Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:56
DSSW schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:38:
[...]

Ik snap dat gezeur over dat stopcontact eigenlijk niet. Hoeveel uren per dag zal er meer dan 10a door dat stopcontact gaan? Bij volle zon is hij op 2 uur vol en dan staat hij te wachten…soms zal hij nog eens gedurende beperkte periodes aan vol vermogen ontladen aan 2500w om pieken van grote verbruikers op te vangen maar dat is ook beperkt in de tijd. Ik zie echt het probleem niet als je maar 1 stopcontact hebt op een aparte kring(groep).
Denk dat er niet direct een discussie was dat dit voor de Marstek problematisch is. Eerder dat iemand aanhaalde dat deze stopcontacten 16A continue aankunnen, wat dus wel degelijk niet het geval is. Ga bij mij voor de zekerheid dat wel doen gezien de geringe kost van €45 iets meer gemoedsrust (en gezien deze buiten geplaatst gaat worden ivm potentiële oxidatie).

[ Voor 9% gewijzigd door Avenger 2.0 op 09-04-2025 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
DSSW schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:33:
[...]

Is wel na installatie van FW gekomen maar ik heb geen melding gehad dat de FW update mislukt was. Na de update kreeg het bakje kuren en dat duurde een paar dagen.
Hopelijk testen ze de toekomstige updates toch beter uit voordat ze deze naar iedereen pushen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Disksoft
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-09 23:17
Houtje01 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:25:
[...]

Ik ben er klaar mee. Ik had een update naar v151 gedaan vanuit de app. In mijn eerdere berichten zei ik al dat hij compleet gelocked staat in de standby modus. Ik heb echt werkelijk alles gedaan. Acces points uit gezet reset enz. Ik heb 2 dagen in de feedback om een push back naar fw v148 gevraagd. Uiteindelijk met excuus eindelijk ontvangen. Helpt niks meer. De BMS is denk ik dood.
Ik probeer @Smart-Charged te pakken te krijgen. Niks nada.

Ze mogen hem van mij komen ophalen en ik heb spijt dat ik er nog 1 bij @Duramotion heb besteld. Ik ben al 3 maanden aan het klooien met dat ding. Dan doet hij het weer 2 weken goed en dan weer gezeik. Ik stop er mee
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad wat jij beschrijft met een van mijn batterijen.
Het probleem is opgelost door hem los te koppelen van alles, het net en ook modbus.
Hem uit te zetten tot de fan ook uit is, koste een aantal pogingen maar uiteindelijk ging hij uit.
15 minuten was bij mij niet genoeg, uiteindelijk na 1,5 uur heb ik hem opnieuw ingeschakeld en werkt hij weer normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 03-09 20:36
gvb73 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:07:
[...]

Wat ook weer zever is want ze raden het zelfs aan om zo uw verbruik beter op te volgen.
(los van de batterij dan toch)

En sommige energie leveranciers hebben zelf hun eigen P1 meter en app.
Klopt dat sommige elek-aanbieders P1 meter en app aanbieden.
Daar is ook niets mis mee want geeft enkel info.
Er wordt niets mee beveiligd of aangestuurd.

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capibaragup
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06:35
Mijn Marstek heeft altijd prima gedraaid met de CT003. Ik was hier heel erg tevreden over.

Ik ben overgestapt naar KPN. Ik krijg de boel nu niet meer fatsoenlijk aan de praat. Ik heb een los netwerk voor 2,4 Ghz. aangemaakt. Ik heb prima Wifi verbinding in huis maar de batterij of de CT003 verliezen constant hun verbinding.

Het draaide zo mooi, ik heb spijt van mijn overstap naar een andere provider. Ik heb de CT003 al teruggezet naar de fabrieksinstellingen, de batterij ook.

Nu laadt de batterij wel op maar met maar 545 watt. Draait totaal niet NOM. Er is veel meer stroom beschikbaar om te laten opladen vanuit de zonnepanelen.

Ik lees dat ik de batterij een tijdje uit kan zetten voor een reset. Echter, nu de batterij wel weer is begonnen met laden zou ik ook af kunnen wachten wat er gaat gebeuren. Wat zou jij doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtje01
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 11:02
Disksoft schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:00:
[...]

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad wat jij beschrijft met een van mijn batterijen.
Het probleem is opgelost door hem los te koppelen van alles, het net en ook modbus.
Hem uit te zetten tot de fan ook uit is, koste een aantal pogingen maar uiteindelijk ging hij uit.
15 minuten was bij mij niet genoeg, uiteindelijk na 1,5 uur heb ik hem opnieuw ingeschakeld en werkt hij weer normaal.
Ik heb hem een hele nacht ontkoppelt. Niks helpt meer. En @PNARI ja ook heb ik Bluetooth aanstaan bij het koppelen.

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:12
Houtje01 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:25:
[...]

Ik ben er klaar mee. Ik had een update naar v151 gedaan vanuit de app. In mijn eerdere berichten zei ik al dat hij compleet gelocked staat in de standby modus. Ik heb echt werkelijk alles gedaan. Acces points uit gezet reset enz. Ik heb 2 dagen in de feedback om een push back naar fw v148 gevraagd. Uiteindelijk met excuus eindelijk ontvangen. Helpt niks meer. De BMS is denk ik dood.
Ik probeer @Smart-Charged te pakken te krijgen. Niks nada.

Ze mogen hem van mij komen ophalen en ik heb spijt dat ik er nog 1 bij @Duramotion heb besteld. Ik ben al 3 maanden aan het klooien met dat ding. Dan doet hij het weer 2 weken goed en dan weer gezeik. Ik stop er mee
Als je echt van de aankoop af wilt moet je wel de leverancier op de juiste wijze in gebreke stellen. dit is nodig om op een later moment de koop te kunnen (laten) ontbinden en het aankoop bedrag te innen terug vorderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
capibaragup schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:12:
Mijn Marstek heeft altijd prima gedraaid met de CT003. Ik was hier heel erg tevreden over.

Ik ben overgestapt naar KPN. Ik krijg de boel nu niet meer fatsoenlijk aan de praat. Ik heb een los netwerk voor 2,4 Ghz. aangemaakt. Ik heb prima Wifi verbinding in huis maar de batterij of de CT003 verliezen constant hun verbinding.

Het draaide zo mooi, ik heb spijt van mijn overstap naar een andere provider. Ik heb de CT003 al teruggezet naar de fabrieksinstellingen, de batterij ook.

Nu laadt de batterij wel op maar met maar 545 watt. Draait totaal niet NOM. Er is veel meer stroom beschikbaar om te laten opladen vanuit de zonnepanelen.

Ik lees dat ik de batterij een tijdje uit kan zetten voor een reset. Echter, nu de batterij wel weer is begonnen met laden zou ik ook af kunnen wachten wat er gaat gebeuren. Wat zou jij doen?
Een los netwerk als in gastnetwerk in het kpn modem of wat?

Ik kreeg het hier met de kpn modem niet aan de gang in ieder geval.
Ik had ook op een gegeven moment een gastnetwerk gemaakt voor alleen de accu en de shelly ct maar dat wou gewoon niet werken.

Nu draait het al meer dan een maand stabiel op een extra ap in de vorm van een eenvoudige travelrouter.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belblade
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:47

belblade

Belgian wacko

ik denk eraan owv de gebrekke BE communicatie over wat mag/kan mijn bestelling van 2 batterijen te annuleren. A) kan dat gewoon met een eenvoudig mailtje naar duramotion? (ik vermoed van wel) en B ) is er een officiële wachtlijst voor zij die naast de korting grepen of regelt duramotion dat zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njord1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18-09 17:41
Houtje01 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:48:
Heb ondertussen nog iets uitgevonden. Batterij met firmware V148 en CT002 met firmware V118 werkt niet samen. Marstek had mij gezegd dat de CT002 met de laatse FW 118 dus, beter met de batterij samenwerkte.

“ Hello. We have provided the latest version of the firmware for you. Please carry out the update via Settings->Device. Please contact us again after the update so that we can push the latest version of CT002 for you as well. The two latest versions will work better together. Best regards.

Nu de batterij weer FW V148 heeft kan ik de CT002 wel toevoegen in de app, maar als ik hem dan aan de batterij wil koppelen krijg ik onderstaande melding. Weet niet of dit nu te maken heeft met het defect in de batterij of niet. Ik kan wel de HWp1 koppelen.

[Afbeelding]

En ja ze zitten beide in hetzelfde netwerk
Is volgens mij met V151.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Laatst online: 03-09 20:36
Rik57 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:44:
Bij Fluvius staat wanneer je digitale meter hebt hoef je stekkerpaneel of batterij niet aan te melden tenzij (en nu komt het) tenzij deze een vermogen van 800 Watt of hoger heeft. In dat geval moet je binnen de 30 dagen aan melden .

Volgens vlaanderen.be ben net NOG eens gaan lezen en die tekst lijkt me plots aangepast, ik weet zeker dat er voorheen een specifieke alinea stond dat voor stekkerbatterijen ongeacht een analoge of digitale meter of ongeacht het vermogen deze altijd moesten aangemeld worden. Die alinea lijkt nu verdwenen....

Nu is het volgens vlaanderen.be ; digitale meter en omvormervermogen kleiner dan 800W niet aan te melden voor de stekkerpanelen en batterijen.
Maar wat verder gaan ze nu blijkbaar met klein nuance verschil de toer van Fluvius op: Vlaanderen.be "Ongeacht analoge of digitale meter, stekkerzonnepanelen en batterijen met omvormervermogen VANAF 800W is aanmelden altijd noodzakelijk...

Meer dan 800W zal wel kunnen maar dan moet je het uiteraard melden maar ga je dan eveneens aan de voorwaarden van een vaste installatie moeten voldoen of niet? Wie zal het zeggen?? Correctie: Volgens Fluvius "Bovendien blijven de regels en grenzen voor vaste installaties gelden, ook voor plug-en-play toestellen of combinaties ervan" .
Ook blijft uiteraard de Synergrid homologatie noodzakelijk.

IK werd het allemaal zo beu dat ik spijtig genoeg mijn bestelling van de MT geannuleerd heb.
Heb ook gezien dat de inhoud van de website gewijzigd is.
https://www.vlaanderen.be...rbatterijen-in-vlaanderen

Maar er staat ook een banner:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPSVzZ1VQn0s6cZ0z_JoBi9Eseg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9fmDtOXjw5qYK2I3KZCIWYf.jpg?f=fotoalbum_large

Dan ben ik al blij dat ze updates maken op hun website.
Op de website van VEKA is er (nog) niets te vinden.
Lekken in de pers wel en daar stopt het.

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

DSSW schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:38:
[...]

Ik snap dat gezeur over dat stopcontact eigenlijk niet. Hoeveel uren per dag zal er meer dan 10a door dat stopcontact gaan? Bij volle zon is hij op 2 uur vol en dan staat hij te wachten…soms zal hij nog eens gedurende beperkte periodes aan vol vermogen ontladen aan 2500w om pieken van grote verbruikers op te vangen maar dat is ook beperkt in de tijd. Ik zie echt het probleem niet als je maar 1 stopcontact hebt op een aparte kring(groep).
Als het een goed, nieuw stopcontact is geloof ik het ook wel. Maar een oud, verlept stopcontact waar al 300x een stofzuiger in is gestoken, met verbrande pinnetjes, krom, broos plastic, zonder goede lasklemmen: Opgepast!. 2500w is niet extreem, maar als er weerstand ontstaat, wordt zoiets heet. En hoe heter iets wordt, hoe slechter de geleiding! Dus nog warmer, heter... smeulen?... En dan kan het snel uit de hand lopen.

Ik heb zelf een 10A zekeringsautomaat voor mijn Marstek gezet. Extra. Wil gewoon geen ellende.

Gewoon je gezonde verstand gebruiken.

Persoonlijk zie ik niet echt een reden waarom Marstek met 2400 moet laden. Ik zou dat graag wiillen beperken tot bijv. 800 of 1600W. Maar dat kan helaas nog niet in AUTO mode.

[ Voor 13% gewijzigd door Servowire op 09-04-2025 18:26 ]

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtje01
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 11:02
Njord1 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:06:
[...]

Is volgens mij met V151.
?? Wat bedoel je?

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Servowire schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:24:
[...]

Als het een goed, nieuw stopcontact is geloof ik het ook wel. Maar een oud, verlept stopcontact waar al 300x een stofzuiger in is gestoken, met verbrande pinnetjes, krom, broos plastic, zonder goede lasklemmen: Opgepast!. 2500w is niet extreem, maar als er weerstand ontstaat, wordt zoiets heet. En hoe heter iets wordt, hoe slechter de geleiding! Dus nog warmer, heter... smeulen?... En dan kan het snel uit de hand lopen.

Ik heb zelf een 10A zekeringsautomaat voor mijn Marstek gezet. Extra. Wil gewoon geen ellende.

Persoonlijk zie ik niet echt een reden waarom Marstek met 2400 moet laden. Ik zou dat graag wiillen beperken tot bijv. 800 of 1600W. Maar dat kan helaas nog niet in AUTO mode.
100% akkoord , elk brak stopcontact moet je vervangen ook als het niet voor een Marstek wordt gebruikt.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DSSW schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:53:
[...]

100% akkoord , elk brak stopcontact moet je vervangen ook als het niet voor een Marstek wordt gebruikt.
Ook bij gebruik van een friteuse! ;-)

Kunnen we het hiermee afsluiten?
Dank!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik wel dan mis ik nog 5000 watt per uur . 8)
Maar daarvoor moeten meerdere accu's a 2500 watt per stuk een einde aan maken .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:34
2 batterijen op 1 fase in Auto mode.

Laad en ontlaad data van vandaag voor beide batterijen. Ze doen niet exact hetzelfde, maar gemiddeld is het redelijk gelijk verdeeld. Op sommige dagen lukt dat beter dan op andere, eergisteren had ik op een gegeven moment 99% in batterij 1 en 68% in batterij 2 terwijl ze op gelijk niveau begonnen waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nTAP4NrCQEbbnwrW4GcjtQUZ1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IrPQctWWQOul9dEHgTKmg7sn.png?f=fotoalbum_large

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:34:
[...]

Ook bij gebruik van een friteuse! ;-)

Kunnen we het hiermee afsluiten?
Dank!
Patat pan bedoel je?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ligt er aan welke deel van België. 1e is Wallonië ( Franse invloed ) 2e is Vlaanderen ( Hollanders)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Maxwp schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:48:
[...]

Ligt er aan welke deel van België. 1e is Wallonië ( Franse invloed ) 2e is Vlaanderen ( Hollanders)
Ik heb even de 12 en 9 jarige achterban gevraagd.
In Friesland is het patat.

Is het al bijna 28 april? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
capibaragup schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:12:

Ik zou het zoeken in mijn netwerk en niet in de batterij.
Het standaard modem van de KPN heeft niet zo'n beste reputatie en was voor mij jaren geleden de reden om een TP-Link mesh systeem te kopen.

1. Bij de action een TP-Link modem van nog geen 20,- euro eraan koppelen en die uitsluitend voor de MT gebruiken.
2. Super-Wifi van de KPN is ook zo'n type oplossing misschien dat eens proberen.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SatScan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:50:
[...]

Ik zou het zoeken in mijn netwerk en niet in de batterij.
Het standaard modem van de KPN heeft niet zo'n beste reputatie en was voor mij jaren geleden de reden om een TP-Link mesh systeem te kopen.

1. Bij de action een TP-Link modem van nog geen 20,- euro eraan koppelen en die uitsluitend voor de MT gebruiken.
2. Super-Wifi van de KPN is ook zo'n type oplossing misschien dat eens proberen.
Die super-wifi van kpn was ik ook tegengekomen.
Volgens mij kon je dat huren of kopen.

Ik ben voor een 3 tientjes travelrouter gegaan want dat was goedkoper en mijn ervaring met kpn was toch al verpest. :7

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:50:
[...]

Ik heb even de 12 en 9 jarige achterban gevraagd.
In Friesland is het patat.

Is het al bijna 28 april? :+
Ik denk dat op of kort na 28 april BE helemaal geen patat meer gebakken kan worden....
Die halen het journaal met het bericht dat ze kampen met stroomuitval door teveel apparatuur aan de P1 poorten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kippewit
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-04 01:23
Rik57 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:44:
IK werd het allemaal zo beu dat ik spijtig genoeg mijn bestelling van de MT geannuleerd heb.
Mee eens. Heb een Marstek in pre-order maar twijfel zwaar om die gewoon weer te annuleren. De hele lol van makkelijk een plug-in batterij kunnen gebruiken is er volledig af door alle regeltjes en onduidelijkheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• capibaragup
  • Laatst online: 06:35
Ronald.42 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:02:
[...]

Ik had ook op een gegeven moment een gastnetwerk gemaakt voor alleen de accu en de shelly ct maar dat wou gewoon niet werken.

Nu draait het al meer dan een maand stabiel op een extra ap in de vorm van een eenvoudige travelrouter.
Je kan bij KPN een los 2,4 ghz netwerk aanmaken.

Gek genoeg lijkt de boel weer te werken. Nadat ik de referentie op Drie fase som had gezet had ik weer verbinding. Vreemd, ik heb een 1 fase aansluiting. Door heen en weer te klikken van drie-fase som naar 1-fase kreeg ik steeds meer functies terug. Kwam hierdoor ook uit de standby om nom te gaan regelen. Ik ben voorzichtig optimistisch. Ik post de vreemde oplossing hier, dat is belangrijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
capibaragup schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:14:
[...]

Je kan bij KPN een los 2,4 ghz netwerk aanmaken.

Gek genoeg lijkt de boel weer te werken. Nadat ik de referentie op Drie fase som had gezet had ik weer verbinding. Vreemd, ik heb een 1 fase aansluiting. Door heen en weer te klikken van drie-fase som naar 1-fase kreeg ik steeds meer functies terug. Kwam hierdoor ook uit de standby om nom te gaan regelen. Ik ben voorzichtig optimistisch. Ik post de vreemde oplossing hier, dat is belangrijk!
Dat is wel een bijzondere oplossing je moet dat maar net proberen.
Ik neem aan dat je dat via de knop in je Marstek app ook terugmeld aan customer support.
Mischien dat ze het bugje dan duurzaam kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvb73
  • Laatst online: 06-08 13:49
ik heb monofase en de app detecteerd er 3 maar het werkte wel.

toen ik het aanpaste naar 1 deed de app grafiek raar maar dat ging na een halve minuut weg.

enkel total, phase a & venus e veranderd daar nu. de rest blijft op 0.
Ik weet niet of dat voor de verandering ook zo was.

.BE - MT5.2KWh v151, HomeWizard P1 meter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

kippewit schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:14:
[...]

Mee eens. Heb een Marstek in pre-order maar twijfel zwaar om die gewoon weer te annuleren. De hele lol van makkelijk een plug-in batterij kunnen gebruiken is er volledig af door alle regeltjes en onduidelijkheden.
Je laat je toch niet gek maken door de bureaucratie van Belgie-Stan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

Niet wanhopen jongens (of meisjes).
Het kan ook goed gaan.
Draai al 2 maanden NOM, heb een tijdje problemen gehad dat soms CT verbinding wegviel en ook HWP1 koppelen lukte niet, batterij die soms rare sprongen maakte.
Heb maandag beslist om een simpele AP van TPlink voor 39€ te kopen. Daar heb ik mijn 2 Marsteks, mijn shelly Pro 3em, mijn HWP1 en mijn CT03 op gekoppeld, voor de rest niks. Geen enkele CT uitval meer en wifi signaal in de MT app geeft nu ook continu 4 streepjes, voordien nooit gehad, Max 2 en soms maar 1. Nu kan ik vlot kiezen welke CT ik wens te gebruiken, ze doen het alle 3. Heb wel de indruk dat de shelly de beste resultaten geeft in NOM, ganse nacht tussen 0 en 15 watt afname van het net.
Heb in totaal 407 kWh geladen en 302 ontladen en 2 batterijen staan nu nog vol.
Van updates ben ik wel wat bang gezien alles wat ik lees. Misschien geen meer nodig, V151 gaat goed en V114 van de Ct003 is ook oké en update van HwP1 5.1903 lijkt ook niet voor problemen te zorgen. Dus op dit moment positief, hopen dat het zo blijft nu.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMa8k_avFJHIMI9Y6BvmxHVsl48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1WiQ8fcO0YuoZ8S0WUaCIcJg.png?f=fotoalbum_large
Auto was vol, boiler stond op 65c anders wat dat groene stuk ook nog blauw geweest ;)

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:57:
[...]

Ik denk dat op of kort na 28 april BE helemaal geen patat meer gebakken kan worden....
Die halen het journaal met het bericht dat ze kampen met stroomuitval door teveel apparatuur aan de P1 poorten...
Gelukkig voor de friet fans .
Meer friet voor de rest van belgie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

[...]

Nou dan hebben ze hun zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Servowire schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:01:
[...]

Nou dan hebben ze hun zin.
Ik ga geen 500 tot 600€ per kWh batterij capaciteit betalen voor een niet-stekker batterij. Ben wel een groene jongen en wil zoveel mogelijk mijn PV productie zelf gebruiken maar het moet economisch toch een beetje kloppen. Daar kan eigenlijk niemand tegen zijn, is goed voor de netstabiliteit en mijn portefeuille maar uiteraard ziet de energielobby dat niet zo graag, ze willen liever maximum terugleverboetes aanrekenen en daarnaast dure stroom leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dit is de Hame reactie na melding van hun brakke server beveiliging
Hello. We apologize for your concern. Our servers are regularly maintained, and we will synchronize our security mechanisms while improving our services. We will closely protect the security of our customers\' information, and there will be no information leakage. Please feel free to use the equipment. If you subsequently see any errors that hinder your information security, please give us timely feedback, and we will take immediate action! Best regards.

Mooi politiek antwoord 😳

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:21
DSSW schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:14:
Dit is de Hame reactie na melding van hun brakke server beveiliging
Hello. We apologize for your concern. Our servers are regularly maintained, and we will synchronize our security mechanisms while improving our services. We will closely protect the security of our customers\' information, and there will be no information leakage. Please feel free to use the equipment. If you subsequently see any errors that hinder your information security, please give us timely feedback, and we will take immediate action! Best regards.

Mooi politiek antwoord 😳
Maar ze hebben dus nog niets gefixed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt1977
  • Laatst online: 17-09 22:05
Hometek schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:45:

Laad en ontlaad data van vandaag voor beide batterijen. Ze doen niet exact hetzelfde, maar gemiddeld is het redelijk gelijk verdeeld. Op sommige dagen lukt dat beter dan op andere, eergisteren had ik op een gegeven moment 99% in batterij 1 en 68% in batterij 2 terwijl ze op gelijk niveau begonnen waren.

[Afbeelding]
lukt dit nu enkel met de CT002 en CT003 of werkt dit ook met de HW P1 ?

7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 12:18

d3x

kurt1977 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:10:
[...]

lukt dit nu enkel met de CT002 en CT003 of werkt dit ook met de HW P1 ?
de v151 is een beta voor gebruikers die meerdere batterijen hebben of anderen die melding geven van x problemen.

De meerdere MT op 1 fase in auto hebben enkel support momenteel met de eigen CT.
Met de HW P1 kan je enkel met 1 in auto + 1 in manueel werken en de HW P1 is nog steeds in beta, alhoewel deze bij de meeste goed werkt (als er geen sprake is van brakke wifi)

dit alles is meermaals te lezen in het forum.

[ Voor 19% gewijzigd door d3x op 09-04-2025 22:17 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt1977
d3x schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:14:
[...]

de v151 is een beta voor gebruikers die meerdere batterijen hebben of anderen die melding geven van x problemen.

De meerdere MT op 1 fase in auto hebben enkel support momenteel met de eigen CT.

dit alles is meermaals te lezen in het forum.
Ik heb de 151 ook ge-pushed gekregen een tijdje geleden.
Ik weet dat de CT002 samen werkt met monofase en 2 batterijën.
De vraag was of de HW P1 ook kan/kon gebruikt worden met dual batterijën
De HW P1 werkt nl. goed

7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sniper-JP
  • Laatst online: 28-04 21:33
belblade schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:03:
ik denk eraan owv de gebrekke BE communicatie over wat mag/kan mijn bestelling van 2 batterijen te annuleren. A) kan dat gewoon met een eenvoudig mailtje naar duramotion? (ik vermoed van wel) en B ) is er een officiële wachtlijst voor zij die naast de korting grepen of regelt duramotion dat zelf?
ik stond op de reserve lijst maar die was erg lang en de kans op een accu voor de tweakers prijs was klein. heb een mooie aanbieding gekregen (niet zo mooi als de actie) en heb er dus 1 besteld.
lees ik nu dat er meer en meer afmeldingen komen, had ik beter ff gewacht :+

2x Marstek 5,12 V151, CT003 V110, 21x 405 WP, alle works great

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losballos2005
  • Laatst online: 14-08 14:13

[Afbeelding]
Hier 2 op 2 fases.
Het lijkt er (hier) op dat er 1 de voorkeur heeft voor de grotere vermogens en de ander de kleinere vermogens bij het ontladen op auto rond de 0.

Opladen weet ik niet omdat er ruim overschot is als de zon doorkomt.

Fw 151.2
Hwp1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibbele
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16-09 21:48

[Afbeelding]
Hallo. Ik heb een vraag. Aangezien je twee batterijen hebt, en vlgs mij weten ze niet van elkaar het bestaan af zullen we maar zeggen. Gebeurd het ook wel eens dat de ene de andere batterij laad of ontlaad ? Dus dat de ene batterij de stroom van de ander pakt of visa versa.
Zelf heb ik een MT en een Homewizard batterij (2 stuks) en het gebeurd wel eens dat de ene de andere batterij " voedt"
Ik kijk nu bv dan ontlaad de homewizard batterij en dan gaat een gedeelte van die stroom naar d eMarstek toe.

De homeward die wordt geladen door overtollig zonnestroom.
De MT heb ik als AI optimalisatie gezet aangezien ik dynamisch contract hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
Sibbele schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:24:
[...]
Hallo. Ik heb een vraag. Aangezien je twee batterijen hebt, en vlgs mij weten ze niet van elkaar het bestaan af zullen we maar zeggen. Gebeurd het ook wel eens dat de ene de andere batterij laad of ontlaad ? Dus dat de ene batterij de stroom van de ander pakt of visa versa.
Zelf heb ik een MT en een Homewizard batterij (2 stuks) en het gebeurd wel eens dat de ene de andere batterij " voedt"
Ik kijk nu bv dan ontlaad de homewizard batterij en dan gaat een gedeelte van die stroom naar d eMarstek toe.

Sinds de firmware update V151 voor de Venus en V114 voor de CT003 kunnen meerdere batterijen samen werken (ze 'weten' dus van elkaars bestaan). De twee batterijen doen niet altijd hetzelfde, maar ze werken elkaar nooit tegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:12
Sibbele schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:24:
[...]

Ga zo door :( de accu's zijn vanzelf een keer leeg op deze manier.

Zoiets moet je toch niet willen, laden en ontladen op het zelfde moment.
Als deze systemen niet zelf op de juiste manier kunnen worden aangestuurd, dan lijkt me marktplaats voor 1 systeem de beste oplossing.

Zowel de MT als de HW hebben geen open API waarmee je alles kunt aansturen deze 2 zullen dus nooit lekker samen werken. :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Losballos2005 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:20:
[...]
Hier 2 op 2 fases.
Het lijkt er (hier) op dat er 1 de voorkeur heeft voor de grotere vermogens en de ander de kleinere vermogens bij het ontladen op auto rond de 0.

Opladen weet ik niet omdat er ruim overschot is als de zon doorkomt.

Fw 151.2
Hwp1
Welke referenties heb je de 2 batterijen gegeven?
a) elk een eigen fase
b) een op 1 fase en de ander op de som van alle fasen
c) beide op de som van alle fasen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 13:57
SatScan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:13:
[...]

Ze zijn vanaf V1.51 slim volgens de firmware notes... maar nog beperkt in de praktijk getest.
Ergo…. We weten het nog niet?

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:11:
[...]

Ik ga geen 500 tot 600€ per kWh batterij capaciteit betalen voor een niet-stekker batterij. Ben wel een groene jongen en wil zoveel mogelijk mijn PV productie zelf gebruiken maar het moet economisch toch een beetje kloppen. Daar kan eigenlijk niemand tegen zijn, is goed voor de netstabiliteit en mijn portefeuille maar uiteraard ziet de energielobby dat niet zo graag, ze willen liever maximum terugleverboetes aanrekenen en daarnaast dure stroom leveren.
370 toch ?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-08 09:37
Peterhardenberg schreef op woensdag 9 april 2025 @ 23:45:
[...]

Ga zo door :( de accu's zijn vanzelf een keer leeg op deze manier.

Zoiets moet je toch niet willen, laden en ontladen op het zelfde moment.
Als deze systemen niet zelf op de juiste manier kunnen worden aangestuurd, dan lijkt me marktplaats voor 1 systeem de beste oplossing.

Zowel de MT als de HW hebben geen open API waarmee je alles kunt aansturen deze 2 zullen dus nooit lekker samen werken. :( :(
U heeft zich al meerdere malen negatief uitgesproken over Marstek, zelf heeft u sessy batterijen volgens mij wanneer ik dit goed heb. Waarom volgt u dit forum, om zo nu en dan zich negatief uit te spreken? U bent zelf niet van plan Marstek batterijen aan te schaffen. Op welke wijze kan u een positieve bijdrage leveren aan dit forum? Uw kennis over Marstek komt niet uit eigen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Servowire schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:24:
[...]
Je laat je toch niet gek maken door de bureaucratie van Belgie-Stan?
De Marstek zal ook wel gehomologeerd geraken. Misschien niet vanaf volgende week, maar gaat ook geen maanden meer duren. De firma waar ik gepre-ordered heb heeft er namelijk al een >250 gekocht vorig jaar, dus als ze niet willen dat deze leeglopen in het magazijn zullen ze hem erdoor moeten slepen :D

Maak mij meer zorgen over de batterij zelf en de kwaliteit/stabiliteit. Dus vind de extra tijd niet erg om hier te lezen wat er verbetert en welke problemen er nog zijn nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gisteren maar 3.9kwh eruit gehaald bij 5.25 laden
Das niet bepaald goed
75% . Vond 80% al slecht voorheen
Hoop niet dat de total soc nu al aan het zakken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibbele
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16-09 21:48
Hometek schreef op woensdag 9 april 2025 @ 23:43:
[...]

Sinds de firmware update V151 voor de Venus en V114 voor de CT003 kunnen meerdere batterijen samen werken (ze 'weten' dus van elkaars bestaan). De twee batterijen doen niet altijd hetzelfde, maar ze werken elkaar nooit tegen.
Ok dan. Dat zou mooi zijn. Zelf heb ik v1.49, Hoe krijg ik de nieuwste versie 1.51 dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07:10
Maxwp schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:04:
Das niet bepaald goed
Das inderdaad niet veel.
Maakt de ontladings curve hier nog uit? Lagere Output, lager soc? Of andersom natuurlijk😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Das niet bepaald goed
Hoe gaat deze vergelijking op met bv een Homewizard batterij die een 800W omvormer heeft? Heeft deze een significant betere performance voor nachtverbruik dan de Marstek? Of is dat verschil verwaarloosbaar?
Spijtig dat deze geen dubbele omvormer heeft intern, mogelijk dat we in de toekomst dit wel zien.

[ Voor 9% gewijzigd door Avenger 2.0 op 10-04-2025 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:03
Over welke bedragen hebben jullie het?? Een boete als je het niet aangeeft?? Fluvius kan idd makkelijk zien of we idd een plugin batterij hebben denk ik? Als ze zien dat je nacht 0 is, ja, dat zegt genoeg :-)

[ Voor 24% gewijzigd door NoFate op 10-04-2025 08:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjen S
  • Laatst online: 16-07 14:40
Ik zou toch maar even nadenken voor je een Marstek batterij koopt. Die van mij is uitgevallen na een update van de firmware, alleen nog een ventilator te horen en het groene lampje van de aan/uit knop brand.
De leverancier, marstek.nl verwijst mij naar de app waar ik een melding moet doen.
Dit is letterlijk de procedure die men wil dat ik ga volgen:

We willen u vragen om het probleem opnieuw te melden via de gebruikersfeedbackfunctie in de app.
Daarnaast adviseren wij u om enkele keren per week deze melding te herhalen, zodat het probleem als aanhoudend wordt geregistreerd. Dit stelt de technische dienst in staat om op basis van meerdere meldingen vast te stellen of verdere actie nodig is, zoals een herinstallatie van de firmware of – indien noodzakelijk – een omruiling van het systeem.
Wij vragen hiervoor nog even uw geduld, want dit proces verloopt volgens vaste stappen

Ik heb wel eens aparte procedures gezien maar deze is wel heel bijzonder!
Natuurlijk doe ik wat word gevraagd en wacht ik al twee dagen op een antwoord en heb ik gisteren dus al een tweede bericht in die app geplaatst.
Heeft iemand anders al eens contact gehad met support@marstek.com? Ik kreeg dit adres hier via PM als suggestie om te mailen voor support maar ik zie dit mailadres verder nergens terug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losballos2005
  • Laatst online: 14-08 14:13
Hometek schreef op woensdag 9 april 2025 @ 23:47:
[...]

Welke referenties heb je de 2 batterijen gegeven?
a) elk een eigen fase
b) een op 1 fase en de ander op de som van alle fasen
c) beide op de som van alle fasen
Ze hebben allebei hun eigen fase.
En ze hebben beide som van 3 fases.

Dit gedrag viel me overigens al op voor de FW-update,maar werd na de fw nauwkeuriger op de 0. Marstek veranderd onder water ook nog wel eens wat.

Inmiddels is accu 1 de verbinding met de hwp1 kwijt dus dat gaat weer lekker. Krijg deze ook niet meer op de shelly-emulator of de ct003. De ct003 was trouwens evengoed beetje spotty met verbinding.

Wel weer jammer want heb gister voor het eerst 2 uurtjes daadwerkelijk nom gedraaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Arjen S schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:09:
Ik zou toch maar even nadenken voor je een Marstek batterij koopt. Die van mij is uitgevallen na een update van de firmware, alleen nog een ventilator te horen en het groene lampje van de aan/uit knop brand.
De leverancier, marstek.nl verwijst mij naar de app waar ik een melding moet doen.

We willen u vragen om het probleem opnieuw te melden via de gebruikersfeedbackfunctie in de app.
Daarnaast adviseren wij u om enkele keren per week deze melding te herhalen, zodat het probleem als aanhoudend wordt geregistreerd. Dit stelt de technische dienst in staat om op basis van meerdere meldingen vast te stellen of verdere actie nodig is, zoals een herinstallatie van de firmware of – indien noodzakelijk – een omruiling van het systeem.
Wij vragen hiervoor nog even uw geduld, want dit proces verloopt volgens vaste stappen

Natuurlijk doe ik wat word gevraagd en wacht ik al twee dagen op een antwoord en heb ik gisteren dus al een tweede bericht in die app geplaatst.
Heeft iemand anders al eens contact gehad met support@marstek.com? Ik kreeg dit adres hier via PM als suggestie om te mailen voor support maar ik zie dit mailadres verder nergens terug komen.
Marstek.com is volgens mij een heel andere site. marstekenergy.com geeft wat relevantere informatie, dus ik zou proberen te mailen naar info@marstekenergy.com .

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Gisteren voor het eerst in weken de batterij niet vol gekregen en vannacht dan ook leeg en ook dat was voor het eerst in weken. Vandaag belooft ook niet bepaald een zonnige dag te worden.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovani
  • Laatst online: 21-07 20:56

support@marstekenergy.com

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Duramotion
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16-09 10:19

Duramotion

Bedrijfsaccount Duramotion
Ronald_61 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:00:
[...]

Volgens mij vraagt Duravolt dit meer om te kijken wat er aan de hand is om zo ook in de toekomst iedereen beter te kunnen helpen. Ze hebben immers veel klanten hier.
Dus ook een leermoment voor hun.

De batterij waar het probleem mee is, is niet bij hun maar bij smart-charged gekocht.

Dus gewoon een vraag met technische achtergrond zoals vragen over impact meterkast met batterijen en niet over wetgeving.
Als er problemen zijn met toestellen stuur ons ook even een DM dan willen wij ook wel kijken wat er aan gedaan kan worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d3x

d3x

Ooit al te maken gehad met support na de standaard winkel support? niks nieuws, ik weet niet wat je hier wil komen vertellen maar ik heb eerder de indruk dat je nogal hoge verwachtingen hebt van een internationale support organisatie. Als 2 dagen wachten al een ramp is. Kan je daar niet mee om, koop dan enkel lokaal assamblage producten en spring zeker niet "early bird" op nieuwe tech. Is het een vervelende situatie? ja wil je natuurlijk dat ding zoveel mogelijk laten werken? ja. Er staan hier al vele tips met bepaalde flow om dat ding te herstarten. Met rust en duidelijke stappen kan je veelal al dingen oplossen en leer je ook bij over het product.

[ Voor 6% gewijzigd door d3x op 10-04-2025 08:46 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NoFate schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:07:
[...]

Over welke bedragen hebben jullie het?? Een boete als je het niet aangeeft?? Fluvius kan idd makkelijk zien of we idd een plugin batterij hebben denk ik? Als ze zien dat je nacht 0 is, ja, dat zegt genoeg :-)
1899 : 5.12kwh is het euro's per whatuur.

Die prijs moet steeds verder zakken als trump meer tarieven heft en China hun spul hier gaat dumpen als eu het slim speelt.
Dankzij trump are prices going down ( in the eu ) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Maxwp schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:39:
[...]

1899 : 5.12kwh is het euro's per whatuur.

Die prijs moet steeds verder zakken als trump meer tarieven heft en China hun spul hier gaat dumpen als eu het slim speelt.
Dankzij trump are prices going down ( in the eu ) :P
Denk dat er voordien ook maar weinig markt was in USA voor thuisbatterijen, dus dat gaat waarschijnlijk niet veel verschil maken. Zelfs niet zeker dat er een 110V versie van de Marstek bestaat. Die tarieven (125% nu al) zijn ook niet houdbaar en binnen een paar weken/maand wordt er extra geleverd aan USA als ze een akkoord hebben. Mogelijk stijgen de prijzen dan zelfs. Zou er niet teveel op hopen in elk geval. Maar op lange termijn zullen de batterijprijzen uiteraard blijven zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 06:53:
[...]

De Marstek zal ook wel gehomologeerd geraken. Misschien niet vanaf volgende week, maar gaat ook geen maanden meer duren. De firma waar ik gepre-ordered heb heeft er namelijk al een >250 gekocht vorig jaar, dus als ze niet willen dat deze leeglopen in het magazijn zullen ze hem erdoor moeten slepen :D

Maak mij meer zorgen over de batterij zelf en de kwaliteit/stabiliteit. Dus vind de extra tijd niet erg om hier te lezen wat er verbetert en welke problemen er nog zijn nu.
Ja en zij zullen niet de enige zijn die zo’n stock zullen hebben. De verdelers van Marstek komen als paddestoelen uit de grond in België. De druk om dat bakje te homologeren is heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goede14
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-07 10:34
DSSW schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:11:
[...]

Kijk even naar Aliexpress Binnen twee maanden staan daar batterijen met lifespan meer dan 8000 cycli voor 15c€/watt Batterijprijzen en vooral batterijkwaliteit (naar high density lfpe) is volop in beweging Hithium garandeert al meer dan 11000 laad / ontlaadcycli voor 314Ah cellen en hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1449/5,12=283,00781

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjen S
d3x schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:37:
[...]

Ooit al te maken gehad met support na de standaard winkel support? niks nieuws, ik weet niet wat je hier wil komen vertellen maar ik heb eerder de indruk dat je nogal hoge verwachtingen hebt van een internationale support organisatie. Als 2 dagen wachten al een ramp is. Kan je daar niet mee om, koop dan enkel lokaal assamblage producten en spring zeker niet "early bird" op nieuwe tech. Is het een vervelende situatie? ja wil je natuurlijk dat ding zoveel mogelijk laten werken? ja. Er staan hier al vele tips met bepaalde flow om dat ding te herstarten. Met rust en duidelijke stappen kan je veelal al dingen oplossen en leer je ook bij over het product.
Ik vind het geen probleem dat u mijn verwachtingen aan de hoge kant vind. Ieder zijn mening natuurlijk.
Geduld heb ik best wel, al is het natuurlijk nooit leuk om te wachten.
Echter een verzoek om meerdere keren per week te proberen of ik AUB een antwoord mag ontvangen vind ik wat vreemd.
Natuurlijk heb ik uitgebreid gezocht naar een oplossing hier op het forum. Ik weet er wel iets van, zo ben ik hier ook actief geweest betreffende de LilyGo canbus oplossing.
Bedankt Jovani voor de correctie. Ik heb ze een mail gestuurd en wacht GEDULDIG af :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goede14

Batterij eens minstens 20 minuten afzetten en ook van elektriciteitsnet koppelen, nadien opstaren en switchen tussen auto en manual laden en zou moeten opgelost zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goede14
eymey schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:48:
[...]

Mja... in Nederland ook :). Maar zoals hier ook al vaker gezegd: Die 16A geldt niet voor volcontinu gebruik. Vandaar dat het mij eigenlijk best wel 'netjes' lijkt als ik de bij de Marstek geleverde kabel gewoon in de doos zou kunnen laten zitten en meteen zelf eentje aansluiten die direct een lasdoos in gaat.

[...]

Als het de Marsteks zijn, dan hoop ik dat dat bekend wordt en is het misschien ook maar beter dat ze daar ontploft zijn :P :+
Die stekker noemt BC01 en is overal te koop (ebay, bol enz) dan kan je rechtstreeks bekabeld naar de kast aansluiten ipv via stopkontakt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d3x

d3x

Das niet bepaald goed
Dat is het resultaat van XLS reken je rijk :) een batterij moet je niet gaan afrkenen op de SOC verliezen, tuurlijk is het leuker met hoger rendement, maar je moet realistisch zijn met een AC/DC en dan terug DC/AC omvormer als plugin, als je hoger rendement wil moet je een hybride omvormer hebben met PV en Batterij aan elkaar. Maar dan ben je ook dubbel van prijs kwijt.

Even de omrekening in echte waarde: (BE prijzen)

terugleverwaarde in april (neem 5 cent wat voor de meeste al veel te veel is maar er zijn ook goeie contracten)
Kost van electriciteit 12cent en alle taxen on top 14cent.

elke kw die in en uit je batterij gaat met 75% SOC "kost" je dus 6.7cent, een 80% kost je 6,25cent, niet echt het grootste verschil. ik reken dit als kost want anders had je dit als teruglever vergoeding. Had je dit afgenomen van het net was de kost 26cent, winst nog steeds per kw ongeveer 19cent. Aan 4.5kw en 250 dagen per jaar zit je aan een roi van 7-8j. Als je dan nog een dynamisch contract gaat gebruiken vooral in winter dan kan je ook nog extra roi halen.

mogeljiks nu in NL nog niet van toepassing met saldering etc, maar dit is nu het systeem in BE met digitale meter en dus vermoed ik ook in NL in de toekomst soortgelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen S
Goede14 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:55:
[...]

Batterij eens minstens 20 minuten afzetten en ook van elektriciteitsnet koppelen, nadien opstaren en switchen tussen auto en manual laden en zou moeten opgelost zijn
Bedankt voor uw antwoord. Ik heb dit op meerdere manieren geprobeerd. Jammer genoeg is dit niet de oplossing. Er is ook geen connectie meer mogelijk met de Batterij via WIFI of Bluetooth.
De firmware moet opnieuw ingelezen worden en daarvoor is jammer genoeg nog geen oplossing beschikbaar anders dan door de fabrikant / support afdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Arjen S schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:01:
[...]

Bedankt voor uw antwoord. Ik heb dit op meerdere manieren geprobeerd. Jammer genoeg is dit niet de oplossing. Er is ook geen connectie meer mogelijk met de Batterij via WIFI of Bluetooth.
De firmware moet opnieuw ingelezen worden en daarvoor is jammer genoeg nog geen oplossing beschikbaar anders dan door de fabrikant / support afdeling.
is idd een slechte situatie, modbus lijkt mij op die manier mogelijks nog de enige communicatie beschikbaar.

heb je ook al eens manuele BT scan gedaan? Ik had bij start ook geen BT conenctivitiet tot ik deze eerst manueel scan en pairing gedan heb, daarna werkte BT vlot.

[ Voor 12% gewijzigd door d3x op 10-04-2025 09:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Babavers
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-09 11:05
Ronald.42 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:02:
[...]

Heel wat routers zijn zo ingesteld dat verschillende gebruikers op een gastnetwerk elkaar NIET zien. Dat is bijna standaard zo en ook logisch om ervoor te zorgen dat gasten veilig gebruik kunnen maken van je gastnetwerk zonder aangevallen te kunnen worden door een ongewenste deelnemer op dat netwerk. En dan mag het dus niet verbazen dat de toestellen elkaar niet 'zien'. Bij sommige routers kan je dat in- en uitschakelen. Volgens mij zou dat daar wel aan kunnen liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kurt1977
Ik snap het probleem niet van sommige die de melding geven dat hun batterij niet vol was ...
Je kan maar zoveel opwekken als je PV kan geven, niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
[...]

Waarom 10A en niet 16A? Dat is toch een beetje overdreven veilig denk ik dan. Tenminste toch als je installatie correct uitgevoerd is. En dan kan je inderdaad niet laden op het nominaal vermogen van 2500 W of hij zal eruit vliegen.
En voor velen heeft het echt wel nut om op 2500 te kunnen laden. Dat hangt helemaal van je installatie zonnepanelen af. Als je bv. 6 kWp zonnepanelen hebt, dan kan je zelfs 2 batterijen aan vol vermogen laden. Als je dan zo'n dag hebt dat de zon altijd maar eventjes door de wolken piept ben je blij als je kan grijpen wat je kan en dan is vol vermogen meer dan welkom.

Maar als je dat toch wil beperken. Het kan via de RS485 verbinding en dan geldt die beperking ook voor de auto-mode als je de nom-regeling niet via de RS485 verbinding doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dat mailadres staat ook op de garantiekaart die je dient te gebruiken voor de registratie van uw Marstek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NoFate schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:07:
[...]

De aanschafprijs per kWh batterijcapaciteit. Die zit meestal boven de 500€ per kWh en dat is niet rendabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
thepixel schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:15:
[...]

Das inderdaad niet veel.
Maakt de ontladings curve hier nog uit? Lagere Output, lager soc? Of andersom natuurlijk😄
Nee dat maakt niets uit! De batt staat niet de hele tijd in een bepaalde wattage te leveren!

Mijn life time RTE is 80,5% de batt (PIB) staat beschut buiten en de kabel naar mijn energiemeter is tenminste 20m. De PIB is aangesloten op een aparte 16A groep/kring en ontgrendeld naar 2500w.

Even gluren bij de buren en je weet genoeg... _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqiOLuXsQgN2cdy7MeTRXbkSHLk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RolGAU36TN6pAfDsCJVNTuUI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door SatScan op 10-04-2025 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Goede14 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:53:
[...]

Kijk even naar Aliexpress Binnen twee maanden staan daar batterijen met lifespan meer dan 8000 cycli voor 15c€/watt Batterijprijzen en vooral batterijkwaliteit (naar high density lfpe) is volop in beweging Hithium garandeert al meer dan 11000 laad / ontlaadcycli voor 314Ah cellen en hoger
Dat is voor de toekomst. We moeten het nu doen met wat nu beschikbaar is en die 1449€ voor een 5,12kwh accu is een zeer goede prijs en rendabele oplossing, op voorwaarde dat hij blijft draaien natuurlijk 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Dit is idd heel bijzonder!

De leverancier (of dozenschuiver?) is en blijft verantwoordelijk en kan de garantie niet afschuiven naar een fabrikant! De fabrikant faciliteert de leverancier met de afhandeling van garantiegevallen.

Als er een vaste stappen/procedure wordt gevold dan heb je recht op inzage hierin!
Daar zou ik als eerste om vragen. Daarnaast de tijdslijnen die gehanteerd worden.
Tenslotte vanaf welke stap in de procedure er overgegaan wordt op reparatie/vervanging van je product.

Als op deze vragen geen antwoord komt zou ik de leverancier in gebreke stellen dmv de voorbeeld brief zoals eerder gepost (zie pinned berichten). Waarbij een termijn van 10 werkdagen redelijk is om het probleem te verhelpen.

Ben benieuwd! Hou ons op de hoogte aub!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 21:28
Losballos2005 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:10:
[...]

Ze hebben allebei hun eigen fase.
En ze hebben beide som van 3 fases.

Dit gedrag viel me overigens al op voor de FW-update,maar werd na de fw nauwkeuriger op de 0. Marstek veranderd onder water ook nog wel eens wat.

Inmiddels is accu 1 de verbinding met de hwp1 kwijt dus dat gaat weer lekker. Krijg deze ook niet meer op de shelly-emulator of de ct003. De ct003 was trouwens evengoed beetje spotty met verbinding.

Wel weer jammer want heb gister voor het eerst 2 uurtjes daadwerkelijk nom gedraaid.
Goed om te horen dat 2 batterijen op ieder een aparte fase werkt. Mijn tweede batterij komt begin mei en daarvoor wordt ook een aparte groep aangelegd (de huidige batterij zit ook op een eigen groep).

Ik was er nog niet helemaal uit of ze beiden op dezelfde fase moesten worden aangesloten, of beiden op een eigen, aparte fase.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:37
Ik ben voor mijn twee Marstek accu's die eraan komen aan het nadenken waar ik ze het best ga zetten, rekening houdend met wat er op de groep en fase al zit. Is in theorie het volgende mogelijk:
Ik heb een groep op zolder waar alleen de wasmachine op zit. Wassen doen we niet elke dag dus ik had het idee om de Marstek in het stopcontact te prikken van de wasmachine en de wasmachine op de backup terminal van de Marstek. Eigenlijk zoals het plaatje het bevestigd: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2mVzFE2B9FdRUBB94uMSDF9Xks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ALDPdTLgSAvwsxDnEzAgKkpC.png?f=fotoalbum_large
Als ik het goed heb begrepen staat er op de backup terminal altijd spanning, mits de SoC boven de 10% is. Dus in theorie zou dit prima moeten werken en zou ik hem op 2500 Watt laden en ontladen kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 16:05
Goede14 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:57:
[...]

Die stekker noemt BC01 en is overal te koop (ebay, bol enz) dan kan je rechtstreeks bekabeld naar de kast aansluiten ipv via stopkontakt
Mag je aan die BC01 stekker ook direct een YMVK-as koppelen? :D (niet dat ik dat van plan ben, zou toch wel via een lasdoos gaan en een soepele kabel van daaruit )

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

vinom schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:37:
Ik ben voor mijn twee Marstek accu's die eraan komen aan het nadenken waar ik ze het best ga zetten, rekening houdend met wat er op de groep en fase al zit. Is in theorie het volgende mogelijk:
Ik heb een groep op zolder waar alleen de wasmachine op zit. Wassen doen we niet elke dag dus ik had het idee om de Marstek in het stopcontact te prikken van de wasmachine en de wasmachine op de backup terminal van de Marstek. Eigenlijk zoals het plaatje het bevestigd: [Afbeelding]
Als ik het goed heb begrepen staat er op de backup terminal altijd spanning, mits de SoC boven de 10% is. Dus in theorie zou dit prima moeten werken en zou ik hem op 2500 Watt laden en ontladen kunnen zetten?
lees je even volledig in zou ik zeggen, op de tekening met het gedeelte nr2 kan dan enkel een koppeling zijn met de batterij en NOOIT met het normale net. Ook een loop maken op deze manier lijkt mij niet ideaal, als de batterij plat is heb je geen wasmachine meer.

[ Voor 4% gewijzigd door d3x op 10-04-2025 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
SatScan schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:36:
[...]
Dit is idd heel bijzonder!

De leverancier (of dozenschuiver?) is en blijft verantwoordelijk en kan de garantie niet afschuiven naar een fabrikant! De fabrikant faciliteert de leverancier met de afhandeling van garantiegevallen.
Dat gebeurt wel meer. Zeker bij goedkope leveranciers (zeg maar dozenschuiver) die weinig winst hebben en geen budget of zin voor support te leveren. Betaal dan liever iets meer dat ik weet dat ik deftige support krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:37
d3x schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:39:
[...]

lees je even volledig in zou ik zeggen, op de tekening met het gedeelte nr2 kan dan enkel een koppeling zijn met de batterij en NOOIT met het normale net.
Ja, ik dacht dat ik dat ook zo had uitgelegd, maar misschien mis ik iets. Wasmachine op back up poort (had ook iets anders kunnen zijn) en de Marstek accu zelf in een stopcontact waar verder niks op die groep zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Volgens mij kan dat inderdaad. Gewoon zien dat je wasmachine niet meer dan 2500W verbruikt en de batterij vol genoeg is als je de was wil doen :) Wel een goed idee om een kring/groep vrij te maken. Ga dat hier waarschijnlijk doen met de regenwaterpomp (die enkel voor toilet sporadisch gebruikt gaat worden).

[ Voor 35% gewijzigd door Avenger 2.0 op 10-04-2025 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
d3x schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:39:
[...]

lees je even volledig in zou ik zeggen, op de tekening met het gedeelte nr2 kan dan enkel een koppeling zijn met de batterij en NOOIT met het normale net. Ook een loop maken op deze manier lijkt mij niet ideaal, als de batterij plat is heb je geen wasmachine meer.
Wat gebeurt er eigenlijk als je op de backup een hoger vermogen aansluit dan 2500 W? Is er dan een zekering of automaat binnenin de batterij die de geest geeft? En komt die dan vanzelf terug actief na een tijdje? Ik zie op die schets immers ook een wasmachine en een waterkoker gesymboliseerd staan. Daarmee geraak je gemakkelijk boven 2500W en dan.... ?? Weet dat iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vinom schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:37:
Ik heb een groep op zolder waar alleen de wasmachine op zit. Wassen doen we niet elke dag dus ik had het idee om de Marstek in het stopcontact te prikken van de wasmachine en de wasmachine op de backup terminal van de Marstek. Eigenlijk zoals het plaatje het bevestigd: [Afbeelding]
NIET doen, de batt op de groep van een wasmachine.. die heeft zeer waarschijnlijk een ander type aardlek (natte groep) en als er kortsluiting optreed? Ze zetten niet voor niets dit soort appararaten op aparte groepen...

Voor meer achtergrond kijk hier eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
d3x schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:00:
[...]

Dat is het resultaat van XLS reken je rijk :) een batterij moet je niet gaan afrkenen op de SOC verliezen, tuurlijk is het leuker met hoger rendement, maar je moet realistisch zijn met een AC/DC en dan terug DC/AC omvormer als plugin, als je hoger rendement wil moet je een hybride omvormer hebben met PV en Batterij aan elkaar. Maar dan ben je ook dubbel van prijs kwijt.

Even de omrekening in echte waarde: (BE prijzen)

terugleverwaarde in april (neem 5 cent wat voor de meeste al veel te veel is maar er zijn ook goeie contracten)
Kost van electriciteit 12cent en alle taxen on top 14cent.

elke kw die in en uit je batterij gaat met 75% SOC "kost" je dus 6.7cent, een 80% kost je 6,25cent, niet echt het grootste verschil. ik reken dit als kost want anders had je dit als teruglever vergoeding. Had je dit afgenomen van het net was de kost 26cent, winst nog steeds per kw ongeveer 19cent. Aan 4.5kw en 250 dagen per jaar zit je aan een roi van 7-8j. Als je dan nog een dynamisch contract gaat gebruiken vooral in winter dan kan je ook nog extra roi halen.

mogeljiks nu in NL nog niet van toepassing met saldering etc, maar dit is nu het systeem in BE met digitale meter en dus vermoed ik ook in NL in de toekomst soortgelijks.
Als de omvormer 95% efficiënt is ( even als afgerond voorbeeld )
Dan zou ik zeggen ac naar dc 5 % verlies
Dan dc naar ac weer 5% . Totaal 10% geen 25 % verlies
Waar zit hem die extra 10% verlies is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
SatScan schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:47:
[...]
NIET doen, de batt op de groep van een wasmachine.. die heeft zeer waarschijnlijk een ander type aardlek (natte groep) en als er kortsluiting optreed? Ze zetten niet voor niets dit soort appararaten op aparte groepen...
Goede opmerking. Zou inderdaad eens moeten testen of de DIFF springt. Maar dan blijft de backup poort misschien verder leveren? En wat inderdaad bij kortsluiting? Een (glas)zekering intern die doorbrand? En hoe deze vervangen dan? Die backup poort roept nog veel vragen op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser
  • Laatst online: 20:58

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

Goede14 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:57:
[...]

Een rst 20i3 toch?

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
SatScan schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:47:
[...]

Voor meer achtergrond kijk hier eens!
Hier zit de groep van de wasmachine gewoon achter dezelfde aardlekschakelaar waar ook 'gewone' groepen achter zitten. Dus gewoon een type/klasse A aardlek die tript bij 30 mA of hoger verschil.

Maar sowieso, ik heb ook nog steeds m'n vragen/bedenkingen bij die backup poort. Sowieso, op het moment dat het systeem 'off-grid' draait omdat er een stroomstoring is. Naar wat ik hier heb gelezen, als je de grid-kant wel gewoon aangesloten laat, is er nog steeds gewoon aarde, ook op de randaarde van de backup aansluiting. Maar welke beveiligingen biedt Marstek verder in het geval van een aardlek, overbelasting en kortsluiting? En hoe 'destructief' (of reset-baar door de gebruiker) zijn die beveiligingen?

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
A3-D schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:37:
[...]

Goed om te horen dat 2 batterijen op ieder een aparte fase werkt. Mijn tweede batterij komt begin mei en daarvoor wordt ook een aparte groep aangelegd (de huidige batterij zit ook op een eigen groep).

Ik was er nog niet helemaal uit of ze beiden op dezelfde fase moesten worden aangesloten, of beiden op een eigen, aparte fase.
Voor de batterijen werking maakt het niet uit sinds firmware v1.51 en gebruik van de MT CT oplossing.

Voor je installatie natuurlijk wel je fases moeten niet overbelast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:47:
[...]
Dan zou ik zeggen ac naar dc 5 % verlies
Dan dc naar ac weer 5% . Totaal 10% geen 25 % verlies
Waar zit hem die extra 10% verlies is..
Dan zou ik zeggen ac naar dc 10 % verlies
Dan dc naar ac weer 10% . Totaal 0% verlies
Waar zit hem die 0% verlies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-09 14:58
eymey schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:59:
[...]

Hier zit de groep van de wasmachine gewoon achter dezelfde aardlekschakelaar waar ook 'gewone' groepen achter zitten. Dus gewoon een type/klasse A aardlek die tript bij 30 mA of hoger verschil.

Maar sowieso, ik heb ook nog steeds m'n vragen/bedenkingen bij die backup poort. Sowieso, op het moment dat het systeem 'off-grid' draait omdat er een stroomstoring is. Naar wat ik hier heb gelezen, als je de grid-kant wel gewoon aangesloten laat, is er nog steeds gewoon aarde, ook op de randaarde van de backup aansluiting. Maar welke beveiligingen biedt Marstek verder in het geval van een aardlek, overbelasting en kortsluiting? En hoe 'destructief' (of reset-baar door de gebruiker) zijn die beveiligingen?
Ik heb een losse groep voor de droger en een losse groep voor de wasmachine. Wij hebben zelden beide machines aan staan, dus ik ben van plan om de batterij op één van de twee groepen te zetten en de andere machines op één groep. Zover ik kan zien zijn het "gewone" groepen met ook dezelfde aardlekschakelaar.

Marstek Venus 5.12KWh V148 - Shelly Pro 3EM (B2500 geëmuleerd)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dynamodz
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15-09 12:40
Wat een vervelende situatie zeg! De procedure die Marstek hanteert is niet echt klantvriendelijk. Toevallig ben ik recent in gesprek geraakt met Marstek om te kijken of we hun producten in de toekomst zouden kunnen aanbieden. Voordat we met een merk in zee gaan, doe ik altijd uitgebreid onderzoek naar de ervaringen van gebruikers en zo kwam ik op deze topic terecht.
Jouw verhaal wil ik graag meenemen in onze gesprekken met Marstek. Ik zal jouw melding doorgeven aan de leiding daar, zodat ze hier hopelijk sneller actie op ondernemen. Het lijkt me belangrijk dat ze goed begrijpen hoe klanten zoals jij dit ervaren en voor ons om te weten hoe ze dit oppakken.

Ik ben ook benieuwd of de batterijen inmiddels beter samenwerken met systemen zoals Home Assistant icm met zonnepanelen / dynamische contracten (tibber), vooral als het gaat om slim laden tijdens goedkope of zonnige momenten en ontladen bij hoge prijzen.

Den Haag / 12180 WP / 28 x 435 / 2 x MPPT Serieel op Huawei SUN2000-10KTL-M1 / ZZO / 60°

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik krijg net een reactie van Hame op mijn vraag waneer we met drie accu's NOM kunnen draaien in een driefasen installatie.

Antwoord:

Dat kan nu al we hebben de laatste Firmware versie 149 gepushed en ik moet dan een accu per fase toe wijzen...

Dus alles boven 149 is test Firmware schijnbaar.
En ik wil alle accu's altijd voor alle fasen nul kunnen gebruiken.
Zo slobbert de wp de accu leeg die op die fase zit en de andere twee accu's blijven nagenoeg vol.

Ze zijn er nog niet met hun sofware gebeuren.

Op zich was het antwoord wel correct natuurlijk NOM met drie accu's in een driefasen installatie... alleen niet op de manier zoals ik dat graag zou willen.

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald.42 op 10-04-2025 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SatScan schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:24:
[...]

Nee dat maakt niets uit! De batt staat niet de hele tijd in een bepaalde wattage te leveren!

Mijn life time RTE is 80,5% de batt (PIB) staat beschut buiten en de kabel naar mijn energiemeter is tenminste 20m. De PID is aangesloten op een aparte 16A groep/kring en ontgrendeld naar 2500w.

Even gluren bij de buren en je weet genoeg... _/-\o_

[Afbeelding]
Met de Marstek gemeten of met HW energiemeter? Want dat scheelt wel een 5 tal procent. Ik zit rond de 75% met de MID gekeurde HW meter. Ben daar tevreden mee voor benutten van PV opbrengst die ik anders zo goed als gratis in het net steek.

[ Voor 9% gewijzigd door DSSW op 10-04-2025 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
newz schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:16:
[...]

Ik heb een losse groep voor de droger en een losse groep voor de wasmachine. Wij hebben zelden beide machines aan staan, dus ik ben van plan om de batterij op één van de twee groepen te zetten en de andere machines op één groep. Zover ik kan zien zijn het "gewone" groepen met ook dezelfde aardlekschakelaar.
Hier zitten droger en wasmachine samen op 1 groep. Strict genomen niet volgens de voorschriften, maar het maximaal opgenomen vermogen van de wasmachine is 2400W en dat van de droger 800W, omdat het een warmtepompdroger betreft. Beiden tegelijk aanzetten durven we wel, maar ik zou hier zeker geen PIB meer bij plaatsen.

Als je wasmachine en (warmtepomp)droger op een eigen groep hebt en beiden maximaal 2400W opnemen, dan zou ik het met een PIB die vergrendeld is op 800W denk ik ook wel aandurven. Ten eerste omdat bij leveering door de batterij de wasmachine direct die 800W zal opsouperen als z'n verwarmingselement aan staat (dus minder stroom door de automaat heen) en ten tweede omdat dat hoge gebruik ook alleen maar tijdens bepaalde korte periodes in het waspgoramma is.

Maar met de huidige onduidelijkheid over beveiliging (of gebrek daaraan?) op de backup poort zou ik het niet op die poort durven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:55:
[...]

Met de Marstek gemeten of met HW energiemeter? Want dat scheelt wel een 5 tal procent. Ik zit rond de 75% met de MID gekeurde HW meter. Ben daar tevreden mee voor benutten van PV opbrengst die ik anders zo goed als gratis in het net steek.
Via de modbus dus vanaf de PIB. Anders krijgen we zoveel verschillende parameters dat het nog moeilijker wordt om te vergelijken.. dit is al discutabel ivm temperatuur verschillen en wattages bij gebruik. Dat is in elke situatie anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
Sibbele schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:05:
[...]
Ok dan. Dat zou mooi zijn. Zelf heb ik v1.49, Hoe krijg ik de nieuwste versie 1.51 dan.
Je zou via feedback een upgrade naar V151 kunnen aanvragen.
Maar dat zal jouw probleem met de Homewizard batterijen niet oplossen omdat het 'samenwerken' uitsluitend werkt tussen Marstek batterijen icm de CT002 of CT003.
Als je batterijen van verschillende merken wilt laten samenwerken zou je iets moeten bouwen met modbus.

Pagina: 1 ... 118 ... 263 Laatste

Let op:
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.