Maar ik kan dat bedrag wel meerekenen want ik heb een dynamisch contract genomen alleen maar omdat ik een accu heb aangeschaft. Voorheen betaalde ik wel terugleverboetepascallj schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:10:
[...]
Een dynamisch contract zonder panelen niet rendabel? Uhm zeker wel. Als jij je verbruikers overdag aan kan zetten, kan je dat zeker een hoop schelen. Dat heeft verder ook niets te maken met een thuisbatterij.
En dat de batterij alleen rendabel is met de overschot van zonnepanelen is ook onzin. Sterker nog, als je dynamisch hebt telt er, zolang we nog kunnen salderen, gewoon zo goedkoop mogelijk inkopen en zo duur mogelijk verkopen (met de afschrijving van je accu in het hoofd houdend). Elke andere strategie is zinloos als je puur naar de centen kijkt. Elke kWh die jij in je accu stopt die niet op het goedkoopste moment van de dag is, had jij namelijk beter voor een hogere prijs kunnen verkopen en wel op het goedkoopste moment inkopen. De verliezen blijven hetzelfde ongeacht op welk moment en hoe je je accu vult dus daar hoef je geen rekening mee te houden om deze te vergelijken.
[...]
Waarom het niet werkt? Omdat je vergeet de aanschaf van je accu mee te rekenen! Deze is niet gratis. Je zal deze moeten afschrijven binnen bepaalde tijd en dat moet je gewoon mee rekenen. En bij dynamisch heb je sowieso geen terugleverboete (ook niet zonder accu) dus ook dat kan je niet meerekenen. Dat je het niet wil doorrekenen is prima, maar dan kan je verder dus ook niks zinnigs zeggen over de zin en onzin van bepaalde laadstrategien.
Overigens heb ik hier wel over Nederland. Hoe dat in Belgie is zou ik niet weten.
1250 teruglever boete + 5x180 euro minder gemaakte energiekosten. Dan is het zelfs iets onder de 5 jaar. De accu is dus onder de 5 jaar afgeschreven. In mijn geval.
[ Voor 3% gewijzigd door S2S op 18-04-2025 20:17 ]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.