BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Ja en ik ging naar V5.1903 en werkte perfect.d3x schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:45:
Heeft er al iemand de HW p1 update durven pushen? ik zit nu nog steeds op de v5.19
Voor de rest werkt het nu al meer dan 2 weken stabiel. je ziet dat de MT soms last heeft van korte spanningswissels met een piek of dal tot gevolg, maar ik ben nog steeds wachtende op mijn ct003 nalevering dus ik kan het verschil niet testen.
Nu weer de CT003 aan het testen ivm levering tweede batterij.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Ja hier ook, hoor niets bijzonders. Maar goed het probleem is onderkend en (gedeeltelijk?) gefikst in latere firmware updates.Ronald.42 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:01:
[...]
Ik blijf dat toch wel bijzonder vinden.
Ik heb ook 148 en dat draait al vanaf eind februari stabiel met de shelly.
Ik hoor de accu ook nooit, nou ja als hij volgas staat te laden dan hoor ik op zeker moment een ventilator intern draaien. En nu en dan een klik als hij aan of uit schakeld.
Maar voor de rest hoor ik niks..
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
[ Voor 98% gewijzigd door SatScan op 06-04-2025 10:48 ]
Inderdaad laden is op 2500W (en even veilig als een elektrisch vuurtje van 2500W wat je inplugt). De reden van 800W terugleverlimiet is als je op dezelfde kring/groep meerdere grootverbruikers zou steken (laten we zeggen 2 elektrische vuurtjes van 2500W, dus 5000W totaal), je 16A/20A zekering niet zou springen als de batterij een deel van deze stroom teruglevert (en deze niet via de zekering gaat), waardoor je kabels potentieel kunnen smelten.fjskmdl2 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:52:
Ik weet dat in België enkel de ontlaadsnelheid beperkt is tot 800W als de batterij niet aangesloten is op de meterkast, maar betekent dit dan dat het automatisch als veilig aanzien wordt om de batterij op te laden op 2500W? (lijkt me niet het geval, aagezien opladen en ontladen toch allemaal via het zelfde "circuit" gebeurt. (ik ben leek in electriciteit)
Daar heb je gelijk in!Maxwp schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 23:36:
[...]
"Zelf heb ik gevoel dat ze versies naar mensen pushen als hij/zij over een bepaald onderdeel klaagt ook al zijn ze nog voor hun zelf aan het testen. Baat het niet dan schaadt het niet."
dat idee heb ik ook al eens geoppert het lijkt me bijna oko dat ze het alleen aanpassen om van het klagen af te zijn
zoals een brontoontje? ok nieuwe firmware voor wie daar over klaagt
ok betere efficiëntie bij lagere wattages OK nieuwe firmware etc.
gevolg.. bron toon etc etc dus weer verandering als daar weer te veel over klagen
\heb liever dat ze het goed doen en dat zou al zo moeten zijn geweest toen ze het op de markt zetten
ik zie zoveel verschilen in de data dat ik me afvraag of ze wel wisten waar ze mee bezig waren of dat wel wisten maar dat nu maar op zijn beloop laten alleen om de klant tevreden te zijn
oa
de voltages van de bms welke de cell spanning vermelden zijn ineens anders bij een firmware update
daar valt niks aan te veranderen dat is cell chemie specifiek dus waarom is dat ineens anders, komt geen antwoord op
nieuwe firmware ineens gerapporteerd hij andere totaal opgeladen en weer terug geleverde energie het is minder gunstig geworden
etc
Om snel de meest urgente problemen op te lossen worden er aan de lopende band nieuwe firmwares gereleaset. Die kunnen niet allemaal weken getest worden etc. Wij zijn de beta testers op dit moment!
1. Als het goed werkt, niet updaten.
2. Bij problemen melden in feedback en vragen of er een fiks is
3. Dan aangeboden firmware updaten
4. Terug melden of iets werkt of niet
5. Als iets niet werkt kun je terug naar vorige versie!
Op die manier krijgen we zo snel mogelijk oplossingen voor de meeste problemen die later in een nieuwe firmware voor een ieder kan worden uitgerold.
Daarom is het belangrijk dat een ieder zijn SIGATUUR gaat vullen met de gegevens zoals ik dat heb. Dan kunnen we elkaar sneller/effectiever helpen bij vragen of als er gemeld wordt dat iets goed werkt!
PS en tav de metertjes is maar net hoe die per firmware versie gedefinieerd zijn. Ik zou alleen op mogelijke trends/afwijkingen binnen dezelfde firmware versie letten!
Met laden aan 2500w komt de stroom via de zekering binnen. Als er dan te veel stroom gevraagd wordt voor het circuit (stel je zet 3 frietketels aan en marstek is ook aan het laden tegen 2500w), klapt de zekering (20a) eruit zoals het moet. Omdat de stroom enkel van het net/zonnepanelen komt en andere kant van de automaat zit dus beveiligd.fjskmdl2 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:52:
Ik weet dat in België enkel de ontlaadsnelheid beperkt is tot 800W als de batterij niet aangesloten is op de meterkast, maar betekent dit dan dat het automatisch als veilig aanzien wordt om de batterij op te laden op 2500W? (lijkt me niet het geval, aagezien opladen en ontladen toch allemaal via het zelfde "circuit" gebeurt. (ik ben leek in electriciteit)
Bij terugleveren van de marstek van 2500 is er zoals voorafgaand (en door mij mislezen) , een mogelijk probleem
Dan kan stroom van 2 kanten op de kring. (1xnet beveiligd door automaat dus dat is goed. En 1 maal van de marstek.
Als jij dan 3 frietketels laten we zeggen 25a stek je 10a van de marstek en 15a van het net. Je belast dan wel de draad die naar de 3 ketels gaat met 25a waar die niet voor gemaakt is en mogelijks kan smelten/affiklen.
Dus niet doen op gemengde kring.
By 800w teruggeven is er weinig of geen probleem. Meeste kabels kennen wel marge van 3a.
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
Het is friet!
Door de import tarieven in USA kan het zomaar zijn dat Sjiena hier gaat dumpen. Dus ik steek er mijn handen niet voor in het vuur en adviseer een ieder dit ook niet te doen.SatScan schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:57:
[...]
Die prijzen ga je voorlopig niet meer terug zien is mijn verwachting.
Dat was uniek gezien! Mede door alle geopolitieke/handelsbelemmeringen etc....
Het is friet!
https://www.zen-zonne-ene...rgieopwekking%20waarborgt.
en er is ook nu een website van synergrid waar je duidelijke updates kan vinden van de lijst:
https://www.synergrid.be/...lay_lijst-liste_NL-FR.pdf
Wat ik niet begrijp is hoe de anker al in deze lijst kan staan, dit is een allinone systeem, de andere batterijen hebben allemaal losse micromvormer. De anker heeft dan zogezegd wel enkel invoer uit PV
Let ook op de speciale kolom limmitation en application, daar gaat volgens mij de variatie komen op de types.
ook hier weer een verdere update:
https://www.zen-zonne-ene...lug-and-play-met-stekker/
Toekomstige veranderingen in wetgeving (2025)
Vanaf mei 2025 wordt verwacht dat de regels voor plug-and-play thuisbatterijen versoepeld zullen worden, waardoor meer modellen op de markt zullen komen. Deze batterijen zullen dan nog gemakkelijker toegankelijk zijn voor consumenten, omdat de huidige beperkingen voor capaciteit en gebruik mogelijk verder worden versoepeld. Dit maakt plug-and-play systemen een toekomstbestendige optie voor Belgische huishoudens die willen investeren in energieopslag.
[ Voor 44% gewijzigd door d3x op 07-04-2025 09:06 ]
BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Volgens mij is de Marstek venus nog niet gehomologeerd (?)d3x schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:35:
voor de BE volgers hier, aangezien er nu toch aanpassingen komen aan de manier van aanmelden, kan je best volgende website even doorlezen:
en er is ook nu een website van synergrid waar je duidelijke updates kan vinden vna de lijst:
Wat ik niet begrijp is hoe de anker al in deze lijst kan staan, dit is een allinone systeem, de andere batterijen hebben allemaal losse micromvormer.
ook hier weer een verder update:
Vanaf mei 2025 wordt verwacht dat de regels voor plug-and-play thuisbatterijen versoepeld zullen worden, waardoor meer modellen op de markt zullen komen. Deze batterijen zullen dan nog gemakkelijker toegankelijk zijn voor consumenten, omdat de huidige beperkingen voor capaciteit en gebruik mogelijk verder worden versoepeld. Dit maakt plug-and-play systemen een toekomstbestendige optie voor Belgische huishoudens die willen investeren in energieopslag.
Aangezien ik in België woon vormt dit dan blijkbaar opeens wel een probleem.
geen aanmeldingsplicht maar wel steeds vermelding van lijst en homologatie. Maar BE is altijd beetje variatie mogelijk.fjskmdl2 schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:45:
[...]
Volgens mij is de Marstek venus nog niet gehomologeerd (?)
Aangezien ik in België woon vormt dit dan blijkbaar opeens wel een probleem.Op moment van aanschaf was de comunicatie dat er geen aanmeldingsplicht was
Depraetere met haar artikel dit weekend was ook weer fantastisch... met een analoge meter moet je de PV aanmelden om een teruglevercontract te hebben en vergoeding anders heb je er volgens haar geen winst aan. (ze zal toch echt niet zo lomp zijn hoop ik en is dit gewoon een typisch regerings praatje). Ehhh een analoge meter draait teug, dus dat is altijd 100% winst, het is alleen dat fluvius blind is en dat hebben ze niet graag. Dan krijg je na 3mnd een digi volgens haar(ja tuurlijk kassa kassa en overheid sponsering)
Het is helaas typisch Belgisch hoe de overheid hier mee omgaat. We worden allemaal verplicht de digitale meter te nemen, met aanraden om te kijken naar de batterijen, maar het is daarna praktisch onmogelijk te begrijpen wat nu wel/niet mag of moet. Ook blijft het onhandig dat er 0 communicatie is wat er nu in review is en per wanneer er dan een beslissing mogelijk zou komen.fjskmdl2 schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:45:
[...]
Aangezien ik in België woon vormt dit dan blijkbaar opeens wel een probleem.Op moment van aanschaf was de comunicatie dat er geen aanmeldingsplicht was
Dat denk ik ook. Het ligt aan de eu hoe gunstig we hier uit gaan komen.DePrutser schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:30:
[...]
Door de import tarieven in USA kan het zomaar zijn dat Sjiena hier gaat dumpen. Dus ik steek er mijn handen niet voor in het vuur en adviseer een ieder dit ook niet te doen.
China gaat spullen aan de rest van de wereld aanbieden en laten de prijzen daarom zakken omdat ze een overschot krijgen wat ze niet naar usa kunnen exporteren.
Prijzen zullen als men het slim speelt hier in de eu gaan zakken
Een duurdere harly of ford f150 kan me gestolen blijven net als bourbon etc
Up to 1400 standaard prijs 5.12🤪
[ Voor 8% gewijzigd door Maxwp op 06-04-2025 10:58 ]
DePrutser schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:27:
Nieuwe firmware aangevraagd in de app. Binnen 2 minuten antwoord!😵💫😂

Maar qua werking/idee/functionaliteit: zijn deze niet redelijk gelijk? Waarom zou je voor het één of het ander kiezen?
Kiezen voor Marstek omwille van installatiegemak natuurlijk. Andere redenen?
Hier al 2 x gevraagd voor een update van de ct003. Zit nog altijd op V110
Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 -Shelly Pro 3EM-120A
Yep. Batterij wil niet connecten met CT003 en omgekeerd.
aka pluim003
Ook maar ff geupdate. Hier draait de Marstek al meer dan een maand zonder problemen met de HW P1. Inmiddels is de batterij al weer vol. Hoop dat de elektrische boiler nog vindt dat ie weer wat op moet warmen als de zon schijnt. Zie nu overigens dat ie dat ook pakweg anderhalf uur geleden een kwartiertje heeft gedaan.SatScan schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:48:
[...]
Ja en ik ging naar V5.1903 en werkte perfect.
Nu weer de CT003 aan het testen ivm levering tweede batterij.
aka pluim003
Ik heb de EM2500 emulatie aanstaan, updates lijken minimaal iedere 5 sec te gebeuren.
Ik zie echter dat de batterij steeds langdurig blijft hangen op (bijvoorbeeld) 559 watt opladen, terwijl er veel meer wordt teruggeleverd. Nu op 1608 watt (langdurig)
Herkend iemand dit? Zou een FW update helpen?
Zit nu op V149 vn het apparaat, V1.6.30 van de APP
/f/image/P8VtWBPLTACjRAh9Ssat1FhR.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb de Atom met Rs485 base al even aangesloten gehad, maar hij blijkt de marstek te resetten.
Dont try at home nog even....
Edit Nu de 3 fasen apart ingesteld in de emulator maar nog steeds geen vol vermogen wat je wel zou verwachten.
:strip_exif()/f/image/L1K1U70OLsiHRFOqsBMsQqg9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-04-2025 14:04 ]
Ik zag in mijn tel wel 2x een bluetooth verbinding staan met homepod. Terwijl ik helemaal geen homepod heb. Ik kon de mt app verversen wat ik wilde maar geen verbinding. Het leek wel of de batterij een bluetooth verbinding met iets anders had. (Ik kan me vergissen natuurlijk)
Ik heb toen de batterij even uitgezet en stroomloos gezet. Toen weer opnieuw opgestart en daar was hij weer.
Ik kan nu gewoon met de app weer een bt verbinding maken met de batterij.
Vreemd, maar ik hou het in de gaten.
Heb trouwens al meerdere keren om de fw v151 gevraagd. Maar geen reactie van MT
PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride
Manueel pairen heb ik getest en dat ging niet. Dus je moet al weten dat je de Marstek app nodig hebt.Houtje01 schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:01:
Even over de bluetooth verbinding met de batterij. Het is hier al eerder gezegd dat dit een onbeveiligde verbinding is. Ik kreeg geen verbinding via de app met de batterij. Maar het bluetooth lampje op de batterij brandde wel.
Hoe groot is de kans dat het signaal tot bij een buur geraakt en dat die ook nog eens de link legt met Marstek?
.BE - MT5.2KWh v151, HomeWizard P1 meter
Groot probleem is dat toch niet?fjskmdl2 schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:45:
[...]
Wat ik wel zou doen, is de EnFluRi-sensor gebruiken die Marstek samen met de batterij heeft aangeboden bij de Synergrid homologatie. Dan goed informatie inwinnen hier op het forum of er voor België een andere firmware is.
Heb je nog een analoge meter:
dan had je beter de batterij nog niet gekocht want je hebt het "net" als grote batterij.
Maar nog geen probleem: je "vergeet" de batterij aan te melden bij Fluvius. Ze kunnen niks meten want geen digitale meter.
Heb je al wel een digitale meter: Volgens De Praetere moet je dan de batterij niet aangeven bij Fluvius.
Maar er zijn 2 scenario's:
Je hebt geen PV: je dient er zeker van te zijn dat je niet meer als 800W injectie hebt.
Dit kan je doen door de Marstek max 800W te laten ontladen of,
als je meer wil ontladen, bv. 2400W, dan via een Home Assistant de aansturing via RS485 Modbus doen om er dan op die manier zeker van te zijn dat je niet meer dan 800W injectie creëert. Je kan dan ook het piek-vermogen tot 2500W "shaven" zodat die extra kost wegvalt op jouw factuur.
Je hebt al PV, die heb je dan al voordien aangegeven bij Fluvius:
Je mag dan al injectie hebben voor de waarde van jouw PV-omvormer vermogen, hierna PVP genoemd.
Als je dan zeker wil zijn dat je niet meer dan PVP+800W injectie hebt:
Kan je doen door de Marstek max 800W te laten ontladen of,
als je meer wil ontladen, bv. 2400W, dan via een Home Assistant de aansturing via RS485 Modbus doen om er dan op die manier zeker van te zijn dat je niet meer dan PVP+800W injectie creëert. Je kan dan ook het piek-vermogen tot 2500W "shaven" zodat die extra kost wegvalt op jouw factuur.
B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S
Ben ik met je eens. Het risico is heel klein dat je buurman ineens je batterij laat ontploffen. 😂gvb73 schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:16:
[...]
Manueel pairen heb ik getest en dat ging niet. Dus je moet al weten dat je de Marstek app nodig hebt.
Hoe groot is de kans dat het signaal tot bij een buur geraakt en dat die ook nog eens de link legt met Marstek?
Maar het was zo vreemd dat ik zelf met de app geen verbinding kon krijgen. Pas na een herstart weer.
Kleinigheidjes blijf je houden he.
Van de week de batterij maar eens naar de schuur verhuizen en dan de verbinding testen. Beetje ruimte maken voor de 2e batterij 😜
PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride
wordt het daar geen 45+°C in de zomer?Houtje01 schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:42:
[...]
Van de week de batterij maar eens naar de schuur verhuizen en dan de verbinding testen. Beetje ruimte maken voor de 2e batterij 😜
het moet nog kunnen afkoelen als het vollen bak oplaad.
.BE - MT5.2KWh v151, HomeWizard P1 meter
Sorry maar welke EnFluRi-sensor heeft MarstekDolf_Tweakers schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:31:
[...]
Groot probleem is dat toch niet?
Wat ik wel zou doen, is de EnFluRi-sensor gebruiken die Marstek samen met de batterij heeft aangeboden bij de Synergrid homologatie. Dan goed informatie inwinnen hier op het forum of er voor België een andere firmware is.
dan had je beter de batterij nog niet gekocht want je hebt het "net" als grote batterij.
Maar nog geen probleem: je "vergeet" de batterij aan te melden bij Fluvius. Ze kunnen niks meten want geen digitale meter.
Heb je al wel een digitale meter: Volgens De Praetere moet je dan de batterij niet aangeven bij Fluvius.
Je hebt geen PV: je dient er zeker van te zijn dat je niet meer als 800W injectie hebt.
als je meer wil ontladen, bv. 2400W, dan via een Home Assistant de aansturing via RS485 Modbus doen om er dan op die manier zeker van te zijn dat je niet meer dan 800W injectie creëert. Je kan dan ook het piek-vermogen tot 2500W "shaven" zodat die extra kost wegvalt op jouw factuur.
Je mag dan al injectie hebben voor de waarde van jouw PV-omvormer vermogen, hierna PVP genoemd.
als je meer wil ontladen, bv. 2400W, dan via een Home Assistant de aansturing via RS485 Modbus doen om er dan op die manier zeker van te zijn dat je niet meer dan PVP+800W injectie creëert. Je kan dan ook het piek-vermogen tot 2500W "shaven" zodat die extra kost wegvalt op jouw factuur.
aangeboden bij Synergrid ?
heb je al eens gekeken hoever dat komt. Meerdere muren en vele meters verder kon ik nog gewoon verbinding maken.gvb73 schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:16:
[...]
Manueel pairen heb ik getest en dat ging niet. Dus je moet al weten dat je de Marstek app nodig hebt.
In ons dicht bevolkt rn kleine huisjes op elkaar lijkt me wel een probleempje
Dat kan je pas zien als de Marstek is gehomologeerd.alleedan schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:50:
[...]
Sorry maar welke EnFluRi-sensor heeft Marstek
aangeboden bij Synergrid ?
In de lijst https://www.synergrid.be/...c10_11_ed2_1_12_2019.xlsx
In kolom 6 kan je zien met welke de homologatie is goedgekeurd.
We komen nu nog niet te weten met welke EnFluRi-sensor de aanvraag is gedaan. Heb daar al mijn kanalen al voor ingezet en telkens antwoord gekregen dat wegens privacy-redenen dat niet wordt bekend gemaakt.
Wat ik wel vermoed is dat ze zwz een 3-fase EnFluRi zullen gebruiken. Slechts 1 homologatie voor zowel mono- als 3-fasige aansluiting.
[ Voor 9% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 06-04-2025 14:16 . Reden: Vermoeden 3-fase EnFluRi toegevoegd ]
B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S
Wat ik niet begrijp is hoe de anker al in deze lijst kan staan, dit is een allinone systeem, de andere batterijen hebben allemaal losse micromvormer. De anker heeftd an zogezegd wel enkel invoer uit PVd3x schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:35:
voor de BE volgers hier, aangezien er nu toch aanpassingen komen aan de manier van aanmelden, kan je best volgende website even doorlezen:
en er is ook nu een website van synergrid waar je duidelijke updates kan vinden van de lijst:
Wat ik niet begrijp is hoe de anker al in deze lijst kan staan, dit is een allinone systeem, de andere batterijen hebben allemaal losse micromvormer. De anker heeftd an zogezegd wel enkel invoer uit PV
ook hier weer een verdere update:
Zij waren op tijd met het aanvragen en hun eigen EnFluRi-sensor Anker A17X7 voldeed aan de testen.
En weet iemand wie "ze" is ?Dolf_Tweakers schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:07:
[...]
Dat kan je pas zien als de Marstek is gehomologeerd.
In de lijst https://www.synergrid.be/...c10_11_ed2_1_12_2019.xlsx
In kolom 6 kan je zien met welke de homologatie is goedgekeurd.
We komen nu nog niet te weten met welke EnFluRi-sensor de aanvraag is gedaan. Heb daar al mijn kanalen al voor ingezet en telkens antwoord gekregen dat wegens privacy-redenen dat niet wordt bekend gemaakt.
Wat ik wel vermoed is dat ze zwz een 3-fase EnFluRi zullen gebruiken. Slechts 1 homologatie voor zowel mono- als 3-fasige aansluiting.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Je kan je boiler dan toch aansturen met een energy socket van HW . Bij mij begint de boiler op te warmen wanneer er meer dan 1000W injectie is.DikkieDick schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:24:
[...]
Yep. Batterij wil niet connecten met CT003 en omgekeerd.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Zal er niet altijd een seconde ofzo zijn dat de sturing van je batterij achterloopt op je verbruik? Heb je bv een elektrische verwarming van 2500W opstaan en je Marstek levert hiervoor 2500W en je zet dit uit, dan zal de Marstek toch altijd een seconde ofzo 2500W op het net sturen voordat dit uitgeschakeld wordt? Uiteindelijk kan Fluvius dit dan met hun digitale meter meten en je een boete geven indien ze dit willen?Dolf_Tweakers schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:31:
Sim via HA is altijd >5sec omdat HA zelf de data niet sneller verwerkt!AUijtdehaag schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:57:
Sinds gisteren ook de trotse eigenaar van de 5.1 kWh versie, dankzij @Ultimate-Dennus
Ik heb de EM2500 emulatie aanstaan, updates lijken minimaal iedere 5 sec te gebeuren.
Ik zie echter dat de batterij steeds langdurig blijft hangen op (bijvoorbeeld) 559 watt opladen, terwijl er veel meer wordt teruggeleverd. Nu op 1608 watt (langdurig)
Herkend iemand dit? Zou een FW update helpen?
Zit nu op V149 vn het apparaat, V1.6.30 van de APP
[Afbeelding]
Ik heb de Atom met Rs485 base al even aangesloten gehad, maar hij blijkt de marstek te resetten.
Dont try at home nog even....
Edit Nu de 3 fasen apart ingesteld in de emulator maar nog steeds geen vol vermogen wat je wel zou verwachten.
[Afbeelding]
Is je batt bijna vol? Lijkt op laden laatste fase voordat batt vol is.
Is volledig geisoleerd. Kan misschien wel achter in de 20 gr worden of 30. Maar ik heb nog nooit een eitje kunnen bakken op de werkbank. En misschien dat ik hem daar wel op 800 watt zet. Hangt van de andere batterij afgvb73 schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:45:
[...]
wordt het daar geen 45+°C in de zomer?
het moet nog kunnen afkoelen als het vollen bak oplaad.
[ Voor 11% gewijzigd door DSSW op 06-04-2025 16:39 ]
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Ik heb een andere energysocket er tussen. Nu zo ingesteld dat ie 's nachts uit is en aangaat als er meer dan 1000W aan zonneopbrengst is. Maar dan nog kan het een tijdje duren voor ie aanspringt. Was afgelopen nacht ook amper afgekoeld. Kan niet fatsoenlijk graden aflezen want dat heeft ie niet. Heb hem nu iets hoger gezet en laat hem nu maar wat verwarmen met de panelen en batterij. Scheelt weer wat in teruglevering. Probeer dat onder de 1000 te gaan houden (tussen 1-4-25 en 31-3-26), maar ja met deze extreem zonnige dagen en de nieuwe omvormer is er best een kans dat me dat uiteindelijk niet eens gaat lukken, ondanks de batterij. Deze maand al 31kWh teruggeleverd en nog geen 4 afgenomen.PNARI schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:28:
[...]
Je kan je boiler dan toch aansturen met een energy socket van HW . Bij mij begint de boiler op te warmen wanneer er meer dan 1000W injectie is.
aka pluim003
wil hem laten ontladen op 2500W op dezelfde groep als de zonnepanelen (staat niets anders op)
Theoretisch zouden alle andere groepen bij elkaar teveel kunnen trekken, waardoor de som van PV en marstek te groot wordt.....maar dan slaat de stop van deze groep gewoon uit.
Kan/mag dat? Iemand suggesties?
Bedankt voor deze info, dat had ik nog nergens teruggevonden...Dolf_Tweakers schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:31:
[...]
Groot probleem is dat toch niet?
Ik heb al sinds 2017 zonnepannelen met een totale capaciteit van 2.600W.
1) Dus eigenlijk komt het er dan op neer dat ik safe zit als ik de venus op max 800 ontladen gebruik? (zelfs al is deze niet gehomologeerd)
2)
Waarschijnlijk raad je modbus aan omdat via dit protocol snellere communicatie mogelijk is, is dat correct? (indien de delay in de standaard software van marstek niet zo groot was, zou ik in feite dit kunnen gebruiken?)"als je meer wil ontladen, bv. 2400W, dan via een Home Assistant de aansturing via RS485 Modbus doen om er dan op die manier zeker van te zijn dat je niet meer dan 800W injectie creëert. Je kan dan ook het piek-vermogen tot 2500W "shaven" zodat die extra kost wegvalt op jouw factuur."
3) Ik ben van plan de modbus oplossing van edzelf te gebruiken https://github.com/Edzelf/venus-control
zoals @Avenger 2.0 reeds opmerkte:
4) weet iemand of de marstek venus gehomologeerd zal worden na verloop van tijd? Maw, zodat ik de batterij gewoon kan aangeven en om 2500W ontladen, ipv andere "omwegen" te gebruikenZal er niet altijd een seconde ofzo zijn dat de sturing van je batterij achterloopt op je verbruik? Heb je bv een elektrische verwarming van 2500W opstaan en je Marstek levert hiervoor 2500W en je zet dit uit, dan zal de Marstek toch altijd een seconde ofzo 2500W op het net sturen voordat dit uitgeschakeld wordt? Uiteindelijk kan Fluvius dit dan met hun digitale meter meten en je een boete geven indien ze dit willen?
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
2 meterantonboonstra schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:14:
Ik heb de datasheet bekeken en de handleiding, maar ik kan niet terugvinden hoe lang het meegeleverde snoer met steker is, waarmee je de batterij dus op het grid aansluit. Dan weet ik waar ik een nieuwe WCD moet monteren. Kan iemand mij dat vertellen, zodat ik mijn elektrische installatie alvast kan voorbereiden?
Marstek Venus 5.12kw V151 HWP1 5.1903
2 meter heb ik hier gelezenantonboonstra schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:14:
Ik heb de datasheet bekeken en de handleiding, maar ik kan niet terugvinden hoe lang het meegeleverde snoer met steker is, waarmee je de batterij dus op het grid aansluit. Dan weet ik waar ik een nieuwe WCD moet monteren. Kan iemand mij dat vertellen, zodat ik mijn elektrische installatie alvast kan voorbereiden?
Ik heb sinds kort een MArstek Venus 5.12 kWh batterij. Tevens ook de CT003. Die werkt goed bij mij. Ik heb de batterij lopen via de HW P1 meter. Die werkt ook goed. Ik neem aan dat dat niets uit maakt welke je gebruikt. Ze lezen de fasen uit.
Maar ik zit nog in de fase van hoe zal ik deze batterij gaan gebruiken in de zin van van AI optimalisatie/ Manueel of Auto stand. Ik ben hier ook nog niet overuit hoe het 1 en ander werk (de AI functie)
Ik kan de ondergrens invullen en de bovengrens. Ik doe dit bij instellingen en dan de elektriciteitsprijs.
Dan bv. de ondergrens 0.12 (daaronder laden) en als bovengrens (voor het ontladen) 0.22 (dit is incl. belastingen etc.)
Ik kan dat incl. belastingen invullen en ook het kale tarief. Als ik in de Marstek APP kijk en dan bij Winst (staat op startpagina) dan zie ik de grafiek van die ik ook bij Tibber heb. Dan zie ik daar kale prijzen staan dus zonder belastingen.
Alleen staat daar als tekst het volgende onder :
Aankondiging. De huidige gegevens zijn alleen voor referenties en stellen de werkelijke winst niet direct voor.
Ze diensen slechts ter referentie
Dus wat moet je hier nu invullen bij de elektriciteitsprijs ?
Ik had gisteren dit ook ingevuld en de batterij begon te ontladen terwijl de prijs in Tibber EURO 0.18 was, wat duidelijk onder de ingestelde bovengrens van 0.22
Volgens mij moet de batterij pas beginnen met ontladen dat de prijs boven 0.22 is gekomen. Maar dat deed de batterij dus niet. Die begon al te ontladen bij 0.18
Dus wie heeft enig idee hoe de AI optimalisatie werkt ?
Daarbij heb ik nog een leuk item.
Ik heb ook nog twee HW Plugi-in batterijen. Die werken via de P1 meter van Homewizard (HW)
Dat werkt prima. Dit zijn batterijen die de overcapaciteit van de zon gebruiken om op te laden.
Maar nu heb ik ook al eens gezien in de app van HW dat de HW batterijen ook stroom krijgen van de Marstek batterij (ik heb aan de Marstek een Smart Socket van HW zitten dus kan ik kijken hoe dit reageert)
Dus dan haalt de MArstek de stroom van de HW batterijen :-)
Dan ontlaad/laad hij dus met de stroom van de HW batterijen. Loopt het mooi in een cirkel rond. D
Heeft iemand hier ook ervaring mee ?
Kan je hier ook iets tegen doen ?
De HW batterijen zitten ook in een stopcontact of een groep waar niet veel gebruikers op zitten.
De mastek staat in de woonkamer.
Ze zitten wel allebeide op dezelfde fase.
Maar volgens mij maakt een stekkerbatterij geen onderscheid in Fases. Hij kijkt naar de P1 meter om dan de verschillende te berekenen.
De HW batterijen kan je verder niet beïnvloeden, ja je kan ze uit zetten en verder kan je ze niet benaderen via Homey og een ander smart home systeem. Ze hebben de API nog niet gedeeltelijk vrij gegeven.
De HW batterijen worden volgeladen met zonnestroom en de Marstek batterij pakt zo nu en dan wat stroom van de HW batterijen. Wel een beetje raar.
Ik wou graag de Marstek batterij icm AI optimalisatie gebruiken omdat ik een dynamisch contract heb bij Tibber. Maar dan moet het wel werken.
Wie heeft tips voor mij ?
Natuurlijk hartelijk dank.
PS. De APP van Marstek is V1.6.30
De Firmware van de Marstek V148
Ik gebruik de P1 meter van HomeWizard (heb de CT003) ook nog aangesloten maar je kan maar 1 gebruiken
Wisfi en bluetooth is goed
Er is hier al veel over gesproken op dit forum.WilPo schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:02:
krijg binnenkort de duravolt geleverd
wil hem laten ontladen op 2500W op dezelfde groep als de zonnepanelen (staat niets anders op)
Theoretisch zouden alle andere groepen bij elkaar teveel kunnen trekken, waardoor de som van PV en marstek te groot wordt.....maar dan slaat de stop van deze groep gewoon uit.
Long story short: ontladen op 2500watt is extra groep met 16a stop plaatsen met vaste verbinding. Dus niet via stekker doos.
Het is friet!
Ga eens kijken hoe druk het is in de lucht. Als iedereen zijn wifi op automatische kanaal selectie heeft staan dan kan je zo weg gedrukt worden als er 1 frequentie veranderd. Je krijgt dan dat àlles verschuift en overlap op frequenties.DSSW schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:35:
Vandaag gemerkt dat CT verbinding met 1 van de batterijen weer geregeld wegvalt en terugkomt, is tijd geleden dat dit gebeurde, nu V151, met V149 nooit gehad. Merk ook dat wifi signaal rechtsboven in de app ook een stuk zwakker is vandaag, oorzaak ? Geen idee, niks veranderd hier. Vorige dagen was wifi signaal in da app altijd 4 streepjes nu amper 1.
Gebeurt dit vaker: extra acces point plaatsen in de buurt van je accu en of p1 meter.
Het is friet!
Nee!WilPo schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:02:
(Kan alleen als je minder als 1100Wp aan panelen hebt liggen maar dat zal wss meer zijn)
Hoe weet marstek ai wat de belasting en opslag van je energie leverancier is? Ergo even mee spelen dus.Sibbele schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:21:
Hallo,
Ik heb sinds kort een MArstek Venus 5.12 kWh batterij. Tevens ook de CT003. Die werkt goed bij mij. Ik heb de batterij lopen via de HW P1 meter. Die werkt ook goed. Ik neem aan dat dat niets uit maakt welke je gebruikt. Ze lezen de fasen uit.
Maar ik zit nog in de fase van hoe zal ik deze batterij gaan gebruiken in de zin van van AI optimalisatie/ Manueel of Auto stand. Ik ben hier ook nog niet overuit hoe het 1 en ander werk (de AI functie)
Ik kan de ondergrens invullen en de bovengrens. Ik doe dit bij instellingen en dan de elektriciteitsprijs.
Dan bv. de ondergrens 0.12 (daaronder laden) en als bovengrens (voor het ontladen) 0.22 (dit is incl. belastingen etc.)
Ik kan dat incl. belastingen invullen en ook het kale tarief. Als ik in de Marstek APP kijk en dan bij Winst (staat op startpagina) dan zie ik de grafiek van die ik ook bij Tibber heb. Dan zie ik daar kale prijzen staan dus zonder belastingen.
Aankondiging. De huidige gegevens zijn alleen voor referenties en stellen de werkelijke winst niet direct voor.
Ik had gisteren dit ook ingevuld en de batterij begon te ontladen terwijl de prijs in Tibber EURO 0.18 was, wat duidelijk onder de ingestelde bovengrens van 0.22
Volgens mij moet de batterij pas beginnen met ontladen dat de prijs boven 0.22 is gekomen. Maar dat deed de batterij dus niet. Die begon al te ontladen bij 0.18
Ik heb ook nog twee HW Plugi-in batterijen. Die werken via de P1 meter van Homewizard (HW)
Dat werkt prima. Dit zijn batterijen die de overcapaciteit van de zon gebruiken om op te laden.
Maar nu heb ik ook al eens gezien in de app van HW dat de HW batterijen ook stroom krijgen van de Marstek batterij (ik heb aan de Marstek een Smart Socket van HW zitten dus kan ik kijken hoe dit reageert)
Dan ontlaad/laad hij dus met de stroom van de HW batterijen. Loopt het mooi in een cirkel rond. D
De HW batterijen zitten ook in een stopcontact of een groep waar niet veel gebruikers op zitten.
Maar volgens mij maakt een stekkerbatterij geen onderscheid in Fases. Hij kijkt naar de P1 meter om dan de verschillende te berekenen.
De HW batterijen kan je verder niet beïnvloeden, ja je kan ze uit zetten en verder kan je ze niet benaderen via Homey og een ander smart home systeem. Ze hebben de API nog niet gedeeltelijk vrij gegeven.
De HW batterijen worden volgeladen met zonnestroom en de Marstek batterij pakt zo nu en dan wat stroom van de HW batterijen. Wel een beetje raar.
Ik wou graag de Marstek batterij icm AI optimalisatie gebruiken omdat ik een dynamisch contract heb bij Tibber. Maar dan moet het wel werken.
Ik gebruik de P1 meter van HomeWizard (heb de CT003) ook nog aangesloten maar je kan maar 1 gebruiken
Het is friet!
Je hebt het perfecte scenario aangelegd voor een ping pong situatie ergo: een zooitje.
Als je verschillende merken overproductie laat afromen. Hoe weet welke accu dan of die 3 seconden naloop van je zonnepanelen komt of uit een accu? Ze werken niet samen.
Het is friet!
Ik had deze besteld. Binnenkant van bestaande MT stekker overgezet en klaar.DePrutser schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:02:
Wie weet hoe de 220v connector heet die aan de zijkant van de accu zit? Het lijkt op een wieland maar ik twijfel.
Enfin: is er een connector dokter in de zaal?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/CtN4xmckqeCwJcGM0emgTsxQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Thx 2 besteld.RayMan80 schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:20:
[...]
Ik had deze besteld. Binnenkant van bestaande MT stekker overgezet en klaar.[Afbeelding]
Het is friet!
Marstek en eventueel ook Innovoltus (Belgische verdeler) die blijkbaar ook een aanvraag zou gedaan hebben.
Fluvius stuurt als kleinste tijdspanne een kwartier door.Avenger 2.0 schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:44:
[...]
Zal er niet altijd een seconde ofzo zijn dat de sturing van je batterij achterloopt op je verbruik? Heb je bv een elektrische verwarming van 2500W opstaan en je Marstek levert hiervoor 2500W en je zet dit uit, dan zal de Marstek toch altijd een seconde ofzo 2500W op het net sturen voordat dit uitgeschakeld wordt? Uiteindelijk kan Fluvius dit dan met hun digitale meter meten en je een boete geven indien ze dit willen?
Als ze dit per seconde zouden doen, dan krijgen ze nog meer problemen op hun server, denk ik.
Ze krijgen het nu zelfs pas amper voor elkaar om al hun digitale meters uit te lezen en de juiste waarden naar de aanbieders door te sturen.
Actieve splitter. Werkt goed!
Home Assistant, Marstek Venus 5,1kw, CT003, Shelley Pro3 emulatie, LilyGo Modbus, Home Wizard P1, ISKRA AM550-P1, 3xFase, Dell Optiplex 7040M 16gb, Firmware V117 & V153
Stopcontact op zelfde groep van pv zou nooit doen, zonder extra zekering tussen. Al zeker geen apparaat wat 2500w kan duwen.WilPo schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:02:
Geen idee hoe dik de kabel van je pv installlie is of op hoeveel die afgezekerd is
Mijn antwoorden volgens jouw nummering:fjskmdl2 schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:12:
[...]
Bedankt voor deze info, dat had ik nog nergens teruggevonden...
Ik heb al sinds 2017 zonnepannelen met een totale capaciteit van 2.600W.
1) Dus eigenlijk komt het er dan op neer dat ik safe zit als ik de venus op max 800 ontladen gebruik? (zelfs al is deze niet gehomologeerd)
2)
[...]
Waarschijnlijk raad je modbus aan omdat via dit protocol snellere communicatie mogelijk is, is dat correct? (indien de delay in de standaard software van marstek niet zo groot was, zou ik in feite dit kunnen gebruiken?)
3) Ik ben van plan de modbus oplossing van edzelf te gebruiken https://github.com/Edzelf/venus-control
zoals @Avenger 2.0 reeds opmerkte:
[...]
4) weet iemand of de marstek venus gehomologeerd zal worden na verloop van tijd? Maw, zodat ik de batterij gewoon kan aangeven en om 2500W ontladen, ipv andere "omwegen" te gebruiken
1) Je zit dan inderdaad safe maar een niet-gehomologeerd toestel mag je eigenlijk niet in dienst nemen. Maar dat had niemand jou natuurlijk nooit gezegd, dus je wist van niets zoals Miguel in Fawlty Towers: "I know nothing"
2) Neen, sturing via Modbus geeft alleen veel meer mogelijkheden op sturing. Stel dat jouw PV een omvormer zou hebben met de 2600W vermogen die je stelt, dan kan je dat niet instellen in de Marstek-app en dan weet die ook niet dat er 2600+800=3400W max mag geïnjecteerd worden.
3) Kijk daarvoor ook even naar Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling
Heb daar ook al wat specifieke vragen gesteld. Ideaal zou zijn dat de Marstek blijft communiceren met de EnFluRi die gebruikt is bij de homologatie-aanvraag maar de sturing eventueel de P1 kan gebruiken.
Ook zal de sturing aangepast moeten worden aan de Vlaamse noden, zoals capaciteitstarief, die eventuele 800W en god-weet-wat-ze-nog-uit-de-mouw-schudden in Brussel
4) Daar ben ik 95% zeker van omdat ik weet dat Innovoltus er alles zal aan doen om gehomologeerd te geraken. Die hebben ong. 250 Marsteks in voorverkoop verkocht met hun Jullix-lite. Die maakt ook gebruik van RS485-Modbus maar baseert zich op de P1 van de digitale meter. Daar dit niet wordt aanvaard door Synergrid, zullen ook zij een EnFluRi-sensor samen moeten aanbieden. Hoe ze dit gaan oplossen met hun klanten die al besteld hebben, weet ik niet.
Zie TS en pinned berichten... je zult nog even geduld moeten hebben... is na ondersteuning meerdere batterijen het volgende dat aangepakt wordt. Ik wil graag oa een spread kunnen instellen...Sibbele schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:21:
Hallo,
Zal tegen die tijd een invullijst maken voor wensen mbt AI.
Voor de 'samenwerking' met HW batterijen zou je oa kunnen schakelen met Home Assist...
Zie topic mbt Modbus ook in TS ;-)
4.Dolf_Tweakers schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:22:
[...]
Mijn antwoorden volgens jouw nummering:
1) Je zit dan inderdaad safe maar een niet-gehomologeerd toestel mag je eigenlijk niet in dienst nemen. Maar dat had niemand jou natuurlijk nooit gezegd, dus je wist van niets zoals Miguel in Fawlty Towers: "I know nothing"
2) Neen, sturing via Modbus geeft alleen veel meer mogelijkheden op sturing. Stel dat jouw PV een omvormer zou hebben met de 2600W vermogen die je stelt, dan kan je dat niet instellen in de Marstek-app en dan weet die ook niet dat er 2600+800=3400W max mag geïnjecteerd worden.
3) Kijk daarvoor ook even naar Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling
Heb daar ook al wat specifieke vragen gesteld. Ideaal zou zijn dat de Marstek blijft communiceren met de EnFluRi die gebruikt is bij de homologatie-aanvraag maar de sturing eventueel de P1 kan gebruiken.
Ook zal de sturing aangepast moeten worden aan de Vlaamse noden, zoals capaciteitstarief, die eventuele 800W en god-weet-wat-ze-nog-uit-de-mouw-schudden in Brussel
4) Daar ben ik 95% zeker van omdat ik weet dat Innovoltus er alles zal aan doen om gehomologeerd te geraken. Die hebben ong. 250 Marsteks in voorverkoop verkocht met hun Jullix-lite. Die maakt ook gebruik van RS485-Modbus maar baseert zich op de P1 van de digitale meter. Daar dit niet wordt aanvaard door Synergrid, zullen ook zij een EnFluRi-sensor samen moeten aanbieden. Hoe ze dit gaan oplossen met hun klanten die al besteld hebben, weet ik niet.
Een enfluri is een bidirectionele meeting de p1 doet dit ook. Deze is vanaf de geeikte slimme meter. Waarom dan geen p1 accepteren.. België? België? Belgieeeejeee?🙈 zit er leven in de venus , lukt het laden met de jupiter dan ook.. Tralalllalalal
Sterker nog, Fluvius merkte zelfs niet dat mijn digitale meter drie maanden geen info meer doorstuurde. En dan duurde het nog drie maanden voor ze hem kwamen vervangen.Dolf_Tweakers schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:52:
[...]
Fluvius stuurt als kleinste tijdspanne een kwartier door.
Als ze dit per seconde zouden doen, dan krijgen ze nog meer problemen op hun server, denk ik.
Ze krijgen het nu zelfs pas amper voor elkaar om al hun digitale meters uit te lezen en de juiste waarden naar de aanbieders door te sturen.
Horla schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:34:
[...]
Sterker nog, Fluvius merkte zelfs niet dat mijn digitale meter drie maanden geen info meer doorstuurde. En dan duurde het nog drie maanden voor ze hem kwamen vervangen.
***members only***
Kan je mij uitleggen hoe ik dat kan controleren van die kanaalselectie bij WIFI?DePrutser schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:35:
[...]
Ga eens kijken hoe druk het is in de lucht. Als iedereen zijn wifi op automatische kanaal selectie heeft staan dan kan je zo weg gedrukt worden als er 1 frequentie veranderd. Je krijgt dan dat àlles verschuift en overlap op frequenties.
Gebeurt dit vaker: extra acces point plaatsen in de buurt van je accu en of p1 meter.
Ben eerder een electrieker en geen IT-er of WIFI specialist
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Zelf gebruik ik Home Assistent niet. Werk met Homey helaas.SatScan schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:24:
[...]
Zie TS en pinned berichten... je zult nog even geduld moeten hebben... is na ondersteuning meerdere batterijen het volgende dat aangepakt wordt. Ik wil graag oa een spread kunnen instellen...
Zal tegen die tijd een invullijst maken voor wensen mbt AI.
Voor de 'samenwerking' met HW batterijen zou je oa kunnen schakelen met Home Assist...
Zie topic mbt Modbus ook in TS ;-)
Tenzij het staat omschreven ergens hoe dit gaat.
Je zei een topic mbt Modbus...
Kan je ook zeggen welke pagina dat staat van dit topic ?
Ik moet dus nog even geduld hebben met hoe en wat het samenwerken met meerdere batterijen.
En je zei iets van een invullijst maken voor wensen mbt AI ?
In het begin van dit topic (pagina 1) staat dit :
Vraag : Kun je handelen op de energiemarkt met de batterij in AI?
Nee, niet echt handelen . In AI mode zal de batterij bij het de twee goedkoopste uurtarieven vol laden en daarna nom regelen en eventueel bijladen als er zonnestroom over is..... Deze mode heeft alleen maar zin als je een dynamisch contract hebt. De elektriciteitsprijzen die je kan ingeven zijn enkel om opbrengsten te berekenen.
Dit zou betekenen dat hij dus niet naar die elektriciteitsprijzen kijkt die je invult en dus alles zelf regelt.
Klopt dat ?
Voorbeeld : de prijs van Tibber is nu : 30 cent (incl belastingen) en ik heb in Marstek de bovengrens gezet op 24 cent. Maar de Marstek is dus nu aan het laden, terwijl hij moet ontladen.
Er klopt dus iets niet in de AI redenatie.
Ik kan hem nu natuurlijk op manueel zetten en dan een schema maken, maar dat is eigenlijk niet de manier :-)
[ Voor 112% gewijzigd door Sibbele op 06-04-2025 20:18 ]
Wat AI betreft, die gaat laden tijdens de twee goedkoopste uren van de dag volgens het land dat je hebt ingesteld hebt en voor de rest nom regelen. De tarieven min en max die je ingeeft hebben geen invloed op het laad/ontlaadgedrag van je MTbatterij.Als je zonnepanelen hebt en geen dynamisch contract kan je beter op auto draaien.Sibbele schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:21:
Hallo,
De TS (Topic Start) is het eerste bericht in dit topic!
De samenwerking met meerdere batterijen is nu volop in ontwikkeling. Als dat goed werkt is de verwachting dat MT de AI functie verder gaat uitbouwen en optimaliseren.
Ik ben voornemens om een Feature/Ideeën/Wensenlijst aan te maken voor de verzameling hiervan.
We krijgen eerst nog de uitlevering van de 200 batterijen eind april begin mei...
Als je het antwoord bij de vraag leest dan staat daar dat de batt gaat laden bij de ondergrens waarde als de batt nog niet vol is en gaat daarna in NOM en zal dus niet ontladen bij ingestelde bovengrens
Dat werkt helaas nog niet... Stay Tuned...
ik krijg nog wel updates .Maar die helpen natuurlijk niet. v151 heb ik al 14 dagen en die blijven ze iedere keer sturen
Begin is op deze site. Het is eenvoudiger dan je denkt.DSSW schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:59:
[...]
Kan je mij uitleggen hoe ik dat kan controleren van die kanaalselectie bij WIFI?
Ben eerder een electrieker en geen IT-er of WIFI specialist
https://hallo.eu/7-tips-om-je-wifi-netwerk-te-verbeteren/
Het is friet!
Bedankt voor het bericht. Dus die bedragen hebben geen invloed. En AI alleen op de 2 goedkoopste uren.PNARI schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:20:
[...]
Wat AI betreft, die gaat laden tijdens de twee goedkoopste uren van de dag volgens het land dat je hebt ingesteld hebt en voor de rest nom regelen. De tarieven min en max die je ingeeft hebben geen invloed op het laad/ontlaadgedrag van je MTbatterij.Als je zonnepanelen hebt en geen dynamisch contract kan je beter op auto draaien.
Ik heb zonnepanelen EN een dynamisch contract.
Dan kan ik beter de manual mode doen. Het laden en ontladen regelen.
Ik heb ook nog 2 HW batterijen. Die draaien NOM en als ik de Marstek ook op Auto zet dan haalt de Marstek de stroom weg bij de HW batterijen.
Heb je al op de marstek site gekeken?Sibbele schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:16:
[...]
Zelf gebruik ik Home Assistent niet. Werk met Homey helaas.
Tenzij het staat omschreven ergens hoe dit gaat.
Je zei een topic mbt Modbus...
Kan je ook zeggen welke pagina dat staat van dit topic ?
Ik moet dus nog even geduld hebben met hoe en wat het samenwerken met meerdere batterijen.
En je zei iets van een invullijst maken voor wensen mbt AI ?
In het begin van dit topic (pagina 1) staat dit :
Vraag : Kun je handelen op de energiemarkt met de batterij in AI?
Nee, niet echt handelen . In AI mode zal de batterij bij het de twee goedkoopste uurtarieven vol laden en daarna nom regelen en eventueel bijladen als er zonnestroom over is..... Deze mode heeft alleen maar zin als je een dynamisch contract hebt. De elektriciteitsprijzen die je kan ingeven zijn enkel om opbrengsten te berekenen.
Dit zou betekenen dat hij dus niet naar die elektriciteitsprijzen kijkt die je invult en dus alles zelf regelt.
Klopt dat ?
Voorbeeld : de prijs van Tibber is nu : 30 cent (incl belastingen) en ik heb in Marstek de bovengrens gezet op 24 cent. Maar de Marstek is dus nu aan het laden, terwijl hij moet ontladen.
Er klopt dus iets niet in de AI redenatie.
Ik kan hem nu natuurlijk op manueel zetten en dan een schema maken, maar dat is eigenlijk niet de manier :-)
Het staat gewoon hoe hij de prijzen bepaalt. En verder wat ik eerder zei: marstek weet niets van belasting en leveranciers toelagen. Kijkt dus naar kale energie prijs.
https://marstekenergy.com/pages/marstek-venus-c-e
Het is friet!
Bedankt voor het bericht. De ondergrens doet hij dus wel maar de bovengrens niet. We moeten geduld hebben. Ik kan het altijd nog manuaal doen natuurlijk. Het opladen van de batterij op een bepaald tijdstip.SatScan schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:29:
[...]
De TS (Topic Start) is het eerste bericht in dit topic!
De samenwerking met meerdere batterijen is nu volop in ontwikkeling. Als dat goed werkt is de verwachting dat MT de AI functie verder gaat uitbouwen en optimaliseren.
Ik ben voornemens om een Feature/Ideeën/Wensenlijst aan te maken voor de verzameling hiervan.
We krijgen eerst nog de uitlevering van de 200 batterijen eind april begin mei...
Als je het antwoord bij de vraag leest dan staat daar dat de batt gaat laden bij de ondergrens waarde als de batt nog niet vol is en gaat daarna in NOM en zal dus niet ontladen bij ingestelde bovengrens
Dat werkt helaas nog niet... Stay Tuned...
Evenzo samenwerking met andere batterijen.
Ik heb soortgelijk probleem. Laden schiet van 80% naar 100% en ontladen van 30% naar 11%... ca 3 kWh bruikbare capacitet. Ik heb dit gemeld via feedback en via e-mail aan mijn leverancier. Ik ben aan het wachten op antwoord..kareltje schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:41:
heeft iemand al is meegemaakt als de bt defect is (op/en ontladen in +/- 5 minuten) dat hij uitgelezen word door hama . Dit zei mijn leverancier,hier moest ik op wachten nu al 10 dagen .
ik krijg nog wel updates .Maar die helpen natuurlijk niet. v151 heb ik al 14 dagen en die blijven ze iedere keer sturen
Marstek Venus 5.12KWh V1151 - HW P1
Bedankt ik zal het eens bekijken.DePrutser schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:42:
[...]
Begin is op deze site. Het is eenvoudiger dan je denkt.
https://hallo.eu/7-tips-om-je-wifi-netwerk-te-verbeteren/
Maar wat ik niet begrijp is dat het een aantal weken goed loopt, geen CT connecties die wegvallen, niks veranderd in huis en nu sinds vandaag late namiddag één grote ellende met die MT's. Verbinding CT van de 2 batterijen gaat continu uit en aan, soms blijft het een aantal minuten goed, soms slechts enkele seconden. Ben van pure ellende maar manueel aant draaien. Telkens als je denkt nu hebben ze het helemaal voor mekaar daar bij Marstek dan is er weer ellende. Begin een beetje spijt te krijgen dat ik een derde besteld heb. Of zouden die Chinezen weer in hun servers aan het klooien zijn en is morgen alles weer terug in orde? Heb de indruk dat dit meer gebeurt op zondag.
Aangezien je HW hebt zou ik een energy socket tussen de MT batterij zetten en de MT op auto mode zetten en eens een week opvolgen. Als de MT batterij stroom weg haalt bij de HW batterijen is op zich niet zo erg , zolang er nom wordt geregeld. Je verliest dan wel wat aan RTE maar als je genoeg overschot van je panelen hebt maakt dat niet veel uit financiëel.Sibbele schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:51:
[...]
Bedankt voor het bericht. Dus die bedragen hebben geen invloed. En AI alleen op de 2 goedkoopste uren.
Ik heb zonnepanelen EN een dynamisch contract.
Dan kan ik beter de manual mode doen. Het laden en ontladen regelen.
Ik heb ook nog 2 HW batterijen. Die draaien NOM en als ik de Marstek ook op Auto zet dan haalt de Marstek de stroom weg bij de HW batterijen.
Slechte wifi(radio signaal) kan dit veroorzaken. Als je buren op eens op dezelfde frequentie gaan zitten kunnen door auto frequentie keuze, ze je weg drukken. Ergo. Verdiep jezelf hoe wifi(het radio gedeelte) werkt en ga meten.DSSW schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:08:
[...]
Bedankt ik zal het eens bekijken.
Maar wat ik niet begrijp is dat het een aantal weken goed loopt, geen CT connecties die wegvallen, niks veranderd in huis en nu sinds vandaag late namiddag één grote ellende met die MT's. Verbinding CT van de 2 batterijen gaat continu uit en aan, soms blijft het een aantal minuten goed, soms slechts enkele seconden. Ben van pure ellende maar manueel aant draaien. Telkens als je denkt nu hebben ze het helemaal voor mekaar daar bij Marstek dan is er weer ellende. Begin een beetje spijt te krijgen dat ik een derde besteld heb. Of zouden die Chinezen weer in hun servers aan het klooien zijn en is morgen alles weer terug in orde? Heb de indruk dat dit meer gebeurt op zondag.
Het is friet!
Geen idee hoe ik daar aan moet beginnen.DePrutser schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:12:
[...]
Slechte wifi(radio signaal) kan dit veroorzaken. Als je buren op eens op dezelfde frequentie gaan zitten kunnen door auto frequentie keuze, ze je weg drukken. Ergo. Verdiep jezelf hoe wifi(het radio gedeelte) werkt en ga meten.
Het probleem is vanzelf gekomen, zal wel terug vanzelf weggaan hoop ik. Ik verdenk nog altijd de Chinezen

[ Voor 7% gewijzigd door DSSW op 06-04-2025 21:25 ]
Bedankt voor de reply.PNARI schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:10:
[...]
Aangezien je HW hebt zou ik een energy socket tussen de MT batterij zetten en de MT op auto mode zetten en eens een week opvolgen. Als de MT batterij stroom weg haalt bij de HW batterijen is op zich niet zo erg , zolang er nom wordt geregeld. Je verliest dan wel wat aan RTE maar als je genoeg overschot van je panelen hebt maakt dat niet veel uit financiëel.
Ik heb een Energy Socket tussen de MT batterij. Ik kan het proberen natuurlijk. De MT zal dan stroom van de HW batterijen wel wat nemen...en de NOM zal gehaald worden.
Ik ga het proberen. Nogmaals dank.
Ze kunnen die NOM nogthans gemakkelijk zien met digitale meter. Uren na zonsondergang op 0 met iemand met PV installatie. En uren dat PV niet terugdier op net.Dolf_Tweakers schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:52:
[...]
Fluvius stuurt als kleinste tijdspanne een kwartier door.
Het gehele gedoe in BE is belachelijk en passen ze steeds aan. Waarom mag je überhaupt maar 800w in totaal hebben. Nergens is er sprake van plug en play met mensen die al PV hebben. Etc..
[ Voor 14% gewijzigd door d3x op 06-04-2025 21:30 ]
Wifi analyzer (open soource ) of zoiet gebruiken en dan zien waar jouw netwerk zit, en dat van de buren. Als die overlappen, dan proberen te verzetten.DSSW schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:24:
[...]
Geen idee hoe ik daar aan moet beginnen.
Het probleem is vanzelf gekomen, zal wel terug vanzelf weggaan hoop ik. Ik verdenk nog altijd de ChinezenWe zien wel. Heb het ook gemeld in de feedback app, dan zijn ze daar morgen weer met een update.
Als je met die groep van PV en Accu binnen de normen blijft, ik heb ze ook op 1 groep en kan niks anders op.WilPo schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:02:
Accu is 2500 watt en twee omvormers 3000 watt te samen van die 3000 kan je al minimaal 20% wegstrepen dan zit je op 2400 , dan liggen ze nog op zuiden en westen dus piek moment van die twee omvormers is ook verschillend.
Wat ook is als hij in auto staat of Ia stand dan bijten de accu en PV elkaar niet, Accu gaat pas werken als er niet voldoende zon is om te compenseren.
En anders zet je een automaat tussen PV en accu.
raspberry pi 4/thinker board 2/Lilygo/shelly3em/16x410 zonnepanel/vrouw 1970:)
Heb je al eens overwogen om een GL.iNet GL-AR300M16-Ext router aan te schaffen? kost ongeveer 30 euro.Bij mij waren alle problemen met verbinding in een keer opgelost.Ik heb de batterij en de HW p1 meter alleen op deze router zitten en dat werkt al weken prima,geen verbinding uitval meer.Het makkelijke is ook dat je hem inplugt bij je bestaande router en dat je verder geen instellingen hoeft te doen.DSSW schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:08:
[...]
Off topicd3x schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:28:
[...]
Ze kunnen die NOM nogthans gemakkelijk zien met digitale meter. Uren na zonsondergang op 0 met iemand met PV installatie. En uren dat PV niet terugdier op net.
Het gehele gedoe in BE is belachelijk en passen ze steeds aan. Waarom mag je überhaupt maar 800w in totaal hebben. Nergens is er sprake van plug en play met mensen die al PV hebben. Etc..
[ Voor 7% gewijzigd door PNARI op 07-04-2025 06:40 ]
Ik heb toen ik net de Marstek had ook steeds problemen met de verbinding.Ik heb mijn hele router door gespit en van allerlei instellingen geprobeerd. Op dit forum was iemand die de tip gaf om een GL router te gebruiken en dat werkt perfect bij mij.drar schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:35:
[...]
Heb je al eens overwogen om een GL.iNet GL-AR300M16-Ext router aan te schaffen? kost ongeveer 30 euro.Bij mij waren alle problemen met verbinding in een keer opgelost.Ik heb de batterij en de HW p1 meter alleen op deze router zitten en dat werkt al weken prima,geen verbinding uitval meer.Het makkelijke is ook dat je hem inplugt bij je bestaande router en dat je verder geen instellingen hoeft te doen.
Ben het effe kwijt, kan je met HW of iets anders monitoren, zo ja , kijk van daar uit een paar dagen of het nom loopt. Hier loopt het met één batterij al weken goed met Shelly 3ProEm en zover ik kan zien bij Nordj1 ook met drie batterijen.DSSW schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:08:
[...]
Een nieuwe rooie die nog beter gaat doen dan diegene die in de geschiedenis gegaan is al iemand die niet kon tellen. Freya Van den Bosche en haar magische certificaten systeem. Dan komt er ne slimme rijke zelfstandige en die doet het volgendePNARI schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:52:
[...]
Een Vlaamse minister van energie met opleiding politieke wetenschappen …….

Ten tijde van de oprichting besliste Fernand Huts om op de daken van zijn bedrijf Katoen Natie in Beveren, Antwerpen, Genk en Gent zonnepanelen te leggen, alles samen 800.000 vierkante meter, dat zijn ongeveer 160 voetbalvelden. Het is een investering van 166 miljoen euro, maar hij krijgt wel twintig jaar lang 12 tot 15 miljoen euro subsidie per jaar.
enfin soit, we lezen dus ook terloops in de zon-zonne-energie info dat het ook maar toegelaten gaat zijn om max 5Kw batterij te hebben. Alles daarboven kan enkel professionele aansluiting. Vraag mij dan af hoe ze dat begot ooit gaan weten en die stapel oplossingen als EVA ga je er met 1 omvormer gemakkelijk over. Ook weer zo een kronkel, met de gedachtegang in 1 lijn met PV op 1 fase = 5Kva? wtf maakt het nu uit aan 800W of je nu 5 of meer hebt.
doet mij denken aan VIAS, die gasten die daar werken hebben volgens mij allemaal een trein en bus abbo en gene enkele met autorijbewijs. Pestgedrag en onwetendheid alom voor de Vlaamse wegen.
Deze PV/batterij groep bij Synergrid hebben volgens mij dus gratis elektriciteit thuis en geen benul wat omvormers en batterijen zijn want hebben ze toch niet nodig.
[ Voor 8% gewijzigd door d3x op 06-04-2025 22:09 ]
Bij mij heeft het ook goed gewerkt met de Shelly Pro 3EM maar soms krijgen de 2 MT's blijkbaar kuren en dan flippen die CT verbindingen. Ik heb zowel de 2 MT's als de Shelly verbonden met de Telenet Router, misschien moet ik dus maar eens voor een simpel acces pointje gaan en daar de 2 MT's en de shelly op koppelen. Blijft tocvh raar dat het soms weken werkt en dan voor een tijd kuren krijgt.PNARI schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:00:
[...]
Ben het effe kwijt, kan je met HW of iets anders monitoren, zo ja , kijk van daar uit een paar dagen of het nom loopt. Hier loopt het met één batterij al weken goed met Shelly 3ProEm en zover ik kan zien bij Nordj1 ook met drie batterijen.
Heb het al eerder aangehaald, Er loopt daar wat rond in de Belgische Overheid en administratie. Ze nemen beslissingen over zaken waar ze absoluut geen verstand van hebben en ze worden blijkbaar geadviseerd door hun administratie die technisch ook niet voldoende onderlegd is. En dan krijg je zaken zoals met Freya en nu die andere...maar Freya heeft door haar onkunde er wel voor gezorgd dat wij 20 jaar GS certificaten krijgen van 450€/1000 kwh PV productie, en voor een 10KWpiek installatie telt dat lekker aand3x schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:06:
[...]
Een nieuwe rooie die nog beter gaat doen dan diegene die in de geschiedenis gegaan is al iemand die niet kon tellen. Freya Van den Bosche en haar magische certificaten systeem. Dan komt er ne slimme rijke zelfstandige en die doet het volgende![]()
Ten tijde van de oprichting besliste Fernand Huts om op de daken van zijn bedrijf Katoen Natie in Beveren, Antwerpen, Genk en Gent zonnepanelen te leggen, alles samen 800.000 vierkante meter, dat zijn ongeveer 160 voetbalvelden. Het is een investering van 166 miljoen euro, maar hij krijgt wel twintig jaar lang 12 tot 15 miljoen euro subsidie per jaar.
enfin soit, we lezen dus ook terloops in de zon-zonne-energie info dat het ook maar toegelaten gaat zijn om max 5Kw batterij te hebben. Alles daarboven kan enkel professionele aansluiting. Vraag mij dan af hoe ze dat begot ooit gaan weten en die stapel oplossingen als EVA ga je er met 1 omvormer gemakkelijk over. Ook weer zo een kronkel, met de gedachtegang in 1 lijn met PV op 1 fase = 5Kva? wtf maakt het nu uit aan 800W of je nu 5 of meer hebt.
doet mij denken aan VIAS, die gasten die daar werken hebben volgens mij allemaal een trein en bus abbo en gene enkele met autorijbewijs. Pestgedrag en onwetendheid alom voor de Vlaamse wegen.
Deze PV/batterij groep bij Synergrid hebben volgens mij dus gratis elektriciteit thuis en geen benul wat omvormers en batterijen zijn want hebben ze toch niet nodig.
Had eergister ook met CT verbinding weg, draaide al twee weken goed (heb 1 accu), weet 1 ding wel lig niet bij mij zelf, of ze zitten of hebben wat veranderd bij mastek of kpn.DSSW schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:09:
[...]
Bij mij heeft het ook goed gewerkt met de Shelly Pro 3EM maar soms krijgen de 2 MT's blijkbaar kuren en dan flippen die CT verbindingen. Ik heb zowel de 2 MT's als de Shelly verbonden met de Telenet Router, misschien moet ik dus maar eens voor een simpel acces pointje gaan en daar de 2 MT's en de shelly op koppelen. Blijft tocvh raar dat het soms weken werkt en dan voor een tijd kuren krijgt.
Wat hier dan help is het modem en tp link mesh opnieuw op te starten.
Ik heb de batterijen nog niet, maar hoe merk je zo deze issues op? Je kan toch niet steeds naar de app kijken?kenny_tmt schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:04:
[...]
Ik heb soortgelijk probleem. Laden schiet van 80% naar 100% en ontladen van 30% naar 11%... ca 3 kWh bruikbare capacitet. Ik heb dit gemeld via feedback en via e-mail aan mijn leverancier. Ik ben aan het wachten op antwoord..
Ga ik terug naar het overzicht met apparaten en druk ik op de + om via bluetooth toe te voegen, dan staan ze hier beiden tussen. Ook onderling contact is er gewoon, de accu werkt gewoon naar behoren.
Iemand meer deze issues? Heb het ook als feedback in de app gegooid.
Wat mij vooral opvalt dat de app nu veel sneller connectie maakt met de apparaten.
Moest je voorheen wel eens refreshen heb je nu alle waarden gelijk op het scherm staan.
Goed werk geleverd!
Het is friet!
[ Voor 99% gewijzigd door RF1000 op 07-04-2025 07:14 . Reden: Foutieve gedachte ]
Nu zie ik ineens ( hij reset om 00:00 ) dat ik 1:32 kwh na middernacht ontlaad en 3.51 ervoor wat 4.83 samen is.
Dat is ruim meer dan toen ik voor middernacht klaar was met laden ennop 4.2 uit kwam.
Iemand hier ook dat hij ineens nu hij op lager vermogen langer ontlaad meer uit de accu haalt?
[ Voor 36% gewijzigd door Maxwp op 07-04-2025 07:53 ]
Ik merkte op dat ik de opgegeven capaciteit niet haalde.. vandaar ben ik het gaan opvolgen.NoFate schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:34:
[...]
Ik heb de batterijen nog niet, maar hoe merk je zo deze issues op? Je kan toch niet steeds naar de app kijken?
Marstek Venus 5.12KWh V1151 - HW P1
Deze uitspraak is mij beetje dubbel, ik ben het eens eens met de 16a zekering en steeds aparte groep van 16A, maar waarom zou je dat niet meer kunnen aansluiten met 1 stekkerdoos? Er zijn speciale 16A 2P geaarde stekker dozen kwa rating. Die wartel die hier net wat boven stond en je kabels gaan echt geen betere verbinding maken.DePrutser schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:33:
[...]
Er is hier al veel over gesproken op dit forum.
Long story short: ontladen op 2500watt is extra groep met 16a stop plaatsen met vaste verbinding. Dus niet via stekker doos.
Dan kan je het ook niet echt meer plug&play noemen.
[ Voor 4% gewijzigd door d3x op 07-04-2025 09:02 ]
Stekker afknippen en rechtstreeks verbinden aan zekering maakt dit ineens ook geen plug-in apparaat meer, maar vast toestel (waardoor mogelijk ook herkeuring vereist is in BE).d3x schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:00:
[...]
Deze uitspraak is mij beetje dubbel, ik ben het eens eens met de 16a zekering en steeds aparte groep van 16A, maar waarom zou je dat niet meer kunnen aansluiten met 1 stekkerdoos? Er zijn speciale 16A 2P geaarde stekker dozen kwa rating. Die wartel die hier net wat boven stond en je kabels gaan echt geen betere verbinding maken.
Je kan ook goedkoop een versterkt stopcontact kopen die gemaakt zijn voor mode 2 EV laden en tot 14A continue belasting aankunnen voor lange tijd. Zou dat persoonlijk wel kopen ipv gewoon regulier 16A stopcontact (gezien niet gemaakt is voor continue zo hoog belast te zijn).
Misschien is in NL een industrieel blauw stopcontact toegestaan, maar in BE alvast niet in residentiele woning (wegens geen kinderbeveiliging aanwezig).
[ Voor 6% gewijzigd door Avenger 2.0 op 07-04-2025 09:06 ]
Opnemen en ontladen op een stekkerdoos met 2500 watt geeft inderdaad dezelfde belasting. Er is dan in mijn ogen geen directe kabelverbinding nodig. Maar als je dat een fijn idee vind, kan dat natuurlijk wel. Het is wel zo dat je wel een goede moderne WCD hebt of gaat plaatsen (met goed contact)d3x schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:00:
[...]
Deze uitspraak is mij beetje dubbel, ik ben het eens eens met de 16a zekering en steeds aparte groep van 16A, maar waarom zou je dat niet meer kunnen aansluiten met 1 stekkerdoos? Er zijn speciale 16A 2P geaarde stekker dozen kwa rating. Die wartel die hier net wat boven stond en je kabels gaan echt geen betere verbinding maken.
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Hoi Tonny,TonnyVM schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:09:
[...]
[...]
Hi JB70
Ik heb met belangstelling je ventilator oplossing gezien. Mijn MT wordt ook te warm naar mijn zin bij het laden aan 2500W. Kan je wat specificaties/merken delen van de componenten (temp meter, usb ventilator, ...) die je gebruikt? Dan kijk ik even rond of ik een soortgelijke setup kan maken.
Alvast bedankt!
Groetjes
Tonny
Niets bijzonders, alles aangestuurd met Homey.
- USB ventilator, kantelbaar (ik heb er eentje besteld maar die ging pas aan als je een druktoets indrukt kwam ik achter, dus daar heb ik maar een saté prikker tussen geduwd en afgebroken zodat de knop blijft ingedrukt, dus ik zou een ander bestellen met vaste aan/uit knop).
- Ik had nog een INNR OSP210 slimme plug liggen, die via mijn Philips Hue bridge aangesloten op de Homey
- En ik had nog een Aqara Zigbee temperatuur meter liggen die ik (nog) niet gebruikte. Aangesloten op de Homey
Maar merendeel had ik nog liggen, anders had ik mogelijk een ander plug daarvoor gebruikt.
De Marstek zelf zit nog op een Homewizard slimme Plug .
En dan wat flows gemaakt op de Homey.
- Aqara > 50 gr. dan gaat de slimme Homewizard plug uit en ventilator 30 minuten aan (nooit gebeurd)
- Aqara > 30,9 gr. dan gaat de INNR plug aan, dus de ventilator, voor 30 min.
- Na 30 min wordt gekeken of de temperatuur inmiddels onder de 30,9 is, anders verlengd hij het nogmaals 30 minuten.
Marstek 5,12kWh V151 | HW P1 en een CT003 v116 | Homey Pro | Home Assistent | LilyGo ESP32 RS485 modbus | Synology NAS | UniFi AP's | Kuga Plugin Hybride | Hue | Daikin Airco's
Discussiëren is leuk maar de regel is:d3x schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:00:
[...]
Tot 800watt mag je met stekker terug leveren en laden.
Boven 801watt moet je een vaste verbinding maken.
Lees NEN 1010-norm.
Apparaten met een vermogen van meer dan 2000 watt moeten worden aangesloten op een aparte eindgroep.
Het is friet!
Ja van zondag rust hebben ze niet gehoord. Maar dat is niet de oorzaak van je problemen vermoed ik.DSSW schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:08:
[...]
Dat kan ook zeer goed in de modeminstellingen/netwerk zitten die elke week een flush doet of iets dergelijks.
Zet het MT spul op een vast IP adressen en als je iets van Mesh gebruik dat dit niet voor MT aanstaat in je modeminstellingen. Een combinatie van wekelijkse IP adressen release en Mesh/AP hoppen van je apparatuur kan dit ook zeer goed veroorzaken...
Zie verschillende voorgaande berichten hierover.
Succes.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.