Inderdaad in router blokkeren lijkt me het beste. Maar deze beveiligings- en softwareproblemen doen je wel afvragen hoe goed het hardware gedeelte gemaakt is. Als ze daar ook zo nonchalant mee omgegaan zijn...aartvg schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:00:
[...]
Dat zou het veiliger maken inderdaad. Let wel op dat het resetten van de Mastek niet zorgt dat hij de wifi instellingen vergeet. Reset doet niks behalve een restart. Echt blokkeren in je router of je wifi password/ssid veranderen.
Ik denk dat ze patat voor friet gebruiken.DePrutser schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:03:
[...]
Een patat in reepjes gesneden is friet.
Dat snappen heel veel Hollanders niet, helaas.
Bij ons is patat gewoon een dialect voor aardappel.
.BE - MT5.2KWh v151, HomeWizard P1 meter
Kan ook zijn dat ze de hardware prima voor elkaar hebben. Software is echt een ander ball game en daar verslikken veel fabrikanten zich in, is mijn ervaring.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:12:
[...]
Inderdaad in router blokkeren lijkt me het beste. Maar deze beveiligings- en softwareproblemen doen je wel afvragen hoe goed het hardware gedeelte gemaakt is. Als ze daar ook zo nonchalant mee omgegaan zijn...
Mazda en volkswagens zijn prima wagens, alleen bouwen ze nog steeds navigatie in waar je iphone rondjes omheen rent qua mogelijkheden en performance.
Het is friet!
Das mogelijk. Benieuwd naar de eerste tweaker die zijn Marstek openschroeft en wat foto's post hier
Waar is de info over dat veiligheids lek dan ?aartvg schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:40:
De mqtt server van Marstek is niet te gebruiken.
Heb dit weekend gehad je moest certificaten hebben om verbinding te maken.
Deze had ik uit de firmware van de Marstek gehaald.
Toen was er opeens een veiligheid lek;) het was namelijk mogelijk om alle accus van iedereen te bedienen
Heb contact gehad met de importeur vanuit Nederland maar krijg niet het idee dat veiligheid bovenaan staat bij Marstek.
Had 3 accus ze zijn allemaal terug naar de leverancier.
Er is nog veel meer mis met de veiligheid en de software. Het is namelijk nog mogelijk om alle gebruikersaccounts in te zien. Inclusief md5 passworden. Alle accus met welke versie ze draaien en alle feedback + replay.
Iemand anders had al opgemerkt dat bluetooth altijd aan staat en dat je een accu van iemand zo kan toevoegen aan je eigen account.
Ze moeten echt nog een aantal flinke stappen maken voordat ik dit product ooit thuis zou willen installeren!
Dit speelt al vanaf begin februari. Eerste belofte was dat het eind februari opgelost zou zijn!
Lees dit kunnen bedienen van alles accu's van andere voor het eerste.
Hallo @Sibbele , heb je evntueel enige ervaring welke je kunt delen?Sibbele schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:27:
[...]
Bedankt voor de reply.
Ik heb een Energy Socket tussen de MT batterij. Ik kan het proberen natuurlijk. De MT zal dan stroom van de HW batterijen wel wat nemen...en de NOM zal gehaald worden.
Ik ga het proberen. Nogmaals dank.
2 x Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114
Ik ben ook zeker niet van plan om via hun cloud te werken. Heb 2 LilyGO T-CAN485 - ESP32 via tinytronics.nl al in huis.
Edit: dat doe ik met al mijn slimme apparatuur zoals roborock stofzuiger, tado stopcontacten, shelly etc.
Alles vanuit Home Assistant is mijn voorwaarde.
Edit: dat doe ik met al mijn slimme apparatuur zoals roborock stofzuiger, tado stopcontacten, shelly etc.
Alles vanuit Home Assistant is mijn voorwaarde.
[ Voor 39% gewijzigd door Maarten69 op 08-04-2025 09:52 ]
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Kun je ons hier op de hoogte houden aub?aartvg schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:40:
De mqtt server van Marstek is niet te gebruiken.
Heb dit weekend gehad je moest certificaten hebben om verbinding te maken.
Deze had ik uit de firmware van de Marstek gehaald.
Toen was er opeens een veiligheid lek;) het was namelijk mogelijk om alle accus van iedereen te bedienen
Heb contact gehad met de importeur vanuit Nederland maar krijg niet het idee dat veiligheid bovenaan staat bij Marstek.
Had 3 accus ze zijn allemaal terug naar de leverancier.
Er is nog veel meer mis met de veiligheid en de software. Het is namelijk nog mogelijk om alle gebruikersaccounts in te zien. Inclusief md5 passworden. Alle accus met welke versie ze draaien en alle feedback + replay.
Iemand anders had al opgemerkt dat bluetooth altijd aan staat en dat je een accu van iemand zo kan toevoegen aan je eigen account.
Ze moeten echt nog een aantal flinke stappen maken voordat ik dit product ooit thuis zou willen installeren!
Dit speelt al vanaf begin februari. Eerste belofte was dat het eind februari opgelost zou zijn!
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Ok. Batterij doet dus niks meer. Wel push gekregen voor laatste fw voor ct002. Is versie v118
Batterij al diverse keren reset gedaan. Vannacht hele nacht van de stroom af geweest. Hij start wel op, maar doet dan niks meer. Tijdens opstarten brand warn lampje en in de app zie je het percentage heen en weer schieten van 100 naar 80 en dan 9 %. Als hij dan is opgestart dan geeft hij wel 100 % aan. En staat in standby mode. Feedback van marstek gehad.
“ Hello. We have pushed the latest version of CT002 for you. Please perform the update via Settings->Devices. Regarding the problem of soc abnormality in Venus device, please try to reset the device by long press the device power on button, after reset, first use the manual mode to set low power charging and discharging for the device (about 500 watts), and then carry out several complete full charging and discharging process to observe whether the device is back to normal or not. Thank you for your cooperation. Best regards.
Ik kan de mode wel veranderen, maar er gebeurt niks. Blijft standby staan. Geen idee meer wat er aan de hand is. Ik heb gevraagt om een roll back van fw naar v148. Dat was de laatste die wel goed werkte.
En anders wordt het @Smart-Charged contacten voor garantie oid
Batterij al diverse keren reset gedaan. Vannacht hele nacht van de stroom af geweest. Hij start wel op, maar doet dan niks meer. Tijdens opstarten brand warn lampje en in de app zie je het percentage heen en weer schieten van 100 naar 80 en dan 9 %. Als hij dan is opgestart dan geeft hij wel 100 % aan. En staat in standby mode. Feedback van marstek gehad.
“ Hello. We have pushed the latest version of CT002 for you. Please perform the update via Settings->Devices. Regarding the problem of soc abnormality in Venus device, please try to reset the device by long press the device power on button, after reset, first use the manual mode to set low power charging and discharging for the device (about 500 watts), and then carry out several complete full charging and discharging process to observe whether the device is back to normal or not. Thank you for your cooperation. Best regards.
Ik kan de mode wel veranderen, maar er gebeurt niks. Blijft standby staan. Geen idee meer wat er aan de hand is. Ik heb gevraagt om een roll back van fw naar v148. Dat was de laatste die wel goed werkte.
PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride
Lol eerst een stelling en dan de vraag....Avenger 2.0 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:54:
[...]
GeweldigDat is wel het nadeel van die Chinese toestellen die allemaal cloud verbonden zijn
![]()
Dus als je via modbus aanstuurt en wifi toegang zou blokkeren zou je dat eventueel verhelpen?
Of heeft deze echt cloud nodig zelfs als de sturing via modbus gebeurt?
Welke hebben er geen cloud nodig bij de buren?
Als je even de moeite neemt om de TS en wat pinned berichten te lezen dan heb je antwoord op dit type vragen. Verschillende tweakers en ik zelf hebben diverse testen hieromtrent uitgevoerd.
En ja Modbus is uiteraard lokaal! En ik zou wifi niet blokkeren maar de internetverbinding
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Dat is erg vervelend! Als je je signatuur vult met de gegevens dan weten we met welke firmware je werkt(e).Houtje01 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:53:
Ok. Batterij doet dus niks meer. Wel push gekregen voor laatste fw voor ct002. Is versie v118
Als het een socket drift is dan moet het met drie keer geheel laden/ontladen verholpen zijn!
[ Voor 5% gewijzigd door SatScan op 08-04-2025 10:19 ]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Die is nergens behalve in mijn mailbox en de mailbox van Marstek (Via Nederlanse distribueer)Maxwp schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:43:
[...]
Waar is de info over dat veiligheids lek dan ?
Top, de aftersales site is ook niet meer actief. Er wordt gewerkt aan een vernieuwde site!aartvg schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:15:
[...]
Die is nergens behalve in mijn mailbox en de mailbox van Marstek (Via Nederlanse distribueer)
In mijn signatuur staat de vorige werkende situatie nog. En als ik hem kon laden of ontladen. Maar hij staat standby vol te zijn en wat ik ook in de app doe. Hij reageert nergens op. Ct003 nog geprobeert, maar die geeft helemaal geen waardes. Hw p1 ook geprobeert en die geeft wel waarde op fase a. Ik heb 1 fase, maar batterij reageert nergens meer opSatScan schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:03:
[...]
Dat is erg vervelend! Als je je signatuur vult met de gegevens dan weten we met welke firmware je werkt(e).
Als het een socket drift is dan moet het met drie keer geheel laden/ontladen verholpen zijn!
PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride
Kun je hem niet ontladen via de backup stopcontact op de MS zelf?Houtje01 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:23:
[...]
In mijn signatuur staat de vorige werkende situatie nog. En als ik hem kon laden of ontladen. Maar hij staat standby vol te zijn en wat ik ook in de app doe. Hij reageert nergens op. Ct003 nog geprobeert, maar die geeft helemaal geen waardes. Hw p1 ook geprobeert en die geeft wel waarde op fase a. Ik heb 1 fase, maar batterij reageert nergens meer op
Of heb je die niet aanstaan?
Marstek 5,12kWh V151 | HW P1 en een CT003 v116 | Homey Pro | Home Assistent | LilyGo ESP32 RS485 modbus | Synology NAS | UniFi AP's | Kuga Plugin Hybride | Hue | Daikin Airco's
Dat is nog een idee. Ik zal eens kijken of ik hem in de app kan activeren en dan belasten.JB70 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:28:
[...]
Kun je hem niet ontladen via de backup stopcontact op de MS zelf?
Of heb je die niet aanstaan?
Thanks
Misschien ver gezocht maar verplaats de batt terug. Zit er ander apparatuur op de groep/kring die netfrequentie storingen veroorzaken?Houtje01 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:23:
[...]
In mijn signatuur staat de vorige werkende situatie nog. En als ik hem kon laden of ontladen. Maar hij staat standby vol te zijn en wat ik ook in de app doe. Hij reageert nergens op. Ct003 nog geprobeert, maar die geeft helemaal geen waardes. Hw p1 ook geprobeert en die geeft wel waarde op fase a. Ik heb 1 fase, maar batterij reageert nergens meer op
Lijkt wel op ingrijpen van een intern veiligheidsprotocol dat eerst gereset moet worden.
Even weer resetten 15m wachten en aansluiten op een andere groep/kring.
Ik heb hem gisteravond vanuit de schuur, waar het probleem ontstond, terug verplaatst naar de oude groep in de meterkast, waar hij eerst stond. Ik dacht dat het aan de verbinding lag. Dus weer op een andere groep is gedaan. Ik kan de backup stroom inschakelen in de app. Ik hoor niets bij de batt. Niet iets van klikken dat er iets ingeschakeld wordt. Maar ik heb ook geen stroom op het backup stopcontact. Ook niet als ik de batterij of grid haal. Dan lijkt hij helemaal uit te gaan. Nu weer opgestart ct en wifi en bt brandenSatScan schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:30:
[...]
Misschien ver gezocht maar verplaats de batt terug. Zit er ander apparatuur op de groep/kring die netfrequentie storingen veroorzaken?
Lijkt wel op ingrijpen van een intern veiligheidsprotocol dat eerst gereset moet worden.
Even weer resetten 15m wachten en aansluiten op een andere groep/kring.
Nu weer een fabrieksreset gedaan. Dat is het enige waar hij op reageert. Bij herstart heb ik even stroom op het backup stopcontact. Dan even later gaat het warn lampje branden en dan geen stroom meer op de backup. In de app dan steeds 100 80 9 %. Warn gaat uit en dan staat hij weer standby op 100%
Ik zal hem nog 1 x op een andere groep aansluiten en dan ben ik uitgedokterd 😩
[ Voor 16% gewijzigd door Houtje01 op 08-04-2025 10:57 ]
Nope, ook op de 3e groep doet hij niks anders als standby staan. Ik kan enkel nog wachten of ze de fw v148 pushen.
Daarna is het klaar denk ik. Dan mag hij in de garantie.
Daarna is het klaar denk ik. Dan mag hij in de garantie.
Sinds het lokaal mogelijk is via rs482 heb ik daar niet meer naar gekeken. Een MQTT relay die via de cloud loopt is niet nuttig vind ik. Ik heb er ook wel in mijn HA zitten maar als het lokaal kan dan geef ik daar de voorkeur aan.Eastman schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:04:
[...]
Het is een beetje stil geworden rond de api’s merk ik. Ik heb het Duitse forum vluchtig doorgelezen. Iemand heeft een webtool gemaakt om via Bluetooth de mqtt functie te unlocken. Iemand op tweakers die dit al heeft geprobeerd?
Heb dit probleem ook gehad bij mijn eerste MT, heb dit in orde gekregen door een aantal keer manueel op laag vermogen te laden en te ontladen hij sprong dan ook van 100 naar 80 en zelfs 0% op een paar minuten Verschillende keren gedaan en plots was hij terug “ in leven” en kon weer draaien in NoM. Raar bakje die MT. Had dit gemeld aan mijn leverancier en die had beslist om hem toch in te wisselen voor een nieuwe.Houtje01 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:45:
[...]
Ik heb hem gisteravond vanuit de schuur, waar het probleem ontstond, terug verplaatst naar de oude groep in de meterkast, waar hij eerst stond. Ik dacht dat het aan de verbinding lag. Dus weer op een andere groep is gedaan. Ik kan de backup stroom inschakelen in de app. Ik hoor niets bij de batt. Niet iets van klikken dat er iets ingeschakeld wordt. Maar ik heb ook geen stroom op het backup stopcontact. Ook niet als ik de batterij of grid haal. Dan lijkt hij helemaal uit te gaan. Nu weer opgestart ct en wifi en bt branden
Nu weer een fabrieksreset gedaan. Dat is het enige waar hij op reageert. Bij herstart heb ik even stroom op het backup stopcontact. Dan even later gaat het warn lampje branden en dan geen stroom meer op de backup. In de app dan steeds 100 80 9 %. Warn gaat uit en dan staat hij weer standby op 100%
Ik zal hem nog 1 x op een andere groep aansluiten en dan ben ik uitgedokterd 😩
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Zelfs in manual laden en ontladen doet hij niet. Ik kan instellen wat ik wil maar hij blijft keurig op standby staan. Hij komt daar niet meer uit. Dus kan niet laden en/of ontladen niks meerDSSW schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:53:
[...]
Heb dit probleem ook gehad bij mijn eerste MT, heb dit in orde gekregen door een aantal keer manueel op laag vermogen te laden en te ontladen hij sprong dan ook van 100 naar 80 en zelfs 0% op een paar minuten Verschillende keren gedaan en plots was hij terug “ in leven” en kon weer draaien in NoM. Raar bakje die MT. Had dit gemeld aan mijn leverancier en die had beslist om hem toch in te wisselen voor een nieuwe.
Zojuist telefonisch contact gehad met Duravolt. De beste man bevestigde het veiligheidslek, maar zei ook dat het lek door de fabrikant al was gedicht. Of dit klopt en hoe goed het lek is gerepareerd, kan ik natuurlijk niet inschatten.Maxwp schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:43:
[...]
Waar is de info over dat veiligheids lek dan ?
Ik ga de batterij toch alleen via modbus sturen. Hopelijk heeft de geleverde batterij al wel minimaal versie 147 van de firmware, zodat de CRC fout er niet meer in zit. Dan hoef ik geen verbinding met WiFi te maken. Er lagen nog enkele op voorraad, dus de levertijd van 1-3 werkdagen zou nog steeds kloppen. Er zouden in april weer 450 stuks nieuwe geleverd worden, dus ze lopen best hard.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Probeer eens laden op 50 wattHoutje01 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:21:
[...]
Zelfs in manual laden en ontladen doet hij niet. Ik kan instellen wat ik wil maar hij blijft keurig op standby staan. Hij komt daar niet meer uit. Dus kan niet laden en/of ontladen niks meer
met papier mache kun je alles maken!!
Is dat te bevestigen door @aartvg ?antonboonstra schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:28:
[...]
Zojuist telefonisch contact gehad met Duravolt. De beste man bevestigde het veiligheidslek, maar zei ook dat het lek door de fabrikant al was gedicht. Of dit klopt en hoe goed het lek is gerepareerd, kan ik natuurlijk niet inschatten.
Moet tussen 100 en 2500 liggen zegt de app. 100 doet hij ook niet. Hij reageert blijkbaar niet op commando’s
Enige is dat ik mijn netwerk een x opnieuw opstart
Heb eerst nog het toegewezen ip adres in de router veranderd. Het mac adres wat hij eerst had is veranderd. Ik dacht dat, dat niet kon. Ok. Mac adres uit de mt app genomen en daar een ander ip adres aan gekoppelt.
De app kon geen verbinding met de batt maken, snap ik.
Batt verwijderd in de app en opnieuw toegevoegd. Dat lukte de 2e x, eerst niet omdat geen bt verbinding. 2e x wel.
Batt staat nu ineens op 9%.
Ik denk dat de bms naar de klote is. Wifi gedeelte schijnt wel te werken.
Edit: Ik weet het nu zeker. In mijn router had ik het mac adres van de mt een vast ip adres gegeven.
Ik zag in de mt app dat dit mac adres nu de laatste vier symbolen waren veranderd. De mt heeft een ander mac adres gekregen. Normaal zou dit niet kunnen, maar zou het met de laatste fw updat te maken hebben?
Heb het andere mac adres nu een andere ip gegeven.
Het wordt steeds ingewikkelder.
De app kon geen verbinding met de batt maken, snap ik.
Batt verwijderd in de app en opnieuw toegevoegd. Dat lukte de 2e x, eerst niet omdat geen bt verbinding. 2e x wel.
Batt staat nu ineens op 9%.
Ik denk dat de bms naar de klote is. Wifi gedeelte schijnt wel te werken.
Edit: Ik weet het nu zeker. In mijn router had ik het mac adres van de mt een vast ip adres gegeven.
Ik zag in de mt app dat dit mac adres nu de laatste vier symbolen waren veranderd. De mt heeft een ander mac adres gekregen. Normaal zou dit niet kunnen, maar zou het met de laatste fw updat te maken hebben?
Heb het andere mac adres nu een andere ip gegeven.
Het wordt steeds ingewikkelder.
[ Voor 28% gewijzigd door Houtje01 op 08-04-2025 13:14 ]
ik heb al versie 151 draaien. maar nog maar 1 accu. we zullen het vrijdag weten als alles goed gaathermlek schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 05:42:
[...]
Je gaat wel wat verlies hebben in opbrengst omdat de batterijen niet met elkaar kunnen communiceren en daardoor simultaan opladen en ontladen optreed. Indien de totale capaciteit van de 2 batterijen voldoende is om een overschot op te kunnen slaan dan maakt het niet veel uit. Ik zit nu op firmware v148 met de hw p1 meter en ben tevreden met de werking. Als 1 batterij leeg is dan treed er meestal geen simultaan laden en ontladen meer op.
Ik heb even firmware v149 gekregen maar die heb ik onmiddellijk moeten laten terugdraaien omdat die helemaal niet werkte.
2x Marstek 5,12 V151, CT003 V110, 21x 405 WP, alle works great
Zelf denk ik van niet.
Er zijn vandaag 7 accounts voor de Marstek app aangemaakt. Gisteren 27.
Er draaien 71 accus op verzie 151, 6 op versie 150, 105 op versie 149.
🤣 zei ik toch maanden geleden hun back-end is brak.aartvg schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:34:
[...]
Zelf denk ik van niet.
[ Voor 7% gewijzigd door S2S op 08-04-2025 13:46 ]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Zal ook geen snelle fix zijn om dat op te lossen vrees ik. Of misschien voor v2 van dit product
Na alles hier wat te lezen heb ik geen vertrouwen meer in Marstek. Ik schakel over op het Zendure forum , lijkt me wat een stabieler product.
Allee, dan hoop ik dat je daar vele stabiele batterijen kan vindenalleedan schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:26:
Na alles hier wat te lezen heb ik geen vertrouwen meer in Marstek. Ik schakel over op het Zendure forum , lijkt me wat een stabieler product.
🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |
Fout - sorry
Info bestaat reeds.
Info bestaat reeds.
[ Voor 110% gewijzigd door Jovani op 08-04-2025 14:48 ]
*trashed* (verkeerd gelezen)
[ Voor 95% gewijzigd door gvb73 op 08-04-2025 14:45 ]
Geweldig, de EM50 staat er niet tussen. Nuja, nog 3 weken, anders plaatsten we nog stopcontactje ijgvb73 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:44:
*trashed* (verkeerd gelezen)
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
Dat klopt. Ze hebben het wel over Micro-omvormers.antonboonstra schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:00:
[...]
Dus door je omvormer rechtstreeks op de backup poort aan te sluiten, kan de accu ook geladen worden? Dat zou ik wel bijzonder vinden. Wat gebeurt er dan als de accu al op 100% zit?
Hier is een video van Marstek die dit bevestigt:
YouTube: Marstek AC-GEKOPPELT BALKONKRAFTWERK MIT SPEICHER ONE-STOP KOMPLETTL...
Toch nog maar even doorgeven @antonboonstra ?aartvg schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:34:
[...]
Zelf denk ik van niet.
En op versie 148?aartvg schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:34:
[...]
Zelf denk ik van niet.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Helaas heb ik ook een slechte ervaring met firmware versie v151. Vanochtend heb ik beide batterijen geüpdatet, de ene zonder problemen, de andere is vermoedelijk overleden.Houtje01 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:53:
De batterij die goed ging, herstartte en kwam direct weer online, de andere die niet goed ging, herstartte en sindsdien alleen de ventilator die je hoort zoemen...
Ik heb vanochtend nog een kwartier gewacht, maar zonder resultaat. Ik besloot het toen even te laten voor wat het is en naar mijn werk te gaan en hoopte dat hij vanzelf weer online zou komen, maar tot nu toe is dat niet gebeurd. Vanavond als ik thuis ben, ga ik proberen om hem tot leven te krijgen. Ik heb al contact opgenomen via de app maar helaas nog geen feedback van wat nu te doen...
Kan straks wel een reset procedure proberen als ik thuis ben, maar ben bang dat hij niets meer doet.
Ik krijg nog wel verbinding via bluetooth maar de waardes zijn bevroren, ik zie geen firmware versie meer en uit de modbus komt ook geen data meer (en ook geen 5v meer). Op de voorkant branden geen lampjes alleen de "procentbalk" licht nog heel zwak aan de linkerzijde.
:strip_exif()/f/image/qRBIcwPkXWQo9rCq4KWCSQU0.png?f=user_large)
Er komt precies wel heel veel ellende de laatste dagen. En dan moeten die 200 batterijen einde april nog allemaal online komen, dat belooft.Disksoft schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:40:
[...]
Helaas heb ik ook een slechte ervaring met firmware versie v151. Vanochtend heb ik beide batterijen geüpdatet, de ene zonder problemen, de andere is vermoedelijk overleden.
De batterij die goed ging, herstartte en kwam direct weer online, de andere die niet goed ging, herstartte en sindsdien alleen de ventilator die je hoort zoemen...
Ik heb vanochtend nog een kwartier gewacht, maar zonder resultaat. Ik besloot het toen even te laten voor wat het is en naar mijn werk te gaan en hoopte dat hij vanzelf weer online zou komen, maar tot nu toe is dat niet gebeurd. Vanavond als ik thuis ben, ga ik proberen om hem tot leven te krijgen. Ik heb al contact opgenomen via de app maar helaas nog geen feedback van wat nu te doen...
Kan straks wel een reset procedure proberen als ik thuis ben, maar ben bang dat hij niets meer doet.
Ik krijg nog wel verbinding via bluetooth maar de waardes zijn bevroren, ik zie geen firmware versie meer en uit de modbus komt ook geen data meer (en ook geen 5v meer). Op de voorkant branden geen lampjes alleen de "procentbalk" licht nog heel zwak aan de linkerzijde.
[Afbeelding]
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Het updaten via BT lijkt een gevoelig process te zijn. Ik werd gebeld tijdens het updaten, toen moest ik opnieuw. Gelukkig niet gebricked.
Advies: Sluit alle Apps, zet je telefoon op vliegtuigstand EN op stil/niet storen (behalve Bluetooth). Pas dan gaan updaten.
Advies: Sluit alle Apps, zet je telefoon op vliegtuigstand EN op stil/niet storen (behalve Bluetooth). Pas dan gaan updaten.
Ik mag hopen dat er een crc-check vooraf plaats vind voordat hij een corrupte firmware gaat installeren...Servowire schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:50:
Het updaten via BT lijkt een gevoelig process te zijn. Ik werd gebeld tijdens het updaten, toen moest ik opnieuw. Gelukkig niet gebricked.
Hometek schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:04:
[...]
Ik gebruik een Shelly EM 50 met de Marstek batterij sinds 2 dagen, functioneert in principe goed.
Heb alleen de indruk dat de Shelly bij lage vermogens minder nauwkeurig meet.
Ik heb, vooruitlopend op de komste van mijn Marstek, afgelopen weeken ook een Shelly Pro EM-50 geïnstalleerd (ben wel nog steeds van plan er ook een glaszekering voor te monteren, maar de hopelijk goede moet nog binnen komen).Avenger 2.0 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:08:
[...]
Dat is bij alle CT klemmen zo spijtig genoeg. Ooit eens een goede uitleg voor gelezen op google, maar ben de reden vergeten.
Helaas merk ik toch wel erg grote afwijkingen ten opzichte van andere 'bronnen' voor energie import en export die ik heb.
Ik heb CT-klem A1 om dezelfde fasedraad vanuit de hoofdschakelaar geïnstalleerd als waar de 'consumptie CT' van mijn Enphase systeem ook omheen zit.
Enphase CT meet vrijwel hetzelfde als de slimme meter, zowel bij lagere vermogens (~300W) als ook bij 3000W. Hooguit een Watt of 5-10 afwijking Maar als het huisverbruik dan bijvoorbeeld rond de 420 W zit, dan meet Shelly hooguit ~350 En die afwijking van 50-70W zie ik dus haast bij alle vermogens, groot en klein.
Dat is toch wel een erg groot verschil.... heb nu bijna de neiging om toch maar de Shelly weer te retourneren (jammer van alle moeite) en dan maar draaien op Shelly emulatie vanuit Home Assistant (home assistant kan iedere seconde updates verkrijgen uit de custom Enphsae integratie die ik gebruik).ou het misschien ook kunnen dat de CT van Shelly nu te dicht in de buurt van de Enphase CT zi Al zt (maar ze raken elkaar niet ) .
Met wat geluk komt Liander 1 van de komende jaren een keer mijn DSMR4.x meter upgraden (ik heb een meter met alleen een GPRS modem) en dan kan ik evt op P1 overschakelen.
Of ik moet een ~60W afwijking op de NOM accepteren.....
[ Voor 4% gewijzigd door eymey op 08-04-2025 16:28 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ik ben al best ver in het AI maken van de batterij:Sibbele schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:27:
[...]
Bedankt voor de reply.
Ik heb een Energy Socket tussen de MT batterij. Ik kan het proberen natuurlijk. De MT zal dan stroom van de HW batterijen wel wat nemen...en de NOM zal gehaald worden.
Ik ga het proberen. Nogmaals dank.
https://gist.github.com/E...2ee2bdc65eae8f75eb6e423ec
Dit script bepaald wanneer de batterij moet gaan laden en ontladen op basis van de tibber prijzen. Als hij zelf geladen heeft....wacht hij tot het duurste uur om dit te ontladen, anders NOM wanneer er voldoende zon is (zonverwachting via Solcast app). Ontladen dan weer op het duurste uur. Een en ander icm met de LilyGo, vanuit Homey.
[ Voor 8% gewijzigd door Ellroe32 op 08-04-2025 16:52 ]
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
Ik krijg hem ook niet meer werkend. Maar wel benaderbaar vanuit de app. Maar hij reageert nergens meer op. Ct en wifi branden. En als ik de app ververs maakt hij verbinding over bt. Maar voor de rest blijft hij in de standby stand staan.Disksoft schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:40:
[...]
Helaas heb ik ook een slechte ervaring met firmware versie v151. Vanochtend heb ik beide batterijen geüpdatet, de ene zonder problemen, de andere is vermoedelijk overleden.
[Afbeelding]
Die van mij ziet er qua lampjes er uit als jouw linkerbatt. Hij is niet dood, alleen lijkt hij niet te willen ontwaken. Ik hoop morgen op een pushback van fw 148
[ Voor 4% gewijzigd door Houtje01 op 08-04-2025 16:37 ]
Dubbel....
[ Voor 94% gewijzigd door Ellroe32 op 08-04-2025 16:51 ]
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
Via de LilyGo staat hij op ontladen. Dan zie je in de app niet manual. Dat werkt een beetje vreemd via modbus.
(Onderwater staat dan de RS485 controle modus op AAN, en kijkt hij niet naar de work_mode (= auto, ai of manual).
Batterij is besteld! Nu nog even afwachten wanneer hij geleverd zal worden. Zou binnen 3 werkdagen moeten zijn.
Nu heb ik de homewizard P1 meter al in mijn digitale meter zitten, als ik het goed begrijp koop ik best ook een actieve splitter zodat ik toch de homewizard kan blijven gebruiken om alles te monitoren? Het monitoren via de homewizard app is voor ons toch nog een handige optie....
Ik zie veel mensen spreken over de P1 Splitter van homewizard, is dit de beste en meest stabiele/werkende optie?
Bedankt voor de hulp alvast en de feedback op mijn vorige berichtje
Nu heb ik de homewizard P1 meter al in mijn digitale meter zitten, als ik het goed begrijp koop ik best ook een actieve splitter zodat ik toch de homewizard kan blijven gebruiken om alles te monitoren? Het monitoren via de homewizard app is voor ons toch nog een handige optie....
Ik zie veel mensen spreken over de P1 Splitter van homewizard, is dit de beste en meest stabiele/werkende optie?
Marstek Venus 5,12 v.151 - Homewizard P1 (in gebruik) - CT003 v.114 - Sagemcom S211
Mijne is vrij accuraat, 10-15Watt verschil tov van P1 meter. Het is classe B meter dus 1% afwijking (2 bij lage waarden dacht ik).eymey schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:24:
[...]
[...]
Ik heb, vooruitlopend op de komste van mijn Marstek, afgelopen weeken ook een Shelly Pro EM-50 geïnstalleerd (ben wel nog steeds van plan er ook een glaszekering voor te monteren, maar de hopelijk goede moet nog binnen komen).
Helaas merk ik toch wel erg grote afwijkingen ten opzichte van andere 'bronnen' voor energie import en export die ik heb.
Ik heb CT-klem A1 om dezelfde fasedraad vanuit de hoofdschakelaar geïnstalleerd als waar de 'consumptie CT' van mijn Enphase systeem ook omheen zit.
Enphase CT meet vrijwel hetzelfde als de slimme meter, zowel bij lagere vermogens (~300W) als ook bij 3000W. Hooguit een Watt of 5-10 afwijking Maar als het huisverbruik dan bijvoorbeeld rond de 420 W zit, dan meet Shelly hooguit ~350 En die afwijking van 50-70W zie ik dus haast bij alle vermogens, groot en klein.
Dat is toch wel een erg groot verschil.... heb nu bijna de neiging om toch maar de Shelly weer te retourneren (jammer van alle moeite) en dan maar draaien op Shelly emulatie vanuit Home Assistant (home assistant kan iedere seconde updates verkrijgen uit de custom Enphsae integratie die ik gebruik).ou het misschien ook kunnen dat de CT van Shelly nu te dicht in de buurt van de Enphase CT zi Al zt (maar ze raken elkaar niet ) .
Met wat geluk komt Liander 1 van de komende jaren een keer mijn DSMR4.x meter upgraden (ik heb een meter met alleen een GPRS modem) en dan kan ik evt op P1 overschakelen.
Of ik moet een ~60W afwijking op de NOM accepteren.....
Beide klemmen aangesloten op zelfde fase? Hier zit er een op die inkomde fasedraad en 1 op de kabel die naar 2de zekering kast komt. Voeding komt van een vrij kale groep op zelfde fase ofc (enkel boiler en deurlbel).
Als de HW P1 werkt met de Marstek.....dan hoef je ook geen splitteryannickjee schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:52:
Batterij is besteld! Nu nog even afwachten wanneer hij geleverd zal worden. Zou binnen 3 werkdagen moeten zijn.
Ja de P1 Splitter van HW werkt goed. Heeft wel een USB voedingkje weer nodig. Maakt het weer extra complex. Ik heb deze in de Delta router gestokenyannickjee schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:52:
Dat zou het handigste zijn... Maar zover ik hier heb gelezen is dat "momenteel" niet meer van toepassing en is de P1 van Homewizard dus niet meer te kiezen in de app. Of heb ik dit fout gelezenEllroe32 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:09:
[...]
Als de HW P1 werkt met de Marstek.....dan hoef je ook geen splitter(Bij mij werkt de HW P1 meter niet, maar bij anderen wel)
Ik denk dat Homewizard het ook niet zo graag heeft dat deze combinatie mogelijk is... Dus ik vermoed dat ze dit nog wel gaan tegenwerken in de toekomst.

Marstek Venus 5,12 v.151 - Homewizard P1 (in gebruik) - CT003 v.114 - Sagemcom S211
Bij welk bedrijf? Die 3 dagen lijkt me supersnelyannickjee schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:52:
Nou ik gebruik de lokale API van HW ook voor mijn andere systemen. Als ze dat dichtzetten gaat het ding in de prullebak.yannickjee schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:20:
[...]
Dat zou het handigste zijn... Maar zover ik hier heb gelezen is dat "momenteel" niet meer van toepassing en is de P1 van Homewizard dus niet meer te kiezen in de app. Of heb ik dit fout gelezen
Ik denk dat Homewizard het ook niet zo graag heeft dat deze combinatie mogelijk is... Dus ik vermoed dat ze dit nog wel gaan tegenwerken in de toekomst.
Via smart-charged besteld, op Whatsapp was er mij bij het bestellen gezegd dat het maximaal 3 werkdagen zou duren qua levering. Maar tot op heden nog geen berichtje gehad, wel pas gisteren avond laat besteld. Dus ze hebben nog even tijd...sjoerd74 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:21:
[...]
Bij welk bedrijf? Die 3 dagen lijkt me supersnel
Marstek batterij aangesloten als backup voor het hele huis
LET OP:
Volgens de promovideo van Marstek kun je de backup aansluiting echter ook gebruiken voor een autonoom micro-grid (zie ook deze test) of een automatische backup (icm met de ‘Smart Box’).
Ik vind het handig om bij stroomuitval een backup bij de hand te hebben voor verlichting, een kopje koffie, maar ook voor zaken als de elektrische garagepoort. Hiervoor wil ik echter niet met verlengsnoeren aan de slag om de verschillende apparaten met de batterij te verbinden. Ik wil bij stroomuitval het hele huis aan de batterij koppelen. Mijn huis is een kleine bungalow met 1 fase aansluiting, een bescheiden stroomverbruik en een kleine PV installatie (2kWp).
Ontwerp
Ik heb een tijdje gepuzzeld om zowel de GRID als de BACKUP aansluitingen van de Venus batterij op een veilige manier in de elektrische installatie van het huis te integreren terwijl het toch een plug-in systeem blijft.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een 3 fase (4P) omschakelaar. Deze schakelaar is zo aangesloten dat hij 3 dingen tegelijk doet:
Ik heb twee batterijen, maar zal steeds maar 1 als backup gebruiken. Hiervoor gebruik ik wederom een omschakelaar, dit keer een 1 fase (2P) versie. Beide backup uitgangen zijn aangesloten op 10A installatieautomaten.
/f/image/8FPXYrIW5OGipaJ9L4VCjoag.png?f=fotoalbum_large)
Installatie
Omdat mijn groepenkast vol is, en om de bekabeling eenvoudig te houden, heb ik met een 3D-printer een speciale schakelkast gemaakt waar de batterijen op aangesloten worden, met 2 stopcontacten voor GRID en 2 kabels met stekkers voor BACKUP.
Op de backup aansluitingen zitten signaallampjes die aangeven of de fase/nul polariteit klopt
/f/image/ubYPY5g5jXOjnqcgqGrK6o8o.png?f=fotoalbum_large)
Off-grid test (aka micro-grid of eiland installatie)
Het functioneert goed, ik heb 24 uur off-grid gedraaid (hoofdschakelaar uit, backup aan).
Magnetron, waterkoker, airconditioning, vaatwasser, CV, TV, PC, verlichting, alles werkt, maar uiteraard niet alles tegelijk. Opladen met PV werkt ook zoals eerder getest. Tussen 11:00 en 14:00 met voldoende PV opwek heb ik zelfs de EV op laag vermogen bijgeladen.
Als de zon schijnt is het beschikbare vermogen 2500W + PV opwek.
Het werkt, maar er zijn beperkingen en ook enkele veiligheids risico's
2500 W
Volgens spec kan de Venus E 2500W leven via de backup. Dit blijkt geen harde grens te zijn, ik had incidenteel meer dan 3000W verbruik. Bij afname van meer dan 2500W gaat na enkele minuten wel een pieper af in de batterij (waarschuwing overbelasting?). Ik heb niet getest wat er gebeurt als je langdurig te veel vermogen afneemt.
De backup uitgang is aangesloten op een 10A installatieautomaat. Voor een strikte overbelastingsbeveiliging is een thermische zekering echter veel te traag.
Opladen met PV
Opladen met eigen solar opwek gaat goed zolang de SOC in de range 12-99% blijft (zie eerdere test)
Geen fase/nul (edit: op te lossen door nul-aarde verbinding, zie update onderaan)
De backup uitgang levert geen nette nul en fase, mijn polariteits signaal lampjes branden allebei, en ook met een spanningzoeker schroevendraaier zie ik spanning op beide contacten. Alles is volledig geaard, maar de DC/AC omvormer is kennelijk ‘zwevend’.
Geen aardlek (edit: op te lossen door nul-aarde verbinding, zie update onderaan)
In de off-grid situatie werkt de aardlek niet.
(on-grid werkt de aardlek via het backup stopcontact wel, test uitgevoerd met een stopcontacttester)
Conclusie
Als noodoplossing is deze backup-schakeling heel bruikbaar, maar met beperkingen en risico’s.
Update: video over aarde en nul voor off-grid systemen gevonden.
Ik heb dit getest, met de nul verbonden aan aarde heb ik idd een keurige fase en een nul en werken de aardlek schakelaars voor alle groepen in huis normaal. Blijkt dat de Venus in off-grid modus een niet geaarde uitgang heeft, ondanks dat de kast in mijn opzet wel geaard is.
Ik moet wel nog even nadenken hoe ik de nul-aarde verbinding veilig in mijn installatie plaats. Vermoedelijk moet ik een relais toevoegen dat de nul-aarde verbinding sluit zodra de GRID aansluitingen stroomloos worden.
Update 2:
Voorlopig ontwerp met een NC relais dat de nul-aarde verbinging op de backup aansluiting activeert zodra beide grid aansluitingen spanningsloos zijn.
LET OP:
- de hier getoonde manier van aansluiten is niet zoals Marstek het bedoeld heeft
- dit is een ‘hack’, misschien niet illegaal, maar waarschijnlijk niet geheel volgens de normen
- Marstek komt met een ‘Smart Box’ om de batterij op een degelijke en veilige manier als backup voor je huis te kunnen gebruiken (helaas nog geen detail info)
Volgens de promovideo van Marstek kun je de backup aansluiting echter ook gebruiken voor een autonoom micro-grid (zie ook deze test) of een automatische backup (icm met de ‘Smart Box’).
Ik vind het handig om bij stroomuitval een backup bij de hand te hebben voor verlichting, een kopje koffie, maar ook voor zaken als de elektrische garagepoort. Hiervoor wil ik echter niet met verlengsnoeren aan de slag om de verschillende apparaten met de batterij te verbinden. Ik wil bij stroomuitval het hele huis aan de batterij koppelen. Mijn huis is een kleine bungalow met 1 fase aansluiting, een bescheiden stroomverbruik en een kleine PV installatie (2kWp).
Ontwerp
Ik heb een tijdje gepuzzeld om zowel de GRID als de BACKUP aansluitingen van de Venus batterij op een veilige manier in de elektrische installatie van het huis te integreren terwijl het toch een plug-in systeem blijft.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een 3 fase (4P) omschakelaar. Deze schakelaar is zo aangesloten dat hij 3 dingen tegelijk doet:
- Alle groepen van het huis afkoppelen van het net
- Grid aansluiting batterij afkoppelen
- Alle groepen van het huis aan de backup koppelen
Ik heb twee batterijen, maar zal steeds maar 1 als backup gebruiken. Hiervoor gebruik ik wederom een omschakelaar, dit keer een 1 fase (2P) versie. Beide backup uitgangen zijn aangesloten op 10A installatieautomaten.
/f/image/8FPXYrIW5OGipaJ9L4VCjoag.png?f=fotoalbum_large)
Installatie
Omdat mijn groepenkast vol is, en om de bekabeling eenvoudig te houden, heb ik met een 3D-printer een speciale schakelkast gemaakt waar de batterijen op aangesloten worden, met 2 stopcontacten voor GRID en 2 kabels met stekkers voor BACKUP.
Op de backup aansluitingen zitten signaallampjes die aangeven of de fase/nul polariteit klopt
/f/image/ubYPY5g5jXOjnqcgqGrK6o8o.png?f=fotoalbum_large)
Het functioneert goed, ik heb 24 uur off-grid gedraaid (hoofdschakelaar uit, backup aan).
Magnetron, waterkoker, airconditioning, vaatwasser, CV, TV, PC, verlichting, alles werkt, maar uiteraard niet alles tegelijk. Opladen met PV werkt ook zoals eerder getest. Tussen 11:00 en 14:00 met voldoende PV opwek heb ik zelfs de EV op laag vermogen bijgeladen.
2500 W
Volgens spec kan de Venus E 2500W leven via de backup. Dit blijkt geen harde grens te zijn, ik had incidenteel meer dan 3000W verbruik. Bij afname van meer dan 2500W gaat na enkele minuten wel een pieper af in de batterij (waarschuwing overbelasting?). Ik heb niet getest wat er gebeurt als je langdurig te veel vermogen afneemt.
De backup uitgang is aangesloten op een 10A installatieautomaat. Voor een strikte overbelastingsbeveiliging is een thermische zekering echter veel te traag.
Opladen met PV
Opladen met eigen solar opwek gaat goed zolang de SOC in de range 12-99% blijft (zie eerdere test)
Geen fase/nul (edit: op te lossen door nul-aarde verbinding, zie update onderaan)
De backup uitgang levert geen nette nul en fase, mijn polariteits signaal lampjes branden allebei, en ook met een spanningzoeker schroevendraaier zie ik spanning op beide contacten. Alles is volledig geaard, maar de DC/AC omvormer is kennelijk ‘zwevend’.
Geen aardlek (edit: op te lossen door nul-aarde verbinding, zie update onderaan)
(on-grid werkt de aardlek via het backup stopcontact wel, test uitgevoerd met een stopcontacttester)
Conclusie
Als noodoplossing is deze backup-schakeling heel bruikbaar, maar met beperkingen en risico’s.
Update: video over aarde en nul voor off-grid systemen gevonden.
Ik heb dit getest, met de nul verbonden aan aarde heb ik idd een keurige fase en een nul en werken de aardlek schakelaars voor alle groepen in huis normaal. Blijkt dat de Venus in off-grid modus een niet geaarde uitgang heeft, ondanks dat de kast in mijn opzet wel geaard is.
Ik moet wel nog even nadenken hoe ik de nul-aarde verbinding veilig in mijn installatie plaats. Vermoedelijk moet ik een relais toevoegen dat de nul-aarde verbinding sluit zodra de GRID aansluitingen stroomloos worden.
Update 2:
Voorlopig ontwerp met een NC relais dat de nul-aarde verbinging op de backup aansluiting activeert zodra beide grid aansluitingen spanningsloos zijn.
/f/image/yzFl9pJMeicX0oJtmnBv0nSR.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Hometek op 10-04-2025 14:11 ]
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
Bedankt voor de info alvast. Wat bedoel je hiermee? Dat de differentieelschakelaar zal springen bij aardlek backup-stopcontact? Maar dan blijft de backup poort wel onder spanning of valt dit ook automatisch uit?Hometek schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:26:
Geen aardlek
Vraag mij af of ik het onderstaande zou kunnen gebruiken om bepaalde toestellen (netwerkapparatuur, beveiligingscamera's, nas, etc) bij stroomuitval over te zetten van netspanning naar de marstek backup poort (eventueel met kleine UPS moest de schakeltijd niet voldoende hoog zijn):
:strip_exif()/f/image/7kUduEScU88dDB6abm0L5E1U.jpg?f=fotoalbum_large)
Want zou ik deze aan de marstek backup poort hangen zonder bovenstaande schakelmodule zouden deze toch continue backup stroom gebruiken ipv de netspanning wanneer er geen stroomuitval is?
[ Voor 10% gewijzigd door Avenger 2.0 op 08-04-2025 17:52 ]
Werkt het niet of kon je het niet toevoegen in de CT menu van de Marstek app?Ellroe32 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:09:
[...]
Bij mij werkt de HW P1 meter niet, maar bij anderen wel
Dan moet een (meerdere) firmware update doen van uw P1 dongle via de Energy app (tot v5.19.03 geloof ik)
Ik heb hem weer aan de praat, hem volledig uitgeschakeld en losgekoppeld ook de modbus. 15 min was niet genoeg, 1,5 uur wel. Hij start weer op en lijkt weer normaal te functioneren. 🙏🏻Houtje01 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:35:
[...]
Ik krijg hem ook niet meer werkend. Maar wel benaderbaar vanuit de app. Maar hij reageert nergens meer op. Ct en wifi branden. En als ik de app ververs maakt hij verbinding over bt. Maar voor de rest blijft hij in de standby stand staan.
Die van mij ziet er qua lampjes er uit als jouw linkerbatt. Hij is niet dood, alleen lijkt hij niet te willen ontwaken. Ik hoop morgen op een pushback van fw 148
Ik heb hem vannacht de hele nacht stroomloos gezet en uitgeschakeld. Ik ga het nog eens proberenDisksoft schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:22:
[...]
Ik heb hem weer aan de praat, hem volledig uitgeschakeld en losgekoppeld ook de modbus. 15 min was niet genoeg, 1,5 uur wel. Hij start weer op en lijkt weer normaal te functioneren. 🙏🏻
Als je reset, minstens 15 uit laten staan en dan pas terug aanzetten.Disksoft schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:40:
[...]
[Afbeelding]
Mooi maar hang er toch maar een rookmelder bovenHometek schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:26:
LET OP:De Venus batterijen hebben een 220V ‘backup’ stopcontact dat 2500W kan leveren. Het primaire doel van dit stopcontact is om in geval van een stroomuitval met behulp van verlengkabels enkele belangrijke apparaten in huis van stroom te voorzien.
- de hier getoonde manier van aansluiten is niet zoals Marstek het bedoeld heeft
- dit is een ‘hack’, misschien niet illegaal, maar waarschijnlijk niet geheel volgens de normen
- Marstek komt met een ‘Smart Box’ om de batterij op een degelijke en veilige manier als backup voor je huis te kunnen gebruiken (helaas nog geen detail info)
Ontwerp
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een 3 fase (4P) omschakelaar. Deze schakelaar is zo aangesloten dat hij 3 dingen tegelijk doet:De omschakelaar kan bij stroomuitval volledig automatisch omschakelen naar de backup (mits die aan staat in de app), dit is voor mij echter niet nodig en het lijkt mij ook veiliger om gecontroleerd handmatig de backup in te schakelen.
[Afbeelding]
Installatie
[Afbeelding]
2500 W
Opladen met PV
Geen fase/nul
Geen aardlek
Conclusie
Weet iemand een oplossing voor de ontbrekende fase/nul en aardlek, heb ik ergens een denkfout gemaakt?
Ik kon hem de laatste keer wel toevoegen, maar deed niet wat hij moest doen. Vaak lukt het toevoegen ook niet. Ik werk nu via de shelly simulator in homey.gvb73 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:03:
[...]
Werkt het niet of kon je het niet toevoegen in de CT menu van de Marstek app?
Dan moet een (meerdere) firmware update doen van uw P1 dongle via de Energy app (tot v5.19.03 geloof ik)
Weet iemand of de garantie nog behouden blijft als je een sturing via modbus doet met een eigen programmatie? Dat was het eerste wat ze bij Hame in de feedback vroegen toen mijn batterij het begeven had.
Over garantie gesproken...
Er zit bij de Marstek een flyer met support info en een registratie link.
Heeft iemand dit gedaan? Of geld gewoon de garantie bij de leverancier waar je het aangekocht hebt met risico dat die stopt of falliet/bankroet gaat en wat dan?
Heeft iemand dit gedaan? Of geld gewoon de garantie bij de leverancier waar je het aangekocht hebt met risico dat die stopt of falliet/bankroet gaat en wat dan?
Aardlek: on-grid springt de differentieelschakelaar bij aardlek op backup stopcontact, afhankelijk van de backup instelling in de app blijft de spanning op het backup stopcontact of valt weg.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:47:
[...]
Bedankt voor de info alvast. Wat bedoel je hiermee? Dat de differentieelschakelaar zal springen bij aardlek backup-stopcontact? Maar dan blijft de backup poort wel onder spanning of valt dit ook automatisch uit?
Vraag mij af of ik het onderstaande zou kunnen gebruiken om bepaalde toestellen (netwerkapparatuur, beveiligingscamera's, nas, etc) bij stroomuitval over te zetten van netspanning naar de marstek backup poort (eventueel met kleine UPS moest de schakeltijd niet voldoende hoog zijn):
[Afbeelding]
Want zou ik deze aan de marstek backup poort hangen zonder bovenstaande schakelmodule zouden deze toch continue backup stroom gebruiken ipv de netspanning wanneer er geen stroomuitval is?
Omschakelaar achter backup stopcontact lijkt mij overbodig, maar je zou eens kunnen testen met een waterkoker oid aan de backup poort of er daadwerkelijk ontlading plaatsvindt zolang er netstroom aanwezig is.
Mijn omschakelaars zijn ook <50ms, maar een led lamp zie je even uit gaan bij het automatisch omschakelen.
Edit: zie ook deze video over het gebruik van een automatische omschakelaar (in de video spreekt hij over 1/2 sec. dat moet denk ik 50ms zijn)
[ Voor 6% gewijzigd door Hometek op 09-04-2025 00:22 ]
Die rookmelder hangt er uiteraard alDSSW schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:52:
[...]
Mooi maar hang er toch maar een rookmelder boven
Zijn er al manieren ontdekt op zelf firmware te uploaden?
Ik heb dat voor mijn 2 batterijen gedaan, het serienummer wordt dan geregistreerd. Meeste leveranciers schuiven garantie ook af richting Hame. Zij sturen koerier. Maar die 10 jaar daar geloof ik niks van, zal al blij zijn als ze 5 jaar meegaan gezien alles wat ik hier zie passeren. Die verdelers die nu die batterijen in massa verkopen zijn binnen een paar jaar allemaal van de aardbol verdwenen. Die doeken hun vennootschap op en beginnen met een andere en geen miserie meer voor hun.gvb73 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:01:
Ja gedaan want leveranciers garantie is wat anders dan fabrieksgarantie. En aangezien dit een vecht markt gaat worden kan het zijn dat de fabrikant er over 5 jaar nog is en je leverancier niet meer.gvb73 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:01:
Het is friet!
:strip_exif()/f/image/gS6bzmwSmQgCpZSgw6pswFep.png?f=user_large)
Inmiddels ontvangen en omgebouwd. Past helaas net niet. Moest even de drempel 3 nokjes iets inkorten. Nu past het.RayMan80 schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:20:
[...]
Ik had deze besteld. Binnenkant van bestaande MT stekker overgezet en klaar.[Afbeelding]
Als je deze besteld dan zou het moeten passen zonder aanpassing.
Link:
https://www.reichelt.com/...CTYPE=private&LANGUAGE=nl
[ Voor 10% gewijzigd door DePrutser op 08-04-2025 20:48 ]
Het is friet!
Wat doe je nou precies met die wieland-stekker? Op de grid poort aansluiten neem ik aan. Waarom staat hier niets over in topicstart?
Edit: @DePrutser dank voor uitleg hieronder!
Edit: @DePrutser dank voor uitleg hieronder!
[ Voor 18% gewijzigd door Maarten69 op 08-04-2025 21:11 ]
Er zit een rechte stekker standaard op. En ik wil een haakse stekker zodat de kabel recht hangt ipv met een scherpe vouw.Maarten69 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:01:
Wat doe je nou precies met die wieland-stekker? Op de grid poort aansluiten neem ik aan. Waarom staat hier niets over in topicstart?
En het is een 3-polige rst 20i3 stekker(20a 3 polig)
Cc @SatScan
[ Voor 8% gewijzigd door DePrutser op 08-04-2025 21:11 ]
Het is friet!
1-fase systeem hier, dus beide klemmen zitten inderdaad op dezelfde fase.SadisticPanda schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:57:
[...]
Mijne is vrij accuraat, 10-15Watt verschil tov van P1 meter. Het is classe B meter dus 1% afwijking (2 bij lage waarden dacht ik).
Beide klemmen aangesloten op zelfde fase? Hier zit er een op die inkomde fasedraad en 1 op de kabel die naar 2de zekering kast komt. Voeding komt van een vrij kale groep op zelfde fase ofc (enkel boiler en deurlbel).
Klem A zit op de inkomende fasedraad (dwz, de fasedraad die vanuit de hoofdschakelaar naar de twinhuls gaat die op de invoer van de extra 40C automaat ter 'voorbeveiliging' van het verbruikersgedeelte van de groepenkast gaat (de andere draad in die twinhuls gaat naar de PV-kant van de groepenkast). Enphase CT zit op dezelfde draad en meet dus inderdaad met die 1-2% nauwkeurigheid.
Klem B zit op de fasedraad van kabel die naar de schuur gaat (zit op een eigen aardlekautomaat, met op dit moment alleen nog wat verlichting in/aan de schuur). Hier komt eind april de Marstek op te zitten, verlichting en overige wcd's gaan dan terug naar de voeding die er vanuit de bouw al zat, aftegakt van de woonkamer. Op dit moment zit daar 's nachts hooguit 13W verbruik op, overdag 0 .
Shelly wordt gevoed vanuit de B6 aardlekautomaat die ook de Enphase gateway apart voedt (wat zijn die schroefterminals overigens dramatisch klein zeg, een solide afgewerkte 2,5mm2 draad past er maar nauwelijks in
Ik zou klem B nog eens kunnen proberen om dezelfde draad vanuit de hoofdschakelaar, of mss zelfs de draad van de netbeheerder naar de hoofdschakelaar toe. Kijken of de plek nog verschil maakt e/nof er ook nog verschil is tussen de 2.
10-15W verschil zou ik acceptabel vinden overigens.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Je sluit beide batterijen via de off-grid uitgang op 1 fase. Ik dacht dat de off-grid poort niet frequentie volgend is. Gaat dat dan wel goed?Hometek schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:26:
LET OP:De Venus batterijen hebben een 220V ‘backup’ stopcontact dat 2500W kan leveren. Het primaire doel van dit stopcontact is om in geval van een stroomuitval met behulp van verlengkabels enkele belangrijke apparaten in huis van stroom te voorzien.
Ontwerp
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een 3 fase (4P) omschakelaar. Deze schakelaar is zo aangesloten dat hij 3 dingen tegelijk doet:De omschakelaar kan bij stroomuitval volledig automatisch omschakelen naar de backup (mits die aan staat in de app), dit is voor mij echter niet nodig en het lijkt mij ook veiliger om gecontroleerd handmatig de backup in te schakelen.
[Afbeelding]
Installatie
[Afbeelding]
2500 W
Opladen met PV
Geen fase/nul
Geen aardlek
Conclusie
Weet iemand een oplossing voor de ontbrekende fase/nul en aardlek, heb ik ergens een denkfout gemaakt?
BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114
Ok dan. Dus al aardig omweg, kan ik deze al gebruiken ? En werkt het al ?Ellroe32 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:34:
[...]
Ik ben al best ver in het AI maken van de batterij:
https://gist.github.com/E...2ee2bdc65eae8f75eb6e423ec
Dit script bepaald wanneer de batterij moet gaan laden en ontladen op basis van de tibber prijzen. Als hij zelf geladen heeft....wacht hij tot het duurste uur om dit te ontladen, anders NOM wanneer er voldoende zon is (zonverwachting via Solcast app). Ontladen dan weer op het duurste uur. Een en ander icm met de LilyGo, vanuit Homey.
Alleen snap ik het volgende niet. Ik kan dat niet vinden
>Stap 2: Voeg deze virtuele batterij toe
>Maak een virtueel apparaat aan (via Virtual Devices of Device Capabilities app)
>Zorg dat het apparaat de capability measure_battery heeft
>Geef het exact deze naam:
>👉 Batterij status (let op: hoofdletters en spatie)
Ik kan de APP virtuele Devices installeren...maar dan de de capability Measure.....niet vinden
Waar kan ik die vinden ?
Ja in December al. Zoek maar op mijn naam en Bluetooth. Probleem zat in dat de codering met iedere firmware wijzigde en dat je alles moet reverse engineren.Eastman schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:04:
[...]
Het is een beetje stil geworden rond de api’s merk ik. Ik heb het Duitse forum vluchtig doorgelezen. Iemand heeft een webtool gemaakt om via Bluetooth de mqtt functie te unlocken. Iemand op tweakers die dit al heeft geprobeerd?
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Via https://tools.developer.homey.app/tools/devices. Misschien handiger even via DM? Ik heb dit idd gewoon draaien.Sibbele schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:22:
[...]
Ok dan. Dus al aardig omweg, kan ik deze al gebruiken ? En werkt het al ?
Alleen snap ik het volgende niet. Ik kan dat niet vinden
>Stap 2: Voeg deze virtuele batterij toe
>Maak een virtueel apparaat aan (via Virtual Devices of Device Capabilities app)
>Zorg dat het apparaat de capability measure_battery heeft
>Geef het exact deze naam:
>👉 Batterij status (let op: hoofdletters en spatie)
Ik kan de APP virtuele Devices installeren...maar dan de de capability Measure.....niet vinden
Waar kan ik die vinden ?
In off-grid situatie wordt steeds maar 1 batterij gebruikt, juist vanwegen mogelijke problemen met niet synchrone AC bronnen. De BK1/2 is een omschakelaar, batterij 1 of batterij 2, nooit beide.Eastman schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:12:
[...]
Je sluit beide batterijen via de off-grid uitgang op 1 fase. Ik dacht dat de off-grid poort niet frequentie volgend is. Gaat dat dan wel goed?
Ahh duidelijk, ik had die schakelaar over het hoofd gezien in je schema.Hometek schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 23:52:
[...]
In off-grid situatie wordt steeds maar 1 batterij gebruikt, juist vanwegen mogelijke problemen met niet synchrone AC bronnen. De BK1/2 is een omschakelaar, batterij 1 of batterij 2, nooit beide.
Waarom zou je niet 1 van de batterijen via grid aansluiten in de off-grid situatie? Dus de wisselschakelaar daarvoor gebruiken. Dan hoef je niet handmatig te switchen tussen de batterijen in off-grid mode.
BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114
Goedemorgen,Tl0Y schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:02:
[...]
Hier nog geen enkele mail of leveringsdag mogen ontvangen. Ik zie in de excel file dat geen enkel order boven #1680 een leveringsdatum heeft.
als het goed is heeft u een mail ontvangen met daarin de bevestiging dat de bezorging op 29 April is.
Volgens mij heb ik hem min of meer hetzelfde aangesloten. Heb je toevallig een foto die je kan delen?eymey schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:27:
[...]
1-fase systeem hier, dus beide klemmen zitten inderdaad op dezelfde fase.
10-15W verschil zou ik acceptabel vinden overigens.
Ik heb gewoon een 50Watt afwijking en dat vind ik toch wel wat veel.
In mijn geval is het 30 aprilDuramotion schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:05:
[...]
Goedemorgen,
als het goed is heeft u een mail ontvangen met daarin de bevestiging dat de bezorging op 29 April is.
1 x MT 5.12 kWh V148 HWp1
Gisteren besteld. Ik kreeg een mail dat het eerste bezorgmoment op vrijdag 11 april al is. Zojuist aangegeven dat vrijdag wat mij betreft oké is. Dan zou die 3 werkdagen levertijd precies kloppen. Moet nog wel een bevestiging van deze datum retour krijgen...Tl0Y schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:41:
[...]
In mijn geval is het 30 april, maar alles is in orde, heb de bevestigingsmail gekregen

Edit: Nu al de bevestiging gekregen.
[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 09-04-2025 09:31 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Goedemorgen,DePrutser schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:04:
[...]
Er zit een rechte stekker standaard op. En ik wil een haakse stekker zodat de kabel recht hangt ipv met een scherpe vouw.
En het is een 3-polige rst 20i3 stekker(20a 3 polig)
Cc @SatScan
Wat kan ik in de TS opnemen? Kun je mij de informatie verstrekken (DM) zodat ik die kan verwerken.
Thanks!
Goedemorgen,
Wie heeft er meerdere accu's op 3 fases aangesloten. En zo ja werkt het goed en met welke firmware?
Mijn collega heeft er 3 op op 3 fases verdeeld. bij hem werkt het samenwerken niet goed. De ene ontlaad en de andere laad. Hoe kan hij/ik dit oplossen? Of zijn er mensen die er meerdere hebben op 1 Fase en waar dit goed werkt?
Wie heeft er meerdere accu's op 3 fases aangesloten. En zo ja werkt het goed en met welke firmware?
Mijn collega heeft er 3 op op 3 fases verdeeld. bij hem werkt het samenwerken niet goed. De ene ontlaad en de andere laad. Hoe kan hij/ik dit oplossen? Of zijn er mensen die er meerdere hebben op 1 Fase en waar dit goed werkt?
Ik heb via de gebruikersfeedback instructie gekregen hoe ik de Marstek Venus 5.12 batterij kan upgraden naar de laatste versie maar hij is in dit proces blijven hangen. Nu heb ik alleen nog een groen lampje van de aan en uit knop en ik hoor de ventilator maar verder is er geen verbinding meer mogelijk en is er geen enkel lampje meer actief aan de voorkant van de batterij. Ook heb ik de batterij de gehele nacht stroomloos gelaten en vanmorgen opnieuw een poging gedaan om verbinding te krijgen echter zonder resultaat.
De verkopende partij verwijst mij naar de support via gebruikersfeedback waar ik ook de instructie heb gekregen voor de update maar daar is het sinds gisteren morgen stil.
Is er buiten wat ik geprobeerd heb, de aan/uit knop lang ingedrukt houden, een reset procedure voor de batterij? Ikzelf vermoed dat de firmware tijdens het update proces corrupt is geraakt en dat verbinding niet meer mogelijk is. Heeft iemand ervaringen met de support ingeval van een storing? Ik moet mijn zonnepanelen nu gaan uitschakelen omdat ik anders teveel terug ga leveren dus dit is best behoorlijk vervelend. Alvast bedankt voor ieders reactie!
De verkopende partij verwijst mij naar de support via gebruikersfeedback waar ik ook de instructie heb gekregen voor de update maar daar is het sinds gisteren morgen stil.
Is er buiten wat ik geprobeerd heb, de aan/uit knop lang ingedrukt houden, een reset procedure voor de batterij? Ikzelf vermoed dat de firmware tijdens het update proces corrupt is geraakt en dat verbinding niet meer mogelijk is. Heeft iemand ervaringen met de support ingeval van een storing? Ik moet mijn zonnepanelen nu gaan uitschakelen omdat ik anders teveel terug ga leveren dus dit is best behoorlijk vervelend. Alvast bedankt voor ieders reactie!
Je kan opnemen voor de mensen die een andere stekker willen.SatScan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:27:
[...]
Goedemorgen,
Wat kan ik in de TS opnemen? Kun je mij de informatie verstrekken (DM) zodat ik die kan verwerken.
Thanks!
Dat ze een 20i3 rst plug moeten kopen.
Het is friet!
Vraag:
Wie werkt heeft er meerdere batterijen in samenwerking met de CT002 werkend?
Ik wil graag weten welke firmware versie je in de CT002 gebruikt. Tbv info voor de TS
Alvast dank!
Wie werkt heeft er meerdere batterijen in samenwerking met de CT002 werkend?
Ik wil graag weten welke firmware versie je in de CT002 gebruikt. Tbv info voor de TS
Alvast dank!
DoneDePrutser schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:42:
[...]
Je kan opnemen voor de mensen die een andere stekker willen.
Dat ze een 20i3 rst plug moeten kopen.
Ik heb die optie overwogen, 1 batterij als AC bron (backup aansluiting) en de andere AC volgend (grid aansluiting). Maar het wordt dan ingewikkeld omdat de 2de batterij een verbruiksmeting nodig heeft om te kunnen regelen. De digitale meter zit in de off-grid situatie buiten de kring, dus P1 dongels registreren niets. Met CT klemmen zou je wel actueel verbruik kunnen meten. Of het systeem goed zou werken met de 2de batterij die de 1ste op 'NOM' probeert te houden weet ik niet.Eastman schreef op woensdag 9 april 2025 @ 07:14:
[...]
Ahh duidelijk, ik had die schakelaar over het hoofd gezien in je schema.
Waarom zou je niet 1 van de batterijen via grid aansluiten in de off-grid situatie? Dus de wisselschakelaar daarvoor gebruiken. Dan hoef je niet handmatig te switchen tussen de batterijen in off-grid mode.
Ik wou het systeem niet ingewikkelder maken dan nodig.
Wat vervelend! En dat je verkopende partij zich verschuilt achter de feedback vanuit MT.Arjen S schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:40:
Ik heb via de gebruikersfeedback instructie gekregen hoe ik de Marstek Venus 5.12 batterij kan upgraden naar de laatste versie maar hij is in dit proces blijven hangen. Nu heb ik alleen nog een groen lampje van de aan en uit knop en ik hoor de ventilator maar verder is er geen verbinding meer mogelijk en is er geen enkel lampje meer actief aan de voorkant van de batterij. Ook heb ik de batterij de gehele nacht stroomloos gelaten en vanmorgen opnieuw een poging gedaan om verbinding te krijgen echter zonder resultaat.
Je zou verwachten dat de verkoper iets meer van de materie afweet of mailings heeft gekregen hoe te handelen is dit soort situaties!
Maar goed, in dit Topic kun je gebruikmaken van de zoekfunctie. Je bent helaas niet de enige de laatste tijd!
PS lees de TS en pinned berichten!
Hmm, fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met zo'n grote afwijking. Ik zit erover te denken het ding terug te sturen naar Amazon en om replacement te vragen. 50-70W afwijking vind ik ook echt te veel. Ik zal later vandaag even foto's delen via DMmtouw78 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:37:
[...]
Volgens mij heb ik hem min of meer hetzelfde aangesloten. Heb je toevallig een foto die je kan delen?
Ik heb gewoon een 50Watt afwijking en dat vind ik toch wel wat veel.
Ter info.Eveir schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:09:
Heb vandaag de nageleverde CT002 geïnstalleerd en gekoppeld.
Werkt ~10 seconden na het koppelen en toont zowel in de app als op de batterij een actieve CT koppeling, gaat nadien offline.
Ook na een goeie 10 minuten wachten en refreshen komt deze niet online.
Opnieuw koppelen is me 2x gelukt, waarna het wederom ~10 seconden werkte.
Ik vind de CT002 nog wel via bluetooth, maar wanneer ik op de 'configureren' knop druk krijg ik nu de melding dat er iets misloopt.
De Venus E draait v147, wanneer ik hierop klik krijg ik de melding dat dit de laatste firmware is..
Ondertussen v149 draaiende na contact met Marstek. Connectie houdt langer stand, maar nog steeds regelmatig van online naar offline.
Cache geheugen gewist, batterij gereset, CT002 gereset, geen soelaas.
Opnieuw contact opgenomen met Marstek.
:strip_exif()/f/image/r9uoxZkpEgtgAtHFTnFDED6m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9K5X2yzhVacVQAougvNCdsxv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Eveir op 09-04-2025 10:03 ]
SMA STP 7000TL-20 - REC295 TP2 8700WP - 3x Marstek Venus E 5kWh v151 - Marstek CT002 v118 - Alfen Eve Single Pro-Line 11kW - Loxone
Goedemorgen,Eveir schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:03:
[...]
Ter info.
Ondertussen v149 draaiende na contact met Marstek. Connectie houdt langer stand, maar nog steeds regelmatig van online naar offline.
Cache geheugen gewist, batterij gereset, CT002 gereset, geen soelaas.
Opnieuw contact opgenomen met Marstek.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En je wifi signaal is oke? Probeer eens een ander wifi kanaal misschien dat dit helpt.
Ben benieuwd!
PS Als Wifi kanaalwisseling niet helpt je kun ook vragen de serverinstellingen te resetten.
[ Voor 4% gewijzigd door SatScan op 09-04-2025 10:10 ]
Jammer dat ze voor die paar euro geen LAN poort aan board hebben gezet, zou veel schelen
Inderdaad!SadisticPanda schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:06:
Jammer dat ze voor die paar euro geen LAN poort aan board hebben gezet, zou veel schelen
Daarom is mijn planning om de hele Bluetooth/WiFi koppeling over te slaan en de batterij alleen bedraad met modbus aan te sturen.
[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 09-04-2025 10:10 ]
Let op:
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.