1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
Volgens mij zegt hij dat hij 1 fase net heeft en 3 batterijen op 3 aparte groepen heeft staan. Dan mogen ze alle 3 wel op 2500 watt staan. (Aparte groepen he) 😜Servowire schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:22:
[...]
Hoe dan? Ze staan max op 800W? Meer mag niet in NL. Behalve als ze op losse groep zitten maar bij 7500 watt moet je 16A automaat er dan al lang uitklappen.
PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride
3x16A...Servowire schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:22:
[...]
Hoe dan? Ze staan max op 800W? Meer mag niet in NL. Behalve als ze op losse groep zitten maar bij 7500 watt moet je 16A automaat er dan al lang uitklappen.
Bekend probleem, ik zoek me ook suf. En dan liefst een omvormer die geen cloud-service nodig heeft maar gewoon via lokale wifi / zigbee / Bluetooth / whatever communiceert.Icekiller2k6 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:28:
@d3x dat vind ik een verkeerde analyse - je wilt zoveel mogelijk op brengen in de moeilijkere periodes.
Echter zouden omvormers de output kwh moeten verlagen als het negatief wordt zodat enkel wat inhuis verbruikt wordt nog gegeneerd wordt.
Een verbruiker in bovenstaande scenario kan uiteraard ook een niet volle batterij zijn.
Het verbaasd me overigens hoe weinig omvormer fabrikanten daar op inspelen (of ik zoek niet goed)
Er gaat een soortgelijk algoritme in als bij een batterij en de vervangingsmarkt is groot…
Inderdaad, bij mij ook gecontroleerd, verschil is merkelijk kleiner geworden, nu een tiental watt
BMW I4 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 2 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V32 / 3 fasen net
Met de shelly (ik heb de pro 3em) werkt het inderdaad niet.DSSW schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:03:
[...]
Er moeten al niet meer antwoorden, het werkt niet![Afbeelding]
De ene laadt de andere op!
Met de CT003 werkt het bij mij tot nu toe. Afwachten wat er gebeurt als de eerste batterij leeg is (heb 3 batterijen), dan zou die fase moeten gevoed worden van de batterijen op de andere fases.
SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW
Hoe heb jij de instelling in de CT staan? Drie-fasensom of enkelvoudig Fase?Svs79 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:37:
[...]
Met de shelly (ik heb de pro 3em) werkt het inderdaad niet.
Met de CT003 werkt het bij mij tot nu toe. Afwachten wat er gebeurt als de eerste batterij leeg is (heb 3 batterijen), dan zou die fase moeten gevoed worden van de batterijen op de andere fases.
Misschien moet ik morgen de CT003 ook eens uit zijn doosje halen.
BMW I4 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 2 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V32 / 3 fasen net
Terecht. Als de netbeheerder het nodig vindt om jouw batterij 3x per dag te (ont)laden, wat denk je dat dat doet met de levensduur?DSSW schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:20:
[...]
Van mijn batterij(en) blijven ze met hún poten af! Wat ik achter mijn meter doe is van mij.
Het is zo'n bieding dus die met de laagste prijs zal stroom mogen leveren denk ik.
Dus het spel is hetzelfde. Ons batterij leeg trekken voor peanuts en dan elektriciteit aan de volle pot mogen binnen trekken.
"Vergoeding voor je opgewekte stroom
Zo’n aggregator moet dan wel minstens 10 kW aan vermogen hebben, dat uit een combinatie mag bestaan van installaties met minstens 1 kW. Een paar thuisbatterijen bijvoorbeeld. Schrijf je je hier als huishouden voor in, dan krijg je daar een vergoeding voor. Hoe hoog de vergoeding zal zijn is nog niet bekend. “Het zal werken zoals op een veiling”, legt Polfliet uit. “Fluvius vraagt een bepaalde hoeveelheid aan capaciteit, de verschillende aggregatoren doen hun bod en wie het interessantste bod heeft, mag zich ter beschikking houden en mogelijks leveren en krijgt daarvoor de afgesproken vergoeding.”
Voor huishoudens betekent dit dat de aanschaf van een slimme thuisbatterij interessanter wordt. “Nadeel is wel dat je geen meester bent over je thuisbatterij. Je batterij kan te pas en te onpas worden ingezet, daar moet je dus wel rekening mee houden.”
Momenteel loopt de testfase volop. In april zal dit systeem met flexdiensten geëvalueerd worden. “Als de uitkomst positief is, dan zal het systeem uitgerold worden in heel Vlaanderen”, weet Polfliet."
.BE - MT5.2KWh v151, HomeWizard P1 meter
Mwah ik heb een 10Amp automaat letterlijk voor het stopcontact gezet waar de Marstek inzit. Meer dan 230x6=2300W leveren aan de kring kan hij niet, en hij zit zo goed als in zijn eentje op de kring. (alleen een lampje... ik weet dat mag niet, maar toch)S2S schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:54:
[...]
Die automaat ziet ontlading vanuit de kring nietdat is ook het risico. Stel er zit een fout in de software en ze gaan wel maximaal ontladen .. dikke overbelasting. Kan nog erger als er ook zware gebruikers aan staan, hup zo over de 9000 (en hoger ) watt belasting. Met wat hij verteld .
Maar je hebt gelijk, altijd een electricient laten kijken. Als je 3 marsteks 2400w laat leveren op 1 kring en je hebt 3 PATATpannen er op zitten, dan smelt je hele kot af.
[ Voor 4% gewijzigd door Servowire op 02-04-2025 21:04 ]
met papier mache kun je alles maken!!
Wetende dat de CT003 niet zó goed werkt mag het dan een CT002 zijn, niet ?
Dit om 2 batterijen dan goed te laten werken met elkaar.
[ Voor 16% gewijzigd door kurt1977 op 02-04-2025 21:06 ]
7 Wp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.33 (werkend met 2 batterijen in auto)
Drie fasensom momenteel.DSSW schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:46:
[...]
Hoe heb jij de instelling in de CT staan? Drie-fasensom of enkelvoudig Fase?
Misschien moet ik morgen de CT003 ook eens uit zijn doosje halen.
CT003 wel de V114 vragen anders werkte het niet
SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW
De P1 leest alleen maar volgens mij, ze kunnen dat ding niet laten sturenRik57 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:09:
En hoe gaan zij / Fluvius die batterijen in de huishoudens aansturen? Waarschijnlijk dan via de P1 poort op de meter die wij zogezegd niet zouden mogen gebruiken.
7 Wp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.33 (werkend met 2 batterijen in auto)
/f/image/m5VsPDk0bi7v2uxtiVCrHFsg.png?f=fotoalbum_large)
edit: plaatje bijgewerkt paint ftw.
[ Voor 53% gewijzigd door Servowire op 02-04-2025 21:27 ]
Nou bij mij kan Synergrid dik den boom in, als de MT al in de lijst staan met eender wat van meeteenheid dan ben ik al content. Ik ga toch hun sturing niet volgen, dit ga je nooit moeten bewijzen. Dat je een MT staan hebt daarentegen valt wel op aan je verbruiksprofiel.stefnic schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:18:
[...]
Ok dan heb ik een duidelijk antwoord: elk systeem zijn eigen EnFluRi. Voor de Marstek idd wachten op de info van Synergrid. dat zullen we wel weten voor de 17e... en dan is het toch nog even wachten op de levering van de Marstek...

Ik lees nu dat 2* MT op 1 fase enkel werkt momenteel met CT003, beetje jammer, ik ben van dag 1 een HW p1 gebruiker zonder storingen, dat zou ik liever houden. Ik wacht wel tot einde vd maand als nr2 er is en hoever we dan staan met hun SW.
BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase - oude setup: 1*MT v148 + HW P1
"Koopt zonnepanelen, mensen! De teller zal nog 15 jaar terugdraaien!" — Ja ja, en de paashaas brengt ze persoonlijk aan huis zeker? Nog geen paar seizoenen later: boem, digitale meter verplicht. Terugdraaien? Vergeet het. Maar geen paniek, hoor! Je krijgt in ruil een 'compensatie'… een affeltje schijtkersen, netjes verpakt in wat ambtenarentaal.
Dan komen ze weer aankloppen: "Koop batterijen! Premies, premies!" — maar natuurlijk, wel met lettertjes zo klein dat je er een vergrootglas en een diploma rechten voor nodig hebt. En de kers op de taart? Die batterij waar jij voor hebt betaald? Die mag je terug leegpompen naar het net… zonder dat jij daar controle over hebt. Raad eens wat je ervoor krijgt? Jep… opnieuw dat affeltje schijtkersen. Lekker hé.
En nu? Jawel, binnenkort mag je nog betalen om stroom te injecteren. Serieus. Je produceert je eigen energie, slaat het op, geeft het terug… en krijgt er een factuur voor. Omdat dat blijkbaar allemaal volkomen normaal is in dit land.
Waar zijn we in godsnaam mee bezig? Alles wat je probeert te doen om zelfvoorzienend te zijn, wordt systematisch de kop ingedrukt. En iedereen haalt gewoon zijn schouders op, alsof dit allemaal de normaalste zaak van de wereld is.
Voor de Nederlanders : https://www.ensie.nl/woor...oor-een-paar-schijtkersen
[ Voor 4% gewijzigd door kurt1977 op 02-04-2025 21:37 ]
Dus jij zet wat je wilt, maar doe het op vooral op een veilige manier, aparte kring, zekering van 16A, één of meerdere, wie weet dat, ze kunnen vanop afstand wel zien dat je een batterij hebt (door NOM 's nachts) maar ze kunnen nooit zien of jij één of meerdere batterijen hebt en of jij die op 800w of 2500w hebt staan, en binnen mogen/kunnen ze niet komen kijken of ze moeten met een deurwaarder komen.
Mijn PV stroom is mijn stroom en die ga ik maximaal benutten, maar wel op een electrisch veilige manier en dit tot ik tussen zes planken lig !
17/04 is binnen 2 weken hè en ze staan nog nergens.Rik57 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:47:
Zijn er die een abbo hebben op Testaankoop? Die vereenvoudigde lijst kwam er snel na hun opmerking. Misschien Testaankoop nog is wakker maken met de grieven zodat ze onze minister van energie kunnen wekken aangaande de benaming plug&play batterijen en de P1 poort die niet zou mogen gebruikt worden.
Ze bieden hem erg scherp aan als pre order.
De 5,12kWh voor 1500 euro.
Terwijl ik ze bij meerdere sites zie voor 1899 euro.
Te mooi om waar te zijn ?
https://www.solar-outlet....3ZqyrCiis8zhoC8pQQAvD_BwE
ex btwSangoes schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:56:
Iemand ervaring met deze website m.b.t. Marstek
.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025
Ja te mooi om waar te zijn : incl BTW is 1815€Sangoes schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:56:
Zo inderdaad. Beter de ogen poetsen
Zie het het nu. Thx man !
Graag gedaanSangoes schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:06:
[...]
Zo inderdaad. Beter de ogen poetsen
Zie het het nu. Thx man !
.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025
Ik denk dat het voor mij 2 weken later was.kurt1977 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:26:
Nog geen paar seizoenen later: boem, digitale meter verplicht.
Ze waren geplaatst in de kerst vakantie net voor die deadline voor 15 jaar terug draaiende teller.
Ik denk dat op 7 januari het 'goede' nieuws kwam dat we gewoon opgelicht waren.
Maar ik ben toch tevreden met die 5 jaar dat ik nog gekregen heb want da's nog altijd beter dan niets.
Kun je mij uitleggen hoe de stroom zich in deze groep/kring gaat verhouden?Servowire schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:19:
Had dit plaatje gemaakt voor een vriend die ook Marsteks wilde plaatsen op een bestaande (bijkeuken) groep. Ik hoop dat mensen hier wat aan hebben. Niets mis met stekkeraccu's ik denk dat ze veilig zijn, maar als je de grens opzoekt krijg je dit.... 2 accu's op groep (kring voor de belgen) en dan ook verbruikers er op... foute boel.
[Afbeelding]
Ik doe graag nieuwe kennis op en leer graag!
Hou je aan de handlleiding en voorschriften en geen boem...
Je spreek tegen tweakers die van alles in hun leven doen ... zoals alle volwassen mensen.
Nogmaals EIGEN groep/kring is max 2500w terugleveren...
Op bestaande kring is 800w terugleveren...
[ Voor 6% gewijzigd door SatScan op 02-04-2025 22:50 ]
BYD Atto3 (LFP 60,5KW) | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Zuid | 2x Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 | 2 Mitsubitshi single airco's | HA DS224+
Op welke stand staat de MT?
BYD Atto3 (LFP 60,5KW) | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Zuid | 2x Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 | 2 Mitsubitshi single airco's | HA DS224+
Zoek eens op Opendtu op Ahoymiles.Sonero schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:17:
[...]
Bekend probleem, ik zoek me ook suf. En dan liefst een omvormer die geen cloud-service nodig heeft maar gewoon via lokale wifi / zigbee / Bluetooth / whatever communiceert.
Er gaat een soortgelijk algoritme in als bij een batterij en de vervangingsmarkt is groot…
Zo zijn er ook alternatieven voor stringomvomers. De meeste nieuw eomvomers laten zich besturen.
Ik heb hiervoor een Ecosoft P1 meter als beta test in huis .
PS ik gebruik zelf opendtu
Dank voor het heldere plaatje met uitleg!Servowire schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:19:
Had dit plaatje gemaakt voor een vriend die ook Marsteks wilde plaatsen op een bestaande (bijkeuken) groep. Ik hoop dat mensen hier wat aan hebben. Niets mis met stekkeraccu's ik denk dat ze veilig zijn, maar als je de grens opzoekt krijg je dit.... 2 accu's op groep (kring voor de belgen) en dan ook verbruikers er op... foute boel.
[Afbeelding]
En nu de vraag die elke niet-elecro-onderlegde-zelfbenoemde-handige huisvader zal stellen: wat nou als de Marsteks dichter bij de meterkast/aardlek staan dan de verbruikers? Gaat dan de vlieger niet op?
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Nogmaals, ik heb het nog ergens in dit of een ander PIB-topic gezet:d3x schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:24:
[...]
Nou bij mij kan Synergrid dik den boom in, als de MT al in de lijst staan met eender wat van meeteenheid dan ben ik al content. Ik ga toch hun sturing niet volgen, dit ga je nooit moeten bewijzen. Dat je een MT staan hebt daarentegen valt wel op aan je verbruiksprofiel.![]()
Ik lees nu dat 2* MT op 1 fase enkel werkt momenteel met CT003, beetje jammer, ik ben van dag 1 een HW p1 gebruiker zonder storingen, dat zou ik liever houden. Ik wacht wel tot einde vd maand als nr2 er is en hoever we dan staan met hun SW.
Tot er een zware brand uitbreekt, nog maar in de buurt van een PIB, moet zelfs niet de ware oorzaak zijn:
de verzekering zal het laten uitspitten dat ze onder de vergoeding uit kunnen.
Marstek zonder de samen gehomologeerde specifieke EnFluRi-sensor en ze stellen jou verantwoordelijk.
B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Marstek Venus 5.12KWh gevraagd aan Paashaas | Home Assistant
Nope.Joarie schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:29:
[...]
Dank voor het heldere plaatje met uitleg!
En nu de vraag die elke niet-elecro-onderlegde-zelfbenoemde-handige huisvader zal stellen: wat nou als de Marsteks dichter bij de meterkast/aardlek staan dan de verbruikers? Gaat dan de vlieger niet op?
NL | Marstek Venus E, V151 | CT003 V110
Zo'n vaart zal het allemaal niet lopen. Bijna alle woningbranden worden veroorzaakt door problemen met elec installatie, denk jij dat de verzekering nooit uitbetaald, denk het niet.Dolf_Tweakers schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:30:
[...]
Nogmaals, ik heb het nog ergens in dit of een ander PIB-topic gezet:
Tot er een zware brand uitbreekt, nog maar in de buurt van een PIB, moet zelfs niet de ware oorzaak zijn:
de verzekering zal het laten uitspitten dat ze onder de vergoeding uit kunnen.
Marstek zonder de samen gehomologeerde specifieke EnFluRi-sensor en ze stellen jou verantwoordelijk.
Zolang dat je deftig met elec omgaat zal er geen probleem zijn. Wie zijn installatie is nog conform en gekeurd denk je? Heb dit eerder al aangehaald, als het 5% is zal het al veel zijn vrees ik. Gaan die anderen nooit iets trekken van de verzekering als er brand uitbreekt?
ex btwSangoes schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:56:
Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 -Shelly Pro 3EM-120A
Joarie schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:29:
[...]
Dank voor het heldere plaatje met uitleg!
/f/image/aJWVmawWjOUP19FxhkC58Usa.png?f=fotoalbum_large)
ff lelijk in paint, 30 seconden, maar nee. nog steeds kan dat leip zijn.
Klopt het dat omdat je dealer bent dat je wel garantie kan overdragen . ? Want je schrijft " -nog +/- 2 jaar wettelijke nederlandse garantie (uitgebreidere garantie verloopt via Marstek)"Ultimate-Dennus schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:03:
Mocht iemand nog geïnteresseerd zijn in een z.g.a.n. Marstek Venus 5,12 kWh. Wij verkopen die van ons die wij getest hebben. Staat nu op de vraag en aanbod. Hopelijk kunnen we er nog iemand blij mee maken. (Helaas voor ons niet het juiste product gebleken voor klanten)
Maar op de voorwaarden staat dat de garantie niet overdraagbaar is.
Dankjewel voor de tips,SatScan schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:20:
[...]
Zoek eens op Opendtu op Ahoymiles.
Zo zijn er ook alternatieven voor stringomvomers. De meeste nieuw eomvomers laten zich besturen.
Ik heb hiervoor een Ecosoft P1 meter als beta test in huis .
PS ik gebruik zelf opendtu
Met het gevaar enigszins off-topic te gaan…zo te zien zijn er voor OpenDtu aardig wat stappen nodig: https://www.libe.net/opendtu
Eerlijk gezegd heb ik nog niet alles doorgelezen: hoe moeilijk / makkelijk was het dit alles aan de praat te krijgen?
Die Ecosoft P1 meter ziet er ook mooi uit. Althans, qua hardware: https://www.ecosoftenergie.nl/product/ecosoft-p1-meter/
Zo te zien wordt er via de achterdeur alsnog een clouddienst toegepast. En zelfs licenties dus deze sla ik denk ik even over.
Er wordt aangegeven dat ze bepaalde SMA-modellen kunnen aansturen op basis van kWh-prijs. Knijpen naar zero-export moet dan ook mogelijk zijn.
Met SMA goede ervaring, ik ga eens kijken of er bedrade of draadloze oplossingen te vinden zijn (wel of niet via Modbus) die geen clouddienst nodig hebben. Bijvoorbeeld SMA of Goodwe in combinatie met Home Assistant.
Heeft iemand dit al meegemaakt en zijn er oplossingen voor? Misschien is het probleem uit zichzelf opgelost met de 2de diagnose maar dit ga ik pas morgen weten.
2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33
Min of meer denk dat door een plotseling wegvallen van een verbruiker er plots een energieoverschot is dat dan de 2de batterij gaat stockeren.DePrutser schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:03:
[...]
Je bedoelt dat ze zich gedragen als 1 accu?
Is natuurlijk heel inefficient daar je toch verlies gaat hebben doordat energie efficiëntie geen 100 % is maar meestal maar een 80 % of zo.
2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33
Batterij fw 148 ct002 fw v115
PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride
Hoor al sinds maandag niks meer ( of vergis ik me ) over mensen die hun leverdatum hebben gehad. Dacht de komende week krijgen elke dag wel een deel mensen hun datum .vanpeers schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:29:
[...]
Ja zoals ik heb vernomen zijn ze nu de bestellingen aan het verwerken en komt er kortelings een factuur. (vandaar dat een "grotere" partij wat de voorkeur had gezien de aantallen)
[...]
Hoor al sinds maandag niks meer ( of vergis ik me ) over mensen die hun leverdatum hebben gehad. Dacht de komende week krijgen elke dag wel een deel mensen hun datum .
De lijst is zover ik kan zien ook niet meer aangevuld.
Nog mensen die een datum hebben doorgekregen?
Weet niet of je van een specifieke partij bent maar wil gerust algemeen reageren hoe de selectie is verlopen:
- Mail uitgestuurd of ze open stonden voor een groepsaankoop 20-50 batterijen (kortingsactie)
- Van de meeste partijen een voorstel gehad
- Opnieuw mails uitgestuurd met aangepast aantallen 150 of mogelijks meer
- Week voor de finale beslissing algemene template verzonden voor hun laatste voorstel met oa.:
- prijs voor 150-200 stuks
- realistische levertermijn die ze kunnen halen
- Kosten voor verzending BE en NL
- ...
Op basis van bovenstaande, ervaringen in het overzicht, ervaringen internet, grootte bedrijf (want je wilt niet dat het plots failliet gaat of de aantallen niet aan kan), algemeen contact,... was er een shortlist en is er gekozen.
Dit is niet open gedaan omdat verschillende partijen er duidelijke afspraken waren over wat er vermeld kon worden of hoe en ook om hen niet openlijk tegen elkaar op te zetten.![]()
Er waren zeker nog interessante voorstellen maar was niet de bedoeling om te blijven onderhandelen/opzetten tegen elkaar.
Dit is het een beetje in het kort hoe de zéér klein begonnen van "ik zal wat mailtjes sturen" naar vele mailtjes en telefoontjes.![]()
Ohja de update van stekker-batterij is wat bizar, zoals met elk product zijn er waarschijnlijk adviesprijzen, prijsafspraken lijkt me niet echt in regel.![]()
Maar ze hebben een kans gezien met ook een actie te doen en dat is geen enkel probleem, uiteindelijk hebben nog meer mensen van de korting kunnen genieten.![]()
[...]
Zou goed zijn!
[ Voor 5% gewijzigd door Maxwp op 03-04-2025 07:14 ]
Die diagnose gebeurt volgens mij automatisch.hermlek schreef op donderdag 3 april 2025 @ 04:57:
Iemand ervaring met de hw p1 meter in de marstek app v1.6.21 met Marstek v148 firmware - keuze mogelijkheid van 1 fase of 3 fase in de ct-weergave. Als je dit wijzigt dan krijg je een extra mogelijkheid om een automatische diagnose te laten uitvoeren. Nu 1 fase werkt niet met 2 batterijen op 2 verschillende fasen. Daarom terug gezet op 3 fasen : gevolg was dat de batterijen vannacht geen simultaan op en ontladen deed tussen de 2 batterijen. Maar er was een "maar" toen vanmorgen om 4 uur mijn batterij welke aan het ontladen was leeg was, werd de ontlading van de 2de batterij niet geactiveerd. Ik heb terug een diagnose moeten laten uitvoeren in de ct weergave om de ontlading te initiëren.
Heeft iemand dit al meegemaakt en zijn er oplossingen voor? Misschien is het probleem uit zichzelf opgelost met de 2de diagnose maar dit ga ik pas morgen weten.
Ik heb al gehad bij alles overschakelen van 3 fase naar enkele fase dat er bij 2 batterijen dezelfde fase komt te staan. Ik vermoed dat dit gebeurt als je de omschakelingen op hetzelfde moment doet en de diagnose’s overlappen.
Enkel voorgehad bij de P1 HW. Bij de Shelly meter gaat dit binnen de paar seconden en altijd juist.
mijn ervaring is dat de verbinding met opendtu en de inverters nogal critisch is.Sonero schreef op donderdag 3 april 2025 @ 03:17:
[...]
Dankjewel voor de tips,
Met het gevaar enigszins off-topic te gaan…zo te zien zijn er voor OpenDtu aardig wat stappen nodig: https://www.libe.net/opendtu
Eerlijk gezegd heb ik nog niet alles doorgelezen: hoe moeilijk / makkelijk was het dit alles aan de praat te krijgen?
Die Ecosoft P1 meter ziet er ook mooi uit. Althans, qua hardware: https://www.ecosoftenergie.nl/product/ecosoft-p1-meter/
Zo te zien wordt er via de achterdeur alsnog een clouddienst toegepast. En zelfs licenties dus deze sla ik denk ik even over.
Er wordt aangegeven dat ze bepaalde SMA-modellen kunnen aansturen op basis van kWh-prijs. Knijpen naar zero-export moet dan ook mogelijk zijn.
Met SMA goede ervaring, ik ga eens kijken of er bedrade of draadloze oplossingen te vinden zijn (wel of niet via Modbus) die geen clouddienst nodig hebben. Bijvoorbeeld SMA of Goodwe in combinatie met Home Assistant.
Vaak verbinding weg etc.
Staat er dan maat 10 meter of zo vanaf bij raam met grote externe antenne.
Veel interferentie bij mij blijkbaar
Sinds gisteren de CT003 geinstalleerd, en de eerste namiddag + nacht gedraaid.Svs79 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:49:
[...]
3 fasen 3 batterijen v1.51
Allemaal op eigen fase
Werkstand auto
NOM per fase werkt vrij goed, +-80w max
Batterijen communiceren niet
Laden per fase apart dus niet evenredig
2500W
Shelly PRO 3EM en P1 HW ( werking beide idem, P1 lijkt mij iets nauwkeuriger en sneller te reageren.
Wanneer ik alle 3 de batterijen laat kijken op de 3 fasen werken ze nog steeds niet samen en pendelen ze.
Hieronder een foto wat er gebeurt bij inschakelen van een simpele broodrooster bvb = totaal NOK
Tot zover de hoop in een oplossing met de nieuwe firmware, ik zou zeggen op naar de volgende poging Marstek
[Afbeelding]
Voor ontlading lijkt het vrij goed te werken. Een paar kleine piekjes van +-80w toch vrij goed nom gehouden.
Rond 4u is 1 batterij volledig leeg geraakt en hebben de andere batterijen die fase mee gecompenseerd Momenteel nog 20% en 36% in de resterende batterijen.
Nu nog eens zien of 1 batterij ook de andere 2 fases comperseert en of het laden goed loopt vandaag.
Tot nu toe dus een voorzichtige “het werkt” 😁
[ Voor 4% gewijzigd door Svs79 op 03-04-2025 07:33 ]
Zou je een kunnen kijken of hiervoor internet nodig is.Svs79 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:30:
[...]
Sinds gisteren de CT003 geinstalleerd, en de eerste namiddag + nacht gedraaid.
Voor ontlading lijkt het vrij goed te werken. Een paar kleine piekjes van +-80w toch vrij goed nom gehouden.
Rond 4u is 1 batterij volledig leeg geraakt en hebben de andere batterijen die fase mee gecompenseerd Momenteel nog 20% en 36% in de resterende batterijen.
Nu nog eens zien of 1 batterij ook de andere 2 fases comperseert en of het laden goed loopt vandaag.
In de app staat de CT003 al heel de tijd als “niet verbonden”Maxwp schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:38:
[...]
Zou je een kunnen kijken of hiervoor internet nodig is.
Maar bij de batterij en CT tab staat hij wel groen en hij werkt.
Of hij internet gebruikt en nodig heeft durf ik niet zeggen, wifi in ieder geval
Ja vraag me af of deze functie alleen werkt als hij via internet weet welke accu wat aan het doen is en zonder internet niet.Svs79 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:45:
[...]
In de app staat de CT003 al heel de tijd als “niet verbonden”
Maar bij de batterij en CT tab staat hij wel groen en hij werkt.
Of hij internet gebruikt en nodig heeft durf ik niet zeggen, wifi in ieder geval
Dat zou minder fijn zijn liever dat alles zonder internet werkt
Heb je de ct al geüpdatet naar 114 ?
Ja, sinds die update 114 werkt het.Maxwp schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:55:
[...]
Ja vraag me af of deze functie alleen werkt als hij via internet weet welke accu wat aan het doen is en zonder internet niet.
Dat zou minder fijn zijn liever dat alles zonder internet werkt
Heb je de ct al geüpdatet naar 114 ?
Wat gebeurd er als de vraag op 1 van de fases de maximale (ont)laad vermogen van 1 accu overschrijd ? Schakelen de andere accu’s dan ook bij om het totaal op NOM te houden?Svs79 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:30:
[...]
BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V151 met CT003 V114
Goedemorgen,hermlek schreef op donderdag 3 april 2025 @ 04:57:
Iemand ervaring met de hw p1 meter in de marstek app v1.6.21 met Marstek v148 firmware - keuze mogelijkheid van 1 fase of 3 fase in de ct-weergave. Als je dit wijzigt dan krijg je een extra mogelijkheid om een automatische diagnose te laten uitvoeren. Nu 1 fase werkt niet met 2 batterijen op 2 verschillende fasen. Daarom terug gezet op 3 fasen : gevolg was dat de batterijen vannacht geen simultaan op en ontladen deed tussen de 2 batterijen. Maar er was een "maar" toen vanmorgen om 4 uur mijn batterij welke aan het ontladen was leeg was, werd de ontlading van de 2de batterij niet geactiveerd. Ik heb terug een diagnose moeten laten uitvoeren in de ct weergave om de ontlading te initiëren.
Zie pinned berichten! Update vragen naar 1.51 firmware die ondersteund met een CT002 en CT003 meerdere batterijen in enkel en drie fases systemen.
Foutloos? Zeer waarschijnlijk niet maar wel een eerste werkbare versie zo te lezen van mede tweakers.
(Eigenlijk zegt mijn gevoel dat ik meer vertrouwen heb in de Homewizard batterij, maar tegen de tijd dat die goedgekeurd is in België is de levertijd wellicht weer opgeschoven naar eind 2025.)
Ja Satscan,SatScan schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:28:
[...]
Goedemorgen,
Zie pinned berichten! Update vragen naar 1.51 firmware die ondersteund met een CT002 en CT003 meerdere batterijen in enkel en drie fases systemen.
Foutloos? Zeer waarschijnlijk niet maar wel een eerste werkbare versie zo te lezen van mede tweakers.
Hier twee batterijen op 1 fase (2 aparte groepen).
Beide sinds gisteravond op auto met CT003 (nog v110) als meter.
1 batterij is vanmorgen begonnen met laden. Tweede wacht rustig af (nu af en toe ook ~150k laden).
Ben benieuwd wat de CT003 v114 voor aanpassing heeft.
Update: Batterij 1 op 50% en batterij 2 krijgt nu voorkeur met laden.
[ Voor 5% gewijzigd door RayMan80 op 03-04-2025 09:59 ]
Dat gevoel heb ik ook. Mogelijk is de prijs tegen eind 2025 wel wat lager, want die zit wat aan de hoge kant vergeleken met de concurrentie.kippewit schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:37:
(Eigenlijk zegt mijn gevoel dat ik meer vertrouwen heb in de Homewizard batterij, maar tegen de tijd dat die goedgekeurd is in België is de levertijd wellicht weer opgeschoven naar eind 2025.)
Goedemorgen,kippewit schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:37:
Aangezien de situatie nogal eens verandert: werkt de Marstek nu wel of niet met de Homewizard P1?
Ja die werkt ermee.
Als je een batterij koopt zit je ook gelijk in dat eco systeem, zeg maar android of IOS.
Rationeel zou ik de afweging maken voor welk eco systeem je kiest, welk KWh hoeveelheid het beste bij je situatie past.
Lees in beide Topics de TS eens door met de pinned berichten dan heb je een goede eerste indruk!
Als je het nog onvoldoende vertrouw zou ik gewoon nog even wachten met je aanschaf!
Goeie vraag idd, ik doe de test vanavond als er geen zonneopbrengst meer isEastman schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:15:
[...]
Wat gebeurd er als de vraag op 1 van de fases de maximale (ont)laad vermogen van 1 accu overschrijd ? Schakelen de andere accu’s dan ook bij om het totaal op NOM te houden?
In mijn situatie (1 fase) was dit inderdaad het geval. Auto aan oplader en 1 batterij 2500 + 1 batterij 800.Svs79 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:48:
[...]
Goeie vraag idd, ik doe de test vanavond als er geen zonneopbrengst meer is
Mag ik vragen naar je ervaring tijdens het testen? Ik las dat het niet helemaal aansluit bij de wensen?Ultimate-Dennus schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:03:
Mocht iemand nog geïnteresseerd zijn in een z.g.a.n. Marstek Venus 5,12 kWh. Wij verkopen die van ons die wij getest hebben. Staat nu op de vraag en aanbod. Hopelijk kunnen we er nog iemand blij mee maken. (Helaas voor ons niet het juiste product gebleken voor klanten)
Misschien zijn de vertragingen daar ook te wijten aan de problemen die ze hebben met een aantal batterijen waar cellen defect gaan na korte tijd.kippewit schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:53:
Eigenlijk zit ik al sinds de aankondiging uit te kijken naar de Homewizard batterij. Ik had echt gehoopt dat die 17 maart goedgekeurd zou zijn en verkocht zou worden in België. Maar dat was niet het geval en ik vrees dat ze 17 april nog steeds niet op de lijst zullen staan. Intussen is de levering alweer juni en intussen voel ik mijn opgewekte stroom nutteloos naar het net vloeien :-)
Waarom gaat je voorkeur naar de HW ipv de MT?
Ik had ook een bestelling staan voor de HW maar heb ze geannuleerd en heb nu 2 MT's en ben daar zeer tevreden mee. Prijs per Kwh pak lager en groot voordeel dat je kan ontladen op 2500 watt
Er is hier op tweakers een speciaal opendtu topic. Kijk daar eens naar. Want er zijn ook shops die al een alles-in-één bakje met opendtu verkopen (iets van €60). Dan is het enkel nog de configuratie te doen.Sonero schreef op donderdag 3 april 2025 @ 03:17:
[...]
Van Marstek lees ik heel veel berichten dat het allemaal toch niet zo stabiel werkt. Laden en ontladen dat raar doet, p1 meters die dan weer wel en dan weer niet werken. De Marstek geeft mij meer het gevoel van een verpakte ali-express batterij waar een doe-het-zelver wat software voor heeft gemaakt. En op termijn wil ik ook 10 kw in totaal, maar ik lees dat twee Marstek batterijen vooralsnog niet mooi samenwerken. En hoewel ik op Tweakers zit, zijn er dingen in het leven waar ik me eigenlijk niet te veel mee wil bezig houden. Ik wil dat het gewoon werkt, zonder dat ik scriptjes moet gaan schrijven om via home assistant batterijen te laten samenwerken.
Homewizard geeft mij meer een "plug in en klaar" gevoel. Marstek meer een "hier ga je elk weekend mee bezig zijn om het goed te krijgen" gevoel.
Als ik puur theoretisch ernaar kijk ben ik beter af met de Marstek. Daarvan zou ik er twee kopen, van Homewizard 4. Ze komen in de garage en de Homewizard blijkt er mee op te houden onder de 10 graden (en dat wordt het in de winter wel in de garage.) Je krijgt meer kw voor je geld. En zelfs met 1 kan ik inderdaad 2500 w ontladen, wat al goed zou zijn voor het aftoppen van mijn pieken en zo het capaciteitstarief naar beneden te krijgen.
Ik laat me ook wat verleiden door de "smart plugs" van homewizard die daar mooi mee zouden samenwerken, maar eerlijk: ga ik die gebruiken? Wellicht niet. De vaatwasser, wasmachine en droogkast kan ik simpelweg uitstellen tot de middag, dan is er sowieso altijd zon. Heb ik eigenlijk geen plug voor nodig. En als ik een elektrische fiets zou kopen (EV hebben we toch geen plek voor om te laden) dan zou ik die ook wel met een klokje rond de middag laden. Dus die smart plugs die er zo mooi mee samenwerken zijn eigenlijk een drogreden.
[ Voor 30% gewijzigd door kippewit op 03-04-2025 10:39 ]
20/03 de MT power plug ingestoken, 2FW upgrades gedaan , de HW p1 koppeling gedaan met de v148, nu al exact 2 weken gewoon online zonder er maar 1 keer iets te moeten aanpassen (wel naar gekeken gewoon uit interesse). Zegtd at niet voldoende?kippewit schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:34:
Ik heb het idee (maar dat is puur een gevoel) dat Homewizard zijn software beter op orde heeft. Langs de andere kant heb ik nu al jaren een p1-meter en watermeter, en moet ik wel toegeven dat er niks wezenlijks meer is veranderd aan de software, Lijkt een beetje stil te staan.
Van Marstek lees ik heel veel berichten dat het allemaal toch niet zo stabiel werkt. Laden en ontladen dat raar doet, p1 meters die dan weer wel en dan weer niet werken. De Marstek geeft mij meer het gevoel van een verpakte ali-express batterij waar een doe-het-zelver wat software voor heeft gemaakt. En op termijn wil ik ook 10 kw in totaal, maar ik lees dat twee Marstek batterijen vooralsnog niet mooi samenwerken. En hoewel ik op Tweakers zit, zijn er dingen in het leven waar ik me eigenlijk niet te veel mee wil bezig houden. Ik wil dat het gewoon werkt, zonder dat ik scriptjes moet gaan schrijven om via home assistant batterijen te laten samenwerken.
Homewizard geeft mij meer een "plug in en klaar" gevoel. Marstek meer een "hier ga je elk weekend mee bezig zijn om het goed te krijgen" gevoel.
Als ik puur theoretisch ernaar kijk ben ik beter af met de Marstek. Daarvan zou ik er twee kopen, van Homewizard 4. Ze komen in de garage en de Homewizard blijkt er mee op te houden onder de 10 graden (en dat wordt het in de winter wel in de garage.) Je krijgt meer kw voor je geld. En zelfs met 1 kan ik inderdaad 2500 w ontladen, wat al goed zou zijn voor het aftoppen van mijn pieken en zo het capaciteitstarief naar beneden te krijgen.
Ik laat me ook wat verleiden door de "smart plugs" van homewizard die daar mooi mee zouden samenwerken, maar eerlijk: ga ik die gebruiken? Wellicht niet. De vaatwasser, wasmachine en droogkast kan ik simpelweg uitstellen tot de middag, dan is er sowieso altijd zon. Heb ik eigenlijk geen plug voor nodig. En als ik een elektrische fiets zou kopen (EV hebben we toch geen plek voor om te laden) dan zou ik die ook wel met een klokje rond de middag laden. Dus die smart plugs die er zo mooi mee samenwerken zijn eigenlijk een drogreden.
Als je een shit wifi hebt ga je evenveel miserie hebben met HW, als je shit digitale meter hebt, ga je evenslechte resultaten hebben met HW. Het is maar hoe je het aan de man brengt.
Ik volg HW topic niet meer sinds ik een MT aangekocht heb. De vele dingen die je hier leest is echt omdat er gewoon vele actief verbeteringen willen, zelfs ver boven de consumenten plug&play. Ik heb gene idee of HW perfect omkan met 3 stuks elk op een fase en niet dezelfde pijnpunten heeft, dat je er meerder kan aanhangen, tsja met 1 ben je al klaar op 1-2uurtjes dus dan heb je wel meerdere nodig. Meerdere op 1 fase werkt al mits een auto-manual en de SW is net uit voor meerdere op 1 fase in auto. Dat dit nu wel enkel is met CT003 is even verder afwachten.
BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase - oude setup: 1*MT v148 + HW P1
Als je wifi goed werkt dan werkt marstek ook prima. Ik draai al een maand stabiel. Veel mensen, ook hier op tweakers, roepen maar wat. Snappen niet het verschil tussen radio signalen en de volgende osi-laag. Sleutelen aan je wifi netwerk zonder acces points bedraad bij te plaatsen is geen beter wifi netwerk maken. Snappen niet dat een client als een telefoon van alles buffert en dus geen graadmeter is voor een stabiel netwerk. Overigens doe je precies hetzelfde als veel mensen hier: zo maar wat roepen. Wat voegt je post precies toe aan dit topic?kippewit schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:34:
Ik heb het idee (maar dat is puur een gevoel) dat Homewizard zijn software beter op orde heeft. Langs de andere kant heb ik nu al jaren een p1-meter en watermeter, en moet ik wel toegeven dat er niks wezenlijks meer is veranderd aan de software, Lijkt een beetje stil te staan.
Het is friet!
Klinkt mij als een april-grap. Hoe moet dat geregeld worden in aansturing van de batterij? Is volgens mij netwerk- en softwarematig onmogelijk. Allemaal verschillende batterijen met verschillende software, die in prive-netwerken opgesteld staan. Evaluatie in April....gvb73 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:57:
Net het artikel gelezen over het gebruiken van thuis batterijen.
KNIP
Momenteel loopt de testfase volop. In april zal dit systeem met flexdiensten geëvalueerd worden. “Als de uitkomst positief is, dan zal het systeem uitgerold worden in heel Vlaanderen”, weet Polfliet."
Als je vooral de piek wil afvlakken dan is die 2500w ontladen een zeer groot voordeel, je vangt alle pieken van verwarmingsweerstanden van wasmachine, waterkokers, fritpannen enz beter op met 2500w dan met 800w. En ja het werkt vanaf dag 1 zeer goed met 1 batterij in NOM, de software om met 2 in NOM te werken is pas uit en is bij verschillende tweakers in test, ben zeker dat dit ook goed komt. MT werkt continu aan verbeteringen.kippewit schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:34:
Je batterij zit niet aan de P1-poort, daar hangt het meetsysteem aan, dat simpelweg de metergegevens doorgeeft. Om daar mee te kunnen sturen zouden de metergegevens gemanipuleerd moeten worden. Onzin.Rik57 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:09:
En hoe gaan zij / Fluvius die batterijen in de huishoudens aansturen? Waarschijnlijk dan via de P1 poort op de meter die wij zogezegd niet zouden mogen gebruiken.
hopelijk brengen ze binnenkort ook een update dat dit met de HW P1 kan, daar heb ik net iets meer vertrouwen in en kan ik ook in dat ecosysteem blijven buiten de PiB. Benieuwd naar je verdere ervaring vandaag met meerdere batterijen op meerdere fases!Svs79 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:30:
[...]
2x Marstek 5.12 v151 CT HW P1
Het gedoe met de homologatie buiten beschouwing gelaten was ik ook eerst voorstander van de HW batterij. Maar dan zag ik de Marstek, grotere capaciteit en betere prijs. Daarbovenop door vaak het forum te lezen viel op dat sommige HW batterijen blijkbaar problemen hebben of hadden dat ze niet meer functioneren en retour moeten.kippewit schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:53:
Eigenlijk zit ik al sinds de aankondiging uit te kijken naar de Homewizard batterij. Ik had echt gehoopt dat die 17 maart goedgekeurd zou zijn en verkocht zou worden in België. Maar dat was niet het geval en ik vrees dat ze 17 april nog steeds niet op de lijst zullen staan. Intussen is de levering alweer juni en intussen voel ik mijn opgewekte stroom nutteloos naar het net vloeien :-)
De Marstek heeft ook zijn eigenaardigheden al lijkt me dat naar ik lees voornamelijk software-sturing- gerelateerd te zijn wat normaal gezien door updates op te lossen is.
Eveneens door de Duravolt aanbieding ben ik voor de Marstek gegaan met idee als ze me niet bevalt kan ik ze doorverkopen.
Maar daarstraks las ik hier iets van garantie niet overdraagbaar of zo volgens de voorwaarden. Daardoor ben ik eens op Nederlandse sites gaan kijken aangaande de 2 jaar wettelijke garantie. Volgens ik vond: "Wettelijke garantie gaat altijd mee over op een nieuwe eigenaar volgens de Nederlandse wet. Of u verkopersgarantie of fabrieksgarantie aan iemand anders kan doorgeven hangt af van de garantievoorwaarden".
"De verkoper of fabrikant bepaalt namelijk zelf zijn garantievoorwaarden. Daar kan in staan dat de garantie niet overdraagbaar is. Alleen de eerste koper krijgt dan verkopersgarantie of fabrieksgarantie."
Bovenstaande citaat heb ik van hier gelezen.
Dus volgens mij zit het wel snor ook als Belg aangaande de 2 jaar wettelijke garantie als ze eventueel zou doorverkocht worden.
Voordeel van de Marstek is dat deze ook via modbus aan te sturen is. Dus eventueel kan je deze in de toekomst aan een ander EMS of direct aan Home Assistent koppelen.
[ Voor 44% gewijzigd door Avenger 2.0 op 03-04-2025 11:09 ]
Die overige 8 jaar dat hangt dan volgens de tekst van de verkoper of fabrikant af of die overdraagbaar is of niet.Avenger 2.0 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:07:
En wat met de overige 8 jaar garantie (want er is in totaal 10 jaar garantie op), is die ook overdraagbaar?
Met de energy+ p1 werkt het wel aardig alleen door de trage meter 10 seconde slaat de batterij de plank vaak mis.
Om dit te verbeteren een shelly pro em 50a (heb maar 1 fase a 35A) gekocht en geïnstalleerd. Deze werkt in de shelly app prima. Echter de integratie met de accu is een drama.
Ik krijg steeds configuratie mislukt. als ik dan op ct klik daarna zie ik toch de shelly staan.. geen waarde voor vermogen op de 3 fases of totaal..ook als AUTO aangevinkt staat.
zowel poort 1010 al 2223 geprobeerd bij UDP in de shelly. Bij 2223 ziet ie niks bij 1010 laat bovenstaande gedrag zien.
Shelley zowel via wifi al UTP geprobeerd.. marstek heeft prima wifi werk via p1 NL wel
accu staat op V1.48, shelly staat op de nieuwste firmware
zie ik iets over het hoofd of is dit een vraag voor de accu fabrikant?
Altijd utp gebruiken als dat kan.tweakers19999 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:26:
Ik heb sinds vrijdag de accu staan.
Met de energy+ p1 werkt het wel aardig alleen door de trage meter 10 seconde slaat de batterij de plank vaak mis.
Om dit te verbeteren een shelly pro em 50a (heb maar 1 fase a 35A) gekocht en geïnstalleerd. Deze werkt in de shelly app prima. Echter de integratie met de accu is een drama.
Ik krijg steeds configuratie mislukt. als ik dan op ct klik daarna zie ik toch de shelly staan.. geen waarde voor vermogen op de 3 fases of totaal..ook als AUTO aangevinkt staat.
zowel poort 1010 al 2223 geprobeerd bij UDP in de shelly. Bij 2223 ziet ie niks bij 1010 laat bovenstaande gedrag zien.
Shelley zowel via wifi al UTP geprobeerd.. marstek heeft prima wifi werk via p1 NL wel
Het is friet!
uiteraard, maar voor de test heb ik zowel 1 x geprobeerd via WIFI met beide poorten 1010/2223 en via UTP. Resultaat en gedrag van de Marstek app. Hetzelfde configuratie fout toch een Shelly online maar geen data.
[ Voor 9% gewijzigd door tweakers19999 op 03-04-2025 12:09 ]
Dat was bij mij ook een ramp. router in een kast aan de voordeur. MT 18 meter verder wel in lijn met de router maar met een paar muren en trap er tussen. Het signaal moet al een bocht maken om tot daar te geraken.d3x schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:50:
[...]
Als je een shit wifi hebt ga je evenveel miserie hebben met HW, als je shit digitale meter hebt, ga je evenslechte resultaten hebben met HW. Het is maar hoe je het aan de man brengt.
Het was hopen dat het er eens door kwam om een setting aan te passen vanop 't werk of zelfs thuis.
Bij aliexpress een repeater gekocht voor 3.5 euro en halverwege in de living ingestoken en nu zo stabiel als maar zijn kan.
bekabeling (of powerlan) tot daar en dan een access point is beter maar dan moet ik weer met verdeelstekkers beginnen werken enzo dus 't bovenstaande was de makkelijkste/goedkoopste oplossing.
Zoals vermeld zeker udp gebruiken en poort 2223, dat is zeker juist.tweakers19999 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:26:
Ik heb sinds vrijdag de accu staan.
Zet als test je Shelly AP2 open en connecteer de Marstek rechstreeks met de shelly AP2
Lijkt prima te werken! Vannacht netjes ontladen en nu, met de zon, wordt opgeladen.
Het systeem lijkt niet volgens een centraal programma te werken, maar eerder als twee losse systemen met gedeelde gedragsregels. Gemiddeld doen beide batterijen ongeveer even veel, maar tussentijds kunnen er grote verschillen zijn.
Opvallend is ook dat bij zeer lage belasting (minder dan ca.100W) steeds maar 1 batterij actief is.
2x Venus E V151, CT003 V114, digitale meter ESMR5, Lilygo+HA in progress
Vanochtend v151 doorgekregen en alles werkt perfect en stabiel. Ook geen uitval meer tot op heden (gisteren nog 3x)
Dus ook geen 5 sec te laat meer?Nickdejonghe schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:16:
Gelijkaardig probleem met warn led en ook instabiele en trage reacties op variabele belastingen (batterij reageert 5s te laat ondanks p1 updates om decseconde.
Vanochtend v151 doorgekregen en alles werkt perfect en stabiel. Ook geen uitval meer tot op heden (gisteren nog 3x)
Waarom wordt er tot 2500 watt niet 1 accu aangestuurd ipv 2 zodat je maar 1x omvormer verliezen hebt, dat is toch veel beter dan 2 accu's de helft te laten doen, die 2500 watt is toch het grote voordeel van deze accu tov de concurrentie.Hometek schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:15:
Draai sinds gisteren met 2 batterijen op 1 fase in Auto mode.
Lijkt prima te werken! Vannacht netjes ontladen en nu, met de zon, wordt opgeladen.
Het systeem lijkt niet volgens een centraal programma te werken, maar eerder als twee losse systemen met gedeelde gedragsregels. Gemiddeld doen beide batterijen ongeveer even veel, maar tussentijds kunnen er grote verschillen zijn.
Opvallend is ook dat bij zeer lage belasting (minder dan ca.100W) steeds maar 1 batterij actief is.
Nou het gedrag dat je beschrijft duid juist op centraal geregelde aansturing.Hometek schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:15:
Draai sinds gisteren met 2 batterijen op 1 fase in Auto mode.
Heb de mijne met wat vertraging ook aangevuld, lijkt er op dat 28 en 29april veel gaan aankomen!Maxwp schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:14:
[...]
Hoor al sinds maandag niks meer ( of vergis ik me ) over mensen die hun leverdatum hebben gehad. Dacht de komende week krijgen elke dag wel een deel mensen hun datum .

Denk/hoop dat iedereen ondertussen een leveringsdag heeft ontvangen.
Nog even geduld en we kunnen wat testen.
.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG
Hier nog niets ontvangen. Maar mijn voorwaarde is ook dat de drie batterijen verdeeld over 3 fases in gezamenlijkheid werken. En daar blijkt dus nog niets van?vanpeers schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:26:
[...]
Heb de mijne met wat vertraging ook aangevuld, lijkt er op dat 28 en 29april veel gaan aankomen!![]()
Denk/hoop dat iedereen ondertussen een leveringsdag hebben ontvangen.
1x MT 5,12kwh, ct003, v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
Ik zou bij een centraal geregeld systeem een strak berekende verdeling per batterij verwachten.SatScan schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:24:
[...]
Nou het gedrag dat je beschrijft duid juist op centraal geregelde aansturing.
Wat ik zie is een minder gecoordineerd gedrag van losse systemen.
Centraal geregeld: 8 roeiers in een boot doen exact hetzelfe.
Decentraal geregeld: 11 voetballers rennen individueel over het veld, maar werken wel samen.
Hier nog geen enkele mail of leveringsdag mogen ontvangen. Ik zie in de excel file dat geen enkel order boven #1680 een leveringsdatum heeft.vanpeers schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:26:
[...]
Heb de mijne met wat vertraging ook aangevuld, lijkt er op dat 28 en 29april veel gaan aankomen!![]()
[ Voor 9% gewijzigd door Tl0Y op 03-04-2025 14:14 ]
1 x MT 5.12 kWh V148 HWp1
300 of 600 euro?Avenger 2.0 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:58:
Misschien dat die Smart Box wel beter zal werken. Kost natuurlijk weer stuk extra dan...
Das wel belachelijk veel extra
Wie weet zit er wel een stukje AI achter die eerst leert hoe je energie installatie zich gedraagt voordat het optimaal gaat werken. Het draait pas een dag...Hometek schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:53:
[...]
Ik zou bij een centraal geregeld systeem een strak berekende verdeling per batterij verwachten.
Wat ik zie is een minder gecoordineerd gedrag van losse systemen.
Centraal geregeld: 8 roeiers in een boot doen exact hetzelfe.
Decentraal geregeld: 11 voetballers rennen individueel over het veld, maar werken wel samen.
Misschien houd het ook rekening per batterij hoeveel volledige cyclus die op de teller hebben staan...
Er nog een tiental redenen...
If you have two devices and want to realize 0 feedthrough, just use the default 3-phase mode for each device. This way the device will output for three phases to satisfy the household load after detecting the sampling data. Best regards.
laat ze dan daar duidelijk in zijn..... niet steeds met ontwijkende antwoorden komen. Die krijg ik van support namelijk en anderen hier ookAvenger 2.0 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:58:
Misschien dat die Smart Box wel beter zal werken. Kost natuurlijk weer stuk extra dan...
1x MT 5,12kwh, ct003, v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
Jij verwacht er wat meer van dan ik.SatScan schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:13:
[...]
Wie weet zit er wel een stukje AI achter die eerst leert hoe je energie installatie zich gedraagt voordat het optimaal gaat werken. Het draait pas een dag...
Misschien houd het ook rekening per batterij hoeveel volledige cyclus die op de teller hebben staan...
Er nog een tiental redenen...
Volgens mij heeft Marstek een vrij low-tech oplossing gekozen die functioneel en robuust is. Een gezamenlijke doel, een strategie en af en toe afstemmen wat de ander doet.
Kijk maar naar de 'AI' mode, ook simpel en pragmatisch: opladen bij de laagste prijs en dan over op Auto mode. Ik geloof niet dat daar iets zelflerends in zit.
Maar we zullen zien hoe het systeem zich de komende tijd gedraagt, en wat de ervaringen en inzichten van anderen hier zijn.
Verbruikers zijn de wagen, de marstek, en alle verbruikers in huis (oa stofzuiger, quooker, afwasmachine) die te pas en te onpas stroom trekken. Beter kan het mi niet worden.
/f/image/rHVXl1UtKuziGzj9NSSW3S7M.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Nickdejonghe op 03-04-2025 15:19 ]
Top,,dat tweakers forum gaat hier ontploffen als al die 200 batterijen geinstalleerd gaan worden einde aprilvanpeers schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:26:
[...]

Heeft iemand dit ook gehad.
Op auto of manuel maakt niet uit
Alles doorgegeven aan leverancier en via de app.
Tot op heden alleen bericht gehad van de leverancier die zegt doorgeven via app want die werken samen met onze thechnische dienst (en dit geloof ik niet)
Ik zelf denk dat hij overleden is
welke leverancier is datkareltje schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:31:
Mijn batterij gaat sinds 1 week van 8% binnen 5 minuten naar 100% en ontladen precies hetzelfde.
Tot op heden alleen bericht gehad van de leverancier die zegt doorgeven via app want die werken samen met onze thechnische dienst (en dit geloof ik niet)
Hoelang heb je hem nu in gebruik
[ Voor 3% gewijzigd door Maxwp op 03-04-2025 15:42 ]
alle updates gehad nu 151.
Geprobeerd op HW p1 meter en ct003, niets.
Marstek.nl
Ja, ik. Zelfs nog korter (binnen de minuut opgeladen en zo). Was volgens mij een defecte cel. Nu had ik dit probleem wel direct van de eerste dag en kwam het niet opeens op. Na veel vijven en zessen via de leverancier kunnen omruilen en sindsdien werkt het zonder problemen.kareltje schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:31:
Mijn batterij gaat sinds 1 week van 8% binnen 5 minuten naar 100% en ontladen precies hetzelfde.
ik denk dat je dit beter kan afhandelen via je leverancier. Dit is duideljik een defect systeem.kareltje schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:00:
zelfde leverancier?
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.