Janp1963 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:14:
[...]
Yep hier ook dat mailtje gehad, poort ingesteld op 2223 en de shelly werd meteen geconfigureerd.
Zeer blij, na maanden niet aan de gang krijgen van NOM met verschillende CT's .
Vandaag maar eens mooi laten lopen zo.

Ter info: Ik heb zelf een Shelly emulator gebouwd in Loxone voor de Marstek.
Ik had al een Shelly Po 3EM in mono fase configuratie met een ct klem voor het net, een ct klem voor de PV en de derde voor het laadstation van mijn PHEV (laadstation was koopje, kan communiceren en sturen via UDP, maar er zit geen stroom meter in).
Deze Shelly Pro stuurt al geruime tijd de verbruiksdata van de ct's door naar het loxone systeem via rpc over udp. Werkt perfect.
Met vallen en opstaan heb ik moeten ontdekken dat voor de Marstek de polling (json:{"id":0,"method":"EM.GetStatus","params":{"id":0}}) als een multicast bericht naar poort 1010 wordt gestuurd. Multicast is logisch, want als je Shelly achter een switch poort zou zitten komt het bericht anders nooit toe wegens ip adres onbekend.
Het antwoord van de Shelly (in mijn geval json: {"id":0,"src":"shellypro3em-xxxxxxxxxx","result":{"a_act_power":14,"b_act_power":0,"c_act_power":0,"total_act_power":14}}) stuur ik als een unicast naar het IP adres van de Shelly pro op poort
22222
. Unicast bericht naar (fixed) IP adres Marstek omdat dit weer wat scheelt op de belasting van het netwerk t.o.v. een multicast bericht.
Met dank overigens aan Wireshark
Loxone home automation - MT Venus - Shelly Pro 3EM - Unifi UDM Pro - Waveshare Mobus I/F