Acties:
  • +1 Henk 'm!
SatScan schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:24:
[...]

Nee dat maakt niets uit! De batt staat niet de hele tijd in een bepaalde wattage te leveren!

Mijn life time RTE is 80,5% de batt (PIB) staat beschut buiten en de kabel naar mijn energiemeter is tenminste 20m. De PIB is aangesloten op een aparte 16A groep/kring en ontgrendeld naar 2500w.

Even gluren bij de buren en je weet genoeg... _/-\o_

[Afbeelding]
De gegevens qua laden en ontladen van MT zijn niet betrouwbaar. Met MT gemeten kom ik aan 82 % tot nu toe daar waar de socket van HW 75 % geeft en die betrouw ik toch meer.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:16
Babavers schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:45:
[...]
Wat gebeurt er eigenlijk als je op de backup een hoger vermogen aansluit dan 2500 W? Is er dan een zekering of automaat binnenin de batterij die de geest geeft? En komt die dan vanzelf terug actief na een tijdje? Ik zie op die schets immers ook een wasmachine en een waterkoker gesymboliseerd staan. Daarmee geraak je gemakkelijk boven 2500W en dan.... ?? Weet dat iemand?
Ik heb dat hier getest (kopje 2500 W, ongeveer op 2/3 van de post)

2x Venus E (Gen1) V151, Shelly Pro EM-50, Lilygo+HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SatScan schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:29:
[...]

Via de modbus dus vanaf de PIB. Anders krijgen we zoveel verschillende parameters dat het nog moeilijker wordt om te vergelijken.. dit is al discutabel ivm temperatuur verschillen en wattages bij gebruik. Dat is in elke situatie anders.
Dat verklaart uw 80%. De realiteit zal eerder bij de 75% liggen. Maar dat zal ook zo zijn bij andere PIB's

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V115 / 3 fasen net

Acties:
  • +15 Henk 'm!
Dynamodz schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:21:

Ik ben ook benieuwd of de batterijen inmiddels beter samenwerken met systemen zoals Home Assistant icm met zonnepanelen / dynamische contracten (tibber), vooral als het gaat om slim laden tijdens goedkope of zonnige momenten en ontladen bij hoge prijzen.

[...]
Dit is een mooie gelegenheid voor mij om eens te reflecteren op de afgelopen weken.

Volgens mij is MT gestart met 'pech' rondom hun CT003, de eerste versie had een hardware failure. Zie bericht van 23 jan jl. Er werd toen gemeld dat tegen eind Feb er een vernieuwde versie beschikbaar zou zijn. Dat was ook het geval.
De software was nog niet erg volwassen, energiemeters werden niet herkent etc. We hebben gezamenlijk dit alles in de feedback van MT gezet zodat die daar slagvaardig mee aan de slag konden. Dit is inmiddels ook zo goed als afgerond, soms wordt er nog gemeld dat een energiemeter niet in het overzicht staat.

Wat onderschat is is de werking van Wifi of beter gezegd de niet goede werking van Wifi bij veel installaties.
Daar kwamen en komen de meeste problemen vandaan! Om daar ondersteuning via dit topic op te bieden is bijna ondoenlijk wegens de grote diversiteit. Meestal helpt het om een apart travel-modem of iets degelijks extra aan te koppelen en die alleen te gebruiken voor de MT apparatuur.
Dit is nog steeds een zwak onderdeel van het MT eco!

Daarnaast zijn er terechte zorgen over de veiligheid qau accounts en koppelen van apparatuur. Die procedure is niet beveiligd door pincodes of een authenticator procedure.

Garantie afhandeling.
Er zijn verschillende gevallen van uitvallende PIB door firmware updates of iets anders... ik zou verwachten dat het reflashen van een firmware ook door de leveranciers, via de modbus of anderszins, gedaan kan worden.
De snelheid van afhandeling is niet wat we tegenwoordig gewent zijn. +3 weken wachten is niet meer van deze tijd, je zou verwachten dat in 10 werkdagen dit afgerond is.

Maar als het werkt.... dan werkt het uitstekend!
De snelheid op mijn feedback vragen is erg snel en ook de afhandeling van mijn vragen/verzoeken!
Firmware updates worden zeer regelmatig uitgegeven en brengen elke keer weer verbeteringen!
De ondersteuning van de vele P1/CT meters is een pre.
Standaard levering van een modbus kabel bied vele onder ons extra mogelijkheden voor integratie in Home Assist en dergelijke. De samenwerking/sturing van EV laders en PV installaties gaat hierdoor naadloos.
Vele nieuwe mogelijkheden zijn door verschillende tweakers ontwikkeld.
De hardware en de bijbehorende specs zijn ronduit zeer goed.

Dan de vraag zou ik weer in het MT eco stappen met de kennis van nu?
Het antwoord op die vraag is voor mij ronduit: JA. De batterij werkt met de later bijgeleverde CT003 uitstekend en ik heb met de werking van de PIB geen problemen ondervonden.

Is het al P&P zoals geadverteerd?
Ja dat is het zeker na de laatste updates. Voorwaarde is wel een goed wifi netwerk, niet alleen signaalsterkte maar met name hoe je netwerk is geconfigureerd is essentieel.

Werking meerdere batterijen.
Met firmware v1.51 en CT002/Ct003 is het een 'slim' systeem geworden. de batterijen werken nu samen op eenzelfde fase of in een meerdere fases systeem. Dus de eerste werkende versie is er.

AI - Handelen op de energiemarkt.
Dat is nog niet verder ontwikkeld en is nog niet mogelijk. Wat ik uit de feedback berichten heb begrepen is dat na verbeterde ondersteuning meerdere batterijen het opgepakt wordt.

MT werkt hard en gestaag om de software te verbeteren en aan te laten sluiten op onze wensen.
Daar zie ik nog vele kansen om te verbeteren en het maximale uit de hardware te halen.

Dit zijn grofweg mijn bevindingen en terug te lezen in de TS en Pinned berichten.
Gelieve geen reacties op dit bericht... of ik moet iets echt wezenlijks zijn vergeten.

PS en nu maar afwachten of wat ik geschreven heb ook standhoud na 27 april :9

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:37
Met firmware v1.51 en CT002/Ct003 is het een 'slim' systeem geworden. de batterijen werken nu samen op eenzelfde fase of in een meerdere fases systeem. Dus de eerste werkende versie is er.

maar werken ze nog solo per fase of werken ze echt samen, springen ze elkaar bij(m.a.w. als accu 1 op fase 1 leeg is maar 2 en 3 nog niet leveren ze dan aan fase 1?) en werken ze elkaar in elk geval niet tegen.

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losballos2005
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16-06 10:36
A3-D schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:37:
[...]

Goed om te horen dat 2 batterijen op ieder een aparte fase werkt. Mijn tweede batterij komt begin mei en daarvoor wordt ook een aparte groep aangelegd (de huidige batterij zit ook op een eigen groep).

Ik was er nog niet helemaal uit of ze beiden op dezelfde fase moesten worden aangesloten, of beiden op een eigen, aparte fase.
Het "werkt" maar wel met een geitenpaadje. In mijn situatie pakt dat redelijk uit omdat mijn verbruik en opwek per fase dusdanig groot zijn 24/7 dat de accu's niet zoveel "keuzes" hoeft te maken.

Gisteren had ik even 2 uurtjes dat de accus genoeg afgifte gaven om 2 fases rond de 0 te houden, maar de 3de fase zagen ze bv niet en compenseerden ze niet.

Ze hebben dus nog steeds geen idee van elkaars bestaan, er is zover ik het kan zien nog steeds geen interactie tussen de accus.
En ik denk dat dat problematisch is.

Ik vermoed dat het BMS ook niet genoeg klokslagen heeft om dat te kunnen bolwerken. Via modbus en een externe aansturing is er misschien hoop.

(Ik gaf eerder aan dat ik dacht dat er een voorkeur was per batterij als het gaat om de vermogens..dat heb ik denk ik verkeerd gezien..ze reageren gewoon op de fase waar de batterij op zit en die hebben verschillen onderling wat de output verklaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Losballos2005 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:41:
[...]

Het "werkt" maar wel met een geitenpaadje. In mijn situatie pakt dat redelijk uit omdat mijn verbruik en opwek per fase dusdanig groot zijn 24/7 dat de accu's niet zoveel "keuzes" hoeft te maken.

Gisteren had ik even 2 uurtjes dat de accus genoeg afgifte gaven om 2 fases rond de 0 te houden, maar de 3de fase zagen ze bv niet en compenseerden ze niet.

Ze hebben dus nog steeds geen idee van elkaars bestaan, er is zover ik het kan zien nog steeds geen interactie tussen de accus.

Ik vermoed dat het BMS ook niet genoeg klokslagen heeft om dat te kunnen bolwerken. Via modbus en een externe aansturing is er misschien hoop.

(Ik gaf eerder aan dat ik dacht dat er een voorkeur was per batterij als het gaat om de vermogens..dat heb ik denk ik verkeerd gezien..ze reageren gewoon op de fase waar de batterij op zit en die hebben verschillen onderling wat de output verklaard.
Graag je signatuur invullen met de MT eco gegevens, zie die van mij als voorbeeld.

Welke ervaringen heb je tot nu toe opgedaan?

- werk je met 1 of drie fases?
- heb je de batterijen allemaal op dezelfde fase aangesloten?
- heb je de batterijen allemaal op verschillende fases aangesloten?
- in welke werkstand(en) staan de batterijen?
- werkt de NOM (anti-feed) optie?
- werken de batterijen slim met elkaar?
- worden de batterijen evenredig geladen?
- worden de batterijen evenredig ontladen?
- op welke stand staan de batterijen 800w of 2500w?
- welke CT/ meter gebruik je en firmware versie?
- welke firmwame heeft je batterij
- wat ik vergeten ben...?

Op deze manier kunnen we een indruk krijgen hoe de nieuwe firmware V1.51 zich gedraagt mbt meerdere MT batterijen in je systeem

Alvast dank voor je respons!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Losballos2005
d3x schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:37:
[...]

Ooit al te maken gehad met support na de standaard winkel support? niks nieuws, ik weet niet wat je hier wil komen vertellen maar ik heb eerder de indruk dat je nogal hoge verwachtingen hebt van een internationale support organisatie. Als 2 dagen wachten al een ramp is. Kan je daar niet mee om, koop dan enkel lokaal assamblage producten en spring zeker niet "early bird" op nieuwe tech. Is het een vervelende situatie? ja wil je natuurlijk dat ding zoveel mogelijk laten werken? ja. Er staan hier al vele tips met bepaalde flow om dat ding te herstarten. Met rust en duidelijke stappen kan je veelal al dingen oplossen en leer je ook bij over het product.
Anderzijds..wordt natuurlijk nergens verteld dat het een early-bird special is waarbij je feitelijk onvrijwillig beta-tester wordt.
Er valt wel iets te zeggen over de gang van zaken.
ps. ik wacht nu 2 maanden op een vervangend product..ik moet maar geduld hebben..(ik weet dat er geen stock is, maar hun weten niet dat ik dat weet.)

Maar dat allemaal zou niet mijn probleem moeten zijn als onwetende consument.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Babavers
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:13
[...]

Via modbus is er zeker hoop. Dat werkt keigoed, maar voorlopig vereist dat wel nog een bovenliggend systeem dat niet van Marstek komt maar je eventueel zelf moet programmeren naar eigen wensen of ergens downloaden. Ik doe dat via Home Assistant en de NodeRed add-on en dit is dan bv. het resultaat van vanmorgen. Zowel SoC als (ont)laadvermogen lopen voortdurend parallel en baseert zich enkel op de het globale verbruik van de P1 poort. Werkt dus in alle gevallen, 3 fasen, 1 fase, 2 (of meer) MT's op dezelfde of op een andere fase. Dat maakt allemaal niks uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6T4QcR2uHaYWCUwdnakRoEslnU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MwKKdX0RFxtmTd2vqbMtgAfA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:37
[...]

Dat is inderdaad dan erg jammer, want nu is de opwek per fase ruim voldoende maar dat gaat denk ik voor een aantal maanden per jaar niet op. En in mijn geval wacht ik dus nog op 2 MT's en een warmtepomp, maar als de drie batterijen niet elkaar aanvullen dan weet ik niet of 3 een goede keus is.

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Losballos2005
SatScan schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:48:
[...]

Graag je signatuur invullen met de MT eco gegevens, zie die van mij als voorbeeld.

Welke ervaringen heb je tot nu toe opgedaan?

- werk je met 1 of drie fases?
- heb je de batterijen allemaal op dezelfde fase aangesloten?
- heb je de batterijen allemaal op verschillende fases aangesloten?
- in welke werkstand(en) staan de batterijen?
- werkt de NOM (anti-feed) optie?
- werken de batterijen slim met elkaar?
- worden de batterijen evenredig geladen?
- worden de batterijen evenredig ontladen?
- op welke stand staan de batterijen 800w of 2500w?
- welke CT/ meter gebruik je en firmware versie?
- welke firmwame heeft je batterij
- wat ik vergeten ben...?

Op deze manier kunnen we een indruk krijgen hoe de nieuwe firmware V1.51 zich gedraagt mbt meerdere MT batterijen in je systeem

Alvast dank voor je respons!
Ik vermeld dat toch gewoon in de relevante post, en men mag er altijd om vragen. Krijgen ze nog antwoord ook.
Moet je het zelf trouwens wel goed doen..v151.......ik heb 151.2 nogwat. jij?

Als je het over "the nitty gritty" van de MT wil hebben dan zou ik persoonlijk een nieuwe aan maken, strak gemodereerd, en dit draadje loslaten voor de algemene vragen..

[ Voor 6% gewijzigd door Losballos2005 op 10-04-2025 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-06 07:38
Vanmorgen bericht terug vanuit Hame.
De iPhone app 1.6.30 (meest recent) is niet goed, bij mij krijg ik geen updates van de accu (v147) en ct003 (v110) meer te zien. Volgende week zou er een update moeten komen.

De powerzero app werkt gelukkig wel en het systeem draait ook zonder app vrolijk verder. En eigenlijk is die app nu even nog leuk omdat het systeem nog redelijk nieuw is, over een paar weken zal het allemaal wel :p

Tegelijk pushen ze dan ook weer update v149 voor de accu, toch ergens wel vaag dat ze bijna random firmware updateversies doorduwen en niet direct de nieuwste bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:28:
De iPhone app 1.6.30 (meest recent) is niet goed, bij mij krijg ik geen updates van de accu (v147) en ct003 (v110) meer te zien. Volgende week zou er een update moeten komen.

De powerzero app werkt gelukkig wel en het systeem draait ook zonder app vrolijk verder. En eigenlijk is die app nu even nog leuk omdat het systeem nog redelijk nieuw is, over een paar weken zal het allemaal wel :p

Tegelijk pushen ze dan ook weer update v149 voor de accu, toch ergens wel vaag dat ze bijna random firmware updateversies doorduwen en niet direct de nieuwste bv.
Fijn dat je dit even deelt en dat het bij je werkt!
Ben benieuwd welke verbeteringen volgende week worden uitgerold.

En ja ten aanzien van de firmware updates... volgens mij hebben ze diverse versie voor evenzo gemelde problemen uitgerold. Uiteindelijk moeten al die aanpassingen in een versie worden verwerkt.
En ik hoop voor 28 april! *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Losballos2005
Babavers schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:04:
[...]

Via modbus is er zeker hoop. Dat werkt keigoed, maar voorlopig vereist dat wel nog een bovenliggend systeem dat niet van Marstek komt maar je eventueel zelf moet programmeren naar eigen wensen of ergens downloaden. Ik doe dat via Home Assistant en de NodeRed add-on en dit is dan bv. het resultaat van vanmorgen. Zowel SoC als (ont)laadvermogen lopen voortdurend parallel en baseert zich enkel op de het globale verbruik van de P1 poort. Werkt dus in alle gevallen, 3 fasen, 1 fase, 2 (of meer) MT's op dezelfde of op een andere fase. Dat maakt allemaal niks uit.
[Afbeelding]
Dat is idd waar ik op doelde. Als de MT het onderling niet kunnen bijbenen dan moet het maar met instructies van buiten af. (wij verlaten hiermee het P&P verhaal volledig maar dat terzijde).

Op de lange termijn en de wirwar aan systemen misschien maar beter ook.

Modbus heb ik voor elkaar, HA ook.
Tot zover ben ik bij.
Maar daar houd mijn kennis (en tijd) op.

Is er een mogelijkheid om binnen HA een ESS te creëren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjen S
  • Laatst online: 10-06 15:24
Dynamodz schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:21:
Wat een vervelende situatie zeg! De procedure die Marstek hanteert is niet echt klantvriendelijk. Toevallig ben ik recent in gesprek geraakt met Marstek om te kijken of we hun producten in de toekomst zouden kunnen aanbieden. Voordat we met een merk in zee gaan, doe ik altijd uitgebreid onderzoek naar de ervaringen van gebruikers en zo kwam ik op deze topic terecht.
Jouw verhaal wil ik graag meenemen in onze gesprekken met Marstek. Ik zal jouw melding doorgeven aan de leiding daar, zodat ze hier hopelijk sneller actie op ondernemen. Het lijkt me belangrijk dat ze goed begrijpen hoe klanten zoals jij dit ervaren en voor ons om te weten hoe ze dit oppakken.

[...]
Dankuwel voor uw bericht! Ik had het vermoeden dat ik te maken had met de fabrikant zelf, tenslotte is de naam van de site marstek.nl Ik ga zeker niet voor de laagste prijs of een dozenschuiver maar juist voor wat betere ondersteuning. Dat dacht ik tenminste gedaan te hebben. Het is in ieder geval een erg teleurstellende ervaring aan het worden en het verknalt wel mijn plezier in de hobby die ik tot nu toe had. Er zit voor nu niks anders op dan te wachten totdat ik mogelijk antwoord ga krijgen van danwel, de app, marstekenergy.com of van degene waarvan je het zou mogen verwachten marstek.nl. En anders gaat hij open en kijk ik wel hoe ik ik er zelf nog iets van kan maken via mogelijk canbus ofzo. Ook leuk voor de forum deelnemers hier om eens een kijkje in de kast te nemen :*) Ik las ook dat er een voorbeeldbrief staat bij de pins. Daar ga ik ook maar even naar kijken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_61
  • Laatst online: 14-06 10:36
Duramotion schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:35:
[...]

Als er problemen zijn met toestellen stuur ons ook even een DM dan willen wij ook wel kijken wat er aan gedaan kan worden.
Voor de duidelijkheid. Ik heb geen probleem met mijn batterij. Ik reageerde op het bericht MAXWP.
Ik heb wel problemen met de ALFIN en HW socket aangesloten op de batterij maar niet (meer) met de batterij. Maar met die problemen zal ik Duramotion / Duravolt niet mee lastig vallen.

Sinds V151 van de batterij en V114 van de CT003 regelt hij redelijk goed en een betrouwbare verbinding.
Regeling moet volgens mij beter kunnen maar gezien hoe het een maand geleden was en nu is ben ik tevreden.
En hoop dat de regeling beter wordt en de batterij blijft doen wat hij moet doen.

Laten we eerlijk wezen. De meeste mensen, ook ik, schrijven sneller een bericht als het fout gaat dan wanneer het goed gaat.

2 x MT Venus V151, CT003 V114, ISKRA AM550, 1 fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metam
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-06 06:46
KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:28:

Dank voor het delen. Ik vroeg me al af waarom iedereen nieuwe versies van alles kreeg, en ik niet. We wachten dan maar af op de volgende app versie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losballos2005
Arjen S schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:48:
[...]

Dankuwel voor uw bericht! Ik had het vermoeden dat ik te maken had met de fabrikant zelf, tenslotte is de naam van de site marstek.nl Ik ga zeker niet voor de laagste prijs of een dozenschuiver maar juist voor wat betere ondersteuning. Dat dacht ik tenminste gedaan te hebben. Het is in ieder geval een erg teleurstellende ervaring aan het worden en het verknalt wel mijn plezier in de hobby die ik tot nu toe had. Er zit voor nu niks anders op dan te wachten totdat ik mogelijk antwoord ga krijgen van danwel, de app, marstekenergy.com of van degene waarvan je het zou mogen verwachten marstek.nl. En anders gaat hij open en kijk ik wel hoe ik ik er zelf nog iets van kan maken via mogelijk canbus ofzo. Ook leuk voor de forum deelnemers hier om eens een kijkje in de kast te nemen :*) Ik las ook dat er een voorbeeldbrief staat bij de pins. Daar ga ik ook maar even naar kijken dan.
Je moet de technische tekortkomingen even los zien van de partij waar je zaken mee hebt gedaan.

Ik zal je uit de droom helpen: elke verkoper van Marstek is een dozenschuiver.

Dat kan ook omdat de deal is: "jullie verkopen/verdelen en wij nemen de ellende(aftersales) voor onze rekening".
Marstek neemt heel veel potentiele kosten weg voor een verkoper en kan daarmee het product in de markt zetten voor "mooi geld". Het is een contructie die heel erg kan werken, maar ook heel erg de andere kant op kan gaan.

Zolang Marstek haar afpraken dan ook nakomt is dat helemaal prima. (sta hier even bij stil).

Maar nu komt het:

Het is totaal niet belangrijk wat voor achterliggende contructies er zijn bedacht: jouw verkopende partij= verantwoordelijk. Ook als ze zich verstoppen achter andere handelsnamen. De achterliggende BV zal het gewoon moeten afhandelen. (de realtiteit is weerbastiger).

Dus jij voelt dat je tekort komt en een miskoop hebt gedaan als consument?
Dat heb je.
Dit cowboygehalte is zo hoog dat zelfs de paarden er geen zin aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Losballos2005 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:53:
[...]

Anderzijds..wordt natuurlijk nergens verteld dat het een early-bird special is waarbij je feitelijk onvrijwillig beta-tester wordt.
Er valt wel iets te zeggen over de gang van zaken.
ps. ik wacht nu 2 maanden op een vervangend product..ik moet maar geduld hebben..(ik weet dat er geen stock is, maar hun weten niet dat ik dat weet.)

Maar dat allemaal zou niet mijn probleem moeten zijn als onwetende consument.
Dit is wel precies waar ik me nu zorgen over maak.
Ze moeten uit service een voorraad aanhouden die ze doorschuiven maar niet verkopen voor garantie gevallen en niey wachten totdat over x maanden er weer een container komt

Je hebt nu al 2 maanden geen opslag van energie en dus veel meer kosten straks als solderen verdwijnt

Dit problem heb je niet bij andere merken ( mag ik hopen zoals HW en victron spullen of de hoymiles thuisaccu etc )
Hoe moet dat gaan over paar jaar als garantie gevallen gaan voorkomen ? Zelf opsturen naar China of duur transport naar Duitsland? Dan

Dan kun je zeggen dat het feitelijk is afgeschreven
Mag ik hopen dat ze goed open te maken zijn en de cellen zelf te vervangen of zoiets
Maar gezien het volgens eigen zeggen eigen fabrikaat is is dat ook mof maat de vraag
Dan een losse accu er naast zetten
Heb je uiteindelijk nog een DIY accu systeem
7(8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sniper-JP
  • Laatst online: 28-04 21:33
thepixel schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:15:
[...]

Das inderdaad niet veel.
Maakt de ontladings curve hier nog uit? Lagere Output, lager soc? Of andersom natuurlijk😄
ik haal met 1 accu 83% over 2 maanden gezien. ik ontlaad met 800
morgen komt accu 2, zal wel posten wat ik dan haal.

firmware 151

2x Marstek 5,12 V151, CT003 V110, 21x 405 WP, alle works great

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losballos2005
Maxwp schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:29:
[...]

Dit is wel precies waar ik me nu zorgen over maak.
Ze moeten uit service een voorraad aanhouden die ze doorschuiven maar niet verkopen voor garantie gevallen en niey wachten totdat over x maanden er weer een container komt

Je hebt nu al 2 maanden geen opslag van energie en dus veel meer kosten straks als solderen verdwijnt

Dit problem heb je niet bij andere merken ( mag ik hopen zoals HW en victron spullen of de hoymiles thuisaccu etc )
Hoe moet dat gaan over paar jaar als garantie gevallen gaan voorkomen ? Zelf opsturen naar China of duur transport naar Duitsland? Dan

Dan kun je zeggen dat het feitelijk is afgeschreven
Mag ik hopen dat ze goed open te maken zijn en de cellen zelf te vervangen of zoiets
Maar gezien het volgens eigen zeggen eigen fabrikaat is is dat ook mof maat de vraag
Dan een losse accu er naast zetten
Heb je uiteindelijk nog een DIY accu systeem
7(8)7
Uit PB kan ik opmaken dat accus terplekke, ik neem aan in Duitsland, worden gerepareerd. Zal een reset oid zijn, maar HW-matig hebben sommigen een vervangend apparaat nodig, en die komt niet.
Ansich prima, maar het geeft wel een hint.

MT is denk ik ook wel een beetje overdonderd door de verkopen en kan het allemaal niet bijbenen.

Wat betreft garantie..MT gaat dat allemaal regelen zeggen ze.
Maar dat gaat nooit gebeuren over de lange termijn. Je bent straks aangewezen op de verkopende partij, en als de ellende te groot wordt dan bestaan die straks niet meer.
Als MT zich terugtrekt van haar beloofde verantwoordelijkheden..wil ik wel eens weten hoe haar verdelers dat gaan oplossen.

Ten voordele van de buren, bij Home Assistant zijn die kosten wss ten dele ingecalculeerd en hebben ze een plan .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Maxwp schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:29:
[...]
Hoe moet dat gaan over paar jaar als garantie gevallen gaan voorkomen ? Zelf opsturen naar China of duur transport naar Duitsland?
Misschien is dat via een installateur anders? Bij mij werd er beloofd dat de 10 jarige garantie van Marstek via hun verloopt en ze hem aan huis komen afhalen in geval van problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:22

d3x

Losballos2005 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:57:
[...]

Ten voordele van de buren, bij Home Assistant zijn die kosten wss ten dele ingecalculeerd en hebben ze een plan .
En welke track reccord is daar al van of hoeveelheden om dat te bevestigen of gewoon een assumptie. Als ik dat forum af en toe lees dan is het toch ook niet altijd een happy flow. Zij hebben wel het voordeel dat vele kleintjes allemaal losse systemen zijn, maar het zijn dan ook allemaal kleintjes die soc verlies hebben en een beperkte op en ontlaad cyclus ditto piek. Andere oplossingen als de EVA hebben dan weer het grote nadeel dat ze eigenlijk serieel schakelen, als de ondersta dood is , is je gehele schakel dood.

soit, ook bij de andere officele (niet p&p) type batterij leveranciers zit het vol met paddenstoel bedrijven, elk met eigen merk, sw , EMS etc... ook daar eens zien hoelang die blijven bestaan?

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losballos2005
Avenger 2.0 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:08:
[...]

Misschien is dat via een installateur anders? Bij mij werd er beloofd dat de 10 jarige garantie van Marstek via hun verloopt en ze hem aan huis komen afhalen in geval van problemen.
Alle garantie/vragen verloopt via Marstek zelf. Elke leverancier gaat je verwijzen naar de "feedback"i n de app.
d3x schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:14:
[...]

En welke track reccord is daar al van of hoeveelheden om dat te bevestigen of gewoon een assumptie. Als ik dat forum af en toe lees dan is het toch ook niet altijd een happy flow. Zij hebben wel het voordeel dat vele kleintjes allemaal losse systemen zijn, maar het zijn dan ook allemaal kleintjes die soc verlies hebben en een beperkte op en ontlaad cyclus ditto piek. Andere oplossingen als de EVA hebben dan weer het grote nadeel dat ze eigenlijk serieel schakelen, als de ondersta dood is , is je gehele schakel dood.

soit, ook bij de andere officele type batterij leveranciers zit het vol met paddenstoel bedrijven, elk met eigen merk, sw , EMS etc... ook daar eens zien hoelang die blijven bestaan?
Een aanname. of beter een educated guess.
Als er zoveel verschil is tussen de ene baterij en de ander dan ga ik er gemakshalve even vanuit dat het prijsverschil niet alleen in de productiekosten zit.

[ Voor 7% gewijzigd door Losballos2005 op 10-04-2025 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Losballos2005 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:34:
[...]

Alle garantie/vragen verloopt via Marstek zelf. Elke leverancier gaat je verwijzen naar de "feedback"i n de app.

[...]

Een aanname. of beter een educated guess.
we hebben het hier overigens niet over de technische dingen, maar de bedrijfsmatige.
Heb ik iets meer vertrouwen in het ene.
Is het niet dat eerste 2 jaar zowiezo via de leverancier moeten? De rest is via marstek?

Je hebt hem trouwens bij duramotion of ergens gekocht. leverancier moet 2 jaar garantie geven en verzorgen

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Duramotion
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18-06 09:50

Duramotion

Bedrijfsaccount Duramotion
SadisticPanda schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:41:
[...]

Is het niet dat eerste 2 jaar zowiezo via de leverancier moeten? De rest is via marstek?

Je hebt hem trouwens bij duramotion of ergens gekocht. leverancier moet 2 jaar garantie geven en verzorgen
Eens!

We gaan ten alle tijden de garantie aan met de eindklant. We proberen altijd naar een gerichte oplossing te kijken hoe een defect retour gaat en vervangen word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:48
Hierboven werd de vraag gesteld wat als je PV installatie meer dan 2500W kan leveren en aangesloten is op de MT 2500W in/uitgang in back-up mode.
Heb ik het antwoord gemist? Of is dit nog niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losballos2005
SadisticPanda schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:41:
[...]

Afhankelijk van de waarde van het product en verwachte levensduur van het product, maar idd die eerste 2 jaar moeten ze altijd afhandelen. En daarna..is elke vorm van garantie onzin. beloofde garantie heeft geen waarde als dat buiten de regelgeving valt.
Ik wil daar later echt even samen op induiken. want we hebben met deze accu ook te maken met een nieuw fenomeen waar ik de vingers ook nog niet helemaal achter heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Losballos2005 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:02:
[...]

Afhankelijk van de waarde van het product en verwachte levensduur van het product, maar idd die eerste 2 jaar moeten ze altijd afhandelen. En daarna..is elke vorm van garantie onzin. beloofde garantie heeft geen waarde als dat buiten de regelgeving valt.
Ik wil daar later echt even samen op induiken. want we hebben met deze accu ook te maken met een nieuw fenomeen waar ik de vingers ook nog niet helemaal achter heb
Wat is het verschil met een auto die tien jaar garantie heeft qua consumentenrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 16:16
dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Hometek op 10-04-2025 16:10 ]

2x Venus E (Gen1) V151, Shelly Pro EM-50, Lilygo+HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

SatScan schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:06:
[...]

Wat is het verschil met een auto die tien jaar garantie heeft qua consumentenrecht?
daar ga je tegen een garagist zijn deur bonken _/-\o_

maar vergelijk het eerder met PV era, hoeveel paddenstoelen zijn er niet verdwenen, wat ga je doen met je garantie? je kan dat defect paneel uit de ketting halen en hopen dat de support van je omvormer rechtstreeks goed afgehandeld wordt, ik kan het niet nagaan want mijn omvormer is al 16j oud..... de goeie oude tijd van SMA en ik hoop dat hij nog zeker 4j meegaat.

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ech.wel
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-06 10:03
capibaragup schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:14:
[...]

Je kan bij KPN een los 2,4 ghz netwerk aanmaken.

Gek genoeg lijkt de boel weer te werken. Nadat ik de referentie op Drie fase som had gezet had ik weer verbinding. Vreemd, ik heb een 1 fase aansluiting. Door heen en weer te klikken van drie-fase som naar 1-fase kreeg ik steeds meer functies terug. Kwam hierdoor ook uit de standby om nom te gaan regelen. Ik ben voorzichtig optimistisch. Ik post de vreemde oplossing hier, dat is belangrijk!
Ik heb ook een 1-fase aansluiting, en de homewizard zegt 3-fasen. Maar ik zat me te bedenken: een elektricien vertelde me ooit dat de 1-fase-aansluitingen bij elk buurhuis om en om worden aangelegd, dus nummer 1 fase 1, nummer 3 fase 2 en nummer 5 fase 3, enzovoorts. Betekent dat niet dat we eigenlijk 1/3 deel van een 3-fasen-aansluiting hebben op die manier, en dat de p1 meter dus 3 fasen signaleert? Wie weet dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losballos2005
SatScan schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:06:
[...]

Het verschil is plicht versus belofte.
Een auto heeft geen 10 jaar garantie, de fabrikant beloofd 10 jaar garantie.
(onder voorwaarden).
Garanties zijn een mijnenveld, en daarom bestaan er regels. Die worden hier nu wel op de proef gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Losballos2005
ech.wel schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:19:
[...]

Ik heb ook een 1-fase aansluiting, en de homewizard zegt 3-fasen. Maar ik zat me te bedenken: een elektricien vertelde me ooit dat de 1-fase-aansluitingen bij elk buurhuis om en om worden aangelegd, dus nummer 1 fase 1, nummer 3 fase 2 enh nummer 5 fase 3, enzovoorts. Betekent dat niet dat we eigenlijk 1/3 deel van een 3-fasen-aansluiting hebben op die manier, en dat de p1 meter dus 3 fasen signaleert? Wie weet dat?
je p1 meter leest alleen wat er uit je hoofdmeter komt.
als jij een 1 fase aansluiting hebt met een 1 fase hoofdmeter dan lijkt het erg onwaarschijnlijk dat de homewizard 3 fasen ziet. heb je dat wel goed gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losballos2005
Duramotion schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:45:
[...]

Eens!

We gaan ten alle tijden de garantie aan met de eindklant. We proberen altijd naar een gerichte oplossing te kijken hoe een defect retour gaat en vervangen word.
*O* *O* *O* *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losballos2005
[quote]Losballos2005 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:44:
[...]

*O* *O* *O* *O*

Cool antwoord, zegt niks.
Wat gebeurd er als Marstek haar support wegvalt, wat dan...
[/quote

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:08:
[...]

En die installateur heeft een apart vennootschapje opgericht voor de batterij activiteiten en legt de boeken neer bij teveel miserie.
Je gelooft toch niet dat als dat bakje sneuvelt na 7 jaar dat er dan nog iemand zal zijn die je qua garantie zal ondersteunen. No way.
We zijn allemaal groene jongens met een hobby en je moet maar hopen dat de Chinese doos lang genoeg blijft werken tot ze afgeschreven is, dat zal de realiteit zijn vrees ik

[ Voor 26% gewijzigd door DSSW op 10-04-2025 17:34 ]

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V115 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynamodz
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-06 21:55
SatScan schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:18:
[...]

Dit is een mooie gelegenheid voor mij om eens te reflecteren op de afgelopen weken.

Volgens mij is MT gestart met 'pech' rondom hun CT003, de eerste versie had een hardware failure. Zie bericht van 23 jan jl. Er werd toen gemeld dat tegen eind Feb er een vernieuwde versie beschikbaar zou zijn. Dat was ook het geval.
De software was nog niet erg volwassen, energiemeters werden niet herkent etc. We hebben gezamenlijk dit alles in de feedback van MT gezet zodat die daar slagvaardig mee aan de slag konden. Dit is inmiddels ook zo goed als afgerond, soms wordt er nog gemeld dat een energiemeter niet in het overzicht staat.

Wat onderschat is is de werking van Wifi of beter gezegd de niet goede werking van Wifi bij veel installaties.
Daar kwamen en komen de meeste problemen vandaan! Om daar ondersteuning via dit topic op te bieden is bijna ondoenlijk wegens de grote diversiteit. Meestal helpt het om een apart travel-modem of iets degelijks extra aan te koppelen en die alleen te gebruiken voor de MT apparatuur.
Dit is nog steeds een zwak onderdeel van het MT eco!

Daarnaast zijn er terechte zorgen over de veiligheid qau accounts en koppelen van apparatuur. Die procedure is niet beveiligd door pincodes of een authenticator procedure.

Garantie afhandeling.
Er zijn verschillende gevallen van uitvallende PIB door firmware updates of iets anders... ik zou verwachten dat het reflashen van een firmware ook door de leveranciers, via de modbus of anderszins, gedaan kan worden.
De snelheid van afhandeling is niet wat we tegenwoordig gewent zijn. +3 weken wachten is niet meer van deze tijd, je zou verwachten dat in 10 werkdagen dit afgerond is.

Maar als het werkt.... dan werkt het uitstekend!
De snelheid op mijn feedback vragen is erg snel en ook de afhandeling van mijn vragen/verzoeken!
Firmware updates worden zeer regelmatig uitgegeven en brengen elke keer weer verbeteringen!
De ondersteuning van de vele P1/CT meters is een pre.
Standaard levering van een modbus kabel bied vele onder ons extra mogelijkheden voor integratie in Home Assist en dergelijke. De samenwerking/sturing van EV laders en PV installaties gaat hierdoor naadloos.
Vele nieuwe mogelijkheden zijn door verschillende tweakers ontwikkeld.
De hardware en de bijbehorende specs zijn ronduit zeer goed.

Dan de vraag zou ik weer in het MT eco stappen met de kennis van nu?
Het antwoord op die vraag is voor mij ronduit: JA. De batterij werkt met de later bijgeleverde CT003 uitstekend en ik heb met de werking van de PIB geen problemen ondervonden.

Is het al P&P zoals geadverteerd?
Ja dat is het zeker na de laatste updates. Voorwaarde is wel een goed wifi netwerk, niet alleen signaalsterkte maar met name hoe je netwerk is geconfigureerd is essentieel.

AI - Handelen op de energiemarkt.
Dat is nog niet verder ontwikkeld en is nog niet mogelijk. Wat ik uit de feedback berichten heb begrepen is dat na verbeterde ondersteuning meerdere batterijen het opgepakt wordt.

MT werkt hard en gestaag om de software te verbeteren en aan te laten sluiten op onze wensen.
Daar zie ik nog vele kansen om te verbeteren en het maximale uit de hardware te halen.

Dit zijn grofweg mijn bevindingen en terug te lezen in de TS en Pinned berichten.
Gelieve geen reacties op dit bericht... of ik moet iets echt wezenlijks zijn vergeten.

PS en nu maar afwachten of wat ik geschreven heb ook standhoud na 27 april :9
Goed uitgelegd! Het is wel duidelijk dat Marstek op dit moment nog echt een product voor de tweaker is, geen plug en play verhaal. Maar goed, met voldoende sales en de updates die ze blijven doen kan het een topper worden. Ze zijn trouwens op zoek naar engineers die kan helpen aan de integraties / koppelingen tussen Marstek en Home Assistant.

Als er een tweaker is die ze hierbij kan helpen laat maar weten, dan stuur ik het door.

Den Haag / 12180 WP / 28 x 435 / 2 x MPPT Serieel op Huawei SUN2000-10KTL-M1 / ZZO / 60°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dynamodz schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:00:
[...]

Goed uitgelegd! Het is wel duidelijk dat Marstek op dit moment nog echt een product voor de tweaker is, geen plug en play verhaal. Maar goed, met voldoende sales en de updates die ze blijven doen kan het een topper worden. Ze zijn trouwens op zoek naar engineers die kan helpen aan de integraties / koppelingen tussen Marstek en Home Assistant.

Als er een tweaker is die ze hierbij kan helpen laat maar weten, dan stuur ik het door.
@antonboonstra voorrang geven op de levering dan komt het wel goed ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag nog een bericht gekregen van Hame ivm de beveiligings lekken : “ Hello. We have always been very concerned about security issues. There are indeed a lot of technicians on the network trying to use technical means to crack our various programs, for which we will strengthen supervision and continue to optimize and improve these issues in the latest version. Please keep an eye on the new versions we release and keep your devices up to date. Best regards.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
DSSW schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:28:
[...]

En die installateur heeft een apart vennootschapje opgericht voor de batterij activiteiten en legt de boeken neer bij teveel miserie.
Je gelooft toch niet dat als dat bakje sneuvelt na 7 jaar dat er dan nog iemand zal zijn die je qua garantie zal ondersteunen. No way.
We zijn allemaal groene jongens met een hobby en je moet maar hopen dat de Chinese doos lang genoeg blijft werken tot ze afgeschreven is, dat zal de realiteit zijn vrees ik
Kost uiteindelijk niet zoveel. En als het 2 jaar mee gaat met garantie aan huis is de kans groot dat hij nog wel even blijft lopen hopelijk. En dan zal er hier wel een DIY reparatie topic staan.

Wel sneu als je zo een duur vast batterijpakket koopt van €6000 - €8000 en de 10 jarige garantie een lege doos is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-05 12:45
Losballos2005 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:57:
[...]

Uit PB kan ik opmaken dat accus terplekke, ik neem aan in Duitsland, worden gerepareerd. Zal een reset oid zijn, maar HW-matig hebben sommigen een vervangend apparaat nodig, en die komt niet.
Ansich prima, maar het geeft wel een hint.

MT is denk ik ook wel een beetje overdonderd door de verkopen en kan het allemaal niet bijbenen.

Wat betreft garantie..MT gaat dat allemaal regelen zeggen ze.
Maar dat gaat nooit gebeuren over de lange termijn. Je bent straks aangewezen op de verkopende partij, en als de ellende te groot wordt dan bestaan die straks niet meer.
Als MT zich terugtrekt van haar beloofde verantwoordelijkheden..wil ik wel eens weten hoe haar verdelers dat gaan oplossen.

Als ik deze reactie goed begrijp zit de EU importeur van Marstek in Duitsland? Wie is dat dan? Ze zijn dan namelijk de juridisch vertegenwoordiger van de fabrikant. Ben benieuwd naar hun Declaration of Conformity van dit product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:30:
[...]

Kost uiteindelijk niet zoveel. En als het 2 jaar mee gaat met garantie aan huis is de kans groot dat hij nog wel even blijft lopen hopelijk. En dan zal er hier wel een DIY reparatie topic staan.

Wel sneu als je zo een duur vast batterijpakket koopt van €6000 - €8000 en de 10 jarige garantie een lege doos is...
De zonnepanelen waren vroeger ook niet bepaald goedkoop.
En dan had je ook tig jaar garantie.
10 jaar op de panelen en omvormer en 25 jaar garantie op x% opbrengst van de panelen of iets van die strekking.
Ik gok zomaar dat veel zonnepanelen boeren van 10 jaar terug niet meer bereikbaar zijn.

Wat betreft de Marstek voorlopig hebben we garantie tot dat niet meer zo is.
En dan is er ook geen bezwaar meer om het open te schroeven en te kijken of er nog wat te redden valt.

Dat was met de pv omvormers niet anders.
Na tig jaar houd er één mee op dan schroef je hem open en vervangend een rot relais of lekke elco's en dan gaat ie weer of hij is kansloos en gaat naar het stort.

We zien het wel, maar als je alleen maar de apen en beren op de weg ziet kom je ook niet vooruit.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:30:
[...]

Inderdaad, wij zitten goed moet ons bakje van 1449€ 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:40:
[...]

De zonnepanelen waren vroeger ook niet bepaald goedkoop.
En dan had je ook tig jaar garantie.
10 jaar op de panelen en omvormer en 25 jaar garantie op x% opbrengst van de panelen of iets van die strekking.
Ik gok zomaar dat veel zonnepanelen boeren van 10 jaar terug niet meer bereikbaar zijn.

Wat betreft de Marstek voorlopig hebben we garantie tot dat niet meer zo is.
En dan is er ook geen bezwaar meer om het open te schroeven en te kijken of er nog wat te redden valt.

Dat was met de pv omvormers niet anders.
Na tig jaar houd er één mee op dan schroef je hem open en vervangend een rot relais of lekke elco's en dan gaat ie weer of hij is kansloos en gaat naar het stort.

We zien het wel, maar als je alleen maar de apen en beren op de weg ziet kom je ook niet vooruit.
100% mee akkoord, je moet soms een gokje wagen anders is het leven maar saai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DSSW schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:47:
[...]

100% mee akkoord, je moet soms een gokje wagen anders is het leven maar saai.
Precies!
Zo staat hier ook een chinese wp het ding heeft nu zijn derde winter overleeft zonder enige vorm van onderhoud of storingen.
Hij doet gewoon wat hij moet doen.
En bovenal hij was gratis na subsidie en doet een cop van 4,5 gemiddeld.
Helemaal prima.
Om dat ding de eerste winter ingeregeld te krijgen op zuinig en comfortabel was wel een dingetje... beetje alla marstek en de ct verbinding zal ik maar zeggen :+

Voor de prijs die wij nu betaald hebben voor de accu's , de eerste was wat duurder de volgende 2 uit de actie.
Zal ik waarschijnlijk ook nog wel eens mogen vloeken om dat spul straks betrouwbaar aan de praat te krijgen op driefasen en in de schuur 35 meter van de p1.
Maar ook dat zal wel slagen.

Enige wat me nog wat dwars zit is dat verhaal met 3 accu's die gaan moeten samenwerken om de wp op nul te houden die op 1 fase draait.
De drie accu's op driefasen die elk hun eigen fase nul houden zal wel werken dat is niet anders dan één accu in een één fase installatie.
Maar als ik in een nacht de accu op de fase van de wp leegtrek zou het fijn zijn dat een andere accu instapt om de meter op nul te houden.

Komt tijd komt raad..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjen S
Losballos2005 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:27:
[...]

Je moet de technische tekortkomingen even los zien van de partij waar je zaken mee hebt gedaan.

Ik zal je uit de droom helpen: elke verkoper van Marstek is een dozenschuiver.

Dat kan ook omdat de deal is: "jullie verkopen/verdelen en wij nemen de ellende(aftersales) voor onze rekening".
Marstek neemt heel veel potentiele kosten weg voor een verkoper en kan daarmee het product in de markt zetten voor "mooi geld". Het is een contructie die heel erg kan werken, maar ook heel erg de andere kant op kan gaan.
Bedankt voor uw uitleg, dat maakt het wel een stuk duidelijker voor mij hoe het werkt.
En jawel, ik heb een reactie ontvangen op mijn mail aan marstekenergy.com met het verzoek de batterij offgrid uit en weer aan te zetten en als hij het niet doet dan even een video sturen naar, jawel, de app.
Dat geeft mij in ieder geval, na ook een verhaal dat ik via DM heb ontvangen, wel het gevoel dat het goed gaat komen. Het zal nog wel een paar keer heen en weer berichtjes sturen worden alvorens er echt iets gaat gebeuren en dan moet de accu voor het inlezen van de firmware waarschijnlijk naar Duitsland. Jammer dat ze zoiets niet onsite regelen. Mijn leverancier heeft de moeite niet genomen om op mijn bezwaar mail te reageren. Schijnbaar dus inderdaad een dozenschuiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kwam nog een aanbieding tegen in Duitsland geen idee of die 50 euro ook naar nl verzenden is maar wel 200 euro goedkoper dan hier

Via alternatief

https://www.alternate.de/...2eb7b666b3ac&partner=AWIN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Maxwp schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:23:
Kwam nog een aanbieding tegen in Duitsland geen idee of die 50 euro ook naar nl verzenden is maar wel 200 euro goedkoper dan hier

Via alternatief

https://www.alternate.de/...2eb7b666b3ac&partner=AWIN
Misschien, maar 0% MWST (conform de Duitse regeling), dus er komt naar Nederland eerst nog wel 21% bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:54
TIP voor mensen die nog iets korting willen pakken op Marstek.nl

Als je je doet alsof je een Venus 5,12 Thuisbatterij gaat kopen, al je gegevens invult maar niet naar IDeal gaat om te betalen krijg je 24-48 uur later per e-mail een kortingscode van 100 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wfsEB-gl38UoZ58-By-R6gboc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGD0J41lKDPkZcFQLLgaExDZ.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds 15-04-25: Venus-E. (Nu V151, CT003 V114) 3-fasen (8500wp ZO/NW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjen S
pms1 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:38:
TIP voor mensen die nog iets korting willen pakken op Marstek.nl

Als je je doet alsof je een Venus 5,12 Thuisbatterij gaat kopen, al je gegevens invult maar niet naar IDeal gaat om te betalen krijg je 24-48 uur later per e-mail een kortingscode van 100 euro.
En als je dan later een probleem hebt met je Marstek, zoals ik, laten ze je gewoon zitten met je batterij.
Ik zou hier niet zo snel gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibbele
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 21-06 20:23
Hometek schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:34:
[...]

Je zou via feedback een upgrade naar V151 kunnen aanvragen.
Maar dat zal jouw probleem met de Homewizard batterijen niet oplossen omdat het 'samenwerken' uitsluitend werkt tussen Marstek batterijen icm de CT002 of CT003.
Als je batterijen van verschillende merken wilt laten samenwerken zou je iets moeten bouwen met modbus.
Ik heb het al aangevraagd, afwachten. Ik weet niet hoe dat werkt met modbus en zal wel icm met Home Assistent gaan. Dat gebruik ik niet. Ik gebruik Homey.
Maar bedankt voor de info.
Heb de MT nu op AI modus draaien en de HW die redt zich wel met de zonen energie. Daar kan je niet veel aan doen. En het gebeurd dus wel dat de MT wat stroom van de HW pakt..maar meestal leveren ze allebeide terug aan het net. En anders kan ik de MT in de avond ook op ontladen zetten dat ze dus beide ontladen. En dan ongeveer elk de helft doen. Dat werkt ook goed. Maar als dat automatisch kon is handiger.
Zoals ik al zei ik heb er geen kaas van gegeten hoe dat allemaal werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Houtje01
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06 10:10
Vandaag antwoord gekregen van Martsek over mijn batterij die niks meer doet.

Hello. We apologize for the inconvenience. Please try following the steps below and see if your device returns to normal:
Step1. Disconnect the grid cable and wait for 20s

Step2. Long press the switch button(more than 20s), observe whether the button light is on or not If the light can be on normally, the device is back to normal. Go to step 4
If the light can not be lit up, then repeat the Step2 with 3-5 times.
If it still doesn\'t work, then connect the grid cable.

Setp3. After connecting the grid cable, wait for 3-5 minutes, the center panel will show that it is charging and may light up red. If the button light can be on, the device is back to normal, go to step
4. if the button light is still not on, the device BMS completely hangs up, please share us a video about it.

4. Connect to the grid cable, wait for the battery to charge until the SOC is normal, then update the BMS software. Best regards.

Uiteraard alles weer tig x geprobeert. Ze snappen het niet.
Ik heb @Smart-Charged al een bericht gestuurd. Ze mogen de batterij halen en een nieuwe leveren. Ze gaan zelf de garantie maar uitzoeken met Marstek.

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zipperddd
  • Laatst online: 20-06 08:13
Ik ben sinds vandaag ook een eigenaar van een Marstek plugin batterij.
Zware doos, naar binnen moeten sleuren, maar uiteindelijk na een half uurtje alles uitgepakt en klaargezet gekregen.

P1 meter verbonden in de app (even klungelen, maar gelukt door dichter bij de wifi te zitten en erna pas in te pluggen in mijn meter)
Batterij zelf is vlot geconnecteerd geraakt in de app. En dan heb ik daarna alles correct kunnen instellen.

Wat liggen testen met de laad / terug lever instellingen en het opladen doet hij supergoed.

Tot zo ver het goede nieuws.
De P1 meter meet namelijk niets.... in de app toont hij een mooi lijntje van 0 w.
Ondanks dat mijn digitale meter als ondersteund in de app te zien is, kan ik toch geen data zien. Geen opbrengst van de zonnepanelen of huidig verbruik. Hierdoor is de batterij natuurlijk niet slim en laadt hij alleen op.

Heeft er nog iemand dit probleem gehad? En hoe is het opgelost geraakt?
(En als ik het voorlopig nog niet opgelost krijg, als ik nu 'dom' terug lever vanaf een bepaald uur, wordt deze energie dan zelf verbruikt of gaat hij gewoon naar het net? )

Meer info:
p1 meter: CT003 (V110)
digitale meter: landis + gyr E360
1fase stroomnet
De p1 meter hangt ook aan de stroom. Wifi signaal is ruim voldoende

[ Voor 0% gewijzigd door zipperddd op 10-04-2025 20:32 . Reden: versie van p1 meter erbij gezet) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gwaihir schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:35:
[...]

Misschien, maar 0% MWST (conform de Duitste regeling), dus er komt naar Nederland eerst nog wel 21% bij.
Inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Sibbele Modbus is niet voorbehouden aan Home Assistant hoor, al is het daar inmiddels wellicht wel redlelijk 'plug en play' gemaakt. (Voor wie niet van kaas eten houdt ;).)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babavers
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:13
Losballos2005 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:45:
[...]

Dat is idd waar ik op doelde. Als de MT het onderling niet kunnen bijbenen dan moet het maar met instructies van buiten af. (wij verlaten hiermee het P&P verhaal volledig maar dat terzijde).

Op de lange termijn en de wirwar aan systemen misschien maar beter ook.

Modbus heb ik voor elkaar, HA ook.
Tot zover ben ik bij.
Maar daar houd mijn kennis (en tijd) op.

Is er een mogelijkheid om binnen HA een ESS te creëren..
Ja zeker. Ik heb mijn NodeRed flow eerder al eens gedeeld. Dat is zeker niet plug&play voor iedereen. Je moet eerst de nodered addon installeren en dan het bestandje dat ik deel importeren. De essentie is hetgeen in de functie-node zit, alles wat daarrond staat moet je wel aanpassen aan je eigen situatie. Vooral dan de blauwe nodes aanpassen aan de benamingen van je entities in Home Assistant. Wat ik gemaakt heb is voor 2 batterijen. Je kan dat uitbreiden naar meer, maar dan moet je alles aanpassen en ook de code in de functie-node. Er zit ook wat bij om te interageren met mijn laadpaal als ik mijn auto overdag insteek en ook nog iets om te loggen naar een databank. Dat kan je desnoods allemaal wissen maar dat hoeft niet per sé tenzij de foutmelding die je krijgt je enerveren.
Verwacht geen rocket science. Ik zou het geen ESS system durven noemen, maar het werkt zoals ik dat wil. Dwz nom op de globale som van de 3 fasen en de batterijen gelijkmatig beide op dezelfde SoC houden en als er verschil is langzaam naar mekaar toe laten werken zodanig dat ze samen vol en samen leeg zijn. En een andere belangrijke essentie is dat je hiermee NOOIT eentje ziet laden terwijl de andere aan het ontladen is want dat is in mijn ogen het meest absurde dat je zou kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtje01
zipperddd schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:31:
Zware doos, naar binnen moeten sleuren, maar uiteindelijk na een half uurtje alles uitgepakt en klaargezet gekregen.

P1 meter verbonden in de app (even klungelen, maar gelukt door dichter bij de wifi te zitten en erna pas in te pluggen in mijn meter)
Batterij zelf is vlot geconnecteerd geraakt in de app. En dan heb ik daarna alles correct kunnen instellen.

Wat liggen testen met de laad / terug lever instellingen en het opladen doet hij supergoed.

De P1 meter meet namelijk niets.... in de app toont hij een mooi lijntje van 0 w.
Ondanks dat mijn digitale meter als ondersteund in de app te zien is, kan ik toch geen data zien. Geen opbrengst van de zonnepanelen of huidig verbruik. Hierdoor is de batterij natuurlijk niet slim en laadt hij alleen op.

(En als ik het voorlopig nog niet opgelost krijg, als ik nu 'dom' terug lever vanaf een bepaald uur, wordt deze energie dan zelf verbruikt of gaat hij gewoon naar het net? )

Meer info:
1fase stroomnet
Als je de batterij in manual laad staan dan zie je vaak geen waardes. Alleen in auto of ai mode zie je waardes. Dat al geprobeert?

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zipperddd
Houtje01 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:07:
[...]

Als je de batterij in manual laad staan dan zie je vaak geen waardes. Alleen in auto of ai mode zie je waardes. Dat al geprobeert?
Dan zou de p1 meter toch nog steeds iets van waardes moeten tonen? Zonnepanelen, verbruik,... anders kan mijn batterij toch niet weten wanneer het goed is om op te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtje01
zipperddd schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:14:
[...]

Dan zou de p1 meter toch nog steeds iets van waardes moeten tonen? Zonnepanelen, verbruik,... anders kan mijn batterij toch niet weten wanneer het goed is om op te laden?
Heb je in de app al eens ingesteld naar zelf consumptie mode? Dan zou je p1 meter waardes moeten gaan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gwaihir schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:35:
[...]

Misschien, maar 0% MWST (conform de Duitse regeling), dus er komt naar Nederland eerst nog wel 21% bij.
copy past

"
€ 1.649,00
inkl. MwSt. und zzgl. Versandkosten ab€ 49,98
"
dus incl?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
Maxwp schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:20:
[...]

copy past

"
€ 1.649,00
inkl. MwSt. und zzgl. Versandkosten ab€ 49,98
"
dus incl?
Inclusief 0% BTW voor Duitsland. Als je als Nederlander of Belg bestelt gaan ze je een offerte bezorgen met 21% BTW. Al eens geprobeerd met een PV omvormer daar.

[ Voor 7% gewijzigd door Avenger 2.0 op 10-04-2025 21:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
zipperddd schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:14:
[...]

Als de accu in manueel staat laat dat groene ct bolletje als je hem aanklikt alleen zien wat de accu doet.
Zet je hem in automatische zelfconsumptie mode (NOM) dan zou je de waardes moeten zien die de p1 uitstuurt.

Automatisch

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRxRtQZMb0Bt3Qbs5aMRYiMbyKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/elO4OBO92GirYGakRw5ChmZS.jpg?f=fotoalbum_large

En manueel een minuut na elkaar genomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngm_4R1BEIDhUIMrkl8nXznnIbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tUdo1h8rs4dfzHL0YL3IIEuI.jpg?f=fotoalbum_large

Dus de waardes uit de p1 zie je alleen in automatische mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eveir
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 05-06 19:02
DePrutser schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:34:
[...]

Klinkt als wifi problemen. Probeer eens acces points bij te plaatsen.
Tot nu toe hebben alle mensen met soort gelijke problemen dit kunnen oplossen door hun wifi te verbeteren.
Dat leek mij ook zo, initieel.

5GHz kanaal uitgeschakeld, alleen 2.4GHz beschikbaar gezet.
Batterij gereset, CT002 gereset. Account gedeleted, van nul opnieuw begonnen met configuratie.

Er is geen interferentie, meerdere scans gedaan. Automatisch beste kanaal laten kiezen alsook manueel aangepast. Basis WiFi modem en mesh AP's geprobeerd.

Goede signaalkwaliteit.

Het probleem blijft aanhouden.
Werkt feilloos met de HomeWizard P1, niet met de CT002

SMA STP 7000TL-20 - REC295 TP2 8700WP - 3x Marstek Venus E 5kWh v151 - Marstek CT002 v118 - Alfen Eve Single Pro-Line 11kW - Loxone

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goede14
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-04 20:38
zipperddd schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:31:

Meer info:
1fase stroomnet
Is de P1 meter 'open' gezet door de netbeheerder ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/veOX-CdVsmejNK3hmWOHzSu19kQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGsKqvgHgVrFskVFYyh84mS5.jpg?f=fotoalbum_large

Na 5 verlies heen en 5 verlies terug van de omvormer snap ik nu waar de ander 2 x 5 vandaan komt
De accu zelf verliest ook wat in warmte etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneol1
  • Laatst online: 12-06 00:58
Fout

[ Voor 98% gewijzigd door reneol1 op 11-04-2025 02:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zipperddd
Ronald.42 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:34:
[...]

Als de accu in manueel staat laat dat groene ct bolletje als je hem aanklikt alleen zien wat de accu doet.
Zet je hem in automatische zelfconsumptie mode (NOM) dan zou je de waardes moeten zien die de p1 uitstuurt.

Automatisch

[Afbeelding]

En manueel een minuut na elkaar genomen.

[Afbeelding]

Dus de waardes uit de p1 zie je alleen in automatische mode.
Ja, ik had alle standen al eens geprobeerd. Auto staat nu op, maar maakt geen verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4gGx5V8PfQrFiQDstj4tta8meY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQczjeHuhygVZbQrvcpvtxV1.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het gevoel dat hij bij mij die diagnose niet kan doen en alleen de batterij kan zien (omdat die uiteraard via wifi verbonden zijn)

En ik zit bij fluvius, dus ik heb zelf via de website de p1 poort kunnen openen. En dit is ook zichtbaar aan de hand van een driehoekje op mijn meter bij de p1 tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Laatst online: 14:12
Maxwp schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 01:43:
[Afbeelding]

Na 5 verlies heen en 5 verlies terug van de omvormer snap ik nu waar de ander 2 x 5 vandaan komt
De accu zelf verliest ook wat in warmte etc
Ja zo werkt dat als je van een bepaalde spanning / stroom naar iets anders transformeert. Als spanningen laag zijn is het verlies nog groter , (warmte) (thuis accu) daarom zijn er ook hoogspanningsmasten en tussen stations. Om aan huis stroom te leveren . Anders lopen de verliezen te veel op, moet wel geld opleveren;)

[ Voor 6% gewijzigd door S2S op 11-04-2025 08:09 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zipperddd schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 06:43:
[...]

Ja, ik had alle standen al eens geprobeerd. Auto staat nu op, maar maakt geen verschil.

[Afbeelding]

Ik heb het gevoel dat hij bij mij die diagnose niet kan doen en alleen de batterij kan zien (omdat die uiteraard via wifi verbonden zijn)

En ik zit bij fluvius, dus ik heb zelf via de website de p1 poort kunnen openen. En dit is ook zichtbaar aan de hand van een driehoekje op mijn meter bij de p1 tekst
Welk beeld zie je in de device pagina als je op ct003 drukt ?Je moet wel locatiematiging hebben ingesteld en GPS aan voor de app en BT verbinding hebben met CT003.

[ Voor 8% gewijzigd door PNARI op 11-04-2025 10:32 ]

4000Wp Oost, 5000Wp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eveir
  • Laatst online: 05-06 19:02
[...]

[Afbeelding]

Dit probleem heb ik met de CT002 gehad, deze las geen waardes en toonde dezelfde lijnen op 0.

Account deleten, app cache en data wissen.
Account terug aanmaken en batterij terug configureren, nadien CT terug toevoegen.

Opgelet: alle eerdere data zoals 'earning' en 'discharge data' ben je hierdoor kwijt.
Je eventuele Q&A's via in-app menu blijven wel beschikbaar.

SMA STP 7000TL-20 - REC295 TP2 8700WP - 3x Marstek Venus E 5kWh v151 - Marstek CT002 v118 - Alfen Eve Single Pro-Line 11kW - Loxone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB70
  • Laatst online: 19-06 14:46
Ik heb nu een CT003 P1 meter van Marstek binnen, dus kan switchen tussen deze en de HW P1.
Ben nu de CT003 aan het testen, werkt na dag draaien net zo stabiel als de HW P1.

Ik zie wel dat de CT003 initieel naar V110 is geupdate. (laatste versie die wordt aangeboden aan mij)
Stel ik wil naar V114/V115 (volgens een aantal hier stabiel genoemd), moet je dat dan ook aanvragen via feedback, of is er een andere manier?

Marstek 5,12kWh V151 | HW P1 en een CT003 v110 | Homey Pro | Home Assistent | Synology NAS | UniFi AP's | Kuga Plugin Hybride | Hue | Daikin Airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-06 15:43
Babavers schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:01:
[...]

Ja zeker. Ik heb mijn NodeRed flow eerder al eens gedeeld. Dat is zeker niet plug&play voor iedereen. Je moet eerst de nodered addon installeren en dan het bestandje dat ik deel importeren. De essentie is hetgeen in de functie-node zit, alles wat daarrond staat moet je wel aanpassen aan je eigen situatie. Vooral dan de blauwe nodes aanpassen aan de benamingen van je entities in Home Assistant. Wat ik gemaakt heb is voor 2 batterijen. Je kan dat uitbreiden naar meer, maar dan moet je alles aanpassen en ook de code in de functie-node. Er zit ook wat bij om te interageren met mijn laadpaal als ik mijn auto overdag insteek en ook nog iets om te loggen naar een databank. Dat kan je desnoods allemaal wissen maar dat hoeft niet per sé tenzij de foutmelding die je krijgt je enerveren.
Verwacht geen rocket science. Ik zou het geen ESS system durven noemen, maar het werkt zoals ik dat wil. Dwz nom op de globale som van de 3 fasen en de batterijen gelijkmatig beide op dezelfde SoC houden en als er verschil is langzaam naar mekaar toe laten werken zodanig dat ze samen vol en samen leeg zijn. En een andere belangrijke essentie is dat je hiermee NOOIT eentje ziet laden terwijl de andere aan het ontladen is want dat is in mijn ogen het meest absurde dat je zou kunnen doen.
Ik heb al een paar keer gelezen dan sommigen inderdaad de batterijen qua SoC gelijk willen houden, maar heb je dan niet meer grotere verliezen te maken, of neem je dat voor lief?

Marstek Venus 5.12KWh V148 - Shelly Pro 3EM (B2500 geëmuleerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]

Haha jij zit zelf bij fluvius en jij neemt al een niet gehomologeerde PIB in dienst 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JB70 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:16:
Ik heb nu een CT003 P1 meter van Marstek binnen, dus kan switchen tussen deze en de HW P1.
Ben nu de CT003 aan het testen, werkt na dag draaien net zo stabiel als de HW P1.

Ik zie wel dat de CT003 initieel naar V110 is geupdate. (laatste versie die wordt aangeboden aan mij)
Stel ik wil naar V114/V115 (volgens een aantal hier stabiel genoemd), moet je dat dan ook aanvragen via feedback, of is er een andere manier?
Gewoon via de feedback aanvragen dan wordt hij straks gepusht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-06 20:14
S2S schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:08:
[...]

Ja zo werkt dat als je van een bepaalde spanning / stroom naar iets anders transformeert. Als spanningen laag zijn is het verlies nog groter , (warmte) (thuis accu) daarom zijn er ook hoogspanningsmasten en tussen stations. Om aan huis stroom te leveren . Anders lopen de verliezen te veel op, moet wel geld opleveren;)
Nee, hoogspanning wordt gebruikt om transport verliezen te verminderen door de kabels niet wegens betere omvorming efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:38
DSSW schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:27:
[...]

Gewoon via de feedback aanvragen dan wordt hij straks gepusht
Vraag me af wanneer die updates officieel worden... Straks heb ik 2 batterijen, en het eerste wat ik al moet doen, is zeggen dat het niet werkt en ik de 115 nodig heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neuron
  • Laatst online: 21-06 14:14
Hier V149 op de batterij en v114 op de meter (CT003) intussen. Fluvius meter = Landis + Gyr , E60.
Waar ales goed werkte met v148 en v110 is het nu een absolute ramp. De meter wordt perfect uitgelezen en als ervoor verbonden met de batterij, (wifi zeker ok, en toestellen staan op 3m van elkaar in de garage) , doch reageert de batterij in de auto modus totaal verkeerd op de stande die door de meter (correct ) worden doorgegeven... Sinds de update, "flipt" ze als het ware en doet niet wat de meter uitleest / doorgeeft. :-S

BE, Marstek 5,12kw v151, CT003 v114, SMA 5kw, boiler 150L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-06 10:49
hier een overzichtelijke stap voor stap unboxing en installatie video (met CT002)
YouTube: How to Install Venus Plug-in Batteries?

2x Marstek 5.12 v151 CT HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

DSSW schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:25:
[...]

Haha jij zit zelf bij fluvius en jij neemt al een niet gehomologeerde PIB in dienst 👍
nee , je kan dat gewoon in "mijn fluvius" zelf activeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dodvip123 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:33:
hier een overzichtelijke stap voor stap unboxing en installatie video (met CT002)
Mooie video. Dit is duidelijk een plug&play systeem 😉 al hebben wij wel wat meer meegemaakt om het aan het draaien te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Neuron schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:32:
Hier V149 op de batterij en v114 op de meter (CT003) intussen. Fluvius meter = Landis + Gyr , E60.
Waar ales goed werkte met v148 en v110 is het nu een absolute ramp. De meter wordt perfect uitgelezen en als ervoor verbonden met de batterij, (wifi zeker ok, en toestellen staan op 3m van elkaar in de garage) , doch reageert de batterij in de auto modus totaal verkeerd op de stande die door de meter (correct ) worden doorgegeven... Sinds de update, "flipt" ze als het ware en doet niet wat de meter uitleest / doorgeeft. :-S
Via feedback in de app vragen om naar de vorige software versie te gaan. En als het dan goed draait niet meer updaten tot een een functionaliteit bijkomt die je nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JB70 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:16:

Als het stabiel draait zou ik gewoon eens een week monitoren. Updaten is niet altijd een verbetering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
Neuron schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:32:
Is downgraden van de firmware niet mogelijk als je dat aanvraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zipperddd
DSSW schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:25:
[...]

Ach als het in NL goed werkt en mag, dan komt het in ons belgenland ook wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:08:
[...]

Het ging er meer om dat er vaker over is gesproken maar had nog niet dit argument gehoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-59
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:05
Net update gedaan van MT versie 148 naar 149 en de CT003 naar V114.
Kan nu de CT003 niet meer configureren. CT symbool is groen in de app, maar als je er op drukt komt die in het CT keuze scherm en moet ik de CT003 selecteren. Wie o wie weet raad

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sniper-JP
  • Laatst online: 28-04 21:33
Net accu 2 binnen gekregen van Duravolt. stekker er in, verbinden, update en werkt.
heb nu wel een accu op verse 151 en de nieuwe op 148. heb maar meteen bericht gestuurd naar Marstek vanuit de app of ze versie 151 willen pushen naar de nieuwe accu.

ze staan nu samen te laden, ieder op een eigen groep met ongeveer 2000. de rest van de stroom van de zonnepanelen gaat het huis in en het net op.

alles draait nu een uurtje dus ff afwachten of het goed blijft werken, vooral als straks de zon ondergaat ben ik benieuwd of ze elkaar niet gaan ontladen

2x Marstek 5,12 V151, CT003 V110, 21x 405 WP, alle works great

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
  • Laatst online: 14:12
hpmkruit schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:28:
[...]

Nee, hoogspanning wordt gebruikt om transport verliezen te verminderen door de kabels niet wegens betere omvorming efficiëntie.
Klopt, alleen was dit even ter illustratie, dat er overal verliezen optreden. Niet iedereen heeft een opleiding electricien of krachtstroom monteur gedaan, Maar ook hier transformeren ze die hoogspanning terug ;) in de tussenstations, met verliezen , je wilt zo klein mogelijke verliezen (maar zonder verlies bestaat niet ) Hier staart men zich soms blind op rendement van de accu’s, maar er spelen veel mee variabelen mee.

Ding staat hier aan en doet wat deze moet doen, klaar.

[ Voor 14% gewijzigd door S2S op 11-04-2025 12:12 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sniper-JP schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:53:
Net accu 2 binnen gekregen van Duravolt. stekker er in, verbinden, update en werkt.
heb nu wel een accu op verse 151 en de nieuwe op 148. heb maar meteen bericht gestuurd naar Marstek vanuit de app of ze versie 151 willen pushen naar de nieuwe accu.

ze staan nu samen te laden, ieder op een eigen groep met ongeveer 2000. de rest van de stroom van de zonnepanelen gaat het huis in en het net op.

alles draait nu een uurtje dus ff afwachten of het goed blijft werken, vooral als straks de zon ondergaat ben ik benieuwd of ze elkaar niet gaan ontladen
Je hebt 3 fase of 1 fase ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanhoe007BE
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-06 07:46
d3x schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:45:
[...]

nee , je kan dat gewoon in "mijn fluvius" zelf activeren.
Hiermee wordt bedoeld dat in België eerst Synegrigd MOET gekeurd zijn voor je het mag gebruiken.
Daarnaast is vanaf 17/04 pas toegelaten stekkerbatterijen in dienst te nemen...hoop dat je er geen last (boetes) mee gaat krijgen.
https://www.synergrid.be/...lay_lijst-liste_NL-FR.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
ivanhoe007BE schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:25:
[...]
Hiermee wordt bedoeld dat in België eerst Synegrigd MOET gekeurd zijn voor je het mag gebruiken.
Daarnaast is vanaf 17/04 pas toegelaten stekkerbatterijen in dienst te nemen...hoop dat je er geen last (boetes) mee gaat krijgen.
https://www.synergrid.be/...lay_lijst-liste_NL-FR.pdf
Spijtig genoeg nog steeds niet in de lijst (van vandaag). Gezien er slechts een paar stekkerbatterijen in staan (die nog niet eens verkrijgbaar zijn hier) zal er weinig (officieel) in dienst gezet worden vanaf 17/4 vrees ik :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:08:
[...]

Klopt, alleen was dit even ter illustratie, dat er overal verliezen optreden. Niet iedereen heeft een opleiding electricien of krachtstroom monteur gedaan, Maar ook hier transformeren ze die hoogspanning terug ;) in de tussenstations, met verliezen , je wilt zo klein mogelijke verliezen (maar zonder verlies bestaat niet ) Hier staart men zich soms blind op rendement van de accu’s, maar er spelen veel mee variabelen mee.

Ding staat hier aan en doet wat deze moet doen, klaar.
Dat bedoelde ik dus ook
We hebben het vaker over het rendement van de omvormer dat anders zaken wel eens worden vergeten. Dat de accu zelf nig verliezen heeft los van de omvormer bijvoorbeeld
Maar het woordje accu word ook vaak gebruikt voor het geheel dus dat zorgt wel eens voor verwarring

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peter-59 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:21:
Kan nu de CT003 niet meer configureren. CT symbool is groen in de app, maar als je er op drukt komt die in het CT keuze scherm en moet ik de CT003 selecteren. Wie o wie weet raad
In de device pagina de ct003 verwijderen en dan terug installeren kan helpen. In de device pagina CT003 swipen naar links dacht ik om te verwijderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Controleer ook dat je met je telefoon op dezelfde wifi AP zit als batterij en CT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neuron
PNARI schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:56:
[...]

Als het stabiel draait zou ik gewoon eens een week monitoren. Updaten is niet altijd een verbetering
heb ik gevraagd maar deden ze niet. had er gewoon moeten afblijven want werkte goed, hoopte gewoon op een iets snellere interactie tssn meter en batterij. nu laatste update Venus gehad en werkt wel terug zoals het moet :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neuron
had hetzelfde voor. vragen voor versie 151 venus via feedback en zal terug werken. de v114 werkt niet goed met v149

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neuron
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:00:
[...]

Is downgraden van de firmware niet mogelijk als je dat aanvraagt?
momenteel laatste 2 updates en werkt nu als tevoren. de V149 deed heel raar met V114

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dodvip123 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:33:
Nou als ze dit als normaal zien voor hun video
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxO5GHfjny4xUmh5c7q5-zuqNLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqLm7gFPkbboQxpoVgAborq9.jpg?f=fotoalbum_large

Alles hangt er ook maar beetje bij.
Niet echt geweldig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
Maxwp schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:16:
[...]
Alles hangt er ook maar beetje bij.
Niet echt geweldig
Laten we hopen dat de batterij aan de binnenkant wat beter bekabeld is :D

Uit nieuwsgierigheid: Zou de batterij makkelijk te openen zijn? Zijn er zichtbare schroeven die de behuizing bijeen houden?

[ Voor 20% gewijzigd door Avenger 2.0 op 11-04-2025 13:41 ]

Pagina: 1 ... 119 ... 188 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.