.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Zie wat Innovoltus op 07/04 in een blog op hun website publiceerden betreffende de kafka-toestanden:
https://innovoltus.be/ste...lgeving-geen-steek-houdt/
Let op met de inhoud van de links naar De Tijd. Deze zijn van 14 maart en stroken niet meer met de publicatie over de uitspraken van Minister De Praetere in HLN op 04 april:
https://www.hln.be/binnen...n-en-batterijen~a010013c/
en ook niet met de aanpassingen die Fluvius heeft gemaakt op hun website over de regels aldaar:
https://www.fluvius.be/nl...r/plug-en-play-toestellen
Fluvius spant echt de kroon:
Stel je hebt nog een analoge meter, nog geen PV en je wil een stekker-installatie gebruiken:
Dan moet je die binnen de 30 dagen na eerste gebruik melden, zelfs al is die maar 800W, ze komen dan een digitale meter plaatsen, zogezegd om dan "te kunnen genieten" van een injectievergoeding (haha bijna niks) maar wat echt van de pot gerukt is: ze rekenen dan prosumententarief aan tot op de datum dat de digitale meter er staat.
Heb ook even met Fluvius gebeld, voor alle duidelijkheid over het vermogen van 800W.
De regels en grenzen voor vaste installaties gelden, ook voor plug-en-play toestellen of combinaties ervan.
Het vermogen van de omvormer telt, niet de mogelijke instelling limitatie via app.
Wil zeggen voor deze Marstek: 2500W
B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant
Ik ben er klaar mee. Ik had een update naar v151 gedaan vanuit de app. In mijn eerdere berichten zei ik al dat hij compleet gelocked staat in de standby modus. Ik heb echt werkelijk alles gedaan. Acces points uit gezet reset enz. Ik heb 2 dagen in de feedback om een push back naar fw v148 gevraagd. Uiteindelijk met excuus eindelijk ontvangen. Helpt niks meer. De BMS is denk ik dood.Arjen S schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:40:
Ik heb via de gebruikersfeedback instructie gekregen hoe ik de Marstek Venus 5.12 batterij kan upgraden naar de laatste versie maar hij is in dit proces blijven hangen. Nu heb ik alleen nog een groen lampje van de aan en uit knop en ik hoor de ventilator maar verder is er geen verbinding meer mogelijk en is er geen enkel lampje meer actief aan de voorkant van de batterij. Ook heb ik de batterij de gehele nacht stroomloos gelaten en vanmorgen opnieuw een poging gedaan om verbinding te krijgen echter zonder resultaat.
De verkopende partij verwijst mij naar de support via gebruikersfeedback waar ik ook de instructie heb gekregen voor de update maar daar is het sinds gisteren morgen stil.
Is er buiten wat ik geprobeerd heb, de aan/uit knop lang ingedrukt houden, een reset procedure voor de batterij? Ikzelf vermoed dat de firmware tijdens het update proces corrupt is geraakt en dat verbinding niet meer mogelijk is. Heeft iemand ervaringen met de support ingeval van een storing? Ik moet mijn zonnepanelen nu gaan uitschakelen omdat ik anders teveel terug ga leveren dus dit is best behoorlijk vervelend. Alvast bedankt voor ieders reactie!
Ik probeer @Smart-Charged te pakken te krijgen. Niks nada.
Ze mogen hem van mij komen ophalen en ik heb spijt dat ik er nog 1 bij @Duramotion heb besteld. Ik ben al 3 maanden aan het klooien met dat ding. Dan doet hij het weer 2 weken goed en dan weer gezeik. Ik stop er mee
PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride
Dan moet je wel zot zijn om te registreren als je nog een analoge teller hebt. Wachten tot je bericht krijgt dat ze digitale teller komen installeren en de dag ervoor je installatie aanmeldenDolf_Tweakers schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:18:
Stel je hebt nog een analoge meter, nog geen PV en je wil een stekker-installatie gebruiken:
Dan moet je die binnen de 30 dagen na eerste gebruik melden, zelfs al is die maar 800W, ze komen dan een digitale meter plaatsen, zogezegd om dan "te kunnen genieten" van een injectievergoeding (haha bijna niks) maar wat echt van de pot gerukt is: ze rekenen dan prosumententarief aan tot op de datum dat de digitale meter er staat.
Wat wil dit concreet zeggen? Dat je altijd de Marstek moet aanmelden ook al staat deze op 800W? Dan is het ook weer onduidelijk wat er in de toekomst gebeurt als je maar maximaal 800W per huishouden zou mogen hebben...Dolf_Tweakers schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:18:
Heb ook even met Fluvius gebeld, voor alle duidelijkheid over het vermogen van 800W.
De regels en grenzen voor vaste installaties gelden, ook voor plug-en-play toestellen of combinaties ervan.
Het vermogen van de omvormer telt, niet de mogelijke instelling limitatie via app.
[ Voor 4% gewijzigd door Avenger 2.0 op 09-04-2025 10:30 ]
Maar zijn die updates ook echt nodig als je toch alleen via modbus aanstuurt? Volgens mij zijn die firmware-'verbeteringen' voornamelijk voor de werking van de draadloze CT toch? Of andere software regelingen die ik toch niet gebruik.SatScan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:12:
[...]
Heb ik ook indien nodig/of gewenst maar firmware updates komen toch echt via BT en helaas niet als downloads.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Volgens mij krijgt de BMS ook updates. Maar kan je in de router gewoon de connectie met internet van de Marstek niet blokkeren? Hoe komen de updates binnen? Via de GSM en dan bluetooth naar Marstek of download de Marstek die zelf via Wifi?antonboonstra schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:30:
[...]
Maar zijn die updates ook echt nodig als je toch alleen via modbus aanstuurt? Volgens mij zijn die firmware-'verbeteringen' voornamelijk voor de werking van de draadloze CT toch? Of andere software regelingen die ik toch niet gebruik.
Klinkt als wifi problemen. Probeer eens acces points bij te plaatsen.Eveir schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:03:
[...]
Ter info.
Ondertussen v149 draaiende na contact met Marstek. Connectie houdt langer stand, maar nog steeds regelmatig van online naar offline.
Cache geheugen gewist, batterij gereset, CT002 gereset, geen soelaas.
Opnieuw contact opgenomen met Marstek.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tot nu toe hebben alle mensen met soort gelijke problemen dit kunnen oplossen door hun wifi te verbeteren.
Het is friet!
Ik ben serieus aan het overwegen om mijn bestelling te annuleren. Het continue veranderen van de regels en de gebrekkige communicatie van de overheid maakt het wel heel moeilijk om aan alle regeltjes te (blijven) voldoen.Dolf_Tweakers schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:18:
Alweer voor de B-Tweakers:
Zie wat Innovoltus op 07/04 in een blog op hun website publiceerden betreffende de kafka-toestanden:
Let op met de inhoud van de links naar De Tijd. Deze zijn van 14 maart en stroken niet meer met de publicatie over de uitspraken van Minister De Praetere in HLN op 04 april:
en ook niet met de aanpassingen die Fluvius heeft gemaakt op hun website over de regels aldaar:
Heb je de accu al in de buurt van aan acces point jeer gezet, zodat je 100% zeker weet dat er dekking is?Houtje01 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:25:
[...]
Ik ben er klaar mee. Ik had een update naar v151 gedaan vanuit de app. In mijn eerdere berichten zei ik al dat hij compleet gelocked staat in de standby modus. Ik heb echt werkelijk alles gedaan. Acces points uit gezet reset enz. Ik heb 2 dagen in de feedback om een push back naar fw v148 gevraagd. Uiteindelijk met excuus eindelijk ontvangen. Helpt niks meer. De BMS is denk ik dood.
Ze mogen hem van mij komen ophalen en ik heb spijt dat ik er nog 1 bij @Duramotion heb besteld. Ik ben al 3 maanden aan het klooien met dat ding. Dan doet hij het weer 2 weken goed en dan weer gezeik. Ik stop er mee
Het is friet!
Wat ik begrepen heb is dat er ook modbus wijzigen zijn geweestantonboonstra schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:30:
[...]
Maar zijn die updates ook echt nodig als je toch alleen via modbus aanstuurt? Volgens mij zijn die firmware-'verbeteringen' voornamelijk voor de werking van de draadloze CT toch? Of andere software regelingen die ik toch niet gebruik.
Als je dat niet doet en andere wel moet je goed gaan opletten als je zelf modbus updates doet van de firmware om wat voor reden dan okk
.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025
Foto van de installatie? Dit is voor de 'vaste' verbinding op de groep? aka geen wandcontact?DePrutser schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:47:
Inmiddels ontvangen en omgebouwd. Past helaas net niet. Moest even de drempel 3 nokjes iets inkorten. Nu past het.
Als je deze besteld dan zou het moeten passen zonder aanpassing.
Link:
https://www.reichelt.com/...CTYPE=private&LANGUAGE=nl
[ Voor 10% gewijzigd door JeffreyGorissen op 09-04-2025 10:45 . Reden: quote was stuk ]
🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |
dit kan je gebruiken voor zowel vast als bekabeld, als jij hem in het stopcontact wil steken, maar die rechte stekker is een issue kan je een kabeltje maken met haakse stekker.JeffreyGorissen schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:43:
[...]
Foto van de installatie? Dit is voor de 'vaste' verbinding op de groep? aka geen wandcontact?
Sowieso is het handiger een losse stekker te kopen mocht je hem 'vast' willen zetten dan te gaan knippen, stekkertje (Betteri BC01) kost 5 euro in rechte uitvoering.
Als ik dit (en veel meer) hier allemaal lees de laatste dagen...: Is Marstek de gewone klant als beta-tester aan het gebruiken? Ok hier passeren enkel de problemen en niet alle installaties waar het goed gaat, maar toch. Gezien daar nog alle Belgische toestanden bijkomen overweeg ik m'n Marstek-aankoop toch maar te annuleren. Het sop is de kool niet meer waard lijkt me. Binnen enkele weken/maanden zal Marstek z'n sturing wel op orde krijgen en er zullen nog wel aanbiedingen komen eens de markt in belgië eindelijk duidelijk geregeld zal zijn...Houtje01 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:25:
[...]
Ik ben er klaar mee. Ik had een update naar v151 gedaan vanuit de app. In mijn eerdere berichten zei ik al dat hij compleet gelocked staat in de standby modus. Ik heb echt werkelijk alles gedaan. Acces points uit gezet reset enz. Ik heb 2 dagen in de feedback om een push back naar fw v148 gevraagd. Uiteindelijk met excuus eindelijk ontvangen. Helpt niks meer. De BMS is denk ik dood.
Even de ervaring met mijn eerste versie van mijn wallbox mét API meegeven.antonboonstra schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:09:
Daarom is mijn planning om de hele Bluetooth/WiFi koppeling over te slaan en de batterij alleen bedraad met modbus aan te sturen.
Via een register kon je de laadstroom 6-32A doorgeven wat ik gebruikt heb om PV only te kunnen laden.
Echter de leverancier had dat register in de NVRAM voorzien zodat deze na een paar maand de geest heeft gegeven wegens teveel schrijf acties. Perfect omgewisseld, puike garantie.
Is er iets bekend over het gebruik van de registers in de marstek via modbus?
Is modbus gebruik officieel (ivm garantie)
https://www.p1meter.nl/ne...em_RVALd_5FbXb291pkuhw8YA
en
https://www.nextenergy.nl...&utm_content=content_site
999€ voor de master batterij, en uit te breiden voor 799€ per batterij, klinkt wel interessant
1
2
3
4
5
6
7
8
| Technische specificaties Capaciteit: 2,1 kWh (uitbreidbaar tot 10,5 kWh per basis-unit) Laadvermogen: 1200W, ontlaadvermogen 800W Installatie: Plug & Play, geen installateur nodig Slimme aansturing: Optimalisatie via P1 meter op basis van dynamische energieprijzen Uitbreidbaar: Tot drie master batterijen en vier extra sub-batterijen per master Round Trip Efficiency (RTE): Tussen de 78% en 85%, wat het een van de efficiëntste plug-in batterijen op de markt maakt Prijs: € 999 voor de master batterij (waarvan BTW deels aftrekbaar) en €799 per sub-batterij. (Early bird aanbieding, normale prijs 1250,- euro) |
[ Voor 57% gewijzigd door NoFate op 09-04-2025 10:56 ]
Bel ze anders nog wat meer met informatie. -_-Dolf_Tweakers schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:18:
Alweer voor de B-Tweakers:
PS. ik zie ook dat je een ID7 tourer hebt, die ben je ook verplicht aan aan te melden op fluvius. Staat er op hun website.
Jeezees. met zulke telefoons gaan ze zeker beginnen vragen om aanmelden met factuur. We hadden eerst geen aanmeldingen maar met zulke vragen verpruts je het voor iedereen

EDIT// "Dezelfde regels gelden voor vaste instalalties" klopt niet, vaste installies moeten gekeurd worden. Volgens hun website de plugin batterijen niet (ook niet aan arei voldoen) dus andere regels.
[ Voor 8% gewijzigd door SadisticPanda op 09-04-2025 11:05 ]
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
Welke Betteri BC01 past dan? Want ze hebben verschillende types en is mij niet geheel duidelijk. Zou de kabel graag klaarmaken voordat de batterij toe komt namelijk.KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:46:
[...]
Sowieso is het handiger een losse stekker te kopen mocht je hem 'vast' willen zetten dan te gaan knippen, stekkertje (Betteri BC01) kost 5 euro in rechte uitvoering.
Als je de batterij niet voor de zomer kan installeren lijkt mij ook beter om ineens tot de lente van volgend jaar te wachten. Tegen dan is er meer keus en zullen de prijzen nog een stuk lager liggen.godfella schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:35:
[...]
Ik ben serieus aan het overwegen om mijn bestelling te annuleren. Het continue veranderen van de regels en de gebrekkige communicatie van de overheid maakt het wel heel moeilijk om aan alle regeltjes te (blijven) voldoen.
Uiteraard alles geprobeert. Volle bak dekking. Staat nu weer 1,5 m onder de hoofdrouter. Daar heeft hij steeds gestaan. Alle acces points uitgezet zodat batt en ct002 op dezelfde router zitten. Alles al geprobeerdDePrutser schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:36:
[...]
Heb je de accu al in de buurt van aan acces point jeer gezet, zodat je 100% zeker weet dat er dekking is?
PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride
Heb je een link naar die 5 euro stekker? Is deze al bekabeld zonder de stopcontact aansluiting? of moet je dan nog knippen en aansluiten op de groep?KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:46:
[...]
dit kan je gebruiken voor zowel vast als bekabeld, als jij hem in het stopcontact wil steken, maar die rechte stekker is een issue kan je een kabeltje maken met haakse stekker.
Wil dit wel doen ivm 2500 w unlock (hiervoor moet hij rechtstreeks op de groep. Via stekker mag hij officieel max 800w terug leveren.
🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |
https://www.amazon.de/Bet...ker-3-polig/dp/B08KMCZFG7Avenger 2.0 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:59:
[...]
Welke Betteri BC01 past dan? Want ze hebben verschillende types en is mij niet geheel duidelijk. Zou de kabel graag klaarmaken voordat de batterij toe komt namelijk.
Die heb ik gekocht
Is er iets bekend over het gebruik van de registers in de marstek via modbus? > Ja, staat gewoon in TS.bruneelm schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:54:
[...]
Even de ervaring met mijn eerste versie van mijn wallbox mét API meegeven.
Via een register kon je de laadstroom 6-32A doorgeven wat ik gebruikt heb om PV only te kunnen laden.
Echter de leverancier had dat register in de NVRAM voorzien zodat deze na een paar maand de geest heeft gegeven wegens teveel schrijf acties. Perfect omgewisseld, puike garantie.
Is modbus gebruik officieel (ivm garantie) > Ja, waarom zou er dan anders een Modbus kabel bijgeleverd zijn.
MTVenus V151 CT003 V110 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Is dat zo? Uiteindelijk trekt hij toch ook 2500W bij opladen via de stekker. Zolang dit stopcontact een eigen groep is zou dit toch via stekker kunnen werken. Misschien wel verstandig om een versterkt stopcontact te installeren (wat gebruikt wordt voor EV laden) en gerate is voor continue 14A.JeffreyGorissen schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:12:
[...]
Wil dit wel doen ivm 2500 w unlock (hiervoor moet hij rechtstreeks op de groep. Via stekker mag hij officieel max 800w terug leveren.
er is een verschil tussen afnemen en terugleveren... maar ik ga er vanuit dat het een 800W setting als verplichting zal geven of dat ze de app moeten aanpassen dat als je locatie BE kiest er geen 2500W optie meer zal zijn.Avenger 2.0 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:28:
[...]
Is dat zo? Uiteindelijk trekt hij toch ook 2500W bij opladen via de stekker. Zolang dit stopcontact een eigen groep is zou dit toch via stekker kunnen werken. Misschien wel verstandig om een versterkt stopcontact te installeren (wat gebruikt wordt voor EV laden) en gerate is voor continue 14A.
wat ik lees uit de fluvius website is dat iemand met een digi meter in BE en al iets van PV heeft de stekker batterij sowieso moet aanmelden. Nou als hij er niet tussen staat stuur ik wel een andere door

DIe 5Kva max lees ik nu hier weer nergens. Maar je zal het aantal moeten melden
Die van fluvius gaan antuurlijk denken dat je PV en batterij op eenzelfde moment gaan teruglveren. 1+1 = 2
[ Voor 9% gewijzigd door d3x op 09-04-2025 11:39 ]
BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
een enkel MT leest de totaal teruglever capaciteit ongeacht op welke fase en zal deze compenseren, daarvoor is er een speciale setting. Echter als je meerdere MT elk op een fase plaats is er ander MT gedrag.royduf schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:39:
Laadt de Marstek thuisaccu ook op van de zonnepanelen, als de panelen en thuisaccu op verschillende fases zijn aangesloten? Thanxs!
BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Een fabrikant als SMA heeft z'n zaakjes wat dat betreft goed op orde. Zij geven in de (lange) lijst met modbus adressen aan of een adres cyclisch geschreven mag worden of juist niet.bruneelm schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:54:
[...]
Even de ervaring met mijn eerste versie van mijn wallbox mét API meegeven.
:strip_exif()/f/image/Uyoiwclj4Juvg24fDhEHZXTw.png?f=user_large)
Helaas specificeert Marstek dit niet, maar het lijkt mij wel heel stom bedacht als ze dit in de NVRAM hebben geimplementeerd.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Volgens vlaanderen.be ben net NOG eens gaan lezen en die tekst lijkt me plots aangepast, ik weet zeker dat er voorheen een specifieke alinea stond dat voor stekkerbatterijen ongeacht een analoge of digitale meter of ongeacht het vermogen deze altijd moesten aangemeld worden. Die alinea lijkt nu verdwenen....
Nu is het volgens vlaanderen.be ; digitale meter en omvormervermogen kleiner dan 800W niet aan te melden voor de stekkerpanelen en batterijen.
Maar wat verder gaan ze nu blijkbaar met klein nuance verschil de toer van Fluvius op: Vlaanderen.be "Ongeacht analoge of digitale meter, stekkerzonnepanelen en batterijen met omvormervermogen VANAF 800W is aanmelden altijd noodzakelijk...
Meer dan 800W zal wel kunnen maar dan moet je het uiteraard melden maar ga je dan eveneens aan de voorwaarden van een vaste installatie moeten voldoen of niet? Wie zal het zeggen?? Correctie: Volgens Fluvius "Bovendien blijven de regels en grenzen voor vaste installaties gelden, ook voor plug-en-play toestellen of combinaties ervan" .
Ook blijft uiteraard de Synergrid homologatie noodzakelijk.
IK werd het allemaal zo beu dat ik spijtig genoeg mijn bestelling van de MT geannuleerd heb.
[ Voor 6% gewijzigd door Rik57 op 09-04-2025 12:25 ]
Die max 800W is nog niets officieel van beslist (moet de federale regering nog doen). Volgens hierboven moet je sowieso bij Fluvius aanmelden omdat de Marstek tot 2500W kan.d3x schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:37:
[...]
er is een verschil tussen afnemen en terugleveren... maar ik ga er vanuit dat het een 800W setting als verplichting zal geven of dat ze de app moeten aanpassen dat als je locatie BE kiest er geen 2500W optie meer zal zijn.
wat ik lees uit de fluvius website is dat iemand met een digi meter in BE en al iets van PV heeft de stekker batterij sowieso moet aanmelden. Nou als hij er niet tussen staat stuur ik wel een andere door. Het is en blijft een stekker, morgen mag ik dus van leevrancier veranderen of wegdoen als ik wil
DIe 5Kva max lees ik nu hier weer nergens. Maar je zal het aantal moeten melden![]()
Die van fluvius gaan antuurlijk denken dat je PV en batterij op eenzelfde moment gaan teruglveren. 1+1 = 2
Dij de Marstek (of eender welke retrofit batterij) is de 5kVA limiet is niet van toepassing gezien er een EnFluri sensor moet zijn om injectie te blokkeren.
Ik heb je een bericht gestuurdHoutje01 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:25:
[...]
Marstek 5,12kWh V151 | HW P1 en een CT003 v110 | Homey Pro | Home Assistent | Synology NAS | UniFi AP's | Kuga Plugin Hybride | Hue | Daikin Airco's
IK deel je frustratie ....hier 100% hetzelfde gevoel hieroverRik57 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:44:
Bij Fluvius staat wanneer je digitale meter hebt hoef je stekkerpaneel of batterij niet aan te melden tenzij (en nu komt het) tenzij deze een vermogen van 800 Watt of hoger heeft. In dat geval moet je binnen de 30 dagen aan melden .
Volgens vlaanderen.be ben net NOG eens gaan lezen en die tekst lijkt me plots aangepast, ik weet zeker dat er voorheen een specifieke alinea stond dat voor stekkerbatterijen ongeacht een analoge of digitale meter of ongeacht het vermogen deze altijd moesten aangemeld worden. Die alinea lijkt nu verdwenen....
Nu is het volgens vlaanderen.be ; digitale meter en omvormervermogen kleiner dan 800W niet aan te melden voor de stekkerpanelen en batterijen.
Maar wat verder gaan ze nu blijkbaar met klein nuance verschil de toer van Fluvius op: Vlaanderen.be "Ongeacht analoge of digitale meter, stekkerzonnepanelen en batterijen met omvormervermogen VANAF 800W is aanmelden altijd noodzakelijk...
Meer dan 800W zal wel kunnen maar dan moet je het uiteraard melden maar ga je dan eveneens aan de voorwaarden van een vaste installatie moeten voldoen of niet? Wie zal het zeggen?? Oja en uiteraard Synergrid homologatie.
IK werd het allemaal zo beu dat ik spijtig genoeg mijn bestelling van de MT geannuleerd heb.
Nee en Jaantonboonstra schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:30:
[...]
Nee:
De P1/CT doet niets met de sturing van je batterij, dat gebeurt oa in het Batterij Management Systeem, daarnaast zit er in de batterij een communicatie module die ook geüpdatet wordt. Die is belangrijk in combinatie met de P1/CT meter en Modbus. En er is nog een specifieke batterij firmware voor de veiligheidsprotocollen etc. daar heb ik nog geen update van gezien. De AI functie wordt nog verder ontwikkeld.
Ja:
De CT002 en CT003 worden geüpdatet om de communicatie te verbeteren cq te verfijnen en alles wat daar bij komt kijken.
Dus kort en goed,,,, zo nu en dan aan de App openen en met BT kijken of er updates zijn is zinvol. En ik verwacht dat de updates de komende periode elkaar nog snel zullen opvolgen gezien alle software uitdagingen... ;-)
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Updates komen op je telefoon (of ander apparaat waar je de Marstek app op hebt geinstalleerd) binnen en worden dan via bluetooth naar de batterij (of CT003) gestuurd.Avenger 2.0 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:32:
[...]
Volgens mij krijgt de BMS ook updates. Maar kan je in de router gewoon de connectie met internet van de Marstek niet blokkeren? Hoe komen de updates binnen? Via de GSM en dan bluetooth naar Marstek of download de Marstek die zelf via Wifi?
(mijn batterijen zitten op een aparte router met eigen internetverbinding en ik zie geen toename in data verbruik als ik updates installeer)
2x Venus E (Gen1) V151, Shelly Pro EM-50, Lilygo+HA

Laatste update 7 april:ivanhoe007BE schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:29:
Synergrid homologatie....te raadplegen via een Excel fileLaatste update 31/03/2025...maar nog geen Homewizard of Marstek te bespeuren.
Heb je vragen best via de postduif aub...wat een Belgenmop
https://www.synergrid.be/...lay_lijst-liste_NL-FR.pdf
Maar inderdaad zelfs 7/4 nog geen Marstek of HW
Laatste update is van 8/4. Normaal wel om de paar dagen een update, maar geen thuisbatterijen bijgekomen sinds eerste publicatie. Die verplichte EnFluri sensor die mee gehomologeerd moet worden zal daar voor veel tussen zitten. In zowat elk ander land is de P1 meter voldoendeivanhoe007BE schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:29:
Synergrid homologatie....te raadplegen via een Excel fileLaatste update 31/03/2025...maar nog geen Homewizard of Marstek te bespeuren.
Heb je vragen best via de postduif aub...wat een Belgenmop

Wat is dat ding?Avenger 2.0 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:34:
[...]
Die verplichte EnFluri sensor die mee gehomologeerd moet worden zal daar voor veel tussen zitten.
Ik had er dit weekend al eens naar gezocht omdat ik het hier een paar keer zag passeren maar kon er niets van terug vinden.
.BE - MT5.2KWh v151, HomeWizard P1 meter
JeffreyGorissen schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:12:
[...]
Heb je een link naar die 5 euro stekker? Is deze al bekabeld zonder de stopcontact aansluiting? of moet je dan nog knippen en aansluiten op de groep?
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:46:
[...]
dit kan je gebruiken voor zowel vast als bekabeld, als jij hem in het stopcontact wil steken, maar die rechte stekker is een issue kan je een kabeltje maken met haakse stekker.
@KeRsTmAnNeKe Voor de goede orde: Deze past in de grid aansluiting van de Marstek en dan kan je er zelf een kabel aan vast zetten (schroefconnectie?) zodat je hem eventuele 'vast' kan aansluiten?KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:12:
[...]
https://www.amazon.de/Bet...ker-3-polig/dp/B08KMCZFG7
Die heb ik gekocht
Een degelijk stopcontact dat voor 14A continu gebruik geschikt is, is natuurlijk een optie. Maar 'vast' aansluiten is eigenlijk stiekem ook wel makkelijker
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Elke dag komt er wel een nieuwe speler op de markt…zijn die beter? Afwachten. Zorg zeker dat je een support hebt van de fabrikant want op veel van de leveranciers moet je niet rekenen bij problemen. Die zijn enkel geïnteresseerd in te cashen bij verkoop.NoFate schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:55:
ik kwam net deze tegen op facebook
https://www.p1meter.nl/ne...em_RVALd_5FbXb291pkuhw8YA
en
https://www.nextenergy.nl...&utm_content=content_site
999€ voor de master batterij, en uit te breiden voor 799€ per batterij, klinkt wel interessant
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 Technische specificaties Capaciteit: 2,1 kWh (uitbreidbaar tot 10,5 kWh per basis-unit) Laadvermogen: 1200W, ontlaadvermogen 800W Installatie: Plug & Play, geen installateur nodig Slimme aansturing: Optimalisatie via P1 meter op basis van dynamische energieprijzen Uitbreidbaar: Tot drie master batterijen en vier extra sub-batterijen per master Round Trip Efficiency (RTE): Tussen de 78% en 85%, wat het een van de efficiëntste plug-in batterijen op de markt maakt Prijs: € 999 voor de master batterij (waarvan BTW deels aftrekbaar) en €799 per sub-batterij. (Early bird aanbieding, normale prijs 1250,- euro)
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V115 / 3 fasen net
Eigenlijk mag de P1 meter niet gebruikt worden om injectie/verbruik uit te meten voor de thuisbatterij (omdat deze eigendom is van nutsmaatschappij en kwestie ook verantwoordelijkheid te verschuiven in geval van problemen). Een aparte meter (meestal systeem met CT klemmen in de zekeringskast) moet gebruikt worden om opslag of injectie batterij te sturen. In mijn ogen een non-issue (max 800W injectie bij eventuele fout P1 meter) dat opgeblazen wordt om bureaucratisch te zijn en hunzelf maximaal in te dekken.gvb73 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:46:
[...]
Wat is dat ding?
Ik had er dit weekend al eens naar gezocht omdat ik het hier een paar keer zag passeren maar kon er niets van terug vinden.
Het is zoals altijd een grote klotezooi in België. Regeltjes en regeltjes en regeltjes maar geen eenduidigheid. Ik noem dat onkunde van de overheid en de administratie. Beslissingen nemen zonder technische kennis en bagage. Jammer maar helaas, we zijn een week voor de officiële toelating van ingebruikname en niemand weet hoe het moet of mag.SadisticPanda schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:56:
[...]
Bel ze anders nog wat meer met informatie. -_-
PS. ik zie ook dat je een ID7 tourer hebt, die ben je ook verplicht aan aan te melden op fluvius. Staat er op hun website.
Jeezees. met zulke telefoons gaan ze zeker beginnen vragen om aanmelden met factuur. We hadden eerst geen aanmeldingen maar met zulke vragen verpruts je het voor iedereen![]()
EDIT// "Dezelfde regels gelden voor vaste instalalties" klopt niet, vaste installies moeten gekeurd worden. Volgens hun website de plugin batterijen niet (ook niet aan arei voldoen) dus andere regels.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V115 / 3 fasen net
Inderdaad vast aansluiten is beter. Alleen is de regelgeving in BE niet echt duidelijk of dat mag zonder herkeuring. Dus met een stopcontact ben je dan zeker in regel.eymey schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:48:
Een degelijk stopcontact dat voor 14A continu gebruik geschikt is, is natuurlijk een optie. Maar 'vast' aansluiten is eigenlijk stiekem ook wel makkelijker
Echt wel, maar als het een troost mag zijn er staan nog geen interessante thuisbatterijen in de Synergrid lijst, dus veel kunnen we nog niet aansluiten vanaf 17 aprilDSSW schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:59:
[...]
Het is zoals altijd een grote klotezooi in België. Regeltjes en regeltjes en regeltjes maar geen eenduidigheid. Ik noem dat onkunde van de overheid en de administratie. Beslissingen nemen zonder technische kennis en bagage. Jammer maar helaas, we zijn een week voor de officiële toelating van ingebruikname en niemand weet hoe het moet of mag.

Tuurlijk hij gaat naar de som van de fasen kijken.royduf schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:39:
Laadt de Marstek thuisaccu ook op van de zonnepanelen, als de panelen en thuisaccu op verschillende fases zijn aangesloten? Thanxs!
Wat ook weer zever is want ze raden het zelfs aan om zo uw verbruik beter op te volgen.Avenger 2.0 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:58:
[...]
Eigenlijk mag de P1 meter niet gebruikt worden om injectie/verbruik uit te meten voor de thuisbatterij (omdat deze eigendom is van nutsmaatschappij en kwestie ook verantwoordelijkheid te verschuiven in geval van problemen).
(los van de batterij dan toch)
En sommige energie leveranciers hebben zelf hun eigen P1 meter en app.
.BE - MT5.2KWh v151, HomeWizard P1 meter
[ Voor 16% gewijzigd door Avenger 2.0 op 09-04-2025 13:14 ]
Update via BT maakt het apparaat wel breder inzetbaar. Bv voor off-grid eilandsystemen zonder wifi.NoFate schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:29:
wel vreemd dat firmware updates via BT gaan, zou beter zijn via wifi
Mag ik vragen of de batterij nog iets weergeeft van % in de batterij? of staat deze volledig op 0%Houtje01 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:25:
[...]
Onduidelijk. Gaat het om laad of afgifte vermogen? En is het gelijk aan of groter dan 800W? Of pas vanaf 801W? En wat als je de unit beperkt tot 799W (maar hij wel meer "kan")?Rik57 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:44:
Bij Fluvius staat wanneer je digitale meter hebt hoef je stekkerpaneel of batterij niet aan te melden tenzij (en nu komt het) tenzij deze een vermogen van 800 Watt of hoger heeft. In dat geval moet je binnen de 30 dagen aan melden .
Rare jongens die Belgen (vrij naar Obelix)
met papier mache kun je alles maken!!
Ik zou deze klanten service zaken niet via dir forum laten verlopen alleen de conclusie delen zoals vervangen of dit of dat is het probleem geweest.Duramotion schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:46:
[...]
Mag ik vragen of de batterij nog iets weergeeft van % in de batterij? of staat deze volledig op 0%
Anders krijgen we hier een heel heen en weer tussen x klant en leveranciers.
En als de uitkomst niet zo gunstig is leest iedereen mee hoe niet goed het is gegaan.
Beetje pr drama dan.
.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025
Wat wil je met 6 regeringen voor een piepklein landje...Servowire schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:54:
[...]
PS: ben zelf Belg...
BE 2 x MT 5.12 kWh V151 CT003 V114 Landis & Gyr E360 1P
Wie zegt dat dit bij martsek niet ook zo is.DSSW schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:50:
[...]
Elke dag komt er wel een nieuwe speler op de markt…zijn die beter? Afwachten. Zorg zeker dat je een support hebt van de fabrikant want op veel van de leveranciers moet je niet rekenen bij problemen. Die zijn enkel geïnteresseerd in te cashen bij verkoop.
Tot nu toe zie ik mensen maanden wachten op vervangingen, zelf opsturen naar Duitsland en niks krijgen totdat een container weer is aangekomen.
Ik verwacht een voorraad in lager ergens in de eu voor garantie gevallen die worden vervangen door nieuwe en verkocht om deze voorraad niet oud te laten worden.
Maat of dat het geval is .?
Vermogen omvormer, ook al wordt dat niet bereikt door software limitaties. En die is 2500W gezien die kan laden (en ontladen indien ingesteld) op 2500W. Wetgeving en politiek is hier altijd bureaucratisch en bemoeiziek geweest.Servowire schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:54:
[...]
Onduidelijk. Gaat het om laad of afgifte vermogen? En is het gelijk aan of groter dan 800W? Of pas vanaf 801W? En wat als je de unit beperkt tot 799W (maar hij wel meer "kan")?
En omzeilen van de regels kennen ze hier ook iets van. Zoals de firma's die de Marstek komen 'installeren' om zo maar 6% BTW te moeten factureren (indien woning >10j) en zo extra winst op te strijken
[ Voor 15% gewijzigd door Avenger 2.0 op 09-04-2025 14:03 ]
Ik heb nagevraagd bij Hoymiles enkel uit nieuwsgierigheid of ze de goedkeuring op hun site zetten. Het antwoord was "I think first of all you can contact our dealers in Belgium and ask them if they have MS-A2 to sell" en ik kreeg 1 website adres waar ik niet wijzer werd.
Aangaande de wisselende regelgeving, ik denk dat de tegenstanders van stekkertoestellen vrezen dat ze een stuk van de taart gaan kwijtspelen als stekkertoestellen te gemakkelijk goedgekeurd zouden geraken en zich misschien nu roeren om het ons moeilijker te maken. Just my 2 cents.
Als ze uiteindelijk een oplossing hebben voor een probleem is die oplossing op zich weer reden tot een volgend probleemServowire schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:54:
[...]
Onduidelijk. Gaat het om laad of afgifte vermogen? En is het gelijk aan of groter dan 800W? Of pas vanaf 801W? En wat als je de unit beperkt tot 799W (maar hij wel meer "kan")?
Batterij geeft na opstarten gewoon 100 % aan. En dat moet kloppen, want maandag middag is hij nog volgeladen met zonnestroom. Maar savonds ging hij niet meer ontladen. Hij bleef op standby staan.Als ik een reset doe naar fabrieksinstellingen springt tijdens opstarten het warn lampje aan. Maar volgens mij is dat altijd zo. Maar ook in de app zie je het laad niveau wijzigen. Soms 9% dan weer 80% soms 1% en uiteindelijk staat hij weer standby op 100%. Manueel laden/ontladen werkt niet. Hij blijft in elke mode op standby staan. Ik denk dat de bms kapot is. Smart charged heeft mij gebeld en gevraagd of ik in de feedback kan vragen of marstek mijn batterij wil uitlezen. (Wist niet dat, dat kon) en op dat antwoord van marstek gaat smart charged actie ondernemen zeggen ze. Ofwel repareren ofwel omruilen.Duramotion schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:46:
[...]
Mag ik vragen of de batterij nog iets weergeeft van % in de batterij? of staat deze volledig op 0%
Standaard Belgisch stopcontact van niko heeft gewoon 16A nominale stroom trekken(al zeker omdat in BE er 2.5mm² dient achter te zitten).eymey schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:48:
[...]
[...]
[...]
@KeRsTmAnNeKe Voor de goede orde: Deze past in de grid aansluiting van de Marstek en dan kan je er zelf een kabel aan vast zetten (schroefconnectie?) zodat je hem eventuele 'vast' kan aansluiten?
@Avenger 2.0
De klant doet er winst mee, de verkoper/ installateur op zich niet zoveel. Aankopen is altijd met 21% (of 0 percent met verlegging EU). Dat wordt dan afgerekend in hun btw aangifte, dus voor hen maakt het zoveel verschil niet, voor de eindklant natuurlijk wel ^^
[ Voor 18% gewijzigd door SadisticPanda op 09-04-2025 14:22 ]
Maar helemaal niet gemaakt om continue 16A te trekken voor de hele dag. Dacht ergens gelezen te hebben 10A maximaal continue. Voor EV raden ze toch maximaal 10A aan. Dan toch niet beter voor een stopcontact gaan wat hogere rating heeft?SadisticPanda schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:19:
[...]
Standaard Belgisch stopcontact van niko heeft gewoon 16A nominale stroom trekken(al zeker omdat in BE er 2.5mm² dient achter te zitten).
Zie: https://www.niko.eu/-/dow...6350949058b8bae3100bb685c
[ Voor 21% gewijzigd door Avenger 2.0 op 09-04-2025 14:32 ]
Het is een 5kWh batterij'tje, op 2u is die vol als je maximaal laadt (11A)Avenger 2.0 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:23:
[...]
Maar helemaal niet gemaakt om continue 16A te trekken voor de hele dag. Dacht ergens gelezen te hebben 10A maximaal continue. Voor EV raden ze toch maximaal 10A aan. Dan toch niet beter voor een stopcontact gaan wat hogere rating heeft?
Het verstopt dit topic nogal en het gaat vaak niet meer over de accu, nom, firmware en modbus enz enz.
Althans, mij begint het te storen. Mocht ik hier alleen in zijn dan mag u dit bericht als niet geschreven beschouwen.
Het is friet!
voor die keer dat het niet eens over brakke NL electriciteitskasten gaatDePrutser schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:45:
Kunnen de Belgen een eigen topic aanmaken over wetgeving, homelegatie, aansluit eisen, kritiek op de overheid enz enz?
Het verstopt dit topic nogal en het gaat vaak niet meer over de accu, nom, firmware en modbus enz enz.
Althans, mij begint het te storen. Mocht ik hier alleen in zijn dan mag u dit bericht als niet geschreven beschouwen.
of over die verlengkabels en frituristen op eenzelfde kring
ik begrijp je punt, is idd een idee voor forum start. Het grote BE plug&play forum - is het VEKA is het Fluvius nee dat is het niet, het is weer iets anders dat in mijn gedachte zit...

[ Voor 18% gewijzigd door d3x op 09-04-2025 14:52 ]
Haha ja die foto's die ik hier van NL elektrische kasten zie passeren. Hopelijk zijn de huidige inderdaad beter.d3x schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:49:
[...]
voor die keer dat het niet eens over brakke NL electriciteitskasten gaat
Die kans is groot 😅DSSW schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:39:
Container met Marsteks zal toch niet ontploft zijn zeker ?
Staat letterlijk maximaal nominale stroom van 16A in eerste zin. 10A is als je maar 1.5mm² hebt (wat niet mag in BE)Avenger 2.0 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:23:
[...]
Maar helemaal niet gemaakt om continue 16A te trekken voor de hele dag. Dacht ergens gelezen te hebben 10A maximaal continue. Voor EV raden ze toch maximaal 10A aan. Dan toch niet beter voor een stopcontact gaan wat hogere rating heeft?
Volgens mij vraagt Duravolt dit meer om te kijken wat er aan de hand is om zo ook in de toekomst iedereen beter te kunnen helpen. Ze hebben immers veel klanten hier.Maxwp schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:56:
[...]
Ik zou deze klanten service zaken niet via dir forum laten verlopen alleen de conclusie delen zoals vervangen of dit of dat is het probleem geweest.
Anders krijgen we hier een heel heen en weer tussen x klant en leveranciers.
En als de uitkomst niet zo gunstig is leest iedereen mee hoe niet goed het is gegaan.
Beetje pr drama dan.
Dus ook een leermoment voor hun.
De batterij waar het probleem mee is, is niet bij hun maar bij smart-charged gekocht.
Dus gewoon een vraag met technische achtergrond zoals vragen over impact meterkast met batterijen en niet over wetgeving.
2 x MT Venus V151, CT003 V114, ISKRA AM550, 1 fase
- sneller laden (8uur vs 2uur?)
- systeem is nog enigzins verplaatsbaar
- Ik kan het verdelen over 3 fases.
Ben nog even benieuwd:
- 3 accu's "samen" laten werken op 3 fases, gaat dat goed?
- ik heb al mijn p1 waardes in home assistant (mqtt), dus dat zou al voldoende moeten zijn?
- Bij voorkeur maak ik een eigen script: oftwel kan ik het systeem volledig via de modbus zelf besturen? (zonder de marstek app).
- als ik het goed begrijp is volledig backup bij stroomuitval via het net niet mogelijk? (enkel via een aparte stekker op de marstek zelf?)
- heeft iemand hem al open gehad? Ben wel benieuwd welke cellen er in zitten
Dat is voor apparatuur die kortstondig een hoge stroom nodig hebben. Langdurig gebruik is 10a. Staat er ook duidelijk in, wat dan ook nog eens vanuit het net naar eindverbruiker is.SadisticPanda schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:55:
[...]
Staat letterlijk maximaal nominale stroom van 16A in eerste zin. 10A is als je maar 1.5mm² hebt (wat niet mag in BE)
2500watt ontladen op stopcontact is al net meer dan 10A. En dat is met stekker zonder corrosie. Na een tijdje gaat deze corroderen en dus warm worden.
Ergo meer dan 800watt ontladen is vaste verbinding maken.
Mag deze discussie nou eens stoppen?
Het is friet!
Geen regelgeving? Makkelijk/ Gewoon geen automaten ertussen. Werkt zekerRonald_61 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:00:
[...]
Volgens mij vraagt Duravolt dit meer om te kijken wat er aan de hand is om zo ook in de toekomst iedereen beter te kunnen helpen. Ze hebben immers veel klanten hier.
De batterij waar het probleem mee is, is niet bij hun maar bij smart-charged gekocht.
Dus gewoon een vraag met technische achtergrond zoals vragen over impact meterkast met batterijen en niet over wetgeving.
@DePrutser Ik denk dat je het woord nominaal niet snapt ^^.
[ Voor 4% gewijzigd door SadisticPanda op 09-04-2025 15:13 ]
DSSW schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:39:
Container met Marsteks zal toch niet ontploft zijn zeker ?[Afbeelding]

Neeeeeeeeeeeeeeeeeee
Ok dan word het victron
Edit
Het containerschip kwam van Hamburg en is onderweg naar de Rotterdamse haven.
Dus denk dat we pech hebben ze worden toch geleverd

[ Voor 14% gewijzigd door Maxwp op 09-04-2025 15:25 ]
Ja dat haal ik ook uit de vraagRonald_61 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:00:
[...]
Volgens mij vraagt Duravolt dit meer om te kijken wat er aan de hand is om zo ook in de toekomst iedereen beter te kunnen helpen. Ze hebben immers veel klanten hier.

" Mag ik vragen of de batterij nog iets weergeeft van % in de batterij? of staat deze volledig op 0% "
De meeste antwoorden zijn te vinden in de TS en Pinned berichten...savale schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:04:
Wilde eigenlijk zelf een powerwall gaan bouwen (16x lifepo4 314AH cellen) met een victron multiplus. Ik zit nu toch te kijken naar 3 marstek 5,12kwh venus batterijen. Voordeel:
- sneller laden (8uur vs 2uur?)
- systeem is nog enigzins verplaatsbaar
- Ik kan het verdelen over 3 fases.
Ben nog even benieuwd:
- ik heb al mijn p1 waardes in home assistant (mqtt), dus dat zou al voldoende moeten zijn?
- Bij voorkeur maak ik een eigen script: oftwel kan ik het systeem volledig via de modbus zelf besturen? (zonder de marstek app).
- als ik het goed begrijp is volledig backup bij stroomuitval via het net niet mogelijk? (enkel via een aparte stekker op de marstek zelf?)
Maar goed omdat de zon schijnt en ik lees net dat we toch de batterijen krijgen uitgeleverd...
Ben nog even benieuwd:
Ja dat is sinds firmware V1.51 samen met en CT002 of CT003 mogelijk. De ervaringen zijn nog beperkt. Eind Mei is er 200x meer ervaring opgedaan.
Ja in principe wel. Hangt af hoe slim je het in HA integreert.
Ja dat kan zonder meer, zie screenshot TS
ZieTS en pinned berichten, de aparte box hiervoor van ongeveer 250,- komt in mei beschikbaar... als de boot op tijd is... Dan kun je daarop de fases aansluiten en al je batterijen en bij uitval grid wordt er binnen 20ms geschakeld naar de backup functie.
Nee nog niet, Hame is een grote speler in andere werelddelen dus ik ga er vanuit dat dit wel goed zit!
Mja... in Nederland ookSadisticPanda schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:19:
[...]
Standaard Belgisch stopcontact van niko heeft gewoon 16A nominale stroom trekken(al zeker omdat in BE er 2.5mm² dient achter te zitten).
Als het de Marsteks zijn, dan hoop ik dat dat bekend wordt en is het misschien ook maar beter dat ze daar ontploft zijnDSSW schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:39:
Container met Marsteks zal toch niet ontploft zijn zeker ?[Afbeelding]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
“ Hello. We have provided the latest version of the firmware for you. Please carry out the update via Settings->Device. Please contact us again after the update so that we can push the latest version of CT002 for you as well. The two latest versions will work better together. Best regards.
Nu de batterij weer FW V148 heeft kan ik de CT002 wel toevoegen in de app, maar als ik hem dan aan de batterij wil koppelen krijg ik onderstaande melding. Weet niet of dit nu te maken heeft met het defect in de batterij of niet. Ik kan wel de HWp1 koppelen.
/f/image/SiYwgjr2B5f61YAPiGTF7HFE.png?f=fotoalbum_large)
En ja ze zitten beide in hetzelfde netwerk
Inderdaad, moet altijd aangemeld worden want omvormer >800WAvenger 2.0 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:26:
[...]
Dan moet je wel zot zijn om te registreren als je nog een analoge teller hebt. Wachten tot je bericht krijgt dat ze digitale teller komen installeren en de dag ervoor je installatie aanmelden![]()
Zelfs pas als die teller actief is de aanvraag doen. Bij mij hebben ze de digitale niet gezet wegens non-conformiteit. Is dus tot nader order uitgesteld.
De Paashaas brengt mijn MT op 28/04 maar ik sluit hem nog niet aan. Zou inderdaad zot zijn. Mijn analoge teller draait lekker terug. Pas als ik een nieuwe datum krijg, zal ik de MT met RS485 Modbus testen zodat die klaar staat op de dag des oordeels...amen.
[...]
Wat wil dit concreet zeggen? Dat je altijd de Marstek moet aanmelden ook al staat deze op 800W? Dan is het ook weer onduidelijk wat er in de toekomst gebeurt als je maar maximaal 800W per huishouden zou mogen hebben...
B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant
[ Voor 106% gewijzigd door SatScan op 09-04-2025 15:56 ]
Hoeft niet he. Vooral niet panikeren.godfella schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:35:
[...]
Ik ben serieus aan het overwegen om mijn bestelling te annuleren. Het continue veranderen van de regels en de gebrekkige communicatie van de overheid maakt het wel heel moeilijk om aan alle regeltjes te (blijven) voldoen.
Het blijft een mooi product met een gunstige prijs.
Volgende week, 17 April, zal het nog duidelijker worden.
Vreemd, even draaien met de HW P1 zou ik zeggen... even kijken of dat werkt volgens de specs.Houtje01 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:48:
Heb ondertussen nog iets uitgevonden. Batterij met firmware V148 en CT002 met firmware V118 werkt niet samen. Marstek had mij gezegd dat de CT002 met de laatse FW 118 dus, beter met de batterij samenwerkte.
“ Hello. We have provided the latest version of the firmware for you. Please carry out the update via Settings->Device. Please contact us again after the update so that we can push the latest version of CT002 for you as well. The two latest versions will work better together. Best regards.
Nu de batterij weer FW V148 heeft kan ik de CT002 wel toevoegen in de app, maar als ik hem dan aan de batterij wil koppelen krijg ik onderstaande melding. Weet niet of dit nu te maken heeft met het defect in de batterij of niet. Ik kan wel de HWp1 koppelen.
[Afbeelding]
En ja ze zitten beide in hetzelfde netwerk
Draaien met de HW P1?SatScan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:58:
[...]
Vreemd, even draaien met de HW P1 zou ik zeggen... even kijken of dat werkt volgens de specs.
Hij draait niet. Staat al bijna 3 dagen in de standby mode. Kapot.
Nee dat mag nietDePrutser schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:04:
[...]
Dat is voor apparatuur die kortstondig een hoge stroom nodig hebben. Langdurig gebruik is 10a. Staat er ook duidelijk in, wat dan ook nog eens vanuit het net naar eindverbruiker is.
2500watt ontladen op stopcontact is al net meer dan 10A. En dat is met stekker zonder corrosie. Na een tijdje gaat deze corroderen en dus warm worden.
Ergo meer dan 800watt ontladen is vaste verbinding maken.
Mag deze discussie nou eens stoppen?
Mijn terras heater van 3Kw heeft namelijk ook gewoon een stekker en die staat langer aan dan dat de Marstek 2500 watt kan leveren.
Ik moet nog even zien wat ik hier straks ga doen.
Of gewoon driemaal een wcd, voor elke accu één.
Of connectoren bestellen en de accu's met 2,5mm2 vast aansluiten in plaats van de 1,5mm2 met stekker die bij de accu zit.
De stekker afknippen vind ik ook wat zonde..
De Marstek die hier nu staat laad vaak wel een tijd op vol vermogen, ontladen komt niet vaak boven de 1000watt.
Maar of het nu in de accu gaat of uit de accu komt maakt voor de belasting van het stopcontact geen moer uit natuurlijk.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Oke dan omruilactie! Verkoper is aansprakelijk voor de garantie afhandeling binnen een redelijk termijn.Houtje01 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:02:
[...]
Draaien met de HW P1?
Dat is zo'n 10 werkdagen volgens mijn inschatting.
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
Heb me natuurlijk van de domme gehouden he tijdens dat telefoontje.SadisticPanda schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:56:
[...]
Bel ze anders nog wat meer met informatie. -_-
Jeezees. met zulke telefoons gaan ze zeker beginnen vragen om aanmelden met factuur. We hadden eerst geen aanmeldingen maar met zulke vragen verpruts je het voor iedereen![]()
Geen merken of types genoemd, en gevraagd wat ze exact bedoelen met In afwachting van de plaatsing van de digitale meter rekenen we het prosumententarief aan op basis van het vermogen van het plug-en-play apparaat Heb daar nooit over app of instellingen gesproken. Heb enkel als antwoord gekregen: Het vermogen van de gebruikte omvormer van het apparaat.
En nee, ik hoef mijn wagen niet aan te geven, ik kan niet laden op mijn thuisadres.
[ Voor 3% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 09-04-2025 16:27 . Reden: Toevoeging "kan niet laden op mijn thuisadres" ]
Ze zijn vanaf V1.51 slim volgens de firmware notes... maar nog beperkt in de praktijk getest.stil schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:07:
Zojuist nog even de TS gecheckt, maar wat nog altijd een vraag voor me is hoe gaan 3 batterijen, 1 per fase samenwerken. ondersteunen ze elkaar. Houden ze rekening met elkaar of doen ze hun NOM 'ding' voor enkel de fase waar ze op aangesloten zijn?
Het gaat over afgiftevermogen van de omvormer, =2500W bij MTServowire schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:54:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 09-04-2025 16:36 . Reden: afgiftevermogen MT toegevoegd ]
Ik zou hem gewoon volledig uit zetten en loskoppelen van het net. Paar dagen zo laten staan en dan terug inschakelen en terug proberen met laden aan 200w ik heb de mijne zo terug aan de praat gekregen, had ook alle hoop opgegeven…maar toen kwam plots de verrijzenis 🙏Houtje01 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:02:
[...]
Draaien met de HW P1?
Ook door een mislukte firmware update gekomen? Moeten laten terug rollen naar een oude versie of is het met de laatste versie in orde gekomen?DSSW schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:20:
[...]
Ik zou hem gewoon volledig uit zetten en loskoppelen van het net. Paar dagen zo laten staan en dan terug inschakelen en terug proberen met laden aan 200w ik heb de mijne zo terug aan de praat gekregen, had ook alle hoop opgegeven…maar toen kwam plots de verrijzenis 🙏
Leverdatum van mijn accu is inmiddels ook een week naar achteren geschoven. Dus geen 11 april maar 18 april

Is alleen bedoeld voor de actie bestellingen en niet voor de reguliere bestellingen.antonboonstra schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:26:
Gaat lekker die Google sheet. Mijn vermelding is blijkbaar verwijderd in de lijst. Ik vind het wel best, ga 'm niet steeds weer toevoegen.
Leverdatum van mijn accu is inmiddels ook een week naar achteren geschoven. Dus geen 11 april maar 18 april
Bij mij is het niet door een mislukte firmware updat gekomen. Hij heet een dag goed gedraaid in de schuur op fw v151. Hij was in de middag al vol met zonnestroom, hij starte alleen niet met terugleveren savonds. Sindsdien staat hij in de standby modus. En niet meer er uit te krijgen. Ook niet met firmware rollbackAvenger 2.0 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:22:
[...]
Ook door een mislukte firmware update gekomen? Moeten laten terug rollen naar een oude versie of is het met de laatste versie in orde gekomen?
Mijn indruk is dat de wifi gebruikt wordt voor:Avenger 2.0 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:41:
Das waar. Voor wat wordt de wifi in de marstek dan gebruikt? Enkel lokale connectie met P1/CT module? En optioneel de cloud applicatie voor monitoring/sturing?
- communicatie tussen CT/P1 meter en Venus
- communicatie tussen meerdere Venus onderling, of loopt dat via de CT?
- laad/ontlaad data doorsturen naar cloud via internet verbinding (statistieken data)
- ophalen lokale (EPEX) day ahead stroom prijzen in AI mode via internet
- actuele data via internet verbinding naar de app sturen als je buiten BT bereik bent
De cloud is denk ik alleen voor registratie en opslag van verbruiksdata (data bekijken werkt op dit moment nog niet in webinterface). Actieve sturing vanuit de cloud vindt niet plaats voor zover ik weet.
Dank voor de bevestiging van mijn eerdere bericht hierover.Hometek schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:27:
[...]
Mijn indruk is dat de wifi gebruikt wordt voor:
- communicatie tussen CT/P1 meter en Venus
- communicatie tussen meerdere Venus onderling, of loopt dat via de CT?
- laad/ontlaad data doorsturen naar cloud via internet verbinding (statistieken data)
- ophalen lokale (EPEX) day ahead stroom prijzen in AI mode via internet
- actuele data via internet verbinding naar de app sturen als je buiten BT bereik bent
De cloud is denk ik alleen voor registratie en opslag van verbruiksdata (data bekijken werkt op dit moment nog niet in webinterface). Actieve sturing vanuit de cloud vindt niet plaats voor zover ik weet.
*ook voor Venus onderling.
Is wel na installatie van FW gekomen maar ik heb geen melding gehad dat de FW update mislukt was. Na de update kreeg het bakje kuren en dat duurde een paar dagen.Avenger 2.0 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:22:
[...]
Ook door een mislukte firmware update gekomen? Moeten laten terug rollen naar een oude versie of is het met de laatste versie in orde gekomen?
Oei..... welke container?antonboonstra schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:26:
Gaat lekker die Google sheet. Mijn vermelding is blijkbaar verwijderd in de lijst. Ik vind het wel best, ga 'm niet steeds weer toevoegen.

Ik snap dat gezeur over dat stopcontact eigenlijk niet. Hoeveel uren per dag zal er meer dan 10a door dat stopcontact gaan? Bij volle zon is hij op 2 uur vol en dan staat hij te wachten…soms zal hij nog eens gedurende beperkte periodes aan vol vermogen ontladen aan 2500w om pieken van grote verbruikers op te vangen maar dat is ook beperkt in de tijd. Ik zie echt het probleem niet als je maar 1 stopcontact hebt op een aparte kring(groep).Ronald.42 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:05:
[...]
Nee dat mag niet![]()
Mijn terras heater van 3Kw heeft namelijk ook gewoon een stekker en die staat langer aan dan dat de Marstek 2500 watt kan leveren.
Ik moet nog even zien wat ik hier straks ga doen.
Of gewoon driemaal een wcd, voor elke accu één.
Of connectoren bestellen en de accu's met 2,5mm2 vast aansluiten in plaats van de 1,5mm2 met stekker die bij de accu zit.
De stekker afknippen vind ik ook wat zonde..
De Marstek die hier nu staat laad vaak wel een tijd op vol vermogen, ontladen komt niet vaak boven de 1000watt.
Maar of het nu in de accu gaat of uit de accu komt maakt voor de belasting van het stopcontact geen moer uit natuurlijk.
Heb je bluetooth opstaan bij het koppelen ?Houtje01 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:02:
[...]
Draaien met de HW P1?
4000Wp Oost, 5000Wp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Vraag Njord1 , die werkt al weken met een batterij op elke fase en die zijn grafieken zien er schitterend uit.stil schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:07:
Zojuist nog even de TS gecheckt, maar wat nog altijd een vraag voor me is hoe gaan 3 batterijen, 1 per fase samenwerken. ondersteunen ze elkaar. Houden ze rekening met elkaar of doen ze hun NOM 'ding' voor enkel de fase waar ze op aangesloten zijn?
4000Wp Oost, 5000Wp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.