Ronald_61 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:37:
[...]
Het volgende geldt eigenlijk voor alle thuisbatterijen maar aangezien ik een Marstek heb en ik eigenlijk wel eens benieuwd ben naar welke grens mensen kijken hebben als ze het over NOM hebben. Met namen mensen die een Marstek hebben of binnen kort "krijgen".
Eigenlijk wordt met NOM bedoeld dat je over een heel jaar niet meer verbruikt dan terug levert.
M.a.w. je mag meer terug leveren dan je verbruikt. Eigen hoort dat ook van wegen compensatie van verliezen.
In dat geval heb ik geen batterij nodig. Maar ik wil ( ik denk meerdere personen in dit forum ) zoveel mogelijk eigen zonnen energie gebruiken en in het ideale geval altijd 0 W opnemen of leveren. Helaas onmogelijk.
Voor mij is NOM dan ook max. 50 W terug leveren of inkopen. En niet b.v. maximaal 50 W inkopen en hoeveel er terug geleverd wordt is niet interessant.
Waar ligt voor jullie de grens voor NOM?
.
Snap eerlijk gezegd de NOM term niet, komt deze van Marstek zelf? Dat gaat waar ik het van ken over een achterhaald concept uit de woningbouw. En is in Nederland een jarenlang gepromoot concept welke afwijkt van de werking icm een thuisbatterij…
Of moet ik maar accepteren dat het nu Nul Op de Meter
voor x minuten/seconden is gaan beteken ipv gebalanceerd op jaarbasis?
(Offtopic) Word al niet meer als uitgangspunt genomen en ging om de balans tussen geleverde en terug geleverde energie. Dat vond men een prima eindresultaat op jaarbasis en er ging meer aandacht naar opwekken dan consuminderen. Gelukkig is dat aan veranderen en komen we meer richting passiefhuis (the way to go) (offtopic)
Met een thuisbatterij kun je tientalle doelen na streven. Zelf denk ik dat
zelfverbruik zonne-energie verhogen de meest logische is voor de lange termijn. Oftewel je eigen opwek zoveel als mogelijk binnen de meter houden.
Tijdelijk kan de dayehead (dynamisch) en de onbelansmarkt (traden) interessant zijn maar dat is een aftikkende klok en daar heb je technisch gezien niks maar dan ook niks te zoeken met de ac en dc omzettingen en dan ook nog eens op laagspanning net en met een laagvoltage batterij.
Dat ga je nooit winnen van de hoogvoltage batterij en zeker niet van oplossingen op het hoogspanningsnet.
Daarom lees ik ook met interesse mee over veiligheid en RTE van de Marstek.
-RTE zit tussen 75/85% wat ik zo lees
-Veiligheid ben ik benieuwd naar mijn eerdere vraag over hoe de keuze knop zit met verhogen zit waarbij wij hier weten potentieel gevaar in zit; zit dir achter een installateurs code of met de juiste waarschuwingen die je moet bevestigen?
[
Voor 13% gewijzigd door
ErikVers op 30-03-2025 12:13
]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |