Bart Bever schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:28:
[...]
Je hebt 7.225kWp en een 1 fase aansluiting? Dan heb je volgens mij serieus overgedimensioneerd met PV panelen want je bent toch beperkt tot 5kW omvormer?
Gewoon nieuwsgierig
Ook belg en wachtende op de levering van eind april en eveneens aan t bijlezen om zo goed mogelijk te starten met de Marstek.

Over-dimensionering is bij mij ook gebeurd. 4,86 kWp en omvormervermogen 3,5 kVA.
Dit is een gevolg van het invoeren van het prosumententarief dat gebaseerd is op het uitvoervermogen van de omvormer.
Slimme installateurs rekenden dan perfect uit, per installatie, hoeveel Wp er nodig was om dat uitgangsvermogen een paar maal per jaar te overschrijden. Ook stelde ze de max overschrijding af op 200W. Zo kan mijn omvormer, 3,5 kW aangegeven, toch 3,7 kw leveren, net binnen de limiet die Fluvius toestaat.
De omvormer topt dan een paar dagen per jaar het vermogen af.
Hier is zo een dag: je ziet dat de top vlak is.
En hier een foto als het vermogen er net onder zit, met mooie top.
Het kleine verlies van een paar van die topjes per jaar, weegt niet op met het verschil in prosumententarief dat je betaalt. Dit alles met een analoge meter dus.
B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant