Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:28

S2S

pascallj schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:10:
[...]

Een dynamisch contract zonder panelen niet rendabel? Uhm zeker wel. Als jij je verbruikers overdag aan kan zetten, kan je dat zeker een hoop schelen. Dat heeft verder ook niets te maken met een thuisbatterij.

En dat de batterij alleen rendabel is met de overschot van zonnepanelen is ook onzin. Sterker nog, als je dynamisch hebt telt er, zolang we nog kunnen salderen, gewoon zo goedkoop mogelijk inkopen en zo duur mogelijk verkopen (met de afschrijving van je accu in het hoofd houdend). Elke andere strategie is zinloos als je puur naar de centen kijkt. Elke kWh die jij in je accu stopt die niet op het goedkoopste moment van de dag is, had jij namelijk beter voor een hogere prijs kunnen verkopen en wel op het goedkoopste moment inkopen. De verliezen blijven hetzelfde ongeacht op welk moment en hoe je je accu vult dus daar hoef je geen rekening mee te houden om deze te vergelijken.

[...]

Waarom het niet werkt? Omdat je vergeet de aanschaf van je accu mee te rekenen! Deze is niet gratis. Je zal deze moeten afschrijven binnen bepaalde tijd en dat moet je gewoon mee rekenen. En bij dynamisch heb je sowieso geen terugleverboete (ook niet zonder accu) dus ook dat kan je niet meerekenen. Dat je het niet wil doorrekenen is prima, maar dan kan je verder dus ook niks zinnigs zeggen over de zin en onzin van bepaalde laadstrategien.

Overigens heb ik hier wel over Nederland. Hoe dat in Belgie is zou ik niet weten.
Maar ik kan dat bedrag wel meerekenen want ik heb een dynamisch contract genomen alleen maar omdat ik een accu heb aangeschaft. Voorheen betaalde ik wel terugleverboete ;) en dan is de terugverdientijd in mijn geval rond de 5 jaar. Als dit voordeel zo blijft anders is het een ander verhaal.

1250 teruglever boete + 5x180 euro minder gemaakte energiekosten. Dan is het zelfs iets onder de 5 jaar. De accu is dus onder de 5 jaar afgeschreven. In mijn geval.

[ Voor 3% gewijzigd door S2S op 18-04-2025 20:17 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:33
S2S schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:13:
[...]

Maar ik kan dat bedrag wel meerekenen want ik heb een dynamisch contract genomen alleen maar omdat ik een accu heb aangeschaft. Voorheen betaalde ik wel terugleverboete ;) en dan is de terugverdientijd in mijn geval rond de 5 jaar. Als dit voordeel zo blijft anders is het een ander verhaal.
Hier moet je dan wel weer vanaf trekken dat je minder voor je zonnestroom krijgt.

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Ellroe32 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:16:
[...]

Hier moet je dan wel weer vanaf trekken dat je minder voor je zonnestroom krijgt.
Vast. Voor de lol doe ik er 1 jaar bij op de afschrijving 😆 kan ik daarna nog 3 tot 5 jaar echt genieten van de accu! Daarna kan hij gerecycled worden.

[ Voor 13% gewijzigd door S2S op 18-04-2025 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Svs79 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:34:
[...]

Is geen mening, ik stel vast.
Heb 3 MT batterijen, 5000euro gespendeerd. Dan mag er toch al een bepaalde verwachting zijn denk ik.
Zeker, hetgeen je toen door de leverancier is vertelt/beloofd!
En als dat meer is dan nu wordt waargemaakt dan zou ik daar op de stoep staan met mijn ervaringen en niet nagekomen beloftes. Ik ben heel benieuwd wat destijds je is beloofd om gelijk drie batterijen te kopen zonder dat er ervaringen over de werking waren natuurlijk ben ik ook benieuwd wie je leverancier is!

Het actief samenwerken van meerdere batterijen is pas sinds kort aangekondigd door MT. Daarop heb ik het initiatief genomen voor de actie die is uitgemond in een actiecode met 200 verkochte batterijen die eind april worden geleverd.

En precies zoals MT heeft gemeld in de feedback is de eerste Firmware met actieve ondersteuning meerdere batterijen recent gereleaset. En er zullen nog verschillende updates komen verwacht ik zodra er meer tweakers met meerdere batterijen gaan werken.
Dus ja de firmware's zullen niet in alle omstandigheden al goed werken maar ik heb er vertrouwen in dat het goed komt anders had ik zelf ook niet aan de actie voor een tweede batterij meegedaan.

Nogmaals ik hoor graag welke argumenten/beloftes de leverancier heeft gebruik zodat jij destijds weloverwogen tot de aankoop van drie batterijen bent overgegaan.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
antonboonstra schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:21:
Batterij vanmiddag geleverd. Voordat ik 'm aan de muur heb gehangen, heb ik 'm tijdelijk aangesloten om te zien of ik 'm ook werkend zou krijgen zonder de App en zonder Wifi verbinding te maken. Helaas lukte het uitlezen en aansturen via modbus niet.

Dus toch maar de app gedownload met een weggooi account en een tijdelijk Wifi-punt aangemaakt. Daaruit bleek dat de accu geleverd is met firmware V134. Ik kreeg een update naar V146 aangeboden en die verliep vlekkeloos. Modbus werkte nog steeds niet, maar ik al had gelezen dat dit pas vanaf V147 goed werkte. Gelukkig stond er na de update naar V146 gelijk alweer een update klaar naar V148. Ook deze verliep vlekkeloos. Nog een keer modbus proberen en... eureka! *O* Dat werkt ook naar behoren.

Met wat korte testen zie ik wel een stevige afwijking tussen het setpoint die ik stuur en het werkelijk gemeten vermogen in mijn meterkast (met een aparte DIN rail kWh meter). Als ik via modbus verstuur "500W laden", dan wordt er met 533W geladen en 650W is in werkelijkheid 685W.

Gemeten sluipverbruik bij "Inverter state: Standby" is 5 tot 6W continu. Nog even wachten of die ook naar "Sleep" gaat en wat het verbruik dan is...
Even gezocht in Topic...

Hello. If the device is left in standby mode without setting a charge/discharge policy when it is fully charged, the device will automatically enter hibernation after two hours and will not remain in standby mode. When the device enters the sleep state, the loss of the device is very small. The device will not run out of power. Best regards.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:13:
[...]

1250 teruglever boete + 5x180 euro minder gemaakte energiekosten. Dan is het zelfs iets onder de 5 jaar. De accu is dus onder de 5 jaar afgeschreven. In mijn geval.
Je hebt dynamisch genomen omdat je een accu hebt aangeschaft?

Heb ik een beter deal voor je: had sowieso dynamisch genomen en geen accu dan had je over 5 jaar: 1899 (aanschaf) + 1250 euro - 5 * 180 = 2249 euro bespaard.

Laden op zonnestroom is leuk en heel duurzaam, maar het is (in NL) momenteel echt niet de snelste manier om een accu terug te verdienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ellroe32 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:26:
[...]

Zeg je hiermee dat je het beste een overschot aan zonnepanelen moet aanschaffen?

Volgens mij wordt niet gezegd dat dat je met dynamaischcontract geld wordt verdient. Er wordt gezegd dat als je gaat laden met een kleiner verschil dan ongeveer 10ct, alleen maar meer verlies wordt gemaakt.
Dat zeg ik niet, ik zeg dat als je overschot hebt aan zonnestroom een batterij rendabel kan zijn.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Volgens mij is het momenteel sowieso kapitaal vernietiging om een accu te kopen als je een overschot aan pv hebt.
Met een beetje handig contract en overschot aan pv zit je nog steeds gratis.

Desalniettemin staan er hier straks drie gewoon omdat het leuk is om zoveel mogelijk je zelf te bedruipen met eigen opwek.
Niks inkopen en zo veel mogelijk uit je eigen pv draaien.

Was een leuk weekje (5 dagen tot nu toe)met een all electric huis en nergens om hoeven denken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XuGmCcgdV7RNguGPCXWgM5WUHbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ub5QIM8Ce11hpa8Mh6cOwvyZ.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Een dynamisch contract zonder panelen niet rendabel? Uhm zeker wel. Als jij je verbruikers overdag aan kan zetten, kan je dat zeker een hoop schelen. Dat heeft verder ook niets te maken met een thuisbatterij.

En dat de batterij alleen rendabel is met de overschot van zonnepanelen is ook onzin. Sterker nog, als je dynamisch hebt telt er, zolang we nog kunnen salderen, gewoon zo goedkoop mogelijk inkopen en zo duur mogelijk verkopen (met de afschrijving van je accu in het hoofd houdend). Elke andere strategie is zinloos als je puur naar de centen kijkt. Elke kWh die jij in je accu stopt die niet op het goedkoopste moment van de dag is, had jij namelijk beter voor een hogere prijs kunnen verkopen en wel op het goedkoopste moment inkopen. De verliezen blijven hetzelfde ongeacht op welk moment en hoe je je accu vult dus daar hoef je geen rekening mee te houden om deze te vergelijken.

[...]

Waarom het niet werkt? Omdat je vergeet de aanschaf van je accu mee te rekenen! Deze is niet gratis. Je zal deze moeten afschrijven binnen bepaalde tijd en dat moet je gewoon mee rekenen. En bij dynamisch heb je sowieso geen terugleverboete (ook niet zonder accu) dus ook dat kan je niet meerekenen. Dat je het niet wil doorrekenen is prima, maar dan kan je verder dus ook niks zinnigs zeggen over de zin en onzin van bepaalde laadstrategien.

Overigens heb ik hier wel over Nederland. Hoe dat in Belgie is zou ik niet weten.
Salderen wil toch zeggen dat je overschot hebt op zonnestroom of zie ik dat verkeerd en zolang je kan salderen lijkt me een batterij al helemaal niet rendabel.
Dynamisch kan inderdaad interessant zijn als je je verbruik in de goedkope uren kan programmeren. Maar op jaarbasis is het verschil tussen het gemiddelde laagtste uurtarief en het gemiddelde hoogste uurtarief 0.1 euro . Een gemiddeld gezin in België gebruikt 3500kWh zonder zonnepanelen. Dus 10kWh per dag ongeveer. Daarvan kan je met één batterij 5kWh laden aan het laagste tariefx365 dagen = 180 euro besparen. Geeft een payback van 10 jaar van je batterij.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:10:
[...]

Salderen wil toch zeggen dat je overschot hebt op zonnestroom of zie ik dat verkeerd en zolang je kan salderen lijkt me een batterij al helemaal niet rendabel.
Dynamisch kan inderdaad interessant zijn als je je verbruik in de goedkope uren kan programmeren. Maar op jaarbasis is het verschil tussen het gemiddelde laagtste uurtarief en het gemiddelde hoogste uurtarief 0.1 euro . Een gemiddeld gezin in België gebruikt 3500kWh zonder zonnepanelen. Dus 10kWh per dag ongeveer. Daarvan kan je met één batterij 5kWh laden aan het laagste tariefx365 dagen = 180 euro besparen. Geeft een payback van 10 jaar van je batterij.
In principe slaat salderen op teruggeleverde stroom. Of dat uit zonnepanelen komt of uit een accu, maakt niet uit.

Over het algemeen is dynamisch in Nederland over de lange termijn goedkoper, tenzij je echt veel gebruik rond de dure uren hebt. Dat is ook logisch, want het risico dat normaal bij de leverancier ligt, ligt nu bij jezelf.

Ja op zich zou je berekening kloppen en de terugverdientijd is inderdaad heel lang! Bijna onmogelijk lang. Daarom heb ik de mijne ook met een goede actie kunnen kopen en kan ik de btw terugvragen. Dat maakt het enigszins terugverdienbaar binnen redelijke termijn. Als dat niet lukt is dat laatste beetje verlies prima voor een hobby.

Echter maakt het niet uit of je dit verschil doet met zonnestroom of met import. In elk geval in Nederland niet. Want de prijzen zijn bij dynamisch hetzelfde voor import en export. Dus kan je beter zonnestroom op dure uren lekker naar het net sturen en niet in je batterij stoppen.

Het enige is dat een batterij niet perfect is en je dus altijd meer zal inkopen dan verkopen. Als je niet wil dat je over deze extra inkoop belasting moet betalen, zal je dus op jaarbasis een beetje overschot export moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:25:
[...]

In principe slaat salderen op teruggeleverde stroom. Of dat uit zonnepanelen komt of uit een accu, maakt niet uit.

Over het algemeen is dynamisch in Nederland over de lange termijn goedkoper, tenzij je echt veel gebruik rond de dure uren hebt. Dat is ook logisch, want het risico dat normaal bij de leverancier ligt, ligt nu bij jezelf.

Ja op zich zou je berekening kloppen en de terugverdientijd is inderdaad heel lang! Bijna onmogelijk lang. Daarom heb ik de mijne ook met een goede actie kunnen kopen en kan ik de btw terugvragen. Dat maakt het enigszins terugverdienbaar binnen redelijke termijn. Als dat niet lukt is dat laatste beetje verlies prima voor een hobby.

Echter maakt het niet uit of je dit verschil doet met zonnestroom of met import. In elk geval in Nederland niet. Want de prijzen zijn bij dynamisch hetzelfde voor import en export. Dus kan je beter zonnestroom op dure uren lekker naar het net sturen en niet in je batterij stoppen.

Het enige is dat een batterij niet perfect is en je dus altijd meer zal inkopen dan verkopen. Als je niet wil dat je over deze extra inkoop belasting moet betalen, zal je dus op jaarbasis een beetje overschot export moeten hebben.
Prijzen hetzelfde voor import en export ? Is dat omdat je kan salderen ? Als je in Belgie een digitale meter hebt betaal je +/- 0.15 euro voor de stroom + 0.15 euro voor transport/accijnzen enz. Die ben je dus sowieso al kwijt als je goedkoop ingekochte stroom terug injecteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:34:
[...]

Prijzen hetzelfde voor import en export ? Is dat omdat je kan salderen ? Als je in Belgie een digitale meter hebt betaal je +/- 0.15 euro voor de stroom + 0.15 euro voor transport/accijnzen enz. Die ben je dus sowieso al kwijt als je goedkoop ingekochte stroom terug injecteert. En injecteren op het duurste tarief doet de batterij niet automatisch dus iedere dag handmatig programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:34:
[...]

Prijzen hetzelfde voor import en export ? Is dat omdat je kan salderen ? Als je in Belgie een digitale meter hebt betaal je +/- 0.15 euro voor de stroom + 0.15 euro voor transport/accijnzen enz. Die ben je dus sowieso al kwijt als je goedkoop ingekochte stroom terug injecteert.
Ja correct! Er is wel energiebelasting, maar die saldeer je weg met je export. Als je dus maar genoeg export hebt zal je, tot 2027 geen belasting betalen in NL. Elke andere vorm van kosten zijn vaste kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

pascallj schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:38:
[...]

Je hebt dynamisch genomen omdat je een accu hebt aangeschaft?

Heb ik een beter deal voor je: had sowieso dynamisch genomen en geen accu dan had je over 5 jaar: 1899 (aanschaf) + 1250 euro - 5 * 180 = 2249 euro bespaard.

Laden op zonnestroom is leuk en heel duurzaam, maar het is (in NL) momenteel echt niet de snelste manier om een accu terug te verdienen.
Want dan draai je op bewolkte dagen en in de nacht ook op goedkope stroom ? Ook na 5 jaar? . ik weet niet hoor , accu gaat langer dan 5 jaar mee. Dus wat je net schrijft klopt niet. Het gaat ook niet om het snelste terug te verdienen, maar om na het terug verdienen. En dat is in mjn geval rond de 5 jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door S2S op 18-04-2025 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred62
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 29-05 08:28
pms1 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:46:
Weet iemand ook of je de Backup power (stopcontact) op de Venus-E ook pas aan kan zetten als de stroom al is uitgevallen?
Normaal kun je dat mbv de app. Maar als wifi router geen stroom heeft kan je er niet bij.
Misschien via Bluetooth?
Ja, je kan hem via de app. dan gewoon aan en uit zetten. Tenzij hij op 11 pct. staat. Dan staat hij in slaapstand en geeft hij geen stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:43:
[...]

Want dan draai je op bewolkte dagen en in de nacht ook op goedkope stroom ? Ook na 5 jaar? . ik weet niet hoor , accu gaat langer dan 5 jaar mee. Dus wat je net schrijft klopt niet.
Ik maakte die berekening om aan te tonen dat jouw berekening nergens op slaat. De aanschafprijs van de accu staat helemaal los van het dynamisch contract. Je kan het een zonder het ander gebruiken en de voordelen van het dynamisch contract hebben niets met de accu te maken.

Ik wil hier best met je over verder discussiëren, maar laten we die discussie dan verplaatsen ergens anders naartoe, want dit heeft niet zo veel meer met de Marstek te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20-08 18:20
SatScan schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:18:
[...]

Zeker, hetgeen je toen door de leverancier is vertelt/beloofd!
En als dat meer is dan nu wordt waargemaakt dan zou ik daar op de stoep staan met mijn ervaringen en niet nagekomen beloftes. Ik ben heel benieuwd wat destijds je is beloofd om gelijk drie batterijen te kopen zonder dat er ervaringen over de werking waren natuurlijk ben ik ook benieuwd wie je leverancier is!

Het actief samenwerken van meerdere batterijen is pas sinds kort aangekondigd door MT. Daarop heb ik het initiatief genomen voor de actie die is uitgemond in een actiecode met 200 verkochte batterijen die eind april worden geleverd.

En precies zoals MT heeft gemeld in de feedback is de eerste Firmware met actieve ondersteuning meerdere batterijen recent gereleaset. En er zullen nog verschillende updates komen verwacht ik zodra er meer tweakers met meerdere batterijen gaan werken.
Dus ja de firmware's zullen niet in alle omstandigheden al goed werken maar ik heb er vertrouwen in dat het goed komt anders had ik zelf ook niet aan de actie voor een tweede batterij meegedaan.

Nogmaals ik hoor graag welke argumenten/beloftes de leverancier heeft gebruik zodat jij destijds weloverwogen tot de aankoop van drie batterijen bent overgegaan.
Aub dat is de communicatie die ik kreeg van slim opgeladen

“We hebben nog geen prijs door gekregen van de fabrikant. Wij zijn officiële partners dus wij zullen dit ook direct te horen krijgen en op onze website aanbieden. Momenteel hebben meerdere klanten van ons meerdere batterijen in één woning die goed samen werken. Als u bedoelt het voorbeeld van ketelklets. Als u twee batterijen van de zelfde capaciteit aansluit. Is dit geen enkel probleem. En horen wij alleen maar positieve berichten van onze klanten.”

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvb73
  • Laatst online: 06-08 13:49
hier stond een offtopic bericht.

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 19-04-2025 21:30 ]

.BE - MT5.2KWh v151, HomeWizard P1 meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

pascallj schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:50:
[...]

Ik maakte die berekening om aan te tonen dat jouw berekening nergens op slaat. De aanschafprijs van de accu staat helemaal los van het dynamisch contract. Je kan het een zonder het ander gebruiken en de voordelen van het dynamisch contract hebben niets met de accu te maken.

Ik wil hier best met je over verder discussiëren, maar laten we die discussie dan verplaatsen ergens anders naartoe, want dit heeft niet zo veel meer met de Marstek te maken.
Maar in mijn geval dus wel , want dat is de afspraak hier ;) het interesseert mij verder niet hoe het zit , ik heb hier met mijn huishouden te maken . En na 5 jaar verdien ik dus op deze accu, zo werkt een investering .

En daar buiten , na een zonnige dag en daarna een bewolkte dag verbruik ik dus 5 kWh gratis stroom .. (immers opgeslagen in een batterij) dus ik snap je punt nog steeds niet (ook na 5 jaar, als deze al afgeschreven is) laten we zeggen dat de accu 10 tot 12 jaar meegaat.

Je kan dus stellen het dynamisch contract helpt mee aan een gratis accu. Want op de bank krijg je toch bijna geen rente en nu beleggen in de huidige markt is ook niet erg rendabel. Of juist wel .. maar dat is een andere discussie.

[ Voor 32% gewijzigd door S2S op 18-04-2025 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
S2S schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:18:
[...]

Vast. Voor de lol doe ik er 1 jaar bij op de afschrijving 😆 kan ik daarna nog 3 tot 5 jaar echt genieten van de accu! Daarna kan hij gerecycled worden.
Tochmaar eens mijn oude contract met mijn nieuwe dynamische contract vergeleken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFwHR8wc4zruCjxWPm6XlrnXdx8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LWdmZ9Gfc7FAETnzo0SVyUqt.png?f=user_large

15 jaar terugverdientijd. :X

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fred62
  • Laatst online: 29-05 08:28
[...]

[...]

Tot 01.01.2027 zijn discussies tussen Nederlanders en Belgen over electriciteit zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raspdomo
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 21-06 15:13
Ik denk dat je alleen moet laden van het net wanneer het verschil tussen goedkoop en dure uren ongeveer meer dan 10ct moet zijn. (Bij dynamisch contract dus). Je moet dus ook wel ontladen (of gebruiken) op die die dure uren (2 uur op 2500w). Dus echt 2 uur laden op goedkope uren en twee uur laden op de duurste uren.
Ik kom tot dezelfde conclusie. De batterij moet immers afgeschreven worden. Een laad/ontlaadcyclus die minder opbrengt dan de afschrijving per cyclus kan je beter overslaan. Ik heb nog geen batterij maar wel al een algoritme uitgewerkt in Domoticz om in functie van de dynamische elektriciteitsprijzen de beste timeslots te vinden voor laden en opladen.
Voor vandaag ziet het resultaat er bijvoorbeeld zo uit (C = Charge, D = Discharge):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
2025-04-19 00:00:00 > -------------------X--------- > 07.77c€ > -
2025-04-19 01:00:00 > ------------------X---------- > 07.23c€ > -
2025-04-19 02:00:00 > -------------------X--------- > 07.65c€ > -
2025-04-19 03:00:00 > ------------------X---------- > 07.40c€ > -
2025-04-19 04:00:00 > -------------------X--------- > 07.68c€ > -
2025-04-19 05:00:00 > --------------------X-------- > 08.00c€ > -
2025-04-19 06:00:00 > ---------------------X------- > 08.59c€ > -
2025-04-19 07:00:00 > --------------------X-------- > 08.26c€ > -
2025-04-19 08:00:00 > -------------------X--------- > 07.67c€ > -
2025-04-19 09:00:00 > -----------------X----------- > 06.91c€ > -
2025-04-19 10:00:00 > --------X-------------------- > 02.89c€ > -
2025-04-19 11:00:00 > ---X------------------------- > 00.45c€ > -
2025-04-19 12:00:00 > ---X------------------------- > 00.00c€ > -
2025-04-19 13:00:00 > --X-------------------------- > -0.29c€ > -
2025-04-19 14:00:00 > X---------------------------- > -1.76c€ > C
2025-04-19 15:00:00 > ---X------------------------- > -0.17c€ > C
2025-04-19 16:00:00 > ---X------------------------- > 00.02c€ > C
2025-04-19 17:00:00 > -------------X--------------- > 05.00c€ > -
2025-04-19 18:00:00 > ---------------------X------- > 08.51c€ > -
2025-04-19 19:00:00 > -------------------------X--- > 10.38c€ > D
2025-04-19 20:00:00 > ----------------------------X > 11.47c€ > D
2025-04-19 21:00:00 > ----------------------------X > 11.68c€ > D
2025-04-19 22:00:00 > ------------------------X---- > 10.04c€ > D
2025-04-19 23:00:00 > ----------------------X------ > 09.22c€ > D

De bedoeling is de volgende:
1) tijdens de laadslots wil ik de batterij opdracht kunnen geven om te laden tegen een max kWh dat varieert al naargelang het verbruik in huis op dat moment (ken ik via HWP1). Reden is dat ik het capaciteitstarief (België) wil kunnen beperken
2) tijdens de ontlaadslots wil ik NOM nastreven

Vraag is hoe je dat vanuit domotica gecommuniceerd krijgt naar een MT. MQTT zou optimaal zijn (ik stuur hier al een aantal apparaten via mijn lokale MQTT broker). Zijn er nog mensen die een MT met MQTT aansturen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
Ja ik. Via de lilygo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik krijg melding sat nieuwe versie van app beschikbaar is maar krijg niet geïnstalleerd. Heb 1.6.31 op Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 15:57

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

SatScan schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:24:
[...]
Even gezocht in Topic...

Hello. If the device is left in standby mode without setting a charge/discharge policy when it is fully charged, the device will automatically enter hibernation after two hours and will not remain in standby mode. When the device enters the sleep state, the loss of the device is very small. The device will not run out of power. Best regards.
Dank voor de info, maar de unit gaat dus alleen in Hibernation als deze "fully charged" is? Moet dit 100% zijn? En wat gaat er eigenlijk in sleep mode? Gaat WiFi uit en/of Bluetooth? En is de modbus verbinding dan nog wel steeds bereikbaar?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raspdomo
Waarom de omweg via modbus ?
Heb je volledige controle over de MT ? Enerzijds aangeven wanneer laden en tegen hoeveel, anderzijds in NOM modus gaan tot nader order.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ellroe32
Raspdomo schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:57:
[...]

Waarom de omweg via modbus ?
Heb je volledige controle over de MT ? Enerzijds aangeven wanneer laden en tegen hoeveel, anderzijds in NOM modus gaan tot nader order.
Via MQTT rechtstreeks werkt niet volgens mij (of nog niet). De Lilygo was de oplossing. Ik vond het leuk om de Lilygo aan te sturen via MQTT.

Je kan hem idd volledig aansturen.

Je hoeft aan yaml-file alleen dit stukje toe te voegen:

# MQTT configuratie
mqtt:
broker: "192.168.2.61"
port: 1883
username: "Joep"
password: "password"
topic_prefix: "marstek"
discovery: false

Hier staat ook nog meer info: https://community.homey.a...trategie-dashboard/133149

[ Voor 26% gewijzigd door Ellroe32 op 19-04-2025 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nf999
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-09 13:20
Iemand al geprobeerd om p1 info van home assistant te gebruiken met de batterij? Ipv ct003 etc? Door bv nabootsen van hw p1? Of niet handig? Hoe vaak wordt de meter uitgelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raspdomo
Via MQTT rechtstreeks werkt niet volgens mij (of nog niet). De Lilygo was de oplossing. Ik vond het leuk om de Lilygo aan te sturen via MQTT.
Ik ben ondertussen verder aan het zoeken geweest en vond deze: https://github.com/tomquist/hame-relay.
Iemand ervaring hiermee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser
  • Laatst online: 15-09 22:19

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

nf999 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:24:
Iemand al geprobeerd om p1 info van home assistant te gebruiken met de batterij? Ipv ct003 etc? Door bv nabootsen van hw p1? Of niet handig? Hoe vaak wordt de meter uitgelezen?
Lees even terug in het topic. Of probeer het even zelf…

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio1953
  • Laatst online: 31-07 12:26
Beste forumleden.

Ik ben voornemens om een Marstek Venus Energycube 256 aan te gaan schaffen en
heb aan 1 batterij voldoende.
Heb 6 zonnepanelen en gebruik momenteel ongeveer 21% van de stroom zelf.

Begrijp ik het goed dat als je 1 batterij neem dat de hardware/software wel goed werkt?
Ik heb nu een HW p1 en hoop dat ik deze ook kan gebruiken voor de batterij.
Ik heb een Landis +Gyr E360 slimme meter.

Wie kan mij adviseren?

Bedankt vast.

Mvgr., Dick

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ellroe32 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:11:
[...]

Je kan hem idd volledig aansturen.

Je hoeft aan yaml-file alleen dit stukje toe te voegen:

# MQTT configuratie
mqtt:

Hier staat ook nog meer info: https://community.homey.a...trategie-dashboard/133149
Wacht je kan de lilkygo ook via mqtt sturen? Dat gaat terwijl er esphome op staat ?
Nog settings daarvoor nodig in config ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scorpio1953 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:19:
Beste forumleden.

Begrijp ik het goed dat als je 1 batterij neem dat de hardware/software wel goed werkt?

Wie kan mij adviseren?

Bedankt vast.

Mvgr., Dick
Zou als het financieel kan de 5,12 pakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Scorpio1953 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:19:
Beste forumleden.

Wie kan mij adviseren?

Bedankt vast.

Mvgr., Dick
Werkt perfect met HW P1 en 1 batterij. Maar ik zou niet de 2,56kwh nemen maar wel in 1 keer de 5,12kwh, dat prijsverschil recupereer je snel

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ellroe32
Maxwp schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:22:
[...]

Wacht je kan de lilkygo ook via mqtt sturen? Dat gaat terwijl er esphome op staat ?
Nog settings daarvoor nodig in config ?
Ja. Gewoon dit stukje toevoegen aan de yaml:

# MQTT configuratie
mqtt:

Na dit stukje:
web_server:
port: 80

[ Voor 9% gewijzigd door Ellroe32 op 19-04-2025 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio1953
Ik lever per jaar nu < 1900 kwh terug en gebruik in de avond en nacht ongeveer 2 kwh.
Dan is de kleine batterij lijkt mij voldoende , de 512 vergt toch een extra investering van rond de € 700.
Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ellroe32
Scorpio1953 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:47:
Ik lever per jaar nu < 1900 kwh terug en gebruik in de avond en nacht ongeveer 2 kwh.
Dan is de kleine batterij lijkt mij voldoende , de 512 vergt toch een extra investering van rond de € 700.
Het lijkt krap. Het is maar net hoe lang jouw avond en nacht zijn + je verliest 11% omdat de batterij niet geheel ontlaadt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ellroe32 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:51:
[...]

Het lijkt krap. Het is maar net hoe lang jouw avond en nacht zijn + je verliest 11% omdat de batterij niet geheel ontlaadt.
Plus nig eens 20 % aan omzet verliezen
En als hij gaat uitbreiden aan solar in de toekomst ....
Zou voor de 5,12 gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
Zijn er trouwens nog anderen die het nog steeds niet gelukt is om de p1 meter van homewizard te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ellroe32 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:51:
[...]

Rendement ook niet vergeten, dat is ongeveer 75%. Dus als je er 2 kWh kan inladen kan je er nog 1,5 kWh terug uithalen. Kan iets meer of minder zijn dan 75% afhankelijk van laad/ontlaad vermogen

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ellroe32 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:04:
Zijn er trouwens nog anderen die het nog steeds niet gelukt is om de p1 meter van homewizard te gebruiken?
Draait bij mij al weken perfect. Heb jij problemen?
Wel MT en P1 op aparte acces point en bij setup zorgen dat uw telefoon ook op dat acces point zit. Selecteren, configureren en gaan met die banaan 🍌

[ Voor 22% gewijzigd door DSSW op 19-04-2025 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Jansen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-09 22:50
antonboonstra schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:21:
Batterij vanmiddag geleverd. Voordat ik 'm aan de muur heb gehangen, heb ik 'm tijdelijk aangesloten om te zien of ik 'm ook werkend zou krijgen zonder de App en zonder Wifi verbinding te maken. Helaas lukte het uitlezen en aansturen via modbus niet.

Dus toch maar de app gedownload met een weggooi account en een tijdelijk Wifi-punt aangemaakt. Daaruit bleek dat de accu geleverd is met firmware V134. Ik kreeg een update naar V146 aangeboden en die verliep vlekkeloos. Modbus werkte nog steeds niet, maar ik al had gelezen dat dit pas vanaf V147 goed werkte. Gelukkig stond er na de update naar V146 gelijk alweer een update klaar naar V148. Ook deze verliep vlekkeloos. Nog een keer modbus proberen en... eureka! *O* Dat werkt ook naar behoren.

Met wat korte testen zie ik wel een stevige afwijking tussen het setpoint die ik stuur en het werkelijk gemeten vermogen in mijn meterkast (met een aparte DIN rail kWh meter). Als ik via modbus verstuur "500W laden", dan wordt er met 533W geladen en 650W is in werkelijkheid 685W.

Gemeten sluipverbruik bij "Inverter state: Standby" is 5 tot 6W continu. Nog even wachten of die ook naar "Sleep" gaat en wat het verbruik dan is...
Hoi, moet je na installatie modbus de app connectie weer verwijderen? Vraag me af of je dan steeds bij een update dit weer actief moet maken? Heb de spullen voor de modbus liggen, maar deze informatie mis ik nog :)

Home Assistant, Marstek Venus 5,1kw, CT003, Shelley Pro3 emulatie, LilyGo Modbus, Home Wizard P1, ISKRA AM550-P1, 3xFase, Dell Optiplex 7040M 16gb, Firmware V117 & V153

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tom Jansen schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:18:
[...]

Hoi, moet je na installatie modbus de app connectie weer verwijderen? Vraag me af of je dan steeds bij een update dit weer actief moet maken? Heb de spullen voor de modbus liggen, maar deze informatie mis ik nog :)
Hoe bedoel je de app connectie verwijderen? De modbus is aanvullend, dus je kan nog steeds tegelijkertijd WiFi en Bluetooth gebruiken. Zou alleen wel aanraden, als je toch via modbus gaat regelen, lekker de WiFi eraf te halen en mogelijk ook het Bluetooth signaal zoveel mogelijk proberen te beperken ivm de beveiligingsprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio1953
Ik heb per jaar < 1900 kwh op de teruglevermeter staan.
Mijn verbruik in de avond/nacht is ongeveer 2 kwh.
Is de extra investering voor de 512 van ongeveer € 700 wel lonend?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Scorpio1953 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:39:
Ik heb per jaar < 1900 kwh op de teruglevermeter staan.
Mijn verbruik in de avond/nacht is ongeveer 2 kwh.
Is de extra investering voor de 512 van ongeveer € 700 wel lonend?
Het is niet alleen het nachtverbruik dat je gaat recupereren. Ook tijdens de dag is de MT in NoM zeer nuttig, als je een wasje draait en je verbruikt plots 2000w gedurende periode dat zon weg is of onvoldoende opwekt zal de batterij ook bijschakelen. Bij mij brengt dat meer op dan wat ik tijdens de nacht compenseer.prijsverschil is trouwens maar 600€ denk ik
Vandaag bijvoorbeeld al 5,8 kWh geladen en 6,7 kWh ontladen en de dag is nog maar net half 😎
Wel met 2 MT’s van 5,12

[ Voor 10% gewijzigd door DSSW op 19-04-2025 13:48 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!
Lekker even knoeien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUlLABbhwSiKM9uofo2DDa2JgyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rFO3ClGPHKhM5j0q193PGQP3.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Netjes ! Mooi werk, dat komt helemaal goed 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scorpio1953 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:47:
Heb je al een jaar een digitale meter, dan kan je met de kwartiegegevens van Fluvius op thuis-batterij.be berekenen hoeveel je bespaart met 3 of 5kWh batterij

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom Jansen
pascallj schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:31:
[...]

Hoe bedoel je de app connectie verwijderen? De modbus is aanvullend, dus je kan nog steeds tegelijkertijd WiFi en Bluetooth gebruiken. Zou alleen wel aanraden, als je toch via modbus gaat regelen, lekker de WiFi eraf te halen en mogelijk ook het Bluetooth signaal zoveel mogelijk proberen te beperken ivm de beveiligingsprobleem.
Thanks. Bezig met de modbus nu!. In HA werkt het inmiddels. Dat was easy, yaml aangepast naar eigen netwerk en de led brightness aangepast. de lilygo voorzien van 3db+ antenne. Perfecte wifi :)
Even krimpen nu en testen. Nieuwe kabel kleuren, dus ff doormeten. ;)

Dit is het geworden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIburu0RTHLayAcYXprmsuOVGlw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTgYlxUSRHDusbzgx81QmilM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuERNdbDr1yfott02Zw-sDYJvUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ByZy1uOZIs9FtpgWlYPYSmu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7Ddhz1u02eajZsq4rNplm2uxdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uH8ZG7jexnrt41e8DP4RYNzq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Tom Jansen op 19-04-2025 17:55 ]

Home Assistant, Marstek Venus 5,1kw, CT003, Shelley Pro3 emulatie, LilyGo Modbus, Home Wizard P1, ISKRA AM550-P1, 3xFase, Dell Optiplex 7040M 16gb, Firmware V117 & V153

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 00:36
Marstek batterij aangesloten als backup voor het hele huis
(update van eerdere test)

LET OP:
  • de hier getoonde manier van aansluiten is niet zoals Marstek het bedoeld heeft
  • dit is een ‘hack’, misschien niet illegaal, maar waarschijnlijk niet geheel volgens de regels
  • Marstek komt met een ‘Smart Box’ om de batterij op een degelijke en veilige manier als backup voor je huis te kunnen gebruiken (helaas nog geen detail info)
Bij de eerste test bleek de installatie bij off-grid gebruik niet veilig omdat de Venus E een niet geaarde backup uitgang heeft. Daardoor is er geen duidelijke fase en nul en werken de aardlekautomaten niet.
(bij normaal gebruik on-grid is het backup stopcontact wél geaard en zal de aardlek in de groepenkast werken)

In deze video’s wordt het omschakelen naar backup en de aarding van DC-AC inverters toegelicht
Omschakelen naar backup
Werking aardlek
Nul-aarde verbinding

Ontwerp
Mijn eerste gedachte was om een relais toe te voegen om de nul-aarde verbinding in een off-grid situatie te realiseren. Maar na enig nadenken bleek het veel veiliger en robuuster te kunnen door de 4P omschakelaar anders aan te sluiten.

De 4P omschakelaar doet nu 4 dingen tegelijk:
  1. Alle groepen van het huis afkoppelen van het net
  2. Grid aansluiting batterij afkoppelen
  3. Alle groepen van het huis aan de backup koppelen
  4. De nul verbinden met aarde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Poc0fIfNe3W3LpINvtrU8NnoY2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SlkeITJOP0ZIshV2UD4qDB0T.png?f=fotoalbum_large

Detail aansluiting 4P omschakelaar met de nul-aarde verbinding in de backup stand

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_x9fdOlmV2Wgpt7s24Z6hI_Ok0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d7JJMka0vyhS7rN6erTOj6MU.png?f=fotoalbum_large

Verder heb ik haakse stekkers gemonteerd voor de aansluiting aan het backup stopcontact. Samen met de verklikkerlampjes wordt het risico van omgekeerde fase-nul nog verder beperkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3A3n-dlsoEmxfCRAH1WOvghrKlE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R5QXCjRVrG12I4z4MzuSZiuX.png?f=fotoalbum_large

Test
Met de hoofdschakelaar uit (off-grid), en de backup aan, werkt de elektrische installatie nu normaal, de stopcontacttester meet correcte fase, nul en aarde en de aardlekautomaten van de verschillende groepen werken (getest via stopcontacttester)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itwb5zVHfqrVa9kQ2hoLJMxU-hw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/csmHJI6SYBUZZCbbLarOpnqf.png?f=fotoalbum_large

Ik heb overwogen om een stroombegrenzer toe te voegen om het verbruik op het backup stopcontact te beperken tot bv 2600 W. Ik heb daar voorlopig van af gezien, lijkt mij niet echt noodzakelijk voor een noodoplossing. Misschien dat ik dit later nog eens toevoeg.

Conclusie
Met de nul-aarde verbinding is het gebruik van het backup stopcontact voor het hele huis elektrisch veilig, maar de eerder genoemde beperkingen mbt overbelasting en opladen via zonnepanelen blijven.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek
SatScan schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:24:
[...]
Even gezocht in Topic...

Ik heb vandaag wat tests gedaan:
Manual mode, stand by, na 2.5 uur nog steeds 5.1 W verbruik (app niet gebruikt gedurende test)
Power off, na 2.5 uur nog steeds 5.1 W verbruik (op een moment ook 6.1 W gezien)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Heb de laatste dagen enkele zaken opgevolgd en hier de resultaten:
-batterij laden van11% naar 100% : verbruik 5,1 kWh
Batterij ontladen van 100% naar 11% : geleverd 3,9 kWh
Gemeten met een MID gekeurde kWh meter.
Ontladen was aan 2500w, laden was aan 1500w

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Professional 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Slechts een eenvoudige boerenlul :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chape
  • Laatst online: 01:52
Heb de Lilygo modbus in de ct001 geplaatst ging op zich goed, antenne uit een kapotte growatt wifi dongel gebruikt. Heb de modbus de voeding op usb C poort aangesloten dus feitelijk gebruik ik alleen de data draden van de blauwe stekker.
Durarvolt heeft mij modbus stekker gratis toe gestuurd omdat deze niet bij de accu zat, klasse:))Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ahvx3Nipy04WFpyDBJ3eaqGp93I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Orl8ZAmhdHvGTXodmalpvogS.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCa8f-YFGVfCmZpArK14mAeqQH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fK2bflPq9GdynkCgHmxS4F0t.jpg?f=fotoalbum_large

raspberry pi 4/thinker board 2/Lilygo/shelly3em/16x410 zonnepanel/vrouw 1970:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
antonboonstra schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:11:
[...]

Dank voor de info, maar de unit gaat dus alleen in Hibernation als deze "fully charged" is? Moet dit 100% zijn? En wat gaat er eigenlijk in sleep mode? Gaat WiFi uit en/of Bluetooth? En is de modbus verbinding dan nog wel steeds bereikbaar?
Goeie vraag, meer info kon ik niet vinden.
Lijkt mijn dat ook bij lagere lading de batterij zich hetzelfde gedraagt.
Anders zouden de batterij met 100% lading verscheept moeten worden.
Ik vermoed dat de batterij juist bij <11% (bij welke lading lager dan 11% weet ik niet) in deze modus gaat om de batterij te beschermen. Dan zul je eerst weer moeten opladen tot tenminste >10% om weer te kunnen gebruiken.

Waarom wil je dit precies weten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hometek schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 17:51:
Marstek batterij aangesloten als backup voor het hele huis
(update van eerdere test)
Niet dat ik je hier weg wil hebben hoor! Maar dit verdiend eigenlijk een eigen Topic!

Samen opzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolabee
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-04 20:33
Hallo,
Ik heb heb problemen om mijn marstek Venus met mijn shelly pro em50 te verbinden.
Alles van beide apparaten zijn voorzien van laatste update. In de marstek app zie ik mijn batterij online. Mijn Shelly app werkt ook normaal. Maar als ik in de marstek app ct links onder klik en dan Shelly pro me50. Hij gaat wel zoeken maar kan telkens niks vinden. Iemand ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurt1977
  • Laatst online: 16-09 15:00
Rolabee schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 21:35:
Hallo,
Ik heb heb problemen om mijn marstek Venus met mijn shelly pro em50 te verbinden.
Alles van beide apparaten zijn voorzien van laatste update. In de marstek app zie ik mijn batterij online. Mijn Shelly app werkt ook normaal. Maar als ik in de marstek app ct links onder klik en dan Shelly pro me50. Hij gaat wel zoeken maar kan telkens niks vinden. Iemand ideeën?
heb je de juiste poort gebruikt ?

https://cdn.shopify.com/s...3EM-V1.0.pdf?v=1737427865

7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eerst maar zien of ik het werkend krijg met de wispelturige netwerk vereisten van de MT.

Van de week maar eens voorzichtig touwtjes trekken en aansluiten.
Misschien als ik het op mijn heupen krijg de MT uit de meterkast alvast die kant op verhuizen voor de andere twee komen.

Dat is wel het stukje dat me de meeste zorgen baard of het met de communicatie gaat werken.
De rest geloof ik allemaal wel.

En daarna of die drie accu's met de shelly een beetje leuk willen werken.
Het zou moeten kunnen met voor elke fase een accu.
Ideaal zou zijn dat ze op termijn met de shelly gewoon gezamenlijk NOM kunnen houden
Maar dat is iets dat dacht ik nog niet geïmplementeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Svs79 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:51:
[...]

Aub dat is de communicatie die ik kreeg van slim opgeladen

“We hebben nog geen prijs door gekregen van de fabrikant. Wij zijn officiële partners dus wij zullen dit ook direct te horen krijgen en op onze website aanbieden. Momenteel hebben meerdere klanten van ons meerdere batterijen in één woning die goed samen werken. Als u bedoelt het voorbeeld van ketelklets. Als u twee batterijen van de zelfde capaciteit aansluit. Is dit geen enkel probleem. En horen wij alleen maar positieve berichten van onze klanten.”
Dank je wel!
Dit is een reactie op vraag of de MT met meerdere batterijen werkte op dat moment?
Of wordt hier algemeen meerdere batterijen bedoeld?

Als het expliciet de MT batterijen worden bedoeld was dit destijds een kwalijke vorm van misleiding en onjuiste voorstelling van de werkelijkheid. Je mag van een leverancier verwachten dat hij weet hoe het geleverde product werkt en in welke omstandigheden.
Als consument heb je de informatieplicht. Dat is in dit geval je eigen omstandigheden gekoppeld aan een juiste werking van meerdere MT batterijen waardoor deze zijn bedoeld. NOM-AI-Manueel.

Je kunt de leverancier in gebreke stellen dat hij onjuiste/onvolledige informatie heeft verstrekt op het moment van aankoop. Dat jij hiervoor hierdoor bent misleid (dwaling). Als de juiste informatie destijds je was verstrekt dat je deze aankoop in deze vorm niet had gedaan.
De leverancier 10 werkdagen de tijd geven om met een passende oplossing te komen of het product voor de destijds betaalde bedrag terugnemen en de aankoop te ontbinden.

Hoe de passende oplossing eruit kan zien is iets tussen de leverancier en de consument, van terugnemen product en volledige koopsom retour tot een andere genoegdoening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurt1977
SatScan schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 21:47:
[...]

Dank je wel!
Dit is een reactie op vraag of de MT met meerdere batterijen werkte op dat moment?
Of wordt hier algemeen meerdere batterijen bedoeld?

Als het expliciet de MT batterijen worden bedoeld was dit destijds een kwalijke vorm van misleiding en onjuiste voorstelling van de werkelijkheid. Je mag van een leverancier verwachten dat hij weet hoe het geleverde product werkt en in welke omstandigheden.
Als consument heb je de informatieplicht. Dat is in dit geval je eigen omstandigheden gekoppeld aan een juiste werking van meerdere MT batterijen waardoor deze zijn bedoeld. NOM-AI-Manueel.

Je kunt de leverancier in gebreke stellen dat hij onjuiste/onvolledige informatie heeft verstrekt op het moment van aankoop. Dat jij hiervoor hierdoor bent misleid (dwaling). Als de juiste informatie destijds je was verstrekt dat je deze aankoop in deze vorm niet had gedaan.
De leverancier 10 werkdagen de tijd geven om met een passende oplossing te komen of het product voor de destijds betaalde bedrag terugnemen en de aankoop te ontbinden.

Hoe de passende oplossing eruit kan zien is iets tussen de leverancier en de consument, van terugnemen product en volledige koopsom retour tot een andere genoegdoening.
voelt een beetje als
https://www.kijk.nl/progr...ank-visser-doet-uitspraak

7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 21:44:
[...]

Eerst maar zien of ik het werkend krijg met de wispelturige netwerk vereisten van de MT.

Van de week maar eens voorzichtig touwtjes trekken en aansluiten.
Misschien als ik het op mijn heupen krijg de MT uit de meterkast alvast die kant op verhuizen voor de andere twee komen.

Dat is wel het stukje dat me de meeste zorgen baard of het met de communicatie gaat werken.
De rest geloof ik allemaal wel.

En daarna of die drie accu's met de shelly een beetje leuk willen werken.
Het zou moeten kunnen met voor elke fase een accu.
Ideaal zou zijn dat ze op termijn met de shelly gewoon gezamenlijk NOM kunnen houden
Maar dat is iets dat dacht ik nog niet geïmplementeerd is.
Inderdaad met de Shelly en meerdere batterijen zit er (nog?) niet in.
Ik ben benieuwd of dat ooit gaat werken, ik vermoed dat er ook rekenwerk in de CT wordt gedaan voor werking met meerdere batterijen. Dit zou betekenen dat de firmware van de Shelly voor dit doel aangepast moet worden. Maar goed het is een vermoeden mijnerzijds... misschien dat ik er helemaal naast zit (wat ik hoop!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurt1977
Ik hoop gewoon dat de meters die ze geleverd hebben straks netjes samenwerken met die twee batterijen.
Als dat niet lukt, vrees ik dat er hier een klein legertje teleurgestelde mensen zal rondlopen.
Dat ze niet elke derde partij ondersteunen, kan ik ergens wel begrijpen.

alsook is niet iedereen thuis in de wondere wereld van Modbus – en laten we eerlijk zijn, niet iedereen wil daar überhaupt mee prutsen.

Zelf vind ik dat Modbusgedoe best interessant, zolang ik er maar geen halve elektronische kunstinstallatie van moet maken met printplaatjes, draadjes en klemmetjes. Da’s toch nét iets te veel van het goede.

Maar goed, dat is natuurlijk gewoon mijn gedacht.

We hebben reeds een firmware 151 die blijkt te werken, mss moeten ze wel nog wat fine-tunen maar zie het wel goed komen, hoop ik.

Ik wens gewoon als de 2de batterij in de brievenbus valt :) , die gewoon in het stopcontact kan duwen (die natuurlijk op een aprte groep zit) , en beide batterijen op auto kan zetten op een mono fase aansluiting.
en dat die dan gewoon werken zoals het moet _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door kurt1977 op 19-04-2025 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 22:04:
[...]

Inderdaad met de Shelly en meerdere batterijen zit er (nog?) niet in.
Ik ben benieuwd of dat ooit gaat werken, ik vermoed dat er ook rekenwerk in de CT wordt gedaan voor werking met meerdere batterijen. Dit zou betekenen dat de firmware van de Shelly voor dit doel aangepast moet worden. Maar goed het is een vermoeden mijnerzijds... misschien dat ik er helemaal naast zit (wat ik hoop!).
Ik heb op elke fase genoeg pv om ze te laden dus wat dat betreft kom ik wel uit met de shelly en een accu per fase.
Alleen de killer is de warmtepomp die op één fase draait, dan is er maar één accu beschikbaar om dat op te vangen.

Om dat nu op te lossen kom je in het modbus gebeuren en dat is mij een brug te ver.

Ergens zou ik met overdag één accu per fase om te laden en dan na zonsondergang één accu die NOM houd wel uitkomen.
Dus overdag elke accu lekker laden op wat er beschikbaar is op de fase.
En daarna als ze vol zijn ze per stuk gebruiken om NOM te houden over de drie fasen op de meter.

We wachten het maar even af ik kan in ieder geval de gebruikers op de verschillende fasen prikken om elke accu leuk te benutten.
Alleen die warmtepomp kom ik dan niet mee uit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@kurt1977
Zo lastig is modbus nou ook niet. 4 draadjes (en 1 verborgen gesoldeerde om het werkend te krijgen op 5V)
Geeft je wel meteen een beter inzicht ook al stuur je er niet mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMXdWoDp26r-W6Xm9F38iPiVj9k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XogtmE4hYtffvCNvNvdzcnME.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GfK_GfJ7G6UhWoWeAwuvxU0edA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPOcx1E8GMG8ai2K9QBcEl9U.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-04-2025 22:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
Chape schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 20:38:
Heb de Lilygo modbus in de ct001 geplaatst ging op zich goed, antenne uit een kapotte growatt wifi dongel gebruikt. Heb de modbus de voeding op usb C poort aangesloten dus feitelijk gebruik ik alleen de data draden van de blauwe stekker.
Durarvolt heeft mij modbus stekker gratis toe gestuurd omdat deze niet bij de accu zat, klasse:))[Afbeelding][Afbeelding]
Waarom heb je de kast van de Venus met een extra kabel geaard?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Chape
  • Laatst online: 01:52
Hometek schreef op zondag 20 april 2025 @ 00:19:
[...]

Waarom heb je de kast van de Venus met een extra kabel geaard?
Dat is een goede vraag, volgens mij hoeft het ook niet, maarja ik was lekker bezig toen :)
Het is een installatie in opbouw en ik maak ook fouten, ben er ook achter dat ik toch een aparte voeding moet maken op het stroomnet voor de lilygo, en dus niet van af back-up stopcontact aansluiting.
Je moet zo zien ik ben installatie monteur geweest verwarming, en dit is pure hobby, en word 60 en benne tussen door ff dood geweest, dus dit is puur klooien voor mij, ben twee dagen bezig geweest om lilygo aan de gang te krijgen, maar is me gelukt.
En als alles zijn plaats heeft gevonden, gaan we het netjes maken zodat het mooi oog,t als je de schuur binnen komt :)
Daarom is dit forum leuk, je blijft bij leren.

raspberry pi 4/thinker board 2/Lilygo/shelly3em/16x410 zonnepanel/vrouw 1970:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolabee
Ja poort 1010, 2222 en 2223 geprobeerd.
Maar helaas niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolabee
Maar helaas niks. Ip adres is leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
Rolabee schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:28:
Maar helaas niks. Ip adres is leeg
Bij mij is het 22222 (5x)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolabee
Helaas poort 22222 (5x) werkt ook niet.
Shelly pro em50 en Marstek Venus kunnen elkaar nog steeds niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:24
En als je bv Fing op uw gsm laat scannen voor open poorten op de shelly?
Lijkt me eerder iets firewall of vlan gerelateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVerga
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 11:30
Rolabee schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:46:
Volgens mijn ervaring moet je wel degelijk poort 1010 instellen op de Shelly.
Wanneer er geen IP adres ingevuld is, stuurt de Shelly een broadcast bericht, normaal op adres 255 van je IP subnet (vb 192.168.0.255).
Daarvoor is het belangrijk dat je subnet mask correct ingesteld staat in de IP settings, zowel aan de kant van de Shelly als langs de kant van de MT. Typisch subnet mask voor 192.168.x.y klasse C netwerk is 255.255.255.0
Andere mogelijkheid is dat je router of switch broadcast blokkeert, heb ik echter nog niet gezien bij standaard instellingen van zo'n toestel.
Dit probleem kan je evt omzeilen door het IP adres van je MT in te vullen in het daarvoor voorziene veld van de Shelly, gevolgd door het poort nummer (vb. 192.168.x.y:1010). Dan wordt geen broadcast gebruikt, maar een unicast naar het desbetreffende IP adres. Opgelet: enkel ok voor een test, om te zien of je Shelly gedetecteerd wordt in de MT app. Ik denk dat de MT standaard ook antwoordt met een broadcast bericht dus mogelijk werkt het dan nog niet, maar ken je de oorzaak en kan je dat oplossen.

Loxone home automation - MT Venus - Shelly Pro 3EM - Unifi UDM Pro - Waveshare Mobus I/F

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rolabee schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:46:
Poort bij pro 50 em moet 2223 zijn en geen ip adres invullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Rolabee schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:25:
Maar helaas niks.
Waarom lees je de TS niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rolabee schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 21:35:
Hallo,
Heb je BT aanstaan, locatiemachtiging en gps ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S2S

S2S

SatScan schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:06:
[...]

Waarom lees je de TS niet?
Omdat mensen geen handleidingen lezen 😆

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

Ronald.42 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 22:20:
[...]

Ik heb op elke fase genoeg pv om ze te laden dus wat dat betreft kom ik wel uit met de shelly en een accu per fase.
Alleen de killer is de warmtepomp die op één fase draait, dan is er maar één accu beschikbaar om dat op te vangen.

Om dat nu op te lossen kom je in het modbus gebeuren en dat is mij een brug te ver.

Ergens zou ik met overdag één accu per fase om te laden en dan na zonsondergang één accu die NOM houd wel uitkomen.
Dus overdag elke accu lekker laden op wat er beschikbaar is op de fase.
En daarna als ze vol zijn ze per stuk gebruiken om NOM te houden over de drie fasen op de meter.

We wachten het maar even af ik kan in ieder geval de gebruikers op de verschillende fasen prikken om elke accu leuk te benutten.
Alleen die warmtepomp kom ik dan niet mee uit.
Ik lees nog steeds veel gis werk over de werking over 2 fases. Begrijp ik nou goed dat met 2 accu’s de MT alleen nom per fase kan draaien en ook per fase kan opladen?

Dat zou betekenen dat als je niet een 3 fase omvormer hebt je eigen niets hebt aan een 2e accu. Je wil namelijk een rekenkundige nom op de meter. Niet een nom op basis van electronen.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DePrutser schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:29:
[...]

Ik lees nog steeds veel gis werk over de werking over 2 fases. Begrijp ik nou goed dat met 2 accu’s de MT alleen nom per fase kan draaien en ook per fase kan opladen?

Dat zou betekenen dat als je niet een 3 fase omvormer hebt je eigen niets hebt aan een 2e accu. Je wil namelijk een rekenkundige nom op de meter. Niet een nom op basis van electronen.
Als je de pinned berichten volg en de TS lees dan vind je het antwoord!

Vanaf v151 en met een CT002 v118 of CT003 v114 worden meerdere batterijen actief ondersteund.
Dus ook NOM met meerdere fases, zoals nu ook bij 1 batterij.

Kort en goed dan werken meerdere batterijen eigenlijk als 1 batterij.
Dus alleen met een CT002 en CT003!

En ja dit is de eerste firmware die dit ondersteund dus nog niet in alle situaties... maar het begin is er... na 27 april gaan we MT 'helpen' om het te verbeteren... _/-\o_ :*) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

SatScan schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:39:
[...]

Vanaf v151 en met een CT002 v118 of CT003 v114 worden meerdere batterijen actief ondersteund.

Kort en goed dan werken meerdere batterijen eigenlijk als 1 batterij.
Dus alleen met een CT002 en CT003!

En ja dit is de eerste firmware die dit ondersteund dus nog niet in alle situaties... maar het begin is er... na 27 april gaan we MT 'helpen' om het te verbeteren... _/-\o_ :*) _/-\o_
Alleen dit staat er en dat is veel te summier en te eenvoudig:

Vanaf Batterij Firmware v151, CT002 v118 en CT003 v114 is het mogelijk om meerdere batterijen binnen 1 systeem te gebruiken. Dit werkt zowel bij 1 als 3 fases aansluitingen.

Ik lees in de handleiding dat je de MT op 1 fase bewaking moet zetten. Ik lees ook bij mensen die dit doen dat de accu dan oplaadt via die fase en nom op die fase doet. Dit bij 1 accu per fase.

Ik lees ook dat 2MT op 1 fase en op fases jojo effect geeft. Dat wil zeggen accu 1 laad zich op aan accu 2.

Dus met alle respect maar een eenduidig antwoord staat er niet en is ook niet te vinden in dit topic.

Het is friet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DePrutser schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:58:
[...]

Vanaf Batterij Firmware v151, CT002 v118 en CT003 v114 is het mogelijk om meerdere batterijen binnen 1 systeem te gebruiken. Dit werkt zowel bij 1 als 3 fases aansluitingen.

Ik lees in de handleiding dat je de MT op 1 fase bewaking moet zetten. Ik lees ook bij mensen die dit doen dat de accu dan oplaadt via die fase en nom op die fase doet. Dit bij 1 accu per fase.

Ik lees ook dat 2MT op 1 fase en op fases jojo effect geeft. Dat wil zeggen accu 1 laad zich op aan accu 2.

Dus met alle respect maar een eenduidig antwoord staat er niet en is ook niet te vinden in dit topic.
Met alle respect!
Ik schreef ook PINNED berichten en TS... niet het topic!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bovXhR7AimDGsYsn5--OFRWWbc8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E6lj8crw1iivrLkSRS5eTyYf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door SatScan op 20-04-2025 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DePrutser schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:58:
[...]

Wat ik als feedback kreeg van Hame was dat met de shelly en FW148 het werkt met een accu per fase.
Dan zien ze elkaar ook niet.

Ik heb de shelly pro em 63 en die geeft een mooier resultaat dan met de 10 seconden uit de p1.

Dus p1 oplossingen danwel de ct002 heeft voorlopig niet mijn aandacht.

Ik sluit het eerst met de shelly aan en dan met verloop van tijd maar eens zien of er nog een software oplossing komt dat ze met zijn drieën ook samen kunnen werken met shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolabee
Ondanks dat ik poort 2223 open het gezet. Kan ik met Fing app alleen deze zien.
Ik heb verder simpel tp link deco netwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I24W0AR4PI0V89LeAWXRO5U1KzQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AE3L4Ne5zZMfzhWI7QWZTCsT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjo_Im7hZo4QTe_vL3pJS3w9rXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7aB6S75WzQNsUpQ1jZeqO1V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Jansen
Iemand bekent met deze melding van de LilyGo na integratie in HA:

[component:239]
Component modbus_controller took a long time for an operation (61 ms)......

Welke setting in de Yaml file zou ik hiervoor kunnen aanpassen?
Alles werkt overigens wel, maar vind de melding 'not nice' .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krisboeykens
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-08 21:10
Hallo allen,

Ik volg al een tijdje dit forum en alle nuttige (en andere) info met veel interesse. Inmiddels heb ik ook een MT 5,12 aangeschaft en deze werkt prima in combinatie met een Shelly Pro 3EM.

Omdat er via de actie een tweede batterij aankomt (met veel dank aan de organiseerders van deze actie) probeer ik ook de ct003 aan de praat te krijgen. De P1 poort van mijn sagemcom s211 digitale meter wordt al in beslag genomen door een andere P1 meter. Daarom wilde ik de infrarood optie van de ct003 gebruiken. Het koppelen van de ct003 in de Marstek app functioneert, maar het lukt me echter niet om hier ook data uit te krijgen.

Heeft iemand anders al enige ervaring met data lezen met de ct003 via infrarood?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

krisboeykens schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:03:
Hallo allen,

Ik volg al een tijdje dit forum en alle nuttige (en andere) info met veel interesse. Inmiddels heb ik ook een MT 5,12 aangeschaft en deze werkt prima in combinatie met een Shelly Pro 3EM.

Omdat er via de actie een tweede batterij aankomt (met veel dank aan de organiseerders van deze actie) probeer ik ook de ct003 aan de praat te krijgen. De P1 poort van mijn sagemcom s211 digitale meter wordt al in beslag genomen door een andere P1 meter. Daarom wilde ik de infrarood optie van de ct003 gebruiken. Het koppelen van de ct003 in de Marstek app functioneert, maar het lukt me echter niet om hier ook data uit te krijgen.

Heeft iemand anders al enige ervaring met data lezen met de ct003 via infrarood?
Koop een HW p1 splitter, bedank ons later.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolabee
Waar kan ik het ip adres van Marstek 5.12kw vinden ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Tom Jansen
YAML:
1
2
3
4
logger:
  baud_rate: 0
  logs:
    component: ERROR

Vraag past beter in dat andere topic.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

DSSW schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:42:
[...]

Mijn leverancier zei "Marstek" maar wie hij bedoelt met Marstek weet ik zelf ook niet. Maar morgen staan ze in de Synergrid lijst zei hij. Lees verder in de nieuwe draad.
Hoorde gisteren op radio van Oost-Vlaamse zender reclame voor de batterij.

Wel grappig want de URL die ze gaven was .nl

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krisboeykens
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-08 21:10
DePrutser schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:12:
[...]

Koop een HW p1 splitter, bedank ons later.
Dat was mijn plan b, maar ik hoopte de infrarood input te kunnen gebruiken van de ct003.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Valt de ct003 eigenlijk aan te sluiten op een Dsmr5 meter zonder voeding? Dus bijvoorbeeld op P1 splitter van hw. Anders moeten we nog stopcontacten voorzien.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
SadisticPanda schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:54:
Valt de ct003 eigenlijk aan te sluiten op een Dsmr5 meter zonder voeding? Dus bijvoorbeeld op P1 splitter van hw. Anders moeten we nog stopcontacten voorzien.
Ik heb de HW splitter Zonder externe voeding op een Kaifa MA304SMR 5.5 meter.

Op de splitter zitten 3 meters:
- HW p1 (zonder extra voeding)
- CT003 (zonder extra voeding)
- PlugWise (heeft als enige zijn eigen vaste voeding)

Dit werkt allemaal prima.

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rick-
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-07 23:24
Vandaag update van batterij van V148 naar V149 gedaan.
CT003 van V110 naar V114.
Dit is geen goede combi, CT003 ziet de goede waarden.
Batterij ziet totaal iets anders en moet ik nu manueel draaien.
M.a.w. v149 is volgens mij een slechte versie.
Twijfelde om te updaten, maar over 1,5 komt de 2e accu.
Via feedback om v151 gevraagd, volgens mij moet dit goed werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hoe loopt het bij degenen die reeds draaien met 3 batterijen op 3 verschillende fasen, waar elke batterij op zijn fase NOM draait?
Hoe gaat dat nachts bij zeer weinig afname?
Welke CT gebruiken jullie? Welke firmware?
Is er misschien iemand die met 3 batterijen in NOM draait op de 3 fasen samen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVerga
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 11:30
Rolabee schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:33:
Waar kan ik het ip adres van Marstek 5.12kw vinden ?
Ofwel kijken in de DHCP tabel ven je router, ofwel een netwerk scan doen (Fing of gelijkaardige tool).

Loxone home automation - MT Venus - Shelly Pro 3EM - Unifi UDM Pro - Waveshare Mobus I/F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Jansen
AUijtdehaag schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:42:
@Tom Jansen
YAML:
1
2
3
4
logger:
  baud_rate: 0
  logs:
    component: ERROR

Vraag past beter in dat andere topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-59
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16-09 17:03
Rick- schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:21:
Vandaag update van batterij van V148 naar V149 gedaan.
CT003 van V110 naar V114.
Dit is geen goede combi, CT003 ziet de goede waarden.
Batterij ziet totaal iets anders en moet ik nu manueel draaien.
M.a.w. v149 is volgens mij een slechte versie.
Twijfelde om te updaten, maar over 1,5 komt de 2e accu.
Via feedback om v151 gevraagd, volgens mij moet dit goed werken.
Had ook problemen met V149 en de CT003. Met V151 werkt het weer naar behoren.
Pagina: 1 ... 126 ... 261 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.