Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste
Acties:
  • 206.485 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-07 21:38

pro_6or

amateur_60r

IJsbeer schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:28:
[...]

In dat kader is het ook goed te begrijpen dat de EU oekraine in de EU wilt hebben. Als ze dit overleven hebben ze niet nogal een sterke oorlogsindustrie daar staan. (was natuurlijk vanuit de USSR al zo). Maar wat ze nu allemaal aan het optuigen zijn aan fabrieken e.d. kan eht wel eens een hele grote wereldspeler gaan worden over een x aantal jaar. Dan kun je die maar beter in je eigen 'gelederen' hebben zal de EU wel denken.
Is het heel raar om te denken dat de EU ook metname een samenwerking is van Europese landen die geloven in democratie, een werkende rechtsstaat, die elkaar willen helpen om in vrijheid en rechtvaardigheid samen te leven? Dan past Oekraine daar volledig in (of in ieder geval hebben ze enorme stappen gezet, en lopen ze een risico waarvan ik niet eens een passend bijwoord kan bedenken om deze idealen te verdedigen.

Het is ook vooral een geloof in elkaar, iets dat sommige staten waar een paar boeven de scepter zwaaien continu proberen kapot te maken.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:14
IJsbeer schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:28:
[...]
In dat kader is het ook goed te begrijpen dat de EU oekraine in de EU wilt hebben. Als ze dit overleven hebben ze niet nogal een sterke oorlogsindustrie daar staan. (was natuurlijk vanuit de USSR al zo). Maar wat ze nu allemaal aan het optuigen zijn aan fabrieken e.d. kan eht wel eens een hele grote wereldspeler gaan worden over een x aantal jaar. Dan kun je die maar beter in je eigen 'gelederen' hebben zal de EU wel denken.
Het zal een combinatie zijn. Enerzijds is het logisch dat daar de komende jatren nog veel werk zal zijn en daar wil je in investeren. Aan de andere kant is Oekraine van oudsher uit al een grote speler in de wapenindustrie. Veel van wat rusland nu gebruikt is oorspronkelijk in Oekraine ontwikkeld en gebouwd.
Daarnaast help je Oekraine met de oorlog zonder er zelf teveel aan deel te nemen.
Gecombineerd is het daarmee een goede investering in de toekomst, zowel wat veiligheid als wat winst betreft.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Admiral Freebee schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:26:
[...]

Of zoals ik het aan mijn kinderen probeer uit te leggen: oorlog kent vooral verliezers. Soldaten/strijders langs beide kanten zijn uiteindelijk ook mensen met een eigen leven, gedachten en achtergrond. Het is heel verleidelijk om te beginnen denken in goed en slecht en verdiende loon maar ik neem aan dat niet elke Russische soldaat inherent evil is.
De russische contract tekenaars hebben wel bewust de keuze gemaakt om een ander land te gaan veroveren en mensen te gaan doden, soldaten/burgers, om het even. moorden om winstbejag. of dat inherent evil is, ik vind van wel.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:32
pro_6or schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:40:
Is het heel raar om te denken dat de EU ook metname een samenwerking is van Europese landen die geloven in democratie, een werkende rechtsstaat, die elkaar willen helpen om in vrijheid en rechtvaardigheid samen te leven? Dan past Oekraine daar volledig in (of in ieder geval hebben ze enorme stappen gezet, en lopen ze een risico waarvan ik niet eens een passend bijwoord kan bedenken om deze idealen te verdedigen.
Ik denk dat de anti-EU krachten Oekraïne wel buiten de deur hadden gehouden. Het is huidige oorlog die daar verandering in heeft gebracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:41:
[...]

Het zal een combinatie zijn. Enerzijds is het logisch dat daar de komende jatren nog veel werk zal zijn en daar wil je in investeren. Aan de andere kant is Oekraine van oudsher uit al een grote speler in de wapenindustrie. Veel van wat rusland nu gebruikt is oorspronkelijk in Oekraine ontwikkeld en gebouwd.
Daarnaast help je Oekraine met de oorlog zonder er zelf teveel aan deel te nemen.
Gecombineerd is het daarmee een goede investering in de toekomst, zowel wat veiligheid als wat winst betreft.
Ook wordt Oekraïne de graanschuur van de wereld genoemd, vanuit economisch perspectief is dat een goede reden om dat land binnen de EU te halen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
phicoh schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:48:
[...]
Ik denk dat de anti-EU krachten Oekraïne wel buiten de deur hadden gehouden. Het is huidige oorlog die daar verandering in heeft gebracht.
Daar zijn idd wel meerdere voorbeelden van, voorheen liep een LePen bijv te pronken met haar Russische connecties en Putin als vriend.
Die link met Putin lijkt nu voor het publieke oog iig naar het schaambankje verwezen en probeert ze zo hard mogelijk dat verleden te verbergen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
XWB schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:55:
[...]
Ook wordt Oekraïne de graanschuur van de wereld genoemd, vanuit economisch perspectief is dat een goede reden om dat land binnen de EU te halen.
Voor de boeren is dat juist weer een min-punt ;)
meer concurrentie, goedkoper graan is voor hun het tegenovergestelde.

Die tegenstrijdige belangen zullen door Rusland uitgebuit worden, zoals we zagen met de grensblokkades in Polen/Hongarije/Roemenie etc.

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 19-06-2024 11:03 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
pro_6or schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:47:
[...]

De russische contract tekenaars hebben wel bewust de keuze gemaakt om een ander land te gaan veroveren en mensen te gaan doden, soldaten/burgers, om het even. moorden om winstbejag. of dat inherent evil is, ik vind van wel.
Ik kan me niet voorstellen wat voor informatie deze mensen wel en niet hebben gekregen. Misschien is hun beeld wel helemaal verstoord hierdoor? Spelen er misschien ook economische redenen mee? En ja, het leger vervoegen is misschien ook wel een kans op avontuur, eer en een gevoel van macht. Ik kan niet in de hoofden en levens van anderen kijken. Ik kan het mij niet voorstellen dat iemand zich ooit vrijwillig zou opgeven om in een ander land te gaan vechten. En toch doen zoveel mensen het. Ze zullen wel hun redenen hebben en die zullen niet bij allemaal moordlust zijn. Of dat hoop ik toch.

Let op, ik wil hier helemaal geen oorlogsmisdaden goed praten en ik hoop werkelijk dat Oekraïne er in slaagt om zijn territoriale integriteit te beschermen en zich sterker weer kan opbouwen. Maar puur menselijk kan ik niet onbewogen blijven bij het doden of verwonden van mensen. Het is geen videospelletje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:15:
[...]

Ik kan me niet voorstellen wat voor informatie deze mensen wel en niet hebben gekregen. Misschien is hun beeld wel helemaal verstoord hierdoor? Spelen er misschien ook economische redenen mee? En ja, het leger vervoegen is misschien ook wel een kans op avontuur, eer en een gevoel van macht. Ik kan niet in de hoofden en levens van anderen kijken. Ik kan het mij niet voorstellen dat iemand zich ooit vrijwillig zou opgeven om in een ander land te gaan vechten. En toch doen zoveel mensen het. Ze zullen wel hun redenen hebben en die zullen niet bij allemaal moordlust zijn. Of dat hoop ik toch.

Let op, ik wil hier helemaal geen oorlogsmisdaden goed praten en ik hoop werkelijk dat Oekraïne er in slaagt om zijn territoriale integriteit te beschermen en zich sterker weer kan opbouwen. Maar puur menselijk kan ik niet onbewogen blijven bij het doden of verwonden van mensen. Het is geen videospelletje.
Wij kijken hier natuurlijk ook naar met onze Westerse bril; vanuit een positie die je in deze context wel kunt bestempelen als een ivoren toren.

In behoorlijk wat delen van de wereld is armoede, wanhoop en keihard overleven voor een noemenswaardig bestaan gewoon realiteit. Als je in zo'n omgeving opgroeit heb je echt wel een andere mindset dan de gemiddelde risicomijdende Westerling die kansen in overvloed gepresenteerd krijgt.

Ik denk daarmee zeker niet dat elke Rus slecht is maar ik durf wel te stellen dat deze mensen uit achtergestelde gebieden een heel ander wereldbeeld hebben dan jij en ik.

Het is wat het is, zolang Poetin genoeg draagvlak weet te creëren om deze zielen te blijven sturen zit er niets anders op dan ze te decimeren.

Helaas is dat vaak hoe oorlog werkt; vele jonge mannen die sterven voor de ideologie en ambities van enkele oude mannen.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:56

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Enkele reacties verplaatst naar Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M6

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Admiral Freebee schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:15:
[...]

Dan heb je inderdaad nog niet begrepen wat voor mensen er nu aan het vechten zijn en hoe russen zich over ons - het westen - nu echt voelen. Ik kan daar lang en breed over uitweiden maar screenshots doen het beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QuRWMGl0vo54-Fha-I-Lrnnlpbs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGzn4xnGN9kQgy3JMH8WkSkS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAfRMNm6veFsAgErWvLEwzIBNKo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HcsyVNMp3MVkuXDle8bvfK9f.png?f=fotoalbum_tile

In Bucha hebben ze dat overigens ook de mensen laten weten voordat die de kogel kregen:

"Who allowed you to live so beautifully?", op de plek waar ze vermoord werden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzUlWRvBGgL4cEEREP4pLJjJe_k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qfaPzUYRHQ2ijpmo6K3L644e.png?f=fotoalbum_large

De uitzondering op de regel vecht nu niet, die zijn allang gevlucht.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:38
nst6ldr schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:07:
[...]

Dan heb je inderdaad nog niet begrepen wat voor mensen er nu aan het vechten zijn en hoe russen zich over ons - het westen - nu echt voelen. Ik kan daar lang en breed over uitweiden maar screenshots doen het beter.

[Afbeelding][Afbeelding]

In Bucha hebben ze dat overigens ook de mensen laten weten voordat die de kogel kregen:

"Who allowed you to live so beautifully?", op de plek waar ze vermoord werden.
[Afbeelding]

De uitzondering op de regel vecht nu niet, die zijn allang gevlucht.
Grappig. Rusland HAD in die positie kunnen zitten, precies zoals ze willen. Echter blamen ze precies de verkeerde voor hun eigen miserie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:49
Caelorum schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:06:
Het is aan het begin van de oorlog wel eens voorbij gekomen, maar herhaaldelijk dat soort beelden bekijken kan je later PTSD en andere klachten van krijgen. Dit soort beelden kruipen in je en niet iedereen is er voor uitgerust deze goed te verwerken. De waarschuwing is IMO volkomen terecht en goed geplaatst.
Omdat ik zoveel plusjes krijg wil ik jullie toch deze nog even niet onthouden: YouTube: The ADHD Doctor: “I’ve Scanned 250,000 Brains” You (Steven Bartlett)...
Deze psychiater is overigens niet helemaal vrij van controversie, maar persoonlijk denk ik dat hij hier best wel een punt heeft. Trauma verwerken, zoals extreem grafische beelden, gaat alleen goed als je er met een goede gesteldheid in gaat en ook de tools hebt gekregen (of zelf geleerd) om dit effectief te verwerken. Doe je dit niet, dan heb je kans dat je daarna gewoon weer net iets minder weerbaar bent. Kijk je dan vaak genoeg dit soort beelden, of gebeurd er ineens iets op straat voor je ogen, kan je echt zwaar de lul zijn.
Het is dus eigen risico om dat soort beelden te bekijken en zeker eigen verantwoordelijkheid om te bepalen of je dit soort beelden wel moet zien.

Zelf heb ik periodes dat ik best een beeld of wat kan zien welke niet mooi zijn, maar ik doseer het echt heel bewust en let heel erg op hoe ik me voel (of juist totaal niet) bij het kijken van die beelden. Dat geeft een goede indicatie of je aan je dicht tegen je tax aan zit.

Ik heb ook periodes, zoals nu, dat ik genoeg heb aan zooi die in mijn eigen leven speelt dat ik dat soort beelden dus absoluut mijd. Ik klik dus ook op geen link hier, of zoek op geen van de zoektermen die worden aangehaald, tenzij de betreffende gebruiker duidelijk erbij zet dat het normale teksten en beelden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

brecht_vb schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:14:
[...]

Zijn die tanks niet kansloos tegenover de overdaad aan dones van UKR?
Dat is elke tank... De Abrahams die in Oekraïne rondrijden maken ook geen kans tegen drones.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:46
Chaoss schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 23:21:
[...]

Dat is elke tank... De Abrahams die in Oekraïne rondrijden maken ook geen kans tegen drones.
We zien eigenlijk alleen drone filmpjes waarbij de drone succesvol is. Liefst met een turret toss erbij. Dus hoeveel aanvallen falen weten we niet.

Iets anders is dat een groot deel van de tanks verlaten is met de luiken open, of de luiken open heeft. De luiken zijn onderdeel van de schil dus als je die open laat is het makkelijker voor een drone.

Dan zit er nog een soort van ontwerpfout in waarbij het dek boven de motor van een Russische tank niet al te sterk is.

Als je dan kijkt naar de Oekraïense verliezen, dan staan daar 10 Abrams tanks. Whops, dat is 33%! Maar er zijn er maar 3 destroyed, eentje damaged en 6 damaged en abandoned. Hetzelfde beeld zie je bij bij de Leopards. 16 van de 32 op Oryx zijn destroyed. Dat zal lang niet allemaal met een drone zijn. Het verlies is wel zo groot dat ze teruggetrokken worden:

De oorzaak van de vernietiging van de tanks is dat NATO doctrine van combined warfare vaak niet wordt gebruikt. Ze gaan er op zijn Russisch tegenaan en dat kost tanks.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ssPwnnNz7SfOpHP3w217HREtqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2WFqGfHkagGUwgH2Zz6gBjc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:52
asing schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 23:37:
[...]

De oorzaak van de vernietiging van de tanks is dat NATO doctrine van combined warfare vaak niet wordt gebruikt. Ze gaan er op zijn Russisch tegenaan en dat kost tanks.
De combined warfare is volgens mij niet mogelijk, omdat de Oekrainers geen luchtoverwicht hebben, ze hebben daarvoor te weinig piloten en toestellen. De F16's gaan hier ook absoluut niet voor zorgen, want die gaan maar mondjes maat komen.
Ik denk dat ze pas luchtoverwicht hebben als ze >200 vliegtuigen en bijbehorend aantal piloten hebben. En dan ook nog genoeg raketten om af te vuren. Niet realistisch voor Oekraine zelf, dan zal toch echt Navo/USA zelf actief ervoor moeten gaan zorgen dat er luchtoverwicht komt, maar dat is dan weer een oorlogsverklaring.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Russia attacked Ukraine with a mix of missiles and drones overnight.
Shot down:
4/4 Kh-101/555 cruise missiles
0/3 Iskander-M ballistic missile
1/2 Kh-59 cruise missiles
27/27 Shahed drones
https://www.threads.net/@noelreports/post/C8bSgnRNqJ_

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 20-06-2024 10:36 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:23

Fanta

FordPerformance™️

Ligt het aan mij, aan de foto, of is dit een stand-in? Ik herken Poetin hier echt niet in.. of hij is ineens heel oud geworden...

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2024/06/20/1097519/1024x576a.jpg

https://nos.nl/artikel/25...k-warm-onthaal-in-vietnam

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:54

ManiacsHouse

Scheisse!

Fanta schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:17:
Ligt het aan mij, aan de foto, of is dit een stand-in? Ik herken Poetin hier echt niet in.. of hij is ineens heel oud geworden...

[Afbeelding]

"Ook nodigde hij de Vietnamese president uit om volgend jaar naar Moskou te komen ter gelegenheid van de 80e verjaardag van de overwinning op nazi-Duitsland."
Het was dit jaar dan ook een erg rustig feestje met weinig vriendjes op bezoek. :+

Tis toch wat dat je moet leuren om je verjaardagsfeestje wat op te vullen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:18
Fanta schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:17:

[Afbeelding]

welke?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wcih8xCAg6PlAvS0EKw9d1u_EW4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iwFQkFxAQpK0LjNKfgzhFyKa.jpg?f=user_large

https://gur.gov.ua/en/con...imni-trokh-dviinykiv.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PaGLSGVKOkSq0A9Z_3mcB-reATY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OAODm0WnKestCJV94KSeAV8M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Tens op 20-06-2024 12:46 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-07 16:34
Volgens mij is het de vierde van linksboven ;)

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Tens
Alle Patriots in productie gaan regelrecht naar Oekraïne, de andere orders kunnen wachten.

aanvulling:
Very good news. Ukraine might get all newly produced MIM-104 Patriot Systems.

"Three people with knowledge of the decision said the move would be announced on Thursday, after President Joe Biden said last week in Italy that he had secured commitments for the delivery of additional air defence systems to Ukraine. These would include Patriot missile batteries for which Kyiv has been clamouring after Russia escalated missile and drone attacks on its power plants.

Biden said five countries had agreed to send Patriot and other air defence systems to Ukraine, and that other countries expecting the delivery of the US systems would have to wait because “everything we have is going to go to Ukraine until their needs are met

[...]

The US announcement on Thursday will codify Biden’s commitment to Kyiv and ensure that Ukraine gets the Patriot systems it needs to protect its cities and critical infrastructure, two of the people with knowledge of the decision told the Financial Times."

This is significant and marks the first decision of the newly formed 10 years defense pact which the US and Ukraine have signed. The few Patriot batteries already in Ukraine perform in an outstanding fashion and with more systems coming in, the skies might be indeed closed for the Russian invasion. This is basically a land-lease provision for air defense.

Russia only recently had to admit that one of their A-50U has been shot down back in February, most certainly by Patriot missiles. But there were multiple similar events in the same timeframe where Russian planes over the Azov Sea, Crimea or even in the Krasnodar Region, Russia, were shot down.

The production rate of Patriots systems is 12 units per year, so it is easy to project how long it will take to cover the 7 systems which Ukraine has requested.

[ Voor 85% gewijzigd door Tens op 20-06-2024 13:47 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:42

jgj82

Ja, maar = nee

Tens schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:54:
Alle Patriots in productie gaan regelrecht naar Oekraïne, de andere orders kunnen wachten.

[Twitter]
Tja... For them.... Dus alle Amerikaanse orders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
jgj82 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:04:
[...]

FT zegt dat niet:

Afbeeldingslocatie: https://media.mstdn.social/media_attachments/files/112/648/309/189/458/622/original/0f90ec86f856e3a2.png

Via Noel: https://mstdn.social/@noelreports/112648310436078054

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
Naar de pers lekken dat de ZK regering gaat heroverwegen? Neem aan dat het betekent dat ze beslist hebben, anders heeft zo'n bericht weinig nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:53

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jgj82 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:04:
[...]

dat interpreteer je verkeerd IMHO......

met "for them" wordt terugverwezen naar de Patriots omdat ze zowel de systemen als de benodigde raketten benoemen.

"stop all open orders for Patriot systems and missiles for them for Patriot systems"

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:42

jgj82

Ja, maar = nee

Fraggert schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:39:
[...]

dat interpreteer je verkeerd IMHO......

met "for them" wordt terugverwezen naar de Patriots omdat ze zowel de systemen als de benodigde raketten benoemen.

"stop all open orders for Patriot systems and missiles for them for Patriot systems"
Dat kan inderdaad zijn, het staat er niet heel gelukkig. Ik ben benieuwd wat dat voor gevolgen heeft voor bv de donatie van Nederland....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jgj82 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:42:
[...]

Dat kan inderdaad zijn, het staat er niet heel gelukkig. Ik ben benieuwd wat dat voor gevolgen heeft voor bv de donatie van Nederland....
klopt, beetje ongelukkige zinsnede als je die vertaald naar NL en de verwarring is begrijpelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:01

XanderDrake

Build the future!

Tens schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:54:

[Twitter]
Tens schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:35:
Naar de pers lekken dat de ZK regering gaat heroverwegen? Neem aan dat het betekent dat ze beslist hebben, anders heeft zo'n bericht weinig nut.

[Twitter]
Dit is in beide gevallen groot nieuws. Zuid Korea heeft erg grote productie capaciteit voor zeer moderne systemen. En als ik het goed lees zal de VS Patriot raketten exclusief blijven leveren aan Oekraïne TOTDAT het voldoende heeft om alles uit de lucht te halen!
Daarmee krijgt het min meer de totale export productie van Patriots, een wijdverspreid systeem.

Zijn we aangekomen in een volgende fase? Als het Westen zijn productie capaciteiten (en daar zijn ondertussen verschillende voorbeelden van) op specifiek en voornamelijk Oekraïne toespitst, dan kan Rusland een pijnlijke tijd tegemoet zijn. En dan vooral over pakweg een jaar of twee.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
XanderDrake schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:52:
[...]

[...]

Dit is in beide gevallen groot nieuws. Zuid Korea heeft erg grote productie capaciteit voor zeer moderne systemen. En als ik het goed lees zal de VS Patriot raketten exclusief blijven leveren aan Oekraïne TOTDAT het voldoende heeft om alles uit de lucht te halen!
Daarmee krijgt het min meer de totale export productie van Patriots, een wijdverspreid systeem.

Zijn we aangekomen in een volgende fase? Als het Westen zijn productie capaciteiten (en daar zijn ondertussen verschillende voorbeelden van) op specifiek en voornamelijk Oekraïne toespitst, dan kan Rusland een pijnlijke tijd tegemoet zijn. En dan vooral over pakweg een jaar of twee.
Zoals al vaker aangegeven door vele, is de verwachting dat 2025 de doorslag gaat geven.
Vanwege productie capaciteiten en mogelijkheden van het Westen naar Oekraïne echt stoom gaat lopen en leveringen steeds beter worden.
Wij schalen op en wij beuken terug, langzaam maar zeker krijgt Rusland het zover dat wij onze rode lijnen verleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Tens schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:35:

[Twitter]
Zou het misschien kunnen komen omdat Zuid Korea onrust verwacht nu die russische koekenbakker met Kimmetje ligt te rollebollen?

Als een soort statement van: wij hebben genoeg liggen, waag het niet ideeën te krijgen?

Is zomaar een gedachte, geen onderbouwing of iets dergelijks.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Doel van de aanval.

Russia hammers Ukraine’s power grid again and Kyiv’s drones target more enemy oil depots
https://apnews.com/articl...93f690d2192c9f6c60cbcf32d
The attack hit power structures in the Donetsk, Dnipropetrovsk, Kyiv and Vinnytsia regions of Ukraine, causing “extensive damage,” according to national power company Ukrenergo. Seven workers were injured, it said.

[ Voor 3% gewijzigd door Yakolev op 20-06-2024 15:05 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
FrambozenTaart schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:00:
[...]

Zou het misschien kunnen komen omdat Zuid Korea onrust verwacht nu die russische koekenbakker met Kimmetje ligt te rollebollen?

Als een soort statement van: wij hebben genoeg liggen, waag het niet ideeën te krijgen?

Het is politiek, weinig/niks is toevallig. 8)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tens

Weinig is toevallig. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jb_tsaXk1t5_E0FxjmtzygJEdK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9p3IccTqrURqDQHpBqEGPfZy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
XanderDrake schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:52:
[...]

[...]

Het is vooral een signaal van lange termijn ondersteuning. Dus niet meer "leveren uit voorraad en daarna zien we wel". Nee, er ligt een plan voor de komende jaren.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
in het kader van deze melding:

Wellicht gaat het alleen om raketten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Volgende wedstrijd geen voorzetten meer door de lucht, die haalt Oekraïne er allemaal uit.

een treffende spreuk

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• beany
  • Laatst online: 07-07 15:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Dt92oWwC7jxeO-Z2onYVRwVqrU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DbYeSJGCGwHIdfri5tbjhJgZ.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:03
jgj82 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:42:
[...]

Ik verwacht niet direct, voor NL is het gezien onze ligging maar een beperkt probleem.

Het gevolg van dit besluit is overigens wel dat landen 2x zullen nadenken of ze huidig materiaal naar Oekraïne sturen, wanneer de levering van vervangend materiaal niet meer gegarandeerd is. Wanneer de situatie nijpender wordt kan de VS dit natuurlijk breder over leveranciers uitsmeren.

Het zou daarentegen overigens wel weer een, plusje kunnen zijn voor de Europese wapenindustrie, om zichzelf weer verder op te werken binnen het Europese Defensie apparaat door een betrouwbare leveringspartner te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door TIGER1125 op 21-06-2024 07:25 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens
alleen nog beelden van explosies in het donker, maar veel doelen zijn aangevallen:

Sevastopol ontbreekt nog op het lijstje.
Sevastopol is under drones attack.

According to the governor, they shot down 4 drones, and the grass caught fire from the fragments of the drones.

[ Voor 30% gewijzigd door Tens op 21-06-2024 08:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FrambozenTaart schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:00:
[...]

Denk dat het vooral gezien moet worden in kader van recente escalatie in Korea zelf met poepbalonnen, incursies in DMZ etc. Dit is een manier voor ZK om onvrede te signaleren zonder rechtstreeks over eigen grens te provoceren.

De gedachte dat RU zo de facto een proxy is/wordt voor NK is overigens hilarisch en geeft aan hoe ver ze diplomatiek gezakt zijn. Voor UA alleen maar goed nieuws als ZK belang ziet in positieve uitkomst van de oorlog.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tens
-1 helicopter Ka-27 lijkt het. (Ka-29 wordt ook genoemd)

Aanvulling:
Multiple Russian channels report that a Russian Ka-29 was destroyed. They claim while operating against Ukrainian USVs the Russian chopper was targeted by a malfunctioning Pantsir air defense system, whose IFF considered it to be hostile, and shot it down. Crew is presumably dead.
Wellicht het eerste AA succes van een Oekraïense Magura of Sea Baby?
http://www.hisutton.com/Ukraine-USV-FrankenSAM.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpM7EcNRbXWoFQcmzHYgkh6zUA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lWXYgIDsThy1oxZ4GTq25uLl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n40w4iDi9xwo3HEoDaBYmBGzHqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b1cDS965OS1gO8m8QscKNqHI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door Tens op 21-06-2024 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 05-07 20:23
Tens schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:37:

Dat lijkt mij inderdaad redelijk waarschijnlijk, aangezien de russen nooit zullen toegeven dat hun materiaal neergehaald wordt door een "goedkope" USV.
Hopelijk komen de Oekraïners met bewijs dat zij het hebben gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Ossi schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:13:
[...]

Dat lijkt mij inderdaad redelijk waarschijnlijk, aangezien de russen nooit zullen toegeven dat hun materiaal neergehaald wordt door een "goedkope" USV.
Hopelijk komen de Oekraïners met bewijs dat zij het hebben gedaan.
Toch blijft het apart dat het voor de perceptie schijnbaar beter is om zelf incompetent te zijn, dan de tegenstander een kill te gunnen.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Tens schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:37:
-1 helicopter Ka-27 lijkt het. (Ka-29 wordt ook genoemd)

[Twitter]
Aanvulling:

[...]

http://www.hisutton.com/Ukraine-USV-FrankenSAM.html
[Afbeelding]

[Afbeelding]
“Malfunctioning” pantsir

Hij deed ‘t anders prima, me dunkt :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wel slim hoe Oekraïne drones combineert. Drones op het water, Rusland stuurt helikopters de lucht in om ze aan te vallen, en dan met drones daar gaan vliegen zodat de Russen risico lopen hun eigen helikopters uit de lucht te halen...
Fighter bomber also says Ukraine is using UAVs with its naval drones, which creates problems because Russia counters naval drones with helicopters and increases the risk of friendly fire from Russian air defenses. He says Ukraine also launches rockets/missiles when Russian attack aviation is operating in order to increase the chances of a friendly fire shoot down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
user109731 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:34:
Wel slim hoe Oekraïne drones combineert. Drones op het water, Rusland stuurt helikopters de lucht in om ze aan te vallen, en dan met drones daar gaan vliegen zodat de Russen risico lopen hun eigen helikopters uit de lucht te halen...

[...]
Bron is Fighterbomber 8)
Russian military bloggers suggest Ka-29 helicopter was shot down by own air defense while repelling drone attack in Sevastopol
ik blijf bij mijn theorie, Wat Redwing ook zegt:
redwing schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:44:
Toch blijft het apart dat het voor de perceptie schijnbaar beter is om zelf incompetent te zijn, dan de tegenstander een kill te gunnen.
Alles om maar niet toe te geven dat Oekraïne succes heeft.

(wellicht komt Oekraïne nog met een verklaring)

Het verhaal wordt mistiger (liveuamap):
According to other report Ka-29 helicopter was shot down in Anapa, not Sevastopol, with Pantsyr SAM. 4 crew dead
(Anapa is net een stukje oostelijk van de Krimbrug)

[ Voor 19% gewijzigd door Tens op 21-06-2024 17:47 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

In ieder geval weer 4 Brothers on the sea Floor.

[ Voor 5% gewijzigd door pro_6or op 21-06-2024 15:25 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Dit zie ik nog niet in UKR, zou donderdagavond zijn uitgesproken door een woordvoerder van het Pentagon:

Volkskrant Liveblog
Oekraïne hoeft inzet Amerikaanse wapens in Rusland niet te beperken tot grensregio Charkiv
Het Oekraïense leger heeft toestemming van de Verenigde Staten om hun wapens ook in te zetten in andere delen van Rusland en niet alleen in de grensregio met Charkiv. Dat zei een woordvoerder van het Pentagon donderdagavond. Als Rusland aanvalt of op het punt staat aan te vallen, mag Oekraïne zich daartegen verdedigen, aldus de VS.
Volgens Pentagon-woordvoerder Patrick Ryder is het Amerikaanse beleid niet expliciet veranderd en kon Oekraïne al de hele tijd gebruikmaken van Amerikaanse wapens in andere delen van Rusland. De afgelopen weken zette het Oekraïense leger de Amerikaanse wapens in rondom Charkiv. Dat zorgde meteen voor verlichting in de stad, die hevig onder vuur ligt.
‘Als Rusland aanvalt, of gaat aanvallen, is het alleen maar logisch dat Oekraïne terug mag vechten’, zei Bidens veiligheidsadviseur Jake Sullivan vorige week al. Sullivan voegde daaraan toe dat Oekraïne ook luchtverdedigingssystemen mag inzetten om Russische vliegtuigen boven Russisch grondgebied te raken, als die van plan zijn Oekraïne te beschieten.
Dit duidt erop dat ook in het Pentagon inmiddels anders tegen Russische dreigementen wordt aangekeken. Wat de Amerikaanse overheid van beleid heeft doen veranderen, dat laat zich nog raden. Misschien horen we daar wat later meer over, als er teruggekeken kan worden. Het lijkt informeel al wat langer (weken?) het beleid maar is nu ook formeel bekrachtigd. Dit geeft Oekraïne in ieder geval de door haar gewenste bewegingsruimte, en dat is even wat telt.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Dat gaat over de regio Sumy, alleen wanneer een aanval aanstaande is en nog niet met ATACMS.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-07 17:13

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@teacup Misschien zijn dit de vruchten van de peace summit van vorige week.
Allemaal even de neuzen richten en Oekraïne meer verdedigingsmogelijkheden geven.

Daarnaast denk ik dat het voor veel landen beter is als dit geen gebed zonder eind dreigt te gaan worden.
Het verlies van interesse/steun dreigt zodra Rusland kans ziet er een 'eeuwigdurend' statisch conflict van te kunnen maken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nederland en een (onbekend) ander land hebben samen een Patriot bij elkaar gesprokkeld.
Nederland gaat samen met een ander land een Patriot-afweersysteem aan Oekraïne leveren. Dat zei demissionair minister van Defensie Kajsa Ollongren vrijdag, meldt ANP. Ze wil niet zeggen om welk ander land het gaat, omdat het land in kwestie dat volgens haar zelf bekend moet maken. De twee landen hebben samen alle onderdelen bij elkaar gekregen van het systeem dat Russische raketten uit de lucht kan schieten. Nederland zal een radar en lanceerinrichtingen leveren.

Oekraïne heeft aangegeven nog zeven Patriot-systemen nodig te hebben. Vorige week werd er in Brussel, tijdens een speciale Patriot-bijeenkomst, geïnventariseerd hoe dat doel kan worden bereikt. Volgens minister Ollongren hebben inmiddels ook de Duitsers, de Roemenen en de Amerikanen toegezegd. Daarmee zijn de zeven systemen nog niet compleet, maar volgens de minister is dit al goed nieuws, „omdat de Russen de luchtaanvallen doorzetten en zelfs intensiveren”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
pro_6or schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:39:
Dat gaat over de regio Sumy, alleen wanneer een aanval aanstaande is en nog niet met ATACMS.
Misschien is Sumy een concrete aanleiding, maar het gegeven is impliciet gesteld, en Oekraïne hoeft zich dus blijkbaar niet te beperken tot Sumy. ATACMS zijn steeds een beperkende factor geweest. Misschien is het een onnauwkeurigheid in het bericht van de Volkskrant, maar er wordt verder geen beperkende bepaling genoemd. Dat het beleid "niet expliciet is veranderd" kan er op duiden dat je gelijk hebt dat van ATACMS nog steeds geen sprake is. Een beetje onduidelijk is het wel. Eens zoeken naar een ATACMS uitspraak van na donderdag.

Wat trouwens ook onduidelijk is in welke context de genoemde uitspraken zijn gedaan. Die Liveblog vorm is wat dat betreft wat losgezongen van die context.
Hippocampus schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:44:
@teacup Misschien zijn dit de vruchten van de peace summit van vorige week.
Allemaal even de neuzen richten en Oekraïne meer verdedigingsmogelijkheden geven.

Daarnaast denk ik dat het voor veel landen beter is als dit geen gebed zonder eind dreigt te gaan worden.
Het verlies van interesse/steun dreigt zodra Rusland kans ziet er een 'eeuwigdurend' statisch conflict van te kunnen maken.
Die "Oekraïne-conferentie" van 16 juni zou in ieder geval gelegenheid hebben geboden om informeel met de VS hierover van gedachte te wisselen. Er zou toen wat voorwerk kunnen zijn gegaan. Stoltenberg heeft daarna nog met Biden gesproken op woensdag 19 juni (teacup in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3") om dingen af te hameren..... donderdag beginnen de uitlatingen... Zou kunnen... maar echt weten doen we het niet :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

teacup schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:17:
[...]

Misschien is Sumy een concrete aanleiding, maar het gegeven is impliciet gesteld, en Oekraïne hoeft zich dus blijkbaar niet te beperken tot Sumy. ATACMS zijn steeds een beperkende factor geweest. Misschien is het een onnauwkeurigheid in het bericht van de Volkskrant, maar er wordt verder geen beperkende bepaling genoemd. Dat het beleid "niet expliciet is veranderd" kan er op duiden dat je gelijk hebt dat van ATACMS nog steeds geen sprake is. Een beetje onduidelijk is het wel. Eens zoeken naar een ATACMS uitspraak van na donderdag.

Wat trouwens ook onduidelijk is in welke context de genoemde uitspraken zijn gedaan. Die Liveblog vorm is wat dat betreft wat losgezongen van die context.

[...]

Die "Oekraïne-conferentie" van 16 juni zou in ieder geval gelegenheid hebben geboden om informeel met de VS hierover van gedachte te wisselen. Er zou toen wat voorwerk kunnen zijn gegaan. Stoltenberg heeft daarna nog met Biden gesproken op woensdag 19 juni (teacup in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3") om dingen af te hameren..... donderdag beginnen de uitlatingen... Zou kunnen... maar echt weten doen we het niet :).
Ik kom aan die wijsheid toen dit bericht vers op Twitter kwam en iemand die ik als goed ingevoerd inschat het zo duidde. Kan de tweet niet meer vinden. Wel bied dit, hoe je het ook bekijkt, iets meer ruimte. Een rode lijn is iets verkleurd/verschoven.

een treffende spreuk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
pro_6or schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:36:
[...]
Ik kom aan die wijsheid toen dit bericht vers op Twitter kwam en iemand die ik als goed ingevoerd inschat het zo duidde. Kan de tweet niet meer vinden. Wel bied dit, hoe je het ook bekijkt, iets meer ruimte. Een rode lijn is iets verkleurd/verschoven.
Net even gekeken wat er in de laatste week over de ATACMS op het internet is geschreven. Krijg mijn vinger er niet goed op. Maar ruis zelf is ook een beleidsinstrument ;) Minder ingevoerde bronnen noemen nog steeds de Amerikaanse beperkingen. Ik haal het in de regel goed ingevoerde (naar mijn indruk tenminste) International Institute for Strategic Studies (IISS) hier aan:

Missile transfers to Ukraine and wider NATO targeting dilemmas
https://www.iiss.org/onli...-nato-targeting-dilemmas/
Van belang: het artikel is van 17 juni jl.
The transfer of the unspecified longer-range variant represents a shift in US policy. The Biden administration was previously hesitant to provide Ukraine with longer-range missiles due to unease over the potential for escalation and because of stockpile concerns.
We hebben al kunnen vaststellen dat unitary warhead ATACMS al gebruikt zijn geweest:
Longer-range ATACMS variants include those equipped with unitary or cluster warheads and all have ranges of up to 300 km. It is unclear which ATACMS variant (or variants) has been transferred. However, the limited area effects visible in imagery of Ukraine’s 30 May strike on ferries in the Kerch Strait, which allegedly used ATACMS, suggests that the transfer might have included a unitary warhead variant. The US may have transferred some of its remaining units of older ATACMS while it replenishes its stockpiles with the newly produced M57 variant, which has reduced stockpile concerns.
Over een aantal Krim aanvallen suggereert het artikel in haar hoofdstuktitel targeting practice:
Recent attacks against southern parts of Russian-occupied Crimea – from ranges close to 250 km from the Ukrainian front line near Kherson – suggest that Ukraine has already used the new missile. On 15 May, Ukraine targeted the Belbek Airbase near Sevastopol and destroyed two MiG-31 Foxhound and up to two MiG-29 Fulcrum combat aircraft and a fuel depot. A week later, Ukrainian forces reported that they had sunk a Project 22800 Karakurt-class missile corvette in Sevastopol Naval Base. According to UK defence intelligence, it was ‘highly likely’ the latter strike used ATACMS along with one-way attack munitions.
Het artikel merkt op dat een aantal landen, waaronder Nederland, hun positie ten aanzien van aanvallen in Rusland toleranter hebben gemaakt. Wel is het onduidelijk of Oekraïne vrij handelen, zonder inmenging van buiten, heeft met hun wapens:
Some of Ukraine’s Western suppliers, including France, the Netherlands and the UK, have recently appeared to soften their stance on this issue, especially since Russia launched an offensive in Kharkiv oblast in May 2024. However, there remain questions to consider – for instance, over whether Ukraine can independently undertake the mission-planning process for the SCALP EG/Storm Shadow and the like.
Met de kennis van 17 juni schrijft IISS over de Amerikaanse positie het volgende:
Despite the apparent shift among some European NATO members, the US appears to be continuing to restrict the use of ‘long-range’ missiles – such as ATACMS – against targets inside Russia. The US has recently authorised Ukraine to use some types of US weaponry for ‘counter-fire purposes’, permitting Ukrainian forces to use artillery (or shorter-range guided rockets launched by High Mobility Artillery Rocket Systems (HIMARS)) to strike Russian forces inside Russia that are close to the border and attacking or preparing attacks. However, US officials say that Washington’s policy of not allowing the use of ATACMS or long-range strikes inside Russia ‘has not changed’. Despite this, US Secretary of State Antony Blinken has said that the US may ‘adapt and adjust’ this policy depending on battlefield conditions, hinting at US flexibility in this approach.
Met dit artikel als referentiekader heb je dus nog steeds gelijk :), met misschien als kanttekening de cliffhanger in de laatste regel. Bij de interpretatie van aanvallen kunnen de voor landdoelen te gebruiken gemodificeerde Neptunes nog wat ruis op de lijn veroorzaken:
ISW Russian Offensive Campaign Assessment, June 18, 2024
Ukrainian forces struck Russian oil depots in Rostov Oblast and Krasnodar Krai overnight on June 17 to 18, using domestically produced Neptune missiles against a ground target in Russia for the second time.[6] Sources in the Ukrainian Navy told Ukrainian media outlet Suspilne on June 18 that Ukrainian forces used Neptune anti-ship missiles, presumably modified to strike ground targets, to strike an oil terminal of the Yugneftekhimtransit LLC in the port town of Chushka, Krasnodar Krai overnight.
Desondanks de komende dagen opletten of we iets zien veranderen.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMFGg_oXMuSQlDejhX0dRpxo9MI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7FhNNYMZPqkSvZXJIsx3upRC.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WtNeISVxTx3kYtvaVKl_vA33V8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/szXegAn3trcUVDTC1eUIV4DV.png?f=user_large

Als in: verdedigende acties dus.
Two U.S. officials, who were granted anonymity to speak candidly about the discussions, maintained that allowing Ukraine to hit inside Russia in response to counterfire from anywhere across the border is not a shift in policy since the Kharkiv decision was made. Originally, the move was characterized only in the context of the ongoing Kharkiv assault, but that did not exclude the possibility of hitting back against other cross-border attacks, said one of the officials.
al zit daar ook ruimte voor interpretatie.
or preparing to hit them
“The president recently directed his team to ensure that Ukraine is able to use U.S. weapons for counter-fire purposes in Kharkiv so Ukraine can hit back at Russian forces hitting them or preparing to hit them.”
Maar Moskou aanvallen is dus niet de bedoeling
The policy of not allowing long-range strikes inside Russia “has not changed,” the official stressed.
https://www.politico.com/...-russia-anywhere-00164261

(VS ontkent die 100km grens dan weer)
U.S. officials declined to specify the limitation but said the Ukrainians’ assertion of less than 100 kilometers was incorrect, - The Washington Post
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMADzM0Xw_qrHsTP1dS2em2O8cU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/af6iTjO5y659Gh6WvAsDcFIE.jpg?f=user_large

anyway: Duits materieel wordt ook ingezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AcL1l8QhdkKsC0AwdXnoft2uxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSlbdoxNPGplaQqV0bh2UPIi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Tens op 22-06-2024 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:27
Dat konden ze toch altijd al doen? Zover ik weet heeft Nederland nooit restricties opgelegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TheBrut3 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:43:
Dat konden ze toch altijd al doen? Zover ik weet heeft Nederland nooit restricties opgelegd.
Ware het niet dat vaak het land dat de spullen gemaakt heeft toestemming moet geven. Niet het leverende land.

Maargoed, ook wij gaan van scherfvesten en helmen naar alles wat los en vast zit. Dus er schuift wel degelijk e.e.a.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 22-06-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Van Tass, omdat ik geen WaPo account heb: Onduidelijk hoe de afstand restricties zijn. Of Oekraïne Russische vliegvelden verderop met VS ammo mag aanvallen.
'it's not about geography or a certain radius'
'Blinken didn’t rule out the possibility of expanding the range in the future.'
WASHINGTON, June 22. /TASS/. The restrictions imposed by the United States on the use of US-supplied weapons allegedly prevent Ukraine from hitting a number of key Russian airfields, The Washington Post (WaPo) reported on Friday, citing its sources.

Ukrainian officials told the US newspaper that the United States has restricted the range to less than 100 kilometers from the border. While US officials declined to specify the limitation, they described the Ukrainians’ assertion of less than 100 kilometers as incorrect, WaPo wrote.

Meanwhile, key airfields that cannot be attacked by American weapons "give Russia a major advantage," the newspaper said.

"The US has agreed to allow Ukraine to fire US-provided weapons into Russia across where Russian forces are coming to attempt to take Ukrainian territory," a Pentagon spokesman, Major Charlie Dietz, claimed. "This is not about geography or a certain radius, but if Russia is attacking or about to attack from its territory into Ukraine, Ukraine has the ability to hit back against the forces that are hitting it from across the border," he continued.

US Secretary of State Antony Blinken confirmed on May 31 that US President Joe Biden had authorized the use of American weapons for attacks on Russian territory. According to the top US diplomat, they can only be used to attack Russian regions near Kharkov. Blinken didn’t rule out the possibility of expanding the range in the future.

Russian President Vladimir Putin said on May 28 that the selection of targets and flight assignments for modern strike systems are made remotely or automatically, "without the presence of Ukrainian servicemen." This is done by those who produce and supply these systems to Ukraine, he pointed out. Putin warned that NATO countries should "realize what they are playing with." Russian Security Council Deputy Chairman Dmitry Medvedev emphasized on May 31 that all long-range weapons delivered to Ukraine are already "directly controlled by NATO servicemen" and that such actions could be a pretext for retaliatory strikes.

[ Voor 3% gewijzigd door Tens op 22-06-2024 10:22 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:52

dr.lowtune

Deugt niet

Het blijft toch bijzonder dat landen in in het westen Oekraïne regels opleggen om te winnen van een vijand die zulke beperkingen niet kent. Maar goed, als het 50km ofzo is, dan is het nog steeds voldoende om de meeste artillerie te kunnen slopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:46
dr.lowtune schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:19:
Het blijft toch bijzonder dat landen in in het westen Oekraïne regels opleggen om te winnen van een vijand die zulke beperkingen niet kent. Maar goed, als het 50km ofzo is, dan is het nog steeds voldoende om de meeste artillerie te kunnen slopen.
Vind het zelf niet echt raar. De boel kan escaleren. Door steeds met stapjes te werk te gaan kan je goed kijken en het proces controleren. Zie zelf het nut er niet echt van om bijvoorbeeld moskou te kunnen bombarderen b.v.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
vincent_1971 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:21:
[...]

Vind het zelf niet echt raar. De boel kan escaleren. Door steeds met stapjes te werk te gaan kan je goed kijken en het proces controleren. Zie zelf het nut er niet echt van om bijvoorbeeld moskou te kunnen bombarderen b.v.
Maar wel de vliegvelden waarvandaan bommenwerpers opstijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-07 16:00
[...]

Wellicht dat de elite in Moskou Putin politiek gezien aan het wankelen kan brengen.
De drie daagse militaire operatie in een buurland komt dan wel erg ver de verkeerde grens over en kan de Russische media niet meer verkopen als "binnenlands foutje" moment. ....en zeker wanneer de geldschieters zien dat hun bezittingen onder vuur wordt genomen.
Er moeten er op zijn minst toch wel wat wenkbrauwen gaan fronzen lijkt mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 17:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

Tens schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:14:
Maar Moskou aanvallen is dus niet de bedoeling
Nu nog niet, maar het laat de russen weten dat hun salamitactiek de verkeerde kant opgaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
meerdere meldingen van explosies en luchtalarm (via Maks):
Rostov region… BAVOVNA 💥🔥

Democracy never sleeps 🚀✊
👀 Mariupol, Azov, Taganrog, Yeysk

Air Alert 🚨 Missile threat 🚀🚀🚀

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:01

XanderDrake

Build the future!

[...]

Als Oekraïne met een nieuwe Neptune Long Range het Kremlin raakt vind ik het ergens wel prima. Boontje komt om zijn loontje, en symbolisch is dit een mooie wake up voor de Moskovieten.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-07 17:13

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

rapture schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:06:
[...]

Nu nog niet, maar het laat de russen weten dat hun salamitactiek de verkeerde kant opgaat.
Het is een manier om 'oog om oog, tand om tand' reacties uit te sluiten.
Er zijn al heel wat momenten voorbij gekomen waarbij een Oekraïense vergeldingsactie niet onlogisch was geweest. Nu hebben ze de middelen niet, dus is die escalatie min of meer gewaarborgd niet plaats te vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
Vind ik altijd weer bijzonder: een drone die een EW-systeem vernietigt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Tens schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:05:
[Twitter]
Ik wil niet direct het woord vernietigd gebruiken, maar onbruikbaar is een makkelijk doel. Dat ding is een precisie instrument en iedere vorm van pantser om de radar unit heen maakt het zo blind als een mol.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Tens schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:05:
[Twitter]
Heel gek is dat niet: EW in de zin die hier wordt bedoeld (jamming) werkt alleen door bestaande signalen weg te drukken. Een ander aspect van EW is weer signaaldetectie, dus je snapt het al: de een z'n stoorzender is de ander z'n lichtbaken/doelwit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

asing schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:57:
[...]

Ik wil niet direct het woord vernietigd gebruiken, maar onbruikbaar is een makkelijk doel. Dat ding is een precisie instrument en iedere vorm van pantser om de radar unit heen maakt het zo blind als een mol.
Want voor vernietigd heb je een Rammsteinwaardig explosie nodig die ver boven drone vlieghoogte gaat, een bedrijventerrein wegvaagt en een krater waar een dozijn tanks erin kan vallen?

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/mEAtn8UNia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
nst6ldr schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:13:
[...]

Heel gek is dat niet: EW in de zin die hier wordt bedoeld (jamming) werkt alleen door bestaande signalen weg te drukken. Een ander aspect van EW is weer signaaldetectie, dus je snapt het al: de een z'n stoorzender is de ander z'n lichtbaken/doelwit.
Ja, maar als hij aan zou staan en de juiste frequentie(s) vol blazen met ruis kan een drone in principe niet meer bestuurd worden binnen een bepaalde radius. Deze kan nog rustig richten en een paar bommetjes loslaten. Een 'Harm'-achtige oplossing voor EW zenders ben ik nog niet tegengekomen.
edit:
(al schijnt hij wel te bestaan en zelf mogelijk al in Oekraïne)
https://en.defence-ua.com..._us_to_ukraine-10394.html

[ Voor 13% gewijzigd door Tens op 22-06-2024 19:37 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Tens
Morgen de nieuwe kaarten maar bekijken voor het effect, klinkt hoopvol in elk geval.
(het gaat om de gebieden net boven Kharkiv)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MS4uShuZini2L-uRE2cliFaa3Do=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ir5Figao2FUJkwGXOAuJtdoi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kh6VwUnoehhC_qGlIINubnhhU4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wALETTdW5IXl2HkqqmS2D5M9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-07 16:58

TrekDr0p

QR niet scannen

Tens schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:35:
Morgen de nieuwe kaarten maar bekijken voor het effect, klinkt hoopvol in elk geval.
(het gaat om de gebieden net boven Kharkiv)

[Twitter]

[Afbeelding]
Bedoelen ze wegtrekken of dat ze verdwenen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
TrekDr0p schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:28:
[...]

Ik lees terugtrekkende troepen waargenomen na verlies van slagkracht

Dus waarschijnlijk al een groot gedeelte uitgeschakeld waarna de rest afdruipt.
We zien ook de afgelopen week geen grote getallen tanks voorbij komen, dat zien we wel op dagen dat Rusland probeert te pushen, dus ook dat zal momenteel niet echt gebeuren neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Video van een FPV drone van Birds of Magyar die een locatie met Russische drones uitschakeld.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/dABJZnldqV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

gise schreef op zondag 23 juni 2024 @ 15:07:
Video van een FPV drone van Birds of Magyar die een locatie met Russische drones uitschakeld.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/dABJZnldqV
Na de boswandeling laat Magyar zien hoe een FPV-drone een huiszoeking uitvoert. Daar ligt de munitie en daar de drones. Opblazen die handel.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Oekraïne heeft een succesvolle aanval uitgevoerd op een commandopost van een Russisch gemotoriseerd regiment. Dit was bij Nechotejevka in Belgorod.

Volkskrant Liveblog

Leger Oekraïne meldt succesvolle aanval op Russische commandopost
15:15
Oekraïne heeft een luchtaanval uitgevoerd op een commandopost van een Russisch gemotoriseerd regiment in de Russische grensprovincie Belgorod. Bij de aanval zouden explosies zijn geregistreerd. De berichtgeving kan niet onafhankelijk worden geverifieerd.
Naast de aanval op de commandopost maakt het Oekraïense leger melding van enkele andere militaire operaties. Zo zouden ze droneaanvallen hebben uitgevoerd op verschillende olieraffinaderijen en op een opslagplaats van het Russische leger in de zuidelijke provincie Krasnodar.

De aanval van vandaag vond plaats in het dorp Nechotejevka, nabij de Oekraïens-Russische grens. De Oekraïense legerleiding maakte verder niets bekend.
De Volkskrant zelf heeft het van een telegram bericht van de Oekraïense legerleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
TrekDr0p schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:28:
[...]

Het staat er alsof ze al weg zijn al worden er geen aantallen genoemd. Betekent niet automatisch dat ze terrein opgegeven hebben. Afwachten of Oekraïne gebruik kan maken van de nieuwe situatie.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• asing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:47
Ik zag gister een artikel dat een US drone deze coördinaten had doorgestuurd naar de ATACMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:25
NeutraleTeun schreef op maandag 24 juni 2024 @ 06:19:
Ik zag gister een artikel dat een US drone deze coördinaten had doorgestuurd naar de ATACMS.
Linkje?

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfvv--ubKiu-00WGlO5-PCT_HXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y5JVewaAfqxURIgqQzbT81NW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:27
Komt vooral van Russische hand:

https://www.reuters.com/w...attack-crimea-2024-06-23/

De voormoedelijke burgerdoden schijnen dan ook te komen door het neerhalen van de raketten, niet van de precisiebombardementen (aldus Rusland). Rusland promoot tevens vakantie te nemen in de Krim, en schiet nu dus raketten neer boven het drukke strand.
The Russian Defence Ministry said four of the U.S.-delivered Army Tactical Missile System (ATACMS) missiles, equipped with cluster warheads, were shot down by air defence systems and the ammunition of a fifth had detonated in mid-air.
Footage on Russian state television showed people running from a beach and some people being carried off on sun loungers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

NeutraleTeun schreef op maandag 24 juni 2024 @ 06:19:
Dat gaat over FORTE 10, en de bron van die aantijging is letterlijk de russische overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:35
Spherix schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:05:
[...]

Komt vooral van Russische hand:

https://www.reuters.com/w...attack-crimea-2024-06-23/

De voormoedelijke burgerdoden schijnen dan ook te komen door het neerhalen van de raketten, niet van de precisiebombardementen (aldus Rusland). Rusland promoot tevens vakantie te nemen in de Krim, en schiet nu dus raketten neer boven het drukke strand.

[...]
Tja, en diezelfde Russen geven dan iedereen ervan de schuld dat ze een oorlogsgebied promoten tot strandzone en daarmee denken weg te komen. Eigenlijk zijn ze er dus vooral zelf schuldig aan dat er gewonden en doden vallen. Maar ja, die staatsmedia he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Bvanham schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:05:
[...]

Tja, en diezelfde Russen geven dan iedereen ervan de schuld dat ze een oorlogsgebied promoten tot strandzone en daarmee denken weg te komen. Eigenlijk zijn ze er dus vooral zelf schuldig aan dat er gewonden en doden vallen. Maar ja, die staatsmedia he.
Tja, toch zit het ook in kritisch nadenken. Die staatsmedia geeft aan de ene kant aan dat er bewust burgers worden aangevallen, om in hetzelfde stuk te zeggen dat ze alle raketten onderschept hebben. En dan zijn de burgers dus geraakt door raketten die onderschept zijn, en waren de burgers dus niet het doel. De berichtgeving is dan ook keer op keer tegenstrijdig, maar toch worden schijnbaar beide verhalen geloofd.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-07 23:33
3raser schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:34:
[...]

U kunt gerust op vakantie naar de Krim. Het is hier volkomen veilig.
[Afbeelding]
Het was toch vorig jaar al zo dat "weldenkende Russen" niet meer naar de Krim op vakantie wilden vanwege de risico's en dat ambtenaren uit Moskou en St-Petersburg "gedwongen" op vakantie gestuurd werden naar de Krim, zodat het leek of het toerisme gewoon doorging ?

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Oekiejoekie schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:53:
[...]

Het was toch vorig jaar al zo dat "weldenkende Russen" niet meer naar de Krim op vakantie wilden vanwege de risico's en dat ambtenaren uit Moskou en St-Petersburg "gedwongen" op vakantie gestuurd werden naar de Krim, zodat het leek of het toerisme gewoon doorging ?
Net zoals leerlingen vroeger naar de ochtendmis voor het begin van de schooldag moesten om een stempeltje te halen.

Zo kan er via de werkgevers afdwongen worden dat het personeel een stempeltje bij een putin massabijeenkomst, op de Krim,... gaat halen. En wat bussen of treinen reserveren om het gemakkelijker te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Stokken in de wielen steken werkt ook in Mavic vs Mavic.

Hang een stok aan je drone en steek het in de propellers van een vijandelijke drone.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/YgJGxQ3sh5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
rapture schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:36:
Stokken in de wielen steken werkt ook in Mavic vs Mavic.

Hang een stok aan je drone en steekt het in de propellers van een vijandelijke drone.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/YgJGxQ3sh5
Aan creativiteit in ieder geval geen gebrek! :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

De boswandeling met een FPV-drone is nuttig voor: Welk onderdeel van een artilleriestuk wil je raken voor critical damage?

https://www.reddit.com/r/DroneCombat/s/12CCmcOifB

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing

Die dingen zijn veelzijdig! Oekraïne trackt de routes van de Russische marine om op de route mijnen neer te leggen. Voor degenen die denken dat dat gisteren is gebeurd, dat is niet zo.

Saillant detail : 1 van de 4 genoemde schepen zou een moderne mijnenveger zijn. Nou ja, kudos voor het vinden van de mijn. :P

[ Voor 27% gewijzigd door asing op 24-06-2024 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-07 22:33

Indoubt

Always be indoubt until sure

Het Platan onderzoekscentrum in Moskou stata in de fik.

Het Platan onderzoekscentrum ontwikkelt radio-elektronische systemen voor het Russische ministerie van defensie. Het is niet duidelijk waardoor de brand is veroorzaakt.

Weet iemand hier meer van? Ik heb even gezocht maar kon nog weinig vinden. Het lijkt me dat ze inmiddels wel voorzichtiger zijn geworden met de sigaretten van Igor maar als dit een actie van Oekraine is dan is het wel een gewaagde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:38
Indoubt schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:56:

Het Platan onderzoekscentrum ontwikkelt radio-elektronische systemen voor het Russische ministerie van defensie. Het is niet duidelijk waardoor de brand is veroorzaakt.

Weet iemand hier meer van? Ik heb even gezocht maar kon nog weinig vinden. Het lijkt me dat ze inmiddels wel voorzichtiger zijn geworden met de sigaretten van Igor maar als dit een actie van Oekraine is dan is het wel een gewaagde.
Tens in "De situatie binnen Rusland"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Indoubt schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:56:

Voor wat het waard is volgens Tass:
Een onderhuurder die onvoorzichtig met een gastank was.
- Roselektronika said the burning building is not part of the Platan research institute, or is in any other way related to the defense industry, as it was privatized in the 1990s.
- Most of the office space in the building is rented off. That’s where the fire could have originated, according to an emergency management official.
Vrij vertaald: er zat een geheime afdeling van defensie. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Dat klinkt mij dus als sabotage. Een gebouw waar zeer belangrijke hightech research zit, met daaronder verdiepingen die verhuurd worden aan commerciële partijen. Daar, bij die commerciële bedrijven, kan dus makkelijk iemand gaan werken. Veel minder strikte controle. Paar maanden zijn best doen/goed scouten. Toegang regelen in het weekend (na maanden vertrouwen ze je wel) want “overwerken” oid en dan heb je 48 uur om het hele gebouw vol te laden met benzine en aan te steken.

Het is een reële optie denk,ik.

[ Voor 6% gewijzigd door pro_6or op 24-06-2024 19:59 ]

een treffende spreuk

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid