Nope, ik ben vanaf het begin al tegen het salderen zoals het nu is opgezet.Gerardus1956 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:33:
[...]
Daar hoef je het ook niet mee eens zijn. Dat vraag ik niet. Het was vanaf 2004 duidelijk dat de salderingsregeling tijdelijk was. De afbouw was al heel lang bekend en is eenmaal uitgesteld. Dit jaar is de afbouw in de eerste kamer afgeschoten. Tot vreugde van heel veel mensen hier. Waarschijnlijk hoor jij daar ook bij.
[quote]
Je kunt de regering niet beschuldigen van niet consistent beleid. Het plan van de vorige regering was jou beter uitgekomen denk ik.
[quote]
Nope, dat was ie niet, want zowel de vorige als de huidige laten geen blijk zien van een toekomstvisie. Ik verwacht van een regering dat ze bedenken hoe we in 2030 aan de afspraken kunnen voldoen. En daar hoort een plan bij met hoe je voldoende PV krijgt, en daarin zou consumenten-PV juist een grote rol moeten spelen. Salderen is voorlopig de goedkoopste subsidie die het meeste heeft opgebracht wat PV betreft.
Dat zou inderdaad beter zijn, maar in plaats daarvan wordt de hele regeling afgeschaft zonder er iets voor in de plaats te brengen. En aangezien het salderen puur is afgeschaft omdat de regering geld tekort kwam zie ik dat ook niet gebeuren.[...]
Waarom altijd zo negatief naar energieleveranciers. En waarom moet ik (en jij) nog steeds subsidie op de al reeds lang terugverdiende panelen. Voor de energietransitie is het beter om subsidie op nieuwe installaties te geven. Of misschien wel op accu's of energiedelen.
Sowieso hebben de energieleveranciers niets te pikken, het is uiteindelijk de regering die het beleid maakt. Daarbij heeft het afschieten van salderen helemaal niets te maken met die energieleveranciers. Het is puur een bezuiniging omdat ze de begroting anders niet rond kregen. Was dit afschaffen gepaard gegaan met een goed doordachte vervanging had je mij niet horen klagen. Maar zonder zo'n plan is de huidige stap gewoon dom en hadden ze beter salderen aan kunnen houden, ondanks zijn flaws.[...]
Je bent het dus met mij eens dat het dit jaar afgeschoten plan beter was dan de huidige.
Het huidige plan is gewoon nu nodig omdat de energieleveranciers het niet meer pikten.
[removed]