Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:36
Peterhardenberg schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:27:
[...]
0,38kW discharge x een nacht (5,25 uur) = 2 kWh

Kijk goed naar kW en kWh daar zit het verschil in.
Gedurende een nacht kun je geen kW's kwijt raken alleen kWh's
De eenheden heb ik idd niet goed gebruikt (post aangepast), blijft echter het probleem dat ik 's nachts geen 2kWh verbruik, maar de batterij wel leeg is.
SOC van batterij 2 was in dezelfde nacht 9% gezakt, wat bij mij normaal is.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek
Ter info: link naar de PDF met de Marstek Venus FAQ (zelfde als in de feedback in de app)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ech.wel
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-09 14:18
antonboonstra schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:41:
Lekker handig dat die mailtjes van de transporteur in je "Ongewenste mail" map komen, waar nog 2000 mailtjes staan in de trand van "er ligt een pakje voor u klaar".

[Afbeelding]
Tja, fijn is het niet, maar zij kunnen er ook niets aan doen.

Ik krijg vaak klanten aan de telefoon die dan vragen of wij er even voor willen zorgen dat onze mails niet in de spam terecht komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
ech.wel schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:53:
[...]

Tja, fijn is het niet, maar zij kunnen er ook niets aan doen.

Ik krijg vaak klanten aan de telefoon die dan vragen of wij er even voor willen zorgen dat onze mails niet in de spam terecht komen...
Kunnen zij er niets aan doen? Percentage bedrijven die daar niets aan kan doen ligt onder de 50%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lB6oVJH2-2eD0z2fmgx3cTiRzrk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FD7lHI9DEKu8PpxK5pTjG4LR.png?f=user_large

bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/.../4-resultaten-e-mailscans

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft er al iemand de CT003 in dienst via de infra rood sensor?

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!
heb nog maar eens gevraagd of er internet nodig is om straks van 1 naar meerdere accus te kunnen gaan

of iemand wat kan ontcijferen uit onderstaande? beetje onzin wat ik lees
ze halen van alles door elkaar en heb nog geen antwoord
halen internet en network en wifi weer door elkaar ondanks dat ik in mijn vraag duidelijk heb gezeg als er wel wifi network is maar geen internet connectie
en mijn vraag of de accus samen werken zonder internet verwijzen ze naar automatisch via de manual stand..... 8)7
-----
Hello. When device is used with ct003 meter, it is important to ensure that the device is properly connected to the network. Because the Venus device and the meter are connected through the same WiFi connection, if there is no internet connection, the devices will not be able to communicate with each other, and the device will not run smoothly. If you use the manual mode, the device will run according to the settings after the charging and discharging strategy is set. At this point, the device can continue to run automatically even if it is disconnected from the network. Best regards.

Please do not reply through this email.Thank you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:21:
heb nog maar eens gevraagd of er internet nodig is om straks van 1 naar meerdere accus te kunnen gaan

halen internet en network en wifi weer door elkaar ondanks dat ik in mijn vraag duidelijk heb gezeg als er wel wifi network is maar geen internet connectie
en mijn vraag of de accus samen werken zonder internet verwijzen ze naar automatisch via de manual stand..... 8)7
-----
Hello. When device is used with ct003 meter, it is important to ensure that the device is properly connected to the network. Because the Venus device and the meter are connected through the same WiFi connection, if there is no internet connection, the devices will not be able to communicate with each other, and the device will not run smoothly. If you use the manual mode, the device will run according to the settings after the charging and discharging strategy is set. At this point, the device can continue to run automatically even if it is disconnected from the network. Best regards.

Zoals diverse keren gemeld en getest de batterijen werken zonder actief internet in de standen Manueel en NOM. Voor AI is actief internet noodzakekijk. Zie ook vraag en antwoord!

Het is uiteraard noodzakelijk dat al het MT apparatuur gekoppeld is binnen hetzelfde wifi netwerk.
Zonder wifi werkt alleen de manueeel stand zoals in bericht van MT staat.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SatScan schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:28:
[...]

Zoals diverse keren gemeld en getest de batterijen werken zonder actief internet in de standen Manueel en NOM. Voor AI is actief internet noodzakekijk. Zie ook vraag en antwoord!

Het is uiteraard noodzakelijk dat al het MT apparatuur gekoppeld is binnen hetzelfde wifi netwerk.
Zonder wifi werkt alleen de manueeel stand zoals in bericht van MT staat.
ik wet niet of het duidelijk was maar het ging me om meer dan 1 accu
ik lees toch hier van mensen dat het niet werkt
ik heb zo mijn twijfels of de bestaande hardware hiervoor wel bedoeld was en of het niet een vertaal fout is geweest
de smartbox waar eerder over is gesproken die volgens mij ook modbus gekoppeld gaat worden is volgens mij het enige waar dat goed mee gaat werken ( los van dat deze ook offgrid mogelijk zou moeten maken )

over offgrid gesproken
andere merken hanteren een interne koppeling van nul aan aarde als deze offgrid word geschakeld ik vraag me af of dat intern in de marstek venus ook zo is geregeld of dat het perse extern moet worden gedaan
daarover is geen info in de handleiding volgens mij en wil je dat offgrid je aardleks het nog doen volgens alles dan toch wel belangrijk
victron doet dit bij offgrid intern

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:19:
[...]

ik wet niet of het duidelijk was maar het ging me om meer dan 1 accu
ik lees toch hier van mensen dat het niet werkt
ik heb zo mijn twijfels of de bestaande hardware hiervoor wel bedoeld was en of het niet een vertaal fout is geweest
de smartbox waar eerder over is gesproken die volgens mij ook modbus gekoppeld gaat worden is volgens mij het enige waar dat goed mee gaat werken ( los van dat deze ook offgrid mogelijk zou moeten maken )

over offgrid gesproken
andere merken hanteren een interne koppeling van nul aan aarde als deze offgrid word geschakeld ik vraag me af of dat intern in de marstek venus ook zo is geregeld of dat het perse extern moet worden gedaan
daarover is geen info in de handleiding volgens mij en wil je dat offgrid je aardleks het nog doen volgens alles dan toch wel belangrijk
victron doet dit bij offgrid intern
Je maakt het nu wel wat breder dan je eerste vraag maar goed... naar eer en geweten hier een antwoord _/-\o_

Internet wel of niet maakt volgens mij niet uit één of meerdere batterijen zolang al de MT apparatuur in hetzelfde wifi netwerk is verbonden. Na 28 april kunnen we dit actief gaan testen!

Tav van nul schakeling verwacht ik dat de 'smarbox' dit regelt.
Volgens mij verbind je alle fases (incl Nul en Aarde) van je energie installatie met de 'smartbox' en vandaar naar de batterijen.
De 'smartbox' is permanent verbonden met de grid en schakelt binnen 30ms over op de backup functie van de batterij(en) zodra de grid wegvalt en zal dan geheel off grid werken.
Zodra de grid terugkomt zal die weer terugschakelen naar gebruik van de grid.

Dit is wat ik heb opgemaakt uit de beperkte informatie die beschikbaar is.
Als je het fijne ervan wil weten zou ik contact op nemen met een MT leverancier.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

antonboonstra schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:41:
Lekker handig dat die mailtjes van de transporteur in je "Ongewenste mail" map komen, waar nog 2000 mailtjes staan in de trand van "er ligt een pakje voor u klaar".

[Afbeelding]
Wanneer was jouw levering gepland?

Never mind: over gelezen.

Mijne komt de 28e, best spam in het oog houden dus

[ Voor 7% gewijzigd door SadisticPanda op 17-04-2025 18:59 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SatScan schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:54:
[...]

Je maakt het nu wel wat breder dan je eerste vraag maar goed... naar eer en geweten hier een antwoord _/-\o_

Internet wel of niet maakt volgens mij niet uit één of meerdere batterijen zolang al de MT apparatuur in hetzelfde wifi netwerk is verbonden. Na 28 april kunnen we dit actief gaan testen!

Tav van nul schakeling verwacht ik dat de 'smarbox' dit regelt.
Volgens mij verbind je alle fases (incl Nul en Aarde) van je energie installatie met de 'smartbox' en vandaar naar de batterijen.
De 'smartbox' is permanent verbonden met de grid en schakelt binnen 30ms over op de backup functie van de batterij(en) zodra de grid wegvalt en zal dan geheel off grid werken.
Zodra de grid terugkomt zal die weer terugschakelen naar gebruik van de grid.

Dit is wat ik heb opgemaakt uit de beperkte informatie die beschikbaar is.
Als je het fijne ervan wil weten zou ik contact op nemen met een MT leverancier.
hoe die smartbox zou moeten gaan werken is mij wel duidelijk dat is een standaard in minder dan x mili seconden overschakelen
Maar had graag een duidelijk antwoord van marstek of het ook zonder die smartbox de samenwerking van de accu's als je meer dan 1 hebt gaat werken zonder die smartbox want er zijn er genoeg die zegge te denken dat het werkt en de dag erna melden dat het toch niet heeft gewerkt en de ene stond te ontladen terwijl de andere was aan het laden.
Dat we die vanaf eind april kunnen gaan testen ij de praktijk is allemaal leuk maar je koopt een product met een bepaalde verwachting en daar kunnen ze niet eens antwoord op geven .
Word meer ontweken lijkt het wel of ze snappen het zelf niet helemaal.
Maar goed we hebben nog modbus dan zit er niks anders op om maar zelf aan de slag te gaan
Dat was niet de bedoeling van de aanschaf . Plug and diy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Waarom zijn er nu zoveel gebruikers (incl. mijzelf) verdwenen uit de gebruikerslijst ??
Edit: vreemd, nu staat alles er weer...

[ Voor 9% gewijzigd door Maarten69 op 17-04-2025 22:18 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:04:
[...]
hoe die smartbox zou moeten gaan werken is mij wel duidelijk dat is een standaard in minder dan x mili seconden overschakelen
Maar had graag een duidelijk antwoord van marstek of het ook zonder die smartbox de samenwerking van de accu's als je meer dan 1 hebt gaat werken zonder die smartbox want er zijn er genoeg die zegge te denken dat het werkt en de dag erna melden dat het toch niet heeft gewerkt en de ene stond te ontladen terwijl de andere was aan het laden.
Dat we die vanaf eind april kunnen gaan testen ij de praktijk is allemaal leuk maar je koopt een product met een bepaalde verwachting en daar kunnen ze niet eens antwoord op geven .
Maar goed we hebben nog modbus dan zit er niks anders op om maar zelf aan de slag te gaan
Wat werkt er niet?

Meerdere batterijen? Die werken actief samen met de CT002 V118 en de CT003 V114 en Batt V151, zowel in één fase als drie fases.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svs79
  • Laatst online: 20-08 18:20
SatScan schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:07:
[...]

Wat werkt er niet?

Meerdere batterijen? Die werken actief samen met de CT002 V118 en de CT003 V114 en Batt V151, zowel in één fase als drie fases.
Bij mij toch niet hoor…

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek
Maxwp schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:21:

-----

Ik heb 2 Venus E die beide in Auto mode werken op een 1 fase aansluiting.
De batterijen lijken ook samen te werken zonder internet. Maar dit heb ik slechts gedurende 1 uur getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtje01
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 11:02
Svs79 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:35:
[...]

Bij mij toch niet hoor…
Vertel 😜
Ik heb nu 1 batterij maar geen batterij. Had fw151 voor een dag. Toen geen batterij meer BMS kaduuk. 2 mei wordt mijn 2e geleverd. Ik hoop dat dan ook net mijn eerste batterij vervangen is. Dan met 2 draaien met ct002. Nu lekker terugleveren (thank god dat we nog mogen salderen 😂)

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtje01
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 11:02
Hometek schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:00:
[...]

Ik heb 2 Venus E die beide in Auto mode werken op een 1 fase aansluiting.
De batterijen lijken ook samen te werken zonder internet. Maar dit heb ik slechts gedurende 1 uur getest.
Hoe lang draaien die al ok. En met welke fw en welke p1 meter?

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Bij mij toch niet hoor…
Vertel eens hoe je configuratie is dan kunnen we gericht proberen je te helpen om het werkend te krijgen.

* 1 of 3 fases
* welke energiemeter
* werk elke batterij goed als je de andere afkoppelt? (is je wifi in orde?)
* welke CT gebruik je met welke firmware
* welke firmware hebben de batterijen
* werkt het goed als je batterijen per fase instelt
* is je één of drie fases detectie van de CT meter correct?
* hoe gedragen de batterijen zich nu in NOM of AI mode
*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser
  • Laatst online: 10:48

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

SatScan schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:18:
[...]

Vertel eens hoe je configuratie is dan kunnen we gericht proberen je te helpen om het werkend te krijgen.

* 1 of 3 fases
* welke energiemeter
*
1 of 3 fases is een gegeven over de net aansluiting van je huis.

Belangrijker om te weten of je 1 of 2 of 3 accu’s hebt en hoe je die hebt verdeeld over de fasen.
Dat moet je namelijk anders instellen op je accu.
Dus als je meer dan 1 accu hebt vermeld hoe je hebt verdeeld over je fasen!

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totalen123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-09 10:35
Ik heb mijn ct003 meter aangesloten (nog zonder de batterij overigens). Nu zie ik in de app een waarde voor de "Accumuleerde elektriciteit". Deze waarde betreft mijn kwh-waarden teruggeleverde met tarief 1 (weekend). Ik heb ook geleverd met tarief 2 (weekdagen). Die waarden zie ik niet in de app.

Wat is hier mis, waarom maar 1 set zichtbaar?

[ Voor 24% gewijzigd door Totalen123 op 17-04-2025 22:29 . Reden: deel opgelost tarief week / weekend ]

Venus E (V2) V153 + CT003 V117 + ISK5 + 2600 Wp solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedpo
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
knip

[ Voor 102% gewijzigd door macedpo op 17-04-2025 22:21 ]

BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Njord1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:13
Maxwp schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:04:
[...]
Zoals eerder al een paar keer gezegt door meerderen, je bent elke keer zeer negatief over de MT, in je onderschrift staat niet duidelijk dat je een MT hebt.
Stop met dit negatieve gedoe, en als je dit niet doet hoop ik dat de moderatie hier wat aan gaat doen, dit is pure vervuiling van dit topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hometek
Houtje01 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:02:
[...]
Hoe lang draaien die al ok. En met welke fw en welke p1 meter?
Sinds 2 April. V151 en CT003 met V114 (zie ook signatuur)
Zie ook de deze 2 posts, V151 en grafiek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Svs79
SatScan schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:18:
[...]

* 1 of 3 fases
* welke energiemeter
*
3 fases
3 batterijen v151
Ct003 v114
Wifi ok.
Ct per fase ingesteld werkt het goed maar op die manier gebruik ik de batterijen niet maximaal. De ene batterij krijg ik niet vol en de andere niet leeg bvb. Fases zijn nooit volledig in balans. Ipv 15kW zit je maar aan +-10kW bruikbare capaciteit.

Ct over alle fases, dan laden en ontladen de batterijen elkaar bij inschakelen grotere verbruikers zoals bvb oven, vuur…

Momenteel terug overgeschakeld op de shelly pro, aangezien het met de ct003 toch ook niet werkt en de ct003 een mottig ding is om op een propere manier te installeren met al die bedrading. Als je dan de Hw p1 ziet, proper klein apparaatje dan vraag ik mij toch af waarom die ct003 zo een gedrocht moet zijn 🙈

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aARryIrFRxupPTfRvcuMUARoz48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1njSrveHJu09uCMm6eLPhuCi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Svs79 op 17-04-2025 23:00 ]

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
knip dubbel

[ Voor 89% gewijzigd door Maxwp op 17-04-2025 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:07:
[...]

Wat werkt er niet?

Zit het niet te verzinnen of zo haha ( zie onderstaande of zie de post hier boven
[...]

Bij mij toch niet hoor…

[ Voor 23% gewijzigd door Maxwp op 18-04-2025 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
knip

[ Voor 97% gewijzigd door Maxwp op 17-04-2025 23:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Njord1 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:42:
[...]

Zoals eerder al een paar keer gezegt door meerderen, je bent elke keer zeer negatief over de MT, in je onderschrift staat niet duidelijk dat je een MT hebt.
Stop met dit negatieve gedoe, en als je dit niet doet hoop ik dat de moderatie hier wat aan gaat doen, dit is pure vervuiling van dit topic.
ga er niet veel woorden aan vuil maken maar ik moet er in de onderschrift wat bij zetten terwijl ik bij jou niks zie staan?
8)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kurt1977
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08:14
Komaan mensen, laat ons een beetje lief zijn voor elkaar.
De wereld zit al vol genoeg met gedoe — daar moeten we zelf geen “lame vibes” aan toevoegen, toch?

Zoals bij alles in het leven zullen er voor- én tegenstanders zijn. Maar hey, daarvoor is dit topic er ook: om meningen, frustraties en hulpkreten op een veilige manier te parkeren (zonder de koffie te laten overkoken 🍵).

Binnenkort komen er maar liefst 200 van die units binnen… ik hou m’n hart al vast. Misschien zelfs m’n beide nieren.
Mijn batterij doet voorlopig netjes wat hij moet doen, maar ik geef toe: een tikkeltje meer testing vóór productie was geen overbodige luxe geweest.

Dat gezegd zijnde… laat ons eerlijk zijn: de CT003 ziet eruit alsof hij ontworpen is door een comité zonder koffiepauzes.
Teveel functionaliteit in één kastje gepropt, waardoor het eerder een Transformer lijkt dan een nette meter. Maar goed, hij kan veel — dat moet je ‘m nageven.

En zeg nu zelf: hangt jouw meter in de woonkamer te pronken naast de flat screen? Nee toch?
De mijne hangt op een plekje waar zelfs de spinnen verdwalen. Dus hoe lelijk hij ook is — zolang hij werkt, is het voor mij prima.
(Hangt hij bij jou wél in de living? Dan hebben we een heel ander probleem... en dat ligt misschien eerder bij de architect dan bij de fabrikant.)

Over de batterijen gesproken: ja, er zitten er waarschijnlijk een paar tussen die op maandagmorgen na een stevig weekend zijn geproduceerd.
Dat komt zelfs in de auto-industrie voor. Laat ons gewoon hopen dat de volgende levering wat meer ‘zen’ is geweest en mooi door de kwaliteitscontrole is geraakt 🙏.

Tot slot: meld alsjeblieft je issues (zoals al eens vriendelijk gevraagd) met wat nuttige info:
➡️ Fase(s)
➡️ Aantal batterijen
➡️ Firmwareversie
➡️ Type meter (ook belangrijk)
➡️ En wat je zelf al geprobeerd hebt

Zo kunnen we echt helpen. Want samen geraken we verder — zelfs met een lelijk kastje.

Alvast bedankt voor de samenwerking en de glimlach 😄

7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• capibaragup
  • Laatst online: 06:18
Ik heb nog steeds problemen met nom draaien. Heen en weer contact met Marstek. Duramotion stuurt alvast de cr003 die bij mijn tweede batterij hoort, fijne service.

Ik vraag mij af of het aan de batterij of ct003 ligt. Wat mij opvalt in de manuele stand is het volgende: wanneer ik wil opladen op 2500w dan start de batterij met laden op een lagere waarde, rond de 2200w deze waarde loopt nog iets op. Hoe doet jullie batterij dat? Is dit een bescherming van de batterij?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAA7ZMalEq83dZvDbzeZYjgMUWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJsws8bWUmzuGbfAVjBawWAC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwVzDcYunhOTxaivxlHPFwfOY3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BCVCL0fDfyF311zA4zJERjYY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Momenteel heb ik een zelf in elkaar gezette thuisaccu (met twee laders en een omvormer die bij mij tot maximaal 400W gaat). Nu vroeg ik mij af hoe de mensen hier over de efficiëntie van de Marstek denken.

Ik wil de accu aansturen via modbus om daarmee mijn verbruik af te dekken in de nacht. Dat zit gemiddeld rond de 300W (maar nu draait de airco in de nacht nog niet, dus dat zal naar de 450 gaan ongeveer). Vooral het variabel kunnen laden spreekt mij erg aan (bij mijn huidige opstelling is het of 600W of 1200W, dat is soms te veel, maar ook vaak te weinig).

Mijn vraag is dus vooral: zouden jullie het aanraden om met een load van rond de 300-450 W een Marstek te gaan gebruiken?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DePrutser schreef op donderdag 17 april 2025 @ 21:13:
[...]

1 of 3 fases is een gegeven over de net aansluiting van je huis.

Belangrijker om te weten of je 1 of 2 of 3 accu’s hebt en hoe je die hebt verdeeld over de fasen.
Dat moet je namelijk anders instellen op je accu.
Dus als je meer dan 1 accu hebt vermeld hoe je hebt verdeeld over je fasen!
* 1 of 3 fases

* welke energiemeter

PS deze check is niet volledig maar een eerste aanzet tot...

[ Voor 3% gewijzigd door SatScan op 18-04-2025 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leejoow schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:46:
Momenteel heb ik een zelf in elkaar gezette thuisaccu (met twee laders en een omvormer die bij mij tot maximaal 400W gaat). Nu vroeg ik mij af hoe de mensen hier over de efficiëntie van de Marstek denken.

Ik wil de accu aansturen via modbus om daarmee mijn verbruik af te dekken in de nacht. Dat zit gemiddeld rond de 300W (maar nu draait de airco in de nacht nog niet, dus dat zal naar de 450 gaan ongeveer). Vooral het variabel kunnen laden spreekt mij erg aan (bij mijn huidige opstelling is het of 600W of 1200W, dat is soms te veel, maar ook vaak te weinig).

Mijn vraag is dus vooral: zouden jullie het aanraden om met een load van rond de 300-450 W een Marstek te gaan gebruiken?
Kijk hier eens,
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82184320

Acties:
  • 0 Henk 'm!
capibaragup schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:33:
Ik heb nog steeds problemen met nom draaien. Heen en weer contact met Marstek. Duramotion stuurt alvast de cr003 die bij mijn tweede batterij hoort, fijne service.

Ik vraag mij af of het aan de batterij of ct003 ligt. Wat mij opvalt in de manuele stand is het volgende: wanneer ik wil opladen op 2500w dan start de batterij met laden op een lagere waarde, rond de 2200w deze waarde loopt nog iets op. Hoe doet jullie batterij dat? Is dit een bescherming van de batterij?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even voor je getest. Hier hetzelfde, Nu met lege (koude) batterij start op 2000w en loopt na een paar minuten op naar 2273w ... zal nog verder oplopen richting 2500w en bij 95% lading weer teuglopen.

Dit is om de batterij te beschermen.

Update: na half uur, batterij laad nu met 2491w, ik ga weer terug naar AI mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePrutser
  • Laatst online: 10:48

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

Svs79 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:56:
[...]

3 fases
3 batterijen v151
Ct003 v114
Wifi ok.
Ct per fase ingesteld werkt het goed maar op die manier gebruik ik de batterijen niet maximaal. De ene batterij krijg ik niet vol en de andere niet leeg bvb. Fases zijn nooit volledig in balans. Ipv 15kW zit je maar aan +-10kW bruikbare capaciteit.

Ct over alle fases, dan laden en ontladen de batterijen elkaar bij inschakelen grotere verbruikers zoals bvb oven, vuur…

Momenteel terug overgeschakeld op de shelly pro, aangezien het met de ct003 toch ook niet werkt en de ct003 een mottig ding is om op een propere manier te installeren met al die bedrading. Als je dan de Hw p1 ziet, proper klein apparaatje dan vraag ik mij toch af waarom die ct003 zo een gedrocht moet zijn 🙈

[Afbeelding]
Dit had ik mij dus niet gerealiseerd (en werd ook niet verteld) toen ik de tweede kocht. Dit is slecht design.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Svs79 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:56:
[...]

Prima, dan ga ik ervan uit dat je niet verder geholpen wil worden.

Tav de CT003 heb ik al eerder geschreven dat deze voor de Europese markt is bedoeld.
Niet elk land heeft de energiemeter uitgerust met een p1 poort. Dan werken ze oa met een de infrarood oplossing die is verwerkt in de CT003. Aangezien die magnetisch is en een wifi antenne in de buurt van een magneet niet werkt is er, vermoed ik, gekozen voor deze oplossing.

De CT003 werkt bij mij perfect, de antenne heeft een magnetische voet en die heb ik op zijn kop aan bovenzijde van het kozijn 'geplakt'. De CT003 aangesloten op de P1 poort en dmv de bijgeleverde voeding.

Maar goed bij mij hangt de CT003 in de meterkast met een deur, waar alleen ik zo nu en dan een inspectie doe. Dat de CT003 ook in de woonkamer open en bloot zou komen te hangen daar hebben ze zelfs in China niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DePrutser schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:59:
[...]

Dit had ik mij dus niet gerealiseerd (en werd ook niet verteld) toen ik de tweede kocht. Dit is slecht design.
Je kunt altijd een uitvraag doen er staan genoeg gegadigden in de lijst die graag voor een scherpe prijs een batterij willen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Jansen
  • Laatst online: 09-09 22:50
macedpo schreef op zondag 13 april 2025 @ 00:12:
[...]

Met 1 batterij
en welke versie firmware ?
Inderdaad 1 5kw, 3 fase, Fw:1.49

Home Assistant, Marstek Venus 5,1kw, CT003, Shelley Pro3 emulatie, LilyGo Modbus, Home Wizard P1, ISKRA AM550-P1, 3xFase, Dell Optiplex 7040M 16gb, Firmware V117 & V153

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 15:57

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

SadisticPanda schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:58:
[...]
Wanneer was jouw levering gepland?

Never mind: over gelezen.

Mijne komt de 28e, best spam in het oog houden dus
Als een klein kind die ongeduldig wacht op z'n cadeautje...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SA72V_GfXWtT-qM73xZ9v5D8o5M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sn11zMTQHu7UtUapGgiShVfG.png?f=user_large

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:33
antonboonstra schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:32:
[...]

Als een klein kind die ongeduldig wacht op z'n cadeautje...
[Afbeelding]
is dit van de tweakers actie? want ik dacht dat shipment pas begon op 28/04 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:52
Hier alweer een week lang dagelijks appen met Marstek support. Ben nog niet verder.
Eerst meerdere malen bericht dat ik de accu moest resetten door 10-20 sec de knop in te drukken, maar na een seconde of 8-9 knippert dat ding een keer en als je hem daarna los laat blijft ie gewoon aan. Dat kreeg ik een paar keer door :P

Daarna uiteindelijk een bericht dat er een data update exception is, of ik via de app de serververbinding via de advanced settings kon resetten. Dat gaat niet, ik kan niet via bluetooth verbinden. Lijkt wel of ze mn berichten niet echt lezen want een dag later kreeg ik dezelfde melding door. Of ik even v149 wil installeren en de server wil resetten.
Dacht nog even dat mogelijk 'iets' in mn netwerk de boel kon blokkeren, dus alle pihole instanties uitgezet, niks, daarna via een travelrouter direct via mn telefoon internet op, ook niks. Dat is het dus niet. De accu heeft nog wel wifi, as in, krijgt netjes een ip en is te pingen, zie alleen geen data verbruik.

Helaas nog steeds een brok dood zwaar metaal in mn kelder, hopelijk komen ze nu eindelijk de "repair service".

Dat de accu iets doet met je energieverbruik zie ik wel terug, volgens de Enphase app heb ik vorige maand 33 kWh van het net getrokken totaal en deze maand al 44kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

NoFate schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:39:
[...]
is dit van de tweakers actie? want ik dacht dat shipment pas begon op 28/04 ?
Nee, niet van de Tweakers actie. Voor mijn bestelling had ik gebeld met wat vragen, onder meer of de accu ook op voorraad was, aangezien dit wel op hun website stond, maar ik op dit forum las dat de levertijden best lang waren. Er werd mij verzekerd dat de batterij wel op voorraad was, dus een paar minuten later besteld op 8 april. Dezelfde dag een mail gekregen dat de batterij op 11 april geleverd kon worden.

Een dag later weer een mail dat mijn bestelling was gekruisd met een andere grote order en dat er toch geen voorraad meer was, maar ze hadden toch nog wat batterijen kunnen regelen via een partner. Daarmee zou mijn batterij een week later alsnog geleverd kunnen worden (oftewel vandaag).

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:33
antonboonstra schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:55:
[...]

Nee, niet van de Tweakers actie. Voor mijn bestelling had ik gebeld met wat vragen, onder meer of de accu ook op voorraad was, aangezien dit wel op hun website stond, maar ik op dit forum las dat de levertijden best lang waren. Er werd mij verzekerd dat de batterij wel op voorraad was, dus een paar minuten later besteld op 8 april. Dezelfde dag een mail gekregen dat de batterij op 11 april geleverd kon worden.

Een dag later weer een mail dat mijn bestelling was gekruisd met een andere grote order en dat er toch geen voorraad meer was, maar ze hadden toch nog wat batterijen kunnen regelen via een partner. Daarmee zou mijn batterij een week later alsnog geleverd kunnen worden (oftewel vandaag).
ah ok, maar ook via duramotion besteld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

NoFate schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:02:
[...]
ah ok, maar ook via duramotion besteld?
Ja (Duravolt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
SOC drift

Nadat ik bij mijn 2 batterijen een plotselinge daling van de SOC had waargenomen die niet overeenkwam met het afgenomen vermogen heb ik dit gemeld via feedback.

Antwoord:
Thanks for your feedback. You two battery is working fine. You need to charge to 100% to do a SOC calibration.

De SOC drift kan bij deze batterijen kennelijk behoorlijk oplopen, ca. 2kWh in mijn geval.
Oorzaak is vermoedelijk dat de batterijen langere tijd niet tot 100% waren opgeladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:31

S2S

Hometek schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:09:
SOC drift

Nadat ik bij mijn 2 batterijen een plotselinge daling van de SOC had waargenomen die niet overeenkwam met het afgenomen vermogen heb ik dit gemeld via feedback.

Antwoord:
[i]Thanks for your feedback. You two battery is working fine. You need to charge to 100% to do a SOC calibration.[/
De SOC drift kan bij deze batterijen kennelijk behoorlijk oplopen, ca. 2kWh in mijn geval.
Oorzaak is vermoedelijk dat de batterijen langere tijd niet tot 100% waren opgeladen.
Ik laad iedere dag tot 100% dynamisch contract laagste stand laden als er weinig Zonne opwek is zo ben ik gegarandeerd van goedkope stroom en nog nooit SOC drift gehad. Als ik dit zou doen zou de batterij langer meegaan dan ze adviseren , dan ligt deze al lang in de recycling. Draai er nu 2 maanden op. Ideaal.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Jansen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVBMfKJpGnTnGuM76hhU37TxSSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cAX86cgcvqMccB93r2JkOfO.jpg?f=fotoalbum_large
Meer mensen deze update voor de app? Kan in ieder geval niet updaten.....? Als ik probeer kom ik in de Playstore en kan ik alleen openen....🥴
Is het overigens mogelijk om op meerdere apparaten,bv op mijn tablet ook de app te installeren? Kan er niets over vinden....

Home Assistant, Marstek Venus 5,1kw, CT003, Shelley Pro3 emulatie, LilyGo Modbus, Home Wizard P1, ISKRA AM550-P1, 3xFase, Dell Optiplex 7040M 16gb, Firmware V117 & V153

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
AI mode

In de FAQ staat het volgende over de AI mode:

...it learns the customer's power consumption habits and solar power generation data to dynamically optimize the entire charging plan. Realize intelligent management.

Ik heb via feedback gevraagd of de AI in staat is om met een chaotisch verbruik zonder vaste patronen te werken (ik werk part time op afroep)

Antwoord
Thanks for your feedback. AI mode will learn the habits for at least 3 months.

Dat beantwoord mijn vraag niet echt, maar is wel interessant. Samen met de beschrijving uit de FAQ is mijn interpretatie:
AI zal over een periode van 3 maanden het dagelijkse verbruik en solar opwek kwantificeren en de 'inkoop' van goedkope stroom hierop afstemmen.

Apart is de formulering 'minstens 3 maanden', het kan dus ook een langere periode zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09 15:41
Tom Jansen schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:29:
[Afbeelding]
Meer mensen deze update voor de app? Kan in ieder geval niet updaten.....? Als ik probeer kom ik in de Playstore en kan ik alleen openen....🥴
Is het overigens mogelijk om op meerdere apparaten,bv op mijn tablet ook de app te installeren? Kan er niets over vinden....
ja, dat kan. Zelf heb ik het op de iphone en een android tablet. Je kan niet tegelijk ingelogd zijn.

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde, wel een melding, maar geen update beschikbaar.

Je kunt de app gerust op meerdere devices installeren.
Je moet alleen wel elke keer opnieuw inloggen als je een ander device gebruikt.
Alle instellingen worden vanuit de cloud overgenomen op het actieve device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Jansen
stil schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:34:
[...]

ja, dat kan. Zelf heb ik het op de iphone en een android tablet. Je kan niet tegelijk ingelogd zijn.
Dat zal het geweest zijn....😁 Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pms1
[Afbeelding]
Op mijn iPhone ging de update vanochtend wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Net update op andruod gedaan van de app.
Lukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Jansen
Hometek schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:37:
[...]

Ik heb hetzelfde, wel een melding, maar geen update beschikbaar.

Je kunt de app gerust op meerdere devices installeren.
Je moet alleen wel elke keer opnieuw inloggen als je een ander device gebruikt.
Alle instellingen worden vanuit de cloud overgenomen op het actieve device.
Thanks, weer wat wijzer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hier kom ik ook in de play store en kan ik hem alleen openen.
Niks updaten.

Ik heb de app maar op één apparaat dus dat is hier niet het probleem.
Voorheen ging dat updaten trouwens vanzelf en geruisloos.
Nu ineens een melding.

Nou het zal, het is vanzelf gekomen zal vanzelf ook wel weer weg gaan.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurt1977
  • Laatst online: 08:14
simpel ... update of niet

If It Works DON'T fix it

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyhLetvTYZ_mwoygf-Ggx_qqY5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mlGp6ObuGlE6O6ihVjy1D1tv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door kurt1977 op 18-04-2025 11:48 ]

7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pms1
Weet iemand ook of je de Backup power (stopcontact) op de Venus-E ook pas aan kan zetten als de stroom al is uitgevallen?
Normaal kun je dat mbv de app. Maar als wifi router geen stroom heeft kan je er niet bij.
Misschien via Bluetooth?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
kurt1977 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:45:
simpel ... update of niet

If It Works DON'T fix it
Dat is ook het advies van Marstek:

Tips:The system will automatically push the
latest version of firmware. Customers can
decide whether to update or not according
to their situation. If the operation is stable,
it is recommended not to update the firmware.

Bron: Smart meter FAQ, pagina 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pms1 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:46:
Weet iemand ook of je de Backup power (stopcontact) op de Venus-E ook pas aan kan zetten als de stroom al is uitgevallen?
Normaal kun je dat mbv de app. Maar als wifi router geen stroom heeft kan je er niet bij.
Misschien via Bluetooth?
Zover ik weet gaat dat sowieso alleen via bleutooth of modbus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
Maxwp schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:56:
[...]

Zover ik weet gaat dat sowieso alleen via bleutooth of modbus
In de app kun je het aan/uit zetten via wifi.
Wil nu uitzetten wifi-router niet testen want hij staat te laden op 2450 watt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hier net een hikje.
Ik hoorde hem wat vaak klikken.
Soc was 39% en ik had genoeg opwek om 2000 watt te laden naast het overige verbruik.
Maar laden deed hij niet.
Warn lampje ging bij de ene klik uit en bij de andere klik weer aan....
En toch heeft hij vanmorgen wel van 11% naar 39% geladen want hij was leeg vanacht.

Wat heb ik gedaan.
De groep even uit gegooit paar minuten wachten groep weer inschakelen en hij begint keurig met laden.
Voor de rest de accu niet aan geraakt.

Het zou toch prettig zijn dat je een foutcode bij dat warnlampje hebt.
Geen idee dus waarom hij het niet deed en na even de groep uit en aan hij het weer keurig doet.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek
pms1 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:46:
Misschien via Bluetooth?
Ja, backup kun je via bluetooth aanzetten, ook na stroomuitval.

Hier is een overzicht van de backup status in verschillende situaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek
Stroomverbruik Venus E

Ik heb mijn Venus E aangesloten met een 'slimme stekker'. Hierbij viel mij op dat de batterij soms stroom verbruikt in de stand by mode, en soms niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_VrQZYNBAqlo4mdh4jotZMt6g4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P5JEgzIUzi3RQeCLCOEpwyJ5.png?f=fotoalbum_large

In Auto en AI mode is het verbruik 0 W in stand by, maar in Manual stand by trekt de batterij 5.6 - 5.8 W uit het net.

Opmerkelijk is dat de batterij ook na uitschakelen (power off, leds uit) nog steeds 5.1 W verbruikt.
(Na power off gaat het verbruik eerst na 0 W, maar na enkele seconden is het 5.1 W)

[ Voor 5% gewijzigd door Hometek op 18-04-2025 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:33
S2S schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:22:
[...]

Ik laad iedere dag tot 100% dynamisch contract laagste stand laden als er weinig Zonne opwek is zo ben ik gegarandeerd van goedkope stroom en nog nooit SOC drift gehad. Als ik dit zou doen zou de batterij langer meegaan dan ze adviseren , dan ligt deze al lang in de recycling. Draai er nu 2 maanden op. Ideaal.
Dit doe ik ook. Maar gisteren niet. Dan kost dat geld.

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Jansen
Hometek schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:53:
[...]

Dat is ook het advies van Marstek:

Tips:The system will automatically push the
latest version of firmware. Customers can
decide whether to update or not according
to their situation. If the operation is stable,
it is recommended not to update the firmware.

Bron: Smart meter FAQ, pagina 1
Het gaat om de app update. Geen firmware update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svs79
SatScan schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:02:
[...]

Prima, dan ga ik ervan uit dat je niet verder geholpen wil worden.

Tav de CT003 heb ik al eerder geschreven dat deze voor de Europese markt is bedoeld.
Niet elk land heeft de energiemeter uitgerust met een p1 poort. Dan werken ze oa met een de infrarood oplossing die is verwerkt in de CT003. Aangezien die magnetisch is en een wifi antenne in de buurt van een magneet niet werkt is er, vermoed ik, gekozen voor deze oplossing.

De CT003 werkt bij mij perfect, de antenne heeft een magnetische voet en die heb ik op zijn kop aan bovenzijde van het kozijn 'geplakt'. De CT003 aangesloten op de P1 poort en dmv de bijgeleverde voeding.

Maar goed bij mij hangt de CT003 in de meterkast met een deur, waar alleen ik zo nu en dan een inspectie doe. Dat de CT003 ook in de woonkamer open en bloot zou komen te hangen daar hebben ze zelfs in China niet aan gedacht.
Als je maar 1 batterij hebt dan zal het idd wel goed werken dat is altijd al zo geweest, ongeacht ct003, p1 hw, shelly.
Van zodra je er meerdere hebt en je ze echt samen NOM wil laten draaien draait het in de soep.
Krijg zelfs geen antwoord meer op de support omdat ik duidelijk aangegeven heb dat het gewoon niet werkt.

Denk van naar modbus te gaan als oplossing… wel triestig dat hobby’isten het perfect kunnen laten werken en een bedrijf als hame niet. Zegt wel iets 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ellroe32 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:49:
[...]

Hey,

Een socket drift na 1 dag is niet normaal! Die treed normaliter pas op na enkele weken niet volledig opgeladen en ontladen te zijn. Als dit nu het geval is zou ik dat zeker zo terugkoppelen in de app.

Daarnaast zou MT het zo moeten inregelen dat de Batt zelfstandig volledig oplaad om SOC drift te voorkomen.
Dit is iets om de komende maanden te monitoren en terug te melden aan MT om dit te automatiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Svs79 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:41:
[...]

Als je maar 1 batterij hebt dan zal het idd wel goed werken dat is altijd al zo geweest, ongeacht ct003, p1 hw, shelly.
Van zodra je er meerdere hebt en je ze echt samen NOM wil laten draaien draait het in de soep.
Krijg zelfs geen antwoord meer op de support omdat ik duidelijk aangegeven heb dat het gewoon niet werkt.

Denk van naar modbus te gaan als oplossing… wel triestig dat hobby’isten het perfect kunnen laten werken en een bedrijf als hame niet. Zegt wel iets 🙈
Je mening over Hame is mij al langere tijd duidelijk!

Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdevries
  • Laatst online: 30-06 23:10
Iemand al ervaring met 2 mt's en een ct003 op 1 fase systeem? Sta op het punt de 2e te kopen.

Draai nu op fw149 en dit werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
@Rdevries zoek in het gebruikersoverzicht.

[ Voor 57% gewijzigd door Maarten69 op 18-04-2025 14:10 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Ellroe32 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:49:
[...]

Niet echt hoor, want je moet toch stroom verbruiken … ik maak makkelijk die accu weer leeg als het duur is. Gisteren bijna alleen accu laden verbruikt , normaal zit ik wel op 7 of 8 kWh per dag, nu maar 5. En dan zit er nog in voor de volgende dag, en gebruik je dus 5 kWh goedkopere stroom , dus die dure ochtend uren zijn ook goedkoop. Maar jouw situatie kan anders zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door S2S op 18-04-2025 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdevries
  • Laatst online: 30-06 23:10

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:15:
Hier net een hikje.
Soc was 39% en ik had genoeg opwek om 2000 watt te laden naast het overige verbruik.
En toch heeft hij vanmorgen wel van 11% naar 39% geladen want hij was leeg vanacht.

Wat heb ik gedaan.
De groep even uit gegooit paar minuten wachten groep weer inschakelen en hij begint keurig met laden.

Geen idee dus waarom hij het niet deed en na even de groep uit en aan hij het weer keurig doet.
gelijk evrb bia feedback gestuurd ? Ze kunnen volgens mij op afdtsbd de foutcode uitlezen.
Ook kab xingping zo naar wens onze accu's uitschakelen :+

Niet mooi om te horen.
Kunnen we niet eens serials gaan uitwisselen om te zien of bepaalde serie volgorde meer problemen heeft dan de andere of fabricage datum ?
Staat die erop heb even geen zich daarop

[ Voor 10% gewijzigd door Maxwp op 18-04-2025 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:46:
[...]

Hey,

Een socket drift na 1 dag is niet normaal! Die treed normaliter pas op na enkele weken niet volledig opgeladen en ontladen te zijn. Als dit nu het geval is zou ik dat zeker zo terugkoppelen in de app.

Daarnaast zou MT het zo moeten inregelen dat de Batt zelfstandig volledig oplaad om SOC drift te voorkomen.
Dit is iets om de komende maanden te monitoren en terug te melden aan MT om dit te automatiseren.
aub niet.
Niet dat de accu tijdens dure uren even stroom gaat trekken
Na solderen wil ik kosten besparen niet dit
Sowieso zou zoiets onzin zijn dat moet echt niet hoeven te gebeuren
Laat ze dan zo instellen dat de app een melding geeft dat de accu weerveens een onderhoudsbeurt lading nodig heeft zodat je daarna zelf kunt kiezen wanneer op korte termijn dat kan . Net zoals bij updaten pc je kan kiezen wanner je wilt heropstarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rdevries schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:07:
Iemand al ervaring met 2 mt's en een ct003 op 1 fase systeem? Sta op het punt de 2e te kopen.

Zou me even goed inlezen hier de ervaringen zijn wisselend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:47:
Stroomverbruik Venus E

Ik heb mijn Venus E aangesloten met een 'slimme stekker'. Hierbij viel mij op dat de batterij soms stroom verbruikt in de stand by mode, en soms niet.

[Afbeelding]

In Auto en AI mode is het verbruik 0 W in stand by, maar in Manual stand by trekt de batterij 5.6 - 5.8 W uit het net.

Opmerkelijk is dat de batterij ook na uitschakelen (power off, leds uit) nog steeds 5.1 W verbruikt.
(Na power off gaat het verbruik eerst na 0 W, maar na enkele seconden is het 5.1 W)
appart
Kan me even niet indenken waarom dat zou zijn
Mooi dat je dit zo hebt getest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
Rdevries schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:07:

Ja, 2 batterijen op 1 fase werkt vrij goed.
Zie ook de deze 2 posts, V151 en grafiek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Svs79
SatScan schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:47:
[...]

Je mening over Hame is mij al langere tijd duidelijk!

Veel succes!
Is geen mening, ik stel vast.
Heb 3 MT batterijen, 5000euro gespendeerd. Dan mag er toch al een bepaalde verwachting zijn denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
S2S schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:14:
[...]

Niet echt hoor, want je moet toch stroom verbruiken … ik maak makkelijk die accu weer leeg als het duur is. Gisteren bijna alleen accu laden verbruikt , normaal zit ik wel op 7 of 8 kWh per dag, nu maar 5. En dan zit er nog in voor de volgende dag, en gebruik je dus 5 kWh goedkopere stroom , dus die dure ochtend uren zijn ook goedkoop. Maar jouw situatie kan anders zijn.
Echter heeft de accu ook een bepaalde afschrijving per cyclus. Als het verschil in dynamische prijs dit niet goed kan maken (plus de rendementsverliezen door eerst via je accu te gaan), draai je toch echt verlies.

Stel we nemen als capaciteit 5 kWh. Als de accu 1899 euro kost, je per cyclus 4 kWh kan gebruiken (lees terugleveren), en je hem wilt afschrijven na 6000 cyclussen, dan heeft hij in totaal 24.000 kWh. Dus kost elke kWh je 1899 / 24.000 = 7,91 cent. Daarbij moet je nog ((1 / RTE) - 1) * laadprijs optellen om je verlies in te calculeren wat je aan warmte de lucht in hebt gestopt. Bij een RTE van 80 procent is dit 0,25 * laadprijs.

Als je dus gaat laden bij 10 cent, heb je dus een verschil van 2,5 + 7,91 cent = 10,41 cent per kWh nodig om quitte te spelen.

Dan ga ik er ook nog even vanuit dat je die 1 kWh aan warmte kan salderen van je zonnepanelen, anders zal je daar ook nog energiebelasting over moeten betalen die je niet gesaldeerd krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
S2S schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:14:
[...]

Ik denk dat je alleen moet laden van het net wanneer het verschil tussen goedkoop en dure uren ongeveer meer dan 10ct moet zijn. (Bij dynamisch contract dus). Je moet dus ook wel ontladen (of gebruiken) op die die dure uren (2 uur op 2500w). Dus echt 2 uur laden op goedkope uren en twee uur laden op de duurste uren.

Voorbeeld: Als je gaat laden met gemiddeld 22ct. En gemiddeld 4 uur gaat ontladen voor gemiddeld 0,30. Dan draai je verlies. En dan houdt je alleen maar rekening met de rte en nog niet eens met het terugverdienen van de batterij.

Wat ik zelf wel doe is dat wanneer er voldoende zon is, ik het laden door de zon laat doen en alleen ontladen op de duurste uren. Beetje tussenweg zeg maar.

Ik denk dat deze redenatie klopt. Maar 100% zeker….

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:15:
Hier net een hikje.

Wat heb ik gedaan.

Wie weet heeft iemand anders de marstek overnomen, er is eerder al gemeld geweest in dit topic over een online ( inmiddels gedicht weten we niet precies) lek en een bleutooth veiligheids lek ( nog niets aan gedaan ) waardoor andere de accu kunnen overnemen.

Je hebt de fout melding al opgevraagd en het voorval al gemeld via de feedback in de app ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ellroe32
Pagina 500…. Feestje?

[ Voor 24% gewijzigd door Ellroe32 op 18-04-2025 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:22
Tot Marstek de security issues fixed (zie hierboven) is er sowieso geen reden tot een feestje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:31:
[...]

Wie weet heeft iemand anders de marstek overnomen, er is eerder al gemeld geweest in dit topic over een online ( inmiddels gedicht weten we niet precies) lek en een bleutooth veiligheids lek ( nog niets aan gedaan ) waardoor andere de accu kunnen overnemen.

Je hebt de fout melding al opgevraagd en het voorval al gemeld via de feedback in de app ?
Nope andere prioriteiten.
Eten koken en richting werk toen ik de storing had.
Nu nog tot 22 werken.

De volgende keer laat ik hem in storing staan en dan via feedback maar eens horen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Batterij vanmiddag geleverd. Voordat ik 'm aan de muur heb gehangen, heb ik 'm tijdelijk aangesloten om te zien of ik 'm ook werkend zou krijgen zonder de App en zonder Wifi verbinding te maken. Helaas lukte het uitlezen en aansturen via modbus niet.

Dus toch maar de app gedownload met een weggooi account en een tijdelijk Wifi-punt aangemaakt. Daaruit bleek dat de accu geleverd is met firmware V134. Ik kreeg een update naar V146 aangeboden en die verliep vlekkeloos. Modbus werkte nog steeds niet, maar ik al had gelezen dat dit pas vanaf V147 goed werkte. Gelukkig stond er na de update naar V146 gelijk alweer een update klaar naar V148. Ook deze verliep vlekkeloos. Nog een keer modbus proberen en... eureka! *O* Dat werkt ook naar behoren.

Met wat korte testen zie ik wel een stevige afwijking tussen het setpoint die ik stuur en het werkelijk gemeten vermogen in mijn meterkast (met een aparte DIN rail kWh meter). Als ik via modbus verstuur "500W laden", dan wordt er met 533W geladen en 650W is in werkelijkheid 685W.

Gemeten sluipverbruik bij "Inverter state: Standby" is 5 tot 6W continu. Nog even wachten of die ook naar "Sleep" gaat en wat het verbruik dan is...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
pascallj schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:49:
[...]

Echter heeft de accu ook een bepaalde afschrijving per cyclus. Als het verschil in dynamische prijs dit niet goed kan maken (plus de rendementsverliezen door eerst via je accu te gaan), draai je toch echt verlies.

Stel we nemen als capaciteit 5 kWh. Als de accu 1899 euro kost, je per cyclus 4 kWh kan gebruiken (lees terugleveren), en je hem wilt afschrijven na 6000 cyclussen, dan heeft hij in totaal 24.000 kWh. Dus kost elke kWh je 1899 / 24.000 = 7,91 cent. Daarbij moet je nog ((1 / RTE) - 1) * laadprijs optellen om je verlies in te calculeren wat je aan warmte de lucht in hebt gestopt. Bij een RTE van 80 procent is dit 0,25 * laadprijs.

Als je dus gaat laden bij 10 cent, heb je dus een verschil van 2,5 + 7,91 cent = 10,41 cent per kWh nodig om quitte te spelen.

Dan ga ik er ook nog even vanuit dat je die 1 kWh aan warmte kan salderen van je zonnepanelen, anders zal je daar ook nog energiebelasting over moeten betalen die je niet gesaldeerd krijgt.
Al heel lang geleden gemeld dat een dynamisch contract zonder panelen niet rendabel is. Batterij is enkel rendabel met overschot van zonnepanelen, vergeet al de rest. Gemiddeld prijsverschil op jaarbasis tussen min en max uurtarief is 0.1 euro . Tel daar de netkosten bij dan weet je genoeg. Er zijn er die beweren dat ze meer dan 0.1euro verschil halen maar ze zeggen er niet bij over hoeveel kWh ze dan kopen en verkopen op jaarbasis.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:10
antonboonstra schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:21:
...

Gemeten sluipverbruik bij "Inverter state: Standby" is 5 tot 6W continu. Nog even wachten of die ook naar "Sleep" gaat en wat het verbruik dan is...
Blijft bij mij op 5W staan zodra hij leeg is en niet geladen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Ellroe32 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:57:
[...]

Ik denk dat je alleen moet laden van het net wanneer het verschil tussen goedkoop en dure uren ongeveer meer dan 10ct moet zijn. (Bij dynamisch contract dus). Je moet dus ook wel ontladen (of gebruiken) op die die dure uren (2 uur op 2500w). Dus echt 2 uur laden op goedkope uren en twee uur laden op de duurste uren.

Voorbeeld: Als je gaat laden met gemiddeld 22ct. En gemiddeld 4 uur gaat ontladen voor gemiddeld 0,30. Dan draai je verlies. En dan houdt je alleen maar rekening met de rte en nog niet eens met het terugverdienen van de batterij.

Wat ik zelf wel doe is dat wanneer er voldoende zon is, ik het laden door de zon laat doen en alleen ontladen op de duurste uren. Beetje tussenweg zeg maar.

Ik denk dat deze redenatie klopt. Maar 100% zeker….
Is niet wat ik zie in de resultaten van de home wizard p1 , en ook niet in de resultaten van mijn energie leverancier . Zo heb ik vandaag 21 cent Electra kosten vandaag.(vaak klopt dit niet helemaal maar is wel redelijk nauwkeurig, en is het morgen na verwerking leverancier soms hoger of lager ) Zonder accu zou dit veel meer zijn dus leg mij dan eens uit waarom dit niet werkt! Want ook op de dure uren moet ik Electra gebruiken . En ook met bewolking lade ik vandaag nog op met 200 watt, dus het is deels met Zonne stroom .

En aangezien de accu hier toch non stop op AI staat , draai ik dit ook in de winter, als alles hetzelfde blijft aan teruglever boete etc heb ik op deze manier de accu met 5 jaar terugverdiend. Dus ik zie het probleem niet.

[ Voor 9% gewijzigd door S2S op 18-04-2025 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
PNARI schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:43:
[...]

Al heel lang geleden gemeld dat een dynamisch contract zonder panelen niet rendabel is. Batterij is enkel rendabel met overschot van zonnepanelen, vergeet al de rest. Gemiddeld prijsverschil op jaarbasis tussen min en max uurtarief is 0.1 euro . Tel daar de netkosten bij dan weet je genoeg. Er zijn er die beweren dat ze meer dan 0.1euro verschil halen maar ze zeggen er niet bij over hoeveel kWh ze dan kopen en verkopen op jaarbasis.
Zeg je hiermee dat je het beste een overschot aan zonnepanelen moet aanschaffen?

Volgens mij wordt niet gezegd dat dat je met dynamaischcontract geld wordt verdient. Er wordt gezegd dat als je gaat laden met een kleiner verschil dan ongeveer 10ct, alleen maar meer verlies wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Ellroe32 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:26:
[...]

Zeg je hiermee dat je het beste een overschot aan zonnepanelen moet aanschaffen?

Volgens mij wordt niet gezegd dat dat je met dynamaischcontract geld wordt verdient. Er wordt gezegd dat als je gaat laden met een kleiner verschil dan ongeveer 10ct, alleen maar meer verlies wordt gemaakt.
Ja maar ik zie ook verschillen van 15 cent , en soms nog hoger. Maar ook wel eens lager .. ik ga me er niet druk overmaken . En dan nog als boven beschreven de accu laad ook met bewolking . Dus het is nog niet eens 5 kWh. Vandaag was het eerder 2,5 kWh van het net .

[ Voor 11% gewijzigd door S2S op 18-04-2025 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
S2S schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:21:
[...]

Is niet wat ik zie in de resultaten van de home wizard p1 , en ook niet in de resultaten van mijn energie leverancier . Zo heb ik vandaag 21 cent Electra kosten vandaag.(vaak klopt dit niet helemaal maar is wel redelijk nauwkeurig, en is het morgen na verwerking leverancier soms hoger of lager ) Zonder accu zou dit veel meer zijn dus leg mij dan eens uit waarom dit niet werkt! Want ook op de dure uren moet ik Electra gebruiken . En ook met bewolking lade ik vandaag nog op met 200 watt, dus het is deels met Zonne stroom .

En aangezien de accu hier toch non stop op AI staat , draai ik dit ook in de winter, als alles hetzelfde blijft aan teruglever boete etc heb ik op deze manier de accu met 5 jaar terugverdiend. Dus ik zie het probleem niet.
Wat je ook met je batterij doet, dit staat los van het verbruik. Tenminste als je geen overschot hebt je zonnepanelen en salderen nogg steeds kan. Als je veel stroom gebruikt op dure uren moet je meer betalen, dat staat los van of je gaat laden of ontladen met je batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
antonboonstra schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:21:
....
Verbruik Is zelfs 5 W na power off, zie post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Ellroe32 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:29:
[...]

Wat je ook met je batterij doet, dit staat los van het verbruik. Tenminste als je geen overschot hebt je zonnepanelen en salderen nogg steeds kan. Als je veel stroom gebruikt op dure uren moet je meer betalen, dat staat los van of je gaat laden of ontladen met je batterij.
Ik zie hier toch mijn totaal kosten .. 21 cent . Dus waar hebben we het over ? Over een hele dag! Dus over een heel jaar heb je minder energie kosten en dat is dan het terugverdienen van je investering . Dan werkt zo’n accu toch?

Wat snap ik nou niet ? Bij een dynamisch contract ontvang je bij terug laden op het net meer voor je goedkope energie of gratis Zonne energie . Dat zie ik in mijn verbruik . Plus geen teruglever boeten dat is per jaar voor ons al 250 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
S2S schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:29:
[...]

Ja maar ik zie ook verschillen van 15 cent , en soms nog hoger. Maar ook wel eens lager .. ik ga me er niet druk overmaken . En dan nog als boven beschreven de accu laad ook met bewolking . Dus het is nog niet eens 5 kWh. Vandaag was het eerder 2,5 kWh van het net .
Ik probeer te snappen waarom ik ga laden of ontladen. Ik vindt het ook ingewikkeld. Ik laad bij omdat ik denk dan iets kan terug verdienen / geen dure uren heb. Ik kan de batterij automatisch sturen via MODbus. Dat gaat dus ook automatisch . Jij hebt hem waarschijnlijk ook op AI staan....omdat je ook niet iedere dag wil corrigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Dp

[ Voor 99% gewijzigd door S2S op 18-04-2025 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
S2S schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:38:
[...]

Ik hier toch mijn totaal kosten .. 21 cent . Dus waar hebben we het over ? Over een hele dag! Dus over een heel jaar heb je minder energie kosten en dat is dan het terugverdienen van je investering . Dan werkt zo’n accu toch?

Wat snap ik nou niet ? Bij een dynamisch contract ontvang je bij terug laden op het net meer voor je goedkope energie of gratis Zonne energie . Dat zie ik in mijn verbruik . Plus geen teruglever boeten dat is per jaar voor ons al 250 euro.
Ja.... die 250 tel ik ook . :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S2S

S2S

Ellroe32 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:38:
[...]

Ik probeer te snappen waarom ik ga laden of ontladen. Ik vindt het ook ingewikkeld. Ik laad bij omdat ik denk dan iets kan terug verdienen / geen dure uren heb. Ik kan de batterij automatisch sturen via MODbus. Dat gaat dus ook automatisch . Jij hebt hem waarschijnlijk ook op AI staan....omdat je ook niet iedere dag wil corrigeren?
Ik ben meer van de praktijk en niet die oneindige spreadsheets. Ik zie hier duidelijk verschil met accu op AI stand. En laat de accu gewoon z’n ding doen . Ik ga niet actief ontladen , al zou je dat doen met een hoger bedrag een verschil van 15 cent bijvoorbeeld wel extra resultaat opleveren . En ik wil er ook niet naar om kijken , dus AI stand hier.

Vorige maand had ik hier met de accu in het systeem - 67 cent kosten , ik krijg dus terug , er was 8 euro (betalen) geschat, dus het zal allemaal wel .

[ Voor 21% gewijzigd door S2S op 18-04-2025 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ellroe32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4p0S3G-1G8MaCjjhZ_29AJoENTU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JA1VSAqKUCvGrcNv8f6K8FPD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:43:
[...]

Een dynamisch contract zonder panelen niet rendabel? Uhm zeker wel. Als jij je verbruikers overdag aan kan zetten, kan je dat zeker een hoop schelen. Dat heeft verder ook niets te maken met een thuisbatterij.

En dat de batterij alleen rendabel is met de overschot van zonnepanelen is ook onzin. Sterker nog, als je dynamisch hebt telt er, zolang we nog kunnen salderen, gewoon zo goedkoop mogelijk inkopen en zo duur mogelijk verkopen (met de afschrijving van je accu in het hoofd houdend). Elke andere strategie is zinloos als je puur naar de centen kijkt. Elke kWh die jij in je accu stopt die niet op het goedkoopste moment van de dag is, had jij namelijk beter voor een hogere prijs kunnen verkopen en wel op het goedkoopste moment inkopen. De verliezen blijven hetzelfde ongeacht op welk moment en hoe je je accu vult dus daar hoef je geen rekening mee te houden om deze te vergelijken.
S2S schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:21:
[...]

Waarom het niet werkt? Omdat je vergeet de aanschaf van je accu mee te rekenen! Deze is niet gratis. Je zal deze moeten afschrijven binnen bepaalde tijd en dat moet je gewoon mee rekenen. En bij dynamisch heb je sowieso geen terugleverboete (ook niet zonder accu) dus ook dat kan je niet meerekenen. Dat je het niet wil doorrekenen is prima, maar dan kan je verder dus ook niks zinnigs zeggen over de zin en onzin van bepaalde laadstrategien.

Overigens heb ik hier wel over Nederland. Hoe dat in Belgie is zou ik niet weten.
Pagina: 1 ... 125 ... 261 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.