Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

Satbird schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:08:
Vandaag FW 150 gepushed gekregen op verzoek en is specifiek voor single phase en 2 Venus batterijen. Lijkt iets stabieler dan dan FW148.
Wow echt? Hoe krijg je die?

Ik heb nu 1 op Auto en 1 op Manual, en dat werkt echt heeeeel erg matig.

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermlek
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13:42
Zijn er nog mensen die een 3 fase aansluiting hebben met 2 batterijen? Welke firmware versie gebruiken jullie?
Ik gebruik momenteel v148 nadat men op bepaald moment v149 had gepusht maar dat was gewoonweg een ramp die stuurde al mijn geproduceerde zonne-energie naar het net. Heb toen onmiddellijk een roll back gevraagd maar vrees dat ik nu geen updates meer zal ontvangen. Ik gebruik de hw p1 meter maar heb de ct003 ook in standby klaar staan voor het geval hw nog eens goesting krijgt om stokken in de wielen te steken. De v148 werkt maar speelt graag een spelletje jojo : de ene batterij laad de andere op, op zich niet zo erg maar is niet erg efficient. Met mijn 2 batterijen kom ik wel de hele nacht toe op voorwaarde dat de batterijen zich volledig hebben opgeladen. De kwaliteit van de ct003 is wel ondermaats - ik heb op gelijk welke plaatst in de woning goede ontvangst van de hw p1 meter wat niet gezegd kan worden van de ct003. En daar wringt het schoentje omdat ik de 2de batterij op een andere fase moet zetten is de afstand naar de ct003 te groot om een stabiele verbinding te verzorgen.

2 MARSTEK VENUS E firmware v153-215 combination CT003 v117 app v1.6.49 meter Landis&Gyr E360 selectie meter Kaifa MA304-SMR5.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gvb73
  • Laatst online: 06-08 13:49
Maxwp schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:47:
[...]
Meen me te herinneren dat ik er vsn stond te kijken naar is dacht ik 1.5mm
De kabel is dik ivm buiten installeren denk ik
Uv etc
je hebt gelijk. Op de kabel staat gedrukt dat het 1.5mm² is. Maar dan is het nog >3000W wat geen probleem zou zijn over die korte afstand.

Mijn connectie (wifi & bt) is sinds deze namiddag weggevallen.
Geen idee wat er scheelt en het nadeel van deze waterdichte design is dat je nergens aan kan.

.BE - MT5.2KWh v151, HomeWizard P1 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_61
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10-09 16:04
Chris96 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:57:
Als ik het allemaal goed gelezen heb zou je dmv de Shelly pro 3em en deel van je huis nom of xom kunnen draaien.

Wij hebben vanuit de meterkast een 4mm2 naar de schuur lopen maar daar een onderverdeler (subbox) waar ik de Shelly pro 3em in zou willen monteren.
Deze zou dan de in/output van de schuur meten en opslaan in de marstek zodat de zonneoverschot van het dak van de schuur bewaard zou blijven voor de avond om het woon-werk verkeer weer in de auto te kunnen laden.
Als ik jouw opstelling goed begrijp ga je dan je zon energie min verbruik schuur opslaan en de stroom voor je huis inkopen via het net.

Die shelly in de meterkast plaatsen lijkt mij logischer.

2 x MT Venus V151, CT003 V114, ISKRA AM550, 1 fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:55
hermlek schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:49:
En daar wringt het schoentje omdat ik de 2de batterij op een andere fase moet zetten is de afstand naar de ct003 te groot om een stabiele verbinding te verzorgen.
Ik heb de batterijen nog niet, maar de batterij maakt toch geen direct contact met de ct003 ? de ct003 is toch met de wifi verbonden? en de marstek ook met wifi, dus ze mogen toch uit elkaars buurt staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurt1977
  • Laatst online: 20-09 09:38
Vandaag FW 150 gepushed gekregen op verzoek en is specifiek voor single phase en 2 Venus batterijen. Lijkt iets stabieler dan dan FW148.
Hier ook gekregen (zonder te vragen) maar heb nog geen 2de batterij dus wacht ik nog even af

7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

gvb73 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:57:
[...]

Ik vraag me af waarom die rechtstreeks moet aangesloten worden.

Als je mag opladen aan 2500W waarom dan niet ontladen aan 2500W over dezelfde (stopcontact)kabel?

Het enige verschil is volle kern tov flex alhoewel de originele kabel van de Marstek redelijk stroef/dik is vermoed ik dat die al 2.5mm² is en dan is 3500+W geen probleem.

En in de meeste verdeelkasten wordt ook flex 2.5mm² gebruikt.
Dit is even belangrijk om te weten. De 2.5mm2 zelf is het probleem niet (direct). Wel aan de dunne kant voor constante 2400W. Maar het probleem is het huisinstallatie. Laden gaat prima tot 3600 watt = 16 ampere (dan klapt de automaat in je meterkast er uit, prima). Maar het probleem is **leveren**.

Zit zo (Stel);

Je Marstek is aan het leveren maximaal (2400W). En je hebt er 2 frituurpannen en een LAN party is aan de gang. Links je meterkast, rechts de marstek, en jij zit in het midden met 2 frituurpannen+vrienden.

Dan kan er dus in theorie 16Ampere van links (uit het net) en 2400W (10 Amp) over dat stopcontact gaan lopen, zonder dat er een zekering uitklapt.

Dit is is gevaarlijk, dan kan je bedrading in je huis smelten. 800 watt is volgens mij een NEN norm (oud) uit de Solardin tijdperk waarbij je een klein beetje Solar op je verbruiksgroep mocht zetten. Ik ben geen electricien, dus correct me if I'm wrong.

Kort door de bocht: Pas op met terugleveren met meer dan 800watt op een verbruiksgroep waar zware dingen op zitten zoals waterkokers enzo. En begrijp de de amperestromen dan lopen.

Bij Twijfel: Vraag een kleur-op-kleur electromonteur ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Servowire op 28-03-2025 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emiel-38
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 03-09 19:48
Hi,

Vraagje aan de mensen die met shelly draaien en tevens de home wizard P1 aangesloten hebben.

Wanneer de shelly netjes de fase op 0 houdt schommelt bij jullie dan ook HW gemiddeld op 100W in de + ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

NoFate schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:13:
[...]

Ik heb de batterijen nog niet, maar de batterij maakt toch geen direct contact met de ct003 ? de ct003 is toch met de wifi verbonden? en de marstek ook met wifi, dus ze mogen toch uit elkaars buurt staan?
Ze praten via de wifi (via hun lokale IP 192, 10.0 of 172.16 adres), dus ze praten lokaal, heb ik gezien via Wireshark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
  • Laatst online: 20-08 18:20
Vandaag de shelly pro 3em geplaatst.
Eerste vaststelling, de marstek reageert sneller/ beter op de p1 HW.
Met de shelly latere reakties en mindere nom.

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt1977
emiel-38 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:21:
Hi,

Vraagje aan de mensen die met shelly draaien en tevens de home wizard P1 aangesloten hebben.

Wanneer de shelly netjes de fase op 0 houdt schommelt bij jullie dan ook HW gemiddeld op 100W in de + ?
Yep

Ik weet niet wie te geloven, de Shelly of de HW P1.
Als ik de Shelly geloof bestelen ze mij

7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
Hi,

Klopt is ook mijn vaststelling. Marstek reageert sneller en beter op de P1 HW.

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Servowire schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:22:
[...]

Ze praten via de wifi (via hun lokale IP 192, 10.0 of 172.16 adres), dus ze praten lokaal, heb ik gezien via Wireshark.
ah, dus ze moeten dus in de buurt staan van de ct003 ? dat is idd niet echt goed geregeld, dat hoeft toch neit met een home wizard P1 neem ik aan? want ik wou de batterij in mijn tuinhuis zetten, die heeft totaal geen bereik met de P1... Wel heb ik in mijn tuinhuis een AP hangen, dus de wifi is daar sterk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

kurt1977 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:26:
[...]

Yep

Er is wel een natuurkundig verschil. De Shelly meet de aderdraadjes. De PM1 meet wat de meter zijn mening is.

Je factuur volgt wat je netbeheerder doorgeeft aan de energiebeheerder.

[ Voor 10% gewijzigd door Servowire op 28-03-2025 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt1977
Servowire schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:27:
[...]

Er is wel een natuurkundig verschil. De Shelly meet de aderdraadjes. De PM1 meet wat de meter zijn mening is.

Je factuur volgt wat je netbeheerder doorgeeft aan de energiebeheerder.
Zelfde vraag nog steeds.

Is Shelly juist of is de digitale meter mij softwarematig aan het bestelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

NoFate schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:27:
[...]

ah, dus ze moeten dus in de buurt staan van de ct003 ? dat is idd niet echt goed geregeld, dat hoeft toch neit met een home wizard P1 neem ik aan? want ik wou de batterij in mijn tuinhuis zetten, die heeft totaal geen bereik met de P1... Wel heb ik in mijn tuinhuis een AP hangen, dus de wifi is daar sterk :)
Nee, ze moeten op hetzelfde netwerk zitten. Dus bijv. een accesspoint bij je CT en eentje bij Marstek in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emiel-38
kurt1977 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:26:
[...]

Yep

Dat idee kreeg ik ook al, vandaar de vraag🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Servowire schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:28:
[...]

Nee, ze moeten op hetzelfde netwerk zitten. Dus bijv. een accesspoint bij je CT en eentje bij Marstek in de buurt.
ah ok, dan klopt @hermlek zijn quote hieronder toch niet
hermlek schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:49:
En daar wringt het schoentje omdat ik de 2de batterij op een andere fase moet zetten is de afstand naar de ct003 te groot om een stabiele verbinding te verzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

kurt1977 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:28:
[...]

Zelfde vraag nog steeds.

Het kan zijn dat je Shelly verkeerde meetwaardes meet door interferentie van bijv. een andere fase.
Het kan zijn dat je energiemeter storing heeft en een te lage of juist te hoge waarde geeft
Het kan zijn dat beide zo is, of beide juist niet

Alleen met een gecalibreerde Amperetang van bijv. Fluke kun je betrouwbaar meten.

Ik gok zelf op; de shelly heeft wat ruis van een andere fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvb73
Servowire schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:17:
[...]

Dan kan er dus in theorie 16Ampere van links (uit het net) en 2400W (10 Amp) over dat stopcontact gaan lopen, zonder dat er een zekering uitklapt.
Een automaat meet toch de belasting over een draad. Dus volgens mij zal die nooit 26A doorlaten van gelijk welke richting het komt

Ik heb op 't werk collega's die electricien zijn en één heeft jaren keuringen gedaan.
Ik zal het aan heb eens vragen hoe het juist zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
Servowire schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:30:
[...]

Het kan zijn dat je Shelly verkeerde meetwaardes meet door interferentie van bijv. een andere fase.
Het kan zijn dat je energiemeter storing heeft en een te lage of juist te hoge waarde geeft
Het kan zijn dat beide zo is, of beide juist niet

Alleen met een gecalibreerde Amperetang van bijv. Fluke kun je betrouwbaar meten.

Ik gok zelf op; de shelly heeft wat ruis van een andere fase.
Denk ook dat je er moet vanuit gaan dat de geijktemeter de juiste waardes geeft aan de p1 hw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

gvb73 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:33:
[...]

Een automaat meet toch de belasting over een draad. Dus volgens mij zal die nooit 26A doorlaten van gelijk welke richting het komt

Ik heb op 't werk collega's die electricien zijn en één heeft jaren keuringen gedaan.
KLopt, maar het probleem is dat de stroom nooit de meter/automaat bereikt, er gaat lokaal dus stroom lopen tussen links en rechts in mijn voorbeeld.

Je hebt het helaas toch echt mis. Er is een reden dat er PV-Verdelers bestaan (google ajb) . Pas ajb op met te veel terugleveren. Misschien doe ik nu lullig maar wil niet dat mede-tweakers brand krijgen. Pas op mensen :o

[ Voor 10% gewijzigd door Servowire op 28-03-2025 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt1977
Svs79 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:34:
[...]

Denk ook dat je er moet vanuit gaan dat de geeikte meter de juiste waardes geeft aan de p1 hw
Jij bent zeker geen Belg O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt1977
Servowire schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:35:
[...]

KLopt, maar het probleem is dat de stroom nooit de meter/automaat bereikt, er gaat lokaal dus stroom lopen tussen links en rechts in mijn voorbeeld.

Je hebt het helaas toch echt mis. Er is een reden dat er PV-Verdelers bestaan (google ajb) . Pas ajb op met te veel terugleveren. Misschien doe ik nu lullig maar wil niet dat mede-tweakers brand krijgen. Pas op mensen :o
Ik ga ook eentje laten draaien op 2500 en de andere max 800 laten leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Svs79 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:34:
[...]

Denk ook dat je er moet vanuit gaan dat de geijktemeter de juiste waardes geeft aan de p1 hw
Assumption is the mother of all fuckups.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dolf_Tweakers schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:04:
[...]

Opgelet want dit begint een eigen leven te leiden.
De homologatie van Synergrid blijft noodzakelijk voor heel België.
Voor Vlaanderen dien je plug-in materiaal niet te melden aan Fluvius.

De bal is aan het rollen gegaan toen een medewerk(st)er van VEKA (Vlaams Energie en Klimaat Agentschap) met een reporter van De Tijd had gecommuniceerd.
Dat is dan in publicatie gekomen en na-gepapegaaid door HLN:

De Tijd 13/03/25:
Wie binnenkort plug-inzonnepanelen of -thuisbatterijen gebruikt, moet die dan toch niét aanmelden. Wel komt er een beperking tot maximaal twee stekkerpanelen per huishouden.
Vanaf maandag mogen de toestellen officieel verkocht worden in ons land.

"Wel leggen VEKA en Fluvius een maximaal toegelaten vermogen van 800 watt per elektriciteitsmeter op voor stekkertoestellen.
Dat komt in de praktijk neer op een tweetal plug-inzonnepanelen per gezin.

‘Wil je een grotere installatie, moet je naar een klassieke pv-installatie of thuisbatterij gaan’, zegt VEKA.
Hoewel er stemmen opgaan dat de beperking er komt na gelobby van de installateurs van klassieke pv-installaties en thuisbatterijen,
ligt de maatregel in lijn met wat onze buurlanden doen.
Zo geldt in Nederland een maximum van 600 watt en in Duitsland van 800 watt per huishouden.
Dat betekent overigens niet dat er geen combinatie van plug-inpanelen en een plug-inbatterij mogelijk is.
‘Zolang het totale injectievermogen per aansluitingspunt maar niet hoger is dan 800 watt’, aldus VEKA."
foutje, in Nederland geld een limiet van max. 800W ontladen (aantal batterijen speelt hierbij geen rol, tenminste als je deze als normale PiB gaat gebruiken, dus in een willekeurige WCD gaat stoppen. Je dient hierbij wel rekening houden dat de maximale belasting niet hoger dan 3680W (16A load) gaat worden.
wil je meer dan is dat in Nederland dus wel mogelijk, hiervoor dient net als een PV installatie, deze aangesloten te worden op een speparate groep waar ook geen normale verbruiker op aangesloten mag worden. deze dient dus over een eigen zekering, in Nederland is 16A de standaard.
In Nederland is dat via de netcode geregeld, waarbij er een verlicht eisenpakket voor invoertoestelen ( dus ook voor PiB ) is gesteld met de beperking < 800W levering, in Nederland maakt het eigenverbruik dus niets uit, want indien je huis niets zou afnemen, zou deze in principe zijn volledige ontlading richting net kunnen sturen.
HLN 13/03/25:
Verkoop stekkerzonnepanelen toegelaten vanaf maandag: maximum 2 exemplaren per gezin
Er komt dan toch geen meldingsplicht bij de distributienetbeheerder Fluvius voor het gebruik van plug-inzonnepanelen en -thuisbatterijen in Vlaanderen.
Dat zijn zonnepanelen en thuisbatterijen die geen installatie of keuring vereisen, maar op precies dezelfde manier werken als hun klassieke tegenhanger zodra ze in het stopcontact gaan.
Wel komt er een beperking tot maximaal twee stekkerpanelen per huishouden. Dat meldt De Tijd donderdag.

De zogenaamde plug-and-playtoestellen zijn in Duitsland en Nederland al een tijd ingeburgerd. Ze zijn vooral populair bij wie geen eigen dak heeft om panelen op te plaatsen,
zoals wie in een huurhuis of een appartement woont.
Vanaf maandag is de verkoop van dergelijke toestellen officieel toegelaten in ons land, als ze beschikken over een speciale homologatie voor België.
Ze gebruiken is pas toegelaten vanaf 17 april.

Eerder werd gecommuniceerd dat er een verplichte aanmelding bij Fluvius zou komen van stekkertoestellen, in lijn met de registratie van klassieke pv-installaties en thuis­batterijen.
Maar dergelijke meldingsplicht komt er niet voor plug-inzonnepanelen en -thuisbatterijen in Vlaanderen, bevestigt het Vlaams Energie en Klimaat Agentschap (VEKA) aan De Tijd.
In Wallonië komt zo’n meldingsplicht er wel.

Dat stuk van De Tijd is slechts een gedeelte want ik heb geen abbo.

Maar wat kunnen we lezen:
Er zijn combinaties van plug-inpanelen en een plug-inbatterij mogelijk, zolang het totale injectievermogen naar het net per aansluitingspunt maar niet hoger is dan 800 watt.

Waarschijnlijk de reporter, met minimale technische kennis, trekt hieruit de foute conclusie.
Je kan wel degelijk meer plugin-zonnepanelen plaatsen maar dan wel in combo met een plugin-batterij.
Die batterij mag meer dan 800W terugleveren in jouw installatie, zolang je het op dat moment zelf verbruikt.
Stel je draait een wasje. Op het moment dat het water wordt opgewarmd, verbruikt die ong 2400W. Als die 2400 W op dat moment uit de batterij wordt getrokken, levert die nog steeds niet terug aan het net, geen injectie.

Per aansluitpunt waar geen AREI-gekeurde PV is aangemeld bij Fluvius, mag er maar max. 800W injectie ontstaan.
Per aansluitpunt waar wel AREI-gekeurde PV is aangemeld bij Fluvius, mag er max. 800W + gemeld omvormer-vermogen injectie zijn.
Uiteraard kan dit maar enkel bij digitale meter gemeten worden.

Wat er gebeurd als er een overschrijding is, nergens te vinden. Poepe-kletsen? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 28-03-2025 18:45 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

kurt1977 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:38:
[...]

Ik ga ook eentje laten draaien op 2500 en de andere max 800 laten leveren
Op de zelfde groep? Dat is redelijk safe, maar dan nog als je een zware verbruiker hebt tussen Net en je Marstek stopcontact kan er ... in theorie. Op een stukje bedrading. 2500+800+(uit het net 3600) lopen = 6900 watt = 30 ampere.

Heb je dan wat lelijke bouwmarkt klemmetjes, of wat beunhaas bedrading van een vorige bewoner, dan loopt er wel echt veel stroom dat stukje draad.

Ik heb het idee dat niemand mij waardeert mbt deze waarschuwingen. Dus dit is mijn laatste post over dit specifieke detail. Niets mis met stekkeraccus, mits je begrijpt wat je aan het doen bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kurt1977
Servowire schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:41:
[...]

Op de zelfde groep? Dat is redelijk safe, maar dan nog als je een zware verbruiker hebt tussen Net en je Marstek stopcontact kan er ... in theorie. Op een stukje bedrading. 2500+800+(uit het net 3600) lopen = 6900 watt = 30 ampere.

Heb je dan wat lelijke bouwmarkt klemmetjes, of wat beunhaas bedrading van een vorige bewoner, dan loopt er wel echt veel stroom dat stukje draad.

Ik heb het idee dat niemand mij waardeert mbt deze waarschuwingen. Dus dit is mijn laatste post over dit specifieke detail. Niets mis met stekkeraccus, mits je begrijpt wat je aan het doen bent.
Jawel hoor, ik waardeer je waarschuwingen, zou ook niet graag hebben dat de boel in de fik gaat.

Wij hebben een nieuwbouw, dus recente bedrading.
Batterij 1 zit op een aparte groep zonder ander verbruikers, batterij 2 gaat ook op een aparte groep zonder andere verbruikers , allen met 3G2.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Svs79 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:23:
Vandaag de shelly pro 3em geplaatst.
Eerste vaststelling, de marstek reageert sneller/ beter op de p1 HW.
Met de shelly latere reakties en mindere nom.
Vraagje hoe snel is je energiemeter... 1, 5 of 10 sec?
Bij 1 sec voegt de shelly op dit punt niets toe idd.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153/155 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hi,

Tussen de shelly en de p1 danwel de dedicated dinrail HW meter zit hier 15 watt afwijking.

De shelly ziet 0 en de p1 ziet nog 15 watt.
De dedicated HW rail meter die tussen de accu zit conformeert die afwijking. Die meet volgens mij accurater dan de shelly.
Dwz zeggen dat ik daar zie dat de accu inderdaad iets meer vermogen zou mogen laden of lossen om op die 0 te zitten.

De shelly houd hier beter "0" dan de p1 omdat ik een 10 seconden meter heb.
Dus dan zit hij strakker op het verbruik/overschot.
Wel met 15 watt afwijking gemiddeld genomen.

Maar goed dat zie je alleen bij pulserende gebruikers.
Dus ergens is het mischien ook wel lood om oud ijzer.

Ga je kijken in de app kijken wat de marstek zelf op het scherm aan geeft dan is de afwijking tussen wat die app zegt en wat er werkelijk aan vermogen loopt best wel afwijkend.
Bij laden neemt hij meer dan de app zegt.
En bij lossen doet hij minder dan wat de app zegt.

Maar voor deze maand 100% NOM met alles tussen laag vermogen in de nacht en vol vermogen overdag.
Kom ik met de Homewizard dinrail meter nog altijd rond de 75% rte een pietsje hoger zelfs nog.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

kurt1977 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:45:
[...]

Jawel hoor, ik waardeer je waarschuwingen, zou ook niet graag hebben dat de boel in de fik gaat.

Wij hebben een nieuwbouw, dus recente bedrading.
Batterij 1 zit op een aparte groep zonder ander verbruikers, batterij 2 gaat ook op een aparte groep zonder andere verbruikers , allen met 3G2.5
Paint.exe Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DWRQqt7mGEeIyNifZriifnj_dg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3zZ5f88tzGiF28WGgBYra5Ng.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvb73
gvb73 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:59:
[...]
Mijn connectie (wifi & bt) is sinds deze namiddag weggevallen.
Geen idee wat er scheelt en het nadeel van deze waterdichte design is dat je nergens aan kan.
Het werkt weer.

Ik vond in mijn router het IP terug (mac address start met 50).
Er naar pingen was meer time outs dan replies.
Van de berging verhuisd tot op een 3 tal meter van de router (voordeel van dit plug'n play ding)
en de replies waren beter maar het werkte nog niet in de app.

Battery uit en aan zetten helpt niet.
Stekker uit trekken hielp niet.

Wat wel werkte is de batterij uitzetten en ook de stekker en dan 5+ minuten wachten.
De wifi controller blijkt nog wat door te werken voor ie uit valt.

Wifi en BT licht weer op en de app update weer.

Hopelijk wordt het stabieler met de wifi repeater die op komst is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
gvb73 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:33:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNd6mxO1xeGEhQnFT_yac-1XeCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oB2eWJl9bQXNK7eXtE0tyj49.jpg?f=fotoalbum_large

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvb73
in zo'n geval van overbelasting knalt de differentieel er uit (of aardlekschakelaar in Nederland?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

gvb73 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:58:
[...]

in zo'n geval van overbelasting knalt de differentieel er uit (of aardlekschakelaar in Nederland?)
Nee, want de stroom gaat niet naar aarde. de stroom loopt van accu, omvormer via de (in house) bekabeling van accu via de frituurpan naar nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvb73
Servowire schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:00:
[...]

Nee, want de stroom gaat niet naar aarde. de stroom loopt van accu, omvormer via de (in house) bekabeling van accu naar de frituurpan.
Dat kan toch alleen als die batterij & frietketels allemaal op dezelfde kring zitten?

En dan nog dan knalt de automaat van die kring er uit.
Dat zal ie al doen als die 2 frietketels gelijktijdig opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt1977
Dus 2 batterijen (2500 + 800) verdeeld over 2 aparte groepen, op een mono fase, zonder andere gebruikers = geen goed idee?
Mijn PV installatie levert ook 4K, is dat dan geen probleem?

Dan heb ik een batterij in de aanbieding (en nog een paar leden denk ik)

[ Voor 7% gewijzigd door kurt1977 op 28-03-2025 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kurt1977 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:07:
[...]

Dus 2 batterijen (2500 + 800) verdeeld over 2 aparte groepen, op een mono fase, zonder andere gebruikers = geen goed idee?

Dat is perfect veilig, geen enkel probleem.aparte groep 16a voor elke Marstek ( niets anders op die groep ) en je hebt nooit problemen

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik78
  • Laatst online: 11-07 13:44
gvb73 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:03:
[...]

Als je de Marstek op de zelfde groep aansluit zal de zekering er niet knallen. Want er gaat geen 20A door de automaat want de Marstek levert 2500watt de rest gaat via het net.

Dat kan toch alleen als die batterij & frietketels allemaal op dezelfde kring zitten?

En dan nog dan knalt de automaat van die kring er uit.
Dat zal ie al doen als die 2 frietketels gelijktijdig opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emiel-38
Hou me op de hoogte, hier 3 accu's op 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 21:45
Ronald_61 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:03:
[...]

Als ik jouw opstelling goed begrijp ga je dan je zon energie min verbruik schuur opslaan en de stroom voor je huis inkopen via het net.

Die shelly in de meterkast plaatsen lijkt mij logischer.
Nee, het huis heeft momenteel zijn eigen PV set en Hw batterij.
Echter wil ik de PV opwek van de schuur opslaan voor het laden van de EV in de avond met de opwek van overdag.

We betalen nu 44 euro per maand aan teruglever boete door de hoge opwek op jaar basis. Ik zou dat liever opslaan 5a10kWh en dat in de avond in de EV stoppen. 8a9 kWh is voldoende voor volledige afdek van de dagelijkse rit.

Als ik een shelly op de inkomende kabel zet. Met een marstek op een eigen groep in de subbox in de schuur zou dit moeten kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Chris96 op 28-03-2025 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die automaat zal er niet uitknallen als op het moment dat uw 2 frietketels aanstaan uw Marstek ook 2500w levert. Als uw Marstek niet levert dan zal de automaat wel uitknallen met 2 frietketels in dienst.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153/155 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-09 23:35
Ik kan toch prima op 2 verschillende groepen (met kleine tot middel verbruikers) marsteks zonder ontgrendeling plaatsen? 2500w laden 800w ontladen.
En dan ook (als dat gaat lukken) de 2 batterijen op aparte fasen. (Ik heb ook een 1 fasen PV, mag op doe fase ook geen batterij)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

kurt1977 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:07:
[...]

Als die 2 Marsteks samen, op een losse groep zitten zonder verbruikers, dan zit je op 3300 watt. Dat zou technisch - denk ik - (ik ben geen elektricien) moeten kunnen. Mono fase (1 Fase) is normaal 25, 35, of 40 ampere (hangt van hoe oud je installatie af. Dat moet opzich ook passen.

Maar Marsteks op een verbruikgroep: Oppassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.reus
Servowire schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:33:
[...]

Maar Marsteks op een verbruikgroep: Oppassen.
Ook met de standaard 800w ontladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

r.reus schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:33:
Ik kan toch prima op 2 verschillende groepen (met kleine tot middel verbruikers) marsteks zonder ontgrendeling plaatsen? 2500w laden 800w ontladen.
En dan ook (als dat gaat lukken) de 2 batterijen op aparte fasen. (Ik heb ook een 1 fasen PV, mag op doe fase ook geen batterij)?
Ik word gek denk ik. Maargoed. ik ga reageren.

Hangt er vanaf. Als op die groep meer dan net (3600W) +marstek (2500w) kan lopen, dan kan een gedeelte van de bekabeling meer dan 16A gaan lopen. Nogmaals.

Zelfs bij 800W zou dit kunnen gebeuren. Stel je frituurpan van Ome Jos pakt 3600 Watt, en er staat 800 watt aan audio/beamers/video/koelkast aan ...

....en jij levert 800 W met je marstek dan loopt er 3600 Watt uit de muur, en 800W uit je Marstek. = 4400W. Puur feitelijk gezien dus te veel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DWRQqt7mGEeIyNifZriifnj_dg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3zZ5f88tzGiF28WGgBYra5Ng.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Servowire op 28-03-2025 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.reus
Servowire schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:35:
[...]

Hangt er vanaf. Als op die groep meer dan net (3600W) +marstek (2500w) kan lopen, dan kan een gedeelte van de bekabeling meer dan 16A gaan lopen. Nogmaals. [Afbeelding]
Bedankt dat je toch een reactie geeft. Als ik het goed zie is dat dus 2500w + 800w ontladen, dat mag toch sowieso niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
r.reus schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:37:
[...]

Bedankt dat je toch een reactie geeft. Als ik het goed zie is dat dus 2500w + 800w ontladen, dat mag toch sowieso niet?
In mijn geval zit het sowieso op een andere groep en ook nog achter een andere aardlek. Beide zitten op een groep die gebruikt wordt, maar max 1000w. Batterijen laat ik toch op 800w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
SatScan schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:51:
[...]

Vraagje hoe snel is je energiemeter... 1, 5 of 10 sec?
Bij 1 sec voegt de shelly op dit punt niets toe idd.
1sec idd
Shelly ook?
Had m gekocht omdat de laatste dagen HW niet zo stabiel was, wat serverproblemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

r.reus schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:49:
[...]

In mijn geval zit het sowieso op een andere groep en ook nog achter een andere aardlek. Beide zitten op een groep die gebruikt wordt, maar max 1000w. Batterijen laat ik toch op 800w.
Dat is relatief veilig. Tot je meer dan 3600 (16 ampere automaat) - 800 w (niet gezekerd) gaat verbruiken op die groep. Persoonlijk neem ik zelf ook dat risico, maar feitelijk zou je m.i. de automaat in de meterkast moeten verlagen en extra automaat+aardlek bij je Marstek. Maar nogmaals vraag je elektricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvb73
[...]

Hangt er vanaf. Als op die groep meer dan net (3600W) +marstek (2500w) kan lopen, dan kan een gedeelte van de bekabeling meer dan 16A gaan lopen. Nogmaals.
fout en uw tekening is ook fout tenzij je echt die batterij op de kring van de frituur pannen steekt.

je hebt ongeveer 30A (16A + 14.5 ((2400+800)/220) beschikbaar.

het is niet dat die 30A uw kabels gaat doorbranden.

als er niets is dat 30A vraagt gaat er ook geen 30A automatisch door gaan.
als dat het geval zou zijn zou je uw 16A automaten niet eens kunnen op duwen als je er vanuit gaat dat er standaard 20A geleverd wordt.

dus uw 2 fritpotten van bv 2000W (4000W totaal) gaan dus 'maar' 18A trekken en geen 30.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

gvb73 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:16:
[...]

fout en uw tekening is ook fout tenzij je echt die batterij op de kring van de frituur pannen steekt.

je hebt ongeveer 30A (16A + 14.5 ((2400+800)/220) beschikbaar.

het is niet dat die 30A uw kabels gaat doorbranden.

als er niets is dat 30A vraagt gaat er ook geen 30A automatisch door gaan.
als dat het geval zou zijn zou je uw 16A automaten niet eens kunnen op duwen als je er vanuit gaat dat er standaard 20A geleverd wordt.

dus uw 2 fritpotten van bv 2000W (4000W totaal) gaan dus 'maar' 18A trekken en geen 30.
Dat is letterlijk mijn punt lol. en 30A is overdreven, maar meer dan 16A gaat er zeker wel lopen als u patat pakt op die groep (in belgisch: Friet, Kring)

Het is patat + U heeft het mis. Ik adviseer u om contact op te nemen met uw verzekeraar.

[ Voor 15% gewijzigd door Servowire op 28-03-2025 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Zelfs bij 800W zou dit kunnen gebeuren. Stel je frituurpan van Ome Jos pakt 3600 Watt, en er staat 800 watt aan audio/beamers/video/koelkast aan ...

....en jij levert 800 W met je marstek dan loopt er 3600 Watt uit de muur, en 800W uit je Marstek. = 4400W. Puur feitelijk gezien dus te veel.

[Afbeelding]
netjes hoor
gebruik ook altijd adobe paint.

maar natuurlijk is dit geen goede situatie maar als het goed is moet de marstek zelf ook bij kortsluiting afschakelen niet?
maar wat doet hij dan erna... na 10 sec weer proberen of blijft hij dan in fout hangen
tot dat je hem herstart

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Servowire schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:19:
[...]

[...]

Dat is letterlijk mijn punt lol. en 30A is overdreven, maar meer dan 16A gaat er zeker wel lopen als u patat pakt op die groep (in belgisch: Friet, Kring)

Het is patat + U heeft het mis. Ik adviseer u om contact op te nemen met uw verzekeraar.
patat of friet dat maakt wel een verschil natuurlijk
subiet eens gaan bakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Maxwp schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:37:
[...]
netjes hoor
gebruik ook altijd adobe paint.

maar natuurlijk is dit geen goede situatie maar als het goed is moet de marstek zelf ook bij kortsluiting afschakelen niet?
maar wat doet hij dan erna... na 10 sec weer proberen of blijft hij dan in fout hangen
tot dat je hem herstart
Er niet direct sprake van kortsluiting. Er is sprake van meer vermogen over 2,5mm2 (in NL standaard) bedrading in een gedeelte van het circuit tussen meter en WCD (stopcontacten). Niet enorm, maar in theorie bij een frietbaksessie zou er meer dan ongeveer 3600W (16A) kunnen stromen. Dat is niet wenselijk.

De Marstek heeft volgens mij geen automaatzekeringen. Misschien wel een BMS die ingrijpt bij _echte_ kortsluiting, maar dat is geen installatieverhaal.

Samengevat: Marstek veilig. Huisinstallatie: Even goed kijken hoe je groep loopt.

Nogmaals ik ben geen ELE monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Servowire schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:53:
[...]

Er niet direct sprake van kortsluiting. Er is sprake van meer vermogen over 2,5mm2 (in NL standaard) bedrading in een gedeelte van het circuit tussen meter en WCD (stopcontacten). Niet enorm, maar in theorie bij een frietbaksessie zou er meer dan ongeveer 3600W (16A) kunnen stromen. Dat is niet wenselijk.

De Marstek heeft volgens mij geen automaatzekeringen. Misschien wel een BMS die ingrijpt bij _echte_ kortsluiting, maar dat is geen installatieverhaal.

Samengevat: Marstek veilig. Huisinstallatie: Even goed kijken hoe je groep loopt.

als ik zo kijk veel van die thuis accues in zelfbouw en ook losse accus die je in bakken kant en klaar kan bestellen hebben allemaal zn automaat die je aan de buiten kant kan bedienen
ook zo veilig als je wat wilt afschakelen
maar dat heeft de marstek niet blijkbaar
vraag me af of dat niet een vereiste is eigenlijk je kan hem nooit fysiek afschakelen van de interne accu spanning
volgens mij heeft de HW accu een fysieke draai schakelaar vraag me af of die ook fysiek de kabels van de accu cellen naar de rest loskoppeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Maxwp schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:00:
[...]
als ik zo kijk veel van die thuis accues in zelfbouw en ook losse accus die je in bakken kant en klaar kan bestellen hebben allemaal zn automaat die je aan de buiten kant kan bedienen
ook zo veilig als je wat wilt afschakelen
maar dat heeft de marstek niet blijkbaar
vraag me af of dat niet een vereiste is eigenlijk je kan hem nooit fysiek afschakelen van de interne accu spanning
volgens mij heeft de HW accu een fysieke draai schakelaar vraag me af of die ook fysiek de kabels van de accu cellen naar de rest loskoppeld?
Het zijn stekkeraccus. Fysiek afschakelen is de stekker er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Servowire schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:02:
[...]

Het zijn stekkeraccus. Fysiek afschakelen is de stekker er uit.
ik heb het niet over de stroom op de kabel aan ac zijde
maar het kunnen loskoppelen van de accu richting de electronica.
stel daar gaat wat mis of je wilt gewoon echt de electronica even stoomloos kunne maken ( crash? ) dan kan dat dus niet
open maken ergens met een waterdicht klepje/plaatje gaat ook niet helaas om dat intern ergens alsnog iets te kunnen loshalen of zo

[ Voor 13% gewijzigd door Maxwp op 28-03-2025 22:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:59
Maxwp schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:38:
[...]

patat of friet dat maakt wel een verschil natuurlijk
subiet eens gaan bakken
Inderdaad. In het Spaans zeggen we ‘patatas fritas’, letterlijk ‘aardappelen gebakken’. Er gaat dus patat in de pan, en er komen frietjes uit.
Ga je met twee pannen tegelijk bakken, krijg je dit soort effecten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mr09XLDe4xkFnUuken_ngaZtbM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gDp0hJaIIaUtU1cPR75wtX9x.webp?f=fotoalbum_large

Even serieus; aan 800 W heb je 97% van de tijd genoeg. Zeker als je geen EV of warmtepomp hebt. En als je de vaatwasser op een zonnig moment start is die 800 W ook voldoende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsI7wcxLrAukCb2BgBRIAOWBwrY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Py0ztdeCJrEye3WKSsEzH4Ka.png?f=fotoalbum_large

Voorbeeld met 600 W bron, PV of batterij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KvFt-ZnmYFZKNBdAASI1YI71UQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G1J6YIZ2ek1wpLcEEy9kShbd.png?f=fotoalbum_large
(bron)
Lang verhaal kort. Laat de output lekker op 800 watt max staan. Veiliger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rik57
  • Laatst online: 19-05 09:57
De toekomst zal het uitwijzen, gewoon een jaartje wachten tot kerstmis en nieuwjaar voorbij is. Dan lezen we misschien van; o vroeger met veel bezoek met kerstmis vloog vaak de zekering eruit met 4 fonduestellen en sinds de batterij er staat niet meer maar aai een uur later vlamde het stopcontact uit de muur daar dat arme ding maar 16A max current rating aan kon. Of de verlengkabel met verdeelblok rookte op.

Dus ja in mijn ogen heeft Servowire een punt. En het is beter te voorkomen dan te genezen. Al valt er wss weinig te genezen als het kot is afgefikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sonero schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:22:
[...]

Inderdaad. In het Spaans zeggen we ‘patatas fritas’, letterlijk ‘aardappelen gebakken’. Er gaat dus patat in de pan, en er komen frietjes uit.
Ga je met twee pannen tegelijk bakken, krijg je dit soort effecten:
[Afbeelding]

Even serieus; aan 800 W heb je 97% van de tijd genoeg. Zeker als je geen EV of warmtepomp hebt. En als je de vaatwasser op een zonnig moment start is die 800 W ook voldoende:
[Afbeelding]

Voorbeeld met 600 W bron, PV of batterij:
[Afbeelding]
(bron)
Lang verhaal kort. Laat de output lekker op 800 watt max staan. Veiliger.
Dat js dan extra kerst verlichting of zo hhaha

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart Bever
  • Laatst online: 22-09 15:27
Oplossing.... Marstek bestoken met een 3e optie, namelijk 800W-1500W-2500W

Minimale ingreep en Iedereen gelukkig toch?

Cheers

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zullen wel niet de zelfde pouche cellen zijn maar de opbouw is verdacht veel op die in de marstek venus als ik zo naar de foto's kijk

YouTube: LGUE63B Modular Pouch Cell Modules

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermlek
  • Laatst online: 13:42
NoFate schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:30:
[...]

ah ok, dan klopt @hermlek zijn quote hieronder toch niet

[...]
Kan wel zijn dat je het anders wil maar beide p1 meters staan op dezelfde locatie : de hw p1 meter heeft overal een perfecte verbinding (verliest ook nooit zijn connectie led op beide batterijen) en de Marstek meter heeft dit niet - deze kan op bepaalde plaatsen in huis totaal geen verbinding maken. Dit is gewoonweg de kwaliteit van het toestel simpelweg en ik denk niet dat je met software een mindere hardware kwaliteit kan verbeteren tot op het niveau van een toestel met betere hardware eigenschappen. Ik bezit niet de technische kwalificaties om dergelijke toestellen technisch te beoordelen maar stel wel het resultaat vast. En dat is het gene wat telt denk ik.
Ik had het wel graag anders gezien - het gaat altijd een risico inhouden als je uw toevlucht moet nemen tot hardware van een andere aanbieder die op elk moment u kan afsluiten van de stuurgegevens voor uw batterij werking.

2 MARSTEK VENUS E firmware v153-215 combination CT003 v117 app v1.6.49 meter Landis&Gyr E360 selectie meter Kaifa MA304-SMR5.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayMan80
  • Laatst online: 15-09 16:43
Hi,

Hoi Emiel, hier ook een waarde verschil van 30-50W tussen de Shelly em50 en P1 HW & P1 MT CT003.
Ik heb een 10 s meter dus een Shelly is een perfecte uitkomst om van 10 s naar 1 s te gaan.
Echter vind ik een 30-50W verschil met de meter zelf wel veel, ditr vind ik geen NOM.

Jammer eigenlijk want het is een mooi apparaat, mooie app met leuke mogelijkheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:08
Servowire schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:53:
[...]

Ik heb een electriciën een nieuwe groep laten aanleggen puur en alleen voor de accu. Korte afstand naar de meterkast. Volgens hem volledig veilig en kan idd max 3600w terugleveren (waar de MT 2500 doet). Ik heb een warmtepomp en kook op inductie, daarnaast een droger, vaatwasser etc etc dus er zijn zeker pieken tot wel boven de 3 kw.

Ik ga nu toch echt wel uit van een veilig systeem, maar mochten daar nieuwe inzichten in komen dan ga ik zeker een berichtje richting Marstek doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt1977
Vandaag gaat de zon schijnen .... ben beniewd naar de nieuwe firmware en de samenwerking van de batterijen

[ Voor 5% gewijzigd door kurt1977 op 29-03-2025 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:04

S2S

RayMan80 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:18:
[...]

Hoi Emiel, hier ook een waarde verschil van 30-50W tussen de Shelly em50 en P1 HW & P1 MT CT003.
Ik heb een 10 s meter dus een Shelly is een perfecte uitkomst om van 10 s naar 1 s te gaan.
Echter vind ik een 30-50W verschil met de meter zelf wel veel, ditr vind ik geen NOM.

Jammer eigenlijk want het is een mooi apparaat, mooie app met leuke mogelijkheden.
Hier een maximaal verschil van ongeveer 15 watt, ik lig er niet wakker van. Er staat voor de Shelly ook een marge dat deze kan afwijken . (Ik heb ct63, kleinere klemmen , mss nauwkeuriger) Beter is dat deze snel data doorstuurt en blijft draaien als het internet wegvalt . Op een heel jaar is het verwaarloosbaar. Als je een slimmemeterstoring hebt ben je in 1 dag meer geld kwijt 🤣 (en die komen voor, gaan ze gewoon schatten , en je weet wel welke kant op ;) ) En soms is goed goed genoeg, perfectie is vaak niet haalbaar of weegt niet op tegen de investering.

[ Voor 10% gewijzigd door S2S op 29-03-2025 09:12 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt1977
Wat gebruik je nu het best op een SMR-5 meter?

Gebruik je een Shelly of gebruik je een HW P1?
HW P1 lijkt me correcter de waardes weer te geven.
De HW P1 lijkt me ook sneller te refreshen (in de app dan toch)
Maar met de HW P1 heb je het nadeel dat als HW problemen heeft met hun server de batterij het ook niet meer weet, hier komt de Shelly dan wel goed van pas.
Maar is de Shelly trager dan de P1 of is het gewoon de app en zijn de % verschillen in waardes verwaarloosbaar tegenoveer de Shelly.
Met de app van HW en de P1 meter lijkt de NOM beter gehaald te worden.
Met de app van HW en de Shelly meter lijkt de NOM minder behaald te worden.
Momenteel zegt de app van HW (en het schermpje) dat ik meer van het NET afhaal (bij gebruik van een Shelly)

Weet niet wie wat al getest heeft en wat de bevindingen zijn maar lijkt me een doolhof.

[ Voor 25% gewijzigd door kurt1977 op 29-03-2025 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvb73
jellybrah schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:20:
[...]

Ik heb een electriciën een nieuwe groep laten aanleggen puur en alleen voor de accu. Korte afstand naar de meterkast.
Heeft hij gewoon een stopcontact buiten de kast geplaatst achter de nieuwe automaat?

Of heeft hij de kabel kunnen veranderen aan de stekker naar een 2.5mm² en rechtstreeks op de automaat of een stopcontact aangesloten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jellybrah schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:20:
[...]

Ik heb een electriciën een nieuwe groep laten aanleggen puur en alleen voor de accu. Korte afstand naar de meterkast. Volgens hem volledig veilig en kan idd max 3600w terugleveren (waar de MT 2500 doet). Ik heb een warmtepomp en kook op inductie, daarnaast een droger, vaatwasser etc etc dus er zijn zeker pieken tot wel boven de 3 kw.

Ik ga nu toch echt wel uit van een veilig systeem, maar mochten daar nieuwe inzichten in komen dan ga ik zeker een berichtje richting Marstek doen.
Ja dat is veilig... de voorgaande discussie gaat eigenlijk nergens over en over alles...

Gevalletje lost in translation... ;)

de regel is:

Sluit je de batt aan op een bestaande groep met gebruikers, niets veranderen.
Sluit je de batt aan op een aparte groep voor alleen de batt dan kun je vrijschakelen naar 2500w

Dat is de hele voorgaande discussie in twee (al bekende) regels.

Wil je meer weten? Klik dan hier voor meer informatie (must read!)

[ Voor 7% gewijzigd door SatScan op 29-03-2025 09:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drar
  • Laatst online: 16-09 15:22
Servowire schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:17:
[...]

Dit is even belangrijk om te weten. De 2.5mm2 zelf is het probleem niet (direct). Wel aan de dunne kant voor constante 2400W. Maar het probleem is het huisinstallatie. Laden gaat prima tot 3600 watt = 16 ampere (dan klapt de automaat in je meterkast er uit, prima). Maar het probleem is **leveren**.

Zit zo (Stel);

Je Marstek is aan het leveren maximaal (2400W). En je hebt er 2 frituurpannen en een LAN party is aan de gang. Links je meterkast, rechts de marstek, en jij zit in het midden met 2 frituurpannen+vrienden.

Dit is is gevaarlijk, dan kan je bedrading in je huis smelten. 800 watt is volgens mij een NEN norm (oud) uit de Solardin tijdperk waarbij je een klein beetje Solar op je verbruiksgroep mocht zetten. Ik ben geen electricien, dus correct me if I'm wrong.

Kort door de bocht: Pas op met terugleveren met meer dan 800watt op een verbruiksgroep waar zware dingen op zitten zoals waterkokers enzo. En begrijp de de amperestromen dan lopen.

Bij Twijfel: Vraag een kleur-op-kleur electromonteur ;)
https://klimaatproductenk...waarom-beperking-800-watt
Heb je hier wat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gvb73 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:37:
[...]

Heeft hij gewoon een stopcontact buiten de kast geplaatst achter de nieuwe automaat?

Of heeft hij de kabel kunnen veranderen aan de stekker naar een 2.5mm² en rechtstreeks op de automaat of een stopcontact aangesloten?
?? Je gaat het werkt van de elektricien beoordelen? Die een APARTE groep voor de batt heeft aangelegd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kurt1977
Duidelijk!
Per batterij een aparte groep zonder andere verbruikers = veilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayMan80
  • Laatst online: 15-09 16:43
S2S schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:53:
[...]

Hier een maximaal verschil van ongeveer 15 watt, ik lig er niet wakker van. Er staat voor de Shelly ook een marge dat deze kan afwijken . (Ik heb ct63, kleinere klemmen , mss nauwkeuriger) Beter is dat deze snel data doorstuurt en blijft draaien als het internet wegvalt . Op een heel jaar is het verwaarloosbaar. Als je een slimmemeterstoring hebt ben je in 1 dag meer geld kwijt 🤣 (en die komen voor, gaan ze gewoon schatten , en je weet wel welke kant op ;) ) En soms is goed goed genoeg, perfectie is vaak niet haalbaar of weegt niet op tegen de investering.
Ik vind 15 watt dan toch weer een stuk beter dan ~50 watt. En kleinere klemmen zou denk ik nauwkeuriger kunnen meten. Deze klemmen van de em50 zijn veel te groot eigenlijk. Dit is geen 'klemmen' maar omheen 'hangen'. Kunnen er makkelijk twee tussen.

Je hebt ook gelijk qua perfectie, soms moet je op een gegeven moment gewoon stoppen :*)
Ik heb eigenlijk vanaf begin een goed werkende CT003 welke echt probeert op nom te draaien.
Echter wilde ik de pieken/variabelen opvangen door van 10 sec naar 1 sec te gaan en hierdoor nog minder terug te leveren.
Nu wachten op een samenwerking tussen twee batterijen. Dan is het op 'auto' zetten i.p.v. 1 op manueel en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvb73
SatScan schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:41:
[...]
?? Je gaat het werkt van de elektricien beoordelen? Die een APARTE groep voor de batt heeft aangelegd?
Ik beoordeel niets.

Ik stel gewoon een vraag.

2.5mm² naar de batterij is altijd veiliger maar de batterij heeft standaard maar een 1.5mm² kabel vandaar de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glenndehaan
  • Laatst online: 22-05 20:05
Goedemorgen allemaal,

Wij hebben sinds een paar dagen de Marstek in huis, en ik moet zeggen het werkt nog niet lekker.
De CT003 hebben we een paar dagen werkend gehad maar die loopt ongeveer 10 seconden achter.
We zijn nu geswitcht naar de HA B2500 Meter Emulator, hierbij maken we gebruik van onze slimmelezer+ die om de seconden netjes de waarden binnenhaalt van de meter.

Dit werkt tot dusver helemaal prima en lijkt in sync als we kijken in de CT weergave in de Marstek app.

Echter lijkt de batterij zichzelf totaal te negeren in het calculeren hoeveel hij moet laden/ontladen, waardoor de batterij zijn target compleet voorbij schiet. Hierdoor gaat de batterij van laden naar ontladen en weer terug.

Wij draaien momenteel versie 148 en er is geen latere versie beschikbaar. We proberen al 3 dagen contact te zoeken zowel via de app als email om 149 te krijgen maar totdusver geen reactie.

Zie hieronder een grafiek van de batterij die we meten via een HW Plug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSSdGcbEcyNaurYEEDcSeJ1dcH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ioFGfv0GVNONQoVy61gdZuhY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt1977
gvb73 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:06:
[...]

Ik beoordeel niets.

2.5mm² naar de batterij is altijd veiliger maar de batterij heeft standaard maar een 1.5mm² kabel vandaar de vraag.
inderdaad .... had ik nog niet opgemerkt.
Zouden we die dan best aanpassen naar een 3G2.5 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvb73
kurt1977 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:18:
[...]

Het is enkel maar een probleem als je langdurig die 2500W ontlaad dus bv 2 uur aan een stuk wat het maximum zal zijn met de 5KW(h) batterij. Ook al gebeurt het misschien nooit tenzij je een auto oplaad.

Better safe than sorry dat was mijn gedacht bij die vraag en dus geen in twijfel trekkerij van de electricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser
  • Laatst online: 20-09 10:38

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

glenndehaan schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:12:
Goedemorgen allemaal,

Wij hebben sinds een paar dagen de Marstek in huis, en ik moet zeggen het werkt nog niet lekker.
De CT003 hebben we een paar dagen werkend gehad maar die loopt ongeveer 10 seconden achter.
We zijn nu geswitcht naar de HA B2500 Meter Emulator, hierbij maken we gebruik van onze slimmelezer+ die om de seconden netjes de waarden binnenhaalt van de meter.

Dit werkt tot dusver helemaal prima en lijkt in sync als we kijken in de CT weergave in de Marstek app.

Echter lijkt de batterij zichzelf totaal te negeren in het calculeren hoeveel hij moet laden/ontladen, waardoor de batterij zijn target compleet voorbij schiet. Hierdoor gaat de batterij van laden naar ontladen en weer terug.

Wij draaien momenteel versie 148 en er is geen latere versie beschikbaar. We proberen al 3 dagen contact te zoeken zowel via de app als email om 149 te krijgen maar totdusver geen reactie.

[Afbeelding]
Regel goede wifi voor je accu.

Het is friet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

gvb73 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:06:
[...]

Ik beoordeel niets.

Lees https://www.vekto.nl/info/kabelberekening

Het is friet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reb65
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 10:11
Misschien zie ik iets over het hoofd.

De kabel naar het net klik je vast op de batterij. er lijkt ook een schroefdraad bij de behuizing te zitten hoort er nog een ring omheen (die ik dus mis) of zit die schroefdraad er voor de vorm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVerga
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 21:21
kurt1977 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:28:
[...]

Zelfde vraag nog steeds.

Ik ben zelf al lang een Shelly gebruiker en heb dit even opgezocht, zie onderaan.
Samengevat: wanneer je de Shelly Pro 3EM gebruikt in rcp over udp mode, stuurt de Shelly een update wanneer de spanning, de stroom en dus het aktieve vermogen 5% afwijkt van de vorige update. Indien deze metingen lang stabiel blijven binnen deze grenzen, stuurt de Shelly sowieso na 15 seconden een update.
Ik kan dit gedrag bevestigen op basis van mijn monitoring.

Vermits een P1 meter op de moderne slimme meters elke seconde een update stuurt, zal die input precieser zijn.

Maar de Marstek neemt ook zijn tijd om de NOM bij te sturen, dus ik denk dat op het einde van de dag P1 vs. Shelly niet veel verschil zal maken.
Ik heb mijn batterij nog maaar 3 weken aktief, maar haal toch zeer mooie resultaten met het huidige weer, met een PV zelfverbuik > 90%.
Ik heb een Shelly emulator gebouwd in mijn home automation systeem en manipuleer de Shelly data om het verbruik van mijn PHEV buiten de Marstek batterij te houden. Dit zou niet lukken met een rechtstreekse koppeling met de P1 poort. Mijn CT003 zit dus nog in de doos…
Ook manipuleer ik de Shelly data om wanneer er te weinig PV opbrengst is, de batterij bij te laden gedurende de goedkoopste uren van het dynamisch tarief.
Mijn batterj staat dus constant in NOM mode en ik stuur alles door de Shelly data te manipuleren wanneer nodig.
Zoal vermeld heb ik de batterij nog maar 3 weken, dus ik zit nog wat in fine tuning modus, maar het werkt al aardig.

Shelly Pro 3EM documentatie:

Parameters
These parameters are used by the device to measure and report data to the user.
* voltage_limit_v - the voltage limit that the device can handle safely - set to 280V. Above 280V an error is triggered, the device will be damaged if higher voltages are applied.
* current_limit_a - the maximum current which the device can measure - set to 120A or 400A for Pro3EM400. The device is unable to measure above this limit, an error is triggered, the device will be damaged if higher currents are applied.
* power_threshold - the reporting threshold to notify for a change in Power value. Consists of two settings:
* ratio - ratio between new value and last received value - set to 0.05 or 5%
* absolute - absolute difference between new value and last received value - set to 10.0W
* voltage_threshold- the reporting threshold to notify for a change in Voltage value. Consists of two settings:
* absolute - absolute difference between new value and last received value - set to 1.0V
* current_threshold- the reporting threshold to notify for a change in Current value. Consists of two settings:
* absolute - absolute difference between new value and last received value - set to 0.05A
* power_factor_threshold- the reporting threshold to notify for a change in Power Factor value. Consists of two settings:
* absolute - absolute difference between new value and last received value - set to 0.01
* power_factor is a dimensionless value.
* energies are reported upon receiving a new value, they are not threshold dependent.
Upon receiving a new value, it is checked against both the ratio and absolute differences, if one of them is satisfied - a new value is reported. After the check the new value becomes last received value.
Meter constant for the Pro3EM and Pro3EM400 is 1000 imp/kWh for the Count LED optical output

Loxone home automation - MT Venus - Shelly Pro 3EM - Unifi UDM Pro - Waveshare Mobus I/F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb 3 stuks in bestelling en ik hoop elk op 1 fase te kunnen aansluiten thuis, maar wel centraal aansturen. Ik ben de topic al maanden aan het volgen, verschillende integraties langs zien komen (modbus, mqtt, shelly emulator). Ik weet niet zeker of dit idee al is langsgekomen. Maar dit lijkt me best een goede oplossing.

Elke batterij op een eigen fase. In marstek wijs je NOM per fase aan.
Aansturing met aangepaste shelly emulator. Waarbij je de NOM totaal, vertaald naar een Fase1, als die op max staat en er is nog over, dan wordt het resterende naar fase2 gestuurd en als er dan nog over is, dan pas naar fase3.

Er vanuitgaande dat de marstek, zelf het vermogen per batterij regelt naarmate de SOC van de batterij. Uitlezen van de SOC van de batterij maakt dan eigenlijk niet vereist. Voor het bepalen van de beste strategie is het wel gewenst indien je het in wilt zetten om te handelen/prijs optimalisatie.

Hiermee benut je eerst de volledige omvormer vermogen van een batterij voordat je een tweede bijschakelt.

Optioneel kan nog gedacht worden:
- rouleren welke batterij eerst wordt gebruikt.
- bij het bijschakelen van een tweede batterij, het vermogen evenredig verdelen.
- geforceerd laden en ontladen, kan door een fictive waarde door te sturen vanuit de shelly emulator.
- actieve fase bepalen aan de hand van fase belasting.

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt1977

Dit begint een ver van, mijn bed show te worden.
Plug&Play is hier reeds ver te zoeken!

onderstaande verklaart wel veel in het visueel aspect van alle schermpjes en appjes
Samengevat: wanneer je de Shelly Pro 3EM gebruikt in rcp over udp mode, stuurt de Shelly een update wanneer de spanning, de stroom en dus het aktieve vermogen 5% afwijkt van de vorige update. Indien deze metingen lang stabiel blijven binnen deze grenzen, stuurt de Shelly sowieso na 15 seconden een update.

[ Voor 72% gewijzigd door kurt1977 op 29-03-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:08
gvb73 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:37:
[...]

Nieuwe automaat, nieuw stopcontact en kabel daarheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

kurt1977 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:57:
[...]

Duidelijk!
Per batterij een aparte groep zonder andere verbruikers = veilig.
@SatScan deze mag opgenomen worden in pinned topic stukje. Erg duidelijk en voorkomt een veel voorkomende discussie.

Het is friet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

kurt1977 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:50:

onderstaande verklaart wel veel in het visueel aspect van alle schermpjes en appjes

[...]
Een shelly is geen onderdeel van marstek. Met goede wifi en dsmr5.0 werken de marstek producten prima.

Het is friet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glenndehaan
  • Laatst online: 22-05 20:05
DePrutser schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:31:
[...]

Regel goede wifi voor je accu.
Helaas kan ik verzekeren dat het issue niet in de WiFi zit. We hebben voldoende dekking met onze UniFi AP's en de batterij staat op 1m van een van de AP's. Ook gecheckt in de UI maar daar zijn we ook geen issues.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

3G1.5 16A dus ruim binnen specs met 2500W/10A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:33
[...]

Waarom de aansluitkabel vervangen, (bijna) iedere wasmachine heeft een aansluitsnoer met 1,5mm2 aders.
En een wasmachine trekt ongeveer het zelfde vermogen als een MT en op de wasmachine stekker staat dat deze geschikt is voor 16A = 3600 watt.

PS snoer niet langer maken :P

[ Voor 3% gewijzigd door Peterhardenberg op 29-03-2025 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DePrutser schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:54:
[...]

@SatScan deze mag opgenomen worden in pinned topic stukje. Erg duidelijk en voorkomt een veel voorkomende discussie.
Nu in TS bij V/A

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gvb73
glenndehaan schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:03:
[...]

Helaas kan ik verzekeren dat het issue niet in de WiFi zit. We hebben voldoende dekking met onze UniFi AP's en de batterij staat op 1m van een van de AP's. Ook gecheckt in de UI maar daar zijn we ook geen issues.
Misschien hetzelfde probleem met de wifi module zoals ik gisteren al meldde.

Krijg je ook veel ping time out's?

Ik heb de batterij toen uitgezet en dan de stroom stekker uitgetrokken en dan heb 5-10 minuten gewacht.

Dan terug ingestoken en de pings waren constant en nu nog altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
glenndehaan schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:12:
Goedemorgen allemaal,

[Afbeelding]
HA is nooit sneller dan 5 secs!
Kijk in TS naar reset... dat zou ik doen en dat toch weer de CT003 gebruiken, die is nauwkeuriger dan de B2500 Sim is mijn eigen ervaring! Het groene icoontje geeft niet de realtime connectie weer tussen de CT003 en de Batterij! Dat gaat namelijk via de server terwijl de CT003 en de batt onderling communiceren.

Blijf je hetzelfde houden dan zou ik mijn Wifi instellingen eens controleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:26:
[...]

HA is nooit sneller dan 5 secs!
Kijk in TS naar reset... dat zou ik doen en dat toch weer de CT003 gebruiken, die is nauwkeuriger dan de B2500 Sim is mijn eigen ervaring! Het groene icoontje geeft niet de realtime connectie weer tussen de CT003 en de Batterij! Dat gaat namelijk via de server terwijl de CT003 en de batt onderling communiceren.

Blijf je hetzelfde houden dan zou ik mijn Wifi instellingen eens controleren...
Hoe weet je dat dit nooit sneller is dan 5 sec ?
Ik zie tussen de b250p simu en de ct003 geen verschil tussen snelheid van reageren beide z'n 6 sec en de accu zelf reageert al pas na x seconden op enige verandering

Acties:
  • +4 Henk 'm!
kurt1977 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:50:

[...]
Daarom heet het ook Tweakers... we proberen alle mogelijkheden en onmogelijkheden uit...
Voor de niet Tweaker is het nog steeds een Plug-In batterij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:28:
[...]

Hoe weet je dat dit nooit sneller is dan 5 sec ?
Ik zie tussen de b250p simu en de ct003 geen verschil tussen snelheid van reageren beide z'n 6 sec en de accu zelf reageert al pas na x seconden op enige verandering
Kwestie van documentatie lezen....
Be like google my friend!

Pagina: 1 ... 105 ... 267 Laatste

Let op:
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.