkies vanaf.
Ja net mail gehad en FW update gedaan naar FW151 , hierna meteen zonder problemen kunnen koppelen aan de Ct003 .r.reus schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:26:
Heeft iemand al reactie gehad van support voor het pushen van V151?
De 2 accu's zijn nu tegelijk aan het opladen , ben benieuwd
2 x Marstek Venus 5.12KW V151 CT003 V114
hoe doe je dat dan snachts met ontladen van de manuele batterij? 100W constant? Ik ga deze oplossing waarschijnlijk ook gebruiken totdat Marstek een update brengt met HW P1 ondersteuning. Dat het werkt met CT003 weet ik maar een splitter zie ik voorlopig niet zitten (tenzij de update uitblijft).Servowire schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:39:
[...]
Mijn oplossing was / is om de 2e op manual laden (tussen 10:00 en 16:00 ongeveer) te zetten. op ongeveer het echte minimum wat je solar doet op een bewolkte dag. Bij mij is dat 350 watt. En de 1e zal automatisch het overschot pakken.
Ze gaan dan niet van elkaar "stelen".
2x Marstek 5.12 v153 HW P1
een hw p1 splitter kost 30eur en werkt perfect als je de CT003 nog eigen 5v voeding geeft. ik was ook van die mening, maar manueel is en blijft wat meer rompslomp. aangezien de v151 met ct003 hier toch al een goei track record geeft.dodvip123 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:13:
[...]
hoe doe je dat dan snachts met ontladen van de manuele batterij? 100W constant? Ik ga deze oplossing waarschijnlijk ook gebruiken totdat Marstek een update brengt met HW P1 ondersteuning. Dat het werkt met CT003 weet ik maar een splitter zie ik voorlopig niet zitten (tenzij de update uitblijft).
Server verbinding resetten in de app onder 'geavanceerde functie' heeft bij mij geholpen.Chape schreef op zondag 27 april 2025 @ 01:00:
[...]
Hier ook niet, moet eerst bluetooth verbinding hebben dan gaat wifi ook aan en dan krijg je pas data.
Ja precies 100 wat ONDER mijn sluipverbruik (Router, switch, camera's, enz enz) volgens mij is het 150W constant. De 2e marstel pakt de pieken dan op. Als je te veel gaat terugleveren (bijv 400W) dan denkt de 1e marstel dat er stroom over is. De kunst is dus de 2e wel net boven 0 te laten terugleveren (je sluipverbruik)dodvip123 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:13:
[...]
hoe doe je dat dan snachts met ontladen van de manuele batterij? 100W constant? Ik ga deze oplossing waarschijnlijk ook gebruiken totdat Marstek een update brengt met HW P1 ondersteuning. Dat het werkt met CT003 weet ik maar een splitter zie ik voorlopig niet zitten (tenzij de update uitblijft).
Is het elegant? Nee. Maar het werkt wel
met papier mache kun je alles maken!!
Ik vrees er voor (of de CT002) maar lijkt me ook een normale gang van zaken.vinom schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:37:
Gaat Homewizard P1 ook werken met twee accu's en de juiste firmware? Of ben ik dan gebonden aan de CT003?
Ze hoeven geen 3de partijen te ondersteunen als ze hun eigen materiaal hebben.
Ook minder werk voor hen, moeten ze maar juist hun systeem in orde te houden ipv afhankelijk te zijn van API's (die contant veranderen) van andere leveranciers
Zie TSFalkor73 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:39:
Hallo,
Mijn vragen.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Even verder uitzoeken
[ Voor 96% gewijzigd door Maxwp op 29-04-2025 12:58 ]
Dat hebben ze vergeten te testen bij MarstekMaxwp schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:06:
Iemand ook het probleem dat vanwegen die andere voorplaat en rand eromheen de wielentjes niet passen ?

Hier geen last van gehad. Passen er prima onder.Maxwp schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:06:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand ook het probleem dat vanwegen die andere voorplaat en rand eromheen de wielentjes niet passen ?
Hoort die plastic ring er wel omheen te zittenAvenger 2.0 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:12:
[...]
Dat hebben ze vergeten te testen bij Marstek
Een kleine tik er tegen en hij kwam al helemaal los zat nauwelijk vast
Staat MQTT ondersteuning nog op de planning dat iemand weet?
4WP-O 2WP-W | Mitsubishi E airco | Daikin airco | Marstek Venus-E v151 CT003 v114 1P | HA
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Om zoals je kan zien komen de schroefgaten gaten niet overheen en zit die plastic rand in de wegHeadshot_NL schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:13:
Vandaag 2x de warning led gehad toen hij vol was. Via de support een firmware aanvraag gedaan en binnen 5 minuten reactie. De firmware staat klaar en ik ga hem zo bijwerken.
[...]
Hier geen last van gehad. Passen er prima onder.
Heb ik weer.........🤬
Zal niet de enige zijn gezien het niet allemaal met de hand is gemaakt zal een hele batch wel verkeerde plek de gaten hebben zitten
Krijg de ct003 ( die er al was ) niet gekoppeld aan de 2e accu....
De shelly wel....
[ Voor 21% gewijzigd door Maxwp op 29-04-2025 13:00 ]
Rustig aan zeg. Je kan dat randje om de voorplaat heen doen. Als het vrijstaat past het.Maxwp schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:37:
[...]
Om zoals je kan zien komen de schroefgaten gaten niet overheen en zit die plastic rand in de weg
Heb ik weer.........🤬
Zal niet de enige zijn gezien het niet allemaal met de hand is gemaakt zal een hele batch wel verkeerde plek de gaten hebben zitten
De shelly wel....
Het is friet!
Welke digitale meter heb je ?DSSW schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:37:
Na herhaaldelijke melding in de feedback dat de CT003 bij mij niet werkt met versie V114 hebben ze een nieuwe update voor de ct003 gepusht namelijk de V32. Zonet update gedaan en nu komt de data uit de meter wel binnen. Gekoppeld aan de 2 batterijen, nu afwachten of het correct werkt met de 2 batterijen en NOM🤞
Alle rust hoor gewoon stom dat het zo is.DePrutser schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:22:
[...]
Rustig aan zeg. Je kan dat randje om de voorplaat heen doen. Als het vrijstaat past het.
Beetje frusterend ook.
Als dat randje verwijderd hoort te worden is dat geen probleem maar als dat er hoort te zitten dan zitten die gaten op de verkeerde plek
Nu krijg je met jou suggestie dit
:strip_exif()/f/image/9wXxqkq6FlFLNLizdVRixlJQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt me niet de bedoeling
Net niuew apparaat binnen en moet je dit al gaan doen
Mbt de backup uitgang
Gen1 v151 er staat altijd spanning op de uitgang zolang de grid connected is.
Valt het grid weg dan staat er alleen spanning op afhankelijk van of je de backup uitgang hent aanstaan.
Bij het uittrekken van de grid merk je niks van de overgang een aan gesloten led lamp knippert niet
Gen 2 v148 er staat alleen spanning op de uitgang als de backup aan staat in de app anders niet
Bij uittrekken stroom van grid heb je duidelijk merkbare lichte vertraging in schakelen van de stroom op de backup uitgang de aangesloten led lampen knippert even ( dus trager dan 20msec )
[ Voor 47% gewijzigd door Maxwp op 29-04-2025 13:47 ]
Sagemcom XT211
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Echt zwaar onhandig dat er geen beugel bij zit.
Het is friet!
Rustig aan zeg, breek je de rug er niet overDePrutser schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:01:
Mocht iemand nog een beugel overhouden van de vorige levering dan hoor ik het graag!
just kidding
.
DePrutser schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:22:
[...]
Rustig aan zeg. Je kan dat randje om de voorplaat heen doen. Als het vrijstaat past het.
[ Voor 27% gewijzigd door Maxwp op 29-04-2025 14:35 ]
Ik heb mail gehad van duramotion, maar hun uitleg klopt niet, bij deze nieuwe modellen is er net meer ruimte ....DePrutser schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:01:
Mocht iemand nog een beugel overhouden van de vorige levering dan hoor ik het graag!
1
2
3
| Ik heb de vraag gesteld en kom er spoedig op terug. Er moet een reden zijn waardoor deze er niet meer bijzitten. Ons is doorgegeven dat de nieuwe modellen geen mounting brackets bevatten omdat er genoeg ruimte moet zijn tussen de batterij en de muur. |
Momenteel is de AI stand niet meer dan NOM met goedkoopste laden van de dag. Benieuwd naar de reactie.
🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |
nee dat slaat nergens op die beugels zijn om ze op te hangenNoFate schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:22:
[...]
Ik heb mail gehad van duramotion, maar hun uitleg klopt niet, bij deze nieuwe modellen is er net meer ruimte ....
code:
1 2 3 Ik heb de vraag gesteld en kom er spoedig op terug. Er moet een reden zijn waardoor deze er niet meer bijzitten. Ons is doorgegeven dat de nieuwe modellen geen mounting brackets bevatten omdat er genoeg ruimte moet zijn tussen de batterij en de muur.
welke medewerker met geen verstand van hun eigen spullen heeft dit dooorgegeven
daarnaast is nog nergens te vinden dat de accu andere afmetingen heeft gekregen nog dat de beugels niet meer worden bijgeleverd
denk dat ze ook verrast zijn door deze niet gecommuniceerde wijzigingen
[ Voor 13% gewijzigd door Maxwp op 29-04-2025 14:33 ]
Hallo Fabio,
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| Ik heb een terugkoppeling gekregen vanuit de fabrikant en wij hebben inderdaad zonder dit te weten, de nieuwste modellen ontvangen. Deze hebben geen ophangbeugels meer erbij. Ik ben wel nog aan het kijken of in hun warehouse nog reserveonderdelen aanwezig zijn. Dit is natuurlijk zeer spijtig en wanneer wij dit geweten hadden, was er natuurlijk een communicatie gekomen. Mochten er nog beugels los liggen, dan kom ik zo spoedig mogelijk bij u terug. |
Staat zo ook in de TS beschrevenJeffreyGorissen schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:23:
Heb feedback ingediend voor dynamische contracten. Ik mis de optie om terug te leveren (anders dan de manuele optie) in de AI modus op de meest dure momenten. Ook laad hij nu (extra) op uit het net terwijl ik nog volle bak zonne opwek heb voor meerdere uren, ik ga in de namiddag dus nog goedkoop zonnestroom terug leveren ipv die gratis stroom in de accu te steken.. Je zou moeten kunnen kiezen hoe lang en op welk van de goedkoopste uren hij moet bij laden. Bv. het laaste goedkoopste uurtje bijladen. Of echt onder een bepaalde lage prijs.
Momenteel is de AI stand niet meer dan NOM met goedkoopste laden van de dag. Benieuwd naar de reactie.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Zowel voor de CT als voor beide batterijen Firmware aangevraagd via de app en binnen 5 minuten stonden deze klaar. Nu eens een tijdje laten draaien op Auto (NOM).
Wel moest ik na de update even beide batterijen uitgschakelen en de stekkers uithalen omdat Wifi niet wilde werken. Na de handelingen zijn beide batterijen weer functioneel.
2 x Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114
In de handleiding van de Venus staat dat de ruimte tussen de achterzijde van het apparaat en de muur meer dan 150 millimeter moet zijn. Ik vond dat gezien de meegeleverde beugels al vreemd, dus in dat kader is het nu logisch dat de beugels niet meer megeleverd worden. Het is in tegenspraak met de handleiding.NoFate schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:22:
[...]
Ik heb mail gehad van duramotion, maar hun uitleg klopt niet, bij deze nieuwe modellen is er net meer ruimte ....
code:
1 2 3 Ik heb de vraag gesteld en kom er spoedig op terug. Er moet een reden zijn waardoor deze er niet meer bijzitten. Ons is doorgegeven dat de nieuwe modellen geen mounting brackets bevatten omdat er genoeg ruimte moet zijn tussen de batterij en de muur.
mag ik zeggen K en een U en TNoFate schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:01:
ok, even een vervelende update, de oude beugels passen NIET!!! een paar cm te lang
[Afbeelding]
updateMaxwp schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:39:
Vraag voor wie de generatie 1 en de generatie 2 accu heeft
Mbt de backup uitgang
Gen1 v151 er staat altijd spanning op de uitgang zolang de grid connected is.
Valt het grid weg dan staat er alleen spanning op afhankelijk van of je de backup uitgang hent aanstaan.
Bij het uittrekken van de grid merk je niks van de overgang een aan gesloten led lamp knippert niet
Gen 2 v148 er staat alleen spanning op de uitgang als de backup aan staat in de app anders niet
Bij uittrekken stroom van grid heb je duidelijk merkbare lichte vertraging in schakelen van de stroom op de backup uitgang de aangesloten led lampen knippert even ( dus trager dan 20msec )
Met versie v151 inmiddels gekregen is het gedrag van de backup uitgang het zelfde
Hetzelfde als met V148 of hetzelfde als Gen 1 met V151??Maxwp schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:11:
[...]
update
Met versie v151 inmiddels gekregen is het gedrag van de backup uitgang het zelfde
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
Draai hem om met die rand omhoog.NoFate schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:01:
ok, even een vervelende update, de oude beugels passen NIET!!! een paar cm te lang
[Afbeelding]
Ben aan het werk maar als ik thuis ben zal ik wel even een foto maken.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ook dat hoekje eraf slijpen, anders schuift hij er net niet over....
/f/image/WoasWY7cK45W9phXkz5681SB.png?f=fotoalbum_large)
a ja sorryHometek schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:28:
[...]
Hetzelfde als met V148 of hetzelfde als Gen 1 met V151??
nee gen 2 met v151 werkt qua backup uitgang nu het zelfde als gen1 met v151
--

gaat lekker zo.
had gehoopt de kinks er inmiddels uit te kunnen gaan halen en het beta user eruit maar nee. we zijn nu testers van hun 1e batch van onaangekondige gen2
edit
hierover even direct contact gehad met marstek en kreeg als reactie dat ze verwachten dat het model nog meer word gewijzigd omdat ze streven om hem steeds lichter en compacter te maken............
[ Voor 66% gewijzigd door Maxwp op 29-04-2025 15:46 ]
ik weet niet zeker of het de update was (alles nu op v151) maar ze zijn nu alle 3 (oude en nieuwe) compleet stil.obed112 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 06:46:
[...]
Heb de update naar 151 aangevraagd die stond al op de oude, misschien dat het nog een verschil gaat uitmaken in geluid.
3 x Marstek Venus 5.12KW V151. CT003 V114 en HW P1
[ Voor 96% gewijzigd door Rox92 op 29-04-2025 16:20 ]
Ik heb op AI hier nog nooit gezien als er zon is dat hij ook laad op het goedkoopste moment. Draai al 2.5 maand op AI. Kijk iedere dag mee. Wel een 1 fase systeem, heb jij ook 1 fase?JeffreyGorissen schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:23:
Heb feedback ingediend voor dynamische contracten. Ik mis de optie om terug te leveren (anders dan de manuele optie) in de AI modus op de meest dure momenten. Ook laad hij nu (extra) op uit het net terwijl ik nog volle bak zonne opwek heb voor meerdere uren, ik ga in de namiddag dus nog goedkoop zonnestroom terug leveren ipv die gratis stroom in de accu te steken.. Je zou moeten kunnen kiezen hoe lang en op welk van de goedkoopste uren hij moet bij laden. Bv. het laaste goedkoopste uurtje bijladen. Of echt onder een bepaalde lage prijs.
[ Voor 3% gewijzigd door S2S op 29-04-2025 16:07 ]
dat hebben we al gemeld in de TS dat het niet langer het doel is om dat hier te bespreken, dit is enkel nog over de MT zelf en de FW en SWRox92 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:59:
Goedemiddag,
Ik ben me aan het oriënteren op de marstek maar had toch nog een vraag over het aansluiten van de marstek.
Ik had al begrepen dat je hem kan ontgrendelen voor 2500 watt ont en opladen zolang hij op een eigen groep zit.
Maar nu vroeg ik mij af kan hij op dezelfde groep als de zonnepanelen aangesloten worden? Ik zou zelf denken van niet maar mijn zonnepanelen installateur heeft tussen de omvormer een kastje gemaakt waar schakelaars op zitten en een stopcontact. Daarbij gaf hij aan dat alleen daarop een wasmachine aangesloten mocht worden want een tv zou stuk kunnen gaan?
Maar als een wasmachine er op aangesloten zou kunnen worden dan zou de marstek toch ook kunnen?
De situatie hier is als volgt.
3700 wp aan zonnepanelen
3 fase aansluiting (3x25A)
[Afbeelding] [Afbeelding]
Alvast bedankt voor de moeite!
daarvoor zijn er meerdere forum over aansluitingen en flows
Nee mag niet. Eigen groep is eigen groep. Dus niet meeliften op een bestaande groep. Gaat om de max stroom achter de stop.Rox92 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:59:
Goedemiddag,
Ik ben me aan het oriënteren op de marstek maar had toch nog een vraag over het aansluiten van de marstek.
Ik had al begrepen dat je hem kan ontgrendelen voor 2500 watt ont en opladen zolang hij op een eigen groep zit.
Maar nu vroeg ik mij af kan hij op dezelfde groep als de zonnepanelen aangesloten worden? Ik zou zelf denken van niet maar mijn zonnepanelen installateur heeft tussen de omvormer een kastje gemaakt waar schakelaars op zitten en een stopcontact. Daarbij gaf hij aan dat alleen daarop een wasmachine aangesloten mocht worden want een tv zou stuk kunnen gaan?
Maar als een wasmachine er op aangesloten zou kunnen worden dan zou de marstek toch ook kunnen?
3700 wp aan zonnepanelen
Het is friet!
Waarschijnlijk is je batterij al vol op het moment dat de prijzen overdag rond 13u laag zijn omdat je waarschijnlijk ´s nachts al laadt bij het laagste tarief.S2S schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:04:
[...]
Ik heb op AI hier nog nooit gezien als er zon is dat hij ook laad op het goedkoopste moment. Draai al 2.5 maand op AI. Kijk iedere dag mee. Wel een 1 fase systeem, heb jij ook 1 fase?
De batterij kan volgens mij niet op dezelfde groep als de zonnepanelen. Je zou dan alle opwek van de panelen + 2500W van de batterij op één groep hebben.Rox92 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:59:
Goedemiddag,
3700 wp aan zonnepanelen
Beter een nieuwe groep plaatsen, of kijken of er toevallig een groep is waar alleen een paar kleine verbruikers (verlichting, wekkerradio, etc.) op zitten.
Het was mij bij versie 1 ookal opgevallen dat de te respecteren afstanden uit de handleiding niet te matchen waren met het bestaan van die ophangbeugel. Ik heb de handleiding niet bij de hand, maar ik dacht dat er een afstand van 150 mm gerespecteerd dient te worden. (mijns inziens overdreven, maar goed, het staat er). Het zou dus wel eens kunnen dat ze nu zelf ook op die discrepantie gestoten zijn en leveren ze de beugel derhalve dus niet meer mee.NoFate schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:22:
[...]
code:
Geeft zowel bij de Venus als de CT003 aan dat het de recentste versie is...d3x schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 07:34:
[...]
je CT003 zou op v111 moeten staan, dat is de laatste officiele versie. heb je in de app met BT connectie de update gedaan?
(Koppeling met BT was gemaakt)
/f/image/gW7bl5vzzjChXIG38v0xjbpd.png?f=fotoalbum_large)
Hier exact hetzelfdeSadisticPanda schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:07:
[...]
Ik heb een xs212, staat er niet tussen maar lijkt wel te werken met een s211.
In de app staat 1 fase geselecteerd maar toch veel geeft die steeds 3 fasen weer. 2 keer 0. Nuja hij werkt.
hoe strookt dat dan met al hun reclame en nog steeds dat hij buiten aan de muur ( of ook binnen ) kan hangenBabavers schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:27:
[...]
Het was mij bij versie 1 ookal opgevallen dat de te respecteren afstanden uit de handleiding niet te matchen waren met het bestaan van die ophangbeugel. Ik heb de handleiding niet bij de hand, maar ik dacht dat er een afstand van 150 mm gerespecteerd dient te worden. (mijns inziens overdreven, maar goed, het staat er). Het zou dus wel eens kunnen dat ze nu zelf ook op die discrepantie gestoten zijn en leveren ze de beugel derhalve dus niet meer mee.
de oplossing is gewoon geen beugel meer leveren? bij de gen2 zitten ook nog steeds gaten voor die muur beugel dus komt er een nieuwe welke best wel ver van de muur komt te hangen of gaan ze hun afstand regel aanpassen
vind 15cm nog al veel
Was inderdaad reeds enkele uren volledig opgeladen. Was net op het moment dat hij moest beginnen ontladen. Geen klik gehoord, staat in de garage en was toevallig dat ik dat zag.JB70 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:07:
[...]
Was hij volledig opgeladen op dat moment?
Maar deed wel gewoon wat ervan verwacht werd...
Top! Wat een Tibber bv doet met een laadplan voor je auto (op basis van prijs gaat hij laden), zou ook mooi zijn voor de Marstek. Opladen op de goedkope momenten (in de zomer is dat dan vaak je eigen opwek) en vooral terugleveren op de duurdere momenten. Maar ik heb hem nog te kort om te ervaren hoe die AI mode nu werkt.JeffreyGorissen schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:23:
MTVenus V148 HWP1 5.1903
Ik ook maar dan gaat hij wel uit als de accu leeg is.SatScan schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:11:
[...]
Inderdaad hier ook zo. Heb externe voeding op backup aangesloten. Misschien dat met firmware update dit opgelost kan worden. Zal het vragen.
BYD Tang Final Edition | 2x Marstek Venus 5.12KW | HW P1 | Homey Pro 2023
Bij lage vermogens is dat inderdaad het geval. Niet wanneer je langere tijd op 2500 watt handmatig gaat laden of ontladen.Rusty schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:50:
[...]
ik weet niet zeker of het de update was (alles nu op v151) maar ze zijn nu alle 3 (oude en nieuwe) compleet stil.
Dan worden ze echt wel warm en zijn ze niet meer stil.
Die 2500 watt laden en ontladen gebruik ik vanwege een dynamisch energiecontract. NOM draaien heeft voor mij op dit moment geen toegevoegde waarde.
Ik heb de indruk dat de bouwkwaliteit van de eerste batterij beter is. Die indruk ontstaat doordat de eerste batterij een lager stand-by verbruik heeft, beter zijn warmte kwijt kan en minder geluid produceert. Ook het opladen gaat 0,2 kWh efficiënter!!
/f/image/smYlyXYZSzbq4dNJZ3rxkUKn.png?f=fotoalbum_large)
Nee hoor , ik heb het ook niet gezien als de batterij nog geladen kan worden op de laagste prijs. Extra op gelet. Laad gewoon zonnestroom. En ontlaad trouwens ook niet als de prijzen negatief zijn, dan neem je op uit het net .De laatste tijd is er trouwens geen laag moment meer in de nacht . Maar mensen hebben nu zoveel verschillende firmwares en cts dat daar ook een verschil in kan zitten .PNARI schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:20:
[...]
Waarschijnlijk is je batterij al vol op het moment dat de prijzen overdag rond 13u laag zijn omdat je waarschijnlijk ´s nachts al laadt bij het laagste tarief.
[ Voor 25% gewijzigd door S2S op 29-04-2025 17:30 ]
Het zijn twee verschillende situaties voor de luchtstroming:Babavers schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:27:
[...]
Het was mij bij versie 1 ookal opgevallen dat de te respecteren afstanden uit de handleiding niet te matchen waren met het bestaan van die ophangbeugel. Ik heb de handleiding niet bij de hand, maar ik dacht dat er een afstand van 150 mm gerespecteerd dient te worden. (mijns inziens overdreven, maar goed, het staat er). Het zou dus wel eens kunnen dat ze nu zelf ook op die discrepantie gestoten zijn en leveren ze de beugel derhalve dus niet meer mee.
Vrijstaand, dan moet er ruimte zijn dat er voldoende lucht langs de zijkanten rechts en links achter het apparaat kan komen, de stroming over de koelvinnen is dan niet ideal, daarom die 150 mm.
Hangend, dan kan er ook lucht vanaf de onderkant achter het apparaat komen, die kan dan ook beter doorstromen, recht omhoog langs de koelvinnen en de afstand tot de muur kan dus een stuk kleiner zijn.
Deze verschillen worden echter zelden goed toegelicht in handleidingen.
Dat is exact wat ik bedoelde.NoFate schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:31:
Degene die het nieuw model hebben en nog ergens een oude mounting kit vinden, het is mogelijk met ze aan te passen, de beugel die tegen de muur moet is te lang, maar je zou de haakjes aan de bovenkant kunnen hangen, natuurlijk opletten dat hij er niet vanaf schuift, dus eventueel aan beide kanten een schroefje zetten...
Ook dat hoekje eraf slijpen, anders schuift hij er net niet over....
[Afbeelding]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
ja, maar het moet wel lukken met de oude beugel
ik hoop dat het frame aan de binnenkant van de marstek zelf wel voorzien is van een stevige frame ... de boorgaatjes zijn er , dus ik denk het wel
Accu 1 was leeg.
Accu 2 en 3 zaten nog rond 93%
Ze zijn alledrie keurig begonnen met laden toen er voldoende prik van de panelen op hun fase gezien werdt de één dus wat eerder dan de ander.
Inmiddels al de wp op een andere fase geprikt.
Voor de wpb moet ik nog even zien hoe die het makkelijkst naar een andere Accu kan.
Net alledrie de accu's naar FW 151 gebracht.
Dat ging bij alledrie anders.
De eerste doorliep keurig het proces maar starte niet opnieuw op.
Stekker eruit en middels de knop uit en aan en toen kwam hij tot leven met 151 er op.
Accu 2 stopte halverwege en ging opnieuw beginnen en toen het einde gehaald en die starte wel vanzelf op.
Accu drie moest drie keer proberen en toen begon de update en starte daarna zelf op.
Nu alledrie succesvol op FW 151. Kijken hoe dat komende avond/nacht gaat met de shelly.
Don't blame me..... Ik bedenk gewoon die mogelijke verklaring voor dat vreemde antwoord van hun. Dat strookt natuurlijk niet met de reclame. En inderdaad, die 15 cm is buiten proporties, maar het staat er wel. Een ideale disclaimer voor hun in garantie-gevallen....Maxwp schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:39:
[...]
hoe strookt dat dan met al hun reclame en nog steeds dat hij buiten aan de muur ( of ook binnen ) kan hangen
de oplossing is gewoon geen beugel meer leveren? bij de gen2 zitten ook nog steeds gaten voor die muur beugel dus komt er een nieuwe welke best wel ver van de muur komt te hangen of gaan ze hun afstand regel aanpassen
vind 15cm nog al veel
Dat plastic randje hebben die van mij niet.Maxwp schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:37:
[...]
Om zoals je kan zien komen de schroefgaten gaten niet overheen en zit die plastic rand in de weg
Heb ik weer.........🤬
De shelly wel....
Zou het een montage hulpstukje zijn vanuit de samenstelling op de lijn?
Dat je het nu dus gewoon weg kan mieteren.
Raar genoeg werkt nu de HWP1 ook niet meer dus die moet 'k even weer werkend krijgen. Meet geen losse fases meer!
BYD Tang Final Edition | 2x Marstek Venus 5.12KW | HW P1 | Homey Pro 2023
:strip_exif()/f/image/6QHsmzz3tvGoPJ0d3zBDuFQZ.jpg?f=fotoalbum_large)
een ander alternatief is zo ophangen, maar dan moet je hem er over schuiven, dat is niet evident met die zijklepjes OF je moet die lipjes aan de onderkant (rood) wegslijpen, zodat je hem erop kan klikken, hij gaat er dan wel maar 1 cm over, maar lijkt me voldoende... eventueel aan de zijkanten stoppers zetten zodat hij er niet vanaf schuift....
/f/image/gJj4kIQtKWwgy32o13Lvdzh7.png?f=fotoalbum_large)
Heb vandaag update gekregen van CT en batter (v117 en v151 dacht ik) nu detecteert die wel 1 fase.
Shelly em50 is precies wel verdwenen uit de lijst (enkel P1, em63 en CT 003 nog

Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.