Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste
Acties:
  • 249.317 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Spotmatic schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:33:
[...]

Ze weten ondertussen dat raffinaderijen aangevallen worden. Hebben ze zelfs geen ouderwetse luchtafweer (handbediend) rond die locaties gestationeerd???
Als ze niet eens effectieve rondom de refurb shops van Beriev bij Taganrog hebben, is het geen verbazing dat dat bij $olielocatie op tig honderden km niet hebben.

Helaas leren de RU strijdkrachten uiteindelijk wel (1500kg glide bombs), maar gelukkig duurt dat erg lang en voor nu heeft UA een window of opportunity om strategisch fors schade aan te richten.
Ik ben benieuwd naar de lange-termijneffecten. Is er al sprake van brandstof hamsteren, of is het business as usual in Moskou en St. Petersburg?
Exportverbod op geraffineerde producten is al een duidelijk effect. Zelfs al gaat het niet verder dan dat, gaat dit RU fors raken doordat dit momenteel de meest winstgevende exports waren die ze hadden.

Langer termijn is vooral de vraag in hoeverre dit RU gaat dwingen om olieproductie af te schalen, productie waar ze niet de kennis en materialen voor hebben om het later weer op te schalen. RU heeft zeer beperkte opslagcapaciteit, dus als olie niet verwerkt of verscheept kan worden, moeten ze stoppen met pompen en in de koude velden bevriest de boel dan. Joe Blogs heeft het hier steeds over en is tot nu toe overoptimistisch geweest. Als hij stiekem gelijk gaat krijgen, is worst-case scenario voor RU dat ze eindigen als Venezuela - enorme voorraden, maar geen manier om ze nog uit de grond te krijgen dus economische instorting. Wederom echter: RU onderschatten is doorgaans slecht idee, al helemaal als US op termijn anders tegenover RU zou komen te staan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

asing schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:17:
De A-50 draagt bij aan de detectie, maar de Russen hebben ook de S300, S400 en andere AA. Die dingen hebben een eigen radar en zo kunnen ze de drones ook detecteren.
aanvulling:

misschien handig om met de volgende factoren rekening te houden
- een straaljager/kruisraket(ten) iets sneller vliegen dan een vogel ..
- over kleine vs "grote" drones
- weinig radar installaties zijn al gespits op een (majade)Bij. drone en/of vogel dat levert letterlijk 1.000den objecten op. versus die paar "extremen" zoals jets enzv (vriendelijk of vijand)
- paar meter boven de grond of 2.000km hoogte

+ je voor goeie detectie heb je een letterlijke container nodig voor de HW (oftewel CPU power)
+ een radar + de rekenkracht draaien koste ladingen energie (voor straaljager en rakketen laat staan kleinere objecten) .. denk minimaal aan een 100L brandstof per dag of meer.

+ dergelijke radar installaties zijn mooie doelwitten voor "anti-radar raketten"

ik ben geen expert maar dergelijke discussies waren o.a al aan de gang tijdens de Tor/Pantsir op Snake eiland en tijdens het zinken van de Moskva en soms onthoud je wat :)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-07 16:28

d_star

Maharadja of the Year :-/

Los van de discussie over drones die Russische doelen bestoken: er is een filmpje opgedoken op twitter X waarbij de de Franse president Macron 4 dagen voor de Russische SMO de situatie op een vrij directe manier probeert te deescaleren door middel van een telefoongesprek met Poetin:

Heel interessant om te zien, ook hoe compleet van het padje Poetin is.
Edit: filmpje pas te zien na het klikken op de link in de embedded tweet, excuses. Desalniettemin heel interessant!

[ Voor 11% gewijzigd door d_star op 13-03-2024 12:09 ]

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-07 16:52
d_star schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:07:
Los van de discussie over drones die Russische doelen bestoken: er is een filmpje opgedoken op twitter X waarbij de de Franse president Macron 4 dagen voor de Russische SMO de situatie op een vrij directe manier probeert te deescaleren door middel van een telefoongesprek met Poetin:
[Twitter]

Edit: filmpje pas te zien na het klikken op de link in de embedded tweet, excuses. Desalniettemin heel interessant!
Hij is helemaal niet compleet van het padje, hij weet op dat moment donders goed waar hij mee bezig was.
Alleen is de 3-daagse SMO niet verlopen zoals gepland, anders was de situatie totaal anders geweest

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Laatst online: 04-07 15:39

Fanta

FordPerformance™️

oldgrumpy schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:22:
[...]

Hij is helemaal niet compleet van het padje, hij weet op dat moment donders goed waar hij mee bezig was.
Alleen is de 3-daagse SMO niet verlopen zoals gepland, anders was de situatie totaal anders geweest
Hij is wel compleet van het padje, want hij verzint tijdens dat gesprek het ene na het andere onzinverhaal en neemt nergens de moeite om ook maar iets te onderbouwen.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fanta schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:35:
[...]

Hij is wel compleet van het padje, want hij verzint tijdens dat gesprek het ene na het andere onzinverhaal en neemt nergens de moeite om ook maar iets te onderbouwen.
Hij verdraait en bedriegt. Dat maakt nog niet dat hij van het padje is. Hij is bezig met voorbereidingen voor invasie. Dat weet Macron. Putin weet dat Macron dat weet. Macron probeert tijd te rekken o.a. door een diplomatiek succesje voor Putin (op de koffie bij Biden) te hengelen. Putin heeft er nul interesse in dus zegt niets concreets toe en gaat 'ijshockeyen'.

Ik vind dit een uitermate interessante inzicht in hoe relaties op dit niveau plaatsvinden, maar enige conclusie over Putin's geestesgesteldheid die je kunt trekken hieruit is juist dat hij dondersgoed weet wat hij zegt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Laatst online: 04-07 15:39

Fanta

FordPerformance™️

dion_b schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:51:
[...]

Hij verdraait en bedriegt. Dat maakt nog niet dat hij van het padje is. Hij is bezig met voorbereidingen voor invasie. Dat weet Macron. Putin weet dat Macron dat weet. Macron probeert tijd te rekken o.a. door een diplomatiek succesje voor Putin (op de koffie bij Biden) te hengelen. Putin heeft er nul interesse in dus zegt niets concreets toe en gaat 'ijshockeyen'.

Ik vind dit een uitermate interessante inzicht in hoe relaties op dit niveau plaatsvinden, maar enige conclusie over Putin's geestesgesteldheid die je kunt trekken hieruit is juist dat hij dondersgoed weet wat hij zegt.
Goed, laten we het er op houden dat 'van het padje' misschien niet de juiste term is. Persoonlijk vind ik dat iemand die willens en wetens duizenden mensen vermoordt en mishandelt en bewust verhalen verdraait en verzint om dit goed te praten, behoorlijk van het pad is.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:57
Even voorop gesteld dat ik geen psycholoog ben en dat “van het padje” een ruim begrip is.

In mijn ogen omschrijf je hier een zogenaamde pathologische leugenaar. Dat is niet een beste afwijking voor een president. Hij gelooft zijn eigen bedriegels om die zogenaamde smo te starten.
dion_b schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:51:
[...]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-07 14:28
Waar te posten... Ik denk dat dit de beste plek is.

Na wat vragen over hoeveel raffinaderijen Rusland heeft, wat voor capaciteit die hebben etc heb ik wat informatie bij elkaar gezocht. Dit is pure Twitter/X intel samen met Wikipedia. Ik ga niet beweren dat het compleet is, noch dat het helemaal correct is. Lijstjes zijn bijgewerkt tot vandaag. Bron staat vermeld.

Rood : op Twitter/X berichten over rokende Ivans gevonden
Groen : bericht gevonden dat deze nog niet zijn aangevallen (13-03)

Wikipedia: List of oil refineries
https://twitter.com/colonelhomsi/status/1550102074859331584

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eV3QMD0nfTVD8PKzBokkSoLcks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Va6ara3X6384ytv6qhz3RXLr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUEqRxEj6HVZmeAr-93AGAG3xKM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aO92AbVOVnbqo4GQMBoseUeK.png?f=fotoalbum_large

Ik zal de sheet even opslaan en bijwerken als iemand wijzigingen heeft :) .

[ Voor 6% gewijzigd door asing op 13-03-2024 13:17 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
asing schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:15:

Na wat vragen over hoeveel raffinaderijen Rusland heeft, wat voor capaciteit die hebben etc heb ik wat informatie bij elkaar gezocht. Dit is pure Twitter/X intel samen met Wikipedia. Ik ga niet beweren dat het compleet is, noch dat het helemaal correct is. Lijstjes zijn bijgewerkt tot vandaag. Bron staat vermeld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Leuk. Is de optelling de complete capaciteit? Misschien 'leuk' om daar ook de optelling te tonen van alles wat aangevallen is. Geeft aan wat het potentiele capaciteitsverlies is.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
PASware schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:20:
[...]

Leuk. Is de optelling de complete capaciteit? Misschien 'leuk' om daar ook de optelling te tonen van alles wat aangevallen is. Geeft aan wat het potentiele capaciteitsverlies is.
Ik zie een foutje in mijn gegevens. Het aantal barrels/dag gaat niet in miljoenen maar in duizenden. De totale capacteit die Rusland had in 2021 is 5.6 miljoen vaten per dag (https://www.iea.org/artic...ussian-oil-and-gas-matter). Van die 5.6 heb ik 3.85 in Wikipedia kunnen vinden.

Van de 3.85 miljoen vaten zijn nu 2 miljoen vaten buiten gebruik gesteld door drones. Meer dan 50% van de totale raffinagecapaciteit van 2020 is dus in rook opgegaan.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
asing schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:26:
[...]

Ik zie een foutje in mijn gegevens. Het aantal barrels/dag gaat niet in miljoenen maar in duizenden. De totale capacteit die Rusland had in 2021 is 5.6 miljoen vaten per dag (https://www.iea.org/artic...ussian-oil-and-gas-matter). Van die 5.6 heb ik 3.85 in Wikipedia kunnen vinden.

Van de 3.85 miljoen vaten zijn nu 2 miljoen vaten buiten gebruik gesteld door drones. Meer dan 50% van de totale raffinagecapaciteit van 2020 is dus in rook opgegaan.
Vraag is natuurlijk wel of een aangevallen raffinaderij nu helemaal plat ligt of dat de productie verlaagd is. Dat het impact heeft is overduidelijk, maar hoe erg is gissen.

Dat de rest ook aangevallen mag worden :)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:56

Opvallend; behalve juli en september '23 is de rest dit jaar aangevallen.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:31

[Afbeelding]

[Afbeelding]

mooi overzicht d:)b
Kan je de rode /zwarte totalen laten zien?

bv: 1.234 (rood) 2.345 (zwart, nog te gaan }) )

[ Voor 8% gewijzigd door Hansieo op 13-03-2024 13:38 ]

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:04

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Hansieo check even je post, lastig te zien wat je nu typt als je dat IN de quote zet.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:31
Fraggert schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:38:
@Hansieo check even je post, lastig te zien wat je nu typt als je dat IN de quote zet.
je was me net voor, ik zag dat er wat mis gegaan was... :$

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-07 16:45
Steeds meer beelden van pijnlijke Russische aanvallen diep achter de linies de laatste dagen. Vandaag weer 3 Oekraïense helikopters: https://www.reddit.com/r/...ere_destroyed_by_russian/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-07 18:22

Auredium

Informaticus Chaoticus

Avalaxy schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:50:
Steeds meer beelden van pijnlijke Russische aanvallen diep achter de linies de laatste dagen. Vandaag weer 3 Oekraïense helikopters: https://www.reddit.com/r/...ere_destroyed_by_russian/
We kunnen stellen dat Rusland een nieuwe vorm van intel heeft gekregen welke hen in staat stelt om deze aanvallen uit te voeren. De vraag is alleen wat.
Vervelend idd, maar hun doelen zullen uiteindelijk de bron van de nieuwe intel verraden en daarmee valt die ook te bestrijden.

Wellicht hebben ze toegang tot westerse satellieten die ze voorheen niet konden benaderen en gebruiken ze de data daarvan.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
En om alweer van mijn verhaal een voorbeeld te geven dat er iets fundamenteels fout gaat dat Russische drones ver achter Oekraïense linies mogen vliegen. Drones staan gewoon weer te kijken hoe materiaal door clusterbommen en precisieartillerie geraakt worden. 2 vernietigde en 1 beschadigde helicopters, ongeveer 60 kilometer achter vijandelijke linies.

Het is ook bevestigd dat dit gisteren heeft plaatsgevonden dankzij het volgende overlijdensbericht op Instagram.
https://www.instagram.com/p/C4bhk6iIbrd/

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Ah @Avalaxy was me al voor.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Auredium schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:54:
[...]

We kunnen stellen dat Rusland een nieuwe vorm van intel heeft gekregen welke hen in staat stelt om deze aanvallen uit te voeren. De vraag is alleen wat.
Vervelend idd, maar hun doelen zullen uiteindelijk de bron van de nieuwe intel verraden en daarmee valt die ook te bestrijden.

Wellicht hebben ze toegang tot westerse satellieten die ze voorheen niet konden benaderen en gebruiken ze de data daarvan.
Het lijkt me dat dit komt door de volgende 3 dingen.

1. Oekraïne heeft een gebrek aan short range luchtverdedigingswapens en radars om Supercams of Orlans te kunnen vinden en uit te schakelen.
2. De Russische kill chain is dramatisch ingekort. Er gaan geruchten rond op Russische Telegram dat ze dit van uren naar minuten hebben kunnen inkorten. (en dit zien we de laatste week bijna dagelijks in actie)
3. Nieuwe spionage satellieten, hoewel voor dit soort doelen niet heel erg boeiend.

Een vierde optie is misschien dat Oekraïne de laatste tijd wat onvoorzichtig is, maar dat lijkt me niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
Suggesties verwerkt. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqeI2TgOCR9grvnREDmjL6f5M3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wHl5MbawZH1FazB3NhJjn5zr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j38hKnzd-Spo7WlTUje5Xu7LiS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/etlEIhDkLJZazEUQrbDRha4x.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
PASware schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:29:
[...]

Vraag is natuurlijk wel of een aangevallen raffinaderij nu helemaal plat ligt of dat de productie verlaagd is. Dat het impact heeft is overduidelijk, maar hoe erg is gissen.

Dat de rest ook aangevallen mag worden :)
Dat weet je natuurlijk nooit. Als je een leeg bijgebouw raakt dan draait de raffinaderij verder. Raak je de kraak toren dan ligt het plat.

Wat er ook niet in staat is een raffinaderij wiens westerse pomp het niet meer doet en daarom moest stoppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-07 17:33
Yakolev schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:55:
En om alweer van mijn verhaal een voorbeeld te geven dat er iets fundamenteels fout gaat dat Russische drones ver achter Oekraïense linies mogen vliegen. Drones staan gewoon weer te kijken hoe materiaal door clusterbommen en precisieartillerie geraakt worden.
Dat doen ze al vanaf begin vorig jaar, niks nieuws. Lancets zijn gewoon effectief, en Russische drones komen(of kwamen, want Oekraïne produceert nu zelf al hele kuddes per maand) voor een groot deel uit dezelfde Chinese fabriek als de Oekraïense. Kleine drones zijn vrijwel niet met huidige apparatuur te ontdekken, EW werkt aan beide kanten marginaal en alleen op korte afstanden. Oekraïne heeft net zoveel problemen met vijandelijke drones als Rusland. Het lijkt er alleen op dat Oekraïne effectiever is en meer heeft.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
mir4dor schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:35:
[...]

Opvallend; behalve juli en september '23 is de rest dit jaar aangevallen.
Het is de data die ik vond. Simpel door iedere raffinaderij door twitter heen te halen. Tussendoor zijn wel wat aanvallen geweest uiteraard. Vaak op een depot. Fikt ook goed maar is geen raffinaderij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
*knip* oordeel achterwege laten
Tens schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:57:
[...]

Lancets zijn gewoon effectief
Het gaat hier niet om Lancet drones.
, en Russische drones komen(of kwamen, want Oekraïne produceert nu zelf al hele kuddes per maand) voor een groot deel uit dezelfde Chinese fabriek als de Oekraïense.
Supercams en Orlans worden door de Russische MIC gemaakt, dit zijn geen DJI drones.
Kleine drones zijn vrijwel niet met huidige apparatuur te ontdekken
Supercams hebben een wingspan van 3 meter. Supercams en Orlans worden/werden zeer regelmatig neergeschoten door Oekraiense luchtverdediging. Al vanaf dag 1 van de oorlog.
EW werkt aan beide kanten marginaal en alleen op korte afstanden.
Oké dan
Oekraïne heeft net zoveel problemen met vijandelijke drones als Rusland. Het lijkt er alleen op dat Oekraïne effectiever is en meer heeft.
Leuk, maar ik heb het daar toch ook helemaal niet over.

[ Voor 2% gewijzigd door teacup op 13-03-2024 19:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
In a joint statement "Legion Freedom of Russia" and other Russian armed opposition forces call for civilians in Belgorod and Kursk to evacuate the cities, as more strikes will be conducted at the military facilities inside the cities
Bijbehorende foto (krijg ik beelden van een antiek computerspel van in mijn hoofd)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-Eol4rK6O2rNtiuoaCP99rxifk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nYKbroizy4bypvlkhQA45M4Z.jpg?f=user_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Yakolev schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:10:
Gekke reactie.

Leuk, maar ik heb het daar toch ook helemaal niet over.
En om alweer van mijn verhaal een voorbeeld te geven dat er iets fundamenteels fout gaat dat Russische drones ver achter Oekraïense linies mogen vliegen
Supercams hebben een wingspan van 3 meter. Supercams en Orlans worden/werden zeer regelmatig neergeschoten door Oekraiense luchtverdediging. Al vanaf dag 1 van de oorlog
*knip* helpt discussie niet mee

[ Voor 55% gewijzigd door teacup op 13-03-2024 19:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Yakolev schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:10:
Supercams hebben een wingspan van 3 meter. Supercams en Orlans worden/werden zeer regelmatig neergeschoten door Oekraiense luchtverdediging. Al vanaf dag 1 van de oorlog.
Daar is menigmaal over gegniffeld toen Supercam nog als Supercum in de officiële lijsten van UA mod stonden idd :p

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Misschien interessant om op Bellingcat Discord te delen. Misschien in vorm van wiki zodat collectief kunt werken.

Overigens denk ik dat er nog meer opties zijn om data te verzamelen. Bijvoorbeeld Telegram? Ik weet niet hoe goed je Russisch is?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:56
Jerie schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:25:
[...]

Overigens denk ik dat er nog meer opties zijn om data te verzamelen. Bijvoorbeeld Telegram? Ik weet niet hoe goed je Russisch is?
Op Telegram zit een automagische vertaalknop

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-07 14:14
[...]

Misschien interessant om op Bellingcat Discord te delen. Misschien in vorm van wiki zodat collectief kunt werken.

Google Sheets werkt ook goed om in samen te werken (zie mijn handtekening)

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-07 15:45
Tens schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:11:
[...]

Bijbehorende foto (krijg ik beelden van een antiek computerspel van in mijn hoofd)
[Afbeelding]
Rambo voor de MSX? https://msxgamesworld.com...-Video,%201985)%20(2).png

Het hing al een tijdje in de lucht maar de Taurus gaat niet naar UA. Scholz wilt geen Duitse personeel mee sturen (5:40). Na zijn uitleg zijn er maar weinig die applaudisseren (6:13).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
wauskoek schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:48:
[...]

Het hing al een tijdje in de lucht maar de Taurus gaat niet naar UA. Scholz wilt geen Duitse personeel mee sturen (5:40). Na zijn uitleg zijn er maar weinig die applaudisseren (6:13).

[YouTube: German Chancellor Scholz explains why he refuses to send Taurus missiles to Ukraine | DW News]
Nu snap ik die opmerking van Macron over mogelijke Franse militairen in Oekraïne ook wat beter ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Rambo voor de MSX? https://msxgamesworld.com...-Video,%201985)%20(2).png

[YouTube: German Chancellor Scholz explains why he refuses to send Taurus missiles to Ukraine | DW News]
Dat er geen Duits personeel mee gaat vind ik een valide overweging maar wáárom is dat duitse personeel nodig?

Hoeveel ingewikkelder dan een F16 is een Taurus-installatie? Want die gaan ook naar UA zonder vliegers.

Iemand die het weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Fraggert schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:24:
[...]

Dat er geen Duits personeel mee gaat vind ik een valide overweging maar wáárom is dat duitse personeel nodig?

Hoeveel ingewikkelder dan een F16 is een Taurus-installatie? Want die gaan ook naar UA zonder vliegers.

Iemand die het weet?
Enige "logische" verklaring is dat je als land niet je geheimen wilt prijsgeven of wilt voorkomen dat ze alsnog over russische grens gaan vliegen .. Dus het personeel checkt of de opgegeven coordinaten correct zijn voordat ze het in de kruisraket invoeren .. en daarna kan hij pas onder de straaljager oid gehangen worden.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-07 14:45
Fraggert schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:24:
[...]

Iemand die het weet?
Ik denk om initieel de raketten compatible te maken met een F16 of MIG van de Oekrainers.
Tot nu toe hangen die dingen alleen onder:
- Tornado
- Typhoon
- Gripen
- F18
- F15

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
dit is even het enige wat ik kan vinden, maar of Duits personeel nodig is is twijfelachtig
26 feb 2024
Marie-Agnes Strack-Zimmermann (FDP), the influential chair of the Bundestag’s defence committee, reacted on X by saying that “Scholz cites a long refuted argument against the delivery of #Taurus (…) German soldiers are NOT needed on Ukrainian soil for Taurus”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik vind het vreemd dat UA niet de onderdelen heeft gekregen om zelf "inhouse" kruisraketten te bouwen die wel over de grens gevlogen mogen worden

immers RU gebruikt ook westerse onderdelen in hun meuk (al is dat toch niet toegestaan soort of) maar ja dat is andere discussie wellicht.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tens schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:34:
[...]

dit is even het enige wat ik kan vinden, maar of Duits personeel nodig is is twijfelachtig

[...]
En ondertussen wordt er wel gesproken om de Taurus aan GB te leveren, zodat die weer meer StormShadow kan leveren. UK heeft dan geen Duitse militairen nodig? Die mogen het 'geheim' wel leren?
Ik blijf de argumenten niet snappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
vso schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:34:
ik vind het vreemd dat UA niet de onderdelen heeft gekregen om zelf "inhouse" kruisraketten te bouwen die wel over de grens gevlogen mogen worden

immers RU gebruikt ook westerse onderdelen in hun meuk (al is dat toch niet toegestaan soort of) maar ja dat is andere discussie wellicht.
ze zijn er sowieso al mee bezig, verhaaltje over aangepaste Neptune (Anti schip, maar ook surface to surface)
https://www.ukrainianworl...eases-weapons-production/
uit andere bron (die ik even kwijt ben)
Turchynov (Ukrainian Secretary of the National Security and Defense Council) added that Neptun variants could be used to target military infrastructure, specifically “strategic bridges and ferry crossings in case of their use by the enemy for aggression against

[ Voor 9% gewijzigd door Tens op 13-03-2024 16:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Hier nog beelden van de IL-76 van gister, nu beeld dat hij ook daadwerkelijk crashed:

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/Z1NOz6rSPT

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Spykie schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:44:
[...]

Google Sheets werkt ook goed om in samen te werken (zie mijn handtekening)
Ik zag dit nog:

Query Your Sheets with SheetSQL

Al weet ik dat je Google Sheets ook kunt exporteren. Als het Pandoc spreekt, is het feest.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
IJsbeer schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:42:
[...]

En ondertussen wordt er wel gesproken om de Taurus aan GB te leveren, zodat die weer meer StormShadow kan leveren. UK heeft dan geen Duitse militairen nodig? Die mogen het 'geheim' wel leren?
Ik blijf de argumenten niet snappen.
Ook dat schijnt Scholtz niet te willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
asing schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:08:
[...]

Ook dat schijnt Scholtz niet te willen.

[Twitter]
Opposed, OK. Maar waarom dan toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
[...]

Mijn Russisch kent 2 woorden. Da en Njet. En ik weet hoe je dat schrijft als ik een stemformulier zie. :)

Eerlijk, iemand vroeg om het aantal raffinaderijen. Ik wist dat Joe Blogs het een keer gezegd had maar ik heb geen trek om een aantal videos van een half uur uit te spitten om tot een aantal te komen. Wikipedia had er een paar, Twitter nog meer. Ja dan kan ik ook wel even de capaciteiten erbij zetten als ik ze toch heb. En omdat ik toch bezig ben de brandende. Toen kwam de vraag of ik dat ook nog even kon optellen en daar zijn we nu.

Als iemand zich geroepen voelt om het over te nemen en er een group effort van te maken dan stuur ik de sheet wel even door. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Jerie schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:13:
[...]

Opposed, OK. Maar waarom dan toch?
Belangen, trauma, pacifisme. Ergens 1 van die 3. Of 2 of misschien wel 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
asing schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:17:
[...]

Belangen, trauma, pacifisme. Ergens 1 van die 3. Of 2 of misschien wel 3.
Wat ik bedoel is wat hij publiekelijk (liefst zo recent mogelijk) als reden op heeft gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Jerie schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:52:
[...]

Wat ik bedoel is wat hij publiekelijk (liefst zo recent mogelijk) als reden op heeft gegeven.
https://www.aol.com/news/...fusal-send-143511306.html

https://apnews.com/articl...5b1999792b694136af18ab037

Bottom line : Scholz wil koste wat kost niet direct betrokken raken in de oorlog.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
asing schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:12:
[...]
Bottom line : Scholz wil koste wat kost niet direct betrokken raken in de oorlog.
Dan had hij leider van Djibouti moeten worden, niet van Duitsland. Poetin heeft unilateraal heel Europa erbij betrokken.
Wie kan dat Scholtz uitleggen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 15:41
asing schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:15:
[...]

Mijn Russisch kent 2 woorden. Da en Njet. En ik weet hoe je dat schrijft als ik een stemformulier zie. :)

Eerlijk, iemand vroeg om het aantal raffinaderijen. Ik wist dat Joe Blogs het een keer gezegd had maar ik heb geen trek om een aantal videos van een half uur uit te spitten om tot een aantal te komen. Wikipedia had er een paar, Twitter nog meer. Ja dan kan ik ook wel even de capaciteiten erbij zetten als ik ze toch heb. En omdat ik toch bezig ben de brandende. Toen kwam de vraag of ik dat ook nog even kon optellen en daar zijn we nu.

Als iemand zich geroepen voelt om het over te nemen en er een group effort van te maken dan stuur ik de sheet wel even door. :P
Met de AI botjes van tegenwoordig krijg ik een antwoord van tussen de 27 en 35

27 grootste raffinaderijen in Rusland

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Yakolev schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:55:
En om alweer van mijn verhaal een voorbeeld te geven dat er iets fundamenteels fout gaat dat Russische drones ver achter Oekraïense linies mogen vliegen. Drones staan gewoon weer te kijken hoe materiaal door clusterbommen en precisieartillerie geraakt worden. 2 vernietigde en 1 beschadigde helicopters, ongeveer 60 kilometer achter vijandelijke linies.

[Twitter]

[Twitter]

Het is ook bevestigd dat dit gisteren heeft plaatsgevonden dankzij het volgende overlijdensbericht op Instagram.
https://www.instagram.com/p/C4bhk6iIbrd/

@Yakolev krijgt hier regelmatig de wind van voren, maar ik denk dat de vraag wel valide is.
We zien afgelopen tijd meer beelden vanuit Russische drones (Orlan, etc) en beelden van westers/UA materiaal wat geraakt wordt (even afgezien van het waardeoordeel van wat het is en of het een high value target is).

We zien in de dagelijkse statistieken wel dat er nog steeds UAV’s neergeschoten worden, maar toch lijkt het alsof er meer doorheen glippen, die vervolgens targets kunnen identificeren waardoor er gericht een aanval kan plaatsvinden.

[ Voor 32% gewijzigd door gise op 13-03-2024 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
schumi2004 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:42:
[...]

Met de AI botjes van tegenwoordig krijg ik een antwoord van tussen de 27 en 35

27 grootste raffinaderijen in Rusland
I'm sorry, but I am unable to provide real-time information or external links. However, you can find information about the number of oil refineries in Russia by checking official government sources such as the Russian Ministry of Energy or the Russian Federal State Statistics Service. You can also refer to industry reports or databases that track global energy information, such as the International Energy Agency (IEA) or the U.S. Energy Information Administration (EIA). These sources would provide up-to-date and accurate information on the number of oil refineries in Russia.
Ook van 2020 wilde ChatGPT het niet vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Laatst online: 04-07 15:41
asing schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:48:
[...]

[...]

Ook van 2020 wilde ChatGPT het niet vertellen.
Gemini wilde me het wel vertellen alleen niet welke nog overeind stonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
gise schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:44:
[...]

[Twitter]

@Yakolev krijgt hier regelmatig de wind van voren, maar ik denk dat de vraag wel valide is.
We zien afgelopen tijd meer beelden vanuit Russische drones (Orlan, etc) en beelden van westers/UA materiaal wat geraakt wordt (even afgezien van het waardeoordeel van wat het is en of het een high value target is).

We zien in de dagelijkse statistieken wel dat er nog steeds UAV’s neergeschoten worden, maar toch lijkt het alsof er meer doorheen glippen, die vervolgens targets kunnen identificeren waardoor er gericht een aanval kan plaatsvinden.
AndrewPerpetUA heeft ook wat erover te zeggen (voornamelijk dus de verbetering aan de Kill Chain). Hij is niet blij dat Oekraïne in al die tijd de Russen er eeuwig over deden om een doel te raken, dat Oekraïne zelf geen moeite heeft gedaan om zelf te verbeteren.

Volledige Thread:
https://threadreaderapp.c...ml?utm_campaign=topunroll

Het helicopter incident blijkt nog zelfs een stukje erger te zijn. De drones hebben de bevoorradingswagens nog zitten volgen naar hun basis, welk vervolgens een glidebomb op hun dank kregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:32:
[...]

Dan had hij leider van Djibouti moeten worden, niet van Duitsland. Poetin heeft unilateraal heel Europa erbij betrokken.
Wel, in de documentaire over Macron komen ook andere betrokkenen naar voren. Destijds had men het over eenheid. De suggestie werd gewekt dat Macron en Scholz close waren, en dat ze een sterk, unilateraal antwoord wilden van de EU.

Bij de Leopard wilde Scholz pas leveren als VS ook Abrams leverde. Terwijl VK al Challenger leverde.

Inmiddels leveren VK en FR Storm Shadow, en VS de kleine versie van ATACMS. Dus waarom DE niet?

Het lijkt op irrationeel gedrag. Welke leverage heeft Poetin jegens Scholz terwijl VK en FR niet bang zijn? Of de ratio moet geheim blijven, dat kan ook (zeg dat dan?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

vso schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:33:
[...]

Enige "logische" verklaring is dat je als land niet je geheimen wilt prijsgeven of wilt voorkomen dat ze alsnog over russische grens gaan vliegen .. Dus het personeel checkt of de opgegeven coordinaten correct zijn voordat ze het in de kruisraket invoeren .. en daarna kan hij pas onder de straaljager oid gehangen worden.
Ja, snap ik…..maar bij een optrekkend UA front is alles in rusland een keer binnen bereik….als je maar dichtbij genoeg bent gooi je ook een handgranaat de grens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Meekoh schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:33:
[...]

Ik denk om initieel de raketten compatible te maken met een F16 of MIG van de Oekrainers.
Tot nu toe hangen die dingen alleen onder:
- Tornado
- Typhoon
- Gripen
- F18
- F15
Dat kan toch met die F16s ook op EU grondgebied met duits personeel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Hier nog een kaartje dat blijkbaar van Bloomberg afkomstig is:
https://www.threads.net/@maks_23_ua/post/C4drl6HL4Ri

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De EU is het eens geworden over 5 miljard militaire steun:
European Union member states agreed Wednesday to provide Ukraine with an additional €5 billion ($5.5 billion) in military aid.

Belgium, which holds the EU's rotating presidency, said ambassadors from the bloc's 27 nations had agreed "in principle" on the plan to support arms supplies to Kyiv in 2024.

The contribution of €5 billion will go on EU-managed fund called the European Peace Facility. The fund operates as a giant cashback scheme, giving EU members refunds for sending munitions to other countries.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Biden/USA zou een levering ATACMS naar Oekraïne sturen, heb even dit artikel niet in detail gelezen maar in een andere bron las ik dat het zou gaan om de longe range versies.

Forbes artikel: https://www.forbes.com/si...-wrecked/?sh=32afd5fe1d09

Ik vraag me af, als USA als eerst over de brug komt met lange afstandsraketten, of dan Duitsland alsnog over de brug komt, hetzelfde als met de tanks destijds; eerst abrams, daarna pas Duitse tanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
gise schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:11:
Biden/USA zou een levering ATACMS naar Oekraïne sturen, heb even dit artikel niet in detail gelezen maar in een andere bron las ik dat het zou gaan om de longe range versies.

Ik vraag me af, als USA als eerst over de brug komt met lange afstandsraketten, of dan Duitsland alsnog over de brug komt, hetzelfde als met de tanks destijds; eerst abrams, daarna pas Duitse tanks
Ja, dat is te hopen. In dat gelekte telefoongesprek (ik zou het als reactie op lekken gewoon sturen :+) zei één van de gesprekspartners dat het wel 8 maanden zou kunnen duren. Waarop de reactie was dat dat soort conservatieve inschattingen in het verleden ook incorrect bleken te zijn, en de realiteit veel positiever is gebleken.

Ik lees trouwens nog maar weinig over HIMARSed. Javelin en NLAW hoor je ook nooit meer wat over, laatst filmpje was een AT4 bij front Robotyne (ik dacht deze YouTube: How Will The Ukraine War End: Col. Fischer Weighs In maar weet niet zeker).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-07 21:38

pro_6or

amateur_60r

gise schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:11:

Ik denk dat ze dan over de brug komen. Om maar een bruggetje te slaan naar iets dat hopelijk geen brug te ver is. Ik bedoel hoeveel water moet er nog onder deze brug doorstromen voordat we eindelijk deze brug achter ons verbranden.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Jerie schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:47:
[...]

Ja, dat is te hopen. In dat gelekte telefoongesprek (ik zou het als reactie op lekken gewoon sturen :+) zei één van de gesprekspartners dat het wel 8 maanden zou kunnen duren. Waarop de reactie was dat dat soort conservatieve inschattingen in het verleden ook incorrect bleken te zijn, en de realiteit veel positiever is gebleken.

Ik lees trouwens nog maar weinig over HIMARSed. Javelin en NLAW hoor je ook nooit meer wat over, laatst filmpje was een AT4 bij front Robotyne (ik dacht deze YouTube: How Will The Ukraine War End: Col. Fischer Weighs In maar weet niet zeker).
Over HIMARS, ik zag een filmpje, gefilmd door een Rus die gestationeerd was op een S-400 batterij, deze wordt onder vuur genomen door GLSDB HIMARS en de filmer raakt gewond aan zijn benen (volgens vertaling)

Hier analyse van het filmpje:

Maar het valt mij ook op. Natuurlijk worden tactieken aangepast, maar er zijn telkens een aantal technieken en wapens “hot” waardoor we dagelijks filmpjes hiervan zien langskomen, maar daarna ineens nagenoeg niks meer.

Zo zagen we aan het begin dagelijks Bayraktar TB2 beelden, en er zouden zelfs fabrieken gebouwd gaan worden in Oekraïne om er meer van te bouwen. Hetzelfde inderdaad mbt Javelins en NLAW, en ook ATGM’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
pro_6or schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:48:
[...]

Ik denk dat ze dan over de brug komen. Om maar een bruggetje te slaan naar iets dat hopelijk geen brug te ver is. Ik bedoel hoeveel water moet er nog onder deze brug doorstromen voordat we eindelijk deze brug achter ons verbranden.
Als er dan ook nog een lange afstandsraketten op een bepaalde brug terecht komen dan is het helemaal prima

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:51
d_star schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:07:
[Twitter]

Komt volgens mij uit deze docu: https://npo.nl/start/seri...-president-europe-and-war
Zeer interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 14:40
Proton_ schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:32:
[...]

Dezelfde persoon die Schröder overtuigen kan dat Poetin echt niet OK is. Die SPD is toch echt goed in het leveren van gestoorde bondskanselieren. Speciale Personen Bevorderen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:24:
[...]

Als ik die vergelijk met mijn gegevens dan klopt er amper wat van. The Enforcer weet overigens te melden dat met de aanvallen van de laatste dagen 12% van de totale capaciteit is uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Mja, normaal ben ik niet zo van zo'n diplomatiek telefoongesprek opnemen. Maar in dit geval laat het heel duidelijk het diplomatieke spelletje zien, het laat zien dat Macron (ongeacht of je het politiek met hem eens of oneens bent) een kundig politicus is en een sterk team achter zich heeft. Bovendien laat het ook zien dat Poetin liegt. En niet zo'n beetje ook.

Het gesprek met Zelenskyy is ook een aanrader. Omdat je daar ziet hoe radeloos hij was vlak voor de oorlog uitbrak. Althans, dat kon je in z'n stem horen. Je kunt niet anders dan medeleven tonen op zo'n moment, en dat deed Macron ook.

Ik heb de documentaire vandaag kunnen kijken. Het is wel bijna twee uur naar Frans luisteren (behalve dan Macron en Scholz die praten Engels tegen elkaar). De Nederlandse ondertiteling maakte dat voor mij (als Frans-hater, sorry Frans :>) meer dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:24:
[...]

Nice, maar ze hadden wel een jaartal in het plaatje mogen zetten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qP6HDDQn-5MpGcVBANCJjvEmXlY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5CQ2c1DtLMXAF3v4ghtx1ycx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

tot hier .. snap ik je reactie ;) wil niet zeggen dat duits personeel sturen naar UA zoals andere landen wellicht nu wel doen. nodig is ofzo maar het kan een antwoord op je vraag zijn

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
vso schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 07:58:
[...]

tot hier .. snap ik je reactie ;) wil niet zeggen dat duits personeel sturen naar UA zoals andere landen wellicht nu wel doen. nodig is ofzo maar het kan een antwoord op je vraag zijn
Waarom zouden andere landen duits personeel naar UA sturen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Thombias schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:00:
[...]

Waarom zouden andere landen duits personeel naar UA sturen?
dat bedoelt @vso niet......

DLD stuurt geen eigen personeel zoals andere landen dat wel doen.

DLD stuurt geen duitsers zoals frankrijk wel fransen stuurt.

VSO mag mij dan wel niet snappen..ik hem wel ;) :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
u/jrex035 heeft op Reddit een samenvatting gemaakt over de laatste podcast (Russia Contingency) van Michael Kofman en Rob Lee. Net als Perun eigenlijk verplichte stof wil je iets meer in depth gaan over de oorlog.
Kofman and company just returned from yet another field trip to Ukraine (they try to go every 3 months), and he was joined by Rob Lee to discuss some of their findings on Kofman's member's only podcast The Russia Contingency. As I've noted before, you can actually find these episodes for free on the "Podcast Player" app available on the Google Play store and it is well worth a listen.

Below are some key takeaways.

Kofman briefly explained that on these trips they try to speak with some of the best equipped and worst equipped units and everyone in between they can get in touch with, and that they don't report on things they hear that aren't corroborated by other sources.

Ukraine's 3 primary issues today are the same that they were from the last trip, and have only gotten worse since then. They are in order: manpower, fortifications, and ammunition. Each one of these issues compound the others, so fixing one doesn't make the others go away.

Kofman and Lee agree that the Ukrainian offensive went on for far too long, exhausting Ukrainian ammunition supplies and manpower, especially infantry, which they say Ukraine has effectively run out of. Infantry assaults were still being conducted in November (emphasis mine, this was after Russian Avdiivka offensive began in early October) using ad hoc units made up of drivers, drone operators, and other non-assault forces with predictably poor results.

Ukraine's manpower problems remain critical right now, but there's been no progress on the new mobilization law. These delays will be felt more in the coming months as it will take time to train new recruits even if it passes today. Next 2-3 months especially will be hard, but the longer manpower isn't addressed the worse things will get. Manpower will be the decisive factor for Ukraine in 2024.

Ukrainian battalions have a few hundred men on the books, but infantry have been suffering disproportionate losses, leading to some 300+ men battalions only having 50-60 capable infantry.

As disproportionate infantry losses lead to a breakdown in unit cohesion, Ukriane has started running into a problem these days with the fragmentation of their forces. Individual battalions from a single unit are being sent to multiple different fronts, which is leading to situations where local commanders are in charge of a motley assortment of forces similar to what the Russians were dealing with in 2022.

Russian mobilization in 2022 and recruitment efforts in 2023 have provided it with enough manpower to not only sustain and replace heavy losses, but build several new combined arms armies. The financial incentives offered by Russia allowed them to recruit somewhere around 300k volunteers last year, remains to be seen how it will shake out in 2024 but it appears to be sustainable for the time being.

Russia is using corporeal punishment including execution and the threat of execution to maintain discipline in its infantry units even despite extremely heavy losses. Multiple sources told them that Russian squad leaders are empowered to execute any Russian soldiers who break and flee or refuse orders, and that so long as those squad leaders are alive, their units will continue assaults.

Russia has both an artillery and manpower advantage on key parts of the front, which combined with prodigious use of glide bombs, has allowed recent Russian battlefield advances.

Kofman admits he was wrong about the effectiveness of Russian recruitment efforts, acknowledging that Russia was able to replace losses, build new formations, and conduct major offensives without needing to conduct another wave of mobilization. He also suggests he thought Russia would focus on building new units in order to rotate their exhausted frontline forces, especially mobik formations, but that hasn't happened.

There was a major question about the morale of Russian forces in late 2022 and throughout 2023, with many noting that it was poor. But there have been many examples of Russian units fighting to the death after being encircled, and not just elite units like VDV but motorized rifle divisions and mobik units too. Morale isn't great, but Russia has been able to keep its forces from breaking.

Russian use of glide bombs is major new development, they're dropping 30-40 per day and on peak days a lot more than that. They're also being launched from longer ranges now too (40-50km last year, now more like 60-80k). Still not particularly accurate, but they are very effective at suppressing forces and lowering morale.

Ukraine has seen some success against Russian aviation in recent weeks, notably against the crucial A-50 aircraft, but its unknown how many Su-34s they actually shot down. Not enough to cause a significant decrease in glide bomb strikes though.

They noted that small mobile Ukraine air defense teams of guys in pickup trucks with HMGs and MANPADS are a hugely important part of their defense network, especially CUAV, and a topic they'd like to do a deep dive on at a later time. These units have a deficit of interceptors however, much like the military is suffering from shell hunger overall.

As they have noted previously, unlike Russia, Ukraine doesn't have dedicated engineering units and its a brigade-level military. Therefore, while brigades build decent fortifications close to the front, they often have no fallback positions as no one is building behind them. This lack of depth is what led to the fall of Avdiivka.

Ukraine is making some progress, belatedly, on the fortifications front. They've run into issues with getting permission to build on private property and from local governments that they're working to address.

New Ukrainian defensive positions are unlikely to look like Russian Surovikin Line, with its continuous lines of fortifications, but instead be more localized around key defensive features and less fully cohesive due to the structure of Ukrainian military. Should still be a major improvement over current lines however.

They repeatedly pointed out how difficult (and diplomatically pointed out how stupid) a Ukrainian fall offensive would be considering Ukraine's deficit of munitions, lack of manpower (which still hasn't been addressed), and the poor results of the last offensive.

Lee: "My concern right now though is that the trajectory is not positive for Ukraine. And if the manpower issue is not fixed, there are significant risks later this year... I don't want to be alarmist here, but it's possible that a similar situation that Russia faced at Kharkiv in September 2022 is something that Ukraine could face a few months from now. Maybe in the Summer, maybe in the Fall if these issues are not addressed."

Kofman tried to sound a bit more upbeat in response, noting that Ukraine's leadership is aware of the problems, that Ukraine has new military leadership and that there are significant new changes on the horizon including changes to command structures and brigade commanders as well as the Ukrainian military writ large. He says he walked away from the trip with "a relatively balanced picture" with significant concerns, but more knowledge on how Ukraine is looking to tackle its problems.

Part two of the discussion will focus on logistics, maintenance, and the drone war as well as a continuation of the conversation.
Link naar topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Fraggert schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:14:
[...]

dat bedoelt @vso niet......

DLD stuurt geen eigen personeel zoals andere landen dat wel doen.

DLD stuurt geen duitsers zoals frankrijk wel fransen stuurt.

VSO mag mij dan wel niet snappen..ik hem wel ;) :+
Sorry was de smiley vergeten 8)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E74gcwtXAhxJ4DYhsBnbI7OIfJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nbHXBcBQMy0JvyvpduwcqzrZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-07 21:20

Jiffy

God, you're ugly!

Het begint me op te vallen dat de laatste tijd het aantal verloren tanks tov ander materieel significant lager lijkt te liggen. Nu moet ik bekennen dat ik dat alleen baseer op het gevoel dat ik krijg bij deze dagelijkse cijfers en niet op een daadwerkelijk langetermijnoverzicht van de Russische verliezen, maar toch.

Nu hebben we een paar mogelijkheden:
- ik vergis me in dit gevoel en er is geen structureel verschil met eerdere periodes
- de Russen zetten minder tanks in omdat het onder de huidige omstandigheden weinig toevoegt
- de Russen hèbben minder tanks om in te zetten

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jiffy schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:17:
[...]

Het begint me op te vallen dat de laatste tijd het aantal verloren tanks tov ander materieel significant lager lijkt te liggen. Nu moet ik bekennen dat ik dat alleen baseer op het gevoel dat ik krijg bij deze dagelijkse cijfers en niet op een daadwerkelijk langetermijnoverzicht van de Russische verliezen, maar toch.

- ik vergis me in dit gevoel en er is geen structureel verschil met eerdere periodes
- de Russen zetten minder tanks in omdat het onder de huidige omstandigheden weinig toevoegt
Het is lente en de grond is niet meer heel hard bevroren. Niet ideale omstandigheden boor tanks .

Is mijn vermoeden, correct me if I'm wrong.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-07 18:22

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ruslands winter offensief is waarschijnlijk geëindigd. Of althans, ik meen mij te herinneren dat ik ergens iemand hoorde praten (Perun?) dat het Russische winteroffensief naar verwachting spoedig zou eindigen omdat dit ook afgelopen jaar het geval was.
Waarschijnlijk valt dit niet geheel tegen verwachting samen met minder goede grond.

Dus nee, het zal helaas niet komen door een gebrek aan materiaal. (alhoewel ik mij afvraag wat ze gaan doen als ze door T62 en T55 units heen zijn gerold)

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:47
*knip*
Extraordinary claims require extraordinary evidence.
Een dergelijke toename van eenheden zien we graag onderbouwd met betrouwbare bronnen.

[ Voor 83% gewijzigd door teacup op 15-03-2024 20:11 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• asing

Korte video met de knal in de tweet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02:42
asing schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:38:
[Twitter]

Korte video met de knal in de tweet.
Apart dat ze ondanks de aanvallen van de laatste tijd alsnog de boel zo verlicht hebben. En helemaal donker maken zal lastig worden (affakkelen e.d.), maar zo'n kerstboom is wel het andere uiterste.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
redwing schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:45:
[...]

Apart dat ze ondanks de aanvallen van de laatste tijd alsnog de boel zo verlicht hebben. En helemaal donker maken zal lastig worden (affakkelen e.d.), maar zo'n kerstboom is wel het andere uiterste.
Drones gaan waarschijnlijk op GPS. Dus dan kan je het zo donker maken als je wilt maar ze zullen hun doel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
asing schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:47:
[...]

Drones gaan waarschijnlijk op GPS. Dus dan kan je het zo donker maken als je wilt maar ze zullen hun doel vinden.
Voor zover ik de aanvallen tot nu toe heb gezien leken de drones toch regelmatig handmatig aangestuurd te worden. Dan zie je ze eerst even rondvliegen en rondkijken om dan op een belangrijk deel in te vliegen. Daaarbij werken zelfs de automatische drones vaak op meerdere systeen waaronder visueel. Dat maak je met alle verlichting natuurlijk wel een stuk makkelijker (of je moet hopen dat je de boel kunt overbelichten ;) )

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Caelorum
  • Laatst online: 07:28
Ze hebben vooralsnog alleen maar zooi weg lopen halen daar. Die dreiging is er niet en dat weet Rusland zelf ook dondersgoed.

[ Voor 33% gewijzigd door teacup op 15-03-2024 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:11

Spotmatic

Ken sent me

redwing schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:45:
[...]

Zo'n installatie is vaak 24 uur per dag in bedrijf. Knappe jongen die in het donker kan werken. 😉

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Spotmatic schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:10:
[...]

Zo'n installatie is vaak 24 uur per dag in bedrijf. Knappe jongen die in het donker kan werken. 😉
Heb je het filmpje gezien met de enorme kerstboom? Ik weet toch wel dat in andere oorlogen de belangrijke doelwitten wel wat meer in het donker gezet werden. En zoals ik al zei zal helemaal donker lastig worden, maar dit is wel heel veel kerstverlichting.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Laatst online: 07:28
Dat ding ligt pakweg 350km van de grens af. Daar zullen ze wel wat minder bang zijn geweest voor aanvallen. Daarnaast werken die drones op GPS en zijn de coordinaten gewoon bekend. Het is niet alsof er een vliegtuig heen gaat en er iemand uit het raam loopt te zoeken naar een doelwit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dat is het progaganda verhaal.

Zelfs al zou je een werkende T14 brengen die wel "up to spec" is .. dat ding tossed alsnog zijn turret nadat het 1cm over de Finse grens is gekropen, en alles wat in de buurt staat is binnen niet al te lange tijd tot schroot gereduceerd. vervolgens alles wat langs de NATO grens staat.

Maar ondertussen staat of word elke tank in UA gezet, vergeet niet dat onderdelen en munitie voor die dingen net zo "schaars" zijn

[ Voor 17% gewijzigd door teacup op 15-03-2024 20:10 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-07 21:20

Jiffy

God, you're ugly!

Boudewijn schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:21:
[...]

Het is lente en de grond is niet meer heel hard bevroren. Niet ideale omstandigheden boor tanks .

Is mijn vermoeden, correct me if I'm wrong.
Dat zou dan de tweede reden zijn die ik noem. Maarrrr... Verliezen aan IFV's blijven wèl op niveau. Die zijn lichter, klopt, maar toch.

En ik heb dat gevoel van afnemende tankverliezen aan Russische zijde al geruime tijd, vóór het ingaan van de lentepriode.

Maar zoals gezegd: misschien vergis ik me gewoon, en is dat gevoel niet op feiten gebaseerd. :)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
Jiffy schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:57:
Maar zoals gezegd: misschien vergis ik me gewoon, en is dat gevoel niet op feiten gebaseerd. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EOemqobI7lbeSbXfvCcW-DN4LA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LabZCrb5i3FZJSCTMrYpn9Cz.png?f=fotoalbum_large

Dat kan je opzoeken. Dit is hoe het ervoor staat. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Jiffy schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:17:
[...]

Voor dit soort gevoelens heb je gewoon grafiekjes om dat te staven uiteraard:
https://lookerstudio.goog..._q301bo7axc?s=rMOfNWpFEGk
En dan de " Development: Tanks & APVs "

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:19
En ondertussen weer 20 doden en vele gewonden bij een laffe Russische raket barrage op Odessa :(

https://www.vrt.be/vrtnws...-rusland-aanval-oekraine/

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57au-C0bhoFuSoY_5j16lZRrBeQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WYjYc50uv4OcJBiVpUd8zTDP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 03-07 07:37

bloody

0.000 KB!!

In de categorie olieraffinaderijen, twee stuks deze morgen

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
bloody schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 07:55:
[Embed]
iets te laat:
3 days ago - 53°4′N 48°23′E
In the Samara region, decision to strengthen the protection of oil refineries from drone attacks. In Samara region there are three large oil refineries that are part of the Rosneft structure: JSC Kuibyshevsky Oil Refinery, JSC Novokuibyshevsky Oil Refinery, JSC Syzran Oil Refinery

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 03-07 07:37

bloody

0.000 KB!!

Nog eentje te gaan dus ;)

nope

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• asing
bloody schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 07:55:
[Embed]
Lijstjes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AirKWEJ9MbU24H-oj28XOv-69RQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rSaHFEfFDdEaCRbpegPFWi8r.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRn5VbrxzqrIm5Y-5Wc9CRzkROM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BWkr7ILscHfco9SBPXZFST2f.png?f=fotoalbum_large

256 miljoen vaten per dag uit de productie gehaald. :)

Edit : datum van de Novokuibyshevsk Refinery staat hier verkeerd, inmiddels gecorrigeerd in de sheet.

[ Voor 4% gewijzigd door asing op 16-03-2024 10:09 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid