Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gvb73
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06-08 13:49
Stond deze morgen in de krant (Het Laatste Nieuws).

Ze gaan ons weer liggen hebben.

Wij betalen voor injectie en zijn de stroom bij de buren zonder zonnepanelen terug aan de volle pot laten betalen en dan nog eens distributie kosten enzo er bovenop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLRN4BhtLeXr9efRnpGVREMGMPo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fXnSxMr3dUiCIdBoSb0VFkYo.png?f=user_large

.BE - MT5.2KWh v151, HomeWizard P1 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 20:40

S2S

gvb73 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:25:

Wij betalen voor injectie en zijn de stroom bij de buren zonder zonnepanelen terug aan de volle pot laten betalen en dan nog eens distributie kosten enzo er bovenop.

[Afbeelding]
Natuurlijk doen ze dat, zijn bedrijven die winst willen 😆

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]
Is nu al het geval voor sommige variabele en zelfs vaste contracten alleen valt dat niet op in de factuur.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tom Jansen schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 23:59:
Hoi, is er al iets bekend omtrent het samen werken met Home Assistant?
Marstek heeft een api.
Marstek heeft een p1.
Weet iemand hier iets over?

Thanks👊🏻
Welkom in dit topic!

Als je begint met de Topic Start te lezen en daarna de pinned berichten... dan heb je vele antwoorden incl antwoord op je vraag.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153/155 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePrutser
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20-09 10:38

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

[Afbeelding]
Benieuwd wat er gebeurt als we met zun allen een dag de zonnepanelen uitzetten. Ik denk dat energie bedrijven dat echt niet leuk vinden. Idem met thuis accu. Ik zie nu al veranderingen bij Rattenfal als ik mijn verbruik ophaal. Ik lever na een maand al veel minder terug dan voorheen.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:21

d3x

[Afbeelding]
En de consument dan zo onmogeljik maken om batterijen te plaatsen of enkel via woekerwinst bedrijven de mensen forceren om batterij te kopen. En als er wat meer batterij installbase is, dan zien ze hun taxen / opbrengsten op transport verminderen en gaan ze batterij houders een extra tax geven.

Een reden voor mij om niet verder te investeren in PV , mijn huidige opbrengst is nagenoeg gelijk aan mijn verbruik van maart tot oktober (op goeie dagen) als ik dubbel zou leggen gaat dat enkel kosten geven op lange termijn. Idem wat je ziet in NL met afschaffen saldering... iedereen maar massa installeren om op de nul te geraken (wat niet logisch is van een energietransitie standpunt) en dan kom je in ttoaal in de shit met netbalans.

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-09 18:43
@d3x dat vind ik een verkeerde analyse - je wilt zoveel mogelijk op brengen in de moeilijkere periodes.
Echter zouden omvormers de output kwh moeten verlagen als het negatief wordt zodat enkel wat inhuis verbruikt wordt nog gegeneerd wordt.

Een verbruiker in bovenstaande scenario kan uiteraard ook een niet volle batterij zijn.
Het verbaasd me overigens hoe weinig omvormer fabrikanten daar op inspelen (of ik zoek niet goed :))

[ Voor 13% gewijzigd door Icekiller2k6 op 02-04-2025 09:28 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:21

d3x

Icekiller2k6 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:28:
@d3x dat vind ik een verkeerde analyse - je wilt zoveel mogelijk op brengen in de moeilijkere periodes.
Echter zouden omvormers de output kwh moeten verlagen als het negatief wordt zodat enkel wat inhuis verbruikt wordt nog gegeneerd wordt.

Een verbruiker in bovenstaande scenario kan uiteraard ook een niet volle batterij zijn.
Het verbaasd me overigens hoe weinig omvormer fabrikanten daar op inspelen (of ik zoek niet goed :))
dat kan je perfect oplossen met overprovisioning vna omvormers, maar dat hebben ze in NL natuurlijk niet gedaan want alles ging naar de wacko aftrek regel (die ze in BE Vlaanderen ook weg is door de digitale meter) Als je goed nadenkt weet je dat die manier van salderen echt niet logisch is... in de zomer massa over en de winter grijs binnentrekken.

Het overprovisioneren kan ook perfect op de omvormer. In mijn toekomstige setup leg ik 2 * 3500 KWP op 2 * 2500 KVa omvormer. (de max is 5Kva op 1 fase in BE) Inde zomer heb ik dus te veel en wordt afgetopt door de omvormer, in minder zonnige dagen heb ik toch nog meer door lichtinval. In totaal heb ik minder last van de te veel teruglever. En ik ben natuurljik nu volop bezig met enkele MT om in de zomer een balans te vinden om zo min mogelijk op het net te zetten.

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@d3x ben ook een Vlaming ;)- ik heb zelfs 5.2kwp (50% zuidoost, 50% noord-west maar 15 graden) op een 3kwp omvormer.
Maar ik wil nog 8kwp bij leggen (18x 455w) op een 6.8kwp omvormer (zodat ik totaal max op 10kwp zit).

Echter zou ik dit gewoon willen minder output geven...

Ander ambetant feit is blijkbaar een stekker batterij gezien wordt als een aparte omvormer dus telt deze ook mee voor de 10kwp... in totaal (of bij je 5kw per fase...)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]
Die negatieve injectie tarieven is een zekerheid voor BE. Daarom is de investering in een (meer) stekker batterij in BE wel rendabel als je ze goed gebruikt : maximaliseren eigen productie door tijdens de dag pieken af te vlakken en te zorgen dat je ‘s avonds nog genoeg capaciteit hebt om avond en nacht te overbruggen. En dan heb je 2500w nodig, dat maakt de MT zo nuttig. Zo kan je makkelijk aan enkele cyclussen per dag per batterij geraken als je genoeg opwek hebt. Zelfs de lucht water warmtepomp (3 fasen) kan in het tussenseizoen een aantal uren draaien op de batterijen (op elke fase 1) .
Mijn zonnestroom krijgen ze niet !

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvb73
  • Laatst online: 06-08 13:49
d3x schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:16:
[...]
En als er wat meer batterij installbase is, dan zien ze hun taxen / opbrengsten op transport verminderen en gaan ze batterij houders een extra tax geven.

Een reden voor mij om niet verder te investeren in PV , mijn huidige opbrengst is nagenoeg gelijk aan mijn verbruik van maart tot oktober (op goeie dagen) als ik dubbel zou leggen gaat dat enkel kosten geven op lange termijn. Idem wat je ziet in NL met afschaffen saldering... iedereen maar massa installeren om op de nul te geraken (wat niet logisch is van een energietransitie standpunt) en dan kom je in ttoaal in de shit met netbalans.
inderdaad. Waarom denk je dat er meld plicht is voor de batterijen? Om achteraf te kunnen belasten.

Ik zit in dezelfde situatie met mijn panelen.

De panelen liggen aan de achterkant van het zadeldak en op de 2 platte daken liggen er 6 (2x3) 90 graden gedraaid.

Het enige nadeel is dat ze in de zon liggen van 's morgens tot een uur of 4 in de namiddag.
Dus op een bewolkte dag waar de zon er om 5 uur nog doorkomt heb ik niets.

Extra panelen laten plaatsen aan de voorkant kan (6x440 was 2200 excl btw geloof ik volledig geinstalleerd) en dan kan ik mijn curve verlengen met een paar uur maar als het me dan meer gaat kosten dan op brengen dan ben ik waarschijnlijk beter af met enkel de batterij die oplaad desnoods via dynamisch tarief.

.BE - MT5.2KWh v151, HomeWizard P1 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefnic
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-09 12:58
S2S schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:30:
[...]

Natuurlijk doen ze dat, zijn bedrijven die winst willen 😆
Vandaar ook het tegenwerken van de stekkerbatterij-homologaties (als simpele plug-play met p1). Ach de overheid met haar hidden agenda's

Acties:
  • 0 Henk 'm!
V151
Eerst 6 a 7 seconden merk nu zelfs 10 seconden voordat hij reageert
Bah
Ook geeft hij nu een Algere kwh opgeladen per dag. 5.12 ( precies zoals opgeheven , opvallend ) naar 5.08
Batterij degradatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:30:
V151
Eerst 6 a 7 seconden merk nu zelfs 10 seconden voordat hij reageert
Bah
Ook geeft hij nu een Algere kwh opgeladen per dag. 5.12 ( precies zoals opgeheven , opvallend ) naar 5.08
Batterij degradatie ?
vraag om een oude versie ik stel voor V1.46

Succes

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153/155 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

DSSW schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:19:
[...]

Die negatieve injectie tarieven is een zekerheid voor BE. Daarom is de investering in een (meer) stekker batterij in BE wel rendabel als je ze goed gebruikt : maximaliseren eigen productie door tijdens de dag pieken af te vlakken en te zorgen dat je ‘s avonds nog genoeg capaciteit hebt om avond en nacht te overbruggen. En dan heb je 2500w nodig, dat maakt de MT zo nuttig. Zo kan je makkelijk aan enkele cyclussen per dag per batterij geraken als je genoeg opwek hebt. Zelfs de lucht water warmtepomp (3 fasen) kan in het tussenseizoen een aantal uren draaien op de batterijen (op elke fase 1) .
Mijn zonnestroom krijgen ze niet !
Hier beginnen met 1tje, dan zal het wss enkel wat afname zijn in de avond op zonnige dagen door bv oven of kookplaat. Voor de rest zien wat we kunnen bereiken, moeilijk in te schatten voor direct 2 of 3 te kopen. (heb 9*405WP liggen.

@stefnic Yup, Duwen van europa (toch voor iets goed) en dan lokale overheden toch maar proberen hom het niet te doen of moeilijk te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door SadisticPanda op 02-04-2025 10:37 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

SatScan schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:32:
[...]

Succes
V148 werkt prima, al weken stabiel hier.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Uiteindelijk winnen ze altijd, ook in dit forum laten we ons gek maken . Uiteindelijk gaan ze belasting innen in welke vorm dan ook , anders krijgen ze de begroting niet rond. In de toekomst krijg je gewoon accu belasting of eigengebruik belasting .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

DePrutser schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:37:
[...]

Hier ook, krijg ook niets anders aangeboden. Shelly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

DePrutser schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:37:
[...]

HWP1, shelly of ct00x?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:36
Om veel raadwerk bij vragen te voorkomen:

Het zou handig zijn dat iedereen zijn profiel bijwerkt met zijn setup!

Kies Profiel > Bewerken > Scrol dan helemaal naar beneden voor Signature.
Hoe completer/specifieker hoe beter!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Ay04SpHrORrDSFJp5KOWN1zg9o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cJTzb7mrqDk1JfZwK46S6bPV.jpg?f=user_large

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:32:
[...]

Succes
Geef alleen de ervaringen op met de nieuwe versie en wat er anders lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superduper1969 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:54:
Om veel raadwerk bij vragen te voorkomen:

Het zou handig zijn dat iedereen zijn profiel bijwerkt met zijn setup!

Kies Profiel > Bewerken > Scrol dan helemaal naar beneden voor Signature.
Hoe completer/specifieker hoe beter!

[Afbeelding]
.nl
Of
.be
Zou okk qwl handig zijn eigenlijk
De regels verachillen nogal en soms weet je niet en blijft het nieuwe regels te zijn voor België of andersom
Af en toe wat verwarrend

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:57:
[...]

Geef alleen de ervaringen op met de nieuwe versie en wat er anders lijkt.
Het komt bij mij persoonlijk over als het droppen van zaken die je constateert maar zonder enige context of iets anders. Hierdoor gaat waarschijnlijk waardevolle informatie verloren. Ik kan het hierdoor regelmatig niet volgen wat je bedoeld of vraagt. Maybe lost in translation?

Bijvoorbeeld;

- wat was je vorige firmware?
- welke CT/P1 gebruik je?
- 1, 5 of 10sec meter?
- hoelang heb je de huidige firmware getest?
- status batterij - laden/ontladen/vol?
- geen signatuur met gegevens omdat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik57
  • Laatst online: 19-05 09:57
stefnic schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:29:
[...]

Vandaar ook het tegenwerken van de stekkerbatterij-homologaties (als simpele plug-play met p1). Ach de overheid met haar hidden agenda's
Langs de andere kant is Fluvius blijkbaar proeven aan het doen om mensen hun thuisbatterij te gebruiken wanneer er teveel zonnestroom is om dan onder controle van Fluvius en company die batterijen te laten laden om het net te stabiliseren volgens HLN.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Rik57 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:05:
[...]

Langs de andere kant is Fluvius blijkbaar proeven aan het doen om mensen hun thuisbatterij te gebruiken wanneer er teveel zonnestroom is om dan onder controle van Fluvius en company die batterijen te laten laden om het net te stabiliseren volgens HLN.
Geen probleem voor mij. Voor 0.20 cent mogen ze de mijne dan wel afkopen. Daar komt natuurlijk dan wel 130 Transportkosten bij (KAbels in mijn huis kosten ook geld), 50 euro administratie kosten, dan nog x-factor afhangelijk van hoeveel piek ze trekken.

FU fluvius en zorg zelf voor je miserie. We betalen er genoeg voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-09 09:03
Avenger 2.0 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:10:
[...]

Niet echt nee. Ze houden vol dat de homologering tegen 17 april zou in orde zijn. Maar vraag mij af hoe ze dat gaan doen. Nu eerlijk gezegd in de installatiehandleidingen van andere vaste retro batterijsystemen zie ik ook nergens een verwijzing naar de EnFluRi sensor of integratie in Jullix.
Het houdt mij bezig...en hoop van jou te horen hoe het uiteindelijk zal werken.

De EnFluri is verplicht in gevallen waar de batterijomvormer AC gekoppeld is en rechtstreeks invloed kan uitoefenen op het distributienet.
Het doel van de EnFluri is ervoor zorgen dat de combinatie van opslag en een decentrale productie-eenheid het net niet méér kan belasten dan de decentrale productie-eenheid zonder opslag. De totale injectie (vanuit vermogensperspectief) mag m.a.w. niet hoger zijn dan bij zuivere decentrale productie. Als men wél aan een hoger vermogen wil injecteren, is een aansluiting met studie verplicht.
Bron: Leen Vandezande, woordvoerder van energieregulator VREG.

Men laat nu extra 800W injectie toe bij gebruik van plug-in-systemen.

We gaan er voorlopig vanuit dat Marstek de homologatie volbrengt met een EnFluRi sensor, vb. de CT002.

Voor alle Tweakers en andere consumenten die voor de datum van homologatie "toevallig" een Marstek "voor de deur vonden", zullen alsnog de EnFluRi sensor moet (laten) plaatsen, juiste firmware, aangepast aan de Vlaamse richtlijnen, installeren en gebruiken om in orde te zijn met de brandverzekering en netbeheerder.

In het geval van een consument zonder PV:
De EnFluRi sensor is rechtstreeks (via wifi) verbonden met de batterij en vanaf er 800W injectie wordt gemeten, dient het uitgangsvermogen van de batterij verlaagd te worden tot de injectie terugvalt onder de 800W, welke werkingsmodus er ook gekozen is. Bij verlies van communicatie is er geen meting en mag er niets ontladen worden.

In het geval van een consument met PV wordt het ingewikkelder:
Je mag dan max het uitgangsvermogen van de PV-omvormer + 800W injecteren.
Marstek zal dus in de app een veld moeten voorzien waar je dat kan ingeven.
De werking blijft dan hetzelfde als in het geval van een consument zonder PV, enkel met een hoger max injectievermogen, maar ook afschakeling als connectie verloren wordt.

In jouw geval, met de aanbieding van Innovoltus, zal het nog ingewikkelder worden.
Ze werken met de aansturing via de RS485 Modbus.
Ze kunnen de P1 blijven gebruiken om hun sturingen te doen maar de EnFluRi sensor dient nog steeds geplaatst en in werking in de batterij. Ik weet niet hoe de P1-werking in de batterij zich gedraagt als je aanstuurt via Modbus, zal dit opvragen in het andere topic.
Gebruikt Innovoltus zelf de EnFluRi sensor als input in de Jullix, dan wordt de Jullix de EnFluRi sensor en dient die aan de voorwaarden te voldoen om als geheel met de batterij gehomologeerd te geraken.
Ik denk dat dit de reden is waarom Innovoltus zelf een homologatie-aanvraag heeft gedaan.

Al deze info geldt enkel voor de Vlaamse gebruikers.

Op- of aanmerkingen uiteraard welkom.
Ik tracht ook maar een weg te banen in de jungle hier.

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

Van mijn batterij(en) blijven ze met hún poten af! Wat ik achter mijn meter doe is van mij.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 11:53
Dolf_Tweakers schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:18:
[...]
In jouw geval, met de aanbieding van Innovoltus, zal het nog ingewikkelder worden.
Ze kunnen de P1 blijven gebruiken om hun sturingen te doen maar de EnFluRi sensor dient nog steeds geplaatst en in werking in de batterij. Ik weet niet hoe de P1-werking in de batterij zich gedraagt als je aanstuurt via Modbus, zal dit opvragen in het andere topic.
Gebruikt Innovoltus zelf de EnFluRi sensor als input in de Jullix, dan wordt de Jullix de EnFluRi sensor en dient die aan de voorwaarden te voldoen om als geheel met de batterij gehomologeerd te geraken.
Ik denk dat dit de reden is waarom Innovoltus zelf een homologatie-aanvraag heeft gedaan.

Zal je hier op de hoogte houden. Maar zou me niet verwonderen als ze uiteindelijk enkel de P1 poort gebruiken (en de EnFluRi sensor 'vergeten' wordt). In elk geval, ik heb het laten installeren door een professional, dus op dat vlak ben ik zelf ingedekt in het onwaarschijnlijke geval dat Fluvius hierover nadien moeilijk zou doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dolf_Tweakers schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:18:
[...]

Het houdt mij bezig...en hoop van jou te horen hoe het uiteindelijk zal werken.

De EnFluri is verplicht in gevallen waar de batterijomvormer AC gekoppeld is en rechtstreeks invloed kan uitoefenen op het distributienet.
Het doel van de EnFluri is ervoor zorgen dat de combinatie van opslag en een decentrale productie-eenheid het net niet méér kan belasten dan de decentrale productie-eenheid zonder opslag. De totale injectie (vanuit vermogensperspectief) mag m.a.w. niet hoger zijn dan bij zuivere decentrale productie. Als men wél aan een hoger vermogen wil injecteren, is een aansluiting met studie verplicht.
Bron: Leen Vandezande, woordvoerder van energieregulator VREG.

Men laat nu extra 800W injectie toe bij gebruik van plug-in-systemen.

We gaan er voorlopig vanuit dat Marstek de homologatie volbrengt met een EnFluRi sensor, vb. de CT002.

Voor alle Tweakers en andere consumenten die voor de datum van homologatie "toevallig" een Marstek "voor de deur vonden", zullen alsnog de EnFluRi sensor moet (laten) plaatsen, juiste firmware, aangepast aan de Vlaamse richtlijnen, installeren en gebruiken om in orde te zijn met de brandverzekering en netbeheerder.

In het geval van een consument zonder PV:
De EnFluRi sensor is rechtstreeks (via wifi) verbonden met de batterij en vanaf er 800W injectie wordt gemeten, dient het uitgangsvermogen van de batterij verlaagd te worden tot de injectie terugvalt onder de 800W, welke werkingsmodus er ook gekozen is. Bij verlies van communicatie is er geen meting en mag er niets ontladen worden.

In het geval van een consument met PV wordt het ingewikkelder:
Je mag dan max het uitgangsvermogen van de PV-omvormer + 800W injecteren.
Marstek zal dus in de app een veld moeten voorzien waar je dat kan ingeven.
De werking blijft dan hetzelfde als in het geval van een consument zonder PV, enkel met een hoger max injectievermogen, maar ook afschakeling als connectie verloren wordt.

Op- of aanmerkingen uiteraard welkom.
Ik tracht ook maar een weg te banen in de jungle hier.
Ik zal nooit injecteren vanuit de batterijen, bij NOM wordt er nooit meer dan 50w geïnjecteerd vanuit de batterij, en zeker nooit meer dan het totaal van de 10kwpiek PV omvormers die ik heb staan. En bij NOM met Shelly, als de communicatie wegvalt stopt de batterij zowel met leveren als met laden. Dus voldoet perfect, dat mag qua homologatie geen problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nu7s
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:29
[...]
Mijn collega heeft dit al voorgehad. Niemand thuis, volle zon en bij thuiskomst was zijn batterij leeg getrokken. Blijkbaar bij het aanvragen van de premie stond er in de kleine lettertjes dat ze je batterij mogen gebruiken om het net te stabiliseren...

3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nu7s schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:33:
[...]

Mijn collega heeft dit al voorgehad. Niemand thuis, volle zon en bij thuiskomst was zijn batterij leeg getrokken. Blijkbaar bij het aanvragen van de premie stond er in de kleine lettertjes dat ze je batterij mogen gebruiken om het net te stabiliseren...
Waarom zouden ze iemand zijn batterij leegtrekken bij volle zon? Denk dat ze u iets wijs gemaakt hebben…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Avenger 2.0 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:29:
[...]

Zal je hier op de hoogte houden. Maar zou me niet verwonderen als ze uiteindelijk enkel de P1 poort gebruiken (en de EnFluRi sensor 'vergeten' wordt). In elk geval, ik heb het laten installeren door een professional, dus op dat vlak ben ik zelf ingedekt in het onwaarschijnlijke geval dat Fluvius hierover nadien moeilijk zou doen.
Denk dat Fluvius dat nooit te weten komt.
Ze sturen voor alle werken altijd onderaannemers.
Die trekken zich van dit alles niks aan.

Heb aan de Paashaas een batterij gevraagd met de link naar de excel.
Kreeg ik toch wel een bevestiging terug, waarschijnlijk voor de Paashaas maar kwam in mijn email, dat het in orde komt.
Wil me wel bij in gebruikname aan de voorschriften houden.
Dus wacht nog wat af welke EnFluRi sensor ik ga aankopen, nadat bekend is welke dat is.
Hopelijk moet ik niet wachten tot <+:) of o<:)

[ Voor 24% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 02-04-2025 12:08 ]

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik57
Icekiller2k6 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:48:
@d3x ben ook een Vlaming ;)
Ander ambetant feit is blijkbaar een stekker batterij gezien wordt als een aparte omvormer dus telt deze ook mee voor de 10kwp... in totaal (of bij je 5kw per fase...)
Misschien kan je plan lukken. Voor kleine installaties, al lijkt me dit te gaan over vast aangesloten opslagsystemen in deze Synergrid PDF lees bij punt 4.1.7 en de 2de tabel als voorbeeld. Als dit geldt voor vast aangesloten kleine productie eenheden zal dat voor een stekkerbatterijtje ook wel gelden waarschijnlijk, al is hier niets zeker.

Die voorschriften lijst noemt C10/11 editie 2.3 ik heb nog een andere gezien die ook C10/11 editie 2.3 noemt en hier bij deze staat bij, inwerking 17 april 2025 maar hierin is die 2de tabel verdwenen???? Al duidt eigenlijk de 1ste tabel in deze andere PFD nog wel op hetzelfde denk ik enkel heb je dat minder snel door... Ik toch :)

Op hun site zelf spreken ze over C10/11 editie 2.2 aangaande voorschriften die moeten gevolgd worden. Mogelijk lopen ze achter en hebben ze hun site nog niet aangepast ? Heel het boeltje is weer niet al te duidelijk.

Let wel ze spreken hier in die voorschriften blijkbaar over vast aangesloten eenheden dus niet specifiek over stekkerbatterijen dus of je die lijn mag doortrekken naar een stekkerbatterij weet ik niet maar het is wel hoopvol :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rik57 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:59:
[...]

Misschien kan je plan lukken. Voor kleine installaties, al lijkt me dit te gaan over vast aangesloten opslagsystemen in deze Synergrid PDF lees bij punt 4.1.7 en de 2de tabel als voorbeeld. Als dit geldt voor vast aangesloten kleine productie eenheden zal dat voor een stekkerbatterijtje ook wel gelden waarschijnlijk, al is hier niets zeker.

Die voorschriften lijst noemt C10/11 editie 2.3 ik heb nog een andere gezien die ook C10/11 editie 2.3 noemt en hier bij deze staat bij, inwerking 17 april 2025 maar hierin is die 2de tabel verdwenen???? Al duidt eigenlijk de 1ste tabel in deze andere PFD nog wel op hetzelfde denk ik enkel heb je dat minder snel door... Ik toch :)

Op hun site zelf spreken ze over C10/11 editie 2.2 aangaande voorschriften die moeten gevolgd worden. Mogelijk lopen ze achter en hebben ze hun site nog niet aangepast ? Heel het boeltje is weer niet al te duidelijk.

Let wel ze spreken hier in die voorschriften blijkbaar over vast aangesloten eenheden dus niet specifiek over stekkerbatterijen dus of je die lijn mag doortrekken naar een stekkerbatterij weet ik niet maar het is wel hoopvol :)
Weet je, het is eigenlijk 1grote klucht met het invoeren van de stekker batterijen en panelen in België. Ze kondigen dat al een jaar aan en nu staan ze nog nergens met hun stugge administratie. Kan me voorstellen dat veel installateurs met de handen in het haar zitten. Ze moeten om de hype springen, stock aanleggen,…en de administratie blokkeert alles. Typisch België 🇧🇪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nu7s
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:29
DSSW schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:42:
[...]

Waarom zouden ze iemand zijn batterij leegtrekken bij volle zon? Denk dat ze u iets wijs gemaakt hebben…
Jij hebt een glazen bol en weet om hoe laat hij thuisgekomen is?

3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
DSSW schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:06:
[...]
Weet je, het is eigenlijk 1grote klucht met het invoeren van de stekker batterijen en panelen in België. Ze kondigen dat al een jaar aan en nu staan ze nog nergens met hun stugge administratie. Kan me voorstellen dat veel installateurs met de handen in het haar zitten. Ze moeten om de hype springen, stock aanleggen,…en de administratie blokkeert alles. Typisch België 🇧🇪
We zijn 2 weken van in dienst stellen en eigenlijk zijn de regels niet eens duidelijk (terwijl je al meer dan 2 weken materiaal mag kopen). Website van Fluvius spreekt nog over registreren. VEKA praat in de krant over geen registratieplicht en limiet 2 panelen / 800W per huishouden, maar nergens iets officieel over terug te vinden. Typisch BE inderdaad... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ech.wel
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:01
alleedan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:02:
Ik wil een Marstek Venus kopen maar als je hier begint te lezen werken er precies meer batterijen niet dan ze wel werken. Ik heb een HomeWizard P1 , werkt deze nu perfect met de Marstek ? En zo ja , zie je de batterij dan in de HW app ? Of werkt het beter met een Shelly EM50 ? Zo ja , zie je de batterij dan in de HW app of enkel in de Marstek app ?
Hier staan altijd de verhalen waar het fout gaat, en waar het goed gaat wordt veel minder geschreven. Dus de verhouding zal niet kloppen.

Mijn combinatie van Marstek en Homewizard P1 werkt probleemloos. De batterij zie je niet in de homewizard app, wel zie je de gevolgen. Ik heb een abonnement en zie keurig dat het eerste deel van de pv-opwek keurig zelf gebruikt wordt, ofwel zelf gebruikt en de batterij in (wat ook als zelf gebruiken gezien wordt).
De rest van de pv-opwek gaat het net in, en daarna is de lijn vlak, ofwel de batterij-inhoud wordt in huis gebruikt tot hij leeg is, dan gaat de lijn wat omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefnic
Ik wil eigenlijk anticiperen op de hele 'klucht' in België en kijken om nu al zo'n EnFluRi te laten installeren.
-> al voorbereid als de bestelde Marstek eraan komt en het uiteindelijk dus toch niet via de p1-poort-info mogen aangestuurd worden
-> als er uiteindelijk alsnog een vaste batterijinstallatie zou komen naast de bestaande PV-installatie, is die EnFluRi ook nodig veronderstel ik, voor sturing van de retrofit omvormer van de batterijen, of voor de hybride omvormer ter vervanging van mijn huidige PV-omvormer (niet bidirectioneel)

De vraag is dan: WAT dan best kiezen:
zo'n toestel als de HW kWh-meter van HW (ik begrijp, volledig bekabeld)
of zo'n toestel als MT CT002 of een Shelly (met 'klemmetjes' rond de te meten kabel).

Voor de duidelijkheid: ik heb 1-fase aansluiting, en ben niet zinnens te starten (wie weet binnen een paar maanden/jaren wel) met Home-systems, Jullix,... Ik wil gewoon eigen opgewekte stroom optimaal 'binnen huis' houden en dus zo weinig mogelijk terugleveren/afnemen. Gewoon terug streven naar dat 'terugdraaiende-meter'-gevoel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ech.wel
Maxwp schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:12:
[...]

is het iet een venus maar dan met de extra solar aansluitingen?
want deze doet ook terug leveren aan het net voor NOM dacht ik
kon die niet ook met X watt ( 800 max? ) laden van het net.
wel geen backup uitgang en max 800 in plaats van 2500
of heb ik het nmis
Voor zover ik weet kan deze NIET laden van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefnic
ech.wel schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:13:
[...]

Hier staan altijd de verhalen waar het fout gaat, en waar het goed gaat wordt veel minder geschreven. Dus de verhouding zal niet kloppen.

Mijn combinatie van Marstek en Homewizard P1 werkt probleemloos. De batterij zie je niet in de homewizard app, wel zie je de gevolgen. Ik heb een abonnement en zie keurig dat het eerste deel van de pv-opwek keurig zelf gebruikt wordt, ofwel zelf gebruikt en de batterij in (wat ook als zelf gebruiken gezien wordt).
De rest van de pv-opwek gaat het net in, en daarna is de lijn vlak, ofwel de batterij-inhoud wordt in huis gebruikt tot hij leeg is, dan gaat de lijn wat omhoog.
Ik veronderstel:
Naast de 'totaalstroom'-grafiek-effecten in de HW-app dat je, mits gebruik van een energy-plug aan de stekker van de Marstek kan je laden/ontladen van de batterij wel zien in de HW-app, maar niet de laadstand. Tenzij: als er niet meer geladen wordt, en tevens niet ontlaad, zal de batt wel vol zijn... Gelijktijdig kan je in de Marstek-app wel alle details zien van de batterij

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stefnic schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:16:
Ik wil eigenlijk anticiperen op de hele 'klucht' in België en kijken om nu al zo'n EnFluRi te laten installeren.
-> al voorbereid als de bestelde Marstek eraan komt en het uiteindelijk dus toch niet via de p1-poort-info mogen aangestuurd worden
-> als er uiteindelijk alsnog een vaste batterijinstallatie zou komen naast de bestaande PV-installatie, is die EnFluRi ook nodig veronderstel ik, voor sturing van de retrofit omvormer van de batterijen, of voor de hybride omvormer ter vervanging van mijn huidige PV-omvormer (niet bidirectioneel)

of zo'n toestel als MT CT002 of een Shelly (met 'klemmetjes' rond de te meten kabel).

Voor de duidelijkheid: ik heb 1-fase aansluiting, en ben niet zinnens te starten (wie weet binnen een paar maanden/jaren wel) met Home-systems, Jullix,... Ik wil gewoon eigen opgewekte stroom optimaal 'binnen huis' houden en dus zo weinig mogelijk terugleveren/afnemen. Gewoon terug streven naar dat 'terugdraaiende-meter'-gevoel...
Dan zou ik de shelly voorzien, werkt zeer goed met de Marstek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn indruk is dat voor BE de CT002 leidend wordt vanuit Marstek en deze ook (uiteindelijk?) zal worden goedgekeurd.
De 'grootste' beperking zal zijn dat je officieel maar 800w mag injecteren.

Of in BE hebben ze een heel speciaal energienetwerk of er zitten een paar dommerikken aan de knoppen.
Wat is het verschil met een PV omvormer... de batt is juist beter omdat die teruglevert als de PV niet meer injecteren.. hierdoor ontstaat er een evenredige aanvoer van energie buiten de energiecentrales om.

m2c

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stefnic schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:20:
[...]

Ik veronderstel:
Naast de 'totaalstroom'-grafiek-effecten in de HW-app dat je, mits gebruik van een energy-plug aan de stekker van de Marstek kan je laden/ontladen van de batterij wel zien in de HW-app, maar niet de laadstand. Tenzij: als er niet meer geladen wordt, en tevens niet ontlaad, zal de batt wel vol zijn... Gelijktijdig kan je in de Marstek-app wel alle details zien van de batterij
Dit is wat je ziet van de LT in de HWapp (verbonden via dinrail kWh meter HW)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLfaCbf42_EX7mqA6YsDNNZPxGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9kV62jCM8iA4hxzNDs4oz8ZU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bs6OPXIfaMuBNEugBDLJ8Mhd7Y4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k3NmENK0NtNr8IWA8Y6vEV2t.png?f=fotoalbum_large
Groen is ontladen paars is laden.
Dit geeft de ☀️grafiek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ifOwlNOow0cKNAUthoB1FSkN4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gHBBAPHlTPws87BXmBVo0lGY.png?f=fotoalbum_large
En dit geeft de netgrafiek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cugsfbKcIuFrCiM-6qbhGq0-W9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y7mpttBjXBdEff5kHf1U2UTx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alleedan
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-08 09:21

Wacht jij om de Marstek te bestellen tot de homologatie er is of “durf” jij deze nu al te bestellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefnic
@SatScan @DSSW
Dank voor jullie reacties!
CT002 is eigenlijk dus ook de 'Shelly' van Marstek, toch?

Maar zie m'n 2e puntje: als ik uiteindelijk (ook al omwille van die 800W-beperking) later toch een vaste batt-installatie 'erbij' wil (offerte loopt, maar installatie kan nog lang op zich laten wachten), is dan die Shelly/CT002 ook voldoende, of moet er dan alsnog nog iets bij in de zekeringkast. Ik wil idealiter voor een one-shot gaan, waarmee zowel stekkerbatterij als vaste batterij zouden 'gecoverd' zijn.

En zijn die klemmetjestoestanden betrouwbaar: ik las al dat dat bij lage vermogens te wensen overlaat?
En als ik lees over uitlezen op 1, 2, 5, 10 seconden, gaat dat dan over een tijdsbeperking in de meter zelf, of in de shelly of stroommeter?

[ Voor 19% gewijzigd door stefnic op 02-04-2025 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefnic
alleedan schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:31:
[...]

Wacht jij om de Marstek te bestellen tot de homologatie er is of “durf” jij deze nu al te bestellen ?
Besteld de 25e... dankzij de Tweakers-actie (eigenlijk de reactie op de Tweakers actie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ech.wel
Nu7s schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:33:
[...]

Hoe zouden ZE dat dan moeten doen? Kortom, onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ech.wel schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:19:
[...]

Voor zover ik weet kan deze NIET laden van het net.
Sorry bedoelde de jupiter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:42
Even, samengevat, meerdere batterijen werken nog steeds niet samen? ook niet met versie 151? want las ergens dat het "alleen" zou werken met 151 en hun ct003 ? Klopt dat nu of niet?
Dus iedereen die nu meerder batterijen heeft geinstalleerd, hebben ze op MAN ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
stefnic schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:33:
@SatScan @DSSW
Dank voor jullie reacties!
CT002 is eigenlijk dus ook de 'Shelly' van Marstek, toch?

Maar zie m'n 2e puntje: als ik uiteindelijk (ook al omwille van die 800W-beperking) later toch een vaste batt-installatie 'erbij' wil (offerte loopt, maar installatie kan nog lang op zich laten wachten), is dan die Shelly/CT002 ook voldoende, of moet er dan alsnog nog iets bij in de zekeringkast.

En zijn die klemmetjestoestanden betrouwbaar: ik las al dat dat bij lage vermogens te wensen overlaat?
Als je een vaste batterij wil laten plaatsen zijn er 2 scenario's:
- ofwel kan jouw PV-omvormer al op DC-niveau een batterij voeden (hybride): batterij wordt gekoppeld met PV-omvormer.
- ofwel wordt er een stand-alone batterij geplaatst met eigen omvormer en gestuurd.
Altijd dient er een EnFluRi sensor geplaatst te worden en nee, op die vaste installatie zal de CT002 niet voldoen want die zal er niet mee kunnen communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefnic
Dolf_Tweakers schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:49:
[...]

Als je een vaste batterij wil laten plaatsen zijn er 2 scenario's:
- ofwel kan jouw PV-omvormer al op DC-niveau een batterij voeden (hybride): batterij wordt gekoppeld met PV-omvormer.
- ofwel wordt er een stand-alone batterij geplaatst met eigen omvormer en gestuurd.
Altijd dient er een EnFluRi sensor geplaatst te worden en nee, op die vaste installatie zal de CT002 niet voldoen want die zal er niet mee kunnen communiceren.
Neen mijn huidige PV-omvormer is niet bidirectioneel: dus extra retrofit-omvormer of een vervangende hybride omvormer.

Maar uit je reactie begrijp ik dan: best een (bv. HW, of is dat ook al merk-specifiek) kWh-meter in de kast laten steken -> die kan dan communiceren met de omvormer van de vaste installatie (hybride of retrofit) maar ook met de omvormer van een Marstek stekkerbatterij. En zolang er geen batterij is... is dat gewoon een extra ontdubbeling van de P1-dongle die nu in m'n meter geplugd zit. Maar als de Marstek dan geleverd wordt (met Synergrid homologatie mits EnFluRi) mag ik die direct inpluggen, en als er dan een vaste installatie komt kan de installateur zeggen: 'ah je hebt al een EnFluRi-meter! Prima'

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NoFate schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:48:
Even, samengevat, meerdere batterijen werken nog steeds niet samen? ook niet met versie 151? want las ergens dat het "alleen" zou werken met 151 en hun ct003 ? Klopt dat nu of niet?
Dus iedereen die nu meerder batterijen heeft geinstalleerd, hebben ze op MAN ingesteld?
De nw firmware met ondersteuning voor meerdere batterijen op 1 en 3 fases systemen is gisteren uitgebracht...

Het testen moet nog beginnen. wat ik begrijp uit de release notes is dat je een CT002 of CT003 moet gebruiken. Ik heb nog maar 1 batt en kan daarom nog niet testen/zaken bevestigen of uitsluiten.

Kort en goed mooie vraag maar het echte antwoord laat nog even op zich wachten.. stay tuned...

PS gezien het actieve topic hier en de 200 stuks bestelde batt verwacht ik voor 28 april (eerste dag van uitlevering 200 bestelling) een werkende oplossingvanuit MT

[ Voor 9% gewijzigd door SatScan op 02-04-2025 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
stefnic schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:57:
[...]

Neen mijn huidige PV-omvormer is niet bidirectioneel: dus extra retrofit-omvormer of een vervangende hybride omvormer.

Maar uit je reactie begrijp ik dan: best een (bv. HW, of is dat ook al merk-specifiek) kWh-meter in de kast laten steken -> die kan dan communiceren met de omvormer van de vaste installatie (hybride of retrofit) maar ook met de omvormer van een Marstek stekkerbatterij. En zolang er geen batterij is... is dat gewoon een extra ontdubbeling van de P1-dongle die nu in m'n meter geplugd zit. Maar als de Marstek dan geleverd wordt (met Synergrid homologatie mits EnFluRi) mag ik die direct inpluggen, en als er dan een vaste installatie komt kan de installateur zeggen: 'ah je hebt al een EnFluRi-meter! Prima'
De Marstek gaat (hopelijk) gehomologeerd worden met een specifieke EnFluRi-sensor.
Ik wacht die homologatie af. Dan pas zal ik die sensor kopen voor of na de Paashaas is geweest.
Dan ben ik in orde met de Vlaamse regelgeving.

En nee, die EnFluRi-sensor zal niet compatibel zijn met die retrofit of hybride omvormer die je eventueel gaat laten installeren. Die worden meestal bedraad uitgevoerd, niet via Wifi. En al zou het ook via Wifi kunnen, dan zal het niet volgens hetzelfde protocol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-09 18:37
Headshot_NL schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:01:
[...]

De meeste modellen van Solis start met deraten vanaf 45 graden. En bij 80 graden heb je nog 50% vermogen.
Hoe verhoudt zich Solis derating tot andere fabrikanten? Beetje zelfde of is Solis erger?
Solis meldt zelf 50% al bij 60C (USA site, maar zal wel universeel zijn): https://usservice.solisin...ter-temperature-de-rating

[ Voor 22% gewijzigd door wbdj op 02-04-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:05:
[...]

De nw firmware met ondersteuning voor meerdere batterijen op 1 en 3 fases systemen is gisteren uitgebracht...

Het testen moet nog beginnen. wat ik begrijp uit de release notes is dat je een CT002 of CT003 moet gebruiken. Ik heb nog maar 1 batt en kan daarom nog niet testen/zaken bevestigen of uitsluiten.

Kort en goed mooie vraag maar het echte antwoord laat nog even op zich wachten.. stay tuned...

PS gezien het actieve topic hier en de 200 stuks bestelde batt verwacht ik voor 28 april (eerste dag van uitlevering 200 bestelling) een werkende oplossingvanuit MT
Ik lees tot nu toe alleen maandag mensen levering 28 en 28 april hebben gemeld maar verder niemand.
Is daarin nog verandering gekomen vraag ik me af.
Is het zo dat hoor België zaken als victron diy dan nooit gehomologeerd zullen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefnic
Dolf_Tweakers schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:10:
[...]

De Marstek gaat (hopelijk) gehomologeerd worden met een specifieke EnFluRi-sensor.
Ik wacht die homologatie af. Dan pas zal ik die sensor kopen voor of na de Paashaas is geweest.
Dan ben ik in orde met de Vlaamse regelgeving.

En nee, die EnFluRi-sensor zal niet compatibel zijn met die retrofit of hybride omvormer die je eventueel gaat laten installeren. Die worden meestal bedraad uitgevoerd, niet via Wifi. En al zou het ook via Wifi kunnen, dan zal het niet volgens hetzelfde protocol zijn.
Ok dan heb ik een duidelijk antwoord: elk systeem zijn eigen EnFluRi. Voor de Marstek idd wachten op de info van Synergrid. dat zullen we wel weten voor de 17e... en dan is het toch nog even wachten op de levering van de Marstek...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svs79
  • Laatst online: 20-08 18:20
SatScan schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:05:
[...]

Daarnet de CT003 geïnstalleerd om de 1.51 te testen met 3 batterijen/3 fasen.
Spijtig genoeg valt de CT003 steeds uit/weg. Wifi staat in zelfde ruimte en de P1 HW en Shelly werken wel perfect.

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik57
Avenger 2.0 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:29:
[...]

Dan heb je ondertussen de Marstek staan met de Jullix sturing van Innovoltus? Daar je schrijft dat je het hebt laten installeren door een professional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:50
wbdj schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:12:
[...]

Hoe verhoudt zich Solis derating tot andere fabrikanten? Beetje zelfde of is Solis erger?
Is hier wel aardig offtopic. Maar ik denk vrijwel gelijk. De Omnik die ik heb gehad deed dat ook zo.
Er zitten geen fans onder de Solis. En de 3.6kW versie heeft een even grote heatsink als de 5kW die ik heb. Daardoor is deze een stuk sneller warm. Een fan eronder lost alles op, dat had eigenlijk al zo moeten zijn vanuit de fabriek.
Als je 5kW moet omzetten met 95% efficiëntie heb je 250 watt aan warmteverlies. Dat moet je wel goed kwijtkunnen. Hier hangt 1 van de omvormers ook op zolder waar de omgevingstemperatuur in de zomer ook al 30 graden kan zijn. Dat zal niet meehelpen.

[ Voor 9% gewijzigd door Headshot_NL op 02-04-2025 14:28 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-09 18:37
Headshot_NL schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:28:
[...]

Is hier wel aardig offtopic. Maar ik denk vrijwel gelijk. De Omnik die ik heb gehad deed dat ook zo.
Er zitten geen fans onder de Solis. En de 3.6kW versie heeft een even grote heatsink als de 5kW die ik heb. Daardoor is deze een stuk sneller warm. Een fan eronder lost alles op, dat had eigenlijk al zo moeten zijn vanuit de fabriek.
Als je 5kW moet omzetten met 95% efficiëntie heb je 250 watt aan warmteverlies. Dat moet je wel goed kwijtkunnen. Hier hangt 1 van de omvormers ook op zolder waar de omgevingstemperatuur in de zomer ook al 30 graden kan zijn. Dat zal niet meehelpen.
Ok, bedankt, sorry offtopic. Zal fan plaatsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@Rik57 Niet helemaal.
Mijn 2 zonnepaneel installaties = 10kva Dus kan ik geen stekkerbatterij meer bij.. dus ik moet zorgen dat 1 van mijn zonne installaties met een batterij kan werken,... zodat deze niet gezien word als een aparte voeding...

Terwijl dat totaal zot is, heel het idee is net als je te kort aan stroom hebt (aka geen 10kwh injectie van de zonnepanelen) de batterij bijspringt....
Echter omdat het mogelijk is dat de batterij niet juist werkt.. en als deze bv 2.5kwh kan injecteren dan zou je aan 10kwh+2,5kwh komen dus boven de 10kva..

[ Voor 16% gewijzigd door Icekiller2k6 op 02-04-2025 14:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rik57
Ik heb verleden week een Shelly Pro 3EM gekocht op Amazon be voor iets van een 73 euro. Ik heb daar voor gekozen omdat dit type Shelly voorkomt als goedgekeurde sturing voor de enkele reeds gehomologeerde batterijen in de Synergrid lijst.

Doch zolang de Marstek maar goedgekeurd wordt is het ok voor mij, eender met welke sturing. Een CT003 zal ws bij de Marstek bijzitten en als de Marstek enkel goedgekeurd zou worden met een CT002, als ze dat klaar krijgen, wel dan koop ik die gewoon bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Icekiller2k6 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:33:
@Rik57 Niet helemaal.
Mijn 2 zonnepaneel installaties = 10kva Dus kan ik geen stekkerbatterij meer bij.. dus ik moet zorgen dat 1 van mijn zonne installaties met een batterij kan werken,... zodat deze niet gezien word als een aparte voeding...

Terwijl dat totaal zot is, heel het idee is net als je te kort aan stroom hebt (aka geen 10kwh injectie van de zonnepanelen) de batterij bijspringt....
Echter omdat het mogelijk is dat de batterij niet juist werkt.. en als deze bv 2.5kwh kan injecteren dan zou je aan 10kwh+2,5kwh komen dus boven de 10kva..
Jawel, je kan nog wel opslag plaatsen.
De batterij-opslag wordt apart bekeken.
Zie uittreksel Synergrid - 241017 - TV C10_11 ed 2.3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0ZfnXOG20cLvtESvrfD5MU19XQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HeAfTrB4Z5JkEnYCJ0AXQcnc.jpg?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Svs79
Svs79 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:18:
[...]

Spijtig genoeg valt de CT003 steeds uit/weg. Wifi staat in zelfde ruimte en de P1 HW en Shelly werken wel perfect.
Nog wat verdere feedback van marstek

Hello. We have pushed the latest version of CT003 for you, please perform the update via Settings->Device. You currently have three devices and can choose to use the default mode for each device: powering all three phases. You can also choose to connect each device to a separate phase and dedicate it to one phase. To do this you need to click on CT on the Venus page and set the sum of the three phases to single phase. After upgrading to the latest version, it is possible to change all three devices to single-phase mode and connect them to the same phase for use, which will not lead to the problem of charging and discharging each other. Best regards.

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Svs79 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:18:
[...]

Mijn CT03 ligt nog mooi ongeopend in het doosje in de kast. Mijn voorkeur blijft de shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:14
Svs79 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:19:
[...]

Hello. We have pushed the latest version of CT003 for you, please perform the update via Settings->Device. You currently have three devices and can choose to use the default mode for each device: powering all three phases. You can also choose to connect each device to a separate phase and dedicate it to one phase. To do this you need to click on CT on the Venus page and set the sum of the three phases to single phase. After upgrading to the latest version, it is possible to change all three devices to single-phase mode and connect them to the same phase for use, which will not lead to the problem of charging and discharging each other. Best regards.
Ik maak hier niet uit op dat 3 batterijen verdeeld over 3 fases goed samenwerken, eerder het tegendeel. Want anders zou je dat schrijven.

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Svs79 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:19:
[...]

Ben curieus of het nu gaat werken met meer dan 1 MT en NOM maar snap de redenering niet helemaal, moeten de 3 batterijen nu op 1 fase aangesloten worden om in 3fasen NOm te laten werken???

[ Voor 6% gewijzigd door DSSW op 02-04-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
stil schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:03:
[...]

Ik maak hier niet uit op dat 3 batterijen verdeeld over 3 fases goed samenwerken, eerder het tegendeel. Want anders zou je dat schrijven.
Klopt dat maak ik er ook uit op.
Heb het nogthans al 3x duidelijk gevraagd maar ze antwoorden altijd netjes naast de kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:14
Svs79 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:26:
[...]

Klopt dat maak ik er ook uit op.
Heb het nogthans al 3x duidelijk gevraagd maar ze antwoorden altijd netjes naast de kwestie.
ja, klopt, daar zijn ze heel goed in

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svs79
DSSW schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:16:
[...]

Ben curieus of het nu gaat werken met meer dan 1 MT en NOM maar snap de redenering niet helemaal, mieten de 3 batterijen nu op 2 fase aangesloten worden om in 3fasen NOm te laten werken???
Momenteel zo geconfigureerd bij mij, ff afwachten tot vanavond als er verbruik uit de batterij is.
Als ik mijn uren testwerk mag doorrekenen aan Marstek verdien ik al eentje gratis denk ik 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:42
Svs79 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:30:
[...]

Momenteel zo geconfigureerd bij mij, ff afwachten tot vanavond als er verbruik uit de batterij is.
Als ik mijn uren testwerk mag doorrekenen aan Marstek verdien ik al eentje gratis denk ik 🙈
dit kan alleen dan met de ct003 en niet met de P1 van HW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Rik57 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:23:
[...]
Dan heb je ondertussen de Marstek staan met de Jullix sturing van Innovoltus? Daar je schrijft dat je het hebt laten installeren door een professional.
Bedoel dat ik het door hun ga laten installeren. Gaat pas na 17 april kunnen. Maar enkel als deze gehomologeerd is natuurlijk. Maar heb wel al de pre-order betaald.

[ Voor 5% gewijzigd door Avenger 2.0 op 02-04-2025 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Svs79 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:30:
[...]

Test je met de CT003 of de Shelly?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Is de update snelheid van Shelly eigenlijk sneller of trager dan de 1s van moderne P1 meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayMan80
  • Laatst online: 15-09 16:43
DSSW schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:38:
[...]

Mijn CT03 ligt nog mooi ongeopend in het doosje in de kast. Mijn voorkeur blijft de shelly.
Eens.

Ik heb nu de v151 update op beide batterijen en de CT003 weer geselecteerd.
De batterijen proberen het wel om elkaar niet in de weg te zitten.

Is het vermogen stabiel (zon en/of verbruik) op de P1 dan proberen ze de richting de nom te komen.
De ene keer batterij 1 meer laden/ontladen dan batterij 2, en visa versa.
Met nom bedoel ik dan in de buurt van de nul, nog met teveel schommelingen.
Zo te zien wordt er op deze manier wel meer (teveel) zonne-energie teruggegeven aan het net.

Mijn (oude) 1 fase meter doet 10 seconden per update dus met de CT003 gaat dit toch te traag.
Met de Shelly EM50 reageert het allemaal veel sneller, echter kan je deze dus nog niet gebruiken
in samenwerking met de nieuwe v151, want je kan geen fase (A) zien en/of selecteren.

Al met al is het weer een 'update' en dichter bij het doel maar we zijn er nog niet. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

Ct003

Het is friet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Avenger 2.0 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:43:
Is de update snelheid van Shelly eigenlijk sneller of trager dan de 1s van moderne P1 meter?
Zelfde normaal.Bij shelly wijken de waarden, zeker bij lage vermogens beetje af

@RayMan80 gadsame, waarom prutsen ze zo erg met die EM50 lol :D

[ Voor 10% gewijzigd door SadisticPanda op 02-04-2025 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

Wat mij nou nog steeds niet duidelijk is of:
2 accus in 2 fasen met de ct003 nou werken op auto om nom te krijgen.

Woe heeft dit?

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SadisticPanda schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:02:
[...]

zal denk ik komen door de spoelen
Lager vermogens meer afwijking

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:43:
Shelly is binnen de seconde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sniper-JP
  • Laatst online: 28-04 21:33
tevreden met mijn accu, werkt vanaf dag 1 perfect.
zit op 83,7% ontladen staat op 800

heeft iemand al 2 marstek accus draaien op NOM op 2 groepen en 1 fase ?
heb aanbieding ontvangen van Duravolt maar twijfel of het gaat werken

2x Marstek 5,12 V151, CT003 V110, 21x 405 WP, alle works great

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMan80
Sniper-JP schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:25:
tevreden met mijn accu, werkt vanaf dag 1 perfect.
zit op 83,7% ontladen staat op 800

heeft iemand al 2 marstek accus draaien op NOM op 2 groepen en 1 fase ?
heb aanbieding ontvangen van Duravolt maar twijfel of het gaat werken
Zie mijn post om 16:52.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RayMan80
SadisticPanda schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:02:
[...]

Ja bizar he. Ik zit me nu te bedenken, kan je in HA niet de Shelly EM50 emuleren naar een CT003 en deze weer inlezen in de MT app? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hermlek
  • Laatst online: 05:47
DePrutser schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:07:

Woe heeft dit?
Hier op 2 fasen maar met hw p1 meter - de ct003 geeft connectieproblemen - valt telkens uit. Met hw meter blijft nom redelijk goed gehandhaafd - enkel wel simultaan opladen en ontladen 's nachts en dit frequent.

2 MARSTEK VENUS E firmware v153-215 combination CT003 v117 app v1.6.49 meter Landis&Gyr E360 selectie meter Kaifa MA304-SMR5.5

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sHt03_MksPG1npECQB86ooFH_c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AP7ODfanoCB4PiCUcNjrGrCe.png?f=fotoalbum_large

Op de gok toch gedaan. Updaten. Telefoon boven op de Marstek, want dat Bluetooth updaten vind maar doodeng. Ook de CT003 weer aangesloten, ook een update.

En jawel! op 1 fase (wel 2 groepen) - 2 marsteks. En ze leveren tegelijk en zitten elkaar niet meer in de weg. Marstek delivers....

Je moet wel bij de CT003 (CT device knopje linksonder) nog even instellen of je 3 of 1 fase hebt. Pas toen ging het bij mij goed werken (alles op 1 fase).

Helaas dus (niet) meer met de HomeWizard P1 of de Shelly........... dat is wel jammer

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emiel-38
  • Laatst online: 03-09 19:48
Servowire schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:15:
[Afbeelding]

Op de gok toch gedaan. Updaten. Telefoon boven op de Marstek, want dat Bluetooth updaten vind maar doodeng. Ook de CT003 weer aangesloten, ook een update.

En jawel! op 1 fase (wel 2 groepen) - 2 marsteks. En ze leveren tegelijk en zitten elkaar niet meer in de weg. Marstek delivers....

Je moet wel bij de CT003 (CT device knopje linksonder) nog even instellen of je 3 of 1 fase hebt. Pas toen ging het bij mij goed werken (alles op 1 fase).

Helaas dus (niet) meer met de HomeWizard P1 of de Shelly........... dat is wel jammer
Hier ook, 3 accu's op 1 fase maar 3 groepen.
Draai op V151 met de CT002.

Met 3 accu's nog wel het vreemde van 2 laden en 1 ontladen op hetzelfde moment.

Laten we het eens 24 uur aankijken😁🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

emiel-38 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:19:
[...]

Hier ook, 3 accu's op 1 fase maar 3 groepen.
Draai op V151 met de CT002.

Met 3 accu's nog wel het vreemde van 2 laden en 1 ontladen op hetzelfde moment.

Laten we het eens 24 uur aankijken😁🤔
Hier ook een klein beetje, toen de zon bijna van de panelen af ging, ging eentje 12 watt laden, en eentje 15 ontladen? Nou prima hoor, niet heel erg volgens mij. maar nu de zon weg is van de panelen (na uur voor zonsondergang gaan we naar amper 50 watt, zijn ze beide netjes aan het ontladen.

We komen er wel. Voel me wel een beetje een Beta tester / Pionier zo haha.

[ Voor 5% gewijzigd door Servowire op 02-04-2025 18:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 09:05
Gisteren dit bericht van Hame gehad:

We have provided the latest version of the firmware for you. Please carry out the update via Settings->Devices. Optimization points of the new version: 1. improvement of the stability of the device operation; 2. use with CT003/CT002 to realize the function of single-phase multiple devices. Please contact us after a successful upgrade and we will push the latest version of CT003 to you. You will then be able to use the functions of single-phase multiple devices. Best regards

Dat bleek de update naar V151 te zijn. Na terugmelding dat ik de update had geinstalleerd kreeg ik vandaag V114 voor de CT003.

Nu draaien 2 Venus E op 1 fase op Auto mode. Ontladen lijkt goed te gaan, morgen maar eens zien wat ze doen met opladen.

Venus: V151
CT003: V114
Digitale meter: Sagemcom XS210 ESMR5

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 22:22
[Afbeelding]

Ik kreeg ook een update aangeboden, echter naar versie 151.212.0.0 en die is dus blijkbaar weer nieuwer dan die jij aangeboden kreeg.

Als ik de tweede MT heb ontvangen kan ik pas testen op 3 fasen en de HW P1 en/of de CT003. Voor nu werkt de update zoals verwacht en zijn er bij mij in ieder geval geen problemen tot nu toe.

Er zijn dus meerdere versies van 151 in omloop!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UJ2feQ4OJsL09wHJhqciqYGsgc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GqLO1WwOV4Ai5tvSJf8MmoFP.png?f=fotoalbum_tile

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dolf_Tweakers schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:59:
[...]

Jawel, je kan nog wel opslag plaatsen.
De batterij-opslag wordt apart bekeken.
Zie uittreksel Synergrid - 241017 - TV C10_11 ed 2.3

[Afbeelding]
Je kan dus perfect een 10kwpiek PV installatie hebben en 3 Marsteks (is 7,5KVA) bij elk op een aparte zekering van 16A, dat is dus dan perfect in orde conform de norm.Maar je zal ze dan waarschijnlijk wel moeten aansluiten zonder stopcontact...en laten keuren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emiel-38
  • Laatst online: 03-09 19:48
Servowire schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:26:
[...]

Hier ook een klein beetje, toen de zon bijna van de panelen af ging, ging eentje 12 watt laden, en eentje 15 ontladen? Nou prima hoor, niet heel erg volgens mij. maar nu de zon weg is van de panelen (na uur voor zonsondergang gaan we naar amper 50 watt, zijn ze beide netjes aan het ontladen.

We komen er wel. Voel me wel een beetje een Beta tester / Pionier zo haha.
Bij mij staat het alweer op hand...bij geen vraag van stroom in huis beginnen die idiote accu's max te ontladen....lekker, 7500 watt over het koper. Ondertussen gevaarlijk die chinese software😡😡

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RayMan80 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:52:
[...]

Eens.

Ik heb nu de v151 update op beide batterijen en de CT003 weer geselecteerd.
De batterijen proberen het wel om elkaar niet in de weg te zitten.

Is het vermogen stabiel (zon en/of verbruik) op de P1 dan proberen ze de richting de nom te komen.
De ene keer batterij 1 meer laden/ontladen dan batterij 2, en visa versa.
Met nom bedoel ik dan in de buurt van de nul, nog met teveel schommelingen.
Zo te zien wordt er op deze manier wel meer (teveel) zonne-energie teruggegeven aan het net.

Mijn (oude) 1 fase meter doet 10 seconden per update dus met de CT003 gaat dit toch te traag.
Met de Shelly EM50 reageert het allemaal veel sneller, echter kan je deze dus nog niet gebruiken
in samenwerking met de nieuwe v151, want je kan geen fase (A) zien en/of selecteren.

Al met al is het weer een 'update' en dichter bij het doel maar we zijn er nog niet. 8)
Bij mij werd daarstraks ook de V151.212 gepusht voor mijn 2 MT's. Feedback MT : "Your problem of red leds will be improved after the upgrade "
Zonet ingeladen zonder problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DePrutser schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:07:

Woe heeft dit?
Is mijn situatie, ga het morgen testen en kom met feedback

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[Afbeelding]

Bij mij V151.212, iemand een idee wat het verschil is met V151.110 ??

Ik heb zonet de vraag gesteld in de feedback app of met deze update en 2 MT's op 2 verschillende fases in een 3 fase net met shelly pro 3EM dit kan werken met 2 MT's in auto om te komen tot een "zero feed". Ben curieus wat hun antwoord zal zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door DSSW op 02-04-2025 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 09:05
DSSW schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:51:
[...]
Volgens mij werkt het zo:
Het eerste getal '151' is de EMS firmware, het tweede getal '212' of '110' is de BMS firmware.

Een tijdje geleden was er een update naar BMS V212, vreemd dat er nog systemen zijn met 110, misschien andere hardware?

EMS regelt denk ik het energie beheer en de hogere functies (zoals Auto en AI) van de hele batterij, het BMS beheert de individuele cellen en diverse veiligheids functies. (dit is een sterk vereenvoudigde uitleg)

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

hermlek schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:51:
[...]

Hier op 2 fasen maar met hw p1 meter - de ct003 geeft connectieproblemen - valt telkens uit. Met hw meter blijft nom redelijk goed gehandhaafd - enkel wel simultaan opladen en ontladen 's nachts en dit frequent.
Je bedoelt dat ze zich gedragen als 1 accu?

Het is friet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

emiel-38 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:41:
[...]

Bij mij staat het alweer op hand...bij geen vraag van stroom in huis beginnen die idiote accu's max te ontladen....lekker, 7500 watt over het koper. Ondertussen gevaarlijk die chinese software😡😡
Hoe dan? Ze staan max op 800W? Meer mag niet in NL. Behalve als ze op losse groep zitten maar bij 7500 watt moet je 16A automaat er dan al lang uitklappen.

[ Voor 12% gewijzigd door Servowire op 02-04-2025 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Servowire schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:22:
[...]

Hoe dan? Ze staan max op 800W? Meer mag niet in NL. Behalve als ze op losse groep zitten maar bij 7500 watt moet je 16A automaat er dan al lang uitklappen.
Die automaat ziet ontlading vanuit de kring niet ;) dat is ook het risico. Stel er zit een fout in de software en ze gaan wel maximaal ontladen .. dikke overbelasting. Kan nog erger als er ook zware gebruikers aan staan, hup zo over de 9000 (en hoger ) watt belasting. Met wat hij verteld .

[ Voor 22% gewijzigd door S2S op 02-04-2025 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

emiel-38 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:41:
[...]

Had ik al met 1, en dan met hun p1, nooit gehad met Shelly . Hun p1 deed hier ook raar met weinig belasting en dan 1 gebruiker die even piekt (boiler) hier bleef de accu dan in een ontlaad lus hangen . Voorlopig draai ik wel op 1tje. Eerst maar eens aankijken . Je bent nog steeds alpha tester .

[ Voor 12% gewijzigd door S2S op 02-04-2025 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:51:
[...]

Ik heb zonet de vraag gesteld in de feedback app of met deze update en 2 MT's op 2 verschillende fases in een 3 fase net met shelly pro 3EM dit kan werken met 2 MT's in auto om te komen tot een "zero feed". Ben curieus wat hun antwoord zal zijn.
Er moeten al niet meer antwoorden, het werkt niet!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwHmCmU6TiyKAFx9-heKnf2A2Tw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qwZVS3bakcuOC44Xfc3g7fvR.png?f=fotoalbum_large
De ene laadt de andere op!

Pagina: 1 ... 110 ... 266 Laatste

Let op:
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.