4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Die heb ik niet en had misschien makkelijk geweest om het van een trap te laten zakken.
Nu heb je er totaal geen pak aan.
.BE - MT5.2KWh v151, HomeWizard P1 meter
Ah das minder, dat zal éénmalig openen zijn. Voor zover repareerbaarheidPNARI schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:46:
[...]
Batterij is dichtgelijmd met een grote plexiglasplaat aan de voorkant.

Dat zal zijn om aan die IPxx te voldoen voor als je het buiten in weer en wind zet.Avenger 2.0 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:52:
[...]
Ah das minder, dat zal éénmalig openen zijn. Voor zover repareerbaarheid
Ze hadden het beter optioneel gemaakt dat je een binnen of buiten model kon kiezen.
/f/image/EI7YxGmomrO8h2D6TOqVSrAW.webp?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Avenger 2.0 op 11-04-2025 14:04 ]
1 fase
2x Marstek 5,12 V151, CT003 V110, 21x 405 WP, alle works great
Past precies bij de ervaring hier 🤣😆 /sarcasmeMaxwp schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:16:
[...]
Nou als ze dit als normaal zien voor hun video
[Afbeelding]
Alles hangt er ook maar beetje bij.
Niet echt geweldig
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Ik ga wel koppelen via modbus, maar niet koppelen in Home Assistant. Mijn hele home-automation heb ik custom made gemaakt met PHP scriptsAUijtdehaag schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:22:
[...]
@antonboonstra voorrang geven op de levering dan komt het wel goed
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Wat geeft nu de meest kans op succes: Koppelen met de bijgeleverde Marstek P1 meter of koppelen met de HomeWizard P1 ?
Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)
Bij mij zitten de Marstek apparaten op een eigen wifi router en eigen internet verbinding.DSSW schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:06:
[...]
Controleer ook dat je met je telefoon op dezelfde wifi AP zit als batterij en CT
Mijn telefoon met de app zit niet op wifi, alleen mobiel internet
Dat werkt hier prima, ook updates installeren.
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
Nou vooruit dan maar.
Ben benieuwd hoe het afloopt
:strip_exif()/f/image/6MfQ13wXYx4o6TS7gnm4TpQE.jpg?f=fotoalbum_large)
Was vlot klaar en hij leeft nog, automatische reboot en het spul is gelijk weer online.
:strip_exif()/f/image/YovEOQb4UTImcVkFahOOwNdP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Ronald.42 op 11-04-2025 14:44 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik zou niet al te veel vertrouwen op dit soort renderings die voor marketing gemaakt zijn.Avenger 2.0 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:57:
Zit volgens tekening die ik online gevonden heb wel nog een metaalplaat achter het plexiglas (en je kan de schroefgaten hier ook zien). Dus moest men er ooit de plexi vanaf moeten breken op te repareren is de batterij toch nog bruikbaar. Gaat wel een klusje worden met enkele haardrogers vrees ikOf men moet weten waar juist de schroefgaten zijn en daar enkel stukje plexi wegfrezen.
[Afbeelding]
Ze geven wel een globaal idee, maar de details zijn in de producten vaak heel anders.
Even terug lezen. Er is genoeg over geschreven hier.pms1 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:34:
Ik heb gezien dat er vershillende opties zijn welke P1 meter je kunt gebruiken voor 0 op de meter.
Wat geeft nu de meest kans op succes: Koppelen met de bijgeleverde Marstek P1 meter of koppelen met de HomeWizard P1 ?
Het is friet!
De verdeler zowiezo. Aangezien ze daar ook bepaalde (simpele/software)reparaties uitvoeren ga ik er gemakshalve even van uit dat ze direct gelieerd zijn aan Hame maar het kan ook een derde partij zijn.Het fijne ervan weet ik ook niet hoe dat juridisch in elkaar steekt.Sonero schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:40:
[...]
Als ik deze reactie goed begrijp zit de EU importeur van Marstek in Duitsland? Wie is dat dan? Ze zijn dan namelijk de juridisch vertegenwoordiger van de fabrikant. Ben benieuwd naar hun Declaration of Conformity van dit product.
Wat ik wel weet vanuit mijn vroegere ervaring als importeur en ( retailer ) uit HK is dat jouw retailer uiteindelijk gewoon verantwoordelijk is, ongeacht de constructie die hun achter de schermen hebben.
Ze zullen zoiets als een flash doen van de bms oid. Bricked accu's nemen ze voor hun rekening daar denk ik.Arjen S schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:17:
[...]
Bedankt voor uw uitleg, dat maakt het wel een stuk duidelijker voor mij hoe het werkt.
En jawel, ik heb een reactie ontvangen op mijn mail aan marstekenergy.com met het verzoek de batterij offgrid uit en weer aan te zetten en als hij het niet doet dan even een video sturen naar, jawel, de app.
Dat geeft mij in ieder geval, na ook een verhaal dat ik via DM heb ontvangen, wel het gevoel dat het goed gaat komen. Het zal nog wel een paar keer heen en weer berichtjes sturen worden alvorens er echt iets gaat gebeuren en dan moet de accu voor het inlezen van de firmware waarschijnlijk naar Duitsland. Jammer dat ze zoiets niet onsite regelen. Mijn leverancier heeft de moeite niet genomen om op mijn bezwaar mail te reageren. Schijnbaar dus inderdaad een dozenschuiver.
Tot nu toe valt het me nog niet heel erg tegen, behalve dan dat ze dit als consumer ready product op de markt hebben gegooid, dat zint me gewoon niet.
En natuurlijk dat ik al 2 maanden een accu tegoed heb en ze een halve leugen vertellen. Want het zou heel druk zijn in het pakhuis..
Zeg dan gewoon dat de accu's op zijn en ze wachten op de volgende levering..dat geneuzel kan ik niet zoveel mee.
Ik snap het spelletje dus ik zal marstek.nl nog maar even niet lastig gaan vallen maar in principe kan ik vervelend doen en m'n geld terug beuren.
Als jij on-site service wil..Dan was de accu ietwat duurder geweest denk ik.
Ze hebben ook een vervoerder..niet bepaald de beste en wss niet de duurste. Kostte mij wel uiteindelijk ruim *geld* aan gemiste inkomsten omdat die klootviool niet kwam opdagen.
Risico's als je voorop wil lopen..
Dat is een groot vraagteken. Ik lees dat en tegelijk het tegenovergestelde op andere plaatsen. Hard bewijs van het ene of het andere heb ik nog nergens gezien (of erover heen gelezen). In principe zou ik het zelf kunnen uittesten door een RTE meting te doen op laag vermogen en een andere keer op hoog vermogen en misschien ook nog eens met een middelmatig vermogen, maar al die moeite heb ik nog niet gedaan. Bovendien neemt dat veel tijd in beslag, vooral als je dat op een heel laag vermogen (bv. 200 W) wil uittesten.newz schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:19:
[...]
Ik heb al een paar keer gelezen dan sommigen inderdaad de batterijen qua SoC gelijk willen houden, maar heb je dan niet meer grotere verliezen te maken, of neem je dat voor lief?
Als iemand die objectieve data heeft mag hij ze altijd eens posten, maar ik heb dat nog niet zien passeren.
Moest dat effectief een verschil maken, dan is het een koud kunstje om mijn software daaraan aan te passen. Maar ik ga dat niet doen op basis van wat geruchten met het risico dat ik juist het verkeerde doe.
Is zelfs niet reglementair want de rode en blauwe draad zijn niet dubbel geisoleerdMaxwp schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:16:
[...]
Nou als ze dit als normaal zien voor hun video
[Afbeelding]
Alles hangt er ook maar beetje bij.
Niet echt geweldig
Er is inderdaad veel geschreven. Maar ik kon niet tot een conclusie komen dus ga ik wel Prutsen met die metersDePrutser schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:54:
[...]
Even terug lezen. Er is genoeg over geschreven hier.
Als iemand ooit de batterij opent kunnen ze eens posten welke cellen gebruikt zijn in die Marsteks ?Avenger 2.0 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:57:
Zit volgens tekening die ik online gevonden heb wel nog een metaalplaat achter het plexiglas (en je kan de schroefgaten hier ook zien). Dus moest men er ooit de plexi vanaf moeten breken op te repareren is de batterij toch nog bruikbaar. Gaat wel een klusje worden met enkele haardrogers vrees ikOf men moet weten waar juist de schroefgaten zijn en daar enkel stukje plexi wegfrezen.
[Afbeelding]
Vrees ervoor dat niemand zijn nieuwe batterij gaat open gooien terwijl die nog in garantie is. Zeker omdat het destructief open zal moeten. Maar zijn er nergens foto's te vinden op een website die keuringen of dergelijk doet? Zoals de FCC site die foto's van nieuwe apparatuur neemt?Goede14 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:46:
[...]
Als iemand ooit de batterij opent kunnen ze eens posten welke cellen gebruikt zijn in die Marsteks ?
Idem hier... verwacht ook een Venus E op 28/4 en wil die gewoon gebruiken (1F) op "auto" om mijn avond en nachtverbruik op 0 te krijgen (NOM). Meer niet. Heb hier ook al véél reacties gelezen maar bij de ene werkt het met V147 met P1HW en niet met de CT003, bij de andere is het omgekeerd. Dan weer lees ik dat het V148 moet zijn dan iets verder moet het V151 zijn. Ik krijg er een punthoofd van.pms1 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:46:
[...]
Er is inderdaad veel geschreven. Maar ik kon niet tot een conclusie komen dus ga ik wel Prutsen met die meters
Dus... welke versie heeft de voorkeur om gewoon NOM ('s avonds en 's nachts) te draaien op "auto" (1F) met CT003 of P1HW (heb beide).
Vroeger bestond hier ergens een spreadsheet met de verschillende firmware versies welke het beste werkten met diverse CT's 1F 2F 3F maar vind die nergens terug.
BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215
God help ons.....Avenger 2.0 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:30:
[...]
Laten we hopen dat de batterij aan de binnenkant wat beter bekabeld is
Uit nieuwsgierigheid: Zou de batterij makkelijk te openen zijn? Zijn er zichtbare schroeven die de behuizing bijeen houden?
Denk dat dit een goed voorbeeld is van de jeugd.. geen handson techniek meer maar alles op de pc tekenen en dan cnc laten maken en de robots die het verder solderen.
Dan krijg je van deze zelf geïnstalleerde kabel wirwar.
Dus denk dat het binnenin wel goed zal zijn.
Ze zeggen dat het eihen fabrikaat is en willen er verder niks over kwijt zoals charge curve etxGoede14 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:46:
[...]
Als iemand ooit de batterij opent kunnen ze eens posten welke cellen gebruikt zijn in die Marsteks ?
Ja zoe zie je maarHometek schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:54:
[...]
Ik zou niet al te veel vertrouwen op dit soort renderings die voor marketing gemaakt zijn.
Ze geven wel een globaal idee, maar de details zijn in de producten vaak heel anders.
Beetje rendering kunnen ze maar even de display van je spul fatsoenlijk doen is moeilijk
Volgens mij is het echt glas wat er voor op zitAvenger 2.0 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:57:
[Afbeelding]
Edit
Oeps dan was hij nig zwaarder geweest is idd plexiglas zo te horen
[ Voor 4% gewijzigd door Maxwp op 11-04-2025 16:17 ]
Heb ij al eens een plaatje hier over gepost.Avenger 2.0 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:30:
[...]
Laten we hopen dat de batterij aan de binnenkant wat beter bekabeld is
Uit nieuwsgierigheid: Zou de batterij makkelijk te openen zijn? Zijn er zichtbare schroeven die de behuizing bijeen houden?
Denk dat die plaat rondom met kit zit en dat is het.de plaat hoort in het midden wat hol aan.
Dus denk alleen rondom kit.
Je kan de schroeven zien zitten op de foto
Laat direct de V151 pushen en gebruik de HwP1 draait geweldig NOM. ‘s nachts tussen de 0-10watt.macedpo schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:12:
[...]
Idem hier... verwacht ook een Venus E op 28/4 en wil die gewoon gebruiken (1F) op "auto" om mijn avond en nachtverbruik op 0 te krijgen (NOM). Meer niet. Heb hier ook al véél reacties gelezen maar bij de ene werkt het met V147 met P1HW en niet met de CT003, bij de andere is het omgekeerd. Dan weer lees ik dat het V148 moet zijn dan iets verder moet het V151 zijn. Ik krijg er een punthoofd van.
Dus... welke versie heeft de voorkeur om gewoon NOM ('s avonds en 's nachts) te draaien op "auto" (1F) met CT003 of P1HW (heb beide).
Vroeger bestond hier ergens een spreadsheet met de verschillende firmware versies welke het beste werkten met diverse CT's 1F 2F 3F maar vind die nergens terug.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
100% akkoord...Ik volgmacedpo schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:12:
[...]
Idem hier... verwacht ook een Venus E op 28/4 en wil die gewoon gebruiken (1F) op "auto" om mijn avond en nachtverbruik op 0 te krijgen (NOM). Meer niet. Heb hier ook al véél reacties gelezen maar bij de ene werkt het met V147 met P1HW en niet met de CT003, bij de andere is het omgekeerd. Dan weer lees ik dat het V148 moet zijn dan iets verder moet het V151 zijn. Ik krijg er een punthoofd van.
[ Voor 27% gewijzigd door Servowire op 11-04-2025 16:55 ]
met papier mache kun je alles maken!!
Het is friet!
En ik stel vast dat met de shelly de span tijdens de nacht tussen de 0-20watt zat, met de HWP1 zit dit tussen de 0-5watt wat toch merkelijk beter is. Afwijking is dus bijna niets in de nacht. Ga hetzelfde nog eens testen met de CT003 van MT.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Van de samenvatting op eerste post begrijp ik dat de Marstek backup poort AC gekoppeld is en pas schakelt op batterij bij stroomuitval. De vraag is dan hoeveel je max kan belasten. Kan je dan laden met 2500W en nog 500W of meer verbruiken of is de totaallimiet 2500W. En wat bij kortsluiting of te hoge stroom? Ergens moet een zekering zitten, maar blijkbaar niet extern.Servowire schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:54:
Weet iemand of je de nooduitgang van de Marstek (de UPS aansluiting aan de zijkant) kunt belasten terwijl hij aan het laden is? En gaat hij dan nog steeds NOM proberen te halen of trek je dan bijv gewoon 500W de accu uit?
Idem hier, ook BE
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
Welke versie de voorkeur heeft lijkt per gebruiker anders te zijn (zoals je ontdekt hebt), dus ik vraag mij af of hier een antwoord op te geven is of dat je het zal moeten uitproberen wat voor jou situatie werkt.macedpo schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:12:
[...]
Ik draai firmware 149 met HWP1 en dat draait al weken prima in NOM mode.
2x MTVenus V153 5.12, CT003 V117 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger
Het antwoord hieronder ter lering en vermaak. Overigens kreeg ik weer vrij vlot een reactie op mijn vraag
/f/image/BRQRxevOhAzT5fktJ8KxHGKp.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door A3-D op 11-04-2025 20:11 ]
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Ik heb de batterijen nog niet , maar begrijp ik het goed dat het dan ook gaat werken met de P1 van HW? Wat moet je nu concreet doen dan in de app? Iets optellen?A3-D schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:10:
Met het oog op het binnenkort ontvangen van onze tweede batterij heb ik via user feedback gevraagd of ze advies konden geven over het gebruik van 2 batterijen in een 3 fase systeem.
Het antwoord hieronder ter lering en vermaak. Overigens kreeg ik weer vrij vlot een reactie op mijn vraag
[Afbeelding]
Helaas niet echt het antwoord waarop ik had gehoopt. Zou toch handig zijn geweest wanneer je 2 batterijen op auto kunt zetten wanneer je een 2 fase aansluiting hebt.A3-D schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:10:
Met het oog op het binnenkort ontvangen van onze tweede batterij heb ik via user feedback gevraagd of ze advies konden geven over het gebruik van 2 batterijen in een 3 fase systeem.
[Afbeelding]
Wat misschien een leuk test is om 1 batterij met de p1 van hw te verbinden en de andere met de ct003. Waarschijnlijk gaan ze elkaar dan toch onbedoeld laden en ontladen maar het is misschien wel het proberen waard.
We weten dat de HW P1 een paar % verschilt met de Shelly.
En is de CT003 nu even snel als de HW P1 ( 1 sec.)
Ik ga alleszins de HW P1 blijven gebruiken omwille van het leuke schermpje.
ben nog juist aan het twijfelen tussen de CT002 & CT003 om te gebruiken op een mono fase met 2 batterijen
[ Voor 33% gewijzigd door kurt1977 op 11-04-2025 20:38 ]
7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)
Bedankt voor de feedback.PNARI schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:44:
[...]
In de device pagina de ct003 verwijderen en dan terug installeren kan helpen. In de device pagina CT003 swipen naar links dacht ik om te verwijderen
Op de een of andere manier heb ik de boel weer een beetje aan de praat gekregen. Maar de NOM regeling werkt erg beroerd, tussen de 0 en 300 watt boven NOM. Het wordt er niet beter op zo. Dit ook gemeld aan Marstek.
Het overzicht vindt je hiermacedpo schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:12:
[...]
In principe zou ik aanraden om tijdens installatie gewoon te updaten tot de hoogste versie die je aangeboden krijgt. Waarschijnlijk V148 of V149.
V151 (en hoger) is beta en krijg je geloof ik alleen gepushed als je meerdere batterijen hebt.
Doet hij bij mij nu ook al bijna 3 weken van dag 1.DSSW schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:23:
[...]
Laat direct de V151 pushen en gebruik de HwP1 draait geweldig NOM. ‘s nachts tussen de 0-10watt.
Uit de box update naar v148 en hw P1 werkt perfect in nom. Met BE digitale meter.
Ja er zijn altijd wat correcties van enkele watt maar al bij al werkt ding vlot. Volgende week eindelijk een ct003. Twijfel of ik hem ga toevoegen, als het goed werkt, waarom veranderen. Als mijn 2e MT aankomt moet ik mogelijks wel switchen voor 2 in auto.
BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Ik vraag mij af of je zoveel duurder uit bent als je een monteur met een firmware update langs stuurt of dat je een batterij met dat gewicht heen en weer gaat sturen naar Duitsland, dan is onsite denk ik voordeliger voor de fabrikant / leverancier lijkt mij.Losballos2005 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:29:
[...]
Tot nu toe valt het me nog niet heel erg tegen, behalve dan dat ze dit als consumer ready product op de markt hebben gegooid, dat zint me gewoon niet.
En natuurlijk dat ik al 2 maanden een accu tegoed heb en ze een halve leugen vertellen. Want het zou heel druk zijn in het pakhuis..
Zeg dan gewoon dat de accu's op zijn en ze wachten op de volgende levering..dat geneuzel kan ik niet zoveel mee.
Ik snap het spelletje dus ik zal marstek.nl nog maar even niet lastig gaan vallen maar in principe kan ik vervelend doen en m'n geld terug beuren.
Als jij on-site service wil..Dan was de accu ietwat duurder geweest denk ik.
Inmiddels heb ik wel stevig overleg gevoerd met marstek.nl en heb ik het idee dat ze mij nu wel de ondersteuning bieden die ik mag verwachten. Inderdaad is het verhaal nog wel dat ik nog op de goedkeuring van Marstek China moet wachten hetgeen u ook al had aangegeven. Maar hierin word nu ook vanuit marstek.nl actie ondernomen. Ik zie het dus voor nu weer een stukje positiever in. Kan ik mij weer gaan bezig houden met de belangrijkere zaken des levens,..... SoC, Nul op de meter en responstijden van de P1 oplossingen bijvoorbeeld
Die versie loopt bij mij ook al een drietal weken met de Shelly naar tevredenheidRonald.42 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:42:
Het is altijd zo'n twijfelmoment, ga ik updaten of niet...
Nou vooruit dan maar.
Ben benieuwd hoe het afloopt![]()
[Afbeelding]
Was vlot klaar en hij leeft nog, automatische reboot en het spul is gelijk weer online.
[Afbeelding]
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
De info over verliezen bij laden en ontladen bij verschillende vermogens is al gedeeld ergens 1.5 maand geleden maar ik weet niet door wie.Babavers schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:33:
[...]
Dat is een groot vraagteken. Ik lees dat en tegelijk het tegenovergestelde op andere plaatsen. Hard bewijs van het ene of het andere heb ik nog nergens gezien (of erover heen gelezen). In principe zou ik het zelf kunnen uittesten door een RTE meting te doen op laag vermogen en een andere keer op hoog vermogen en misschien ook nog eens met een middelmatig vermogen, maar al die moeite heb ik nog niet gedaan. Bovendien neemt dat veel tijd in beslag, vooral als je dat op een heel laag vermogen (bv. 200 W) wil uittesten.
Als iemand die objectieve data heeft mag hij ze altijd eens posten, maar ik heb dat nog niet zien passeren.
Moest dat effectief een verschil maken, dan is het een koud kunstje om mijn software daaraan aan te passen. Maar ik ga dat niet doen op basis van wat geruchten met het risico dat ik juist het verkeerde doe.
Overal vanaf blijven zou ik zeggen en niet updaten tenzij er een functionaliteit bij komt die interessant voor je kan zijn.amvolleb schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:47:
[...]
Welke versie de voorkeur heeft lijkt per gebruiker anders te zijn (zoals je ontdekt hebt), dus ik vraag mij af of hier een antwoord op te geven is of dat je het zal moeten uitproberen wat voor jou situatie werkt.
Ik draai firmware 149 met HWP1 en dat draait al weken prima in NOM mode.
Beide met zelfde software versie van de batterij getest ?DSSW schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:17:
Heb nu een aantal testen gedaan met de HWP1 in NOM na weken met de shelly NOM.
En ik stel vast dat met de shelly de span tijdens de nacht tussen de 0-20watt zat, met de HWP1 zit dit tussen de 0-5watt wat toch merkelijk beter is. Afwijking is dus bijna niets in de nacht. Ga hetzelfde nog eens testen met de CT003 van MT.
Hiervoor heb je speciale stekkers, waardoor het totale vermogen bewaakt en verdeeld wordt over beide apparaten.newz schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:16:
[...]
Ik heb een losse groep voor de droger en een losse groep voor de wasmachine. Wij hebben zelden beide machines aan staan, dus ik ben van plan om de batterij op één van de twee groepen te zetten en de andere machines op één groep. Zover ik kan zien zijn het "gewone" groepen met ook dezelfde aardlekschakelaar.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Geen idee wat de regelgeving in NL zegt, maar dat kan je best eens opzoeken.corsat schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:24:
Ik ben op zoek naar advies voor mijn nog te leveren 2 accu’s. Ik heb 3 fasen kabel in mijn garage waarvan 1 fase is aangesloten op mijn laadpaal, dus 2 fasen over die achter aparte beveiliging van 20a met aardlek zitten. Deze 2 fasen ga ik gebruiken voor mijn 2 accu’s, 1 op elke fase. Er zit een schakelaar waarmee ik mijn laadpaal kan uitzetten en tot zover zitten ook de beide fasen bedraad. Zal ik de stekkers van de Marstek eraf halen en de draden rechtstreeks op deze schakelaar aansluiten of een aparte kastje of 2 aparte stopcontacten aanleggen. Kortom hoe sluiten jullie deze thuis batterij aan op een aparte groep?
Voor BE (en eventueel toekomstige herkeuring elektriciteit) is een stopcontact bijzetten altijd eenvoudiger dan rechtstreeks verbinden (dan wordt de plugin ineens ook geen plugin niet meer maar vaste installatie).
Wel opvallend dat mn HW socket 4kWh meer geladen aangeeft dan de MT app. Ik gok dat dat het algemene energie verbruik is om de boel draaiende te houden.
Alles leek goed te werken. Bij consumptie werkt alles naar behoren. Echter, nom draaien lukt niet. Hij blijft met bijv. 550 watt laden terwijl ik meer stroom produceer. Ik lever nu dus terug. De ct003 met correct, zit een paar w verschil met de meter zelf.
Ik heb al gependeld tussen manueel en automatisch.
Zou het zijn hebben de boel even te laten en pakt hij nom vanzelf op of heeft dat geen zin?
I begrijp hier nog steeds geen jotta van. Waarom zou je niet 2 accu’s op 2 fasen kunnen zetten zodat ze beiden nom draaien? Wat is dit voor gedoe? Ik geloof dat ik accu 2 ga annuleren. Ik heb niets aan de manual optie. Ook irriteert het mij dat ik nog steeds geen if then kan doen. Het slaat nergens op dat mij accu gaat ontladen op max als ik mij auto oplaad.(nee ik ga geen modbus doen) dit is van die basic functionaliteit dat er gewoon in zou koeten zitten.A3-D schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:10:
[Afbeelding]
Het is friet!
De apparatuur praat alleen 2,4 dus die gescheiden netwerk is totaal overbodig. De ct003 meet niets. Het stuurt je data van je p1 poort door naar iedereen die er om vraagt. Met manueel ga je nooit nom halen omdat nom een dynamisch proces is. Toch nog eens je wifi kritisch nakijken.capibaragup schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:49:
Ik had problemen met KPN na overstappen van Solcon naar KPN. De internet problemen lijken opgelost. Tip van hier, ik heb een TP link router van nog geen 40 euro geplaatst met een gescheiden 2,4 en 5 ghz netwerk.
Alles leek goed te werken. Bij consumptie werkt alles naar behoren. Echter, nom draaien lukt niet. Hij blijft met bijv. 550 watt laden terwijl ik meer stroom produceer. Ik lever nu dus terug. De ct003 met correct, zit een paar w verschil met de meter zelf.
Zou het zijn hebben de boel even te laten en pakt hij nom vanzelf op of heeft dat geen zin?
Het is friet!
Dat is idd nog wel een gemis. Alhoewel dat bij vaste tarieven natuurlijk niet uitmaakt of die kWh's uit je accu nou direct je auto in gaat of dat je er savonds tv mee kijkt.DePrutser schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:51:
[...]
.... Ook irriteert het mij dat ik nog steeds geen if then kan doen. Het slaat nergens op dat mij accu gaat ontladen op max als ik mij auto oplaad.(nee ik ga geen modbus doen) dit is van die basic functionaliteit dat er gewoon in zou koeten zitten.
Bij dynamische tarieven is het niet handig.
Hier dus niet.PNARI schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 07:19:
[...]
Die versie loopt bij mij ook al een drietal weken met de Shelly naar tevredenheid
Gisteravond en vanacht wel keurig NOM gedraait maar nu hij moet laden maakt hij een potje van.
Wekenlang goed gedraait met 148 en nu met 149 niet meer.
:strip_exif()/f/image/Xn6Chhi9MNh490l1BmHYmkXF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GySS7DrIMmp8BrS4Y3JeEEYG.jpg?f=fotoalbum_large)
Stroom genoeg sta dik terug te leveren en in de ct zie je het ook.
Maar hij doet er niks mee.
Op manueel wil hij wel laden maar op automatisch doet hij niks.
Warn Light was aan.
Accu weer op manueel warn lampje uit paar minuten wachten en weer van manueel naar auto en nu lijkt hij het gewoon te doen..
Feedback in de app is ook veranderd zie ik.
Je kunt nu kiezen voor help voor een type Marstek of op een knop met chinese tekens drukken om bij je feedback te komen.
[ Voor 10% gewijzigd door Ronald.42 op 12-04-2025 10:54 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Gaat kij vooral om slijtage van je accu. Mijn auto trekt dat ding in no-time leeg.RF1000 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:01:
[...]
Dat is idd nog wel een gemis. Alhoewel dat bij vaste tarieven natuurlijk niet uitmaakt of die kWh's uit je accu nou direct je auto in gaat of dat je er savonds tv mee kijkt.
Bij dynamische tarieven is het niet handig.
Het is friet!
(Maar het voelt wel jammer dat je auto die batterij in no time leeg trekt en je dan later in de avond met een lege batterij zit. Herken dat wel)
Klopt het dat de CT003 niet ondersteund wordt? De Shelly Pro 3 EMen de P1 HW werken fantastisch, maar meer benieuwd naar de CT003.
Of is de CT003 niet meer beschikbaar? Als ik een CT toe probeer te voegen dan vind ik hem wel.
:strip_exif()/f/image/0OaQo9wdoN3Qp0JMbR3dsYlQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door Bronkie23 op 12-04-2025 11:29 ]
Heb 2 maanden gedraaid met de P1 van marstek op 1 accu. steeds de updates gedaan en zit nu op 151.
nooit problemen, thuis of op afstand altijd meteen toegang tot de app en alles blijft zover het gaat op 0.
ook nu met 2 accus gebruik ik de P1 van Marstek zonder problemen.
sinds gister accu 2 geplaatst, aansluiten verliep probleemloos zoals bij accu 1. Updates gedaan maar deze stopt bij 148, hier nog geen nieuwere versie beschikbaar. het ontladen in de avond loopt een beetje door elkaar valt me op. 1 accu staat te ontladen met 550 en de ander met 150. samen komen ze dan aan NOM.
met 1 accu kon ik tot ongeveer 02:00 uur in de nacht vooruit dan was ie laag. Nu met 2 accus perfect 0 op de meter. stroom verbruik van 00:00 uur tot nu 10:52 uur is dus 0
merk wel dat de accu met versie 151 sneller reageert en verbind met de app, versie 148 duurt langer en werkt ook niet altijd.
heb feedback gestuurd dat ik graag versie 151 wil op de 2de accu maar nog geen reactie.
heb 1 fase en 2 groepen
als het blijft werken zoals het nu doet ben ik zeer tevreden.
Ik laat tibber met grid rewards geoptimaliseerd op kosten de auto’s opladen. Dat is gemiddeld vaak lager dan de spotprijs.RF1000 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:45:
Weet niet of de batterij gaat harder van slijt. Maar het doel van een thuisbatterij is toch het verschuiven van je PV productie tov je gebruik?
(Maar het voelt wel jammer dat je auto die batterij in no time leeg trekt en je dan later in de avond met een lege batterij zit. Herken dat wel)
Het is voordeliger om dan de thuisaccu niet te gebruiken. Strategie zal na 2027 wel wijzigen.
BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114
Op 2 fases of op 1 fase?Sniper-JP schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:54:
ff mijn bevinding na dag 1 met 2 MT5,12 accus
Heb 2 maanden gedraaid met de P1 van marstek op 1 accu. steeds de updates gedaan en zit nu op 151.
nooit problemen, thuis of op afstand altijd meteen toegang tot de app en alles blijft zover het gaat op 0.
sinds gister accu 2 geplaatst, aansluiten verliep probleemloos zoals bij accu 1. Updates gedaan maar deze stopt bij 148, hier nog geen nieuwere versie beschikbaar. het ontladen in de avond loopt een beetje door elkaar valt me op. 1 accu staat te ontladen met 550 en de ander met 150. samen komen ze dan aan NOM.
met 1 accu kon ik tot ongeveer 02:00 uur in de nacht vooruit dan was ie laag. Nu met 2 accus perfect 0 op de meter. stroom verbruik van 00:00 uur tot nu 10:52 uur is dus 0
merk wel dat de accu met versie 151 sneller reageert en verbind met de app, versie 148 duurt langer en werkt ook niet altijd.
heb feedback gestuurd dat ik graag versie 151 wil op de 2de accu maar nog geen reactie.
Het is friet!
Ik heb mezelf ook nog wat geïnformeerd. Blijkbaar geeft Marstek zelf geen efficiëntiecurves vrij, maar algemeen mag men stellen dat het een combinatie van omvormerverliezen en weerstandsverliezen in de bedrading is. Bij lage (<20%) vermogens primeert naar verluidt de omvormerverliezen en uit die zone blijf je dus best weg (hetgeen jij beweerde) en uit de hogere regionen blijf je ook best weg omwille van weerstandsverliezen alhoewel dat heel erg bepaald wordt door kabellengtes en secties en voor iedereen dus verschillend is. Maar sowieso wordt die omvormer dan echt warm en dat kan toch ook niet bevorderlijk zijn vermoed ik.PNARI schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 07:22:
[...]
De info over verliezen bij laden en ontladen bij verschillende vermogens is al gedeeld ergens 1.5 maand geleden maar ik weet niet door wie.
Een batterij tot 100% opladen veroorzaakt ook hogere slijtage. Het is dus ook niet zinvol om er eentje tot 100% te laden en de andere maar tot 50%. Het dus aan te raden op een of andere manier een zo gelijkmatig verdeelde SoC na te streven op dagen met minder zon wanneer je de batterijen niet beide vol krijgt.
Om met dat alles rekening te houden heb ik mijn software als volgt aangepast.
Onder 1000 W (= 20% belasting voor beide batterijen, = 40% voor één batterij) schakel ik over naar monobedrijf en laat ik de batterijen afwisselen zodat ze in mekaars buurt blijven (dwz indien afwijking groter dan 5% schakel ik naadloos over naar de andere). Boven 1750 W (= 70% belasting voor één batterij, = 35% voor 2 batterijen) schakel ik over naar dubbel bedrijf. Er tussenin blijft de toestand in de status zoals ze is om voortdurend switchen tussen die 2 modussen tegen te gaan.
Op die manier vermijd ik alle mindere situaties maximaal. Ik beperk het gebruik onder 20% maximaal, ik vermijd zoveel mogelijk de hogere belasting van 2500 W per batterij en ik hou de SoC van beide min of meer gelijk.
Bij het ontladen vannacht ziet er dat dan zo uit.
/f/image/Q032EpcA1i1qt0rJtpwYcu6i.png?f=fotoalbum_large)
En dat is met beide op 1 fase bij een 3 fase aansluiting of 1 fase aansluiting.?Sniper-JP schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:54:
ff mijn bevinding na dag 1 met 2 MT5,12 accus
opladen tot 100% is nodig om de cellen te balanceren. Dus zeker eens in de tijd nodig.Babavers schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:18:
[...]
Ik heb mezelf ook nog wat geïnformeerd. Blijkbaar geeft Marstek zelf geen efficiëntiecurves vrij, maar algemeen mag men stellen dat het een combinatie van omvormerverliezen en weerstandsverliezen in de bedrading is. Bij lage (<20%) vermogens primeert naar verluidt de omvormerverliezen en uit die zone blijf je dus best weg (hetgeen jij beweerde) en uit de hogere regionen blijf je ook best weg omwille van weerstandsverliezen alhoewel dat heel erg bepaald wordt door kabellengtes en secties en voor iedereen dus verschillend is. Maar sowieso wordt die omvormer dan echt warm en dat kan toch ook niet bevorderlijk zijn vermoed ik.
Een batterij tot 100% opladen veroorzaakt ook hogere slijtage. Het is dus ook niet zinvol om er eentje tot 100% te laden en de andere maar tot 50%. Het dus aan te raden op een of andere manier een zo gelijkmatig verdeelde SoC na te streven op dagen met minder zon wanneer je de batterijen niet beide vol krijgt.
Om met dat alles rekening te houden heb ik mijn software als volgt aangepast.
Onder 1000 W (= 20% belasting voor beide batterijen, = 40% voor één batterij) schakel ik over naar monobedrijf en laat ik de batterijen afwisselen zodat ze in mekaars buurt blijven (dwz indien afwijking groter dan 5% schakel ik naadloos over naar de andere). Boven 1750 W (= 70% belasting voor één batterij, = 35% voor 2 batterijen) schakel ik over naar dubbel bedrijf. Er tussenin blijft de toestand in de status zoals ze is om voortdurend switchen tussen die 2 modussen tegen te gaan.
Op die manier vermijd ik alle mindere situaties maximaal. Ik beperk het gebruik onder 20% maximaal, ik vermijd zoveel mogelijk de hogere belasting van 2500 W per batterij en ik hou de SoC van beide min of meer gelijk.
Bij het ontladen vannacht ziet er dat dan zo uit.
[Afbeelding]
Ze staan in serie of allemaal of 2 pakken die samen in parallel staan alsnik zo het bekijk maar vermoed 16 cellen in serie
YouTube: LiFePO4 Charging Guidelines: What is 100%? What is 0%?! How to Balan...
1 Marstek Venus V151, HwP1 5.1903. Home Assistant met Lilygo esphome, 3x25A
OK, maar dat is sowieso geen probleem, zeker niet in de zomer. Ik ga mijn batterijen niet sparen ten koste van stroom die ik voor niks op het net zou zetten.Maxwp schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:21:
[...]
opladen tot 100% is nodig om de cellen te balanceren. Dus zeker eens in de tijd nodig.
Ze staan in serie of allemaal of 2 pakken die samen in parallel staan alsnik zo het bekijk maar vermoed 16 cellen in serie
En in de wintermaanden is het waarschijnlijk zinvol om één batterij gewoon helemaal uit te zetten en bv. op maandelijkse basis eens te wisselen. Dan krijg ik één batterij zelfs niet vol of ik moet ze vullen met stroom van het net wat ik niet ga doen vermits ik (nog) geen dynamisch contract heb.
1 fase 2 groepen
2 groepen kan je weglaten want dat maakt voor de werking niets uit. Het is dus 1 fase. Thx!
Het is friet!
Exact hetzelfde probleem.Ronald.42 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:30:
[...]
Hier dus niet.
Gisteravond en vanacht wel keurig NOM gedraait maar nu hij moet laden maakt hij een potje van.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Warn Light was aan.
Accu weer op manueel warn lampje uit paar minuten wachten en weer van manueel naar auto en nu lijkt hij het gewoon te doen..
Je kunt nu kiezen voor help voor een type Marstek of op een knop met chinese tekens drukken om bij je feedback te komen.
10 April alles OK, 11 April alles geïnjecteerd en niets geladen.
Ook recent naar v149 geüpdatet.
Warn lampje aan na batterij reboot, na 2de reboot warn lampje verdwenen.
Nergens een te hoge netspanning gedetecteerd in de statistieken van de PV-omvormer, PV-omvormer ook niet uitgevallen.
Sinds v149 wordt er geïnjecteerd terwijl de batterij laadt.
:strip_exif()/f/image/XU6Uz9FuFzXQAKlvqC9TGelO.jpg?f=fotoalbum_large)
SMA STP 7000TL-20 - REC295 TP2 8700WP - 3x Marstek Venus E 5kWh v151 - Marstek CT002 v118 - Alfen Eve Single Pro-Line 11kW - Loxone
DePrutser schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:51:
[...]
Goed lezen. Wat je wil werkt gewoon met de nieuwe update. Maar je moet wel een P1 meter van hun gebruiken. Gebruik je een meter van een andere leverancier dan werkt het niet en moet je er eentje op auto en de andere op manual
I begrijp hier nog steeds geen jotta van. Waarom zou je niet 2 accu’s op 2 fasen kunnen zetten zodat ze beiden nom draaien? Wat is dit voor gedoe? Ik geloof dat ik accu 2 ga annuleren. Ik heb niets aan de manual optie. Ook irriteert het mij dat ik nog steeds geen if then kan doen. Het slaat nergens op dat mij accu gaat ontladen op max als ik mij auto oplaad.(nee ik ga geen modbus doen) dit is van die basic functionaliteit dat er gewoon in zou koeten zitten.
Vreemde zaak.Eveir schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:53:
[...]
Exact hetzelfde probleem.
Nergens een te hoge netspanning gedetecteerd in de statistieken van de PV-omvormer, PV-omvormer ook niet uitgevallen.
[Afbeelding]
Ik heb hem overigens niet zelf gereboot.
Na installatie ging hij automatisch opnieuw opstarten gister.
En hij deed ook meteen weer wat hij moest doen.
De hele nacht keurig nul gehouden.
Vanmorgen toen hij moest laden deed hij dat dus niet.
Warn lampje aan.
Ik heb hem toen in de app op manueel even (5 minuten) laten laden waarbij het warn lampje ook meteen uitging en toen weer naar auto.
En daar pakte hij ineens wel het overschot op en het warn lampje blijft uit.
Ik heb het in de feedback gemeld, maar even zien wat hij er morgenochtend van bakt.
Ik had dit probleem als ik een HW energy plug achter de MT accu had zitten. Is dat het miss?zipperddd schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:31:
Ik ben sinds vandaag ook een eigenaar van een Marstek plugin batterij.
Zware doos, naar binnen moeten sleuren, maar uiteindelijk na een half uurtje alles uitgepakt en klaargezet gekregen.
P1 meter verbonden in de app (even klungelen, maar gelukt door dichter bij de wifi te zitten en erna pas in te pluggen in mijn meter)
Batterij zelf is vlot geconnecteerd geraakt in de app. En dan heb ik daarna alles correct kunnen instellen.
Wat liggen testen met de laad / terug lever instellingen en het opladen doet hij supergoed.
Tot zo ver het goede nieuws.
De P1 meter meet namelijk niets.... in de app toont hij een mooi lijntje van 0 w.
Ondanks dat mijn digitale meter als ondersteund in de app te zien is, kan ik toch geen data zien. Geen opbrengst van de zonnepanelen of huidig verbruik. Hierdoor is de batterij natuurlijk niet slim en laadt hij alleen op.
Heeft er nog iemand dit probleem gehad? En hoe is het opgelost geraakt?
(En als ik het voorlopig nog niet opgelost krijg, als ik nu 'dom' terug lever vanaf een bepaald uur, wordt deze energie dan zelf verbruikt of gaat hij gewoon naar het net? )
Meer info:
p1 meter: CT003 (V110)
digitale meter: landis + gyr E360
1fase stroomnet
De p1 meter hangt ook aan de stroom. Wifi signaal is ruim voldoende
Hier ook dezelfde problemen naar update v149. Alleen bij mij met de CT003. Deze wil trouwens ook niet meer configureren.Ronald.42 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:30:
[...]
Hier dus niet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Warn Light was aan.
Ja beide met V151 getestPNARI schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 07:32:
[...]
Beide met zelfde software versie van de batterij getest ?
Zou moeten lukken !. Zit je met je telefoon en de CT003 in hetzelfde Wifi netwerk?Bronkie23 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:51:
Ik probeer de CT003 met FW V151 te koppelen. Nu zie ik in CT menu niet de CT003 meer staan.
Klopt het dat de CT003 niet ondersteund wordt? De Shelly Pro 3 EMen de P1 HW werken fantastisch, maar meer benieuwd naar de CT003.
Of is de CT003 niet meer beschikbaar? Als ik een CT toe probeer te voegen dan vind ik hem wel.
[Afbeelding]
Ik heb die problemen ook gehad met v149 ( rode led enz) gemeld in de feedback. Ze hebben dan de v151 gepusht, draai daar nu al een week of 2 op zonder problemen.Eveir schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:53:
[...]
Exact hetzelfde probleem.
[Afbeelding]
Kijk eens naar de garantievoorwaarden. Moet regelmatig volgeladen worden...Babavers schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:38:
[...]
OK, maar dat is sowieso geen probleem, zeker niet in de zomer. Ik ga mijn batterijen niet sparen ten koste van stroom die ik voor niks op het net zou zetten.
En in de wintermaanden is het waarschijnlijk zinvol om één batterij gewoon helemaal uit te zetten en bv. op maandelijkse basis eens te wisselen. Dan krijg ik één batterij zelfs niet vol of ik moet ze vullen met stroom van het net wat ik niet ga doen vermits ik (nog) geen dynamisch contract heb.
Ik had immers dat warn lampje vanmorgen maar je krijgt nergens een melding wat er dan fout zou zijn.
Kun je dat alleen via de modbus ophalen?
Overigens heeft hij hier na het schakelen tussen 5 minuten op manueel en terug naar auto zich keurig gedragen en staat nu netjes 100% te zijn.
Ben benieuwd of er ook nog een terugkoppeling komt vanuit de feedback wat er mis zou kunnen zijn na de update van 148 naar 149.
Daarom niet iedere dag en al zeker niet systematisch eentje wel en de andere niet. Dus is toch niks mis met de manier waarop ik ze laad. Bovendien kan ik ook altijd pieken van meer dan 2500 W opvangen wat je ook niet hebt als er eentje aan het laden is en de andere leeg staat te wachten tot die eerste vol is. Nee hoor, ik zal wel zorgen dat ze regelmatig eens de 100% aantikken (in de zomer sowieso geen probleem) en voor het alledaagse kan je niet beter doen dan ze min of meer synchroon houden.Jovani schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:21:
[...]
Kijk eens naar de garantievoorwaarden. Moet regelmatig volgeladen worden...
raspberry pi 4/thinker board 2/Lilygo/shelly3em/16x410 zonnepanel/vrouw 1970:)
Had dit ookDSSW schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:11:
[...]
Ik heb die problemen ook gehad met v149 ( rode led enz) gemeld in de feedback. Ze hebben dan de v151 gepusht, draai daar nu al een week of 2 op zonder problemen.
Toch gek dat zoveel er last van hebben. Testen ze dat wel in hun lab ?
Mijn punthoofd wordt steeds groter...

[ Voor 30% gewijzigd door macedpo op 12-04-2025 23:10 ]
BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215
Zoek op hornbach in dit topic. Zo heb ik dat gedaan.corsat schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:24:
Ik ben op zoek naar advies voor mijn nog te leveren 2 accu’s. Ik heb 3 fasen kabel in mijn garage waarvan 1 fase is aangesloten op mijn laadpaal, dus 2 fasen over die achter aparte beveiliging van 20a met aardlek zitten. Deze 2 fasen ga ik gebruiken voor mijn 2 accu’s, 1 op elke fase. Er zit een schakelaar waarmee ik mijn laadpaal kan uitzetten en tot zover zitten ook de beide fasen bedraad. Zal ik de stekkers van de Marstek eraf halen en de draden rechtstreeks op deze schakelaar aansluiten of een aparte kastje of 2 aparte stopcontacten aanleggen. Kortom hoe sluiten jullie deze thuis batterij aan op een aparte groep?
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Staat in de topicstarter van het modbus topic.Chape schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 15:27:
Heb een vraag, de sp connector van de RS485 wat voor maat heeft deze, ik had een sp13 besteld maar die is te klein, alvast bedankt
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Ik kan het niet vinden ook in filmpje niet:))superduper1969 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:29:
[...]
Zoek op hornbach in dit topic. Zo heb ik dat gedaan.
Is niet de stekker die ik bedoel, maar geloof dat ik er uit ben is een sp17 connector.Chape schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:39:
[...]
Ik kan het niet vinden ook in filmpje niet:))
Zit er geen modbus kabel en connector bijgeleverd? Dan moet ik ook gaan shoppen, heb al wel 2x lilygoChape schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:54:
[...]
... geloof dat ik er uit ben is een sp17 connector.
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Hij in dat filmpje heeft hem er wel bij, vandaar dat er niks over in staat denk ik,maar toch beetje raar hoe hij hem aansluit want uit je accu komt ook al 5v voeding dus die hoef je ook niet te kopen.Maarten69 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:59:
[...]
Zit er geen modbus kabel en connector bijgeleverd? Dan moet ik ook gaan shoppen, heb al wel 2x lilygo
Mijn batterijen zitten op een eigen router met eigen internet aansluiting.
Dit is het dataverbruik in MB van de afgelopen maand.
/f/image/LVXNcOuOMWRaDTzMvMrRd4jT.png?f=fotoalbum_large)
V149 gaf een flinke verlaging in dataverbruik.
Bij V151 zie ik een kleine stijging, maar dat kan ook komen doordat met V151 beide batterijen op Auto staan.
Met twee batterijen gaat het dataverbruik ca. 40% omhoog
Bij gebruik van de app via internet (buiten wifi/bluetooth bereik) gaat het dataverbruik een klein beetje omhoog.
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
ja bij mij in 5 minuten , maandag krijg ik een nieuwestil schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:12:
heeft iemand enig idee hoe lang het duurt voordat een volle 5,12 Marstek accu in standby mode zou ontladen tot 11%?
Als ik google vind ik 5% per maand maar dat lijkt me veel te gunstig in het geval van de marstek. Zou wel mooi zijnstil schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:12:
heeft iemand enig idee hoe lang het duurt voordat een volle 5,12 Marstek accu in standby mode zou ontladen tot 11%?
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
da's 8.5W per dag. 3x wat een raspberry pi verbruikt op een dag. dus dat zou best kunnen als er niets van omvorming gebeurt en enkel wat data doorstuurt naar hun backend.stil schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:25:
[...]
Als ik google vind ik 5% per maand maar dat lijkt me veel te gunstig in het geval van de marstek. Zou wel mooi zijn
Alleen laad de ene batterij de andere op in de avond. Duurt dit een paar dagen om te wennen? Of miscommunicatie met de ct003?
Draaien allebij bij v148
Ik heb er ook een Punthoofd van!macedpo schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:17:
"Idem hier... verwacht ook een Venus E op 28/4 en wil die gewoon gebruiken (1F) op "auto" om mijn avond en nachtverbruik op 0 te krijgen (NOM). Meer niet. Heb hier ook al véél reacties gelezen maar bij de ene werkt het met V147 met P1HW en niet met de CT003, bij de andere is het omgekeerd. Dan weer lees ik dat het V148 moet zijn dan iets verder moet het V151 zijn. Ik krijg er een punthoofd van."
Mijn punthoofd wordt steeds scherper...
Krijg mijn Marstek E volgende week. Ga niet updaten, en kijken of hij koppelt met met aanwezig HW p1 meter.
Werkt dat goed (0 op de meter) dan blijf ik er verder van af
Ik denk dat je verkeerd telt. 5% van 5 kWh = 250 Wh, delen door 30 dagen is 8.3 Wh op een dag. Delen door 24 uur = 0.35 W. Dat is een pak minder dan een RPi. De voeding van een RPi is 25W.gvb73 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:31:
[...]
da's 8.5W per dag. 3x wat een raspberry pi verbruikt op een dag. dus dat zou best kunnen als er niets van omvorming gebeurt en enkel wat data doorstuurt naar hun backend.
5% verliezen op een ganse maand terwijl die actief verbonden zou blijven met de servers van Marstek is dus wel heel erg weinig.
Meerdere batterijen tegelijk in Auto of AI mode wordt pas vanaf firmware V151 voor Venus en V114 voor CT003 ondersteund.maren0 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:16:
Sinds vandaag 2x een marstek.
Alleen laad de ene batterij de andere op in de avond. Duurt dit een paar dagen om te wennen? Of miscommunicatie met de ct003?
Draaien allebij bij v148
Je kunt via feedback een update aanvragen.
[ Voor 3% gewijzigd door Hometek op 12-04-2025 21:52 ]
Batterij injecteert, pas 5 seconden later fasemeting, geen ideaal scenario voor modulerende verbruikers.
v149 nu, vraag om update naar v151 staat open.
[ Voor 47% gewijzigd door Eveir op 12-04-2025 22:05 ]
SMA STP 7000TL-20 - REC295 TP2 8700WP - 3x Marstek Venus E 5kWh v151 - Marstek CT002 v118 - Alfen Eve Single Pro-Line 11kW - Loxone
Zelfde probleem met v149 en de CT002. Injecteert terwijl de batterij nog niet aan zijn maximum laadcapaciteit zit.capibaragup schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:49:
Ik had problemen met KPN na overstappen van Solcon naar KPN. De internet problemen lijken opgelost. Tip van hier, ik heb een TP link router van nog geen 40 euro geplaatst met een gescheiden 2,4 en 5 ghz netwerk.
:strip_exif()/f/image/bUE856j3113Qgb9ZBWN41zrp.jpg?f=fotoalbum_large)
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.