Ik heb ook zonnepanelen. Maar wel met het oog op terugverdienen. Dat ga ik wel halen omdat ik nog 3 jaar kon salderen. Ik zou ze nu niet meer leggen.Verwijderd schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:14:
[...]
Zit hier niet het probleem?
We hebben van verduurzaming een businesscase gemaakt, waarover je winst moet maken.
Over een andere verbouwing in huis hoef je ook niet 100% van de kosten terug te verdienen, en winst te maken. Zonnepanelen zijn nog steeds interessant, binnen de levensduur van 25 jaar. Ook bij het verkopen van je huis zijn ze waardevermeerdering.
Het is alleen geen winstmachine meer, met terugverdientijd en businesscase. Het is een normale verbouwing, net als elke andere. Die dus ook niet financiële baten heeft: milieu, beter comfort, minder afhankelijk van grillen oorlog en energiemarkt. Iets wat je doet als onderdeel van het periodiek onderhoud en verbeteren van je huis.
Je vergelijking met andere verbouwingen gaan echt niet op. Als PV niet terugverdient wordt is het alleen maar irritant. Extra comfort is er niet, het is lelijk en bij een lekkage is fixen lastiger. Bovendien kunnen ze stuk gaan (of je omvormer)…
Het enige nut voor ene consument is financieel voordeel.