Staat er dat data word gemanipuleerd ? Volgens mij alleen dat het werkt met een ct003
Welke rol dese daarin precies heeft word niet vermeld
Staat er dat data word gemanipuleerd ? Volgens mij alleen dat het werkt met een ct003
Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)
Je weet maar nooit :-)
Marstek 5,12kWh V151 | HW P1 en een CT003 v116 | Homey Pro | Home Assistent | LilyGo ESP32 RS485 modbus | Synology NAS | UniFi AP's | Kuga Plugin Hybride | Hue | Daikin Airco's
Mooie gevonden oplossing Het is zeker niet standaard, dus let op.Hometek schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:26:
Marstek batterij aangesloten als backup voor het hele huis
LET OP:
- de hier getoonde manier van aansluiten is niet zoals Marstek het bedoeld heeft
- dit is een ‘hack’, misschien niet illegaal, maar waarschijnlijk niet geheel volgens de normen
- Marstek komt met een ‘Smart Box’ om de batterij op een degelijke en veilige manier als backup voor je huis te kunnen gebruiken (helaas nog geen detail info)
Ja ok
Een aardlek heeft toch eigenlikk niks met aarde te maken.Hometek schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:26:
Marstek batterij aangesloten als backup voor het hele huis
LET OP:De Venus batterijen hebben een 220V ‘backup’ stopcontact dat 2500W kan leveren. Het primaire doel van dit stopcontact is om in geval van een stroomuitval met behulp van verlengkabels enkele belangrijke apparaten in huis van stroom te voorzien.
- de hier getoonde manier van aansluiten is niet zoals Marstek het bedoeld heeft
- dit is een ‘hack’, misschien niet illegaal, maar waarschijnlijk niet geheel volgens de normen
- Marstek komt met een ‘Smart Box’ om de batterij op een degelijke en veilige manier als backup voor je huis te kunnen gebruiken (helaas nog geen detail info)
Volgens de promovideo van Marstek kun je de backup aansluiting echter ook gebruiken voor een autonoom micro-grid (zie ook deze test) of een automatische backup (icm met de ‘Smart Box’).
Ik vind het handig om bij stroomuitval een backup bij de hand te hebben voor verlichting, een kopje koffie, maar ook voor zaken als de elektrische garagepoort. Hiervoor wil ik echter niet met verlengsnoeren aan de slag om de verschillende apparaten met de batterij te verbinden. Ik wil bij stroomuitval het hele huis aan de batterij koppelen. Mijn huis is een kleine bungalow met 1 fase aansluiting, een bescheiden stroomverbruik en een kleine PV installatie (2kWp).
Ontwerp
Ik heb een tijdje gepuzzeld om zowel de GRID als de BACKUP aansluitingen van de Venus batterij op een veilige manier in de elektrische installatie van het huis te integreren terwijl het toch een plug-in systeem blijft.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een 3 fase (4P) omschakelaar. Deze schakelaar is zo aangesloten dat hij 3 dingen tegelijk doet:De omschakelaar kan bij stroomuitval volledig automatisch omschakelen naar de backup (mits die aan staat in de app), dit is voor mij echter niet nodig en het lijkt mij ook veiliger om gecontroleerd handmatig de backup in te schakelen.
- Alle groepen van het huis afkoppelen van het net
- Grid aansluiting batterij afkoppelen
- Alle groepen van het huis aan de backup koppelen
Ik heb twee batterijen, maar zal steeds maar 1 als backup gebruiken. Hiervoor gebruik ik wederom een omschakelaar, dit keer een 1 fase (2P) versie. Beide backup uitgangen zijn aangesloten op 10A installatieautomaten.
[Afbeelding]
Installatie
Omdat mijn groepenkast vol is, en om de bekabeling eenvoudig te houden, heb ik met een 3D-printer een speciale schakelkast gemaakt waar de batterijen op aangesloten worden, met 2 stopcontacten voor GRID en 2 kabels met stekkers voor BACKUP.
Op de backup aansluitingen zitten signaallampjes die aangeven of de fase/nul polariteit klopt
[Afbeelding]
Off-grid test (aka micro-grid of eiland installatie)
Het functioneert goed, ik heb 24 uur off-grid gedraaid (hoofdschakelaar uit, backup aan).
Magnetron, waterkoker, airconditioning, vaatwasser, CV, TV, PC, verlichting, alles werkt, maar uiteraard niet alles tegelijk. Opladen met PV werkt ook zoals eerder getest. Tussen 11:00 en 14:00 met voldoende PV opwek heb ik zelfs de EV op laag vermogen bijgeladen.
Als de zon schijnt is het beschikbare vermogen 2500W + PV opwek.
Het werkt, maar er zijn beperkingen en ook enkele veiligheids risico's
2500 W
Volgens spec kan de Venus E 2500W leven via de backup. Dit blijkt geen harde grens te zijn, ik had incidenteel meer dan 3000W verbruik. Bij afname van meer dan 2500W gaat na enkele minuten wel een pieper af in de batterij (waarschuwing overbelasting?). Ik heb niet getest wat er gebeurt als je langdurig te veel vermogen afneemt.
De backup uitgang is aangesloten op een 10A installatieautomaat. Voor een strikte overbelastingsbeveiliging is een thermische zekering echter veel te traag.
Opladen met PV
Opladen met eigen solar opwek gaat goed zolang de SOC in de range 12-99% blijft (zie eerdere test)
Geen fase/nul (edit: op te lossen door nul-aarde verbinding, zie update onderaan)
De backup uitgang levert geen nette nul en fase, mijn polariteits signaal lampjes branden allebei, en ook met een spanningzoeker schroevendraaier zie ik spanning op beide contacten. Alles is volledig geaard, maar de DC/AC omvormer is kennelijk ‘zwevend’.
Geen aardlek (edit: op te lossen door nul-aarde verbinding, zie update onderaan)
In de off-grid situatie werkt de aardlek niet.
(on-grid werkt de aardlek via het backup stopcontact wel, test uitgevoerd met een stopcontacttester)
Conclusie
Als noodoplossing is deze backup-schakeling heel bruikbaar, maar met beperkingen en risico’s.
Update: video over aarde en nul voor off-grid systemen gevonden.
Ik heb dit getest, met de nul verbonden aan aarde heb ik idd een keurige fase en een nul en werken de aardlek schakelaars voor alle groepen in huis normaal. Blijkt dat de Venus in off-grid modus een niet geaarde uitgang heeft, ondanks dat de kast in mijn opzet wel geaard is.
Ik moet wel nog even nadenken hoe ik de nul-aarde verbinding veilig in mijn installatie plaats. Vermoedelijk moet ik een relais toevoegen dat de nul-aarde verbinding sluit zodra de GRID aansluitingen stroomloos worden.
Update 2:
Voorlopig ontwerp met een NC relais dat de nul-aarde verbinging op de backup aansluiting activeert zodra beide grid aansluitingen spanningsloos zijn.
[Afbeelding]
[ Voor 44% gewijzigd door Eveir op 15-04-2025 17:16 ]
SMA STP 7000TL-20 - REC295 TP2 8700WP - 3x Marstek Venus E 5kWh v151 - Marstek CT002 v118 - Alfen Eve Single Pro-Line 11kW - Loxone
Bijna goed,Maxwp schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:07:
[...]
Een aardlek heeft toch eigenlikk niks met aarde te maken.
Deze meet alleen het verschil tussen de fases en als daar een probleem is schakelde deze uit.
Dus ook als er stroom door je lijf naar de grond gaat.
Alleen om te voorkomen dat dit toch even gebeurd wil men de stroom van minste weerstand doen lopen en hebben we daarvoor de aarde kabel om het daar te laten wegvloeien.
Dus als je een apparaat in huis hebt dat geaard is en er stroom daar naar aarde zal vloeien zal de aardlek naam ik aan neem gewoon afschakelen ongeacht dat de stroom van het net of een omvormer komt...of hoezo niet?
Ja was een stukje wat miste maar bedoelde wel fase en nul .Peterhardenberg schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:20:
[...]
Bijna goed,
aardlek meet het verschil tussen fase en nul niet verschil tussen fases (dat verschil is er altijd.)
[ Voor 37% gewijzigd door Maxwp op 15-04-2025 17:28 ]
Ik had alleen de eerste ochtend dat hij moest gaan laden een probleem met 149.Eveir schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:14:
Na installatie v149 heel wisselvallig beginnen laden en ontladen, overtrokken weer maakt het erger. Late reactie en schakeltijden waardoor ook opladen uit het net.
Bij helder weer en volle zon blijft de batterij consistent >1000W injecteren wanneer niet opgeladen, ook de maximum laadbelasting wordt niet bereikt.
Mijn punt, skip v149.
Run sinds deze ochtend v151, bovenstaande problemen weg.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
ok dat probleem had ik net v149 nietEveir schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:14:
Na installatie v149 heel wisselvallig beginnen laden en ontladen, overtrokken weer maakt het erger. Late reactie en schakeltijden waardoor ook opladen uit het net.
Bij helder weer en volle zon blijft de batterij consistent >1000W injecteren wanneer niet opgeladen, ook de maximum laadbelasting wordt niet bereikt.
Mijn punt, skip v149.
[ Voor 3% gewijzigd door Maxwp op 15-04-2025 17:33 ]
[ Voor 32% gewijzigd door TonnyVM op 15-04-2025 17:55 ]
de v149 absolute ramp. ineens 1994 afgifte zonder dat t nodig is en toestanden, dan zo langzaam terug nr 0 om weer omhoog te schieten tot 1994 en weer afdalen nr 0. versie v151 perfectEveir schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:14:
Mijn punt, skip v149.
BE, Marstek 5,12kw v151, CT003 v114, SMA 5kw, boiler 150L
Ik snap het nut niet zo goed ? Je zou dan toch beter een fan in dat ding bouwen die warme lucht afvoert? En die koelribben horen toch warm te worden die voeren warmte af?TonnyVM schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:52:
Tijdens het opladen van de MT bij 2500W kan deze behoorlijk warm worden. Ik weet niet zeker wat het effect hiervan is op de levensduur van de batterijen op lange termijn. Ik heb nu een eenvoudige oplossing geimplementeerd die ervoor zorgt dat de MT extra koeling krijgt, zodra de temperatuur van de vinnen boven een bepaalde waarde uitstijgt.
Ik heb op Amazon een AC 110-220V XH-W3001 thermostaatschakelaar gekocht, samen met een (krachtige) ventilator. De XH-W3001 is een LED-temperatuur regelmodule, waarmee je eenvoudig kan instellen dat die stroom moet geven aan de ventilator zodra de MT temperatuur een limiet waarde bereikt. Je kan tevens instellen vanaf welke (lagere) temperatuur de ventilator terug uit mag.
Ik heb de opstelling nu een tweetal weken in gebruik en het werk feilloos. De temperatuur van de MT blijft hierdoor een flink eind (zeker 10 tot 15 graden) onder de temperatuur die ik vroeger mat zonder ventilator.
De XH-W3001 schakelaar kost ca 6 EUR en de ventilator 24 EUR. De XH-W3001 krijgt 220V via het backup stopcontact van de MT, en schakelt zo door naar de ventilator. Zie foto's.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Wanneer batterij inwendig te warm wordt schakelt een interne ventilator aan. Aan de buitenkant zitten koelvinnen, die worden bij mij bij een omgevingstemperatuur van 14° na 2u laden aan 2500W 42 °C warm. Vind ik niet overdreven warm.TonnyVM schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:52:
Tijdens het opladen van de MT bij 2500W kan deze behoorlijk warm worden. Ik weet niet zeker wat het effect hiervan is op de levensduur van de batterijen op lange termijn. Ik heb nu een eenvoudige oplossing geimplementeerd die ervoor zorgt dat de MT extra koeling krijgt, zodra de temperatuur van de vinnen boven een bepaalde waarde uitstijgt.
Ik heb op Amazon een AC 110-220V XH-W3001 thermostaatschakelaar gekocht, samen met een (krachtige) ventilator. De XH-W3001 is een LED-temperatuur regelmodule, waarmee je eenvoudig kan instellen dat die stroom moet geven aan de ventilator zodra de MT temperatuur een limiet waarde bereikt. Je kan tevens instellen vanaf welke (lagere) temperatuur de ventilator terug uit mag.
Ik heb de opstelling nu een tweetal weken in gebruik en het werk feilloos. De temperatuur van de MT blijft hierdoor een flink eind (zeker 10 tot 15 graden) onder de temperatuur die ik vroeger mat zonder ventilator.
De XH-W3001 schakelaar kost ca 6 EUR en de ventilator 24 EUR. De XH-W3001 krijgt 220V via het backup stopcontact van de MT, en schakelt zo door naar de ventilator. Zie foto's.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Gohja, mijn PV omvormer, auto-lader, thuisbatterij en onze twee elektrische fietsen staan allen op dezelfde twee vierkante meter. Die automatische brandblusser op die locatie geeft mij wat gemoedsrust wanneer mijn gezin op de bovenverdieping rustig ligt te slapen, en die gemoedsrust is me wel wat waard 🙂JB70 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:38:
[...]
De Marstek heeft toch een LiFePO4 accupakket.
Die zijn toch vele malen veiliger, stabieler, ontbrandbaar bij hoge temperaturen.
Bovendien milieu vriendelijker.
Is dit niet een beetje overdreven?
Die overweging heb ik ook gemaakt, maar ik stel me oprecht vragen bij de levensduur van de accu’s wanneer je ze laadt bij vriestemperaturen, ondanks wat de fabrikant vermeldt 🤔stil schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:00:
[...]
het zal misschien in jouw geval niet kunnen, maar zou je anders niet beter onderzoeken of je de batterijen ergens buiten kunt plaatsen. Ga ik in elk geval doen. via de meterkast de kruipruimte in, door de funderingsmuur naar de tuin en 5 aderige kabel. en dan in de tuin op grote tegels en een zelf gebouwd kaboutertuinhuis 3 accu's plaatsen.
Volgens mij moeten er verwarmingselementen inzitten om de batterijen op te warmen als ze gaan laden. Ze maken in hun promovideo's letterlijk reclame met de Marstek met een laagje sneeuw erop. Zou er mij niet teveel zorgen over maken. Gewoon niet rechtstreeks in regen/zon zetten.JetSet94 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:32:
[...]
Die overweging heb ik ook gemaakt, maar ik stel me oprecht vragen bij de levensduur van de accu’s wanneer je ze laadt bij vriestemperaturen, ondanks wat de fabrikant vermeldt 🤔
Wat ik vooral verwarrende vind is dat we het steeds over of de accu of batterij hebben omdat het een thuis batterij is maar daar dan ook naar referen als we het over warmte hebbenTonnyVM schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:52:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou me verbazen als deze erin zitten zie dit nergens in de foto's terug en vermoed dat hier niet aan is gedacht dan wel bewust weggelatenAvenger 2.0 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:38:
[...]
Volgens mij moeten er verwarmingselementen inzitten om de batterijen op te warmen als ze gaan laden. Ze maken in hun promovideo's letterlijk reclame met de Marstek met een laagje sneeuw erop. Zou er mij niet teveel zorgen over maken. Gewoon niet rechtstreeks in regen/zon zetten.
Als de omvormer te warm wordPNARI schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:19:
[...]
Wanneer batterij inwendig te warm wordt schakelt een interne ventilator aan. Aan de buitenkant zitten koelvinnen, die worden bij mij bij een omgevingstemperatuur van 14° na 2u laden aan 2500W 42 °C warm. Vind ik niet overdreven warm.
[ Voor 9% gewijzigd door Maxwp op 15-04-2025 19:16 ]
Geen idee hoe ze het doen, maar zou toch tot -20°C bruikbaar zijn volgens de specificaties.Maxwp schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:04:
[...]
Ik zou me verbazen als deze erin zitten zie dit nergens in de foto's terug en vermoed dat hier niet aan is gedacht dan wel bewust weggelaten
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Als ik google mag gelovenAvenger 2.0 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:19:
[...]
Geen idee hoe ze het doen, maar zou toch tot -20°C bruikbaar zijn volgens de specificaties.
[ Voor 5% gewijzigd door Maxwp op 15-04-2025 19:42 ]
Harmonische vervuiling?PNARI schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:17:
[...]
Niet wenselijk maar in regeltechniek nu eenmaal noodzakelijk om oscillatie/resonantie te voorkomen. De BMS is geen aan/uitschakeling.
SMA STP 7000TL-20 - REC295 TP2 8700WP - 3x Marstek Venus E 5kWh v151 - Marstek CT002 v118 - Alfen Eve Single Pro-Line 11kW - Loxone
HomeWizard P1 en v149 werkt perfect.Maxwp schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:33:
[...]
ok dat probleem had ik net v149 niet
dat is wel heel erg apart want je zou verwachten dat dit overal gelijk zou zijn
er zullen dan neem ik aan wel externe factoren een rol hebben gespeeld?
had zelf dan weer geheel andere problemen met v149
De aarding bij een inverter is idd wat verwarrend, in deze video wordt het netjes gedemonstreerd.Maxwp schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:07:
[...]
Een aardlek heeft toch eigenlikk niks met aarde te maken.
Deze meet alleen het verschil tussen de fases en als daar een probleem is schakelde deze uit.
Dus ook als er stroom door je lijf naar de grond gaat.
Alleen om te voorkomen dat dit toch even gebeurd wil men de stroom van minste weerstand doen lopen en hebben we daarvoor de aarde kabel om het daar te laten wegvloeien.
Dus als je een apparaat in huis hebt dat geaard is en er stroom daar naar aarde zal vloeien zal de aardlek naam ik aan neem gewoon afschakelen ongeacht dat de stroom van het net of een omvormer komt...of hoezo niet?
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
Van wat ik lees is LiFePO4 laden onder de nul graden gelijk aan defecte cellen. Dus toch wel benieuwd hoe ze dat oplossen, want de Marstek wordt toch gepromoot voor buitengebruik. Moet toch één of andere veiligheid of verwarming inzitten dan.Maxwp schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:41:
[...]
Adhering to recommended temperature ranges is vital for optimal LiFePO4 battery performance and longevity. Maintain operating temperatures between 20°C-30°C, charge between 5°C-45°C (ideally 10°C-35°C), and discharge between -20°C-60°C (optimally 0°C-45°C
Bij Huawei doen ze ook aan voorverwarming van de batterij als het te koud is.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:19:
[...]
Van wat ik lees is LiFePO4 laden onder de nul graden gelijk aan defecte cellen. Dus toch wel benieuwd hoe ze dat oplossen, want de Marstek wordt toch gepromoot voor buitengebruik. Moet toch één of andere veiligheid of verwarming inzitten dan.
.BE - MT5.2KWh v151, HomeWizard P1 meter
Neen, geen harmonische vervuiling, dat is heel iets anders , eerder een onstabiele regeling. De regeling meet een paar seconden om vast te stellen welke richting de belasting / injectie naar toe gaat en hoe snel om dan bij te sturen en hoeveel bij te sturen. 1 kookplaat is al niet makkelijk voor een batterij maar drie gerechten tegelijkertijd wordt een hele opgave. Maar uiteindelijk is dat meestal ook maar een half uur per dag. Als ik zie hoe de batterij nu over 24u nom regelt ben ik zeer tevreden.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Bij Huawei......10.000 euro's.... doen ze ook.....gvb73 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:22:
[...]
Bij Huawei doen ze ook aan voorverwarming van de batterij als het te koud is.
[ Voor 21% gewijzigd door Maxwp op 15-04-2025 22:24 ]
Tot -30°C mag het hangen/stockeren, maar gebruiken tot -20°C.Maxwp schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:22:
[...]
Bij Huawei......10.000 euro's.... doen ze ook.....
Bij deze prijs verwacht Ik niet dat dit erin zit
Maar us het nu tot -20 buiten hangen of ook echt tot -20 wordn gebruikt.........
[ Voor 69% gewijzigd door Ronald.42 op 15-04-2025 22:37 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
ow als er al wat in zit ga ik uit van het zelfde als bij andere gewoon een simpele Mat zoals ook bij electrische vloer verwarming maar dan wat dunner en per 2 cellen of zo er tussenAvenger 2.0 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:32:
[...]
Tot -30°C mag het hangen/stockeren, maar gebruiken tot -20°C.
Een verwarmingselement kan ook gewoon een simpele weerstand zijn die temperatuur gestuurd ingeschakeld wordt. Hoeft niet echt iets complex of duur te zijn. Bij de Zendure batterij die in dezelfde prijsklasse zit vermelden ze bv expliciet in de specs "Automatische verwarming functie, -20℃~0℃"
[ Voor 10% gewijzigd door Maxwp op 15-04-2025 23:26 ]
Script verder aangepast. Zijn er al homey gebruikers die eens een kijkje hebben kunnen nemen? Ik heb in de handleiding ook beschreven wat je er voor moet doen. Welke variabelen gebruikt moeten worden, welke apps gebruikt worden etc. Maar het blijft wel lastig om daar compleet in te zijn. Schroom niet en vraag gerust. Ik ben er trots op.Ellroe32 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:34:
[...]
Ik ben al best ver in het AI maken van de batterij:
https://gist.github.com/E...2ee2bdc65eae8f75eb6e423ec
Dit script bepaald wanneer de batterij moet gaan laden en ontladen op basis van de tibber prijzen. Als hij zelf geladen heeft....wacht hij tot het duurste uur om dit te ontladen, anders NOM wanneer er voldoende zon is (zonverwachting via Solcast app). Ontladen dan weer op het duurste uur. Een en ander icm met de LilyGo, vanuit Homey.
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
Die van mij staat in de meterkast, ik heb er een thermometer bij gehangen...PNARI schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:19:
[...]
Wanneer batterij inwendig te warm wordt schakelt een interne ventilator aan. Aan de buitenkant zitten koelvinnen, die worden bij mij bij een omgevingstemperatuur van 14° na 2u laden aan 2500W 42 °C warm. Vind ik niet overdreven warm.
Mooi man, lekker klooien, ben bijna jaloersRonald.42 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 00:12:
[...]
Die van mij staat in de meterkast, ik heb er een thermometer bij gehangen...
Het is tegenwoordig meestal tegen de 30 graden in de meterkast.
Na een uurtje laden staat die interne ventilator lekker te draaien in ieder geval.
Nou ja nog een goede week en dan verhuisd het spul naar de schuur, dan zal hij het wat koeler krijgen.
Overigens telt dat stiekem ook aardig op, vandaag de meeste spulletjes binnen gekregen.
Ik wacht alleen nog op een "meterkast" 220x360 waar de drie aardlekautomaten en HW meter in kunnen.
En even kijken of ik daar ook het extra routertje in kwijt kan om het netjes te houden.
Volgende week een weekje vrij kijken of ik alle kabels op hun plek ga krijgen.
Vooral de twin utp wordt een uitdaging 35 meter richting huis door onherbergzame gebieden![]()
[Afbeelding]
raspberry pi 4/thinker board 2/Lilygo/shelly3em/16x410 zonnepanel/vrouw 1970:)
Ach ja, één accu kun je nog wel zo ergens even neer zetten en met een kleine ingreep is dat wel klaar.
Dat wel, maar moet het ook een beetje als hobby zien, ik heb er nu 1 accu, maar zoals vandaag als het iets bewolkt is en infraroodpanelen minder aanslaan, kan ik er wel van genieten om maar 1,3 KW van het net te hebben gebruikt.Ronald.42 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 00:46:
[...]
Ach ja, één accu kun je nog wel zo ergens even neer zetten en met een kleine ingreep is dat wel klaar.
Voor mij was dat de eerste tijdelijk in de meterkast.
Aardlekautomaat met een hw meter stukje kabel en een wcd en dan was dat wel klaar.
Maar met drie accu's en dan elk een fase 35 meter van de meterkast etc.
Doe het dan maar meteen goed.
Staan ze straks netjes met zijn drieën naast elkaar met alle elektra en internet goed voor elkaar.
Maar als je dan alles optelt was het maar goed dat we de accu's voor een leuke prijs hebben kunnen kopen.
En dan doe ik het zelf, als je hier ook nog eens iemand voor in moet huren loopt het helemaal in de papieren.
raspberry pi 4/thinker board 2/Lilygo/shelly3em/16x410 zonnepanel/vrouw 1970:)
Ik heb daar even over zitten nadenken idd.Chape schreef op woensdag 16 april 2025 @ 00:57:
[...]
Dat wel, maar moet het ook een beetje als hobby zien, ik heb er nu 1 accu, maar zoals vandaag als het iets bewolkt is en infraroodpanelen minder aanslaan, kan ik er wel van genieten om maar 1,3 KW van het net te hebben gebruikt.
Alleen dacht ik dat ik zag dat je ze op stekkerdozen gaat aansluiten, waarom maak je er geen gesloten systeem van, je kan hem toch afkoppelen bij de batterij zelf. ( je kan ook lasdoos met kniedeksel doen. b.v.)
Waarom gebruik je geen powerline voor het overbrengen van je wifisignaal ?Ronald.42 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 00:12:
[...]
Die van mij staat in de meterkast, ik heb er een thermometer bij gehangen...
Het is tegenwoordig meestal tegen de 30 graden in de meterkast.
Na een uurtje laden staat die interne ventilator lekker te draaien in ieder geval.
Nou ja nog een goede week en dan verhuisd het spul naar de schuur, dan zal hij het wat koeler krijgen.
Overigens telt dat stiekem ook aardig op, vandaag de meeste spulletjes binnen gekregen.
Ik wacht alleen nog op een "meterkast" 220x360 waar de drie aardlekautomaten en HW meter in kunnen.
En even kijken of ik daar ook het extra routertje in kwijt kan om het netjes te houden.
Volgende week een weekje vrij kijken of ik alle kabels op hun plek ga krijgen.
Vooral de twin utp wordt een uitdaging 35 meter richting huis door onherbergzame gebieden![]()
[Afbeelding]
Alles begint met een deftig wifi signaal!PNARI schreef op woensdag 16 april 2025 @ 03:01:
[...]
Waarom gebruik je geen powerline voor het overbrengen van je wifisignaal ?
voor 5K is het 'maar' 2800 voor controller + batterij als je een goed promo kan vindenMaxwp schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:22:
[...]
Bij Huawei......10.000 euro's.... doen ze ook.....
Bij deze prijs verwacht Ik niet dat dit erin zit
Maar us het nu tot -20 buiten hangen of ook echt tot -20 wordn gebruikt.........
Waarom niet direct 3 CEE stopcontacten besteld?Ronald.42 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 00:12:
[...]
Dus wil je de MT aansturen op NOM, dan niet met P1 meter koppelen... wel met een aparte CT energiemeterAvenger 2.0 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:52:
Dit op een ander forum gevonden wat wel iets meer duidelijkheid geeft ivm Belgische situatie:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2 x Mitsubishi PHEV (LFP 12 & 13,8KW) | Type2 charging | WP14.4K O-W | 2 x SMA 5kW 3f | 4 x Marstek Venus 5.12KWh V149 – 2 x ShellyPro3EM |
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Zo begrijp ik het ook, maar waarom krijgt HW zijn bakje dan niet gehomologeerd? Of hebben ze de regels zonet (een dag voor de start) nog een keertje aangepast?gvb73 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:20:
zoals ik het begrijp mag de P1 poort uitgelezen worden om een MT te sturen.
Maar niet voor dingen die in de netbeveiligings sector vallen.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Heb je een officiële bron hiervoor dan zet ik het in de TS bij vraag en antwoord.Avenger 2.0 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:52:
Dit op een ander forum gevonden wat wel iets meer duidelijkheid geeft ivm Belgische situatie:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Inderdaad, ook mijn gedacht!stefnic schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:37:
't Is dus duidelijk dat het NIET duidelijk is. Want hierboven interpreteert de ene dat het dan niet mag met de P1 (want NOM is toch het streefdoel... zoveel mogelijk eigen stroom verbruiken), en de andere dat het wel mag.
Neen geen aprilgrap, gewoon de Belgische manier van beheer door de overheid... in het buitenland meestal duidelijker omschreven als Belgenmop.ivanhoe007BE schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:47:
[...]
Inderdaad, ook mijn gedacht!
Mocht NOM wel kunnen lijkt het me frappant dat Homewizard gisteren zo een communicatie heeft gedaan.
Ze hebben toch rechtstreekste contacten bij Synergrid zou je veronderstellen.
Begint meer op een late aprilgrap te lijken
Het is weer amateurisme ten top in ons Belgenland. Zou er eigenlijk nu nog iemand weten wat mag en wat niet mag, wat aangemeld moet worden en wat niet aangemeld moet worden? Ik zie het alvast niet meer.stefnic schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:56:
[...]
Neen geen aprilgrap, gewoon de Belgische manier van beheer door de overheid... in het buitenland meestal duidelijker omschreven als Belgenmop.
Zal eens navragen want daar stond ook geen bron bij.SatScan schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:40:
[...]
Heb je een officiële bron hiervoor dan zet ik het in de TS bij vraag en antwoord.
Dank!
Van wat ik begrijp is er geen limiet van 800W gezien het een federale bevoegdheid is en VEKA hier niet over mag beslissen. Er geldt wel een registratielimiet indien >800W omvormer in gebruik neemt bij Fluvius. Wat er moet gebeuren met de >800W omvormers als er een 800W max limiet in de toekomst komt is onduidelijk. Waarschijnlijk uitzondering of overgangsperiode voor reeds in dienst genomen installaties gok ik.DSSW schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:06:
[...]
Het is weer amateurisme ten top in ons Belgenland. Zou er eigenlijk nu nog iemand weten wat mag en wat niet mag, wat aangemeld moet worden en wat niet aangemeld moet worden? Ik zie het alvast niet meer.
Ik begrijp die lijst van Synergrid ook niet meer, er was altijd sprake van 800W ik zie nu gehomologeerde balkonsets met omvormers tot 2200W.
Zonder officiële bron heb je aan deze discussie/uitdieping niet veel... als later blijkt dat de bron er niet is....Avenger 2.0 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:24:
[...]
Van wat ik begrijp is er geen limiet van 800W gezien het een federale bevoegdheid is en VEKA hier niet over mag beslissen. Er geldt wel een registratielimiet indien >800W omvormer in gebruik neemt bij Fluvius. Wat er moet gebeuren met de >800W omvormers als er een 800W max limiet in de toekomst komt is onduidelijk. Waarschijnlijk uitzondering of overgangsperiode voor reeds in dienst genomen installaties gok ik.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Betreft de EnFluri discussie is de bron blijkbaar email van Marstek leverancier aan klant. Dus niets officieel.SatScan schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:26:
[...]
Zonder officiële bron heb je aan deze discussie/uitdieping niet veel... als later blijkt dat de bron er niet is....
Dus graag een bron van je bericht zodat we zeker weten dat het een recent officieel bericht is.
[ Voor 7% gewijzigd door Avenger 2.0 op 16-04-2025 10:38 ]
2800 euro ? Ex btw lees ik en in hoog voltage systeem.gvb73 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:09:
[...]
voor 5K is het 'maar' 2800 voor controller + batterij als je een goed promo kan vinden![]()
een verwarmingsweerstand en mischien een ventilator die de warmte rond blaast kost ook geen massa geld.
een paar weken geleden vond ik 2 leveranciers die het aan die prijs incl. btw verkochten.Maxwp schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:37:
[...]
2800 euro ? Ex btw lees ik en in hoog voltage systeem.
Dat heb ik al in de schuur maar is niet echt snel en stabiel.PNARI schreef op woensdag 16 april 2025 @ 03:01:
[...]
Waarom gebruik je geen powerline voor het overbrengen van je wifisignaal ?
Eerst maar even met de originele stekker zien hoe het gaat.gvb73 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:19:
[...]
Waarom niet direct 3 CEE stopcontacten besteld?
Ik ben gisteren een blauwe CEE 3P 16A stopcontact en de contra stekker gaan kopen bij toolstation in Dendermonde en was maar 9.80 euro ofzo kwijt.
Veel langere en iets dikkere contact punten dan bij een Niko stopcontact.
En op foto lijkt het groot maar het is ongeveer even groot als een gewoon stopcontact alleen langer omdat het naar beneden gericht is.
Misschien ook een apart topic voor de regelgeving in Belgie zodat dit topic daar ook niet steeds over gaat.SatScan schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:55:
Goedemorgen,
Mag ik de volgende verzoeken doen tav topic regels
!
* Vul je SIGNATUUR met de gegevens van je gebruikte hardware en bijbehorende software versie. Dan kan er bij vragen gelijk gericht antwoord worden gegeven.
* Laten we stoppen met de discussie rondom stekkers en aansluitingen, die is uitvoerig terug te lezen en nieuwe berichten voegen mi niets meer toe.
* Laten we stoppen met de discussie rondom (het in twijfel trekken) kwaliteit van de gebruikte cellen, dat is ook al uitvoerig aan bod geweest.
* Laten we stoppen met de discussie rondom binnen of buiten plaatsen van de PIB irt temperaturen. De specs zijn hier duidelijk over.
Wat we wel willen is gerichte vragen bij problemen
Wat we wel willen is gevonden workarounds
Wat we wel willen is informatie verkregen via de feedback van de app
Wat we wel willen is informatie met bron vermelding
Hierdoor zal het topic voor een ieder beter volgbaar worden en vanaf 28 april kunnen we nieuwe instappers gerichter helpen bij vragen.
Alvast dank voor je medewerking!
Nogmaals vul je signatuur...
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
Goed idee!stil schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:34:
[...]
Misschien ook een apart topic voor de regelgeving in Belgie zodat dit topic daar ook niet steeds over gaat.
Ik woon zelf in Nederland...SatScan schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:38:
[...]
Goed idee!
Wie zou dit willen opzetten?
Er zijn vast andere die je hiermee willen helpen!
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
Kun jij misschien een nieuw topic aanmaken met een ronkende titel voor de Belgen aangaande wetgeving en aansluitingen kast en dies meer. Daar kunnen we dan naar hartelust onze frustraties uiten.Avenger 2.0 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:21:
Ondertussen heeft het ook de kranten gehaald, dus hopelijk beweegt er politiek nu iets...
https://www.standaard.be/...pig-vereist/57711675.html
waar zijn ze nu ?gvb73 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:54:
[...]
een paar weken geleden vond ik 2 leveranciers die het aan die prijs incl. btw verkochten.
maar met keuring en eventuele installatie/configuratie kost van derde ga je natuurlijk boven de 3K zitten.
wel morgen is dat dan officeel voorbij, of er effectief iets in gaat staan is iets andersstil schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:34:
[...]
Misschien ook een apart topic voor de regelgeving in Belgie zodat dit topic daar ook niet steeds over gaat.
[ Voor 9% gewijzigd door d3x op 16-04-2025 13:18 ]
BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Voila, leverancier vertelt mij zelfs dat vanaf morgen de Marstek in de lijst zou staan (yeah right eerst zien dan geloven). Dus dan is er helemaal geen nood meer voor een apart topic en kunnen we ons hier volledig laten gaand3x schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:16:
[...]
wel morgen is dat dan officeel voorbij, of er effectief iets in gaat staan is iets anderser is nog altijd het zonnestraal forum waar elke BE eigenaar zich volop kan uitleven met buikgevoel en gedachte, ik zie zelfs copy/paste hier
![]()
als we alle voorgestelde exclusions doen gaat het hier stil worden.
*LOL*Avenger 2.0 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:23:
[...]
Voila, leverancier vertelt mij zelfs dat vanaf morgen de Marstek in de lijst zou staan (yeah right eerst zien dan geloven). Dus dan is er helemaal geen nood meer voor een apart topic en kunnen we ons hier volledig laten gaan
Ik heb die info ook ontvangen van mijn leverancier. Morgen eens zien hoe betrouwbaar die leveranciers zijn met delen van infoAvenger 2.0 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:23:
[...]
Voila, leverancier vertelt mij zelfs dat vanaf morgen de Marstek in de lijst zou staan (yeah right eerst zien dan geloven). Dus dan is er helemaal geen nood meer voor een apart topic en kunnen we ons hier volledig laten gaan
Misschien hebben jullie dezelfde leverancier?DSSW schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:31:
[...]
Ik heb die info ook ontvangen van mijn leverancier. Morgen eens zien hoe betrouwbaar die leveranciers zijn met delen van info
Ook harmonische vervuiling is een probleem bij omvormers en batterijen, daar zit een verschil van 30 PF op.PNARI schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:32:
[...]
Neen, geen harmonische vervuiling, dat is heel iets anders , eerder een onstabiele regeling. De regeling meet een paar seconden om vast te stellen welke richting de belasting / injectie naar toe gaat en hoe snel om dan bij te sturen en hoeveel bij te sturen. 1 kookplaat is al niet makkelijk voor een batterij maar drie gerechten tegelijkertijd wordt een hele opgave. Maar uiteindelijk is dat meestal ook maar een half uur per dag. Als ik zie hoe de batterij nu over 24u nom regelt ben ik zeer tevreden.
Ik krijg juist melding dat het niet het geval is en dat men niet mag leveren omdat het nog enige tijd zal duren.tisniwoar schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:49:
[...]
Misschien hebben jullie dezelfde leverancier?
Ik had een andere leverancier, die zal dus ook maar wat uit zijn nek lullen waarschijnlijk.We zullen morgen wel eens kijken in de lijstZurand schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:04:
[...]
Ik krijg juist melding dat het niet het geval is en dat men niet mag leveren omdat het nog enige tijd zal duren.
Mail van Innovoltus:
Beste Meneer, Mevrouw,
Hartelijk dank voor uw pre-order van ons Jullix-Venus pakket. We keken er samen met u naar uit om dit innovatieve systeem vanaf 17/04 te mogen installeren.
We willen u echter informeren dat de installatie voorlopig nog even op zich laat wachten. De reden hiervoor is dat de Synergrid homologatie voor de Marstek Venus omvormer-batterij nog niet volledig afgerond is. Zonder deze goedkeuring mag het systeem helaas nog niet in gebruik genomen worden.
We begrijpen dat dit nieuws teleurstellend kan zijn, en we delen uw ongeduld. Zodra de homologatie in orde is, brengen wij u meteen op de hoogte en zal uw installateur contact met u opnemen om de plaatsing in te plannen.
Bedankt voor uw begrip en vertrouwen. Mocht u intussen vragen hebben, aarzel dan niet om ons te contacteren.
[ Voor 30% gewijzigd door Avenger 2.0 op 16-04-2025 14:19 ]
[ Voor 3% gewijzigd door SatScan op 16-04-2025 14:57 ]
Of die van de batterij, kan men de antenne van de Marstek batterij afschroeven? In dat geval zou ik proberen met een kwalitatieve extension cable zodat je die antenne hoger kunt plaatsen daar die antenne nu eigenlijk afgeschermd wordt door de batterij en in het stoorveld van de batterij zit wat zeker kan leiden tot minder signaal. Natuurlijk is dat geen zicht maar ingeval van wegvallende verbindingen het proberen waard.Avenger 2.0 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:17:
Vrees ervoor, maar hoop doet leven zeker![]()
Kan je gewoon een andere SMA 2,4Ghz Wifi antenne op die Marstek P1 meter schroeven of is dat helemaal geen Wifi antenna?
Die screenshots kwamen van mij. Ik heb ze uit een mail van de verkoper waar ik een Marstek heb besteld, maar verder vind ik er ook niks van terug.SatScan schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:40:
[...]
Heb je een officiële bron hiervoor dan zet ik het in de TS bij vraag en antwoord.
Dank!
Maar weten we wie in België behalve Innovoltus een aanvraag heeft ingediend bij Synergrid?DSSW schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:05:
We lezen hier dat Innovultus met zijn Julix nog niet wordt gehomolgeerd, reden is dat ze de P1 gebruiken zoals Homewizard
Maar Marstek kan mijns inziens wel een homologatie krijgen met de Shelly, we zullen zien of hij er morgen tussen staat met de Shelly, dat is immers een gekijkaardige oplossing als de Solix die wel gehomologeerd werd.
Dat is de laatste post over die BE-Synergrid toestand in deze draad, maar wou het wel even meegeven
nee, het is geen afschroefbare antenne dus waarschijnlijk om het waterdicht te houden.Rik57 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:54:
[...]
kan men de antenne van de Marstek batterij afschroeven?
Zal het een stuk duidelijker maken😉🤣SatScan schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:50:
Nieuw Topic aangemaakt
Plug & Play wetgeving België - Van het kastje naar de muur
Graag alle post rondom de in België wetgeving/onduidelijkheid etc etc daar posten!
Verder inPNARI schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:46:
[...]
Maar weten we wie in België behalve Innovoltus een aanvraag heeft ingediend bij Synergrid?
B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S
EOL.....volgend jaar alAvenger 2.0 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:13:
Ah geweldig, ik kreeg vorige week nog bericht van Innovoltus dat het morgen in orde zou zijn, maar nu ook dezelfde email als hierboven gekregen. Vraag mij trouwens af als die 250 batterijen nog maanden gaan blijven liggen (levering is van eind vorig jaar) in hoeverre de batterijen geen beschadiging gaan hebben door te lang stil te staan.
Anyway, als er nog een groepactie komt aan €1499 bestel ik deze daar en laat ik die pre-order vallen.
Of als dit nog vele maanden aansleept stel ik gewoon de aankoop uit tot begin volgend jaar.
Tegen dan zijn de prijzen gezakt, de Marstek hopelijk stabiel of EOL. We zien wel.
Misschien dan toch voor een apart topic gaan voordat we hier buiten gegooid worden.
de ct003 antenne die toch niet word gebruikt erop schroeven? ( toch slecht wifi hahah en shelly in gebruik )Rik57 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:54:
[...]
Of die van de batterij, kan men de antenne van de Marstek batterij afschroeven? In dat geval zou ik proberen met een kwalitatieve extension cable zodat je die antenne hoger kunt plaatsen daar die antenne nu eigenlijk afgeschermd wordt door de batterij en in het stoorveld van de batterij zit wat zeker kan leiden tot minder signaal. Natuurlijk is dat geen zicht maar ingeval van wegvallende verbindingen het proberen waard.
Mijn leverancier zei "Marstek" maar wie hij bedoelt met Marstek weet ik zelf ook niet. Maar morgen staan ze in de Synergrid lijst zei hij. Lees verder in de nieuwe draad.PNARI schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:46:
[...]
Maar weten we wie in België behalve Innovoltus een aanvraag heeft ingediend bij Synergrid?
[ Voor 4% gewijzigd door DSSW op 16-04-2025 20:44 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Peterhardenberg op 16-04-2025 21:57 ]
Het is friet!
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
0,38kW discharge x een nacht (5,25 uur) = 2 kWhHometek schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:21:
Vreemd SOC gedrag.
Gister avond om 23:40 was de SOC 61%, vanochtend om 7:00 was de SOC 11%.
Statistics laat slechts 0.38kW discharge gedurende de nacht zien (net als in eerdere nachten)
Er dus is ruim 2kW plotseling 'verdwenen'.
Ik heb hetzelfde probleem vorige week ook al eens gezien bij mijn andere batterij, maar was niet zeker of ik goed had opgelet.
Gemeld via feedback
Het zou nuttig zijn als in de statistics grafieken ook de SOC werd getoond
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq