Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:31:
[...]

Kwestie van documentatie lezen....
Be like google my friend!
De handleiding vermeld toch niks over 6 seconde reageertijd
De b2500 simu doet het bijna per seconden
Toch reageerde de accu zelf pas later op veranderingen of hij nu per seconden gegevens krijgt of niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fjskmdl2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-09 00:12
Normaal gezien wordt zondag de Marstek venus 5.12Kw geleverd.
Ik ben van plan deze te gebruiken met de software van tweaker Edzelf ( https://github.com/Edzelf/venus-control ] )

Nu vraag ik mij af welke p1 dongle ik hiervoor aanschaf?
De meter wordt in belgie gebruikt, aangesloten op het stopcontact ipv de meterkast.

Ik zie bvb in venus control software dat daar deze gebruikt wordt:
https://smart-stuff.nl/product/p1-dongel-slimme-meter-esp32/

of toch deze?

https://www.homewizard.com/nl-be/shop/wi-fi-p1-meter-2/

Is er bvb 1 van de 2 die betere compatibiliteit / minder problemen heeft?
ik zoek gewoon een dongle die zo weinig mogelijk problemen geeft en betrouwbaar werkt icm deze batterij

[ Voor 5% gewijzigd door fjskmdl2 op 29-03-2025 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:00
SatScan schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:38:
[...]

....

de regel is:

Sluit je de batt aan op een bestaande groep met gebruikers, niets veranderen.
Sluit je de batt aan op een aparte groep voor alleen de batt dan kun je vrijschakelen naar 2500w

Dat is de hele voorgaande discussie in twee (al bekende) regels.

....
Met een kleine aanvulling voor de eerste regel (800W ontladen). Zet hem dan wel op een groep waar je geen grootverbruikers hebt. Met een Fohn, oude stofzuigers of een frituur aan klapt de automaat uit als deze met 2500W staat te laden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gvb73
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06-08 13:49
fjskmdl2 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:19:
Goeie vraag.

Normaal zat er bij mijn bestelling één bij maar die is in back order en wordt opgestuurd van zodra die toekomt.

Ik vermoed de P1 van homewizard.

Wat ik wel zie in de app is dat het gesupporteerd moet zijn door hen.

Als ik een CT wil toevoegen krijg ik deze opties

Shelly Pro 3EM
P1 Meter (beta) (da's die van homewizard)
EcoTracker (beta)
Shelly EM Gen3
Shelly PRO EM-50

Het kan wel zoeken naar bluetooth devices maar ik vermoed dat het één van de 5 hierboven moet zijn.

Er is wel nog een extra kabel bij de batterij om iets op die data poort aan te sluiten maar daar weet ik niets over.

.BE - MT5.2KWh v151, HomeWizard P1 meter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rik57
  • Laatst online: 19-05 09:57
Ik ben van plan deze te gebruiken met de software van tweaker Edzelf ( https://github.com/Edzelf/venus-control ] )

De meter wordt in belgie gebruikt, aangesloten op het stopcontact ipv de meterkast.
Op die github link staat dat de Homewizard P1 is toegevoegd 25/3 maar ongetest.
Het lijkt de bedoeling van die sturing om alles intern te houden dan zou ik eerder gaan voor degene die hij zelf getest heeft. Als het je niet uitmaakt koop ze dan beide maar zelfs dan zou ik eerst beginnen met die PRO P1 omdat die zeker zou moeten werken met zijn software .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
even opletten, waarschijnlijk kun je de frituurpan qua temperatuur regelen, of heb je de stroom werkelijk gemeten met een amperetang? wat is de aansluitwaarde van een enkele frituurpan ?
kun je de frituurpan regelen zal deze stroomsterkte dus afhangen van je instelling.

hier een voorbeeld van de aanspreekcurve van een installatieautomaat, kijk dan hier bij type B.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZvhZ7cdp67yJABHRDotc6PD06U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TVWKs9cZ4e1p2D82kZS76iYv.jpg?f=user_large
bij een overstijging van circa 2,5 keer de max stroom (normaal dus 16A) = dus 40A zal de IA dus binnen 1seconde uitschakelen, echter bij tussen 18A en 23A duurt deze afschakeling circa 60 minuten (3600 sec), en juist in dat speelveld zit je met deze belasting, een frituurpan zul je echter waarschijnlijk veel korter gaan gebruiken, dusvrij logisch dat je zekering hier niet op afgaat.
:)

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 29-03-2025 13:25 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gvb73 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:58:
[...]

in zo'n geval van overbelasting knalt de differentieel er uit (of aardlekschakelaar in Nederland?)
Nee, een aardlekschakelaar heeft geen overspanningsbeveiligingsfunctie, deze meet uitsluitend of er een verschil (differentieel) tussen de Fase en de Nul ontstaat, bij een 3-fase aansluiting moet je ook nog kijken bij welke Fase hij dit meet, daarom is het veelal niet vanstandig om een 3-fase aardlek voor één fase toepassingen te gebruiken.

echter in mijn vorige post kon je zien dat je ruim onder de belasting blijft waardoor een installatieautomaat gaat afschakelen, op den duur zal hij datwel doen, echterbij die 20A belasting gaat dat wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sonero schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:22:
[...]

Inderdaad. In het Spaans zeggen we ‘patatas fritas’, letterlijk ‘aardappelen gebakken’. Er gaat dus patat in de pan, en er komen frietjes uit.
Ga je met twee pannen tegelijk bakken, krijg je dit soort effecten:
[Afbeelding]

Even serieus; aan 800 W heb je 97% van de tijd genoeg. Zeker als je geen EV of warmtepomp hebt. En als je de vaatwasser op een zonnig moment start is die 800 W ook voldoende:
[Afbeelding]

Voorbeeld met 600 W bron, PV of batterij:
[Afbeelding]
(bron)
Lang verhaal kort. Laat de output lekker op 800 watt max staan. Veiliger.
in welk land is dit, want dit zijn geen WCD die je normaal in NL of B gaat tegenkomen, ik zou zelf zeggen is dit geen 120V WCD ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sorry, ik snap niet geheel wat je met je tekening wil zeggen.
stel je bedoeld tezeggen dat de WCD gezamenlijk 3680W aan het trekken zijn (max voor een 16A) om binnen het groende gebied te blijven.
dat betekend in Nederland dat de PiB die op dezelfde groep is aangesloten ook maximaal 800W mag ontladen, formeel betekend dit dat aan de zekeringskant 3680W -/- 800W = 2.880W aanligt, en dus prima binnen de specs blijft. De 800W gaat dus ipv richting het net direct in een van de aangesloten verbruikers.

Wil je echter de PiB (in NL) hoger kunnen ontladen (leveren) dan zul je deze op een eigen groep moeten zetten waar GEEN overige/andere verbruikers op aangesloten mogen worden. (dus een eigen apartegroep voor de PiB), endan kun jedeze met max 3.680W laden en ontladen, helemaal naar je eigen wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kurt1977 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:07:
[...]

Dus 2 batterijen (2500 + 800) verdeeld over 2 aparte groepen, op een mono fase, zonder andere gebruikers = geen goed idee?
Mijn PV installatie levert ook 4K, is dat dan geen probleem?

Dan heb ik een batterij in de aanbieding (en nog een paar leden denk ik)
ik snap je probleem niet.
Als je dit in twee aparte groepen wil doen (in NL zijn groepen in het algemeen met 16A afgezekerd), kun je dus tot max 3680W gaan.
Dus je zou zelfs deze twee PIB van 2.500W en 800W op één eigen groep zetten, alleen mogen daar dan geen andere verbruikers op. heb je dus een max belasting van 3.300W, blijf je dus ruim onder de limiet van 3.680W (bij 16A).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik zie bvb in venus control software dat daar deze gebruikt wordt:
https://smart-stuff.nl/product/p1-dongel-slimme-meter-esp32/

of toch deze?

https://www.homewizard.com/nl-be/shop/wi-fi-p1-meter-2/

Is er bvb 1 van de 2 die betere compatibiliteit / minder problemen heeft?
ik zoek gewoon een dongle die zo weinig mogelijk problemen geeft en betrouwbaar werkt icm deze batterij
De bijgeleverde CT003, dan ben je verzekert van support voor de komende jaren en geen extra kosten.
Mocht je (wifi)problemen ondervinden is HW P1 de beste keuze voor dit moment (wel Firmware >V1.48)

Heb je een 5 of 10 sec energiemeter dan kun je het beste een shelly overwegen dat scheelt iets bij NOM

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153/155 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RF1000 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:57:
[...]

Met een kleine voor de eerste regel (800W ontladen). Zet hem dan wel op een groep waar je geen grootverbruikers hebt. Met een Fohn, oude stofzuigers of een frituur aan klapt de automaat uit als deze met 2500W staat te laden
Kijk even hier maar zo diep wilde ik er niet op ingaan.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82054668

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153/155 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:00
Afgelopen week mn eerste Marstek ontvangen. (2e volgt met de tweakers actie)

Draait nu als een zonnetje NOM met een homewizard P1 (MT firmware v148)

Wel vandaag een extra access point aangelegd in de garage want de MT is kritisch qua wifi ontvangst.

Aandachtspunten
- goede wifi een must
- MT, je telefoon en de HW P1 moeten op het hetzelfde netwerk zitten bij initiëren.
- zet al je andere homewizard componenten even uit anders vindt de app je P1 niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:42
Chape schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:18:
[...]
Mag wel wat geslotener voor tweakers, dan maken mensen die s' avonds en s' nacht ook nog eens kans. Ben er helemaal klaar mee.
Helemaal mee eens, had graag meegedaan voor dat geld. Ik zat in het buitenland op cursus, dan heb je echt geen tijd om snel op dit soort dingen te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RF1000 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:57:
[...]

Met een kleine aanvulling voor de eerste regel (800W ontladen). Zet hem dan wel op een groep waar je geen grootverbruikers hebt. Met een Fohn, oude stofzuigers of een frituur aan klapt de automaat uit als deze met 2500W staat te laden
Nee ?
Als hij 2500 wat laden ( bij zo'n overschot) zal de zekering niks doen want die stroom komt dan niet daardoorheen
Of bedoel je de AI stand ? En buiten zon om lade ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpex
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:28

gpex

Pex voor intimi

Mijn beide P1-meters (HW P1 + Marstek CT003) tonen in de CT-weergave alleen de power input / output van de Marstek batterij, niet die van de individuele fases (er is sprake van een 3-fase opstelling)

De slimme meter is een ISKRA AM550 (en ik zie ergens op de meter ook nog E0044 staan).
Ik zie in de meteropties keuze onder merk ISKRA de volgende opties:

AM550-E0043-P1
AM550-P1

maar beide opties laten niet de power input / output van de individuele fases zien.

Versie firmware Marstek CT 003 is v110. (versie firmware battery is v148).
Ik heb al gebruikers feedback gestuurd maar wellicht weet een van jullie of dit een bekend probleem is of ligt dit puur aan het ontbreken van de ondersteuning voor de specifieke variant van de slimme meter?

De energy app van homewizard toont wel gewoon alle individuele fases (uiteraard met de HW p1-meter) en ook lijkt het de Marstek CT 003 overzichtsscherm de totale output / input van alle fases wel goed te berekenen.

Show me the money.The Pexman always checks twice...
-=System=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bth1
  • Laatst online: 18:04
Kan je een MT 5,12 laden met een diesel generator van 6kw. De MT is dan ook niet verbonden met de P1 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sonero schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 05:39:
[...]

De details van de regeling ken ik (nog) niet maar ik vermoed dat het een certificering van de software-functionaliteit gaat worden. Waarbij bijvoorbeeld gekeken wordt naar de marges en snelheid van de ingebouwde NOM-regeling. Kan deze batterij bijvoorbeeld binnen 20 seconden naar NOM regelen met een foutmarge van 100 W? Gaat de batterij oscilleren wanneer je een inductieplaat aanzet? Hoe gedraagt de batterij zich bij andere belastingen zoals een stofzuiger? Gaat de regeling via je lokale wifi of is er een clouddienst nodig? Hoe gedraagt de batterij zich als de clouddienst wegvalt? Kan de batterij door de gebruiker geforceerd geladen of ontladen worden en zo ja, met welke vermogens en op welke tijdstippen? Enzovoort…

De hardware moet namelijk al aan allerlei eisen voldoen om de EU in te mogen. Niet alleen essentiële veiligheidseisen zoals elektrische veiligheid. Soms komen daar ook nog eens aanvullende nationale eisen bovenop. Zoals de homologatie van de batterijen in België. Ook kan ik me voorstellen dat de fabrikant of importeur een rapport moet ophoesten waarbij hij aantoont dat het apparaat voldoet aan de EMC-richtlijn en Laagspanningsrichtlijn.
sorry, deze twee laste zijn gewoon onderdeel van de CE gebeuren, je moet namelijk aan alle van toepassing zijnde eisen voldoen. Beide zijn overigens gewoon een deel van de CE-richtlijnen.
In Nederland worden de de specifieke eisen in de netcode vastgelegd.
Aanvullende installatie-eisen kan ik me ook voorstellen. Moet de meterkast opengeschroefd worden om CT-klemmen aan te brengen I.p.v. een het insteken van een simpele P1-dongle? Sorry, maar dat vinden we onveilig voor de gemiddelde consument, ander keurmerk voor uw product, het apparaat mag alleen door professionelen geïnstalleerd worden.

Hoewel in het Solar Magazine artikel nu nog gesproken wordt over vrijwilligheid kan je op je klompen aanvoelen dat er een moment komt van verplichting. Waarbij op den duur batterijen zonder het keurmerk niet eens meer toegestaan worden.

Mocht deze certificering doorgaan hoop ik overigens wel dat het op EU niveau geregeld wordt. Als je als importeur of fabrikant met je batterij langs elke nationale certificerende instantie zou moeten, wordt het wel een dure grap. Maar misschien is dat ook wel precies de bedoeling, de overheid zit natuurlijk niet te wachten op voor de burger betaalbare tegenmaatregelen tegen het afschaffen van de salderingsregeling.
zie de belgische regeling (homologatie van de batterijen), eigenlijk heel vreemd en lijkt erg op een beschermingsaspect.
Aan de andere kant zijn de voordelen ook duidelijk: hoe fijn zou het zijn als je batterij daadwerkelijk plug & play is nadat je de stekker erin gestoken hebt?
Tweaken is leuk als het je hobby is maar als je kijkt naar de kunstgrepen die sommigen moeten uithalen om hun thuisbatterijen werkend te krijgen, dan is het eigenlijk van de zotte dat sommige producten nu zo de markt op mogen.
Zeker op EU level zie ik een keurmerk niet echt van de grond komen, daar spelen gewoon te veel verschillende belangen een rol die ook nog per land verschillen. Het tijdspad van een dergelijke nieuwe regeling ligt als het al zo ver komt op ruim 10 a 15 jaar.
En bij wie zou dan de handhaving moeten liggen, ACM of NVWA (in Nederland) of wordt het een comerciel keurmerk ( bv Kiwa) wat handhaving dan nog extra gecompliceerd zal maken.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 29-03-2025 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Losballos2005
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-08 14:13
MacD007 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:24:
[...]

even opletten, waarschijnlijk kun je de frituurpan qua temperatuur regelen, of heb je de stroom werkelijk gemeten met een amperetang? wat is de aansluitwaarde van een enkele frituurpan ?
kun je de frituurpan regelen zal deze stroomsterkte dus afhangen van je instelling.

hier een voorbeeld van de aanspreekcurve van een installatieautomaat, kijk dan hier bij type B.
[Afbeelding]
bij een overstijging van circa 2,5 keer de max stroom (normaal dus 16A) = dus 40A zal de IA dus binnen 1seconde uitschakelen, echter bij tussen 18A en 23A duurt deze afschakeling circa 60 minuten (3600 sec), en juist in dat speelveld zit je met deze belasting, een frituurpan zul je echter waarschijnlijk veel korter gaan gebruiken, dusvrij logisch dat je zekering hier niet op afgaat.
:)
Niemand maakt zich zorgen over hoe een automaat werkt. Men maakt zich zorgen over de belasting icm een stekkerbatterij.
Want dan moet je je druk maken over wat er buiten een automaat om gebeurd, ofwel achter (vanuit de mk gezien) de automaat waar de automaat geen weet van heeft.

Enige goede antwoord: verschilt per situatie. En daar zit 'm de crux.

Persoonlijk, vanuit een stukje vakgerichte redenatie, begrijp ik niet dat ze verkocht mogen worden zonder begeleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losballos2005
kurt1977 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:57:
[...]

Duidelijk!
Per batterij een aparte groep zonder andere verbruikers = veilig.
veiliger.
En dan heeft het de voorkeur om een aardlekautomaat te gebruiken. Kost letterlijk paar e meer, maar valt niet meteen je halve woning uit als er iets mis gaat in de accu.
Zeker als de accu buiten hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20-09 10:38

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

Het zou fijn zijn als al die discussies over stroom kringen e.d. ergens anders gevoerd gaan worden.

In NL is het heel eenvoudig:
Tot 800watt mag je op stopcontact ontladen en laden.
Vanaf 801watt op een eigen stop.

Zorg er gewoon voor dat de stroom achter een stop nooit meer dan 16A is als die kring is gezekerd op 16A.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losballos2005
Asure schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 00:54:
[...]

Een beetje mijn globale standpunt ter overweging.

Mijn eerste indruk was goed, en ik kan de portemonnee trekken om er eentje(of twee) te kopen en mijn PV opbrengst te spreiden richting nom. Maar het is een beetje dezelfde situatie die mijn dochter van 14 heeft met een fatbike. Het komt allemaal uit China en je ziet door de bomen het bos niet meer. Dezelfde cowboysituaties met aanbiedingen, bedrijven die als paddenstoelen uit de grond schieten, en wazige specificaties/keuringen/wetgeving. Welke kies je? En zit er een bedrijf achter als er een garantiekwestie onstaat? Bestaat dat bedrijf nog over 8-10 jaar?

De enige die zich aan enkele normen lijkt te houden is HW. De anderen laten je de batterij 'opvoeren' met één druk op de app. Het lijkt de fatbike wel :) Stel je overweegt deze dingen te gaan inkopen als NL bedrijf en je haalt wat samples, stelt vragen en probeert feiten boven water te krijgen dan lijkt het al om NDA's te gaan en proberen de Chinese partijen hier hun handel mee te beschermen. Waarom?

En ja mijn laptop, tv of videokaart komt ook uit China, maar daar zit een winkel tussen die al tijden bestaat, en een groot internationaal bedrijf dat evt. garanties dekt.

Ik laat de batterijen voorlopig links liggen, ondanks dat ik graag ff met de hardware en software had willen spelen :) .
Wat je las over NDA's..niet over nadenken. Hoop fantasie.

Maar idd, de stekkeraccu is een beetje als de fatbike op het moment. Ik vind het wel een treffende
vergelijking.

Hw doet wel heel erg hun best om gebruikers op de risico's te wijzen..maar eigenlijk is dat ook weer een beetje link want..elk huis is anders qua installatie. Doen ze zich vrijwaren van ellende met een waarschuwing in een app?
Voldoen ze aan de normen..wat zijn dan de normen..en wat is regelgeving.

Als jij de elektrische installatie van je woning in kaart hebt, dan is het best leuk om te spelen met een accu. Wel blijven Tweakeren he.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Losballos2005 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:39:
[...]

Niemand maakt zich zorgen over hoe een automaat werkt. Men maakt zich zorgen over de belasting icm een stekkerbatterij.
Want dan moet je je druk maken over wat er buiten een automaat om gebeurd, ofwel achter (vanuit de mk gezien) de automaat waar de automaat geen weet van heeft.

Persoonlijk, vanuit een stukje vakgerichte redenatie, begrijp ik niet dat ze verkocht mogen worden zonder begeleiding.
mogelijk dat daar ook de fout ligt, dus bij die iemand die totaal niet gehinderd van enige kennis dit soort zaken doet, daarom is juist die limiet van 800W ingesteld, juist om overbelasting zo rederlijkewijze te voorkomen.
en nee, dit verschilt helemaal niet zo erg, per merk installatieautomaten ligt dit redelijk bijelkaar.

en dus als je denkt (zie het voorbeeld met de twee frittepannen) en dan verwacht dat bij 20A je de zekering direct om de oren gaat vliegen zegt eigenlijk al genoeg over de kennisstand van de gemiddelde Nederlander mbt de stroomvoorziening.
En ja, het oude moto geld hier nog steeds, ook 230V (vroeger 220) is nog steeds dodelijk, heb je het overleefd is dat puur geluk. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvb73
MacD007 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:19:
[...]
En ja, het oude moto geld hier nog steeds, ook 230V (vroeger 220) is nog steeds dodelijk, heb je het overleefd is dat puur geluk. 8)7
Ik wil gerust 5000V vast nemen want het is niet dodelijk. Het amperage dat het heeft kan dodelijk zijn. (>30mA?)

prikkel/schrikdraad voor paarden/koeien etc is een paar duizend volt maar met een laag amperage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kurt1977 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:57:
[...]

Duidelijk!
Per batterij een aparte groep zonder andere verbruikers = veilig.
sorry, mag ik vragen op basis van welke kennisbron je tot deze conclusie komt ?
Helaas is deze namelijk helemaal fout, erger nog dit welkt scheinveiligheid op.

Als we het over PiB hebben heb je te maken met een beperkte afgifte van 800W (voor alle batterijen), ook in Belgie is dat zo.
Wil je je meer, dat kan, en dan kun je de PiB op een eigen groep waar ook geen andere verbruikers zitten gaan aansluiten. (in Nederland, in Belgie is dit verboden naar mijn kennisstand). Dat kan daar wel met andere type thuisbatterijen.
En dan zul je moeten kijken wat een afzondelijke PiB (bv de HW PiB als voorbeeld nemen), die kan 800W leveren, heb je er twee wordt dat 1.600W max en bij drie is dat 2.400W en bij 4 wordt het 3.200W. Meer dan 4 kun je niet gaan koppelen. Dit past dus prima (4 stuks) op één groep.
Heb je een merk wat 1.200W kan leveren, dan ben je dus beperkt met 3 units per 16A groep.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 29-03-2025 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gvb73 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:24:
[...]

Ik wil gerust 5000V vast nemen want het is niet dodelijk. Het amperage dat het heeft kan dodelijk zijn. (>30mA?)

prikkel/schrikdraad voor paarden/koeien etc is een paar duizend volt maar met een laag amperage.
niet helemaal, maar gezien de hoeveelheid stroomsterkte je in een huis0installatie ter beschiking hebt is dat helemaal geen enkel probleem, daarom heb je niets voor niets een aardlek op 30mA en niet zoals vroeger op 300mA of 100mA.
tenzij je natuurlijk thuis een schrikdraad installatie hebt, nadeel je normale apparatuur werkt daar niet bepaald lekker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil1951
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-09 08:33
DePrutser schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:09:
Het zou fijn zijn als al die discussies over stroom kringen e.d. ergens anders gevoerd gaan worden.

Zorg er gewoon voor dat de stroom achter een stop nooit meer dan 16A is als die kring is gezekerd op 16A.
In NL accu laden 2500 en ontladen 800

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Voor de Home Assist gebruikers hier...

Deze vond ik in een ander Topic!
Ik heb NOM voor vandaag toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels 2
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22-06 19:58
Kan je nog de P1 selecteren in de app van marstek ?
Heb er net eentje gekocht Marstek en heb al een homewizard P1 op de poort.
Ik zag op YouTube dat ze deze niet meer actief is klopt dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels 2
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22-06 19:58
Werkt de beta homewizard P1 nog gewoon in de app ? Vertrouw de ct003 niet echt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

sorry, maar dit is wel een van de meest belangrijkste aspecten van een thuis-batterij, want als dadelijk door een verkeerde installatie je hut is afgebrand heb je ook nog vrij weinig aan je thuis-batterij, ik denk dat je dan om andere dingen zorgen om moet maken.
En juist daar kun je dus heel makelijk de fout mee ingaan, dus lijkt het me ook vrij logisch dat daar de nodige aandacht aan geschonken gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtje01
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 11:02
Satbird schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:08:
Vandaag FW 150 gepushed gekregen op verzoek en is specifiek voor single phase en 2 Venus batterijen. Lijkt iets stabieler dan dan FW148.
@Satbird Vandaag al wat kunnen zien hoe de batterijen samenwerken? Was een behoorlijke dag met zon en wolken. Ik ben heel benieuwd wat die nieuwe fw doet

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Losballos2005
MacD007 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:19:
[...]

mogelijk dat daar ook de fout ligt, dus bij die iemand die totaal niet gehinderd van enige kennis dit soort zaken doet, daarom is juist die limiet van 800W ingesteld, juist om overbelasting zo rederlijkewijze te voorkomen.
en nee, dit verschilt helemaal niet zo erg, per merk installatieautomaten ligt dit redelijk bijelkaar.

en dus als je denkt (zie het voorbeeld met de twee frittepannen) en dan verwacht dat bij 20A je de zekering direct om de oren gaat vliegen zegt eigenlijk al genoeg over de kennisstand van de gemiddelde Nederlander mbt de stroomvoorziening.
Ja. En dan kom ik tegen binnen mijn werk: totaal aan elkaar gebakken installaties.
Ik doe 'totaalverbouwingen'. Wij rukken panden soms helemaal uit elkaar en je wil niet weten wat ik tegen kom.
Jaren 20 woningen die voldoen aan bouwbesluit 2075, en jaren 80 woningen..die beter kaarsen kunnen aansteken dan de schakelaar omzetten (overdrijving you get my drift)

Mien van 60 in haar woningbouw hutje koopt een accu,van inet, en trapt dat ding het eerste de beste wcd in. in haar jaren 50 woning met 1 fase 20 ampere terwijl de keuken net is aangepakt met alle luxe en de zonnepaneeljongens zijn net langs geweest en hebben lekker geknutseld op zolder achter de wasmachine.

Kijk we kunnen niet overal rubberen tegels neerleggen maar dit is best wel serieus.

Een grote inbrenger zomaar ergens kunen inknallen..ik weet niet of dat zon goed idee is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

MacD007 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:03:
[...]

sorry, maar dit is wel een van de meest belangrijkste aspecten van een thuis-batterij, want als dadelijk door een verkeerde installatie je hut is afgebrand heb je ook nog vrij weinig aan je thuis-batterij, ik denk dat je dan om andere dingen zorgen om moet maken.
En juist daar kun je dus heel makelijk de fout mee ingaan, dus lijkt het me ook vrij logisch dat daar de nodige aandacht aan geschonken gaat worden.
Het is toch duidelijk hoe het aangesloten hoort te worden? Ik zie een berg reacties met welles niettes en totaal overbodige discussies.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvb73
Niels 2 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:50:
Kan je nog de P1 selecteren in de app van marstek ?
Ik kan deze selecteren als ik CT toevoegen doe

Shelly Pro 3EM
P1 Meter (beta) (da's die van homewizard)
EcoTracker (beta)
Shelly EM Gen3
Shelly PRO EM-50

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• amvolleb
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:29
MacD007 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:03:
[...]

Wellicht beter om je zorgen te uiten in "Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic " https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2270100?
Aangezien dit niet alleen om Marstek gaat maar voor alle thuisbatterijen geldt (en zonnepaneelsetjes met 800W micro-omvormer met stekker)
Dan kan de discussie hier om Marstek specifieke zaken gaan.

2x MTVenus V153 5.12, CT003 V117 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Losballos2005

Ik zal oud zijn. Vroeger hielpen we elkaar op een forum.
Als men de opsomming wil van de regels stellen ze hier geen vragen.
Wij zijn toch een beetje aan het pionieren en dan ga je dit soort vragen krijgen. Beetje inherent aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

Losballos2005 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:28:
[...]

Ik zal oud zijn. Vroeger hielpen we elkaar op een forum.
Als men de opsomming wil van de regels stellen ze hier geen vragen.
Wij zijn toch een beetje aan het pionieren en dan ga je dit soort vragen krijgen. Beetje inherent aan..
Wat @amvolleb hier boven zegt.

Het is friet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DePrutser schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:15:
[...]

Het is toch duidelijk hoe het aangesloten hoort te worden? Ik zie een berg reacties met welles niettes en totaal overbodige discussies.
dat er blijkbaar zoweel discussies zijn blijkt dat het voor een grote groep juist niet zo duidelijk te zijn en daarom ook deze vragen. Prima toch als jij daar alles over weet en je niemand iets wijs kan maken, sla dan dit soort vragen gewoon over. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Losballos2005
En toch ga je die vragen krijgen. en die ga ik gewoon beantwoorden tot op zekere hoogte.
En als je dat niet bevalt, dan begin je gewoon je eigen draadje.
En als jij zin hebt om 3647834873x te beantwoorden waarom de ct003 niet werkt, dan moet je dat lekker doen.

En als @SatScan het daar niet mee eens is. Dan vind ik dat ook prima.

:P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
amvolleb schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:26:
[...]

Wellicht beter om je zorgen te uiten in "Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic " https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2270100?
Aangezien dit niet alleen om Marstek gaat maar voor alle thuisbatterijen geldt (en zonnepaneelsetjes met 800W micro-omvormer met stekker)
Dan kan de discussie hier om Marstek specifieke zaken gaan.
en die Marstek werkt zeker niet op stroom, mogelijk moet je er stroop in gooien, wel een stuk veiliger.
en ja, maar dat gebeurt daar ook al, dus zolang je de Marstek als paperweight wilt gebruiken, gezien zijn gewicht is deze daar namelijk uitstekend geschikt en dus nergens op aansluit hoef je over die aansluitingen geen zorgen te maken, doe je dat echter wel is dat gewoon part of the deal, en heb je er mee te maken, of je dat nu wil of niet. Valt gewoon onder het stukje veiligheid en je familie is je daarvoor dankbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Lady's and Gentleman,

Kunnen we aub weer terug naar het Topic.
De batt voldoet aan de alle EU eisen inzake plug-in Thuis Batterijen en wordt in vele landen in de EU verkocht.

Hou je aan de (aanvullende)plaatselijke voorschriften en bij enige twijfel schakel een deskundige in die jou situatie kan beoordelen en van advies kan voorzien.

Niet dat het oninteressant is maar gaat voor de gemiddelde gebruiker veel te diep in de materie.
Daar zijn op Tweakers aparte Topics voor ik zou zeggen gebruik die.

Dank U.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Losballos2005 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:54:
[...]

En toch ga je die vragen krijgen. en die ga ik gewoon beantwoorden tot op zekere hoogte.
En als je dat niet bevalt, dan begin je gewoon je eigen draadje.
En als jij zin hebt om 3647834873x te beantwoorden waarom de ct003 niet werkt, dan moet je dat lekker doen.

En als @SatScan het daar niet mee eens is. Dan vind ik dat ook prima.

:P
Op zich geen probleem als dat tot iets leid wat ik weer in de TS kan zetten, prima!
Dan kunnen we bij herhaling daar naar toe verwijzen... anders blijft het een persoonlijke discussie die voor andere niet veel toevoegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drar
  • Laatst online: 16-09 15:22

Ik denk dat het wel degelijk van belang is dat dit soort discussies hier ook gevoerd worden met name omdat het een apparaat is wat simpel de mogelijkheid in zich heeft om van 800 naar 2500 wat te schakelen en niet iedereen er bij stil staat wat het effect hiervan is.en er komt nog bij dat je,je bewust van moet zijn dat je best een groep gezekerd kan hebben maar als er meerder verbruikers op een groep zitten,die met elkaar gaan communiceren zonder dat de zekering hier ooit weet van heeft. stroom en water zoeken altijd de minste weerstand op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drar
gvb73 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:24:
[...]

Iets met appels en peren? juist op dit soort fora proberen we van elkaar te leren door vraag en antwoord hoop ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glenndehaan
  • Laatst online: 22-05 20:05
gvb73 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:25:
[...]

Misschien hetzelfde probleem met de wifi module zoals ik gisteren al meldde.

Krijg je ook veel ping time out's?

Ik heb de batterij toen uitgezet en dan de stroom stekker uitgetrokken en dan heb 5-10 minuten gewacht.

Dan terug ingestoken en de pings waren constant en nu nog altijd.
Heb dit nog even nagekeken maar dit is bij mij helaas niet het geval. Heb even een ping testje uurtje laten lopen en niks verloren.
Maxwp schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:28:
[...]

Hoe weet je dat dit nooit sneller is dan 5 sec ?
Ik zie tussen de b250p simu en de ct003 geen verschil tussen snelheid van reageren beide z'n 6 sec en de accu zelf reageert al pas na x seconden op enige verandering
Dit is inderdaad ook mijn ervaring. vanaf de slimmemeter+ (ESPHome) naar de logs van de addon zijn de waarden direct en gelijk, daarna binnen de Marstek app duurt het ongeveer 4-5 seconden voor ik die waarde zie (terwijl hij die dus wel heeft opgehaald, en dan nog een seconden of 2 voor de accu zich gaat aanpassen aan de nieuwe status van de woning) Nu heb ik sinds 5 uur firmware v150 mogen ontvangen vanuit de ontwikkelaars. Daarmee lijkt het al stabieler te zijn (hoge pieken lijken er uit te zijn) maar helaas is de zon weg dus morgen weer een poging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drar
MacD007 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:35:
[...]

niet helemaal, maar gezien de hoeveelheid stroomsterkte je in een huis0installatie ter beschiking hebt is dat helemaal geen enkel probleem, daarom heb je niets voor niets een aardlek op 30mA en niet zoals vroeger op 300mA of 100mA.
tenzij je natuurlijk thuis een schrikdraad installatie hebt, nadeel je normale apparatuur werkt daar niet bepaald lekker op.
wat bedoel je daar mee? ik heb ook een schrikdraad apparaat op een stroomkring zitten maar heb nooit geweten dat,dat enige invloed heeft op de installatie. misschien of toppick maar wel nieuwsgierig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:25

ErikVers

e-Duurzaam

Losballos2005 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:39:
[...]

Laten we dan weer terug gaan naar het topic, hoe regelt Marstek dit in de app? Het is namelijk veilig zolang je het ontladen van de batterij op max 800W houdt. Dan blijft je bekabeling binnen de 20A en dat kan de minimale kabeldikte in woningen hebben.

Kort gezegd; kun je zomaar omzetten naar 2500W? In mijn ogen hoort dat achter een installateurs stap met iig een paar waarschuwingen, ben benieuwd of het hufter (zoals wij mensen zijn) proof is.

Ps 800W (3,47A) dit maakt samen met de automaat per groep van 16A een max 20A over je bekabeling van bij laden batterij en tegelijkertijd max gebruiken. Er zit wat speling tussen max wat kabels aan kunnen en de 16A installatieautomaat. Wel wordt het weer spannend als iemand dit ding achter een 20A installatieautomaat zet met 2.5mm2 bekabeling. Dan krijg je potentiele gloeidraden door je woning 🫣

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

drar schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:03:
[...]
Ik denk dat het wel degelijk van belang is dat dit soort discussies hier ook gevoerd worden met name omdat het een apparaat is wat simpel de mogelijkheid in zich heeft om van 800 naar 2500 wat te schakelen en niet iedereen er bij stil staat wat het effect hiervan is.en er komt nog bij dat je,je bewust van moet zijn dat je best een groep gezekerd kan hebben maar als er meerder verbruikers op een groep zitten,die met elkaar gaan communiceren zonder dat de zekering hier ooit weet van heeft. stroom en water zoeken altijd de minste weerstand op.
Vandaar de topic waardige vraag; hoe goed waarschuwt men hiervoor in de app bij omzetten?
Het staat in de handleiding maar wat staat er voor en na het omschakelen bij?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_61
  • Laatst online: 10-09 16:04
SatScan schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:42:
Voor de Home Assist gebruikers hier...

Deze vond ik in een ander Topic!
Ik heb NOM voor vandaag toegevoegd
Het volgende geldt eigenlijk voor alle thuisbatterijen maar aangezien ik een Marstek heb en ik eigenlijk wel eens benieuwd ben naar welke grens mensen kijken hebben als ze het over NOM hebben. Met namen mensen die een Marstek hebben of binnen kort "krijgen".

Eigenlijk wordt met NOM bedoeld dat je over een heel jaar niet meer verbruikt dan terug levert.
M.a.w. je mag meer terug leveren dan je verbruikt. Eigen hoort dat ook van wegen compensatie van verliezen.
In dat geval heb ik geen batterij nodig. Maar ik wil ( ik denk meerdere personen in dit forum ) zoveel mogelijk eigen zonnen energie gebruiken en in het ideale geval altijd 0 W opnemen of leveren. Helaas onmogelijk.

Voor mij is NOM dan ook max. 50 W terug leveren of inkopen. En niet b.v. maximaal 50 W inkopen en hoeveel er terug geleverd wordt is niet interessant.

Waar ligt voor jullie de grens voor NOM?

.

2 x MT Venus V151, CT003 V114, ISKRA AM550, 1 fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronald_61 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:37:
[...]

Het volgende geldt eigenlijk voor alle thuisbatterijen maar aangezien ik een Marstek heb en ik eigenlijk wel eens benieuwd ben naar welke grens mensen kijken hebben als ze het over NOM hebben. Met namen mensen die een Marstek hebben of binnen kort "krijgen".

Eigenlijk wordt met NOM bedoeld dat je over een heel jaar niet meer verbruikt dan terug levert.
M.a.w. je mag meer terug leveren dan je verbruikt. Eigen hoort dat ook van wegen compensatie van verliezen.
In dat geval heb ik geen batterij nodig. Maar ik wil ( ik denk meerdere personen in dit forum ) zoveel mogelijk eigen zonnen energie gebruiken en in het ideale geval altijd 0 W opnemen of leveren. Helaas onmogelijk.

Voor mij is NOM dan ook max. 50 W terug leveren of inkopen. En niet b.v. maximaal 50 W inkopen en hoeveel er terug geleverd wordt is niet interessant.

.
NOM is voor mij zo weinig mogelijk inkopen.(naast dat de marstek zoveel mogelijk dagelijks 0 op de meter houd, dat gaat nu op zich prima)
Ik heb sowieso veel te veel opwek om op te maken.
Het overschot kan ik nu nog kwijt voor 2 cent netto.
Mocht er een moment komen dat ik moet betalen om mijn opwek kwijt te kunnen dan gaat de pv uit zodra er genoeg binnen geharkt is.
En wat is dan genoeg?
Nu staat er 1 accu dat worden er straks drie.
Dus accu's vol en alle wasjes en plasjes gedaan dan pv uit zeg maar.

Dit was vandaag voor ons met 1 accu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9f-2nDhfVK7JyGcGvDqQmi1-dDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTKiInlUQo0ovMKKpDT8egUh.jpg?f=fotoalbum_large

En wat doet de Marstek op zo'n dag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMTQ7lHO-AvEeFAlqeqYxOXNmYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8j5xA7UgxOOnbWDirkftf9zl.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:59
MacD007 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:34:
[...]

in welk land is dit, want dit zijn geen WCD die je normaal in NL of B gaat tegenkomen, ik zou zelf zeggen is dit geen 120V WCD ?
Correct. Het was ook maar een voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvb73
Ronald.42 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:02:
[...]

NOM is voor mij zo weinig mogelijk inkopen.(naast dat de marstek zoveel mogelijk dagelijks 0 op de meter houd, dat gaat nu op zich prima)
Heb je enig idee hoeveel verlies er op de omvorming zit?

Ik heb nog geen P1 meter dus ik moet afgaan op de fluvius grafieken maar die geven 's avond zo'n 40-75W aan. (of dat de max of gemiddelde per kwatier is weet ik niet)

Maar als ik het wil flat linen moet ik de MT manueel op 270W ontladen zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satbird
  • Laatst online: 12-09 13:33
Met 2 Venus en single phase config met FW150 werkt het veel stabieler, er is geen gelijktijdig en langdurig charge en discharge tussen de 2 Venus batterijen, Heel fijn . Wel elke Venus afzonderlijk eerst van te voren single phase diagnose doorvoeren in AI. Zorg dat de ander eerst op manual staat, dit lijkt dan allemaal goed te gaan. Tot nu toe tevreden met deze verbetering. Op naar de volgende FW ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
gvb73 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:28:
[...]

Heb je enig idee hoeveel verlies er op de omvorming zit?

Ik heb nog geen P1 meter dus ik moet afgaan op de fluvius grafieken maar die geven 's avond zo'n 40-75W aan. (of dat de max of gemiddelde per kwatier is weet ik niet)

Maar als ik het wil flat linen moet ik de MT manueel op 270W ontladen zetten.
rte voor de maand Maart zit nu rond de 75% een beetje afhankelijk van waneer ik hem uitreken.
Is de accu vol of leeg hij zit nu op 67% vol en dan kom ik voor deze maand op 75,2% ik ben de maand leeg begonnen.

Er gaat een hoeveelheid energie verloren met omvormen en ergens is dat jammer.
Maar in de huidige markt is het niks meer waard.
Je staat ergens energie te verspillen terwijl dat niet nodig zou moeten zijn.
Dus voor de groene gedachte is de accu niet, laat staan als we gaan kijken naar de grondstoffen.
Maar volgens de heren energie handelaren is het toch allemaal te veel en over.

Dus de motivatie is daarmee meer financieel dan groen.
En dat financiële moet zich nog maar uitwijzen op termijn voor nu met mijn huidige contract is het in ieder geval kapitaal vernietiging. :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Koniade
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:32
Hier nog even een berichtje van iemand die zoveel mogelijk origineel werkt. Inclusief de CT003 van Marstek.
Een CT003. Software V1.49 en V 110. Een Landis Ger E 350 4 met een data interval van 10 sec. Op AI. Al weken.

Met de opeenvolgende updates is het steeds beter gaan werken. Vergeleken met hoe het in het begin ging met het stuiterend van 2500 W op en 2500 neer om de balans te vinden gaat het nu met kleine stapjes. Ik zie regelmatig absoluut nul op de meter of hoogstens getallen van twee cijfers. Behalve als d’r af en toe iets groots gecorrigeerd moet worden na het gebruik van bijvoorbeeld een waterkoker of zo.

Het draait allemaal op AI

De Marstek begint netjes te laden op de goedkoopste tarieven en natuurlijk ook zoveel mogelijk bij zonne-energie en vergeleken met hoe het in het begin ging ben ik heel tevreden met hoe het nu gaat en ik verwacht nog wel wat verbetering in de toekomst

Maar hoe dan ook in tegenstelling tot de mensen die de meest uitgekiende elektronische constructies MP één meters in hun meterkast schroeven, wat ik geweldig vind om te lezen allemaal, gaat het hier met de basis spullen zoals bedoeld prima

De aansluiting zit op zijn eigen groep in de meterkast en ik kan dus 2500 W laden en ontladen
Uiteraard kijk ik regelmatig op de display van HomeWizard uit nieuwsgierigheid, maar simpel gezegd heb ik er eigenlijk geen omkijken naar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DR9gNM9M8gI2ad_Assy_hDoEhc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yvElvv9tUujMW5Kp4ksU8gKy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koniade schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 23:09:
Hier nog even een berichtje van iemand die zoveel mogelijk origineel werkt. Inclusief de CT003 van Marstek.
Een CT003. Software V1.49 en V 110. Een Landis Ger E 350 4 met een data interval van 10 sec. Op AI. Al weken.

Met de opeenvolgende updates is het steeds beter gaan werken. Vergeleken met hoe het in het begin ging met het stuiterend van 2500 W op en 2500 neer om de balans te vinden gaat het nu met kleine stapjes. Ik zie regelmatig absoluut nul op de meter of hoogstens getallen van twee cijfers. Behalve als d’r af en toe iets groots gecorrigeerd moet worden na het gebruik van bijvoorbeeld een waterkoker of zo.

Het draait allemaal op AI

De Marstek begint netjes te laden op de goedkoopste tarieven en natuurlijk ook zoveel mogelijk bij zonne-energie en vergeleken met hoe het in het begin ging ben ik heel tevreden met hoe het nu gaat en ik verwacht nog wel wat verbetering in de toekomst

Maar hoe dan ook in tegenstelling tot de mensen die de meest uitgekiende elektronische constructies MP één meters in hun meterkast schroeven, wat ik geweldig vind om te lezen allemaal, gaat het hier met de basis spullen zoals bedoeld prima

De aansluiting zit op zijn eigen groep in de meterkast en ik kan dus 2500 W laden en ontladen
Uiteraard kijk ik regelmatig op de display van HomeWizard uit nieuwsgierigheid, maar simpel gezegd heb ik er eigenlijk geen omkijken naar.

[Afbeelding]
Ik zou het op zich niet onaardig vinden als je er ook een socket of dinrail meter van Homewizard tussen had hangen zodat we ook zien wat de accu doet.
Je hebt zo nu en dan wat van die rare piekjes laden ontladen waneer je ze eigenlijk niet verwacht.

Maar inderdaad globaal gezien lijkt het niet zo gek.
Dat is wel veel beroerder geweest met 10 seconden meters en de ct003.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

Bart Bever schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 00:14:
Oplossing.... Marstek bestoken met een 3e optie, namelijk 800W-1500W-2500W

Minimale ingreep en Iedereen gelukkig toch?

Cheers
Ik bestook ze al lang met "please pleas please voeg laad- en oplaad limieten toe in auto mode.....

Dat zou namelijk het aansluiten van 2 units op 1 groep en/of 1 fase fixen.

:O

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koniade
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:32
Ronald.42 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 23:20:
[...]

Ik zou het op zich niet onaardig vinden als je er ook een socket of dinrail meter van Homewizard tussen had hangen zodat we ook zien wat de accu doet.
Je hebt zo nu en dan wat van die rare piekjes laden ontladen waneer je ze eigenlijk niet verwacht.

Maar inderdaad globaal gezien lijkt het niet zo gek.
Dat is wel veel beroerder geweest met 10 seconden meters en de ct003.
Die piekjes waren in het begin piekjes van meer dan twee 2 1/2 1000 W op en neer waarbij de accu probeerde zich te stabiliseren omdat de gegevens continu 10 seconden achterliepen. Als hij nu hier of daar een klein beetje te veel laadt van het net omdat hij wat te laat reageert of andersom dan corrigeert hij het in ieder geval netjes zorgt er per saldo ongeveer nul is. Ik weet niet wat ze bij Hame Hebben veranderd maar dit zijn nog m’n hele kleine piekjes en het zou mooi zijn als ze natuurlijk zo goed als nul is maar voorlopig ben ik hier al heen tevreden mee en het was juist mijn bedoeling om er niets extra’s tussen te hangen in de meterkast

Het is vooral mijn bedoeling om mensen ook te laten zien dat het zonder allerlei technische hulpmiddelen en hoogstandjes in de meterkast naar tevredenheid kan werken en zoals ik zei ben ik tevreden met de verbeteringen tot nu toe en ik verwacht er nog wel een paar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koniade schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 23:39:
[...]

Die piekjes waren in het begin piekjes van meer dan twee 2 1/2 1000 W op en neer waarbij de accu probeerde zich te stabiliseren omdat de gegevens continu 10 seconden achterliepen. Als hij nu hier of daar een klein beetje te veel laadt van het net omdat hij wat te laat reageert of andersom dan corrigeert hij het in ieder geval netjes zorgt er per saldo ongeveer nul is. Ik weet niet wat ze bij Hame Hebben veranderd maar dit zijn nog m’n hele kleine piekjes en het zou mooi zijn als ze natuurlijk zo goed als nul is maar voorlopig ben ik hier al heen tevreden mee en het was juist mijn bedoeling om er niets extra’s tussen te hangen in de meterkast

Het is vooral mijn bedoeling om mensen ook te laten zien dat het zonder allerlei technische hulpmiddelen en hoogstandjes in de meterkast naar tevredenheid kan werken en zoals ik zei ben ik tevreden met de verbeteringen tot nu toe en ik verwacht er nog wel een paar
Is dit meer voor een meter met max 10 sec update ? Zou het dan negatief effect hebben op een 1 sec meter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Davids
  • Laatst online: 21-09 17:17
Servowire schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 23:37:
[...]

Ik bestook ze al lang met "please pleas please voeg laad- en oplaad limieten toe in auto mode.....

Dat zou namelijk het aansluiten van 2 units op 1 groep en/of 1 fase fixen.

:O
Als je een modbus koppeling binnen home assistant realiseert kun je dat zelf eenvoudig instellen. Is echt geen rocket science. De modbus handleiding in het aparte forum geeft een heel erg duidelijke beschrijving hiervoor. En marstek wil zich met de 800-2500 limiet zich juridisch netjes aan de wet houden volgens mij. Maar dan nog moeten 2 accus op 1 fase een samenwerkingmechanisme hebben om goed NOM te halen en elkaar niet dwars te zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Marcel Davids op 30-03-2025 10:02 ]

3 x Marstek Venus E. Firmware 1.49. 1 op fase 1, 1 op fase 2 en 1 op alle drie de fases. CT003 P1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-06 12:15
Ronald.42 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:02:
[...]

Ik heb sowieso veel te veel opwek om op te maken.
Het overschot kan ik nu nog kwijt voor 2 cent netto.
Mocht er een moment komen dat ik moet betalen om mijn opwek kwijt te kunnen dan gaat de pv uit zodra er genoeg binnen geharkt is.
Er zijn meer mensen die maar zo weinig geld voor hun opwek krijgen die ze terugleveren wanneer ik hier de reacties zo lees. Ook voor veel mensen een reden om een Marstek te kopen. Wat ik mij afvraag is waarom je niet overstapt naar een dynamisch contract. Ik krijg altijd de marktprijs voor mijn opwek en betaal die marktprijs (met wat opslag en een maandelijkse abo erbij), Ik heb ook een Marstek besteld zodat ik minder grijze stroom ga verbruiken.

MTVenus V148 HWP1 5.1903

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emiel-38
  • Laatst online: 03-09 19:48
Goedemorgen,

Net de update gedaan naar V150 voor meerdere accu's (3) op 1 fase, deze zouden moeten praten met elkaar.
Conclusie, dit werkt nog niet.
Accu's staan elkaar nog steeds te laden en te ontladen. Voor nu praten ze nog chinees en niet Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt1977
  • Laatst online: 20-09 09:38
emiel-38 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 08:37:
Goedemorgen,

Net de update gedaan naar V150 voor meerdere accu's (3) op 1 fase, deze zouden moeten praten met elkaar.
Accu's staan elkaar nog steeds te laden en te ontladen. Voor nu praten ze nog chinees en niet Nederlands.
Bedankt voor de info !!

7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:55
Goedemorgen,

Hoi, een paar replys, terug, voor @Satbird werkt het wel? Eventueel die diagnose doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-09 07:20
Hometek schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:01:
[...]

Volgens mij schrijft mtouw78 dat hij de MT los koppelt, niet de laadpaal.
Maar ik ben idd ook benieuwd wat hij met het droge 2A contact precies schakelt.
Ik ben merk ik niet helemaal duidelijk geweest. Ik wil het in de software oplossen. In HA zie ik het droge contact. Ik wil het zo instellen dat als er bv >500watt gevraagd wordt door de laadpaal (gemeten met de 2e spoel van de EM-50) dat het contact dan schakelt. Deze status in HA kan ik dan als trigger gebruiken om een slimme plug die tussen de MT zit aan of uit te schakelen.

Je kan dit natuurlijk op heel veel manieren regelen maar dit is een oplossing waar ik momenteel aan denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goedemorgen,

V150 zou de grote update worden toch .
Jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Falkor73 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 08:18:
[...]

Er zijn meer mensen die maar zo weinig geld voor hun opwek krijgen die ze terugleveren wanneer ik hier de reacties zo lees. Ook voor veel mensen een reden om een Marstek te kopen. Wat ik mij afvraag is waarom je niet overstapt naar een dynamisch contract. Ik krijg altijd de marktprijs voor mijn opwek en betaal die marktprijs (met wat opslag en een maandelijkse abo erbij), Ik heb ook een Marstek besteld zodat ik minder grijze stroom ga verbruiken.
Met een dynamisch contract weet ik nooit waar ik aan toe ben.
Nu wel.
Gewoon salderen, geen terugleverkosten en 2 cent voor wat over is.
En je hoeft verder nergens over na te denken.

Ik heb me er overigens nog nooit echt in verdiept hoe dat gaat met dynamisch en een dikke warmtepomp in de maanden december en januari.
Grijs grauw donker windstil en geen pv opwek dat is mijn beeld van die afgelopen maanden.
Dus stroom dan duur?
En deze maand veel meer opwek veel meer overschot.
Stroom minder duur of zelfs al bijna gratis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-06 12:15
Ronald.42 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:06:
[...]

Met een dynamisch contract weet ik nooit waar ik aan toe ben.
Nu wel.
Gewoon salderen, geen terugleverkosten en 2 cent voor wat over is.
En je hoeft verder nergens over na te denken.

Ik heb me er overigens nog nooit echt in verdiept hoe dat gaat met dynamisch en een dikke warmtepomp in de maanden december en januari.
Grijs grauw donker windstil en geen pv opwek dat is mijn beeld van die afgelopen maanden.
Dus stroom dan duur?
En deze maand veel meer opwek veel meer overschot.
Stroom minder duur of zelfs al bijna gratis?
Stuur me maar een bericht als je er meer over wilt weten. Kan je wel laten zien wat die prijs doet in de winter. Het beeld dat je nooit weet waar je aan toe bent is denk ik genuanceerder. Ik ben in ieder geval een stuk voordeliger uit dan met een vaste prijs.

MTVenus V148 HWP1 5.1903

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-09 23:35
Ik heb ook een dynamisch contract. Gewoon om idd ook een gevoel hierbij te krijgen.

Ik stuur nu eigenlijk op NOM, maar eigenlijk zou dat niet moeten met dynamisch denk ik.

Hier moet je gewoon inkopen op de laatste prijs met 2500w en verkopen op de hoogste prijs. Minimaal prijsverschil van 10ct.

Vandaag is de laatste prijs 10ct en de hoogste 22.

Daarnaast zoveel mogelijk verbruiken op de goedkope uren.

Eerste indruk: minimale winsten, risico op (grote) prijsstijgingen.

[ Voor 14% gewijzigd door Ellroe32 op 30-03-2025 10:34 ]

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

.
Goedemorgen,

Dat is een mooie vraag!

NOM is voor mij een begrip geen norm.

Dus er wordt gestreefd naar zo dicht mogelijk bij de nul lijn te blijven maar er is geen vastlegde norm waaraan je moet voldoen voordat je het NOM mag noemen.

Is een NOM norm voor thuisbatterijen mogelijk? Dat is lastig nu al te zeggen omdat de introductie van thuisbatterijen nog in de kinderschoenen staat. Daarnaast spelen zoveel andere factoren een rol dat het mijn inziens zeer lastig zal worden.
Elke gebruiker heeft een eigen uniek profiel met daarbij gedragspatronen. Met name de aanwezige apparatuur en het gedragspatroon bepaald in hoeverre je tot NOM kunt komen.

Mijn uitgangspunten zijn;
- NOM ligt altijd onder je standby gebruik
- Pieken kun je niet meerekenen
- Geen zwaardere gebruikers gelijktijdig inschakelen
- Meten over en periode van tenminste een dag en optimaal een week gezien mijn leefpatroon
- Alles onder 50w gebruik is voor mij NOM
-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LocomoJohn
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15-09 14:21
Ellroe32 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:29:
Ik heb ook een dynamisch contract. Gewoon om idd ook een gevoel hierbij te krijgen.

Ik stuur nu eigenlijk op NOM, maar eigenlijk zou dat niet moeten met dynamisch denk ik.

Hier moet je gewoon inkopen op de laatste prijs met 2500w en verkopen op de hoogste prijs. Minimaal prijsverschil van 10ct.

Ik heb het al een paar keer geprobeerd, het prijsverschil tussen laagste dag tarief en hoogste moet erg groot zijn om hier zichtbaar profijt van te hebben, want uiteindelijk handel je met 3,5 max 4 kw aan stroom
Resultaat: meer netbelasting en weinig profijt is mijn conclusie

Mijn strategie met minder zonnige dagen is nom (in de zin van 0 watt) draaien en zoveel mogelijk laden op auto stand, en oo zonnige dagen, vroege ochtend uren terug leveren, vanaf 09:00 / 10:00 laden en dan eventueel in het duurste uur in de avond ergens tussen 1800-2000 iets van 1,5 kwh terugleveren vanuit de accu naar het net, zodat ik 1,5-2 kw over houd voor avond nacht nom. Werkt voor mij goed met dynamisch contract. Gevolg is wel dat je er meer omkijken naar hebt, maar ik zie het hele project ook als hobby en niet als een apparaat waar ik niet meer naar om hoef te kijken

NL | Marstek Venus E, V151 | CT003 V110

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:04

S2S

Ellroe32 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:29:

Winsten kunnen behaalt worden met zo’n contract met veel terugleveren, als je het voor de winst doet. Tot dat ze ook dit gaan belasten , ik zit momenteel in de min getallen , gaat een goedkope maand worden. De accu helpt ook mee om dit te bereiken door de rest van de dag op gratis of goedkope stroom nom te draaien . Het doel is eigenlijk nom, maar ik heb net iets te veel zonnepanelen, ooit komt er een tweede accu bij.

[ Voor 5% gewijzigd door S2S op 30-03-2025 10:56 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

S2S schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:53:
[...]

Winsten kunnen behaalt worden met zo’n contract met veel terugleveren, als je het voor de winst doet. Tot dat ze ook dit gaan belasten , ik zit momenteel in de min getallen , gaat een goedkope maand worden. De accu helpt ook mee om dit te bereiken door de rest van de dag op gratis of goedkope stroom nom te draaien . Het doel is eigenlijk nom, maar ik heb net iets te veel zonnepanelen, ooit komt er een tweede accu bij.
Je moet toch wel aardige hoeveelheden verhandelen om er wat serieus aan over te houden. Als ik de energie prijzen bekijk en de aanschafkosten van de accu en installatie bekijk vind ik het echt niet de moeite om te gaan handelen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POf4zt6amB2iUN3o8u8Yi7csoGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GjLUl5TAZcFxxdqZeuBImlGG.jpg?f=fotoalbum_large

Het is friet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emiel-38
NoFate schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:10:
[...]

Hoi, een paar replys, terug, voor @Satbird werkt het wel? Eventueel die diagnose doen?
Na de stappen van satscan ziet het er zo uit....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRxWxvrVum9fYwqQEmasrX4g5io=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSMU29tm1pTYCJQPI0WWwqtk.jpg?f=fotoalbum_large

Het is gewoon drama wat die chinezen verzinnen, als de kwaliteit echt is zoals dit dan kunnen we onze borst nat maken...hoe moeilijk kan het zijn om een paar accu's met elkaar te laten praten.😡

[ Voor 13% gewijzigd door emiel-38 op 30-03-2025 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick-
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-07 23:24
MacD007 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:46:
[...]

ik snap je probleem niet.
Als je dit in twee aparte groepen wil doen (in NL zijn groepen in het algemeen met 16A afgezekerd), kun je dus tot max 3680W gaan.
Dus je zou zelfs deze twee PIB van 2.500W en 800W op één eigen groep zetten, alleen mogen daar dan geen andere verbruikers op. heb je dus een max belasting van 3.300W, blijf je dus ruim onder de limiet van 3.680W (bij 16A).
Bij ontladen heb je de grens van 800W en kun je kiezen voor 2500W.
Bij laden is geen limiet en gaat het standaard tot 2500W (als er zoveel opwek is), dus bij 2 batterijen volop laden tik je de 5000W aan.
M.a.w. wees allemaal verstandig en doe geen 2 accu’s achter 1 automaat. Doe je dat wel, zorg dat je minimaal 4mm2 kabel hebt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

.
Snap eerlijk gezegd de NOM term niet, komt deze van Marstek zelf? Dat gaat waar ik het van ken over een achterhaald concept uit de woningbouw. En is in Nederland een jarenlang gepromoot concept welke afwijkt van de werking icm een thuisbatterij…

Of moet ik maar accepteren dat het nu Nul Op de Meter voor x minuten/seconden is gaan beteken ipv gebalanceerd op jaarbasis?

(Offtopic) Word al niet meer als uitgangspunt genomen en ging om de balans tussen geleverde en terug geleverde energie. Dat vond men een prima eindresultaat op jaarbasis en er ging meer aandacht naar opwekken dan consuminderen. Gelukkig is dat aan veranderen en komen we meer richting passiefhuis (the way to go) (offtopic)

Met een thuisbatterij kun je tientalle doelen na streven. Zelf denk ik dat zelfverbruik zonne-energie verhogen de meest logische is voor de lange termijn. Oftewel je eigen opwek zoveel als mogelijk binnen de meter houden.
Tijdelijk kan de dayehead (dynamisch) en de onbelansmarkt (traden) interessant zijn maar dat is een aftikkende klok en daar heb je technisch gezien niks maar dan ook niks te zoeken met de ac en dc omzettingen en dan ook nog eens op laagspanning net en met een laagvoltage batterij.
Dat ga je nooit winnen van de hoogvoltage batterij en zeker niet van oplossingen op het hoogspanningsnet.

Daarom lees ik ook met interesse mee over veiligheid en RTE van de Marstek.

-RTE zit tussen 75/85% wat ik zo lees
-Veiligheid ben ik benieuwd naar mijn eerdere vraag over hoe de keuze knop zit met verhogen zit waarbij wij hier weten potentieel gevaar in zit; zit dir achter een installateurs code of met de juiste waarschuwingen die je moet bevestigen?

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 30-03-2025 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emiel-38
Satbird schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:35:
Met 2 Venus en single phase config met FW150 werkt het veel stabieler, er is geen gelijktijdig en langdurig charge en discharge tussen de 2 Venus batterijen, Heel fijn . Wel elke Venus afzonderlijk eerst van te voren single phase diagnose doorvoeren in AI. Zorg dat de ander eerst op manual staat, dit lijkt dan allemaal goed te gaan. Tot nu toe tevreden met deze verbetering. Op naar de volgende FW ;)
Het lijkt erop dat het met 2 accu's iets beter gaat, wanneer je meer accu's hebt dan is het systeem totaal van slag. Schijnbaar gaan ze er niet vanuit dat er meer dan per huishouden worden verkocht.

Begin ondertussen licht spijt te krijgen van deze aankopen....en dan nog een 4e accu onderweg🤔🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt1977
emiel-38 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:43:
[...]

Het lijkt erop dat het met 2 accu's iets beter gaat, wanneer je meer accu's hebt dan is het systeem totaal van slag. Schijnbaar gaan ze er niet vanuit dat er meer dan per huishouden worden verkocht.

Begin ondertussen licht spijt te krijgen van deze aankopen....en dan nog een 4e accu onderweg🤔🤨
veel geinteresseerden hier op het forum die hem willen kopen, die de actie mislopen hebben

7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt1977
Eigenlijk iemand al een factuurtje gekregen van de groepsaankoop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

DePrutser schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:18:
[...]

Je moet toch wel aardige hoeveelheden verhandelen om er wat serieus aan over te houden. Als ik de energie prijzen bekijk en de aanschafkosten van de accu en installatie bekijk vind ik het echt niet de moeite om te gaan handelen. [Afbeelding]
Daar heb ik het toch helemaal niet over? Ik heb het over overschot terug leveren met een dynamisch contract , (je krijgt dan uurprijs terug, en met nom dus het verschil van de goedkoopste en duurste prijs (vaak op begin avond) boven op je accu die NOM meedraait . Handelen doet deze accu niet , die laad op AI alleen goedkoop stroom en levert dat terug met NOM.(en dat gaat op vraag, kijkt niet wanneer het duur is, manueel zou je dit wel kunnen doen) Alleen is het wel zo dat dit overschot terug leveren meehelpt om de terugverdientijd te verkorten, helemaal bij 1 accu, daarom moet je investeringsprijs ook laag zijn. Want een accu terugverdienen is lastig . Gaat je met veel geluk 4 a 5 jaar lukken , realistisch 7. Plus dynamisch betaal je hier in Nederland geen teruglever boete .

Wij zaten hier met een teruglever boete van 250 euro per jaar. Stel dat ze dynamische contract aanhouden zou dat deel al 1000 euro op 4 jaar schelen, moeten we hier dus 950 euro zien te verdienen met deze accu in 4 - 5 jaar. De accu is eigenlijk pas leuk als deze zich dus terugverdiend heeft en tot het einde van zijn leven meedraait.

[ Voor 20% gewijzigd door S2S op 30-03-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt1977
vandaag 2de groep in de kast aangesloten voor de toekomstige 2de batterij.
Ik heb toen per abuis met de kast te monteren de hoofdschakelaar uitgezet met als gevolg dat niks nog stroom had en dus ook de batterij uitviel.
Na de hoofdschakelaar terug aan te zetten viel het mij op dat de Marstek niet automatisch terug contact op nam met de HW P1, en dit dus eerst in de app terug moest geconfigureerd worden.

FYI

[ Voor 68% gewijzigd door kurt1977 op 30-03-2025 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Geld verdienen met handelen met een Marstek lijkt mij moeilijk haalbaar. Je zit altijd met een rendementsverlies van 25% dat je moet ophalen in de prijsverschillen. Als je dan teveel ontlaadt heb je niks meer voor de nacht of om pieken in verbruik op te vangen.

Mijns inziens is NOM en uw eigen opgewekte stroom maximaal benutten nog steeds de beste optie.

Als ik persoonlijk kijk naar deze maand maart die sterk vergelijkbaar is met september 2024, zowel qua PV productie als qua mijn verbruik dan kan ik volgende conclusies trekken:

September 2024 : PV opwek 900kwh, verbruik 976 kwh, 461 kwh afname uit net, injectie 389 kwh
57% van mijn PV productie gebruikt en 47,3% zelfredzaam

Maart 2025 tem 29/03 : PV opwek 1140kwh, verbruik 1016 kwh, 61 kwh afname uit net, injectie 185 kwh
83,8% van mijn PV productie gebruikt en 94% zelfredzaam

Dit heb ik kunnen realiseren met mijn 2MT's (tesamen 263 kwh geladen en 197.8 kwh ontladen) geeft gezamelijke rte van 75%. Ben daar zeer tevreden mee.
Mijn derde wordt einde april geleverd en dan zal ik er één op elk van de 3 fasen plaatsen om te trachten zo weinig mogelijk terug te leveren op elke fase. Vrees dat we in de toekomst nog afgerekend gaan worden op ongelijke belasting van de fasen...met die digitale meters weten (meten) ze immers alles.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

S2S schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:07:
[...]

Daar heb ik het toch helemaal niet over? Ik heb het over overschot terug leveren met een dynamisch contract , (je krijgt dan uurprijs terug, en met nom dus het verschil van de goedkoopste en duurste prijs (vaak op begin avond) boven op je accu die NOM meedraait . Handelen doet deze accu niet , die laad op AI alleen goedkoop stroom en levert dat terug met NOM.(en dat gaat op vraag, kijkt niet wanneer het duur is, manueel zou je dit wel kunnen doen) Alleen is het wel zo dat dit overschot terug leveren meehelpt om de terugverdientijd te verkorten, helemaal bij 1 accu, daarom moet je investeringsprijs ook laag zijn. Want een accu terugverdienen is lastig . Gaat je met veel geluk 4 a 5 jaar lukken , realistisch 7. Plus dynamisch betaal je hier in Nederland geen teruglever boete .
Ik reageer op:
De accu helpt ook mee om dit te bereiken door de rest van de dag op gratis of goedkope stroom nom te draaien.

Dan ben je toch effectief aan het handelen alleen gebruik je het zelf?

Je laad je accu op een goedkoop moment en ontlaad op een duur moment?

Het is friet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

DSSW schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:12:
Geld verdienen met handelen met een Marstek lijkt mij moeilijk haalbaar. Je zit altijd met een rendementsverlies van 25% dat je moet ophalen in de prijsverschillen. Als je dan teveel ontlaadt heb je niks meer voor de nacht of om pieken in verbruik op te vangen.

Mijns inziens is NOM en uw eigen opgewekte stroom maximaal benutten nog steeds de beste optie.

Als ik persoonlijk kijk naar deze maand maart die sterk vergelijkbaar is met september 2024, zowel qua PV productie als qua mijn verbruik dan kan ik volgende conclusies trekken:

September 2024 : PV opwek 900kwh, verbruik 976 kwh, 461 kwh afname uit net, injectie 389 kwh
57% van mijn PV productie gebruikt en 47,3% zelfredzaam

Maart 2025 tem 29/03 : PV opwek 1140kwh, verbruik 1016 kwh, 61 kwh afname uit net, injectie 185 kwh
83,8% van mijn PV productie gebruikt en 94% zelfredzaam

Dit heb ik kunnen realiseren met mijn 2MT's (tesamen 263 kwh geladen en 197.8 kwh ontladen) geeft gezamelijke rte van 75%. Ben daar zeer tevreden mee.
Mijn derde wordt einde april geleverd en dan zal ik er één op elk van de 3 fasen plaatsen om te trachten zo weinig mogelijk terug te leveren op elke fase. Vrees dat we in de toekomst nog afgerekend gaan worden op ongelijke belasting van de fasen...met die digitale meters weten (meten) ze immers alles.
Mooie verbetering zelf verbruik en goed onderbouwd bericht! Dank

Ps je meter blijft bij wet intern salderen en in jouw wijk transformator zit alles gewoon weer aan elkaar geknoopt. Zou me daar niet te druk over maken. Wel help jij de wijk transformator bij zijn balanceringstaken, vandaar dat de netbeheerder hier ook diverse regels voor heeft bij aansluiten 1 fase pv omvormers. Voor nu zijn die er niet voor batterij, wellicht in de toekomst dat men dit gelijk trekt.

Of en wie zich er aanhoudt is helaas minimaal op pv gebied. Je kunt zelf meten hoe goed dit in jouw wijk gaat door een voltage meting bij volle bak zon per fase te doen. Hoe hoger verschil in voltage hoe meer omvormers er zijn aangesloten zonder rekening te houden met de netcode.

Mocht je dit een interessant onderwerp vinden er zijn tientalle topics over met vakinhoudelijke kennis 👍

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 30-03-2025 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

DePrutser schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:14:
[...]

Ik reageer op:
De accu helpt ook mee om dit te bereiken door de rest van de dag op gratis of goedkope stroom nom te draaien.

Dan ben je toch effectief aan het handelen alleen gebruik je het zelf?

Je laad je accu op een goedkoop moment en ontlaad op een duur moment?
Maar daar heb je geen invloed op .. op de AI stand regelt hij dit zelf . Dus in hoeverre is dit handelen ? Hij laadt gewoon met een dynamisch contract goedkope stroom op AI stand, dat wil je toch ook als er geen zon is ? En dat helpt dus mee om je accu sneller terug te verdienen , want zonder zon gebruik je nog steeds stroom . Hij levert dit dan wanneer er vraag is, ongeacht of dit op het duurste moment is. Maar vaak komt dat hier wel voor dat de accu ontlaad in de duurdere uren (begin avond)

[ Voor 10% gewijzigd door S2S op 30-03-2025 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emiel-38
kurt1977 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:52:
[...]

veel geinteresseerden hier op het forum die hem willen kopen, die de actie mislopen hebben
Idd....hou marktplaats in de gaten😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!
emiel-38 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:21:
[...]

Na de stappen van satscan ziet het er zo uit....[Afbeelding]

Het is gewoon drama wat die chinezen verzinnen, als de kwaliteit echt is zoals dit dan kunnen we onze borst nat maken...hoe moeilijk kan het zijn om een paar accu's met elkaar te laten praten.😡
Ziet er dramatisch uit.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

emiel-38 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:21:
[...]

Na de stappen van satscan ziet het er zo uit....[Afbeelding]

Ff nieuwsgierig; waarom geen Growatt APX HV en 3P hybride omvormer gekocht? Zit je op vrijwel zelfde investering en heb je een compleet andere sturing en RTE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weirdo12
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10:18
b03tz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:03:
Heb al veel gelezen op dit topic, ik heb gisteren de batterij binnengekregen (het 5KW model) maar is tot nu toe 1 groot drama eigenlijk.

De batterij staat naast de meterkast, in de meterkast hangt de beruchte CT003 meter. Mijn ervaringen tot nu toe: de meter toevoegen in de app was erg lastig maar is uiteindelijk gelukt. Echter de connectie tussen de batterij en de meter is eigenlijk non-existant. Wat resulteert in een batterij die eigenlijk altijd standby staat en niets doet.

Ik heb de HomeWizard P1 meter maar besteld om te kijken of dat gaat werken. Echter ik wilde net even wat dingen opnieuw toevoegen, bleken er helemaal geen apparaten meer in mijn lijst te staan van de app (er zijn geen apparaten toegevoegd, klik op + etc). Dit terwijl in het hoofdscherm wel mijn batterij benaderbaar was.

Dus 'k dacht, log even uit en in; maar nu kan 'k helemaal niet meer inloggen. Geen foutmelding niets, hij laadt even en er gebeurt niets. App opnieuw geïnstalleerd: niets. Nieuw wachtwoord aanvragen: krijg geen e-mail binnen met verificatie code.

edit:
de website http://www.marstekenergy.com/ ligt er bij mij ook uit, toeval? haha
Dat is toevallig; Ik heb sinds 24-3 dezelde batterij, hetzelfde probleem met de CT003, ook maar een home wizzard P1 meter gekocht en die krijg ik ook niet werkend. De P1 meter van Marstek lijkt wel meterstanden uit te lezen, maar wil niet koppelen met de batterij; de Home wizzard P1 meter wil wel koppelen met de batterij, maar leest (in de marstek app) geen meterstanden uit... Gek word ik ervan. Ik ben ook nog bezig met emuleren van meters in home assistant, tot op heden zonder resultaat.
Voor de duidelijkheid: De batterij staat vrijwel naast de wifi-router (met dun muurtje ertussen_ en de marstek p1 meter staat letterlijk op de wifi-router. Beter wordt het niet.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Weirdo12 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:38:
[...]

Dat is toevallig; Ik heb sinds 24-3 dezelde batterij, hetzelfde probleem met de CT003, ook maar een home wizzard P1 meter gekocht en die krijg ik ook niet werkend. De P1 meter van Marstek lijkt wel meterstanden uit te lezen, maar wil niet koppelen met de batterij; de Home wizzard P1 meter wil wel koppelen met de batterij, maar leest (in de marstek app) geen meterstanden uit... Gek word ik ervan. Ik ben ook nog bezig met emuleren van meters in home assistant, tot op heden zonder resultaat.
Voor de duidelijkheid: De batterij staat vrijwel naast de wifi-router (met dun muurtje ertussen_ en de marstek p1 meter staat letterlijk op de wifi-router. Beter wordt het niet.. :(
Misschien is juist te dichtbij ook mogelijk een uitdaging, probeer eens je wifi router wat verder weg te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

Weirdo12 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:38:
[...]

Antenna van de accu al horizontaal gezet?

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ErikVers schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:34:
[...]

Ff nieuwsgierig; waarom geen Growatt APX HV en 3P hybride omvormer gekocht? Zit je op vrijwel zelfde investering en heb je een compleet andere sturing en RTE?
Is die oplossing goedkoper dan 1.449€ incl BTW? Vrees van niet. Uw oplossing vraagt installatiekosten, vervangen van omvormers, keuring enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

DSSW schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:41:
[...]

Is die oplossing goedkoper dan 1.449€ incl BTW? Vrees van niet. Uw oplossing vraagt installatiekosten, vervangen van omvormers, keuring enz...
Ik reageerde op iemand met 3 units en de verkoopprijs van de 5kWh is €1899,- dan kom je op €5697,-
Alles wat onder de prijs in bijvoorbeeld speciale inkoop acties wordt verkocht daar vind ik wel wat van; als een verdeler geen kans krijgt wat te verdienen zodat die ook de gewenste service en dienstverlening kan blijven geven, nu en in de toekomst. Je moet gewoon strakke vaste prijzen hebben waar iedereen inkoop en verkopende partijen goed mee weg kunnen komen. Zie het hornbach concept.

Allemaal leuk die korting, maar het geeft onrust en geen ruimte voor de partijen. Je zal zien dat als dat blijft dat de betere partijen hun handen er vanaf halen.

Dan wil ik hem wel aan, zeker met een return of investment calculatie en rendement op lifetime.

En je kunt een mailtje en voor de monteur de deur open doen en een kop koffie aanbieden, is toch ff anders dan zelf assemblage en instellen wat we hier doen.

[ Voor 34% gewijzigd door ErikVers op 30-03-2025 12:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kurt1977
ErikVers schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:16:
[...]

Mooie verbetering zelf verbruik en goed onderbouwd bericht! Dank

Ps je meter blijft bij wet intern salderen en in jouw wijk transformator zit alles gewoon weer aan elkaar geknoopt. Zou me daar niet te druk over maken. Wel help jij de wijk transformator bij zijn balanceringstaken, vandaar dat de netbeheerder hier ook diverse regels voor heeft bij aansluiten 1 fase pv omvormers. Voor nu zijn die er niet voor batterij, wellicht in de toekomst dat men dit gelijk trekt.

Of en wie zich er aanhoudt is helaas minimaal op pv gebied. Je kunt zelf meten hoe goed dit in jouw wijk gaat door een voltage meting bij volle bak zon per fase te doen. Hoe hoger verschil in voltage hoe meer omvormers er zijn aangesloten zonder rekening te houden met de netcode.

Mocht je dit een interessant onderwerp vinden er zijn tientalle topics over met vakinhoudelijke kennis 👍
klopt volledig, maar mss zijn er nog andere merken die ongeveer hetzelfde doen, kosten , etc.
Kan niet vinden of die 800 of 2500 kan leveren.
Komt er op neer dat dit topic gaat over de Marstek en niet over een ander gelijkaardig product. (vergelijkingen doen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ErikVers schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:44:
[...]

Ik reageerd op iemand met 3 units en de verkoopprijs is €1899,-
Dan wil ik hem wel aan, zeker met een return of investment calculatie en rendement op lifetime.

En je kunt een mailtje en voor de monteur de deur open doen en een kop koffie aanbieden, is toch ff anders dan zelf assemblage en instellen wat we hier doen.
Voor mij is het een hobby die nog wat opbrengt en met de prijs van 1449€ per accu (300€/kwh) zeker geen slechte zaak. Als je dan gaat voor één MT per fase met NOM regeling op die fase wordt het vrij éénvoudig qua regeling en voldoet het perfect aan wat ik in gedachten heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

DSSW schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:50:
[...]

Voor mij is het een hobby die nog wat opbrengt en met de prijs van 1449€ per accu (300€/kwh) zeker geen slechte zaak. Als je dan gaat voor één MT per fase met NOM regeling op die fase wordt het vrij éénvoudig qua regeling en voldoet het perfect aan wat ik in gedachten heb.
100% eens alls hobby. Ik zou er zo een kopen voor in mijn moeder haar huurwoning op mijn eigen kosten. Strakke prijs per kWh opslag en je hebt er ook gelijk een backup optie bij in huis. Prima allemaal vandaar dat ik ook geinteresserd hier mee lees.

Ik reageerde op iemand met drie stuks; dan weet ik wel leuker spul om mee te hobbyen 👍😜🤙

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 30-03-2025 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:50:
[...]

Stekker batterij 😱

Overloper🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kurt1977 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:10:
vandaag 2de groep in de kast aangesloten voor de toekomstige 2de batterij.
Ik heb toen per abuis met de kast te monteren de hoofdschakelaar uitgezet met als gevolg dat niks nog stroom had en dus ook de batterij uitviel.
Na de hoofdschakelaar terug aan te zetten viel het mij op dat de Marstek niet automatisch terug contact op nam met de HW P1, en dit dus eerst in de app terug moest geconfigureerd worden.

FYI
Heeft iemand anders ook al een keer gemeld. Zou je dit in de feedback van de app willen melden dan hebben we de meeste kans dat het verbetert wordt.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:12:
Dat zal lastig gaan met maar twee telramen.... dan zouden we energiemeters moeten hebben met 6 stuks.
Voor elke fase in en uit en dan nog eigenlijk dag nacht, hoewel dat er misschien wel afgaat in de nabij toekomst.

m2c

Pagina: 1 ... 106 ... 267 Laatste

Let op:
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.