.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Ja en het begint nu echt vervelend(puberaal) te worden. Gewoon je aan de regels houden. Nen is gewoon van toepassing op je installatie. Wie het aanlegt dat staat niet in de regels. Als het mis gaat krijg je gezeik met verzekeringen enz enz.SatScan schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:59:
[...]
En voor wie in de NEN norm allemaal van toepassing? Ook voor mij als huis/tuin klusser?
Stoppen zijn zo ingericht dat ze de stroom van de meterkast naar eindverbruikers reguleren. Grote stromen achter de stop en omgekeerde stromen zijn gewoon gevaarlijk.
Het is friet!
Wat gebeurt er in deze situatie als er kortsluiting ontstaat?Chape schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:32:
[...]
Als je met die groep van PV en Accu binnen de normen blijft, ik heb ze ook op 1 groep en kan niks anders op.
Accu is 2500 watt en twee omvormers 3000 watt te samen van die 3000 kan je al minimaal 20% wegstrepen dan zit je op 2400 , dan liggen ze nog op zuiden en westen dus piek moment van die twee omvormers is ook verschillend.
Wat ook is als hij in auto staat of Ia stand dan bijten de accu en PV elkaar niet, Accu gaat pas werken als er niet voldoende zon is om te compenseren.
En anders zet je een automaat tussen PV en accu.
Kortsluiting dat gebeurt mij niet... toch...
En die extra automaat is dat met of zonder aardlek?
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Helemaal mee eens!DePrutser schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:04:
[...]
Ja en het begint nu echt vervelend(puberaal) te worden. Gewoon je aan de regels houden. Nen is gewoon van toepassing op je installatie. Wie het aanlegt dat staat niet in de regels. Als het mis gaat krijg je gezeik met verzekeringen enz enz.
Stoppen zijn zo ingericht dat ze de stroom van de meterkast naar eindverbruikers reguleren. Grote stromen achter de stop en omgekeerde stromen zijn gewoon gevaarlijk.
Als je toegang tot een 3d-printer hebt, kan je er ook één printen. Ik heb de V2 versie van deze geprint. Die heeft een gaatje voor de led en tabs voor tie-wraps/vijzen.Chape schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:45:
Heb zo modbus T-CAN485 ESP32 besteld, en die ga proberen in die oude CT001 in te bouwen, heb ik te minsten nog wat aan dat kastje:))
S2S schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:05:
[...]
Opnemen en ontladen op een stekkerdoos met 2500 watt geeft inderdaad dezelfde belasting. Er is dan in mijn ogen geen directe kabelverbinding nodig. Maar als je dat een fijn idee vind, kan dat natuurlijk wel. Het is wel zo dat je wel een goede moderne WCD hebt of gaat plaatsen (met goed contact)
:strip_exif()/f/image/sboyR7ysovfnrzu22UduyMEP.jpg?f=fotoalbum_large)
Denk dat deze goed zijn , ook in 4 voudige uitvoering
Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 -Shelly Pro 3EM-120A
Deze mogen niet gebruikt worden in Belgie aangezien ze een randaarding hebben terwijl in Belgie verplicht een pen aarding moet gebruikt worden.waxy50 schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:29:
[...]
[Afbeelding]
Denk dat deze goed zijn , ook in 4 voudige uitvoering
Cheers!
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
Dus heb ik deze vraag reeds 2x gesteld via de feedback in de app, maar nog geen reactie gehad.
[ Voor 4% gewijzigd door Servowire op 07-04-2025 10:40 ]
met papier mache kun je alles maken!!
Ik heb gewoon het plastic doosje hergebruikt waarin de module geleverd werd. Onderaan zit magnetische plakband zodat deze mooi aan de batterijbehuizing blijft hangen.Chape schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:45:
Heb zo modbus T-CAN485 ESP32 besteld, en die ga proberen in die oude CT001 in te bouwen, heb ik te minsten nog wat aan dat kastje:))
:strip_exif()/f/image/2TQQ6IP6gQrLj8yuguXj3ux7.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb echter het probleem dat het bij diagnose betreffende het aantal fases blijft. 🥴 Is dit software gerelateerd of bekend hoe dit op te lossen? Ik heb de laatste update HW P1 geïnstalleerd.....
:strip_exif()/f/image/y22tqLO4hmP1QxEmbFkcDagp.jpg?f=fotoalbum_large)
Home Assistant, Marstek Venus 5,1kw, CT003, Shelley Pro3 emulatie, LilyGo Modbus, Home Wizard P1, ISKRA AM550-P1, 3xFase, Dell Optiplex 7040M 16gb, Firmware V117 & V153
ik start geen discussie, volgens mij lees je niet mijn volledige tekst, ik zeg ook niet dat het niet op een aparte groep staat. Ik heb 2 * 16A toegevoegd in kast en elke zekering heeft 1 kabel naar een 16A 2P stopcontact. waarom zou ik dan de MT niet mogen aansluiten op dit stopcontact? Elke MT hangt dus op een aparte groep met normale stekker.DePrutser schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:54:
[...]
Discussiëren is leuk maar de regel is:
Tot 800watt mag je met stekker terug leveren en laden.
Boven 801watt moet je een vaste verbinding maken.
Lees NEN 1010-norm.
Apparaten met een vermogen van meer dan 2000 watt moeten worden aangesloten op een aparte eindgroep.
dat van die 2000W gaat niet op en staat ook zo niet in de NEN 1010-norm dat je dan geen stekker mag gebruiken. Er is enkel sprake van een aparte groep waaraan ik perfect voldoe.
puberaal? er worden opmerkingen gegeven die niet volledig zijn. De topics met verschillende verbruikers en opbrengst horen niet bij elkaar daar zou het hier idd al lang niet meer over mogen gaan. Maar dat is een zeer simpele regel.
[ Voor 51% gewijzigd door d3x op 07-04-2025 13:33 ]
BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Ik heb vorige week de batterij geinstalleerd en aangesloten op de HWP1 die ik al had.DePrutser schreef op zondag 6 april 2025 @ 23:38:
Overigens vandaag firmware v151 op de accu geïnstalleerd en v114 op de ct003
Wat mij vooral opvalt dat de app nu veel sneller connectie maakt met de apparaten.
Moest je voorheen wel eens refreshen heb je nu alle waarden gelijk op het scherm staan.
Goed werk geleverd!
Vandaag heb ik de CT0003 binnengekregen.
Zo te zien loop ik nog iets achter met de versies: v148 op de accu en v111 op de CT0003.
Dat je soms even moet verversen bij het openen van de app herken ik wel.
Maar er worden (nog) geen updates aangeboden, en ik vind het eigenlijk (nog) niet de moeite om hier achteraan te gaan.
Enige waar ik nog een beetje naar aan het kijken ben is of ik de HWP1 zal houden, of toch overschakel op de CT0003.
[ Voor 6% gewijzigd door Pietervs op 07-04-2025 11:30 ]
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Nen is toch alleen voor zakelijk gebruik en nooit verplicht van toepassing op een consument en dan nog adviserende niet wet.DePrutser schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:04:
[...]
Ja en het begint nu echt vervelend(puberaal) te worden. Gewoon je aan de regels houden. Nen is gewoon van toepassing op je installatie. Wie het aanlegt dat staat niet in de regels. Als het mis gaat krijg je gezeik met verzekeringen enz enz.
incl passieve koeling zie ik ( 2 gaatjes in doosje )kdhoe schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:05:
[...]
Ik heb gewoon het plastic doosje hergebruikt waarin de module geleverd werd. Onderaan zit magnetische plakband zodat deze mooi aan de batterijbehuizing blijft hangen.
[Afbeelding]
Nice
Denk dat probleem ook is dat sls je een eigen groep maakt je daarvoor nieuwe bekabeling moet aanleggen .S2S schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:05:
[...]
Opnemen en ontladen op een stekkerdoos met 2500 watt geeft inderdaad dezelfde belasting. Er is dan in mijn ogen geen directe kabelverbinding nodig. Maar als je dat een fijn idee vind, kan dat natuurlijk wel. Het is wel zo dat je wel een goede moderne WCD hebt of gaat plaatsen (met goed contact)
Ga je via een bestaand stop contact kan je wel een goed stopcontact hebben maar hoe zijn de verbindingen er achter tot aan de meterkast? Lasdozen etc.
Ik heb sinds 1,5 week de marstek 5,12kwh en tot nu toe bevalt hij erg goed. doet wat hij moet doen. Nu is mijn vraag welke app gebruiken jullie? Marstek app of Power Zero App. En hoe gebruiken jullie de app met 2 personen? Als ik ingelogd ben op de app dan logt mijn vriendin uit op de app. Hoe kan ik dit oplossen zodat we allebei in de app kunnen kijken?
Apart account aanmaken voor je vriendin en haar daarop uitnodigen / jouw batterij met haar delen (met enkel leesrechten).Richard35 schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:43:
Goedemorgen,
Ik heb sinds 1,5 week de marstek 5,12kwh en tot nu toe bevalt hij erg goed. doet wat hij moet doen. Nu is mijn vraag welke app gebruiken jullie? Marstek app of Power Zero App. En hoe gebruiken jullie de app met 2 personen? Als ik ingelogd ben op de app dan logt mijn vriendin uit op de app. Hoe kan ik dit oplossen zodat we allebei in de app kunnen kijken?
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Dat is lastig in te schatten , daarom ook de 800 watt begrenzing. Maar een normaal huis geen probleem, ook niet als er een lasdoos tussen zit of twee, bij mensen die geklust hebben .. geen flauw idee. Op 2500 watt wordt het een ander verhaal , en dat is dus het probleem van plug and play. En makkelijk op 2500 watt zetten.Maxwp schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:40:
[...]
Denk dat probleem ook is dat sls je een eigen groep maakt je daarvoor nieuwe bekabeling moet aanleggen .
Ga je via een bestaand stop contact kan je wel een goed stopcontact hebben maar hoe zijn de verbindingen er achter tot aan de meterkast? Lasdozen etc.
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
[ Voor 8% gewijzigd door NoFate op 07-04-2025 12:58 ]
er zijn verschillende type WAGo klemNoFate schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:57:
Ik heb een 2.5 MM kabel naar het tuinhuis gelegd, aparte groep, wel 1 lasdoos tussen met wago klem, dat zal geen probleem zijn zeker voor 2500 Watt ontladen?
https://www.wago.com/nl/lasklemmen-steekklemmen
The WAGO 221 series connectors, commonly known as lever connectors or lever nuts, have a maximum current rating of 32 Amperes (32A)
BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
ik heb deze, ook goed genoeg zeker?d3x schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:32:
[...]
er zijn verschillende type WAGo klem
The WAGO 221 series connectors, commonly known as lever connectors or lever nuts, have a maximum current rating of 32 Amperes (32A)
1
2
3
| De lasklemmen 2273 met kleur codering en transparante behuizing. Zo is makkelijker te zien of de aders correct zijn aangesloten. De lasklemmen zijn geschikt voor 0,5 tot 2,5mm², en een maximaal stroom van 24A. Ze zijn leverbaar in 2, 3, 4, 5 en 8 voudig. |
Voor BE:Avenger 2.0 schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:04:
[...]
Stekker afknippen en rechtstreeks verbinden aan zekering maakt dit ineens ook geen plug-in apparaat meer, maar vast toestel (waardoor mogelijk ook herkeuring vereist is in BE).
Je kan ook goedkoop een versterkt stopcontact kopen die gemaakt zijn voor mode 2 EV laden en tot 14A continue belasting aankunnen voor lange tijd. Zou dat persoonlijk wel kopen ipv gewoon regulier 16A stopcontact (gezien niet gemaakt is voor continue zo hoog belast te zijn).
Misschien is in NL een industrieel blauw stopcontact toegestaan, maar in BE alvast niet in residentiele woning (wegens geen kinderbeveiliging aanwezig).
Die van Legrand kan 16A continue aan.
EAN 3245060904715
Fabrikant:
Stopcontact van superieure kwaliteit die 16 Ampère onder 230 Volt kan leveren en speciaal ontworpen voor het opladen van elektrische of hybride “plug-in” voertuigen.
De Green’up Access-aansluiting van Legrand is ontwikkeld ter vervanging van standaard stopcontacten in het huishouden die niet ontworpen zijn om urenlang een stroom van 16 Ampère te leveren. Bij het opladen van een elektrische auto via een standaard stopcontact worden hoge stromen van het netwerk gevraagd en dit kan vele uren duren.
Een standaard huishoudelijk stopcontact kan onder deze omstandigheden slechts ongeveer 10 Ampère leveren zonder oververhitting.
B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S
Meer dan €100 voor een stopcontactDolf_Tweakers schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:19:
[...]
Voor BE:
EAN 3245060904715

Daarom heet het ook "green-up"! Groen van het lachen of lege portefeuilleHorla schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:23:
[...]
Meer dan €100 voor een stopcontactDie zijn intern van goud gemaakt zeker?

Maar zou inderdaad kunnen dat het vergulde contacten zijn.
Er is ook een goedkopere variant:
EAN 3414972310499
Daar staat bij de specs dat het verzilverde contacten zijn.
[ Voor 24% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 07-04-2025 14:34 ]
B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S
Dmv modbus over de RS485 aansluiting kan je dat perfect traploos instellen op de waarde die je wil, zowel max laadstroom als max ontlaadstroom. Via de app niet en ik heb er geen idee van of dat ooit komt. Ik heb er toch nog niks over gelezen.Servowire schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:39:
Ik zou heel graag de laadstroom beperken tot 800 tot 1600 watt ofzo. Het is helemaal niet nodig om zo snel te laden omdat a) in de winter is er nooit zoveel watt beschikbaar en b) in de zomer is er zoveel langdurige zon(licht), dat met zelfs 300 watt laden de boel wel volraakt.
Dus heb ik deze vraag reeds 2x gesteld via de feedback in de app, maar nog geen reactie gehad.
Onthoudt hij dan ook die setting als je in de App Manual<>Auto switched? Of overschrijft hij dan de boel?Babavers schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:55:
[...]
Dmv modbus over de RS485 aansluiting kan je dat perfect traploos instellen op de waarde die je wil, zowel max laadstroom als max ontlaadstroom. Via de app niet en ik heb er geen idee van of dat ooit komt. Ik heb er toch nog niks over gelezen.
met papier mache kun je alles maken!!
:strip_exif()/f/image/QZ0XXcqXLhpS72u32FD1kzwN.png?f=user_large)
Nadat hersteld te hebben en accu opnieuw opgestart heb ik de status in homeassistant bekeken. Sindsdien probleem met een gedeelte van de modbus info. Enkele adressen worden wel binnengehaald maar de meeste niet.
/f/image/RpN7Zg3dHhaG9VgZ2fyj99w9.png?f=fotoalbum_large)
Nu maar eens gaan spitten wat het verschil is tussen de sensoren.
Volgens mij niet alleen het verschil tussen helpers en modbus adressen in HA. Maar ik moet nog verder spitten. Leuke klus voor iemand die net begonnen is in HA en zelf nog nooit een yaml gemaakt heeft.
Ik gebruik de ELFIN E11 om de modbus uit te lezen.
Iemand een tip?
2 x MT Venus V151, CT003 V114, ISKRA AM550, 1 fase
Misschien binnen HA weggooien en opnieuw installeren?Ronald_61 schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:56:
Oeps,
[Afbeelding]
Nadat hersteld te hebben en accu opnieuw opgestart heb ik de status in homeassistant bekeken. Sindsdien probleem met een gedeelte van de modbus info. Enkele adressen worden wel binnengehaald maar de meeste niet.
[Afbeelding]
Volgens mij niet alleen het verschil tussen helpers en modbus adressen in HA. Maar ik moet nog verder spitten. Leuke klus voor iemand die net begonnen is in HA en zelf nog nooit een yaml gemaakt heeft.
Ik gebruik de ELWIN E11 om de modbus uit te lezen.
Iemand een tip?
HA even tussendoor herstarten voor de zekerheid.
Als ze niet terugkomen dan moet je elders zoeken dan HA.
MT batterij op een HW Energy Socket? Weet je of het overbelast raakte bij terugleveren of juist opladen?Ronald_61 schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:56:
Oeps,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand een tip?
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Staat wel niet bij of dit voor hun inbouw is of dat dit ook zo is voor hun Hydro serie. Valt me een beetje tegen.
Ik denk dat ik hem als tweede accu ga installeren. Ik heb nog een tweede Elwin-EW11 liggen.SatScan schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:00:
[...]
Misschien binnen HA weggooien en opnieuw installeren?
HA even tussendoor herstarten voor de zekerheid.
Als ze niet terugkomen dan moet je elders zoeken dan HA.
Hoef ik in principe alleen het juiste IP adres van de Elwin te veranderen volgens mij.
Als het dan goed gaat ligt het aan HA.
Als dat niet werkt is of een defect in de accu of de tweede configuratie is niet goed.
[ Voor 8% gewijzigd door Ronald_61 op 07-04-2025 16:13 ]
Tijdens opladen.Mirabis schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:03:
[...]
MT batterij op een HW Energy Socket? Weet je of het overbelast raakte bij terugleveren of juist opladen?
Meetwaarden in home assistant gaven niks vreemds aan.
Kan je het zelfs aanmelden als het nog niet om de gehomologeerde toestellen lijst staat?
"Stekkerbatterij
Ongeacht het vermogen of (digitale of analoge) meter is een een aanmelding vereist.
De netgebruiker moet de stekkerbatterijen binnen de 30 dagen aanmelden via de distributienetbeheerder Fluvius."
https://www.vlaanderen.be...rbatterijen-in-vlaanderen
.BE - MT5.2KWh v151, HomeWizard P1 meter
Je kan inloggen op ELWIN met een browser om te zien of de batterij nog modbus data verstuurt. Dan weet je zeker of het aan HA of de batterij ligtRonald_61 schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:56:
Oeps,
Iemand een tip?
2x MTVenus V153 5.12, CT003 V117 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger
En dit staat op de Fluvius site: Wanneer je een digitale meter hebt, hoef je jouw stekkerpaneel of stekkerbatterij niet aan te melden in Mijn Fluvius tenzij je toestel een vermogen van 800 Watt of hoger heeft.gvb73 schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:21:
Iemand zin om zijn batterij aan te melden bij Fluvius?
Kan je het zelfs aanmelden als het nog niet om de gehomologeerde toestellen lijst staat?
"Stekkerbatterij
Ongeacht het vermogen of (digitale of analoge) meter is een een aanmelding vereist.
De netgebruiker moet de stekkerbatterijen binnen de 30 dagen aanmelden via de distributienetbeheerder Fluvius."
https://www.vlaanderen.be...rbatterijen-in-vlaanderen
Kunnen ze nu niet gewoon correcte niet conflicterende info geven over alle instanties heen.
1 x MT 5.12 kWh V148 HWp1
Bij een stroomstoring kun je apparatuur aansluiten op het stopcontact van de MT batterij. Als backup prima (koelkast, een telefoon laden, een paar lampen).
Maar stel de stroomstoring duurt langer, laadt de MT accu dan bij met de zonnepanelen? Of is daar nog steeds het net voor nodig. Of kan ik de stroom uit de zonnepanelen (5.12 kWp) op 1 of andere manier via de accu leiden?
Marstek 5.12kw v151, CT003 v114; IthoDaalderop CoolCube
Heb vandaag een TPLINK access point geplaatst en hierop enkel de 2 MT's, de shelly en de HWP1 gekoppeld. CT verbindingen lijken nu stabiel ook het koppelen met de HWP1 ging vlot. Alles op een aparte AP plaatsen is blijkbaar een zeer goed advies geweest...maar we gaan het een tijdje evalueren en nog niet te vroeg juichenChape schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:32:
[...]
Had eergister ook met CT verbinding weg, draaide al twee weken goed (heb 1 accu), weet 1 ding wel lig niet bij mij zelf, of ze zitten of hebben wat veranderd bij mastek of kpn.
Wat hier dan help is het modem en tp link mesh opnieuw op te starten.
Draai nu NOM met de HWP1 als CT, ga dit eens enkele dagen proberen.
Heb ook de CT003 bijgevoegd maar die loopt nog niet lekker, hij leest enkel fase B,C, totaal en de MT maar fase A geeft nul. Denk dat het aan de meter ligt, ik heb een Sagemcom XT211, die zit er niet tussen, heb de andere Sagemcoms geprobeerd maar dat geeft geen oplossing. Heb ook gevraagd om de laatste FW van de CT003 te pushen en foto meter meegestuurd.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Ja. Het is zelfs zo dat de instelling die je via modbus gedaan hebt primeert over hetgeen je via de app instelt. Stel je bv. op de app een manueel schema op met 2500 W ontladen, dan zal hij niet hoger gaan dan de waarde die je ooit via modbus ingesteld hebt. Je kan het dus alleen terug via modbus ongedaan maken en wellicht ook via een factory-reset, maar dat laatste heb ik niet geprobeerd en ga ik nu ook niet doen.Servowire schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:10:
[...]
Onthoudt hij dan ook die setting als je in de App Manual<>Auto switched? Of overschrijft hij dan de boel?
Dan is er dus geen probleem als een standaard stopcontact 10 ampere continu kan leveren, die 2500watt komt overeen met ongeveer 10ADolf_Tweakers schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:19:
[...]
Voor BE:
EAN 3245060904715
Fabrikant:
Stopcontact van superieure kwaliteit die 16 Ampère onder 230 Volt kan leveren en speciaal ontworpen voor het opladen van elektrische of hybride “plug-in” voertuigen.
De Green’up Access-aansluiting van Legrand is ontwikkeld ter vervanging van standaard stopcontacten in het huishouden die niet ontworpen zijn om urenlang een stroom van 16 Ampère te leveren. Bij het opladen van een elektrische auto via een standaard stopcontact worden hoge stromen van het netwerk gevraagd en dit kan vele uren duren.
Een standaard huishoudelijk stopcontact kan onder deze omstandigheden slechts ongeveer 10 Ampère leveren zonder oververhitting.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
We gaan het mee maken.DSSW schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:49:
[...]
Heb vandaag een TPLINK access point geplaatst en hierop enkel de 2 MT's, de shelly en de HWP1 gekoppeld. CT verbindingen lijken nu stabiel ook het koppelen met de HWP1 ging vlot. Alles op een aparte AP plaatsen is blijkbaar een zeer goed advies geweest...maar we gaan het een tijdje evalueren en nog niet te vroeg juichen![]()
Heb ook de CT003 bijgevoegd maar die loopt nog niet lekker, hij leest enkel fase B,C, totaal en de MT maar fase A geeft nul. Denk dat het aan de meter ligt, ik heb een Sagemcom XT211, die zit er niet tussen, heb de andere Sagemcoms geprobeerd maar dat geeft geen oplossing. Heb ook gevraagd om de laatste FW van de CT003 te pushen en foto meter meegestuurd.
Heb afgelopen weekend 35 meter twin vol koper utp besteld en een paar wcd daar voor.
Patch kabels had ik nog.
Één utp wordt dan shelly naar de schuur de andere wordt kpn modem naar de schuur.
Dan in de schuur drie accu's en de dedicated ap.
Het stroom gebeuren met onderverdeler geloof ik allemaal wel dat komt wel goed.
Maar die verrekte wifi ct verbinding ben ik nog het meest bang voor.
En het samen werken van de drie accu's op NOM met de shelly is ook nog wel een dingetje natuurlijk..
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Nee dat zal niet kunnen. De twee zijn immers via het AC-netwerk met elkaar verbonden. Op het AC-netwerk is het enkel het openbaar netwerk dat 'de maat aangeeft' op een frequentie van 50 Hz. Andere apparaten moeten volgen, maar mogen zeker die rol niet overnemen als de stroom plots wegvalt. Ze zouden in tegenfase kunnen werken en/of op een licht verschillende frequentie stroom gaan genereren wat vuurwerk oplevert. Je blijft trouwens via het openbaar netwerk verbonden met je buren die potentieel ook zoiets in huis hebben, ookal is ergens stroomopwaarts een onderbreking. Het mag dus niet zijn dat diverse apparaten zomaar stroom op dat netwerk beginnen te zetten als er stroomopwaarts een onderbreking is. Dat is als een orkest zonder dirigent.... En als het net dan plots terug inschakelt dan is het helemaal koekenbak.RGHW schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:39:
Ik heb zitten lezen in de bestaande berichten, maar heb mijn antwoord nog niet gevonden (of er overheen gelezen). Mijn vraag is de volgende:
Bij een stroomstoring kun je apparatuur aansluiten op het stopcontact van de MT batterij. Als backup prima (koelkast, een telefoon laden, een paar lampen).
Maar stel de stroomstoring duurt langer, laadt de MT accu dan bij met de zonnepanelen? Of is daar nog steeds het net voor nodig. Of kan ik de stroom uit de zonnepanelen (5.12 kWp) op 1 of andere manier via de accu leiden?
Daarom mag je de backup uitgang zeker ook nergens koppelen aan het normale netwerk. Dat moet strikt gescheiden blijven.
Dit zegt de officiële site: (Er is dus een verschil tussen stekker panelen & batterijen)
1)Stekkerzonnepanelen:
Omvormervermogen tot 800Watt + digitale meter = geen aanmelding vereist
2)Stekkerbatterij
Ongeacht het vermogen of (digitale of analoge) meter is een een aanmelding (binnen 30 dagen) vereist.
Toestellen moeten gehomologeerd worden door Synergrid. Koop dus niet zomaar eender welk stekkerzonnepaneel of -batterij, maar controleer vooraf of het toestel voorkomt op de lijst van gehomologeerde toestellen. zie: https://www.vlaanderen.be...rbatterijen-in-vlaanderen
Al zie ik de Marstek hier (nog) NIET tussenstaan
Heb mij de Hager XEV080 laadbus – IP55 3 kW – 2P+T M2+ – opbouw gehaald aan €45 op Amazon.Dolf_Tweakers schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:29:
[...]
Daarom heet het ook "green-up"! Groen van het lachen of lege portefeuille
Maar zou inderdaad kunnen dat het vergulde contacten zijn.
Er is ook een goedkopere variant:
EAN 3414972310499
Daar staat bij de specs dat het verzilverde contacten zijn.
Ziet er niet goed uit.amvolleb schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:21:
[...]
Je kan inloggen op ELWIN met een browser om te zien of de batterij nog modbus data verstuurt. Dan weet je zeker of het aan HA of de batterij ligt
Dit is de oorspronkelijk Elfin. Na loskoppelen en opnieuw aansluiten.
:strip_exif()/f/image/rQonw6YybeTmxmwVVVfGe7si.png?f=user_large)
Nope staat er NIET: ze maken een onderheid tussen stekkerpaneel versus stekkerbatterij :Tl0Y schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:25:
[...]
En dit staat op de Fluvius site: Wanneer je een digitale meter hebt, hoef je jouw stekkerpaneel of stekkerbatterij niet aan te melden in Mijn Fluvius tenzij je toestel een vermogen van 800 Watt of hoger heeft.
Kunnen ze nu niet gewoon correcte niet conflicterende info geven over alle instanties heen.
1)Stekkerzonnepanelen:
2)Stekkerbatterij
Ongeacht het vermogen of (digitale of analoge) meter is een een aanmelding (binnen 30 dagen) vereist.
Toestellen moeten gehomologeerd worden door Synergrid. Koop dus niet zomaar eender welk stekkerzonnepaneel of -batterij, maar controleer vooraf of het toestel voorkomt op de lijst van gehomologeerde toestellen. zie: https://www.vlaanderen.be...rbatterijen-in-vlaanderen
Ik heb copy paste gedaan van fluvius hun website. Fluvius is waar ik moet aanmelden. Dus ik ga hun info volgen, ze moeten maar duidelijker en zijn in hun communicatie.ivanhoe007BE schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:26:
[...]
Nope staat er NIET: ze maken een onderheid tussen stekkerpaneel versus stekkerbatterij :
1)Stekkerzonnepanelen:
2)Stekkerbatterij
https://www.fluvius.be/nl...r/plug-en-play-toestellen
1 x MT 5.12 kWh V148 HWp1
Zojuist de ELFIN vervangen door een ander exemplaar en alles werkt weer.Ronald_61 schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:56:
Oeps,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik gebruik de ELFIN E11 om de modbus uit te lezen.
Iemand een tip?
Gelukkig maar. Een stuk goedkoper dan een nieuwe batterijRonald_61 schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:51:
[...]
Zojuist de ELFIN vervangen door een ander exemplaar en alles werkt weer.
2x MTVenus V153 5.12, CT003 V117 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger
Volgens de informatie van beide websites mag je dus wel meer dan 800W aansluiten als je dat maar aanmeld. Maar wat dan met max 800W van regering? Als ik dus nu meerdere thuisbatterijen en/of panelen haal mag dit mogelijk in toekomst niet meer en moet je deze uitschakelen?Tl0Y schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:33:
[...]
Ik heb copy paste gedaan van fluvius hun website. Fluvius is waar ik moet aanmelden. Dus ik ga hun info volgen, ze moeten maar duidelijker en zijn in hun communicatie.
https://www.fluvius.be/nl...r/plug-en-play-toestellen
Werkt de HWP1 bij jou wel, met jouw firmware versies? Wij hebben dezelfde firmware maar mijn HWP1 ziet niet dat ik een drie fasen hebt, en blijft staan bij diagnose.....Pietervs schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:28:
[...]
Ik heb vorige week de batterij geinstalleerd en aangesloten op de HWP1 die ik al had.
Vandaag heb ik de CT0003 binnengekregen.
Zo te zien loop ik nog iets achter met de versies: v148 op de accu en v111 op de CT0003.
Dat je soms even moet verversen bij het openen van de app herken ik wel.
Maar er worden (nog) geen updates aangeboden, en ik vind het eigenlijk (nog) niet de moeite om hier achteraan te gaan.
Enige waar ik nog een beetje naar aan het kijken ben is of ik de HWP1 zal houden, of toch overschakel op de CT0003.
Home Assistant, Marstek Venus 5,1kw, CT003, Shelley Pro3 emulatie, LilyGo Modbus, Home Wizard P1, ISKRA AM550-P1, 3xFase, Dell Optiplex 7040M 16gb, Firmware V117 & V153
Ik word hier eerlijk gezegd een beetje geïrriteerd door. Weten ze wel wat ze willen? Heb intussen een Marstek in bestelling om op een aparte kring 2500w te ontladen, maar dan komen ze toch plots weer met een meldplicht en ook met een 800w max. Je weet in dit land (België dan) echt gewoon niet meer wat te doen.Avenger 2.0 schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:59:
[...]
Maar wat dan met max 800W van regering? Als ik dus nu meerdere thuisbatterijen en/of panelen haal mag dit mogelijk in toekomst niet meer en moet je deze uitschakelen?
Mijn bedoeling is deels ook om mijn piekverbruik af te vlakken. Ik zou denken dat ze daar bij Fluvius net blij mee zouden zijn. Met 800w wordt dat lastig.
[ Voor 10% gewijzigd door kippewit op 07-04-2025 19:32 ]
Ziet er top uit!Avenger 2.0 schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:22:
[...]
Heb mij de Hager XEV080 laadbus – IP55 3 kW – 2P+T M2+ – opbouw gehaald aan €45 op Amazon.
Synergrid federaal, maar sommige instanties regionaal, die ook wat in de pap te brokken hebben, Fluvius en VEKA bv. Die beginnen die dan te lobbyen en dan krijg je uitzonderingen en extra regeltjes.kippewit schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:30:
[...]
Ik word hier eerlijk gezegd een beetje geïrriteerd door. Weten ze wel wat ze willen? Heb intussen een Marstek in bestelling om op een aparte kring 2500w te ontladen, maar dan komen ze toch plots weer met een meldplicht en ook met een 800w max. Je weet in dit land (België dan) echt gewoon niet meer wat te doen.
Mijn bedoeling is deels ook om mijn piekverbruik af te vlakken. Ik zou denken dat ze daar bij Fluvius net blij mee zouden zijn. Met 800w wordt dat lastig.
Het is op dit moment fietsen tussen deze 3 instanties, die elk hun info om de haverklap wijzigen.
De communicatiekanalen wisselen, info wordt soms fout geïnterpreteerd door journalisten omdat die ook niet technisch genoeg zijn.
En binnen 10 dagen is het zover en mogen de eerste gehomologeerde toestellen in dienst.
Uiteraard verwacht ik daarna nog wijzigingen van de spelregels terwijl het spel al bezig is.
Bij mij was het probleem dat mijn Tp link deco een niet standaard subnetmasker gebruikt. Gewoonlijk is het 255.255.255.0, nadat ik dit heb aangepast werkte het wel bij mij.kdd71 schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:43:
Allen, enkele weken geleden ook zo een 5,2 batterij gekocht op aanraden van collega`s. Bij hen werkt dit perfect (zelfde digitale meter en zelfde updates). Ik kan batterij en ct003 wel installeren, maar ze maken geen verbinding ondanks dat ze 1m van elkaar staan. Manueel laden en ontladen lukt, maar CT in linkerbenedenhoek blijft grijs (P1 poort heb ik geactiveerd bij fluvius). Enig idee wat ik nog kan doen om probleem te verhelpen, want hun helpdesk weet ook geen raad meer. Nieuwe P1 meter, alles wissen en heropstarten lost ook niks op. Leuk is anders
Beiden op een aparte access point zetten.kdd71 schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:43:
Allen, enkele weken geleden ook zo een 5,2 batterij gekocht op aanraden van collega`s. Bij hen werkt dit perfect (zelfde digitale meter en zelfde updates). Ik kan batterij en ct003 wel installeren, maar ze maken geen verbinding ondanks dat ze 1m van elkaar staan. Manueel laden en ontladen lukt, maar CT in linkerbenedenhoek blijft grijs (P1 poort heb ik geactiveerd bij fluvius). Enig idee wat ik nog kan doen om probleem te verhelpen, want hun helpdesk weet ook geen raad meer. Nieuwe P1 meter, alles wissen en heropstarten lost ook niks op. Leuk is anders
Op een wandcontactdoos kun je max 3680 watt aansluiten,dus is het geen enkel probleem om gewoon de stekker te blijven gebruiken. Het probleem ontstaat pas als je de batterij niet op een enkele groep zet. Op het moment dat je met 2500 watt gaat ontladen en er andere apparatuur is dat ook een hoog vermogen vraagt van bijvoorbeeld 2500 watt deze als het ware een eigen kring gaan vormen.De stroom loopt dan niet meer via de kast over een zekering en dan naar de andere verbruikers maar gaat rechtstreeks van de batterij naar de verbruikers op de zelfde kring.Dus niet via een zekering,de hoofd aansluiting en dan naar een verbruiker dus dat betekend grof gezegd dat je de wattages bij elkaar moet optellen en dat trekt je bedrading niet. een zekering direct na je batterij zetten werkt helaas ook niet anders had Marstek dat wel ge implementeert.d3x schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:10:
[...]
ik start geen discussie, volgens mij lees je niet mijn volledige tekst, ik zeg ook niet dat het niet op een aparte groep staat. Ik heb 2 * 16A toegevoegd in kast en elke zekering heeft 1 kabel naar een 16A 2P stopcontact. waarom zou ik dan de MT niet mogen aansluiten op dit stopcontact? Elke MT hangt dus op een aparte groep met normale stekker.
dat van die 2000W gaat niet op en staat ook zo niet in de NEN 1010-norm dat je dan geen stekker mag gebruiken. Er is enkel sprake van een aparte groep waaraan ik perfect voldoe.
puberaal? er worden opmerkingen gegeven die niet volledig zijn. De topics met verschillende verbruikers en opbrengst horen niet bij elkaar daar zou het hier idd al lang niet meer over mogen gaan. Maar dat is een zeer simpele regel.
Aardlek gaat je in deze opzet ook niet redden!SatScan schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:05:
[...]
Wat gebeurt er in deze situatie als er kortsluiting ontstaat?
Kortsluiting dat gebeurt mij niet... toch...
En die extra automaat is dat met of zonder aardlek?
Nee, ik heb van de week een aparte kabel getrokken met twee lasdozen en wago klemmen dat kan prima, als je maar zorgt dat je de draden zo af stript dat er geen koper te zien is buiten de klemmen.NoFate schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:57:
Ik heb een 2.5 MM kabel naar het tuinhuis gelegd, aparte groep, wel 1 lasdoos tussen met wago klem, dat zal geen probleem zijn zeker voor 2500 Watt ontladen?
lees al eens wat TS door. Kijk eerst al na of de HW p1 wel degelijk werkt met de eigen app. Daarna moet je de 2 koppelen als je bluetooth hebt naar MT, die gaat dan zoeken op het netwerk of hij de HW p1 tegenkomt en koppelen. Er zijn hier al tientallen met deze setup, dus reelax, rustig ademen en 9/10 ligt het aan je eigen opzet van wifi en netwerk.kdd71 schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:03:
Bedankt voor de snelle reply, maar kunnen jullie jullie hulp iets duidelijker specifieren aub. Is voor mij chinees
Lijkt mij meer dan voldoende de batterij vraagt ongeveer 11 ampère bij 2500 watt.d3x schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:32:
[...]
er zijn verschillende type WAGo klem
Het werkt bij mij prima, maar ik heb een éénfase aansluiting.Tom Jansen schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:56:
[...]
Werkt de HWP1 bij jou wel, met jouw firmware versies? Wij hebben dezelfde firmware maar mijn HWP1 ziet niet dat ik een drie fasen hebt, en blijft staan bij diagnose.....
Dus kan je daar helaas niet bij helpen.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Vreemd dat stroom in België anders is dan in Nederland. Maar ja, als jullie een aardappel in reepjes snijden en in een vetpan doen is het ineens ook een ander product dan in Nederland,Patat of Friet.Dolf_Tweakers schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:19:
[...]
Voor BE:
EAN 3245060904715
Fabrikant:
Was begonnen met lezen, maar na een uur niet echt wijzer geraakt. Heb ook direct een Marstek P1 meter meegekregen en geen HW p1. Ik veronderstel dat het proces dan hetzelfde blijft?d3x schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:20:
[...]
lees al eens wat TS door. Kijk eerstg al na of de HW p1 wel degelijk werkt met de eigen app. Daarna moet je de 2 koppelen als je bluetooth hebt naar MT, die gaat dan zoeken op het netwerk of hij de HW p1 tegenkomt en koppelen. Er zijn hier al tientallen met deze setup, dus reelax, rustig ademen en 9/10 ligt het aan je eigen opzet van wifi en netwerk.Dat ze 1m van elkaar staan brengt niet op als ze beide brakke wifi hebben. IN de HW p1 kan je perfect zien wat de kwaliteeit is, in de MT zie je het wat minder duidelijk.
CT003 nu wel volledig in orde, hij ziet nu de 3 fases en regelt NOM op 1 batterij. Morgen eens proberen om de 2 MT's los the laten in NOM met (3 fasen net)DSSW schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:49:
[...]
Heb vandaag een TPLINK access point geplaatst en hierop enkel de 2 MT's, de shelly en de HWP1 gekoppeld. CT verbindingen lijken nu stabiel ook het koppelen met de HWP1 ging vlot. Alles op een aparte AP plaatsen is blijkbaar een zeer goed advies geweest...maar we gaan het een tijdje evalueren en nog niet te vroeg juichen![]()
Hopla, de verbinding met de HWP1 ben ik terug verloren na wat prutsen in de TPLink. Ik had de werkstand van de TPlink verzet van Router naar Accesspoint en plots was ik alle verbindingen verloren, ook deze met de Marsteks. Heb dan een hele tijd moeten klooien, en uiteindelijk de Marsteks 10 minuten compleet uitgeschakeld, de TPLink maar terug gezet in in Router Mode en de verbinding met de Marsteks is terug in orde, draait terug op de shelly, maar de HWP1 krijg ik niet meer gelinkt. Raar boeltje toch.
[ Voor 5% gewijzigd door DSSW op 07-04-2025 21:33 ]
Het komt misschien wat vreemd over maar de Marstek en de ct003 meter kunnen ook te dicht bij elkaar staan de ct 003 heeft niet alleen de voeding nodig uit de p1 poort maar moet ook een eigen voeding hebben, we kwamen er achter dat je de antenne van de ct003 horizontaal moet leggen om het beste signaal te krijgen,ik had hem zelfs tussen de aardleiding gedrukt in de meterkast. zet je batterij helemaal uit, dus stekker uit het stopcontact, de groene knop net zo lang indrukken tot de batterij uitgeschakeld is. wacht een kwartier en start dan je batterij opnieuw op, eerst de groene knop indrukken tot je ziet dat de batterij opstart,dan de stekker in het stopcontact. verwijder je app van de telefoon, installeer hem opnieuw en log in. voeg de batterij toe en kijk op de batterij of de lampjes wifi en bluetooth branden. als de batterij ge installeerd is druk je links onderin op ct en zoek je de ct003 op en vink je die aan.Als het goed is wordt deze dan gevonden en kun je kiezen tussen 1 of drie fase.als het bluetooth lampje niet brand kun je in je telefoon naar de bluetooth settings gaan en daar de batterij aanklikken als het goed is zou dan het lampje op de batterij moeten gaan branden.kdd71 schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:59:
[...]
Was begonnen met lezen, maar na een uur niet echt wijzer geraakt. Heb ook direct een Marstek P1 meter meegekregen en geen HW p1. Ik veronderstel dat het proces dan hetzelfde blijft?
Nu is mijn vraag: Heeft er iemand ervaring met de Venus Venus Plug & Play Batterij in combinatie met een smappee laadpaal? Normaal steken we de auto in en zetten we de smappee op zonne overschot. Wat als nu zowel de batterij als de auto op zonne overschot staan?
Zou dit tegen elkaar gaan inwerken? Heeft hier iemand ervaring mee?
Bedankt
Marstek Venus 5,12 v.151 - Homewizard P1 (in gebruik) - CT003 v.114 - Sagemcom S211
Welkom,yannickjee schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:48:
Ik ben al een tijdje aan het twijfelen om ook een thuisbatterij in huis te halen om ons nacht en avond verbruik mooi af te vlakken. We hebben ook een elektrische wagen die we zoveel mogelijk opladen met zonne-energie overdag. Na wat zoeken komt de Venus Plug & Play Batterij - 5,12 kWh er voor ons wel prijs/kwaliteit goed uit.
Nu is mijn vraag: Heeft er iemand ervaring met de Venus Venus Plug & Play Batterij in combinatie met een smappee laadpaal? Normaal steken we de auto in en zetten we de smappee op zonne overschot. Wat als nu zowel de batterij als de auto op zonne overschot staan?
Bedankt
In de basis werkt dat! De batt gaat al bij een laag overschot laden terwijl je EV dat pas bij hogere wattages gaat doen. Op een geven moment is de batt vol en zal de EV gaan laden.Bij welke hoeveel is afhankelijk welke type EV je hebt.
Bij mij met de Wallbox heb ik in jan/feb tot half maart zo gewerkt. Dat ging prima.
Om het verder te verfijnen gebruik ik nu Home Assist die laat ik de MT 'pauzeren' zo lang de EV laad.
Mijn advies is start zoals ik ben begonnen en bij voldoende ervaring te kijken naar slimmere oplossingen.
[...]
Het komt misschien wat vreemd over maar de Marstek en de ct003 meter kunnen ook te dicht bij elkaar staan de ct 003 heeft niet alleen de voeding nodig uit de p1 poort maar moet ook een eigen voeding hebben, we kwamen er achter dat je de antenne van de ct003 horizontaal moet leggen om het beste signaal te krijgen,ik had hem zelfs tussen de aardleiding gedrukt in de meterkast. zet je batterij helemaal uit, dus stekker uit het stopcontact, de groene knop net zo lang indrukken tot de batterij uitgeschakeld is. wacht een kwartier en start dan je batterij opnieuw op, eerst de groene knop indrukken tot je ziet dat de batterij opstart,dan de stekker in het stopcontact. verwijder je app van de telefoon, installeer hem opnieuw en log in. voeg de batterij toe en kijk op de batterij of de lampjes wifi en bluetooth branden. als de batterij ge installeerd is druk je links onderin op ct en zoek je de ct003 op en vink je die aan.Als het goed is wordt deze dan gevonden en kun je kiezen tussen 1 of drie fase.als het bluetooth lampje niet brand kun je in je telefoon naar de bluetooth settings gaan en daar de batterij aanklikken als het goed is zou dan het lampje op de batterij moeten gaan branden.
Ter aanvulling zorg dat je BT locatie setting enabled is!
Ongetwijfeld. Als die toestellen van elkaar niks 'weten' en beide hetzelfde signaal gebruiken (P1) om te bepalen hoeveel stroom ze mogen opnemen dan kan het niet anders dan misgaan. Veronderstel dat je batterij aan het opladen is om stroomsaldo op nul te houden en dat je op dat moment je auto begint op te laden. Dan is het toch logisch dat die laadpaal denkt dat er geen overschot is en dus niks zal doen. Op een of andere manier moet er dan iets komen dat de informatie van beide toestellen krijgt, verwerkt en dan op een intelligente manier aanstuurt op de manier zoals je dat wenst. Hoe je het ook draait of keert, dat zal nodig zijn. Ik heb dezelfde configuratie en doe dat overkoepelende via Home Assistant en stuur van daaruit al die apparaten aan via modbus op de manier zoals ik dat wens. Ik heb 2 MT's en een laadpaal en geen enkele van de drie 'beslist' autonoom hoeveel stroom die moet opnemen of afgeven.yannickjee schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:48:
Ik ben al een tijdje aan het twijfelen om ook een thuisbatterij in huis te halen om ons nacht en avond verbruik mooi af te vlakken. We hebben ook een elektrische wagen die we zoveel mogelijk opladen met zonne-energie overdag. Na wat zoeken komt de Venus Plug & Play Batterij - 5,12 kWh er voor ons wel prijs/kwaliteit goed uit.
Bedankt
Dat is trouwens hetzelfde probleem als dat wat velen onder ons al ondervonden hebben als er 2 MT's aangesloten zijn. In worst case krijg je dan ook nog oscilaties waarbij het laden en ontladen voortdurend op en af gaat en het resulterende verbruik hoegenaamd niet op nul gehouden wordt maar voortdurend op en af gaat van verbruik naar injectie en omgekeerd.
[ Voor 9% gewijzigd door Babavers op 07-04-2025 22:34 ]
Heeft gisteren de hele dag goed gedraaid en vanmorgen ook nog.
Ik heb de batterij daarom naar de schuur verplaatst. Ik had nog een fritz1750e repeatertje en die al enige tijd geleden in de schuur gehangen. Ik had daar top signaal.
Batterij ij de schuur geplaatst en werkte perfect. Ik heb het allemaal nog uitgetest met auto laden en toen de stofzuiger aan en uit schakelen. Hij reageerde supersnel. Ik kon ook zien in de app dat hij volle bak wifi had.
Ik heb er niet meer naar omgekeken en hij zat eind van de middag vol.
Ik ben nog even weggeweest en toen ik thuis kwam zag ik in de app dat hij niet begon met leveren. Ik heb alles geprobeert. Reset uit gezet, spanning er af, alles. Hij ging heel rare waardes in de app geven met opstarten. Dan weer 0,1 %. Dan weer 80 % dan weer 9 %. Het ging alle kanten op.
Ik heb hem weer binnen in de gang gezet en ik krijg hem niet meer aan de praat. Hij blijft op 9 % staan. Ook als ik hem in manual zet dan doet hij ook niks. Ik vraag maar of ik een fw push kan krijgen weer naar v148. Als ik hem uberhaupt nog kan benaderen via bt.
Heel raar dit allemaal.
Iemand nog ideetjes?
PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride
Reset die in TS staat? Zeker 10m wachten!Houtje01 schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:56:
Gisteren fw v151 geinstalleerd op de batterij. Kreeg een melding dat als hij er op zou staan dat ik dan weer marstek zou contacten en dan zouden ze de laatste fw pushen naar de ct002.
Heeft gisteren de hele dag goed gedraaid en vanmorgen ook nog.
Ik heb de batterij daarom naar de schuur verplaatst. Ik had nog een fritz1750e repeatertje en die al enige tijd geleden in de schuur gehangen. Ik had daar top signaal.
Batterij ij de schuur geplaatst en werkte perfect. Ik heb het allemaal nog uitgetest met auto laden en toen de stofzuiger aan en uit schakelen. Hij reageerde supersnel. Ik kon ook zien in de app dat hij volle bak wifi had.
Ik heb er niet meer naar omgekeken en hij zat eind van de middag vol.
Ik ben nog even weggeweest en toen ik thuis kwam zag ik in de app dat hij niet begon met leveren. Ik heb alles geprobeert. Reset uit gezet, spanning er af, alles. Hij ging heel rare waardes in de app geven met opstarten. Dan weer 0,1 %. Dan weer 80 % dan weer 9 %. Het ging alle kanten op.
Ik heb hem weer binnen in de gang gezet en ik krijg hem niet meer aan de praat. Hij blijft op 9 % staan. Ook als ik hem in manual zet dan doet hij ook niks. Ik vraag maar of ik een fw push kan krijgen weer naar v148. Als ik hem uberhaupt nog kan benaderen via bt.
Heel raar dit allemaal.
Iemand nog ideetjes?
Het is een beetje stil geworden rond de api’s merk ik. Ik heb het Duitse forum vluchtig doorgelezen. Iemand heeft een webtool gemaakt om via Bluetooth de mqtt functie te unlocken. Iemand op tweakers die dit al heeft geprobeerd?Horla schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:05:
[...]
Ik maak mij nog niet te veel zorgen. Ik heb (hier?) eerder gelezen dat het een MQTT client is. Als dit klopt is volgens mij het "enige" dat moet gebeuren dat ze de firmware aanpassen zodat je bv kan instellen dat hij alles naar de MQTT broker van Home Assistant moet sturen en documentatie van welke info wat juist is.
Ik heb zojuist ontdekt dat je op https://eu.hamedata.com/app/AfterSales/login.html kan inloggen met de account die je hebt gemaakt in de app en dat je daar een toggle "MQTT enabled" kan aanzetten. Momenteel ben ik nog niet dapper genoeg om dit aan te zetten aangezien mijn Home Assistant kennis beperkt is tot het volgen van info op het internet maar misschien zijn er dappere zielen hier die willen testen? Op dit Duits forum heb ik gevonden dat je altijd via een reset naar fabriekinstellingen het terug kan uitzettenDat gaat wel over de B2500 maar is duidelijk op hetzelfde platform geënt. De laatste keer dat ik Duits had, is 25 jaar geleden
BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114
Heb ik gedaan. Ik heb hem nu maar uitgezet en stroomloos van het net voor vannacht.
Morgen maar weer eens proberen. Ik vind dit wel heel vreemd.
PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride
Bij mij werkt de HWP1 als sinds begin februari al met met verschillende versies, zit nu op V149. Wat geeft je HWP1 als signaalsterkte ?Tom Jansen schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:56:
[...]
Werkt de HWP1 bij jou wel, met jouw firmware versies? Wij hebben dezelfde firmware maar mijn HWP1 ziet niet dat ik een drie fasen hebt, en blijft staan bij diagnose.....
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Maar friet is toch lekkerder 😂drar schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:29:
[...]
Vreemd dat stroom in België anders is dan in Nederland. Maar ja, als jullie een aardappel in reepjes snijden en in een vetpan doen is het ineens ook een ander product dan in Nederland,Patat of Friet.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
ontladen op 800 en dan hoop ik dat als accu 1 leeg is deze op slaapstand gaat en dat accu 2 het overneemt.
de eerste accu werkt vanaf dag 1 probleemloos dus heb ergens goede hoop dat het nu ook goed gaat.
ik wacht verder met spanning af op de komst van de smart box
wat ik me daar vooral afvraag is wat ie gaat doen als ik de hoofdschakelaar uit zet en mijn zonnepanelen 5 KW staan te stampen en mijn 2 accus vol zijn. Maar goed dat zien we wel als ie er is.
mijn accu komt vrijdag als het goed is dus dan eerst maar eens kijken hoe NOM gaat met 2 accus op 2 groepen op 1 fase
2x Marstek 5,12 V151, CT003 V110, 21x 405 WP, alle works great
[ Voor 99% gewijzigd door PNARI op 07-04-2025 23:34 ]
ik sluit mijn omvormer dan toch aan op de backup van de accuPNARI schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:33:
[...]
Als je de hoofdschakelaar uit zet heb je geen electriciteit meer in huis, panelen en batterijen stoppen met werken.
maar volgens mij regelt dat die smart box
[ Voor 6% gewijzigd door Sniper-JP op 07-04-2025 23:35 ]
2x Marstek 5,12 V151, CT003 V110, 21x 405 WP, alle works great
Dat kan, is door Hometek al getest.Sniper-JP schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:34:
[...]
ik sluit mijn omvormer dan toch aan op de backup van de accu
Zoals al 2 jaar voor 100%.... The Marstek heeft ook praktisch volle bak.... Heb inmiddels gevraagd voor v149 Nu hopen dat het lukt 🤞🏻PNARI schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:04:
[...]
Bij mij werkt de HWP1 als sinds begin februari al met met verschillende versies, zit nu op V149. Wat geeft je HWP1 als signaalsterkte ?
Link naar info ?Eastman schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:04:
[...]
Het is een beetje stil geworden rond de api’s merk ik. Ik heb het Duitse forum vluchtig doorgelezen. Iemand heeft een webtool gemaakt om via Bluetooth de mqtt functie te unlocken. Iemand op tweakers die dit al heeft geprobeerd?
Heb ze wel gezien, maar normaal laat ik zoiets op school uitprinten en geef het mee aan mijn vrouw, maar ja die lerares heeft auto ongeluk gehad en is nog niet op school.Horla schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:13:
[...]
Als je toegang tot een 3d-printer hebt, kan je er ook één printen. Ik heb de V2 versie van deze geprint. Die heeft een gaatje voor de led en tabs voor tie-wraps/vijzen.
Heb wel de service gezien op het forum hier, maar ik kom daar niet uit, om zo iemand te benaderen.
raspberry pi 4/thinker board 2/Lilygo/shelly3em/16x410 zonnepanel/vrouw 1970:)
Je gaat wel wat verlies hebben in opbrengst omdat de batterijen niet met elkaar kunnen communiceren en daardoor simultaan opladen en ontladen optreed. Indien de totale capaciteit van de 2 batterijen voldoende is om een overschot op te kunnen slaan dan maakt het niet veel uit. Ik zit nu op firmware v148 met de hw p1 meter en ben tevreden met de werking. Als 1 batterij leeg is dan treed er meestal geen simultaan laden en ontladen meer op.Sniper-JP schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:30:
heb vandaag mijn 2de MT accu besteld bij Duravolt. deze 2 worden ieder op een eigen groep geplaatst.
ontladen op 800 en dan hoop ik dat als accu 1 leeg is deze op slaapstand gaat en dat accu 2 het overneemt.
de eerste accu werkt vanaf dag 1 probleemloos dus heb ergens goede hoop dat het nu ook goed gaat.
ik wacht verder met spanning af op de komst van de smart box
[YouTube: Marstek Venus plug-in ESS-Parallel Back Up Function]
wat ik me daar vooral afvraag is wat ie gaat doen als ik de hoofdschakelaar uit zet en mijn zonnepanelen 5 KW staan te stampen en mijn 2 accus vol zijn. Maar goed dat zien we wel als ie er is.
mijn accu komt vrijdag als het goed is dus dan eerst maar eens kijken hoe NOM gaat met 2 accus op 2 groepen op 1 fase
Ik heb even firmware v149 gekregen maar die heb ik onmiddellijk moeten laten terugdraaien omdat die helemaal niet werkte.
[ Voor 4% gewijzigd door hermlek op 08-04-2025 05:47 ]
2 MARSTEK VENUS E firmware v153-215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Welk Duits forum volg jij hiervoor? Je kan op GitHub de hame-relay gebruiken, dan kan je de MQTT gebruiken van de cloudEastman schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:04:
[...]
Het is een beetje stil geworden rond de api’s merk ik. Ik heb het Duitse forum vluchtig doorgelezen. Iemand heeft een webtool gemaakt om via Bluetooth de mqtt functie te unlocken. Iemand op tweakers die dit al heeft geprobeerd?
Dat klinkt niet goedhermlek schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 05:42:
[...]
Je gaat wel wat verlies hebben in opbrengst omdat de batterijen niet met elkaar kunnen communiceren en daardoor simultaan opladen en ontladen optreed. Indien de totale capaciteit van de 2 batterijen voldoende is om een overschot op te kunnen slaan dan maakt het niet veel uit. Ik zit nu op firmware v148 met de hw p1 meter en ben tevreden met de werking. Als 1 batterij leeg is dan treed er meestal geen simultaan laden en ontladen meer op.
Ik heb even firmware v149 gekregen maar die heb ik onmiddellijk moeten laten terugdraaien omdat die helemaal niet werkte.
Wat vreemd het zou toch moeten werken inmiddels
Vermoedelijk https://www.photovoltaikf...-lokal-mit-homeassistant/NoFate schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 06:47:
[...]
Welk Duits forum volg jij hiervoor? Je kan op GitHub de hame-relay gebruiken, dan kan je de MQTT gebruiken van de cloud
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
Ah, vluchtig gelezen, die maken ook gebruik van de hame-relay, om dan alles in HA te krijgen...
Ga ik ook doen als ik de batterijen heb, puur om de batterij uit te zetten als ik de auto ga laden
https://www.photovoltaikf...ostID=4236005#post4236005NoFate schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 06:47:
[...]
Welk Duits forum volg jij hiervoor? Je kan op GitHub de hame-relay gebruiken, dan kan je de MQTT gebruiken van de cloud
Specifiek deze post. Ik heb niet alle details doorgenomen omdat ik nog wacht op de marstek.
Ik zou hem ook willen gebruiken om hem uit te zetten tijdens laden EV.
[ Voor 7% gewijzigd door Eastman op 08-04-2025 07:54 ]
BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114
ja, dat is die hame-relay, die je idd via de hm2mqtt kan toevoegen in HAEastman schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:53:
[...]
https://www.photovoltaikf...ostID=4236005#post4236005
Specifiek deze post. Ik heb niet alle details doorgenomen omdat ik nog wacht op de marstek.
Ik zou hem ook willen gebruiken om hem uit te zetten tijdens laden EV.
is idd via een proxy, al weet ik dan niet zeker of dan de marstek app zelf nog blijft werken, want je moet de hame-relay in mode 2 zetten, en hij zegt, dat in mode1 de app nog blijft werken
Begrijp ik hieruit dan dat deze unlock niet de ingebouwde mqtt client activeert in de marstek? De mqtt functie waar eerder in dit topic over is gesproken door duramotion. En Marstek later van heeft gezegd dat deze mqtt alleen voor professioneel gebruik is bedoeld.NoFate schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:02:
[...]
ja, dat is die hame-relay, die je idd via de hm2mqtt kan toevoegen in HA
is idd via een proxy, al weet ik dan niet zeker of dan de marstek app zelf nog blijft werken, want je moet de hame-relay in mode 2 zetten, en hij zegt, dat in mode1 de app nog blijft werken
klopt, is een soort forwarder naar je eigen mqtt broker, deze doet dus geen unlock, maar voorlopig prima!Eastman schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:15:
[...]
Begrijp ik hieruit dan dat deze unlock niet de ingebouwde mqtt client activeert in de marstek? De mqtt functie waar eerder in dit topic over is gesproken door duramotion. En Marstek later van heeft gezegd dat deze mqtt alleen voor professioneel gebruik is bedoeld.
Heb dit weekend gehad je moest certificaten hebben om verbinding te maken.
Deze had ik uit de firmware van de Marstek gehaald.
Toen was er opeens een veiligheid lek;) het was namelijk mogelijk om alle accus van iedereen te bedienen
Heb contact gehad met de importeur vanuit Nederland maar krijg niet het idee dat veiligheid bovenaan staat bij Marstek.
Had 3 accus ze zijn allemaal terug naar de leverancier.
Er is nog veel meer mis met de veiligheid en de software. Het is namelijk nog mogelijk om alle gebruikersaccounts in te zien. Inclusief md5 passworden. Alle accus met welke versie ze draaien en alle feedback + replay.
Iemand anders had al opgemerkt dat bluetooth altijd aan staat en dat je een accu van iemand zo kan toevoegen aan je eigen account.
Ze moeten echt nog een aantal flinke stappen maken voordat ik dit product ooit thuis zou willen installeren!
Dit speelt al vanaf begin februari. Eerste belofte was dat het eind februari opgelost zou zijn!
[ Voor 4% gewijzigd door aartvg op 08-04-2025 08:42 ]
de hame-relay maakt gebruik van de mqtt server van marstek, hij zal de certifiicaten wel op 1 of andere manier hebben kunnen capturen, dat zie je in de github codeaartvg schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:40:
De mqtt server van Marstek is niet te gebruiken.
Heb dit weekend gehad je moest certificaten hebben om verbinding te maken.
Deze had ik uit de firmware van de Marstek gehaald.
https://github.com/tomqui...41d/src/forwarder.ts#L225
en
https://github.com/tomqui...41d/src/forwarder.ts#L212
[ Voor 19% gewijzigd door NoFate op 08-04-2025 08:45 ]
Geweldigaartvg schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:40:
Toen was er opeens een veiligheid lek;) het was namelijk mogelijk om alle accus van iedereen te bedienen

Dus als je via modbus aanstuurt en wifi toegang zou blokkeren zou je dat eventueel verhelpen?
Of heeft deze echt cloud nodig zelfs als de sturing via modbus gebeurt?
Dat zou het veiliger maken inderdaad. Let wel op dat het resetten van de Mastek niet zorgt dat hij de wifi instellingen vergeetAvenger 2.0 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:54:
[...]
GeweldigDat is wel het nadeel van die Chinese toestellen die allemaal cloud verbonden zijn
![]()
Dus als je via modbus aanstuurt en wifi toegang zou blokkeren zou je dat eventueel verhelpen?
Of heeft deze echt cloud nodig zelfs als de sturing via modbus gebeurt?
[ Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 08-04-2025 09:01 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Een patat in reepjes gesneden is friet.drar schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:29:
[...]
Vreemd dat stroom in België anders is dan in Nederland. Maar ja, als jullie een aardappel in reepjes snijden en in een vetpan doen is het ineens ook een ander product dan in Nederland,Patat of Friet.
Dat snappen heel veel Hollanders niet, helaas.
Het is friet!
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.