Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:54
BattWeter schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:00:
[...]
En (2) als je later als consument je batterij afdankt, heb je meer moeite om een partij te strikken die de batterij wil neutraliseren en verwerken (voor die 2,5 EUR aan lithium in een Marstek gaan ze het niet doen...) - en als je die batterij wil dumpen in de natuur, dan wordt je wel heel wat straffer vervolgd dan dat je een broodrooster zou dumpen...
Maar hoe realistisch is het om aan een consument te vragen na 10 jaar en het toestel defect is: toon eens een factuur van de aankoop van dat toestel om te zien of het wel van een leverancier komt die Bebat heeft betaald? Ik ben een nerd die nooit een mail verwijderd dus als via deze weg de factuur binnen komt, dan zou ik die kunnen tonen (alhoewel in dit geval niet want ik heb van smart-charged nooit een factuur gehad 8)7 ) maar je kan dit praktisch gezien gewoon niet afdwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alleedan
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-08 09:21
Ik ken wel wat van elektriciteit maar wat betreft een Shelly EM ben ik een leek. Hoe moet ik deze aansluiten in mijn zekeringkast? Moet ik de twee klemmen over mijn binnenkomende voedingskabels plaatsen die van de meterkast komen ? Verbinden met wifi en dat is het ? De twee outputs niet gebruiken ? Of zit ik er helemaal naast ?
Of kan ( en mag in België) de Marstek werken met de P1 van HomeWizard welke ik al heb ?

Thanks ,

Guy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
dodvip123 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:10:
[...]

Dit gaf bij mij toch 75 EUR minder capaciteitstarief per jaar met een 5 kWh batterij, 36 EUR met een 2kWh batterij (zie screenshot). Nu dit is voor iedereen anders en kan je simuleren via https://mijn-thuisbatterij.nl/ met je kwartiergegevens (nu effe niet want ze zijn overweldigd door de vele simulaties - zal binnenkort wel terug online zijn)
[Afbeelding]
dan moet je ook elke dag zon hebben en batterij opgeladen zijn? want 1 x de piek, ben je eraan voor de moeite ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:41
NoFate schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:39:
[...]

dan moet je ook elke dag zon hebben en batterij opgeladen zijn? want 1 x de piek, ben je eraan voor de moeite ...
dit is met mijn kwartierwaarden gesimuleerd, voor iedereen anders zoals gezegd. Maar inderdaad, 1x hoge kwartierpiek en je bent eraan voor de hele maand (top regelgeving BE :)B )

2x Marstek 5.12 v153 HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

alleedan schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:38:
Ik ken wel wat van elektriciteit maar wat betreft een Shelly EM ben ik een leek. Hoe moet ik deze aansluiten in mijn zekeringkast? Moet ik de twee klemmen over mijn binnenkomende voedingskabels plaatsen die van de meterkast komen ? Verbinden met wifi en dat is het ? De twee outputs niet gebruiken ? Of zit ik er helemaal naast ?
Of kan ( en mag in België) de Marstek werken met de P1 van HomeWizard welke ik al heb ?

Thanks ,

Guy
1 fase?

Onderzijde van de shelly de L en N aansluiten (bruin en blauw). De 1 van de klemmen zetten op de bruine kabel die naar je digitale meter gaat (normaal de dikste van allemaal). De andere klem moet je niet gebruiken. Verbinden met wifi en lan. Thats it (2e klem en contacten aan de bovenzijde hoe je niet te gebruiken)

Normaal werk het ook met de P1 maar die update trager dacht ik

[ Voor 3% gewijzigd door SadisticPanda op 26-03-2025 11:48 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PNARI schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:39:
[...]

Nu ben ik effe niet mee, hoe kan het dat je geen prosumententarief hebt betaald als je in België woont ?
Sociaal tarief

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alleedan
SadisticPanda schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:47:
[...]

1 fase?

Onderzijde van de shelly de L en N aansluiten (bruin en blauw). De 1 van de klemmen zetten op de bruine kabel die naar je digitale meter gaat (normaal de dikste van allemaal). De andere klem moet je niet gebruiken. Verbinden met wifi en lan. Thats it (2e klem en contacten aan de bovenzijde hoe je niet te gebruiken)

Normaal werk het ook met de P1 maar die update trager dacht ik
Dus de L en N normaal 230v voedinsspanning geven ( achter een zekering in de kast ) de 1 op de L zetten die van/naar de digitale meter loopt ? Speelt richting een rol ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayMan80
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 15-09 16:43
clubeddie schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:19:
[...]

Maak er maar €50,- van. Is op dit moment een 10 kortingscode beschikbaar. Weet niet of ik die hier mag delen.
Ik zit te twijfelen of ik de homewizard emulator oplossing ga gebruiken. Wel failure als ha crashed. Of voor deze ga. Is hij een beetje eenvoudig te installeren? Heb een bijna volle meterkast. Komt nog een extra groep in voor de batterij en dan zou ik onderin nog wat ruimte hebben om de shelly evt. te plaatsen.
Zou ik deze code ook mogen?
Thanks alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

alleedan schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:53:
[...]

Dus de L en N normaal 230v voedinsspanning geven ( achter een zekering in de kast ) de 1 op de L zetten die van/naar de digitale meter loopt ? Speelt richting een rol ?
Yup. Op de klem staat denk ik pijltje op. Die moet op de bruine kabel van de meter naar de zekeringkast en het pijltje moet ook in die riching wijzen. (Dus van meter naar kast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Maak er maar €50,- van. Is op dit moment een 10 kortingscode beschikbaar. Weet niet of ik die hier mag delen.
Ik zit te twijfelen of ik de homewizard emulator oplossing ga gebruiken. Wel failure als ha crashed. Of voor deze ga. Is hij een beetje eenvoudig te installeren? Heb een bijna volle meterkast. Komt nog een extra groep in voor de batterij en dan zou ik onderin nog wat ruimte hebben om de shelly evt. te plaatsen.
Volgens mij mag je die gewoon delen.. heb zojuist even op gezocht en zie diverse kortingscodes langskomen.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153/155 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

heb de kortingscode net in het Topic "Meld hier uw kortingscodes/coupons V2" geplaatst

[ Voor 18% gewijzigd door Pietervs op 26-03-2025 12:28 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emiel-38
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 03-09 19:48
Janp1963 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:14:
[...]

Yep hier ook dat mailtje gehad, poort ingesteld op 2223 en de shelly werd meteen geconfigureerd.
Zeer blij, na maanden niet aan de gang krijgen van NOM met verschillende CT's .

Vandaag maar eens mooi laten lopen zo. :9
Mooi dat het werkt bij je👍

Ik draai nu op de ct002 ipv de shelly🤔😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alleedan
SadisticPanda schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:19:
[...]

Yup. Op de klem staat denk ik pijltje op. Die moet op de bruine kabel van de meter naar de zekeringkast en het pijltje moet ook in die riching wijzen. (Dus van meter naar kast)
Bedankt voor je duidelijke uitleg. Weeral wa slimmer 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ech.wel
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:10
S2S schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:53:
[...]

Er staat ook een 5.12. Zijn wel met andere types. Maar volgens mij ook Shelly compatibel

https://www.alternate.de/...duct/100112983?sug=Marste
De Jupiter is bedoeld om rechtstreeks aan je zonnepanelen te hangen. Geen plug-in-batterij dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dodvip123
misschien even een technisch vraagje voor de elektra mensen onder ons.
siuatie: BE, extra zekeringkast in garage (3F), omvormer 3F 10kVA hangt hierboven (9340 WP panelen). Nu wil ik twee Marstek 5 kwh aansluiten op deze kast en wilde dit als volgt doen. Eerst twee zekeringen op aparte fases toevoegen in zekeringkast van beiden 16A, waarvan elk 1 kabel 2,5mm² naar enkelvoudig stopcontact waar ik de batterijen dan respectievelijk kan inpluggen. Dan kan ik beide batterijen toch unlocken naar 2500W, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tl0Y
  • Laatst online: 03-09 14:05
dodvip123 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:58:
siuatie: BE, extra zekeringkast in garage (3F), omvormer 3F 10kVA hangt hierboven (9340 WP panelen). Nu wil ik twee Marstek 5 kwh aansluiten op deze kast en wilde dit als volgt doen. Eerst twee zekeringen op aparte fases toevoegen in zekeringkast van beiden 16A, waarvan elk 1 kabel 2,5mm² naar enkelvoudig stopcontact waar ik de batterijen dan respectievelijk kan inpluggen. Dan kan ik beide batterijen toch unlocken naar 2500W, correct?
Enkel met keuring, anders moet je op 800W blijven voor het geheel. Veel geluk om een keurder te vinden die dit gaat goedkeuren.

1 x MT 5.12 kWh V148 HWp1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ech.wel schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:49:
[...]

De Jupiter is bedoeld om rechtstreeks aan je zonnepanelen te hangen. Geen plug-in-batterij dus.
is het iet een venus maar dan met de extra solar aansluitingen?
want deze doet ook terug leveren aan het net voor NOM dacht ik
kon die niet ook met X watt ( 800 max? ) laden van het net.
wel geen backup uitgang en max 800 in plaats van 2500
of heb ik het nmis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:54
Tl0Y schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:03:
[...]

Enkel met keuring, anders moet je op 800W blijven voor het geheel. Veel geluk om een keurder te vinden die dit gaat goedkeuren.
En er mag volgens de huidige communicatie van Synergrid maar één stekkerbatterij aangesloten worden.

[ Voor 81% gewijzigd door Horla op 26-03-2025 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Perfect veilig

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tl0Y schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:03:
[...]

Waarom zou keurder daar problemen mee hebben? Indien nodig knip de stekker eraf en sluit rechtstreeks aan en laat dan keuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tl0Y
  • Laatst online: 03-09 14:05
DSSW schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:14:
[...]

Waarom zou keurder daar problemen mee hebben? Indien nodig knip de stekker eraf en sluit rechtstreeks aan en laat dan keuren
Om door de keuring te geraken moet het toestel ook op de homologatielijst staan. Voor zover ik weet is dit nog niet het geval voor Marstek. Voor hoger dan 800W moet je ook werken met een vaste aansluiting, dus een stekker zal niet gaan.

1 x MT 5.12 kWh V148 HWp1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagMeister
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 05-04 19:39
BattWeter schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:26:
[...]

Betr. Marstek: zoals ik zie - ik was in contact met Marstek zelf (met die ene persoon die alle import met de Duitse agent regelt en die voor alle lokale resellers (zoals Duravolt) de logistiek in gang steekt... dus de service van alle resellers in NL-DE-BE hangt af van 1 Chinees om de containers te ledigen - that's it! )

Betr. Synergrid:
Onderaan in de FAQs: https://www.synergrid.be/...ntrale-productie-eenheden

Mag de informatie van de digitale meter (P1-poort) gebruikt worden in de EnFluRi-sensor of het vermogenbeheerssysteem?

Neen, dit is niet toegestaan. Het volledige vermogenbeheerssysteem moet in beheer en verantwoordelijkheid van de DNG zijn.

De digitale meter is eigendom van de DNB.
Bovendien zijn de snelheid, resolutie, soort informatie, … van de P1 poort niet geschikt als gebruik voor beveiliging.
Een compatibel vermogenbeheerssysteem maakt deel uit van een C10/26-homologatie van een omvormer, en wordt mee vermeld in de lijst C10/26. Een fabrikant geeft dus zelf aan welke systemen compatibel zijn met zijn omvormers. Dit kan een eigen systeem zijn (intern/extern) of een systeem van derden. Er is geen aparte homologatie van vermogenbeheerssystemen, er is enkel een homologatie van “duo’s” (omvormer + compatibel vermogenbeheerssysteem) om een eenvoudige conformiteitscontrole toe te laten bij installatie.
Valt inderdaad op dat er geen gehomologeerde toestellen zijn met P1 combinatie.

Maar voor een CT of andere "invasieve" meter moet je in de kast zijn... Een aanpassing in de kast betekent in feite een herkeuring... Wat is er dan nog plug&play aan? De regelgeving in BE haalt het concept dus eigenlijk onderuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
word de https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/ ondersteund of wel de Eastron SDM630 Modbus MID
of weet iemand dat er al terug koppeling is om deze te gaan ondersteunen?
zou fijn zijn
3 fase zonder klemmen en wel 100amperen totaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdhoe
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-09 22:49
Zo heb ik het ook gedaan. Maar dan met 1 batterij.
Is het veilig: ja - conform volgens de Belgische regels, nee.
Maar de meeste elektrische installaties in België zijn na x aantal jaar niet meer conform. Want voor elke wijziging zou je moeten laten keuren. Wat niemand doet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alleedan
kdhoe schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:21:
[...]

Maar de meeste elektrische installaties in België zijn na x aantal jaar niet meer conform. Want voor elke wijziging zou je moeten laten keuren. Wat niemand doet…
En met HW P1 meter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdhoe
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-09 22:49
Ik maak nog gebruik van de Shelly emulator. (Uni-meter op een Raspberry Pi) Die leest de HW P1 uit.
Wanneer het “beta” label uit de Marstek app is verdwenen zal ik mss eens overschakelen naar de HW P1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Losballos2005
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-08 14:13
Rick- schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:08:
[...]

Dat zou kunnen, maar moet je 100% zeker weten dat je nooit meer dan 16A/20A gaat laden (afhankelijk welke kabel je hebt liggen en beveiligd hebt).
Dus bijv zelf consumptie mode, wat is je maximale opwek? Dit zou theoretisch volledig naar je accu kunnen gaan met max 2x 2500W (bijna 22A)
Want de accu kun je wel begrenzen op 2x 800W bij ontladen, maar niet bij laden.
Dus is opwek en daarmee bijv laden boven de 16A dan zullen je zekeringen continue uitvallen. Dat kan ik je sterk afraden.

Uiteraard handmatig laden, heb je het zelf in handen. Dan natuurlijk niet over de grens gaan.
Een mogelijkheid is, moet je wel zin aan hebben, om via modbus de maximale laad/ontlaad aan te passen.

Zo heb ik er nu ook even 2 achter 1 16a automaat hangen. Heb alles op 1500w ingesteld (dus met een veiligheidsmarge.)
Vergeet niet dat de opgegeven 16A van een groep niet bedoeld is om 24/7 vol te trekken.

Zo maar kans dat je de laad/ontlaadwaarden later ook gewoon vrij in de app kan instellen maar vooralsnog moet je dat via modbus doen (of mqtt inmiddels?)

Overigens is het zo, de kast in het tuinhuisje is dan een onderverdeler en die moet in de hoofdmeterkast met een max 20a worden afgezekerd bij 25a hoofdzekering. In de verdeelkast gebruik je dan 16a automaten/aardlekautomaten.
Zo ben je selectief gezekerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:12
Losballos2005 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:32:
[...]

Een mogelijkheid is, moet je wel zin aan hebben, om via modbus de maximale laad/ontlaad aan te passen.

Zo heb ik er nu ook even 2 achter 1 16a automaat hangen. Heb alles op 1500w ingesteld (dus met een veiligheidsmarge.)
Vergeet niet dat de opgegeven 16A van een groep niet bedoeld is om 24/7 vol te trekken.

Zo maar kans dat je de laad/ontlaadwaarden later ook gewoon vrij in de app kan instellen maar vooralsnog moet je dat via modbus doen (of mqtt inmiddels?)

Overigens is het zo, de kast in het tuinhuisje is dan een onderverdeler en die moet in de hoofdmeterkast met een max 20a worden afgezekerd bij 25a hoofdzekering. In de verdeelkast gebruik je dan 16a automaten/aardlekautomaten.
Zo ben je selectief gezekerd.
ik denk dat het handig is als e via support om de optie vragen om de batterij anders te kunnen begrenzen dan enkel op 800 of 2500. zeker als je er meerdere is dat denk ik een nuttige toevoeging. Ik ga het in elk geval als optie bevragen

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Tl0Y schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:18:
[...]

Om door de keuring te geraken moet het toestel ook op de homologatielijst staan. Voor zover ik weet is dit nog niet het geval voor Marstek. Voor hoger dan 800W moet je ook werken met een vaste aansluiting, dus een stekker zal niet gaan.
Hoeveel procent van de Belgische woningen zullen nog een geldige elektrische keuring hebben denk je? 5%, ik denk dat dit nog te hoog ingeschat is. Je moet gewoon op een veilige manier met gezond verstand zo’n ding plaatsen en aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:01
SadisticPanda schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:11:
Trouwens Shelly Pro EM 50A lijkt in sale op amazon. 60tal eurotjes :)

de Pro 3Em voor 83€. Ook best wel scherp dacht ik
Wordt deze goed ondersteund door de Marstek Venus ?

Ik meende een paar pagina's terug te hebben gelezen dat bepaalde versies met bepaalde CT's (nog) compatibiliteitsproblemen hadden icm. de Marstek ?
[...]

Ik heb ook wel interesse in de code ;)

[ Voor 39% gewijzigd door eymey op 26-03-2025 13:49 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

eymey schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:45:
[...]

Ik meende een paar pagina's terug te hebben gelezen dat bepaalde versies met bepaalde CT's (nog) compatibiliteitsproblemen hadden icm. de Marstek ?

[...]

STaat in start uitgelegd wat je moet doen. KWestie van poort aan te passen op de shellies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
PNARI schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:22:
[...]

Staat bij mij in de kelder aan 14.6 °C en heb hem al een paar keer van leeg tot vol laten laden met 2500W. Temperatuur van de koelvinnen was toen aan het einde 42°C. En ik zie echt geen enkele opening in de batterij waar lucht kan worden aangezogen en/of uitgeblazen.
heb je ondertussen een negatieve invloed ervaren op je keldertemperatuur door de batterij? niet dat alle wijn omzeep gaat door een te hoge temperatuur ;) kennis wil 1 in de kelder maar die is maar 4-6m²

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babavers
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-09 01:22
dodvip123 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:06:
[...]

heb je ondertussen een negatieve invloed ervaren op je keldertemperatuur door de batterij? niet dat alle wijn omzeep gaat door een te hoge temperatuur ;) kennis wil 1 in de kelder maar die is maar 4-6m²
Niet te veel zorgen om maken. Ik heb ook een klein keldertje, ca. 10 m², maar daar staat zowel mijn centrale verwarmingsketel (nog op mazout), daar hangt een 120 l warm water reservoir (heeft ook, hetzij weinig, verliezen doorheen de isolatie), 2 invertoren van mijn zonnepanelen (6,8kW piek in totaal) die vergelijkbare koelvinnen hebben en ongeveer even warm worden dan de 2 MT's als de zon schijnt. En dus nog 2 MT's erbij. En mijn kelder is helemaal niet opmerkelijk warm. De ketel is veruit de grootste warmte-bron en die heb ik dan nog rudimentair wat ingekast met wat schotten. Daar achter is het wel warmer, maar dus niet in het deel waar de invertoren en MT's staan.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• b03tz
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-08 09:20
Nu de lilygo eraan gehangen en dat ding volledig controlable vanuit Homey. Dat gaat straks in ieder geval wat mogelijkheden opleveren als 'k de 2e accu heb om zelf een beetje te bepalen van hoe of wat.

Ook direct maar even een fatsoenlijke case ontworpen en geprint. (met nog toegang tot de USB poort en een schroef ophangmogelijkheid) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4v2cu0DEpk1QWe6cH5psDDrjGpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wMdleZ4yM0pUhYfGOMeGoS6o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EakM6gWM1tHviYzi7Ajn21ooRqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9mrlsA3KtrmWHfkjgNOkfA2.jpg?f=fotoalbum_large

BYD Tang Final Edition | 2x Marstek Venus 5.12KW | HW P1 | Homey Pro 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:28
b03tz schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:47:
Nu de lilygo eraan gehangen en dat ding volledig controlable vanuit Homey. Dat gaat straks in ieder geval wat mogelijkheden opleveren als 'k de 2e accu heb om zelf een beetje te bepalen van hoe of wat.

Ook direct maar even een fatsoenlijke case ontworpen en geprint. (met nog toegang tot de USB poort en een schroef ophangmogelijkheid) [Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuke case! Knal je het ontwerp ook op Makersworld? Dan kan ik hem ook printen tzt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

De Shelly pro 3Em ct63 werkt perfect in NOm

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b03tz
PNARI schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:22:
[...]

Staat bij mij in de kelder aan 14.6 °C en heb hem al een paar keer van leeg tot vol laten laden met 2500W. Temperatuur van de koelvinnen was toen aan het einde 42°C. En ik zie echt geen enkele opening in de batterij waar lucht kan worden aangezogen en/of uitgeblazen.
Nee, toch grappig dat er via de modbus een state uit te lezen is voor "Fan abnormal".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayMan80
  • Laatst online: 15-09 16:43

Ook direct maar even een fatsoenlijke case ontworpen en geprint. (met nog toegang tot de USB poort en een schroef ophangmogelijkheid) [Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes man mooi ontwerp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
b03tz schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:50:
[...]

Nee, toch grappig dat er via de modbus een state uit te lezen is voor "Fan abnormal".
In BMS gedeelte zit een kleine fan, dus niet in batterij gedeelte zelf ;-)

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153/155 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euripides
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-09 22:24
dodvip123 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:10:
[...]

Dit gaf bij mij toch 75 EUR minder capaciteitstarief per jaar met een 5 kWh batterij, 36 EUR met een 2kWh batterij (zie screenshot). Nu dit is voor iedereen anders en kan je simuleren via https://mijn-thuisbatterij.nl/ met je kwartiergegevens (nu effe niet want ze zijn overweldigd door de vele simulaties - zal binnenkort wel terug online zijn)
[Afbeelding]
ga ik zeker niet afstrijden hoor en 75/jaar is ook in lijn met wat ik zou verwachten door pieken af te kunnen vlakken (maar inderdaad steeds afhankelijk van de situatie).
Mijn punt was gewoon dat 10 a 15/maand wat optimistisch gerekend was voor een wijziging van piekvermogen van 3.6 naar 2.8kw ;)

wij zitten hier bv ook niet in een standaardsituatie met 2 huishoudens op één (digitale) meter dus eens de MT binnen is gaan we sowieso wel wat besparen op piekvermogen maar ik ben er zeker van dat het ook weer niet al te veel gaat zijn.

Voordat we zonnepanelen hadden (late adopter daar dakrenovatie die eventjes moest wachten na aankoop :p) zaten we op gemiddeld een 5.8kw. Met behulp van de zonnepanelen, de twee elektrische boilers wat slimmer aan te sturen en de buur die op pensioen is en nu 'smiddags verkiest warm te eten is het gezakt naar een 3.2kW dus heel veel marge gaat er voor ons nu toch echt niet meer echt opzitten (maar alles is natuurlijk sowieso meegenomen).

1x venus C (V151; 1 fase), 1x venus E (V151; 3 fases), HW P1, sagemcom T211 - updated 13MAY25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]
Ziet er zeer handig/bruikbaar uit! Wil je deze delen? Eventueel alleen voor geregistreerde Tweakers?
Zet ik het in de TS

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil1951
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-09 08:33
Rick- schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:42:
[...]

Bij mij exact hetzelfde.
Alleen ik heb geen Shelly, ik gebruik de CT003
Bij mij blijft de accu dag en nacht laden en ontladen. Komt bijna nooit onder de 70%. Dit was eerst niet, overdag opladen door de zonnepanelen tot 100% een dan ontladen tot 11 of 10%. Nu dus ook in de nacht opladen uit het net. Nog geen antwoord vis de feedback. Gebruik de CT003 in de stand auto.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• b03tz
SatScan schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:54:
[...]

Ziet er zeer handig/bruikbaar uit! Wil je deze delen? Eventueel alleen voor geregistreerde Tweakers?
Zet ik het in de TS

Dank!
Zeker: https://makerworld.com/en...closure#profileId-1273094

Mocht iemand geen printer hebben, voor €10 ex verzending wil 'k er best eentje voor je printen en opsturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• b03tz
vinom schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:48:
[...]

Leuke case! Knal je het ontwerp ook op Makersworld? Dan kan ik hem ook printen tzt :P
Sure thing boss: https://makerworld.com/en...closure#profileId-1273094

Acties:
  • +1 Henk 'm!
b03tz schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:56:
[...]

Zeker: https://makerworld.com/en...closure#profileId-1273094

Mocht iemand geen printer hebben, voor €10 ex verzending wil 'k er best eentje voor je printen en opsturen.
DANK!

Staat nu in TS

[ Voor 15% gewijzigd door SatScan op 26-03-2025 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b03tz
Leuk! Dank _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wil1951 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:54:
[...]

Bij mij blijft de accu dag en nacht laden en ontladen. Komt bijna nooit onder de 70%. Dit was eerst niet, overdag opladen door de zonnepanelen tot 100% een dan ontladen tot 11 of 10%. Nu dus ook in de nacht opladen uit het net. Nog geen antwoord vis de feedback. Gebruik de CT003 in de stand auto.
1. Controleer de stand van de Batt NOM - AI - Manueel in de app, schakel naar andere stand, lat 10m zo en weer terug naar NOM

2. Wat je ook kunt proberen is batt off - stekker eruit en tenminste 10 min wachten - stekker erin - batt aanzetten.

[ Voor 19% gewijzigd door SatScan op 26-03-2025 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:08

S2S

Wil1951 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:54:
[...]

Zie hij zijn eigen ontlading als opwekking? Slimmemeter die 10 seconden doorgeeft?

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09 20:09
SatScan schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:22:
[...]

Volgens mij mag je die gewoon delen.. heb zojuist even op gezocht en zie diverse kortingscodes langskomen.
Ah, in dat geval. Gebruik ld10 voor 10,- korting voor de shelly pro. Dan is hij dus nog maar 50,- bij Amazon.
Edit: ik zie dat iemand hem ook al in andere draadje heeft gedeeld. Doe er je voordeel mee.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
[...]

[...]

Zie hierboven

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:01
SadisticPanda schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:53:
[...]

STaat in start uitgelegd wat je moet doen. KWestie van poort aan te passen op de shellies
Thanks! Zag het inderdaad staan.
clubeddie schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:13:
[...]

Ah, in dat geval. Gebruik ld10 voor 10,- korting voor de shelly pro. Dan is hij dus nog maar 50,- bij Amazon.
Edit: ik zie dat iemand hem ook al in andere draadje heeft gedeeld. Doe er je voordeel mee.
Had hem inmiddels ook al gevonden op zo'n generieke "actiesite". Thanks! Die Shelly EM 50A is voor mijn 1 fase setup wel een stuk fraaier en minder gecompliceerd dan een "Shelly Pro 3EM-3CT63" aansluiten. :)

[ Voor 19% gewijzigd door eymey op 26-03-2025 15:18 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Iemand al een factuur gehad van Duravolt? Ze gingen vandaag de bestellingen afhandelen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belblade
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-09 15:18

belblade

Belgian wacko

kdhoe schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:21:
[...]

ik heb ook 2 marstek batterijen besteld van 5.12 kw voor 1F installatie in BE, ik heb zonnepaneel installatie (uiteraard met 1F omvormer , en 6900 watt piek) en vraag me nu af wat slimste is qua installlatie om er maximaal gebruik van te maken. ik ga sowieso extra zekeringskast nodig hebben want alles zit vol maar wat is de ideale setup? Heb er nog zeer weinig ervaring mee in alle eerlijkheid (vraag me om een pc van 0 in elkaar te steken en dat kan ik blindelings :D) Ik heb al een p1 meter van homewizard trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Bever
  • Laatst online: 24-09 22:13
belblade schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:48:
[...]

ik heb ook 2 marstek batterijen besteld van 5.12 kw voor installatie in BE, ik heb zonnepaneel installatie (uiteraard met 1F omvormer , en 6900 watt piek) en vraag me nu af wat slimste is qua installlatie om er maximaal gebruik van te maken. ik ga sowieso extra zekeringskast nodig hebben want alles zit vol maar wat is de ideale setup? Heb er nog zeer weinig ervaring mee in alle eerlijkheid (vraag me om een pc van 0 in elkaar te steken en dat kan ik blindelings :D) Ik heb al een p1 meter van homewizard trouwens
Hoe zwaar is je omvormer als ik vragen mag? Je mag in BE toch maar 5kW omvormer hebben op 1fase aansluiting? Of zijn je panelen zwaar overgedimensioneerd?

Idd goed uitkijken met 2 accus.

Cheers

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belblade
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-09 15:18

belblade

Belgian wacko

Bart Bever schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:01:
[...]

Hoe zwaar is je omvormer als ik vragen mag? Je mag in BE toch maar 5kW omvormer hebben op 1fase aansluiting? Of zijn je panelen zwaar overgedimensioneerd?

Idd goed uitkijken met 2 accus.

Cheers
ik heb idd een 5kw omvormer en wel wat overgedimensioneerd qua WP :) Had goeie prijs voor hele installatie en met toekomstige degradatie en zon die niet altijd overal tegelijk staat leek dat een goed compromis. Staan immers nooit allemaal tegelijk in de zon uds die WP is eerder theoretisch

Maar ik zou dus liefst 2500 per batterij kunnen gebruiken (oa voor opladen electrische wagen) dus dan moet ik sowieso extra zekeringskast voorzien met per batterij een zekering en dan elk eigen stopcontact. Dat zal wel zowat de minimum-opzet zijn ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dodvip123 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:06:
[...]

Neen, geeft heel weinig warmteontwikkeling omdat die ook zelden lang aan hoog vermogen ontlaadt of laadt.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

ik heb ook 2 marstek batterijen besteld van 5.12 kw voor 1F installatie in BE, ik heb zonnepaneel installatie (uiteraard met 1F omvormer , en 6900 watt piek) en vraag me nu af wat slimste is qua installlatie om er maximaal gebruik van te maken. ik ga sowieso extra zekeringskast nodig hebben want alles zit vol maar wat is de ideale setup? Heb er nog zeer weinig ervaring mee in alle eerlijkheid (vraag me om een pc van 0 in elkaar te steken en dat kan ik blindelings :D) Ik heb al een p1 meter van homewizard trouwens
Kast groot genoeg nemen voor 3 groepen dus voor 3 batterijen, een laadpaal en en warmtepomp en als je veel met HW werkt nog wat plaats voor verbruiksmeters of je moet vertrouwd zijn met HA of andere programmereingsplatforms waar ik dus 0 ervaring mee heb 😀

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!
belblade schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:07:
[...]

ik heb idd een 5kw omvormer en wel wat overgedimensioneerd qua WP :) Had goeie prijs voor hele installatie en met toekomstige degradatie en zon die niet altijd overal tegelijk staat leek dat een goed compromis. Staan immers nooit allemaal tegelijk in de zon uds die WP is eerder theoretisch

Maar ik zou dus liefst 2500 per batterij kunnen gebruiken (oa voor opladen electrische wagen) dus dan moet ik sowieso extra zekeringskast voorzien met per batterij een zekering en dan elk eigen stopcontact. Dat zal wel zowat de minimum-opzet zijn ?
Gewoon 2 zekeringen 16a bij voorzien, 1 voor elke batterij en instelling 2500w per batterij en gaan met die banaat😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

belblade schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:07:
[...]

4/6 (beter)mm² of meer naar nieuwe kast, daarin per marstek 1 groep afzekeren op 16/20A met 2.5mm² draad naar stopcontactact. Gaan met die banaan.

BE-regels. Als je geen verstand hebt van electriciteit, laten doen, beter afblijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svs79
  • Laatst online: 20-08 18:20
Vandaag slechte dag, alle batterijen verloren hun connectie met de p1 HW, allemaal opnieuw moeten toevoegen. Houden ook langs geen kanten meer nom

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:45
NoFate schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:47:
Iemand al een factuur gehad van Duravolt? Ze gingen vandaag de bestellingen afhandelen :-)
Heb nog niet veel tijd gehad maar heb doorgekregen dat iedereen een factuur zal onvangen. (puur administratief, hoeft niets meer betaald te worden)
Op de factuur staat ook de afleverdatum vermeld.

Op de dag van levering krijg je dan een email van de transporteur met de exacte levertijd binnen een tijdsbestek van 2 uur.
Belangrijk om weten is dat op moment van levering iemand aanwezig moet zijn, anders komt de bestelling terug en moet deze opnieuw verzonden worden. (kosten worden doorgerekend)

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

vanpeers schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:36:
[...]

Heb nog niet veel tijd gehad maar heb doorgekregen dat iedereen een factuur zal onvangen. (puur administratief, hoeft niets meer betaald te worden)

Op de dag van levering krijg je dan een email van de transporteur met de exacte levertijd binnen een tijdsbestek van 2 uur.
Belangrijk om weten is dat op moment van levering iemand aanwezig moet zijn, anders komt de bestelling terug en moet deze opnieuw verzonden worden. (kosten worden doorgerekend)
Meh, gaan we dan es voor moeten bellen, vragen of ze neit gewoon kunnen afzetten in de garage :) Kan ik vanop afstand openen ^^ Op de dag van levering is nogal laat om kunnen af te spreken om iemand thuis te zijn :>

[ Voor 5% gewijzigd door SadisticPanda op 26-03-2025 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Svs79 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:34:
Vandaag slechte dag, alle batterijen verloren hun connectie met de p1 HW, allemaal opnieuw moeten toevoegen. Houden ook langs geen kanten meer nom
Hw app ligt er hier met een aantal meters ook uit.
Dus daar heb ik wat uitroeptekens.
Hw zal wel wat onderhoud gedaan hebben denk ik.

Gelukkig draait de accu op de shelly dus die heeft nergens last van.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SadisticPanda schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:40:
[...]

Meh, gaan we dan es voor moeten bellen, vragen of ze neit gewoon kunnen afzetten in de garage :) Kan ik vanop afstand openen ^^ Op de dag van levering is nogal laat om kunnen af te spreken om iemand thuis te zijn :>
De datum staat op de factuur die je eerder krijgt.
Het tijdvak van bezorgen krijg je kort voor de bezorging.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S2S

S2S

Geen last gehad met hardware Shelly. Accu heeft wat geladen met zonne-energie en toen de prijs laag was de rest en NOM geregeld. Afgelopen 4 weken geen omkijken gehad. Precies zoals het hoort!

[ Voor 19% gewijzigd door S2S op 26-03-2025 17:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PVerga
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 21:21
Janp1963 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:14:
[...]

Yep hier ook dat mailtje gehad, poort ingesteld op 2223 en de shelly werd meteen geconfigureerd.
Zeer blij, na maanden niet aan de gang krijgen van NOM met verschillende CT's .

Vandaag maar eens mooi laten lopen zo. :9
Ter info: Ik heb zelf een Shelly emulator gebouwd in Loxone voor de Marstek.
Ik had al een Shelly Po 3EM in mono fase configuratie met een ct klem voor het net, een ct klem voor de PV en de derde voor het laadstation van mijn PHEV (laadstation was koopje, kan communiceren en sturen via UDP, maar er zit geen stroom meter in).
Deze Shelly Pro stuurt al geruime tijd de verbruiksdata van de ct's door naar het loxone systeem via rpc over udp. Werkt perfect.
Met vallen en opstaan heb ik moeten ontdekken dat voor de Marstek de polling (json:{"id":0,"method":"EM.GetStatus","params":{"id":0}}) als een multicast bericht naar poort 1010 wordt gestuurd. Multicast is logisch, want als je Shelly achter een switch poort zou zitten komt het bericht anders nooit toe wegens ip adres onbekend.
Het antwoord van de Shelly (in mijn geval json: {"id":0,"src":"shellypro3em-xxxxxxxxxx","result":{"a_act_power":14,"b_act_power":0,"c_act_power":0,"total_act_power":14}}) stuur ik als een unicast naar het IP adres van de Shelly pro op poort

22222

. Unicast bericht naar (fixed) IP adres Marstek omdat dit weer wat scheelt op de belasting van het netwerk t.o.v. een multicast bericht.
Met dank overigens aan Wireshark :P

Loxone home automation - MT Venus - Shelly Pro 3EM - Unifi UDM Pro - Waveshare Mobus I/F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-09 21:20
vanpeers schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:36:
[...]

Ik neem aan dat je over de afleverdatum kan communiceren want als je bijvoorbeeld op vakantie bent zal er niemand thuis zijn. :'(

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
  • Laatst online: 20-08 18:20
S2S schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:03:
[...]

Geen last gehad met hardware Shelly. Accu heeft wat geladen met zonne-energie en toen de prijs laag was de rest en NOM geregeld. Afgelopen 4 weken geen omkijken gehad. Precies zoals het hoort!
Ik denk dat ik ook maar eens investeer in een shelly meter… dat is de shelly 3 pro em ?
Kun je hiermee ook een sma omvormer (tripower)
aansturen om teruglevering te blokkeren?

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-09 16:48
Valt inderdaad op dat er geen gehomologeerde toestellen zijn met P1 combinatie
Hoe zo wat voor regel is dat nu weer
Een wallbox om een EV van 60kWh accu aansturen met 11kW mag wel met een P1 maar een thuisbatterij van 5kWh met 800 W mag niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BattWeter
  • Laatst online: 24-04 17:41
bruneelm schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:34:
[...]

Een wallbox om een EV van 60kWh accu aansturen met 11kW mag wel met een P1 maar een thuisbatterij van 5kWh met 800 W mag niet
EV charging met P1 sturen mag ook niet (is niet gehomologeerd maar werkt wel...)

2 x Mitsubishi PHEV (LFP 12 & 13,8KW) | Type2 charging | WP14.4K O-W | 2 x SMA 5kW 3f | 4 x Marstek Venus 5.12KWh V149 – 2 x ShellyPro3EM |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bruneelm schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:34:
[...]

That's Belgium ........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Svs79 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:29:
[...]

Ik denk dat ik ook maar eens investeer in een shelly meter… dat is de shelly 3 pro em ?
Kun je hiermee ook een sma omvormer (tripower)
aansturen om teruglevering te blokkeren?
Ja die gebruik ik, over dat andere geen idee, ik krijg geen boete voor teruglevering maar teruggave van de huidige energie prijs per kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

PVerga schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:20:
[...]

Ik had al een Shelly Po 3EM in mono fase configuratie met een ct klem voor het net, een ct klem voor de PV en de derde voor het laadstation van mijn PHEV (laadstation was koopje, kan communiceren en sturen via UDP, maar er zit geen stroom meter in).
Deze Shelly Pro stuurt al geruime tijd de verbruiksdata van de ct's door naar het loxone systeem via rpc over udp. Werkt perfect.
Met vallen en opstaan heb ik moeten ontdekken dat voor de Marstek de polling (json:{"id":0,"method":"EM.GetStatus","params":{"id":0}}) als een multicast bericht naar poort 1010 wordt gestuurd. Multicast is logisch, want als je Shelly achter een switch poort zou zitten komt het bericht anders nooit toe wegens ip adres onbekend.
Het antwoord van de Shelly (in mijn geval json: {"id":0,"src":"shellypro3em-xxxxxxxxxx","result":{"a_act_power":14,"b_act_power":0,"c_act_power":0,"total_act_power":14}}) stuur ik als een unicast naar het IP adres van de Shelly pro op poort

22222

. Unicast bericht naar (fixed) IP adres Marstek omdat dit weer wat scheelt op de belasting van het netwerk t.o.v. een multicast bericht.
Op een hardware Shelly kun je zelf je poorten instellen trouwens , bron hun site. Maar blijkbaar luistert Marstek naar zelf gekozen poorten of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:04:
[...]

Op een hardware Shelly kun je zelf je poorten instellen trouwens , bron hun site. Maar blijkbaar luistert Marstek naar zelf gekozen poorten of iets dergelijks.
shellypro3em, shellyemg3, shellyproem50
1010, 2222, 2223 udp

Dit zijn de poorten die marstek uitleest bij gebruik van de verschillende types Shelly.

Bron B2500 sim - Zie TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PVerga schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:20:
[...]

22222

1010, 2222, 2223 udp

Dit zijn de poorten die marstek uitleest bij gebruik van de verschillende types Shelly.

Bron B2500 sim - Zie TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
SatScan schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:57:
[quote]superduper1969 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:26:
Iemand al de share functie gebruikt? Er lijkt niets te gebeuren?
[Afbeelding]
[/quote

Is dit voor sharen van je EMS gegevens? Die site is nog niet actief.
Dat verklaart het, ik dacht dat de persoon waarmee je deelt iets extra's in de app zou zien.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
superduper1969 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:21:
[...]

Dat verklaart het, ik dacht dat de persoon waarmee je deelt iets extra's in de app zou zien.
Nee, je kan effectief je batterij delen met een andere account, voor read of read/write permissies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
IP Adressen gereserveerd?

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
NoFate schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:28:
[...]

Nee, je kan effectief je batterij delen met een andere account, voor read of read/write permissies...
Ik zie nu dat je geen alert krijgt of zoiets, de accu van die vriend van mij staat er nu gewoon bij in de APP.
Het werkt dus gewoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superduper1969 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:37:
[...]

Ik zie nu dat je geen alert krijgt of zoiets, de accu van die vriend van mij staat er nu gewoon bij in de APP.
Het werkt dus gewoon!
Kun je van en korte uitleg/beschrijving maken dan voeg ik die toe aan de TS!

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

SatScan schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:18:
[...]

1010, 2222, 2223 udp

Bron B2500 sim - Zie TS
Vast, alleen kun je gewoon een poort instellen op een hardware Shelly als je dat wilt. Zoals ik heb gelezen op de Shelly site, dat er software is die die poorten heeft gekozen is meer een ongeschreven regel dan.

[ Voor 13% gewijzigd door S2S op 26-03-2025 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:56:
[...]

Vast, alleen kun je gewoon een poort instellen op een hardware Shelly als je dat wilt.
Zeker alleen wie gaat er naar luisteren... 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
SatScan schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:39:
[...]

Kun je van en korte uitleg/beschrijving maken dan voeg ik die toe aan de TS!

Dank!
Settings > Share > Vul een account in wat al bekend is bij Marstek.
Bepaal of je diegene alleen wil laten kijken (Standard) of dat deze ook instellingen kan wijzigen (Admin).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KG3A3YCflws-ijDjbHDmtLVlLRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6t3svtXc0u3VxeOEjV4B06vw.jpg?f=fotoalbum_large

De ANDERE persoon kan nu op zijn account jouw batterij zien door terug te gaan naar zijn hoofdscherm.
In dit voorbeeld heeft een vriend ook zijn batterij met mij gedeeld, ROOD is van mij, Groen is van hem.
Je krijgt dus geen meldingen of email's, het werkt gewoon (Kan even duren)
Als je het delen achteraf wil verbreken dan moet je waarschijnlijk de Accu volledig verwijderen uit de app en opnieuw beginnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOrbHvjumjMPnxoksl2EOwSKRPQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KSQlFx8e7KitgyvbdM8TnpUv.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

SatScan schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:57:
[...]

Zeker alleen wie gaat er naar luisteren... 8)
Nou als Marstek een optie maakt in de app om daar per Shelly een poort op te geven bij het onboarden van een Shelly , kun je die zelf op de Shelly invoeren , zou veel frustratie schelen , aangezien sommige de em/50 weken niet konden gebruiken , maar zover zijn ze nog niet. Tijd voor een paar UX designers daar.

[ Voor 10% gewijzigd door S2S op 26-03-2025 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HobbyBatterij
  • Laatst online: 08-04 18:33
Sinds een aantal weken heb ik de batterij ook draaien thuis.
Ik maak gebruik van de Hw p1 meter echter is hij 3 dagen geleden de verbinding verloren.
Opnieuw verbinding maken met de P1 meter lukt niet meer, iemand hetzelfde probleem?
Als ik in het CT scherm de “P1 Meter (Beta)” aanklik blijf ik in het scherm hangen met “automatisch zoeken naar apparaten…”
Op het moment van het verliezen van de verbinding zat ik op V147 en nu op V149.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HobbyBatterij schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:01:
Ik maak gebruik van de Hw p1 meter echter is hij 3 dagen geleden de verbinding verloren.
Opnieuw verbinding maken met de P1 meter lukt niet meer, iemand hetzelfde probleem?
Als ik in het CT scherm de “P1 Meter (Beta)” aanklik blijf ik in het scherm hangen met “automatisch zoeken naar apparaten…”
Heb je ook nog andere Homewizard meters?
In het verleden wou de accu nog wel eens een andere meter pakken dan de p1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
Is het ook toegestaan om hier wat vragen te stellen over de aanpassingen in de groepenkast? Of moet je daarvoor naar een subforum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser
  • Laatst online: 08:43

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

HobbyBatterij schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:01:
Eerst je wifi dekking checken voor je andere dingen doet. En cross checken met de ct003

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:43:
[...]

Hw app ligt er hier met een aantal meters ook uit.
Dus daar heb ik wat uitroeptekens.
Hw zal wel wat onderhoud gedaan hebben denk ik.

Gelukkig draait de accu op de shelly dus die heeft nergens last van.
Idem hier problemen met HW energysockets. Die vallen dan uit en starten niet meer op. Als je ze handmatig terug opstart via het knopje schakelen ze gewoon in en maar doen ze niet wat geprogrammeerd is . Heel vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

clubeddie schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:08:
Is het ook toegestaan om hier wat vragen te stellen over de aanpassingen in de groepenkast? Of moet je daarvoor naar een subforum?
Hangt ervan af. Basis vragen , maar voor details kan je miss toch beter een specialist vragen.

In je meterkast wil je niet liggen knoeien

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:59:
[...]

Nou als Marstek een optie maakt in de app om daar per Shelly een poort op te geven bij het onboarden van een Shelly , kun je die zelf op de Shelly invoeren , zou veel frustratie schelen , aangezien sommige de em/50 weken niet konden gebruiken , maar zover zijn ze nog niet. Tijd voor een paar UX designers daar.
UX designers? Ze weten echt niet waar je het over hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PNARI schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:17:
[...]

Idem hier problemen met HW energysockets. Die vallen dan uit en starten niet meer op. Als je ze handmatig terug opstart via het knopje schakelen ze gewoon in en maar doen ze niet wat geprogrammeerd is . Heel vervelend.
Het meest bijzondere vond ik vandaag dat de driefasen meter voor zuid Zuidwest in de app een uitroepteken had en volgens de app offline was.
Vervolgens als je dan de meter zelf aan klikt in de app zie je wel de waardes veranderen.
Spanning en kwh's waren in beweging dus er is communicatie.
In dit schermpje zeg maar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tT68KfEZ1IAio5Rd9uvqNgRJJsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wX1SCh2s99qRF7llHX1EjHM.jpg?f=fotoalbum_large
Uiteindelijk de spanning er af gegooit een peukje roken en daarna weer bij gezet.
En dan werkt het volgens de app weer.

Ook daar zijn dus wel eens wat rariteiten.

Wat dat betreft blijf ik ook gewone bij de shelly.
Dat werkt prima en niet afhankelijk van derden.

Vandaag al eens staan kijken waar ik de drie accu's straks ga opstellen en hoe daar driefasen en betrouwbaar netwerk kan krijgen.
Kost weer wat meters kabel en mischien de meterkast in de schuur ook maar eens upgraden.
Wordt het toch nog weer duur met al die korting :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HobbyBatterij
  • Laatst online: 08-04 18:33
Ronald.42 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:06:
[...]

Heb je ook nog andere Homewizard meters?
In het verleden wou de accu nog wel eens een andere meter pakken dan de p1.
Alleen een Hw display, al geprobeerd deze uit te trekken en dan te verbinden maar nog steeds niks.
Lijkt me sterk dat het aan de wifi ligt, heeft weken zonder problemen goed gewerkt…
Paar paginas terug kregen mensen het weer aan de praat door hem een kwartier te laten zoeken, kan iemand dit toelichten?
Gaf de app uiteindelijk een melding dat hij de p1 meter gevonden had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HobbyBatterij schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:27:
[...]

Alleen een Hw display, al geprobeerd deze uit te trekken en dan te verbinden maar nog steeds niks.
Lijkt me sterk dat het aan de wifi ligt, heeft weken zonder problemen goed gewerkt…
Paar paginas terug kregen mensen het weer aan de praat door hem een kwartier te laten zoeken, kan iemand dit toelichten?
Gaf de app uiteindelijk een melding dat hij de p1 meter gevonden had?
Dan is dat het dus niet.

Wifi is voor mij sinds ik Marstek heb ook zwarte magie ik heb het werkend gekregen met een dedicated router voor wifi op de accu en shelly.
Maar daarvoor was het hier beslist niet betrouwbaar en bij jou heeft het wel al gewerkt dus tja geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:30

d3x

[...]

heb ongeveer zelfde setup;
Je zet 1 marstek op auto op een zekering met de 2500w aan;
Je zet de 2e marstek in manual 800W bij voorkeur op andere zekering (voorlopig want 2e in auto is nog niet mogelijk) daar geef je dan een manueel laad en ontlaad schema in. Bij mij komt deze op 11h laden tegen 5-600w tot 17h en ontladen aan 300W vanaf 19h want mijn nachtverbruik zit altijd boven de 300W wegens pompen.

ik heb een volledig westen setup, in uw geval moet je dus wat kijken wanneer je vermogen het ebste kan afnemen, weet wel dat op een bewolkte dag als vandaag je de 2e dus best gewoon aflaat, want anders ga je mogelijks in de problemen komen ifv je opladen. Dat laden en ontladen op uren moet je zelf dus wat finetunen.

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser
  • Laatst online: 08:43

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

In Nederland willen ze nu ook een keurmerk voor thuis batterijen.
https://solarmagazine.nl/...-voor-ontlasten-stroomnet

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:30

d3x

corsat schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:24:
[...]

Ik neem aan dat je over de afleverdatum kan communiceren want als je bijvoorbeeld op vakantie bent zal er niemand thuis zijn. :'(
In de BE order is geen leverdatum te vinden

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik had hem gelezen ja.
Flikker maar mooi op, weer een nieuwe geld verdien bron aan boren zeker.

Zoals ik hem of straks ze gebruik voorkomt het juist congestie al is daar hier überhaupt geen sprake van.
Met NOM ben je sowieso al het net aan het ontlasten.

En dan een keurmerk omdat je dat doet.

Laat ze zich concentreren op de gebruikers die juist congestie veroorzaken.
Nee we gaan een keurmerk verzinnen voor de dingen die al goed gaan..

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald.42 op 26-03-2025 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BattWeter schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:51:
[...]

EV charging met P1 sturen mag ook niet (is niet gehomologeerd maar werkt wel...)
Bij mij is dat toch gekeurd door officiële keurder, zal dus toch wel mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drar
  • Laatst online: 16-09 15:22
SadisticPanda schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:09:
Klein vraagje voor degene die er al 1 hebben. Als je hem op auto zet, laad die enkel op met overschot, dus gaat nooit iets van het net trekken of erop sturen (uiteraard paar Watt altijd mogelijk) maar nooit echt opladen van het net, enkel zonnepanelen overschot. En afladen intern enkel.

Met ai, dan gaat die wel van het net opladen en terug leveren?
Ik heb een week gedraaid op AI, als de stroom het goedkoopst is laad hij op maar hij ontlaad niet als de stroom het hoogst is,dus vooralsnog kun je er niet mee handelen.
Pagina: 1 ... 101 ... 268 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.