In de tekst op Twitter staat Squadron(s), is er ook bekend dan hoeveel squadrons of is dat een typo en moet het squadron zijn.beany schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 21:35:
[Embed]
Ik kan niet zo snel vinden hoeveel F16s er in een squadron zitten
Edit: blijkbaar bevat 1 squadron 12 tot 24 toestellen.
Werkelijk geen idee. Maar al zou het een typo zijn: 1 squadron is al heel wat. Maar wat nog zwaarder weegt is dat de U.S. dit levert. Dat is een heel stevig signaal naar de Russen toe.SirMemeAlot schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:10:
[...]
In de tekst op Twitter staat Squadron(s), is er ook bekend dan hoeveel squadrons of is dat een typo en moet het squadron zijn.
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Een nieuwe War on the Rocks is uit met Michael Kofman als gast.
Samengevat:
Samengevat:
- Kharkiv offensief was gelimiteerd, Russen hadden geen echte doelen. Oekraïne hoewel aanvankelijk onvoorbereid, wist echter de linies zeer snel te stabiliseren. Heeft ervoor wel reserves in de strijd moeten gooien.
- Russische offensief in Donbass (Chasov Yar en Pokrovsk) heel underwhelming. Volgens Kofman is de kleine territoriale winst in deze oorlog onbelangrijk.
- Russen zullen waarschijnlijk rest van het jaar druk blijven zetten op Oekraïne. Kofman weet echter niet of het speldenprikjes blijven of ze een wat groter offensief beginnen
- Grootste dreiging vanuit Rusland zijn de aanvallen op civiele infrastructuur. Er is (en zal waarschijnlijk) geen antwoord op Russsiche glidebombs. Russische productie van andere raketten steeds hoger. Aanvallen zijn levensvatbaarheid van Oekraïne aan het bedreigen. F-16s zullen in het eerste jaar nog geen rol van betekenis spelen
- Zwarte Zee vloot speelt geen rol van betekenis. Heeft het nooit gedaan behalve in de eerste paar maanden
- Mankracht is de grootste pijnpunt voor Oekraïne. Het gaat nog minstens een jaar duren voordat ze in staat zullen zijn offensieve acties te doen. Er is een grotere focus om de huidige linies te behouden met verse troepen dan nieuwe troepen te trainen voor een toekomstig offensief
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Rusland Noord-Korea zou naar verluidt 5 miljoen artillerie granaten geleverd hebben aan Rusland. Daarmee hebben ze meen ik meer geleverd als we vanuit het westen in diezelfde periode hebben kunnen leveren.
Ik vraag me af of Rusland, zonder deze leveringen ook had moeten rantsoeneren.
Bron: https://www.kyivpost.com/post/34302
@gise (en voor de snelle lezer) : je bedoelt vermoedelijk Noord-Korea.gise schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 20:51:
Rusland zou naar verluidt 5 miljoen artillerie granaten geleverd hebben aan Rusland. Daarmee hebben ze meen ik meer geleverd als we vanuit het westen in diezelfde periode hebben kunnen leveren.
Volgens The Military Watch zijn 2 SU-34 beschadigd geraakt bij de drone aanval op de basis vanochtend.
Two Russian Air Force Su-34 fighter-bombers were damaged in a light shelter. The extent of the damage is unclear, but I assume they will not be flying anytime soon, if at all. The right Planet Labs image is also from 14 June but taken several hours later (posted by Radio Svoboda) pic.twitter.com/RLV3C4aqet
— The Military Watch (@MarcinRogowsk14) 14 juni 2024
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Van wat ik heb meegekregen waren ze alleen niet in een al te beste staat geleverd.gise schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 20:51:
Rusland Noord-Korea zou naar verluidt 5 miljoen artillerie granaten geleverd hebben aan Rusland. Daarmee hebben ze meen ik meer geleverd als we vanuit het westen in diezelfde periode hebben kunnen leveren.
Er zullen toch onderhand niet veel SU34's meer vliegen. Daar zijn er al zoveel van vernietigd. Die tekorten moeten ze onderhand toch wel flink gaan merken.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Dat valt reuze mee. Volgens Oryx zijn er tot nu toe 28 vernietigd (die van gisteren zijn niet meegeteld). Dit zijn alleen visueel of door de Russen bevestigde verliezen. Tel daar misschien nog eens 10-15 bij op als onbevestigd (en dat zou denk ik al extreem veel zijn) en je hebt 40-45 verliezen. Een aantal zal ook wel hier en daar door een trainingsongeluk of door ellende uit elkaar zijn gevallen. Dus misschien 50-55 ofzo totale verliezen?SkiFan schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 08:58:
Er zullen toch onderhand niet veel SU34's meer vliegen. Daar zijn er al zoveel van vernietigd. Die tekorten moeten ze onderhand toch wel flink gaan merken.
De verliezen van dit soort toestellen zijn ook veel minder geworden door het gebruik van glidebombs ipv ongeleide munitie gebruiken, de meeste verliezen waren in het eerste jaar van de oorlog.
De Russen hebben voor de oorlog ongeveer 150 van die dingen geproduceerd. De productie van zulke toestellen is ook gewoon in de laatste 2 jaar doorgegaan.
2022; 10 SU-34 geproduceerd
2023; 6 SU-34 geproduceerd
2024; Onbekend
Ik denk dat we dus vanuit mogen gaan dat nog meer dan 100 SU-34 actief bezig zijn. (hoewel een deel voor trainingsdoeleinden gebruikt worden).
Voor glide bombs kunnen naast SU-34; ook SU-35, SU-24 en SU-57 gebruikt worden.
De VKS zal na de oorlog enorme problemen hebben met zwaar vermoeide airframes (kunnen waarschijnlijk de volledige vloot afschrijven), maar de attritie is nu nog geen enkel probleem. Het kan zeker wel een probleem worden als dit soort aanvallen gebruikelijk worden en succes blijven hebben. Michael Kofman in zijn podcast beschreef aanvallen van drones en lange afstandsraketten op luchtmacht basissen als de enige effectieve manier op Russische toestellen uit te schakelen.
[ Voor 5% gewijzigd door Yakolev op 15-06-2024 10:20 . Reden: de / het ]
In Syrië en andere conflicten en trainings ongelukken hebben ze ook nog wel wat su34’s hebben verloren, maar van grote tekorten zal nu nog geen sprake zijn denk ik.
Meestal is 2/3e of 3/4e van de vliegtuig voorraad beschikbaar ivm onderhoud etc.
Meestal is 2/3e of 3/4e van de vliegtuig voorraad beschikbaar ivm onderhoud etc.
[ Voor 27% gewijzigd door YakuzA op 15-06-2024 09:59 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
In Georgie kwamen ze te laat en in Syrie zijn geen enkele uitgeschakeld. Trainingsongelukken heb ik al meegeteld. Het enige echt onbekende is hoeveel er onbevestigd zijn neergeschoten / vernietigd en hoeveel toestellen door de extreme uren en stress gewoon niet meer te gebruiken zijn.YakuzA schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 09:57:
In Syrië en andere conflicten en trainings ongelukken hebben ze ook nog wel wat su34’s hebben verloren, maar van grote tekorten zal nu nog geen sprake zijn denk ik.
Maar moraal van mijn verhaal is, de VKS heeft vrijwel nog al haar slagkracht. Alleen de Beriev A-50 verliezen zijn echt impactful te noemen.
Denk dat ze het wel voelen. Er worden in elk geval minder geproduceerd dan er neervallen. (te) zware glide bombs betekenen ook een extra slijtage aan ophanging en de vleugels zelf.SkiFan schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 08:58:
Rusland is een groot land, ze kunnen ook heel lang vliegtuigen die in andere rustige regio's gestationeerd zijn naar oorlogsgebied sturen maar daar zit ook voor eigen veiligheid ergens een eindstop op. Veel sorties is veel onderhoud en slijtage, maar zolang ze nog elke dag kunnen bombarderen hebben ze blijkbaar genoeg.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Drone aanval op fabriek van raketbrandstof vannacht. Zo'n 60 km oostelijk van Luhansk.
Nog weinig te zeggen over het resultaat.
Nog weinig te zeggen over het resultaat.
👀🔥 At night, drones attacked the Rostov region, the target could have been the "Kamensky Kombinat", where Russians produce fuel for missiles engines!
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 15 juni 2024
💥 The governor admitted that "the debris fell on the territory of the enterprise." https://t.co/2YXeLaJyqv
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Maar 100 jachtbommenwerpers (ongeveer). Dat is toch niet echt veel. Meer dan genoeg om Oekraïne te blijven aanvallen (al kan dat niet voluit omdat ze de luchtafweer gelukkig niet uit hebben kunnen schakelen). Maar om jezelf als superpower te beschouwen is dat echt mager.Yakolev schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:07:
[...]
In Georgie kwamen ze te laat en in Syrie zijn geen enkele uitgeschakeld. Trainingsongelukken heb ik al meegeteld. Het enige echt onbekende is hoeveel er onbevestigd zijn neergeschoten / vernietigd en hoeveel toestellen door de extreme uren en stress gewoon niet meer te gebruiken zijn.
Maar moraal van mijn verhaal is, de VKS heeft vrijwel nog al haar slagkracht. Alleen de Beriev A-50 verliezen zijn echt impactful te noemen.
een treffende spreuk
Glidebombs (toch wel de grootste bedreiging) zijn naast ongeveer 100 SU-34's ook te gebruiken door nog eens 100 SU-24's, 100 SU-35's en 15 ofzo SU-57's.pro_6or schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:18:
[...]
Maar 100 jachtbommenwerpers (ongeveer). Dat is toch niet echt veel. Meer dan genoeg om Oekraïne te blijven aanvallen (al kan dat niet voluit omdat ze de luchtafweer gelukkig niet uit hebben kunnen schakelen). Maar om jezelf als superpower te beschouwen is dat echt mager.
Nu is de SU-34 wel de enige die de echte grote UMPK-3000 kunnen gebruiken, maar van wat ik lees zijn de meeste bommen de UMPK-500 (en andere varianten van de FAB-500). Volgens mij zou je zelfs de TU-22M kunnen gebruiken, maar dat lijkt mij zelf wel heel erg overkill.
Ja, de VKS is geen superpower status waardig, daar ben ik het wel erg mee eens.
Nog weer (minimaal 9) T-62M op weg naar het front. Ik snap wel dat ze niet zo snel rijden.
T-62M in the Kemerovo region reportedly pic.twitter.com/M2TQhd5p7f
— PS01 (@PStyle0ne1) 15 juni 2024
een treffende spreuk
Blijkbaar zijn een groep Russen afgesneden in Vovchansk:
BREAKING:
— Visegrád 24 (@visegrad24) 15 juni 2024
Up to 400 Russian soldiers have been encircled by the Ukrainian Army in Vovchansk.
The Russians are holed up in the aggregate plant. The complex consists of around 20 buildings.
Many of the Russians are wounded and unable to fight. pic.twitter.com/62lWytd5U4
Zit er nou 1 huizenblok tussen de Russen die zijn afgesneden en de rest van hun troepen? Dat is wel een hele klein omcirkeling dan. Lijkt mij dat het nog alle kanten op kan.XWB schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:13:
Blijkbaar zijn een groep Russen afgesneden in Vovchansk:
[Twitter]
[Afbeelding]
Het doet mij wel denken aan Mariupol. Ik ben benieuwd hoe UA ermee om gaat.
Dat is van deepstate, dat plaatje zegt dus niet zoveel. Zie ook de melding dat rusland juist daar een stukje had ingenomen:Muncher schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 22:28:
[...]
Zit er nou 1 huizenblok tussen de Russen die zijn afgesneden en de rest van hun troepen? Dat is wel een hele klein omcirkeling dan. Lijkt mij dat het nog alle kanten op kan.
https://gathering.tweaker...message/79264316#79264316
[removed]
“Russian civilian’s dashcam films a Ukranian strike on what is claimed to be a S-300. Olenivka, Donetsk region”
Video: https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/kyOxg3zVDD
Video: https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/kyOxg3zVDD
Deepstate heeft dat al een paar dagen staan, elders wordt het ook gemeld; geen bevoorrading en medische hulp (al zullen drones wel kunnen bevoorraden). lijkt dat er een kleine doorbraak geforceerd werd, maar dat ze daardoor aansluiting met de rest van de troepen verloren zijn. Het gaat maar om één gebouw(complex) volgens mij. aantallen zullen dus meevallen.Muncher schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 22:28:
[...]
Zit er nou 1 huizenblok tussen de Russen die zijn afgesneden en de rest van hun troepen? Dat is wel een hele klein omcirkeling dan. Lijkt mij dat het nog alle kanten op kan.
schijnt dat ze zich al hebben overgegeven:
❗UPDATE
— Азов South (@Azovsouth) 15 juni 2024
A bunch of russians have surrendered!
Raised the white flag#Vovchansk
✊🏻🇺🇦 https://t.co/0YgGZbRKB6
[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 16-06-2024 10:01 ]
Dit gebeurde ook in Kherson vlak voordat ze terugtrokken/vluchtten.
russian occupiers in Crimea are preparing to take all museum collections from the peninsula to russia.
— Ukraine Front Line (@EuromaidanPR) 15 juni 2024
The heads of museum institutions of Crimea received a letter from the so-called "Ministry of Culture of the Republic of Crimea".
Managers were ordered to prepare museum… pic.twitter.com/LUPKRvov5b
Peter Zeihan brengt het naar mijn mening af en toe iets te positief (hier blikt hij zelf ook op terug), maar in grote lijnen ben ik het wel met hem eens:
Als je vanaf een afstandje kijkt zie je een duidelijke focus op het degraderen van geavanceerde russische capaciteiten, met gelijktijdig de opbouw van geavanceerde capaciteiten van Oekraïne. Een goed voorbeeld hiervan is het uitschakelen van o.a. de s300/s400 luchtafweer en radarstations (ook diep in het binnenland) als voorbereiding voor de ombouw van de Oekraïense luchtmacht naar Westerse hardware (F16, Gripen, Rafeal).
Hiermee vergroot je de kans dat er voldoende gunstige omstandigheden op lokaal niveau ontstaan om de geavanceerde capaciteiten effectief in te zetten. Het gaat er niet om dat je volledig luchtoverwicht krijgt; alleen al de potentiële dreiging van effectieve inzet zal invloed hebben op het slagveld. Als het vervolgens ook nog effectief ingezet kan worden is dit de kers op de taart.
Negeer verder de thumbnail, dat is op zichzelf clickbait. Zeihan geeft zelf aan dat de russen nog jaren door kunnen vechten als ze willen. Kanttekening hierbij is dat hij zegt dat het daarmee ook meteen dusdanig destructief is voor de russen zelf dat het daarna wel eens de laatste oorlog kan zijn van het huidige regime. Hij verwijst hierbij naar vroegere russische oorlogen, waarbij hij onderscheid maakt tussen "kortdurende intimidatie" en "lange oorlogen". Zelf zie ik het iets rooskleuriger; als je modern wapentuig effectief kunt inzetten terwijl de tegenstander dit niet kan, dan is de slagkracht hiervan een dusdanig grote multiplayer dat je tegenstander wel manschappen tegen je aan kan blijven gooien maar effectief weinig bereikt.
Het is ook goed om te beseffen dat de degradatie van Oekraïense capaciteiten op de grond, door het uitblijven van munitieleveringen, in de afgelopen maand een inhaalslag in de goede richting heeft gemaakt (zie tweet). Daarnaast begint langzaam ook de productie en levering van granaten vanuit het Westen op niveau te komen:
Als je vanaf een afstandje kijkt zie je een duidelijke focus op het degraderen van geavanceerde russische capaciteiten, met gelijktijdig de opbouw van geavanceerde capaciteiten van Oekraïne. Een goed voorbeeld hiervan is het uitschakelen van o.a. de s300/s400 luchtafweer en radarstations (ook diep in het binnenland) als voorbereiding voor de ombouw van de Oekraïense luchtmacht naar Westerse hardware (F16, Gripen, Rafeal).
Hiermee vergroot je de kans dat er voldoende gunstige omstandigheden op lokaal niveau ontstaan om de geavanceerde capaciteiten effectief in te zetten. Het gaat er niet om dat je volledig luchtoverwicht krijgt; alleen al de potentiële dreiging van effectieve inzet zal invloed hebben op het slagveld. Als het vervolgens ook nog effectief ingezet kan worden is dit de kers op de taart.
Negeer verder de thumbnail, dat is op zichzelf clickbait. Zeihan geeft zelf aan dat de russen nog jaren door kunnen vechten als ze willen. Kanttekening hierbij is dat hij zegt dat het daarmee ook meteen dusdanig destructief is voor de russen zelf dat het daarna wel eens de laatste oorlog kan zijn van het huidige regime. Hij verwijst hierbij naar vroegere russische oorlogen, waarbij hij onderscheid maakt tussen "kortdurende intimidatie" en "lange oorlogen". Zelf zie ik het iets rooskleuriger; als je modern wapentuig effectief kunt inzetten terwijl de tegenstander dit niet kan, dan is de slagkracht hiervan een dusdanig grote multiplayer dat je tegenstander wel manschappen tegen je aan kan blijven gooien maar effectief weinig bereikt.
Het is ook goed om te beseffen dat de degradatie van Oekraïense capaciteiten op de grond, door het uitblijven van munitieleveringen, in de afgelopen maand een inhaalslag in de goede richting heeft gemaakt (zie tweet). Daarnaast begint langzaam ook de productie en levering van granaten vanuit het Westen op niveau te komen:
Ukrainian units across the whole front are receiving more and more ammo.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 15 juni 2024
"The news on ammunition is getting better and better: not only artillery brigades are starting to receive shells, but also conventional, mechanised brigades, which not long ago were less well supplied with… pic.twitter.com/wqz9rhPBwl
“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”
F*ck, wilde dit net posten!! Mijn hele post weg kunnen gooienDrumatiko schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:37:
Peter Zeihan brengt het naar mijn mening af en toe iets te positief (hier blikt hij zelf ook op terug), maar in grote lijnen ben ik het wel met hem eens:
Negeer verder de thumbnail, dat is op zichzelf clickbait. Zeihan geeft zelf aan dat de russen nog jaren door kunnen vechten als ze willen. Kanttekening hierbij is dat hij zegt dat het daarmee ook meteen dusdanig destructief is voor de russen zelf dat het daarna wel eens de laatste oorlog kan zijn van het huidige regime. Hij verwijst hierbij naar vroegere russische oorlogen, waarbij hij onderscheid maakt tussen "kortdurende intimidatie" en "lange oorlogen". Zelf zie ik het iets rooskleuriger; als je modern wapentuig effectief kunt inzetten terwijl de tegenstander die niet kan, dan is de slagkracht hiervan een dusdanig grote multiplayer dat je tegenstander wel manschappen tegen je aan kan blijven gooien maar effectief weinig bereikt.
[YouTube: Putin 'is done' as losses in Ukraine degrade Kremlin's force projection | Peter Zeihan]
Zeer interessante video! Het is een half uurtje zitten, maar er zit heel veel info in.
Overigens heeft Times Radio (het youtube kanaal) vaker interessante interviews mbt de oorlog in Oekraine. Zoals deze b.v. met Ben Hodges: YouTube: 'The Kremlin knows this is not sustainable' as Putin's losses mount ...
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Ik las idd dat de eerste Shells van het Tsjechische initiatief ook aan het front waren verschenen.Drumatiko schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:37:
[Twitter]
Samen met de uptick vanuit de VS zal dat idd wel zoden aan de dijk zetten.
PSN
Het is op momenten vrij slecht geweest, maar het leveren van meer luchtafweer en gevechtsvliegtuigen stemt mij niet direct positief.Drumatiko schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:37:
De laatse weken hebben we, behalve Russische verliezen gezien binnen de luchtmacht en luchtafweer gezien - het zelfde geldt, in mindere mate ook voor Oekraïne. Het vervelende is dat Oekraïne het met een factor minder zulk materieel doen dan Rusland, en we dus vergeten dat Rusland op enig moment veel dichter bij de totale vernietiging van zulke assets is geweest dan andersom.
Als we de klok een week of 6 vooruit draaien, en Oekraïne diens eerste F-16's heeft ontvangen, verwacht ik sowieso niet dat ze direct een tactisch verschil gaan maken. En, we moeten niet doen alsof F-16's immuun zijn voor luchtafweer of aanvallen op geparkeerd materieel. De F16-kraan staat dit jaar (en ver daarna) op een druppelstand, waardoor het lastig wordt om echte nummers boven het luchtruim van Oekraïne te zien.
Wat ik wil zeggen is dat, net als al die tanks, F-16 geen wondermiddel is. Net als de tanks zullen er bij tijd en wijle assets verloren gaan, en tegelijk zal hij inzet het strijdtoneel niet direct beïnvloeden. Daar moeten we met zijn allen op voorbereid zijn. En dat betekent, grosso modo, handhaving van de status-quo.
... Maar tegelijk moeten we ook erkennen dat Oekraïne verversing in diens luchtmacht en luchtwfweer nodig heeft om de status-quo te handhaven.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Denk dat je iets te negatief denkt, grote kans dat de F-16's (voorlopig) alleen/voornamelijjk worden ingezet als AA tegen inkomende raketten. Wat best wel te zien zal zijn in het rendement van Russische aanvallen.Helixes schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:52:
Wat ik wil zeggen is dat, net als al die tanks, F-16 geen wondermiddel is. Net als de tanks zullen er bij tijd en wijle assets verloren gaan, en tegelijk zal hij inzet het strijdtoneel niet direct beïnvloeden. Daar moeten we met zijn allen op voorbereid zijn. En dat betekent, grosso modo, handhaving van de status-quo.
Even een paar quotes van de peace summit, de wereld is zelden zo eensgezind geweest:
(wel hopen dat woorden ook gevolgd blijven door daden)
🇳🇱🇺🇦 "The absence of Russia at this table at the Peace Summit is an absolutely correct decision. There will be peace when the aggressor respects international principles and the UN Charter", - PM of the Netherlands Mark Rutte.
"If Russia does not agree to the peace points that will be presented to it, we will force it to surrender. It is important to unite all efforts to protect Ukraine" Italian Prime Minister Meloni stated at the Ukraine Peace Summit.
"Peace cannot be the result of Ukrainian capitulation," Greek Prime Minister Kyriakos Mitsotakis.
:strip_exif()/f/image/rnDvjxitFfnwYaEsN1wZSdDb.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Tens op 16-06-2024 13:58 ]
Oekraïners hebben laten zien vrij aggressief om te springen met technologisch geavanceerde assets. Hoe ze hun F-16's gaan inzetten is op dit moment giswerk.Tens schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:59:
Denk dat je iets te negatief denkt, grote kans dat de F-16's (voorlopig) alleen/voornamelijjk worden ingezet als AA tegen inkomende raketten. Wat best wel te zien zal zijn in het rendement van Russische aanvallen.
Maar we hebben nu al een paar situaties gehad waarin Oekraïne met smacht zat te wachten op bepaalde assets. En als ze die nu eens zouden hebben dat alles anders zou zijn. En begrijp me niet verkeerd - sommige assets hebben inderdaad een verschil kunnen maken, maar dat was nooit een beslissend verschil.
Dat moet dan ook onze verwachting zijn voor de F-16's, en de extra luchtafweer die is beloofd. Dat, en dat Oekraïne aan het einde van het jaar geen 10 F-16 meer heeft. Misschien acht. Misschien vijf. Misschien minder. Oververwachting op dit gebied kan alleen maar leiden tot teleurstelling.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Nou, de afwezigheid van de BRICS landen zegt het tegendeel, daar woont een behoorlijk groot deel van de wereldbevolking. Laten we zeggen dat er eensgezindheid is onder de pro-Oekraïense landen.Tens schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:08:
Even een paar quotes van de peace summit, de wereld is zelden zo eensgezind geweest:
De vraag is ook of deze bijeenkomst zonder de Bricks landen het conflict dichter bij een einde brengt of dat het enkel de pro-Oekraïense standpunten kristalliseert, want Rusland lijkt voorlopig nog geen water bij de wijn te willen doen.
BRICS ja, afgezien van China is geen enkel BRICS land een factor van enige invloed in de wereld. Dat Rusland een paar landen heeft 'overtuigd' om niet te gaan was ook te verwachten. En China heeft duidelijk belangen in het Oekraïne verhaal. Iets met een eilandje dat ze willen koloniseren en goedkope grondstoffen uit zwakker RuslandHippocampus schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:18:
[...]
Nou, de afwezigheid van de BRICS landen zegt het tegendeel, daar woont een behoorlijk groot deel van de wereldbevolking. Laten we zeggen dat er eensgezindheid is onder de pro-Oekraïense landen.
Tuurlijk het is een show van het vrije westen (waarbij pro-westers niet per definitie pro-Oekraïens hoeft te zijn). Maar heeft Rusland (lees Putin) een andere optie? Zwakte tonen betekent het einde van zijn positie.De vraag is ook of deze bijeenkomst zonder de Bricks landen het conflict dichter bij een einde brengt of dat het enkel de pro-Oekraïense standpunten kristalliseert, want Rusland lijkt voorlopig nog geen water bij de wijn te willen doen.
Voor zover ik kan achterhalen hebben India en Zuid-Afrika een afgevaardigde gestuurd. Brazilië doet niet mee, maar heeft wel een observerend afgevaardigde.Hippocampus schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:18:
Nou, de afwezigheid van de BRICS landen zegt het tegendeel, daar woont een behoorlijk groot deel van de wereldbevolking. Laten we zeggen dat er eensgezindheid is onder de pro-Oekraïense landen.
Of niet-ministeriële afgevaardigden meetellen laat ik graag aan de beschouwer. Maar, ik denk dat de eensgezindheid van de BRICS-landen nog wel eens schromelijk wordt overschat....
Ik denk dat de F16s vooral ook als anti radar optie worden ingezet, zeker nu de wapens over de grens mogen worden gebruikt.Tens schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:59:
[...]
Denk dat je iets te negatief denkt, grote kans dat de F-16's (voorlopig) alleen/voornamelijjk worden ingezet als AA tegen inkomende raketten. Wat best wel te zien zal zijn in het rendement van Russische aanvallen.
Dus de inzet van anti radiation missiles, tegen S400 bijv, maar ook tegen MiGs. Dat is best makkelijk voor de piloten: patrouilles vliegen, passive radar aan, bij detectie: data overdracht aan de raket en fire & forget.
Èn tegen de Glide bomb droppende straaljagers, die richten veel schaden aan momenteel.
[ Voor 10% gewijzigd door XanderDrake op 16-06-2024 16:25 ]
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Waar zie jij tekenen van die overschatting vraag ik me af.Helixes schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:35:
[...]
Voor zover ik kan achterhalen hebben India en Zuid-Afrika een afgevaardigde gestuurd. Brazilië doet niet mee, maar heeft wel een observerend afgevaardigde.
Of niet-ministeriële afgevaardigden meetellen laat ik graag aan de beschouwer. Maar, ik denk dat de eensgezindheid van de BRICS-landen nog wel eens schromelijk wordt overschat....
Wat betreft mijn aanhalen van de BRICS landen was voornamelijk om duidelijk te maken dat het niet de eensgezindheid van heel de wereld betrof.
Ondanks dat er verschillende maten zullen zijn van pro-Russische sentimenten in de BRICS landen (maar ook daarbuiten; Irak en noord Korea bv.) kan je er wel vanuit gaan dat als ze niet aanwezig zijn ze ook niet voor een alternatief vredesplan zullen zijn. Dan is met name China (voorlopig) de belangrijkste om in de gaten te houden in welke mate ze zich willen bemoeien met het conflict.
Jompy postte of twitter zojuist een 2e verlies van een BRDM-2 deze week. Ik kan de link hier niet posten want de troep-en zaten eerst bovenop en later eigenlijk overal verspreid. Dat is een heel goed teken, een voertuig met maar zeer beperkt nut. Als we ook nog de BTR-70 gaan zien dan komt de bodem echt in zicht.
een treffende spreuk
Volgens Wikipedia har Rusland 2000+ van die BDRM dingen. Dat is een boel metaal waar je nog doorheen moet kauwen. Misschien zijn ze inderdaad allemaal kapot. Wikipedia: BRDM-2pro_6or schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:24:
Jompy postte of twitter zojuist een 2e verlies van een BRDM-2 deze week. Ik kan de link hier niet posten want de troep-en zaten eerst bovenop en later eigenlijk overal verspreid. Dat is een heel goed teken, een voertuig met maar zeer beperkt nut. Als we ook nog de BTR-70 gaan zien dan komt de bodem echt in zicht.
Van die BTR-70 hebben ze 95 volgens dezelfde bron.
Zelfs de BTR-50 was al gezien dacht ikpro_6or schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:24:
PSN
Ja, een aantal keer idd. Maar in een BRDM passen geen troepen. Eén van de laatste voertuigen waar ze er nog aardig wat van hebben.
een treffende spreuk
Aardig over nagedacht die BRDM2:pro_6or schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:56:
[...]
Ja, een aantal keer idd. Maar in een BRDM passen geen troepen. Eén van de laatste voertuigen waar ze er nog aardig wat van hebben.
The BRDM-2 has a unique flaw. Because the only way in and out of the vehicle is via the front hatches, leaving the vehicle while in combat is almost impossible, as the exiting crew members would instantly enter the line of fire of both the enemy and their own vehicle,
PSN
Het is echt niks waard. Dun gepantserd, 4 wielen, 13mm machinegeweer (natuurlijk niet gestabiliseerd, dat is de BTR-80 haar 30km kanon niet eens). Je kan er idd eigenlijk niet in en uit en het is een verkenningsvoertuig, geen plek voor troepen.
een treffende spreuk
:strip_exif()/f/image/7nT496En2HSnVZaePSMLtzaw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door beany op 17-06-2024 06:11 ]
De pagina van Oryx zou nu weer volledig moeten zijn upgedate. Dat heeft Jakub gisteren op Twitter vermeld.XanderDrake schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:44:
In het verlengde van de discussie over de levering van F16 en hoeveel er al zijn toegezegd had ik een andere vraag: heeft iemand een goede OSINT tracker voor het materieel dat is toegezegd en geleverd aan Oekraine?
Ik leunde altijd op Oryx maar die lijst wordt echt heel mager bij gehouden. Daarnaast volg ik het United24 youtube kanaal en daar wordt het wel actief gepost als er een nieuw pakket is geleverd door een land, maar 1) het is een staatskanaal, dus potentieel vatbaar voor propaganda, 2) ik heb het vermoeden dat dingen dubbel worden vermeldt (bijv bij aankondiging en bij levering of inzet) en 3) er is geen overzichtlijst of tabel.
https://www.oryxspioenkop...vy-weaponry-supplied.html
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Hierbij een The Washington Post artikel over Oekraïne die haar gevangenen toelaat in de gelederen van haar strijdkrachten. Net als de Russen (teacup in "De situatie binnen Rusland") is Oekraïne naarstig op zoek naar nieuwe bemensing van haar strijdkrachten.
Short on troops, Ukraine is freeing criminals to fight
https://wapo.st/3Xthaue
Oekraïne heeft best wel succes met deze aanpak, zij het wel met een ruim vangnet:
Short on troops, Ukraine is freeing criminals to fight
https://wapo.st/3Xthaue
Oekraïne heeft best wel succes met deze aanpak, zij het wel met een ruim vangnet:
Al is er ook aan dat vangnet een grens:More than 2,750 men have been released from Ukrainian prisons since the parliament adopted a law in May authorizing certain convicts to enlist, including those jailed for dealing drugs, stealing phones and committing armed assaults and murders, among other serious crimes.
Oekraïne heeft wel een restrictie aangebracht in wat die oud-gevangenen dan in die strijdkrachten hebben te doen:Not all criminals qualify. Those who murdered more than one person, committed acts of sexual violence or violated national security laws are ineligible. Any prisoner signing up to fight must be physically fit, pass a psychological exam and be no older than 57, allowing him to serve at least three years before hitting the exemption age of 60.
Oekraïne heeft hiermee nu bijna 70% van haar doelstelling behaald:Under the new law, prisoners qualified to join the amnesty program can be assigned only to assault brigades, which can mean face-to-face combat with Russian troops.
In tegenstelling tot wat in dat gerefereerde artikel over Tsjetsjenen onder Russische wapenen is te lezen zijn de gevangenen gemotiveerd om mee te helpen in de strijd om Oekraïne te beschermen:That restriction reflects Ukraine’s most urgent needs, said Justice Minister Denys Maliuska, adding that he expects at least 4,000 men to volunteer in this first round of recruitment.
“The motivation of our inmates is stronger than our ordinary soldiers,” Maliuska said in an interview at one of the prisons where nearly 100 have already been freed to fight. “Their release is only one part of the motive. They want to protect their country and they want to turn the page.”
https://www.threads.net/@noelreports/post/C8UI7_cqwtH?hl=en
Ukrainian military men after they were returned from Russian captivity. The men look extremely tired and starved and suffer from all kinds of physical discomfort.
PSN
Bizar idd, en zeker niet voor het eerst dat dit soort beelden opduiken! En dan blijft rusland vol houden dat ze tegen de Nazis strijden... waar hebben we dit soort beelden eerder gezien...
Russian attacks pushing Ukraine's energy system toward ‘worst-case scenario,’ largest private energy company says
https://kyivindependent.c...gest-energy-company-says/
https://kyivindependent.c...gest-energy-company-says/
Volgens analyst Michael Kofman zijn zulke Russische aanvallen waarschijnlijk de grootste bedreiging voor Oekraïne. De levensvatbaarheid van een land komt hier ernstig door in het geding. Er zijn geen makkelijke of snelle oplossingen voor dit probleem.Ukrainians could face up to 20 hours of blackouts a day under a “worst-case” scenario if the country cannot repair and properly defend its energy infrastructure from Russian attacks, Executive Director of Ukraine’s largest privately-owned energy company DTEK Dmytro Sakharuk told the Kyiv Independent in an interview on June 9.
The company has assessed various scenarios, with the worst being based on a continuation of the status quo — a dearth of air defenses to protect critical infrastructure and the financing to make repairs.
Even if the country makes repairs, without missiles for air defense systems, Russia can easily keep targeting the energy system as it wants.
Under what it considers the worst-case scenario, DTEK itself would continue to run with around 10% of pre-war levels of thermal power generation, and deficits would be around 2-4 gigawatts (GW) a day. The deficit across the whole system will be around 25%, undoubtedly leading to long blackouts.
Tenzij Westerse bondgenoten duidelijk maken dat zulke aanvallen zullen leiden tot het beschikbaar stellen van wapens die hetzelfde aan Russische zijde zullen doen. Oog om oog, energiecentrale om energiecentrale...Yakolev schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:06:
Russian attacks pushing Ukraine's energy system toward ‘worst-case scenario,’ largest private energy company says
Er zijn geen makkelijke of snelle oplossingen voor dit probleem.
Een mens mag blijven hopen, maar het zal wel bij Patriots nu en dieselaggregaten van de winter blijven... En zo blijven we met z'n allen druk de Moskouse ellende te compenseren, terwijl we die ook zouden kunnen voorkomen.
Het is al wel officieel gecommuniceerd dat de brede ATACMS leveringen een antwoord zijn op de RU aanvallen op de energiecentrales.SlaadjeBla schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:36:
[...]
Tenzij Westerse bondgenoten duidelijk maken dat zulke aanvallen zullen leiden tot het beschikbaar stellen van wapens die hetzelfde aan Russische zijde zullen doen. Oog om oog, energiecentrale om energiecentrale...
Een mens mag blijven hopen, maar het zal wel bij Patriots nu en dieselaggregaten van de winter blijven... En zo blijven we met z'n allen druk de Moskouse ellende te compenseren, terwijl we die ook zouden kunnen voorkomen.
Maar RU blijft doorgaan, dat is zowat het enige wapen om UKR echt hard te raken. Het blijft heel lelijk.
Ik hoop dat de F16s toch een paar potten gaan breken met anti radar raketten.
Weet iemand of het mogelijk gaat zijn om met F16s de op de bommenwerpers te jagen? Is het arsenaal daar op voorzien? Mag dat van NAVO/US?
Da's een speculatief bericht vol aannames van 11 juni.Yakolev schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:06:
https://kyivindependent.c...gest-energy-company-says/[...]
Volgens analyst Michael Kofman zijn zulke Russische aanvallen waarschijnlijk de grootste bedreiging voor Oekraïne. De levensvatbaarheid van een land komt hier ernstig door in het geding. Er zijn geen makkelijke of snelle oplossingen voor dit probleem.
Het kan goed zijn dat dit gewoon een schreeuw van hulp is om meer luchtverdediging.
Vandaar geplaatst voor de Summit on Peace in Ukraine op 15 en 16 Juni j.l.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Nou, het is geen nieuws wat plotseling uit de lucht komt vallen. Geschat wordt dat Oekraïne op 50% van de capaciteit zit van vóór 201422Yaksa schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:38:
[...]
Da's een speculatief bericht vol aannames van 11 juni.
Het kan goed zijn
hier bv BBC bericht van 8 mei:
https://www.bbc.com/news/world-europe-68976135
Reuters 13 mei
https://www.reuters.com/w...ucture-damage-2024-05-13/
Al die schade verdwijnt niet automagisch, en dingen als hoogspanningstrafo's is niet vandaag besteld morgen in huis.
[ Voor 12% gewijzigd door Tens op 17-06-2024 19:27 ]
Ja, duh, alsof we dat nog niet wisten.....Tens schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:18:
[...]Nou, het is geen nieuws wat plotseling uit de lucht komt vallen. Geschat wordt dat Oekraïne op 50% van de capaciteit zit van vóór 201422 hier bv BBC bericht van 8 mei:
https://www.bbc.com/news/world-europe-68976135
Reuters 13 mei
https://www.reuters.com/w...ucture-damage-2024-05-13/
Al die schade verdwijnt niet automagisch, en dingen als hoogspanningstrafo's is niet vandaag besteld morgen in huis.
Oekraïne moet wel blijven schreeuwen om extra wapens, anders verdwijnt de roep daarom op de achtergrond.
Maar die discussie is (denk ik) een beetje off-topic.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
De support aan de Oekraïense energiesector is een kritisch pad in de steun aan Oekraïne. De discussie over wat er precies voor die energiesector nodig is hoort helemaal thuis in Oekraïne: Maatschappij & wederopbouw. Wat de link in Yakolev in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M6" naar mijn oordeel echter goed beargumenteert is dat de schade die is aangebracht zich niet eenvoudig (snel) laat herstellen.
En wanneer ga je wat herstellen als de kans nog te groot is dat het weer kapotgeschoten wordt. We hebben het hierbij daarom over strategische afwegingen, misschien niet direct militair strategisch, maar de resources in deze energiesector ondersteunen wel die militaire inspanning. Een indirect militair strategisch belang is er daarom denk ik wel. Om die reden, zonder hier teveel te gaan discussiëren over trafo's en energiecentrales is de Russische strategie om juist deze sector aan te vallen wel iets wat hier besproken kan worden.
Men is de luchtverdediging verder aan het optuigen, het is deel van een steunpakket van de Amerikanen (teacup in "Oekraïne: Maatschappij & wederopbouw"). Mogelijk is de urgentie van die lastig te herstellen energie infrastructuur een drijvende kracht achter die uitbreiding van die luchtverdediging. Of die uitbreiding de lading dekt is voor mij nog wel een vraag die ik lastig vind te beantwoorden.
Ik denk dat een sluitende luchtverdediging wel een randvoorwaarde is om die infrastructuur betekenisvol te gaan herstellen. Is de luchtverdediging nog niet sluitend, dan beoogt het herstel dat nu wordt gefinancierd een tijdelijk doel. Zowel de luchtverdediging als de inhoudelijkheid van dat herstel is voor ons nog een black box.
En wanneer ga je wat herstellen als de kans nog te groot is dat het weer kapotgeschoten wordt. We hebben het hierbij daarom over strategische afwegingen, misschien niet direct militair strategisch, maar de resources in deze energiesector ondersteunen wel die militaire inspanning. Een indirect militair strategisch belang is er daarom denk ik wel. Om die reden, zonder hier teveel te gaan discussiëren over trafo's en energiecentrales is de Russische strategie om juist deze sector aan te vallen wel iets wat hier besproken kan worden.
Men is de luchtverdediging verder aan het optuigen, het is deel van een steunpakket van de Amerikanen (teacup in "Oekraïne: Maatschappij & wederopbouw"). Mogelijk is de urgentie van die lastig te herstellen energie infrastructuur een drijvende kracht achter die uitbreiding van die luchtverdediging. Of die uitbreiding de lading dekt is voor mij nog wel een vraag die ik lastig vind te beantwoorden.
Ik denk dat een sluitende luchtverdediging wel een randvoorwaarde is om die infrastructuur betekenisvol te gaan herstellen. Is de luchtverdediging nog niet sluitend, dan beoogt het herstel dat nu wordt gefinancierd een tijdelijk doel. Zowel de luchtverdediging als de inhoudelijkheid van dat herstel is voor ons nog een black box.
Daar komt de (point defence) luchtafweer:
Skyranger turret op een Leopard 1 hull.German defense company Rheinmetall will supply a new Rheinmetall air defense tank to the frontlines in Ukraine, capable of shooting down missiles and drones, according to The Telegraph.
According to Rheinmetall, the base for the new tank will be the Leopard 1, and the most advanced Skyranger anti-aircraft system will be installed on its chassis. The creation of this new machine will enhance Ukraine's defense capabilities.
The Skyranger system can counter short-range threats, particularly swarms of drones and artillery fire, which are increasingly seen as decisive on the frontlines in Ukraine.
"There are still many Leopard 1 main battle tanks on whose chassis we could mount the Skyranger turret with the 35 mm caliber automatic cannon," said Bjorn Bernhard, head of land systems at Rheinmetall.
https://newsukraine.rbc.u...nkenstein-1718635189.html
Langzaam aan begint europa een beetje op stoom te komen:
https://www.ukrinform.net...other-one-on-its-way.htmlThe government of Latvia donated to the Armed Forces of Ukraine the first batch of unmanned aerial systems purchased as part of the "Drone Coalition" and has already prepared another consignment.
As Ukrinform reported earlier, the Coalition of Drones and EW was conceived jointly by Ukraine and Latvia. The decision was made during the visit of Latvian Defense Minister Andris Spruds to Kyiv in December 2023. Later, a number of countries joined the initiative, including Sweden, the UK, the Netherlands, Germany, Estonia, and Canada.
PSN
Is er iets bekend over wat voor soort drones dat dan zijn en wie ze maakt?YakuzA schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:18:
Langzaam aan begint europa een beetje op stoom te komen:
[...]
https://www.ukrinform.net...other-one-on-its-way.html
[...]
PRTL versie 2!rapture schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:46:
[...]
Skyranger turret op een Leopard 1 hull.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
EU initiatieven kennende zullen ze wel voornamelijk hebben gezocht naar europese makers van UAV's.Avalaxy schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:35:
[...]
Is er iets bekend over wat voor soort drones dat dan zijn en wie ze maakt?
Zal wel een mix zijn met veel recon UAV's/Warmate etc, aangezien we die wel meer produceren hier.
Weet idd niet of ze ook de FPV drones erbij gooien.
PSN
Het is de bedoeling om een veilige supply chain in het Westen (zonder China) op te zetten, droneproductie en -gebruik in het Westen promoten.Avalaxy schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:35:
[...]
Is er iets bekend over wat voor soort drones dat dan zijn en wie ze maakt?

https://www.mod.gov.lv/en/drone-coalition-0
Verkenningsdrones en aanvalsdrones.
Zou het eerder op een T55 tank schroeven, lekker ironisch.rapture schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:46:
[...]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Opzich ook wel redelijk logisch, UA heeft al ladingen Gepard op een Leo1 onderstel en ervaring met onderhoud etc.rapture schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:46:
[...]
PSN
en straks dus met een modernere turret, en een ander kaliber ammo (wellicht minder productieissues)YakuzA schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:37:
[...]
Opzich ook wel redelijk logisch, UA heeft al ladingen Gepard op een Leo1 onderstel en ervaring met onderhoud etc.
Allebei 35mm toch?HvdBent schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:19:
[...]
en straks dus met een modernere turret, en een ander kaliber ammo (wellicht minder productieissues)
Maar de Skyranger zal wel wat andere ammo gebruiken oid?
PSN
YakuzA schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:04:
Allebei 35mm toch?
Maar de Skyranger zal wel wat andere ammo gebruiken oid?
offtopic:
Niet van die interessante vragen stellen wanneer ze off-topic zijn...
Skyranger heeft airburst munitie die na het afschieten in de loop een time to detonate meekrijgt, op basis van radarinformatie. Het projectiel passeert aan het einde van de loop een spoel die draadloos een packet zendt met de relevante info.
Er is ook standaardmunitie, maar daarmee maak je dit apparaat een beetje overengineered. Deze smart munitie is géén goedkope meuk die je per 10.000 bij je lokale ammo-r-us koopt.

Skyranger heeft airburst munitie die na het afschieten in de loop een time to detonate meekrijgt, op basis van radarinformatie. Het projectiel passeert aan het einde van de loop een spoel die draadloos een packet zendt met de relevante info.
Er is ook standaardmunitie, maar daarmee maak je dit apparaat een beetje overengineered. Deze smart munitie is géén goedkope meuk die je per 10.000 bij je lokale ammo-r-us koopt.
[ Voor 8% gewijzigd door Helixes op 18-06-2024 13:25 ]
Ah, ok.Helixes schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:23:
[...]
offtopic:
De SkyRanger gebruikt dus de SkyNex ammo
(had ik natuurlijk kunnen weten omdat ze allebei met 'Sky***' zijn
https://mil.in.ua/en/news...nition-for-skynex-system/Unnamed country orders ammunition for Skynex system
The unnamed European country has ordered hundreds of thousands of ammunition for the Skynex air defense system.
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 18-06-2024 13:41 ]
PSN
Italie had blijkbaar ook nog wat Storm Shadow's in de voorraad kast liggen?
Maar goed, het gaat van 'may send' naar 'will send' in hetzelfde artikel, dus weet niet of daar wat vertaalfoutjes in zitten.
https://www.ukrinform.net...hadow-missiles-media.htmlItaly may send long-range Storm Shadow missiles to Ukraine in another military aid package.
That's according to Il Fatto Quotidiano, Ukrinform reports.
"Italy will send Storm Shadow missiles. They can hit targets at a distance of up to 300 kilometers even on Russian soil," the report reads.
Maar goed, het gaat van 'may send' naar 'will send' in hetzelfde artikel, dus weet niet of daar wat vertaalfoutjes in zitten.
PSN
Het originele artikel waar ze naar verwijzen gebruikt de Italiaanse toekomstige tijd, zal sturen. Deel zit achter een betaalmuur, maar voor de volledigheid de gratis intro:YakuzA schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:50:
Italie had blijkbaar ook nog wat Storm Shadow's in de voorraad kast liggen?
[...]
https://www.ukrinform.net...hadow-missiles-media.html
Italië kondigt 'volgens bronnen bekend met de materie' voor het eind van de maand een negende pakket met militaire steun aan met een Samp-T-luchtverdedigingssysteem en een partij Storm Shadows die mogelijk ook op Russisch grondgebied gebruikt mogen worden. Dat laatste is wel opvallend, ook al is het in deze fase nog gerucht.Bombe e diplomazia - Oltre al Samp-T. In arrivo il decreto: l’Italia manderà Storm Shadow. Possono colpire fino a 300 km, anche nel territorio russo
Il nono pacchetto di armi all’Ucraina che il ministro della Difesa Guido Crosetto presenterà al Copasir entro fine mese non conterrà solo il sistema di difesa anti-aerea Samp-T, ma anche una partita di missili a lunga gittata Storm Shadow in grado, potenzialmente, di colpire il suolo russo, spiegano al Fatto fonti autorevoli a conoscenza della …
Opmerkelijk idd, maar op zich wel slim. Als rusland moeilijk gaat doen dan zeggen de italianen: Maar die was van de UK, niet van ons! Rusland kan er niets tegen doen.Twam schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:05:
[...]
Het originele artikel waar ze naar verwijzen gebruikt de Italiaanse toekomstige tijd, zal sturen. Deel zit achter een betaalmuur, maar voor de volledigheid de gratis intro:
[...]
Italië kondigt 'volgens bronnen bekend met de materie' voor het eind van de maand een negende pakket met militaire steun aan met een Samp-T-luchtverdedigingssysteem en een partij Storm Shadows die mogelijk ook op Russisch grondgebied gebruikt mogen worden. Dat laatste is wel opvallend, ook al is het in deze fase nog gerucht.
T-90M productie ligt bedroevend laag. Dit is heel wat minder dan er in het verleden geclaimd werd.
Russian T-90M production: less than meets the eye
https://www.iiss.org/onli...-less-than-meets-the-eye/
Since the invasion, at least 13 batches of T-90Ms have been delivered. Reports from the Russian defence sector and think tanks suggest that company-sized batches of between 11–15 tanks are being delivered. Insofar as this reporting is accurate, the overall output of T-90Ms amounts to at least 231 built and modernised since April 2020; but it could be as high as 267 if all batches included 15 tanks.
This would suggest an increase in annual output from about 40 before February 2022 to a wartime output of 60–70 for 2023, with possibly even more to be produced over the course of 2024. Based on this pattern, the production rate from 2025 could be more than 90 annually.
:strip_exif()/f/image/QpHFXzdf8K5tnKD21DgJH0gn.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder in het nieuws wat betreft Russische productie. De VKS heeft wat nieuwe SU-34 gekregen. Hoeveel is onbekend. (SU-34 output is in 2022 en 2023 in totaal 16 geweest.)
The Russian Air Force has received another batch of Su-34 frontline bombers
https://ruavia.su/the-rus...u-34-frontline-bombers-2/
The Russian Air Force has received another batch of Su-34 frontline bombers
https://ruavia.su/the-rus...u-34-frontline-bombers-2/
The United Aircraft Corporation has delivered another batch of Su-34 frontline bombers to the Russian Ministry of Defence under the state defence order. After successful completion of a set of factory tests, the aircraft were handed over to the troops, UAC’s press service reported.
[ Voor 8% gewijzigd door Yakolev op 18-06-2024 17:22 ]
Wel interessante analyse inderdaad, dit is toch een stukje minder dan de hoeveelheden die tot nu toe aangenomen werden (ca. 10-20/maand)Yakolev schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:09:
T-90M productie ligt bedroevend laag. Dit is heel wat minder dan er in het verleden geclaimd werd.
[...]
[Afbeelding]
o.a.: https://bulgarianmilitary...round-130-tanks-per-year/
Ook het 'op' raken van T90A's in storage om te moderniseren zal issues geven binnenkort:
There are also other factors to bear in mind. Firstly, assuming that the pre-invasion 1:3 new-build-to-upgrade ratio remains the same, then production of newly built T-90Ms could be as low as between 23–28 for 2024. What this means is that the current production of T-90Ms is mostly reliant on the number of upgradeable T-90As, of which stocks are dwindling. An open-source analyst suggests that there were only 50 T-90As still in store as of late 2023.
PSN
DW gaat er ook even op in. Algemeen beeld : er gaan meer tanks kapot dan dat er uit de fabriek rollen. Dat wordt op een gegeven moment kritiek.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Uit mijn hoofd zei Cover Cabal dat Rusland nog ter waarde van 2 jaar aan Soviet tanks in storage heeft. Ik denk dat we binnenkort de T-34s voorbij zien komen in de FPV drone footage...asing schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:33:
[YouTube: Is Russia at risk of running out of tanks? | DW News]
DW gaat er ook even op in. Algemeen beeld : er gaan meer tanks kapot dan dat er uit de fabriek rollen. Dat wordt op een gegeven moment kritiek.
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Zijn die tanks niet kansloos tegenover de overdaad aan dones van UKR?XanderDrake schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:43:
[...]
Uit mijn hoofd zei Cover Cabal dat Rusland nog ter waarde van 2 jaar aan Soviet tanks in storage heeft. Ik denk dat we binnenkort de T-34s voorbij zien komen in de FPV drone footage...
Fixed that for you.brecht_vb schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:14:
Zijn die tanks niet kansloos tegenover de overdaad aan dones van UKR?
Het was meer een grapje: die tanks draaiend krijgen en houden is erg moeilijk, er zitten een paar in de mottenballen voor parades, maar meer niet.
DW houdt het op mei 2026. Niet dat ze dan op zijn, maar wel dat de voorraad zo kritiek laag is dat er niets meer mee te doen is. Als er meer kapot gaan sneller.XanderDrake schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:43:
[...]
Uit mijn hoofd zei Cover Cabal dat Rusland nog ter waarde van 2 jaar aan Soviet tanks in storage heeft. Ik denk dat we binnenkort de T-34s voorbij zien komen in de FPV drone footage...
Ik hoop dat Covert Cabal en Himarsed binnenkort weer eens gaan tellen.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Tanks inzetten uit de 2e wereld oorlog. Hoe krankzinnig Putin ook is, maar dan moet er toch wel iets van besef komen dat het gewoon klaar is? Met de aantallen die ze in storage hebben zullen ze helaas ongetwijfeld nog wel wat slachtoffers gaan maken, maar natuurlijk volledig kansloos tegen (modern) Westers materieel.XanderDrake schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:43:
[...]
Die heeft iig het artikel geretweet een paar uur geledenasing schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:39:
[...]
DW houdt het op mei 2026. Niet dat ze dan op zijn, maar wel dat de voorraad zo kritiek laag is dat er niets meer mee te doen is. Als er meer kapot gaan sneller.
Ik hoop dat Covert Cabal en Himarsed binnenkort weer eens gaan tellen.
https://x.com/HighMarsed
[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 18-06-2024 23:21 ]
PSN
Na eerste halve minuut zie je dronebeelden van 47th Strike Drones Company. Ga niet zomaar op Reddit naar "47th" of "Strike Drones Company" zoeken.asing schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:33:
[YouTube: Is Russia at risk of running out of tanks? | DW News]
Hun drones hebben een grotere bang dan de rest en ze produceren in de voorbije dagen extra veel gore, russen in delen opsplitsen, benen eraf, ingewanden eruit en het valt ook op dat een bepaalde drone-operator een voorkeur/vliegstijl voor surprise butt**** heeft. Ze steken letterlijk de drone waar de zon nooit schijnt.
Tijd dat die zieke beelden op gehackte Russische tv zenders getoond wordt.rapture schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 01:10:
[...]
Na eerste halve minuut zie je dronebeelden van 47th Strike Drones Company. Ga niet zomaar op Reddit naar "47th Strike Drones Company" zoeken.
Hun drones hebben een grotere bang dan de rest en ze produceren in de voorbije dagen extra veel gore, russen in delen opsplitsen, benen eraf, ingewanden eruit en het valt ook op dat een bepaalde drone-operator een voorkeur/vliegstijl voor surprise butt**** heeft. Ze steken letterlijk de drone waar de zon nooit schijnt.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Dat kan ook een klein anti air voertuig zijn, niet alle anti air zijn S300/400SkiFan schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:48:
-4 Anti Air. Hebben we even een flinke aanval gemist?
Zodat ze de Oekraïners kunnen weer van van alles kunnen beschuldigen? Sluit niet uit dat het al gebeurt.PASware schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:27:
[...]
Tijd dat die zieke beelden op gehackte Russische tv zenders getoond wordt.
[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 19-06-2024 08:54 ]
Uhhm ja, niet over nagedacht. Bij de Russen zal het vast wel weer zo gebracht worden dat het niet het gewenste effect zal geven.MikeyMan schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:53:
[...]
Zodat ze de Oekraïners kunnen weer van van alles kunnen beschuldigen? Sluit niet uit dat het al gebeurt.
Mag ik zelf bepalen waar ik wel en niet naar kijk? Vind zelf de beelden wel meevallen eerlijk gezegd. Vooral als je kijkt hoe bruut en zinloos geweld de Russen tekeer gaan. Valt me wel op dat het tegenwoordig vrij precies gaat. Een kleine drone die precies een tank raakt daar op de zwakste plek en zo onschadelijk maakt. Bijzonder.rapture schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 01:10:
[...]
Na eerste halve minuut zie je dronebeelden van 47th Strike Drones Company. Ga niet zomaar op Reddit naar "47th Strike Drones Company" zoeken.
Het is aan het begin van de oorlog wel eens voorbij gekomen, maar herhaaldelijk dat soort beelden bekijken kan je later PTSD en andere klachten van krijgen. Dit soort beelden kruipen in je en niet iedereen is er voor uitgerust deze goed te verwerken. De waarschuwing is IMO volkomen terecht en goed geplaatst.
Dat staat je uiteraard vrij. Ik ben echter blij dat hij mij waarschuwt, om er niet naar te kijken. Verder wat @Caelorum zegt.vincent_1971 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:03:
[...]
Mag ik zelf bepalen waar ik wel en niet naar kijk? Vind zelf de beelden wel meevallen eerlijk gezegd. Vooral als je kijkt hoe bruut en zinloos geweld de Russen tekeer gaan. Valt me wel op dat het tegenwoordig vrij precies gaat. Een kleine drone die precies een tank raakt daar op de zwakste plek en zo onschadelijk maakt. Bijzonder.
Het staat je natuurlijk vrij, maar waarschuwen kan geen kwaad lijkt me. En de een kan beter tegen dit soort beelden dan de ander. Ik heb ook gekeken en krijg daarbij vooral een gevoel van medelijden. Sommige van de slachtoffers leven nog na zo'n aanval en worden gewoon aan hun lot over gelaten. Ik snap heel goed dat ze daar niet horen te zijn en dat dit hun "verdiende loon" is maar tegelijkertijd kan ik me het persoonlijk lijden ook erg goed voorstellen. Het maakt me des te bozer dat Poetin deze zinloze oorlog gewoon door laat gaan zonder ook maar enig nuttig resultaat te behalen.vincent_1971 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:03:
[...]
Mag ik zelf bepalen waar ik wel en niet naar kijk? Vind zelf de beelden wel meevallen eerlijk gezegd. Vooral als je kijkt hoe bruut en zinloos geweld de Russen tekeer gaan. Valt me wel op dat het tegenwoordig vrij precies gaat. Een kleine drone die precies een tank raakt daar op de zwakste plek en zo onschadelijk maakt. Bijzonder.
Ik bepaal niet voor jou, maar geef een waarschuwing dat de content van die eenheid recent heftiger geworden is dan wat de dagelijkse kijkers van dronefilmpjes gewend zijn.vincent_1971 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:03:
[...]
Of zoals ik het aan mijn kinderen probeer uit te leggen: oorlog kent vooral verliezers. Soldaten/strijders langs beide kanten zijn uiteindelijk ook mensen met een eigen leven, gedachten en achtergrond. Het is heel verleidelijk om te beginnen denken in goed en slecht en verdiende loon maar ik neem aan dat niet elke Russische soldaat inherent evil is.3raser schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:17:
[...]
Het staat je natuurlijk vrij, maar waarschuwen kan geen kwaad lijkt me. En de een kan beter tegen dit soort beelden dan de ander. Ik heb ook gekeken en krijg daarbij vooral een gevoel van medelijden. Sommige van de slachtoffers leven nog na zo'n aanval en worden gewoon aan hun lot over gelaten. Ik snap heel goed dat ze daar niet horen te zijn en dat dit hun "verdiende loon" is maar tegelijkertijd kan ik me het persoonlijk lijden ook erg goed voorstellen. Het maakt me des te bozer dat Poetin deze zinloze oorlog gewoon door laat gaan zonder ook maar enig nuttig resultaat te behalen.
Op zich zet de waarschuwing over de heftigere drone beelden mij wel weer aan het denken.
Ik zie regelmatig filmpjes met gore. Lichaamsdelen die na een hit een paar meter verderop liggen. De camera die nog even op alles lekker inzoomt. Ik kijk er naar en het doet me weinig want het zijn Russen. Maar de reactie dat het in je kan sluipen zet me wel aan het denken. Kan het zo zijn dat het mij nu niks doet, maar dat het (jaren) later wel problemen gaat geven? Misschien is het zo gek nog niet om er meer voorzichtig mee om te gaan en bepaalde content te skippen.
Ik zie regelmatig filmpjes met gore. Lichaamsdelen die na een hit een paar meter verderop liggen. De camera die nog even op alles lekker inzoomt. Ik kijk er naar en het doet me weinig want het zijn Russen. Maar de reactie dat het in je kan sluipen zet me wel aan het denken. Kan het zo zijn dat het mij nu niks doet, maar dat het (jaren) later wel problemen gaat geven? Misschien is het zo gek nog niet om er meer voorzichtig mee om te gaan en bepaalde content te skippen.
Het antwoord is in de meeste gevallen ja.
- ongevoelig worden geeft kans op verlies aan empathie. Dehumanisering maakt jezelf kwetsbaar voor generieke haat.
- ptss klachten zijn niet ongewoon na een regelmatig dieet van ‘gore’
- de meerwaarde van nog meer mensen dood zien gaan is verder beperkt.
Oa ik heb er vaker voor gewaarschuwd - met name omdat ik zelf dit advies nodig had. Ben niet voor niets wat teruggetrokken uit de topics over dit conflict.
Maar ook ik werd misselijk van beelden van brandende mensen en merk dat het mij niets meer doet. Ik vind dat niet leuk om te merken en probeer dus het ‘dieet’ qua beelden te minderen. De beelden van het begin vd oorlog die mij het meeste deden staan nog helder voor de geest.
Mocht je toch kijken: beeld klein, geen geluid, en zo impact lager houden, kleine dingen die hopelijk helpen.
- ongevoelig worden geeft kans op verlies aan empathie. Dehumanisering maakt jezelf kwetsbaar voor generieke haat.
Oa ik heb er vaker voor gewaarschuwd - met name omdat ik zelf dit advies nodig had. Ben niet voor niets wat teruggetrokken uit de topics over dit conflict.
Maar ook ik werd misselijk van beelden van brandende mensen en merk dat het mij niets meer doet. Ik vind dat niet leuk om te merken en probeer dus het ‘dieet’ qua beelden te minderen. De beelden van het begin vd oorlog die mij het meeste deden staan nog helder voor de geest.
Mocht je toch kijken: beeld klein, geen geluid, en zo impact lager houden, kleine dingen die hopelijk helpen.
Ook een ouder interessant achtergrond artikel van Vox over 'Dehumanization' binnen deze en een andere context:NiGeLaToR schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:14:
Het antwoord is in de meeste gevallen ja.
https://www.vox.com/scien...tion-psychology-explainedThe dark psychology of dehumanization, explained
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 19-06-2024 10:20 ]
PSN
Extra geld voor domestic wapen productie vanuit Denemarken:
https://www.ukrinform.net...anufacturers-by-170m.html"Yesterday, Denmark announced the expansion of support for Ukrainian arms manufacturers by another 1.2 billion Danish kroner - about $170 million. It was Denmark that became the first country to believe in the Ukrainian defense industry and made the first donation as part of the ZBROYARI: Manufacturing Freedom project. Denmark has also become the first country to make the second donation," the post said.
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 19-06-2024 10:23 ]
PSN
In dat kader is het ook goed te begrijpen dat de EU oekraine in de EU wilt hebben. Als ze dit overleven hebben ze niet nogal een sterke oorlogsindustrie daar staan. (was natuurlijk vanuit de USSR al zo). Maar wat ze nu allemaal aan het optuigen zijn aan fabrieken e.d. kan eht wel eens een hele grote wereldspeler gaan worden over een x aantal jaar. Dan kun je die maar beter in je eigen 'gelederen' hebben zal de EU wel denken.YakuzA schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:23:
Extra geld voor domestic wapen productie vanuit Denemarken:
[...]
https://www.ukrinform.net...anufacturers-by-170m.html
Dit topic is gesloten.
Let op:
UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid